Zou het lood vervangen, schuren aan de voorkant. Korrel 40/60 daarna 120 en tenslotte 300. Denk dat ik het met een delta schuurmachine zou doen. Als er houtrot zit houtrot impregneer middel ( 2 componenten ) gebruiken. Houtrotvuller renoflex ( 2 componenten ) daarna gebruiken ook voor gaten aan de buitenkant Weet niet hoe groot het gat zit aan de binnenkant. Als het niet te groot is laagsgewijs opvullen met houtrotvuller.
Ja dat kan wel, zelf ook gedaan. Overigens krijgt het geheel pas stevigheid als je het het gips er op vast schroeft.ione schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:35:
[...]
Kan je het vastzetten met een tang ook weer ongedaan maken? Met een schroef haal je ‘m eruit en dan kan je het weer schroeven. Hoe zou dat bij het werken met een tang gaan?
Zou deze voldoende zijn of moet ik echt naar een duurdere klasse kijken.rockerpoet schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:55:
[...]
Ja dat kan wel, zelf ook gedaan. Overigens krijgt het geheel pas stevigheid als je het het gips er op vast schroeft.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7992982/artikel.html
Als het duurder zou worden dan kies ik misschien toch voor schroeven.
Deze heb ik ook. Werkt meer dan prima voor de hobbyist!ione schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:03:
[...]
Zou deze voldoende zijn of moet ik echt naar een duurdere klasse kijken.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7992982/artikel.html
Als het duurder zou worden dan kies ik misschien toch voor schroeven.
Als je geponst hebt en je het toch wilt wijzigen, dan kun je de profielen een beetje uit elkaar buigen en kun je hem eruit trekken!
Top! Dank voor je reactie. Dan ga ik deze halen ipv schroeven.Krijnemans schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:26:
[...]
Deze heb ik ook. Werkt meer dan prima voor de hobbyist!
Als je geponst hebt en je het toch wilt wijzigen, dan kun je de profielen een beetje uit elkaar buigen en kun je hem eruit trekken!
Je plaats een schutting van composiet panelen en je hebt daarna altijd planken over (geen één tuin passen 180x180 exact in).
Voilà, je gebruikt de planken om de lelijke schutting van je buurman (waar zijn rozen doorheen groeien) netjes te maken
:strip_exif()/f/image/nLW4m2U6yRwcvW2WqGWVh010.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja, ja, ik moet nog een keer die muur verven)
Voilà, je gebruikt de planken om de lelijke schutting van je buurman (waar zijn rozen doorheen groeien) netjes te maken
:strip_exif()/f/image/nLW4m2U6yRwcvW2WqGWVh010.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja, ja, ik moet nog een keer die muur verven)
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Wij hebben thuis in de keuken de verdeler van de vloerverwarming, alsook de watermeter in de hoek zitten. Hier zou ik graag een omhulsel voor maken zodat die wat proper weggewerkt zit, met deurtjes zodat we er wel nog bij kunnen wanneer nodig.
Ik heb nog wat 18mm melamine meubelpanelen staan die ik hiervoor zou willen gebruiken, zodat het qua kleur ook wat bij de rest van de keuken past.
Echter loop ik wat vast bij het uitdenken hoe ik dit allemaal ga bevestigen en aan de muur ga vastzetten. Iemand wat ideetjes?
Ik heb nog wat 18mm melamine meubelpanelen staan die ik hiervoor zou willen gebruiken, zodat het qua kleur ook wat bij de rest van de keuken past.
Echter loop ik wat vast bij het uitdenken hoe ik dit allemaal ga bevestigen en aan de muur ga vastzetten. Iemand wat ideetjes?
:strip_exif()/f/image/ZXzg5BNWxMI8s8H2J7PzwGzm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou er, als dat ruimtetechnisch mogelijk is, een zitje van maken waarbij je de boel toegankelijk houdt door de zitting scharnierend te maken.MrSenne schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:01:
Wij hebben thuis in de keuken de verdeler van de vloerverwarming, alsook de watermeter in de hoek zitten. Hier zou ik graag een omhulsel voor maken zodat die wat proper weggewerkt zit, met deurtjes zodat we er wel nog bij kunnen wanneer nodig.
[Afbeelding]
Eric, Signing off !!
Je zou wellicht aan de muur zo'n kasophangrail kunnen bevestigen.
Aan je kastje/bankje ook en dan hang je het daar aan.
Als het hangt zorg je dat het precies de vloer raakt.

Kastje/ bankje maak je in L-vorm en in één stuk.
Als je bij de meter moet, til je het geheel van de muur.
Aan je kastje/bankje ook en dan hang je het daar aan.
Als het hangt zorg je dat het precies de vloer raakt.

Kastje/ bankje maak je in L-vorm en in één stuk.
Als je bij de meter moet, til je het geheel van de muur.
French cleat is alleen handig werken als het vrij hangend is. Niet zo handig als het ook nog de grond moet raken en zowel op de muur als de grond naadloos moet aansluiten.
Iemand wellicht een goed idee over het volgende klusje? Ik wil van een stompe binnendeur de draairichting veranderen. De deur zit helaas in een metalen inmetselkozijn. Dus wanneer ik een scharnier wil bevestigen op het kozijn is het eigenlijk een plaat op een plaat. Ik zat te denken aan popnagels te gebruiken, maar is dat stevig genoeg om een deur te dragen?
Het wordt een beetje pielen, en proberen wellicht, maar moet echt wel lukken.Vipertje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:25:
French cleat is alleen handig werken als het vrij hangend is. Niet zo handig als het ook nog de grond moet raken en zowel op de muur als de grond naadloos moet aansluiten.
Je hebt ook dit soort haken.
Die passen maar op 1 manier.
Als je die nauwkeurig op de muur zet en nauwkeurig in je bankje, dan sluit het zowel strak aan tegen de muur als op de grond.

frence cleat heet in het nederlands haaklaat en in tegenstelling tot de engelse variant heb je die ook recht ookwel keeplat genoemd. dan heb je niet het probleem dat hij niet ver genoeg naar beneden kan zakken al kan je dat ook met een vul plaatje oplossen. en moet je het maar een probleem vinden.Rzaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:53:
[...]
Het wordt een beetje pielen, en proberen wellicht, maar moet echt wel lukken.
Je hebt ook dit soort haken.
Die passen maar op 1 manier.
Als je die nauwkeurig op de muur zet en nauwkeurig in je bankje, dan sluit het zowel strak aan tegen de muur als op de grond.
[Afbeelding]
En anders een klein kastje waar je bijvoorbeeld afvalbakken in wegwerkt of zo, dan heeft het ook nog een dagelijkse functie en valt het minder uit de toon. Als het past, that is...Eric H schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
Ik zou er, als dat ruimtetechnisch mogelijk is, een zitje van maken waarbij je de boel toegankelijk houdt door de zitting scharnierend te maken.
Punctuality is the politeness of kings
Ik zou persoonlijk gewoon een lattenframe maken van 2x2 balkjes en die vastschroeven aan de muur. Vervolgens afwerken met je plaatmateriaal.MrSenne schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:01:
[Afbeelding]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Lekker gevalletje van achteraf om advies vragen, maar benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. Ik heb in de schuur een home gym gebouwd. Daarin heb ik twee pull-up bars opgehangen aan de plafondbalken. Deze zitten met 4x M8 6cm lange houtdraadschroeven vast, zie afbeeldingen.
Als ik eraan ga hangen, dan kraakt het soms een beetje, maar verder lijkt er geen beweging in te zitten. Is deze constructie stevig genoeg denken jullie? Ook als je met twee personen tegelijk traint?
