Ik wilde de laatste voorzetwand plaatsen en de 16cm PIR isolatie direct op de muur zetten/plakken en het hoekje om gaan naar het raam. In de dagkant zou 2cm PIR voldoende zijn(?).
Helaas blijkt dat het raam beneden officieel als een ernstig verborgen gebrek zou worden gemarkeerd maar wij hadden zo'n ouderdomsclausule.
Op zich helemaal geen probleem maar dat schetst in het kort de staat van het kozijn en de manier waarop het is gemonteerd.
Ik ben niet zo bekend met vaktermen op dit gebied dus ik doe mijn best.
Het gat in de binnenmuur is c.a. 210cm breed en 190cm hoog.
Zo'n 25cm boven het kozijn liggen de vloerbalken.
Daarboven is een dakkapel, de binnenmuur loopt daar nog zo'n 50cm door als ik uit ga van het "ergste geval".
Morgen ga ik even kijken of een gaatje kan boren om het na te kijke (het lijkt mij verder niet heel belangrijk).
Vroeger begon het dak namelijk al zo'n 10cm boven de eerste verdieping.
Ik kan me nog herinneren dat onze achtergevel werd opengebroken en dat ik van de aannemer een royale pyramide weg kon halen van de muren. Dit was c.a. 4 meter breed aan de onderkant.
De verdiepingsbalken waren gestempeld en dat was voldoende om het bovenste stuk van binnen en buiten muur niet naar beneden te laten komen(?).
Ik vraag mij af als ik het oude kozijn vervang door een kunststof kozijn of ik dan een een latei in de binnenmuur moet maken (denk zelf van wel), de gevel bestaat uit een rollaag dat lijkt mij voldoende.
Wat is een handige manier om dit aan te pakken?
Zou ik genoeg hebben om een aantal "Alone stuts" te plaatsen aan de binnenzijde of zijn daar andere/handigere manieren voor die ik niet ken?
Ik had ook al zo'n gevelklem in gedachte maar die kan ik niet volgens de voorwaarden fatsoenlijk plaatsen, niet binnen en ook niet buiten.
Een gat door beide muren lijkt me overkill.
On the side, hoe ga je zo'n kozijn met glas van 160 tot 200 kilo omhoog tillen zonder een apparaat van 800 euro te huren?