[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:51
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:05:
Ik heb een paar lelijke plekjes op mijn geschildere muren in mijn kantoor. Daar zit gewoon hornach ral 9010 muurlatex op. Die pot is echter gaan schimmelen dat is weggegooid. Ik heb dus eigenlijk maar een klein potje nodig maar die zooi komt alleen in enorme emmers. Wat te doen? Ik kan nergens muurlatex 9010 vinden in minder dan 2.5liter, bestaat dat uberhaupt?
Bij veel bouwmarkten of verfwinkels zijn ook proef potjes te verkrijgen van 0,25liter op kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik heb een paar lelijke plekjes op mijn geschildere muren in mijn kantoor. Daar zit gewoon hornach ral 9010 muurlatex op. Die pot is echter gaan schimmelen dat is weggegooid. Ik heb dus eigenlijk maar een klein potje nodig maar die zooi komt alleen in enorme emmers. Wat te doen? Ik kan nergens muurlatex 9010 vinden in minder dan 2.5liter, bestaat dat uberhaupt?
Er is zelfs een Flexa kleurtester in RAL 9010: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/6105831/artikel.html
Bedenk wel dat omdat het toch een andere verf is, er toch verschil kan optreden in hoe het er uit komt te zien.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 21:22
Morgen gaan wij de kleinste kinderkamer skim coaten met Knauf Fill en Finish. Eerst brengen wij Knauf Stuc Primer aan op de muur. Nu staat er "Droogtijd/ bepleisterbaar na ca. 6 uur". Moet dat dan ook na 6 uur gebeuren, of kunnen wij gewoon vanavond al voorstrijken en na 12 uur beginnen met skim coaten? Ik neem aan dat de voorstrijk eenmalig aan moet worden gebracht en men theoretisch zelf weken later nog kan beginnen met de skim coat. Klopt dit? Vraag alleen maar even voor de zekerheid..

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55

Toppe

Oké ✅

ben2513 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:45:
Morgen gaan wij de kleinste kinderkamer skim coaten met Knauf Fill en Finish. Eerst brengen wij Knauf Stuc Primer aan op de muur. Nu staat er "Droogtijd/ bepleisterbaar na ca. 6 uur". Moet dat dan ook na 6 uur gebeuren, of kunnen wij gewoon vanavond al voorstrijken en na 12 uur beginnen met skim coaten? Ik neem aan dat de voorstrijk eenmalig aan moet worden gebracht en men theoretisch zelf weken later nog kan beginnen met de skim coat. Klopt dit? Vraag alleen maar even voor de zekerheid..
Ja. Je kan gewoon 12 uur wachten, die 6 uur is minimaal.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mijn ervaring is dat ik sneller de hele muur gedaan heb dan bijwerken. Kosten zijn verwaarloosbaar in mijn optiek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier in de tuin basalt split liggen. Zit worteldoek onder, bij mijn weten geen grindrooster.
Een deel wil ik weghalen en er beton tegels (60*40) neerleggen om de kliko's op te zetten.
Moet daar dan nog geel zand onder, of is de ondergrond met dat worteldoek goed genoeg?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat je wil kan, wat je als extreem voorbeeld geeft kan mogelijk niet. je wilt niet teveel tijd tussen voorstrijken en stucen omdat er dan stof op de primer/voorstrijken kan komen (denk aan (ver)bouw omgeving) waardoor de hechting dus juist minder kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat is de ondergrond? Wellicht niet eens nodig primer te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
Vorige week heb ik met een vriend samen een 3mm egalinelaag over mijn zandcementvloer gelegd. Die is redelijk strak geworden, maar niet strak genoeg voor de zelfklevende PVC-vloer die klaar ligt om erop te gaan. Dat wordt dus schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApOeRqCh2_Hzm9hypeKPobYdbP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUFfIh4e90viqDRPbIrOPuOC.jpg?f=fotoalbum_large

Is een machine als deze geschikt om dat te doen? Met de handschuurmachine lijkt me geen handig plan :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 21:46
Wormaap schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:31:
Vorige week heb ik met een vriend samen een 3mm egalinelaag over mijn zandcementvloer gelegd. Die is redelijk strak geworden, maar niet strak genoeg voor de zelfklevende PVC-vloer die klaar ligt om erop te gaan. Dat wordt dus schuren.

[Afbeelding]

Is een machine als deze geschikt om dat te doen? Met de handschuurmachine lijkt me geen handig plan :9
Die ziet er precies hetzelfde uit als waar ze bij mij de vloer mee hebben opgeschuurd. En als je ze belt weten ze het vaak ook wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Damn, ik ga dit klusje vandaag of morgen doen... Wel een iets kleinere ruimte, dus hopelijk wat makkelijker strak te krijgen. Ik ga coaten dus dat moet echt strak worden. Benieuwd hoe het schuren gaat.

