“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Al mijn waardevolle gereedschap (en waardevol is een hele relatieve term hier
Jij helpt anders niet echt mee anoniem te blijvenFraggert schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:25:
op zich leuk te zien Htt,
aangepastHTT-Thalan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:33:
[...]
Jij helpt anders niet echt mee anoniem te blijven.
Ik zal het voor nu even bij foto's houden, want mijn videospul ligt allemaal niet klaar en dit was makkelijker.MG88 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:30:
[...]
Kunnen we nog een shop tour verwachten![]()
Ben wel benieuwd naar de rest eigenlijk.
Zoals gezegd peins ik nog over een YT kanaal, dan maak ik nog wel een bewegende versie.
Toen we de woning betrokken (en ik de garage) was het dit:
:strip_exif()/f/image/x6Olsl1bv2fKC4wSpsInMt2B.jpg?f=fotoalbum_large)
En buiten een antieke Bosch Cirkelzaag en even gammele Bosch klopboor (die ik beiden vandaag de dag nog heb) en de Einhell zaag op de foto was dit ook precies wat ik bezat om te beginnen met mijn werkplaats. Mijn eerste werkstuk was een bureautje voor mijn dochter omdat we bij de Ikea niks konden krijgen in de specifieke maat die zij kwijt kon naast haar bedje.
:strip_exif()/f/image/9K0KEBjpeDvCrGYpo3zviF5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Fast forward 2+ jaar. Vandaag heb ik iets meer machinerie staan en heb ik de ruimte bijna uitgevuld met spul.
Disclaimer: Alle foto's zijn een leugen. Het is hier nooit zo schoon en netjes.
:strip_exif()/f/image/C24XFchpZEfQiZ1F7GuXOEbe.jpg?f=fotoalbum_large)
De hele ruimte bedraagt ongeveer 6 meter breed en 11 meter lang. Je ziet direct dat het plafond doorloopt naar achteren, dat was eerst niet, dit heb ik zelf aangelegd. De nieuwe balken zitten met chemische ankers in de muur vast en daarmee heb ik de boel doorgetrokken.
:strip_exif()/f/image/K8BS6JAU1RCGv69wTOoyXSCX.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts heb ik mijn 'gevaarlijke stoffen' kast (benzine, olie, verf, aggressieve schoonmaakmiddelen, gif). De tweede kast bevat vooral voorraden (papier, schoonmaakazijn, dozen etc). Zoals het hoort heb ik de bovenkant van de kasten volgepleurd met rotzooi waar ik geen andere plek voor heb.
Links daarvan de metaalwerkbank. Ik heb expres een aparte werkbank waar ik met troep werk zoals WD40, olie, benzine, roestoplosser etc etc. Dit omdat wanneer deze stoffen hout raken, het hout geen afwerking meer accepteert en dit moet je dus gescheiden houden. Daar heb ik ook plaatselijke verlichting, is de werkbank hoger (~100cm) en staat er een kruk zodat je comfortabel aan klein spul kan werken. Hier hangt ook een mini werkplaatsradiootje, heb ik mijn bankschroef en een stationaire schuurmachine voor slijpwerk. Daaronder hangt een magneetbak die ook gelijk het metaalvijlsel opvangt dat van de schuurmachine vliegt.
Onder de werkbank een afzuigton (mijn eerste vorm van werkplaats stofafzuiging), een kleine compressor, een kleine grijpvoorraad metaal assorti en een oud kastje met daarin weinig gebruikt gereedschap (slijptol, breekijzer, poelietrekker, dat soort gedoe). Er rechts naast een krik voor het wisselen van de winter/zomerbanden (die sla ik op zolder op). Bovenop allerhande smeer en poetsmiddelen en twee dozen met elektronica voorraad (kabels, buizen, schakelmateriaal etc).
:strip_exif()/f/image/Qip3QNZvZBkV3khintYklyRC.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, wie heeft hem niet gezien ondertussen
De voorraad eikenhout staat hier tijdelijk, binnenkort komt hier een grote draaibank te staan.
:strip_exif()/f/image/CAJDfV2jlNeyeH7HGQvCIeW4.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 'klemstation'. Wijst zichzelf denk ik. Hier ook de (wederom, zelfgebouwde, zoals alles in deze werkplaats) trap naar de zolder.
:strip_exif()/f/image/mqRytKKAbZ4C30FdMMDC9Ip9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan het nooit laten om uit luiheid af en toe wat spul hier weg te zetten. Je zou zeggen dat ik toch ruimte genoeg heb maar ik hou de werkvloer graag leeg en schoon om ongelukken te voorkomen. Dit bordes bedraagt meer dan een vierkante meter en zo is er dus voldoende ruimte om er langs te kunnen.
Ik heb alle tredes voorzien van rubberen strips zodat ook als de boel stoffig is, je geen risico hebt dat je van de trap schiet als je wat aan het tillen bent. En zo komen we aan op het duistere zoldertje...
:strip_exif()/f/image/qKMvWUl6Fv1DKaObkdAfHQal.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z4ZCYWrO6KQ2slys0IoO41FC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mja. Ik doe af en toe een poging weer wat orde aan te brengen, maar hier besteed ik zoals je ziet niet heel veel tijd. Het is vooral een dumpplek voor houtvoorraad en allerhande spullen die ik nergens kwijt kan of wil zoals een dakkoffer, banden, nog te slopen meubelen, oude computertroep, you name it.
:strip_exif()/f/image/YpoEeXOPY31E22amC2G9KINQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ook waar ik mijn loeigrote stofzuiger heb staan, een 3PK dubbele unit van HBM met ongeveer 300 liter capaciteit. Ik gebruik aparte zakken als ik 'vies' hout schoonmaak (zoals gelakt hout) want in principe wil ik hier alleen schone houtkrullen uit halen, die gebruiken we o.a. voor de moestuin, de struiken en de composthoop.
Verder nog een oud kozijn dat ik opnieuw ga gebruiken, de oude bench van mijn hond, de extra stoelen van onze 7-zitter, rotzooi van de verhuizing nog (2+ jaar terug
:strip_exif()/f/image/0iI2LoczTZH4ATCxAMF1XYos.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is vrij hoog hier. Het hekje rechts kan weg, mocht ik ooit iets groots naar boven/beneden zou moeten brengen. De trap is ongeveer een meter breed en alhoewel niet de mooiste trap ooit, een stuk beter dan dat wankele grenen ding dat hier eerder hing (waarvan de lasnaden bij demontage ook al geknapt bleken te zijn

:strip_exif()/f/image/eEaoX3nzfFRERJye6UDdTD9H.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn mini draaibankje. Gekocht omdat ik hem voor weinig kon krijgen en dus te leren draaien. Ik ben nog lang geen ervaren houtdraaier maar gebruik het vaak genoeg om erbij te houden, en ik ga dus nu ook een grotere neerzetten. De kleine blijft omdat hij zoveel accessoires heeft en handig is voor miniatuurwerk.
Daaronder mijn metaalopslag en allerhande grijpvoorraad. Plastic potten voor verf of olie, wielen, metalen beugels, ik gebruik regelmatig oud metaal om te hergebruiken tot beugel of voor reparaties.
Op de voorgrond de werkbank van de kinderen. Voorzien van wat klemmetjes, een zaagbakje, een koffertje met gereedschap en spijkertjes en een figuurzaagje. De oudste van de drie is ondertussen groot genoeg voor mijn werkbank, maar de meiden gebruiken hem nog graag.
Rechts mijn werkplaatspers, ding zou 12 ton moeten kunnen drukken. Ik neem het maar aan. Onder de trap (geen centimeter word verspild hier...) de mand van de mobiele bewakingsunit.
:strip_exif()/f/image/cJ07ZI809MfkypeXr8YBx7t9.jpg?f=fotoalbum_large)
De lade bevat ook weer voorraden: stofzakken, ladegeleiders, materiaal van machines. Links daarvan (slecht te zien, maar hij staat er) een mini freestafel, mijn heggeschaar, koffers met weinig gebruikt gereedschap (breekwerk, gipsschaaf, verfstekers enzo). Een mandje met houtresten en ervoor de houtkachel die nog geinstalleerd moet worden voorin de werkplaats. Bovenop ligt mijn 400kg elektrische lier waarmee ik de lintzaag en de vlakbank van de kar heb gelost destijds. Die krijgt een permanente plaats bij de lintzaag om stammen te hijsen.
:strip_exif()/f/image/kZhP1OvZMJpJRDiYEADdciSR.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn aangekomen bij de rechterzijde van mijn langhoutstation. Onderin kan ik stukken tot 3 meter kwijt, er ligt nu een partij van 50 stuks planken die ooit ofwel een schutting of een bekleding van een gastenhuis gaan worden.