:strip_exif()/f/image/WTpQletlpwun1GZRuG5TVFXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik eraan ga hangen, dan kraakt het soms een beetje, maar verder lijkt er geen beweging in te zitten. Is deze constructie stevig genoeg denken jullie? Ook als je met twee personen tegelijk traint?
:strip_exif()/f/image/WTpQletlpwun1GZRuG5TVFXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dFBXYgNYuHGXGgbWI4NRVFFR.jpg?f=fotoalbum_large)
Die balkjes staan hoogstens in geschroefde verbinding met je verticale staanders getuige de onderbreking op je onderste foto (tenzij ze doorlopen wat we niet kunnen zien).
Ik denk 2 x 100 kg aan kracht die zichzelf aan het optrekken is lijkt me niet stevig genoeg. Als de horizontale balk nu doorliep over de verticale mogelijk wel, maar het lijkt alsof deze er tussenin geschroefd is.
Ik denk 2 x 100 kg aan kracht die zichzelf aan het optrekken is lijkt me niet stevig genoeg. Als de horizontale balk nu doorliep over de verticale mogelijk wel, maar het lijkt alsof deze er tussenin geschroefd is.
Scherp. Ik had zelf niet eens door dat die balken niet doorliepen… tips hoe ik dit het beste kan oplossen? Ik kan de bars in ieder geval een stukje opschuiven zodat de buitenste schroef in de verticale balk valt.loewie1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:37:
Die balkjes staan hoogstens in geschroefde verbinding met je verticale staanders getuige de onderbreking op je onderste foto (tenzij ze doorlopen wat we niet kunnen zien).
Als die al geschroefd is..loewie1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:37:
Volgens mij zijn dat gewoon nagels, aan de zijkant alsook aan de houten platen die erboven liggen,
getuigen het kraken van het hout.
@Lixis
Maakt niet zoveel uit dat die balken niet doorlopen.
Ze zijn wel redelijk dun.
Dus als je een extra balk ertussen/ertegen kan hangen, en die met lange dikke schroeven vast zet, waar je dan gecombineerd je rails op hangt, dan is er weinig aan de hand.
Schroeven. Geen nagels.
[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 26-08-2022 16:54 ]
bottom line schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Als die al geschroefd is..
Volgens mij zijn dat gewoon nagels, aan de zijkant alsook aan de houten platen die erboven liggen,
getuigen het kraken van het hout.
@Lixis
Maakt niet zoveel uit dat die balken niet doorlopen.
Ze zijn wel redelijk dun.
Dus als je een extra balk ertussen/ertegen kan hangen, en die met lange dikke schroeven vast zet, waar je dan gecombineerd je rails op hangt, dan is er weinig aan de hand.
Schroeven. Geen nagels.
:strip_exif()/f/image/hHb2T07VMZ8mtSVCsrkpQti0.jpg?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik je goed dat ik daar (rood) een extra balk moet plaatsen en die aan weerszijden aan de verticale balken moet schroeven en aan de bestaande horizontale balk?
YesLixis schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
[Afbeelding]
Begrijp ik je goed dat ik daar (rood) een extra balk moet plaatsen en die aan weerszijden aan de verticale balken moet schroeven en aan de bestaande horizontale balk?
Moet niet als je de huidige balk zelf kan verstevigen met schroeven.
Maar kan zeker geen kwaad.
[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 26-08-2022 18:02 ]
Zouden 4 stevige hoekankers niet voldoende zijn?

Ik zou iets verzinnen zodat ze verticaal (loodrecht) hangen. Nu ze schuin hangen komt er een enorme hefboomkracht op de bevestiging en de balk te staan wanneer je er aan gaat hangen.
Beetje apart vraagje wellicht.
Eerder heb ik al wat tips gevraagd m.b.t. het zelf maken van een zit/sta bureau. Zelf maken omdat dit is geplaatst tussen een muur, met horizontale leidingen voor verwarming, en een kast. Een gewoon bureau zou dus betekenen dat er veel ongebruikte ruimte zou zijn om de poot buiten de leidingen te plaatsen. Waarbij ik het nu aan de muur heb geschroefd.
Oplossing nu is dan twee 4x4 balkjes tegen de muur, en dan rails erop met wederom balkjes en een lat ertussen waarop het blad ligt. Vervolgens is het (nu nog maar half
) afgewerkt door een plaat (3mm?) multiplex er tegenaan te schroeven.
En omdat een foto meer zegt dan duizend woorden:
:strip_exif()/f/image/JrRt3GBljndjfmQlwtv57k0L.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij er dus over beide delen nog een plaat multiplex zit.
Echter zit ik nog met het vraagstuk v.w.b. "aansluiting", v.w.b. stroom etc.. Ik heb onder het bureau maar één stopcontact, en nu een stekkerdoos op de vloer liggen, met vanalles dat "vast op de vloer staat" en vervolgens daarop weer een stekkerdoos die onder het bureau hangt. En vooral die stekkerdoos op de vloer geeft weer een enorme rotzooi aan kabels.
Nu was ik echter aan het denken om stopcontacten in de "poot" van het bureau te maken. Ik heb in principe een centimeter of 5 tussen de muur en die plaat multiplex. Mijn idee is om dus onderlangs bij de vloer een aantal stopcontacten te plaatsen. Met dan de achterkant tegen de muur en de open kant in de multiplex. Vervolgens vanuit het bestaande stopcontact gewoon een snoer met stekker, doorvoeren naar de eerste doos, en daar met een Wago (die wat geschikt is voor beide kabel types) "over zetten" naar stugge kabel en aansluiten op het eerste stopcontact (ik ga er vanuit dat flexibele kabel niet rechtstreeks op stopcontact aangesloten kan worden), en vanuit het stopcontact doorlussen naar een tweede en derde. Vervolgens wil ik dan onder het blad nog eens hetzelfde doen. Van onderuit met een flexibele kabel naar boven toe (massieve kabel lijkt mij niet geschikt omdat dit juist in het beweegbare deel van het bureau zit dan), met tussenkomst van Wago naar stugge kabel en dan het eerste stopcontact in.
Mijn eerste vraag: is dit mogelijk / een goed idee? V.w.b. aansluiten van de electra (dus een "standaard" flexibele kabel zoals bv aan stekkerdoos zit hiervoor gebruiken om van bestaande stopcontact uit de muur naar bureau te gaan, vervolgens even "over zetten" naar stugge kabel via Wago en dan het stopcontact in). En is het ook veilig?
En mijn tweede vraag, als dit kan: hoe kan ik dit monteren? Want een inbouwdoos zit normaliter natuurlijk vast in een muur en verder niet. Terwijl in dit geval het gewoon open/hol is er omheen. En het normale afdekmateriaal met raampje en zo voorkomt (in meervoudige variant) dan wel dat het gaat draaien en naar achteren valt, maar niet dat het naar voren eruit gaat. Ik heb wel eens gehoord van holle wand inbouw dozen, maar ik kan met een beetje zoeken niet goed achterhalen hoe die "werken" / vast worden gezet. Zit daar simpelweg een randje (of verstelbare?) pootjes aan zodat die niet door de wand heen gaat / hoeft? Of moeten die vast geschroefd worden?
Reden waarom ik voor "inbouw" wil gaan en niet voor bv een stekkerdoos in de loze ruimte te plaatsen met de stekkers naar buiten stekende is dat ik dan bv (hopelijk) ook wat domotica spul (relais) erbij kan plaatsen (i.p.v. allemaal tussenstekkers) en meteen netwerkaansluiting(en) erbij kan doen. Dus dan bv een rijtje van 4 elementen waarvan 3x stroom en 1x netwerk.
Alvast bedankt voor het lezen van deze (te) lange post, en de (eventuele) input.
