[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 246 ... 455 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 11:05
Oliesjeik1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:37:
Dag allen,

Ik ben op zoek naar tips voor het maken van een tussenwand.
Tussenwand moet komen tussen de keuken en de 'bijkeuken/kantoor/speelkamer'). Zie ook onderstaande tekeneningen.

Omschrijving:
- Muur aan de kant v/d keuken moet elektra in verwerkt worden en er komen keukenkastjes tegenaan geplaatst (elektra komt uit de vloer bij het te plaatsen muurtje/spoelkant keuken)
- Muur aan de kant v/d bijkeuken/kantoor/speelkamer daar is het fijn als er ook elktra komt; echter komen er ook twee schuifdeuren (deze hoeven niet in de muur te vallen overigens, komen aan de buitenkant van de muur aan de kant van de bijkeuken/kantoor/speelkamer.). Dit betekend dat er in principe alleen in het midden van de muur elktra kan komen.
- Vanwege vloerverwarming wil ik niet boren in de vloer. Plafond zou eventueel wel kunnen

Mogelijkheden:
- Metalstuds met gipsvezelplaten
- Gasbeton/cellenbeton
- Poriso

Om een of ander manier heeft Metalstuds mijn voorkeur. Het ziet er redelijk gemakkelijk uit (nooit eerder gedaan overigens) en kan op de vloer denk ik ook gelijmd worden. Vraag me alleen af als ik de schuifdeuren bevestig aan de muur ipv het plafond of het dan stevig genoeg is.

Wat is het advies van de tweaker; hoe en met wat voor materiaal zouden jullie de tussenmuur maken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Misschien zijn Knauf isolava gipsblokken ook een mogelijke oplossing? Dit kan ook boven op je vloer geplaatst worden en kun je verlijmen en afwerken met fix & finish, de blokken zelf hebben een tand en groef dus voor de dhz'er makkelijk te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
wat voor vloer heb je? wellicht kom je met korte schroefjes nét weg.

alternatief kan ook zijn om een sleuf in je vloer de zagen / frezen (hebben wij op onze vorige zolder gedaan met 't laminaat. dan valt daar de ligger in en geeft dat naast plakken ook veel stevigheid.

Onze aannemer gebruikte jack boards: die zijn stevig genoeg om dingen in op te hangen. ipv gips. dus kan zeker met keuken elementen handig zijn. Anders sowieso OSB achter je gipsplaten zodat je er ook dingen tegenaan kunt schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou eerst een lat of regel op de vloer lijmen en daar je metalstud in schroeven. Metalstud is in die richting wat flexibel dus moeilijk aan te drukken met lijmen. Tijdens het lijmen even met een panlat tegen je plafond klemmen ofzo, dan gaat dat echt nergens heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-06 13:07
Slapabeardon schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:46:
[...]
Leuk design!

Eigenlijk is het zo dat de muurplaat op de vloer vastgezet moet worden. Ik denk echter dat als je het lijmt en koppelt aan het keuken blok dat daar staat en in het plafond vastzet dat het nergens heen gaat.

Mocht je nou zoiets hebben van ja, ik wil het eigenlijk wel vastzetten aan de vloer, zou je kunnen overwegen een thermische camera te huren voor een paar uurtjes, dan kun je uitstippelen waar je niet moet boren.
Thanks!
Wat betreft thermische camera; goeie tip.
c337n schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:54:
[...]

Misschien zijn Knauf isolava gipsblokken ook een mogelijke oplossing? Dit kan ook boven op je vloer geplaatst worden en kun je verlijmen en afwerken met fix & finish, de blokken zelf hebben een tand en groef dus voor de dhz'er makkelijk te plaatsen
Ken het niet, zal het verder onderzoeken.
Smithkj schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:56:
wat voor vloer heb je? wellicht kom je met korte schroefjes nét weg.

alternatief kan ook zijn om een sleuf in je vloer de zagen / frezen (hebben wij op onze vorige zolder gedaan met 't laminaat. dan valt daar de ligger in en geeft dat naast plakken ook veel stevigheid.

Onze aannemer gebruikte jack boards: die zijn stevig genoeg om dingen in op te hangen. ipv gips. dus kan zeker met keuken elementen handig zijn. Anders sowieso OSB achter je gipsplaten zodat je er ook dingen tegenaan kunt schroeven.
Het is een cementdekvloer met vloerverwarming. Korte schroefjes is wat tricky denk ik ;)
Idem voor een sleuf lijkt me.
deWit schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:37:
Ik zou eerst een lat of regel op de vloer lijmen en daar je metalstud in schroeven. Metalstud is in die richting wat flexibel dus moeilijk aan te drukken met lijmen. Tijdens het lijmen even met een panlat tegen je plafond klemmen ofzo, dan gaat dat echt nergens heen...
Dat is ook een goeie tip. Thanks!

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 13:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4bGmJarfJ4z9LDVmiLbjAY1P5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EIlvLld7azBGdxzRd3BEoUcL.png?f=fotoalbum_large

mijn oude stalen 33mm gasleiding is vervangen tijdens de verbouwing door een uponor slang
en nu wil ik de oude gasleiding verwijderen
maar ik krijg en geen grip op om het uit het hoekstuk te draaien

iemand een idee hoe ik grip kan creeren ?
ik heb het met een waterpomp tang en een grip tang geprobeerd
andere delen vanuit de andere richting kon ik eenvoudig verwijderen omdat ik hier van het koppelstuk kon draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

xtrme schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:47:
mijn oude stalen 33mm gasleiding is vervangen tijdens de verbouwing door een uponor slang
Waarom niet gewoon de ijzerzaag erin?
Paar minuutjes werk, de leidingen zijn sowieso voor de vuilbak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Mwah, ik zou die leidingen niet zomaar in de afvalbak kieperen als je met een grote verbouwing bezig bent... samen met allerlei ander ijzermateriaal van onze verbouwing hebben we toch nog best een paar tientjes gekregen door iemand die het op kwam halen. Dat is niet alleen interessant bij koper.

Maar goed, om nou dit stukje te bewaren tot er een hele grote verbouwing aan komt,. is ook zo wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
Slonzo schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:51:
[...]

Waarom niet gewoon de ijzerzaag erin?
Paar minuutjes werk, de leidingen zijn sowieso voor de vuilbak :P
er ligt nog een meter of 25 van deze buis in m'n huis
dus zoals @Gramser gaat het wel om bultje allerlei soorten metalen

maar dat gedeelte is in de kruipruimte (30cm)
dus dan krijg je het snel warm op moment dat ik daar met m'n ijzerzaag bezig ga

en vorige bewoners hebben veel laten zitten en dat wil ik juist niet
(redelijk wat uren ingezeten wat loos is en wat niet )

[ Voor 18% gewijzigd door xtrme op 05-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dan pak je een haakse slijper of een recipro en hou je het lekker koel. Wel even zeker weten dat er geen gas meer in zit ergens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:28
xtrme schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:47:
[Afbeelding]

maar ik krijg en geen grip op om het uit het hoekstuk te draaien

iemand een idee hoe ik grip kan creeren ?
ik heb het met een waterpomp tang en een grip tang geprobeerd
andere delen vanuit de andere richting kon ik eenvoudig verwijderen omdat ik hier van het koppelstuk kon draaien
pak een stroeve band zoals een spanband en lus deze om de buis heen. haal beide einden door een steeksleutel en creëer hiermee voldoende moment om meer kracht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een pijptang, die is er voor gemaakt :) is alleen zonde om aan te schaffen als het maar 1x nodig is.

[ Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 05-09-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
_ferry_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:37:
Of een pijptang, die is er voor gemaakt :) is alleen zonde om aan te schaffen als het maar 1x nodig is.
griptang => pijptang is volgens mij niet zo'n verschil behalve de hefboom

kracht is niet echt probleem
de buis lijkt te zacht en de tang slipt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Edit overbodig inmiddels. Beter lezen... 8)7

[ Voor 198% gewijzigd door Jannibal23 op 05-09-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
xtrme schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:48:
[...]

Ik gebruik dan meestal deze tang.
Dan gaat het stuk of het gaat los.
Maar de buis gaat helemaal plat in geval van brute kracht dus 100% grip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Akbepo1Yg50lh1MGeRZNzbbAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNc7Cweyx4dH7UOScAUD5Ix5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fmfu8VcB7dsqgHTgGHTm3C176g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhzBoWMtbYlFnXaiSG0dQK2D.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee wat zo'n ding kost mischien kun je ergens één lenen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
[...]

Het is een cementdekvloer met vloerverwarming. Korte schroefjes is wat tricky denk ik ;)
Idem voor een sleuf lijkt me.

[...]

Ah ik dacht dat je t op de afwerkvloer ging plaatsen. Wat komt er voor vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

xtrme schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:48:
[...]

Griptang is zon ding met een aandraaiknop aan de achterkant? Das zeker wel een verschil.

Bij een pijptang/moordenaar bijt de tang zich namelijk steeds sterker vast naarmate je er meer kracht op moet zetten. En als hij dan nog zou slippen vervormt en bekrast hij de buis zodanig dat hij op een gegeven moment echt wel vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

We willen deze muur (en vergelijkbare) schilderen zonder behang. De scheuren tussen de kalkzandsteen het beste even iets met een verfkrabber verder uitkrabben en dan met een passende alblastine muurvuller, opschuren en dan voorstrijk en verven?
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faXtjP8A1Z9hUspzw970bit6P2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG8u67WlBP1WSAXsXbOEfMY9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng82b303RMc0xcB6MlAtCsr_5R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRueZFDABNPzYAZmdMTsx3K1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uffopme1I8qABgY1trh5gA6Ga0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmBmGtVxzhfg4OaAoNMtMc4d.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhsstCUi4u62qrzyzcTejktKD2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtpHOegCJTHIXskl8YGXWGzl.jpg?f=fotoalbum_tile

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:21:
Ik gebruik dan meestal deze tang.
Dan gaat het stuk of het gaat los.
Maar de buis gaat helemaal plat in geval van brute kracht dus 100% grip.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee wat zo'n ding kost mischien kun je ergens één lenen?
Dat is dus een pijptang ;) Hoeveel het kost hangt af van hoe groot je het moet hebben, over het algemeen. Zo'n ding van Gedore of Ridgid is ook zo ongeveer het lompste van het lompste, kost ook navenant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vrees dat je na een half jaar weer barsten ziet. Of de sporen van waar je hebt gevuld en waar niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:27:
[...]

Dat is dus een pijptang ;) Hoeveel het kost hangt af van hoe groot je het moet hebben, over het algemeen. Zo'n ding van Gedore of Ridgid is ook zo ongeveer het lompste van het lompste, kost ook navenant ;)
Een blitz tang is de benaming voor dit ding.
En dan heb je nog de sokkentang.

Voordeel van de blitz tang is dat de knijpkracht in verhouding tot het draaimoment groter is dan bij een sokkentang.

Daarom het gaat stuk of het gaat los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUkJqLUkRttWuDrosfRYLAuWXns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEYmMA3eueSJiOlC1kwlJR5p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald.42 op 05-09-2022 19:34 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:30:
Een blitz tang is de benaming voor dit ding.
En dan heb je nog de sokkentang.

Voordeel van de blitz tang is dat de knijpkracht in verhouding tot het draaimoment groter is dan bij een sokkentang.

Daarom het gaat stuk of het gaat los.
Iedereen heeft altijd overal z'n eigen namen voor :P

Ik ken het getoonde type in ieder geval als een pijptang.
Blitz tangen kende ik niet, maar de zoek resultaten suggereren dat het een algemeen tangen merk is. Ik kende vooral de Ridgid als equivalent met pijptang, maar kennelijk heb jij daar andere associaties bij.
De zoek resultaten op sokkentang zou ik zweedse tangen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:01
Oliesjeik1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:37:
Dag allen,

Ik ben op zoek naar tips voor het maken van een tussenwand.
De tussenwand moet komen tussen de keuken en de 'bijkeuken/kantoor/speelkamer'). Zie ook onderstaande afbeeldingen.

Omschrijving:
- Muur aan de kant v/d keuken moet elektra in verwerkt worden en er worden keukenkastjes tegenaan geplaatst (elektra komt uit de vloer bij het te plaatsen muurtje/spoelkant keuken)
- Muur aan de kant v/d bijkeuken/kantoor/speelkamer daar is het fijn als er ook elektra komt; echter komen er ook twee schuifdeuren (deze hoeven niet in de muur te vallen overigens, komen aan de buitenkant van de muur aan de kant van de bijkeuken/kantoor/speelkamer.). Dit betekend dat er in principe alleen in het midden van de muur elektra kan komen.
- Vanwege vloerverwarming wil ik niet boren in de vloer. Plafond zou eventueel wel kunnen

Mogelijkheden:
- Metalstuds met gipsvezelplaten
- Gasbeton/cellenbeton
- Poriso

Om een of ander manier heeft Metalstuds mijn voorkeur. Het ziet er redelijk gemakkelijk uit (nooit eerder gedaan overigens) en kan op de vloer denk ik ook gelijmd worden. Vraag me alleen af als ik de schuifdeuren bevestig aan de muur ipv het plafond of het dan stevig genoeg is.

Wat is het advies van de tweaker; hoe en met wat voor materiaal zouden jullie de tussenmuur maken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gewoon Gibo blokken gebruiken. Die kun je gewoon op de vloer lijmen in een u profiel en met ankers aan plafond bevestigen.

Makkelijk op maat te zagen en je kunt er later op elke plek wat aan ophangen en wanneer je netjes stapels met een fix en finish zo strak te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:43:
[...]

Ik ken het getoonde type in ieder geval als eenpijptang.
Blitz tangen kende ik niet, maar de zoek resultaten suggereren dat het een algemeen tangen merk is. Ik kende vooral de Ridgid als equivalent met pijptang, maar kennelijk heb jij daar andere associaties bij.
Dat klopt zo noemt de hele wereld een verstelbare moersleutel een baco.

Maar als ik blitz tang Google dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNxZz80AM6sBe8b_h3Jywn_iZ-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5iHW4t7M7ensfkCTz8zfYM7.jpg?f=fotoalbum_large

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:49:
[...]
“Engelse sleutel” :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ronald.42 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:49:
Bahco. Een baco is minder geschikt bij het klussen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zwartoog schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:13:
[...]

Wakjes opvullen met stucpasta, scherpe randjes wegschuren. Als het enigszins egaal is, wandschuurmachine. Schuren, schuren, schuren, ik ben niet anders gewend met DIY-stucwerk. Maar het resultaat wordt uiteindelijk heel aardig.
Ik las even bandschuurmachine, dat leek mij wat rigoureus. :D

Zo'n machine heb ik niet, heb een schuurbord en dat gaat ook best hard. Denk inderdaad nog maar een extra laagje erover wat heel dun kan dus hopelijk makkelijker egaal en dan kijken wat schuren doet.
Wel even de kamer ontruimen en bescherming halen want het stoft wel heel erg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_ferry_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:28:
Ik vrees dat je na een half jaar weer barsten ziet. Of de sporen van waar je hebt gevuld en waar niet.
Komt dat zo snel terug? Ik heb er nu nl. behang afgehaald wat er naar alle waarschijnlijkheid 28 jaar op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

True schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:26:
[...]

