[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paradox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:35:
[...]

Geen idee of je het leuk vind, maar de eerste foto is van google maps richting 2020, de 2de vandaag geschoten.
ze hebben de buis nu tot de nok getrokken, maar mooier is volgens mij anders ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:09
Daar zeg je me wat inderdaad :) er is in elk geval op bespaard :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:59

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Geen idee of je het leuk vind, maar de eerste foto is van google maps richting 2020, de 2de vandaag geschoten.
Zoiets kom je nog wel eens bij oude restaurants tegen, en die heten dan vaak 長 城 餐 廳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat :')

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:09
Even voor de goede orde.. niet mijn huis he :9 :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paradox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Nooit gedacht dat ik om een kachelpijp zou lachen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:30

Toppe

Oké ✅

Paradox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Zou ik ook zeggen ;)

Is ook niet iets om je voor te schamen hoor, we helpen elkaar hier!

Als ik mezelf niet zou afmaken met dit resultaat dan knoopt m’n vrouw me wel aan de hoogste boom :+

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 13-07-2022 16:04 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
wokkelz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:42:
Vraagje, ik wil nog steeds mijn schuur deuren verven. Deze zijn in de primer geleverd.
Hoe krijg je dit in een beetje natuurlijke houtlook, zoals de rest van de schuur?
Opschuren en dan een dekkende bijtslaag? Of zal je tot het kale hout moeten schuren dan?
Niet aan beginnen, de primer zit tot in de nerf en je zal 1,5-2 mm overal van af moeten schuren om dat weg te krijgen. Anders blijf je dat grijs zien, zeker met een transparante beits.
Wat ik zou doen als je het perse hout wil hebben ze even wegbrengen om te laten logen, dan zijn ze kaal.
En moeten ze eerst drogen voordat je kunt beitsen.
Wellicht kan je ze `s ochtends brengen en `s middags halen.

En misschien lijkt 80 per deur duur, schuren tegen een uurprijs, incl afbijtmiddel, krabbers, schuurpapier, zooi en opruimen komt meestal duurder uit, tegen een minder mooi resultaat. Je kan gewoon niet overal (naadjes) bij met schuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2022 17:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hari-Bo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:32:
Ik heb een aluminium platbodem boot, maar aan de zijkant zit een deuk. Het is zowel de buis als de beplating eronder. Is er een gemakkelijke manier om de buis weer in model te krijgen? Met verhitting kan je het 1 en ander doen, maar ik zoek nog de juiste oplossing om de buis daarna in model te drukken. Er zijn pijpbuigers, maar deze zijn enkel geschikt voor het buigen maar niet om de buis weer recht te krijgen. Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Aan de buitenkant een trekoog er op lijmen en dan trekken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
Ik heb een aluminium platbodem boot, maar aan de zijkant zit een deuk. Het is zowel de buis als de beplating eronder. Is er een gemakkelijke manier om de buis weer in model te krijgen? Met verhitting kan je het 1 en ander doen, maar ik zoek nog de juiste oplossing om de buis daarna in model te drukken. Er zijn pijpbuigers, maar deze zijn enkel geschikt voor het buigen maar niet om de buis weer recht te krijgen. Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Aluminium heeft de leuke eigenschap dat verbuigen meestal nog wel gaat (ongelukje), alleen bij terugbuigen scheurt het vaak.
Ik zou er zelf niet aan beginnen, de kans dat je een scheur krijgt is groter dan dat het recht wordt gezien je het door moet zetten omdat metaal iets terugveert.
De methode met trekken zoals eerder gelinkt werkt prima met staal, met aluminium zou ik het niet doen.
Wil je er echt iets aan gedaan hebben dan zou ik een expert (uitdeuker bekend met aluminium) er bij halen.
Die kan wellicht gelijk een ontstane scheur lassen.

Just my 2 cents.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2022 17:23 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-06 22:13
Mijn gestuct plafond heeft een paar kleine schades, hoe kan ik dit het best repareren? Heb nog Rotband pleistergips liggen maar dat is meer voor steenachtige ondergrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPuyN7uy51i9udd_LLJghQVaY8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5WM6wMKBIGwZ21gIkgvrgVQN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-06 23:38
Teijgetje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Niet aan beginnen, de primer zit tot in de nerf en je zal 1,5-2 mm overal van af moeten schuren om dat weg te krijgen. Anders blijf je dat grijs zien, zeker met een transparante beits.
Wat ik zou doen als je het perse hout wil hebben ze even wegbrengen om te laten logen, dan zijn ze kaal.
En moeten ze eerst drogen voordat je kunt beitsen.
Wellicht kan je ze `s ochtends brengen en `s middags halen.

En misschien lijkt 80 per deur duur, schuren tegen een uurprijs, incl afbijtmiddel, krabbers, schuurpapier, zooi en opruimen komt meestal duurder uit, tegen een minder mooi resultaat. Je kan gewoon niet overal (naadjes) bij met schuren.
Bedankt voor de tip!
Maar ik denk dat ik dan gewoon een mooie kleur uit ga zoeken wat een beetje past bij de rest. Lijkt me de makkelijkste en snelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:38

[Afbeelding]
Aan de binnenkant en buitenkant een balk en middels heel veel lijmklemmen langzaamaan de balken naar elkaar toe brengen en zo het aluminium recht drukken. Denk dat het veel behoedzamer is dan met een hele grote krik. Maar als nieuw zal het niet worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

HTT-Thalan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:33:
Ik hou dat ding toch netjes bij met onderhoud en beurten, maar het blijft natuurlijk een bak van 23+ jaar oud, en vandaag was de distributieriem van het maaidek aan de beurt. Dikke herrie uit het maaidek natuurlijk, messen die elkaar ineens tegenkomen enzo:

[Afbeelding]

Ik belde de dealer en die had nét een mooie Honda 2417 maaier ingeruild, helemaal in mijn straatje, aldus de beste man. "Ja", zeg ik, "maar met de mijne is toch niks mis?"

'Jawel, anders belde jij mij niet'

:') Touché.

Maar we gaan het toch niet doen. Ik ga er geen onderhoud mee besparen, niet minder benzine verbruiken, het ding is ook niet sneller/breder/krachtiger... dus wat schiet ik ermee op? We gaan er dus á 75 euro maar een nieuwe riem onder smijten... ondertussen heb ik zo'n beetje alle draaiende delen van dat kreng wel vervangen op de banden en het stuur na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75K7QfpRsyIWljxoyqUSh_UgmtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3E19DYkvMR83pK40v35Gyv5.jpg?f=fotoalbum_large

Het was even puzzelen, ik ben natuurlijk niet zo vlot en efficient als een echte honda monteur, maar voor 63 euro in de btw kan ik dat kreng weer het veld op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
Vraagje, ik heb een mobiele airco (ja ik weet het, die zijn niet super efficient) maar met de hitte op komst is iets beter dan niets, zeker omdat we een babytje op komst hebben.

