[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 465 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:47
Iemand een idee hoe ik best kan inschatten of die planken mijzelf+isolatiemateriaal zouden kunnen houden, eventueel ondersteund door een aantal stempels?
marvel27 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:41:
Op dit moment is er op de hele zolder een verlaagd plafond. We hebben een deel van het plafond verwijderd om de schouw te kunnen afbreken en een systeem C op dezelfde plek terug te plaatsen.

[Afbeelding]

Boven het verlaagd plafond zie je het dak van nok tot de eerste gording, volledig zonder isolatie of folies. Gewoon pannen, tengels, 2cm houten planken, en gordingen van 22,5cm.

[Afbeelding]

Dat deel zou relatief simpel geïsoleerd kunnen worden, en dan is in elk geval een derde van het dak al goed geïsoleerd en luchtdicht gemaakt, inclusief de nok, en dak/muren. De rest van het dak doen we dan als de zolder grootschalig aangepakt wordt binnen een paar jaar.

Maar de vraag is: kunnen die houten balkjes van het verlaagd plafond mijn gewicht+een stapel isolatieplaten dragen? Hoe zou ik hier achter kunnen komen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo ziet de aansluiting met het dak eruit. Ik zie niet duidelijk hoe ze tegen het dak verankerd zijn, lijkt mij dus niet heel stevig.

Zouden een aantal stempels ter ondersteuning kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:02:
Vraag:

Ik wil schilderen en heb twee kleuren als aflak, donkergroen en roomwit.

Voorheen kocht ik dan van beide kleuren de Rubbol Primer (grondverf) op mengbasis, dus 1 pot donkergroen en 1 pot roomwit. Nu verwacht ik veel minder grondverf nodig te hebben en ook wel met 1 pot af te kunnen, maar gezien het contrast tussen de kleuren vraag ik mij af of het verstandig is om alleen met wit te gronden?

Of toch maar weer twee potten grondverf laten mengen?
Waarom heb je ubberhaubt grondverf nodig als het geen nieuwe opbouw van een verfsysteem is? goed schoonmaken en opscheuren en met een vergelijkbare lak aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Waarom heb je ubberhaubt grondverf nodig als het geen nieuwe opbouw van een verfsysteem is? goed schoonmaken en opscheuren en met een vergelijkbare lak aflakken.
Ik vermoed dat er met het schuren wel een paar kale plekken tevoorschijn komen of evt houtrot :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 14:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Ik vermoed dat er met het schuren wel een paar kale plekken tevoorschijn komen of evt houtrot :|
gewoon repareren, dan behandelen met grondverf, dat deel voorlakken en dan alles opschuren en aflakken kan prima met witte grondverf.

En vooral volgende keer eerder beginnen met onderhoud ;)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 19-08-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

marvel27 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:20:
Iemand een idee hoe ik best kan inschatten of die planken mijzelf+isolatiemateriaal zouden kunnen houden, eventueel ondersteund door een aantal stempels?

[...]
Je hebt de balkenschuif op basis waarvan je misschien een inschatting kan maken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Vraagje;
Ik wil een ip-camera plaatsen en de makkelijkste manier om de stroom naar binnen te krijgen is door de opening van het ventilatiekanaal (van de afzuigkap).

Idee is om de kabel naar binnen te duwen en vervolgens binnen een gat te boren in de pvc-buis (6/8mm) en daar vervolgens de kabel uit de buis te trekken. Het gat wil ik vervolgens weer dicht kitten.

Is dit te simpel gedacht of moet dit geen problemen opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Robbie T schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:23:
Vraagje;
Ik wil een ip-camera plaatsen en de makkelijkste manier om de stroom naar binnen te krijgen is door de opening van het ventilatiekanaal (van de afzuigkap).

Idee is om de kabel naar binnen te duwen en vervolgens binnen een gat te boren in de pvc-buis (6/8mm) en daar vervolgens de kabel uit de buis te trekken. Het gat wil ik vervolgens weer dicht kitten.

Is dit te simpel gedacht of moet dit geen problemen opleveren?
Naast dat dit een enorme beun oplossing is, is het natuurlijk ook niet de bedoeling om elektra aan te leggen via een ventilatiekanaal. ;)

Ik zou een andere oplossing zoeken. Kan je bijvoorbeeld niet vlak naast het ventilatiekanaal naar binnen boren?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
PaT schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Je hebt de balkenschuif op basis waarvan je misschien een inschatting kan maken.
Hierbij is een vuistregel bij platte daken van 5cm dikte (hoogte) per strekkende meter (60cm h.o.h). Afronden naar boven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
GermanPivo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 06:52:
[...]

Naast dat dit een enorme beun oplossing is, is het natuurlijk ook niet de bedoeling om elektra aan te leggen via een ventilatiekanaal. ;)

Ik zou een andere oplossing zoeken. Kan je bijvoorbeeld niet vlak naast het ventilatiekanaal naar binnen boren?
Het is ook een beun oplossing. Maar aan de andere kant, niemand die het ziet. Niemand die er last van heeft. Het is toch alleen maar het afvoerkanaal van de afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Robbie T schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Het is ook een beun oplossing. Maar aan de andere kant, niemand die het ziet. Niemand die er last van heeft. Het is toch alleen maar het afvoerkanaal van de afzuigkap.
Lijkt mij dat je terugslagklep (die je hopelijk wel hebt) in de weg zit gezien deze normaliter zo dicht mogelijk bij de uitgang van de afvoerbuis zit.

Welke afstand wil je de kabel door de buis trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Wolly schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Lijkt mij dat je terugslagklep (die je hopelijk wel hebt) in de weg zit gezien deze normaliter zo dicht mogelijk bij de uitgang van de afvoerbuis zit.

Welke afstand wil je de kabel door de buis trekken?
Voor zover ik kan zien heb ik die niet. Betreft een huurhuis en zit simpelweg zo gemonteerd.

Afstand is hooguit een meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Robbie T schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Voor zover ik kan zien heb ik die niet. Betreft een huurhuis en zit simpelweg zo gemonteerd.

Afstand is hooguit een meter.
Maar van de verhuurder mag je zeker niet door de muur boren? Mag je dan wel een gat in de buis van de afzuigkap boren? :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
GermanPivo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Maar van de verhuurder mag je zeker niet door de muur boren? Mag je dan wel een gat in de buis van de afzuigkap boren? :+
Gat aan de achterkant van de buis, niemand die het ziet.
Buis ligt bovenop de keukenkastjes en is zodoende prima toegankelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1D3rD1Ch9UqcQbVm0gp_9oya_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmJbNcTfPHdvBXHwqerj8E15.jpg?f=fotoalbum_large
Gat door de buur kan wellicht precies achter het afdekkapje van de buitenklep maar zo'n lange boor heb ik niet liggen en binnen zit ook een plaatje welke ik er niet af kan halen omdat de buis verlijmd is.

[ Voor 24% gewijzigd door Robbie T op 20-08-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 17:18
Mijn vraag gaat over ondervloeren.