Bovenin rechts wat kastjes met allerhande reststukken hout (moet ik nog een keer elders leggen zodat ik de kastjes vrij heb voor spullen). Onderin de Makita 'Big Bertha' cirkelzaag van 2000watt. Gek genoeg is dat ding minder eng/volatiel om te gebruiken de oude 600w Bosch Groen bovenin. Daar vind je ook gelijk mijn multitool van Vonroc, mijn Parkside recipro en mijn laadstation voor accutroep. Een oude makita acculamp, een B&D accutol en 3 Parkside machines, een klopboor, een schroefmachine en een slagschroevendraaier met een stuk of 8 accu's erbij, meerendeel 20v/4Ah. De B&D en Makita zijn 18v/2Ah. Rechts ligt nog een Hikoki decoupeerzaag met zijn eigen 5Ah accu.
Bij het raam de bijlen waar ik nog geen nette plek voor heb verzonnen en twee grote blokschaven die ik nog op moet knappen voor gebruik. Links daarvan mijn assorti-dozen en meer gereedschap. Onderin bouten en moeren, een doos met boren en ook een 'bug out koffer' voor elektra. Deze bevat alles om in huis elektrawerk te doen (tangen, schroevendraaiers, tape, kroonstenen, lasdoppen etc etc). Daarboven een B&D elektrische schaaf, Bosch groen driehoek/delta schuurapparaatje, een Gamma bandschuurmachine en een Einhell excenter. Daar ligt ook mijn Triton deuvelmachine en bovenop een doos voorraad schuurbanden, die schuurschijven en delta's voor de Bosch zitten in witten dozen achter de kolomboormachine.
:strip_exif()/f/image/Y7upMfkFIXDBr56uAA2Rhocc.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor we verder lopen even de twee grote olifanten in de kamer, zij het dan niet roze. Een 3,5pk Jet JTS 600XL zaagmachine met roltafel en een 3pk Jet JPT-260 Vlak/VanDiktebank. Beiden krachtstroom. De zaagtafel kan grofweg 2 meter kwijt links van het blad (de arm schuif uit en ondersteunt het werkstuk) en ~65cm rechts ervan. De schaafbank kan tot 25cm breed gaan en ruwweg 22 centimeter hoog. Voor beide machines is 3 meter in- en uitvoer ruimte voorzien. Ze staan op rubberen voeten om trillingen en lawaai enigzins tegen te gaan. Ertussenin een verrijdbaar kastje met o.a. handleidingen maar ook de zaagbladen, messen en gereedschap om alles te wisselen.
:strip_exif()/f/image/OSHQQPGPg6hvcvwA0IMqtoGJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Einhell kolomboor, verzonken in het werkblad. Word sporadisch gebruikt. Deze plaatsing zit de werking van de afkortzaag geheel niet in de weg, vandaar de keuze. Word exclusief voor houtbewerking gebruikt. Links ernaast mijn no-name (ooit eens kapot gekregen) afkortzaag. Ding is niet geheel recht (maar ik ken de afwijkingen en kan ermee werken). maar heeft een 1700w motor en een 254mm blad en kan dus redelijk wat aan. Er zit een rubberen afdekking omheen (vijverbedekkingfolie) om het hok erachter vacuum te zuigen bij gebruik, daar loopt namelijk afzuiging naartoe. De folie is nu wat gescheurd en losgeraakt, maar in principe werkt dit heel aardig om het stof weg te houden i.c.m. een aftakking naar de poort bovenop de zaag. Ding gaat tot 30cm diep (telescopisch) en kan 3+ meter rechts van het blad kwijt en 4+ meter links ervan. Eronder meer houtopslag.
Boven de zaag mijn frezen. Ik bezit een totaal van 4 stuks: een Ferm waarvan de asblokkering stuk is (zat ooit in mijn freestafeltje), een Makita (die er nu in hangt), een Bosch met 6mm schacht (voor klein/licht werk) en een wat grotere B&D die ik ooit eens foutief graties toegestuurd heb gekregen door Amazon. Daarbij ook wat assorti dozen met freesbitjes voor allen. Daar weer boven opslag voor pluggen en betonschroeven enzo.
:strip_exif()/f/image/Wu97O3tUGmfFHotWVqurZFiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder dit gedeelte weer meer langhoutopslag, in dit geval stukken van 4 meter of iets langer (het stuk dat nu op de bank ligt is meer dan 5 meter en past niet, maar word binnenkort verwerkt). Hier begint het 'authentieke gedeelte' van mijn werkplaats. Mijn collectie handzagen nog in het raam en links een kleinere lintzaag met fijne linten voor klein en precies werk.
Rechts ook mijn onlangs gebouwde la voor meubelbeslag en andere hout-tools:
:strip_exif()/f/image/t6wMDgXERUri2FtYQCHgVqMW.jpg?f=fotoalbum_large)
en dan hebben we mijn handwerkstation:
:strip_exif()/f/image/v0IknUbvkOHAlHTPZn1oUmX3.jpg?f=fotoalbum_large)
zoals je eerder al zag staat mijn houtwerkbank hier vlakbij, zodat ik overal makkelijk bij kan. Beitels, schaven, gutsen, lijm, handschuurpapier, alles wat je nodig hebt om zonder lawaai en ongelofelijk veel slomer dan normaal iets te bouwen. Maar ik grijp er toch vaak naar. Niet alleen geeft het meer voldoening, een randje met een schaaf breken is ook gewoon vaak sneller dan met een frees. Hier ook de olie waarmee ik mijn werk graag bedek (omdat verven kut is en olie is voor luie mensen, ook is het milieuvriendelijker en sneller). Links de trap die ik gewoon letterlijk nergens anders goed kwijt kon.
:strip_exif()/f/image/XYxoiXN3AugXVkcMNhzz0na1.jpg?f=fotoalbum_large)
Nooduitgang en winterdeur (dan blijft de voorzijde meestal dicht). Hier hangen ook mijn motorspullen met een bankje om mijn laarzen aan te doen en komt alle elektra binnen. Onderin een deksel naar de kruipruimte.
:strip_exif()/f/image/uDCnaLcBqeGb3SOeseFtAGPd.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de houtwerkbank. Ook deze volledig in eigen huis vervaardigd. Weegt ongeveer 200 kilo, heeft twee klemmen en wat 'dog holes' plus een verdieping in het blad voor het afleggen van materiaal zodat het blad vrij kan blijven. Ik ben nu een frame aan het schilderen wat straks, voorzien van een metalen draadmat, voor de motor van de lintzaag komt (dan kan de lucht van de koeling eruit en vingertjes er niet in). De boomstam bewaar ik voor op de grote draaibank en verder vind je hier onderin restanten oude schroeven/spijkers (voor hergebruik) en wat luxere houtresten (padoek, noten, essen, eiken etc).
Ik heb de opmerking vaker gekregen waarom ik geen 'echt' gereedschap koop. Wel, om dezelfde reden dat ik hergebruikt hout benut. Het is veel goedkoper, ik ben geen vakman of profi en ik wil zoveel mogelijk opties hebben. Vrijwel alles wat ik bezit is ofwel 2ehands gehaald of bij een budgetvendor. Zolang je naar je materiaal en je mogelijkheden werkt hoeft het geen beperking te zijn. Alle afzuiging is gedaan met 125mm rioolpijp met plastic schuifjes erin zodat de HBM altijd maar 1 machine hoeft af te zuigen. De wanden zijn bekleed met OSB om monteren van troep makkelijker te maken en geluid naar buiten toe te dempen.
De voornaamste zaken die nog gaan veranderen zijn de eerder genoemde draaibank, ik ben nog in onderhandeling voor een antieke gatensteek en ik wil nog iets op de vloer maken om mijn knieën (nu en in de toekomst) een beetje te sparen. Ik twijfel ook nog over isolatie tegen de garagedeur (de vloer, muren en dak hebben dat al).
Like, subscribe en sub
*leest post en scrolt tyfus eind omhoog om op +1 te drukken...
Als je op de quote hier klikt hoef jij dat niet meer te doen
Gaaf! En hoewel ik deels andere keuzes zou maken, vind ik het mooi om te zien.
Qua kwalitatief vs budget gereedschap; ik laat naast hoe vaak ik het gebruik, ook mee wegen hoe het door werkt in het eindresultaat. Sommige gereedschappen geven met minder speling bijvoorbeeld een mooier resultaat.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bedankt. Ik verhuis het naar de inpandige garagetwain4me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:26:
[...]
dat is een gekleurdelak en geen blanke lak.
Ik zou hem/haar ontvetten, opschuren daarna een goede grondverf/primer gebruiken en erop smeren wat je wil.
spullen van hout vinden dat (half) buiten staan doorgaans niet heelleuk. je loopt de kans op krom trekken en scheuren (letop ik zeg niet dat het gaat gebeuren, het gaat ook vaak goed.)
Louzy#2475
Wauw wat een gave werkplaats!
Mooie ruimte en al goed benut, nu komt de uitdaging er toch meer in te proppen zonder je vrijheid te verliezen (altijd leuk).
De trap naar boven was origineel ook wel wat raar geplaatst

Wat betreft het gereedschap herkenbaar, koop ook alles tweedehands en goed is goed. Echter hou ik het wel bij één merk (Makita. Al wordt er pas iets vervangen als het echt stuk is, en als je bereid ben het e.e.a. te repareren dan gaat gereedschap verdacht lang mee.