Komt dat zo snel terug? Ik heb er nu nl. behang afgehaald wat er naar alle waarschijnlijkheid 28 jaar op zat.
Nou de overgang van gipsblok naar muurvuller is denk ik erg lastig glad te maken. Dat als het licht er langs schijnt je verschil in structuur of hoogte gaat zien.
Dan zou ik eerder heel de muur glad smeren met een fill & finish ofzo, overal een dun laagje uitsmeren van hetzelfde spul, zodat het oppervlak egaal qua materiaal is en je ook andere imperfecties opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:19
True schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:26:
[...]

Stucwerk erop zonder iets aan de naden te doen, daarna meteen renovlies (of een ander vlak vliesbehang) er overheen? Geen scheuren meer en een stuk minder kwetsbaar.

Als de muur vlak is zou je ook direct renovlies kunnen doen, scheelt stucen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Ik heb mijn voordeur geverfd en wil meteen de tocht situatie aanpakken. Onderaan heb ik een valdorpel geinstalleerd dus dat is geregeld. De zijkanten en bovenkant kan ik geen goede oplossingen voor vinden. Hopelijk heeft een van jullie de goude tip.
  1. Langs de zijkanten heb ik maar een speling van 2-8mm (oude deur ;) ) Ik kan hier eventueel wel een beetje mee spelen natuurlijk door de scharnieren te verschuiven.
  2. De bovenkant van de deur is gekarteld en daardoor volgens mij met een normaal rubber niet af te sluiten en zit ik eigenlijk te denken of ik aan de bovenkant ook geen valdorpel zou kunnen zetten?
Schematisch bovenaanzicht (alleen dan niet gekarteld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLYDODk-F_sbH3OFTRtIsB8DpJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SgCSOLpbEzsU6gIy1izUV56k.png?f=user_large

De voordeur (dit is vanuit buiten gekeken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWd2JaExbKVdBisjeiy_rQuq3ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWJ3pWlylrjCheD1WIy5Blj2.jpg?f=fotoalbum_large

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 19-06 16:03
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • onbekend of er folie ligt etc.
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update #5

Excuus voor deze verlate update. Er kwamen weer een hoop andere taakjes tussen en er zal ook quality time gespendeerd moeten worden met de vrouw :9

Wat is er sinds de laatste update gedaan?
  • 2x houten draagbalken in de betonnenmuur geslagen (50x50 balken) met 4 slagschroeven
  • Op het rachelswerk latjes welke in verstek zijn gezaagd geschroefd voor de koof
  • Elektra gefatsoeneerd (gefreesd, nieuwe WCD en elektra voor de spotjes geplaatst
  • Start gemaakt aan het isoleren van de voorzolder
  • Het laatste houten frame wat voor de schoorsteen zat weggehaald, zodat de klimaatfolie op de gordingen geniet kan worden en het een geheel wordt
  • Achter de knieschotten al het bouwpuin opgezogen en klaargemaakt om daar ook te gaan isoleren
Wat gaan wij vanavond doen?
  • Koof afmaken, zodat er gips gemonteerd kan worden
  • Rachelwerk in de voorzolder netjes maken
  • Folie plaatsen voorzolder
Nu dat de isolatie vrijwel tegen al het dakbeschot zit merk je hoe goed het werkt. De afgelopen dagen was het ~30c maar het was goed vol te houden op zolder.

Daarnaast heb ik een ontluchter gevonden, welke door het dakbeschot gaat. Het dakbeschot blijkt te bestaan uit stramit/stroplaten van 7cm dikte met een Rd-waarde van 0,6 m 2 K/W. Dit werd veel gebruikt in de jaren 70'. Meer info: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stroplaat.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC5tXHVEPxIAyjSppFTLaYm6QAg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjYS4g1LICg81pSZJarz4s6B.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ4tJHTp5EAbm-5T-Pw4dU5kp7c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWuAIYIYWb7He1vPhPifr2ue.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgxFDeH6nls9XQNyqkIp47vXve0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YC5I3wxb3NJoA5l66GqMvF09.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tirsfJ2sK5TR5eiy6cHKqwwnXQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hh19E7tJ3pBufUOtZQgc3fAT.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 11% gewijzigd door aapjuh99 op 06-09-2022 09:21 . Reden: Typo's & opmaak ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06 13:13
Engelsen noemen het de "Franse sleutel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

_Teq_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:32:
Stucwerk erop zonder iets aan de naden te doen, daarna meteen renovlies (of een ander vlak vliesbehang) er overheen? Geen scheuren meer en een stuk minder kwetsbaar.

Als de muur vlak is zou je ook direct renovlies kunnen doen, scheelt stucen :9
Zo had ik het eerst ook, maar m'n kat heeft iets tegen muren of zo en hem achter het renovlies plakken mocht weer niet van m'n gezin. Daarom nu maar een dun laagje stucpasta en hopen dat ik dat vlak genoeg kan schuren om direct te schilderen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
aapjuh99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:10:
[...]

Update #5

Excuus voor deze verlate update. Er kwamen weer een hoop andere taakjes tussen en er zal ook quality time gespendeerd moeten worden met de vrouw :9

Wat is er sinds de laatste update gedaan?
  • 2x houten draagbalken in de betonnenmuur geslagen (50x50 balken) met 4 slagschroeven
  • Op het rachelswerk latjes welke in verstek zijn gezaagd geschroefd voor de koof
  • Elektra gefatsoeneerd (gefreesd, nieuwe WCD en elektra voor de spotjes geplaatst
  • Start gemaakt aan het isoleren van de voorzolder
  • Het laatste houten frame wat voor de schoorsteen zat weggehaald, zodat de klimaatfolie op de gordingen geniet kan worden en het een geheel wordt
  • Achter de knieschotten al het bouwpuin opgezogen en klaargemaakt om daar ook te gaan isoleren
Wat gaan wij vanavond doen?
  • Koof afmaken, zodat er gips gemonteerd kan worden
  • Rachelwerk in de voorzolder netjes maken
  • Folie plaatsen voorzolder
Nu dat de isolatie vrijwel tegen al het dakbeschot zit merk je hoe goed het werkt. De afgelopen dagen was het ~30c maar het was goed vol te houden op zolder.

Daarnaast heb ik een ontluchter gevonden, welke door het dakbeschot gaat. Het dakbeschot blijkt te bestaan uit stramit/stroplaten van 7cm dikte met een Rd-waarde van 0,6 m 2 K/W. Dit werd veel gebruikt in de jaren 70'. Meer info: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stroplaat.htm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh nee, flexibele buis aan het plafond. :7 Wat ga je met dat doosje doen/kabels? Moet daar geen centraaldoos komen? Of ga je nog een vliering oid maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
ID-College schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:46:
[...]

Oh nee, flexibele buis aan het plafond. :7 Wat ga je met dat doosje doen/kabels? Moet daar geen centraaldoos komen? Of ga je nog een vliering oid maken?
Er komt nog een vliering :X

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
Een reden om geen centraaldoos te kiezen en gladde buizen? Dit lijkt mij een kriem te worden over tijd, terwijl je het volgens mij heel simpel goed kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:50
henkie196 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:43:

Ik ken het getoonde type in ieder geval als een pijptang.
Ik ken deze tang als een "moordenaar", google zoekopdracht op "moordenaar tang" laat zien dat ik niet de enige ben.