Eerder heb ik al wat tips gevraagd m.b.t. het zelf maken van een zit/sta bureau. Zelf maken omdat dit is geplaatst tussen een muur, met horizontale leidingen voor verwarming, en een kast. Een gewoon bureau zou dus betekenen dat er veel ongebruikte ruimte zou zijn om de poot buiten de leidingen te plaatsen. Waarbij ik het nu aan de muur heb geschroefd.
Oplossing nu is dan twee 4x4 balkjes tegen de muur, en dan rails erop met wederom balkjes en een lat ertussen waarop het blad ligt. Vervolgens is het (nu nog maar half
En omdat een foto meer zegt dan duizend woorden:
:strip_exif()/f/image/JrRt3GBljndjfmQlwtv57k0L.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij er dus over beide delen nog een plaat multiplex zit.
Echter zit ik nog met het vraagstuk v.w.b. "aansluiting", v.w.b. stroom etc.. Ik heb onder het bureau maar één stopcontact, en nu een stekkerdoos op de vloer liggen, met vanalles dat "vast op de vloer staat" en vervolgens daarop weer een stekkerdoos die onder het bureau hangt. En vooral die stekkerdoos op de vloer geeft weer een enorme rotzooi aan kabels.
Nu was ik echter aan het denken om stopcontacten in de "poot" van het bureau te maken. Ik heb in principe een centimeter of 5 tussen de muur en die plaat multiplex. Mijn idee is om dus onderlangs bij de vloer een aantal stopcontacten te plaatsen. Met dan de achterkant tegen de muur en de open kant in de multiplex. Vervolgens vanuit het bestaande stopcontact gewoon een snoer met stekker, doorvoeren naar de eerste doos, en daar met een Wago (die wat geschikt is voor beide kabel types) "over zetten" naar stugge kabel en aansluiten op het eerste stopcontact (ik ga er vanuit dat flexibele kabel niet rechtstreeks op stopcontact aangesloten kan worden), en vanuit het stopcontact doorlussen naar een tweede en derde. Vervolgens wil ik dan onder het blad nog eens hetzelfde doen. Van onderuit met een flexibele kabel naar boven toe (massieve kabel lijkt mij niet geschikt omdat dit juist in het beweegbare deel van het bureau zit dan), met tussenkomst van Wago naar stugge kabel en dan het eerste stopcontact in.
Mijn eerste vraag: is dit mogelijk / een goed idee? V.w.b. aansluiten van de electra (dus een "standaard" flexibele kabel zoals bv aan stekkerdoos zit hiervoor gebruiken om van bestaande stopcontact uit de muur naar bureau te gaan, vervolgens even "over zetten" naar stugge kabel via Wago en dan het stopcontact in). En is het ook veilig?
En mijn tweede vraag, als dit kan: hoe kan ik dit monteren? Want een inbouwdoos zit normaliter natuurlijk vast in een muur en verder niet. Terwijl in dit geval het gewoon open/hol is er omheen. En het normale afdekmateriaal met raampje en zo voorkomt (in meervoudige variant) dan wel dat het gaat draaien en naar achteren valt, maar niet dat het naar voren eruit gaat. Ik heb wel eens gehoord van holle wand inbouw dozen, maar ik kan met een beetje zoeken niet goed achterhalen hoe die "werken" / vast worden gezet. Zit daar simpelweg een randje (of verstelbare?) pootjes aan zodat die niet door de wand heen gaat / hoeft? Of moeten die vast geschroefd worden?
Reden waarom ik voor "inbouw" wil gaan en niet voor bv een stekkerdoos in de loze ruimte te plaatsen met de stekkers naar buiten stekende is dat ik dan bv (hopelijk) ook wat domotica spul (relais) erbij kan plaatsen (i.p.v. allemaal tussenstekkers) en meteen netwerkaansluiting(en) erbij kan doen. Dus dan bv een rijtje van 4 elementen waarvan 3x stroom en 1x netwerk.
Alvast bedankt voor het lezen van deze (te) lange post, en de (eventuele) input.
Of platte koppelplaten eronder schroeven die je vastzet op de horizontale en de vertikale balken.Rzaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:02:
[Afbeelding]
When life gives you lemons, start a battery factory
Of dezeKabouterSuper schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:53:
[...]
Of platte koppelplaten eronder schroeven die je vastzet op de horizontale en de vertikale balken.

Er is hier vast iemand die dit weet. Ik heb een paar standaard witte meubelpanelen van een kast moeten verbouwen. Daardoor heb ik nu een paar stukken gezaagde kant die opnieuw afgewerkt moeten worden. Ik heb wel kantenband liggen, maar dat is de 'normale' harde en dunne versie. De kanten van deze platen zijn afgewerkt met een dikkere (2mm) plastic versie, foto:
:strip_exif()/f/image/McagwfAnHb0u1ht1cKjk4nLc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie kan me vertellen waar ik dit vind / kan kopen? Ik kom zelf allerlei sites tegen die niet op particulieren gericht zijn en waar ik door de duizenden soorten kantenband het bos niet meer zie.
:strip_exif()/f/image/McagwfAnHb0u1ht1cKjk4nLc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie kan me vertellen waar ik dit vind / kan kopen? Ik kom zelf allerlei sites tegen die niet op particulieren gericht zijn en waar ik door de duizenden soorten kantenband het bos niet meer zie.
Je zou er een vuren latje tegen aan kunnen timmeren, ff rond vrezen en in de witte verf zetten. Kost iets meer werk maar resultaat zal net zo goed zijn.jsiegmund schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:51:
Er is hier vast iemand die dit weet. Ik heb een paar standaard witte meubelpanelen van een kast moeten verbouwen. Daardoor heb ik nu een paar stukken gezaagde kant die opnieuw afgewerkt moeten worden. Ik heb wel kantenband liggen, maar dat is de 'normale' harde en dunne versie. De kanten van deze platen zijn afgewerkt met een dikkere (2mm) plastic versie, foto:
[Afbeelding]
Die houd ik in gedachten als back-up optie, dank.loewie1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:57:
[...]
Je zou er een vuren latje tegen aan kunnen timmeren, ff rond vrezen en in de witte verf zetten. Kost iets meer werk maar resultaat zal net zo goed zijn.
ik weet niet of ze zaken doen met partikulieren maar voor een interieur bouw project heeft kavec uit belgie ons wel eens goed geholpen. (ging wel over wat meer metersjsiegmund schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:51:
[Afbeelding]
lijkt mij in iedergeval abs 2 mm dik misschien helpt het je zoektocht
Is ABS 2mm*23mm kantenband bij 18mm of 19mm plaatdikte. Kleur bij witte melamineplaten is meestal Premium Weiß. Alleen kan ik op de foto niet zien als het glatt of miniperl. Is meestal wel verkrijgbaar bij de meeste plantenhandelaren of anders even bij een interieurbouwer aankloppen als je maar een paar meter nodig hebt.jsiegmund schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:51:
[Afbeelding]
Als het ABS miniperl premium Weiß is, mag je mij eventueel ook een PM sturen. Ik heb twee weken geleden nog 750 meter binnen gekregen dus je kunt eventueel wel een metertje ophalen.
Over circa een maand wordt er bij ons een overkapping geplaatst. Elektra ga ik zelf doen, maar nu twijfel ik nog over de kabel voor het aansluiten van de spots. Wat raden jullie aan?
Ik twijfel tussen 2-aderige siliconenkabel, 3-aderige siliconenkabel en 'gewoon' installatiedraad (waar ik nog genoeg van heb).
Ik twijfel tussen 2-aderige siliconenkabel, 3-aderige siliconenkabel en 'gewoon' installatiedraad (waar ik nog genoeg van heb).
Wat voor spots krijg je en waar worden ze geplaatst?Tehh schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:48:
Over circa een maand wordt er bij ons een overkapping geplaatst. Elektra ga ik zelf doen, maar nu twijfel ik nog over de kabel voor het aansluiten van de spots. Wat raden jullie aan?