Nu bedacht ik me, die mobiele dingen zijn in principe niet zo efficient omdat als ze binnenstaan, ze “gekoelde” lucht gebruiken/aanzuigen en daarbij dus ook onderdruk creëren waardoor er alsnog weer warme lucht ook binnen komt. Ik heb meerdere overdekte balkons waarbij 1 een stroompunt heeft en ook een klapraampje. Zou het een goed verschil maken als ik de airco buiten zet en naar binnen laat blazen?

Ik kwam er namelijk achter dat ik de warme en koude luchtkant om kan wisselen en dus de slang die normaal de warme lucht uitblaast, aan de koude kant kan monteren.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

1nsane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:01:
Vraagje, ik heb een mobiele airco (ja ik weet het, die zijn niet super efficient) maar met de hitte op komst is iets beter dan niets, zeker omdat we een babytje op komst hebben.

Nu bedacht ik me, die mobiele dingen zijn in principe niet zo efficient omdat als ze binnenstaan, ze “gekoelde” lucht gebruiken/aanzuigen en daarbij dus ook onderdruk creëren waardoor er alsnog weer warme lucht ook binnen komt. Ik heb meerdere overdekte balkons waarbij 1 een stroompunt heeft en ook een klapraampje. Zou het een goed verschil maken als ik de airco buiten zet en naar binnen laat blazen?

Ik kwam er namelijk achter dat ik de warme en koude luchtkant om kan wisselen en dus de slang die normaal de warme lucht uitblaast, aan de koude kant kan monteren.
Is het niet een AC die kan verwarmen en je dan de slang op de andere kan moet zetten? Normaal gesproken blaast hij de lucht er aan de bovenkant weer uit, als je die dicht zou maken met een vuilniszak ofzo en daar weer een slang aan dan zou ‘t nog wel eens kunnen werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 14:59

Rzaan

Altijd zoekende

En dan ook nog zorgen dat de ruimte in het klapraampje dichtgemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:28
Ik herinnerde mij een topic van een tijd geleden waar het mobile airco verhaal behandeld is. Misschien kun je daar wat tips uit halen?
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Overigens nog steeds een actief topic zie ik nu :+

[ Voor 11% gewijzigd door g00gle op 14-07-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Toppe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Is het niet een AC die kan verwarmen en je dan de slang op de andere kan moet zetten? Normaal gesproken blaast hij de lucht er aan de bovenkant weer uit, als je die dicht zou maken met een vuilniszak ofzo en daar weer een slang aan dan zou ‘t nog wel eens kunnen werken :D
Zie pagina 15: https://www.nicolaasverf.nl/pure811106handleiding/

@Rzaan uiteraard :-) stuk triplex met haken is al op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

1nsane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Zie pagina 15: https://www.nicolaasverf.nl/pure811106handleiding/

@Rzaan uiteraard :-) stuk triplex met haken is al op maat.
Ah, perfecte oplossing toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
rockerpoet schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:44:
Mijn gestuct plafond heeft een paar kleine schades, hoe kan ik dit het best repareren? Heb nog Rotband pleistergips liggen maar dat is meer voor steenachtige ondergrond.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen met wat fix and finish of met een kant en klare Renoband stucpasta

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 1nsane
Ja dit is zeer lelijk en ghetto maar wel effectief.

Mobiele airco buiten, warm en koud omgewisseld aan het apparaat. Binnen dus koud met overdruk.

Vrouw gaat binnen nu en een paar dagen bevallen dus zodoende. Wel 3laags karton gebruikt :+

Dat zwarte uitstulpsel is om de slang netjes op z’n plek te houden.

En ja ik had een stuk triplex op maat gemaakt maar zat niet helemaal lekker luchtdicht enz en hoogzwangere vrouw waardeerde het niet dat ik in de werkplaats er verder aan ging klussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWZ-kl24Krw3YVLIWE3DK44aO3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtJRXSLNOWlpkMYmARkoislq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtJI8QAuAt4LpRQIkqTp-j0pxZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTKkBMOaPOburDH5jyvX7LPB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 14-07-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:25
Qnsane hoe heb je dat voor elkaar gekregen intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43
Hier aan een klusje begonnen met halverwege de gedachte "misschien maak ik iets kapot wat niet kapot moet". Zodoende even een checkvraag hier aan degenen die verstand hebben van ramen.

Ik heb vorig jaar een draairaam laten plaatsen waar eerder een dicht raam zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox0cq39Qbjq1efI46UpYmUaaJLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzbUXJQpUnUYmtvwidFqqnXT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet het kozijn nog schuren, gronden en opnieuw lakken. Ook gaten dichten waar nodig.
Nu heb ik eerst een gedeelte van rubberen strip verwijderd om de rand te kunnen afkrabben en te kunnen schuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHM4RrDs2Eo5YZFKVFWsknTxWv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TqHK8fu7Mrf6N5BQ8TzDJEo.jpg?f=fotoalbum_large
Nu valt mij op dat hier geen hout zit maar kit o.i.d.

Op de plek waar ik nog niet langs ben geweest zit ook nog een zwarte strip of band.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fITU284F-zfJVUJ2G_EAU0-Vrvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxhTPNwT09avVXoCYBRezqXw.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik nu iets aan afkrabben wat er niet af hoeft? Ik dacht het gewoon schoon te schuren en te gronden.
Maar omdat het een dicht raam was (kon niet opendraaien), zou ik denken dat dit spul er nooit gezeten heeft dus misschien heeft de timmerman vorig jaar dit met opzet zo achter gelaten. Maar ik ben geen expert o.i.d.

De timmerman vragen zie ik niet zo zitten. Ik had met hem de afspraak dat hij het achter zou laten zodat ik het verder kon gronden en aflakken. Hij heeft het niet netjes achtergelaten en heb (elders in het kozijn) dit gat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEibkD1_kgMWRfJqnQz9UwDpAn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siqhSEpgX4tBKk8mvvNU95sV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan op de plek van de waterpas een latje zetten (tijdelijk) en het gat (1cm breed, 5mm diep op sommige punten) opvullen met tweecomponenten houtrotvuller. Zou dat een idee zijn?

Maar de belangrijkste vraag gaat over die kitrand met zwarte band.
Wegkrabben en wegschuren of laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vonkkie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:44:
Qnsane hoe heb je dat voor elkaar gekregen intern
Hoe bedoel je?

Deze AC heeft de mogelijkheid om de warme en koude kant om te wisselen dus dat was simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:25
1nsane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Hoe bedoel je?

Deze AC heeft de mogelijkheid om de warme en koude kant om te wisselen dus dat was simpel
ja dan is het simpel inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vonkkie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:30:
[...]

ja dan is het simpel inderdaad
Zie verder terug in dit topic link naar handleiding, bij deze unit kan je dus de warme en koude kant omwisselen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

badkuip schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:12:
Hier aan een klusje begonnen met halverwege de gedachte "misschien maak ik iets kapot wat niet kapot moet". Zodoende even een checkvraag hier aan degenen die verstand hebben van ramen.

