[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 463 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MVKK schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:07:
Gisteren een tweedehands Wagner 250r gekocht. Voorheen gebruikte ik de Wagner w665 icm met Latexverf.

Verf (Histor monodek) verdunde ik met +/- 10 % warm water. Al gaf dit nogal wat overspray.

Op andere forums kwam ik vaak de Meister Polarplus tegen en deze te verdunnen met 10% water

De 2 tips die ik erbij heb zijn.
HEA Tip 311
HEA Tip 517

Wie heeft er ervaring met de airless van Wagner 250. En welke muurverf of latex gebruiken jullie hierbij ?
.
niet exact die wagner, maar ik gebruik SPS verf de normale met ~10% verdunnen de spray versie kan je zo gebruiken. met die meister zeer wisselde ervaringen, maar overspray geeft het net zo goed (lees: de hele vloer is wit als je het plafond gaat doen) meestal spuit ik alles gewoon met de gele tip. voor voorstrijk gaat dat eigenlijk tehard, maar ben je wel snel klaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08 15:33
ione schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:58:
Hi,
ik wil wat spullen gaan bestellen voor een scheidingswand op zolder. Had nu bedacht dat ik het met metal stud profielen zou doen en dan osb-plaat en daar dan gipsplaat tegenaan. Op het hoogste punt zal de wand bijna 3,60 m zijn an dan aflopend tot ongeveer 2,50 m.
Tijdens het zoeken waar ik de spullen zou gaan bestellen kwam ik de Gyprox Habito tegen (https://www.gyproc.nl/producten/habito).
Als ik deze zou gebruiken zou ik in principe geen osb meer nodig hoeven te hebben toch? Iemand ervaring met deze platen? Of toch maar beter voor de eerste oplossing gaan?
Wij hebben deze op de gelijkvloers geplaatst. Je merkt wel degelijk een verschil. Veel sterker; moeilijker te verwerken. We hebben ze moeten zagen in plaats van breken (na snijden met breekmes). Aannemer wou er een stukje van nemen en stond er op te slaan, kreeg het moeilijk kapot.

Ondanks het niet aangeraden is om gyproc op OSB te plaatsen (scheuren); is het wel nog steeds steviger dan de Habito en kan je er veel makkelijker dingen op bevestigen.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Snobbieh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Wij hebben deze op de gelijkvloers geplaatst. Je merkt wel degelijk een verschil. Veel sterker; moeilijker te verwerken. We hebben ze moeten zagen in plaats van breken (na snijden met breekmes). Aannemer wou er een stukje van nemen en stond er op te slaan, kreeg het moeilijk kapot.

Ondanks het niet aangeraden is om gyproc op OSB te plaatsen (scheuren); is het wel nog steeds steviger dan de Habito en kan je er veel makkelijker dingen op bevestigen.
Het gaat met name om de stevigheid en dat ik later vrij ben om wat op te hangen tegen de muur.

Ik las op meerdere plekken dat gipsplaat tegen osb een goede optie was voor stevigheid. Maar vanwege scheuren dus toch niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:37
Snobbieh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:41:

Ondanks het niet aangeraden is om gyproc op OSB te plaatsen (scheuren); i
Waar haal je dat vandaan?
Nog nooit van gehoord. Heb je een linkje?
Er wordt al jaren zo gebouwd.
Zet de osb liefst haaks op de gipsplaten.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ione schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:58:
Hi,
ik wil wat spullen gaan bestellen voor een scheidingswand op zolder. Had nu bedacht dat ik het met metal stud profielen zou doen en dan osb-plaat en daar dan gipsplaat tegenaan. Op het hoogste punt zal de wand bijna 3,60 m zijn an dan aflopend tot ongeveer 2,50 m.
Tijdens het zoeken waar ik de spullen zou gaan bestellen kwam ik de Gyprox Habito tegen (https://www.gyproc.nl/producten/habito).
Als ik deze zou gebruiken zou ik in principe geen osb meer nodig hoeven te hebben toch? Iemand ervaring met deze platen? Of toch maar beter voor de eerste oplossing gaan?
Je zou nog cellenbetonblokken kunnen overwegen, dan heb je een heel stevige muur en minder materialen nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Waar haal je dat vandaan?
Nog nooit van gehoord. Heb je een linkje?
Er wordt al jaren zo gebouwd.
sloth in "Plaatsen tussenwand om weer 2 slaapkamers te krijgen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
In de bouw is OSB met gipsplaten toch heel gebruikelijk, als het echt zo'n probleem zou zijn dan zou ik die combinatie niet vaak verwachten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:09
Fraggert schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

... en klagen hoe warm het wel niet is :+
FTFY :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:28

Jrz

––––––––––––

XWB schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:55:
In de bouw is OSB met gipsplaten toch heel gebruikelijk, als het echt zo'n probleem zou zijn dan zou ik die combinatie niet vaak verwachten.
Oplossing is simpel volgens Gyproc: multiplex gebruiken. Betere oplossing: ander merk gipsplaat gebruiken.
Dit is gewoon bangmakerij voor sales

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

ElPaco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:10:
Mijn zusje heeft een houten bootje (tjotter, voor de kenners) en een van de vloerdelen (vlonder) daarvan was stuk gegaan. Gelukkig had ik nog wel een stukje hout liggen.
[Afbeelding]
Stukje hout was groot genoeg
[Afbeelding]
Wat zaag, schaaf en schuurwerk later hadden we al iets wat er op lijkt
[Afbeelding]
En goed genoeg voor nu. Volgend jaar wil ze toch al nieuwe vlonders maken, dus dit hoeft het niet super lang vol te houden. Lekker dagje klussen met fjine gereedschappen op de werf waar we terecht konden.
Mooi werk.

Wij hebben een tjetter, met de plastic binten in de span gelijmd.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jrz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:35:
Oplossing is simpel volgens Gyproc: multiplex gebruiken. Betere oplossing: ander merk gipsplaat gebruiken.
Dit is gewoon bangmakerij voor sales
Lijkt me gewoon onzin inderdaad, OSB is toch even dimensioneel stabiel als multiplex? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Shamed to ask…….
Haaks is dan de naden van beiden op elkaar of juist om en om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 16:06
ione schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Shamed to ask…….
Haaks is dan de naden van beiden op elkaar of juist om en om?
Haaks is 90 graden ten opzichte van elkaar. Gips- en OSB-platen zijn allemaal rechthoekig, met één lange en één korte zijde.
Als je die haaks over elkaar heen schroeft doe je dus één laag met de lange zijde van onder naar boven, en de andere laag met de lange zijde van links naar rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@ione
En dan het osb of multiplex (veel te dure oplossing) in landscape en het gipsplaat in portrait.
Zet je ze beiden in portrait zorg dan dat de naden van gips en hout niet samen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:27:
@ione
En dan het osb of multiplex (veel te dure oplossing) in landscape en het gipsplaat in portrait.
Zet je ze beiden in portrait zorg dan dat de naden van gips en hout niet samen vallen.
Helemaal duidelijk zo. Thanks!

Ik denk dat ik dan toch ga voor metal stud met osb en gipsplaat. En niet voor de Habito variant.

Voor de OSB neem ik dan de rechte kanten of met mes en groef?

[ Voor 6% gewijzigd door ione op 15-08-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@ione
Voor een wand maakt dat niet zoveel uit, je moet wel de kanten verbinden. Of op de metalstud, of met een lat er achter, zodat er geen beweging in de naden zit. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
Maar ik heb ze in landscape ook wel met mes en groef op elkaar zien zetten zonder extra fixatie.

Gebruik voor de gipsnaden Uniflott én 10 cm gaasband. En laat de gipsplaten ca 5 mm uit elkaar/naden, dan duw je ze simpel vol en grijpt het nadengips rondom de plaat ipv alleen aan één kant. Dan krijg je gegarandeerd geen scheuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:00:
@ione
Voor een wand maakt dat niet zoveel uit, je moet wel de kanten verbinden. Of op de metalstud, of met een lat er achter, zodat er geen beweging in de naden zit. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
Maar ik heb ze in landscape ook wel met mes en groef op elkaar zien zetten zonder extra fixatie.

Gebruik voor de gipsnaden Uniflott én 10 cm gaasband. En laat de gipsplaten ca 5 mm uit elkaar/naden, dan duw je ze simpel vol en grijpt het nadengips rondom de plaat ipv alleen aan één kant. Dan krijg je gegarandeerd geen scheuren.
En als ik dus de osb er landscape op plaats wat is dan de ideale afstand tussen de staanders bij een plaat van 244 lang. Normaal zou ik het om de 60cm doen voor platen van 60 breed. Kan ik dat ook nog steeds voor deze situatie hanteren? Of zorgen dat einde van een plaat op een staander valt en de overige staanders ertussen evenredig verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@ione
Ik ga er van uit dat je tussen de profielen glaswol of rockwool plaatst, en die platen zijn standaard 60 breed en passen in het metalstud.
Ik zou dus gewoon die 60cm afstand aanhouden en waar nodig een extra staander of verbinder plaatsen.
Ook met rockwool wil je zo min mogelijk snijden en zagen, maar het er zo tussen zetten.
Breder levert gaten op die minder isoleren en geluid door kunnen geven.

