Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Gevel verfvincent_1971 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
Enig idee welke primer je kan gebruiken dan voor de buitenkant?
Klinkt wel logisch, garantieplaat is meer marketing dan dat het een ander materiaal is en alles staat of valt met de bewerking (vooral: randsealer gebruiken!) van de Okoumé plaat.Pelle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Toevallig zag ik vanochtend deze video van een meubelmaker:
[YouTube: Vuren balkjes in de camper verboden, maar wat dan wel?]
Hij gaat ook in op Okoume vs. garantieplaat. Dat laatste vindt hij onzin omdat gewone Okoume dus ook al watervast verlijmd is.
Ik ben van plan om de plaat iets kleiner te zagen dan het gat in de buitendeur en dan met houtrotvuller de naden (0,5cm rondom?) te vullen, dit zodat de vuller genoeg 'grip' heeft. Uiteraard daarna spiegelglad schuren en aflakken.
Of zijn er betere manieren om te voorkomen dat er straks precies op de naad scheuren ontstaan in de laklaag?
de bestaande rabat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xoy1MxXvn7HADHoby7buXcGO.jpg?f=user_large)
en dan wil ik op die hout plaat het volgende monteren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CdYnOf8nlZixFLfYZQ1ZSeqB.jpg?f=user_large)
deze wil ik dan in een andere kleur verven dan de achter plaat
ik zelf zat er aan te denk om de achter plaat wit en de ronde danlicht grijs te doen zodat het niet teveel op valt.
[ Voor 33% gewijzigd door Wvr op 03-08-2022 13:40 ]
Rabat delen zijn rabat zodat het hout nog kan werken. Als je het wil vervangen voor één paneel, zal je voor een stabiel materiaal moeten kiezen.Wvr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:33:
ik heb naar mij achter deur wat rabat delen wat geschilderd is, nu wil ik deze weg halen en dat vervangen door alleen door een houte plaat wat gewoon vlak is ( dus geen rabat delen terug plaatsen) maar wat voor hout soort kan ik daar voor het beste gebruiken.
de bestaande rabat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zelf zat er aan te denk om de achter plaat wit en de ronde danlicht grijs te doen zodat het niet teveel op valt.
De ondergrond waar je op wil monteren moet dan ook stabiel zijn.
Denk aan MDF/multiplex/underlayment/OSB/spaanplaat.
Voor een buitentoepassing kan je watervast verlijmde versies van de bovenstaande kopen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Je hebt gegronde multiplexplaten voor buiten. Die kun je meteen verven en als je de randen goed sealt werken deze bijna nietWvr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:33:
ik heb naar mij achter deur wat rabat delen wat geschilderd is, nu wil ik deze weg halen en dat vervangen door alleen door een houte plaat wat gewoon vlak is ( dus geen rabat delen terug plaatsen) maar wat voor hout soort kan ik daar voor het beste gebruiken.
de bestaande rabat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de gangkast stond een wasmachine. Wrs is er ooit lekkage geweest, want de eiken houten vloer die daar ook ligt is helemaal krom.
Nu wil ik wel graag een wasmachine daar plaatsen, maar dat gaat op dit moment niet fatsoenlijk. Mijn plan is dus de paar strookjes er uit te halen, en dan een plaat vast te schroeven. Ook voor het potentieel wandelen van de machine (oude woning, balken, houten vloer etc).
Ik zat zelf te denken aan 18mm OSB of underlayment, maar zag ook waterbestending "313" MDF. Het gaat om een strook van 90x140. Ik krijg wel meteen de kriebels als ik MDF en water/vocht/warmte hoor
Iemand een idee wat beter is om te doen en vooral waarom? Ik wil niet meer dan 18mm (misschien iets meer, moet ik nog even nameten), omdat de trap in de weg zit, en de machine + wasmachine al best ver naar voren moeten komen.
Shortlist:
- Underlayment
- OSB
- Betonplex
- MDF V313
[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 03-08-2022 19:58 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Vervangen voor een betere hout soort?Impry schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:38:
Deze set tuinstoelen is nog in goede staat, maar de houten armleuningen zijn in al die tijd niet onderhouden. Hoe kan ik deze weer glad krijgen? Ik zou bijna zeggen, opvullen met plamuur, schuren en beitsen. Maar misschien hebben jullie betere ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het gaat om een muur van de keuken naar een oude schuur, en die schuur wordt binnenkort afgebroken. Dus de muur moet geisoleerd en vochtbestendig. De kozijnen en deur zijn al recent vernieuwd. Het gaat om het stukje muur hier waar nu een pallet voorstaat, foto genomen vanaf de schuur:
:strip_exif()/f/image/anvgM6PAbiyz6DqJw3QY9xRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter die houten platen (die uiteraard weggaan) zit een soort cellenbeton. Daar wil ik dan een 12cm XPS plaat tegenaan lijmen, en daarop dan een rachelwerk voor houten rabat delen (potdeksel aka zweeds rabat). Ik krijg dan dus een klein stukje uitstekende muur. Ik heb begrepen dat de onderste 30cm beter geen hout is vanwege de opspattende regen, maar ik weet nog niet precies wat ik daar dan mooi voor kan gebruiken. Ook de bovenzijde is nog een beetje een raadsel: misschien gewoon een houten latje en dan 1 rij dakpannen? Overigens is het geheel onder een kleine overkapping op 2 hoog, dus horizontale regen valt er niet op.
Ik wil het geheel vastzetten aan de huidige cellenbetonblokken en laten rusten op de huidige fundering van de schuur.
Dit is het voorlopige plan:
:strip_exif()/f/image/R2SG3DYnupwUYNUs4XPdWIwx.jpg?f=fotoalbum_large)
Er staan naast de XPS plaat twee balken zodat de XPS erin geklemd kan worden en zodat ik daar mijn rachelwerk tegenaan kan zetten. Of kan dat ook prima tegen de XPS zelf? Zo ja met wat voor bevestigingsmechanisme?
Nog tips of suggesties? Ideeen voor materiaal voor de bovenkant of onderzijde (het paarse stuk)? Prijs is niet heel belangrijk, maar ik moet het wel zelf kunnen doen en het moet niet al te arbeidsintensief zijn. Metselen heb ik bijvoorbeeld geen ervaring mee.
Vanuit de binnenzijde isoleren is helaas geen optie, daar staat de keuken direct tegenaan.
[ Voor 6% gewijzigd door nnk op 03-08-2022 21:58 ]
Ik wil graag een muurbeugel voor een bokszak van 50kg ophangen aan een buitenmuur van baksteen. Ik ben van plan om hiervoor RVS keilbouten te gebruiken om roest te voorkomen. Toch ben ik bang dat een baksteen gaat scheuren. Vandaar mijn vraag of dat een probleem is. Anders moet ik wellicht toch een chemisch anker overwegen, maar dat is weer duurder en wellicht later ook lastiger om het gat weer te dichten.
Er zijn vast mensen die er meer vanaf weten dan ik, maar toevallig heb ik hier pas geleden nog een internetzoektocht en Tweakerstopic aan gewijd omdat mijn ouders nogal wat gescheurde stenen in hun gevel hebben. De conclusie daar was dat individuele gescheurde stenen geen probleem zijn, zolang de scheur niet zo groot is dat er ongedierte of insecten in kunnen gaan wonen.banaliteit schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:25:
Kan iemand hier inschatten of breuken / scheuren in een enkele baksteen op lange termijn grote gevolgen heeft?