Ik heb vorig jaar een draairaam laten plaatsen waar eerder een dicht raam zat.
[Afbeelding]

Ik moet het kozijn nog schuren, gronden en opnieuw lakken. Ook gaten dichten waar nodig.
Nu heb ik eerst een gedeelte van rubberen strip verwijderd om de rand te kunnen afkrabben en te kunnen schuren.
[Afbeelding]
Nu valt mij op dat hier geen hout zit maar kit o.i.d.

Op de plek waar ik nog niet langs ben geweest zit ook nog een zwarte strip of band.
[Afbeelding]

Ben ik nu iets aan afkrabben wat er niet af hoeft? Ik dacht het gewoon schoon te schuren en te gronden.
Maar omdat het een dicht raam was (kon niet opendraaien), zou ik denken dat dit spul er nooit gezeten heeft dus misschien heeft de timmerman vorig jaar dit met opzet zo achter gelaten. Maar ik ben geen expert o.i.d.

De timmerman vragen zie ik niet zo zitten. Ik had met hem de afspraak dat hij het achter zou laten zodat ik het verder kon gronden en aflakken. Hij heeft het niet netjes achtergelaten en heb (elders in het kozijn) dit gat.
[Afbeelding]

Ik kan op de plek van de waterpas een latje zetten (tijdelijk) en het gat (1cm breed, 5mm diep op sommige punten) opvullen met tweecomponenten houtrotvuller. Zou dat een idee zijn?

Maar de belangrijkste vraag gaat over die kitrand met zwarte band.
Wegkrabben en wegschuren of laten zitten?
Ik denk dat dit beglazingsband is waar het oude glas tegenaan zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43
Beekforel schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat dit beglazingsband is waar het oude glas tegenaan zat?
Het lijkt beglazingsband te zijn inderdaad.
Ik herken het van toen er elders in huis nieuw glas geplaatst werd.
Maar dan zal ik het afkrabben en afschuren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:06

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Met het weerbericht voor volgende week eens het schaduwdoek opgehangen. 4x7 meter, wind kan er doorheen. Hij hangt nu met twee stukken klimtouw, maar ik wil er wat subtielere staalkabeltjes voor hebben. Lengte is ca 8 en 12 meter, maar wat voor kabeldiameter kies je. Breeksterkte van 3 mm is 300 kg, maar dat lijkt me gevoelsmatig zo dun.. Iemand een goed idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrS1mXqtNSpuf65wA7Q1mw9HBrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB5B6WVJYUsXNLSyc7MPwwaB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

deWit schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:09:
Met het weerbericht voor volgende week eens het schaduwdoek opgehangen. 4x7 meter, wind kan er doorheen. Hij hangt nu met twee stukken klimtouw, maar ik wil er wat subtielere staalkabeltjes voor hebben. Lengte is ca 8 en 12 meter, maar wat voor kabeldiameter kies je. Breeksterkte van 3 mm is 300 kg, maar dat lijkt me gevoelsmatig zo dun.. Iemand een goed idee?[Afbeelding]
Wat is de breeksterkte van het klimtouw nu?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:52
Met het weerbericht voor volgende week eens het schaduwdoek opgehangen. 4x7 meter, wind kan er doorheen. Hij hangt nu met twee stukken klimtouw, maar ik wil er wat subtielere staalkabeltjes voor hebben. Lengte is ca 8 en 12 meter, maar wat voor kabeldiameter kies je. Breeksterkte van 3 mm is 300 kg, maar dat lijkt me gevoelsmatig zo dun.. Iemand een goed idee?[Afbeelding]
300 kilo is niet zoveel met zo'n groot doek. Ik zou zeggen succes met inschatting maken van windlast en daar de kabel op pakken.
https://www.google.com/am...lasting-berekenen%3famp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou er een systeem met katrollen op zetten zodat je hem ook in kunt trekken.
Een echte Tweaker zet er uiteraard een motor op en stuurt die aan met domotica en een windmeter ;)

@Hari-Bo vwb je boot: ik zou eens naar een bedrijf gaan dat doet in uitdrukken zonder spuiten. Die kunnen ongetwijfeld iets met dit soort dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Met het weerbericht voor volgende week eens het schaduwdoek opgehangen. 4x7 meter, wind kan er doorheen.
De mijne zit op de 4 hoeken vast met keilbouten in de gemetselde muren (geboord in de steen en niet de voeg). Denk dat je huidige bevestiging 'net aan' is in je muur.

Zit op de 4 hoeken vast met dit touw; https://www.hornbach.nl/s...10-m/8442172/artikel.html met breeksterke 190kg.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 13:16
Geen antwoord op je vraag, maar een tip;

Ik heb ook een schaduwdoek. Om hem snaarstrak senaatsfractievoorzitter (damn you autocorrect) te trekken gebruik ik deze schijfloze katrollen, Ronstan Shocks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAzc9x9lGsHoG7SzakRYydsq8f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okHrjlfOJl67TVOGYowBaRmx.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt beter dan katrollen met schijf want daar loopt het touw nog wel eens uit. Verder gebruik ik hierbij natuurlijk zeiltouw en clamcleats om de lijnen vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyCcdOVT3QOVig5CL4C4GuWHrjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UOmimX4cHoPvGoSpkhTef5b.jpg?f=fotoalbum_large

En sneluitingen zodat hij bij een zomerstorm snel er af kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewu9AT-Dwbpr4e_ozErZ57j68cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8jmYiaWqZiAELVgEnFeehZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Paar puntjes om mee te nemen:
  • 300 kg is de breeksterkte, draad kan daarvoor al vervormen
  • 300 kg is breeksterkte bij een statische last, belasting door de wind zal voornamelijk dynamisch zijn
  • 4x7m is een groot oppervlak om wind mee te vangen, zelfs al vangt het die wind niet direct.
Ik zou dus een dikkere kabel nemen. Of het houden bij het zeiltouw, is een stuk makkelijker te verwerken en vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:28
+ het voordeel dat zeiltouw een "verende" werking heeft en daardoor de klap van een eventuele windvlaag beter kan opvangen. Staalkabel heeft dit niet en breekt eerder, of zal je doek hierdoor doen scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Hij hangt nu met 10.5 mm klimtouw. Breeksterkte minimaal 25 kN, dat is wel een beetje overkill (daarnaast gebruik ik dat touw ook voor andere dingen). Windbelasting uitrekenen is een leuk theoretisch verhaal maar in je praktijk kun je daar niets mee want het oppervlakte is nogal variable afhankelijk van de wind, en de worst-case benadering met windkracht 7, loodrecht op het oppervlakte is ook niet helemeel representatief ;-)

Staalkabel is net wat subtieler dan touw, vandaar die voorkeur. Afhankelijk van de kwaliteit vind ik inmiddels ook 4 mm staaldraad met een breeksterkte van 1000 kg, wat op zich klopt met m'n beeld van een gemiddelde verstaging op een zeilboot waar de krachten groter zijn dan op een half-open doek...