Binnenkort moet ik Tretford tapijttegels gaan leggen in een rijtjeshuis uit 2006 zonder vloerverwarming of zo. Op het beton wil ik een ondervloer leggen voor enige isolatie.
Dit heb ik eerder gedaan met de bekende zachtboard platen en dat heeft prima gewerkt ook al word aangegeven dat die voor laminaat zijn bedoeld. Maar het verwerken is niet prettig en als de vloer word weggehaald kan je ze weggooien omdat ze verpulveren.

Waar ik nu over denk zijn XPS platen. Deze zouden iets beter isoleren dan de zachtboard platen en voor zover ik het begrijp is het een stevig materiaal. Ook hiervan word aangegeven dat ze voor laminaat bedoeld zijn. Omdat het een stevig materiaal is zou ik niet weten waarom ik er geen tapijttegels op kan leggen. Tretford tegels zijn van zeer hoge kwaliteit met een stevige basis. Zoals gezegd op de hardboard platen heb ik geen problemen ervaren.

Maar misschien zijn er andere dingen die ik niet weet dus ik ben benieuwd naar de mening van de klussende Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 21:44
Heeft iemand de gouden tip hoe ik dit soort lijmresten het beste kan verwijderen?
Het zijn restanden van de plakstip van een kabelgootje. Het plafond is ooit gespoten met een 'leuk' structuurtje, later geverfd met latex. Ik ben bang dat de strutuur van het gespoten plafond beschadigd raakt, uiteraard wil ik dat graag voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-Ku4ZV8iv9WZjZi5oXtYykoNMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv2d8qqTcTCPf28X6tjWgOjU.jpg?f=fotoalbum_large

You can't be late until you show up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voor lijmresten gebruik ik altijd HG stickerverwijderaar, werkt doorgaans heel goed al heb ik het nog niet geprobeerd met dergelijke dikke lijmresten. Wel even de ramen openzetten wat het is sterk spul.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
GermanPivo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Uiteindelijk besloten om een gat naast de buis te boren. Als het goed is vallen deze vervolgens achter het kapje en zien we er niks meer van.

Even wachten tot de camera binnen is welke diameter ik moet hebben voor de boor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

doerakje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:42:
Heeft iemand de gouden tip hoe ik dit soort lijmresten het beste kan verwijderen?
Het zijn restanden van de plakstip van een kabelgootje. Het plafond is ooit gespoten met een 'leuk' structuurtje, later geverfd met latex. Ik ben bang dat de strutuur van het gespoten plafond beschadigd raakt, uiteraard wil ik dat graag voorkomen.
[Afbeelding]
Ik denk dat dat van dat schuim spul is wat deels is achtergebleven en wellicht ook hard is? Probeer eens wat aceton, piepschuim lost daar in op dus dit wellicht ook.
Gewoon op een minder opvallend plekje beginnen en kijken of het werkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je met een betonboor ook gewoon goed in baksteen boren, ja toch?
Of is het toch handiger om een aparte steenboor te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
sloth schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:43:
Kan je met een betonboor ook gewoon goed in baksteen boren, ja toch?
Of is het toch handiger om een aparte steenboor te kopen?
Zonder problemen mogelijk
Als het zachte baksteen is kloppen uit zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Afgelopen week begonnen aan de renovatie van de begane grond. Gelukkig was de elektra uiterst professioneel aangelegd. De rechter buis was ook nog eens voorzien van een plug....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkswJBow0l4dSdX4PRQImCXfCjA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDxQKcFqQw3B1PE8KZnFWqi2.jpg?f=fotoalbum_medium

De losse kabel en buis gingen uiteraard keurig de hoek om een muur in om vervolgens naar 12 stopcontacten doorgelust te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door jichem op 21-08-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Doorlussen via een wcd, altijd leuk.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn tuinhuis is een blokhut (houtstapelbouw), hier te zien. Die heeft nu al enkele maanden kiervorming tussen een aantal van de (40mm) balken, zoals bijvoorbeeld hier te zien.

Ze lijken niet vanzelf weg te gaan dus ik vermoed dat ik een handje zal moeten helpen... Iemand ervaring met het terug dichttrekken van de kieren? Hoe pak ik dat best aan? Gewoon blokjes tegenschroeven en terug dicht proberen trekken met spanklemmen?

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 21-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • onbekend of er folie ligt etc.
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update #3 - Afronding voorzijde

Man man wat een gekloot, maar het is gelukt!
Behoorlijk veel tijd verloren met een frame bouwen voor het knieschot.

Het plaatsen van de folie en afplakken van de nietjes was zo gedaan. Al ben je zo door de tape heen (vandaar verschillende kleuren), de Vario KB1 was uitverkocht.

Goed genoeg geklust sinds woensdag. Vanavond lekker biertje drinken en morgen nieuwe spullen halen voor de achterzijde. Wordt vervolgd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XwLcfsnHfNh1Kam8Y52p8gQQUg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnBbLCKUPeDTLf3Hsrx7gCOL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8spWoQSGP6AU181hKSQGhqtor08=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUZtEoec3VWWTlQcgOgOu9Bs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhNBAeJafaHJXjB1KwJfYGCpKls=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMb8f5T2xnNvgspnDP2SAmX9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r-h0eYVKRxl_w5DMStWxlSJ7C8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0uGwWv4aJX4v3EpCPBTiXZ8.jpg?f=fotoalbum_medium

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:42
Iemand de gouden tip? Ik moet nog 1 lat maken, maar de bovenste balk loopt behoorlijk scheef. Lijkt mij wel het mooiste om daar de planken door te laten lopen maar omdat het zo behoorlijk scheef loopt is het lastig meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzYMGU7LVRz-vxFNIunKTwnpppg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kvD9thzCYxbUAj5ZX0vN0pw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:16
We did it!

Na weken werk is eindelijk de WC helemaal af! eigenlijk was de toilet al bijna af een paar weken geleden maar nu ziet ook de eiken afwerking erin!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAxhbVpM7xXRoWKmXN0aHLiIFw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqB8eqyDk066zubmHwQnsdnt.jpg?f=fotoalbum_large

The journey:
Het meubel ongeveer een jaar geleden al gemaakt en eindelijk kunnen ophangen. Gelukkig paste hij nog want de WC ombouw moest een paar CM verder naar voren dan gepland vanwege de afvoer.