En die keuze is misschien nog 'makkelijk' gemaakt als je kiest tussen een accuboormachine van 70 euro (Parkside) of eentje van 150 euro (b.v. een makita, bosch blauw of hikoki). Wat is nou 80 euro extra, right? En ik besef me terdege dat je nog meer kan uitgeven in de categorie.big bang schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
*leest post en scoort tyfus eind omhoog om op +1 te drukken...
offtopic:
Als je op de quote hier klikt hoef jij dat niet meer te doen
Gaaf! En hoewel ik deels andere keuzes zou maken, vind ik het mooi om te zien.
Qua kwalitatief vs budget gereedschap; ik laat naast hoe vaak ik het gebruik, ook mee wegen hoe het door werkt in het eindresultaat. Sommige gereedschappen geven met minder speling bijvoorbeeld een mooier resultaat.
Een flinke zaagtafel met rolgedeelte (ik heb de krachtstroom versie, niet 230v)
https://www.vdhmachines.n...lede-230-v-jet-jts-600xlm
(nederlandse winkel, buitenland is vaak goedkoper als je daar bereid bent te kopen en te laten shippen)
en dan een machine van een echt A merk met vergelijkbare formaten:
https://www.stuermer-mach...ws/minimax-sc-2c-5504215/
Voila, de prijs gaat keer twee. Net als met het voorbeeld van accutol, maar dan met iets grotere startbedragen. Uiteraard heeft deze machine meer luxe, meer opties, nauwkeurigere verstellingen en waarschijnlijk een meer krachtige motor. Maar zou je nu nog steeds blind voor het A-merk kiezen? Da's toch even 2500+ euro extra neergooien.
Over mijn hele machinepark zou ik zomaar 3000 euro extra kwijt zijn (zo niet meer) als ik puur mijn kleine/goedkope gereedschappen voor A-merken zou vervangen, effectief de prijs van een grote machine. En dan heb ik het nog niet over mijn lijmen, mijn merk schroeven en lijmklemmen. En ik ben er zeker van dat de verbetering in mijn werk (kwaliteit of snelheid) niet klakkeloos hetzelfde percentage zou winnen als de aanschafprijs dat deed. En omdat de meeste mensen (ik ben niet anders) met een finiet budget werken, moet je dus keuzes maken. Ik koop geen Xceed van de Praxis meer tenzij het echt een one-off is, maar ik ga ook niet voor de allerduurste edities om ze vervolgens, zoals ik in het gereedschapstopic nog wel eens zie, allemaal in stacked OCD containers te steken die er altijd verdacht schoon uitzien daar
Last but not least: sommige dingen maken ze gewoon niet meer zoals toen. Een nieuwe lintzaag zou een veel preciezere maatgeving hebben dan de mijne en een makkelijker mechanische om alles te stellen, maar ook een beperkte levensduur, goedkoop staal en een bibberend frame.
Zoals het cliché gaat: het gaat om de reis, niet om de bestemming. Het bouwen van de werkplaats, het restaureren van de machines en bouwen van een product is de lol, en als ik vlijmscherpe resultaten wil moet ik er gewoon iets meer tijd in steken met mijn knakengereedschap, met andere woorden, meer tijd in mijn happy place...
Ik vind het vaak zo jammer aan een assortiment als dat van HBM, die maken machines over een breed spectrum, variërend van complete troep tot zeer goed bruikbaar en (semi) professioneel. Maar eigenlijk kun je de machines pas beoordelen als je er zelf een tijd mee gewerkt hebt, of ervaringen hebt uit een zeer ervaren bron. Bij mafell weet je zeker dat je iets fatsoenlijks koopt, maar die prijs verschilt vaak wel meer dan een factor twee.
100% eens over de bibberende frames trouwens, vaak win je een hoop door zelf een fatsoenlijk onderstel te maken.
En zo is mijn kolomboor de PBD40 van Bosch die zoveel hier hebben (goed zat voor wat ik er mee doe), maar mijn invalzaag (heb geen plek voor grote zaagtafel) wel van mafell. Die gebruik ik vaak en dan win je daar echt wel mee t.o.v. de scheppach, maar ook de makita.
Maar nogmaals, het is slechts één aspect, en de prijs is er zeker ook een (met een dikke vinger in de pap).
It's time to play the music, it's time to light the lights
Het vullen daarvan kan geen kwaad, toch? Met Alabastine voegreparatie bijvoorbeeld. Of eventueel zelf mengen, anders wordt het heel veel Alabastine .
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door ben2513 op 29-08-2022 17:16 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dank je
Men vergeet nog wel eens de 'bouw' ruimte. Als je snijplankjes of krukjes maakt kan dat nog wel op je werkbank, maar ik hoef het niet te doen met een fietsenschuurtje waarin elke meter dubbel of driedubbel benut hoeft te worden en ik bouw grotere zaken zoals tafels en kasten. Ik moet dus 'vrije' ruimte houden voor het daadwerkelijke project waar ik aan werk. Gevolg is dat ik dus ook met stukken hout van 3+ meter door de werkplaats sjouw van plek tot plek en dus moet er genoeg 'veilige' loopruimte zijn om dat te kunnen doen.Mooie ruimte en al goed benut, nu komt de uitdaging er toch meer in te proppen zonder je vrijheid te verliezen (altijd leuk).
Tegelijkertijd hou ik speling over om mijn motoren (2 stuks) binnen te zetten en ik wil ook mijn aanhanger naar binnen kunnen rijden om zaken af te laden of simpelweg een lading droog te zetten.
Hij had daar een open plafond om aan grote zaken te lassen (er stond een heftafel). De trap was gewoon gerecycled uit een huis (ofzo) en was ook te kort. Deze stond dus op een gelast platform om de hoogte te overbruggen en waar het origineel een besloten trapconstructie was (dat wil zeggen, de trap stond op de originele locatie ingeklemd tussen muren of constructiedelen) hing hij hier 'vrij'. Hij had de trap dus met een zelfgemaakte gelaste beugel aan de zoldervloer gezet, en een paar hoekjes (geen gein) bovenop.De trap naar boven was origineel ook wel wat raar geplaatst
Toen ik de trap weghaalde (omdat hij gammel was, te smal, maar ook richting de muur eindigde) kwam ik er dus achter dat de hele beugel die het ding tegen het plafond hield, stuk was. Hij hing dus alleen nog op twee kleine metalen hoekjes vast

Moet je mij vertellen, ik heb een zaag staan van net na WW1Wat betreft het gereedschap herkenbaar, koop ook alles tweedehands en goed is goed. Echter hou ik het wel bij één merk (Makita. Al wordt er pas iets vervangen als het echt stuk is, en als je bereid ben het e.e.a. te repareren dan gaat gereedschap verdacht lang mee.
Dit zegt eigenlijk al precies wat jij in mijn situatie zou hebben gedaan
Dat hoeft dus echt niet. Ik gebruik nog steeds mijn HBM sleutelset, mijn Werchmann (Action!) dop-en-ratelset, mijn Xceed slijptol en mijn Gamma bandschuurmachine. Dingen die je sporadisch genoeg gebruikt en met beleid behandelt kunnen een hele goede investering zijn. In mijn geval is de brol echt goedkoper dan 'enigzins degelijk' spul. En hoe ga je tegenwoordig nog bepalen wat 'enigzins degelijk' mag zijn wanneer zelfs gerenommeerde en bekende merken spul uitbesteden aan goedkope lonenlanden met weinig tot geen aandacht voor QC? Case in point mijn Metabo vlakbank die vrijwel direct na aanschaf begon te desintegreren (apparaat van 1300+ euro) op manieren die echt totaal onnodig waren (schroeven, bussen en pinnen die lostrillen, riemen die breken, zwaar kromme geleiders (ja, meerdere)).Het is er een voor het rijtje plussen en minnen, en enigszins degelijk gereedschap is ook als hobbyist goedkoper dan de echte brol.
Afhankelijk van waar je de lat legt is bijna 100% van mijn gereedschap 'goedkope brol' op mijn lintzagen na. Ik heb spul van stanley, action, HBM en zelfs de Hema liggen (geen grap). Vooruit, ik heb een veritas kruisstaal en een 'echte' blokhaak van de Baptist in Arnhem
HBM vervult een niche, zo simpel is het. Ja, ook naar mijn standaarden is veel van wat ze hebben troep. Maar niet alles. Hun sleutels zijn in mijn geval prima gebleken en ook hun afzuiging doet hier al lange tijd naar volle tevredenheid dienst. Hij haalt waarschijnlijk maar de helft van het debiet dat op het plaatje staat, maar dan nog is hij voordeliger dan de concurrentie.Ik vind het vaak zo jammer aan een assortiment als dat van HBM, die maken machines over een breed spectrum, variërend van complete troep tot zeer goed bruikbaar en (semi) professioneel. Maar eigenlijk kun je de machines pas beoordelen als je er zelf een tijd mee gewerkt hebt, of ervaringen hebt uit een zeer ervaren bron. Bij mafell weet je zeker dat je iets fatsoenlijks koopt, maar die prijs verschilt vaak wel meer dan een factor twee.
