[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 452 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Ugg.. bezig een badmeubel op te hangen, maar de handleiding was niet heel duidelijk en had maar weinig geslapen.

Ik heb 2 beugels waar het aan moet hangen. Hier heb ik links en rechts 2 gaten voor geboord (8mm). Omdat ik aan het kutten was, zitten ze niet goed. De beugels moeten meer naar elkaar staan, maar het luistert allemaal erg nauw. De gaten die ik heb liggen 3cm van elkaar, en de nieuwe gaten moeten daar tussen en er naast.

Ik ben maar even gestopt, omdat ik dat simpelweg niet vertrouw.. De gaten zijn 8mm, dus dan is het volgens mij al bijna een sleuf aan het worden..

War kan ik hier nog aan doen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag de volgende stap in het technische ruimte/fietsenhok project gemaakt. Vanmorgen de ruimte helemaal leeggeruimd en vervolgens aan de slag gegaan met afbijt middel. Alabastine heeft daar 3 varianten van, maar vreemd genoeg lijkt de simpelste 'super afbijt', het beste te werken. Vervolgens met een combinatie van verfkrabber, staalborstel en haakse slijper met lamellenschijf de verflaag eraf gaan halen. Die lamellenschijf had ik stomtoevallig afgelopen woensdag meegenomen bij de Action onder het mom, beter mee verlegen, dan om verlegen. Vandaag heeft die schijf zijn geld al dubbel en dwars opgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh1w2ZQTGZwPZWOR_7tgGYwreX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UAIetQzHvYrxDEM9AG2yC6m.jpg?f=fotoalbum_large

Na de eerste sessie kwam de verf er heel aardig af. Dit op de foto hierboven was een proefstuk met nog een restje afbijt wat we hadden staan. Ik heb vervolgens een nieuw blik gehaald en de rest gedaan.
Al met al een volle dag bezig geweest samen met mijn zoon van 14, maar de vloer is nu nagenoeg ontdaan van de verflaag.

Volgende stap wordt dus primer en en egaline erop. Daarover heb ik 2 vragen.

Ik heb 1 gat in de vloer waar de electra en utp van mijn zonnepanelen naar binnen komt. Het gat moet uiteraard dicht voordat ik ga egaliseren. Kan ik dat gewoon afpurren of krijg ik dan ellende met de kabels? Kan het PUR zich inbijten in de bedrading of valt dat wel mee. De ymvk kabel ben ik niet zo bang voor, maar die netwerkkabel?

Vraag twee, zijn er nog handige tips inzake het egaliseren. Hebben mensen positieve ervaringen met een bepaald merk? Wel een prikrol gebruiken of niet enz?

Alvast dank!

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 16-07-2022 21:02 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
Jrz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:56:
Ugg.. bezig een badmeubel op te hangen, maar de handleiding was niet heel duidelijk en had maar weinig geslapen.

Ik heb 2 beugels waar het aan moet hangen. Hier heb ik links en rechts 2 gaten voor geboord (8mm). Omdat ik aan het kutten was, zitten ze niet goed. De beugels moeten meer naar elkaar staan, maar het luistert allemaal erg nauw. De gaten die ik heb liggen 3cm van elkaar, en de nieuwe gaten moeten daar tussen en er naast.

Ik ben maar even gestopt, omdat ik dat simpelweg niet vertrouw.. De gaten zijn 8mm, dus dan is het volgens mij al bijna een sleuf aan het worden..

War kan ik hier nog aan doen?
chemisch ankertje erin en klaar. Kun je nog een beetje spelen met de maat. Beugels erop terwijl chemisch anker droogt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:06:
Woensdag gaan ze eindelijk het beton storten hier.. Wanneer de temperatuur lekker hoog is(>33 graden zo het lijkt). Volgens de mannen was het niet zo een probleem.

Maar ik ben er niet heel gerust op, wat voor maatregelen zal ik nemen? Plastic folie op de natte vloer?

Helpt het om de vloerverwarmingspomp te laten draaien voor de hitteverdeling?

Of in het meest extreme geval: koud water door de leidingen spoelen?
Niet druk om maken. Beton dat uithardt is sowieso een exothermische reactie, aka, er komt warmte bij vrij. En dat kan aardig oplopen. Spul kan er uit zichzelf tegen dus, zal hooguit iets langzamer uitharden maar that's it.

Ik zou lekker met een koud pilsje naar de zwetende werklui gaan staan kijken. Je betaalt er momenteel geld zat voor ook, heb je waar voor je geld :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
The Eagle schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:32:
Je betaalt er momenteel geld zat voor ook, heb je waar voor je geld :P
Dat dus. En het is offtopic in een DIY-topic. ;)

Dus ofwel zelf doen en hier vragen stellen, of aan professionals overlaten en ze vooral niet in de weg zitten

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
Jfwiet schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Ziet er super uit, bij mij is al bij 2 schermen het witte nylon wat de D-rings vast houd doorgescheurd. :'(
jalousiescout.de

Heb er geen belang in 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
deWit schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Niet perse heel duurzaam om hem dan maar ruk op te hangen en dan een nieuwe te kopen ;-) Trouwens, je kan ze vast goedkoop krijgen maar van een beetje kwaliteit kost 4x7m ca 200 eur. Ik heb RVS staalkabel en wat ogen etc besteld, gaat goedkomen.
Lekker bezig. Foto als het hangt? Wordt vast mooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PaT schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:54:
Vandaag de volgende stap in het technische ruimte/fietsenhok project gemaakt. Vanmorgen de ruimte helemaal leeggeruimd en vervolgens aan de slag gegaan met afbijt middel. Alabastine heeft daar 3 varianten van, maar vreemd genoeg lijkt de simpelste 'super afbijt', het beste te werken. Vervolgens met een combinatie van verfkrabber, staalborstel en haakse slijper met lamellenschijf de verflaag eraf gaan halen. Die lamellenschijf had ik stomtoevallig afgelopen woensdag meegenomen bij de Action onder het mom, beter mee verlegen, dan om verlegen. Vandaag heeft die schijf zijn geld al dubbel en dwars opgeleverd.
[Afbeelding]

Na de eerste sessie kwam de verf er heel aardig af. Dit op de foto hierboven was een proefstuk met nog een restje afbijt wat we hadden staan. Ik heb vervolgens een nieuw blik gehaald en de rest gedaan.
Al met al een volle dag bezig geweest samen met mijn zoon van 14, maar de vloer is nu nagenoeg ontdaan van de verflaag.

Volgende stap wordt dus primer en en egaline erop. Daarover heb ik 2 vragen.

Ik heb 1 gat in de vloer waar de electra en utp van mijn zonnepanelen naar binnen komt. Het gat moet uiteraard dicht voordat ik ga egaliseren. Kan ik dat gewoon afpurren of krijg ik dan ellende met de kabels? Kan het PUR zich inbijten in de bedrading of valt dat wel mee. De ymvk kabel ben ik niet zo bang voor, maar die netwerkkabel?

Vraag twee, zijn er nog handige tips inzake het egaliseren. Hebben mensen positieve ervaringen met een bepaald merk? Wel een prikrol gebruiken of niet enz?

Alvast dank!
Ik ben altijd gek geweest van SCHÖNOX en had daar een goed adres voor. helaas is dat er niet meer. laatste keer bouwmaat eigen merk gebruikt dat werkt ook heel behoorlijk. wil je vezelversterkt gaan toepassen?

ik zou in iedergeval altijd voorstrijken, kammen en prikrollen, kammen (kan ook met een spaan) om de egalisatie te helpen en het prikrollen voor de hechting (lucht) en opletten dat je nat in nat blijft gooien, klinkt vanzelfsprekend maar kan lastig zijn met een breede ruimte omdat mengen ook tijd kost.Let met mengen ook op de omwentelingen van de mixer en de rusttijd van het mengsel, heel veel mensen draaien met teveel toeren en dan krijg je teveel lucht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LED-Maniak schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:06:
Woensdag gaan ze eindelijk het beton storten hier.. Wanneer de temperatuur lekker hoog is(>33 graden zo het lijkt). Volgens de mannen was het niet zo een probleem.