Op Wikipedia wordt hij dan weer "Zweedse tang" genoemd:
Zweedse tang
Een Zweedse tang, ook wel moordenaar genoemd, is een stuk gereedschap voor het omklemmen van ronde voorwerpen zoals buizen of assen, bijvoorbeeld wanneer deze vast- of losgedraaid moeten worden.

De instelling van de bekopening gebeurt door middel van een stelmoer, hetgeen overeenkomt met bijvoorbeeld de pijptang.

De Zweedse tang heeft langere armen dan bijvoorbeeld de waterpomptang, waardoor grotere krachten kunnen worden aangewend.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 06-09-2022 10:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:35
ID-College schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:23:
[...]

Een reden om geen centraaldoos te kiezen en gladde buizen? Dit lijkt mij een kriem te worden over tijd, terwijl je het volgens mij heel simpel goed kan maken :)
Ik denk dat @aapjuh99 nu al een hekel heeft aan de volgende bewoners, gezien de keuze voor flexleidingen.

:P :>

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat @aapjuh99 nu al een hekel heeft aan de volgende bewoners, gezien de keuze voor flexleidingen.

:P :>
Misschien dat ik vanavond toch nog besluit om die flex te vervangen voor vaste PVC leidingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:24
PaT schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:06:
Ik heb een vraag. Ik heb draai/kiepramen en gisteren zat 1 mechaniek ineens deels vast. Ik heb dat vandaag wel weer aan de gang kunnen krijgen met wat WD40, maar ik begrijp altijd van posts hier dat dat eigenlijk niet het beste spul is om dergelijke mechanieken gangbaar te houden.

Maar welk smeer/reinigingsmiddel kan ik hiervoor het beste wel gebruiken?
WD40 is vooral een reinigend ontvettingsmiddel, het vervliegt, en dus is het effect heel kort.
Het is goed om het even te poetsen, maar nu moet er smeermiddel in. Je kan grafietpoeder, dunne olie of sliconenspray gebruiken.
Wat het langst zal werken is moeilijk te voorspellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:27

thijsco19

KTM 990 SMT

Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
[...]

WD40 is vooral een reinigend ontvettingsmiddel, het vervliegt, en dus is het effect heel kort.
Het is goed om het even te poetsen, maar nu moet er smeermiddel in. Je kan grafietpoeder, dunne olie of sliconenspray gebruiken.
Wat het langst zal werken is moeilijk te voorspellen.
WD-40 is juist geen reinigend ontvettingsmiddel.
Het is een vettige / olieachtige vloeistof. Bedoelt om water te verdrijven (Water Displacement, hence de WD in de naam). Tegenwoordig is het een merk en hebben ze diverse artikelen, waaronder een ontvetter.

WD-40 is prima te gebruiken voor het smeren van maar het is alleen voor kortere duur. Het regent bijvoorbeeld uiteindelijk gewoon weg. Een kruipolie is meer bedoelt voor het smeren van diverse dingen. Of inderdaad de middelen die je benoemt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58
aapjuh99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:10:
[...]

Update #5

...

Mij hebben ze altijd afgeraden om een al reeds (dan wel slecht) geisoleerd dak nog na te isoleren. Ik heb dezelfde stroplaten liggen en heb er om die reden vanaf gezien.
Heb jij hier ander advies over gekregen om dit zo uit te kunnen voeren of doe je dit onder het mom van we zien wel of het goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:24:
De schoorsteen van de MV heeft twee ingangen, dit zijn echt aparte kanalen dus dubbelwandig uitgevoerd. Wat is hier de functie van? Zou dat zijn om gescheiden kanaal voor MV en afzuigkap te hebben? Ik heb een recirculatiekap dus dan zou ik daar de rioolontspanning op aan kunnen sluiten? Als dat zo is, zou het dan nog verschil maken als ik de MV verplaats naar die andere aansluiting (het "buitenkanaal")?

Als alles op 1 afvoer kan zou ik die andere simpelweg kunnen verwijderen, scheelt weer een warmtelek.
Ter lering en vermaak nog even antwoord op mijn eigen vraag; de doorvoer die ik heb heeft in ieder geval inwending veel weg van de "Ubbink MultiVent 5V".
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/15002917.jpg

In de montageinstructie hiervan vind ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVqa-RkBh8KCdOVKA_2OrPzILdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fQwtCGgXMEO5DSulRxdvoZOa.jpg?f=user_large

Ik ga dus de MV verplaatsen naar de zij-aansluiting en mijn rioolontspanning aansluiten op de centrale aansluiting. De schoorsteen van de CV kan dan vervallen; scheelt weer een warmtelek :)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-09-2022 12:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JvdHoudt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:55:
Mij hebben ze altijd afgeraden om een al reeds (dan wel slecht) geisoleerd dak nog na te isoleren. Ik heb dezelfde stroplaten liggen en heb er om die reden vanaf gezien.
Heb jij hier ander advies over gekregen om dit zo uit te kunnen voeren of doe je dit onder het mom van we zien wel of het goed gaat?
Dat is wel enigszins kort door de bocht, volgens deze benadering zou een plat dak met bitumen ook niet te isoleren zijn. Met klimaatfolies is veel mogelijk; correcte opbouw en uitvoering is wel belangrijk.

Een goed startpunt is om het dak te modelleren in Ubakus, je wil het dauwpunt niet in de isolatie hebben en kunt bekijken welke verschuiving mogelijk is door toepassen folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
JvdHoudt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:55:
[...]

Mijn dak is in principe niet geisoleerd. Het dakbeschot (Stramit) is geen isolatie. Ik heb verschillende bedrijven gevraagd en met foto's overlegd wat handig is. Zij adviseerde allen klimaatfolie i.c.m. steen of glaswol. Maar klimaatfolie was een MUST om vochtproblemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
aapjuh99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:13:
Mijn dak is in principe niet geisoleerd. Het dakbeschot (Stramit) is geen isolatie. Ik heb verschillende bedrijven gevraagd en met foto's overlegd wat handig is. Zij adviseerde allen klimaatfolie i.c.m. steen of glaswol. Maar klimaatfolie was een MUST om vochtproblemen te voorkomen.
Wel interessant; de link die je eerder deelde zegt het volgende:
Verwijderen van de stroplaten is natuurlijk een optie, maar dat is vaak niet mogelijk of het wordt veel te duur.
Als u de stroplaten niet verwijdert, mag het geheel niet "opgesloten" worden, dus geen dampremmers toepassen.
Een bezoeker van de site die een tijdje geleden eenzelfde probleem had, is bij een oude loodgieter te rade gegaan en die adviseerde inderdaad geen dampremmende folies o.d. toe te passen, maar simpelweg wat hardere steenwolplaten/dekens en af te werken met gipsplaten.
https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stroplaat.htm

Kan me voorstellen dat een moderne klimaatfolie alsnog geen probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-09-2022 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
assje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:16:
[...]

Wel interessant; de link die je eerder deelde zegt het volgende:

[...]

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stroplaat.htm
Klimaatfolie is GEEN dampremmende folie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
aapjuh99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:17:
Klimaatfolie is GEEN dampremmende folie!
Da's een beetje een semantische discussie denk ik; het is wel degelijk een dampremmend folie alleen is dit geen constante.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
assje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:19:
[...]