100% eens over de bibberende frames trouwens, vaak win je een hoop door zelf een fatsoenlijk onderstel te maken.
Een nieuwe danwel betere afkortzaag staat zeker op mijn lijstje, maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het geen Mafell gaat zijnEn zo is mijn kolomboor de PBD40 van Bosch die zoveel hier hebben (goed zat voor wat ik er mee doe), maar mijn invalzaag (heb geen plek voor grote zaagtafel) wel van mafell. Die gebruik ik vaak en dan win je daar echt wel mee t.o.v. de scheppach, maar ook de makita.
Maar nogmaals, het is slechts één aspect, en de prijs is er zeker ook een (met een dikke vinger in de pap).
Nu is een rol Bitumen fors duurder dan een stukje EPDM. (1x2m ofzo)
Dus ik neig er naar om EPDM te bestellen.
Maar ik zit nog met de loodslab, die is ook al wat ouder, en die wil ik dan meteen mee vervangen.
Het is niet de regenkant, en het dak steekt ook nog wat over waardoor de gevel zelf amper nat wordt.
Zou ik dan een gevelprofiel nemen, die ik dus met pluggen in de gevel vastzet en afkit, of opnieuw lood/loodvervanger gebruiken? De sleuf zit er al in geslepen, dus wellicht ben ik sneller en beter af door een loodslab te gebruiken?
Het gaat dus hierom
Ik heb nu bedacht dat ik het in 2 stappen ga doen. Ik trek eerst alles naar beden, en schuif dan het plankje naar voren.
Ik had liever 1 beweging gehad, maar dit lijkt me makkelijk zelf te maken. De scharnieren die door @Melmer aangedragen worden zijn Perfect!, maar ik ga dat geld daar niet aan uit geven. Het hele idee van zelfbouw gaat dan teniet
Maar.. ik heb nu dus dit verzonnen.
Iemand opmerkingen?
Dit is een zijaanzicht.
/f/image/YxZKW3WEvvtdJdQS9ee0a9AI.png?f=fotoalbum_large)
FreeReef.nl
is dit een idee?World Citizen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:30:
Ik zit nog steeds te harken met mijn scharnier. Ik hoef niet perse advies, maar als iemand er iets op te zeggen heeft dan hoor ik dat graag.
Het gaat dus hierom
Ik heb nu bedacht dat ik het in 2 stappen ga doen. Ik trek eerst alles naar beden, en schuif dan het plankje naar voren.
Ik had liever 1 beweging gehad, maar dit lijkt me makkelijk zelf te maken. De scharnieren die door @Melmer aangedragen worden zijn Perfect!, maar ik ga dat geld daar niet aan uit geven. Het hele idee van zelfbouw gaat dan teniet.
Maar.. ik heb nu dus dit verzonnen.
Iemand opmerkingen?
Dit is een zijaanzicht.
[Afbeelding]
/f/image/EXs7cyecCNZAiNcDtcXyFgce.png?f=fotoalbum_large)
Wel iets van een gasveertje of gewicht aan de oranje scharnieren maken zodat hij goed naar voren toe komt.
Wow.._ferry_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
is dit een idee?
[Afbeelding]
Wel iets van een gasveertje of gewicht aan de oranje scharnieren maken zodat hij goed naar voren toe komt.
Waarom ik dit niet heb bedacht is me een raadsel, maar dit is waarom ik Tweaker ben!
Dit is de tekening die ik zocht Ferry! Dankjewel!
Ik ga hier even over nadenken.
FreeReef.nl
Ik zocht even of het kant en klaar te krijgen is, wellicht dat je met een "lift up scharnier" vind wat je zoekt?World Citizen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:41:
[...]
Wow..
Waarom ik dit niet heb bedacht is me een raadsel, maar dit is waarom ik Tweaker ben!
Dit is de tekening die ik zocht Ferry! Dankjewel!
Ik ga hier even over nadenken.
Lijkt voor tafelbladen gemaakt, maar het kan wellicht ook precies andersom werken:

Maar ik vind die prijzen te gek. Dan maak ik liever iets zelf. 200 euro aan scharnieren is het me niet waard.
Zelf maken is sowieso leuker. Dat eerste idee van je is ideaal. Dat kan ik simpel maken en testen. Het is dat het bijna 22:00 is, anders had ik het nu nog gemaakt.
(overigens kijk ik naar de onderste foto en valt het kwartje hoe je dat maakt)

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 29-08-2022 21:54 ]
FreeReef.nl
"hout" panelen (MDF stroken met walnoot fineer).
Best zwaar klusje nog zo precies mogelijk boven je macht werken.
:strip_exif()/f/image/nTXOxzCXzQVSOpEqPdIN8YHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De lampen, type: instucen, (want dat was eerst de bedoeling, net als de rest van de benedenverdieping) heb ik uitgezaagd met een 16cm gatenzaag. Dat vond de Bosch accutol niet meer leuk bij het 2e gat
De gipslampen heb ik even zwart gespoten, en moet ik nog even netjes centreren en rect hangen, maar ik ben niet ontevreden
:strip_exif()/f/image/fAsWSncd4pKpLy7cLuT39x6f.jpg?f=fotoalbum_large)
De zichtzijden aan de zijkanten werk ik denk ik af met een walnoot afwerklijst. Ik twijfel alleen nog een beetje of ik ze tot aan het vilt laat lopen, of tot dezelfde hoogte (laagte) als zichtzijde panelen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Qua afwerklijst, misschien juist een centimeter of 2 lager uit laten komen dan de stroken? Dan zie je IIG de kopse kant niet, en als er ergens wat hoogteverschil zit zie je dat niet meteen als je de trap af loopt.
Hier moet ook de hal+keuken nog aangepakt gaan worden, vind het wel een mooie oplossing, dus ik hou hem in gedachten
Ook omdat ik vlakbij de meterkast nog een soort luikje wil maken, en dan zou ik gewoon die stroken los kunnen nemen en terug plaatsen. Met afgesmeerde gipsplaat gaat dat niet zo makkelijk
Voor zover ik kan bedenken gaat dit niet werken en is die mogelijkheid er dus niet. Iemand dit wel eens gedaan of wel een manier bedacht?
Dank voor deze virtuele rondleiding. Uit de foto's ga ik nog een hoop inspiratie halen, als ik hier aan de garage ga beginnen.
Jullie zijn (op afspraak) welkom om eens te kijken en kletsen.Jolke schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:04:
@HTT-Thalan
Dank voor deze virtuele rondleiding. Uit de foto's ga ik nog een hoop inspiratie halen, als ik hier aan de garage ga beginnen.
Supermooi!paQ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:09:
vandaag maar eens met de gang verder gegaan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ik heb wat rondgebeld, maar een 95mm massieve lat walnoot kan ik zo nergens uithalen._ferry_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:53:
Mooi, @paQ
Qua afwerklijst, misschien juist een centimeter of 2 lager uit laten komen dan de stroken? Dan zie je IIG de kopse kant niet, en als er ergens wat hoogteverschil zit zie je dat niet meteen als je de trap af loopt.
2 x 45 dan weer wel. (afwerkplint, haaks)
Die zijn 5,50 per stuk per meter.
Hornbach heeft 93x7 geschaafd grenen. Op Ali is een leverancier met mooi fineer met alleen maar lovende reviews. Misschien het maar op die manier oplossen. Ik heb alleen nog nooit gefineerd. Met wat voor een lijm moet zoiets?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 10:42 ]
Dat is een dilatievoeg (zoals eerder gemeld). Daarvoor gebruik je compriband , dat zwelt op en dicht de naad.Dit is ademend, maar wel slagregendicht.ben2513 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:09:
Ik woon in een tussenwoning, eigendom. Buren zijn woningbouw. Mij is opgevallen dat er een open voeg tussen de woningen zit (niet precies in het midden van de woningscheidende spouwmuur). Het lijkt er niet op dat er ooit voegmortel in heeft gezeten. Volgens mij komt dit door verzakkingen/werking van de stenen over de jaren heen (bouwjaar 1979).
Het vullen daarvan kan geen kwaad, toch? Met Alabastine voegreparatie bijvoorbeeld. Of eventueel zelf mengen, anders wordt het heel veel Alabastine .
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Niet dichtvoegen, dat is hard en gaat scheuren. Kit zou ik ook niet doen, dat is een heel gesmeer.
Wat gaat niet werken en waarom denk je dat het niet zal gaan werken.. ik snap het niet zo goed?Robbie T schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:53:
Wij willen graag een nieuwe schutting plaatsen. Ik wil deze schutting echter graag op onze eigen grond hebben en bij voorkeur blijft de oude schutting ook staan. Ik heb een strook van zo'n 20/30cm beschikbaar om de schutting te plaatsen, naast de huidige schutting.
Voor zover ik kan bedenken gaat dit niet werken en is die mogelijkheid er dus niet. Iemand dit wel eens gedaan of wel een manier bedacht?
Je kan toch gewoon de schuttingen tegen elkaar zetten? Of wat bedoel je precies?
