[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 247 ... 455 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gonadan schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:40:
[...]

Los van CB vind ik het verbazingwekkend dat verf die goed uit een test komt en veel verkocht wordt zo afgebrand wordt in reviews. Als het echt zó slecht zou zijn dan was het vast al uit de schappen verdwenen.
Dan neig ik eerder naar mensen die gewoon te lui zijn om voor te strijken en dan klagen over strepen bijvoorbeeld.
Mwa als ik zie hoeveel B&D, chinese stanley (jaja zelfde bedrijf , ik weet), kromhout (okay het heet daar lat) en Piranha bij de gamma wordt verkocht verbaast weinig me, en dat zijn dan nog de premium opties 8)7 . En dan heb ik het niet eens over de klusspullen van de action.

Dat spul brand ik ook af, alleen schrijf ik geen reviews... en ik ben niet de enige. En toch liggen er hele loodsen vol mee.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 11-09-2022 11:49 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 18:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Boudewijn daar noem je wel weer heel andere dingen. Voor de (eventueel zelfbenoemde) pro klusser is Flexa ook troep. Ja de profi merken zijn ook beter en werkt lekkerder, maar als je met Flexa geen muurtje kunt schilderen ben je gewoon een prutser. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gonadan schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:53:
@Boudewijn daar noem je wel weer heel andere dingen. Voor de (eventueel zelfbenoemde) pro klusser is Flexa ook troep. Ja de profi merken zijn ook beter en werkt lekkerder, maar als je met Flexa geen muurtje kunt schilderen ben je gewoon een prutser. ;)
Zeker, maar die perfection is nog een segmentje (of twee) lager dan flexa he ;)
Ik wil vooral aangeven dat dingen die op grijp/ooghoogte in de gamma/praxis/karwei/hubo/<verzin wat> staan niet per se kwalitatief goed zijn maar sowieso wel goed verkopen (anders staan ze daar niet heel lang). En dat geldt voor handgereedschap, machinegereedschap, hout maar ook verbruiksmateriaal. En soms vragen ze nog de jackpot ook :+

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 11-09-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:55:
Zeker, maar die perfection is nog een segmentje (of twee) lager dan flexa he ;)
Hangt van het type Flexa af, want dat is op zich ook niet zo bijzonder spul. Maar egaal een muur schilderen red ik ook nog met de verf van m'n dochter. Dus misschien maar gewoon zelf kiezen. :+
Ik wil vooral aangeven dat dingen die op grijp/ooghoogte in de gamma/praxis/karwei/hubo/<verzin wat> staan niet per se kwalitatief goed zijn maar sowieso wel goed verkopen (anders staan ze daar niet heel lang). En dat geldt voor handgereedschap, machinegereedschap, hout maar ook verbruiksmateriaal. En soms vragen ze nog de jackpot ook :+
Dat ben ik met je eens hoor. Ik kom eigenlijk alleen bij de Praxis omdat die nog wat spullen hebben die best oke zijn. Als ik serieus hout nodig heb ga ik naar de houthandel uiteraard, maar voor wat simpele klusjes thuis moeten we ook niet overdrijven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gonadan schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:07:
[...]

Hangt van het type Flexa af, want dat is op zich ook niet zo bijzonder spul. Maar egaal een muur schilderen red ik ook nog met de verf van m'n dochter. Dus misschien maar gewoon zelf kiezen. :+

[...]

Dat ben ik met je eens hoor. Ik kom eigenlijk alleen bij de Praxis omdat die nog wat spullen hebben die best oke zijn. Als ik serieus hout nodig heb ga ik naar de houthandel uiteraard, maar voor wat simpele klusjes thuis moeten we ook niet overdrijven. :P
Check.

Ik overdrijf nooit met klussen en gereedschap :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:15:
Tijdens de verbouwing hebben we een stopcontact dat aan de voorkant zat laten verplaatsen naar 'in' het kozijn van het keukenraam zodat de Google Hub zonder al te opvallende stroomkabel netjes op het eiland kon staan. Nu hebben we betreffende raam inmiddels voorzien van jaloezieën en is dat stopcontact-idee enigszins te niet gedaan.

Wanneer de jaloezieën open zijn past de stekker prima, maar daardoor wordt het sluiten wat verhinderd. Het kan wel, maar de lamellen komen wat scheef te hangen en e.e.a. ziet er dan wat slordig uit.

Natuurlijk kan ik de lamellen een klein beetje inkorten zodat er ruimte ontstaat, maar mogelijk zijn er ook nog wel suggesties aan de kant het stopcontact of de de stekker zelf? Een platte stekker verhinderd het kantelen van de lamellen ook, dus eigenlijk zou ik toe moeten naar een meer 'geïntegreerde' oplossing zonder uitstekende stekker, maar of dat op een nette en 'normale'/veilige wijze te doen/adviseren is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor alle suggesties. Uiteindelijk voor nog 'n andere oplossing gegaan: Stopcontact eruit gehaald, een blindplaatje waarin ik een gaatje geboord heb geplaatst en de kabels daarachter middels wago klemmen verbonden aan een draad met aan de andere kant een contrastekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzz9zOddnuhfQWQQ4Shx_4w4TGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ABwuII912KHG0SQ9FFMkBvp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbemfnQYtN_y4VKJZN1Qzsw-4QE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1hj1YTBjRyFHcpLvbVu2lAew.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RMIy-saTJcJQdAJQP5R-6io0S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAQe0zlCm27H1RRTEqoM2ZQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrtxeVBqNNrnE7YHYqTF0JGqa-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtHalKjE6sE6DcIW7QElhpAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUQJSPYuJUSiomQ-cjjN6-ePo4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGOoYb0KbuN5Yaffxt2M35mL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECxggwhxUEkOSbvXGfMiO9FIbKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ks9DVjYTZvyglEML0KD1ght9.jpg?f=fotoalbum_large

Deur gemaakt voor mijn lintzaag :). Ik vind het heel belangrijk/leuk om die machine te kunnen blijven zien dus ik wilde een 'open' constructie. Rechts zit een speciale sluiting die kan schuiven, zo kan de lintgeleider op en neer gesteld worden terwijl de sluiting de deur dicht blijft houden.

Alleen nog een sluiting onderop maken en dan kan hij in bedrijf gesteld worden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35
@HTT-Thalan nu nog mooie deur contacten er op. Dat de machine niet aan kan wanneer de deur open is. Dat maakt het helemaal af :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 20:28

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deur gemaakt voor mijn lintzaag :). Ik vind het heel belangrijk/leuk om die machine te kunnen blijven zien dus ik wilde een 'open' constructie. Rechts zit een speciale sluiting die kan schuiven, zo kan de lintgeleider op en neer gesteld worden terwijl de sluiting de deur dicht blijft houden.

Alleen nog een sluiting onderop maken en dan kan hij in bedrijf gesteld worden :).
In hoeverre houdt dit het lint tegen als hij los komt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@The Fatal dat is zeker de wens/bedoeling, maar daarvoor heb ik hulp nodig van de elektromonteur die de motor heeft gereviseerd, hij kan de schakeling daarvoor maken.

@Toppe 100% :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 20:28

Toppe

Oké ✅

Gelukkig. Het ziet er namelijk op de plaatjes niet uit of het een gebroken lint tegen gaat houden ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toppe schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:46:
[...]