En hoe massiever je wand, qua dichtheid en qua massa, des te beter hij geluid tegenhoudt.
Al zal dat best lukken met osb er onder.

edit:
Ik ga er wel van uit dat je osb aan twee kanten plaatst bij staanders 60 hoh.
Gebruik je het maar aan één zijde dan zou ik hoh 30 cm nemen om de kant met alleen gipsplaat stabiiteit te geven. Dan is 60 erg ver en heb je kans op deuken en barsten als je in het midden van de plaat leunt/duwt.
Het osb geeft de gipsplaten stabiliteit in jouw geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Dit najaar wil ik mijn zwart gelakte trap, voorzien van halve maan matjes een renovatie geven. Mijn voorkeur gaat uit naar een plak pvc-trap met zwarte trapneuzen. Stootborden zijn niet nodig, omdat de trap netjes gelakt is.

Nu kan ik eigenlijk maar weinig tot geen leverancier vinden op internet. Ik vind nagenoeg alleen overzettredes. Vloerloods.nl komt het dichtste bij, maar die hebben alleen pakketten per vier treden. Daarbij zitten er stootborden inbegrepen in deze pakketten, die in mijn geval overbodig zijn.

Hopelijk hebben jullie tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
ChillPascal schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:15:
Dit najaar wil ik mijn zwart gelakte trap, voorzien van halve maan matjes een renovatie geven. Mijn voorkeur gaat uit naar een plak pvc-trap met zwarte trapneuzen. Stootborden zijn niet nodig, omdat de trap netjes gelakt is.

Nu kan ik eigenlijk maar weinig tot geen leverancier vinden op internet. Ik vind nagenoeg alleen overzettredes. Vloerloods.nl komt het dichtste bij, maar die hebben alleen pakketten per vier treden. Daarbij zitten er stootborden inbegrepen in deze pakketten, die in mijn geval overbodig zijn.

Laminaat-plaza kan iig plak-pvc leveren voor op de trap (staat niet op de site, maar ze hebben het wel, o.a. van VT wonen). Volgens mij is dit wel ook altijd incl stootborden, die zitten namelijl vanuit de fabriek in één verpakking met de tredes net als bij vloerloods.

Enne, hoe dik zijn je traptreden? Bij ons kon de PVC voor de trap namelijk weer retour omdat de tredes niet dik genoeg waren voor de trapneuzen (20mm ipv minimaal 35 oid) en hebben we alsnog overzettredes moeten laten plaatsen. Check dat dus even goed met ze vooraf.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 16-08-2022 11:28 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 11:36

Tjark

DON'T PANIC

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-08 21:52
ChillPascal schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:15:

Heb bij m’n ouders flexxfloor trap renovatie gebruikt, met wat geduld en precisie kun je hier mooie dingen mee doen. Geen stootborden nodig. Die zijn gewoon geschilderd.
Destijds in aanbieding bij de gamma gehaald. Je kunt voor de treden uit hun hele assortiment pvc laminaat kiezen. Na heel wat jaartjes nog altijd mooi.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeweetje op 16-08-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-08 20:16
Even een post in de hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een koof in de woonkamer gesloopt en deze wil ik graag kleiner terugzetten dan origineel. Helaas zit er een groot gat in het plafond (had het kunnen weten bij een oversized koof.) Hoe kan ik dit gat het beste dichtmaken dat het alsnog goed meegestuct kan worden en de koof kleiner terug gezet kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_57MZ0uZftMZVwBrnzxg9-eyZ9k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgNjTPtOAxoZrOhxF2W3ag73.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:25
jichem schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:24:
Even een post in de hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een koof in de woonkamer gesloopt en deze wil ik graag kleiner terugzetten dan origineel. Helaas zit er een groot gat in het plafond (had het kunnen weten bij een oversized koof.) Hoe kan ik dit gat het beste dichtmaken dat het alsnog goed meegestuct kan worden en de koof kleiner terug gezet kan worden?

[Afbeelding]
Als je er iets in kan frunniken om het aan vast te schroeven en het nog gestuct moet worden, dan zou ik aan een stukje stucplaat denken. Maar er komen vast nog mensen met betere ideeën :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27

[Afbeelding]
Pur, zo hebben we dat laatst bij mijn schoonzus gefixt :)

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 16-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Laminaat-plaza kan iig plak-pvc leveren voor op de trap (staat niet op de site, maar ze hebben het wel, o.a. van VT wonen). Volgens mij is dit wel ook altijd incl stootborden, die zitten namelijl vanuit de fabriek in één verpakking met de tredes net als bij vloerloods.

Enne, hoe dik zijn je traptreden? Bij ons kon de PVC voor de trap namelijk weer retour omdat de tredes niet dik genoeg waren voor de trapneuzen (20mm ipv minimaal 35 oid) en hebben we alsnog overzettredes moeten laten plaatsen. Check dat dus even goed met ze vooraf.
Thanks voor de tip. Ga zeker vooraf even goed meten of alles past.
Exact zoiets ja, echter hier direct de issue waar ik tegen aan loop. Op de website van Karwei zie ik slechts twee plak PVC planken staan in het assortiment.
Jeweetje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Heb bij m’n ouders flexxfloor trap renovatie gebruikt, met wat geduld en precisie kun je hier mooie dingen mee doen. Geen stootborden nodig. Die zijn gewoon geschilderd.
Destijds in aanbieding bij de gamma gehaald. Je kunt voor de treden uit hun hele assortiment pvc laminaat kiezen. Na heel wat jaartjes nog altijd mooi.
Die profielen zien er inderdaad goed uit. Mag ik vragen of je plak of click PVC hebt gebruikt? Ik zie op internet nagenoeg uitsluitend click PVC voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-08 20:16
SquareOne schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Pur, zo hebben we dat laatst bij mijn schoonzus gefixt :)
Gaat dat houden zonder te scheuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 09:40
Op dit moment is er op de hele zolder een verlaagd plafond. We hebben een deel van het plafond verwijderd om de schouw te kunnen afbreken en een systeem C op dezelfde plek terug te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfGzwixx427-UzYoiJPe8BjdsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36Vv6fyO9OiSivnodYu3CcQO.jpg?f=fotoalbum_large

Boven het verlaagd plafond zie je het dak van nok tot de eerste gording, volledig zonder isolatie of folies. Gewoon pannen, tengels, 2cm houten planken, en gordingen van 22,5cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQgb6PJrEz4p7wnahAK-H21_ZBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kex7YzydGKVt9bWbwlV6coNz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat deel zou relatief simpel geïsoleerd kunnen worden, en dan is in elk geval een derde van het dak al goed geïsoleerd en luchtdicht gemaakt, inclusief de nok, en dak/muren. De rest van het dak doen we dan als de zolder grootschalig aangepakt wordt binnen een paar jaar.

Maar de vraag is: kunnen die houten balkjes van het verlaagd plafond mijn gewicht+een stapel isolatieplaten dragen? Hoe zou ik hier achter kunnen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uahv9p3etO1Ggue8r1iXJ55_Y1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXsI8tjWnBA4UgHwDBvZC8Rk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrnkLpAGamcHlYXYMOpfCDvzt2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMfnbLQqFKDdT2E0uAzv7Cqd.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de aansluiting met het dak eruit. Ik zie niet duidelijk hoe ze tegen het dak verankerd zijn, lijkt mij dus niet heel stevig.