*sowieso
Ik ga geen grondboor kunnen gebruiken want kan die draai niet maken (want kom tegen de andere schutting aan). Bij graven zet ik waarschijnlijk de andere schutting scheef / valt die om. Ik kan alleen aan mijn kant van de huidige schutting werken. Andere kant is geen optie.DonJunior schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Wat gaat niet werken en waarom denk je dat het niet zal gaan werken.. ik snap het niet zo goed?
Je kan toch gewoon de schuttingen tegen elkaar zetten? Of wat bedoel je precies?
Wij hebben gefineerd met gewone houtlijm in een vacuumzak, duurt wat langer voor het droogde maar werkte perfect. Wel tot nu toe dikfineer gebruikt.paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Ik heb wat rondgebeld, maar een 95mm massieve lat walnoot kan ik zo nergens uithalen.
2 x 45 dan weer wel. (afwerkplint, haaks)
Die zijn 5,50 per stuk per meter.
Hornbach heeft 93x7 geschaafd grenen. Op Ali is een leverancier met mooi fineer met alleen maar lovende reviews. Misschien het maar op die manier oplossen. Ik heb alleen nog nooit gefineerd. Met wat voor een lijm moet zoiets?
Je ziet ook wel dat men met contact cement gaat fineren, goed aanduwen en dan zou het goed moeten gaan
Prachtig plafond trouwens! echt uniek en om verliefd op te worden!
[ Voor 4% gewijzigd door Aurum op 30-08-2022 11:00 ]
Grondboor hoeft niet perse zo'n lomp handding te zijn toch? Kan ook voor in een boormachine (om maar een voorbeeld te geven)Robbie T schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ik ga geen grondboor kunnen gebruiken want kan die draai niet maken (want kom tegen de andere schutting aan). Bij graven zet ik waarschijnlijk de andere schutting scheef / valt die om. Ik kan alleen aan mijn kant van de huidige schutting werken. Andere kant is geen optie.
https://www.bol.com/nl/nl...9J-A.2_38.41.ProductImage
*sowieso
dat is een dilatatievoeg, die heeft nooit vol gezeten en de stukjes specie die er nu in zitten horen daar eigenlijk nietben2513 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:09:
Ik woon in een tussenwoning, eigendom. Buren zijn woningbouw. Mij is opgevallen dat er een open voeg tussen de woningen zit (niet precies in het midden van de woningscheidende spouwmuur). Het lijkt er niet op dat er ooit voegmortel in heeft gezeten. Volgens mij komt dit door verzakkingen/werking van de stenen over de jaren heen (bouwjaar 1979).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
waar dilatatievoegen zitten heeft te maken met de lengte van de muur en de plaatsing van muuropeningen. (ramen en deuren) of dit uitkomt op de erfgrens maakt niet uit.
Momenteel ben ik bezig in de tuin 2 punten te voorzien voor makkelijker de tuin etc te voorzien van water.
Ik komt uit op onderstaande opstelling, en materialen. Kan iemand met enige kennis aangeven of dit in de praktijk mogelijk is aan de hand van de gekozen materialen? Alles is in 1/2 uitvoering.
/f/image/sajGQQWsGmshUmOi7PSIrKvb.png?f=fotoalbum_large)
thanksAurum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:00:
[...]
Wij hebben gefineerd met gewone houtlijm in een vacuumzak, duurt wat langer voor het droogde maar werkte perfect. Wel tot nu toe dikfineer gebruikt.
Je ziet ook wel dat men met contact cement gaat fineren, goed aanduwen en dan zou het goed moeten gaan
Prachtig plafond trouwens! echt uniek en om verliefd op te worden!
Ik heb zojuist dit fineer besteld:
https://nl.aliexpress.com...xTKT&gatewayAdapt=glo2nld
Ik denk dat dat het best in de buurt komt. Dan gaan we daar maar eens mee hobby-en.
Ja dit zou kunnen, als je in je achterhoofd houdt dat:Rubberen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:10:
Klussers,
Momenteel ben ik bezig in de tuin 2 punten te voorzien voor makkelijker de tuin etc te voorzien van water.
Ik komt uit op onderstaande opstelling, en materialen. Kan iemand met enige kennis aangeven of dit in de praktijk mogelijk is aan de hand van de gekozen materialen? Alles is in 1/2 uitvoering.
[Afbeelding]
1. Je die flexibele leiding die je voorzien hebt niet in de muur wegwerkt. Deze moet vervangbaar zijn want die hebben niet het eeuwige leven.
2. Je nu 2 aansluitingen hebt voor tyleenslang. Heb je die al liggen en wil je daarop aansluiten? Want op koper werken deze niet en op alupex/upinor etc ook niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Drawer op 30-08-2022 12:15 ]
1) deze zal door hout lopen en zal inderdaad vervangen kunnen worden. Ik wist wel niet dat deze leidingen niet zo duurzaam zijn.Drawer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Ja dit zou kunnen, als je in je achterhoofd houdt dat:
1. Je die flexibele leiding die je voorzien hebt niet in de muur wegwerkt. Deze moet vervangbaar zijn want die hebben niet het eeuwige leven.
2. Je nu 2 aansluitingen hebt voor tyleenslang. Heb je die al liggen en wil je daarop aansluiten? Want op koper werken deze niet en op alupex/upinor etc ook niet.
2) de tyleenslang is aangekocht en moet nog worden geplaatst. Het is namelijk voor een buitentoepassing, vandaar de keuze.
Zijn dat kant en klare panelen die je gekocht hebt, of zelf gemaakt?paQ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:09:
vandaag maar eens met de gang verder gegaan
"hout" panelen (MDF stroken met walnoot fineer).
Best zwaar klusje nog zo precies mogelijk boven je macht werken.
[Afbeelding]
De lampen, type: instucen, (want dat was eerst de bedoeling, net als de rest van de benedenverdieping) heb ik uitgezaagd met een 16cm gatenzaag. Dat vond de Bosch accutol niet meer leuk bij het 2e gat
De gipslampen heb ik even zwart gespoten, en moet ik nog even netjes centreren en rect hangen, maar ik ben niet ontevreden
[Afbeelding]
De zichtzijden aan de zijkanten werk ik denk ik af met een walnoot afwerklijst. Ik twijfel alleen nog een beetje of ik ze tot aan het vilt laat lopen, of tot dezelfde hoogte (laagte) als zichtzijde panelen.
Dan lijkt dit me prima. En volgens mij gaat dit je zelfs nog zonder enige teflontape/koord lukken aangezien je flexibele leiding aan 2 kanten rubbertjes heeft.Rubberen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
1) deze zal door hout lopen en zal inderdaad vervangen kunnen worden. Ik wist wel niet dat deze leidingen niet zo duurzaam zijn.
2) de tyleenslang is aangekocht en moet nog worden geplaatst. Het is namelijk voor een buitentoepassing, vandaar de keuze.
zelf gekochtMrSenne schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Zijn dat kant en klare panelen die je gekocht hebt, of zelf gemaakt?
https://www.bauhaus.info/...t=fibrotech+akustikpaneel
Stuk voordeliger dan in Nederland
In mijn plafond zitten 6 panelen. Paar stukjes restafval, maar het kwam precies uit verder.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 12:38 ]
Mooie panelen! Ik zoek zoiets om horizontaal te bevestigen aan het muurtje van mijn keuken. Daar staat deels een bank tegenaan waardoor de bovenkant van de latjes ook zichtbaar zal zijn. Op de foto's van de winkel lijkt alleen de voorkant gefineerd. Klopt dat met wat jij hebt gekocht? Aan je plafond geen punt lijkt mij maar wel als ik ze horizontaal aan een muur bevestigd vermoed ik.paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
zelf gekocht
https://www.bauhaus.info/...t=fibrotech+akustikpaneel
Stuk voordeliger dan in Nederland
In mijn plafond zitten 6 panelen. Paar stukjes restafval, maar het kwam precies uit verder.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met het fineer van ali! ik hou me aanbevolen voor tips en trickspaQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:11:
[...]
thanks
Ik heb zojuist dit fineer besteld:
https://nl.aliexpress.com...xTKT&gatewayAdapt=glo2nld
Ik denk dat dat het best in de buurt komt. Dan gaan we daar maar eens mee hobby-en.
Klopt, alleen de zichtzijde is gefineerd.onlime schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Mooie panelen! Ik zoek zoiets om horizontaal te bevestigen aan het muurtje van mijn keuken. Daar staat deels een bank tegenaan waardoor de bovenkant van de latjes ook zichtbaar zal zijn. Op de foto's van de winkel lijkt alleen de voorkant gefineerd. Klopt dat met wat jij hebt gekocht? Aan je plafond geen punt lijkt mij maar wel als ik ze horizontaal aan een muur bevestigd vermoed ik.
Ze zijn er ook wel massief of rondom gefineerd, maar dan schiet de prijs echt enorm de lucht in.
Ik moet zeggen dat het eigenlijk nieteens opvalt overigens. Zeker niet als je een beetje in de zelfde kleurtonen zit.