Gelukkig. Het ziet er namelijk op de plaatjes niet uit of het een gebroken lint tegen gaat houden ;)
Het word in alle richtingen opgesloten door ofwel hout, de vloer of de metalen beugels hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Wat is, buiten beton, het makkelijkste/simpelste om dit op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kV81Znsp/IMG-20220911-175755.jpg

Het is niet zo veel, dus moet ook in kleinverpakking beschikbaar zijn.
(gaat om 5x zo'n stuk totaal)

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 11-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:42
NeutraleTeun schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:59:

[Afbeelding]

Tegellijm lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52
@HTT-Thalan

Super cool dat je zo,n oude machine opknapt en hergebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:59:

[Afbeelding]

Zandcement? Vergis je overigens niet hoe snel je door een zak heen gaat!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:40:
[...]

Los van CB vind ik het verbazingwekkend dat verf die goed uit een test komt en veel verkocht wordt zo afgebrand wordt in reviews. Als het echt zó slecht zou zijn dan was het vast al uit de schappen verdwenen.
Dan neig ik eerder naar mensen die gewoon te lui zijn om voor te strijken en dan klagen over strepen bijvoorbeeld.
Ach, je weet natuurlijk zelf ook dat je minimaal bosch blauw moet kopen voor een machine die je drie keer gebruikt dan een parkside.. stel dat iemand dat ziet!

Ik heb hier ook gewoon de wasbare histor monodek uit de aanbieding op de muren gesmeerd met een toolstation roller en action kwast. Haters gonna hate. Het zit er prima op.

Of mensen weten niet wat ze doen en resultaat is broddel, of het zijn zelfbenoemde diy pro's die alleen maar premium van de speciaalzaak willen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:38
LED-Maniak schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:12:
[...]

Ach, je weet natuurlijk zelf ook dat je minimaal bosch blauw moet kopen voor een machine die je drie keer gebruikt dan een parkside.. stel dat iemand dat ziet!

Ik heb hier ook gewoon de wasbare histor monodek uit de aanbieding op de muren gesmeerd met een toolstation roller en action kwast. Haters gonna hate. Het zit er prima op.

Of mensen weten niet wat ze doen en resultaat is broddel, of het zijn zelfbenoemde diy pro's die alleen maar premium van de speciaalzaak willen.
Of voor 80€ een pot verf halen en dan schuren voor het ontvetten..... :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

KillaZ schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:36:
[...]

Of voor 80€ een pot verf halen en dan schuren voor het ontvetten..... :+
Je clown emoticon zette mij aan het denken, wij zijn bezig met het verven van onze woning (enkel binnen) en hebben tot nu toe het volgende gehanteerd:
  1. verwijderen behang
  2. vullen gaten en scheuren (eerst nog even het te vullen deel ontvetten)
  3. schuren
  4. (hervullen gaten en scheuren)
  5. (opnieuw schuren, repeat)
  6. afnemen / ontvetten
  7. voorstrijk
  8. verven laag 1
  9. verven laag 2
Doen we er met muren ook goed aan te ontvetten voor het schuren of is dit enkel belangrijk wanneer je over en oude verflaag heengaat?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Rmg

True schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:03:
[...]

Je clown emoticon zette mij aan het denken, wij zijn bezig met het verven van onze woning (enkel binnen) en hebben tot nu toe het volgende gehanteerd:
  1. verwijderen behang
  3. schuren
  6. afnemen / ontvetten
  7. voorstrijk
  8. verven laag 1
  9. verven laag 2
Doen we er met muren ook goed aan te ontvetten voor het schuren of is dit enkel belangrijk wanneer je over en oude verflaag heengaat?
Schoonmaken/ontvetten is altijd goed, een vettige hand die door je verfwerk heenkomt is nooit leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rmg schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:14:
[...]

Schoonmaken/ontvetten is altijd goed, een vettige hand die door je verfwerk heenkomt is nooit leuk.
Juist, maar moet ik tussen mijn stap 2 en 3 nog de gehele muur ontvetten?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

True schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:18:
Juist, maar moet ik tussen mijn stap 2 en 3 nog de gehele muur ontvetten?
Vet schuur je niet weg, je smeert het gewoon open/overal tussen. Dus ja, eerst ontvetten, dan pas schuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik zat een tijd geleden een hoekpan te repareren op het dak. Het viel me op dat de warme lucht in de spouw best heftig onder de hoekpannen vandaan kwam en dus snel vervliegt in de buitenlucht.
Is dit normaal?
Zou het nut hebben om de bovenste 10cm van de spouw dicht te maken/purren zodat de warme lucht wat langer blijft hangen c.q stilstaande lucht ontstaat, of creeër je dan andere problemen zoals te veel vocht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Amtelode schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:05:
Ik zat een tijd geleden een hoekpan te repareren op het dak. Het viel me op dat de warme lucht in de spouw best heftig onder de hoekpannen vandaan kwam en dus snel vervliegt in de buitenlucht.
Is dit normaal?
Zou het nut hebben om de bovenste 10cm van de spouw dicht te maken/purren zodat de warme lucht wat langer blijft hangen c.q stilstaande lucht ontstaat, of creeër je dan andere problemen zoals te veel vocht?
Als je de bovenste 10cm van de spouw vult, neem dan direct de onderste 290cm mee. Scheelt een hoop in stook kosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkieking
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 23:21
LED-Maniak schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:18:
[...]

Als je de bovenste 10cm van de spouw vult, neem dan direct de onderste 290cm mee. Scheelt een hoop in stook kosten. :)
ja, je ziet dan vanzelf wanneer je het weer open moet maken. Het zal namelijk gaan condenseren, naar beneden lekken en in je buitenmuur trekken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
True schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:03:
[...]

1. verwijderen behang
  3. schuren
  6. afnemen / ontvetten
  7. voorstrijk
  8. verven laag 1
  9. verven laag 2
Ja. Voor hout ontvetten vóór het schuren en vóór iedere laag (grond)verf.
Bij muren doe je tussen de lagen in eigenlijk nooit extra ontvetten.
Je kunt het bijna niet vaak genoeg doen.
Je mag bij ons thuis best even oefenen met ontvetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
@LED-Maniak
Beetje gek om alleen de bovenste 10cm en de onderste 290cm te doen, laat je het midden dan open? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:44
Amtelode schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:05:
Is dit normaal?
Heb je een kruipruimte? Zeker met een houten balkvloer kan deze met dichte spouw vochtig worden, en moet je naast spouwisolatie ook aan bodemisolatie doen.

En zoals anderen zeggen: doe dan gewoon een echte spouwmuurisolatie, alleen de bovenkant geeft sowieso problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

AMDFreak

Intel is zo..

Ik had laatst een aannemer over de vloer en die had, hoe zal ik het zeggen, dunne PUR..
De pur zoals ik hem ken is geel en zet behoorlijk uit en is meer geschikt voor grote kieren en gaten.

Alleen deze aannemer had iets dat geschikt was voor zeg kieren tot 5mm ofzo, en de kleur van de pur was groenachtig, maar dat zal een bijzaak zijn.

Waarvoor ik het ga gebruiken? Ik heb onlangs een 160mm gat naar buiten laten boren voor de afzuigkap. En nu zit er een 150mm spirobuis doorheen en dit wil ik rondom dicht purren voor volledige luchtdichtheid..
Maar bij de betere doe het zelf zaak, hadden ze niks.. en als ik google kom ik ook niet heel ver..
Iemand enig idee?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
AMDFreak schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:14:
Ik had laatst een aannemer over de vloer en die had, hoe zal ik het zeggen, dunne PUR..
De pur zoals ik hem ken is geel en zet behoorlijk uit en is meer geschikt voor grote kieren en gaten.