Handschuurmachine kan je inderdaad vergeten. Ben wel benieuwd hoe je de hoeken dan gaat doen met zo'n groot rond apparaat.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 23-07-2022 09:44 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 16:28
PaT schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Damn, ik ga dit klusje vandaag of morgen doen... Wel een iets kleinere ruimte, dus hopelijk wat makkelijker strak te krijgen. Ik ga coaten dus dat moet echt strak worden. Benieuwd hoe het schuren gaat.

Handschuurmachine kan je inderdaad vergeten. Ben wel benieuwd hoe je de hoeken dan gaat doen met zo'n groot rond apparaat.
Wij hebben het eigenlijk op een te warme dag gedaan, daardoor is de open tijd nog wat korter (na 20-30 minuten vloeiden de batches al niet meer echt in elkaar). Ik heb steeds een zak aangemaakt in een mengkuip, die de vriend waarmee ik het deed vervolgens in een paar plassen op de grond gooide en dan met een trekker verspreidde. Dat is een beetje wat de video's van bouwmarkten zeggen. Als ik dan weer een video van een vloerenboer bekijk, zie ik hem steeds kleine banen van 40cm ofzo in een op-en-neerpatroon door de kamer neerleggen en dan meteen met een vlakspaan glad trekken. Een dikkere laag is ook makkelijker. Zelf egaliseren voor een gecoate vloer klinkt wel spannend, moet ik zeggen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wormaap schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Wij hebben het eigenlijk op een te warme dag gedaan, daardoor is de open tijd nog wat korter (na 20-30 minuten vloeiden de batches al niet meer echt in elkaar). Ik heb steeds een zak aangemaakt in een mengkuip, die de vriend waarmee ik het deed vervolgens in een paar plassen op de grond gooide en dan met een trekker verspreidde. Dat is een beetje wat de video's van bouwmarkten zeggen. Als ik dan weer een video van een vloerenboer bekijk, zie ik hem steeds kleine banen van 40cm ofzo in een op-en-neerpatroon door de kamer neerleggen en dan meteen met een vlakspaan glad trekken. Een dikkere laag is ook makkelijker. Zelf egaliseren voor een gecoate vloer klinkt wel spannend, moet ik zeggen :P
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Ik zit al 2 weken het weer in de gaten te houden. Het is bij mij maar 8m2. Er gaat eerst een primer op vandaag en afhankelijk of het onder/rond de 25 graden blijft gaat daarna de egaline erop. Ik ga met Schonox aan de slag nav een tip hier. Hopelijk vloeit dat zo goed als ze zeggen. Rondom de ruimte komt kantband vanwege de vloerverwarming.

Het plan qua mengen, ik heb maar 2 zakken, is om de eerste zak te mengen en dan in de 2 a 3 minuten rusttijd alsvast de volgende emmer klaar te zetten en te gaan mengen. Ik heb ook een speciale egaline garde gekocht waardoor de hoeveelheid lucht in het mengsel ook beter moet zijn dan met een gewone garde.

Tot zover de theorie, ben benieuwd hoe de praktijk uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qmLVL4TfXKe4FiKHLmyux_T9EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bG2ysYCigSFvP4l0gWsfql0.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn die egalisatie mortel leveranciers nou zo conservatief? Ik heb exact conform specs de mortel aangemaakt. Ruimschoots binnen de verwerkingstijd uitgegoten en toch lijkt er her en der de egaline niet helemaal lekker uitgelopen te zijn.

Dus @Wormaap onze vrees was terecht. Dat wordt ook schuren bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:20:
[Afbeelding]

Zijn die egalisatie mortel leveranciers nou zo conservatief? Ik heb exact conform specs de mortel aangemaakt. Ruimschoots binnen de verwerkingstijd uitgegoten en toch lijkt er her en der de egaline niet helemaal lekker uitgelopen te zijn.

Bij mijn buren heeft een professioneel bedrijf de vloer voorzien van egaline, kon ook mooi geschuurd worden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:13

Lex2

Fotografieliefhebber

Ik lees en kijk al enige tijd mee met jullie mooie creaties. Nu wil ik ook eens een bijdrage leveren :)

Op de tweede verdieping van mijn woning heb ik een nis. Daarin staat de wasmachine en hangt ook mijn (gesloten) CV-ketel. Eind vorig jaar kwam ik op het idee om wat voor de nis te maken, om de CV en wasmachine uit het zicht te hebben.