Ik wil graag een muurbeugel voor een bokszak van 50kg ophangen aan een buitenmuur van baksteen. Ik ben van plan om hiervoor RVS keilbouten te gebruiken om roest te voorkomen. Toch ben ik bang dat een baksteen gaat scheuren. Vandaar mijn vraag of dat een probleem is. Anders moet ik wellicht toch een chemisch anker overwegen, maar dat is weer duurder en wellicht later ook lastiger om het gat weer te dichten.
Ticking away, the moments that make up a dull day
We willen graag een "chill" zak/stoel aan het plafond hangen voor de kinderen. Dat komt met een vierkant plaatje met haak. Plaatje aan het plafond zak aan de haak klaar is Kees.
Echter, de plafonds zijn Nehobo/broodjes. Dan kan ik de meegeleverde keilbouten sowieso vergeten, want de kans dat het alle 4 de schroeven precies op een naad uitkomen is nul. Om e.e.a. op te hangen aan geliefde Fisher duopower pluggen zou kunnen, maar dan heb ik weer angst dat het plafond dat simpelweg niet houd (aan een gipsplaat met hollewand plug kun je ook weinig zwierezwaaien).
Nog een oplossing die ik over het hoofd zie?
ik heb de onderkant van mijn potdeksel gevel geisoleerd met XPS en een plaat Qboard daarna steenstrips gemaakt (je kan ze ook kopen) die kan je gewoon plakken en daarmee de boel afgewerkt, helaas moet je wel even leren voegen, maar metselen hoeft nietnnk schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:52:
Ik ga binnenkort zo'n 3m2 binnenmuur omklussen tot een buitenmuur en heb daar nog wat vragen over, wellicht hebben jullie tips.
Het gaat om een muur van de keuken naar een oude schuur, en die schuur wordt binnenkort afgebroken. Dus de muur moet geisoleerd en vochtbestendig. De kozijnen en deur zijn al recent vernieuwd. Het gaat om het stukje muur hier waar nu een pallet voorstaat, foto genomen vanaf de schuur:
[Afbeelding]
Achter die houten platen (die uiteraard weggaan) zit een soort cellenbeton. Daar wil ik dan een 12cm XPS plaat tegenaan lijmen, en daarop dan een rachelwerk voor houten rabat delen (potdeksel aka zweeds rabat). Ik krijg dan dus een klein stukje uitstekende muur. Ik heb begrepen dat de onderste 30cm beter geen hout is vanwege de opspattende regen, maar ik weet nog niet precies wat ik daar dan mooi voor kan gebruiken. Ook de bovenzijde is nog een beetje een raadsel: misschien gewoon een houten latje en dan 1 rij dakpannen? Overigens is het geheel onder een kleine overkapping op 2 hoog, dus horizontale regen valt er niet op.
Ik wil het geheel vastzetten aan de huidige cellenbetonblokken en laten rusten op de huidige fundering van de schuur.
[Afbeelding]
Er staan naast de XPS plaat twee balken zodat de XPS erin geklemd kan worden en zodat ik daar mijn rachelwerk tegenaan kan zetten. Of kan dat ook prima tegen de XPS zelf? Zo ja met wat voor bevestigingsmechanisme?
Nog tips of suggesties? Ideeen voor materiaal voor de bovenkant of onderzijde (het paarse stuk)? Prijs is niet heel belangrijk, maar ik moet het wel zelf kunnen doen en het moet niet al te arbeidsintensief zijn. Metselen heb ik bijvoorbeeld geen ervaring mee.
Vanuit de binnenzijde isoleren is helaas geen optie, daar staat de keuken direct tegenaan.
Ha, een mede-beijerlander. Herkenbare huizenstijlPelle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
[Afbeelding]
Constructie grotendeels klaar, mooi resultaat na bijna 14 uur doorploeteren.
[...]
Goed verslag!
stuk OSD en een wasmachinebak onder de wasmachine. Opgelost.Jrz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:45:
Heb weer een vraagje
In de gangkast stond een wasmachine. Wrs is er ooit lekkage geweest, want de eiken houten vloer die daar ook ligt is helemaal krom.
Nu wil ik wel graag een wasmachine daar plaatsen, maar dat gaat op dit moment niet fatsoenlijk. Mijn plan is dus de paar strookjes er uit te halen, en dan een plaat vast te schroeven. Ook voor het potentieel wandelen van de machine (oude woning, balken, houten vloer etc).
Ik zat zelf te denken aan 18mm OSB of underlayment, maar zag ook waterbestending "313" MDF. Het gaat om een strook van 90x140. Ik krijg wel meteen de kriebels als ik MDF en water/vocht/warmte hoor, maar volgens mij is het soortelijk gewicht is volgens mij een stuk hoger vast MDF, waardoor de machine - denk ik - stabieler zal staan. Betonplex lijkt me weer aan de te gladde kant.
Iemand een idee wat beter is om te doen en vooral waarom? Ik wil niet meer dan 18mm (misschien iets meer, moet ik nog even nameten), omdat de trap in de weg zit, en de machine + wasmachine al best ver naar voren moeten komen.
Shortlist:
- Underlayment
- OSB
- Betonplex
- MDF V313
Veroordeel niet, verwonder u slechts
XPS tegen de muur plakken, rachels eroverheen en door de xps vastzetten in je achterwand. Potdeksel erop. afwerking bovenzijde stukje zinken zetwerk wat onder je kozijn begint. Afwerking onderzijde stuk isolatieplaat met wat steenstrips ofzo.kant en klaar of zelf plakken.nnk schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:52:
Ik ga binnenkort zo'n 3m2 binnenmuur omklussen tot een buitenmuur en heb daar nog wat vragen over, wellicht hebben jullie tips.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uit interesse. Wat is een siliconen latex? Nooit van gehoord en kan er ook niks over vinden? Ik dacht dat de combinatie verf en siliconen nooit een goede is?Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:52:
[...]
Schuren, primeren en verven met een siliconen latex
Uit eigen ervaring zijn MDF plinten flexibel genoeg om oneffenheden (krommingen) in de muur op te vangen. Of een al voorgelijmde hoek ook blijft zitten weet ik niet. Wat bedoel je met 'open staan?'Wormaap schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:57:
Dan heb ik zelf ook nog een vraag. Ik ga binnenkort plinten plaatsen, en heb echt een enorme hekel aan verstekhoeken die niet netjes zijn en open staan. Nu is het plan om de hoeken te meten en er dus niet simpelweg van uit te gaan dat een hoek 90 graden is. Dat zou het grootste deel van het open staan al moeten tegengaan. Maar is het een zinnig idee om de stukken plint die samen de hoek vormen ook alvast aan elkaar te verlijmen? Ik heb geen leidingen of andere obstakels waar ik omheen moet, en ik zou verwachten dat de plint flexibel genoeg is om wat oneffenheid in de wand alsnog op te vangen.
https://www.spsbv.com/nl/...muurverven/facade-mat-sb/webber87 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Uit interesse. Wat is een siliconen latex? Nooit van gehoord en kan er ook niks over vinden? Ik dacht dat de combinatie verf en siliconen nooit een goede is?
Zoiets
Met open staan bedoel ik dat het verstek niet exact matcht met de hoek en er dus een naad tussen de plinten is. Dat heb ik in een aantal ruimtes waar ik 45 graden verstek heb gezaagd en vind ik heel lelijk staan. Dus vandaar dat ik in de woonkamer aan de ene kant exact wil meten, maar ook overweeg om dus met lijm te zorgen dat die hoek bij elkaar blijft.webber87 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Uit eigen ervaring zijn MDF plinten flexibel genoeg om oneffenheden (krommingen) in de muur op te vangen. Of een al voorgelijmde hoek ook blijft zitten weet ik niet. Wat bedoel je met 'open staan?'