Well, we gaan het eens proberen met 4 mm 1x19 staalkabel.

Wbt de ankers in de gevel, keilbouten en oude baksteen is geen goeie combinatie. Ik heb wel vertrouwen in 4 fisher pluggen + 5x50 per ankerpunt.

Overigens is het doek zelf vrij flexibel en geeft de leverancier aan dat het beste op te hangen is iets wat weinig flexibel is.

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 15-07-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-06 22:13
[b]deWit in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"Wbt de ankers in de gevel, keilbouten en oude baksteen is geen goeie combinatie. Ik heb wel vertrouwen in 4 fisher pluggen + 5x50 per ankerpunt.
Waarom niet eigenlijk? Ik moet precies dezelfde klus doen en was juist van plan twee M6 keilbouten met oog (10mm boren) te gebruiken in baksteen (jaren 30 woning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rockerpoet schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Waarom niet eigenlijk? Ik moet precies dezelfde klus doen en was juist van plan twee M6 keilbouten met oog (10mm boren) te gebruiken in baksteen (jaren 30 woning).
Keilbouten houden niet zo van dynamische belasting en zetten spanning op de steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deWit schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:21:
Hij hangt nu met 10.5 mm klimtouw. Breeksterkte minimaal 25 kN, dat is wel een beetje overkill (daarnaast gebruik ik dat touw ook voor andere dingen). Windbelasting uitrekenen is een leuk theoretisch verhaal maar in je praktijk kun je daar niets mee want het oppervlakte is nogal variable afhankelijk van de wind, en de worst-case benadering met windkracht 7, loodrecht op het oppervlakte is ook niet helemeel representatief ;-)

Staalkabel is net wat subtieler dan touw, vandaar die voorkeur. Afhankelijk van de kwaliteit vind ik inmiddels ook 4 mm staaldraad met een breeksterkte van 1000 kg, wat op zich klopt met m'n beeld van een gemiddelde verstaging op een zeilboot waar de krachten groter zijn dan op een half-open doek...

Wbt de ankers in de gevel, keilbouten en oude baksteen is geen goeie combinatie. Ik heb wel vertrouwen in 4 fisher pluggen + 5x50 per ankerpunt.

Overigens is het doek zelf vrij flexibel en geeft de leverancier aan dat het beste op te hangen is iets wat weinig flexibel is.
Ik neem aan dat je er ook wel naar gekeken hebt, maar voor buiten wil je wel een RVS kabel hebben (op die website die je eerder linkte is die 1x19 staalkabel ook RVS, vandaar dat ik aanneem dat je er wel naar gekeken hebt). Of met PVC coating (dan wel letten dat de binnendiameter (de diameter van de staalkabel zelf, dus) voldoende dik / sterk is), dat is ook wat makkelijker te hanteren en je hebt geen last van losse uiteindes die je vast moet zetten. Met PVC coating is dan wel weer wat moeilijker om goed vast te klemmen, dat kan gaan slippen op de coating als je het niet echt goed vast zet.

En dan natuurlijk denken aan draadkousen voor het maken van de ogen, en klemmen om de draad vast te zetten om de ogen. Ik zie dat de website adviseert om zwaar belaste verbindingen vast te zetten met dit type draadklemmen. En dan 3 stuks per oog. Zo heb je de sterkste verbinding.

Ik heb het zelf ook zo gedaan voor een vlieringje dat ik heb gemaakt voor wat hout in het tuinhuisje, maar dat type draadklemmen is niet zo mooi als het in het zicht zou moeten hangen. En als je die in RVS wilt hebben, wordt het ook een kostbare zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Advies gevraagd :+

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik vrij bedreven in timmerwerk en houtbewerking, als het niets met hout te maken heeft is het bepaald niet mijn expertise, vandaar mijn volgende vraag.

Sinds jaar en dag barbecue ik op een barbecue die ik ooit zelf gelast heb van een oude lekbak. Een stel poten eraan en een rooster erop en vlammen maar... Maar omdat het staal van die bak maar 1mm dik is begin ik er inmiddels bijna doorheen te stoken, ook is de bak aardig vervormd. Ik heb daarom een nieuwe bak besteld van 2mm dik bij een constructiebedrijf, so far so good.

Ik zie (online en bij vrienden) geregeld houten buitenkeukens met een kamado erin verwerkt, maar onlangs kwam ik toevallig deze video tegen waarin ze een buitenkeuken maken voorzien van een ronde weber-barbecue. Die weber barbecue is natuurlijk ook maar gewoon een stalen bak zonder enige vorm van isolatie, maar kennelijk kan dit dus zonder de houten ombouw volledig af te branden :D

Ik heb nu dus het plan ondernomen om zo'n zelfde truc uit te halen met mijn nieuwe stalen bak (90cm breed, 35cm diep, 18cm hoog) maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit 'vuurvast' moet maken. Mijn idee is nu om onder de bak een paar pootjes te lassen van een centimeter of 4/5 (?) en de barbecue op een 'dubbele bodem' neer te zetten. Vervolgens iets van een blad op de ombouw maken die om de barbecue heen valt met een vrije ruimte van zo'n 2cm zodat er geen direct contact is met de stalen bak. De stalen bak zelf wil ik trouwens bijna volledig boven het werkblad uit laten steken want ik denk niet dat het een goed idee is om deze volledig verdiept in het werkblad te maken (hoewel dat wel heel mooi zou ogen natuurlijk). Ik ben daarom van plan om de bak zelf maar een heel klein beetje te verdiepen in het bovenblad.

Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden, dus bij deze een hele brakke schets van een zijdoorsnede in MS paint :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hZh2Xmn/afbeelding.png

De bedoeling is dus dat de buitenkeuken rondom dicht is zodat je de poten / het onderstel niet ziet. Mijn grote vraag is dan natuurlijk: kan dit zomaar? Begint de houten ombouw straks niet te branden of te smeulen? Heeft iemand nog tips, do's of juist don'ts?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:11
henkjanvdkolk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 06:43:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar een tip;

Ik heb ook een schaduwdoek. Om hem snaarstrak senaatsfractievoorzitter (damn you autocorrect) te trekken gebruik ik deze schijfloze katrollen, Ronstan Shocks:

[Afbeelding]

Werkt beter dan katrollen met schijf want daar loopt het touw nog wel eens uit. Verder gebruik ik hierbij natuurlijk zeiltouw en clamcleats om de lijnen vast te zetten.

[Afbeelding]

En sneluitingen zodat hij bij een zomerstorm snel er af kan.

[Afbeelding]
Ziet er super uit, bij mij is al bij 2 schermen het witte nylon wat de D-rings vast houd doorgescheurd. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Harrie_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:01:
Heeft iemand nog tips, do's of juist don'ts?
Hittewerende folie rondom aan de binnenkant van je betimmering?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Ik wil mijn zoldervloer gaan isoleren. Nu zit ik te kijken naar Knauf Naturoll welke in 3 smaakjes te krijgen is, 32, 35 en 37 waarbij 37 het minst compact is, en het goedkoopst. Nu kan ik echter aan een partij "33" komen (blijkbaar bestaat dat dus ook) maar ik vermoed dat deze dus een stuk compacter is en dus ook lastiger te manouvreren/plaatsen.

