[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 240 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jolke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Briljant idee, dat ga ik ook doen! Ik heb hier nog een paar van die kasten staan. Massief hout, jaren '70 stijl met een lelijk laagje fineer erop. En niemand die erop reageert om gratis op te halen (of rijd jij ook naar Duitsland? ;) ).
Ik woon op pis-afstand van de Duitse grens, dus het ligt een beetje aan de latitude...

Ja, ik post wat meer de laatste tijd, maar er is dan ook een hoop activiteit in huize thalan :P.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_1zFWJg6wR2h72xaHAQY_dlyCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr7IyDP67UCGAJjTkrQd6VEk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIENYNWzCswQ-ss2QTibfaXFDmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtDhSu458scYd5u7kDzXMUK7.jpg?f=fotoalbum_large

Straks raam erin, morgen inmetselen.

[ Voor 50% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-08-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
Muur is betegeld met kleine keramische tegeltjes en daarachter zit gasbeton. Alles netjes afgemeten, gaten diep genoeg geboord met m'n 10mm SDS boor, SX 10x60 pluggen erin van Fischer... maar helaas op de laatste cm breekt de pin af. Ik moest redelijk wat kracht zetten, maar niet zoveel dat ik dit had verwacht...
Heb je de gaten diep genoeg geboord voor de plug? Of heb je er rekening mee gehouden dat de schroef langer is en het gat dus dieper moet zijn?
Ik test altijd zonder plug met de schroef of die ver genoeg het gat in kan voordat ik de plug erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
HTT-Thalan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Ik woon op pis-afstand van de Duitse grens, dus het ligt een beetje aan de latitude...

Ja, ik post wat meer de laatste tijd, maar er is dan ook een hoop activiteit in huize thalan :P.

Voor:

[Afbeelding]

Nu:

[Afbeelding]

Straks raam erin, morgen inmetselen.
Toen ik de voorfoto zag dacht ik dat het je bedoeling was om wat aan de chaos va leidingen te doen. Moest twee keer kijken om te beseffen dat je het raam bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

coinman63 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Toen ik de voorfoto zag dacht ik dat het je bedoeling was om wat aan de chaos va leidingen te doen. Moest twee keer kijken om te beseffen dat je het raam bedoelde.
Ook dat is een erfenis van de vorige bewoners. Ga ik niks aan doen, teveel gezeik. Ik sluit de nieuwe stopcontacten zo netjes mogelijk aan en gooi er een verlaagd plafond tegenaan, daarna gaan we stucen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXjtLgv3bM9k93Y2NxEvB-6MkhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfPdjxy4RwAvIWSGC1JSP2Vq.jpg?f=fotoalbum_large

Raam zit erin, morgen de stenen inmetselen en dorpelsteentjes erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 16:14

Qon

Vloris schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Heb je de gaten diep genoeg geboord voor de plug? Of heb je er rekening mee gehouden dat de schroef langer is en het gat dus dieper moet zijn?
Ik test altijd zonder plug met de schroef of die ver genoeg het gat in kan voordat ik de plug erin zet.
Ik begin wel erg te twijfelen nu.... kans bestaat inderdaad dat het toch mijn eigen schuld is.
het zijn wel erg lange pinnen namelijk, ik ga het gat wat ik nog niet verpest heb voor de zekerheid ook nameten. Thx allen! Als het gelukt is laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:31
[...]

[...]
In de buurt van Heidelberg, maar laat maar je hebt me op ideeën gebracht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Ook dat is een erfenis van de vorige bewoners. Ga ik niks aan doen, teveel gezeik. Ik sluit de nieuwe stopcontacten zo netjes mogelijk aan en gooi er een verlaagd plafond tegenaan, daarna gaan we stucen.

[Afbeelding]

Raam zit erin, morgen de stenen inmetselen en dorpelsteentjes erin.
Ga je dit kozijn nog aftapen of laat je dit zo? Wat ik tot dusverre geleerd heb is dat pur goed werkt voor de eerste paar jaren als het nog flexibiliteit heeft maar daarna te hard word en in de winter niet meer uitzet om een goede luchtdichting te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Wellicht simpel/stomme vraag, ik moet een klein stukje verlaagd plafond maken (toilet), nu moet ik zo'n 5 cm naar beneden, maar rachels zijn meestal niet zo dik, schroef je ze dan gewoon op elkaar om dikte te krijgen? Of kun je beter een dikkere balk pakken die de hoogte in 1x overbrugt zeg maar?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

het is dan ook een pima weertje om kozijntjes te plaatsen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRGRiVL91IkChQ_-jI4wt6bR8S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkpjAk4lahKnVrd8xAJRqHyg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

het is dan ook een pima weertje om kozijntjes te plaatsen :+

[Afbeelding]
Ik weet niet of het je al opgevallen was maar er zit een kiertje omheen... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Martinusz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:46:
Wellicht simpel/stomme vraag, ik moet een klein stukje verlaagd plafond maken (toilet), nu moet ik zo'n 5 cm naar beneden, maar rachels zijn meestal niet zo dik, schroef je ze dan gewoon op elkaar om dikte te krijgen? Of kun je beter een dikkere balk pakken die de hoogte in 1x overbrugt zeg maar?
rachel op zijn kant aan de zijkant van de balk om uit te vullen / recht te stellen
of afstands houders of afstandschroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

_Arthur

blub

Ronald.42 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:51:
Dat scheurtje er boven vind ik problematischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:17
Balkjes van 44x44 gebruiken + gipsplaat van 8?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ronald.42 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

hij steekt ook uit en beide is de bedoeling ;) (er komt buiten gevel isolatie omheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
Flix20 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Balkjes van 44x44 gebruiken + gipsplaat van 8?
Ik moet zeg maar 5cm omlaag met de balkjes, daarop dan gips of andere plaat. Dus met 44 kom ik niet uit :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

hij steekt ook uit en beide is de bedoeling ;) (er komt buiten gevel isolatie omheen)
Vertel ik heb namelijk ook nog wat stukken muur waar ik wat mee moet.
Wat ik al gedaan heb bij andere muren is isoleren en een extra buitenmuur er omheen.
Die muren zijn nu 50cm dik :)

Maar ik ben voor een blinde muur op zoek naar wat anders.
Iets van isolatie dat ik tegen de buitenmuur kan plakken en dan afwerken met iets... maar geen metselwerk.
Ik had al wat gevonden in steenstrips of iets met hout... ik ben er nog niet over uit }:|

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

_Arthur schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Dat scheurtje er boven vind ik problematischer.
Dat is constrcutiefopgelost, oude kozijn was dragend (en dus niet sterk genoeg meer) bij de scheur lag een vloerbak op het oude kozijn. maar agh na ~400 jaar valt het nog mee, dan bevat ik ook scheurtjes :+