En die kier vullen met kit/plamuur?Wormaap schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Met open staan bedoel ik dat het verstek niet exact matcht met de hoek en er dus een naad tussen de plinten is. Dat heb ik in een aantal ruimtes waar ik 45 graden verstek heb gezaagd en vind ik heel lelijk staan. Dus vandaar dat ik in de woonkamer aan de ene kant exact wil meten, maar ook overweeg om dus met lijm te zorgen dat die hoek bij elkaar blijft.
Denk dat je dat heel veel tijd en materiaal scheelt.
PSN: Flix20-NL
Ik heb gefineerde plinten. Maar hoe heeft de afwerking van de plint invloed op het wel of niet vormen van een kier in de hoek?MacbookProx schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:25:
Doe jezelf een lol en haal afgelakte plinten (Hornbach heeft ze). Zijn marginaal duurder, maar scheelt hoop werk.
Het zijn gefineerde plinten, dus kit of plamuur gaat vrees ik niet mooi worden.Flix20 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:28:
[...]
En die kier vullen met kit/plamuur?
Denk dat je dat heel veel tijd en materiaal scheelt.
https://www.starrett.com/metrology/product-detail/505P-7 kan je gebruiken voor het meten van de hoek.Wormaap schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Met open staan bedoel ik dat het verstek niet exact matcht met de hoek en er dus een naad tussen de plinten is. Dat heb ik in een aantal ruimtes waar ik 45 graden verstek heb gezaagd en vind ik heel lelijk staan. Dus vandaar dat ik in de woonkamer aan de ene kant exact wil meten, maar ook overweeg om dus met lijm te zorgen dat die hoek bij elkaar blijft.
Als je perfectie wil, eventueel een paar kleine stukjes plint opofferen tot je de exacte hoek hebt. Eventuele openingen kan je met acrylaatkit bijwerken en over lakken.
Verder verlijmen met high tack. Na goed aanbrengen en aandrukken zit de plint binnen de minuut vast. Ik kan ook bevestigen dat mdf plinten met high tack oneffenheden in muren aankunnen.
Er zijn zo veel manieren om die hoek goed te krijgen.sloth schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
https://www.starrett.com/metrology/product-detail/505P-7 kan je gebruiken voor het meten van de hoek.
Als je perfectie wil, eventueel een paar kleine stukjes plint opofferen tot je de exacte hoek hebt. Eventuele openingen kan je met acrylaatkit bijwerken en over lakken.
Verder verlijmen met high tack. Na goed aanbrengen en aandrukken zit de plint binnen de minuut vast. Ik kan ook bevestigen dat mdf plinten met high tack oneffenheden in muren aankunnen.
Je kan het op de plint aftekenen (parallel hoek delen).
Je kan met een passer de hoek delen.
Je kan een gradenboog gebruiken zoals de bovenstaande starett, of van een ander merk.
Je kan een digitale gradenboog gebruiken (bijv Wixey)
Je kan een zweihaak gebruiken, en dan de hoek delen.
Je kan gewoon 45 graden zagen, en daarna bijstellen.
Je kan een hoek deler gebruiken, soort van gradenboog speciaal ontworpen om verstek mee te maken.
Allemaal oplossingen van 2 cent tot 20 euro.
Voor een paar hoekjes kom je met een potlood, een stuk papier en een stukje parallel gezaagd materiaal (plint/laminaat) al een heel eind. Moet je véél hoeken zagen dan is een digitale hoekmeter of een hoekdeler waarschijnlijk het makkelijkst.
Hier de goedkoopste oplossingen:
Passer + zweihaak
Parallel stuk + zweihaak:
Of bij een plakplint direct op de plint aftekenen: (gaat wat makkelijker op plat materiaal)

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 04-08-2022 14:12 ]
Bedankt voor het advies! En met wat voor bevestigingsmateriaal maak je dan de rachels vast? En hoeven er geen damp open folies oid tussen?No Hands schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
XPS tegen de muur plakken, rachels eroverheen en door de xps vastzetten in je achterwand. Potdeksel erop. afwerking bovenzijde stukje zinken zetwerk wat onder je kozijn begint. Afwerking onderzijde stuk isolatieplaat met wat steenstrips ofzo.kant en klaar of zelf plakken.
De installatie van mijn nieuwe douche-wc is klaar.
Ik kwam van een heel klassieke situatie met staande pot, witte tegels tot halverwege de muur standaard wastafel met een afvoerbuis die langs de muur de vloer in liep. Geen foto van, maar jullie kunnen die situatie vast levendig voor je zien. Na vier weken slopen, installeren en afwerken is het eindelijk af. In die vier weken heb ik elke dag wel een paar uurtjes aan het toilet gewerkt:
- weghalen wc en fontein
- afbikken tegels
- inhakken vloerbuis t.b.v. fontein in muur
- inhakken spongbocht
- nieuwe aanleg waterleiding omdat ik bij het uithakken van de fonteinafvoer door de waterleiding ging
- gaten dichten en onderste helft van de muur glad maken (gelijk aan bovenste deel)
- inbouwreservoir plaatsen (Durasystem met geurafzuiging en voorbereiding voor douchetoilet)
- inbouwreservoir aftimmeren
- vloertegels en wandtegels plaatsen
- Verlaagd plafond plaatsen met HUE strip en spot
- voegen, kitten
- plaatsen en aansluiten wc (Duravit Senssowash Starck +), spoelknop (elektronisch Durasystem a2) en fontein
- wc-borstel en wc-rolhouder ophangen
:strip_exif()/f/image/EBnjv7VK5sg3WCRNlYgjdXah.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/6TLg5B6WSlcqPdq2GNKatadP.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nu een heel luxe toilet met verwarmde, automatisch bril, automatisch openend deksel, verlichting, geurafzuiging, ladywash, douchefunctie, föhn en automatische spoeling. De eerste ervaringen zijn positief. Fijne douchestraal met goede temperatuur en kracht, relatief weinig lawaai. Het voelt allemaal heel hygiënisch.
Best wel een beetje trots op het resultaat.
Als je nog nooit een leiding geraakt hebt, heb je niet genoeg geklust in je levencoinman63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
- nieuwe aanleg waterleiding omdat ik bij het uithakken van de fonteinafvoer door de waterleiding ging
Als je toilet ineens het meest luxe plekje in huis isWe hebben nu een heel luxe toilet met verwarmde, automatisch bril, automatisch openend deksel, verlichting, stankaftuiging, ladywash, douchefunctie, föhn en automatische spoeling. De eerste ervaringen zijn positief. Fijne douchestraal met goede temperatuur en kracht, relatief weinig lawaai. Het voelt allemaal heel hygiënisch.

It's time to play the music, it's time to light the lights
Met de magneet was een goeie tip. Het bleken 6 kleine spijkers te zijn. Dus de klauwhamer eronder gezet en dat ding was zo los.Drawer schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:24:
[...]
Is zoiets niet gewoon gelijmd of eventueel met deuvels als je aan de binnenkant niets ziet?
Of eventueel zelfs geschroefd? En misschien opgevuld met houtvuller. Even met een sterke magneet over de onderkant gaan, merk je zo waar de schroefjes zitten.