Het gaat me om de GU10 spotjes, deze steken een aantal cm uit het giplsplafond.
Hoe makkelijk is het om die glaswol daaroverheen te plaatsen, weet iemand dat? Moet je een stuk uitsnijden of valt dat wel mee?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@deWit bedenk ejzelf ook even wat dat schaduwdowk nou helemaal kost. Zo duur is het niet. Je kunt 100 euro uitgeven aan touwen etc, maar als dat duurder is dan simeplweg een nieuw doek ophangen mocht het stukgaan, waarom dan zo moeilijk doen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
psy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:04:
Ik wil mijn zoldervloer gaan isoleren. Nu zit ik te kijken naar Knauf Naturoll welke in 3 smaakjes te krijgen is, 32, 35 en 37 waarbij 37 het minst compact is, en het goedkoopst. Nu kan ik echter aan een partij "33" komen (blijkbaar bestaat dat dus ook) maar ik vermoed dat deze dus een stuk compacter is en dus ook lastiger te manouvreren/plaatsen.

Het gaat me om de GU10 spotjes, deze steken een aantal cm uit het giplsplafond.
Hoe makkelijk is het om die glaswol daaroverheen te plaatsen, weet iemand dat? Moet je een stuk uitsnijden of valt dat wel mee?
Als ik Knauf Naturoll opzoek, is het glaswol. Dat verwerkt niet zo moeilijk, je kan er gewoon met een mes vormen uit snijden. Dat gaat het makkelijkste als je een houten lat over de glaswol legt, en dan langs die houten lat snijdt. Het latje zorgt ervoor dat de glaswol niet kan bewegen, en dan kan je netjes snijden zonder gerafel of scheef gedoe. Hoe ziet het eruit bij de spotjes, zitten die in een armatuur dat dicht is aan de bovenkant?

[ Voor 10% gewijzigd door Widow op 15-07-2022 12:35 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

The Eagle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:30:
@deWit bedenk ejzelf ook even wat dat schaduwdowk nou helemaal kost. Zo duur is het niet. Je kunt 100 euro uitgeven aan touwen etc, maar als dat duurder is dan simeplweg een nieuw doek ophangen mocht het stukgaan, waarom dan zo moeilijk doen? :)
Niet perse heel duurzaam om hem dan maar ruk op te hangen en dan een nieuwe te kopen ;-) Trouwens, je kan ze vast goedkoop krijgen maar van een beetje kwaliteit kost 4x7m ca 200 eur. Ik heb RVS staalkabel en wat ogen etc besteld, gaat goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn 4x5 schaduwdoek hangt gewoon aan rubber bagagedragers. Van deze: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/5670759/artikel.html (2 per hoek). Ik moet elke 2 jaar er eentje vervangen door UV degradatie, maar het blijft vrij goed hangen, ook bij veel wind. Ik haal het er alleen af als er windkracht 9 voorspeld wordt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Iemand een tip hoe ik een unifi nanoHD AP op kan hangen aan het plafond zonder gebruik te maken van het eigen plaatje? Ik wil de kabel namelijk verstoppen achter het AP en bij het plaatje moet je hem er op draaien.

Ik heb al Tesa powerstrips en nanotape geprobeerd, maar dat laat los. Waarschijnlijk door de hitte van het AP. Iemand een gouden tip?

Graag wel nog verwijderbaar, dus vast zetten met high tack ofzo is niet echt een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48
g00gle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:14:
+ het voordeel dat zeiltouw een "verende" werking heeft en daardoor de klap van een eventuele windvlaag beter kan opvangen. Staalkabel heeft dit niet en breekt eerder, of zal je doek hierdoor doen scheuren.
Nou... dat is wel erg kort door de bocht. Op een zeilboot gebruik je voor verschillende doelen verschillende touwen met verschillende eigenschappen.

Er zijn inderdaad lijnen waar een beetje elasticiteit goed is (de schoten en landvasten bijvoorbeeld), maar er zijn ook lijnen waar je absoluut geen speling in wilt hebben (de vallen om de zeilen omhoog te hijsen en vast te zetten bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mythio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:19:
Iemand een tip hoe ik een unifi nanoHD AP op kan hangen aan het plafond zonder gebruik te maken van het eigen plaatje? Ik wil de kabel namelijk verstoppen achter het AP en bij het plaatje moet je hem er op draaien.

Ik heb al Tesa powerstrips en nanotape geprobeerd, maar dat laat los. Waarschijnlijk door de hitte van het AP. Iemand een gouden tip?

Graag wel nog verwijderbaar, dus vast zetten met high tack ofzo is niet echt een optie.
Zit toch z’n sparing in die plaatjes? Zo heb ik die van mij ook opgehangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waar halen jullie je schroeven? Wil het liefst alleen maar torx gebruiken. Maar bij de bouwmarkt is het vaak nog veel PZ en verzonken kop. Zou een voorraadje van een aantal maten willen maken maar hoef er ook niet 50 van alles.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 15-07-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50
Mr_gadget schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:53:
Waar halen jullie je schroeven? Wil het liefst alleen maar torx gebruiken. Maar bij de bouwmarkt is het vaak nog veel PZ en verzonken kop. Zou een voorraadje van een aantal maten willen maken maar hoef er ook niet 50 van alles.
hornbach verkoopt bijna alleen maar torx schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

@Harrie_ misschien onder de stalen bak een groot gat of wat gaten maken, zodat er koele(re) lucht omhoog kan trekken, en zo het hout eromheen koeler houdt?
Maar hitte werende folie is ook een optie (als je 't tenminste niet ziet, ivm lelijk :) )

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

50 is toch zo weg? Ik de laatste 2 jaar 8000 4x40 schroeven weg gedraaid en dan heb ik niet eens hele grote projecten gedaan 8)7

Moet toegeven dat ik ondertussen ook even aan het rond kijken ben voor een nieuwe lading. Had nu Woodies en die bevallen opzich prima. Hier voor Spax gehad en vond die fijner ondanks dat ik niet lekker kan uitleggen waarom.

Maar ook DynaPlus getest en dat bevalt ook prima 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 15-07-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 11-06 21:48
Jfwiet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Mocht je zelf handig zijn, wees dan niet bang om het te 'stucen'. Je brengt op dit soort muren echt maar een finish laagje aan, schuren-schuren-schuren en dan nog een keer bijwerken en het is schilderklaar.

Zoekterm op youtube is skimcoat, meeste brengen het aan met een roller maar je kan gewoon kant-en-klare emmers kopen bij de hornbach en met de hand gewoon aanbrengen.
Heb je nog tips wat betreft het schuren van de muren? De papierresten heb ik er inmiddels vanaf gehaald en hier en daar moet ik nog wat behanglijm verwijderen. Schuren hoef ik dan niet meer denk ik, is al leuk glad, maar na een laagje Knauf Fill & Finish natuurlijk wel. Gewoon een schuurblokje gebruiken of toch iets elektrischs? Muren zijn niet al te hoog, dus op een stoel staande lukt het. Deze kamer is best klein, maar als het lukt dan doen wij misschien het hele huis nog. Dus dat wordt veel schuren dan..