Tegelen is niet heel erg als je er maar geduld voor hebt, en een goede tegelzaag/snijder :+ we gingen ongeveer per 6 zaagsnedes door hele dure rubi tegelzagen heen. Dat zat niet helemaal in de planning en het antwoord was: ja tegenwoordig zijn keramische tegels steeds harder. :X

We hebben niet zelf gestuukt, want het hele huis is gedaan maar het koofje van de toilet was niet zo best gestuukt. Uiteindelijk toch gekozen voor een soort eiken kader om het mee te nemen in het geheel. Was een leuk projectje samen met de vensterbanken die we ook hebben gedaan om dikfineer eiken te verlijmen op mdf, helemaal zelf een vacuumbag gemaakt om het netjes te verlijmen. Echt heel leuk om te doen :D

Daarna de dik/dun/dik latjes gezaagd van een paar planken eiken, goed geschuurd en in de rubio gezet. Daarna 1 voor 1 tegen een al geplaatste MDF achterwand aan geniet met de nieuwe 23Ga pin-nailer :D eindelijk die gadget ook eens kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
KingSizeBas schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:27:
Iemand de gouden tip? Ik moet nog 1 lat maken, maar de bovenste balk loopt behoorlijk scheef. Lijkt mij wel het mooiste om daar de planken door te laten lopen maar omdat het zo behoorlijk scheef loopt is het lastig meten.
[Afbeelding]
Dat krijg je zo helaas nooit goed.
Wellicht dat je met een (lange) waterpas kunt onderzoeken wat scheef is.
Als balk van het dak scheef licht kun je die misschien nog wat opkrikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Brainfart:
Kan je die laatste lat niet op de bruine balk schroeven en het resterende zichtbare bruin zwart schilderen. Misschien de lat ook omdraaien met de lip naar beneden en aan de voorkant zodat dat overlapt met de lat eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Aurum Erg mooi geworden, daar mag je trots op zijn. En wat een heerlijk formaat toilet ook. Heel wat anders dan die standaard hokjes waar je net een pot en een mini fonteintje kwijt kan.

Heb je hier veel aanpassingen voor moeten doen of was het toilet al dit formaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
@henkie196 @Jfwiet Dank aan jullie allebei, ik heb de muur gisteren met korrel 240 en een langnek schuurmachine geschuurd. Wow! Voor de volgende keer koop ik nog een goedkope bouwstofzuiger erbij, onze huishoudelijke is nu helaas overleden, haha. Maar dat was te verwachten, wilden sowieso een nieuwe.

Er zijn een paar plekken waar de primer van voor de skim coat doorschijnt. Dit is echter slechts één keer mijn fout geweest tijdens het schuren (te diep), de overige plekken zijn gewoon vlak met de rest van de muur. De muur is dus niet vlak geweest, en de skim coat heeft het nu wel uitgevlakt. Ik heb geen zin in opnieuw skim coaten in deze ruimte, hoeft ook niet volgens mij. Wij gaan gewoon verven.

Ik vraag mij nog af of voorstrijken met primer een goed idee is. Wij zouden ook gewoon twee lagen witte verf aan kunnen brengen, die van de Praxis is goedkoop en wij hebben er goede ervaringen mee. Ik heb namelijk gelezen dat de verf dan ook nog de laatste kleine mankementen aan de skim coat vult.

De hoeken moet ik nog handmatig schuren trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT6DF6gXk6eqmFtkscjz2KEvnxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW2SCDvVuooPNz2DdPHfO9mz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn-DF3DP-T8Ii8albA0MGCi2ABs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nS6tdUof3ZT0GLg5RJGX3XT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door ben2513 op 22-08-2022 09:27 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 11-09 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

@Aurum Mooi ontwerp en mooi uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
@PaT @Rzaan

Dank jullie wel! :)

We zijn 2 jaar geleden gestart met de bouw van ons eigen huis, waarbij de aannemer het Casco heeft neergezet en wij zelf binnen de afwerking hebben gedaan. Vandaar dat tijdens het ontwerpen van de woning we de mogelijkheid hadden voor een ruime toilet!

Zat even te twijfelen tussen het bouw je eigen huis topic en hier, maar aangezien het voor mij echt het klussen is waar ik trots op ben toch hier geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:29
[Afbeelding]
Dat had ik ook bij het plaatsen van rabatdelen onder onze overkapping. Links en rechts de 'hoogte' opmeten en dit dan aftekenen op de laatste rabatplak kon niet omdat de balk ook nog doorhing.

Uiteindelijk heb ik van wat stroken mdf een 'mal' gemaakt (afgetekend zoals op YouTube: Rechte plank op scheve muur plaatsen | Klustips | GAMMA België wordt getoond) welke ik vervolgens kon aftekenen op het rabatdeel.

Vervolgens moet je denk ik de achterste 'lip' van het rabatdeel er af halen zodat je de plak er tegenaan kunt zetten ipv dat je m er overheen moet schuiven, tenzij je zoals genoemd de balk kunt opliften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
[Afbeelding]
Ik zou wel echt een extra laag doen, gewoon beide uiteinden meten en die aftekenen en dan een liniaal er over en zagen... Nu de bocht afsnijden kan je zo maar eens jaren gaan irriteren. ( de tijd die je nu besteed ben je dan wel vergeten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:10
ben2513 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:26:
@henkie196 @Jfwiet Dank aan jullie allebei, ik heb de muur gisteren met korrel 240 en een langnek schuurmachine geschuurd. Wow! Voor de volgende keer koop ik nog een goedkope bouwstofzuiger erbij, onze huishoudelijke is nu helaas overleden, haha. Maar dat was te verwachten, wilden sowieso een nieuwe.

Er zijn een paar plekken waar de primer van voor de skim coat doorschijnt. Dit is echter slechts één keer mijn fout geweest tijdens het schuren (te diep), de overige plekken zijn gewoon vlak met de rest van de muur. De muur is dus niet vlak geweest, en de skim coat heeft het nu wel uitgevlakt. Ik heb geen zin in opnieuw skim coaten in deze ruimte, hoeft ook niet volgens mij. Wij gaan gewoon verven.

Ik vraag mij nog af of voorstrijken met primer een goed idee is. Wij zouden ook gewoon twee lagen witte verf aan kunnen brengen, die van de Praxis is goedkoop en wij hebben er goede ervaringen mee. Ik heb namelijk gelezen dat de verf dan ook nog de laatste kleine mankementen aan de skim coat vult.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb dit weekend een muurtje wat ik nog moest afwerken gewoon in de latex van de hornbach gezet, 1x dekkend. Alle oneffenheden blijf je wel zien, latex/muurverf vult niet. Dus ik heb vrijdag avond gewoon met een bouwlamp en een klein beetje stuc pasta op een spatel de laatste oneffenheden weg gewerkt en zaterdag ochtend geschuurd met de bouwlamp, muur schoon gemaakt met een doek en dus in de latex gezet. Het is monnikenwerk, maar je bespaard er een goede stucadoor mee uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 10:22
ruuds schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Uiteindelijk heb ik van wat stroken mdf een 'mal' gemaakt (afgetekend zoals op YouTube: Rechte plank op scheve muur plaatsen | Klustips | GAMMA België wordt getoond) welke ik vervolgens kon aftekenen
Dat is de eerste keer dat ik iemand zo een decoupeerzaag zie gebruiken :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mythio schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Das niet ongebruikelijk hoor. Overigens ook het hele idee van de T-grip decoupeerzaag (of wipzaag zoals die meneer ‘m noemt)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
Aurum schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:40:
We did it!

