CV dubbelwandige aan/afvoer door stenen schoorsteen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-04-2024
De schoorsteen van mijn CV gaat nu via een standaard dakafvoer door mijn 45 graden dak. Die afvoer moet daar weg omdat er een dakkapel komt. Nu zou ik denken dat de CV afvoer (dubbelwandig aan- en afvoer) ook gewoon door 1 van de drie gaten kan van de stenen schoorsteen die er vlakbij zit (zie foto, en dan moet ik nog 1 gat vrij maken). De stenen schoorsteen is ruim 1800mm, langer dan de huidige dakdoorvoer. Is dit nu een slim idee? En zijn of er ook langere dubbelwandige aan/afvoeren voor de CV zodat het via de stenen schoorsteen kan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g-_-gOe0oGygTCv_nrtjMB57P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZR0QmPeZCyNUttoVhnaYQFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_oAD2kQ93e8uNoxVHHtrTv2L-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H71tVdCOzoJxLHEBSob2kcAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wordt er ventilatielucht aangezogen via 1 van de openingen in de schoorsteen? Wellicht zijn er voorschriften ter voorkoming van aanzuigen van verbrandingsgassen van de cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee dat kan niet door de schoorsteen, zulke lange dakdoorvoeren zijn er niet.
De rookgasafvoer alleen zou wel kunnen. Je kan ook een nieuwe dakdoorvoer 1 of 2 pannen ernaast doen?
Je dakkapel mag toch niet tot de erfgrens en de doorvoer kan dan onder de schoorsteen.
Overigens zou ik die dakdoorvoer sowieso vervangen, dat lijkt nog een oude vr doorvoer te zijn.
En het plakband op de rookgasbuis is ook niet oké.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:49
Zoals edsandje aan geeft moet de dakdoorvoer vervangen worden ivm dit een vr versie is, en duidelijk te zien is dat er een mix van verschillende materialen is (aluminium een pp) wat niet mag volgens de installatie voorschriften en de rogafa.

De rookgas afvoer kan opzij geplaatst worden, daarna verlengen zodat hij boven de dakkapel uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@pieterpiet
Kijk eens heel goed naar je eigen foto, je buren een paar huizen naast je hebben al de CV afvoer door de schoorsteen. Zou daar eens aanbellen om te kijken hoe ze het hebben gedaan.

En een CV afvoerbuis kan best lang worden, woon zelf in een appartement en hier zijn de langste 10 meter met een standaard CV-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Dank voor julie reacties. Het is nu al een dubbelwandige buis. Het is een remeha calenta HR combiketel. Wat is het verschil tussen een VR en HR afvoer?

Ik heb nu de naam van dit type buis/pijp gevonden, die zouden er ook met langere afmetingen moeten zijn: concentrische afvoerpijp:

https://www.warmteservice...5?origin=-tl003-13-11092-

Ik ga eens bij mijn buren verderop kijken. Je bent heel scherp 'chrisborst'! TY! :-)

[ Voor 4% gewijzigd door pieterpiet op 11-09-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ik heb een vriend nog geholpen om een dubbelwandige buis voor zijn CV door de gemetselde schoorsteen te stoppen, dus het kan zeker. Op het dak eerst een elleboog en een pijp aan elkaar bevestigen, laten zakken, volgende pijp erop, enzoverder tot je diep genoeg zit; dan dakdoorvoer erop en netjes waterdicht afwerken.
Dan aan de elleboog (die nu in de schoorsteen zit) verder aansluiten naar de CV.

Is in principe zelfde als langs een binnenmuur naar het dak leiden, alleen kan je niet beugelen (dus bevestiging bovenaan en onderaan de schoorsteen vraagt wel bijzondere aandacht).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
e een flexibele afvoer. broekstuk kan je gebruiken voor verse lucht.
cv ketel op wat hoger vermogen is voorschrift en klaar is kees.
en er moet ook nog een sticker op je cv ketel dat ie is aangepast.
dit moet je wel door een bedrijf laten doen aub/niet zelf doen.
(maar ik vind een dubbelwandige afvoer persoonlijk wel beter)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

naftebakje schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:06:
Ik heb een vriend nog geholpen om een dubbelwandige buis voor zijn CV door de gemetselde schoorsteen te stoppen, dus het kan zeker. Op het dak eerst een elleboog en een pijp aan elkaar bevestigen, laten zakken, volgende pijp erop, enzoverder tot je diep genoeg zit; dan dakdoorvoer erop en netjes waterdicht afwerken.
Dan aan de elleboog (die nu in de schoorsteen zit) verder aansluiten naar de CV.