[Afbeelding]
Was een sleuf van een 5mm ingefreesd waar die inviel samen met een beetje kit. Dus met wat verf roerstokjes en flink wat houtvuller netjes opgevuld. Na het schuren en schilderen zie je er niks meer van.
:strip_exif()/f/image/OhIIAyn9Jr6MuunldoNKp0u2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een overkapping (~16m2) gemetseld, 3 zijdig dubbelsteens. Ben nu bijna klaar met het grondwerk in de tuin en moet eens na gaan denken over de vloeropbouw. Ik ben van plan een betonvloer te storten en daarop te tegelen.
Wat is een aan te bevelen dikte voor de slab? Er komt geen bijzondere belasting op deze vloer. En kan ik ‘normale’ keramische tegels lijmen onder de overkapping, of moeten dit perse die dikke knapen zijn van 4cm, omdat het toch ‘buiten’ blijft. De overkapping heeft een overstek van ~40cm en staat niet in de wind, dus er zal weinig tot geen regenwater op de vloer komen. Is vloerisolatie nuttig in deze situatie?
[ Voor 4% gewijzigd door HowsMyApple op 04-08-2022 18:53 ]
Dat heb ik ook wel eens als ik het water er af heb gehad, gewoon de kraan half open een tijdje laten stromenHowsMyApple schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:49:
Vandaag de hoofdkraan dicht gehad omdat ik een stopkraantje (vlak naast de hoofdkraan) moest vervangen. Maar nu heb ik op de 1e etage last van lucht in de leidingen. Het knalt er dan op een paar plekken uit als ik een kraan open zet. Begane grond en zolder hebben het beiden niet. Hoe krijg ik m'n leidingen weer luchtvrij?
Weer een stap afgecheckt van de lintzaag. Volgende stap is de bevestiging van de motor opknappen en alles monteren, daarna ga ik het ashuis erop zetten en smeren. Daarna is het de bedoeling dat ik er een lint op ga zetten en alles goed laten sporen (dat het lint er niet afloopt). Zodra alles goed werkt ga ik een kooi ontwerpen om het lint tegen te houden als het knapt of eraf loopt, en als laatste ook afzuiging ontwerpen (dat zit er in zijn geheel niet op).
Ster-driehoek schakelaar? Echte softstarter is misschien mooier, maar ook zeker niet gratis.HTT-Thalan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:49:
Ik heb een beetje met krachtstroom gespeeld vanavond.
[YouTube: August 4, 2022]
Weer een stap afgecheckt van de lintzaag. Volgende stap is de bevestiging van de motor opknappen en alles monteren, daarna ga ik het ashuis erop zetten en smeren. Daarna is het de bedoeling dat ik er een lint op ga zetten en alles goed laten sporen (dat het lint er niet afloopt). Zodra alles goed werkt ga ik een kooi ontwerpen om het lint tegen te houden als het knapt of eraf loopt, en als laatste ook afzuiging ontwerpen (dat zit er in zijn geheel niet op).
It's time to play the music, it's time to light the lights
Zeker, maar ik vind dit juist een heel gaaf onderdeel van de machine, en ik zie geen goede reden deze weg te doen. Er zit al een hoofdschakelaar voor en de groep is op 16a afgezekerd, ik denk dat dit prima gaat werken.big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:10:
[...]
Ster-driehoek schakelaar? Echte softstarter is misschien mooier, maar ook zeker niet gratis.
Enne, de schakeling die ik nu gebruik is ook niet goedkoop:
https://www.wildkamp.nl/p...-type-sm-11-22-5-a/863056

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-08-2022 20:16 ]
Nee folies doen niks icm XPS. je kunt de gps naden afplakken om het heel sjiek te maken.nnk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:
[...]
Bedankt voor het advies! En met wat voor bevestigingsmateriaal maak je dan de rachels vast? En hoeven er geen damp open folies oid tussen?
Vastzetten doe je met slagpluggen bijvoorbeeld. Ik heb zo bijna mijn hele huis gedaan.
Mijn idee was nu om brede latten te plaatsen langs het kozijn waar de geleiders op kunnen komen. Heeft iemand daarvoor een idee wat ik het beste kan pakken voor latjes. Het moet namelijk tegen vocht kunnen, dat ik niet over enkele jaren met een rot stuk hout zit te kijken achter de geleider.

aluminium hoekprofiel geen optie ?DannyBevers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:59:
Ik ben bezig om een rolluik uit te kiezen voor bij het dakkapel. Echter willen ze de geleiders op het kozijn plaatsen. Er zit op dit moment een kunststof kozijn in en als ik het zo overal lees, lees ik dat het geen verstandig idee is om in een kunststof kozijn te gaan boren, evenals het bedrijf die het kozijn geplaatst heeft, zegt dat het niet verstandig is i.v.m. garantie etc.
Mijn idee was nu om brede latten te plaatsen langs het kozijn waar de geleiders op kunnen komen. Heeft iemand daarvoor een idee wat ik het beste kan pakken voor latjes. Het moet namelijk tegen vocht kunnen, dat ik niet over enkele jaren met een rot stuk hout zit te kijken achter de geleider.
De situatie:
Ik probeer een TV van +/- 33kg aan een wand te hangen. Bij de tv zijn houtdraadbout met kruiskop en aangegoten flens geleverd. Aangezien de TV verplaatst is zijn de meegeleverde hilti 8 x 60 pluggen niet meer bruikbaar.
De tv komt aan verdiepingshoge separatiepanelen van Ytong te hangen welke naar wat ik zag alleen in klasse G4 te krijgen zijn. Naar alle waarschijnlijkheid is de plek die ik op het oog heb opgebouwd met 100mm dikke panelen maar er zijn ook 70mm panelen gebruikt in de woning. Hier komt de complexiteit om de hoek, als er gebruik gemaakt is van 70mm panelen dan is een gat voor een 8x60 plug voor mijn gevoel oncomfortabel dichtbij het doorboren van het paneel. Nu is voor het ophangen van een tv van 33kg aan g4 cellentbeton volgens de load table van Fischer geen 8x60 plug nodig maar kan een 6x50 of 8x40 plug met goede schroef ook. De tv hangt met 8 schroeven aan de muur en de tv hangt na montage strak tegen de muur en zal niet meer verplaatst worden.
Mijn vraag
Ik ben van plan om een 8x een 8x40 plug te gebruiken icm een 5x50 schroef. Voor de plug wil ik Fischer duopower pluggen gebruiken en als schroef twijfel ik wat ik moet doen. Is het handig om de Fischer plug te combineren met een houtdraadbout of is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een goede kwaliteit 5x50 cilinderkop met sluitring of tellerkop te gebruiken?
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag en zit ik een beetje in de goede richting te denken of zie ik zaken over het hoofd?
5mm schroef in 8mm plug is niet verstandig.Teknoviking schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:39:
Even een vraag aan de wat meer doorgewinterde klussers aangezien ik zelf nogal groen ben.
De situatie:
Ik probeer een TV van +/- 33kg aan een wand te hangen. Bij de tv zijn houtdraadbout met kruiskop en aangegoten flens geleverd. Aangezien de TV verplaatst is zijn de meegeleverde hilti 8 x 60 pluggen niet meer bruikbaar.