Zouden een aantal stempels ter ondersteuning kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 19-08 21:52
ChillPascal schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:56:
Die profielen zien er inderdaad goed uit. Mag ik vragen of je plak of click PVC hebt gebruikt? Ik zie op internet nagenoeg uitsluitend click PVC voorbij komen.
Hebben hiervoor plakpvc gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hebben jullie tips om balken in het plafond te schilderen? Ze zijn nu nog onbehandeld, maar we willen er een blanke lak op doen om de balken te beschermen. Maar om nou alles af te plakken, gaat veel plakband in zitten. Zijn er truukjes om zoiets te schilderen? Is olie misschien handiger? Maar beschermt dat ook tegen houtworm en boktor enzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKmovz8r8w1FFH5OGBrRB3ZbU_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjT7CQyeI3WtJS1EAZdQCUXW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtZwibUW4zT4pZ2zlPaa3dpns4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aLCoRDJfMwD55Jdqnzb8awwE.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 16-08-2022 17:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-08 11:46
zonoskar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:08:
Hebben jullie tips om balken in het plafond te schilderen? Ze zijn nu nog onbehandeld, maar we willen er een blanke lak op doen om de balken te beschermen. Maar om nou alles af te plakken, gaat veel plakband in zitten. Zijn er truukjes om zoiets te schilderen? Is olie misschien handiger? Maar beschermt dat ook tegen houtworm en boktor enzo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehh een stukje karton langs de rand houden waar je lakt en dat dan steeds doorschuiven? Ik zou gewoon de latten meeschilderen :)

Lak vs. olie weet ik niet in deze situatie. Lak sluit af, olie trekt in maar wat nou het beste beschermd tegen houtworm enzo weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door webber87 op 16-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik zou er (diagonaal) een latje proberen tussen te frotten. Als je die met twee schroefjes vastschroeft van onderen, dan kan je er daarna een stukje gipsplaat tegenaan schroeven. En dan dichtstucen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:56
Ik spoot vroeger de velgen van mijn Golfje door een set toepkaarten tussen de velg en de band te steken. Datzelfde zou je kunnen doen met van die cheap placemats van de Action ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:06

Exigence

dnkroz

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een spackmes in de hoek zetten en daar langs schilderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:06

Exigence

dnkroz

[Afbeelding]
Gewoon vol purren. Over uitgeharde pur kan gewoon gestuct worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 16-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
ben2513 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Dank iedereen voor de tips, @Youri X @PaT @Flix20 @Jfwiet . Vooral aan @reductio voor de tip met Knauf fill & Finish. Gekocht bij Bauhaus voor €35 per 20kg emmer en met ca 0.5l water verdund. Eerst de Knauf Stuc Primer aangebracht uiteraard. Schuren moet nog, maar een klein deeltje gedaan en het ziet er erg goed uit. In totaal 30kg verbruikt voor de ruimte op de foto, aantal vierkante meter ben ik even kwijt.

Hier wat impressies. De hele kamer is klaar, maar nog geen foto gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit weekend moet ik de muren schuren. Daarvoor heb ik een handschuurblokje gekocht met schuurlinnen van korrel 180. Ik kijk er echter niet naar uit om de hele kamer daarmee te schuren, en mogelijk in de toekomst ook nog de andere kamers.

Heeft er iemand al ervaringen gemaakt met langnek-schuurmachines die je kunt huren? Lijkt mij wel mooi zo. Heeft in ingebouwde stofzuiger ook. Maar bij Bauhaus en door een kennis is mij verteld dat met de hand schuren eigenlijk de beste optie is omdat je de muur anders nooit mooi krijgt.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Jfwiet schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Niet te bang zijn voor zelf stucen. Gewoon bij de betere winkels Knauf stucpasta of finishpasta kopen (ligt aan de laag dikte), erna gewoon flink schuren tussen de lagen. Heb voor bij mij thuis een muur schuur machine gekocht. Vergeleken met de kosten van je huis een schijntje en met een paar lagen en schuren weet ik zeker dat je een prima resultaat krijgt.
Welke schuurmachine heb je gekocht, en was dat ook goed te doen voor de laatste finishlaag?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:15:
Dit weekend moet ik de muren schuren. Daarvoor heb ik een handschuurblokje gekocht met schuurlinnen van korrel 180. Ik kijk er echter niet naar uit om de hele kamer daarmee te schuren, en mogelijk in de toekomst ook nog de andere kamers.

Heeft er iemand al ervaringen gemaakt met langnek-schuurmachines die je kunt huren? Lijkt mij wel mooi zo. Heeft in ingebouwde stofzuiger ook. Maar bij Bauhaus en door een kennis is mij verteld dat met de hand schuren eigenlijk de beste optie is omdat je de muur anders nooit mooi krijgt.
Langnekschuurmachine is zeker aan te bevelen als je veel muren en vooral ook plafonds moet schuren. Naast huren kan je ook kijken naar bv. een Parkside, kost niet zoveel, en heb er wel positieve verhalen van gehoord.

Ingebouwde stofafzuiging van een schuurmachine is nooit zo goed als een losse bouwstofzuiger, en als je alles na wilt gaan met de hand is dat hoe dan ook een boel stof om nog op te zuigen.

Qua met de hand schuren, we hebben voor ons nieuwe huis de huiskamer en trappengat / hal laten verfen, en die mannen deden dat eerst met de langnekschuurmachine, om de ruwheid van de muur meer egaal glad te maken, en daarna nog een keer erna langs met de hand om bepaalde plekken en vooral de hoekjes nog bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 14:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou een schuine stijve platte kwast gebruiken ipv afplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:15

yay

ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Je moet een steenachtige muur schuren?

Je hebt deze 3m? Die is ideaal.

Een langnek is ook ideaal. Ik heb een einhell gebruikt. Die gaan voor ongeveer €150. Ik zie dat huren bij Boels voor €55 per dag gaat.

Ik heb meerdere keren geschuurd: voor bewerken, dan gaatjes / oneffenheden vullen, dan weer schuren. In meerdere kamers heb je die Einhell zo terugverdiend tov huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@henkie196 @yay

Bedankt voor jullie tips. Nee, het gaat - zoals genoemd in de geciteerde post van mij - om een finishlaagje (Knauf Fill & Finish). De Einhell ziet er goed uit. Ik dacht eerst aan een van Powerplus maar die is bijna dubbel zo zwaar als de Einhell. Deze van HMB ziet er ook goed uit, meer vermogen dan de van Einhell maar even zo zwaar.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Wormaap
Na veel vragen dan eindelijk ook iets te showen. Na bijna een jaar verbouwen is mijn woonkamer af genoeg om te laten zien :) Een groot deel hebben we niet zelf gedaan, maar meer dan we hadden gewild ook wel.
@PaT: dit is het resultaat van mijn geschuur :P

Voor de context een situatieschets: Mijn vriendin en ik wonen in een huis uit 1953, dat ik 9 jaar geleden in mijn eentje heb gekocht. Het was toen al een opknapper, maar ik had niet voorzien hoe veel werk dat nou écht inhoudt en dacht dat ik alles lekker zelf ging doen in de avonden en weekends. Na wat tegenvallers is dat toen stil komen te liggen en heb ik ervaren dat het prima mogelijk is om te wennen aan een huis dat niet gestuct is, verschillende vloeren in één kamer heeft, noem maar op. Zolang het maar een beetje schoon en opgeruimd is, en water, licht, verwarming, keuken, noem maar op functioneel zijn is er best te leven.
Een paar jaar later, wat carrièrestappen, hypotheekrente op het laagste punt opnieuw vastgezet en een vriendin die geld meeneemt zijn we gaan kijken om de woonkamer dan toch maar een keer op te gaan knappen. Vanuit daar is dat plan uitgegroeid tot het plan voor een verbouwing van 170k die een paar nieuwe kamers en een volledige modernisering van een groot deel van het huis inhoudt. Uiteraard hebben we gekeken of verhuizen dan geen beter idee was, maar we hebben momenteel 320m2, en in de markt van nu konden we grofweg kiezen uit de helft aan ruimte inleveren, of alsnog moeten moderniseren tegen het budget dat we dan te besteden zouden hebben.

De verbouwing zelf is bijna traumatisch verlopen. Er bleek meer mis met het huis dan verwacht, wat tot grote uitloop in tijd en kosten heeft geleid. En de afwerking moeten we uiteindelijk alsnog zelf doen omdat het geld op was. Nadat we de laatste bouwvakker hebben uitgezwaaid zijn we daar met frisse moed aan begonnen, met als resultaat dat we nu in de woonkamer en keuken op wat heel kleine puntjes na klaar zijn en ik de behoefte heb om te showen :) Dus...