PS. Primer aanbrengen ja/nee? Wat denk jij? Bij voorbaat dank hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 15-07-2022 14:13 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Als je in hhet [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 topic zoekt op schroeven kom je die vraag met antwoord vaak genoeg tegen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Ik zat met hetzelfde vraagstuk. En heb ook een hekel aan verschillende soorten doosjes om het in op te bergen. Ik heb dus al het materiaal in l-boxx mini formaat gekocht.

https://www.schroeven-onl...ZKrLhuIC94vxoCovUQAvD_BwE

Stapeltje van deze erbij scoren voor je andere schroeven:
https://www.hornbach.nl/s...ini/10335237/artikel.html

en zo'n setje pluggen erbij.
https://www.conrad.nl/nl/...50YYln_J1IRBoC6IwQAvD_BwE

[ Voor 41% gewijzigd door SquareOne op 15-07-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-06 14:29
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:58:
[...]

50 is toch zo weg? Ik de laatste 2 jaar 8000 4x40 schroeven weg gedraaid en dan heb ik niet eens hele grote projecten gedaan 8)7

Moet toegeven dat ik ondertussen ook even aan het rond kijken ben voor een nieuwe lading. Had nu Woodies en die bevallen opzich prima. Hier voor Spax gehad en vond die fijner ondanks dat ik niet lekker kan uitleggen waarom.

Maar ook DynaPlus getest en dat bevalt ook prima 8)7
ECOTOOLS zou ik adviseren, prijs kwaliteit verhouding meer dan prima.
Gebruik ze al jaren, 1x in de2 jaar ofzo vul ik mn voorraad weer flink aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:05:
[...]

Ik zat met hetzelfde vraagstuk. En heb ook een hekel aan verschillende soorten doosjes om het in op te bergen. Ik heb dus al het materiaal in l-boxx mini formaat gekocht.

En om de set compleet te maken ook nog een mini-lboxx Wago lasklemmen erbij nemen :+. * RobertMe heeft een paar maanden terug deze 3 gevulde mini L-Boxxen besteld bij Amazon (NL) voor €130 (waarvan €66 voor de Wago box).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
RobertMe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:15:
[...]

En om de set compleet te maken ook nog een mini-lboxx Wago lasklemmen erbij nemen :+. * RobertMe heeft een paar maanden terug deze 3 gevulde mini L-Boxxen besteld bij Amazon (NL) voor €130 (waarvan €66 voor de Wago box).
Die klemmetjes had ik goedkoop gescoord en zitten nu in zo'n hornbach L-boxx. Mooier natuurlijk om de orginele te scoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Zit toch z’n sparing in die plaatjes? Zo heb ik die van mij ook opgehangen
Wat voor sparing bedoel je?
Bij mij zie ik niet wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:56

Sharky

Skamn Dippy!

deWit schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:21:

Even los van de discussie over dynamische en statische belasting, stelregel is dat een knoop/bevestiging/katrol/etc de belastbaarheid halveert. Na bevestiging is van 300 kilo dus nog theoretisch 150 kilo over.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mythio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Wat voor sparing bedoel je?
Bij mij zie ik niet wat je bedoelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_UpEp_EWTlkFw6hcUZANC3pMzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPIy6oPmzouFA21CWo9NskdE.png?f=user_large

Waar komt die kabel vandaan? Plafond?

Die schroef gaten zijn op de afstand van een standaard plafond doos en de kabel past netjes via de zijkant in het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:18
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]

Waar komt die kabel vandaan? Plafond?

Die schroef gaten zijn op de afstand van een standaard plafond doos en de kabel past netjes via de zijkant in het AP.
@Mythio kan je niet een gat in het midden van de standaard plaat maken en daar je kabel doorheen halen met klein beetje extra lengte voor het vastdraaien? Die rotatie is maar 20 graden of zo, dus dat moet vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Ah die bedoel je. Probleem is dat ik de internet kabel achter het AP wil verbergen. Om de AP op dat plaatje vast te klikken moet hij strak tegen het plafond en dan een draaiende beweging. Dat kan niet als de kabel achter het AP zit.

In normale installatie zit de kabel niet achter het AP, maar dat is niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

SquareOne schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:05:
[...]

40 euro voor 700 schroeven vind ik nogal...
Ik ben een tijd geleden afgestapt van Heco en Spax en koop tegenwoordig b-merken voor een schappelijke prijs en moet zeggen dat die qua kwaliteit prima bevallen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mythio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:
Ah die bedoel je. Probleem is dat ik de internet kabel achter het AP wil verbergen. Om de AP op dat plaatje vast te klikken moet hij strak tegen het plafond en dan een draaiende beweging. Dat kan niet als de kabel achter het AP zit.

In normale installatie zit de kabel niet achter het AP, maar dat is niet zo mooi.
Kabel komt uit het plafond met die witte beugel zonder iets te bewerken aan de beugel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v4Zx8Aalg-EDhx_nxHKtpoxNHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQeya3dGG9eSvFpxMyx16IdC.jpg?f=fotoalbum_large

Op de andere etage hangt hij strakker, vind dit wel dikke prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 15-07-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:18
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Kabel komt uit het plafond met die witte beugel zonder iets te bewerken aan de beugel
[Afbeelding]

Op de andere etage hangt hij strakker, vind dit wel dikke prima.
Zie ook de installatiehandleiding, optie B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Harrie_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:
[...]

40 euro voor 700 schroeven vind ik nogal...
Ik ben een tijd geleden afgestapt van Heco en Spax en koop tegenwoordig b-merken voor een schappelijke prijs en moet zeggen dat die qua kwaliteit prima bevallen :Y
Zo’n L-box is ook niet gratis hè :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
Ik ga het nog eens proberen, kijken of het me nu wel lukt..

Nou, dat werkt dus inderdaad wel.. als je het maar goed uitlijnt :$

[ Voor 11% gewijzigd door Mythio op 15-07-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Woensdag gaan ze eindelijk het beton storten hier.. Wanneer de temperatuur lekker hoog is(>33 graden zo het lijkt). Volgens de mannen was het niet zo een probleem.

Maar ik ben er niet heel gerust op, wat voor maatregelen zal ik nemen? Plastic folie op de natte vloer?

Helpt het om de vloerverwarmingspomp te laten draaien voor de hitteverdeling?

Of in het meest extreme geval: koud water door de leidingen spoelen?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb in de muur geboord. Netjes naast de stroom, maar toen had ik een onverwachte waterleiding geraakt. Deze is prima hersteld door een loodgieter en hij vertelde mij dat ik dit gat niet kan vullen met normale muurvuller, omdat kalk reageert met koper.
Nu kan ik een zak zandcement halen, maar ik lees dat ik daarbij lange mauwen, mondkap, handschoenen en dergelijke nodig heb. Lijkt me dus een chemisch goedje, wat ik liever oversla.