Bij een licht fineer wordt het verschil duidelijker natuurlijk.
edit:

zie je niks van toch?
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 14:22 ]
Maar welk smeer/reinigingsmiddel kan ik hiervoor het beste wel gebruiken?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
De juiste versie WD40PaT schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:06:
Ik heb een vraag. Ik heb draai/kiepramen en gisteren zat 1 mechaniek ineens deels vast. Ik heb dat vandaag wel weer aan de gang kunnen krijgen met wat WD40, maar ik begrijp altijd van posts hier dat dat eigenlijk niet het beste spul is om dergelijke mechanieken gangbaar te houden.
Maar welk smeer/reinigingsmiddel kan ik hiervoor het beste wel gebruiken?
De oplever handleiding van 26 jaar terug?paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:08:
kruipolie. Zal ook wel ergens op een stickertje staan lijkt me. Of in de (oplever)handleiding, Minimaal 1 keer per jaar oliën. Alleen geen hond doet dat
En zoveel stickers zitten er na die tijd ook niet meer op.
Maar bedankt voor de tip.
Hahaha lol, 26 jaar geleden woonde ik nog bij mijn ouders thuis en durfde ik er niet eens van te dromen dat ik een huis zoals ik dat nu heb te bezitten.paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
had je die niet onder de handscanner gedaan dan?
[Afbeelding]
@Jfwiet, WD Super kruipolie dus
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 30-08-2022 17:26 ]
Ik wilde een manier hebben om elegant (vooral makkelijk, want lui) de spanning van de aandrijfriem te halen als de machine niet gebruikt word (of als de riem eraf/erop moet). Wat oud metaal en een grijpvoorraad douglas verder, en nu heb ik dit:
:strip_exif()/f/image/bxWuikzZK9qaJHozDpuaCUPH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cwTOjdZ2msXAiIeCeYikH3tU.jpg?f=fotoalbum_large)
De balk scharniert op de behuizing en trekt via een ketting de motor omhoog. Lekker eenvoudig, lekker in de tijdsgeest, en nu kan ik de zaag veilig buiten bedrijf stellen waarbij niet alleen de riem heel blijft, maar zelfs het inschakelen van de motor geen effect sorteert.
Dank voor je bevestiging. Valt inderdaad heel erg mee op je foto. Ik ga eens kijken of ze zo'n paneel ook in de buurt verkopen, zag het niet op de Nederlandse Bauhaus site staan.paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:11:
[...]
Klopt, alleen de zichtzijde is gefineerd.
Ze zijn er ook wel massief of rondom gefineerd, maar dan schiet de prijs echt enorm de lucht in.
Ik moet zeggen dat het eigenlijk nieteens opvalt overigens. Zeker niet als je een beetje in de zelfde kleurtonen zit.
Bij een licht fineer wordt het verschil duidelijker natuurlijk.
edit:
[Afbeelding]
zie je niks van toch?
Er zijn trouwens zat (online) leveranciers in NLonlime schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:19:
[...]
Dank voor je bevestiging. Valt inderdaad heel erg mee op je foto. Ik ga eens kijken of ze zo'n paneel ook in de buurt verkopen, zag het niet op de Nederlandse Bauhaus site staan.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Er zijn een stuk of 3 Chinese fabrikanten, en dan 34 Europese leveranciers. Die allemaal claimen zelf te fabriceren. En dan Made in China.GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:23:
[...]
Er zijn trouwens zat (online) leveranciers in NLAls je zoekt op akoestisch wandpaneel word je er al mee dood gegooid.
Zelf heb ik ze hier vandaan (toen ze nog €99 waren).
Fibrotech (Deens) is ook best een serieus groot bedrijf. Maar op de verpakking van de panelen staat weer Made in China.
:strip_exif()/f/image/Gx1kKXGGN82K0W2HWG1wAij4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal met akupanel and the lots niet anders zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 22:59 ]
Nu vraag ik mij af of we de beste aanpak hebben als we weer hetzelfde doen, toen was de inzet voor eentje misschien enkele jaren. Nu hebben we een woning waar we mogelijk over 30 jaar nog steeds in zitten.
We willen het huidige behang verwijderen. Opnieuw behangen met een vliesbehang (met een klein reliëfje) en dit schilderen. Het is waarschijnlijk mooier om de muren te spuiten en/of te spacken, maar dit is voor ons denk ik niet heel realistisch. Of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan en is dit goed zelf te doen zonder ervaring en kost dit niet erg veel meer tijd?
Mij lijkt behang + schilderwerk ook minder slijtvast dan direct schilderen op de muur. Zeker als we iets van Sikkens willen gaan gebruiken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Met een middagje oefenen kun je je muren echt wel zelf glad krijgen hoorTrue schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
Morgen krijgen we officieel de sleutel en kunnen we gaan 'klussen'. Voor de keuken hebben we iemand die die komt monteren, maar behangen, schilderen, laminaat leggen e.d. doen wij allemaal zelf. Onze ervaring is enkel van 2 jaartjes terug toen we ons appartement hebben behangen en geschilderd.
Nu vraag ik mij af of we de beste aanpak hebben als we weer hetzelfde doen, toen was de inzet voor eentje misschien enkele jaren. Nu hebben we een woning waar we mogelijk over 30 jaar nog steeds in zitten.
We willen het huidige behang verwijderen. Opnieuw behangen met een vliesbehang (met een klein reliëfje) en dit schilderen. Het is waarschijnlijk mooier om de muren te spuiten en/of te spacken, maar dit is voor ons denk ik niet heel realistisch. Of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan en is dit goed zelf te doen zonder ervaring en kost dit niet erg veel meer tijd?
Mij lijkt behang + schilderwerk ook minder slijtvast dan direct schilderen op de muur. Zeker als we iets van Sikkens willen gaan gebruiken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Als het slecht is eerst een laagje Albastine muurglad superieur (bijv), of huismerk Hornbach, (kost zowat de helft) en daarna nastrijken met Knauf stucpasta.
Is best satisfying om te doen. Waar nodig even snel opschuren en tadaa.
Pleisterspaan kost je 6,50, een stucmes 40cm ca 12 euro.
Mijns inziens mooier dan vliesbehang, want dat heeft altijd een maskerend effect, maar ook altijd een structuur. Beetje ouderwets in mijn ogen. Maar smaken verschillen. Eea hangt ook wel af van wat je onder het behang aantreft natuurlijk.
Zouden jullie wachten met de rest van de kamer tot deze voorstrijk weer op voorraad is, of zou het eigenlijk niks uit moeten maken en kan ik ook gewoon een andere kiezen? Omdat hij wel dekkend is vrees ik dat er verschillen zullen optreden. Dus mijn gedachte is om dan maar gewoon te wachten tot hij weer op voorraad is. Ik heb hem meteen laten bestellen in de winkel.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Mijn dakoverstekken / gootbakken hebben wat TLC nodig.
Ik zat eerst te kijken naar Sigma Torno Aqua, maar die heeft een primer nodig (Torno Aqua primer) Zodat hij goed kan hechten op oude alkyd lagen. Klinkt aannemelijk.
Nu heb ik zojuist de tegenhanger van Sikkens besteld, Rubbol Ventura. Dat is een 1-pot systeem en geeft een lager verbruik op ook nog. Volgens Sikkens moet ik 27,5 m2 uit 1 blik van 2.5 liter halen. Ik heb ca 12 m2 aan gootbak, dus zelfs die zou ik 2 keer moeten kunnen halen.
Gezien alles op een hoogwerker moet, wil ik liefst zo snel mogelijk een 2e laag aanbrengen, maar dat moet bij Sikkens dus 8 uur duren
Lang verhaal kort: we willen spotjes traploos dimmen met pulsdrukkers van Jung. Het gaat om plafondspotjes ‘rondom’ de kamer die zorgen voor sfeerverlichting. De hoogte van het plafond is 3.00m en de maximale inbouwdiepte 40mm.
Welke spotjes zijn hiervoor geschikt? Zoiets als dit bijvoorbeeld al niet volgens mij.
Hoor graag!
Je bedoelt een dubbele pulsdrukker?Mauritsvdb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:32:
Beste medetweakers, wij zien door de bomen het bos niet meer.
Lang verhaal kort: we willen spotjes traploos dimmen met pulsdrukkers van Jung. Het gaat om plafondspotjes ‘rondom’ de kamer die zorgen voor sfeerverlichting. De hoogte van het plafond is 3.00m en de maximale inbouwdiepte 40mm.
Welke spotjes zijn hiervoor geschikt? Zoiets als dit bijvoorbeeld al niet volgens mij.
Hoor graag!
Iets zal het signaal van die pulsdrukker om moeten gaan zetten in een dimfunctie. Wat je linkt is sowieso al niet traploos en wil volgens mij ook pas dimmen na aan/uit/aan/uit/aan.
Zoek je niet iets als een Shelly Dimmer 2? https://shelly.cloud/prod...rt-home-light-controller/ en daarbij 'gewone' GU10 spotjes die dimbaar zijn.