September 2021 zijn we begonnen. Modernisering betekent klaarmaken voor lage-temperatuurverwarming, en dat betekent vloerverwarming en isolatie. Maar zonder kruipruimte wordt vloerisolatie lastig. Na hier advies ingewonnen te hebben, hebben we besloten door de zure appel heen te bijten en de vloer tot op het zand te verwijderen, zand uit te graven en dan geïsoleerd weer op te gaan bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo4xVz9UeVTbvbBtfoe3dz-kfks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y1to16wTqGonAebXAbmTQN23.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOkX4ySX4fkQAmp3LUyGdKXGpx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaioB6zw4XWYdyomwMT08QnP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJEOq12l83GCnH-3qTdGxi_NK_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/krvcriBxQ3FzyCW8GStVkPwD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6ADInSR_HwT69bC3YG7yuGc6eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYCDnqo4UgLAcm5ID1VfcNdF.png?f=fotoalbum_large

Na het graven, isoleren en aftapen kon de nieuwe betonvloer erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09Fs9aR8va4uAiWNBTH9df7W0F4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T60HCMDRL9Mivnt990vsMGqj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4Sj6a1Laf-J_l8_zqcDjtylZGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8aCRa1PzvvAPM3fiOUSICoZ.png?f=fotoalbum_large

Een deel van de wanden is strakgetrokken met metal stud, OSB-plaat en gips. In de andere helft van de woonkamer zijn de nieuwe leidingen ingekapt en is er gestuct. Ook is er door de hele woonkamer en keuken een nieuw verlaagd plafond geplaatst, met voorbereiding voor een beamer aan het plafond :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWC0MdtgGgFCHABSWvm48cRuMrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbgfuifTM8ysE3GQU7pkTNI8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9SD_4mRcXixkDUqlBavAzJUfmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARM8IpRlMqATQm1YpLhCYw5q.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwamingsmatten en leidingen, en een nieuwe zandcementvloer. Eindelijk weer normaal aan het aanrecht staan en door deuren lopen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTFF7joZxbpqKKvUQMQau7EKpbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iRPSWPqNPCtcbtkKWjJfZYQ7.png?f=fotoalbum_large

Jaren '70 aluminium kozijnen met koud dubbelglas kunnen ook niet meer, dus nieuwe kunststof kozijnen met triple glas laten aanrukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lchBbs1CHXS5dlqW-vcqJKKnVAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PgJIalStOKJv3TXZ30xDlGEr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTZxim5zs3nFSNVmjQHVAp4L9x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHjUdrbcouc4fAapBDaCfgcO.png?f=fotoalbum_large

De gevel moet nog schoongemaakt en geschilderd worden...

Ook binnen ziet het er inmiddels heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd3SV3C26ZuWn6UJcDmea1sMvHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88FODWSXvAUTI7zqrU3DbcAu.png?f=fotoalbum_large

Hier zijn ook de stopcontacten voor de beamer en eventuele RPi/Chromecast/mediaspeler, de buis voor bekabeling en de speakerkabels die in de muren liggen te zien.

Ondertussen zijn we bij het deel waar we alles zelf moesten gaan doen. Omdat we i.v.m. de vloerverwarming PVC zonder ondervloer wilden moest er eerst geëgaliseerd worden. Tijdens het egaliseren kwamen we er achter dat kleine gaatjes heel veel egaline kunnen opeten, dus hebben we nog snel wat gaten met een beetje cement dichtgesmeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V6BP7qbyUA94xThmHqXhqDOks4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HbfrCG4LwlSEFUyfcUvIiy2D.png?f=fotoalbum_large

Na wederom hier op het forum wat advies ingewonnen te hebben heb ik de vloeren geschuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ6j71N3F6a0bjoM27bEfqco9GI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5g0RtnlYwZtAEDxUV7OyK7ch.png?f=fotoalbum_large

En konden we na goed meten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMT8epea10gP3jWPb1GSbEA4O4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q1o4xkornBg94PPGQm41aPHI.png?f=fotoalbum_large

De vloer gaan plakken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAF_-IrNxUzxWP1wBmRcj7_CqzI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eFeRwdYNygFwurPwyA0fwy6x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-st3V27mVGOgmE8LShi-5mkj-CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljomtatbqDoFCjsN2l4DI9Zh.png?f=fotoalbum_large
P.o.v. Je workmate is te klein voor een PVC-plank, maar je hebt wel nog een paar 120x60 badkamertegels liggen :P

Na nog wat advies hier over niet-rechte hoeken netjes zagen heb ik een digitale zweihaak gekocht en plinten gezaagd en geplakt. En al zeg ik het zelf, da's niet slecht geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMoq7ijTh-Mlw8yqsIMYY2zUZss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsT3hgb1d7V1pYBUKVRMJa3n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAtTQJsU8HVCAENIeWTBt0NtvlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pfb60SZ67EU4TqzOXDF7krN.png?f=fotoalbum_large

En met wat afdekraampjes rond de stopcontacten is het dan ver af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79MyYhLC24MvvIcNtCXLPtyY1Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VleWaKuMUd7AKfSjNMfDYhQz.png?f=fotoalbum_large

En een overzichtsshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYAXJC8pEWtEsMqE8w_YE-43qQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QShmP060kc2xkMsp9ITlPezT.png?f=fotoalbum_large

En een 'before'. Hier waren we al begonnen met de kamer leegruimen, dus het is wat meer puinhoop dan dat het was wanneer we er leefden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i81_vxhQVRe_uSXlLxMiJjxYlKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kd8wHJgJ803jYM0vFSrHK5j4.png?f=fotoalbum_large

Opruimen en inrichten moet uiteraard nog verder gebeuren maar met de beamer, bank en een snel setje speakers komen we een heel eind :+ Maar voor nu is het wel even prima en kunnen we verder met al het andere dat nog moet gebeuren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 17-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:03
Wat een werk @Wormaap ! Die foto met de afgegraven keuken herinner ik me nog.
Moet zeggen dat de afwerkingsniveau er zo op de foto's erg hoog uit ziet! Ik betwijfel of je dat met een vakman beter had gekregen, vaak ben je zelf extra precies en jullie hebben het erg mooi gedaan!

Welke tegenvallers heb je gehad waardoor het echt stil kwam te liggen?
Kon je er toen wel gewoon in wonen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zie ik het nu goed dat je de keuken slechts uitgegraven hebt tot aan de keukenkasten? :?
Wat is het idee daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:29
Slonzo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Zie ik het nu goed dat je de keuken slechts uitgegraven hebt tot aan de keukenkasten? :?
ik gok dat je dan de keukenkasten vrolijk kunt laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
pentaw1nz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:15:
Wat een werk @Wormaap ! Die foto met de afgegraven keuken herinner ik me nog.
Moet zeggen dat de afwerkingsniveau er zo op de foto's erg hoog uit ziet! Ik betwijfel of je dat met een vakman beter had gekregen, vaak ben je zelf extra precies en jullie hebben het erg mooi gedaan!

Welke tegenvallers heb je gehad waardoor het echt stil kwam te liggen?
Kon je er toen wel gewoon in wonen?
We zijn vooral veel kleine dingen tegengekomen. Het toilet bleek bijvoorbeeld nog twee deurkozijnen en een raamkozijn achter de tegels te hebben. Uiteraard allemaal zonder lateien, dus 'waarom scheuren de tegeltejs toch?' was meteen beantwoord :P Elektra in het halve huis is vervangen (de andere helft was al gedaan), waterleidingen zijn vanaf de meter volledig vervangen, zelfde voor alle afvoeren. Bestaande pilaren waarop staal moest komen te liggen voor de opbouw (die is voor een volgende post :+) bleken niet te voldoen waardoor er opnieuw gerekend moest worden, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat zijn dan nog de dingen waar verder 'niemand wat aan kon doen'. Daarnaast ook verkeerde inschattingen van de aannemer factor 10 op 'stelpost bouwmateriaal' vind ik wel wat veel..., onderaannemers die hun werk niet goed doen waarom is het ALTIJD de stucadoor? :P en ga zo maar door.
We hebben er wel de hele periode gewoond, en in mijn geval zelfs thuisgewerkt. Mijn thuiskantoor en de slaapkamer zijn vrijwel niet aangeraakt. Mijn ouders wonen dichtbij, dus we hebben daar gegeten en de periode dat de badkamer niet beschikbaar was daar ook gedoucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Slonzo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Wat @Tarkin al zei: op deze manier kon de keuken fijn blijven staan. Er was geen geld voor een nieuwe, en vloerverwarming onder de kastjes en koelkast zaten we toch niet op te wachten. Dat heeft vast iets van invloed op de isolatie, maar ik denk dat van 'helemaal niets' naar '10cm PIR' behalve onder de keukenkastjes nog steeds een flinke vooruitgang is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 19:13

Rzaan

Altijd zoekende

Wat een machtig resultaat, @Wormaap

Wat zal dat een lekker gevoel geven als je nu rustig op de bank zit en ziet wat je allemaal zelf gedaan hebt.

Mag ik vragen welke kozijnen je hebt en waar vandaan?
En als je het nog weet de cijfers ;)
(Afmeting, hoeveelheid, €'s)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Wormaap Dat is keurig geworden man! Daar mag je trots op zijn! Dat van de stucadoor klinkt heel bekend helaas.

Mijn schuurprojectje pakte helaas wat anders uit. De PU coating die ik daarna ging aanbrengen heeft niet helemaal het resultaat gebracht wat ik gehoopt had. Er waren op de een of andere manier luchtbellen ingekomen en bij het schuren voor de topcoat werden die bruinig. Niet echt tof in een zwarte vloer.