Na weken werk is eindelijk de WC helemaal af! eigenlijk was de toilet al bijna af een paar weken geleden maar nu ziet ook de eiken afwerking erin!
[Afbeelding]

The journey:
Het meubel ongeveer een jaar geleden al gemaakt en eindelijk kunnen ophangen. Gelukkig paste hij nog want de WC ombouw moest een paar CM verder naar voren dan gepland vanwege de afvoer.

Tegelen is niet heel erg als je er maar geduld voor hebt, en een goede tegelzaag/snijder :+ we gingen ongeveer per 6 zaagsnedes door hele dure rubi tegelzagen heen. Dat zat niet helemaal in de planning en het antwoord was: ja tegenwoordig zijn keramische tegels steeds harder. :X

We hebben niet zelf gestuukt, want het hele huis is gedaan maar het koofje van de toilet was niet zo best gestuukt. Uiteindelijk toch gekozen voor een soort eiken kader om het mee te nemen in het geheel. Was een leuk projectje samen met de vensterbanken die we ook hebben gedaan om dikfineer eiken te verlijmen op mdf, helemaal zelf een vacuumbag gemaakt om het netjes te verlijmen. Echt heel leuk om te doen :D

Daarna de dik/dun/dik latjes gezaagd van een paar planken eiken, goed geschuurd en in de rubio gezet. Daarna 1 voor 1 tegen een al geplaatste MDF achterwand aan geniet met de nieuwe 23Ga pin-nailer :D eindelijk die gadget ook eens kunnen gebruiken :)
Vraagje ivm keuzes eigen toilet verbouwing. Hoe bevalt dat stucwerk achter de pot? Blijft dat schoon/is dat schoon te houden? Of moet je elk jaar opnieuw witten (ivm urine spetters)?

(Of moest je toch al verplicht zittend plassen… :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
B-lex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Vraagje ivm keuzes eigen toilet verbouwing. Hoe bevalt dat stucwerk achter de pot? Blijft dat schoon/is dat schoon te houden? Of moet je elk jaar opnieuw witten (ivm urine spetters)?

(Of moest je toch al verplicht zittend plassen… :P).
Hahaha we hebben het nu pas een paar maanden in gebruik en so far so good! Aangezien ik lady parts heb zit ik toch dus ik ben geen boosdoener in huis ;) wat mijn partner doet, god mag het weten.
Wel speciale afwasbare verf die aangeraden werd voor in de badkamer gekocht en dat heb ik wel al een paar keer gepoetst om te checken of het er niet meteen doffe plekken in poetst. Ook dat ziet er goed uit.

Wat we trouwens niet direct hadden zien aankomen, we hebben een klein deukje in het stucwerk waar de toiletdeksel tegen aankomt als je hem omhoog doet om te toiletteren, geen idee of dat nog erger wordt maar misschien dat we daar iets mee moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mythio schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

In duitsland kijken ze je raar aan als je niet zo zaagt :)

I shit you not…….wordt daar veelvuldig toegepast in tegenstelling tot hier.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Das niet ongebruikelijk hoor. Overigens ook het hele idee van de T-grip decoupeerzaag (of wipzaag zoals die meneer ‘m noemt)
Wipzaag _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zowat iedereen in Vlaanderen zal een dikkepeer een wipzaag noemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aurum schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:13:
Hahaha we hebben het nu pas een paar maanden in gebruik en so far so good! Aangezien ik lady parts heb zit ik toch dus ik ben geen boosdoener in huis ;) wat mijn partner doet, god mag het weten.
Wel speciale afwasbare verf die aangeraden werd voor in de badkamer gekocht en dat heb ik wel al een paar keer gepoetst om te checken of het er niet meteen doffe plekken in poetst. Ook dat ziet er goed uit.

Wat we trouwens niet direct hadden zien aankomen, we hebben een klein deukje in het stucwerk waar de toiletdeksel tegen aankomt als je hem omhoog doet om te toiletteren, geen idee of dat nog erger wordt maar misschien dat we daar iets mee moeten...
Wij hebben van die blokjes die je in het inbouwreservoir kan doen (geberit duofresh of iets dat er op lijkt), maar als dat een keertje spettert moet je dat er meteen vanaf halen, ook van tegels. Dat is echt rotspul om schoon te maken naderhand, zou ik zeker ook niet gaan gebruiken met een geverfde muur, ik denk niet dat je die spetters ooit eraf krijgt dan.

Voor het opvangen van de toiletbril is het waarschijnlijk handiger om een soort stootrubber (bv. zoiets, maar dan wit) op de muur te plakken, beschadigd de muur niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik ga binnenkort de slaapkamers opnieuw behangen. Nu zijn bepaalde delen van de wand niet heel egaal glad meer. Is het voldoende om deze voor te strijken met een stucprimer / betocontact en dan aan te smeren waar het ruw / afgebrokkeld is? Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken? Gewoon een zak fix & finish, of is een emmer van die kant en klare stucpasta handiger?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
[Afbeelding]
Plank recht eronder leggen. Dan grote carrosseriering (of deksel van conservenblik ofzo) pakken en in het midden het potlood doen. Daarmee de kromming volgen, die word dan offset op de plank getekend. Die uitzagen en overnemen op je uiteindelijke lat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:58

Pazo

Mroaw?

Leidingen vloerverwarming zoeken
Even een vraag hier: hoe kan ik het beste de leidingen van mijn vloerverwarming zoeken / detecteren? Ik wil waarschijnlijk een gat door de vloer gaan boren voor kabels. Echter zit er dus vloerverwarming in gegoten. Nu denk ik bijna zeker te weten dat er geen leidingen op die plek liggen (beoogd gat moet in de hoek van de trapkast komen).

Zou een simpele leidingzoeker van de Gamma zoiets kunnen? Er staat namelijk ook bij dat deze 'niet-ijzer' en balken kan vinden.
Of moet ik toch naar zo'n dure thermografische camera? Ik heb geen zin om daar tientallen euro's aan uit te geven. Het hoeft namelijk ook niet heel precies te zijn. Ik denk namelijk dat het hele hoekje waar ik wil gaan boren geen leidingen bevat, die liggen pas halverwege de trapkast bij de verdeler, en als ik mij goed kan herinneren gaan ze dan allemaal onder de muur door de woonkamer in. Maar goed, wil het toch even zeker weten alvorens de boor door de vloer gaat.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:10
Pazo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:01:
Even een vraag hier: hoe kan ik het beste de leidingen van mijn vloerverwarming zoeken / detecteren? Ik wil waarschijnlijk een gat door de vloer gaan boren voor kabels. Echter zit er dus vloerverwarming in gegoten. Nu denk ik bijna zeker te weten dat er geen leidingen op die plek liggen (beoogd gat moet in de hoek van de trapkast komen).

