Ik zal het voor nu even bij foto's houden, want mijn videospul ligt allemaal niet klaar en dit was makkelijker.
Zoals gezegd peins ik nog over een YT kanaal, dan maak ik nog wel een bewegende versie.
Toen we de woning betrokken (en ik de garage) was het dit:
En buiten een antieke Bosch Cirkelzaag en even gammele Bosch klopboor (die ik beiden vandaag de dag nog heb) en de Einhell zaag op de foto was dit ook precies wat ik bezat om te beginnen met mijn werkplaats. Mijn eerste werkstuk was een bureautje voor mijn dochter omdat we bij de Ikea niks konden krijgen in de specifieke maat die zij kwijt kon naast haar bedje.
Fast forward 2+ jaar. Vandaag heb ik iets meer machinerie staan en heb ik de ruimte bijna uitgevuld met spul.
Disclaimer: Alle foto's zijn een leugen. Het is hier nooit zo schoon en netjes.
De hele ruimte bedraagt ongeveer 6 meter breed en 11 meter lang. Je ziet direct dat het plafond doorloopt naar achteren, dat was eerst niet, dit heb ik zelf aangelegd. De nieuwe balken zitten met chemische ankers in de muur vast en daarmee heb ik de boel doorgetrokken.
Rechts heb ik mijn 'gevaarlijke stoffen' kast (benzine, olie, verf, aggressieve schoonmaakmiddelen, gif). De tweede kast bevat vooral voorraden (papier, schoonmaakazijn, dozen etc). Zoals het hoort heb ik de bovenkant van de kasten volgepleurd met rotzooi waar ik geen andere plek voor heb.
Links daarvan de metaalwerkbank. Ik heb expres een aparte werkbank waar ik met troep werk zoals WD40, olie, benzine, roestoplosser etc etc. Dit omdat wanneer deze stoffen hout raken, het hout geen afwerking meer accepteert en dit moet je dus gescheiden houden. Daar heb ik ook plaatselijke verlichting, is de werkbank hoger (~100cm) en staat er een kruk zodat je comfortabel aan klein spul kan werken. Hier hangt ook een mini werkplaatsradiootje, heb ik mijn bankschroef en een stationaire schuurmachine voor slijpwerk. Daaronder hangt een magneetbak die ook gelijk het metaalvijlsel opvangt dat van de schuurmachine vliegt.
Onder de werkbank een afzuigton (mijn eerste vorm van werkplaats stofafzuiging), een kleine compressor, een kleine grijpvoorraad metaal assorti en een oud kastje met daarin weinig gebruikt gereedschap (slijptol, breekijzer, poelietrekker, dat soort gedoe). Er rechts naast een krik voor het wisselen van de winter/zomerbanden (die sla ik op zolder op). Bovenop allerhande smeer en poetsmiddelen en twee dozen met elektronica voorraad (kabels, buizen, schakelmateriaal etc).
Tja, wie heeft hem niet gezien ondertussen

. Mijn antieke lintzaag. Helemaal gerestaureerd tot de lagertjes aan toe en werkt weer 100%. Hij word in gebruik genomen zodra ik alle benodigde veiligheid heb aangebouwd, waar ik nu mee bezig ben. De houten kooi (en straks deur) omsluit alle bewegende delen en de kist dient ook gelijk voor het afleggen van spullen. Links de voorraad linten, ik koop binnenkort nog een ripper lint om ook echt bomen te kunnen verzagen. Hiervoor moet ik nog een rails in het plafond maken om mijn liertje aan te hangen zodat ik tilhulp heb hiervoor. De tafel (die op zichzelf al ~100kg weegt) kantelt 45 graden en de linten zijn zo'n 5.5 meter lang, in verschillende breedtes en TPI's (teeth per inch). De motor heeft 4PK en draait op krachtstroom. Hij kan ~60cm kwijt links van het lint en tot 40cm hoog hebben. Er is 4 meter in- en uitvoerruimte voor en na het lint voorzien.