Ik heb ze hier aan de onderzijde van de boeidelen en daardoor kon ik hit het zicht gewoon pvc trekken en dus gewoon installatiedraad verwerken met in attema dozen wago klemmen richting een ip65 spot.
Edit: in ander topic gezet waarde vraag beter past.
[ Voor 91% gewijzigd door Kapotto op 27-08-2022 23:41 ]
Ik snap dat het hier geen V&A is, maar het is best wel relevant om het hier neer te zetten
. Ik heb een werktafel gebouwd die weg mag naar iemand anders zijn werkplaats. Ik hoef er geen geld voor, aardigheidje mag altijd natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/iLv2vHM4U7B6Y1kN7QcCXBmA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNcsE0rzwlsd59iiPQWCo8cN.jpg?f=fotoalbum_large)
212cm lang, 91cm breed en 86cm hoog. MDF boxconstructie met een demontabel metalen frame. Loeizwaar.
Op te halen omgeving Emmen. Je hebt een aanhanger nodig!
:strip_exif()/f/image/iLv2vHM4U7B6Y1kN7QcCXBmA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNcsE0rzwlsd59iiPQWCo8cN.jpg?f=fotoalbum_large)
212cm lang, 91cm breed en 86cm hoog. MDF boxconstructie met een demontabel metalen frame. Loeizwaar.
Op te halen omgeving Emmen. Je hebt een aanhanger nodig!
Mooi ding hoor!HTT-Thalan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:21:
Ik snap dat het hier geen V&A is, maar het is best wel relevant om het hier neer te zetten. Ik heb een werktafel gebouwd die weg mag naar iemand anders zijn werkplaats. Ik hoef er geen geld voor, aardigheidje mag altijd natuurlijk.
Wellicht even erbij zetten welke omgeving.
Mooi.
Ik had ze nog iets meer 'vlees' gegeven, maar dit is ook al top.
Ik had ze nog iets meer 'vlees' gegeven, maar dit is ook al top.
Vandaag het dak van het schuurtje eens aangeveegd met zachte bezem. Kwamen hoop losliggende zwarte korrels vanaf.
:strip_exif()/f/image/CwU4SqYI1AyQNQk6TbOqPzCR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lijkt op sommige plekken een bovenste laagje los te laten. Hier en daar een plek van pakweg 5cm diameter, en over grote lengte lijkt het op te rullen in de buurt van de overlapping. Ik heb nu iig nog geen lekkage...maar kan dit kwaad? Tijd voor vervanging?
De huidige dakbedekking lag er al op toen we het huis kochten 6 jaar terug. Volgens de buurman ligt het er een jaar of 10 op.
:strip_exif()/f/image/eL5NB4GZ3iRGa9LhGtGmwVGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CwU4SqYI1AyQNQk6TbOqPzCR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lijkt op sommige plekken een bovenste laagje los te laten. Hier en daar een plek van pakweg 5cm diameter, en over grote lengte lijkt het op te rullen in de buurt van de overlapping. Ik heb nu iig nog geen lekkage...maar kan dit kwaad? Tijd voor vervanging?
De huidige dakbedekking lag er al op toen we het huis kochten 6 jaar terug. Volgens de buurman ligt het er een jaar of 10 op.
:strip_exif()/f/image/eL5NB4GZ3iRGa9LhGtGmwVGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YY2yRftitW2V3wG2DBbCOZFA.jpg?f=fotoalbum_large)
@marteltor Zijn dat de lei korrels?
https://www.bouwinfo.be/b.../roofing-plat-dak.368423/
Die horen er op, wrs een nieuw laagje en vakmensen weten hoe je dit met licht branden weer laat kleven.
Dat spul is het UV filter anders breekt die bitumen vast veel te snel af en krijg je scheuren?
Nog geen scheuren? Dan dat dak een kleine "update" geven...
Verdere details: Vraag een vakman.
Die horen er op, wrs een nieuw laagje en vakmensen weten hoe je dit met licht branden weer laat kleven.
Dat spul is het UV filter anders breekt die bitumen vast veel te snel af en krijg je scheuren?
Ff de AED kast opnieuw gemaakt. Twijfel nog even over de dakpannen, had een wat beter effect verwacht. Verder lekker simpel en wel tevreden.
:strip_exif()/f/image/Irap3JeR1cH7NdwIAPf6wNKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderkant zaag ik op maat zodra de tuin verder afgemaakt worden
:strip_exif()/f/image/Irap3JeR1cH7NdwIAPf6wNKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderkant zaag ik op maat zodra de tuin verder afgemaakt worden
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 27-08-2022 16:08 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
PS een vraag/tip: Staat het kastje in de zon? Alles donker/zwart geschilderd, blijf je als ie in de zon staat binnen de specs qua temperatuur? De BuurtAED schrijft dit er over. Plus een artikel in bndestem .
[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 27-08-2022 16:20 ]
Ik ga nog 2 temperatuur sensoren ophangen, 1 in de kast en 1 er buiten. Qua temperatuur zou het goed moeten gaan. Er is voldoende ruimte voor de wind om door te waaien (hier waait hier 24/7) en de kast hangt volledig vrij.route99 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:17:
![]()
PS een vraag/tip: Staat het kastje in de zon? Alles donker/zwart geschilderd, blijf je als ie in de zon staat binnen de specs qua temperatuur? De BuurtAED schrijft dit er over. Plus een artikel in bndestem .
Je gaat dan de balk verder vastmaken aan de underlayment platen?? Die platen zijn voor de afwerking daarachter zit als het goed is alleen isolatie.Rzaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:02:
[Afbeelding]
Zover mij bekend is. Mag je nooit je draag constructie van je dak belasten. Wil je dat wel doen zou je de hele constructie moeten verstevigen.
Twee keuzes dus. Verstevigen door bv 2 balken naar de grond te laten lopen
Of gewoon een rackstok kopen bij een fitness shop die je op de grond kan bevestigen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
dank! De korrels liggen heel los en waaien ook alle kanten op. Dus ik denk dat die weinig functie meer hadden. Ik zal eens informeren bij een vakman welke update hij/zij aanraadtroute99 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:57:
@marteltor Zijn dat de lei korrels?
Of gewoon kijken hoe het gaat.To_Tall schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Je gaat dan de balk verder vastmaken aan de underlayment platen?? Die platen zijn voor de afwerking daarachter zit als het goed is alleen isolatie.
Zover mij bekend is. Mag je nooit je draag constructie van je dak belasten. Wil je dat wel doen zou je de hele constructie moeten verstevigen.
Twee keuzes dus. Verstevigen door bv 2 balken naar de grond te laten lopen
Of gewoon een rackstok kopen bij een fitness shop die je op de grond kan bevestigen.
Als er 20 cm sneeuw op je dak ligt, stort ook de hele boel toch niet in?
En bij 40 ook niet.
Weegt ook een hoop.
Ik loop tegen het volgende aan bij m’n metalstud wandje.
Ik wil de profielen (75 mm) tegen een balk van 90x90 plaatsen. Deze balk wordt nu gebruikt als staander voor een vlierinkje.
:strip_exif()/f/image/XRrd1CdnrCFyTlEPyoWhiKci.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik precies zo’n balk nog over had wil ik deze ook de vloer lijmen en daarop dan een metalstud ligger. Ik kan niet boren in de vloer vanwege cv-leidingen.
Aan een kant komt het metalen profiel tegen de balk aan zodat daar netjes de osb platen en daarna gipsplaten tegen aan kunnen.:strip_exif()/f/image/23MHladOP63js9GAp3tFj6OJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7KZ14KNInbhjtEWG6DRekhOv.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar aan de andere kant komt het metalen profiel uiteraard niet precies tot de balk.