Is in principe zelfde als langs een binnenmuur naar het dak leiden, alleen kan je niet beugelen (dus bevestiging bovenaan en onderaan de schoorsteen vraagt wel bijzondere aandacht).
En dit mag dus niet. (In Nederland in ieder geval)
Je moet bij verbindingen beugelen en dat kan dan niet.
Je mag de verbindingen ook niet parkeren/lijmen/kitten/ducttapen.

Of een rookgasafvoer uit één stuk door de schoorsteen en luchttoevoer van elders of een nieuwe dakdoorvoer onder de schoorsteen.

• pieterpiet
Ik zou ook denken dat een concentrische rookgasafvoer uit 1 stuk moet bestaan die door die stenen schoorsteen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30
Pak je toch een 80 - 125 van 2 meter lang?

mijn pc

• pieterpiet
Rusky schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:46:
Pak je toch een 80 - 125 van 2 meter lang?
je bedoeld dit bijvoorbeeld? -->

https://www.semmatec.be/n...s-80-125-mm-alu-alu-2-mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Nog even alles op rij, klopt dit? Van de top naar beneden:

1) schoorsteentop zoals bijv: https://www.installatieva...-conc-80-125-40-045-27-59

2) concentrische buis 80/125 2000mm, zie bijv eerdere link. De lengte van mijn schoorsteen is ruim 1800mm, zie foto. Dus dan hou ik 100mm aan de boven- en onderkant over voor het aansluiten van de schoorsteentop en het spruitstuk (zie bullet 3 hierna) aan de onderkant, is dat voldoende?

3) spruitstuk 80/125 naar 80/80, bijv: https://www.techniekwebsh...5211787-5g-kunststof.html

4) aantal losse 80mm buizen/bochten van spruitstuk naar CV ketel adapter.

5) En die 80mm buizen vervolgens aansluiten op de bestaande Remeha Calenta adapter rookgasafvoer luchttoevoer 80/80mm S100240 (deze heb ik dus al) of zie: https://www.sanispecials....len-gastoestellen-S100240 )

Vraagje: de diameter van de schoorsteenpijp waar die concentrische buis doorheen moet is 145mm diameter. Wat doe ik met de ruimte tussen die concentrische buis (buitendiameter nog onbekend bij mij) en de schoorsteenbuis (145mm), daar zit dan 10mm (?) ruimte tussen. Sluit ik dat af aan de bovenkant? Waarmee sluit ik het af?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQLW1g57p0X3BtgofVuYolD4rwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogi1RHiPYdHews8I8BvEB3ka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door pieterpiet op 18-09-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30
Nog ff plakplaat erbij bestellen en dan deze inplakken op je schoorsteen. Moet wel waterdicht worden.

Wat ga je doen met je beluchting? Kan die ergens anders naar buiten?

[ Voor 26% gewijzigd door Rusky op 18-09-2022 14:28 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Dank je. Daarmee kom ik wel uit denk ik.

Dat is de ontluchting v/h riool. Die moet dan iederdaad weg uit die eerste schoorsteenbuis. Die pijp zat eerder door het dakbeschot (dat is slechts 7,5cm dik) via een 90 graden bochtje en een ontluchtingsdakpan. De oude ontluchtingsdakpan was verrot. Maar die oude pan sloot wel goed aan op de bestaande ontluchtingsbuis van 60 mm diam. Vervolgens had ik wel een nieuwe ontluchtingsdakpan gekocht maar de moderne aansluiting daarvan is dan 150mm diameter, en dat paste niet met de 60 mm ontluchtingsbuis ernaartoe. Omdat die ontluchtingsbuis strak tegen het dak ligt is er weinig ruimte (ca 7,5 cm dakbeschotdikte) voor het maken van een 90 graden bocht/aansluiting waarbij je ook nog van 60 naar 150mm moet gaan. Heb je nog suggesties/tips voor een adapter oid als ik wel weer een ontluchtingsdakpan nodig heb op die plek, zie 2 foto's, bij dat plankje ging de buis eerder door het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo3NbEuYh2zWk4R-m7fYLF0-f0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSnIyYGGxwNmz5Wk7kXBJ4NL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayTMvhzwbmP3hv-wUaMSDfo1d_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m73p4I4noWYolkpWC1UYqx0v.jpg?f=fotoalbum_large?