Ik had eigenlijk verwacht dat het naar beneden zou lazeren bij het slopen. maar het is blijven hangen als alle kozijnen gedaan zijn repareer ik wel alles in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ik moet zeg maar 5cm omlaag met de balkjes, daarop dan gips of andere plaat. Dus met 44 kom ik niet uit :P
Dan haal je cls 38x120 en die schroef je tegen de zijkant van de bestaande balken op de juiste hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ronald.42 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Vertel ik heb namelijk ook nog wat stukken muur waar ik wat mee moet.
Wat ik al gedaan heb bij andere muren is isoleren en een extra buitenmuur er omheen.
Die muren zijn nu 50cm dik :)

Maar ik ben voor een blinde muur op zoek naar wat anders.
Iets van isolatie dat ik tegen de buitenmuur kan plakken en dan afwerken met iets... maar geen metselwerk.
Ik had al wat gevonden in steenstrips of iets met hout... ik ben er nog niet over uit }:|
de onderplint worden steenstrips op XPS en het witte gedeelt weer stucwerk, alleen dan op EPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

de onderplint worden steenstrips op XPS en het witte gedeelt weer stucwerk, alleen dan op EPS
Die steenstrips op xps waar moet je dan aan denken per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:05
[...]

Balkjes 44 en daar de rachels dwars op, kom je op 66 uit.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Metalstud regelwerkje maken?

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ronald.42 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Die steenstrips op xps waar moet je dan aan denken per m2?
ik maak ze zelf omdat ik veel hoeken nodig had/heb en eigenlijk maar weinig stenen en voor die hoeken daar vroegen ze flink geld voor 7,50 - 10.00 per stuk dus steenprijs/2 + ~100 euro huur voor een stenenzaag. @No Hands heeft een mooi kant en klaar systeem gebruikt.

zou ik ze nog een keer zelf maken? nee dat denk ik niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

ik maak ze zelf omdat ik veel hoeken nodig had/heb en eigenlijk maar weinig stenen en voor die hoeken daar vroegen ze flink geld voor 7,50 - 10.00 per stuk dus steenprijs/2 + ~100 euro huur voor een stenenzaag. @No Hands heeft een mooi kant en klaar systeem gebruikt.

Nee precies dat zagen is voor een paar stukjes wel even leuk...

Ik moet dan iets van 70m2 en dan nog een topgevel...
Ik broed nog even verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Laatst online: 22:40
[...]

Ik heb voor mijn toiletplafond een balkje van 3x5 (ruw, dus ongeschaafd) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wat heb je aan zaaggereedschap tot je beschikking?

Als je een afkortzaag hebt, dan zou ik zelf vullers maken. Pak je een balk 22 x 50 (dat is 18 x 45 schoon) en maak je strookjes van 32 x 45. Ik heb net hetzelfde gedaan voor mijn verlaagde plafond. Een kromme balk 45 x 95 gepakt en vulblokjes gemaakt varierend van 55 - 67mm dik. Mijn hele plafond is straks waterpas. Scheelt een hoop gemuts.

Als je geen afkortzaag hebt en je kan er een halve mm naast mag zitten. Laat bij de Gamma oid. wat stroken zagen van deze plaat: https://www.gamma.nl/asso...lltofacet%3Dnet_height_mm

Kan je mooie vullertjes mee maken. Kom je met je balk 44 uit op 59,5. :9 Desnoods toe te passen als hele strook op je balk.

[ Voor 49% gewijzigd door Point.Flare op 08-08-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Klopt ik heb het systeem van www.thermosteen.nl gebruikt. Iets van 200 p/m2. Ik heb nog een stuk of wat platen over, wat heb je nodig? @Ronald.42

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Probleem: vochtige schuur, enkelsteens, bouwjaar 2015, betonnen plaat onder en boven. Vocht komt vooral vanuit de tuin van achterburen, die tuin kan ik niet aanpassen dus ik moet een oplossing hebben voor waar ik visueel bij kan

Oplossing 1: https://www.gamma.nl/asso...sparant-4-liter/p/B300492 op alle muren smeren vanaf de buitenkant

Maar: de onderste baksteen laag aan de binnenkant wordt waarschijnlijk nog steeds nat omdat de tuin van de buren iets hoger ligt dan mijn schuur vloer. Daarom dacht ik er ook over na om https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/kelder-bezetting/ aan de binnenkant te smeren op de onderste twee lagen baksteen

Iemand anders nog een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

President schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:58:
Probleem: vochtige schuur, enkelsteens, bouwjaar 2015, betonnen plaat onder en boven. Vocht komt vooral vanuit de tuin van achterburen, die tuin kan ik niet aanpassen dus ik moet een oplossing hebben voor waar ik visueel bij kan

Oplossing 1: https://www.gamma.nl/asso...sparant-4-liter/p/B300492 op alle muren smeren vanaf de buitenkant

Maar: de onderste baksteen laag aan de binnenkant wordt waarschijnlijk nog steeds nat omdat de tuin van de buren iets hoger ligt dan mijn schuur vloer. Daarom dacht ik er ook over na om https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/kelder-bezetting/ aan de binnenkant te smeren op de onderste twee lagen baksteen

Iemand anders nog een idee?
Is het geen mogelijkheid om te vragen aan de buren of ze het goed vinden dat je even onderhoud pleegd aan de schuur? Doe dit in net overleg en ze mogen het je in feiten niet weigeren. Kies een handig moment uit zodat planten die aan de kant moeten een goede kans hebben op overleven en behandel hun tuin met respect, soms heeft iemand een boompje ofzo gepland met een (klein)dochter. Dan is het mijn ervaring dat je prima een gultje langs de muur kan graven en de boel even opnieuw kan voegen (die zullen ookwel rot zijn) en direct kan behandelen.
uiteindelijk moet je daar eigenlijk het water tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

vragen aan de buren of ze het goed vinden dat je even onderhoud pleegd aan de schuur. doe dit in net overleg en ze mogen het je in feiten niet weigeren . kies een handig moment uit dat planten die aan de kant moeten een goede kans hebben op overleven en behandel hun tuin met respect, soms heeft iemand een boompje ofzo gepland met een (klein)dochter. Dan is het mijn ervaring dat je prima een gultje langs de muur kan graven en de boel even opnieuw kan voegen (die zullen ookwel rot zijn) en direct kan behandelen.
uiteindelijk moet je daar eigenlijk het water tegen houden.
Moet ik dan impregneer gebruiken tegen het gedeelte van de muur welke tegen stenen/grond aanligt? Nee toch? Dan kan ik toch beter iets van https://www.aquaplan.com/product/ondergronds/ smeren?