De tv komt aan verdiepingshoge separatiepanelen van Ytong te hangen welke naar wat ik zag alleen in klasse G4 te krijgen zijn. Naar alle waarschijnlijkheid is de plek die ik op het oog heb opgebouwd met 100mm dikke panelen maar er zijn ook 70mm panelen gebruikt in de woning. Hier komt de complexiteit om de hoek, als er gebruik gemaakt is van 70mm panelen dan is een gat voor een 8x60 plug voor mijn gevoel oncomfortabel dichtbij het doorboren van het paneel. Nu is voor het ophangen van een tv van 33kg aan g4 cellentbeton volgens de load table van Fischer geen 8x60 plug nodig maar kan een 6x50 of 8x40 plug met goede schroef ook. De tv hangt met 8 schroeven aan de muur en de tv hangt na montage strak tegen de muur en zal niet meer verplaatst worden.
Mijn vraag
Ik ben van plan om een 8x een 8x40 plug te gebruiken icm een 5x50 schroef. Voor de plug wil ik Fischer duopower pluggen gebruiken en als schroef twijfel ik wat ik moet doen. Is het handig om de Fischer plug te combineren met een houtdraadbout of is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een goede kwaliteit 5x50 cilinderkop met sluitring of tellerkop te gebruiken?
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag en zit ik een beetje in de goede richting te denken of zie ik zaken over het hoofd?
8x 6mm plug met 5mm schroef, of
8x 8mm plug met 6mm schroef
zijn beide volgens de load table 70+ kg dragend in G4 cellenbeton.
Ik zou me dus vooral niet al te druk maken, zeker als de tv goed tegen de muur gemonteerd wordt.
Zorg er wel voor dat je de juiste maat schroef/draadbout in de plug gebruikt, dat is een stuk belangrijker dan het verschil tussen houtdraadbout en 'normale' schroef.
Wat mij opviel, is dat muren heel snel vies worden
Als ik mijn handen er langs wrijft..is muur gelijk op die plek donkerder geworden.
Is hier dan verkeerde verf aangebracht???
Vorige huis had muren van behangpapier en waren beschilderd met Histor Muurverf...deze vlekte niet.
Trein?
Ook lees ik dat soms de bovenste 2 rijen vastgeschroefd zitten? Is dat altijd zo?
Kan mij voorstellen dat de bovenste gevelpan lastig iets omhoog getild kan worden door de nok, dus zou het überhaupt op deze manier lukken?
:strip_exif()/f/image/QfS6ZjwDOKh7WppCvD337Ftt.jpg?f=fotoalbum_large)
Float like a butterfly, sting like a bee.
Met app bedieningcoinman63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
Schaamteloze crosspost vanuit het topic Toilet met ingebouwd bidet, wat zijn de ervaringen?
De installatie van mijn nieuwe douche-wc is klaar.
Ik kwam van een heel klassieke situatie met staande pot, witte tegels tot halverwege de muur standaard wastafel met een afvoerbuis die langs de muur de vloer in liep. Geen foto van, maar jullie kunnen die situatie vast levendig voor je zien. Na vier weken slopen, installeren en afwerken is het eindelijk af. In die vier weken heb ik elke dag wel een paar uurtjes aan het toilet gewerkt:Halverwege:
- weghalen wc en fontein
- afbikken tegels
- inhakken vloerbuis t.b.v. fontein in muur
- inhakken spongbocht
- gaten dichten en onderste helft van de muur glad maken (gelijk aan bovenste deel)
- inbouwreservoir plaatsen (Durasystem met geurafzuiging en voorbereiding voor douchetoilet)
- inbouwreservoir aftimmeren
- vloertegels en wandtegels plaatsen
- Verlaagd plafond plaatsen met HUE strip en spot
- voegen, kitten
- plaatsen en aansluiten wc (Duravit Senssowash Starck +), spoelknop (elektronisch Durasystem a2) en fontein
- wc-borstel en wc-rolhouder ophangen
[Afbeelding]
Resultaat:
[Afbeelding]
We hebben nu een heel luxe toilet met verwarmde, automatisch bril, automatisch openend deksel, verlichting, stankaftuiging, ladywash, douchefunctie, föhn en automatische spoeling. De eerste ervaringen zijn positief. Fijne douchestraal met goede temperatuur en kracht, relatief weinig lawaai. Het voelt allemaal heel hygiënisch.

Eerlijk is eerlijk, mooi schijthuis!
Dat gaat mij ook te ver hoor. Prima voor de instellingen, verder gebruik ik gewoon de afstandsbediening die aan de muur zit.Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Met app bediening![]()
Eerlijk is eerlijk, mooi schijthuis!
Sterker nog de spoelknop heeft zijn eigen afstandsbediening

Licht gaat wel automatisch, zonder knopje, dat dan weer wel....
Aftuigen die stank jacoinman63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
stankaftuiging
Gaaf!HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:08:
De grootste klus is klaar. Nu is het verder afstellen en een echte veiligheidskooi bouwen in plaats van deze balkjes die ik er even snel voor geschroefd heb om mijn weke vlees te beschermen mocht ik een fout gemaakt hebben (gelukkig niet).
[YouTube: It's alive]
Bedankt voor het antwoord.dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:58:
[...]
5mm schroef in 8mm plug is niet verstandig.
8x 6mm plug met 5mm schroef, of
8x 8mm plug met 6mm schroef
zijn beide volgens de load table 70+ kg dragend in G4 cellenbeton.
Ik zou me dus vooral niet al te druk maken, zeker als de tv goed tegen de muur gemonteerd wordt.
Zorg er wel voor dat je de juiste maat schroef/draadbout in de plug gebruikt, dat is een stuk belangrijker dan het verschil tussen houtdraadbout en 'normale' schroef.
Ik dacht aan een 5mm schroef aangezien Fischer deze ook in combinatie met de 8mm DuoPower plug verkoopt (zie op de load table inderdaad 6mm staan). Ik ga dan voor de 8x40 plug met 6x50 schroef.
Ik dacht dat er altijd een gaatje in de gevelpan zit daar waar zij aan de zijkant overlappen. Daar kan een spijker in.Martinusz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:01:
De tweede gevelpan van boven is beschadigd en moet vervangen worden, ik twijfel of ik het zelf kan op een ladder. Naast geen ervaring met dakpannen leggen, is zo’n ding ook best zwaar.
Ook lees ik dat soms de bovenste 2 rijen vastgeschroefd zitten? Is dat altijd zo?
Kan mij voorstellen dat de bovenste gevelpan lastig iets omhoog getild kan worden door de nok, dus zou het überhaupt op deze manier lukken?
[Afbeelding]
Dat betekent dat je van bovenaf moet beginnen met demonteren.
Hoe zit je nokpan vast ? Want deze moet er dan eerst af.
Bij mij thuis hebben we betonnen gordingen en nokbalk. Geen idee hoe dan de nokpan vast zit want deze was niet los te krijgen

Bij mij was dit ook het geval, ik kon de gevelpan erboven lichtoptillen en dan met wat gewurm de pan ertussenuit halen. De pan rechts ook even optillen. Het was wel wat gepruts en mijne zat dus niet vast. Daarnaast kon ik ook op het dak lopen wat met zonnepanelen lastig wordt.Martinusz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:01:
De tweede gevelpan van boven is beschadigd en moet vervangen worden, ik twijfel of ik het zelf kan op een ladder. Naast geen ervaring met dakpannen leggen, is zo’n ding ook best zwaar.
[Afbeelding]
Als je er op een veilige manier bij kan zou je het even kunnen proberen. Zou wel goed opletten met het krachtzetten op die hoogte. Als het niet lukt misschien laten doen.