Alleen deze aannemer had iets dat geschikt was voor zeg kieren tot 5mm ofzo, en de kleur van de pur was groenachtig, maar dat zal een bijzaak zijn.

Waarvoor ik het ga gebruiken? Ik heb onlangs een 160mm gat naar buiten laten boren voor de afzuigkap. En nu zit er een 150mm spirobuis doorheen en dit wil ik rondom dicht purren voor volledige luchtdichtheid..
Maar bij de betere doe het zelf zaak, hadden ze niks.. en als ik google kom ik ook niet heel ver..
Iemand enig idee?
illbruck fm310 multi foam pro nbs?

Deze gebruik ik zelf altijd, is prima in kleine kieren te spuiten en is ook groen. Is overigens ook een stuk plakkeriger dan andere pur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:53

FL_

Bij mij vertelde de aannemer ook dat die groene pur beter isoleerde dan die gele en dat hij daarom die groene altijd gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
In onze woning steken er twee stroomdraden uit de muur (waar ook echt stroom op staat) die we het liefst volledig weg willen hebben. Ik zou echter niet weten waar zij vandaan komen en hoe ik de draden volledig weg krijg of weg trek vanuit een andere kamer/meterkast. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

De muur een klein beetje open kappen, kroonsteentjes op de draden zetten en de muur weer afwerken zat ik zelf aan te denken... maar dit geeft mij eigenlijk geen gerust gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gautama schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:
In onze woning steken er twee stroomdraden uit de muur (waar ook echt stroom op staat) die we het liefst volledig weg willen hebben. Ik zou echter niet weten waar zij vandaan komen en hoe ik de draden volledig weg krijg of weg trek vanuit een andere kamer/meterkast. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

De muur een klein beetje open kappen, kroonsteentjes op de draden zetten en de muur weer afwerken zat ik zelf aan te denken... maar dit geeft mij eigenlijk geen gerust gevoel.
Kroonsteentjes lijkt mij sowieso niet wenselijk, dan beter lasklemmen (/"wagos"). Maar kun je niet bv in de groepenkast een voor een de stroom af zetten zodat je in ieder geval identificeert van welke groep het is? Vervolgens kun je wellicht ook nog achterhalen van welke centraaldoos (of evt doorlus uit stopcontact) het afkomstig is.
En om wat voor type kabel gaat het? Stugge installatiedraad? Of flexibele draad? En zit die wel in een buis of echt on het stucwerk gesmeerd of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Weet iemand of je over een pir plaat met aluminium cachering kan stucen? Ik kom in een hoek net niet lekker uit qua dikte om er nog een stucplaat op te lijmen en daar over te stucen. Het is geen plek waar je tegenaan loopt dus als het iets kwetsbaarder is is dat geen probleem. Zolang het niet los komt natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
KoenVW76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:
Weet iemand of je over een pir plaat met aluminium cachering kan stucen? Ik kom in een hoek net niet lekker uit qua dikte om er nog een stucplaat op te lijmen en daar over te stucen. Het is geen plek waar je tegenaan loopt dus als het iets kwetsbaarder is is dat geen probleem. Zolang het niet los komt natuurlijk :)
Ik vermoed, maar geen zekerheid, dat stuc op het gladde aluminium niet gaat houden.
Je zou er, niet ideaal, een dunne plaat hdf op kunnen lijmen. die heb je vanaf 3mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Duct-tape erop, beetje opruwen en gaan met die stuc toch? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Nu online
Ik lees nu net dat je wel over XPS kan stucen, dus ik denk dat ik 3mm xps laminaat ondervloer haal, dat er op plak en daar overheen stuc!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:43

orf

KoenVW76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:05:
Ik lees nu net dat je wel over XPS kan stucen, dus ik denk dat ik 3mm xps laminaat ondervloer haal, dat er op plak en daar overheen stuc!
Doe dan zoiets: https://www.hornbach.nl/s...4-mm/8398869/artikel.html

Dat heeft een toplaagje waar je stuc op hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:32
Gautama schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:

Meestal zijn er verzamelpunten (centraaldozen) in een ruimte, lokaliseer deze voor de ruimte waarin deze draden zich bevinden. Vanuit de centraaldoos kun je wellicht achterhalen welke draden dit betreft, dan zou je ze in ieder geval kunnen afkoppelen en wellicht ook direct eruit kunnen trekken :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Zwartoog schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:37:
[...]

Heb je een kruipruimte? Zeker met een houten balkvloer kan deze met dichte spouw vochtig worden, en moet je naast spouwisolatie ook aan bodemisolatie doen.

En zoals anderen zeggen: doe dan gewoon een echte spouwmuurisolatie, alleen de bovenkant geeft sowieso problemen.
Nee, geisoleerde betonnen vloer en voorzetwanden maar dat doet er niet toe.. het was gewoon een gedachte die in me op kwam van toen ik een hoekpan aan het vervangen was. Het leek alsof je boven een elektrische kachel hing, zo hard vloog de warme lucht uit de spouw omhoog. Zo warm was het toen volgens mij niet.
Als je het boven dicht zou purren, zou je heel zwart wit gezegd een stilstaande spouw creeëren maar dus ook risico op extra condens, tenzij je misschien wat beperkte ventilatie toepast i.p.v. een spouw die boven helemaal open is.

Mijn vraag was dus, wat zou dat doen, en de antwoorden zijn dat ik mijn hele spouw moet isoleren, dat is goed bedoeld maar niet echt waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik dacht dat dit wel kon bij het type PIR dat kraft papier aan de buitenkant heeft.

(Hardop denkend: betocontact op aluminium smeren en daarop gips?)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 12-09-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Amtelode schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:32:
[...]

Nee, geisoleerde betonnen vloer en voorzetwanden maar dat doet er niet toe.. het was gewoon een gedachte die in me op kwam van toen ik een hoekpan aan het vervangen was. Het leek alsof je boven een elektrische kachel hing, zo hard vloog de warme lucht uit de spouw omhoog. Zo warm was het toen volgens mij niet.
Als je het boven dicht zou purren, zou je heel zwart wit gezegd een stilstaande spouw creeëren maar dus ook risico op extra condens, tenzij je misschien wat beperkte ventilatie toepast i.p.v. een spouw die boven helemaal open is.

Mijn vraag was dus, wat zou dat doen, en de antwoorden zijn dat ik mijn hele spouw moet isoleren, dat is goed bedoeld maar niet echt waar het over gaat.
Als je ademende isolatie toepast is het helemaal geen probleem. Je kun "platen" steen- of glaswol kopen en bovenin de spouw plaatsen.

Geen idee of het je wat oplevert want je geeft weinig informatie.
Warmte stijgt. De warmte die je voelt kan best afkomstig zijn van een warme buitenmuur waar de hele middag de zon op heeft zitten schijnen.

Als je al spouwisolatie hebt dan moet je aandacht besteden aan je thermische schil en proberen alle lekken in je isolatie te herstellen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nadat de buitenkeuken afgerond is geworden heb ik even een tijdje rustig aan gedaan wat klussen betreft.
Alleen als er in je wijk gebouwd wordt en er hout in de container wordt gesmeten dan begint er toch weer van alles te borrelen.