Maar ik ben er niet heel gerust op, wat voor maatregelen zal ik nemen? Plastic folie op de natte vloer?

Helpt het om de vloerverwarmingspomp te laten draaien voor de hitteverdeling?

Of in het meest extreme geval: koud water door de leidingen spoelen?
Afbeeldingslocatie: https://www.betonlexicon.nl/library/beton_lexicon_files/476.png

en mocht het uitlopen

Afbeeldingslocatie: https://www.betonlexicon.nl/library/beton_lexicon_files/478.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 16-07-2022 22:48 . Reden: pic fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

twain4me schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Ik ben altijd gek geweest van SCHÖNOX en had daar een goed adres voor. helaas is dat er niet meer. laatste keer bouwmaat eigen merk gebruikt dat werkt ook heel behoorlijk. wil je vezelversterkt gaan toepassen?

ik zou in iedergeval altijd voorstrijken, kammen en prikrollen, kammen (kan ook met een spaan) om de egalisatie te helpen en het prikrollen voor de hechting (lucht) en opletten dat je nat in nat blijft gooien, klinkt vanzelfsprekend maar kan lastig zijn met een breede ruimte omdat mengen ook tijd kost.Let met mengen ook op de omwentelingen van de mixer en de rusttijd van het mengsel, heel veel mensen draaien met teveel toeren en dan krijg je teveel lucht.
Dank je wel. Ik zit nu een beetje te zoeken, maar nu zie ik dat je naast (vezelversterkte) egalisatie middel ook nog een epoxy egalisatie. Dit lijkt een wat dunnere laag op te leveren dan 'egaline'. Ik zie het vooral terugkomen bij toepassingen voor garage vloeren. Klopt mijn aanname dat epoxy egalisatie nog harder en meer geschikt is voor zo'n garagevloer en dat bijvoorbeeld de topcoating daar beter op hecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PaT schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Dank je wel. Ik zit nu een beetje te zoeken, maar nu zie ik dat je naast (vezelversterkte) egalisatie middel ook nog een epoxy egalisatie. Dit lijkt een wat dunnere laag op te leveren dan 'egaline'. Ik zie het vooral terugkomen bij toepassingen voor garage vloeren. Klopt mijn aanname dat epoxy egalisatie nog harder en meer geschikt is voor zo'n garagevloer en dat bijvoorbeeld de topcoating daar beter op hecht?
dat weet ik niet, het lijkt in het filmpje wel dat je het meer moet helpen, als ik dat zo zie is het lastiger aanbrengen voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:08
Vraagje voor op de zondagmorgen... Binnenkort verwachten wij een kleine en ik zou graag zelf een geboortebord maken. Iemand enig idee waar ik voor een acceptabele prijs verschillende kleuren verf kan krijgen? Kan dat gewoon met van die hobby verf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
PaT schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Dit spul heb ik gebruikt voor een epoxyvloer in de badkamer.

Op zich egaliseert het wel, maar bijvoorbeeld bij mij ging het over tegels en kon je het tegelmotief achteraf nog zien. In de grote ton zit poeder wat je moet mengen. Na aanbrengen heb ik het nog moeten schuren om echt glad te krijgen.

Als je egaline gebruikt moet je eerst een waterdunne epoxy aanbrengen over de egaline als primer. Dit trekt er dan helemaal in. Dat raden ze overigens ook aan als je deze egalisatie epoxy gebruikt.

Op gevoel schat ik zo in dat egaline dunner is dan deze epoxy trouwens(en makkelijker te verwerken..) en je hebt ook egaline soorten die vanaf 0mm kunnen dus kan je net zo dun uitsmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 17-07-2022 10:25 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
dreamscape schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Dat dus. En het is offtopic in een DIY-topic. ;)

Dus ofwel zelf doen en hier vragen stellen, of aan professionals overlaten en ze vooral niet in de weg zitten
Wat een onzin, dus omdat hij het zelf laat uitvoeren mag je niets vragen? 8)7 8)7 :X
Persoonlijk vind ik zulke reacties als deze off-topic, ofwel reageer dan niet. ;)

Leg uit waarom je niet mag informeren of iets goed gaat als het geld kost of je je zorgen maakt, en eenmaal gedaan moeilijk te veranderen is? Zodat je een weerwoord hebt als je verteld wordt dat ze het altijd zo doen.
Genoeg beunen tegenwoordig.

@dreamscape @LED-Maniak
Beton heeft vocht nodig om uit te harden, zeker in de eerste dagen.
Eea aan behandelen is afhankelijk van de laagdikte.
Ze zullen zelf wel aangeven wanneer ze er weer op verder kunnen, meestal is dit na 3 of vier dagen.
In de 2-3 dagen dat het beton moet drogen zullen ze je vast vragen het goed nat te houden, als in lekker plassen water er op, helemaal met temperaturen als verwacht tot en met woensdag.
Ze zullen het vast afdekken zodat vocht niet snel verdampt, dat maakt het beton zwakker.
Even overleggen wat jij kan doen en of je dat folie weghaalt als je bewaterd en weer teruglegt, na minstens een dag drogen. Een dun vloertje moet je langer van af blijven dan een dikke.

Daarna hard beton gewoon verder door/uit overigens, dat duurt ca een maandje.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Teijgetje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Wat een onzin, dus omdat hij het zelf laat uitvoeren mag je niets vragen? 8)7 8)7 :X
Persoonlijk vind ik zulke reacties als deze off-topic, ofwel reageer dan niet. ;)

Leg uit waarom je niet mag informeren of iets goed gaat als het geld kost en eenmaal gedaan moeilijk te veranderen is? Zodat je een weerwoord hebt als je verteld wordt dat ze het altijd zo doen.
Genoeg beunen tegenwoordig.
Ik doe alles zelf in huis, behalve de vloer storten. Wil inderdaad zeker weten dat het goed gaat en dat ik niet een beun heb die het niet snapt. Want inderdaad.. de lui die nu beschikbaar zijn, daar is de kans groot van dat het beunen zijn. Gelukkig in dit geval viel een andere opdracht weg waardoor ik zo snel kan.
@dreamscape
Beton heeft vocht nodig om uit te harden, zeker in de eerste dagen.
Eea aan behandelen is afhankelijk van de laagdikte.
Ze zullen zelf wel aangeven wanneer ze er weer op verder kunnen, meestal is dit na 3 of vier dagen.
In de 2-3 dagen dat het beton moet drogen zullen ze je vast vragen het goed nat te houden, als in lekker plassen water er op, helemaal met temperaturen als verwacht tot en met woensdag.
Ze zullen het vast afdekken zodat vocht niet snel verdampt, dat maakt het beton zwakker.
Even overleggen wat jij kan doen en of je dat folie weghaalt als je bewaterd en weer teruglegt, na minstens een dag drogen. Een dun vloertje moet je langer van af blijven dan een dikke.