Is daarnaast impregneer smeren op alle buiten muren handig?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 08-08-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

President schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Moet ik dan impregneer gebruiken tegen het gedeelte van de muur welke tegen stenen/grond aanligt? Nee toch? Dan kan ik toch beter iets van https://www.aquaplan.com/product/ondergronds/ smeren?
het liefts brand ik er dan bitume op, maar een vloeibare versie smeren kan ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:13:
[...]

Klopt ik heb het systeem van www.thermosteen.nl gebruikt. Iets van 200 p/m2. Ik heb nog een stuk of wat platen over, wat heb je nodig? @Ronald.42
Dan zit ik op 14K zonder de topgevel -O-
Wel mooi spul👍

Ik moet daar toch echt nog wel een paar nachtjes over slapen denk ik.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

het liefts brand ik er dan bitume op, maar een vloeibare versie smeren kan ook :)
Hmm, ik ga eens kijken hoe de buren hier over denken... Woon er < 1 jaar en heb geen zin om er een juridisch 'ik heb recht op' van te maken ..

Aan mijn twee kanten van de schuur zit in ieder geval een Hydroblob goot, dat zou het vanaf die kanten droog moeten houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik wil mijn hardhouten kozijnen aflakken, nadat ze al ruim een jaar in de grondverf staan. Op sommige plekken zit er een haarscheurtje in de aansluiting met de kopse kanten. Na het ontvetten en schuren even plamuren, kitten of trekt dit wel weg met de lak?

Hout is bikkelhard dus niet rot, vermoedelijk komt het door de werking van het relatief nieuwe kozijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe8P_o7b773dpxK3LPSgnPiPemw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m7LSXPQ9jhQjU4mFv5Qyr90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 22:29

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik zou me hier niet heel erg druk over maken. Met kit of vulmiddel doe je hier meer kwaad dan goed. Gewoon de verf dik aanzetten. Dit zul je altijd blijven houden, tot op zekere hoogte.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je het echt zeker weg wil hebben moet je dat gaan afkitten. Maar best kans dat je met je laag (of lagen) aflakken het al vol krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Dank beide. Ik ga het eerst maar eens gewoon aflakken (2x) en zien we het wel. Ben zelf ook geen fan van overbodige kit of plamuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 16:14

Qon

Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
Afgelopen weekend heb ik een wandplank geprobeerd te monteren met een blind ophangsysteem:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Muur is betegeld met kleine keramische tegeltjes en daarachter zit gasbeton. Alles netjes afgemeten, gaten diep genoeg geboord met m'n 10mm SDS boor, SX 10x60 pluggen erin van Fischer... maar helaas op de laatste cm breekt de pin af. Ik moest redelijk wat kracht zetten, maar niet zoveel dat ik dit had verwacht...

Als het niet anders kan, boor ik een extra gat bij in m'n eikenhouten wandplank en maak ik een nieuw gat 2 cm opzij. Heeft iemand echter een idee hoe ik dit nog zou kunnen fixen? En voor de volgende keer boren, zal ik dan maar 12 mm en SX 12 pluggen pakken? (is dat niet te ruim?)
Gat dieper boren en vaseline did the trick!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20
Qon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Gat dieper boren en vaseline did the trick!
Slaapkameradagium... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKyv5eQHBueuaJaIb84BNnHwl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcbRuVuKpZ8U6hdhD9vE5ETP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze muur is letterlijk zo glas als een spiegel gestukt, bizar. Nee, dat heb ik niet zelf gedaan, uitbesteed aan een pro. Hetzelfde geld voor het raam inbouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a3WgRxbVE66KLIZpTaUMbAmd84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDt5Darzsd7WdlekiH7KaNiN.jpg?f=fotoalbum_large

kost helaas een bom duiten, maar dan heb je wel vakwerk :P.

Mijn eigen vakwerk van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjMhCorONfwFa1XgAERpmhlM-nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIyesrHcSbO8lObgchhGRPvf.jpg?f=fotoalbum_large

begin van de veiligheidskooi om de zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:43
Van iemand die verf over had heb ik een pot muurverf (Sigma Stainaway Matt) gekregen en hiermee een muurtje geschilderd. Verf was ongeveer een half jaar oud. Het dekt prima maar na droging zitten er allemaal kleine korrels in de verf. Geen ramp want je schuurt het met een schuurgaasje makkelijk weg maar weet iemand hoe dit kan? Zijn het opgedroogde stukjes of zat er gewoon wat zand/stof in de emmer?

Voor een volgende beurt ga ik de verf denk ik even filteren middels een panty. Filteren jullie altijd een eerder gebruikte verf voordat je gaat verven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naXBgJlvoxY-AY1uQwy6jnkbR84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuklshnnBSMcNX5IZ2Zy0xhh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

webber87 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:22:

Voor een volgende beurt ga ik de verf denk ik even filteren middels een panty. Filteren jullie altijd een eerder gebruikte verf voordat je gaat verven?
Eigenlijk niet, Ik voorkom meestal dat er iets in de verf komt. stijkvaatje of bakje gebruiken en niet direct uit de pot/emmer werken. werkt dan het beste. dat op de muur is trouwens geen vuiltje meer. de rand van het blik of emmer goed schoon maken helpt ook om te voorkomen dat er stukjes opgedroogde verf in de verf komen. (daarnaast krijg je een verf pot dan ook nog makkelijk open) of dit een hand zand, zaagsel of iets anders is kan je beter zelf zien, jij kan het zien voelen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 15:13
Tips gevraagd! Afgelopen nacht ben ik me helemaal wezenloos geschrokken omdat er bij ons was ingebroken... door een kat 8)7

Blijkbaar kunnen ze via de schutting op de voordeur luifel komen en zo weer op de vensterbank van de ramen boven. Nu hebben we bij bij één raam een hor, dit kunnen we aan de andere kant ook doen. Echter wil ik die beesten helemaal niet op die vensterbank hebben, en met die scherpe nageltjes zijn ze ook zo door een hor heen.

Mijn idee was een plank vol slaan met spijkers en op de kop op de schutting monteren, maar dit is misschien niet de meest kat vriendelijke oplossing :P Suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnYNSYiYxsGJ78Z_jfJE3XKervY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WrJ4fVOQntoo5yYPHjkQcmte.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 14:50

Dark Angel

Corvette LS Power

Vinze schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:05:
Tips gevraagd! Afgelopen nacht ben ik me helemaal wezenloos geschrokken omdat er bij ons was ingebroken... door een kat 8)7

Blijkbaar kunnen ze via de schutting op de voordeur luifel komen en zo weer op de vensterbank van de ramen boven. Nu hebben we bij bij één raam een hor, dit kunnen we aan de andere kant ook doen. Echter wil ik die beesten helemaal niet op die vensterbank hebben, en met die scherpe nageltjes zijn ze ook zo door een hor heen.