Netjes aan de opzichter gevraagd en zo met een shitload aan steigerplanken en vuren balkjes de kruiwagen een paar keer volgeladen om weer aan een projectje te beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kfa--rvNdBRWKrk9atBzSi53uY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/etPNYPUPeyZ1JFFLsA3X4mkw.jpg?f=user_large

Een bijenhotel! Deze beestjes kunnen wel wat hulp gebruiken en het ziet er leuk uit in de tuin!
Afmetingen 80 hoog bij 60 breed en dan nog een schuin dak er op gemaakt dus zal rond de meter hoogte zitten. Opgehangen aan de bestaande leibomen constructie met een keeplat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC-KG3dFCq2gvllwQRwN_uqhlw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRgopx4dagxPCuJvroIiUHqy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG8QimWnteEAnIpfMhE4vXya1Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgD512fJrO2gEseoZYxXUBQ6.jpg?f=user_large

In diezelfde week ook nog een speelhuisje opgepikt op MP voor 4 pakjes pokemon kaarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htSwgqoIn-83QEoqwGL8M3Y8N_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9oPEvzNdSu0Ni1BSo7UGjghe.jpg?f=user_large

Best cheap, aangezien ik er achteraf achter kwam dat die huisjes kant en klaar te koop zijn vanaf 800 euro!! :X

Ben vandaag begonnen met het geheel te schuren en te repareren. Er is een hoop rot hout wat vervangen moet worden.

En als je het schuurt dan zie je meteen de potentie van 'reclaimed wood':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXE_RgXq36Kxon18FE2x2v7cafk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cd2UHLuV1FWeXOE5RZPvzs2e.jpg?f=user_large

Hier al nieuwe balken ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3oPKmghdB7dGB5hQ7zHoQn7QVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uc9e8OJJlkZcOiUXk0PRgMcu.jpg?f=user_large

Ik ga er niet al te veel moeite aan besteden omdat ik zo'n huisje een keer van scratch wil maken maar dit is wel leuk om inspiratie op te doen hoe en wat. Schijnbaar kun je dit dus kant en klaar kopen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kennen jullie dat? Van die klusbrillen met anti condens laagje of zo? Dat werkt dus precies niet.
Wanneer ik lekker fanatiek sta te schuren heb ik zo'n tien minuten, daarna mag ik de rest op de tast doen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Gonadan schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:35:
Kennen jullie dat? Van die klusbrillen met anti condens laagje of zo? Dat werkt dus precies niet.
Wanneer ik lekker fanatiek sta te schuren heb ik zo'n tien minuten, daarna mag ik de rest op de tast doen. :D
Ik heb zo'n 3M masker op en daar zet ik gewoon een vuurwerkbril op.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:35:
Anti-condens werkt altijd maar beperkt, in mijn ervaring. Bril bij fietsen of zwembril beslaat altijd, en als het niet beslaat, komt het zweet er vanzelf wel op / over. Qua veiligheidsbrillen hebben de meeste wel iets van ventilatie, maar als je flink staat te zweten is dat nooit genoeg. Of het is genoeg, maar dan komt het stof ook aan de zijkanten om je bril heen dwarrelen.

Ik denk dat het volgelaatsmasker dat ik heb (ademhalingsbescherming en veiligheidsbril in één) nog het beste werkt tegen de condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]

Kroonsteentjes lijkt mij sowieso niet wenselijk, dan beter lasklemmen (/"wagos"). Maar kun je niet bv in de groepenkast een voor een de stroom af zetten zodat je in ieder geval identificeert van welke groep het is? Vervolgens kun je wellicht ook nog achterhalen van welke centraaldoos (of evt doorlus uit stopcontact) het afkomstig is.
En om wat voor type kabel gaat het? Stugge installatiedraad? Of flexibele draad? En zit die wel in een buis of echt on het stucwerk gesmeerd of zo?
Het gaat om een stugge installatiedraad. Deze zit niet in een buis, maar komt zo uit een hol gedeelte uit de muur. Vermoedelijk zit 'ie verderop wel in een buis, maar waar ik nu nog bij kan zijn en kan zien zijn het nu nog maar enkel de draden waar stucwerk omheen zit.

Waarom is een lasklem beter? Ik gebruikte liever kroonsteentjes hiervoor omdat deze kleiner te maken zijn, waardoor ik minder van de muur hoef weg te kappen om ze terug te duwen.
Martinusz schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:25:
[...]

Meestal zijn er verzamelpunten (centraaldozen) in een ruimte, lokaliseer deze voor de ruimte waarin deze draden zich bevinden. Vanuit de centraaldoos kun je wellicht achterhalen welke draden dit betreft, dan zou je ze in ieder geval kunnen afkoppelen en wellicht ook direct eruit kunnen trekken :)
Ik snap dat dat absoluut de betere manier is, maar dat heb ik intussen echt al opgegeven ;( ik krijg het gewoon niet gevonden via welke route de kabel loopt en hoe ik hem het beste kan loskoppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gautama schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:31:
Het gaat om een stugge installatiedraad. Deze zit niet in een buis, maar komt zo uit een hol gedeelte uit de muur. Vermoedelijk zit 'ie verderop wel in een buis, maar waar ik nu nog bij kan zijn en kan zien zijn het nu nog maar enkel de draden waar stucwerk omheen zit.

Waarom is een lasklem beter? Ik gebruikte liever kroonsteentjes hiervoor omdat deze kleiner te maken zijn, waardoor ik minder van de muur hoef weg te kappen om ze terug te duwen.
Ik zou neigen naar het wat netter doen, en een inbouwdoos in de muur te boren waar de draadjes ophouden. Zeker als je de centraaldoos niet kunt vinden om de draden bij de bron te ontkoppelen. Met een inbouwdoos kun je in ieder geval later de draden makkelijk weer terug vinden. Blinde draden op spanning die zo maar ergens in de muur zitten lijkt me vragen om problemen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik snap dat dat absoluut de betere manier is, maar dat heb ik intussen echt al opgegeven ;( ik krijg het gewoon niet gevonden via welke route de kabel loopt en hoe ik hem het beste kan loskoppelen.
Dat moet toch te vinden zijn? Je kunt scannen met een leidingzoeker, of via de botte bijl kortsluiting maken en kijken welke groep eruit vliegt.
Een leiding onderspanning in een muur achter laten zonder dat het van buiten zichtbaar is zou ik zelf niet graag doen. Bij een wandcontactdoos, schakelaar of lichtpunt heb je een duidelijke hint dat er een leiding vanaf dat punt moet lopen, zit het achter het stucwerk dan is er geen enkele indicatie meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:17:
[...]

Anti-condens werkt altijd maar beperkt, in mijn ervaring. Bril bij fietsen of zwembril beslaat altijd, en als het niet beslaat, komt het zweet er vanzelf wel op / over. Qua veiligheidsbrillen hebben de meeste wel iets van ventilatie, maar als je flink staat te zweten is dat nooit genoeg. Of het is genoeg, maar dan komt het stof ook aan de zijkanten om je bril heen dwarrelen.