Daarna hard beton gewoon verder door/uit overigens, dat duurt ca een maandje.
Ik denk dat je de verkeerde mentioned. :P
Dank voor de uitleg. Dit had ik zo ook gelezen inderdaad. Ik heb stucloper gekocht. Dat plak ik de eerste maand over het beton heen, dan kan ik alvast aan de gang met de muren isoleren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LED-Maniak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:31:

Ik denk dat je de verkeerde mentioned. :P
Dank voor de uitleg. Dit had ik zo ook gelezen inderdaad. Ik heb stucloper gekocht. Dat plak ik de eerste maand over het beton heen, dan kan ik alvast aan de gang met de muren isoleren.
Ja, inderdaad, heb je er bij gezet.

Afdekken is inderdaad slim, het vocht kan dan langzaam weg zodat het beton de tijd heeft goed uit te harden, en je vloer blijft schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:21
@PaT
Ik zou om de kabels door de vloer een stukje buis maken. In de lengte doorzagen en om de kabels een stuk in vloer zetten. Lengte naad afkitten tegen binnenvloeien gietvloer. Bovenzijde buis mat de kabels even goed dichttapen.
Kun je er later nog weer bij als je wat met de kabel wil veranderen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:23
Mania-92 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:35:
Vraagje voor op de zondagmorgen... Binnenkort verwachten wij een kleine en ik zou graag zelf een geboortebord maken. Iemand enig idee waar ik voor een acceptabele prijs verschillende kleuren verf kan krijgen? Kan dat gewoon met van die hobby verf?
Hier 2 jaar terug ook gedaan. Hardhout multiplex als basis. Daar normale hobbyverf op. Daar over blanke lak uit de spuitbus verneveld. Heeft het goed gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

habbekrats schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:44:
@PaT
Ik zou om de kabels door de vloer een stukje buis maken. In de lengte doorzagen en om de kabels een stuk in vloer zetten. Lengte naad afkitten tegen binnenvloeien gietvloer. Bovenzijde buis mat de kabels even goed dichttapen.
Kun je er later nog weer bij als je wat met de kabel wil veranderen.
Aan zoiets zat ik ook te denken maar dan iets simpeler. Inderdaad proberen een stukje buis om die kabels heen te krijgen en dan het resterende gat aansmeren of dichtpurren. Het dichtkitten en afplakken van het buisje lijkt mij wat overkill. Het is maar 3mm ofzo wat er tegenaan komt he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:19
Goedemiddag klussende tweakers,

Ben al ruim een jaar bezig om mijn huis te verbouwen en ben nu bij een klusje aangekomen waarvan ik zei dat ik dat meteen anders moest. :P

Onze achterdeur, naar de tuin, bestaat uit twee openslaande deuren. Deze vallen inelkaar dmv een stolpnaald en er zit een espanjolet sluiting op. Super onhandig want je moet beide deuren altijd opendoen. Ook neemt de espanjolet de ruimte in waar ik mijn hordeur wil plaatsen.

Nu wil ik dit dus vervangen voor een deurnaaldset, volgens mij doet deze wat ik wil.

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit de goede?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5am4IzZcX9-JBAthfAtik1Qze8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twx6NSecZltV49qtiv3mZQQw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53sWr7Fz0kK1f_ujcD19hAquoUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4Sm3VDt7bX2SZ8PQ4TEPXwC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lhhxh2hEIQ3SncWbq3CoiOtORz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqSLMgjd8mLPyfM0NTpwqpG3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mania-92 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:35:
Kan dat gewoon met van die hobby verf?
dat kan, of je moet het bord tot de 18e verjaardag buiten laten staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 21:04
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen mbt het leggen van terras/tuintegels.
Onlangs hebben wij de tegels van het terras laten vervangen door 60x60 Geoceramica tegels (1cm keramiek en 3cm stabikorn).
Nu een kleine maand verder merk ik tijdens het lopen over een aantal van de tegels dat sommigen behoorlijk hol klinken en dat ik bij anderen zelfs wat gekraak van het (harde) voegsel of het onderliggende zand hoor. Bij 3 tegels is het voelbaar dat de tegel een milimeter of wat beweegt wanneer je eroverheen loopt.
Mijn eerste gedachte was dat het zandbed niet overal even strak ligt. De partij die het gelegd heeft zegt dat dit ook kan komen omdat de stenen een natuurproduct zijn en niet allemaal 100% strak/egaal zijn.

Ik ben nu vooral benieuwd in hoeverre de tegels van een vers aangelegd terras mogen wiebelen en hol mogen klinken. Mijn gedachtegang is "als dit na 4 weken al zo is, hoe ligt het er dan over een jaar of wat bij?!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:34
HowsMyApple schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:39:
Onlangs hebben wij de tegels van het terras laten vervangen door 60x60 Geoceramica tegels (1cm keramiek en 3cm stabikorn).
Nu een kleine maand verder merk ik tijdens het lopen over een aantal van de tegels dat sommigen behoorlijk hol klinken en dat ik bij anderen zelfs wat gekraak van het (harde) voegsel of het onderliggende zand hoor. Bij 3 tegels is het voelbaar dat de tegel een milimeter of wat beweegt wanneer je eroverheen loopt.
Mijn eerste gedachte was dat het zandbed niet overal even strak ligt. De partij die het gelegd heeft zegt dat dit ook kan komen omdat de stenen een natuurproduct zijn en niet allemaal 100% strak/egaal zijn.

Ik ben nu vooral benieuwd in hoeverre de tegels van een vers aangelegd terras mogen wiebelen en hol mogen klinken. Mijn gedachtegang is "als dit na 4 weken al zo is, hoe ligt het er dan over een jaar of wat bij?!"
Dan ben ik wel benieuwd wat ze precies een natuurproduct vinden aan geoceramica tegels 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Na maandenlang een halfweigerende kookplaat genegeerd te hebben gaf ‘ie er eindelijk echt de brui aan.

Vorig jaar heb ik al eens een instalateur laten komen en na het uitwisselen van een energieregelaar (het was een leerzame dag), deed de Atag het weer als vanouds echter alle gaspitten gingen daarna steeds vaker dienst weigeren en midden in een kooksessie ineens de gastoevoer afsnijden, uitermate irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFgKn10d-p3IcZzQyfWfs0bCFbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/njOjzJNcIeimFuYxDHtOD03S.jpg?f=user_large

Dus het spul maar eens open zodat ik zelf het typenummer kan opsnorren.

Die regelaars kosten geen drol, dus die ga ik maar even bestellen en de boel zelf fiksen.

Dan kan ik mooi nog even vooruit met de kookplaat, uiteindelijk moet er inductie komen maar daar heb ik geen haast mee én dan moet mijn hele groepenkast op de schop en daar heb ik ff hulp van een maatje bij nodig.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 13:30
@Fraggert
Dat is ook een lekkere constructie dat er het e.e.a. in kan lopen.. gaat dat niet ontzettend stinken na verloop van tijd?

Neem aan dat je de plaat er ook niet elke schoonmaak eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Poh, wat overdreven om zoiets met 4 schroeven vast te zetten...

Maar ik ben zo'n type dat 't gewoon met een stukje 3M of montagekit tegen het plafond plakt :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:20

_Apache_

For life.

Hier een vraagstuk waar we nog niet uitkomen.

Op dit moment is de elektra in de tuin shady, als de oude tuinverlichting aangaat klappen regelmatig de stoppen eruit, en dat is nog zonder een regenbui oid.
Die elektra is uitgeschakeld en zal bij de renovatie van de tuin in zijn geheel vervangen worden. (in een paar weken)
Verder overweeg ik een laadpunt voor in de tuin, en wil daarom een 3 fase aansluiting in de tuin voor maximaal laadvermogen.
De EV motor kan enkel fase laden (10 amp), volladen duurt dan ~8uur, wil liever naar de 2-3 uur toe.
Het leek mij handig dit te doen voordat de tegels vernieuwd worden in de tuin, maar we lopen tegen muren op.

