Iemand een idee hoe ik best kan inschatten of die planken mijzelf+isolatiemateriaal zouden kunnen houden, eventueel ondersteund door een aantal stempels?
marvel27 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:41:
Op dit moment is er op de hele zolder een verlaagd plafond. We hebben een deel van het plafond verwijderd om de schouw te kunnen afbreken en een systeem C op dezelfde plek terug te plaatsen.
[Afbeelding]
Boven het verlaagd plafond zie je het dak van nok tot de eerste gording, volledig zonder isolatie of folies. Gewoon pannen, tengels, 2cm houten planken, en gordingen van 22,5cm.
[Afbeelding]
Dat deel zou relatief simpel geïsoleerd kunnen worden, en dan is in elk geval een derde van het dak al goed geïsoleerd en luchtdicht gemaakt, inclusief de nok, en dak/muren. De rest van het dak doen we dan als de zolder grootschalig aangepakt wordt binnen een paar jaar.
Maar de vraag is: kunnen die houten balkjes van het verlaagd plafond mijn gewicht+een stapel isolatieplaten dragen? Hoe zou ik hier achter kunnen komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ziet de aansluiting met het dak eruit. Ik zie niet duidelijk hoe ze tegen het dak verankerd zijn, lijkt mij dus niet heel stevig.
Zouden een aantal stempels ter ondersteuning kunnen helpen?