[ Voor 38% gewijzigd door pieterpiet op 18-09-2022 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waarom maak je geen nieuwe dakdoorvoer op de plaats waar dat plankje zit?
Door de schoorsteen gaat echt niet zo makkelijk als hier gezegd wordt?
Een plakkaat in plakken op een schoorsteen? Er zitten waarschijnlijk grespotten op en daar zal je doorheen moeten.
Hoe monteer je de schoorsteentop op die verlengbuis? En hoe ga je dat vastzetten?
Dit wordt één groot drama, en je moet jezelf eens serieus afvragen of je dit wil in het kader van de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:27
edsandje schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:20:
Nee dat kan niet door de schoorsteen, zulke lange dakdoorvoeren zijn er niet.
De rookgasafvoer alleen zou wel kunnen. Je kan ook een nieuwe dakdoorvoer 1 of 2 pannen ernaast doen?
Je dakkapel mag toch niet tot de erfgrens en de doorvoer kan dan onder de schoorsteen.
Overigens zou ik die dakdoorvoer sowieso vervangen, dat lijkt nog een oude vr doorvoer te zijn.
En het plakband op de rookgasbuis is ook niet oké.
Ik heb het ook door mijn schoorsteen heen met een concentrische pijp.
Dus het moet kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
edsandje schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:49:
Waarom maak je geen nieuwe dakdoorvoer op de plaats waar dat plankje zit?
Door de schoorsteen gaat echt niet zo makkelijk als hier gezegd wordt?
Een plakkaat in plakken op een schoorsteen? Er zitten waarschijnlijk grespotten op en daar zal je doorheen moeten.
Hoe monteer je de schoorsteentop op die verlengbuis? En hoe ga je dat vastzetten?
Dit wordt één groot drama, en je moet jezelf eens serieus afvragen of je dit wil in het kader van de veiligheid.
Die schoorsteentop past gewoon op die concentrische buis die hij linkt.
Die grespotten zouden er in het ergste geval af moeten, en dan moet je dat aansmeren.

Ik zie hier geen problemen zolang in het kanaal ernaast maar geen lucht aangezogen word voor de ventilatie.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 23:12
Ik zou ook in eerste instantie kiezen voor door de schoorsteen, maar er is allerlei regelgeving waar je aan te houden hebt, die regels hebben een reden dat ze bedacht zijn. Dus of je uitvoerig in de regels verdiepen of even een installateur om raad vragen, die kennen de regels en mogelijkheden. Als ik zo kijk kan je huidige pijp zo een pan opschuiven dat is denk ik 30 cm met sneldek. Is dat niet genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
pieterpiet schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:10:
Dank je. Daarmee kom ik wel uit denk ik.

Dat is de ontluchting v/h riool. Die moet dan iederdaad weg uit die eerste schoorsteenbuis. Die pijp zat eerder door het dakbeschot (dat is slechts 7,5cm dik) via een 90 graden bochtje en een ontluchtingsdakpan. De oude ontluchtingsdakpan was verrot. Maar die oude pan sloot wel goed aan op de bestaande ontluchtingsbuis van 60 mm diam. Vervolgens had ik wel een nieuwe ontluchtingsdakpan gekocht maar de moderne aansluiting daarvan is dan 150mm diameter, en dat paste niet met de 60 mm ontluchtingsbuis ernaartoe. Omdat die ontluchtingsbuis strak tegen het dak ligt is er weinig ruimte (ca 7,5 cm dakbeschotdikte) voor het maken van een 90 graden bocht/aansluiting waarbij je ook nog van 60 naar 150mm moet gaan. Heb je nog suggesties/tips voor een adapter oid als ik wel weer een ontluchtingsdakpan nodig heb op die plek, zie 2 foto's, bij dat plankje ging de buis eerder door het dak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
als de pijp in de ontluchtingsdakpan steekt is het goed.
hij hoeft helemaal niet luchtdicht aangesloten te worden op de dop.
Je ziet ook wel dat ze gewoon onder de dakpannen zitten, tegen de pan aan gedrukt, en dan 1cm terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb het ook door mijn schoorsteen heen met een concentrische pijp.
Dus het moet kunnen :)
Kunnen is één, of het veilig en volgens voorschrift is is twee.