Nu kan ik de osb-platen op de balk plaatsen (in plaats van ertegenaan) en dan vastzetten in het metaal.
:strip_exif()/f/image/qHjrHpjSMwbG8E12qzRbCVjt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna kan dan de gipsplaat tegen de balk en osb.:strip_exif()/f/image/gFemMGasH4BkAyDolQ8pPrs2.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen zit er net een paar mm teveel ruimte tussen osb en rand van de balk waardoor de gipsplaat (naar mijn gevoel) niet helemaal correct aansluit.
:strip_exif()/f/image/uRaeiKyvrcUOqxtIA6GHKMRk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KciwdM7vlyrNXxZ73LfdoDNc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjuA6GYWGR9LkQCsf5ubGk7B.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande heb ik even als een soort testopstelling vastgemaakt. Maar kan dit wel zo of moet ik wat anders bedenken?
Als ik de gipsplaat vastschroef lijkt het wel ok vast te zitten.
Ik zou ook een klein randje van de balk af kunnen halen zodat die wat smaller wordt, maar dat zal nog wel een klusje zijn denk ik. Misschien met een multitool?
Of misschien iets als minimale opvulling kunnen plaatsen tussen osb en metal stud waardoor de osb plaat iets meer naar buiten komt en wel netjes op de rand van de balk aansluit.
Of ik zou een latje kunnen plaatsen op de balk naast het metaal als opvulling. Maar dat moet ik dan bij elk profiel gaan doen.
:strip_exif()/f/image/Iu2w1J9wRmUfYN4xD3QNpQ6g.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand tips of advies hiervoor? Of gewoon zo vastzetten?
Ik wil de profielen (75 mm) tegen een balk van 90x90 plaatsen. Deze balk wordt nu gebruikt als staander voor een vlierinkje.
:strip_exif()/f/image/XRrd1CdnrCFyTlEPyoWhiKci.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik precies zo’n balk nog over had wil ik deze ook de vloer lijmen en daarop dan een metalstud ligger. Ik kan niet boren in de vloer vanwege cv-leidingen.
Aan een kant komt het metalen profiel tegen de balk aan zodat daar netjes de osb platen en daarna gipsplaten tegen aan kunnen.
:strip_exif()/f/image/23MHladOP63js9GAp3tFj6OJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7KZ14KNInbhjtEWG6DRekhOv.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar aan de andere kant komt het metalen profiel uiteraard niet precies tot de balk.
Nu kan ik de osb-platen op de balk plaatsen (in plaats van ertegenaan) en dan vastzetten in het metaal.
:strip_exif()/f/image/qHjrHpjSMwbG8E12qzRbCVjt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna kan dan de gipsplaat tegen de balk en osb.
:strip_exif()/f/image/gFemMGasH4BkAyDolQ8pPrs2.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen zit er net een paar mm teveel ruimte tussen osb en rand van de balk waardoor de gipsplaat (naar mijn gevoel) niet helemaal correct aansluit.
:strip_exif()/f/image/uRaeiKyvrcUOqxtIA6GHKMRk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KciwdM7vlyrNXxZ73LfdoDNc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjuA6GYWGR9LkQCsf5ubGk7B.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande heb ik even als een soort testopstelling vastgemaakt. Maar kan dit wel zo of moet ik wat anders bedenken?
Als ik de gipsplaat vastschroef lijkt het wel ok vast te zitten.
Ik zou ook een klein randje van de balk af kunnen halen zodat die wat smaller wordt, maar dat zal nog wel een klusje zijn denk ik. Misschien met een multitool?
Of misschien iets als minimale opvulling kunnen plaatsen tussen osb en metal stud waardoor de osb plaat iets meer naar buiten komt en wel netjes op de rand van de balk aansluit.
Of ik zou een latje kunnen plaatsen op de balk naast het metaal als opvulling. Maar dat moet ik dan bij elk profiel gaan doen.
:strip_exif()/f/image/Iu2w1J9wRmUfYN4xD3QNpQ6g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door ione op 27-08-2022 21:02 ]
In de kamer van m'n dochter zat een koof om de ventilatiebuis, die komt van beneden en gaat naar zolder. Om meer ruimte te creëren voor haar nieuwe bed ben ik de koof kleiner aan het maken. Kwestie van open breken, één rachel opschuiven en weer dicht maken.
Nu twijfel ik echter over het te gebruiken materiaal. De koof bestond uit gipsplaten die provisorisch aan elkaar getimmerd waren en alle overmatige kieren dicht gesmeerd met stuc. Er zat ook nog een krom hoekprofiel onder een dikke laag verstopt.
Nu kan ik opnieuw met gips aan de gang en het afwerken met stucpasta, dat is waarschijnlijk het mooist, maar ik ga de kamer toch helemaal opnieuw behangen met vliesbehang. Daarom dacht ik aan een houten koof, dat is toch veel makkelijker te verwerken?
Zie ik iets over het hoofd? Of misschien nog betere ideeën?
Nu twijfel ik echter over het te gebruiken materiaal. De koof bestond uit gipsplaten die provisorisch aan elkaar getimmerd waren en alle overmatige kieren dicht gesmeerd met stuc. Er zat ook nog een krom hoekprofiel onder een dikke laag verstopt.
Nu kan ik opnieuw met gips aan de gang en het afwerken met stucpasta, dat is waarschijnlijk het mooist, maar ik ga de kamer toch helemaal opnieuw behangen met vliesbehang. Daarom dacht ik aan een houten koof, dat is toch veel makkelijker te verwerken?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan hout werkt natuurlijk wel iets meer dan gips, dus geen idee hoe dat uitpakt met behang erop. Is de koof gewoon schilderen als je met hout aan de slag wil niet een optie?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Over wat voor ruimte hebben we het?ione schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:58:
Als het behang verder ook overschilderd wordt zou dat kunnen maar als ze een patroon kiest of zo dan niet.PaT schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:27:
@Gonadan hout werkt natuurlijk wel iets meer dan gips, dus geen idee hoe dat uitpakt met behang erop. Is de koof gewoon schilderen als je met hout aan de slag wil niet een optie?
Werken ben ik niet zo bang voor, het is 20 bij 30 of zo, dat kan behang wel aan. Andere kant is volgens mij ook hout, maar die is later gebouwd volgens mij want niet echt recht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, ik bedoelde de ruimte die je zou moeten opvullen.
Is het een mm of 4 mm of zoiets.
[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 27-08-2022 21:53 ]
Oh hahaha. My bad.Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
Nee, ik bedoelde de ruimte die je zou moeten opvullen.
Is het een mm of 4 mm of zoiets.
De balk is 90x90. Metalen profiel is 75 mm. Osb is 12 mm.
Zou dan ongeveer 3 mm zijn.
90 - (75+12)
hout of gipsplaat kan beide prima wat makkelijker is hangt van je skills en gereedschap af. hout kan je nog wel eens strakker om iets heen krijgen. omdat je de hoek ook makkelijk kan lijmen/schroeven/nieten en dus geen rachel/balkje noodzakelijk hoeft te zijn. bij mij hangt het meestal af van wat er nog in de schuur rond ligt te zwerven.Gonadan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:11:
In de kamer van m'n dochter zat een koof om de ventilatiebuis, die komt van beneden en gaat naar zolder. Om meer ruimte te creëren voor haar nieuwe bed ben ik de koof kleiner aan het maken. Kwestie van open breken, één rachel opschuiven en weer dicht maken.
Even een soort van repost, ik zit nog steeds met een "hoe ga ik dit doen" vraagstuk. Ik wil aan ons tuinhuis / overkapping graag een pergola constructie vastmaken. Daar komt druif overheen, leuk voor het zicht en de begroeiing biedt meteen een natuurlijke bescherming tegen de invallende zon.