Uiteindelijk bleek een vouwdeur het meest praktisch, om ook ruimte over te houden wanneer de CV-ketel onderhoud nodig heeft. Omdat ik nog niet al het materiaal in huis had duurde dit uiteindelijk een stuk langer, maar vandaag kon ik eindelijk de deuren er in hangen, en dat zier er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61QkSA0svRcjRZz6mHcaHeO8Jp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6JW28Rciv7BNmjqvnL8tpI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7AkeBYoZlGbyim6bQFLeI4rwhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oq1yajr8bOzSDnGGmFabLwaq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dit allemaal op maat is kan ik beginnen met de afwerking, die bestaat uit:
  • Het vastzetten van de dwarsbalken
  • Het bovenste paneel is verwijderbaar en komt met eenvoudige magneten vast te zitten
  • Het toevoegen van ventilatieroosters onder in de deuren en in het bovenste paneel
  • Het ophangen van een CO melder.

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Vandaag begonnen met klussen in ons huis uit eind jaren 70. De woonkamer heeft een uitbouw en in er is een extra gat gemaakt om onder de vloer te komen. Hier ligt het vol coax en netwerkkabels om een wat vochtige grond. Wil dit gaan aanpassen maar is het beter dat ik dit in buizen stop en zo ja en hoe kan ik die vast maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
DJ-Promo schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:30:
Vandaag begonnen met klussen in ons huis uit eind jaren 70. De woonkamer heeft een uitbouw en in er is een extra gat gemaakt om onder de vloer te komen. Hier ligt het vol coax en netwerkkabels om een wat vochtige grond. Wil dit gaan aanpassen maar is het beter dat ik dit in buizen stop en zo ja en hoe kan ik die vast maken?
Hangt van je (onder)vloer af, de bouw, de loop van de kabels, type kabel dat er nu ligt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Zwartoog schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Hangt van je (onder)vloer af, de bouw, de loop van de kabels, type kabel dat er nu ligt, etc.
Is een betonnenvloer waar ik via een luik onder kan. Daar liggen nu losse utp kabels en coax kabels op de grond/zand. Dat lijkt mij niet echt goed op lange termijn. Wil de coax weghalen en wat netwerk en speaker kabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik wil een buitendouche maken en die aansluiten op de riolering. Ik wil maken dat je op hardhouten vlonderplanken staat dus de afvoer komt daar onder en zie je dus niet.

Kan ik hiervoor gewoon met beton en bak storten die afloopt naar het midden met daarin de afvoer verwerkt of moet dat dan nog betegeld of anders afgewerkt worden?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[Afbeelding]

Zeg er bij dat het voor egalise is dat zijn wrs minder ruwe schuurpads als die voor beton.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 21-09 21:22
ben2513 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:25:
In de babykamer het behang verwijderd in de hoop om de muur gewoon te schilderen. Ik heb er helaas geen verstand van.. kan dit? Ik zou wel nog even alle gaten vullen en hier en daar glad slijpen. Vooral de tussenmuur lijkt mij niet gestuct (kalkzandsteen). Als dit te veel moeite kost dan eventueel toch gewoon weer behang aanbrengen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dank iedereen voor de tips, @Youri X @PaT @Flix20 @Jfwiet . Vooral aan @reductio voor de tip met Knauf fill & Finish. Gekocht bij Bauhaus voor €35 per 20kg emmer en met ca 0.5l water verdund. Eerst de Knauf Stuc Primer aangebracht uiteraard. Schuren moet nog, maar een klein deeltje gedaan en het ziet er erg goed uit. In totaal 30kg verbruikt voor de ruimte op de foto, aantal vierkante meter ben ik even kwijt.

Hier wat impressies. De hele kamer is klaar, maar nog geen foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTlXP5GCrmnfkqDOZEIBW-BYRdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3WFa2SUxudRMwmiCquaxIbI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEPCopre3hQTk_63TwFN38KnyaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDCLjpsQzCZbnUcSY9liTnj8.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:20:
[Afbeelding]

Zelfde hier, alles exact gedaan volgens voorschriften en filmpjes. Werd niet zo strak als voorspeld. Uiteindelijk de vloerboer die marmoleum kwam leggen laten bekijken en die deed het overnieuw, maar ook die had het zonder schuren niet zo spiegelglad als je zou hopen. Gelukkig is het marmoleum wel glad als een biljartlaken :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb met een gatenzaag een gat in een keukenkastje gemaakt dat net wat te strak is. Kan je met deze frees de diameter 1 tot 2 mm vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
DJ-Promo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Is een betonnenvloer waar ik via een luik onder kan. Daar liggen nu losse utp kabels en coax kabels op de grond/zand. Dat lijkt mij niet echt goed op lange termijn. Wil de coax weghalen en wat netwerk en speaker kabel leggen.
Als het grondkabels zijn, is dat sowieso geen punt. Als het droge grond is, eigenlijk ook niet.

Maar waar gaan de kabels heen? Kris/kras door je kruipruimte, of allemaal van voor naar achter? In dat laatste geval is een mantelbuis makkelijk. Je kunt ze ook onder aan je vloer ophangen. Let dan wel op dat je niet in de bewapening boort, anders gaat die roesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FireFoz schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:03:
Ik wil een buitendouche maken en die aansluiten op de riolering. Ik wil maken dat je op hardhouten vlonderplanken staat dus de afvoer komt daar onder en zie je dus niet.