Als je het zo maakt (of hebt) zal een gecertificeerde installateur dit afkeuren.
FRANQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[...]

Die schoorsteentop past gewoon op die concentrische buis die hij linkt.
Die grespotten zouden er in het ergste geval af moeten, en dan moet je dat aansmeren.

Ik zie hier geen problemen zolang in het kanaal ernaast maar geen lucht aangezogen word voor de ventilatie.
.
Die schoorsteentop past wel op die verlengbuis, dat klopt.
Maar hoe zet je dat vast aan elkaar?
Die grespot zal hoogstwaarschijnlijk een andere maat hebben dan de schoorsteentop en zal er eerst een verloop op moeten.

Ik begrijp nog steeds niet waarom ts niet gewoon een nieuwe doorvoer onder de schoorsteen maakt.
FRANQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
[...]

als de pijp in de ontluchtingsdakpan steekt is het goed.
hij hoeft helemaal niet luchtdicht aangesloten te worden op de dop.
Je ziet ook wel dat ze gewoon onder de dakpannen zitten, tegen de pan aan gedrukt, en dan 1cm terug.
Riool beluchting aansluiten op een daarvoor bestemde dakdoorvoer.
Voorkomt condens problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
edsandje schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:34:
[...]

Kunnen is één, of het veilig en volgens voorschrift is is twee.

Als je het zo maakt (of hebt) zal een gecertificeerde installateur dit afkeuren.
Want?

Het is aangelegd door de beste/grootste installateur hier uit de regio.
Als alles in elkaar zit volgens de handleiding van de fabrikant, is het gewoon goed.
[...]

Die schoorsteentop past wel op die verlengbuis, dat klopt.
Maar hoe zet je dat vast aan elkaar?
Zoals voorgeschreven.
Die grespot zal hoogstwaarschijnlijk een andere maat hebben dan de schoorsteentop en zal er eerst een verloop op moeten.
Dat die grespot niet past is een kans van 90%, je hebt mazzel als het wel past.
Deze kan er gewoon vanaf.
En daarna de schoorsteen opnieuw aansmeren met cement zoals dat vroeger ook gedaan werd.

Je kan eventueel zelfs een platdak doorvoer erop zetten en de bovenkant van de schoorsteen voorzien van dakleer, dan ben je ook meteen van intrekkend vocht af.
Ik begrijp nog steeds niet waarom ts niet gewoon een nieuwe doorvoer onder de schoorsteen maakt.
Mooier?

Naast het dakkapel heb je ook weer kans dat hij te dicht bij het (te openen)raam komt, dat is zeker niet goed.
[...]

Riool beluchting aansluiten op een daarvoor bestemde dakdoorvoer.
Voorkomt condens problemen.
Eens.
Een pan met een dopje is natuurlijk wel gewenst.

Maar bij een pannendak wat ventilerend gelegd is, heb ik het gezien dat ze de pijpjes onder de dakpan laten. Zo hebben ze de hele wijk bij mij aan de overkant gedaan. Ik had erop gelet omdat ik zelf met mijn dak bezig was.
Wij hebben overigens gewoon een pan met dopje.

Ben je overigens werkzaam in nederland of belgie?
Heb namelijk het idee dat je zelf installateur bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:23:
[...]

Want?

Het is aangelegd door de beste/grootste installateur hier uit de regio.
Als alles in elkaar zit volgens de handleiding van de fabrikant, is het gewoon goed.

[...]

Zoals voorgeschreven.

[...]

Dat die grespot niet past is een kans van 90%, je hebt mazzel als het wel past.
Deze kan er gewoon vanaf.
En daarna de schoorsteen opnieuw aansmeren met cement zoals dat vroeger ook gedaan werd.

Je kan eventueel zelfs een platdak doorvoer erop zetten en de bovenkant van de schoorsteen voorzien van dakleer, dan ben je ook meteen van intrekkend vocht af.

[...]

Mooier?