De oplossing lijkt simpel, vanuit de meterkast, de kruipruimte in, onder de woning door, in de tuin bovenkomen en dan naar de schuur waar een extra stoppenkast gemaakt zal worden.

De kruipruimte eindig ongeveer 3 meter voordat de tuin begint, omdat het huis een uitbouw heeft, met eigen bekisting. Nu leek dat nog niet echt het probleem, maar we komen onder die uitbouw vooral snoeiharde klei tegen. En de laatste meter van de kruipruimte lijkt vooral wat plek te zijn geweest waar de bouwvakers hun overtollig beton hebben gestort. De zandvloer maakt plaats voor willekeurige beton bulten.

We hebben geprobeerd met een dunne pvc buis en vuilfrees op een hoge druk spuit een gat te maken. Maar de hogedrukspuit raakt overbelast en laat de stoppen afgaan in de meterkast.
We hebben het andersom geprobeerd, gat dieper graven in de tuin, en de andere kant op gaan. Maar de lange harde pcv buis met vuilfrees wil niet echt lekker een bocht om.

1 -
Het lijkt er steeds meer om dat ik echt buitenom moet gaan met de kabel. Naast de hemelwater afvoer omhoog (de uitbouw op), oversteken richting de buitenkant van het huis, naar zolder (geen nette oversteek voor een dikke kabel op de middenverdieping), naar de overkant van de zolder en zo de meterkast in zakken. Daar is een koker die uitkomt bij de meterkast.

2 -
er is nu elektra in de schuur. Die kabels verwijderen en een nieuwe 3 fase kabel er doorheen proberen te trekken, geen idee of zoiets in beweging te krijgen is. Of is het slechte geval, het is door gelust vanuit de uitbouw en aan de woonkamer groep geknoopt.

Jullie nog frisse ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 18-07-2022 13:33 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 10:59
_Apache_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:30:
Hier een vraagstuk waar we nog niet uitkomen.

2 -
er is nu elektra in de schuur. Die kabels verwijderen en een nieuwe 3 fase kabel er doorheen proberen te trekken, geen idee of zoiets in beweging te krijgen is. Of is het slechte geval, het is door gelust vanuit de uitbouw en aan de woonkamer groep geknoopt.
Vermoedelijk moet je voor je EV naar 4mm2 of 6mm2 en dan is een gangbare buis meteen te krap. Dus deze optie zal het niet worden vermoed ik.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
Zo, daar kwam even een verhuizing en een nieuwe schutting plaatsen tussendoor (en een probleempje met een mierennest in de ondervloer :X ) maar de tool chest zit in elkaar!
Zit nog te twijfelen tussen een kleurtje verven (heb nog een restje olijfgroen) of blanke lak. Maar dat kan ook best nog een tijdje wachten. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqaWYLkUjDmSP7WXFsY7IJ0RQ3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kKhwlrH8Y6mI6xZDCvRqtQ9Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm1LsoPB3fxyKZfkcgROi8_82SU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GWxf0xjTxcITouW3BEJaxo2T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMRAgCFufNcf6J5oQb_iAxk3xvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uHRDnBQK5IcJ4ZwI1qENwo3i.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MG88 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:24:
@Fraggert
Dat is ook een lekkere constructie dat er het e.e.a. in kan lopen.. gaat dat niet ontzettend stinken na verloop van tijd?

Neem aan dat je de plaat er ook niet elke schoonmaak eraf haalt?
Is ook volkomen kut :P

Na verloop van tijd drogen de rubber afdichtingen onder de branders en knoppen uit, kookt er wat over of met schoonmaken komt er dus genoeg aan vocht, schoonmaakmiddel en andere rommel onder. Zeker bij de vermogens- of energieregelaars sijpelt dat dus rechtstreeks die vierkante zwarte schakelaars in |:(

Maar ik heb het anders opgelost inmiddels ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F1iNgnTuLuvZyOnLau6j5eVrYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWJGrh45MkJPEwEyUthlLAzs.jpg?f=user_large

Ouders hadden nog een oude 4pitter *O*

Deze zet ik even neer en dan kan ik rustig om me heen kijken voor een fatsoenlijke inductiekookplaat.

Ik zag al dat er tegenwoordig ook platen zijn die naast 2 (of zelfs 3 fasen) ook op 1x220 kunnen, dan kan ik in elk geval meteen aan de slag :)

Dankzij de tip van @Septillion gaan we gewoon voor een 2 x 220 kookplaat aangezien ik graag kook.

Problem solved _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 19-07-2022 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
HowsMyApple schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:39:
Nu een kleine maand verder merk ik tijdens het lopen over een aantal van de tegels dat sommigen behoorlijk hol klinken en dat ik bij anderen zelfs wat gekraak van het (harde) voegsel of het onderliggende zand hoor. Bij 3 16 (!) tegels is het voelbaar dat de tegel een milimeter of wat beweegt wanneer je eroverheen loopt.

Iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over bovenstaande? Morgen spreek ik de partij die het gelegd heeft en wil graag weten in hoeverre ik een perfectionistische zeur ben of dat ik hier gewoon een valide punt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07

Septillion

Fraggert schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:40:
Ik zag al dat er tegenwoordig ook platen zijn die naast 2 (of zelfs 3 fasen) ook op 1x220 kunnen, dan kan ik in elk geval meteen aan de slag :)
Heeeeeeel ver van weg blijven :) Dan heb je echt een heeeeeel treurig vermogen tot je beschikking. Gewoon voor minimaal een 7kW plaat gaan als je meer doet dan af en toe een ei bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:07
HowsMyApple schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over bovenstaande? Morgen spreek ik de partij die het gelegd heeft en wil graag weten in hoeverre ik een perfectionistische zeur ben of dat ik hier gewoon een valide punt heb.
Het enige wat ik kan zeggen, naast een gratis schopje is dat het vrij normaal is dat tegels nog bewegen nadat ze net liggen. Vooral, en dat was hier het geval, als de naadjes nog niet vol liggen. Pas na 2 zakken van dat fijne zand stopt hier het gewiebel en geluid. Zit er echt een vaste voeg in of ook gewoon zand?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:50
Is het Zandbed voldoende ingewaterd en vervolgens aangetrild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:02:
[...]

Heeeeeeel ver van weg blijven :) Dan heb je echt een heeeeeel treurig vermogen tot je beschikking. Gewoon voor minimaal een 7kW plaat gaan als je meer doet dan af en toe een ei bakken.
Ok, got it!

Ik kook namelijk graag, maar ga geen geld meer in een gasplaat investeren.

Ik weet dat koken slechts +/- 5% is van je gasverbruik maar met dit natuurlijke moment stap ik over ;)

Nou ff mijn maatje zover krijgen dat hij ff komt helpen, ik ben niet zo handig met electra :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
Jeweetje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:14:
Is het Zandbed voldoende ingewaterd en vervolgens aangetrild?
Ingewaterd weet ik niet zeker, dat heb ik niet gezien. Aangetrild is er in ieder geval wel.
EJonk schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:08:
[...]

Het enige wat ik kan zeggen, naast een gratis schopje is dat het vrij normaal is dat tegels nog bewegen nadat ze net liggen. Vooral, en dat was hier het geval, als de naadjes nog niet vol liggen. Pas na 2 zakken van dat fijne zand stopt hier het gewiebel en geluid. Zit er echt een vaste voeg in of ook gewoon zand?
Naar mijn weten zit er alleen voegmortel, bestaande uit kwartszand en een kunsthars bindmiddel, tussen de tegels. Oftewel een vaste voeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MG88
simonr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Zo, daar kwam even een verhuizing en een nieuwe schutting plaatsen tussendoor (en een probleempje met een mierennest in de ondervloer :X ) maar de tool chest zit in elkaar!
Zit nog te twijfelen tussen een kleurtje verven (heb nog een restje olijfgroen) of blanke lak. Maar dat kan ook best nog een tijdje wachten. :+
Ziet er goed uit! Misschien nog een extra toevoeging voor het bovenste deel?