En hoe stuk is de pan? Misschien is er ook een mogelijkheid om hem aan de buitenkant schoon te maken en te lijmen oid zonder hem van de plek te halen?
Allemaal afhankelijk van de situatie uiteraard. Succes!
Volgens mij is dat ding van ikea of niet? die kunnen soms (best wel vaak) losse delen leveren.badkuip schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:24:
Ik heb een kleine sloper in huis.
Ze heeft een deurtje van haar keuken naar de filistijnen geholpen.
Het deurtje is afgebroken rechtsonder bij het draaipunt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet eruit als MDF.
Iemand nog een tip hoe het deurtje te fixen? Of meteen maar een nieuw deurtje maken?
Alternatief zou epoxy kunnen zijn. Dat soort scharnietjes bestaan ook breder (gewoon een linkje geen koopadvies)
Edit: die van ikea is in iedergeval nu anders.
Je gaat neem ik aan toch wel rachelwerk plaatsen?KoenVW76 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:00:
ik wil mijn binnenmuren gaan isoleren met pir platen, welke lijm zouden jullie gebruiken? De opbouw wordt op de meeste plaatsen pir en dan gips, met op een paar plekken pir-osb-gps om nog wat op te kunnen hangen. Ik dacht zelf aan Illbruck PU010 isolatielijm voor tussen de bestaande muur en de pir platen. Zou dat ook geschikt zijn tussen de pir platen en de osb en gipsplaten? Of daar beter een montagelijm?
High tac lijm is ook erg goed spul om pir mee vast te plakken.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb een tweedehands Grohe Red die ik in een klein keukentje wil installeren maar ik kom er (met een online handleiding) niet uit. Er is alleen koud water aanvoer maar er ligt al wel een aparte stroom groep waar de boiler op kan.
:strip_exif()/f/image/tC45i2RCxqpc4QlpsERKWA6G.jpg?f=fotoalbum_large)
De slangen van de kraan zijn goed gelabeld (koud in, warm in, 100C in), de boiler heeft een lange slang met koud in, een on gelabelde slang en een ongelabelde aansluiting, en ik heb ook een ‘inlaatcombinatie(?)’ met een slang, er staat een pijl op richting de kant waar geen slang zit.
Kan iemand mij vertellen welke slangen ik op wat moet aansluiten en waaar/hoe de inlaatcombinatie precies moet (afvoer deel snap ik
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
![]() | ![]() |
Nu heb ik hem al getekend in SketchUp met de maten die wij willen hanteren.
Waar ik nog niet over uit ben, is hoe ik de latjes netjes kan vastmaken aan de palen.
Schroeven lijkt me niet mooi en ik weet niet of spijkers (als ik eerst netjes voorboor) stevig genoeg is.
Het hout wordt eerst nog (zwart) gebeitst voordat ik alles ga monteren.
De palen komen in een paalhouder die ik ingraaf. Dat het na een jaar of 10 niet meer goed is, neem ik voor lief.
Wat adviseren jullie? Alles met deuvels (108!!! stuks) of zou met spijkers al voldoende zijn?
(als ik klaar ben, laat ik uiteraard het eindresultaat zien)
Koudwater aanvoer voorzien van Tstuk 1 been naar de inlaatcombinatie, inderdaad letten op de pijl en dan de boiler in. Andere been van tstuk sluit je aan op de koudwater aansluiting van de kraan. Als je geen warmwater aanvoer hebt kun je de warmwater afdoppen van de kraan of via nog een tstuk ook op de koudwaterkraan aansluiten. Ik zou als het kan de kokenwaterslang zo kort mogelijk laten dus 1 van de 2 laten vervallen.
Op plaatje staat ook een kalk filter, voor een lang leven van de boiler en kraan is dit wel beter, of net als ik een waterontharder voor het hele huis.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oJKleIOMeFwnsIq0OWvo0um6.jpg?f=user_large)
Edit, plaatje even aangepast
[ Voor 38% gewijzigd door habbekrats op 06-08-2022 12:22 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het gaat om muren met een spouw, dus rachelwerk is niet nodig en de platen kunnen direct tegen de muur. High tack is ook een goede optie!LED-Maniak schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Je gaat neem ik aan toch wel rachelwerk plaatsen?
High tac lijm is ook erg goed spul om pir mee vast te plakken.
En als een sleuf frezen te lastig is,kun je over de hele lengte van de paal ook 2 latjes plaatsen zodat je tussen die latjes een sleuf creëert waarin je de horizontale latjes schuift.sypie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:27:
@streamnl waarom moeten de latten op de palen en niet er in? Aan de benodigde kanten een sleuf frezen, tussenblokjes maken die tussen de latten komen en dan gaan stapelen. Beetje houtlijm/montagekit/prut er tussen en de boel zit goed in elkaar. Zo heb je ooit nooit de mogelijkheid dat er een laatje losbreekt zodra er een bal tegenaan geschopt wordt of het een keer hard waait.
Overigens gaan schroefjes echt niet opvallen hoor. Mits ze zwarte kopjes hebben of je ze ook even verft na montage.
Zelf twijfel ik. Mijn vrouw denkt ook dat het niet opvalt...praliwi schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
En als een sleuf frezen te lastig is,kun je over de hele lengte van de paal ook 2 latjes plaatsen zodat je tussen die latjes een sleuf creëert waarin je de horizontale latjes schuift.
Overigens gaan schroefjes echt niet opvallen hoor. Mits ze zwarte kopjes hebben of je ze ook even verft na montage.
Hmmm, een nieuw gereedschap of mijn vrouw (en @praliwi ) vertrouwen dat het niet erg opvalt...
In ieder geval bedankt voor het advies @praliwi en @sypie
Als het heel simpel moet deurtje 180 graden draaien (handvat aan de onderzijde) en scharnieren op de andere hoeken zetten. En dan wachten tot ie helemaal gesloopt isbadkuip schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:24:
Ik heb een kleine sloper in huis.
Ze heeft een deurtje van haar keuken naar de filistijnen geholpen.
Het deurtje is afgebroken rechtsonder bij het draaipunt.
Ziet eruit als MDF.
Iemand nog een tip hoe het deurtje te fixen? Of meteen maar een nieuw deurtje maken?
Als die TV inderdaad vlak tegen de muur komt worden de schroeven eigenlijk alleen op afschuiving belast, dan kan er met 8 schroeven niet veel mis gaan en zou ik het gerust aandurven. Welke schroefkop maakt daarbij niet zo veel uit, als de lengte en dikte maar goed zijn.Teknoviking schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:39:
Even een vraag aan de wat meer doorgewinterde klussers aangezien ik zelf nogal groen ben.
De situatie:
Mijn vraag
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Gebuik jij naast je verstand voordat je oud hout schaafd of zaagd nog een magneet of metaal detector ofzo, mijn laatste marktplaats vonsten (iets minder netjes dan deze kasten) hebben mij beide een mes gekost.HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:01:
Je kent ze wel, van die vieze oude meubelen die een ton wegen en die je aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Die pik ik graag op van marktplaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Twee uurtjes zagen en schaven later...
[Afbeelding]
Hier ga ik een mooie omkisting voor de zaag van maken.
Lak schaven is ook niet super voor je messen toch?twain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Gebuik jij naast je verstand voordat je oud hout schaafd of zaagd nog een magneet of metaal detector ofzo, mijn laatste marktplaats vonsten (iets minder netjes dan deze kasten) hebben mij beide een mes gekost.