De constructie ziet er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/4KV51R7ZQqqu7HiishIdrihb.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zichtbaar op de foto, maar aan de plank zit ook nog een dakgootje bevestigd.
Bovenkant van de pergola zou op de hoogte moeten komen van de 15x15 ligger die je aan de rechterkant van de foto ziet. De liggers van het dak komen nu dus te laag uit. Ik overweeg daarom om het dak een stukje in te korten en dan zou ik de liggers van het dak kunnen doortrekken in de horizontale liggers van de pergola. In dat geval zou de vraag zijn: wat is de beste manier om die pergola ligger aan de dakligger te bevestigen?
Het nadeel van deze aanpak is dat ik dan met de dakgoot eigenlijk nergens naartoe kan. Ik overweeg dus ook nog om de liggers van de pergola op het dak te leggen c.q. aan de bovenkant te bevestigen. Ik twijfel een beetje hoe dat er uit zou gaan zien. En in dat geval moet ik iets met de dakbedekking en krijg je, denk ik, altijf een situatie waar bij het dakbeschot zelf makkelijker nat zal worden. Ook niet ideaal.
Ergens heb ik ook het idee dat ik het misschien te moeilijk maak, dus een meer out of the box oplossing is ook welkom.
:strip_exif()/f/image/4KV51R7ZQqqu7HiishIdrihb.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zichtbaar op de foto, maar aan de plank zit ook nog een dakgootje bevestigd.
Bovenkant van de pergola zou op de hoogte moeten komen van de 15x15 ligger die je aan de rechterkant van de foto ziet. De liggers van het dak komen nu dus te laag uit. Ik overweeg daarom om het dak een stukje in te korten en dan zou ik de liggers van het dak kunnen doortrekken in de horizontale liggers van de pergola. In dat geval zou de vraag zijn: wat is de beste manier om die pergola ligger aan de dakligger te bevestigen?
Het nadeel van deze aanpak is dat ik dan met de dakgoot eigenlijk nergens naartoe kan. Ik overweeg dus ook nog om de liggers van de pergola op het dak te leggen c.q. aan de bovenkant te bevestigen. Ik twijfel een beetje hoe dat er uit zou gaan zien. En in dat geval moet ik iets met de dakbedekking en krijg je, denk ik, altijf een situatie waar bij het dakbeschot zelf makkelijker nat zal worden. Ook niet ideaal.
Ergens heb ik ook het idee dat ik het misschien te moeilijk maak, dus een meer out of the box oplossing is ook welkom.
hoe erg moet je je vervelen voordat je het dak gaat vegen?marteltor schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:40:
Vandaag het dak van het schuurtje eens aangeveegd met zachte bezem. Kwamen hoop losliggende zwarte korrels vanaf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
heb je een close-up van dat soort van bladderen?
Doe ik ook elk jaar😉. Bij mij raakt anders de afvoer verstopt die we midden in het dak hebben.twain4me schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
hoe erg moet je je vervelen voordat je het dak gaat vegen?![]()
Het viel me nu ook op dat we een soort blaren hadden. Vorig jaar heeft er nog een dakdekker op gestaan die het er prima uit vond zien. Dus ga er maar vanuit dat het geen kwaad kan.
:strip_exif()/f/image/QV2SHaGTvIefTxkQ4OAVbLAV.jpg?f=fotoalbum_large)
Gereedschap heb ik voor beide opties, stuc ook nog wel. Alleen zowel hout als gipsplaten zou ik moeten halen.twain4me schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:56:
hout of gipsplaat kan beide prima wat makkelijker is hangt van je skills en gereedschap af. hout kan je nog wel eens strakker om iets heen krijgen. omdat je de hoek ook makkelijk kan lijmen/schroeven/nieten en dus geen rachel/balkje noodzakelijk hoeft te zijn. bij mij hangt het meestal af van wat er nog in de schuur rond ligt te zwerven.
Dat strakkere is wel iets waar ik ook aan dacht. Zo kort mogelijk om de buis is het makkelijkst met hout.
Gaat hierom:
![]() |
Zeiss Distagon 21 f/2.8
blaren/blazen kan een teken zijn van damp in de constructie maar ook een teken dat de bitume deeindfase in gaat, het oppervlak wat los laat lijkt mij een 2 indicatie, ik zou dit dak vervangen. er is denk ik gewoon erg matige bitume gebruikt.Woudtwe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:
[...]
Doe ik ook elk jaar😉. Bij mij raakt anders de afvoer verstopt die we midden in het dak hebben.
Het viel me nu ook op dat we een soort blaren hadden. Vorig jaar heeft er nog een dakdekker op gestaan die het er prima uit vond zien. Dus ga er maar vanuit dat het geen kwaad kan.
[Afbeelding]
Verschil is dat sneeuw, wind enz de kracht over de slapers worden verdeeld. De dwars balken zijn om stabiliteit te geven aan je slapers.Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:29:
[...]
Of gewoon kijken hoe het gaat.
Als er 20 cm sneeuw op je dak ligt, stort ook de hele boel toch niet in?
En bij 40 ook niet.
Weegt ook een hoop.
Wil je krachten opvangen met een dwarsbalk dan zal je een balk van muur tot muur moeten trekken. Vast nagelen aan de muren en de slapers.
Als je alleen verticale kracht hang aan de dwarsbalk hoe je hem ook extra bevestigd aan je slaper. Zal dat uit eindelijk de stabiliteit van je slaper aantasten.
Met als oorzaak dat je dak uiteindelijk gaat doorhangen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Jammer dat die buis zo'n eind uit de hoek staat. Dat zal wel niet anders gaan door de dakconstructie?Gonadan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
Gereedschap heb ik voor beide opties, stuc ook nog wel. Alleen zowel hout als gipsplaten zou ik moeten halen.
Dat strakkere is wel iets waar ik ook aan dacht. Zo kort mogelijk om de buis is het makkelijkst met hout.
Gaat hierom:
[Afbeelding]
Heb je overwogen om de buis zoveel mogelijk in de hoek te laten lopen en dan tegen het plafond pas opzij te verslepen met 2 bochten? Dat kun je afwerken met een smalle koof die pas bij het plafond breder wordt. Wellicht minder fraai, maar het geeft je wel meer plek?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wellicht zou je het op kunnen vullen met een 3 mm plaat.ione schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Oh hahaha. My bad.
90 - (75+12)
https://www.gamma.nl/asso...-3-mm-122x61-cm/p/B818520
Klein randje van achterzijde gipsplaat weghalen zodat de gipsplaat wel vlak ligt nog een optie?ione schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Oh hahaha. My bad.
90 - (75+12)
Je weet hoeveel werk/gewicht druiven zijn?jsiegmund schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:01:
Even een soort van repost, ik zit nog steeds met een "hoe ga ik dit doen" vraagstuk. Ik wil aan ons tuinhuis / overkapping graag een pergola constructie vastmaken. Daar komt druif overheen, leuk voor het zicht en de begroeiing biedt meteen een natuurlijke bescherming tegen de invallende zon.
Ik heb de mijne na 1 jaar woekeren met stengels van 6 meter maar verwijderd.
Qua goot: ik zou een makkelijk demontabele er onder doen.
Dan kan je er altijd makkelijk bij om schoon te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 27-08-2022 23:06 ]
Het is het bladderen zoals op de foto van woudte.twain4me schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
hoe erg moet je je vervelen voordat je het dak gaat vegen?![]()
De reden dat ik het dak ging vegen is dat bij harde wind er altijd van die korrels in de tuin liggen. Daarnaast wil ik er 2 zonnepanelen op kwijt (met dichte achterkant en zijkant op de schans, zodat ballast gewicht beperkt mag blijven). Leek me beter dit schoonmaakwerk eerst te doen.