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/SnMqvHC05YE/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Ik will graag een extra groepenkast naast mijn bestaande hangen omdat er nu geen plek meer is voor de zonnepanelen. Een klein kastje zou kunnen, maar wellicht is het gewoon goed om nu alvast een normale kast te bestellen. Later moet er namelijk ook nog minstens een krachtgroep bij.

Moet ik dezelfde fabrikant kiezen of kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan? ik wil het bij een hoofdschakelaar houden, en vanuit daar dan doorlussen naar de andere kast. Hij komt rechts van de bestaande kast, de trafo hal ik eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeRKLyocZkaFY4DJAAq7PJchLIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgKFeLbsydr9hZTDJUSzlSL2.jpg?f=fotoalbum_tile

Zou ik voor hetzelfde merk gaan dan kost een lege EATON 22x33 zonder onderingang rond de €110 inclusief btw.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

simonr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat! Hoe zit het precies met de deur van het onderste deel? Is dat een los paneel dat je er uit kan pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 20:42
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:25:
Ik will graag een extra groepenkast naast mijn bestaande hangen omdat er nu geen plek meer is voor de zonnepanelen. Een klein kastje zou kunnen, maar wellicht is het gewoon goed om nu alvast een normale kast te bestellen. Later moet er namelijk ook nog minstens een krachtgroep bij.

Moet ik dezelfde fabrikant kiezen of kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan? ik wil het bij een hoofdschakelaar houden, en vanuit daar dan doorlussen naar de andere kast. Hij komt rechts van de bestaande kast, de trafo hal ik eraf.
Je ‘wil’ het niet bij één hoofdschakelaar houden, je moet het bij één hoofdschakelaar houden. Als je er twee zou hebben is het geen ‘hoofd’schakelaar meer ;)
De hoofdschakelaar is bedoeld om met één handeling je hele installatie spanningsloos te kunnen maken.

Je moet niet perse dezelfde kast kiezen, maar ik denk dat het wel heel veel moeite scheelt als je dat wel doet. Anders past het net niet lekker aan elkaar en ziet het er ook heel rommelig uit (maar dat is een mening...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:25:

Zou ik voor hetzelfde merk gaan dan kost een lege EATON 22x33 zonder onderingang rond de €110 inclusief btw.
Dit heb ik toen niet gedaan (inmiddels twee miniverdelers en dit zitten ook al vol) en daar heb ik zeker spijt van, zo te zien heb je niet heel veel groepen dus de kans op uitbreiding is groot. Zou zeker voor een volwaardige kast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 16-05 15:57
@Vloris @MG88 Dank jullie wel! Het is wellicht en stomme vraag, maar zit er nog verschil tussen 1- en 3-fase groepenkasten behalve de hoofdschakelaar? De 1-fase variant (leeg) is namelijk €10 goedkoper dan de 3-fase variant (ook leeg).

Een goedkoper merk kost zo'n €30 minder voor dezelfde lege kast (nou, ietsjes groter voor hetzelfde aantal slots). Vind ik wel een redelijk groot prijsverschil, en bij de meterkast kom ik sowieso niet met regelmaat. Ik kijk even. :)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 13:59

Exigence

dnkroz

ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:50:
@Vloris @MG88 Dank jullie wel! Het is wellicht en stomme vraag, maar zit er nog verschil tussen 1- en 3-fase groepenkasten behalve de hoofdschakelaar? De 1-fase variant (leeg) is namelijk €10 goedkoper dan de 3-fase variant (ook leeg).
Grote kans dat het prijsverschil hem zit in het aantal verdeelblokjes in de kast. Twee stuks meer voor een driefasekast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
HMR90 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:07:

Nu wil ik dit dus vervangen voor een deurnaaldset, volgens mij doet deze wat ik wil.

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit de goede?
Die is toch niet voor buitengebruik geschikt? Dus niet de goede.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 21:20
Intruder schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Geweldig project, ook leuk om de progressie te zien _/-\o_ !

Ik ben zelf ook bezig met het ombouwen van een bus. Niet perse als tiny house, meer een kleine camper.

Afgelopen week hebben we het hefdak geplaatst, toch wel een beetje een mijlpaal in het project. Vooralsnog is alles eruit gesloopt, nieuwe stoelen geplaatst, isolatie geplaatst en nu dus het hefdak erop. Tot nu toe heb ik alles (behalve de stoelen, dat moet bij een RDW gekeurd bedrijf) zelf gedaan.

Zo staat de bus er nu bij, afgelopen weekend is het dak vast gekit. Als het goed is dan is hij waterdicht en kan hij weer naar huis.
[Afbeelding]

Zo kan hij natuurlijk niet op het oprit staan :+
[Afbeelding]
Er is alweer veel gebeurd aan de camper in de afgelopen maand . We zijn druk bezig in de avonduren en in het weekend. Moet ook wel, midden augustus is de vuurdoop in Noorwegen.

Omdat ik alles op de vloer wil leggen zodat het patroon mooi doorloopt, moet eerst de vloer erin voordat ik verder kan met de kastjes en bank.

Dus, vloer leggen! Meeste mensen leggen een zijl, dit zag ik echter niet zitten vanwege de rails voor de extra camperstoelen. Vandaar hebben we gekozen voor plak PVC. Om mezelf het nog lastiger te maken leggen we de vloer in visgraat verband 8)7 .

Let niet op de randen rondom de bakken, die zie je nooit meer terug. De rechterkant van de camper word een kast/keukentje, de linker een bank/bed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw41FKEfdDx3TyESBARB4gFdrCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1haqJipWggtDkSuwvADmmE6.jpg?f=fotoalbum_large

En de complete vloer. Helaas zit er iets hoogte verschil tussen het hout en aluminium, ik hoop dat dit in de toekomst geen probleem gaat worden, anders mag ik opnieuw ;( .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSERDcEHI5sgEZEdccjU5qD0N8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5buedeUvSKDePG3eFZHjChE.jpg?f=fotoalbum_large

En een begin gemaakt aan het keukentje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5HfhpTI1qbiwLt_dHIqV1JEsEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYPVVqHAdgNPMdjYfD5sFVeV.jpg?f=fotoalbum_large

Best leuk werk eigenlijk, dat fijne timmerwerk. Voorheen totaal geen ervaring mee, maar met logisch nadenken kom ik tot nu toe een heel eind.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:50:

Een goedkoper merk kost zo'n €30 minder voor dezelfde lege kast (nou, ietsjes groter voor hetzelfde aantal slots). Vind ik wel een redelijk groot prijsverschil, en bij de meterkast kom ik sowieso niet met regelmaat. Ik kijk even. :)
Op de levensduur van zo'n kast is €30 niets. Ik zou op zijn minst een nemen die ook op 3 fase kan. Anders heb je wellicht in de toekomst dat je achteraf alsnog een nieuwe mag kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Fraggert schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Ok, got it!

Ik kook namelijk graag, maar ga geen geld meer in een gasplaat investeren.