Mijn idee was een plank vol slaan met spijkers en op de kop op de schutting monteren, maar dit is misschien niet de meest kat vriendelijke oplossing :P Suggesties?

[Afbeelding]
Je zou boven op de schutting een bezemsteel horizontaal kunnen monteren met aan beide kanten een kleine blokje zodat de steel kan rond draaien dat vinden katten niet zo leuk. kunnen er niet op zitten of op afzetten met springen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:25

dragonhaertt

@_'.'

Gezien het feit dat de buren ook een afdakje hebben zou ik het 'probleem' echt dichter bij je raam proberen op te lossen. Ze vinden heus wel een manier om op dat afdak te komen, probeer te voorkomen dat ze op je vensterbank kunnen komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:17
Heb geloof ik wel is een fimpje gezien dat ze er een rollende buis op de voorgevel hebben geplaatst waar katten af ge-yeet worden als ze erop springen omdat ze geen grip kunnen krijgen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Daar we bijna een maand op vakantie gaan (en ik de CV ketel niet helemaal vertrouw momenteel vanwege een storing) wil ik de CV uitzetten en de hoofdgasleiding afsluiten. Dat lijkt me geen probleem, maar wat te doen met de pomp van de vloerverwarming? Ik heb wel eens gelezen dat je die beter niet uit zet ivm vastlopen maar kan het kwaad als 'ie dan gaat draaien terwijl de CV buiten bedrijf is?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:14

[Afbeelding]
een hor voorkomt zeer waarschijnlijk wel dat ze binnen komen....onze katten zien het tenminste echt als een barrière en maken ook nooit geen aanstalten om er doorheen te krabben....ze blijven netjes voor het open raam erdoor naar buiten kijken, terwijl zonder de hor ze meteen door het raam naar buiten springen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
TommyGun schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:15:
Daar we bijna een maand op vakantie gaan (en ik de CV ketel niet helemaal vertrouw momenteel vanwege een storing) wil ik de CV uitzetten en de hoofdgasleiding afsluiten. Dat lijkt me geen probleem, maar wat te doen met de pomp van de vloerverwarming? Ik heb wel eens gelezen dat je die beter niet uit zet ivm vastlopen maar kan het kwaad als 'ie dan gaat draaien terwijl de CV buiten bedrijf is?
  1. Die pomp kan prima een paar weken uit.
  2. Daar zal toch wel een slimme schakelaar voor zitten die de pomp alleen inschakelt als er warmtevraag is? Of laat jij die pomp het hele jaar door draaien?
  3. Die pomp voelt toch het verschil niet tussen een CV-ketel in standby en eentje die uit is. In beide gevallen komt er toch geen warm water van je CV-ketel bij je VVW-pomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
  1. Die pomp kan prima een paar weken uit.
  2. Daar zal toch wel een slimme schakelaar voor zitten die de pomp alleen inschakelt als er warmtevraag is? Of laat jij die pomp het hele jaar door draaien?
  3. Hoe zou die pomp het verschil moeten zien tussen een CV-ketel in standby en eentje die uit is? In beide gevallen komt er toch geen warm water van je CV-ketel bij je VVW-pomp?
Er zit zo'n 'voeler' op, dus als de toevoer warm wordt gaat 'ie draaien (afaik).
Maar soms springt 'ie ook zelf aan for fun and games.
Maar ik snap je uitleg, dus dat maakt dan inderdaad niets uit.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
President schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Is daarnaast impregneer smeren op alle buiten muren handig?
Impregneer onder de grond zou ik niet doen, dat werkt maar even. Zo'n Aquaplan of vloeibaar rubber is prima, zet daar dan een noppenfolie (https://www.bouwonline.co...ppenfolie-zwart-20m2.html) tegenaan om de druk te verminderen, dan kan het water weglopen naar de bodem.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:18

Rzaan

Altijd zoekende

Pech voor de kat.
Katten zijn huisdieren en horen binnen te zitten.
&%$^ beesten als ze buiten lopen.
We hebben overigens zelf ook een poes. Maar kan slechts beperkt in de tuin zodat ie nooit een vogel te pakken krijgt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:57:
[Afbeelding]

(ja, het tuinhuis moet ook dringend eens geschuurd en gebeitst worden... klusje #323290320 op de lijst)
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen, was nog een best klusje om 3 zijden van een tuinhuis volledig kaal te schuren 8)7 Toch een 3-4tal dagen aan bezig geweest, ondanks de afname van de Rotex 150. Maar goed, het resultaat mag er zijn :) De boeidelen moet ik nog doen, maar daar begint rot in te komen (wegens een compleet verkeerd aangelegd dak door 'professionals'), die ga ik waarschijnlijk vervangen.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z-Nx-NWhYLO_OjhimD8fh6IYd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mClGFRLSePw1yILDZhkyWcfM.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HcSObFll.jpg

edit:
Remmers HK lazuur kleur 'grenen' trouwens ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Slonzo op 10-08-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik wil (lees mijn vrouw) dit bamboe spul bevestigen over de lengte van de muur aan de onderkant. Nu kan ik wel krammetjes gaan slaan, maar dat valt er weer uit natuurlijk. Weet iemand een handige oplossing om dit goed te bevestigen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4Qa87wIVzgIPkxZOiGsYNK7peA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELldgRAHRITk8GqZkJQVVsMY.jpg?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Eerst een rachel en dan de bamboe daartegenaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

carpebios schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:13:
Ik wil (lees mijn vrouw) dit bamboe spul bevestigen over de lengte van de muur aan de onderkant. Nu kan ik wel krammetjes gaan slaan, maar dat valt er weer uit natuurlijk. Weet iemand een handige oplossing om dit goed te bevestigen? [Afbeelding]
Hoe diep zijn de voegen?
Afbeeldingslocatie: https://assets.leevalley.com/Size4/10060/10437-brick-clip-u-01.jpg

Een rachel plaatsen lijkt mij ook het eenvoudigst. Als je niet wil boren zou je tape of high-tack kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Pech voor de kat.
Katten zijn huisdieren en horen binnen te zitten.
&%$^ beesten als ze buiten lopen.
We hebben overigens zelf ook een poes. Maar kan slechts beperkt in de tuin zodat ie nooit een vogel te pakken krijgt.
De rechter is het niet met je eens:
https://www.animalstoday.nl/kat-mag-tuin-buren-lopen/