Omdat ik geen ervaring heb met lijmen zou ik PIRgips gebruiken. Dan kun je de platen schroeven. Ik heb eerst geimpregneerde panlatten met slagpluggen op de muur bevestigd.KoenVW76 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:00:
ik wil mijn binnenmuren gaan isoleren met pir platen, welke lijm zouden jullie gebruiken? De opbouw wordt op de meeste plaatsen pir en dan gips, met op een paar plekken pir-osb-gps om nog wat op te kunnen hangen. Ik dacht zelf aan Illbruck PU010 isolatielijm voor tussen de bestaande muur en de pir platen. Zou dat ook geschikt zijn tussen de pir platen en de osb en gipsplaten? Of daar beter een montagelijm?
Ja, meestal controleer ik ze wel.... maar niet altijd met metaaldetector. En had ik dat maar wel gedaan, ik heb inderdaad 1 afgebroken schroef geraakt, maar mijn vlakbank heeft 3 messen dus dat is drie happen eruittwain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Gebuik jij naast je verstand voordat je oud hout schaafd of zaagd nog een magneet of metaal detector ofzo, mijn laatste marktplaats vonsten (iets minder netjes dan deze kasten) hebben mij beide een mes gekost.
Ik heb wel eens een kogel doorgezaagd die verstopt zat in ruw eiken dan sta je ook vrij raar te kijken.Tranze schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:03:
Oef ik heb een keer een flinke schroef geraakt met mijn goedkope elektrische schaaf... Die schaaf explodeerde volledig. Gelukkig werd ik niet geraakt door rondvliegende delen. De schrik zat er wel goed in, daarna geen schaaf meer aangeraakt 😅

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-08-2022 22:24 ]
Zo, gefixt.HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:50:
[...]
Hobbies kosten helaas geld, zeker als je fouten maakt houten meubels hergebruikt.
Ik noem het schaven van gebruikt hout niet direct een fout maken. Het is toch prachtig om te zien wat voor mooi hout zo weggelakt is en wat nog prima te gebruiken is voor andere doeleinden? Het kopen van nieuw hout voor de toepassing wat je nu voor ogen hebt, dat zou een fout zijn.
Inderdaad een aanrader. Of met losse puntjes, of 3 strepen (boven, midden, onder). Heb 45 m2 dak hiermee gedaan, pir platen van 12 cm + gipsplaten en een keer aandrukken en het zat vast! Prijzig spul, maar zeker de moeite waard.KoenVW76 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Het gaat om muren met een spouw, dus rachelwerk is niet nodig en de platen kunnen direct tegen de muur. High tack is ook een goede optie!
Ik was vandaag wat aan het opruimen en toen is er een klein tubetje superlijm op blijven liggen, zat goed dicht, maarja, blehrende baby enz en toen heeft het tubetje een uur daar gelegen met de zon erop en is er een klein beetje op de tafel gekomen en zat de tube dus vast, had ik niet door, pak de tube op en nondeju kwam er (weliswaar een klein stukje) een stukje fineer mee…
Nu wil ik dus de superlijm resten weghalen, is dat veilig te doen met aceton op zo’n fineer laag?
Daarna, hoe kan ik dit het beste netjes herstellen?
:strip_exif()/f/image/IR5Hu7LSsO0GAcZaZZ9BJ2Xy.jpg?f=fotoalbum_large)
Adjust non olet, plerumque...
Het is alleen dat bruine plekje waar de toplaag dus weg is, de rest is piekfijn in orde, dat is gewoon het design van de toplaag.Boudewijn schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:48:
@1nsane is de toplaag beschadigd? Lijkt het mij wel op.
Adjust non olet, plerumque...
Ik dacht eerst aan het impregneren om het doorslaande vocht te voorkomen, maar las al dat dat niet echt gaat opschieten.
Net kwam ik https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/kelder-bezetting/ tegen.
Als ik het zo lees zou ik dat vanuit de schuur op de onderste twee baksteen lagen kunnen smeren, zodat het vocht uit de schuur blijft?
Is het impregneren van de enkelsteens muren van de losstaande schuur trouwens in het algemeen handig om te doen?
Er is maar 1 oplossing waar je nooit meer naar hoeft om te kijken: betere afwatering.President schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:01:
Aan één kant van de schuur komt vocht door de muur heen bij flinke regenval: de tuin van de achterburen loopt schuin af naar onze schuur, los dat de onderste lagen bakstenen ook onder tuinhoogte zitten.
Ik dacht eerst aan het impregneren om het doorslaande vocht te voorkomen, maar las al dat dat niet echt gaat opschieten.
Net kwam ik https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/kelder-bezetting/ tegen.
Als ik het zo lees zou ik dat vanuit de schuur op de onderste twee baksteen lagen kunnen smeren, zodat het vocht uit de schuur blijft?
Is het impregneren van de enkelsteens muren van de losstaande schuur trouwens in het algemeen handig om te doen?
Tja, dat is vanaf onze kant van de schuur prima geregeld... Maar de buren willen hun tuin niet opnieuw laten doen...Wolly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Er is maar 1 oplossing waar je nooit meer naar hoeft om te kijken: betere afwatering.
Ook mijn woning is volledig geïmpregneerd nadat de gevel schoongespoten was. Bevalt prima.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
https://www.gamma.nl/asso...sparant-4-liter/p/B300492 toch dus? En dan hopen dat het van de buren mag. Maar dan zou ik ook dus een stukje moeten afgravenPaT schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:49:
@PresidentIk heb nu een aantal enkelsteens baksteen schuurtjes gehad en ze waren altijd geïmpregneerd. Ik heb ook nooit gezeur met vocht gehad.
Ook mijn woning is volledig geïmpregneerd nadat de gevel schoongespoten was. Bevalt prima.
Briljant idee, dat ga ik ook doen! Ik heb hier nog een paar van die kasten staan. Massief hout, jaren '70 stijl met een lelijk laagje fineer erop. En niemand die erop reageert om gratis op te halen (of rijd jij ook naar Duitsland?HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:01:
Je kent ze wel, van die vieze oude meubelen die een ton wegen en die je aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Die pik ik graag op van marktplaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Twee uurtjes zagen en schaven later...
[Afbeelding]
Hier ga ik een mooie omkisting voor de zaag van maken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BwgvSqvjAERnGyUjfbnHYC2t.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GITK9K18FWi8EI4ug4xsHh2N.jpg?f=user_large)
Muur is betegeld met kleine keramische tegeltjes en daarachter zit gasbeton. Alles netjes afgemeten, gaten diep genoeg geboord met m'n 10mm SDS boor, SX 10x60 pluggen erin van Fischer... maar helaas op de laatste cm breekt de pin af. Ik moest redelijk wat kracht zetten, maar niet zoveel dat ik dit had verwacht...
Als het niet anders kan, boor ik een extra gat bij in m'n eikenhouten wandplank en maak ik een nieuw gat 2 cm opzij. Heeft iemand echter een idee hoe ik dit nog zou kunnen fixen? En voor de volgende keer boren, zal ik dan maar 12 mm en SX 12 pluggen pakken? (is dat niet te ruim?)
Welke diameter is de schroef? 8mm? Ging de plug er wel makkelijk in? Is de schroef glad afgebroken met de tegels?Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
Afgelopen weekend heb ik een wandplank geprobeerd te monteren met een blind ophangsysteem:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Muur is betegeld met kleine keramische tegeltjes en daarachter zit gasbeton. Alles netjes afgemeten, gaten diep genoeg geboord met m'n 10mm SDS boor, SX 10x60 pluggen erin van Fischer... maar helaas op de laatste cm breekt de pin af. Ik moest redelijk wat kracht zetten, maar niet zoveel dat ik dit had verwacht...