Ik denk dat het volgelaatsmasker dat ik heb (ademhalingsbescherming en veiligheidsbril in één) nog het beste werkt tegen de condens.
Brillen met ruime ventilatie heb ik inderdaad links laten liggen, aangezien het nut van de bril dan nogal afneemt. Bij het schuren van muren zonder afzuiging heb je binnen vijf minuten last van ogen en luchtwegen als je je niet genoeg beschermt, daar neem ik geen risico mee. Gelukkig kan je op de tast ook een hoop doen, maar het is niet ideaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:41:
Brillen met ruime ventilatie heb ik inderdaad links laten liggen, aangezien het nut van de bril dan nogal afneemt. Bij het schuren van muren zonder afzuiging heb je binnen vijf minuten last van ogen en luchtwegen als je je niet genoeg beschermt, daar neem ik geen risico mee. Gelukkig kan je op de tast ook een hoop doen, maar het is niet ideaal.
Ik heb zelf wel goede ervaringen met een volgelaatsmasker. Maar wat je eigenlijk zoekt is een bouwstofzuiger, denk ik, heb je toch nodig om al die stofzooi op te ruimen na het schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:01:
Ik heb zelf wel goede ervaringen met een volgelaatsmasker. Maar wat je eigenlijk zoekt is een bouwstofzuiger, denk ik, heb je toch nodig om al die stofzooi op te ruimen na het schuren.
Daar gebruik ik nu gewoon m'n 'kruimeldief' voor, werkt als de brandweer. :P

Maar ik schuur met de hand middels schuurgaas, dus daar valt weinig aan af te zuigen. Heb wel een ventilator in het open raam als een soort afzuiging. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat werkt niet, qboard/wediplaat daar is de dunste 4 mm van en kan je overheen stucen en die paat kan je wel tegen pir aan lijmen (garantie tot de deur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 13:01
Moet je een zelf gestorte betonpaal van 20cm rond met een lengte van 1 tot 3 meter ook wapenen (tbv een overkapping) of is dat overkill?
En als dat nodig is, hoe en met wat kan je dat eenvoudig doen zodat alles op z'n plek blijft? Zijn 2 a 3 staven voldoende of..?

Ik word er met google niet echt wijzer van helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25
Michel_716 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:01:
Moet je een zelf gestorte betonpaal van 20cm rond met een lengte van 1 tot 3 meter ook wapenen (tbv een overkapping) of is dat overkill?
En als dat nodig is, hoe en met wat kan je dat eenvoudig doen zodat alles op z'n plek blijft? Zijn 2 a 3 staven voldoende of..?

Ik word er met google niet echt wijzer van helaas.
Je bedoeld een rechtopstaande paal van 20cm. Daar moet wel staal in, zonder zit er weinig sterkte in. Ik zou betonstaalmat 10x10 cm nemen en deze 4 kant vouwen. Op de hoeken versterkt met wat dikkere staven van bv 15 mm. Zorg dat bij het storten dat het ijzer zoveel kn het midden blijft en minimaal 3 cm van de buitenzijde om betonrot te voorkomen.

Je zou een 5 of 6 hoek kunnen maken met 5x5 cm betonstaalmat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06 14:12
[...]

[...]

Grote kans dat de verdeeldoos achter een lamp in het plafond zit, leidingen zitten meestal in de vloer en zakken naar beneden. Je kunt alle lampen in de kamer aanzetten en dan kortsluiting maken, dan zie je achter welke lamp je moet zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

6 kg afbijt verder
Nieuwe lakfrees erop. Mjeeeeee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iNvmGD-zn6aiDxTMc4XdESHCe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMz8ptm2qwNBtK6TVaMqe4Ij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moGuY1azrGLy2HonZoT-9Xu8m8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bpj8EG8AL1A8b68cNN8AZUNb.jpg?f=fotoalbum_large

:|

Sporen van oud bewoners. Onderste drie treden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:28:
6 kg afbijt verder
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi he dit soort authentieke features.
Niets meer aan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nokiaan958GB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:30:
[...]

Mooi he dit soort authentieke features.
Niets meer aan doen :+
Hahaha. Naja. Was van plan alles wit te lakken behalve de treden. Die blank lakken.

Punt is dat ik dan maar net een vuller moet vinden met de goeie kleur.
De onderste drie treden hebben op de achterkant ook echt stukjes die weg zijn. Verder 0 sporen van actieve houtworm. En anders zijn die wel vergast door de afbijt.

Misschien plan maar bijstellen en gewoon traplak wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Ik wilde de laatste voorzetwand plaatsen en de 16cm PIR isolatie direct op de muur zetten/plakken en het hoekje om gaan naar het raam. In de dagkant zou 2cm PIR voldoende zijn(?).

Helaas blijkt dat het raam beneden officieel als een ernstig verborgen gebrek zou worden gemarkeerd maar wij hadden zo'n ouderdomsclausule.
Op zich helemaal geen probleem maar dat schetst in het kort de staat van het kozijn en de manier waarop het is gemonteerd. ;(

Ik ben niet zo bekend met vaktermen op dit gebied dus ik doe mijn best.
Het gat in de binnenmuur is c.a. 210cm breed en 190cm hoog.
Zo'n 25cm boven het kozijn liggen de vloerbalken.
Daarboven is een dakkapel, de binnenmuur loopt daar nog zo'n 50cm door als ik uit ga van het "ergste geval".
Morgen ga ik even kijken of een gaatje kan boren om het na te kijke (het lijkt mij verder niet heel belangrijk).

Vroeger begon het dak namelijk al zo'n 10cm boven de eerste verdieping. :)

Ik kan me nog herinneren dat onze achtergevel werd opengebroken en dat ik van de aannemer een royale pyramide weg kon halen van de muren. Dit was c.a. 4 meter breed aan de onderkant.
De verdiepingsbalken waren gestempeld en dat was voldoende om het bovenste stuk van binnen en buiten muur niet naar beneden te laten komen(?).

Ik vraag mij af als ik het oude kozijn vervang door een kunststof kozijn of ik dan een een latei in de binnenmuur moet maken (denk zelf van wel), de gevel bestaat uit een rollaag dat lijkt mij voldoende.

Wat is een handige manier om dit aan te pakken?

Zou ik genoeg hebben om een aantal "Alone stuts" te plaatsen aan de binnenzijde of zijn daar andere/handigere manieren voor die ik niet ken?
Ik had ook al zo'n gevelklem in gedachte maar die kan ik niet volgens de voorwaarden fatsoenlijk plaatsen, niet binnen en ook niet buiten.

Een gat door beide muren lijkt me overkill.

On the side, hoe ga je zo'n kozijn met glas van 160 tot 200 kilo omhoog tillen zonder een apparaat van 800 euro te huren? :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTEfPVFz3mMbloT00gtY1cymzZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A85HKxf1D5OPirDUFgwDSzWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1qG1r5-49MSPOqdrrKxyRrsoIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTaewMN0Hee6QpCYNPa6MwKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlUT1AzzitzXgHJASU8_u9o1np4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ2ciIEBZSjGMBtaetm1CHuc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H28mo49DfhNRYkXT5L2MaM7T22A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwHElDxzfERq09bE7b88Bb55.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een stronk van een plataan gekregen van een vriend een tijd geleden, want hij kon er niks mee. Nou, ik nu wel :P. Vochtpercentage is nog veel te hoog om nu te gebruiken natuurlijk, maar ik ga ze oplatten op een droge, geventileerde plek ergens op het terrein en dan volgend jaar eens checken. Met een beetje mazzel zit hier een hele exclusieve salontafel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:53
Wellicht op YouTube even Blacktail Studio volgen voor wat inspiratie ;-)

Al zijn er vast veel meer van dit soort kanalen, ik kan hier ademloos naar kijken.
Sowieso mensen die van/met een paar handelingen van niets, iets maken.