Zou een simpele leidingzoeker van de Gamma zoiets kunnen? Er staat namelijk ook bij dat deze 'niet-ijzer' en balken kan vinden.
Of moet ik toch naar zo'n dure thermografische camera? Ik heb geen zin om daar tientallen euro's aan uit te geven. Het hoeft namelijk ook niet heel precies te zijn. Ik denk namelijk dat het hele hoekje waar ik wil gaan boren geen leidingen bevat, die liggen pas halverwege de trapkast bij de verdeler, en als ik mij goed kan herinneren gaan ze dan allemaal onder de muur door de woonkamer in. Maar goed, wil het toch even zeker weten alvorens de boor door de vloer gaat.
Naar mijn mening worden de prijzen voor zo'n thermografische camera niet op basis van de kosten vastgesteld, maar meer op wat zijn de kosten als het fout gaat ic.m. het risico dat het fout gaat.
Het is aan jou om te bepalen of de kosten van zo'n camera het risico waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023

Ik heb onze dekvloer voorzichtig geschuurd en bepeuterd(?) tot ik op het beton kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:58

Pazo

Mroaw?

CappieL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Naar mijn mening worden de prijzen voor zo'n thermografische camera niet op basis van de kosten vastgesteld, maar meer op wat zijn de kosten als het fout gaat ic.m. het risico dat het fout gaat.
Het is aan jou om te bepalen of de kosten van zo'n camera het risico waard zijn.
Ja daar heb je aan de ene kant gelijk in, maar als bijvoorbeeld zo'n Gamma leidingzoeker wel iets oppikt op de plek waar de vloerverwarming wel loopt, en niets in de hoek waar ik wil boren ben ik er al. Hoef niet exact te weten hoe de leidingen lopen, alleen of er iets zit of niet.

Special paint skills incoming ter verduidelijking zoals ik denk dat het zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv0pH6S2P7WzxZuVAyG02UL2ncc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kVCoXBftTzXEI1sBlfBkxl60.png?f=user_large

Rood is de verdeling / leidingen zover ik nog denk te weten / wat de (enige) foto deels bevestigd.
Groen is de plek waar ik wil boren, onder de trap.
Amtelode schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:26:
Ik heb onze dekvloer voorzichtig geschuurd en bepeuterd(?) tot ik op het beton kwam :)
Dat is ook nog wel een idee, dekvloer voorzichtig wegbikken (en eerst PVC verwijderen) waar ik wil gaan boren.

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 23-08-2022 16:00 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
CappieL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dat geldt natuurlijk wel voor meer zaken. Zit in een iPhone echt €1000 aan onderdelen? Kost 256GB opslag echt €100 meer ten opzichte van 128GB?
En een deel van de kosten zal ook komen uit R&D om te zorgen dat dat apparaat zo goed werkt als die doet (of dat nu een telefoon of een leidingzoeker is). Waarbij uiteraard ook geldt dat hoe meer artikelen er verkocht worden hoe minder ieder voor de R&D betaald. En aangezien zo'n leidingzoeker veel minder verkocht zal worden als bv een iPhone betaal je dus ook veel voor de R&D bovenop de wellicht goedkope, hardware/materiaal kosten.

Edit:
En daarnaast heb je uiteraard nog een verschil tussen de materiële waarde (kosten van de componenten) en de waarde voor de gebruiker (in dit geval dus: een woonkamer die niet onder water staat is ook wel een paar honderd euro aan hetstel waard).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 23-08-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

en als ik mij goed kan herinneren gaan ze dan allemaal onder de muur door de woonkamer in. Maar goed, wil het toch even zeker weten alvorens de boor door de vloer gaat.
Kun je niet de verwarming aanzetten en dan voelen of dat gedeelte warm wordt? Als er geen leidingen liggen zou het koud moeten blijven. Is nu natuurlijk niet meteen het meest gunstigste jaargetijde om dat te doen maar goed.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Op marktplaats kan je nog wel eens een thermische camera huren. Kost vaak niet veel en je weet direct waar je aan toe bent. Wellicht zit er in het thermische camera topic wel iemand in de buurt van je.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Ok het moet dan toch maar gaan gebeuren net voor 500 euro aan 5cm mes en groef 5cm pir besteld 2 zijdig aluminium. Deze komen tegen de koude wand van onze hoekwoning, daar zit nu een spouwmuur in met minimale spouwmuurisolatie (maar daar is niets meer aan te doen). Nu is het plan om de pir tegen de muur te plakken met lijm/tack (dus zonder lucht tussen de muur en pir). Dan dampwerende folie en afwerken met gips (hout of metalstud , ik heb ervaring met hout maar niet met metalstud...).

Kan dit? Kan ik de pir strak tegen de muur plakken?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Pazo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Dat is ook nog wel een idee, dekvloer voorzichtig wegbikken (en eerst PVC verwijderen) waar ik wil gaan boren.
Zo heeft een vriend van mij het onlangs ook nog gedaan, hij moest een gat door de verdiepingsvloer boren i.v.m doorvoer aircoleidingen. Hij heeft in de hoek van de kamer met een koudbeitel en hamer voorzichtig stukje voor stukje de zandcement dekvloer weggebikt tot hij de vloerverwarming tegen kwam.

Een leidingzoeker gaat niks vinden verwacht ik, als ik zie hoe slecht die een actieve elektraleiding o.i.d. al kan vinden dan gaat een kunststof buis met water zeker niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cobb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:37:
Ok het moet dan toch maar gaan gebeuren net voor 500 euro aan 5cm mes en groef 5cm pir besteld 2 zijdig aluminium. Deze komen tegen de koude wand van onze hoekwoning, daar zit nu een spouwmuur in met minimale spouwmuurisolatie (maar daar is niets meer aan te doen). Nu is het plan om de pir tegen de muur te plakken met lijm/tack (dus zonder lucht tussen de muur en pir). Dan dampwerende folie en afwerken met gips (hout of metalstud , ik heb ervaring met hout maar niet met metalstud...).

Ik zou via ubakus.de kijken of dat qua vocht goed gaat. Wellicht dat klimaatfolie in plaats van dampwerende folie beter is met deze constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik heb PIR tegen de muur geplakt; de naden afgeplakt met aluminium tape en daarop met lijmpur direct de gipsplaten geplakt. Maar ik heb geen spouwmuren, dus dat is misschien nog niet iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:11

Tweezijdig alu, dus dampdicht, daar gaat geen één folie iets aan veranderen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 12:48

Begrijp ik nu goed dat je het er eerst tegenaan gaat lijmen en dan daarvoor nog eens een metalstud constructie gaat plaatsen? Ga je die dan ook weer vullen met isolatie of blijft die leeg? Lijkt mij wat loze ruimte of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23

Ik zou hetzelfde doen als @orf, zonde om nog ruimte te verliezen aan metalstud/hout.

Beetje laat nu, maar er zijn ook pir platen te koop waar het gips al op zit geplakt. Waarschijnlijk wel een stukje duurder dan de twee los kopen, dat heb ik nooit goed vergeleken.