Da's een beetje een semantische discussie denk ik; het is wel degelijk een dampremmend folie alleen is dit geen constante.
Klopt, het heeft in de winter een dampremmende functie door de luchtvochtigheid. Wanneer er minder vocht in de lucht is (zoals in de zomer) laat klimaatfolie damp door. Maar het na-isoleren van je dak is geen klus waar je zo aan moet beginnen. Goed onderzoeken of er al dampremmers aanwezig zijn is een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een composiet keuken werkblad en achterwand laten plaatsen.

Enkele voegen zijn door het bedrijf afgekit met acrylaatkit. Ik merkte op dat ik eerder silicone zou verwachten. Heel verhaal, silicone zou verkleuring kunnen opleveren, acrylaat passen ze al 30 jaar naar tevredenheid toe en silicone speciaal voor natuursteen zou niet lekker afstrijken oid.

Kan dit kloppen?

Is deze silicone gewoon geschikt voor composiet en normaal te verwerken? Zwaluw Silicone Colors + Natural Stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 06:15

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

sloth schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:

Enkele voegen zijn door het bedrijf afgekit met acrylaatkit. Ik merkte op dat ik eerder silicone zou verwachten. Heel verhaal, silicone zou verkleuring kunnen opleveren, acrylaat passen ze al 30 jaar naar tevredenheid toe en silicone speciaal voor natuursteen zou niet lekker afstrijken oid.

Kan dit kloppen?

Is deze silicone gewoon geschikt voor composiet en normaal te verwerken? Zwaluw Silicone Colors + Natural Stone
In mijn ervaring is siliconen én kleurvaster dan ongeverfde acrylaatkit én een factortje 2 lastiger te verwerken. Laten we eerlijk zijn: siliconen afstrijken is per definitie een kunst. :P

Dat de keukenboer graag acrylaatkit gebruikt snap ik: het is lekker simpel en vrij vochtwerend. Maar verkleurt in mijn ervaring ook binnen een jaar (afhankelijk van UV-blootstelling e.d. natuurlijk).

Tot slot: of de kit die je noemt goed werkt i.c.m. dat materiaal kan je terugvinden in het productblad van de Zwaluw-site. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Goudvis ik snap het ook wel, scheelt het bedrijf gewoon weer kosten.

Over de juiste kit voor het composiet werkblad: niets van te vinden in het productblad. Maar Zwaluw Silicone-COLOURS + Natural Stone wordt wel aangeraden door kitcentrum.nl.

Ik ben ook niet getrouwd met Zwaluw dus het mag best een ander merk zijn. Het geeft me nét wat meer vertrouwen als iemand met ervaring even een tip kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41
Ik zit al een tijdje in een tuinverbouwing, zal binnenkort wel wat voor en na foto's delen. Maar eerst heb ik nog een paar 'grotere' klussen te doen en één daarvan in het plaatsen van de palen voor het schaduwdoek.

Ik heb de Nesling Paalankers liggen (incl. bijbehorende palen)
Afbeeldingslocatie: https://buitengoed.nl/resize/nesling-paalanker-voor-paal-met-flex-oog-n100-065_4395010719641.jpg/500/500/True/paalanker-voor-nesling-paal-met-flex-oog.jpg

Ter plaatse van de palen heb ik circa 15 tot 20 cm verse aarde of zand, daaronder zit een mix van oude aarde en veel klei. Ik twijfel over wat ik zou halen om die paalankers de grond in te krijgen.

De paal ankers zijn gemaakt van 3 mm dik staal. Op verpakking staat erin slaan met een forse hamer, in de verpakking zit een instructie met daarop boren middels een grondboor.

Ik twijfel over het gereedschap dat ik gaat regelen voor deze klus. Ik heb nog geen grondboor en/of voorhamer. Ik overweeg eventueel een palenrammer te huren. Ik was benieuwd wat jullie zouden doen?

Ter aanvulling: inderdaad 4 stuks paalankers. Ik heb een vierkant schaduwdoek en het komt volledig vrijstaand in de tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door Arosa op 07-09-2022 09:47 . Reden: Laatste zin toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 19:52
Arosa schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:34:
Ik zit al een tijdje in een tuinverbouwing, zal binnenkort wel wat voor en na foto's delen. Maar eerst heb ik nog een paar 'grotere' klussen te doen en één daarvan in het plaatsen van de palen voor het schaduwdoek.

[Afbeelding]

Ter plaatse van de palen heb ik circa 15 tot 20 cm verse aarde of zand, daaronder zit een mix van oude aarde en veel klei. Ik twijfel over wat ik zou halen om die paalankers de grond in te krijgen.

De paal ankers zijn gemaakt van 3 mm dik staal. Op verpakking staat erin slaan met een forse hamer, in de verpakking zit een instructie met daarop boren middels een grondboor.

Ik twijfel over het gereedschap dat ik gaat regelen voor deze klus. Ik heb nog geen grondboor en/of voorhamer. Ik overweeg eventueel een palenrammer te huren. Ik was benieuwd wat jullie zouden doen?
Hoeveel palen moet je doen? Stuk of vier?

Ik heb aardig wat houten palen de grond in gekregen (wel zand grond) met een ‘normale grondboor’ type dat op je plaatje staat. Even het eerste stukje boren en daarna met een sleg verder erin geramd. Als je alleen boort is je gat denk ik wat te groot en staan je palen niet stevig genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:20
Na de methode van @Melmer de ruimte die over blijft/geen grond zit vullen met zand en inwateren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Jrz @Toppe @twain4me @Zwartoog de dikte lijkt het primaire probleem geweest te zijn, plus de bewegingsruimte.
Wanneer ik de mogelijkheid heb om het lekker dun uit te smeren met ruime bewegingen is het al een heel stuk beter te verwerken.

Heb nu net een nieuw laagje gedaan en dat is al aardig vlak, hooguit aanzetstrepen die ik weg moet schuren. Denk dat het op een al redelijk vlakke ruime muur waar je goed bij kan nóg een stuk makkelijker gaat dan zo'n krap koofje in een hoek waar je een profiel probeert te verzuipen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Gonadan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:39:
@Jrz @Toppe @twain4me @Zwartoog de dikte lijkt het primaire probleem geweest te zijn, plus de bewegingsruimte.
Wanneer ik de mogelijkheid heb om het lekker dun uit te smeren met ruime bewegingen is het al een heel stuk beter te verwerken.

Heb nu net een nieuw laagje gedaan en dat is al aardig vlak, hooguit aanzetstrepen die ik weg moet schuren. Denk dat het op een al redelijk vlakke ruime muur waar je goed bij kan nóg een stuk makkelijker gaat dan zo'n krap koofje in een hoek waar je een profiel probeert te verzuipen. :P
Uh, de bedoeling van dit product is ook dun smeren. Welke laag dikte gebruikte je?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Arosa schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:34:
Blok hout op de kop van het paalanker en meppen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Toppe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:41:
Uh, de bedoeling van dit product is ook dun smeren. Welke laag dikte gebruikte je?
Nou het mag tot drie millimeter en laat dat nu het het maximum zijn van een dun hoekprofiel. Maar het werkt pas lekker als je richting één millimeter gaat heb ik het gevoel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Gonadan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:32:
[...]