Zijn er andere mogelijkheden om dit te vullen? Misschien eerst pur rond de leiding en dan met muurvuller aan de slag? Of zijn er niet-chemische vullers die hierbij ook goed zijn?
(of is die hele lichaamsbescherming overdreven?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uM4yLum7m1DpGLvsW16EF5nfwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zvXeXPWjyWci5qAaxclmyS9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
FReaKaNDeLL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:17:
Ik heb in de muur geboord. Netjes naast de stroom, maar toen had ik een onverwachte waterleiding geraakt. Deze is prima hersteld door een loodgieter en hij vertelde mij dat ik dit gat niet kan vullen met normale muurvuller, omdat kalk reageert met koper.
Nu kan ik een zak zandcement halen, maar ik lees dat ik daarbij lange mauwen, mondkap, handschoenen en dergelijke nodig heb. Lijkt me dus een chemisch goedje, wat ik liever oversla.

Zijn er andere mogelijkheden om dit te vullen? Misschien eerst pur rond de leiding en dan met muurvuller aan de slag? Of zijn er niet-chemische vullers die hierbij ook goed zijn?
(of is die hele lichaamsbescherming overdreven?)

[Afbeelding]
Als je bang bent geworden voor zandcement dan zou ik ook even de safety datasheet van PUR-schuim bekijken. Behoorlijk chemisch goedje.

Alles wat je er op gaat smeren is "chemisch". Door een chemische reactie hard het meeste uit.

Zandcement moet je voor het mengen niet inademen(want fijnstof, quartz) en tijdens het verwerken worden je handen er wellicht wat droog van. Ik heb nog geen bouwvakker gezien die het verwerkt met complete gelaadsbescherming en beschermend pak aan..

Dergelijk grote gaten heb ik gevuld met metselmortel. Daar is ook een kalkvrije variant van. Zorg er wel voor dat de ondergrond goed nat is of voorgestreken want zonder kalk trekt het vocht sneller uit je metselmortel en eindig je met zand.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 15-07-2022 19:23 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:06:
Woensdag gaan ze eindelijk het beton storten hier.. Wanneer de temperatuur lekker hoog is(>33 graden zo het lijkt). Volgens de mannen was het niet zo een probleem.

Maar ik ben er niet heel gerust op, wat voor maatregelen zal ik nemen? Plastic folie op de natte muur?

Nee joh, niets mee doen, gaat goed komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Nee joh, niets mee doen, gaat goed komen :D
Ik vind het maar spannend allemaal. Je hebt maar een kans enzo 8)7 .
Maar afdekken wordt sowieso aangeraden dacht ik toch.. zodat het beter kan uitharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:06:

Maar ik ben er niet heel gerust op, wat voor maatregelen zal ik nemen? Plastic folie op de natte vloer?

Dinsdag wordt het toch heet, niet woensdag?
Binnen zal het toch niet 30 graden worden :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Martinusz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Dinsdag wordt het toch heet, niet woensdag?
Binnen zal het toch niet 30 graden worden :p
Dinsdag 40, woensdag 33 was de voorspelling.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:29:
[...]

Ik vind het maar spannend allemaal. Je hebt maar een kans enzo 8)7 .
Maar afdekken wordt sowieso aangeraden dacht ik toch.. zodat het beter kan uitharden.
Ze hebben hier vorig jaar de fundering gestort met 30 graden en de volle zon er op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
@FReaKaNDeLL
Koud of warm water? Koper leidingen leggen we normaal in een beschermende mantelbuis, hierdoor kan deze bewegen (uitzettend en krimpen) zonder stuk te schuren op lange termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeweetje op 15-07-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Als je bang bent geworden voor zandcement dan zou ik ook even de safety datasheet van PUR-schuim bekijken. Behoorlijk chemisch goedje.

Alles wat je er op gaat smeren is "chemisch". Door een chemische reactie hard het meeste uit.

Zandcement moet je voor het mengen niet inademen(want fijnstof, quartz) en tijdens het verwerken worden je handen er wellicht wat droog van. Ik heb nog geen bouwvakker gezien die het verwerkt met complete gelaadsbescherming en beschermend pak aan..

Dergelijk grote gaten heb ik gevuld met metselmortel. Daar is ook een kalkvrije variant van. Zorg er wel voor dat de ondergrond goed nat is of voorgestreken want zonder kalk trekt het vocht sneller uit je metselmortel en eindig je met zand.
Het gaat er mij niet zo zeer om dat het chemisch is, maar cement kan je dus morsen op je armen of handen, maar pur kan je spuiten rond de leiding en spettert voor zover ik weet niet, dus dan raakt het mijn huid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FReaKaNDeLL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Het gaat er mij niet zo zeer om dat het chemisch is, maar cement kan je dus morsen op je armen of handen, maar pur kan je spuiten rond de leiding en spettert voor zover ik weet niet, dus dan raakt het mijn huid niet.
Met pur kan je alsnog behoorlijk kliederen(de gassen niet te vergeten). Er zal je niets gebeuren als je wat cement op je armen morst. Het is niet je dagelijks werk en nogmaals.. zelfs professionals zie je niet met beschermende kleding(behalve handschoenen als ze een vloer verwerken. Zelfde dus als met PUR aangeraden is) lopen en die verwerken kubieke meters van dat spul in een huis.

Mocht het op je armen komen en je laat het liggen wordt het plekje rood, droog, branderig. Gewoon netjes werken met spatel en er is echt niets aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 15-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
FReaKaNDeLL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Mits je geen supergevoelige huid hebt, geen zorgen over cement maken. Pur is veel slechter voor je.
Neem voor jouw situatie stukje mantelbuis dat je opensnijd inde lengte en plaats het om je leiding.
Koop een zakje kant en klaar mortel met kalk, meng het met de aanbevolen hoeveelheid water.
bevochtig het gat met water dmv plantenspuit, nat niet drijfnat.
Duw het gat vol de specie mbv truweel of plamuurmes, cm dieper dan de rest vd muur.
Laat paar dagen drogen en werk af met bv knauf lichtgewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
@LED-Maniak @Jeweetje Dank voor de duidelijkheid over de chemische werking van cement en mortel. Ga ik toch daarmee aan de slag met het juiste gereedschap. Ook een goede hint over de plantenspuit. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Mythio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:

Ik heb precies wat jij hebt ik heb ‘spacers’ gebruikt van een halve centimeter. Daardoor is het schoteltje los van het plafond. Kan de utp uit de doos komen en zie je er alsnog niets van. Plus je krijgt hem ooit er nog eens vanaf. Als je hem strak tegen plafond doet kun je dat vergeten.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
Het is mij nu wel gelukt. In de handleiding stond inderdaad hoe het moest een waar de kabel moet zien t.o.v. het plaatje. Er af moet dan ook wel lukken denk ik.. nog niet geprobeerd. Moest overigens wel wat kracht zetten om hem er op te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FReaKaNDeLL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:55:
@LED-Maniak @Jeweetje Dank voor de duidelijkheid over de chemische werking van cement en mortel. Ga ik toch daarmee aan de slag met het juiste gereedschap. Ook een goede hint over de plantenspuit. Bedankt!
als je bang bent voor aanvreten van het koper kan je er ook een mantel omheen doen.