Ik kijk uit naar je werk/fotoverslag.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:39

Tjark

DON'T PANIC

paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:40:
[...]

Hahaha. Naja. Was van plan alles wit te lakken behalve de treden. Die blank lakken.

Punt is dat ik dan maar net een vuller moet vinden met de goeie kleur.
De onderste drie treden hebben op de achterkant ook echt stukjes die weg zijn. Verder 0 sporen van actieve houtworm. En anders zijn die wel vergast door de afbijt.

Misschien plan maar bijstellen en gewoon traplak wit.
Aangezien je toch aan het schuren bent: van je (schone) schuurstof op, even mengen met houtlijm, en je hebt je perfecte op kleurbijpassende vuller.

*insert signature here

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:38
Eric H schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:49:
Wellicht op YouTube even Blacktail Studio volgen voor wat inspiratie ;-)

Al zijn er vast veel meer van dit soort kanalen, ik kan hier ademloos naar kijken.
Sowieso mensen die van/met een paar handelingen van niets, iets maken.

Ik kijk uit naar je werk/fotoverslag.
Cam is geniaal, ook in zijn reacties om comments. Sowieso mooi om te zien hoe hij van een hobbybob in de garage naar tafels van +15k is gegaan omdat hij zo bizar veel precisie vraagt van zichzelf.

K to the KillaZ

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

...
Welke lakfrees is dat? Ik ken enkel die van Metabo.

Die beschadigingen zien er trouwens meer uit alsof het hout aangevreten geweest is, geen gebruiksschade.

edit:
Pff, het is tijd voor meer koffie denk ik :)

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 14-09-2022 11:13 ]

• paQ

paQ

Slonzo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:08:
[...]

Welke lakfrees is dat? Ik ken enkel die van Metabo.

Die beschadigingen zien er trouwens meer uit alsof het hout aangevreten geweest is, geen gebruiksschade.

edit:
Pff, het is tijd voor meer koffie denk ik :)
Het is (was) houtworm :)

Ik heb idd de metabo lakfrees, awesome! Wat je op de foto ziet is de bosch excentrische schuurmachine (18V)

• paQ

paQ

Tjark schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:11:
[...]

Aangezien je toch aan het schuren bent: van je (schone) schuurstof op, even mengen met houtlijm, en je hebt je perfecte op kleurbijpassende vuller.
Yes, bekend truukje, het is echter wel serieus veel wat ik zou moeten aanmaken. Daarbij missen er echt stukken trede.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 07:18
Onlangs met veel geluk onze eerste woning kunnen kopen, met daarin een vrij ouderwetse open haard. Na een dag schuren (achteraf nog een behoorlijke klus ) en wat schilderwerk zijn we er enorm tevreden over!

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sfm1rek-WFJiuZPtYt-M_X4Rac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d80sqxVCBmhqK8HIVLXozySD.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgnXYBcag0VoDegxFDlIlx78iq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYwLUMMiuYwKzf8VeLhwSWqv.jpg?f=fotoalbum_large

Tevreden! :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
@HTT-Thalan, hoe droog je planken het beste? Ik had een paar schijven van een stam gezaagd en te drogen gelegd, maar daar kwamen na verloop van tijd scheuren in. Ik hoor meningen van in de kelder leggen tot in een bak water leggen en van als planken drogen en als hele stam, etc...
Maw ik zie door de bomen het bos niet meer. :+

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Jolke schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:21:
@HTT-Thalan, hoe droog je planken het beste? Ik had een paar schijven van een stam gezaagd en te drogen gelegd, maar daar kwamen na verloop van tijd scheuren in. Ik hoor meningen van in de kelder leggen tot in een bak water leggen en van als planken drogen en als hele stam, etc...
Drogen in een bak water :? Die mag je even uitleggen...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Gonadan

Gonadan

rockhopper schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:25:
[...]

Drogen in een bak water :? Die mag je even uitleggen...
Volledig verzadigen zodat het daarna gelijkmatig kan drogen gok ik. Om te voorkomen dat er grote verschillen in vochtgehalte zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En @Gonadan dat noemen ze wateren. Voor bepaalde houtsoorten kan het goed zijn stoffen uit het hout te spoelen door ze langdurig in water te laten liggen. Eikenhout bijvoorbeeld bevat veel tannine, om eikenhout goed te drogen laat je het eerst 2 jaar onbedekt buiten liggen (in weer en wind dus) zodat regen het kan spoelen, en dan 2 jaar binnen/overdekt drogen. In alle gevallen ga je het hout wel oplatten en je smeert de uiteindes in met iets dat te snel uitdrogen tegengaat, bijvoorbeeld aangelengde houtlijm of een ander speciaal middel.

Oplatten doe je door het hout met latjes/stokjes van gelijke dikte uit elkaar te houden op een droge, doch goed geventilieerde plek. Niet afdekken met zeil ofzo want dat trekt vocht aan. Afhankelijk van de houtsoort kun je een jaar of meerdere jaren moetn wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCKc67urKsErmvpjinsRUPvA1L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UNYEJapylbLjXHfLqO2Vrmh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hout heb ik gisteren verzaagd en zit op 37% vocht. Het is plataan dus met een jaartje moet dit wel bruikbaar zijn, gelukkig is het maar een klein beetje. Ik ga mijn werkplaats zolder binnenkort goed uitruimen om plek te maken voor het drogen van grotere hoeveelheden.

Wat je in Amerika ook veel ziet is dat stammen in water worden gedumpt, b.v. een river. Dat is ook wateren, en heeft als extra voordeel dat ze makkelijk te transporteren zijn zonder grote/zware apparatuur. Het is ook een eenvoudige manier van opslaan van grote hoeveelheden.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-09-2022 12:55 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
Ik las ook ergens dat hout 1 cm per jaar droogt (waarschijnlijk ook afhankelijk van het soort). Als je planken zaagt, dan kan het dus van 2 kanten drogen en droogt het sneller.

• Aurum
  • Laatst online: 22:17
Ik zou graag nog eens willen proberen om een plank nat hout onder te doppelen in ethanol, zodat het water uit het hout verdreven wordt door ethanol en daarna de ethanol uit het hout te laten dampen. Dat zou redelijk snel moeten gaan.
waarschijnlijk veel te duur in verhouding en niet efficient. Maar een leuk scheikundig experiment :9

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Jolke hele stammen drogen lukt in principe niet, het vocht kan nergens heen, dus je krijgt rot en heel veel scheuren. Als je stammen wilt gebruiken doe je dat vers, en voor houtdraaien bv.

@Aurum als je het te snel droogt krijg je ook scheuren en vervorming, soms drogen ze hout extra snel in een oven in plaats van in de lucht. Alhoewel ik het niet kan kwantificeren voor je (daarvoor heb ik te weinig ervaring) hoor ik vaker dat men ovengdroogd hout van mindere kwaliteit vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:17
@HTT-Thalan
Ja daar kan ik me zeker in vinden. we hebben 5 jaar geleden bedacht om van essen slabs vensterbanken te maken. Deze waren 6cm dik ongeveer en 70cm breed. Gekocht bij de lokale houtzagerij en ze waren dus nog vers.
Toen kwam ik tijdens wat onderzoek deze ethanol methode tegen. Als scheikundige sprak het me aan om uit te proberen.

Uiteindelijk niet gedaan en ze hebben een jaar in een loods liggen wachten totdat ze verwerkt zijn. Uiteindelijk door de midden gezaagd en als vensterbank gebruikt. Gelukkig zijn ze niet gaan scheuren maar 1tje was flink gaan torderen over de loop van 1 jaar binnenshuis.