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
dragonhaertt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Hoe diep zijn de voegen?
[Afbeelding]

Een rachel plaatsen lijkt mij ook het eenvoudigst. Als je niet wil boren zou je tape of high-tack kunnen overwegen.
Dat is echt een geniaal tooltje! Helaas zijn de voegen niet diep genoeg. Ik ga voor de high-tack, dank!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

carpebios schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Dat is echt een geniaal tooltje! Helaas zijn de voegen niet diep genoeg. Ik ga voor de high-tack, dank!
Ik kende ze ook nog niet, maar kwam er toevallig laatst een paar tegen.
'Brick clip' worden ze genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Ik ben er eindelijk aan toe gekomen, was nog een best klusje om 3 zijden van een tuinhuis volledig kaal te schuren 8)7 Toch een 3-4tal dagen aan bezig geweest, ondanks de afname van de Rotex 150. Maar goed, het resultaat mag er zijn :) De boeidelen moet ik nog doen, maar daar begint rot in te komen (wegens een compleet verkeerd aangelegd dak door 'professionals'), die ga ik waarschijnlijk vervangen.

Voor:

[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]
Wow dat valt me vies tegen. Ik zou verwachten dat dat sneller gaat. Heb hem zelf ook en gaat meestal vrij rap. Laatst 20m2 aan schuurdeur geschuurd waar 25 lagen lak opzaten, dat viel wel tegen.

Liep je papier telkens vol ofzo? Of waar liep je tegenaan?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Ik kende ze ook nog niet, maar kwam er toevallig laatst een paar tegen.
'Brick clip' worden ze genoemd.
Ik zie ze alleen op amazon.com, zijn ze ook dichterbij te verkrijgen? Lijken mij fantastisch om iets op te hangen aan een muur waar ik eigenlijk niet in wil boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:51:
Wow dat valt me vies tegen. Ik zou verwachten dat dat sneller gaat. Heb hem zelf ook en gaat meestal vrij rap. Laatst 20m2 aan schuurdeur geschuurd waar 25 lagen lak opzaten, dat viel wel tegen.

Liep je papier telkens vol ofzo? Of waar liep je tegenaan?
Ik heb zowel met schuurnetten (P100) als met schuurpapier (P80) gewerkt, heb weinig verschil gemerkt tussen beide. Ze liepen niet vol, maar ik merkte wel relatief snel degradatie - bij een nieuw velletje gaat 'ie als een malle maar na een paar minuten loopt dat relatief snel terug.

Het grootste probleem was volgens mij dat de 4cm dikke planken overal zo krom als een hoepel staan (hol/bol). Op het zicht merk je er niet zoveel van, maar tijdens het schuren valt het wel goed op. Maar daardoor gebruik je dus niet de 150mm radius, slechts een klein deel ervan. Ik vermoed dat dat de boel danig bemoeilijkt en vertraagd heeft.

Lijkt me meteen ook de reden dat het schuurpapier/net snel lijkt te degraderen: je gebruikt eigenlijk veel meer de buitenkant van de schijf, en die slijt erg snel, zeker bij ongelijke oppervlakken. Buiten de afgesleten randjes merkte ik visueel immers niks mis met het schuurpapier/net.

Ik heb trouwens de harde schuurzool gebruikt, dat gaf een beter resultaat dan de zachte. Denk dat jij die tip hier ooit nog gepost hebt, dus waarvoor dank :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Interesseert me niks wat die rechter vond.
Kat in mijn tuin is een no go.

Het is ook geen jurisprudentie.
En het artikel klopt van geen kanten.
Lees de uitspraak er maar op na.

De rechter geeft aan dat je een kat niet altijd hetzelfde kunt beoordelen als andere overlast omdat een kat een andere dynamiek heeft. Maar dat is - ook voor de rechter - geen vrijbrief om zomaar rond te lopen.
Alleen in dit geval was er nauwelijks sprake van ernstige overlast vond de rechter.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De buitenzijde van het raam is af :).

Vanochtend is alles ingevoegd en ondanks dat het nog niet 100% droog is zie je alles al flink bijtrekken, als je niet beter wist zou je zeggen dat het raam er altijd al ingezeten heeft! Heel blij mee dat mijn toekomstige kantoor nu mooi uitzicht heeft :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mMwlKXdrtGurJ2QyvHEcN0GzzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGY6NqXI2ZJqbwwlj0TiNBM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSW80Z58izSfnvTs7V88I2QOzGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1BAbraRpu0Mu3wiAN0OiIK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:32:
De buitenzijde van het raam is af :).

Vanochtend is alles ingevoegd en ondanks dat het nog niet 100% droog is zie je alles al flink bijtrekken, als je niet beter wist zou je zeggen dat het raam er altijd al ingezeten heeft! Heel blij mee dat mijn toekomstige kantoor nu mooi uitzicht heeft :-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
We missen een foto van je uitzicht? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:55:
Je ziet het maisveld in de reflectie van het raam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
Nee, met maïs is het uitzicht uit het zicht ;-)

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:34
Vanochtend is er vloerverwarming gelegd op mijn benedenverdieping bovenop schuimbeton. Nu heb ik 3 groepen op de verdeler. Bij de verdeler was al een radiator met 15 mm aansluiting. Nu lees ik dat er op maximaal 4 groepen 15 mm aansluiting voldoende is, maar er wordt ook 22 mm aangeraden in verband met de weerstand. Dan moet ik wat leidingen verleggen en verlengen.

Iemand weet wat handig en de beste optie is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdSqC2xzrnQxdPftXzqLaqxF8Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkheAERLoXyhgW3hvZDcAFFe.jpg?f=fotoalbum_large

Die auto is van ons, die staat normaal op de oprit, maar vanwege al het klussen even niet, dus.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-08-2022 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

HTT-Thalan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]

Die auto is van ons, die staat normaal op de oprit, maar vanwege al het klussen even niet, dus.
Ik was al jaloers op je werkplaats, maar nu wil ik graag weten of je je huis niet toevallig weer wil verkopen? O-)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
Weet iemand wat de dikte is van een HR++ voorzetraam? Dus niet het glaspakket (ik heb van een glaszetter gehoord dat dit minstens 22mm is), maar de dikte van het profiel waar het glas inzit. Ik probeer uit te vogelen of dit geplaatst kan worden in mijn erker.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

• twain4me
  • Nu online

twain4me

marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:00:
Weet iemand wat de dikte is van een HR++ voorzetraam? Dus niet het glaspakket (ik heb van een glaszetter gehoord dat dit minstens 22mm is), maar de dikte van het profiel waar het glas inzit. Ik probeer uit te vogelen of dit geplaatst kan worden in mijn erker.
standaard formaat van raamhout is 54mm x 67mm of 40mm x 67mm (dan heb je opdek glaslatten nodig)
maar je kan het natuurlijk (laten ) maken zoals je zelf wil, zolang het maar sterk genoeg is het glas erin past etc,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]

Ja, ik snap wel dat je lekker naar buiten kijkt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:43
[...]