Ik heb veel geleerd, vooral dat ik dit nooit meer zelf moet doen.

Wat is er fout gegaan, misschien voorkomt het fouten bij anderen.

De egaline heb ik denk ik gemengd in een te grote mengemmer. Daardoor kwam de garde niet helemaal onder te staan en ik vermoed dat daardoor dat het mengen niet fantastisch gegaan is. Het resultaat is dat je de eerste keer uitgiet, je een superstrakke vloer krijgt. Giet je de rest van de egaline uit, krijg je eigenlijk een te dik mengsel. Dan ben je hopeloos verloren. Als je daar dan ook nog met een prikroller doorheen gaat krijg je een mooie pokdalige vloer.

De PU coating an sich is prima spul, maar zoals gezegd, er kwamen bubbels in en deels ben ik met het opschuren toch door die laag heen gegaan. Simpelweg onbekendheid met het spul. Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee of je het slechts licht moet schuren voor de hechting of juist totdat de hele vloer egaal mat is. Dat laatste heb ik nu dus gedaan.

De bekisting van het kruipruimte gat ging prima, maar de kieren tussen vloer en bekisting had ik nooit op moeten vullen met kit maar met (dunner) snelcement. Nu brokkelde de rand na het lossen van de bekisting toch weer af.

Bij het huren van een betonschuurmachine, kijk goed mee met het opmeten van de slijpsteen tbv slijtage. Daar ben ik nu voor mijn gevoel mee genaaid.

Het was een mooie leerschool. Wel een beetje dure in verhouding aangezien het een projectje van ca 350 euro moest worden en dat toch hard richting de 600 euro is geworden....

Dit is het geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1V1sHUUp-QsYpahtm_AeVNzv0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO6gHI8xa6eTLgOTu1HyHgq6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 17-08-2022 15:56 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Wormaap grote klasse, wat een project zeg, maar de juiste beslissing onder het motto: doe het goed of doe het niet :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33:
Wat een machtig resultaat, @Wormaap

Wat zal dat een lekker gevoel geven als je nu rustig op de bank zit en ziet wat je allemaal zelf gedaan hebt.

Mag ik vragen welke kozijnen je hebt en waar vandaan?
En als je het nog weet de cijfers ;)
(Afmeting, hoeveelheid, €'s)
Het is inderdaad wel heerlijk relaxt om eindelijk weer een woonkamer te hebben, helemaal een waar we ook daadwerkelijk willen zijn. Al kriebelt het ook wel om nu vrij rap verder te gaan met de rest, want er moet nog een hoop gebeuren voordat we écht klaar zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Fraggert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:06:
@Wormaap grote klasse, wat een project zeg, maar de juiste beslissing onder het motto: doe het goed of doe het niet :)
Er zijn hier en daar nog wel wat dingen die ik achteraf gezien anders had willen doen, maar ik denk dat je dat altijd wel houdt. Één ding waar ik nu écht van baal, is dat ik geen idee had van ventilatie toen we begonnen, en we daar dus op geen enkele manier rekening mee hebben gehouden. De enige manier om te ventileren is nu ramen openzetten. Ik wil wat CO2 meters halen om te kijken hoe groot het probleem daarvan is, en dan gaan kijken wat ik daar nog aan kan doen. We hebben bijvoorbeeld in de keuken nog een rookkanaal van de oude keukengeiser, dus misschien kan ik daar wat mee voor de woonkamer en keuken. En de zolder heeft een vaste trap met een open gat en 20cm Unidek voor isolatie :+ gekregen, dus misschien kan ik de bovenverdieping via de overloop en de zolder laten ventileren. Maar daar moet ik me nog in gaan verdiepen. Dat is denk ik wel de grootste misser geweest die ik mezelf moet aanrekenen, want alles lag open, dus centrale ventilatie had gewoon gekund als ik had geweten dat dat iets is waar ik over na had moeten denken 8)7

Terugverdientijd van die vloerisolatie kan ik waarschijnlijk in eeuwen meten. Maar het was m.i. noodzakelijk om de vloerverwarming zinnig te maken, dus dan maar even huilen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 17-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:27
Wormaap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:55:

September 2021 zijn we begonnen. Modernisering betekent klaarmaken voor lage-temperatuurverwarming, en dat betekent vloerverwarming en isolatie. Maar zonder kruipruimte wordt vloerisolatie lastig. Na hier advies ingewonnen te hebben, hebben we besloten door de zure appel heen te bijten en de vloer tot op het zand te verwijderen, zand uit te graven en dan geïsoleerd weer op te gaan bouwen:
Zeer mooi! Proficiat!

Ik zit in een gelijkaardige situatie wat vloer betreft en ben zéér benieuwd naar je opbouw: liggen de isolatieplaten op volle grond? was dat effen genoeg? Wat voor isolatieplaten zijn het? (bij PIR vrees ik altijd dat ze stuk gaan door water vroeg of laat)
Steek je iets van isolatie langs de zijkanten? Wat voor isolatie/beton/chappe diktes spreken we? Met de hand uitgegraven?

Ik wil ook een vinyl of pvc vloer erop, maar ben wat bang voor de prestaties van de vvw en de lange droogtijd. van het beton en chappe waar ik te lang zou moeten op wachten.

Sorry voor de vele vragen :*) en nogmaals proficiat!

[ Voor 6% gewijzigd door betaplayer op 17-08-2022 16:31 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
betaplayer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Zeer mooi! Proficiat!

Ik zit in een gelijkaardige situatie wat vloer betreft en ben zéér benieuwd naar je opbouw: liggen de isolatieplaten op volle grond? was dat effen genoeg? Steek je iets van isolatie langs de zijkanten? Wat voor isolatie/beton/chappe diktes spreken we? Met de hand uitgegraven?

Ik wil ook een vinyl of pvc vloer erop, maar ben wat bang voor de prestaties van de vvw en de lange droogtijd. van het beton en chappe waar ik te lang zou moeten op wachten.

Alvast dank en nogmaals proficiat!
De grond is met de hand en de breekhamer uitgegraven, want er zat hier en daar een hoop zooi onder het beton. Daarbij is het een beetje vlak gemaakt, maar niet spiegelglad ofzo. Op het zand ligt folie, met daarop de PIR-platen van 10cm. Die lagen daarmee redelijk (maar niet perfect) vlak. De betonlaag is geloof ik een cm of 10 bovenop de isolatie, en daar dan weer 10cm vloerverwarmingsplaat en zandcement bovenop. Maar pin me niet vast op de exacte getallen. Voor het beton is piepschuim langs de kanten geplaatst, voor de zandcementvloer kantband. Zowel het beton als het cement hebben minimaal 6 weken de tijd gekregen om uit te harden voordat we de vloerverwarming hebben getest (uiteraard wel getest voordat het cement erop ging). De egalinelaag en het PVC zijn er ruim na het stookseizoen op gegaan, dus dat deel komt wel goed qua uithardingstijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:52
Misschien kan iemand mij hier helpen. Ik heb de stalen regeling van mijn balkon geschuurd om opnieuw te lakken. De verf bladderde namelijk flink vanaf. Maar welke verf ga nu ik gebruiken?

Bij het schuren zag ik dat er een menie laag op zat. Maar die heb ik soms per ongeluk weg geschuurd. Wat is wijsheid, eerst een laag menie (kan dat ook over oude menie heen? Of moet het kaal zijn) en dan lakken.
Of kan ik direct Hammerite er overheen lakken en klaar.

Ik kies het liefst een oplossing die het langst goed blijft, schuren en verven is geen hobby van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ons huis is gestuct en de stukadoors hebben het helaas niet ingesneden. Het is al droog.

Als je de hoeken insnijd , moet dat dan helemaal door of slechts een paar mm? Ik lees er verschillende verhalen over.

En hoeft dat alleen in de binnenhoeken of ook bij de aansluiting tussen een hellend dak en de gestucte muur? Het hellend dak is afgefilmd (stuc plaat en alleen de naden en schroef gaten zijn dicht gezet). De muren zijn volledig gestuct.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUeU5xL6TosnXLMMfu0-0qwtOdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34FyB7bAFtRUVScM2aObgmyA.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot: kan ik zonder voorstrijk de Stucplaat schilderen ? Begreep dat een voorstrijk de hechting van de verf op de Stucplaat negatief kan beïnvloeden. Het is dus geen gipsplaat.
Kan daar verder niks over vinden namelijk

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 17-08-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waypoint schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:04:
Ons huis is gestuct en de stukadoors hebben het helaas niet ingesneden. Het is al droog.