Dat was voor ons de start voor onze liefde voor hout en meubelmaken ;) uiteindelijk nog mooie reststukken van dat essen overgehouden en salontafeltje van gemaakt.

• Amtelode
Begrijp ik het goed dat ik geen vergunning nodig heb als ik de dagkanten van een kozijn verdik en er een kleiner raam in zet?

Via de check is me dat niet heel duidelijk.
Bij een nieuw kozijn, aanpassen constructie (latei plaatsen) of verandering glasvlakken moet dat bijv. wel.
Dan gaat het uiteindelijk zo in de papieren lopen dat de TVT 40+ jaar wordt.

Één idee was om het volgende te doen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9bsQ8i2FpGylXADUcPZw41DiWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzDyZU3oraTExPgDS8u02GPC.jpg?f=fotoalbum_large

Zit ik een klein beetje mee dat je dan een stukje naar binnen kunt kijken bij de rode pijl. Zou ik daar wat DPC folie tegenaan kunnen plakken of zwart verven?

Nóg een optie is verdikken, zodat ik naar het raam toe kan isoleren, en dan een kleiner nieuw HR++ glas plaatsen.

Dat scheelt dweilen in de winter, ik zou dan zelf toch voor de laatste optie gaan.

Edit;
Óf misschien hele brede glasband plakken? :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:43

orf

Amtelode schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:55:
Begrijp ik het goed dat ik geen vergunning nodig heb als ik de dagkanten van een kozijn verdik en er een kleiner raam in zet?

Via de check is me dat niet heel duidelijk.
Bij een nieuw kozijn, aanpassen constructie (latei plaatsen) of verandering glasvlakken moet dat bijv. wel.
Dan gaat het uiteindelijk zo in de papieren lopen dat de TVT 40+ jaar wordt.

Één idee was om het volgende te doen;
[Afbeelding]

Zit ik een klein beetje mee dat je dan een stukje naar binnen kunt kijken bij de rode pijl. Zou ik daar wat DPC folie tegenaan kunnen plakken of zwart verven?

Nóg een optie is verdikken, zodat ik naar het raam toe kan isoleren, en dan een kleiner nieuw HR++ glas plaatsen.

Dat scheelt dweilen in de winter, ik zou dan zelf toch voor de laatste optie gaan.

Edit;
Óf misschien hele brede glasband plakken? :)
Het kader van het dubbelglas (dat aluminium profiel met droogmiddel erin) voorkomt dat toch al?

• Amtelode
orf schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:58:
[...]

Het kader van het dubbelglas (dat aluminium profiel met droogmiddel erin) voorkomt dat toch al?
In principe wel, maar niet als er 4cm hout over het glas zit? :D

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:07
6 kg afbijt verder
[Afbeelding]

[Afbeelding]

misschien kan je van deze tegenvaller wel iets heel moois maken..
Epoxy mengen (blank.. of in een mooi kleurtje) en dat ingieten.
Wat @nokiaan958GB ook zegt.. een beetje authenticiteit in huis is niets mis mee.
Tegenwoordig moet alles straks en daardoor mist bijzonder veel karakter in vele huizen. Dit is wellicht een mooi stap naar omdenken.
Wat voorbeelden: https://www.woohome.com/i...5-epoxy-resin-wood-tables

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

DonJunior schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:36:
[...]

misschien kan je van deze tegenvaller wel iets heel moois maken..
Epoxy mengen (blank.. of in een mooi kleurtje) en dat ingieten.
Wat @nokiaan958GB ook zegt.. een beetje authenticiteit in huis is niets mis mee.
Tegenwoordig moet alles straks en daardoor mist bijzonder veel karakter in vele huizen. Dit is wellicht een mooi stap naar omdenken.
Wat voorbeelden: https://www.woohome.com/i...5-epoxy-resin-wood-tables
We hebben een boel opties bekeken en doorlopen. Die resins is een beetje een social media hype van nu. Ik de k dat dat redelijk snel overwaait. De huidige vuller droogt nieteens zo verkeerd op, maar we vinden het kale hout niet heel mooi. Het oogt een beetje als beuken. Niet bepaald onze smaak.
Heb wel zojuist erg mooi walnoot fineer ontvangen. Maar of ik dat op een trap kan toepassen!? Dan moet er wel heel veel lak overheen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 15-09-2022 14:46 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:07
paQ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:44:
[...]

We hebben een boel opties bekeken en doorlopen. Die resins is een beetje een social media hype van nu. Ik de k dat dat redelijk snel overwaait. De huidige vuller droogt nieteens zo verkeerd op, maar we vinden het kale hout niet heel mooi. Het oogt een beetje als beuken. Niet bepaald onze smaak.
Heb wel zojuist erg mooi walnoot fineer ontvangen. Maar of ik dat op een trap kan toepassen!? Dan moet er wel heel veel lak overheen.
oh excuses.. dat wist ik niet. Ik zit eigenlijk helemaal niet op social media .. weer wat geleerd.

*sowieso

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
Beste constructeurtweakers,

Ik ga eindelijk mijn schuurtje aanpakken na de verhuizing en wil een wandrek maken van wat planken en gelaste steunen. Wil om de 35cm in de hoogte ongeveer een lange plank langs de wand waar we kratten of dergelijke op kunnen zetten.

Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven in wat voor soort hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Wil planken van 45cm diep aan de wand bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQSUXbokaabolhz4rN-57JoVkXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raw2yK8jZsmF9IbA63y2yTAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
IAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAjRMjxgEhZDkJaRMQT6edfcEXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7x1sZoVxcdjRPfBDhavaWBS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfnDmSIW6OOM4j2fsbTX4AtLAhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzZidBxa921BDkAI5PTrkcaK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u54ULpw09YfbFE7r07Cbp68Nss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBjL8lkYpkNqloQM470NMGjx.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik t toen gedaan. Alles Van de grond af én dan osb erop. Goedkoop en stevig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
'Fotoooos'

Zo heb ik t toen gedaan. Alles Van de grond af én dan osb erop. Goedkoop en stevig.
Bedankt voor jouw tip! Ga ik in overweging nemen.
Waarom de tuin niet iets dieper of breder en dan het hokje wat groter kon ik er ook nog een beetje in knutselen....maar goed wellicht in een volgend huis.

[ Voor 31% gewijzigd door Fugitive2008 op 15-09-2022 19:13 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Herkenbaar 😅 ik had een mobiele werkbank / zaagtafel.

Inmiddels verhuisd naar grotere tuin met garage :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 19-06 16:03
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
#Update 6 - Knieschotten isoleren en voorzolder rondom omvormer zonnepanelen

Wederom weer een paar mooie avonden gespendeerd aan het isoleren. De zolder is nu echt bijna af (qua isoleren 🫣)

De knieschotten zijn nu geïsoleerd behalve bij de afvoer van de keuken. Hier ga ik eerst nog een folie leggen tegen het dakbeschot om tocht tegen de achterkant van het isolatie te voorkomen. Daarna volduwen met isolatie en dan het gehele knieschot dichtmaken met folie en tapen maar 😊

Ik wil niet weten hoeveel rollen Vario KB1 tape ik al heb gebruikt maar goed.. alles voor een warme winter!

Aanstaande zaterdag ga ik de hele dag klussen om het koofje in het plafond af te maken.