Als je nog wat aan de muur wilt ophangen zou je nog een laag osb tussen de pir en het gips kunnen doen. Of, eenvoudiger, gipsvezelplaat gebruiken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Onno ! schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Tweezijdig alu, dus dampdicht, daar gaat geen één folie iets aan veranderen volgens mij.
Folie is dan eigenlijk niet meer nodig begrijp ik?

@orf @decipherer met gips erop was inderdaad een stuk duurder dan los de twee kopen en bovendien miste dan ook de aluminium.

Ik probeer op deze manier de pir te plaatsen zonder enige onderbrekingen.
Ik kan altijd nog gips vezelplaat er ook weer tegen aan lijmen ipv metalstud of hout ervoor. Ook dacht ik op deze manier de elektra aan te kunnen leggen zonder in de pir te hoeven wroeten. Met gips en 1,5 cm houtwerk komt er max 3cm bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 23-08-2022 21:14 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Folie is dan eigenlijk niet meer nodig begrijp ik?

@orf @decipherer met gips erop was inderdaad een stuk duurder dan los de twee kopen en bovendien miste dan ook de aluminium.

Ik probeer op deze manier de pir te plaatsen zonder enige onderbrekingen.
Ik kan altijd nog gips vezelplaat er ook weer tegen aan lijmen ipv metalstud of hout ervoor. Ook dacht ik op deze manier de elektra aan te kunnen leggen zonder in de pir te hoeven wroeten. Met gips en 1,5 cm houtwerk komt er max 3cm bij.
Zonde dat je maar 5cm PIR doet.
Als je (4cm?) leidingspouw achter het gips ook (met EPS?) isoleert kun je op een nog iets betere isolatiewaarde uitkomen.

Dergelijke PIR-platen hoef je inderdaad alleen op de naden even af te plakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
ben2513 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:26:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou eerst primeren. Doel van primeren is om de eerste zuiging van je stuuc werk weg te nemen.

Daarnaast kan primer ook de laatste stofdeeltjes hechten waardoor je latex beter pakt zonder al te veel vuil.

Vaak is 1 laag al voldoende. Je gaat strepen zien dat is op plekken waar de zuiging het sterkst is. Door latex daaroverheen te gooien zie je geen strepen meer. Hooguit dat hier en daar de zuiging nog hoger is. Met je tweede laag is dat dan helemaal weg.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:58
nokiaan958GB schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:12:
[...]

Zonde dat je maar 5cm PIR doet.
Als je (4cm?) leidingspouw achter het gips ook (met EPS?) isoleert kun je op een nog iets betere isolatiewaarde uitkomen.

Dergelijke PIR-platen hoef je inderdaad alleen op de naden even af te plakken
Bij PIR platen waar al gips op zit kun je niet afplakken. Is een ril pur dan voldoende?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik wilde een assorti-la voor al mijn greepjes, deuvels, boortjes en dergelijke die ik voor meubels gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlTPWyJ30KRdr41XwnX0VW0WfQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZMVw3QnliNU93YX4XZOHTnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thdHDoISk0sotaw5EohNiQYJ1Jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRtJkVYUhLbvKczuFjRN5hm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgAU5mpr7GZ6MsafsagWdan8vTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkQGwv3dGqBnrqSWRYfqisTg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vifzwm_8iDbIpaQY3HeZrXsSTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MPWX08SPWOzZk1amj5Aq55K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrCugrpsphb9i0fvtGJO8rUe73o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkqYtymjqOuUpWCRocqvyBOH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e71dpylKVIw5S5pycfFoPlVxtms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivLGnddPE6otgHw8xLsJPGq8.jpg?f=fotoalbum_large

Voila, af. Er komen nog wel vakjes in later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
^^ Das toch gewoon het leukste van een klushok en dit zelf in te richten.
Iets wat je niet hebt maar toch wilt maak je gewoon.

Ik ben momenteel bezig met als het goed is een hok van 20m2. Zal het wel posten als het af is, hopelijk voor de winter. Dan kan ik komend seizoen lekker aan de gang.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:57:
Ik wilde een assorti-la voor al mijn greepjes, deuvels, boortjes en dergelijke die ik voor meubels gebruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voila, af. Er komen nog wel vakjes in later.
Bang dat je het koud krijgt met die radiator? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Toppe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Bang dat je het koud krijgt met die radiator? :+
Die gaat terug het kantoor in zodra de stuc droog is :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

YellowCube

Wait...what?

loewie1984 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:16:
^^ Das toch gewoon het leukste van een klushok en dit zelf in te richten.
Iets wat je niet hebt maar toch wilt maak je gewoon.
het is ook een probleem, want ik wil een klushok maken, maar heb nog geen klushok.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
YellowCube schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

het is ook een probleem, want ik wil een klushok maken, maar heb nog geen klushok.
ruimtelijkeplannen.nl checken, betonblokken bestellen, fundeerinkje maken en beginnen! hup hup

edit: @HTT-Thalan jouw tafelzaag en vlak/vandikte zijn die van JET? Dacht ik te zien vanwege de witte kleur

[ Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 24-08-2022 16:14 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

loewie1984 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

ruimtelijkeplannen.nl checken, betonblokken bestellen, fundeerinkje maken en beginnen! hup hup

edit: @HTT-Thalan jouw tafelzaag en vlak/vandikte zijn die van JET? Dacht ik te zien vanwege de witte kleur
Yes. De VVD jonggebruikt gekocht (2019 model) en de Zaag nieuw besteld vorig jaar. Heb ook nog een Jet draaibank, maar die ga ik waarschijnlijk van de hand doen omdat ik een grotere (en oudere) op het oog heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:26

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag twee steuntjes van de waterleiding die in de kruipruimte langs het toegangsgat loopt gerepareerd.
Deze waren zodanig doorgeroest dat ze afbraken toen ik ik een paar maanden geleden de waterleiding raakte bij het naar binnen gaan van de kruipruimte.
De oude waren plastic, de nieuwe zijn metaal met rubber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKEy-sB5Y6lEhk23YUj-RUSZl2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O4j1FQf2XVwRcU7W1XTqj0c9.jpg?f=user_large
Gaat om de steunpunten linksonder en rechtsboven op de overzichtsfoto, waar de isolatie niet doorloopt.

Omdat ik de nieuwe gaten iets naast de oude moest boren sluit de isolatie ook niet meer zo goed aan helaas.
De oude zaten precies bij de overgang van het ene stuk isolatie naar het andere, maar moest er nu extra sleuven in knippen voor het draadeinde richting de muur.

De gele tape waarmee de isolatie zat vastgeplakt plakt na het losmaken helemaal niet meer.
Iemand die weet wat voor een tape ik kan gebruiken om de isolatie weer goed vast te zetten rond de nieuwe steuntjes?

Dat wijkt met die nieuwe steuntjes nu wel namelijk.
Is vooral goed te zien linksboven op de overzichtsfoto. Op de grond ligt nog het stukje tape wat er helemaal omheen zat om de twee stukken isolatie te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 12:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Vliegvlug kan denk ik wel met isolatietape... :D

Wat is het eigenlijk voor leiding dat hij geïsoleerd is? Bescherming tegen vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
HTT-Thalan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Yes. De VVD jonggebruikt gekocht (2019 model) en de Zaag nieuw besteld vorig jaar. Heb ook nog een Jet draaibank, maar die ga ik waarschijnlijk van de hand doen omdat ik een grotere (en oudere) op het oog heb.
Tevreden over JET in het algemeen?