De voorraad eikenhout staat hier tijdelijk, binnenkort komt hier een grote draaibank te staan.
Mijn 'klemstation'. Wijst zichzelf denk ik. Hier ook de (wederom, zelfgebouwde, zoals alles in deze werkplaats) trap naar de zolder.
Ik kan het nooit laten om uit luiheid af en toe wat spul hier weg te zetten. Je zou zeggen dat ik toch ruimte genoeg heb maar ik hou de werkvloer graag leeg en schoon om ongelukken te voorkomen. Dit bordes bedraagt meer dan een vierkante meter en zo is er dus voldoende ruimte om er langs te kunnen.
Ik heb alle tredes voorzien van rubberen strips zodat ook als de boel stoffig is, je geen risico hebt dat je van de trap schiet als je wat aan het tillen bent. En zo komen we aan op het duistere zoldertje...
Mja. Ik doe af en toe een poging weer wat orde aan te brengen, maar hier besteed ik zoals je ziet niet heel veel tijd. Het is vooral een dumpplek voor houtvoorraad en allerhande spullen die ik nergens kwijt kan of wil zoals een dakkoffer, banden, nog te slopen meubelen, oude computertroep, you name it.
Dit is ook waar ik mijn loeigrote stofzuiger heb staan, een 3PK dubbele unit van HBM met ongeveer 300 liter capaciteit. Ik gebruik aparte zakken als ik 'vies' hout schoonmaak (zoals gelakt hout) want in principe wil ik hier alleen schone houtkrullen uit halen, die gebruiken we o.a. voor de moestuin, de struiken en de composthoop.
Verder nog een oud kozijn dat ik opnieuw ga gebruiken, de oude bench van mijn hond, de extra stoelen van onze 7-zitter, rotzooi van de verhuizing nog (2+ jaar terug

). You get the picture

. Gauw weg hier.
Het is vrij hoog hier. Het hekje rechts kan weg, mocht ik ooit iets groots naar boven/beneden zou moeten brengen. De trap is ongeveer een meter breed en alhoewel niet de mooiste trap ooit, een stuk beter dan dat wankele grenen ding dat hier eerder hing (waarvan de lasnaden bij demontage ook al geknapt bleken te zijn

). Hier kan ik veilig met zakken houtstof of voorraad lopen zonder kans eraf te lazeren of klem te zitten.
Mijn mini draaibankje. Gekocht omdat ik hem voor weinig kon krijgen en dus te leren draaien. Ik ben nog lang geen ervaren houtdraaier maar gebruik het vaak genoeg om erbij te houden, en ik ga dus nu ook een grotere neerzetten. De kleine blijft omdat hij zoveel accessoires heeft en handig is voor miniatuurwerk.
Daaronder mijn metaalopslag en allerhande grijpvoorraad. Plastic potten voor verf of olie, wielen, metalen beugels, ik gebruik regelmatig oud metaal om te hergebruiken tot beugel of voor reparaties.
Op de voorgrond de werkbank van de kinderen. Voorzien van wat klemmetjes, een zaagbakje, een koffertje met gereedschap en spijkertjes en een figuurzaagje. De oudste van de drie is ondertussen groot genoeg voor mijn werkbank, maar de meiden gebruiken hem nog graag.
Rechts mijn werkplaatspers, ding zou 12 ton moeten kunnen drukken. Ik neem het maar aan. Onder de trap (geen centimeter word verspild hier...) de mand van de mobiele bewakingsunit.
De lade bevat ook weer voorraden: stofzakken, ladegeleiders, materiaal van machines. Links daarvan (slecht te zien, maar hij staat er) een mini freestafel, mijn heggeschaar, koffers met weinig gebruikt gereedschap (breekwerk, gipsschaaf, verfstekers enzo). Een mandje met houtresten en ervoor de houtkachel die nog geinstalleerd moet worden voorin de werkplaats. Bovenop ligt mijn 400kg elektrische lier waarmee ik de lintzaag en de vlakbank van de kar heb gelost destijds. Die krijgt een permanente plaats bij de lintzaag om stammen te hijsen.