Juist, een dubbele pulsdrukker. En inderdaad, die shelly dimmers heb ik op het oog. Dus samenvattend; een dubbele pulsdrukker + 'gewone' GU10 spotjes = traploos dimmen. En met een shelly ertussen wordt het ook nog smartDrawer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Je bedoelt een dubbele pulsdrukker?
Iets zal het signaal van die pulsdrukker om moeten gaan zetten in een dimfunctie. Wat je linkt is sowieso al niet traploos en wil volgens mij ook pas dimmen na aan/uit/aan/uit/aan.
Zoek je niet iets als een Shelly Dimmer 2? https://shelly.cloud/prod...rt-home-light-controller/ en daarbij 'gewone' GU10 spotjes die dimbaar zijn.
In principe als je genoeg dimbare (let daarop natuurlijk) LEDs (>10W) erop aansluit zou het niet moeten flikkeren en moeten werken. Als je te weinig LEDs erop aansluit moet je eventueel met een last erbij werken. Die shelly's zijn slim genoeg en hebben verschillende dimmodus juist om knipperen tegen te gaan.Mauritsvdb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Juist, een dubbele pulsdrukker. En inderdaad, die shelly dimmers heb ik op het oog. Dus samenvattend; een dubbele pulsdrukker + 'gewone' GU10 spotjes = traploos dimmen. En met een shelly ertussen wordt het ook nog smart. Hoeft er geen trafo of iets dergelijks tussen om flikkeringen tegen te gaan?
Philips Master Led, die laten zich het lekkerst dimmen met de Slimme Dimmers waar ik dagelijks mee werk.Mauritsvdb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Juist, een dubbele pulsdrukker. En inderdaad, die shelly dimmers heb ik op het oog. Dus samenvattend; een dubbele pulsdrukker + 'gewone' GU10 spotjes = traploos dimmen. En met een shelly ertussen wordt het ook nog smart. Hoeft er geen trafo of iets dergelijks tussen om flikkeringen tegen te gaan?
Drawer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
In principe als je genoeg dimbare (let daarop natuurlijk) LEDs (>10W) erop aansluit zou het niet moeten flikkeren en moeten werken. Als je te weinig LEDs erop aansluit moet je eventueel met een last erbij werken. Die shelly's zijn slim genoeg en hebben verschillende dimmodus juist om knipperen tegen te gaan.
Dank voor de tips!Jfwiet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:46:
[...]
Philips Master Led, die laten zich het lekkerst dimmen met de Slimme Dimmers waar ik dagelijks mee werk.
GU10 heeft wel een (te) grote inbouwdiepte. Ik zoek iets dat maximaal 40mm diep is, én goed werkt met Shelly en pulsdrukkers.
https://www.123ledspots.n...s/lage-inbouwdiepte/40mm/Mauritsvdb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
[...]
Dank voor de tips!
GU10 heeft wel een (te) grote inbouwdiepte. Ik zoek iets dat maximaal 40mm diep is, én goed werkt met Shelly en pulsdrukkers.
Die had ik ook gezien
Het komt tegen een plafond met beton, 2 x regelwerk en dan stuc platen.
Eerste regelwerk hoh 75 cm
Tweede regelwerk hoh 40cm
Voor het eerste regelwerk is slagpluggen het meest logisch toch?
Om de hoeveel cm moeten deze bevestigd worden?
Louzy#2475
Hier hetzelfde gehad begin deze maand. Weinig ervaring met egaliseren, maar heb hier twee lagen behang weggehaald (enorm rotwerk). De ene muur was er slechter aan toe dan de andere. Ik heb hiervoor Alabastine 'Muur Glad' gebruikt. Er bestaan waarschijnlijk goedkopere opties. Bij sommige muren volstond met een plamuurmes in en rondom de gaten wat van die pasta aanbrengen, en na het drogen opschuren. Andere muren waren er zo slecht aan toe dat ik ze vervolgens in zijn geheel met een spackmes heb geegaliseerd. Met een bouwlamp zie je nog wel duidelijk relief, maar normaal gesproken heb ik geen bouwlamp in mijn slaapkamersTrue schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
Morgen krijgen we officieel de sleutel en kunnen we gaan 'klussen'. Voor de keuken hebben we iemand die die komt monteren, maar behangen, schilderen, laminaat leggen e.d. doen wij allemaal zelf. Onze ervaring is enkel van 2 jaartjes terug toen we ons appartement hebben behangen en geschilderd.
Er bestaan hier instructies voor: YouTube: Grove structuurmuur glad maken | Alabastine .
Ik heb het zelf met een spackmes gedaan. Reken er wel op dat je best wel wat uurtjes kwijt bent: Behang verwijderen, stofvrij maken, voorstrijk aanbrengen, gaten opvullen, egaliseren, schuren, stofvrij maken, eventueel weer voorstrijk aanbrengen, en dan nog 1-2 keer verven.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Let op dat ze 230v zijn en dimbaar, en als de impulsschakelaar op shelly i.c.m. GU10 werkt dan zou dit niet anders moeten zijn inderdaad.Mauritsvdb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:
[...]
Die had ik ook gezien. Deze hebben inderdaad geen GU10, maar geïntegreerde LED. Dit werkt ook zonder problemen met dubbele impulsschakelaars? En Shelly?
Vind je dat gek dan? Materiaal en productie prijzen rijzen de pan uit dus wat ze kunnen besparen scheelt natuurlijk weer.paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:55:
[...]
Er zijn een stuk of 3 Chinese fabrikanten, en dan 34 Europese leveranciers. Die allemaal claimen zelf te fabriceren. En dan Made in China.
Fibrotech (Deens) is ook best een serieus groot bedrijf. Maar op de verpakking van de panelen staat weer Made in China.
[Afbeelding]
Dat zal met akupanel and the lots niet anders zijn.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
ik krijg een donkerbruin vermoeden dat je de helft van je werkplaats gebruikt om je werkplaats te maken.HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
Project lintzaag update:
Ik wilde een manier hebben om elegant (vooral makkelijk, want lui) de spanning van de aandrijfriem te halen als de machine niet gebruikt word (of als de riem eraf/erop moet). Wat oud metaal en een grijpvoorraad douglas verder, en nu heb ik dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De balk scharniert op de behuizing en trekt via een ketting de motor omhoog. Lekker eenvoudig, lekker in de tijdsgeest, en nu kan ik de zaag veilig buiten bedrijf stellen waarbij niet alleen de riem heel blijft, maar zelfs het inschakelen van de motor geen effect sorteert.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
nee niet gek, maar doe niet net alsof je ze zelf maaktToppe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
Vind je dat gek dan? Materiaal en productie prijzen rijzen de pan uit dus wat ze kunnen besparen scheelt natuurlijk weer.
nou... maar even wat tlc op hoogte
/f/image/sxKOxVgvnGVIbBDTbqY8qHif.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 31-08-2022 17:19 ]
Ik hoop dat je die kabel gaat wegwerken?paQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
nee niet gek, maar doe niet net alsof je ze zelf maakt
nou... maar even wat tlc op hoogte
[Afbeelding]
Kan dat kwaad ? Ik ben bang dat als ik ze losschroef weer opnieuw moet afhangen. Ramen zijn per 2 scharnieren dus 1 tje losmaken kan dan niet 😬
Nou…. Dan moet ik na twee dagen huur wel echt veel tijd over hebben wil ik dat doen. Zat niet in de planning nee.
De gootbakken hebben dringend verf nodig en voor op de hoek moet ik een stukje vervangen.
Daarna gaat ie bij de buren op de oprit om de andere kant te doen.
Die panelenboer had het gewoon netjes moeten doenpaQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Nou…. Dan moet ik na twee dagen huur wel echt veel tijd over hebben wil ik dat doen. Zat niet in de planning nee.
De gootbakken hebben dringend verf nodig en voor op de hoek moet ik een stukje vervangen.
Daarna gaat ie bij de buren op de oprit om de andere kant te doen.
Wellicht vertekend de foto wat, maar is dat ding niet wat te kort?
Nah… die haalt 16m hoog en 10m zwaai.
De goot zit op ca 6 + 1m hoog vanaf de stoep.
Maar die kabel had gewoon achter de goot langs gemoeten. Snap het ook niet. Maar goed. Het zat al zo.
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 31-08-2022 18:07 ]
Schilder de kabel witpaQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:48:
De hoogwerker?
Nah… die haalt 16m hoog en 10m zwaai.
De goot zit op ca 6 + 1m hoog vanaf de stoep.
Maar die kabel had gewoon achter de goot langs gemoeten. Snap het ook niet. Maar goed. Het zat al zo.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Weet je zeker dat je in een middag de twee lagen die je noemt kunt aanbrengen. Heb je niet een langere droogtijd nodigpaQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
Met een middagje oefenen kun je je muren echt wel zelf glad krijgen hoor
Als het slecht is eerst een laagje Albastine muurglad superieur (bijv), of huismerk Hornbach, (kost zowat de helft) en daarna nastrijken met Knauf stucpasta.
Is best satisfying om te doen. Waar nodig even snel opschuren en tadaa.