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

loewie1984 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Tevreden over JET in het algemeen?
Zeker. Ze besparen best wel op de afwerking, zo is de verf niet heel netjes gedaan, zaten er flinke vlekken in het staal van de tafel en deuken (onder de verf) in de zijpanelen (die puur ter afdichting zijn). Maar de maatgeving is nauwkeurig, de roltafel loopt (na wat afstellen) lekker soepel en hij is voldoende krachtig. De voornaamste klacht is dat de langsgeleider soms stroef over de buis loopt (vooral naar buiten toe) dus ik denk dat hij weinig tolerant is voor stof, keertje goed schoonmaken. Ook was de handleiding om hem te bouwen echt wel lastig te volgen, verdient geen schoonheidsprijs.

Dus ja, het is geen A-merk, maar de zaken die het belangrijkst zijn werken bij mij goed, dus ik ben heel tevreden voor wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgvDikasemwGA5M3pOkwgfNAYl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9CEarXBnjFmTDzufxWpqigl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de grote vakken gemaakt door strips half in te zagen op elkaars dikte afgestemd. De kleine vakken maak ik door ze er gewoon in te schroeven met een haakse kop, en dat doe ik tijdens het inruimen om ze af te stemmen op wat ik erin wil hebben. So far zit mijn hele meubelmontagespul er al in, mijn lijm voorraad, inbouwlampjes, ook de hele deuvelkit gaat erin, zaagjes, brandmerkspul en dan nog ruimte over.

Best leuk, zo'n la :P.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:22
Totdat je ergens anders wilt klussen en weer kunt gaan frotten om alles er uit te krijgen in andere bakjes. Is het niet handiger om met inzetbakjes te werken die je er ook even uit kunt halen? Ook als het elke keer maar drie meter lopen scheelt lijkt me dat fijn.

#komtienumee

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

big bang schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Totdat je ergens anders wilt klussen en weer kunt gaan frotten om alles er uit te krijgen in andere bakjes. Is het niet handiger om met inzetbakjes te werken die je er ook even uit kunt halen? Ook als het elke keer maar drie meter lopen scheelt lijkt me dat fijn.

#komtienumee
Deze la hangt precies waar ik mijn meubels maak.

dus

Nee :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Een metaaldetector gaat niet werken. Een warmtecamera wel, zie onderstaande foto's. Overigens kan je prima hakken (boorhamer) zonder gelijk je vloerverwarming te slopen. Boren moet je niet doen, want daar beschadig je je slangen wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_UUnA43VykES91vyAhUPOYYspo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiAXFhOTodrt5jafxWCyk68e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdW230Db-N7DJani8wS43mPgetQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxFABsBSEVIrubODfBaBFc6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3euSfOvVxl_gABfBM3fyyMzTyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3HetOiibT6CmeSKZbK16bOO.jpg?f=fotoalbum_large

Saillant detail: de retourleiding had ik dus niet gezien met de warmtecamera.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aapjuh99
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • onbekend of er folie ligt etc.
  • dakbeschot
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update #4 - Start isolatie achterzijde.

@Wolly, @CappieL, @Rzaan jullie vroegen om gedetailleerde foto's, dus bij deze. Zie ook mijn fotoalbum.

https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum

Vanavond het rachelwerk aan de achterzijde gemaakt en begonnen met de plaatsing van isolatie.

Morgenmiddag na mijn werk ga ik eerst het sleufje in het betonnen muurtje verlengen. Hierdoor valt de elektrabuis achter de isolatie en isolatiefolie.

Daarna ga ik een begin maken aan de koof met elektrapunt(en). Hier zal ik wederom een fotoverslag van maken, zodat jullie dit ook kunnen doen (of juist helemaal niet) :9

Voor diegene die vroeg hoe de panlatten bij de nokbalk uitkomen zie de foto. Er is rekening gehouden met de klimaatfolie door ~10cm overlap op de nieuwe panlatten te nieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HczIiVEvDXqWWTXkG-tGgoU0-bE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agJRqeitsL6CehEIbrPaEfL2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM6Wfk6hxfzreI2-K-m7H4iMIiU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HzGgUYQjOAQD16ShV45YfFw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucu5QXHxX30NEN5zckh5cVvmTZQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBc4b3pAe2tG2mg64d0RWFXm.jpg?f=fotoalbum_medium

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
einz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Bij PIR platen waar al gips op zit kun je niet afplakken. Is een ril pur dan voldoende?
Ja, dat is voldoende.

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan.
Bij PIRgips kreeg ik lange schroeven geleverd. Ik moest eerst met slagpluggen vertikaal panlatten op de muur bevestigen om vervolgens de 12cm dikke platen met de lange schroeven op te bevestigen.

Ik zag het alleen niet zitten om in het PIRgips ook nog mijn elektra te prutsen dus heb alleen PIRgips gebruikt voor de delen waar geen elektra in kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:26

Vliegvlug

Flight Simple

Dat heb ik niet in die breedte liggen en vraag me af of dat wel tegen vochtige ruimtes kan.
Maar doet me er wel aan denken dat ik nog ergens een rol brede tape heb liggen die ik ooit heb gekocht voor het afdichten van ventilatiebuizen, dat kan ik wel eens proberen.
Wat is het eigenlijk voor leiding dat hij geïsoleerd is? Bescherming tegen vorst?
Dat denk ik wel ja, is zo aangelegd vanaf de bouw dus blijkbaar was het echt nodig anders hadden ze het wel weggelaten ga ik vanuit.
Maar of het ooit vriest in de kruipruimte vraag ik me af.
Het is trouwens de koudwaterleiding naar de keuken vanaf de meterkast.

• ben2513
Beekforel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:30:
@Vliegvlug kan denk ik wel met isolatietape... :D

Dat vraag ik mij ook af. Meestal wordt de warmwater leiding niet geïsoleerd vanwege legionella. Als vorstbescherming van koudwater kan ik mij het wel voorstellen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:45
@aapjuh99 met welke temperaturen ben je nu op de ongeïsoleerde zolder aan het werk? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:45
aapjuh99 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Update #4 - Start isolatie achterzijde.

@Wolly, @CappieL, @Rzaan jullie vroegen om gedetailleerde foto's, dus bij deze. Zie ook mijn fotoalbum.

https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum

Vanavond het rachelwerk aan de achterzijde gemaakt en begonnen met de plaatsing van isolatie.

Morgenmiddag na mijn werk ga ik eerst het sleufje in het betonnen muurtje verlengen. Hierdoor valt de elektrabuis achter de isolatie en isolatiefolie.