We zijn aangekomen bij de rechterzijde van mijn langhoutstation. Onderin kan ik stukken tot 3 meter kwijt, er ligt nu een partij van 50 stuks planken die ooit ofwel een schutting of een bekleding van een gastenhuis gaan worden.
Bovenin rechts wat kastjes met allerhande reststukken hout (moet ik nog een keer elders leggen zodat ik de kastjes vrij heb voor spullen). Onderin de Makita 'Big Bertha' cirkelzaag van 2000watt. Gek genoeg is dat ding minder eng/volatiel om te gebruiken de oude 600w Bosch Groen bovenin. Daar vind je ook gelijk mijn multitool van Vonroc, mijn Parkside recipro en mijn laadstation voor accutroep. Een oude makita acculamp, een B&D accutol en 3 Parkside machines, een klopboor, een schroefmachine en een slagschroevendraaier met een stuk of 8 accu's erbij, meerendeel 20v/4Ah. De B&D en Makita zijn 18v/2Ah. Rechts ligt nog een Hikoki decoupeerzaag met zijn eigen 5Ah accu.
Bij het raam de bijlen waar ik nog geen nette plek voor heb verzonnen en twee grote blokschaven die ik nog op moet knappen voor gebruik. Links daarvan mijn assorti-dozen en meer gereedschap. Onderin bouten en moeren, een doos met boren en ook een 'bug out koffer' voor elektra. Deze bevat alles om in huis elektrawerk te doen (tangen, schroevendraaiers, tape, kroonstenen, lasdoppen etc etc). Daarboven een B&D elektrische schaaf, Bosch groen driehoek/delta schuurapparaatje, een Gamma bandschuurmachine en een Einhell excenter. Daar ligt ook mijn Triton deuvelmachine en bovenop een doos voorraad schuurbanden, die schuurschijven en delta's voor de Bosch zitten in witten dozen achter de kolomboormachine.
Voor we verder lopen even de twee grote olifanten in de kamer, zij het dan niet roze. Een 3,5pk Jet JTS 600XL zaagmachine met roltafel en een 3pk Jet JPT-260 Vlak/VanDiktebank. Beiden krachtstroom. De zaagtafel kan grofweg 2 meter kwijt links van het blad (de arm schuif uit en ondersteunt het werkstuk) en ~65cm rechts ervan. De schaafbank kan tot 25cm breed gaan en ruwweg 22 centimeter hoog. Voor beide machines is 3 meter in- en uitvoer ruimte voorzien. Ze staan op rubberen voeten om trillingen en lawaai enigzins tegen te gaan. Ertussenin een verrijdbaar kastje met o.a. handleidingen maar ook de zaagbladen, messen en gereedschap om alles te wisselen.
Mijn Einhell kolomboor, verzonken in het werkblad. Word sporadisch gebruikt. Deze plaatsing zit de werking van de afkortzaag geheel niet in de weg, vandaar de keuze. Word exclusief voor houtbewerking gebruikt. Links ernaast mijn no-name (ooit eens kapot gekregen) afkortzaag. Ding is niet geheel recht (maar ik ken de afwijkingen en kan ermee werken). maar heeft een 1700w motor en een 254mm blad en kan dus redelijk wat aan. Er zit een rubberen afdekking omheen (vijverbedekkingfolie) om het hok erachter vacuum te zuigen bij gebruik, daar loopt namelijk afzuiging naartoe. De folie is nu wat gescheurd en losgeraakt, maar in principe werkt dit heel aardig om het stof weg te houden i.c.m. een aftakking naar de poort bovenop de zaag. Ding gaat tot 30cm diep (telescopisch) en kan 3+ meter rechts van het blad kwijt en 4+ meter links ervan. Eronder meer houtopslag.