Nou het mag tot drie millimeter en laat dat nu het het maximum zijn van een dun hoekprofiel. Maar het werkt pas lekker als je richting één millimeter gaat heb ik het gevoel.
Haha, ik denk je smeert meteen 10mm ofzo ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik heb een rookkanaal in huis waarvan de doorvoer van begane grond naar boven dichtgesmeerd is. Daarnaast heb ik het deel op zolder tot het dak afgebroken en het dak dicht laten maken. Dit ivm lekkage/isolatie en ruimte. Bovendien was het lelijk opgemetseld. Nu staat het deel op de eerste verdieping er nog. Op de slaapkamer is dit deel recht gestuct. Nu zit ik te denken om ook dit deel weg te slopen.Echter ben ik bang dat er stuc/lijmresten aan het plafond achter blijven. Is dit enigzins goed te camoufleren met een spack spray? Er komt een nieuwe vloer en behang, plus alles wordt geschilderd. Dus in principe een mooie kans om dit ook netjes te maken. Uiteindelijk scheelt het een hoek van 60x60 oid.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-06 19:24
NoepZor schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:27:
Ik heb een rookkanaal in huis waarvan de doorvoer van begane grond naar boven dichtgesmeerd is. Daarnaast heb ik het deel op zolder tot het dak afgebroken en het dak dicht laten maken. Dit ivm lekkage/isolatie en ruimte. Bovendien was het lelijk opgemetseld. Nu staat het deel op de eerste verdieping er nog. Op de slaapkamer is dit deel recht gestuct. Nu zit ik te denken om ook dit deel weg te slopen.Echter ben ik bang dat er stuc/lijmresten aan het plafond achter blijven. Is dit enigzins goed te camoufleren met een spack spray? Er komt een nieuwe vloer en behang, plus alles wordt geschilderd. Dus in principe een mooie kans om dit ook netjes te maken. Uiteindelijk scheelt het een hoek van 60x60 oid.
Ik zou, als je de koof niet nodig hebt, hem sowieso weg slopen. Dat ding gaat alleen maar irriteren, met een "had ik maar" tot gevolg.

Overigens betwijfel ik of je het plafond heel simpel mooi krijgt, met een beetje pech zit die er al heel veel verfbeurten en ligt het plafond in de koof een paar mm dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Toppe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:33:
[...]

Haha, ik denk je smeert meteen 10mm ofzo ;)
Da's geen smeren meer maar bovenhands kieperen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-06 10:57
Mijn keukenblad bestaat uit twee delen (composiet). Nu heeft hier iemand op gestaan, waardoor deze wat verzakt is er een klein hoogteverschil tov van elkaar ontstaan is. Is hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

Jrz

––––––––––––

cingero schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:58:
Mijn keukenblad bestaat uit twee delen (composiet). Nu heeft hier iemand op gestaan, waardoor deze wat verzakt is er een klein hoogteverschil tov van elkaar ontstaan is. Is hier nog iets aan te doen?
Zijn je onderkanten nog wel 100% gesteld?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
sloth schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:
Heeft er iemand ervaring met een van deze natuursteen geschikte siliconekitten, hoe makkelijk verwerkbaar zijn ze? En geschikt voor natuursteen == composiet toch, of kan daar nog verschil in zijn?

Zwaluw Silicone-COLOURS + Natural Stone
Ottoseal S70
Soudal Natuursteen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:52
sloth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:06:
[...]

Heeft er iemand ervaring met een van deze natuursteen geschikte siliconekitten, hoe makkelijk verwerkbaar zijn ze? En geschikt voor natuursteen == composiet toch, of kan daar nog verschil in zijn?

Zwaluw Silicone-COLOURS + Natural Stone
Ottoseal S70
Soudal Natuursteen
Ik heb Ottoseal S70 gebruikt voor het kitten van naden tussen een natuurstenen vijverrand van graniet. Deze ligt buiten. Werkt prima, niet anders dan andere siliconenkit. Ik heb een matte finish gebruikt, deze mag je niet vaak afstrijken, dan gaat hij glimmen. Zit er nu zo’n drie maanden op, tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:43
Het opbouwprofiel (? of een andere naam) van mijn voordeur is helaas losgekomen. Het lijkt er op dat dit alleen vast zit met een soort van kit of lijm, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste voor lange termijn kan oplossen. Is schoonmaken en ontvetten voldoende, en dan het profiel volspuiten met bison montagekit?

Of zijn er betere producten om dit vast te zetten?

Oorspronkelijke situatie (andere deur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6qw46d9CJvAYUNpZz-FOyNLtwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbehOogF1jo6jbQKvXgBmi0h.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeur met bevestiging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifAIgM1BacWBYPDAKWviJJ1Yu9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cqaboVpq3plqYbSG9HRcONq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DbXSylg2MxqLlAoIJ7oIZV9gMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6CpQ92Y87iWAV9F6ZuJL1H2.jpg?f=fotoalbum_large
Opbouwprofiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTfD-MCLxSSDWz6ghZ3oNZHeix4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6URUkSqDyeMJWoVq1mOIcNrj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk3s_KbJHHmX0TPMPdHGvCoyb74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgL7OOz2F5bRz85p2uRFiAej.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dank je @henkjanvdkolk tenzij er nog andere berichten komen probeer ik Ottoseal S70 maar eens. Heb jij de kit online gekocht? Want als ik de bekende grote bouwmarkten af ga dan verkopen ze geen Ottoseal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:52
sloth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:51:
Dank je @henkjanvdkolk tenzij er nog andere berichten komen probeer ik Ottoseal S70 maar eens. Heb jij de kit online gekocht? Want als ik de bekende grote bouwmarkten af ga dan verkopen ze geen Ottoseal.
Yes, online. Kan het niet exact terug halen, maar ik meen kitcentrum.nl. Kleur was op de gok maar precies goed. Je kan er ook een kleurenkaart bestellen.

• cingero
Jrz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:53:
[...]

Zijn je onderkanten nog wel 100% gesteld?
Daar lijkt ongeveer dezelfde verzakking te zitten. Je vraagt dit of het keukenblad echt verzakt is of ingedeukt is als het ware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Toppe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:41:
Zojuist met schuurgaas de boel onder handen genomen en het is echt zo'n beetje sausklaar. Alleen bepaalde hoeken niet maar dat is bewust omdat de aansluitende muur nog dicht gesmeerd moet worden.
Nu nog even bedenken hoe kaal ik de muren ga maken. Het behang en meeste papier haal ik sowieso weg, maar er zit op sommige plekken ook nog een laag met lijm en ellende op waar je waarschijnlijk prima overheen kunt smeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

Jrz

––––––––––––

cingero schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:54:
[...]

Daar lijkt ongeveer dezelfde verzakking te zitten. Je vraagt dit of het keukenblad echt verzakt is of ingedeukt is als het ware?
Onderkasten bedoelde ik :)
Maar als de dikte niet meer overal gelijk is van het blad, dan moet iemand op dieet :D

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:01
In mijn woning recent de staande toiletpot beneden vervangen voor een hangend toilet, deze spoelt echter niet altijd even goed door. Het water lijkt slecht weg te kunnen, ik vermoed door het vacuüm trekken van de afvoerbuis.

Onderstaand de bouwtekening van mijn woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1J9WxLDbv6GHuyhYnOj23Nz7QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FneGDLqeHttQ4SH4BY22FyLT.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de aansluiting van het aanrecht zit een beluchter op de leiding en de standleiding is op het dak een open verbinding.

De situatie in de praktijk blijkt echter als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coUy8dLU7wrpfiaGgGl6hE_fzn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T92k6sW1MSJrltdBaU6LoYxE.jpg?f=fotoalbum_large
Groen zijn de beluchters, blauw zijn aansluitingen zonder beluchter.