Naast het dakkapel heb je ook weer kans dat hij te dicht bij het (te openen)raam komt, dat is zeker niet goed.

[...]

Eens.
Een pan met een dopje is natuurlijk wel gewenst.

Maar bij een pannendak wat ventilerend gelegd is, heb ik het gezien dat ze de pijpjes onder de dakpan laten. Zo hebben ze de hele wijk bij mij aan de overkant gedaan. Ik had erop gelet omdat ik zelf met mijn dak bezig was.
Wij hebben overigens gewoon een pan met dopje.

Ben je overigens werkzaam in nederland of belgie?
Heb namelijk het idee dat je zelf installateur bent.
Als je de schoorsteentop op de verlengbuis aansluit zit de verbinding in de schoorsteen.
Die kan je niet beugelen.
Aan de onderkant kan je wel een beugel zetten.

Gasketelwet, de rogafa.
Voorschrift, zonder certificaat mag je niet aan rookgasafvoer werken.
(die hele wet is een gedrocht maar dat terzijde)

Naast de dakkapel een verlengde dakdoorvoer.
Of er moet een raam aan de zijkant zitten.
Vaak zit een standaard dakdoorvoer al ver genoeg weg, even meten en de verdunningsfactor uitrekenen.

Ik ben inderdaad installateur. (NL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Dank voor jullie meedenken!

Ik klim een dezer dagen even op het dak om de bovenkant van de schoorsteen te bekijken en een foto te maken. De optie om de dakdoorvoer naar boven of naar de zijkant te verplaatsen, of evt een verlengde afvoer, zal ik ook laten bekijken. Er komt geen raam aan de zijkant van de dakkapel.

Ik heb nog een vraag over die ontluchting. Ik heb het maar even getekent. Jullie geven aan dat je de 60mm ontluchtingsbuis gewoon los/vrij in de 150mm aansluiting van de ontluchtingsdakpan laat uitkomen. Of elders laten ze die ontluchtingsbuis gewoon onder een dakpan uitkomen. Dat snap ik niet goed. De damp uit die ontluchtingsbuis is warm en vochtig. De (ontluchtings)dakpan is koud. Als je dan geen waterdichte aansluiting hebt tussen die ontluchtingsbuis en de dop van die (ontluchtings)dakpan dan geeft dat allerlei condensproblemen op je houten dakbeschot. Dus vandaar de huidige oplossing, die ontluchtingsbuis gewoon door de schoorsteen en uit laten komen onder een chinese hoed.

De originele ontluchtingsdakpan met dopje (uit 1984) sloot wel goed/strak aan op de 60mm ontluchtingsbuis, en dat gaf dus geen vochtproblemen in het beschot. ik heb maar een dakbbeschotdikte van 75mm. Er is dus weinig ruimte om van 60mm naar 150mm te gaan. De hedendaagse (ontluchtings)dakpannen hebben alleen een 150mm aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYD44VCmL_zL5V03ricqhM4dJhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2XR4vVZbXRvTCPdJMaoO857.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door pieterpiet op 19-09-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 23:12
hoe de beugels geplaatst horen te worden:
https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pieterpiet schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:13:
Dank voor jullie meedenken!

Ik klim een dezer dagen even op het dak om de bovenkant van de schoorsteen te bekijken en een foto te maken. De optie om de dakdoorvoer naar boven of naar de zijkant te verplaatsen, of evt een verlengde afvoer, zal ik ook laten bekijken. Er komt geen raam aan de zijkant van de dakkapel.

Ik heb nog een vraag over die ontluchting. Ik heb het maar even getekent. Jullie geven aan dat je de 60mm ontluchtingsbuis gewoon los/vrij in de 150mm aansluiting van de ontluchtingsdakpan laat uitkomen. Of elders laten ze die ontluchtingsbuis gewoon onder een dakpan uitkomen. Dat snap ik niet goed. De damp uit die ontluchtingsbuis is warm en vochtig. De (ontluchtings)dakpan is koud. Als je dan geen waterdichte aansluiting hebt tussen die ontluchtingsbuis en de dop van die (ontluchtings)dakpan dan geeft dat allerlei condensproblemen op je houten dakbeschot. Dus vandaar de huidige oplossing, die ontluchtingsbuis gewoon door de schoorsteen en uit laten komen onder een chinese hoed.