Daarna ga ik een begin maken aan de koof met elektrapunt(en). Hier zal ik wederom een fotoverslag van maken, zodat jullie dit ook kunnen doen (of juist helemaal niet) :9

Voor diegene die vroeg hoe de panlatten bij de nokbalk uitkomen zie de foto. Er is rekening gehouden met de klimaatfolie door ~10cm overlap op de nieuwe panlatten te nieten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit :) Dit moet ik ook nog doen, lijkt mij wel erg warm met dit weer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
jordeeeh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
@aapjuh99 met welke temperaturen ben je nu op de ongeïsoleerde zolder aan het werk? :P
Gisteravond was het 28 en vanavond wordt het wederom afzien. Maar ik wil het gewoon afmaken 😃

• aapjuh99
ID-College schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Ziet er netjes uit :) Dit moet ik ook nog doen, lijkt mij wel erg warm met dit weer :P
Dat is het ook, maar ik moet ook nog de voorzolder isoleren, tuin in orde maken en schuur isoleren.. ik kom tijd te kort.

• Rzaan
  • Laatst online: 11-09 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

aapjuh99 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Gisteravond was het 28 en vanavond wordt het wederom afzien. Maar ik wil het gewoon afmaken 😃
Ik zou lekker energie op doen voor een andere dag en dan later extra lang doorwerken.
Morgen wordt het 23 graden en komende week ook daaromtrent.

• ben2513
Ik moet dit weekend best veel verlijmen en heb daarvoor Zwaluw Ultra High Tack gekocht. Nu staat er op de verpakking dat de "opentijd" 10-15 minuten is. Betekent dat dat ik elk lijmpatroon binnen 10 minuten leeg moet hebben, want anders hardt ie uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ben2513 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:39:
Ik moet dit weekend best veel verlijmen en heb daarvoor Zwaluw Ultra High Tack gekocht. Nu staat er op de verpakking dat de "opentijd" 10-15 minuten is. Betekent dat dat ik elk lijmpatroon binnen 10 minuten leeg moet hebben, want anders hardt ie uit?
Nee hoor, zolang de high tack in de tube zit, is hij niet 'open' ;)
Je moet het meer zien als de verwerkingstijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ben2513 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:39:
Het stukje in de spuitmond zal na verloop van tijd uitharden, maar dicht daarmee ook effectief de rest van de tube af en je kan de bus rustig een paar maanden zo laten staan. Een streepje lijm op je werkstuk zal in die 10-15 minuten wel behoorlijk hard zijn geworden, dus na het opbrengen van de high tack niet te lang wachten met het plaatsen ;)

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:04
Iemand een idee of ik deze vloer van egaliseren met bijvoorbeeld egaline? Ik weet bijvoorbeeld niet of er lijmresten op zitten. En hoe zorg ik ervoor dat egaline niet door de kieren van de wand stroomt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji8g_Mwfs2ik8_0O-dptnvamB4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1k2lGFlosJuozXVrAdThjIel.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door rockerpoet op 25-08-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
rockerpoet schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:55:
Iemand een idee of ik deze vloer van egaliseren met bijvoorbeeld egaline? En hoe zorg ik ervoor dat egaline niet door de kieren van de wand stroomt?
Die kieren van tevoren afdichten? Met PUR, kit, of desnoods oude kranten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Die kieren van tevoren afdichten? Met PUR, kit, of desnoods oude kranten?
Gewoon randisolatie? ;)

• rockerpoet
Trek je dat er daarna zo weer af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rockerpoet schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Trek je dat er daarna zo weer af?
Ja, al is het vooral bedoeld voor zandcement. Egaline is echt heel dun en loopt overal doorheen. Als het dit soort kieren zijn zou je ook naar betontape kunnen kijken, plak je gewoon er tegen aan.

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zou iemand mij kunnen adviseren wat voor schroeven ik moet gebruiken.
Ik wil een wand van metal stud gaan opbouwen. Voor de profielen heb ik dan zelftappende schroefjes nodig (bijv 42x13). Maar bij de meeste lees ik dat de kop iets te bol is waardoor de platen niet goed aansluiten. Welke kan ik het best hiervoor gebruiken?

Als eerste komt er een OSB laag (12 mm) op de profielen. Kan ik dat met gipsplaatschroeven met boorpunt doen (en dan 3,5 x 25 of 3,5 x35)?

Daarop komt dan gipsplaat (12,5 mm). Op plekken waar een profiel achter zit zou ik dan met wat langere schroeven door de gipsplaat, osb plaat en metaal profiel kunnen? En op overige plekken een wat kortere?
Welke maten zouden hiervoor geschikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Profielen kun je vastzetten met een metalstud fixeertang. Ik heb zelf alles vastgezet met 35mm schroeven, dus osb op studs en gips op osb

• ione
  • Niet online
rockerpoet schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:51:
Profielen kun je vastzetten met een metalstud fixeertang. Ik heb zelf alles vastgezet met 35mm schroeven, dus osb op studs en gips op osb
Werkt een fixeertang serieus makkelijker dan schroeven? Had gelezen dat als je het vaker gaat doen dat een tang dan wel de moeite waard zou zijn. Maar voor een eenmalig muurtje beter schroeven.
Had ook het idee dat als je iets moet corrigeren dat een nieuw schroefje erin dan makkelijker zou zijn.
Is een tang aan te raden? Zag er eentje voor 37 eur bij de Hornbach.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
Ja werkt beter, maar is inderdaad eenmalig een kleine investering. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je hem wel lenen. Stuur dan maar een DM

• ione
  • Niet online
Jannibal23 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:
Ja werkt beter, maar is inderdaad eenmalig een kleine investering. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je hem wel lenen. Stuur dan maar een DM
Thanks voor het aanbod, maar helaas erg uit de buurt.
Kan je het vastzetten met een tang ook weer ongedaan maken? Met een schroef haal je ‘m eruit en dan kan je het weer schroeven. Hoe zou dat bij het werken met een tang gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
goedemorgen, de planken die de buitenhoek vormen van ons kozijn aan de voorkant zijn kromgetrokken. we hebben ze laatst geschilderd en sindsdien is de kit wat gaan scheuren en wijken ze een beetje aan de onderkant. het hout is aan de onderkant een beetje poreus, dus beste tijd gehad vrees ik. bovenaan is er overigens niets aan de hand.

achter de plank zit isolatiewol, de onderkant is open. de zilveren flap (is dat lood?) was op de hoek wat naar onderen gezakt.

zie ook de foto.

Nu is mijn idee om de kit te verwijderen, een vierkanten blokje aan de binnenkant te plaatsen, die vast te te schroeven en daarna af te kitten en weer te schilderen. ik weet dat het uitstel van executie is, maar gezien de berg met klussen die we nog hebben liggen denk ik een jaartje te winnen.

iemand anders nog tips? moet ik zorgen dat de loodflap hoger komt te liggen zodat ie 't hout afdekt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ii10Xt3_PLOExPNTLD0UFCjHZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxEASJif23pZPbzTt8VhK8gR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 242 ... 465 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/