[Afbeelding]

Starlet! Onverwoestbaar. Heb 'm zelf ook ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:56
Mijn zusje heeft een houten bootje (tjotter, voor de kenners) en een van de vloerdelen (vlonder) daarvan was stuk gegaan. Gelukkig had ik nog wel een stukje hout liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/182V9XeoPpeLxt6mmmh3pufRVSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzGef1TnwdPaFbHiKvMrzp5M.jpg?f=fotoalbum_large
Stukje hout was groot genoeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfE1QQUAipxuD7UB5al7ugWtwFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C14CvuHmC95RvLsHHMkiYjTu.jpg?f=fotoalbum_large
Wat zaag, schaaf en schuurwerk later hadden we al iets wat er op lijkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ6dvUBqjsn3JOTG8EHmXUmpLeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRHM9rrtEB1DUIi2pFargwOh.jpg?f=fotoalbum_large
En goed genoeg voor nu. Volgend jaar wil ze toch al nieuwe vlonders maken, dus dit hoeft het niet super lang vol te houden. Lekker dagje klussen met fjine gereedschappen op de werf waar we terecht konden.

WoT stats

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ElPaco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:10:
Mijn zusje heeft een houten bootje (tjotter, voor de kenners) en een van de vloerdelen (vlonder) daarvan was stuk gegaan.
Kan je 'm niet gewoon lijmen? Lijkt een redelijk schone breuklijn te zijn?

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:56
Slonzo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Kan je 'm niet gewoon lijmen? Lijkt een redelijk schone breuklijn te zijn?
Hij was al eerder gelijmd en nu ontbrak er ook een stuk (ze is omgeslagen en heeft niet alles kunnen redden).

Edit: en het is ook gewoon leuk om wat te klussen!

[ Voor 8% gewijzigd door ElPaco op 11-08-2022 19:26 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jiriki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Impregneer onder de grond zou ik niet doen, dat werkt maar even. Zo'n Aquaplan of vloeibaar rubber is prima, zet daar dan een noppenfolie (https://www.bouwonline.co...ppenfolie-zwart-20m2.html) tegenaan om de druk te verminderen, dan kan het water weglopen naar de bodem.
Ga ik aan de buren vragen! Ook even kijken welke stenen ze nou ehbben liggen en of het te doen is.

Voor de muren zie ik

https://www.karwei.nl/ass...egneer-creme-5l/p/B187220

En

https://www.karwei.nl/ass...-muur-dicht-4-l/p/B385236

Die 5l is flink duurder dan de 4l. Met welke kan ik de schuur muren het beste impregneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
President schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Met welke kan ik de schuur muren het beste impregneren?
Niet impregneren, coaten. Bijvoorbeeld met Remmers MB 2K of Aquaplan Black Foundations.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ja, dat is voor onder de grond. Ik bedoelde voor de muren boven de grond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Oh dat scheelt :D Een creme is gemakkelijker aan te brengen dan vloeibare impregneer vind ik zelf en is in het gebruik uiteindelijk misschien nog wel zuiniger. Minder geknoei en één keer opsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravenna
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-06 22:57
Hallo iedereen,

Sinds een paar maanden lurk ik hier in Wonen en mobiliteit vanwege een nieuw (klus)huis. Omdat ik helaas maar beperkt verstand heb van klussen, zou ik mensen met meer kennis graag om advies vragen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik was vroeger best fan van Ikea. Toen werd ik anti-Ikea, o.a. vanwege soms best korte levensduur van enkele van hun producten maar ook hun manier van produceren, en nu zie ik het als een leuke uitdaging. Ik koop alleen wat ik zelf niet kan maken (zoals vandaag: dekbedden en kussens) en de rest maak ik na :+.

Ze hadden o.a. onderzetters (van metaal of kurk) maar dat kan ik zelf ook wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sCPnVt5Ed_ygxpBaGLBdDDCQU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4k2FDp5ibOFwjD4Mdi4E7ZC.jpg?f=fotoalbum_large

en binnenkort ga ik een poging wagen deze bank na te maken van gerecycled eiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-rR7pFqKzg-qKdS1iiwl2ZwYeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTNnwZUS2bHTwUOfDM2qHI0D.jpg?f=fotoalbum_large

ik laat jullie weten hoe dat gaat :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ravenna schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:56:
Hallo iedereen,

Sinds een paar maanden lurk ik hier in Wonen en mobiliteit vanwege een nieuw (klus)huis. Omdat ik helaas maar beperkt verstand heb van klussen, zou ik mensen met meer kennis graag om advies vragen.

***members only***
Als het over de isolatie achter die karton kleurige platen gaat: los schroeven en wat minerale wol er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:50:
Ik was vroeger best fan van Ikea. Toen werd ik anti-Ikea, o.a. vanwege soms best korte levensduur van enkele van hun producten maar ook hun manier van produceren, en nu zie ik het als een leuke uitdaging. Ik koop alleen wat ik zelf niet kan maken (zoals vandaag: dekbedden en kussens) en de rest maak ik na :+.

Ze hadden o.a. onderzetters (van metaal of kurk) maar dat kan ik zelf ook wel:

[Afbeelding]

en binnenkort ga ik een poging wagen deze bank na te maken van gerecycled eiken:

[Afbeelding]

ik laat jullie weten hoe dat gaat :P.
Dus jij hebt vandaag een uur maten staan nemen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toppe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

Dus jij hebt vandaag een uur maten staan nemen? ;)
Nee man, paar foto's en ik geloof het wel :P. De rest uit vrije hand, doe ik met bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:03
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:51:
De achterdeur is momenteel moeilijk op slot te krijgen. Nadere inspectie laat zien dat de deur aan de bovenkant iets krom getrokken is, wat dit mogelijk veroorzaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit te verhelpen? Of betekent dit gewoon een nieuwe deur? Ik moet nu met heel veel kracht de deurhendel omhoog duwen, om de sleutel om te kunnen draaien. Mijn vrouw (en kinderen) krijgen nu de deur niet meer van het slot..
Ben er nog steeds niet uit hoe ik dit probleem nou kan oplossen.
De bovenste haak kan best wat heen en weer, dus denk dat daar het probleem niet zit en die dus prima in het juiste gat kan haken.