Wat kun je bij de volgende update verwachten?
- Koofje af;
- buisisolatie leggen;
- Schoorsteen pijpen weg;
- rondom schoorsteen geïsoleerd en afgewerkt;
- begin gemaakt aan knieschotten in de voorzolder.

Dat was ‘m weer voor vanavond! 😵

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2odjnE_RZc4T6Vrqjw3spPbOUw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZwKt3zm1yn83uNIA360Pucg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NoIkKv9wYBfhXCeNhtH2F7edvo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riX7db7q8uElzf37h6w9ppbb.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s0yFhLdCZdFi-KPBzRplIRWFxA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLKV6dte2fPOQrt7FlMQzPNc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzjkT-saPhFQunZ_UXjdh4avR7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chQL5JfQB7Zqse6yqnG2DXIr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JzqRIFWqSKZlagxTQrlklBJzWA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHfn7ge1pejIxNp7Se9qPswL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXvj6Ex0xX3fHndhTmiTOPcczOk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tng3n8QzJfYdd71IxjgT6Z79.jpg?f=fotoalbum_medium

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe noem je een knieschot wat tot je middel komt? Bij een heupshot denk ik aan een spaghetti western. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:23

Jrz

––––––––––––

Nee, dat heb je helaas omgekapt:(

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Flinke faal met silicone afkitten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNwjCotTyg43VuBbnFDEjLPBDT8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3M1v4RneveuZ7YAq5gmk4wrB.jpg?f=fotoalbum_small

Je kijkt naar een 5mm voeg tussen composiet achterwand en keukenkastje. Ik heb 10mm rugvulling gebruikt in de voeg (open cel) in combinatie met Ottoseal S70 (natuursteen silicone).

Heb ik de rugvulling mogelijk niet diep genoeg in de voeg geduwd? Of toch te weinig silicone gebruikt? Ik had helaas geen afstrijk tool, dus die heb ik in de bestelling.
Opnieuw beginnen door de kit er uit te halen lijkt me, hier niet meer over heen kitten?

Om nog even te laten zien hoe het beter kan in een andere voeg met dezelfde siliconekit, maar ook niet perfect strak hoe ik het hebben wil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhukXjBu8-1BaUZpw5qM3-01v58=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBzO2fdU868SqIZqBXl3kxjC.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 16-09-2022 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
Heb ik de rugvulling mogelijk niet diep genoeg in de voeg geduwd? Of toch te weinig silicone gebruikt? Ik had helaas geen afstrijk tool, dus die heb ik in de bestelling.
Opnieuw beginnen door de kit er uit te halen lijkt me, hier niet meer over heen kitten?
Kit moet er uit idd. Als je het waterdicht wil helemaal en anders een flink stuk er uit snijden.

Je hebt niet afgestreken? Ook niet met je vinger? Dat is dan het probleem.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@-DarkShadow- ik heb gisteren wel afgestreken. Met Zwaluw Mixed Finisher Spray en een klein plamuurmesje en met een vinger bij gebrek aan kitspatel / afstrijk tool. Toen kreeg ik de voeg al niet helemaal netjes. Na een nacht is het aantal bultjes alleen nog maar erger geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
sloth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
Flinke faal met silicone afkitten :X

[Afbeelding]

Je kijkt naar een 5mm voeg tussen composiet achterwand en keukenkastje. Ik heb 10mm rugvulling gebruikt in de voeg (open cel) in combinatie met Ottoseal S70 (natuursteen silicone).

Om nog even te laten zien hoe het beter kan in een andere voeg met dezelfde siliconekit, maar ook niet perfect strak hoe ik het hebben wil.
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe je het precies gekit hebt, maar op een mooie gladde ondergrond kan je het beste met tape aan beide kanten afplakken op een paar mm van de hoek. Dan dichtkitten en afstrijken met een natte vinger waarbij je goed op het tape drukt. Daarna meteen je tape wegtrekken, eventueel kan je daarna nog met een natte vinger en zonder druk natrekken. Gebruik bij siliconenkit iig geen zeepwater bij het afstrijken, dat tast schimmelwering aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:58

A13X

Dude

sloth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:08:
@-DarkShadow- ik heb gisteren wel afgestreken. Met Zwaluw Mixed Finisher Spray en een klein plamuurmesje en met een vinger bij gebrek aan kitspatel / afstrijk tool. Toen kreeg ik de voeg al niet helemaal netjes. Na een nacht is het aantal bultjes alleen nog maar erger geworden.
Pure gok, maar is je kit niet over de datum? Ooit een keukenblad afgekit, kreeg het maar niet netjes, bleef maar plakkerig. Keek ik op de (net gekochte) tube.... Jaar over de datum.

Andere tube, hoppakee zo straks als wat.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jichem schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:14:
Ik weet niet hoe je het precies gekit hebt, maar op een mooie gladde ondergrond kan je het beste met tape aan beide kanten afplakken op een paar mm van de hoek. Dan dichtkitten en afstrijken met een natte vinger waarbij je goed op het tape drukt. Daarna meteen je tape wegtrekken, eventueel kan je daarna nog met een natte vinger en zonder druk natrekken. Gebruik bij siliconenkit iig geen zeepwater bij het afstrijken, dat tast schimmelwering aan.
Siliconenkit met alleen water afstrijken ga je ook geen mooie voegen van krijgen. Maar daar hebben ze ook speciale zepen voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
henkie196 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:29:
[...]

Siliconenkit met alleen water afstrijken ga je ook geen mooie voegen van krijgen. Maar daar hebben ze ook speciale zepen voor.
hmm, misschien hebben wij een andere definitie hiervan dan. Het lukt me altijd dikke prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@jichem dat is ongeveer wat ik gisteren heb gedaan. Waar het fout kan zijn gegaan: mogelijk te weinig mm overgelaten op de hoek en de kitspuit niet breed genoeg afgesneden
@A13X de kit vervalt pas 09/2023

Ik heb net op een stukje van 30cm de oude silicone en rugvulling verwijderd en opnieuw aangebracht met bovenstaande aandachtspunten. Afgestreken met mijn vinger met zwaluw finish spray. Dat ziet er al veel beter uit, maar nog niet helemaal wat ik hebben wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2oag5Q6IOSIMM7sqCFR6BR4ABk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc9YqKWylWJgYoDlQCrZYUWi.jpg?f=fotoalbum_small

Als eerste stap ga ik maar alvast alle oude silicone en rugvulling verwijderen, de voeg zo goed mogelijk schoon maken en nieuwe silicone kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Nu online
De CV ketel gaat er bij ons uit, en ik zou dit punt eigenlijk willen gebruiken om een afzuigkap met motor op aan te sluiten. Er zijn geen standaard koppelingen voor natuurlijk maar ik kan zelf geen reden bedenken waarom dit niet zou kunnen. Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnFySOX7ZM-mXix6pQfiOpYtq9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8uxXl2UXjkuoUjN4yfLVTku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Teveel restrictie waardoor de afzuigkap onnodig geluid gaat maken zou een ding kunnen zijn.

https://www.ventilatieland.nl/gevelrooster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:03
KoenVW76 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:16:
De CV ketel gaat er bij ons uit, en ik zou dit punt eigenlijk willen gebruiken om een afzuigkap met motor op aan te sluiten. Er zijn geen standaard koppelingen voor natuurlijk maar ik kan zelf geen reden bedenken waarom dit niet zou kunnen. Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Kan je de hele doorvoer niet vervangen?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1 ... 247 ... 455 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/