Als je de hoeken insnijd , moet dat dan helemaal door of slechts een paar mm? Ik lees er verschillende verhalen over.

En hoeft dat alleen in de binnenhoeken of ook bij de aansluiting tussen een hellend dak en de gestucte muur? Het hellend dak is afgefilmd (stuc plaat en alleen de naden en schroef gaten zijn dicht gezet). De muren zijn volledig gestuct.[Afbeelding]
Ik hoor eerlijk gezegd voor het eerst dat je hoeken zou moeten insnijden. Ik snap het idee wel, maar zo'n naad in de hoek is toch lelijk?
Ik heb nu 2 woningen laten stucen en volgens mij bij beide niet ingesneden. Zowel de nieuwbouwwoning als onze huidige woning die na 25 jaar zijn stuclaag kreeg hebben geen scheuren gekregen. En ik heb ook echt dezelfde aansluitingen als op jouw foto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
PaT schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Ik hoor eerlijk gezegd voor het eerst dat je hoeken zou moeten insnijden. Ik snap het idee wel, maar zo'n naad in de hoek is toch lelijk?
Ik heb nu 2 woningen laten stucen en volgens mij bij beide niet ingesneden. Zowel de nieuwbouwwoning als onze huidige woning die na 25 jaar zijn stuclaag kreeg hebben geen scheuren gekregen. En ik heb ook echt dezelfde aansluitingen als op jouw foto.
Die naden kit je vervolgens dicht met acrylaatkit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:03
[...]

Dit wordt al enige tijd benoemd als de standaard, maar ik zie meer stukadoors die het niet doen dan die het wel doen.

Bij mij thuis is het ook nooit gebeurd, en heb geen problemen (jaren later).
Ik heb de binnenhoeken destijds wel met acrylaat afgekit voor het sausen, maar dus nergens ingesneden.

Ik zou het nu zelf na de tijd niet meer doen, gaat niks mee gebeuren. Zo wel, bel je die stukadoor op. Beter dan zelf met een mes gaan hannesen. @Waypoint

Wat betreft voorstrijk: dat is even een kwestie van testen. Normale gipsplaat heb ik nog nooit voorstrijk gebruik. Wellicht moet je dan wel een extra laag sausen.
Bij een kennis hebben we een beetje behanglijm met water gemengd en dat dun aangebracht. Stuk goedkoper dan voorstrijk en gaat ook zuipende werking van de ondergrond tegen. Daarna sausen.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 17-08-2022 20:13 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wormaap ziet er zeker strak uit. Mooi om zaken grondig aan te pakken!

De betonvloer ligt nu op zand of niet?

Begrijp ik trouwens goed dat dit de woonkamer is van een woning van 320m2? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Volgens mij wordt dat vooral gedaan om de hoeken echt haaks te maken. Naden houd je er niet echt aan over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:16:
@Wormaap ziet er zeker strak uit. Mooi om zaken grondig aan te pakken!

De betonvloer ligt nu op zand of niet?

Begrijp ik trouwens goed dat dit de woonkamer is van een woning van 320m2? :?
De betonvloer ligt op de PIR-platen die (op folie) op het zand liggen inderdaad.
En yes, dat begrijp je goed.
Maar Wormaap, dat is toch helemaal niet zo'n grote woonkamer :?
Klopt! Met keuken (achter me in het overzicht) erbij is het 52m2. We hadden dat nog wat kunnen oprekken door mijn vriendin haar huidige thuiskantoor bij de woonkamer te trekken, dan hadden we een L-vorm gehad waarbij een deel van de muur rechtsachter op de overzichtsfoto nog een meter of 3.5 naar rechts was geschoven. Maar dat vonden we niet zo nodig. Het huis is een oude slagerij, en heeft daarom een hoop extra inpandige ruimte die vroeger o.a. werkruimte, koelcel en vriescel waren. Gezien ik nogal fanatiek muzikant ben gaan die over een tijd omgebouwd worden tot geluidsstudio. Daarnaast hebben mijn vriendin en ik allebei een ruim thuiskantoor (zij 22m2, ik 18) en meer van dat soort moois.
De ietwat atypische layout voor een huis van dit formaat is één van de grootste redenen dat ik het 9 jaar geleden als starter kon betalen, want het stond al jaren te koop en niemand wilde het :+ Maar wij vinden het juist superfijn om ruimte te hebben voor al onze hobbies en bezigheden :)

Voor het idee: het rood omlijnde deel is de woonkamer in het vooraanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdgtIwAueGjutOGxWqscvm5Hhwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/unI5wbORsPWi3HwbRQEt995J.png?f=user_large

Daarom is er ook nog zo veel te doen nu dit stuk af is :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 17-08-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wormaap Ben nu toch wel heel benieuwd naar een plattegrond. Lijkt me een gaaf pand zo. Mijn mening; ruimte kun je nooit genoeg hebben ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:36:
@Wormaap Ben nu toch wel heel benieuwd naar een plattegrond. Lijkt me een gaaf pand zo. Mijn mening; ruimte kun je nooit genoeg hebben ;)
Vooruit dan :+ Ik heb helaas geen recente plattegrond van het hele pand, omdat de werk-/hobbyruimtes niet aangepakt zijn. Maar die lopen nog 16m door voorbij de 'hobbykamer' linksbovenin op de begane grond.

Members only:

Members only:

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 18-08-2022 09:20 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-07 20:45
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum/?MapID=158148

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF4d8qVwePsDa8DkZV-h9bp9rzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HlfrcgPV7Thw6PtN4F8fsYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SbkJcNEMZWauw2ugje5s3ugjwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7wuap21czoSJ76MaOkV3LRk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 07-12-2022 15:34 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

• 50x panlatten
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • onbekend of er folie ligt etc.
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Succes, ik volg je met interesse dus een foto album zou perfect zijn :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aapjuh99
Wolly schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Succes, ik volg je met interesse dus een foto album zou perfect zijn :+
Ga ik regelen, dan heeft iedereen er baat bij :)

Link naar mijn fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[ Voor 15% gewijzigd door aapjuh99 op 18-08-2022 13:36 . Reden: Toevoegen link naar fotoalbum ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07 15:01
Voor mijn nog te bouwen overkapping wil ik zelf funderingspalen maken dmv pvc buizen (200mm) en die volstorten met beton.
Echter wil ik graag gebruik maken van antraciet poeren (150x150) vanuit esthetisch oogpunt.

Kan ik deze gewoon los op die palen zetten in de grond en aanvullen met snelbeton of gaat dat niet werken?

Of wellicht heeft iemand nog een briljant alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:20
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Welke schuurmachine heb je gekocht, en was dat ook goed te doen voor de laatste finishlaag?
https://www.amazon.de/-/e...+sander%2Caps%2C70&sr=8-4

Deze heb ik gekocht, maar de driehoek heb ik volgens mij nog nooit gebruikt. Dus de Einhell scheelt €50 die ik zag. De stofafzuiging is niet geweldig, ik heb hem gekoppeld met een Karcher WD3 en die kan dat eigenlijk niet (zo goed) aan. Dus misschien ligt het niet aan de schuurmachine.

Heb toen ook een berg schuur papier mee laten komen en met 240-320 schuur je met een beetje geduld een muur wel mooi vlak (dus niet haaks ofzo). Omdat wij helemaal aan het begin echt een pannekoek van een aannemer in huis hadden ben ik best gevoelig voor wandjes die niet netjes zijn. Met deze machine heb ik zelf vele m2 mooi vlak gekregen, een van de betere aankopen voor onze verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:26
Michel_716 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:07:
Voor mijn nog te bouwen overkapping wil ik zelf funderingspalen maken dmv pvc buizen (200mm) en die volstorten met beton.
Echter wil ik graag gebruik maken van antraciet poeren (150x150) vanuit esthetisch oogpunt.

Kan ik deze gewoon los op die palen zetten in de grond en aanvullen met snelbeton of gaat dat niet werken?

Het beste wat je kunt doen is een poer nemen met een sparing in het midden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmmUJa5ea0UPzh4Zq4u9EEhQlQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4QJ8MjSFile8bQTwcpaVjNP.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een stek in de betonpaal boren die je hebt gestort. Deze vul je aan met mortel en laat je uitharden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7-wHUCoRm1MspqskVEATqRPDuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GLZo2wlfeE8jp5bpVHSFPgYx.jpg?f=user_large

Daarna kun je de poer over de stek laten zakken en uitvullen.