Ik krijg de deur dus enkel op slot door de hendel met heel veel kracht dicht te duwen en op het laatste punt dan de sleutel om te draaien. Aangezien ik dus kracht midden op de deur zet, zou je verwachten dat daar ergens iets niet lekker loopt. Maar ik zie dus geen schade, slijtsporen, beschadigingen oid.

Heb de hendel er even afgehaald en zie dat de stift die tussen de twee hendels zit nu wel wat krom is en licht getordeerd. Wat ik logisch vind, gezien de kracht die ik lever op de hendel om hem op slot te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m4XTsh8NThbhbL1j1Y1rFeTz-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oi3myvrnB2XfVmKN05z3WrfC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXUFFJsnUQCGC9f12duQJDR4DY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0RSfVa1L2i7nE77Or4QhF8S.jpg?f=user_large
Zou het probleem hier kunnen liggen? Dat het opgelost is als ik er een nieuwe stift in zet die wel recht is?

En als dit het ook niet is, wat voor soort bedrijfje moet ik hier voor laten komen? Wie kan dit oplossen? Voor waterleidingen ed roep ik een loodgieter, maar is dit werk voor een timmerman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
Kan, maar lijkt me klusje voor een goede slotenmaker.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
  • Laatst online: 08-06 09:24
Goofyduck384 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Ben er nog steeds niet uit hoe ik dit probleem nou kan oplossen.
De bovenste haak kan best wat heen en weer, dus denk dat daar het probleem niet zit en die dus prima in het juiste gat kan haken.

Ik krijg de deur dus enkel op slot door de hendel met heel veel kracht dicht te duwen en op het laatste punt dan de sleutel om te draaien. Aangezien ik dus kracht midden op de deur zet, zou je verwachten dat daar ergens iets niet lekker loopt. Maar ik zie dus geen schade, slijtsporen, beschadigingen oid.

Heb de hendel er even afgehaald en zie dat de stift die tussen de twee hendels zit nu wel wat krom is en licht getordeerd. Wat ik logisch vind, gezien de kracht die ik lever op de hendel om hem op slot te krijgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het probleem hier kunnen liggen? Dat het opgelost is als ik er een nieuwe stift in zet die wel recht is?

En als dit het ook niet is, wat voor soort bedrijfje moet ik hier voor laten komen? Wie kan dit oplossen? Voor waterleidingen ed roep ik een loodgieter, maar is dit werk voor een timmerman?
Ik durf niet te zeggen waarom je deur krom is maar dat is denk ik wel het probleem dat je deur niet sluit. Wat er mijns inziens gebeurd is dat haak tegen de sluitplaat slaat ipv in het gat. Je ziet daar ook duidelijk de beschadiging van de sluitnok. Een krukstift vervangen levert dus niks op maar deze heb je aardig krom getrokken en is het vervangen waard. Het is geen rocket science en kun je met een imbussleutel zelf losmaken (je ziet het imbus je op de foto zitten zelfs). Een krukstift kost ook weinig. Ik weet niet in welke regio je zit maar anders heb ik 8 en 9mm varianten liggen voor je.

Enfin, terug naar je probleem: je deur is krom.
Ik schat op de foto’s dat je huis ca. 20jr oud is?
Is je kit toevallig ‘rot’ waardoor het glas loszit en de stabiliteit van de deur in gedrang komt?

Ik neig te adviseren om een dictator deuropvanger toe te passen. Die trekt de deur als het ware op het laatste stukje dicht. Daarmee wordt je kromming grotendeels rechtgetrokken en za de haak in de sluitplaat haken. Ik zou niet gaan slijpen in de sluitplaat omdat je dan dus speling krijgt tussen de deuren en dat gaat rammelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Joost.B schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Ik durf niet te zeggen waarom je deur krom is maar dat is denk ik wel het probleem dat je deur niet sluit. Wat er mijns inziens gebeurd is dat haak tegen de sluitplaat slaat ipv in het gat. Je ziet daar ook duidelijk de beschadiging van de sluitnok. Een krukstift vervangen levert dus niks op maar deze heb je aardig krom getrokken en is het vervangen waard. Het is geen rocket science en kun je met een imbussleutel zelf losmaken (je ziet het imbus je op de foto zitten zelfs). Een krukstift kost ook weinig. Ik weet niet in welke regio je zit maar anders heb ik 8 en 9mm varianten liggen voor je.

Enfin, terug naar je probleem: je deur is krom.
Ik schat op de foto’s dat je huis ca. 20jr oud is?
Is je kit toevallig ‘rot’ waardoor het glas loszit en de stabiliteit van de deur in gedrang komt?

Ik neig te adviseren om een dictator deuropvanger toe te passen. Die trekt de deur als het ware op het laatste stukje dicht. Daarmee wordt je kromming grotendeels rechtgetrokken en za de haak in de sluitplaat haken. Ik zou niet gaan slijpen in de sluitplaat omdat je dan dus speling krijgt tussen de deuren en dat gaat rammelen!
Die dictator opvangen heb ik een x-aantal jaar geleden (jaar of 2 denk ik) al geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSFb6RkxvTasgdjwjywx1R6FC-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVHJchcj0w7ajs43XU74sCKR.jpg?f=user_large
Toen omdat mijn kids de deur elke keer zo hard dichtgooiden. Door deze opvanger is er geen lawaai meer en sluit de deur inderdaad rustig.
Kan de deur daardoor ook krom komen te staan bovenaan? Als de deur iets te hard wordt dichtgegooid, wordt ie bovenaan tegengehouden…

De deur (en het huis) is van 2008. Het ‘klinkt’ alleen niet alsof die haak bovenaan niet goed erin valt. Deze heeft voldoende speling rechts en links, zodat hij er met een beetje kromtrekken nog steeds in kan vallen. Maar je ziet de slijtsporen wel ja, dus hij loopt daar wel degelijk langs de rand.

Denk dat ik morgen maar eens een slotenmaker er naar laat kijken. Hopelijk ziet hij of zij wel wat het probleem precies is.. ik kom er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Goofyduck384 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Die dictator opvangen heb ik een x-aantal jaar geleden (jaar of 2 denk ik) al geplaatst.
[Afbeelding]
Toen omdat mijn kids de deur elke keer zo hard dichtgooiden. Door deze opvanger is er geen lawaai meer en sluit de deur inderdaad rustig.
Kan de deur daardoor ook krom komen te staan bovenaan? Als de deur iets te hard wordt dichtgegooid, wordt ie bovenaan tegengehouden…

De deur (en het huis) is van 2008. Het ‘klinkt’ alleen niet alsof die haak bovenaan niet goed erin valt. Deze heeft voldoende speling rechts en links, zodat hij er met een beetje kromtrekken nog steeds in kan vallen. Maar je ziet de slijtsporen wel ja, dus hij loopt daar wel degelijk langs de rand.