De originele ontluchtingsdakpan met dopje (uit 1984) sloot wel goed/strak aan op de 60mm ontluchtingsbuis, en dat gaf dus geen vochtproblemen in het beschot. ik heb maar een dakbbeschotdikte van 75mm. Er is dus weinig ruimte om van 60mm naar 150mm te gaan. De hedendaagse (ontluchtings)dakpannen hebben alleen een 150mm aansluiting.

[Afbeelding]
Klopt helemaal, je zal dan een dakdoorvoer moeten plaatsen.
Zoiets bijvoorbeeld https://www.ubbink.com/nl...luchting-110-700mm-zwart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
edsandje schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:55:
[...]

Als je de schoorsteentop op de verlengbuis aansluit zit de verbinding in de schoorsteen.
Die kan je niet beugelen.
Aan de onderkant kan je wel een beugel zetten.

Gasketelwet, de rogafa.
Voorschrift, zonder certificaat mag je niet aan rookgasafvoer werken.
(die hele wet is een gedrocht maar dat terzijde)

Naast de dakkapel een verlengde dakdoorvoer.
Of er moet een raam aan de zijkant zitten.
Vaak zit een standaard dakdoorvoer al ver genoeg weg, even meten en de verdunningsfactor uitrekenen.

Ik ben inderdaad installateur. (NL)
Thanks voor de uitleg.
Het heeft dus vooral met beugelen te maken.

In de instructies zie ik dat hij alleen aan de binnenkant wordt gebeugeld aan het dakbeschot.

Om de hoeveel centimeter zou er gebeugeld moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:04:
[...]

Thanks voor de uitleg.
Het heeft dus vooral met beugelen te maken.

In de instructies zie ik dat hij alleen aan de binnenkant wordt gebeugeld aan het dakbeschot.

Om de hoeveel centimeter zou er gebeugeld moeten worden?
Verticaal maximaal 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:15
@pieterpiet
Is het je nog gelukt om een passende oplossing te vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
waarom zo moeilijk doen?

Een dubbelwandige (eigenlijk verkeerde term, want het is een gecombineerde aan/afvoer) is handig als je maar 1 gat wil maken in bijvoorbeeld een dak.

Als je door de bestaande schoorsteen gaat werken, dan kan je gewoon aan en afvoer allebei een losse buis laten zijn. Daarvoor zijn gewoon hele lange pvc buizen, volgens mij iets van 80mm beide. Op je CV zitten die dan gewoon op de losse aanvoer en afvoer aangesloten (al komen de meeste ketels standaard met het verloop naar concentrisch, maar dat kan er af).

Het enige waar je op moet letten is dat je aanvoer geen lucht aanzuigt direct uit de afvoer. Dus de aanvoer pijp moet voldoende ver weg zitten of hoger uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
dj1981 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:54:
waarom zo moeilijk doen?

Een dubbelwandige (eigenlijk verkeerde term, want het is een gecombineerde aan/afvoer) is handig als je maar 1 gat wil maken in bijvoorbeeld een dak.

Als je door de bestaande schoorsteen gaat werken, dan kan je gewoon aan en afvoer allebei een losse buis laten zijn. Daarvoor zijn gewoon hele lange pvc buizen, volgens mij iets van 80mm beide. Op je CV zitten die dan gewoon op de losse aanvoer en afvoer aangesloten (al komen de meeste ketels standaard met het verloop naar concentrisch, maar dat kan er af).

Het enige waar je op moet letten is dat je aanvoer geen lucht aanzuigt direct uit de afvoer. Dus de aanvoer pijp moet voldoende ver weg zitten of hoger uitsteken.
Lange (langste?) concentrische buis 80/125:
https://www.technim.nl/in...nc-buis-80-125-pp-2000mm/

Die laatste zin is in 1 keer af te dekken met een gecombineerde rookgas/aanzuig combinatie zoals zo'n rolux 5g of andere combinatie pijp (willekeurige voorbeelden):

https://www.cvkoopjes.nl/...zfPGU7-aFHJRoCCQQQAvD_BwE
https://www.toolstation.n...lux-5g-dakdoorvoer/p27652

Ik denk wel dat je moet kiezen voor 1 systeem/merk. Die twinsafe lijkt weer anders dan burgerhout en die is dan weer anders dan de ubbink. Want je moet het lekker standaardiseren dat zou toch wat zijn 8)7

Mogelijk is de buis door het plafond 130 o.i.d, dan kan je een concentrische buis van 2 meter nemen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 04-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
maar flexibele enkele buis heb je tot 25m link
Uiteraard bepaalt de fabrikant van de ketel welk materiaal er mag, en tot welke lengte. Maar in mijn vorige woning zijn er ook een losse aan- en afvoer van begane grond tot plat dak 3 hoog gebracht op deze manier (meter of 8. ).