Onder de woning loopt de aansluiting van het toilet een stukje omlaag waarnaar hij naar links wegloopt naar de hoofdleiding. Kan ik in de kruipruimte bij het toilet op het stuk wat omlaag zet een klemzadel maken met een 90 graden bocht met daarop een beluchter? Gaat dat voldoende werken? Zou een 45 graden bocht ook mogen, dan kan ik de beluchter nog wat hoger plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
De flexibele aansluitlang van mijn Grohe Bauedge keukenmengkraan is eigenlijk te lang om strak, dus zonder bochten, op de hoekstopkraan aan te sluiten.

Hoe los je dit op? Je kan niet zomaar de slang vervangen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:06:
De flexibele aansluitlang van mijn Grohe Bauedge keukenmengkraan is eigenlijk te lang om strak, dus zonder bochten, op de hoekstopkraan aan te sluiten.

Hoe los je dit op? Je kan niet zomaar de slang vervangen, toch?
Waarom zouden bochten in de flexslang een probleem moeten zijn? Die heb je toch vrijwel altijd als je dat soort slangen op je kraan hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@henkie196 zoals je merkt ben ik een beginnende DIY'er met weinig kennis en ervaring. Ik post straks een foto, mogelijk is het idd geen probleem met veel bochten met de huidige slang.

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 09-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
sloth schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:19:
@henkie196 zoals je merkt ben ik een beginnende DIY'er met weinig kennis en ervaring. Ik post straks een foto, mogelijk is het idd geen probleem met veel bochten met de huidige slang.
Gewoon het overschot in een krul leggen / oprollen. Let op dat je niet gaat knikken. Evt kan je er nog een tyrap omdoen om het bij elkaar te houden. Deze natuurlijk niet te vast aantrekken want dan knelt ie de slang af.
Ook is het niet verstandig om warm en koud aan elkaar te binden (je wilt niet dat het warme water je koude opwarmt) maar de ene de ene kant op wegwerken en de andere de andere is het beste en mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:19:
Ik heb zelf ook niet zoveel ervaring, daarom vroeg ik me af of ik misschien wat gemist had :)

Maar naast het kronkelwerk dat ik zelf aangelegd heb, heeft ook de prof die de keuken inelkaar heeft gezet ook geen helemaal strakke aansluitingen ervan gemaakt bij de kraan. Ik neem dus maar aan dat het geen kwaad kan, zo lang de boel niet knikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Een flexibele slang van een kraan die strak staat, is te kort.
Klein lusje of een ruime glooiende bocht is gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Brokencore schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:28:
In mijn woning recent de staande toiletpot beneden vervangen voor een hangend toilet, deze spoelt echter niet altijd even goed door. Het water lijkt slecht weg te kunnen, ik vermoed door het vacuüm trekken van de afvoerbuis.

Onderstaand de bouwtekening van mijn woning:
[Afbeelding]
Bij de aansluiting van het aanrecht zit een beluchter op de leiding en de standleiding is op het dak een open verbinding.

De situatie in de praktijk blijkt echter als volgt:
[Afbeelding]
Groen zijn de beluchters, blauw zijn aansluitingen zonder beluchter.

Onder de woning loopt de aansluiting van het toilet een stukje omlaag waarnaar hij naar links wegloopt naar de hoofdleiding. Kan ik in de kruipruimte bij het toilet op het stuk wat omlaag zet een klemzadel maken met een 90 graden bocht met daarop een beluchter? Gaat dat voldoende werken? Zou een 45 graden bocht ook mogen, dan kan ik de beluchter nog wat hoger plaatsen?
Ik dacht dat bij een toilet vacuum nooit zo'n probleem was. Welke diameters hebben we het over van de pot tot de straat?
Een haakse bocht die ik op de tekening zie lijkt mij niet gewenst. Daar knal de 5-10 liter met de doorspoelen frontaal tegenaan.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
Iemand hier ervaring/tips voor isolatie van rolluikkast?

Bij onze slaapkamer horen wij heel erg de druppels op de kast vallen, nu vind ik wel “speciale” isolatie die je erin kan plakken, maar uiteraard tegen speciale prijs.

Speciale matjes:
https://www.akoestiekwinkel.nl/stp-black-silver

Maar is zoiets niet hetzelfde (voor de helft):
https://www.ventilatiesho...VQhEVyyHu0VwaAr0hEALw_wcB

Of zijn er nog goedkopere doe het zelf materialen? Tips welkom!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:16

A13X

Dude

Martinusz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:38:
Iemand hier ervaring/tips voor isolatie van rolluikkast?

Bij onze slaapkamer horen wij heel erg de druppels op de kast vallen, nu vind ik wel “speciale” isolatie die je erin kan plakken, maar uiteraard tegen speciale prijs.

Speciale matjes:
https://www.akoestiekwinkel.nl/stp-black-silver

Maar is zoiets niet hetzelfde (voor de helft):
https://www.ventilatiesho...VQhEVyyHu0VwaAr0hEALw_wcB

Of zijn er nog goedkopere doe het zelf materialen? Tips welkom!
Die zijn niet hetzelfde, de eerste is een zware rubberen mat. De tweede een schuim plaat vooral voor thermische isolatie.

Awesome

• Martinusz
A13X schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:57:
[...]

Die zijn niet hetzelfde, de eerste is een zware rubberen mat. De tweede een schuim plaat vooral voor thermische isolatie.
Maar wel:
- Vermindert geluidsoverdracht
- stillere isolatie
Staat erbij.

Het idee is volgens mij dat je iets plakt aan de binnenkant van de bak, zodat de druppel niet die holle klank meer maakt.

Edit: ik zie dat STP ook op Amazon voor betere prijzen, wellicht daar gewoon aanschaffen dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 10-09-2022 09:18 ]

• Beekforel
  • Laatst online: 08:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Martinusz ik ken sowieso geen isolatie die geluid maakt, "stillere isolatie" is een beetje een loze kreet.

In de zelfbouw camperwereld worden beide materialen gebruikt, ontdreuning op de grote vlakken en armaflex voor de rest (en isolatie). De meningen zijn erover verdeeld of beide nodig zijn, armaflex alleen helpt ook al wel tegen geluid.

Ik denk dat je vooral meer massa wilt en dan zou ik kiezen voor ontdreuningsplaat. Maar dat is ook wel goedkoper te vinden volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Beekforel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:21:
@Martinusz ik ken sowieso geen isolatie die geluid maakt, "stillere isolatie" is een beetje een loze kreet.

In de zelfbouw camperwereld worden beide materialen gebruikt, ontdreuning op de grote vlakken en armaflex voor de rest (en isolatie). De meningen zijn erover verdeeld of beide nodig zijn, armaflex alleen helpt ook al wel tegen geluid.

Ik denk dat je vooral meer massa wilt en dan zou ik kiezen voor ontdreuningsplaat. Maar dat is ook wel goedkoper te vinden volgens mij.
Kijk met “antidreunplaat” krijg ik al veel opties :)
https://www.nonpaints.com...stuks?sqr=Antidreunplaten

Zoiets bijvoorbeeld.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Laatst liep ik bij de Praxis en zag een merk muurverf staan wat volgens de Consumentenbond beste koop zou moeten zijn, maar ga je bij hen op de website kijken dan wordt het product (Perfection) volledig afgebrand door bezoekers. Hoe kan dat zo ver uit elkaar liggen?