Maandag komt er een specialist een kijkje nemen
Volgens mij had dat wel netter gekund, maar dat weet ik niet zeker.Xander schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:46:
Jammer dat die buis zo'n eind uit de hoek staat. Dat zal wel niet anders gaan door de dakconstructie?
't Schijnt dat ze hier ooit prijzen gewonnen hebben voor efficiënte bouw (lees: goedkoop). Dat geeft aan en toe verrassingen.
Maar ik ben niet van plan de buis te verleggen, dan moet ik door de betonnen laag heen.
Die tip kreeg ik erger ook, maar dat heeft twee nadelen. Enerzijds lijkt me dat minder optimaal voor de luchtstroom maar belangrijker: er komt een hoogslaper met der trap strak tegen de koof. Dus dan creëer je een blok bovenin waar je precies met je hoofd tegenaan kunt klimmen.Heb je overwogen om de buis zoveel mogelijk in de hoek te laten lopen en dan tegen het plafond pas opzij te verslepen met 2 bochten? Dat kun je afwerken met een smalle koof die pas bij het plafond breder wordt. Wellicht minder fraai, maar het geeft je wel meer plek?
Als ik hem iets smaller maak heb ik in principe ruimte genoeg, eigenlijk is dit al voor de zekerheid.
Het bed wat komt is volgens de fabrikant 257 breed, de ruimte tussen de plinten was 256. Dus ik maak nu extra ruimte voor de zekerheid en met de hoop dat ik nog een platte stekker in het stopcontact kan doen in de rechter muur buiten beeld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik neem aan dat ze dat deden omdat er boven het dak in de weg zit.Gonadan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:20:
Die tip kreeg ik erger ook, maar dat heeft twee nadelen. Enerzijds lijkt me dat minder optimaal voor de luchtstroom maar belangrijker: er komt een hoogslaper met der trap strak tegen de koof. Dus dan creëer je een blok bovenin waar je precies met je hoofd tegenaan kunt klimmen.
Is het dan niet logischer om vanaf boven het gat schuin te boren.
Dan de buis in een hoek (zegge 45 graden).
Hiermee schuif je aardig wat centimeters op naar links.
Dit zou dan met stroken van deze plaat op de metal studs kunnen? Of moet ik de hele wand met deze platen gaan doen? Dat is dan weer een extra kostenpost. Heb er dan volgens mij een stuk of 22 nodig.Rzaan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:51:
[...]
Wellicht zou je het op kunnen vullen met een 3 mm plaat.
https://www.gamma.nl/asso...-3-mm-122x61-cm/p/B818520
Als ik het met stroken op de studs kan doen dan is dat prijstechnisch nog wel ok.
Ik zie niet hoe ik dit mooi kan doen. Ik zou dat dan bij elke plaat moeten doen.cverkooyen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
Klein randje van achterzijde gipsplaat weghalen zodat de gipsplaat wel vlak ligt nog een optie?
Edit: of bedoel je alleen het randje waar het op de balk komt? Dat je daar aan de achterkant een beetje wegschaaft?
[ Voor 16% gewijzigd door ione op 28-08-2022 10:29 ]
Denk niet dat je het overal hoeft de doen.ione schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Dit zou dan met stroken van deze plaat op de metal studs kunnen? Of moet ik de hele wand met deze platen gaan doen? Dat is dan weer een extra kostenpost. Heb er dan volgens mij een stuk of 22 nodig.
Als ik het met stroken op de studs kan doen dan is dat prijstechnisch nog wel ok.
Inderdaad op de studs, en misschien nog een strook in het midden.
Weet niet zo goed hoe ver die studs uit elkaar liggen.
Studs komen 60 cm uit elkaar. Door er een strookje op te doen van 3 mm en daar dan de osb tegenaan komt de osb precies op de rand van de balk en zou de gipsplaat goed passen.Rzaan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Denk niet dat je het overal hoeft de doen.
Inderdaad op de studs, en misschien nog een strook in het midden.
Weet niet zo goed hoe ver die studs uit elkaar liggen.
Eigenlijk maak ik osb wat dikker hierdoor toch?
Als het goed is wel.ione schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Studs komen 60 cm uit elkaar. Door er een strookje op te doen van 3 mm en daar dan de osb tegenaan komt de osb precies op de rand van de balk en zou de gipsplaat goed passen.
Eigenlijk maak ik osb wat dikker hierdoor toch?
Maar alleen een strook van 3mm op de stud om deze iets op te dikken is dan voldoende lijkt me.
Ik dacht dat de OSB al overal bevestigd was, maar als dat niet zo is: strook van 3mm op de stud.
Nee ik moet nog beginnen. Had nu een klein stukje als test gedaan. Ik kan dus nog zorgen dat het wordt opgevuld onder de osb.Rzaan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Als het goed is wel.
Maar alleen een strook van 3mm op de stud om deze iets op te dikken is dan voldoende lijkt me.
Ik dacht dat de OSB al overal bevestigd was, maar als dat niet zo is: strook van 3mm op de stud.
Koop 1 plaatje en doe een test. Want misschien is 3 mm net te dik.ione schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Nee ik moet nog beginnen. Had nu een klein stukje als test gedaan. Ik kan dus nog zorgen dat het wordt opgevuld onder de osb.
Wat wil je er op leggen?rockerpoet schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:55:
Iemand een idee of ik deze vloer van egaliseren met bijvoorbeeld egaline? Ik weet bijvoorbeeld niet of er lijmresten op zitten. En hoe zorg ik ervoor dat egaline niet door de kieren van de wand stroomt?
[Afbeelding]
Als dat laminaat is met een onderlaagje, dan is het amper nodig.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zag dat ik nog wat dun triplex had liggen. Heb dat even geprobeerd om als opvulling erachter te doen en dat is al beter.Rzaan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Koop 1 plaatje en doe een test. Want misschien is 3 mm net te dik.
Je 2e optie jaione schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Ik zie niet hoe ik dit mooi kan doen. Ik zou dat dan bij elke plaat moeten doen.
Edit: of bedoel je alleen het randje waar het op de balk komt? Dat je daar aan de achterkant een beetje wegschaaft?
Waarom moet de pergola aan die overkapping vast komen?jsiegmund schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:01:
[Afbeelding]
Die kan toch gewoon los staan?
Anders stuk dak wegzagen, balkjes naar je overkapping zetten en gootje op die balkjes. Vastzetten aan die balk kan op allerlei sjieke manieren maar ook gewoon met een balkdrager of schuine schroeven.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heb je die beugels zelf gemaakt ?Lixis schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:16:
Lekker gevalletje van achteraf om advies vragen, maar benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. Ik heb in de schuur een home gym gebouwd. Daarin heb ik twee pull-up bars opgehangen aan de plafondbalken. Deze zitten met 4x M8 6cm lange houtdraadschroeven vast, zie afbeeldingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kracht is naar beneden gericht ( je gaat er aan hangen ) dus had misschien beter geweest om de bevestigings bouten boven elkaar te maken. Zo is het een enorme hefboom.
Met 2 tegelijk zou ik wel gaan twijfelen. Als je je fanatiek optrekt komt er denk ik best een hoop kracht op te staan, en sowieso al +/-150kg(?) Aan gewicht.
Wellicht in de hoeken tegen de keper aan nog van die stalen verstevigingshoeken schroeven, kosten een paar euro, maar dan worden daar de krachten in ieder geval goed opgevangen richting de constructie.
Wellicht in de hoeken tegen de keper aan nog van die stalen verstevigingshoeken schroeven, kosten een paar euro, maar dan worden daar de krachten in ieder geval goed opgevangen richting de constructie.
https://www.bouwmaat.nl/a...dschap/knauf-klick-board/Gonadan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
Gereedschap heb ik voor beide opties, stuc ook nog wel. Alleen zowel hout als gipsplaten zou ik moeten halen.