Ik weet dat koken slechts +/- 5% is van je gasverbruik maar met dit natuurlijke moment stap ik over ;)

Nou ff mijn maatje zover krijgen dat hij ff komt helpen, ik ben niet zo handig met electra :P
Welnee, een kookplaat op een 2 x 230V kookgroep kookt prima, voor een hele familie, 4 pannen erop en allemaal aan. Niks aan de hand. Ga met een 7kW plaat maar eens meten hoe vaak je 7kW vraagt en bedenk dan nog eens of je dat nodig hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Welnee, een kookplaat op een 2 x 230V kookgroep kookt prima, voor een hele familie, 4 pannen erop en allemaal aan. Niks aan de hand. Ga met een 7kW plaat maar eens meten hoe vaak je 7kW vraagt en bedenk dan nog eens of je dat nodig hebt.
Ik kreeg van @Septillion de tip weg te blijven van 1x220, dus de 1fase kookplaten.

Dat klopt toch met wat jij zegt dan, ik ga kijken naar een 2fase plaat, 3fase lijkt mij wat overdreven met wat ik verder heb gelezen inmiddels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Fraggert schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Ik kreeg van @Septillion de tip weg te blijven van 1x220, dus de 1fase kookplaten.

Dat klopt toch met wat jij zegt dan, ik ga kijken naar een 2fase plaat, 3fase lijkt mij wat overdreven met wat ik verder heb gelezen inmiddels :)
Maar hou je dan 1x35A met een kookgroep(=2 groepen)? Lijkt mij toch wat krap dan.. dan kan je geen waterkoker aanzetten.

Als je toch al driefase laat leggen, dan lekker voor die derde fase gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2022 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07

Septillion

@No Hands (en @Fraggert) je 2x 230V plaat (aka 2-fase plaat) zal dus 7kW zijn :) 1-fase platen zijn de 3,5kW platen. Of ze moeten echt voor de Belgische markt gemaakt zijn maar dat maakt ze in NL nog onhandiger...

3-fase/11kW is inderdaad alleen luxe als je op een 90cm plaat ook wilt kunnen boosten met al 4 pannen erop. Hoe vaal gebruik je het, mja, moet je inschatten. Zelfde als mensen die een wokbrander nemen denk ik.

@LED-Maniak 1x35A / 1x35A is best gebruikelijk met een kookgroep in Nederland. Ruim is anders maar goed, je mag hem best nog lang over die 35A heen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 16:03
Enkele vragen voor de verdere afwerking van een net gestucte kamer:

1. welke kit gebruik ik het best voor de binnenhoeken van het stucwerk;
2. welke kit voor overgangen stuc naar hout (kozijnen, balken, etc)
3. kan ik een goede kwaliteit latex muurverf aangemengd met water gebruiken als vervanging voor voorstrijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
rockerpoet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:44:
Enkele vragen voor de verdere afwerking van een net gestucte kamer:

1. welke kit gebruik ik het best voor de binnenhoeken van het stucwerk;
2. welke kit voor overgangen stuc naar hout (kozijnen, balken, etc)
3. kan ik een goede kwaliteit latex muurverf aangemengd met water gebruiken als vervanging voor voorstrijk?
1. Acrylaatkit
2. Acrylaatkit
3. Ja

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

@rockerpoet en dan wel Soudal Crack free of Zwaluw Anti-Crack van Den Braven

*insert signature here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:05

Toppe

Oké ✅

Tjark schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:37:
@rockerpoet en dan wel Soudal Crack free of Zwaluw Anti-Crack van Den Braven
Die anti-crack van Den Braven gaat ‘plakken’ als je hem overschilderd en dan zakt de WAF naar het absolute nuk punt met schoonmaken 🧽

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 15:57
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Die anti-crack van Den Braven gaat ‘plakken’ als je hem overschilderd en dan zakt de WAF naar het absolute nuk punt met schoonmaken 🧽
Hele waardevolle tip dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 20:21
[...]

Waar heb je 'm mee overschilderd dan? Ik heb hier alle plinten (en wat plafondnaden) mee afgewerkt en echt 0 last van plakken... En mijn vriendin is redelijk geobsedeerd door dingen schoon houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lizard87 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Waar heb je 'm mee overschilderd dan? Ik heb hier alle plinten (en wat plafondnaden) mee afgewerkt en echt 0 last van plakken... En mijn vriendin is redelijk geobsedeerd door dingen schoon houden :P
Gewoon een fatsoenlijke Sikkens latex. Den Braven kent het probleem wel maar nog geen fatsoenlijke oplossing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb hier veelvuldig de kit van ottoseal gebruikt. Goedkoop spul, overschilderbaar en werkt echt top(de silicone variant is aanschilderbaar).

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

En die Soudal heeft dat niet?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LED-Maniak
Met dank aan de tips en tricks hier ligt de betonvloer er in!

Vanochtend om half 8 begonnen ze, om half 9 lag al het beton er in.
Half 11 begonnen ze al met vlinderen en om 12 uur hadden ze in 3 gangen gevlinderd.

De vloer begon te hard te worden omdat het zo super snel ging en begon hij te glimmen(door polijsten) dus zijn ze gestopt.

Om 13 uur kon ik er met de sokken overheen en was het hard. Dus ben ik het snel goed nat gaan sproeien.

En nu even paar dagen afgedekt laten. :)

Voor mijn gevoel is het super snel gedaan. Hier en daar wat kleine oneffenheden in de hoeken dus moet nog wel wat egaline overheen. Komt nog plak PVC overheen dus oneffenheden zijn niet zó erg.

Mooiste is nog dat ik vrijdag pas de opdracht heb gegeven en hij vandaag al kon door uitval. Agenda was normaliter al voor 9 weken vol. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wzj80Dfh/1658328700436.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yp9VRJjP/1658328700418.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y9Q84NR5/1658328730031.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2022 17:06 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Onder het mom van laat ik ook eens wat plaatsen.

Vorige week Woodupp panelen gemonteerd op houten balkjes (44x44) om zodoende een TV-wand te maken maar meteen een einde te maken aan het gegalm, die bij een nieuwbouwwoning hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCSyQfb8jQ9L3wLzp0b5_FAYSXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXf9Lpjvdq3BmBcR3XdLyTqt.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de oude situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlqLUkppoxbC0NDPhim9p41ugnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwLVuSo76NpUuuHyktfrUC6T.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de gewenste situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZPcomUAY93wz0nmQHojjYIA2n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqxNcNCWHAtjl4pcPmT9bJ5r.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen tegen de wand en tv en soundbar weer aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HvKBc52wf9nz1R4FchL5m2wabA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eODMS35LfqRuZdqLLUsh1UIC.jpg?f=fotoalbum_large

zoals het uiteindelijk geworden is. Panelen zijn geschroefd en helpen enorm de weerkaatsing van geluid te beperken. Al met al een redelijk makkelijk klusje.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wolly schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Geen idee, nooit mee gewerkt maar ik verwacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 20:21
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Gewoon een fatsoenlijke Sikkens latex. Den Braven kent het probleem wel maar nog geen fatsoenlijke oplossing :)
Vreemd. Hier Sikkens Alphacryl Pure Mat SF en geen problemen. Misschien geluk gehad dan. Alhoewel misschien doordat ik de kit bij de plinten ook nog meegenomen heb met Rubbol BL Rezisto Satin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:57
Wolly schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Wij hebben die Soudal gebruikt die heeft het niet :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Met deze bloed hitte een ‘zorgen dat je kleine niet naar beneden dondert’ afscheiding gemaakt. Alleen nog paar lampjes op de palen en klaar :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq7i3fgEeFEAEs4yOXAoMrVt1Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSS6KgER2fcVk4eA5mReBVYo.jpg?f=fotoalbum_large

Palen staan een meter in de grond dus zolang je er niet met 6x6 G klasse van Joel Beukers tegen aan rijd zal ‘t allemaal wel goed gaan

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 20-07-2022 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Vreemd, nooit last mee gehad. Altijd goed laten uitharden, nooit last van plak gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
herofruit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:05:
[...]