Nu hoef ik voor een slaapkamer echt niet het allerbeste spul te hebben, maar kwaliteit merk je ook bij verwerken en dan stel ik een redelijk niveau wel op prijs. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:16

A13X

Dude

Martinusz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:06:
[...]

Maar wel:
- Vermindert geluidsoverdracht
- stillere isolatie
Staat erbij.

Het idee is volgens mij dat je iets plakt aan de binnenkant van de bak, zodat de druppel niet die holle klank meer maakt.

Edit: ik zie dat STP ook op Amazon voor betere prijzen, wellicht daar gewoon aanschaffen dus :)
Klopt, maar die eerste is een stuk zwaarder en zal geluid een stuk beter dempen. Al kan het zijn dat armaflex genoeg dempt in jouw geval.

Awesome

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:27:
Laatst liep ik bij de Praxis en zag een merk muurverf staan wat volgens de Consumentenbond beste koop zou moeten zijn, maar ga je bij hen op de website kijken dan wordt het product (Perfection) volledig afgebrand door bezoekers. Hoe kan dat zo ver uit elkaar liggen?

Nu hoef ik voor een slaapkamer echt niet het allerbeste spul te hebben, maar kwaliteit merk je ook bij verwerken en dan stel ik een redelijk niveau wel op prijs. :P
Consumentenbond reviews...
Aan de andere kant kom ik soms ook reviews tegen van mensen die het simpelweg niet snappen of geen ervaring hebben.

• Martinusz

Hier wel paar keer gebruikt (Perfection mengverf) voor op wat slaapkamers, dat ging eigenlijk prima :) ik heb bij muurverf sowieso vaak vraagtekens bij wat er beweerd wordt, 1x dekkend enzo, ik heb het nog nooit meegemaakt ook niet met dure merken.
Lakverven daarentegen weer wel, daar pak ik sigma bijv. Ipv gamma eigen merk.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Oh absoluut en helemaal met buitenlak, dan ga ik gewoon voor het echte spul. Maar in de slaapkamer van mn dochter verwacht ik dat er eerder een nieuwe kleur moet komen dan dat de verf lelijk wordt.
In een keer dekkend kan vaak wel bij een gladde ondergrond, maar ik vind een extra laagje sowieso altijd wel een goed idee. Maar zodra de muur een structuur heeft of behang of zo dan moet je flink dik smeren voor in een keer dekkend. Dan haal je je gebruik nooit. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ione
  • Niet online
Ben nu bezig metal stud profielen op te bouwen voor een binnenmuurtje.
Vanaf de muur heb ik steeds om de 60 cm (hoh) een verticale geplaatst. Alleen is er ook een verticale voor aan de kant waar een deuropening komt. Alleen heb ik nu twee verticale vrij dicht bij elkaar zitten. Is dit een probleem?
Er komt eerst osb en dan gipsplaat tegenaan.
Moet ik die naast de stud van het kozijn komt weghalen of juist wel plaatsen?

Tussen de rode pijlen is het 60 cm. Links zie je dan nog een extra stud van waar de deuropening moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-904m3S5mLY3md37CiG7x-JjpZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z25N3KYi1JANy0nmDR20JbjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 23-06 20:05
ione schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:10:
Vanaf de muur heb ik steeds om de 60 cm (hoh) een verticale geplaatst.
Toen wij nog met hout werkten deden we bij muurtjes een staander om de 30cm, vanwege de sterkte en stijfheid van de wanden. Is dat bij metalstud niet gebruikelijk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• cingero
Jrz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:00:
[...]

Onderkasten bedoelde ik :)
Maar als de dikte niet meer overal gelijk is van het blad, dan moet iemand op dieet :D
Haha ja :)

Wellicht dat er ook een paneel naast een onderkast iets verzakt is. Voor het rest lijken de kasten wel allemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 16:08
ione schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:10:
Vanaf de muur heb ik steeds om de 60 cm (hoh) een verticale geplaatst. Alleen is er ook een verticale voor aan de kant waar een deuropening komt. Alleen heb ik nu twee verticale vrij dicht bij elkaar zitten. Is dit een probleem?
Er komt eerst osb en dan gipsplaat tegenaan.
Moet ik die naast de stud van het kozijn komt weghalen of juist wel plaatsen?

Tussen de rode pijlen is het 60 cm. Links zie je dan nog een extra stud van waar de deuropening moet komen.

[Afbeelding]
Moet geen probleem zijn! Heb ik ook zo gedaan. Gewoon klein stukje gipsplaat. Enige waar je even op moet letten is eventuele isolatie en dat je dat er netjes tussen kan krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:12:
[...]

Toen wij nog met hout werkten deden we bij muurtjes een staander om de 30cm, vanwege de sterkte en stijfheid van de wanden. Is dat bij metalstud niet gebruikelijk?
Wat ik had begrepen is dat 60 cm voldoende zou moeten zijn. Ook makkelijk met isolatie van 60 breed.
Er komt ook nog osb achter wat het geheel ook steviger zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 23-06 20:05
ione schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:14:
[...]

Wat ik had begrepen is dat 60 cm voldoende zou moeten zijn. Ook makkelijk met isolatie van 60 breed.
Er komt ook nog osb achter wat het geheel ook steviger zal maken.
Aha. Dat OSB maakt natuurlijk veel verschil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Amplified schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:04:
[...]

Moet geen probleem zijn! Heb ik ook zo gedaan. Gewoon klein stukje gipsplaat. Enige waar je even op moet letten is eventuele isolatie en dat je dat er netjes tussen kan krijgen.
Zo zat ik er ook in. Beter eentje teveel dan weghalen, maar wilde het even zeker weten. Isolatie zal ik er inderdaad even tussen moeten proppen, maar moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een tijd de CB gehad onder andere voor dingen waar ik toen erg veel interesse in had en op ging investeren maar de reviews zijn niet best. Sommige oordelen zijn slecht onderbouwd en soms laten ze ook grote spelers/modellen niet meedoen in de test. Dat is logisch, je kunt niet alles testen en vergelijken maar vaak waren dat wel de modellen waar ik interesse in had.
Buiten dat ben ik het soms niet eens met ze (kwade tongen beweren dat zo'n oordeel te koop is, dat weet ik niet, geen idee van.).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:36:
[...]
Ik heb een tijd de CB gehad onder andere voor dingen waar ik toen erg veel interesse in had en op ging investeren maar de reviews zijn niet best. Sommige oordelen zijn slecht onderbouwd en soms laten ze ook grote spelers/modellen niet meedoen in de test. Dat is logisch, je kunt niet alles testen en vergelijken maar vaak waren dat wel de modellen waar ik interesse in had.
Buiten dat ben ik het soms niet eens met ze (kwade tongen beweren dat zo'n oordeel te koop is, dat weet ik niet, geen idee van.).
't Gaat een beetje off topic maar het is net wat je zoekt. Voor een standaard consumenten advies voor huis, tuin en keukenspullen is het prima. Heb het ooit genomen toen ik vader werd een veel standaard meuk nodig had, dan scheelt het gewoon tijd.
Als je als rechtgeaarde Tweaker alle details wilt afwegen dan kom je vaak tot andere conclusies, zeker bij elektronica, maar dan kom je ook bij een andere doelgroep.

Los van CB vind ik het verbazingwekkend dat verf die goed uit een test komt en veel verkocht wordt zo afgebrand wordt in reviews. Als het echt zó slecht zou zijn dan was het vast al uit de schappen verdwenen.
Dan neig ik eerder naar mensen die gewoon te lui zijn om voor te strijken en dan klagen over strepen bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 246 ... 455 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/