Als stek zou je bijvoorbeeld een draadeind kunnen gebruiken, welke vervolgens middels een plaat in je kolom geschroefd kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hyz-OC7aiO3TaXLIPfcBjDOC5Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1ZMDmt6XRCCOEBg8INcsQVY.jpg?f=fotoalbum_large

Een alternatief zou kunnen zijn een gat 400x400 uitgraven op de juiste diepte, een tegel in het gat en vervolgens bovenstaande poer erop zetten en stellen. Hierna zou je nog snelbeton om de poer kunnen gieten maar dat is vaak niet nodig. Dit is een beetje afhankelijk van de grond waarin je wil funderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Ga ik regelen, dan heeft iedereen er baat bij :)
Foto's zijn altijd fijn!
Ik klus zelf nog niet heel veel, maar ik ben mijn huis aan het verbouwen en heb speciaal een topic aangemaakt om te laten zien wat er gebeurt, waar ik tegenaan loop en hopelijk met zinnige tips over offertes e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09

• 50x panlatten
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga jou volgen, want ik hoop eind van het jaar / begin volgend jaar mijn zolder eindelijk te kunnen gaan verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:41

Impry

Rallymedia.nl

Er is een goed topic met heel veel info over zolderisolatie:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Beste tip vanuit mijn kant voor als je nog in gaat kopen.

http://nisol.nl/
Een echte handelaar in B keus platen, gewoon even bellen of mailen voor een prijsopgave. Het is maar net wat hij heeft liggen, maar goedkoper ga je het niet vinden.

En purschuim (gaat er behoorlijk wat doorheen), is regelmatig op Marktplaats te vinden omdat mensen groot inkopen.

[ Voor 58% gewijzigd door Impry op 18-08-2022 10:55 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Ik heb met PE buizen (PVC kan makkelijk barsten bij het zetten van het beton) en snelbeton het speelrek in de grond vastgezet. Werkt wel goed, maar als het netjes moet (voor het speelrek steken er alleen de metalen houders uit de grond, het beton houdt op zo'n 10cm onder de grasmat), zou ik denk ik eerder voor de oplossing van @Slapabeardon gaan, dat ziet er netter uit, en twee stukken beton onder de grond met elkaar verbinden lijkt me een stuk lastiger dan gewoon zo'n kant en klare betonpoer erin te zetten.

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07 15:01
Slapabeardon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Het beste wat je kunt doen is een poer nemen met een sparing in het midden:
[Afbeelding]

Vervolgens een stek in de betonpaal boren die je hebt gestort. Deze vul je aan met mortel en laat je uitharden:
[Afbeelding]

Daarna kun je de poer over de stek laten zakken en uitvullen.

Als stek zou je bijvoorbeeld een draadeind kunnen gebruiken, welke vervolgens middels een plaat in je kolom geschroefd kan worden:
[Afbeelding]

Een alternatief zou kunnen zijn een gat 400x400 uitgraven op de juiste diepte, een tegel in het gat en vervolgens bovenstaande poer erop zetten en stellen. Hierna zou je nog snelbeton om de poer kunnen gieten maar dat is vaak niet nodig. Dit is een beetje afhankelijk van de grond waarin je wil funderen.
Dank voor je reactie, een korte poer met sparing is een goed idee idd, het is alleen voor het zicht dus boven maaiveld.
Die draadeinden kan ik eventueel ook achteraf met een chemisch anker vastzetten in de betonpaal?

Een poer op tegel zetten zie ik helaas niet zitten, we hebben 2 jaar geleden de grond met 1 meter opgehoogd en daaronder zit ook nog een laag met veen dus ik ben bang dat dat alsnog gaat zakken.
Dat was wel de makkelijkste optie geweest.
henkie196 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb met PE buizen (PVC kan makkelijk barsten bij het zetten van het beton) en snelbeton het speelrek in de grond vastgezet. Werkt wel goed, maar als het netjes moet (voor het speelrek steken er alleen de metalen houders uit de grond, het beton houdt op zo'n 10cm onder de grasmat), zou ik denk ik eerder voor de oplossing van @Slapabeardon gaan, dat ziet er netter uit, en twee stukken beton onder de grond met elkaar verbinden lijkt me een stuk lastiger dan gewoon zo'n kant en klare betonpoer erin te zetten.
Ja ideaal is het allemaal niet maar ivm de ondergrond kan ik geen poeren los in de grond zetten.

• ben2513
Jfwiet schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

https://www.amazon.de/-/e...+sander%2Caps%2C70&sr=8-4

Deze heb ik gekocht, maar de driehoek heb ik volgens mij nog nooit gebruikt. Dus de Einhell scheelt €50 die ik zag. De stofafzuiging is niet geweldig, ik heb hem gekoppeld met een Karcher WD3 en die kan dat eigenlijk niet (zo goed) aan. Dus misschien ligt het niet aan de schuurmachine.

Heb toen ook een berg schuur papier mee laten komen en met 240-320 schuur je met een beetje geduld een muur wel mooi vlak (dus niet haaks ofzo). Omdat wij helemaal aan het begin echt een pannekoek van een aannemer in huis hadden ben ik best gevoelig voor wandjes die niet netjes zijn. Met deze machine heb ik zelf vele m2 mooi vlak gekregen, een van de betere aankopen voor onze verbouwing.
Leuk, dank je wel! Deze wordt vandaag bezorgd, alleen dan zonder driehoek :) Ik ben benieuwd. Dus wel met 240-320 beginnen en niet 180? Ik las ergens dat 180 voor skim coating goed is.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Michel_716 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Dank voor je reactie, een korte poer met sparing is een goed idee idd, het is alleen voor het zicht dus boven maaiveld.
Die draadeinden kan ik eventueel ook achteraf met een chemisch anker vastzetten in de betonpaal?

Een poer op tegel zetten zie ik helaas niet zitten, we hebben 2 jaar geleden de grond met 1 meter opgehoogd en daaronder zit ook nog een laag met veen dus ik ben bang dat dat alsnog gaat zakken.
Bij de poeren die ik hier ooit gebruikt heb loopt het draadeind vanzelf vast in het voorgetapte schroefdraad, geen chemisch anker nodig verder. Ik zou ze in jouw geval lekker lang houden en een cm of 10,20 in de paal boren, dan kan je als het toch weer gaat zakken de boel weer jarenlang goed bijstellen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er bestaan ook zogenaamde grondschroeven.
Heb je in veel variaties.
En prijsklasses!

Afbeeldingslocatie: https://appeltern.nl/server/afbeeldingserve/169308/image.jpg?width=1000&height=889&resizemode=normal&outputmode=jpg&qs_hash=baad6f5be3a5c51a5d948ff3f34cf344afa5e7a0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:26
Michel_716 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Helder! Dan zou ik gaan voor een paal met ingeboorde stek (niet meestorten, vaak teveel afwijking) vastgezet middels injectiemortel/chemisch anker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:20
ben2513 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Leuk, dank je wel! Deze wordt vandaag bezorgd, alleen dan zonder driehoek :) Ik ben benieuwd. Dus wel met 240-320 beginnen en niet 180? Ik las ergens dat 180 voor skim coating goed is.
Moest even terug zoeken, in 2019 heb ik nog 2 pakken 240 gekocht en daar heb ik een half jaar geleden als laatste nog een slaapkamer mee gedaan (3x3m plafond hoogte 2.4m) en daar heb ik toen 2 of 3 schijven op gebruikt nadat ik er een laag Fix&Finish tegen aan had gezet.

Maar ik zou gewoon accepteren dat je na de eerste keer proberen die wand waarschijnlijk moet bijwerken als je schuurmachine wat te diep hapt (voordat je het lekker onder de knie hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ben2513 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:20:
Als het gewoon gaat om de ruwheid van de muur minder te maken, is 280 of 320 denk ik beter. Wil je oneffenheden wegschuren kun je ook ruwer beginnen, alhoewel als je dat echt netjes wilt doen is het waarschijnlijk beter om met de hand met een schuurblokje er langs te gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:26

Toppe

Oké ✅

Tijdje geleden hier geïnformeerd wat de beste weg was om de deur van onze buurtjes automatisch te maken.