1. Acrylaatkit
2. Acrylaatkit
3. Ja
Helder, nog een vraag voor wat betreft de volgorde van het lakken van houtwerk, kitten en muren latexen. Best eerst het hout lakken, kitten en daarna de muren latexen of juist andersom?

Is dit bijvoorbeeld een goede volgorde?
- hout schuren/ontvetten en 1 x gronden
- hout en muur kitten
- muur afplakken
- hout 1 of 2 x aflakken
- hout afplakken
- muren latexen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rockerpoet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:04:
[...]

Helder, nog een vraag voor wat betreft de volgorde van het lakken van houtwerk, kitten en muren latexen. Best eerst het hout lakken, kitten en daarna de muren latexen of juist andersom?

- hout en muur kitten
- muur afplakken
- hout 1 of 2 x aflakken
- hout afplakken
- muren latexen
Sowieso eerst je houten delen doen, scheelt weer hoop ergernis als je muren stoffig worden enzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rockerpoet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:04:
[...]

- hout en muur kitten
- muur afplakken
- hout 1 of 2 x aflakken
- hout afplakken
- muren latexen
meestal is het
  • schoonmaken/ontvetten
  • schuren
  • afstoffen/kleef doekje
  • kitten
  • hout lakken (mooi moment om je schilder kunsten te oefenen zonder tape)
  • (goed laten drogen)
  • afplakken
  • eventueel schuurpapiertje over gemorste verf op de muur
  • voorstrijken
  • muur latexen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
valluik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Mooi resultaat! Hoe zit het precies met de deur van het onderste deel? Is dat een los paneel dat je er uit kan pakken?
Thanks! Ja inderdaad, paneel pak je eruit.
Aan de onderkant een randje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfRLD139lYue6qXoS_I8C3nbcXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Z3BOnzty1GMR5DkZu7UvH35.jpg?f=user_large

En bovenaan een zelfgemaakt ‘slot’ die draait met de houten knop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X021dUjkMJ4cwICMvGkUpz67O9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4i6r7ApmHgKQmd9ajmyRaKDz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:58

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Iemand verstand van muurventilatoren t.b.v. het filteren van stofdeeltjes uit de lucht?

Voor mijn nog te bouwen klushokje dacht ik 'matthias wandel' style, ik koop een muurventilator. Die laat ik lucht naar buiten toe verplaatsen, daarmee dus een stroming creëren waarmee alle stofdeeltjes de filter ingezogen worden. De filters (denk 3 panelen) worden geplaatst in een houten ombouw om de ventilator heen.

YouTube: Workshop air cleaner
YouTube: Building another air cleaner

Hamvraag, gaat dat werken?

En als het werkt, pak ik dan een consumenten ventilatortje of ga ik voor zoiets, lekker 4k m3 per uur naar buiten blazen >:)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
twain4me schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:15:
[...]

meestal is het
  • schoonmaken/ontvetten
  • schuren
  • afstoffen/kleef doekje
  • kitten
  • hout lakken (mooi moment om je schilder kunsten te oefenen zonder tape)
  • (goed laten drogen)
  • afplakken
  • eventueel schuurpapiertje over gemorste verf op de muur
  • voorstrijken
  • muur latexen
Helder. Kan de kit ook worden aangebracht op (redelijk) kaal geschuurd hout? Of in dat geval toch beter eerst een laag grondverf aanbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rockerpoet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Helder. Kan de kit ook worden aangebracht op (redelijk) kaal geschuurd hout? Of in dat geval toch beter eerst een laag grondverf aanbrengen?
op kaal hout zou ik eerst grondverf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
loewie1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:53:
Iemand verstand van muurventilatoren t.b.v. het filteren van stofdeeltjes uit de lucht?

Voor mijn nog te bouwen klushokje dacht ik 'matthias wandel' style, ik koop een muurventilator. Die laat ik lucht naar buiten toe verplaatsen, daarmee dus een stroming creëren waarmee alle stofdeeltjes de filter ingezogen worden. De filters (denk 3 panelen) worden geplaatst in een houten ombouw om de ventilator heen.

En als het werkt, pak ik dan een consumenten ventilatortje of ga ik voor zoiets, lekker 4k m3 per uur naar buiten blazen >:)
Dat gaat zeker werken, al zal je wel moeten zorgen voor voldoende toevoer van lucht. Ik heb een dergelijk filter gemaakt voor mijn kleine werkplaats en het werkt prima om de lucht te filteren van kleine deeltjes die bij (hout) zagen en schuren vrijkomen. Sowieso zal je moeten zorgen voor een goede 'primaire' afzuiging voor je verspaningen. Dit soort systemen zijn goed om het restant wat nog vrij komt bij je bewerkingen nog uit je ruimte te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 01:14

Rzaan

Altijd zoekende

@LED-Maniak
Is dit 'gewoon' beton, of schuimbeton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:11:
@LED-Maniak
Is dit 'gewoon' beton, of schuimbeton?
12cm 'gewoon' beton met 28cm EPS er onder. Gaf mij isolatiewaarde van 7.7 ipv max 4.5 met schuimbeton.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 21-07-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 30-05 07:44

Mystikal

It never hurts to help!

Voor hemelwater afvoer op een plat dak heb ik onderaan geen bocht gemaakt, maar het regenwater komt rechtreeks uit op het platte dak. Is dat slecht voor het dak wat eronder ligt? Wordt hier een 90 graden bocht aanbevolen om de snelheid uit het water te halen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
loewie1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:53:

Kijk hier eens naar.
https://www.kiesvoorminderfijnstof.nl/ap-2-1-reiniger-2/
Heb zelf de AP 2.1 zeer tevreden mee.
Neem eens contact op voor een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:15:
[...]

12cm 'gewoon' beton met 28cm EPS er onder. Gaf mij isolatiewaarde van 7.7 ipv max 4.5 met schuimbeton.
Komt geen vloerverwarming op, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Komt geen vloerverwarming op, neem ik aan?
Dat zit er al in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb je ergens een verslag staan van het leggen in zijn geheel, want anders blijf ik overbodige vragen stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Heb je ergens een verslag staan van het leggen in zijn geheel, want anders blijf ik overbodige vragen stellen :)
Dit topic is een groot verslag van mij 8)

Bijvoorbeeld deze post kan je de vloerverwarming zien:
LED-Maniak in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Een eerdere post heb ik foto's van hoe het EPS er in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:19:
Voor hemelwater afvoer op een plat dak heb ik onderaan geen bocht gemaakt, maar het regenwater komt rechtreeks uit op het platte dak. Is dat slecht voor het dak wat eronder ligt? Wordt hier een 90 graden bocht aanbevolen om de snelheid uit het water te halen?
Een 45 graden bochtje is wel aan te raden, dan spettert het ook niet op je muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Dit topic is een groot verslag van mij 8)

Bijvoorbeeld deze post kan je de vloerverwarming zien:
LED-Maniak in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Een eerdere post heb ik foto's van hoe het EPS er in gaat.
Ik wil zelf ook mijn vloer gaan isoleren.
Denk dat ze er in 1980 een cm of 10 EPS in hebben gelegd.
Maar ik weet nog niet wat ik ga doen: Of helemaal eruit breken en dan schuimbeton erin (of zoals jij het gedaan hebt.
Of eruit breken tot aan het oude EPS, dit eruit en vervangen door 10 cm PIR.
De bouwtekeningen van dit huis zijn niet beschikbaar (ook niet bij de gemeente), dus ik weet niet precies hoe het eruit ziet in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kan je een proefboring doen? Als je toch gaat uitbreken dan kan je overwegen de boel verder uit te graven.
Je hebt best wel veel ruimte nodig voor schuimbeton(+zandcement afwerkvloer ~5cm). Daar heb ik op deze manier op kunnen besparen met betere isolatiewaarde, maar is wel meer werk.