Gaat hierom:
[Afbeelding]
We hebben een houten kast die zo te zien blank gelakt is en deze willen we een kleurtje geven. De laklaag is nog helemaal intact.
Kan ik deze gewoon ontvetten, opschuren, gronden, schuren, aflakken?
Of moet de bestaande lak laag er helemaal vanaf?
Indien ik daarover heen kan verven, moet ik dan nog ergens op letten wat de verf betreft? (bijv niet op waterbasis, of juist wel)
Tweede vraag
Kan ik deze kast tm Oktober buiten opslaan onder een overkapping? Wel ondergestopt met plastic en staat niet rechtstreeks op de koude grond.
Indien ik daarover heen kan verven, moet ik dan nog ergens op letten wat de verf betreft? (bijv niet op waterbasis, of juist wel)
Tweede vraag
Kan ik deze kast tm Oktober buiten opslaan onder een overkapping? Wel ondergestopt met plastic en staat niet rechtstreeks op de koude grond.
:strip_exif()/f/image/SUEahxTZuVtorZbJT3TIQjFM.jpg?f=fotoalbum_large)
Louzy#2475
Die heb ik wel eens gezien inderdaad, maar met losse platen werken vind ik ook wel makkelijk.
Klus is onderhand geklaard. Toch gewoon gips gedaan. Hout ga je failliet aan een MDF heeft zoveel bewerking nodig dat het geen voordeel heeft over gips.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe zoek je scharnieren?
Ik wil een uitklap dingetje maar heb geen flauw idee hoe een scharnier heet wat dit kan.
Ik zoek je dat? Is er een scharnier determinatietabel?
Ik wil een uitklap dingetje maar heb geen flauw idee hoe een scharnier heet wat dit kan.
FreeReef.nl
Is dit wellicht een startpunt in je zoektocht?World Citizen schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:47:
Hoe zoek je scharnieren?
Keuzehulp
Het helpt wel als je iets concreter wordt dan 'uitklapdingetje' denk ik.World Citizen schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:47:
Hoe zoek je scharnieren?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja! Daarmee heb ik laatst andere scharnieren gevonden. Maar wat ik nu moet hebben staat er niet in.Den_S85 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Is dit wellicht een startpunt in je zoektocht?
Keuzehulp
Ik wil een soort uittrek plank. Ik heb een plaatje gemaakt van het zijaanzicht.
De bovenste 2 tekening zijn een 3d aanzicht. Ik heb dus een lange vierkante ruimte, en de onderkant moet naar beneden zakken en een stukje naar voren komen.
De onderste 2 plaatjes zijn een zijaanzicht. Het groene ding zou dan een soort scharnier worden.
De bedoeling is dat het bruine houte plankje naar beneden en naar voren komt.
/f/image/h19JtxF8G9MiRZNloln1n20p.png?f=fotoalbum_large)
Het word een bedieningspaneel. Op het bruine houten plankje komt aparatuur om te bedienen, en die moet dus naar voren kunnen schuiven.
Om je een idee te geven.
Dit is een meubel waar het in moet komen. In de 2e foto zie je de onderkant van het blad. Hierin zie je 2 latten. Dat is die vierkante koker uit de Paint tekening.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ok7NDu7OjzZFn1TBMAIJC2JY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oaa3bjbvnlc109zdNb4e6L4H.jpg?f=user_large)
Het paneel zit dus in dat gat en moet eruit komen zakken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iMp80Zbf2fxRDbdZBe3CoNXG.jpg?f=user_large)
FreeReef.nl
AlstuGonadan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Het helpt wel als je iets concreter wordt dan 'uitklapdingetje' denk ik.
FreeReef.nl
@World Citizen even wat rond zoeken op:
https://www.meubelbeslagonline.nl/
Kom ik zelf uit op iets van een klep-lift beslag:
https://www.meubelbeslagonline.nl/klepscharnieren/keukenklep
Maar dat gaat omhoog (en met een beetje creativiteit wel naar beneden/voren). Geen idee hoe het zit met de belastbaarheid.
En bij de oosterburen: https://so-handel.de/Klappenbeschlaege-106/
https://www.meubelbeslagonline.nl/
Kom ik zelf uit op iets van een klep-lift beslag:
https://www.meubelbeslagonline.nl/klepscharnieren/keukenklep
Maar dat gaat omhoog (en met een beetje creativiteit wel naar beneden/voren). Geen idee hoe het zit met de belastbaarheid.
En bij de oosterburen: https://so-handel.de/Klappenbeschlaege-106/
[ Voor 10% gewijzigd door Melmer op 28-08-2022 20:56 ]
Ik ben niet vies van in de tuin werken, heb ook een aardig stuk moestuin, gazon en andere dingen die onderhouden moeten worden. Dus die druif die kan er nog wel bij denk ik. En als het echt niet te doen is kan ik 'm altijd nog vervangen door iets anders leuks wat minder woekert. Gewicht is een ander verhaal inderdaad, vind ik lastig om in te schatten waar je het dan uiteindelijk over hebt.DJMaze schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:03:
[...]
Je weet hoeveel werk/gewicht druiven zijn?
Ik heb de mijne na 1 jaar woekeren met stengels van 6 meter maar verwijderd.
Qua goot: ik zou een makkelijk demontabele er onder doen.
Dan kan je er altijd makkelijk bij om schoon te maken.
Nee, niet zelf gemaakt. Anders had ik ze inderdaad liever helemaal verticaal willen hebben. Dit was het enige kant-en-klare wat daar het dichtste bij kwam. De meeste andere pull-up bars hebben geen mogelijkheden om alleen op een balk te bevestigen.Truffeltje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Heb je die beugels zelf gemaakt ?
De kracht is naar beneden gericht ( je gaat er aan hangen ) dus had misschien beter geweest om de bevestigings bouten boven elkaar te maken. Zo is het een enorme hefboom.
Gedaan! Zie een paar posts terug. Het lijkt hiermee stevig genoeg te zijn. Bedankt voor het meedenken allemaal_ferry_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:50:
Met 2 tegelijk zou ik wel gaan twijfelen. Als je je fanatiek optrekt komt er denk ik best een hoop kracht op te staan, en sowieso al +/-150kg(?) Aan gewicht.
dat is een gekleurdelak en geen blanke lak.louzy82 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:39:
We hebben een houten kast die zo te zien blank gelakt is en deze willen we een kleurtje geven. De laklaag is nog helemaal intact.
Tweede vraag
[Afbeelding]
Ik zou hem/haar ontvetten, opschuren daarna een goede grondverf/primer gebruiken en erop smeren wat je wil.
spullen van hout vinden dat (half) buiten staan doorgaans niet heelleuk. je loopt de kans op krom trekken en scheuren (letop ik zeg niet dat het gaat gebeuren, het gaat ook vaak goed.)
er is ook osb van 15mmione schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Oh hahaha. My bad.
90 - (75+12)
Kunnen we nog een shop tour verwachtenHTT-Thalan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:20:
Ik heb zélfs de stofzuiger ter hande genomen....!!
Maar één zijde van de werkplaats is nu netjes. Nu de achterzijde, de werktafel en de metaalhoek nog.
Ben wel benieuwd naar de rest eigenlijk.
Ligt eraan, zitten daar meer mensen op te wachten?MG88 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:30:
[...]
Kunnen we nog een shop tour verwachten![]()
Ben wel benieuwd naar de rest eigenlijk.
ik niet, bij het zien van opgeruimde werkplaatsen wordt ik er aan herrinerd dat ik heel veel puin moet ruimenHTT-Thalan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
Ligt eraan, zitten daar meer mensen op te wachten?.
Inbrekers misschien?HTT-Thalan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
Ligt eraan, zitten daar meer mensen op te wachten?.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/