Edit:
(planten)spuit 11 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mythio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:19:

Smeltlijm een optie?

Als je daar op de hoeken een paar dotjes van doet zodat je het later mechanisch kunt verwijderen met een mesje. Daarna kun je met aceton het restant 100% verwijderen omdat het de lijm compleet oplost.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:01:

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik vrij bedreven in timmerwerk en houtbewerking, als het niets met hout te maken heeft is het bepaald niet mijn expertise, vandaar mijn volgende vraag.

Sinds jaar en dag barbecue ik op een barbecue die ik ooit zelf gelast heb van een oude lekbak. Een stel poten eraan en een rooster erop en vlammen maar... Maar omdat het staal van die bak maar 1mm dik is begin ik er inmiddels bijna doorheen te stoken, ook is de bak aardig vervormd. Ik heb daarom een nieuwe bak besteld van 2mm dik bij een constructiebedrijf, so far so good.

Ik zie (online en bij vrienden) geregeld houten buitenkeukens met een kamado erin verwerkt, maar onlangs kwam ik toevallig deze video tegen waarin ze een buitenkeuken maken voorzien van een ronde weber-barbecue. Die weber barbecue is natuurlijk ook maar gewoon een stalen bak zonder enige vorm van isolatie, maar kennelijk kan dit dus zonder de houten ombouw volledig af te branden :D

Ik heb nu dus het plan ondernomen om zo'n zelfde truc uit te halen met mijn nieuwe stalen bak (90cm breed, 35cm diep, 18cm hoog) maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit 'vuurvast' moet maken. Mijn idee is nu om onder de bak een paar pootjes te lassen van een centimeter of 4/5 (?) en de barbecue op een 'dubbele bodem' neer te zetten. Vervolgens iets van een blad op de ombouw maken die om de barbecue heen valt met een vrije ruimte van zo'n 2cm zodat er geen direct contact is met de stalen bak. De stalen bak zelf wil ik trouwens bijna volledig boven het werkblad uit laten steken want ik denk niet dat het een goed idee is om deze volledig verdiept in het werkblad te maken (hoewel dat wel heel mooi zou ogen natuurlijk). Ik ben daarom van plan om de bak zelf maar een heel klein beetje te verdiepen in het bovenblad.

Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden, dus bij deze een hele brakke schets van een zijdoorsnede in MS paint :*)

[Afbeelding]

De bedoeling is dus dat de buitenkeuken rondom dicht is zodat je de poten / het onderstel niet ziet. Mijn grote vraag is dan natuurlijk: kan dit zomaar? Begint de houten ombouw straks niet te branden of te smeulen? Heeft iemand nog tips, do's of juist don'ts?
2 goede tips gehad, iemand anders nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 11:51
Harrie_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:04:
[...]

2 goede tips gehad, iemand anders nog?
Had mijn weber er in gehangen met een paar haakjes. (Scroefduim)
Denk zo’n 2 cm rondom vrij
Bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

The Fatal schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding: Bbq]
En gaat dat gewoon goed qua hitte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58
The Fatal schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding: Bbq]
Hoe maak je die bbq schoon/leeg van as? Of til je dan heel de bbq eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nog even een n00b vraag omtrent beton storten voor mijn vloer:

Ik krijg net de offerte binnen:

1) Er staat "vlakheid nen2747 tabel 4". Typo denk ik? Vlakheidsklasse 4 neem ik dan aan. Is dat naar ervaring vlak genoeg voor iets als dun pvc?

2) "schuurpapier afgewerkt". Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik had vlinderen gevraagd. Maar dit is ruwer? Of hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:24:

1) Er staat "vlakheid nen2747 tabel 4". Typo denk ik? Vlakheidsklasse 4 neem ik dan aan. Is dat naar ervaring vlak genoeg voor iets als dun pvc?

2) "schuurpapier afgewerkt". Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik had vlinderen gevraagd. Maar dit is ruwer? Of hetzelfde?
1. Voor pvc moet je denk ik altijd egaliseren. Beton is gewoon wat te ruw voor dun (plak)pvc.

2. Denk dat ze het resultaat bedoelen, dat het voelt als schuurpapier wanneer je met je hand erover gaat. Maar dat is een gok 🤓

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 11:51
Harrie_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:50:
[...]

En gaat dat gewoon goed qua hitte?
Gaat al jaren goed.
perspectivebass schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Hoe maak je die bbq schoon/leeg van as? Of til je dan heel de bbq eruit?
Bak/schaal er onder zetten en daar de as in laten vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:24:

Vlinderen heb je in verschillende kwaliteiten. Als je écht egaal strak wil moet je aangeven dat de betonvloer ook je eind afwerking is maar daar betaal je weer voor.

Als je vloer wat ruwer is kan je het prima egaliseren en voor pvc is dat eigelijk wel aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Toppe schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Vlinderen heb je in verschillende kwaliteiten. Als je écht egaal strak wil moet je aangeven dat de betonvloer ook je eind afwerking is maar daar betaal je weer voor.

Als je vloer wat ruwer is kan je het prima egaliseren en voor pvc is dat eigelijk wel aan te raden
Mijn vraag komt er eigenlijk uit dat ik een offerte heb van 3400 voor een gevlinderde vloer geschikt voor plak pvc en nu dus deze offerte heb van 2900 met vlakheidsklasse 4 en "geschuurd".

Als beide prima is voor pvc.. dan is dat mooi.
Anders kan ik net zo goed 500 extra aan vlinderen voor pvc uitgeven want egaline op 44m2 is ook niet goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Mijn vraag komt er eigenlijk uit dat ik een offerte heb van 3400 voor een gevlinderde vloer geschikt voor plak pvc en nu dus deze offerte heb van 2900 met vlakheidsklasse 4 en "geschuurd".

Als beide prima is voor pvc.. dan is dat mooi.
Anders kan ik net zo goed 500 extra aan vlinderen voor pvc uitgeven want egaline op 44m2 is ook niet goedkoop.
Probleem is dat geen enkele beton boer je de garantie gaat geven dat je er zo met plak pvc overheen kan en je pvc leverancier zal altijd adviseren om te egaliseren.

Opties:
- 2900 doen en je pvc boer laten egaliseren
- 3400 doen en het risico nemen dat het vlak genoeg is met het risico op extra kosten

Ik zou zelf lekker de eerste optie pakken. Als je vloer er dan niet mooi in ligt is dit het probleem van je pvc boer en kan die niet zeggen ‘had je maar moeten egaliseren’

Pagina: 1 ... 234 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/