Als je echt maar 10cm hebt dan zou ik PIR doen. Dan heb je een Rd van 4.5 wat best aardig is voor een vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die proefboring is geen slecht idee!

Ik weet ook niet of het zomaar kan, de hele vloer eruit breken.
Want naar ik begrepen heb, is een vloer soms ook deel van de constructie.

Ik heb in ieder geval geen kruipruimte.
Ligt hier in Z.O. Brabant op het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19

Seafarer

XXX

Mystikal schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:19:
opspattend water kan je muur nat maken. Dan is een bocht te adviseren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Die proefboring is geen slecht idee!

Ik weet ook niet of het zomaar kan, de hele vloer eruit breken.
Want naar ik begrepen heb, is een vloer soms ook deel van de constructie.

Ik heb in ieder geval geen kruipruimte.
Ligt hier in Z.O. Brabant op het zand.
Of het constructtechnisch een functie heeft kan je deels onderzoeken met een metaaldetector. Als er veel betonijzer gebruikt is, dan wordt het wat complexer, en uiteraard ook gelijk een duurdere onderneming.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:33:
Kan je een proefboring doen? Als je toch gaat uitbreken dan kan je overwegen de boel verder uit te graven.
Je hebt best wel veel ruimte nodig voor schuimbeton(+zandcement afwerkvloer ~5cm). Daar heb ik op deze manier op kunnen besparen met betere isolatiewaarde, maar is wel meer werk.

Als je echt maar 10cm hebt dan zou ik PIR doen. Dan heb je een Rd van 4.5 wat best aardig is voor een vloer.
Best aardig? Dan zit je ruimschoots boven nieuwbouwniveau (Rc 3,7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
PaT schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Best aardig? Dan zit je ruimschoots boven nieuwbouwniveau (Rc 3,7)
Betekent niet dat je daar moet stoppen. ;)
In 2006 namen ze genoegen met 4cm EPS.

Als je de mogelijkheid en ruimte hebt.. in de redelijkheid zo veel isoleren als kan.

Wat betreft de vloer: als er echt niets bekend is dan is een paar gaatjes boren niet verkeerd. Wellicht hangt hij aan je fundering en is de grond er onder weggezakt.. Dan wil je hem niet zomaar verwijderen. Zonder info zou ik prof. advies inwinnen.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 21-07-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
BoomSlang schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Of het constructtechnisch een functie heeft kan je deels onderzoeken met een metaaldetector. Als er veel betonijzer gebruikt is, dan wordt het wat complexer, en uiteraard ook gelijk een duurdere onderneming.
Die snap ik niet? Een vloer die constructietechnisch niets doet kan prima op dezelfde manier gewapend zijn als een vloer die constructietechnisch wel wat doet.
Heb meerdere tekeningen voorbij zien komen van een plaatfundering met 1 laag wapening in de vloer. Wat dan qua staal hetzelfde oplevert als een krimpnet in een vloer die verder los ligt. Of is dat niet wat je bedoelt?

Ik denk dat 10cm EPS voor een huis van 1980 wel wishful thinking is trouwens. En als het dat daadwerkelijk is zou ik me persoonlijk de moeite besparen. Het is dan erg veel werk voor een marginale besparing, vraag me af of je dat ooit terugverdient. Tenzij de vloer er toch uit moet natuurlijk, dan uiteraard meteen goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:46:
[...]

Betekent niet dat je daar moet stoppen. ;)
In 2006 namen ze genoegen met 4cm EPS.

Als je de mogelijkheid en ruimte hebt.. in de redelijkheid zo veel isoleren als kan.

Wat betreft de vloer: als er echt niets bekend is dan is een paar gaatjes boren niet verkeerd. Wellicht hangt hij aan je fundering en is de grond er onder weggezakt.. Dan wil je hem niet zomaar verwijderen. Zonder info zou ik prof. advies inwinnen.
Maar er komt een punt dat de investering niet meer in verhouding staat tot de winst qua isolatie. De stap van Rc 1 naar Rc 4 is veel groter dan de stap van Rc 4 naar Rc 7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PaT schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Maar er komt een punt dat de investering niet meer in verhouding staat tot de winst qua isolatie. De stap van Rc 1 naar Rc 4 is veel groter dan de stap van Rc 4 naar Rc 7.
Dat is helaas al vrij snel. extra isoleren is met de gasprijzen van het moment van isoleren financieel nog nooit rendabel geweest (hoewel die verhouding momenteel iets anders liggen, de energie is in verhouding duurder geworden dan materiaal/arbeids/vervoers kosten. Maargoed, daarom is het isolatie nivo verplicht in het bouwbesluit, anders hadden we nog veel slechter geisoleerde huizen gehad. mensen rekenen helaas vaak de tvt uit en zagen tot voor kort de meerwaarde van een beter geisoleerd huis niet in. gelukkig zijn er steeds meer mensen die het het extra geld wel waard vinden. Mijn advies, isoleren doe je doorgaans maar 1 keer, zorg dan maar dat je er geen spijt van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Als je een vloer redelijk isoleert, is het verlies via de zijkant van de vloer, via de muren naar buiten al snel veel hoger, dan door de isolatie naar onder de grond in. Is daar al een renovatie oplossing voor?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
-DarkShadow- schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:57:
Als je een vloer redelijk isoleert, is het verlies via de zijkant van de vloer, via de muren naar buiten al snel veel hoger, dan door de isolatie naar onder de grond in. Is daar al een renovatie oplossing voor?
Randen isoleren voor het storten van de vloer. Als de vloer er al ligt dan is dat lastig. Dan zal je iets van een toplaag moeten aanbrengen met randisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Randen isoleren voor het storten van de vloer. Als de vloer er al ligt dan is dat lastig. Dan zal je iets van een toplaag moeten aanbrengen met randisolatie.
Voor de cement dekvloer kun je niet meer dan 1 cm randisolatie aanbrengen, anders kom je met je vloer afwerking in de problemen toch? Hoe zit dat met de betonlaag daaronder?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Ik zat daar ook al aan te denken.
Daarnaast hebben wij ook nog een kelder.
Deze zit onder de hal en de WC.
Daar blijft de vloer gewoon zitten; komt ook geen vloerverwaming.
Maar als ik in de naastgelegen ruimten (bijkeuken, keuken en woonkamer) de vloer ga uitbreken en een nieuwe vloer ga terugstorten, zal ik daar ook nieuwe verticale isolatie moeten aanbrengen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:33

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een paar lelijke plekjes op mijn geschildere muren in mijn kantoor. Daar zit gewoon hornach ral 9010 muurlatex op. Die pot is echter gaan schimmelen dat is weggegooid. Ik heb dus eigenlijk maar een klein potje nodig maar die zooi komt alleen in enorme emmers. Wat te doen? Ik kan nergens muurlatex 9010 vinden in minder dan 2.5liter, bestaat dat uberhaupt?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:05:
Ik heb een paar lelijke plekjes op mijn geschildere muren in mijn kantoor. Daar zit gewoon hornach ral 9010 muurlatex op. Die pot is echter gaan schimmelen dat is weggegooid. Ik heb dus eigenlijk maar een klein potje nodig maar die zooi komt alleen in enorme emmers. Wat te doen? Ik kan nergens muurlatex 9010 vinden in minder dan 2.5liter, bestaat dat uberhaupt?
Ik heb wel eens een blik van 1 liter latex bij de lokale verfwinkel gekocht (op kleur). Was meen ik van wijzonol. Die kunnen vast ook 9010 maken.
Pagina: 1 ... 235 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/