Denk dat ik morgen maar eens een slotenmaker er naar laat kijken. Hopelijk ziet hij of zij wel wat het probleem precies is.. ik kom er niet uit
Kun je eens een foto plaatsen van de zijkant van de dictator met het loopwiel (en de naad van de deur)?
Die dictator kan ook wel eens verkeerd zitten waardoor hij de deur naar buiten duwt..
Die deur zou met een dictator niet zo open moeten blijven staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:15
Ravenna schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:56:
Hallo iedereen,

***members only***
Meeste winst met geluidsisolatie is kierdichting en voorkomen van contact geluid. Dus als de kieren goed zijn afgesloten. Zal het denk ik meevallen. En anders losschroeven en glas/steenwol tussen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Joost.B schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Kun je eens een foto plaatsen van de zijkant van de dictator met het loopwiel (en de naad van de deur)?
Die dictator kan ook wel eens verkeerd zitten waardoor hij de deur naar buiten duwt..
Die deur zou met een dictator niet zo open moeten blijven staan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_PRFxym-oHFA4LUXuxXMtCIFS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFhdmA7njNqTgdpqDa8rHNhL.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry, geen idee waarom deze foto’s allemaal gedraaid staan, op m’n telefoon staan ze echt rechtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Goofyduck384 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

Sorry, geen idee waarom deze foto’s allemaal gedraaid staan, op m’n telefoon staan ze echt rechtop.
Ik denk dat je dictator het probleem is.
Je hebt de haak van de dictator aan de voorzijde volgens mij gelijk gelegd met de binnenzijde van het deurvlak (waar de dictator op is bevestigd). Hier moet volgens de verwerkingsvoorschriften 4mm ruimte tussen zitten. Gevoelsmatig is het ook de ruimte die de deur naar buiten wijkt.
Met de tijd heeft deur dictator de deur gewoon wat vervormd.

Haal de haak morgen eens los (en weg), sluit dan de deur eens en draai hem op slot.
Komt de deur daarmee weer enigzins in zijn natuurlijke vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:59
TommyGun schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:15:
Beetje een afweging of er al een beveiliging op zit maar je zou een schakelaar ertussen kunnen zetten.
Die zorgt ook dat de pomp alleen bij warmtevraag draait en niet bij koelend water, en bij geen warmtevraag laat hij de pomp elke dag 10 minuten draaien zodat deze niet vast kan gaan zitten.
Is goedkoper dan een mogelijk nieuwe pomp en bezuinigd dus ook.
Iets als dit maar ook goedkoper te vinden.
https://www.warmwinkel.nl...r%20van%20ca.%2035%C2%B0C.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, ondanks de hitte maar even handje geholpen bij een maatje.

Ben al een paar dagdelen met hem een overkapping aan zijn bestaande schuur te maken voor hun motoren.

Ik kon vandaag zelfs nog even lassen met zijn TIG-machine, de beugels van de schuifdeur pasten niet dus daar moesten we even maatwerk op loslaten, stukkie strip, lassen, gaatjes boren, spuitbusje erop en monteren maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG7amIszagc43SX8nKbWPlbebU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/750fsB9Lg14O0ElDUIinQ2CU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44hQe5m2B80q4CAJaXD6Vs2Hems=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Px738JtL0e5NfeYxMCEry1e6.jpg?f=fotoalbum_large

Prima invulling van een kneiterhete dag die anders had bestaan uit liggen puffen op de bank en klagen hoe warm het wel niet is :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hi,
ik wil wat spullen gaan bestellen voor een scheidingswand op zolder. Had nu bedacht dat ik het met metal stud profielen zou doen en dan osb-plaat en daar dan gipsplaat tegenaan. Op het hoogste punt zal de wand bijna 3,60 m zijn an dan aflopend tot ongeveer 2,50 m.
Tijdens het zoeken waar ik de spullen zou gaan bestellen kwam ik de Gyprox Habito tegen (https://www.gyproc.nl/producten/habito).
Als ik deze zou gebruiken zou ik in principe geen osb meer nodig hoeven te hebben toch? Iemand ervaring met deze platen? Of toch maar beter voor de eerste oplossing gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:57

thijsco19

KTM 990 SMT

Afgelopen week verf besteld (sigma grondverf) om alle kozijnen en deuren een laagje te geven.
Vanochtend, ondanks de warmte, begonnen aan een raamkozijn en een deur + kozijn.
Ging allemaal aardig goed, mooi resultaat.

Tot ik de kwasten uit wilde spoelen. Het verf wilde er maar niet uitgespoeld worden.

Bleek dus dat ik de verkeerde verf besteld had, een alkyd verf ipv een acryl verf. Had dit uitgebreid bekijken en uitgezicht en wist welke verf ik moest bestellen maar blijkbaar toch ergens mis geklikt bij het toevoegen aan m'n winkelmandje... :X

Gelukkig niet het einde van de wereld maar wel zonde.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVKK
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 00:01
Gisteren een tweedehands Wagner 250r gekocht. Voorheen gebruikte ik de Wagner w665 icm met Latexverf.

Verf (Histor monodek) verdunde ik met +/- 10 % warm water. Al gaf dit nogal wat overspray.

Op andere forums kwam ik vaak de Meister Polarplus tegen en deze te verdunnen met 10% water

De 2 tips die ik erbij heb zijn.
HEA Tip 311
HEA Tip 517

Wie heeft er ervaring met de airless van Wagner 250. En welke muurverf of latex gebruiken jullie hierbij ?
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
ione schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:58:
Hi,
ik wil wat spullen gaan bestellen voor een scheidingswand op zolder. Had nu bedacht dat ik het met metal stud profielen zou doen en dan osb-plaat en daar dan gipsplaat tegenaan. Op het hoogste punt zal de wand bijna 3,60 m zijn an dan aflopend tot ongeveer 2,50 m.
Tijdens het zoeken waar ik de spullen zou gaan bestellen kwam ik de Gyprox Habito tegen (https://www.gyproc.nl/producten/habito).
Als ik deze zou gebruiken zou ik in principe geen osb meer nodig hoeven te hebben toch? Iemand ervaring met deze platen? Of toch maar beter voor de eerste oplossing gaan?
Geen ervaring mee, maar het klinkt goed. Haast te goed?

Maar gezien de prijs van osb kan je de 3x hogere prijs van deze gipsplaat ivm een normale gipsplaat wel verantwoorden. Ben benieuwd naar je resultaten. Laat je het weten?
Pagina: 1 ... 240 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/