Boven de zaag mijn frezen. Ik bezit een totaal van 4 stuks: een Ferm waarvan de asblokkering stuk is (zat ooit in mijn freestafeltje), een Makita (die er nu in hangt), een Bosch met 6mm schacht (voor klein/licht werk) en een wat grotere B&D die ik ooit eens foutief graties toegestuurd heb gekregen door Amazon. Daarbij ook wat assorti dozen met freesbitjes voor allen. Daar weer boven opslag voor pluggen en betonschroeven enzo.
Onder dit gedeelte weer meer langhoutopslag, in dit geval stukken van 4 meter of iets langer (het stuk dat nu op de bank ligt is meer dan 5 meter en past niet, maar word binnenkort verwerkt). Hier begint het 'authentieke gedeelte' van mijn werkplaats. Mijn collectie handzagen nog in het raam en links een kleinere lintzaag met fijne linten voor klein en precies werk.
Rechts ook mijn onlangs gebouwde la voor meubelbeslag en andere hout-tools:
en dan hebben we mijn handwerkstation:
zoals je eerder al zag staat mijn houtwerkbank hier vlakbij, zodat ik overal makkelijk bij kan. Beitels, schaven, gutsen, lijm, handschuurpapier, alles wat je nodig hebt om zonder lawaai en ongelofelijk veel slomer dan normaal iets te bouwen. Maar ik grijp er toch vaak naar. Niet alleen geeft het meer voldoening, een randje met een schaaf breken is ook gewoon vaak sneller dan met een frees. Hier ook de olie waarmee ik mijn werk graag bedek (omdat verven kut is en olie is voor luie mensen, ook is het milieuvriendelijker en sneller). Links de trap die ik gewoon letterlijk nergens anders goed kwijt kon.
Nooduitgang en winterdeur (dan blijft de voorzijde meestal dicht). Hier hangen ook mijn motorspullen met een bankje om mijn laarzen aan te doen en komt alle elektra binnen. Onderin een deksel naar de kruipruimte.
En dan de houtwerkbank. Ook deze volledig in eigen huis vervaardigd. Weegt ongeveer 200 kilo, heeft twee klemmen en wat 'dog holes' plus een verdieping in het blad voor het afleggen van materiaal zodat het blad vrij kan blijven. Ik ben nu een frame aan het schilderen wat straks, voorzien van een metalen draadmat, voor de motor van de lintzaag komt (dan kan de lucht van de koeling eruit en vingertjes er niet in). De boomstam bewaar ik voor op de grote draaibank en verder vind je hier onderin restanten oude schroeven/spijkers (voor hergebruik) en wat luxere houtresten (padoek, noten, essen, eiken etc).
Ik heb de opmerking vaker gekregen waarom ik geen 'echt' gereedschap koop. Wel, om dezelfde reden dat ik hergebruikt hout benut. Het is veel goedkoper, ik ben geen vakman of profi en ik wil zoveel mogelijk opties hebben. Vrijwel alles wat ik bezit is ofwel 2ehands gehaald of bij een budgetvendor. Zolang je naar je materiaal en je mogelijkheden werkt hoeft het geen beperking te zijn. Alle afzuiging is gedaan met 125mm rioolpijp met plastic schuifjes erin zodat de HBM altijd maar 1 machine hoeft af te zuigen. De wanden zijn bekleed met OSB om monteren van troep makkelijker te maken en geluid naar buiten toe te dempen.
De voornaamste zaken die nog gaan veranderen zijn de eerder genoemde draaibank, ik ben nog in onderhandeling voor een antieke gatensteek en ik wil nog iets op de vloer maken om mijn knieën (nu en in de toekomst) een beetje te sparen. Ik twijfel ook nog over isolatie tegen de garagedeur (de vloer, muren en dak hebben dat al).
Like, subscribe en sub

.