Concentrisch kan natuurlijk, maar wilde de optie van losse aan en afvoer niet ongenoemd laten. Je zou bijvoorbeeld de aanvoer van de cv kunnen combineren met de aanvoer van de ventilatie-unit (die nu al door de schoorsteen gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dj1981 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Uiteraard bepaalt de fabrikant van de ketel welk materiaal er mag, en tot welke lengte. Maar in mijn vorige woning zijn er ook een losse aan- en afvoer van begane grond tot plat dak 3 hoog gebracht op deze manier (meter of 8. ).

Concentrisch kan natuurlijk, maar wilde de optie van losse aan en afvoer niet ongenoemd laten. Je zou bijvoorbeeld de aanvoer van de cv kunnen combineren met de aanvoer van de ventilatie-unit (die nu al door de schoorsteen gaat).
Flexibele buis kan je ook wel tot 50 meter krijgen https://burgerhout.com/nl/nl/catalogus/product/flexbuis-60 Deze is 60mm en is er ook in 80mm.
Parallel aansluiten (losse aan en afvoer zoals jij dat noemt) kan wel door de schoorsteen.
Concentrisch wordt lastig zoals al eerder aangegeven.
@pieterpiet waarom niet een nieuwe dakdoorvoer onder de schoorsteen net als bij de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
dj1981 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

715 euro voor een slang mooi spul!

Volgens mij bepaalt de ketel maker maar beperkt welke optie(s) je hebt. Intergas schrijft bijvoorbeeld voor dat het PP moet zijn (of in elk geval GEEN alu ivm de alu oxide die in de brander of warmte wisselaar kan kom en daarmee de ketel buitenwerking stellen.

Er zijn volgens mijn maar 3 materiaal soorten:
- RVS,
- alu
- PP

Materialen combineren mag niet (heb ik ook hier online geleerd, mogelijk van @edsandje ?)
en de afbeugelregels (het nieuwe beugelen voorschrift (klinkt niet als wet, dus weet niet zelf of dat ook echt wettelijk nageleefd wordt, bij jou in de CV kamer door een BOA ofzo... ? )

[ Voor 29% gewijzigd door tcw82 op 05-10-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

715 euro voor een slang mooi spul!

Volgens mij bepaalt de ketel maker maar beperkt welke optie(s) je hebt. Intergas schrijft bijvoorbeeld voor dat het PP moet zijn (of in elk geval GEEN alu ivm de alu oxide die in de brander of warmte wisselaar kan kom en daarmee de ketel buitenwerking stellen.

Er zijn volgens mijn maar 3 materiaal soorten:
- RVS,
- alu
- PP

Materialen combineren mag niet (heb ik ook hier online geleerd, mogelijk van @edsandje ?)
en de afbeugelregels (het nieuwe beugelen voorschrift (klinkt niet als wet, dus weet niet zelf of dat ook echt wettelijk nageleefd wordt, bij jou in de CV kamer door een BOA ofzo... ? )
Klopt qua rookgasafvoer materiaal. Volgens voorschrift fabrikant, Intergas schrijft pp voor alleen de Xtreme dacht ik.

Het zogenaamde nieuwe beugelen van de rogafa hoort ook bij de de gasketelwet, het is tenslotte voorschrift van de fabrikant van rookgasafvoer materiaal.

Een boa, ja dat kan.
Toezicht en controle dat is nog steeds het struikelblok waarom die wet elke keer uitgesteld wordt.
De overheid wil dat de gemeente gaat handhaven en de gemeente wil dit niet. Ook de registratie is nog steeds niet duidelijk wie wat wanneer heeft gedaan.
Er zou voor consumenten een register komen waar men gecertificeerde installateurs kan vinden, is er ook nog niet.
1 januari 2023 moet de wet nu ingaan, zal mij benieuwen.