Dinsdag besteld, gister geleverd en vandaag gemonteerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/127nYC99J8HOwfH9hfKxhbv_P8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1FoYtVdMr1D4JrsVanFjvIX.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• ben2513
Heeft hier al iemand ervaring met resolschuim platen? Ik wil ermee mijn vloer na-isoleren (van onderaf). De verkopende partij (B-keus) meent dat het geen verschil maakt, een tweaker in de 'kruipruimte na-isoleren' topic denkt dat de platen dampdicht moeten zijn, en dat is resol niet. Volgens de verkoper speelt dampdichtheid bij een betonnen vloer helemaal niet en kan ik het dus negeren. Ook is resol vochtgevoeliger en zachter, maar vochtig is onze kruipruimte niet. Ik ben van plan om de platen tegen de vloer aan te lijmen. Ze zijn B-keus even duur als PUR, maar bieden een betere isolatiewaarde.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom geen draadeind meestorten in de PVC buis? Zo heb ik poeren gemaakt voor mijn garage.

https://huisnieuw.blogspo...-de-garage-de-eerste.html

Ik gebruikte dan wel een mal gemaakt van betonplex. Maar je kan het ook met PVC doen. Het stukje PVC wat boven de grond uitsteek verwijderen, en het beton kleuren met poeder.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:09
Kluscollega's,

Mijn ventilatieroosters van mijn ramen zijn ietwat gedateerd en niet goed afgeplakt door vorige schildersessies. Nu heb ik nog nooit kunststof geschilderd, maar kan iemand bevestigen dat ik na het ontvetten, licht opschuren met korrel fijne korrel (220 of 300+), weer afnemen en dan kan schilderen met een Wijzonol Kunststof Primer (of iemand anders een suggestie)? Dit wellicht nog een keer herhalen en dan gewoon de aflak gebruiken die ik ook voor de houten kozijnen zou gebruiken?

Alvast bedankt!

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKz9yuUuFoA3IZdAas5c9pp4qug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1Ijkyspfg1jvDvk06nyXLJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

BlackthunderAwf schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:35:
Kluscollega's,

Mijn ventilatieroosters van mijn ramen zijn ietwat gedateerd en niet goed afgeplakt door vorige schildersessies. Nu heb ik nog nooit kunststof geschilderd, maar kan iemand bevestigen dat ik na het ontvetten, licht opschuren met korrel fijne korrel (220 of 300+), weer afnemen en dan kan schilderen met een Wijzonol Kunststof Primer (of iemand anders een suggestie)? Dit wellicht nog een keer herhalen en dan gewoon de aflak gebruiken die ik ook voor de houten kozijnen zou gebruiken?

Alvast bedankt!

spoiler:
Yup, dat kan. Heeft de schilder ook bij een familielid van mij gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aapjuh99

• 50x panlatten
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wederom een kleine update.

Voor de volgers, ik heb een fotoalbum gemaakt: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

Het rachelwerk van gisteren was prutswerk. Hart op hart was het 60cm, waardoor het isolatiemateriaal in het midden door ging hangen. Maar goed.. al doende leert men en vooral meten is weten!

Uiteindelijk het rachelwerk strak tegen de muur gezet, waarna hart op hart 60 cm de rachels geschroefd. Daarna precies het midden een ondersteunende rachel geplaatst.

Het isolatiemateriaal liet zich makkelijk snijden met het isolatiemes. Het plaatsen daarintegen is echt een klusje voor twee personen. Gelukkig heb ik hulp van mijn oom.

Morgenavond is de doelstelling om aan de gehele voorzijde het isolatiemateriaal en klimaatfolie geplaatst te hebben. Jullie zullen dus nog even moeten wachten! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpEH8ieJYXpb-zJGp3ld81NHnrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBeCGzNsEMsLIJOzQulxWEQY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:50:
[...]

Voor de volgers, ik heb een fotoalbum gemaakt: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

Het rachelwerk van gisteren was prutswerk. Hart op hart was het 60cm, waardoor het isolatiemateriaal in het midden door ging hangen. Maar goed.. al doende leert men en vooral meten is weten!

Uiteindelijk het rachelwerk strak tegen de muur gezet, waarna hart op hart 60 cm de rachels geschroefd. Daarna precies het midden een ondersteunende rachel geplaatst.

Het isolatiemateriaal liet zich makkelijk snijden met het isolatiemes. Het plaatsen daarintegen is echt een klusje voor twee personen. Gelukkig heb ik hulp van mijn oom.

Morgenavond is de doelstelling om aan de gehele voorzijde het isolatiemateriaal en klimaatfolie geplaatst te hebben. Jullie zullen dus nog even moeten wachten! :+

[Afbeelding]
Goed bezig, maar even een vraag je moet de andere kant ook nog doen.
Steek je die latten dan in de isolatie die je al gedaan hebt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
(y)
niet vergeten de panlatten uit te vlakken voordat je er plaat op schroeft ;)
moet de folie trouwens niet onder de panlat :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Goed bezig, maar even een vraag je moet de andere kant ook nog doen.
Steek je die latten dan in de isolatie die je al gedaan hebt?
Dankjewel! De latten worden op de nokbalk in het midden gemonteerd. De lat van de andere zijde zal net niet het isolatiemateriaal van de voorzijde aanraken.

Ik zal morgen ter verduidelijking een mooie foto maken voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

(y)
niet vergeten de panlatten uit te vlakken voordat je er plaat op schroeft ;)
moet de folie trouwens niet onder de panlat :?
Ik ben geen expert, maar ik heb in het isolatie topic hier gezien en gelezen dat men eerst de isolatie plaatst tussen de gordingen, waarna panlatten zodat het geklemd zit, dan de folie, dan een nieuwe Rachel aan panlatten en dan afwerking. Zo heb je een kleine luchtspouw tussen je folie en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vandaag weer eens wat aan het schilderen gegaan, en ook maar weer eens viltrollers van Anza in gebruik genomen. Daar behoor je superglad mee te kunnen schilderen, maar ik zie veel beter resultaat met een schuimroller.

Vilten rollertjes laten wat meer structuur achter. Mis ik iets qua techniek?

Ik heb een concaaf schuimroller van een goed merk, gebruik Jotun Demidekk Ultimate overdund.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Als ik die link naar je foto-album volg kom ik op een pagina met met "Fotoalbum bewerken" en dan mijn eigen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vraag:

Ik wil schilderen en heb twee kleuren als aflak, donkergroen en roomwit.

Voorheen kocht ik dan van beide kleuren de Rubbol Primer (grondverf) op mengbasis, dus 1 pot donkergroen en 1 pot roomwit. Nu verwacht ik veel minder grondverf nodig te hebben en ook wel met 1 pot af te kunnen, maar gezien het contrast tussen de kleuren vraag ik mij af of het verstandig is om alleen met wit te gronden?

Of toch maar weer twee potten grondverf laten mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Als ik die link naar je foto-album volg kom ik op een pagina met met "Fotoalbum bewerken" en dan mijn eigen foto's.
Zou je het nogmaals willen proberen? - https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je dakbeschot van geperst stro (stramit) is gemaakt. Tenminste het ziet er precies zo uit als mijn dakbeschot op mijn huis uit '75.
Dat zou je dampopen kunnen isoleren, mits geen dampremmers aan de buitenkant. Dat scheelt kutten met folie en tape.
Voor isovlas is dat toentertijd nagerekend voor mij, maar ik durf zo niet te zeggen of het met glaswol ook kan, maar dat kun je narekenen met ubakus.

edit; ik zie dat je al gerekend hebt. Stramit heeft een ud-waarde van orde grootte 0.25m, en stuk minder dan hout waar je mee gerekend hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Donald op 19-08-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Laatst online: 22-07 19:14
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:02:
Vraag:

Ik wil schilderen en heb twee kleuren als aflak, donkergroen en roomwit.

Voorheen kocht ik dan van beide kleuren de Rubbol Primer (grondverf) op mengbasis, dus 1 pot donkergroen en 1 pot roomwit. Nu verwacht ik veel minder grondverf nodig te hebben en ook wel met 1 pot af te kunnen, maar gezien het contrast tussen de kleuren vraag ik mij af of het verstandig is om alleen met wit te gronden?

Of toch maar weer twee potten grondverf laten mengen?
Maakt geen donder uit. De grondverf is niet meer dan een hechtlaag. Wat eventueel kan is een pot grijze grondverf laten mengen (iets minder contrast, maar wel universeler te gebruiken) maar op kleur heb ik nog nooit gedaan. 2x aflakken moet sowieso, ik lak liever een derde laag dan dat ik allemaal halve potten grondverf naast de halve potten lak heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Dr. Donald schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Het lijkt erop dat je dakbeschot van geperst stro (stramit) is gemaakt. Tenminste het ziet er precies zo uit als mijn dakbeschot op mijn huis uit '75.
Dat zou je dampopen kunnen isoleren, mits geen dampremmers aan de buitenkant. Dat scheelt kutten met folie en tape.
Voor isovlas is dat toentertijd nagerekend voor mij, maar ik durf zo niet te zeggen of het met glaswol ook kan, maar dat kun je narekenen met ubakus.

edit; ik zie dat je al gerekend hebt. Stramit heeft een ud-waarde van orde grootte 0.25m, en stuk minder dan hout waar je mee gerekend hebt.
Klopt, het lijkt op Stramit.

Ik weet niet zeker of er dampremmers in het dak aanwezig zijn. Daarom de meeste veilige optie: glaswol met klimaatfolie.

Pagina: 1 ... 241 ... 463 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/