Als het niet anders kan, boor ik een extra gat bij in m'n eikenhouten wandplank en maak ik een nieuw gat 2 cm opzij. Heeft iemand echter een idee hoe ik dit nog zou kunnen fixen? En voor de volgende keer boren, zal ik dan maar 12 mm en SX 12 pluggen pakken? (is dat niet te ruim?)
Ik heb onlangs 3- eiken planken van 160cm / 40cm zwevend opgehangen in onze keuken. Hiervoor heb ik deze zware staafplankdragers gebruikt. 4 stuks per plank. De dragers weer vastgezet met lange Fisher pluggen.Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
Afgelopen weekend heb ik een wandplank geprobeerd te monteren met een blind ophangsysteem:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gaten in het eiken geboord met eerst een langgatboor in een draagbank. Daar kon ik niet de diepte van iets van 30cm geloof ik mee halen dus daarna verder met een slangenboor verder geboord.
Tip: Ik had een slangenboor met een stukje draad op de punt. Dat zorgt ervoor dat de boor in het hout getrokken wordt. Dat werkte niet echt lekker met eiken omdat het er bij mij voor zorgde dat de boor snel vast liep in het hout.
Ook vaak lossen en de boor even laten koelen anders verbrand je zo het hout
EDIT: Sorry!. Ik lees zelf niet goedwebber87 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:25:
[...]
Ik heb onlangs 3- eiken planken van 160cm / 40cm zwevend opgehangen in onze keuken. Hiervoor heb ik deze zware staafplankdragers gebruikt. 4 stuks per plank. De dragers weer vastgezet met lange Fisher pluggen.
De gaten in het eiken geboord met eerst een langgatboor in een draagbank. Daar kon ik niet de diepte van iets van 30cm geloof ik mee halen dus daarna verder met een slangenboor verder geboord.
Tip: Ik had een slangenboor met een stukje draad op de punt. Dat zorgt ervoor dat de boor in het hout getrokken wordt. Dat werkte niet echt lekker met eiken omdat het er bij mij voor zorgde dat de boor snel vast liep in het hout.

[ Voor 4% gewijzigd door Point.Flare op 08-08-2022 10:29 ]
Ik denk dat het deze zijn: https://www.wovar.nl/blinde-plankdrager-10cm-schroefdraad/Point.Flare schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Welke diameter is de schroef? 8mm? Ging de plug er wel makkelijk in? Is de schroef glad afgebroken met de tegels?
De plug ging er niet makkelijk in, maar met 3 tikjes van een hamer zat hij prima.
Het is niet glad afgebroken, het resterende stuk zit ongeveer 2 cm diep.
Ik heb de plank tegelijk met het ophangsysteem gekocht bij een houthandel, die hebben ook alle bewerkingen aan het hout gedaan. Ik heb de equipment niet om perfect recht zo'n gat erin te maken helaas.webber87 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:25:
[...]
Ik heb onlangs 3- eiken planken van 160cm / 40cm zwevend opgehangen in onze keuken. Hiervoor heb ik deze zware staafplankdragers gebruikt. 4 stuks per plank. De dragers weer vastgezet met lange Fisher pluggen.
Ik heb ze zojuist gebeld en ze gaan een nieuw gat maken in het hout.... maar ik twijfel dus erg over dat ik misschien toch geen 12 mm gat moet boren, maar is het dan nog sterk genoeg...?
Dat wordt een visexpeditie dus. Je zou een linksdraaiende extractieset kunnen proberen. Persoonlijk zou ik een gat 2cm verderop er in kletteren. De plank komt er toch voor te zitten. Je kan een dotje vaseline oid op je schroeftip doen. Dat zou het indraaien iets makkelijker moeten maken. Ik denk dat je een slechte schroef hebt gehad. Zijn de anderen wel goed gegaan?Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:52:
[...]
Ik denk dat het deze zijn: https://www.wovar.nl/blinde-plankdrager-10cm-schroefdraad/
Het is niet glad afgebroken, het resterende stuk zit ongeveer 2 cm diep.
Overigens is die website niet echt consistent. Ze melden in de specs dat het schroefdraad 6mm is. Verderop roepen ze 8. Ik zou even een schuifmaat tegen de schroeven aanhouden voor de zekerheid.
EDIT: Als je het zonder vind van het gat of je wil de moeite niet doen. Dan zou ik hem uitboren. Maar het gaat je wat tijd kosten.
[ Voor 23% gewijzigd door Point.Flare op 08-08-2022 11:07 ]
Thx!Point.Flare schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:00:
[...]
Dat wordt een visexpeditie dus. Je zou een linksdraaiende extractieset kunnen proberen. Persoonlijk zou ik een gat 2cm verderop er in kletteren. De plank komt er toch voor te zitten. Je kan een dotje vaseline oid op je schroeftip doen. Dat zou het indraaien iets makkelijker moeten maken. Ik denk dat je een slechte schroef hebt gehad. Zijn de anderen wel goed gegaan?
Overigens is die website niet echt consistent. Ze melden in de specs dat het schroefdraad 6mm is. Verderop roepen ze 8. Ik zou even een schuifmaat tegen de schroeven aanhouden voor de zekerheid.
Het zijn in totaal 2 schroeven en de eerste brak af, ik heb de 2de er niet in durven draaien. Ga het met je vaseline tip proberen!
Ik zie op de site van Fischer dat met M12 pluggen je ook 8 mm schroeven kunt bevestigen. Als het 8 mm is doe ik dat sowieso wel
Ik zou de 10 houden. Overmaat plug zal minder druk geven. Zeker met een plank waar de items op de plank de neiging hebben de schroef (incl. plug dus) er uit te trekken door de manier waarop de kracht op de muur staat (hefboom effect).Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
Thx!
Het zijn in totaal 2 schroeven en de eerste brak af, ik heb de 2de er niet in durven draaien. Ga het met je vaseline tip proberen!
Ik zie op de site van Fischer dat met M12 pluggen je ook 8 mm schroeven kunt bevestigen. Als het 8 mm is doe ik dat sowieso wel
Dotje vaseline op de schroef. En ik zou je gat een haartje dieper maken dan de plug en even goed de stofzuiger er op zetten dat al het gruis er uit is.
[ Voor 12% gewijzigd door Point.Flare op 08-08-2022 11:10 ]
Ik heb hetzelfde gehad en vermoed dat mijn gat net niet diep genoeg geboord was. Ik heb een plank van 120 cm en die had 3 pennen, nu hangt hij met 2 pennen =)Qon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afterthought: Wat je nog zou kunnen doen. Draai de plug rustig in. Steeksleutel. Een weinig kracht. Als je merkt dat je toch flink kracht moet zetten, dan zou je de plug nog met een boortje 10,5 een heel klein beetje kunnen ruimen. Misschien dat het net genoeg is..
En meet de lengte van je schroefgedeelte even op. Is deze strak 60? Want dan zou ik zeker 70 voorboren.
[ Voor 12% gewijzigd door Point.Flare op 08-08-2022 11:18 ]
Zelf ook dezelfde pennen gebruikt bij het ophangen van een plank. Kosten eigenlijk vrij weinig moeite.
Fischer duopower 10x50 pluggen gebruikt.
PSN: Flix20-NL
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/