Kortom nu mag je doen wat je wilt, is de wet actief en de installatie deugt niet volgens de installateur dan volgt afkeur en zal het aangepast moeten worden.
Daarom adviseer ik om eea door een installateur te laten doen en volgens de voorschriften.
Dat voorkomt dat je later veel kosten moet gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05 10:01
Waarom niet een binnenhuis beluchter? Hij hoeft alleen maar lucht aan te zuigen. Scheelt een hoop geëmmer en een koudebrug in het dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Beste allen, ik heb een dakkapel besteld en zij gaven aan dat ik de CV afvoer het beste door de schoorsteen kan laten afvoeren. Anders zou de afvoer vlakbij de dakkapel komen en op de plaats van een steunbalk. Dus ik heb besloten de CV dan door de schoorsteen te laten afvoeren. Veel dank voor jullie feedback! Echt heel nuttig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pieterpiet schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:24:
Beste allen, ik heb een dakkapel besteld en zij gaven aan dat ik de CV afvoer het beste door de schoorsteen kan laten afvoeren. Anders zou de afvoer vlakbij de dakkapel komen en op de plaats van een steunbalk. Dus ik heb besloten de CV dan door de schoorsteen te laten afvoeren. Veel dank voor jullie feedback! Echt heel nuttig!
Oké duidelijk verhaal.
En hoe heb je het nu opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Ik moet dat nog laten doen. Ik heb besloten het niet zelf te gaan doen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
pieterpiet schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:15:
Ik moet dat nog laten doen. Ik heb besloten het niet zelf te gaan doen. :-)
Hallo @pieterpiet is het al gedaan, ik ben nieuwsgierig naar de uiteindelijke oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Het wordt 30 januari 2023 gedaan. Ik zal foto's posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
pieterpiet schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:41:
Het wordt 30 januari 2023 gedaan. Ik zal foto's posten.
En? Hoe ziet het er nu uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Her duurde even. Hierbij hoe het nu is geworden. Een concentrische buis door de stenen schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTrD1EhhBx_R2uOxd8Jc5MQZ6Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQHYPBF47oPbkU3Rreny57Le.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCaAGIvWgsBV2U95yebT9nWcPfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e30rnpGFi1CijnS3GbH6kHS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
en... afgekeurd.

Parkers/schroefjes mogen niet in de pijp geschroefd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja daar rammen ze ze gewoon door de buis die de rookgassen moet afvoeren..

maar ansigh zou het in de aanvoer van verse lucht weinig uitmaken.. ja je onttrekt mogelijk lucht uit de ruimte..

blijft natuurlijk een not done
en dat sommigen het zelfs presteren om de aanvoer / afvoer verkeerd om op het broekstuk te monteren 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 16-05-2023 18:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Dank voor jullie reacties!

Wat zouden julie doen? De installateur aanspreken op het niet correct volgen van de voorschriften en op hun kosten de afvoerbuizen laten vernieuwen?

[ Voor 9% gewijzigd door pieterpiet op 17-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
even kijken, het volgende is toch niet van tepassing op mijn situatie?

'en dat sommigen het zelfs presteren om de aanvoer / afvoer verkeerd om op het broekstuk te monteren'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor concentrisch zijn de regels anders:
- Verbindingen van een metalen buitenpijp mogen geschroefd of geparkerd worden,
- Indien de buitenpijp van kunststof is, dan mag deze uitsluitend geschroefd worden op de door de fabrikant aangegeven positie met de door de fabrikant voorgeschreven schroeven.

Burgerhout heeft op alle productafbeeldingen van deze buizen gaatjes voor parkers staan. Dus tenzij de monteur extra gaten bij heeft geboord mag dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterpiet
Het is volgens mij een metalen buitenpijp, er staat alu op. Maw, parkeren is dan toch toegestaan.

Fijn dat jullie meelezen! Dank!

[ Voor 35% gewijzigd door pieterpiet op 17-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Uit de Rogafa:

 Verbindingen van een metalen buitenpijp mogen geschroefd of geparkerd worden,

Concentrisch mag de luchttoevoer wel geparkerd worden, bij parallel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Toch niet afgekeurd, misschien.
🤷🏼
Pagina: 1