Pleisterspaan kost je 6,50, een stucmes 40cm ca 12 euro.
Mijns inziens mooier dan vliesbehang, want dat heeft altijd een maskerend effect, maar ook altijd een structuur. Beetje ouderwets in mijn ogen. Maar smaken verschillen. Eea hangt ook wel af van wat je onder het behang aantreft natuurlijk.
Middagje slaat op oefenen.nokiaan958GB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:53:
[...]
Weet je zeker dat je in een middag de twee lagen die je noemt kunt aanbrengen. Heb je niet een langere droogtijd nodig
Zou de lagen zeker wel voldoende laten drogen. Er is altijd krimp. Maar ik moet zeggen dat die kant en klaar producten uit grote emmers eigenlijk heel gebruiksvriendelijk zijn.
Het ais niet stucen natuurlijk, maar als je al een vlakke muur hebt, kun je het prima glad doe-het-zelven.
Ik zat zelf te denken aan een blad met 60 tanden en dan de deuren eerst voorritsen en dan doorzagen, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen?
Ik heb het sowieso wel eens voorbij zien komen dat iemand ze schuin afzaagde voor een zolderkast. Dus dat is gewoon even de zoekfunctie gebruiken en/of Googleperspectivebass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:42:
Ik wil een aantal deuren van een pax kast inkorten. Ik heb een makita invalzaag met geleiderail, maar wat voor blad kan ik het beste gebruiken?
Ik zat zelf te denken aan een blad met 60 tanden en dan de deuren eerst voorritsen en dan doorzagen, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb de zijkanten van een pax over een zaagtafel gehaald. Inderdaad met zoveel mogelijk tanden. Voorritsen kun je proberen, maar het zijn uberhaupt niet heel erg dikke platen natuurlijk. Anders eerst een paar cm vanaf je eigenlijke zaagsnede proberen, kan je zovast oefenen.perspectivebass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:42:
Ik wil een aantal deuren van een pax kast inkorten. Ik heb een makita invalzaag met geleiderail, maar wat voor blad kan ik het beste gebruiken?
Met een 48 tands blad zou ook prima moeten lukken. Voorritsen kan, maar over het algemeen krijg ik ook wel nette resultaten zonder voorritsen. Ik zou nog eens moeten proberen of dat beter eruit komt dan gewoon zagen bij de volgende deuren die ik nog moet maken. Leg wel de rail op het stuk dat je wilt houden, de splinterstrip van de rail houdt dat stuk dan netjes, meestal krijg je aan de andere kant wat meer afbreken van de melamine laag.perspectivebass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:42:
Ook leg ik voor de meeste materialen de plaat op een OSB plaat en zaag dan een paar millimeter dieper dan de plaat zelf, dat voorkomt splinteren aan de andere kant. Voor een melamine plaat werkt dit echter niet goed, je krijgt een nettere snede door echt een paar cm dieper dan de plaat in te stellen, anders sla je veel van de melamine weg aan de onderkant.
Meestal krijg ik ook de netste snede daar waar de rail ligt, dus ik zou die op de zichtkant van de deur leggen, op het stuk dat je wilt houden. Mocht je het andere stuk ook nog willen gebruiken, misschien wat schilderstape op de snede plakken, dat vermindert het losbreken van stukjes wat (maar niet helemaal).
Met kantenband kun je naderhand ook wel kleine oneffenheden maskeren (tenminste met de kantenband die ik gebruik).
Oh, en goed je rails vastklemmen, zo'n meubelpaneel is vrij glad en je rail gaat anders makkelijk schuiven. Zeker met voorritsen wil je wel 2x op dezelfde plek zagen
[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 01-09-2022 09:17 ]
Schuren is het toverwoord. Als je niet gaat behangen en je wilt de muur opnieuw stucen, kun je of stucpasta gebruiken (vrij makkelijk) of iets als roodband (vereist meer vaardigheid). Maar glad krijgen lukt altijd met veel schuren (vlak is wat anders - dan is een dunne laag stucpasta over een redelijk vlakke muur beter).True schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
Smeren, schuren, bijwerken, schuren, nog een keer bijwerken, nogmaals schuren. Dan is het meestal wel ok. Koop een langnekschuurmachine (muurschuurmachine) en wat schuursponsjes (nee, niet die voor de afwas).
Daarna verfspuiten (of rollen), en je kunt het zelf goed strak krijgen.
Aan zo'n scharnier zat ik te denken:

wat voor deur? een binnendeur van karton kan waarschijnlijk prima een buitendeur met tripleglas zou ik niet doen.Blune schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:30:
Ik heb een metalen kozijn zonder scharnierpunten. Daar wil ik graag een stompe deur in zetten. Nu zat ik er aan de denken om de scharnieren (3 stuks) met popnagels vast te zetten aan het kozijn. Is dat sterk genoeg om een deur te kunnen dragen?
[Afbeelding]
bij buitendeuren zou ik het hoe dan ook geschilderd willen hebben. kan het kwaad, ik denk dat het vanwegen de plek mee zal vallen, maar ooit wil je dat toch gewoon geschilderd hebben?Waypoint schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:25:
Ik heb allemaal nieuwe buitendeuren en ramen in mijn renovatiehuis . Nu valt mij op dat deze niet gegrond zijn onder de scharnieren (na het frezen).
Kan dat kwaad ? Ik ben bang dat als ik ze losschroef weer opnieuw moet afhangen. Ramen zijn per 2 scharnieren dus 1 tje losmaken kan dan niet 😬
als de scharnieren netjes zitten krijg je ze er wel vanaf en terug als je het laat zitten kan het een drama zijn om de schroeven er nog uit te halen over een paar jaar.
wel stom dat ze er niet gewoon een kwast snelgrond overheen hebben gehaald.
Het gaat idd om een simpele binnendeur. Dus dat kan wel dan? Helpt het om een extra scharnier te monteren?twain4me schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:53:
[...]
wat voor deur? een binnendeur van karton kan waarschijnlijk prima een buitendeur met tripleglas zou ik niet doen.
Wat voor kozijn is het dat er geen bevestigingen voor scharnieren aan zitten?Blune schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:03:
[...]
Het gaat idd om een simpele binnendeur. Dus dat kan wel dan? Helpt het om een extra scharnier te monteren?
Bij de stalen binnen kozijnen die ik ken zitten er verstevigingen waar de scharnieren zitten.
Scharnier vastzetten met popnagels lijkt me geen stevige oplossing; ik zou dan metaalschroeven of parkers gebruiken en als het mogelijk ik een versteviging (extra plaat ijzer b.v.) in het kozijn aanbrengen.
Maar misschien is het wel een behoorlijk dikwandig kozijn en kan het zonder versteviging.
Ik zou daar metaalschroeven voor gebruiken. Ongeacht het soort deur dat er in komt te hangen.Blune schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:30:
Ik heb een metalen kozijn zonder scharnierpunten. Daar wil ik graag een stompe deur in zetten. Nu zat ik er aan de denken om de scharnieren (3 stuks) met popnagels vast te zetten aan het kozijn. Is dat sterk genoeg om een deur te kunnen dragen?
[Afbeelding]
Het gaat mij namelijk om het feit dat het spul beweegt. Daar houden popnagels op lange termijn niet van.
Ik ging de gok niet nemen in elk geval.
Aan de linkerzijde en over de hele achterzijde kan ik eenvoudig over de hele lengte ondersteuning bieden. Wel zal er uiteindelijk een lengte van pakweg 150cm overspannen moeten worden.
Ik twijfel of ik in mijn ontwerp dan rekening moet houden met een ondersteuning/frame? Hangt natuurlijk van het plaatmateriaal af maar zat eigenlijk te denken aan simpel meubel paneel van de bouwmarkt.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Onze oplossing, rechts en achter ondersteund. Totaal 3 staanders (tussen wasmachine en wasdroger was hij niet nodig) gemaakt van stelling planken.Tjolk schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:52:
Mrs Tjolk wil in de bijkeuken graag een plank over de wasmachine, droger en nog 2 dingen ernaast. Op die plank komen wasmiddel, wasmanden en vast nog divers ander spul te staan.
Aan de linkerzijde en over de hele achterzijde kan ik eenvoudig over de hele lengte ondersteuning bieden. Wel zal er uiteindelijk een lengte van pakweg 150cm overspannen moeten worden.
Ik twijfel of ik in mijn ontwerp dan rekening moet houden met een ondersteuning/frame? Hangt natuurlijk van het plaatmateriaal af maar zat eigenlijk te denken aan simpel meubel paneel van de bouwmarkt.
Spoelbak is kunststof en 60L. Met regelmaat zit hij vol en is het gewicht zo rond de 80 kilo.
Blad is gewoon een 4cm dik werkblad van de gamma, geloof rond de €55.
:strip_exif()/f/image/1tMsmRX5oDCDXV5iOnrbs1sD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 02-09-2022 09:58 ]
Als dat doorhangen geen probleem is voor een washokplank gaat het met een 3-zijdige ondersteuning ook wel goed komen.
Quod licet lovi, non licet bovi
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/