Kan ik hiervoor gewoon met beton en bak storten die afloopt naar het midden met daarin de afvoer verwerkt of moet dat dan nog betegeld of anders afgewerkt worden?
Zou lekker een douchebak nemen en daar je vlonder overheen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sloth schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:53:
Ik heb met een gatenzaag een gat in een keukenkastje gemaakt dat net wat te strak is. Kan je met deze frees de diameter 1 tot 2 mm vergroten?
Groter maken zal waarschijnlijk wel lukken, maar als het zichtwerk is gaat dat een heel lelijk resultaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Slonzo zie je nog andere opties die tot een betere afwerking kunnen leiden? In hindsight was een grotere gatenzaag de betere optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DJ-Promo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Kan geen kwaad, die kabels rotten echt niet weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
sloth schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:10:
@Slonzo zie je nog andere opties die tot een betere afwerking kunnen leiden? In hindsight was een grotere gatenzaag de betere optie natuurlijk.
Schuurpapier, grof (40 of 80) als er veel af moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

Ik ben bang dat dat iets te ruig gaat.

Iets ronds in je boor machine kop plaatsen en daar schuurpapier omheen doen, heb je wat meer controle met soorten grof of fijn papier.

Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...3VRwuvEAQYAyABEgKNG_D_BwE

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 13:47

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben bang dat dat iets te ruig gaat.

Iets ronds in je boor machine kop plaatsen en daar schuurpapier omheen doen, heb je wat meer controle met soorten grof of fijn papier.
Ik weet niet over hoeveel gaten het gaat, maar anders heb je 1 mm met de hand ook redelijk snel weggeschuurd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
sloth schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:10:
Alsnog met de grotere gatenzaag boren?

Als je daar even een malletje voor maakt (een stuk hout met een gat in de goede maat) wat je tegen de kast kunt klemmen, centreert de gatenzaag prima ook zonder de centerboor.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:55
Opa zegt: "In mijn tijd pakten we gewoon een halfronde vijl/rasp"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

Geneuzel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Opa zegt: "In mijn tijd pakten we gewoon een halfronde vijl/rasp"...
In jouw tijd hadden ze nog hout. Nu vezeltjes die alle kanten op vliegen. _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:51
Zou kunnen maar is nogal grof geschut waardoor het ws te hard en gat te groot wordt.
Kijk anders voor schuurrol of schuurrol met lamellen. Dit zal beter te doseren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:53
Op de bovenverdieping ligt tapijt met daarop laminaat. Dit ziet er echt niet uit en mijn plan is om beide eruit te trekken en nieuw laminaat te plaatsen. Echter heb ik een puntje waar ik niet uit kom. Ik heb 3 deuren waar hoge dorpels zitten, ik zat er eerst aan te denken om de dorpel eruit te halen zodat het laminaat mooi door kan lopen, echter heb ik dan aan de onderkant van de deur een hoge kier (2-3cm). Ik moet denk ik dus wel het laminaat mooi aan laten sluiten op de dorpel. Hoe kan ik dat het mooiste doen? Gewoon met een plak/afwerkstrip of kan ik op een of andere manier een sleufje uit de dorpel frezen en dan het laminaat erin schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Marco1994 Kijk even wat voor deur het is, misschien kun je aan de onderkant van de deur een sleuf (laten) frezen en daar een tochtborstel in schuiven? Of een valdorpel? Je kunt de boel dan redelijk tocht en geluiddicht maken, voor zover van toepassing. Zie voor een voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...-928-mm/9200000063277389/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

No Hands schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Zelfde hier, alles exact gedaan volgens voorschriften en filmpjes. Werd niet zo strak als voorspeld. Uiteindelijk de vloerboer die marmoleum kwam leggen laten bekijken en die deed het overnieuw, maar ook die had het zonder schuren niet zo spiegelglad als je zou hopen. Gelukkig is het marmoleum wel glad als een biljartlaken :)
Ik heb besloten van de week nog 1 poging te doen. De stukken waar ik mee begonnen ben zijn namelijk wel strak, dus het kan wel.
Ik ga kijken of ik er nog 1 a 2 mm overheen kan gieten. Dan giet ik gelijk de holtes van het randband vol, want dat is echt geen gezicht.

Kan ik eigenlijk zo over de inmiddels uitgehard egaline of moet ik het eerst weer voorzien van primer?

Paar dingen die ik anders ga doen hebben vooral te maken met het uit de weg krijgen van onze waterontharder. Die had ik op een blok gezet met de hoop dat er makkelijk uit te krijgen na uitharding. Dat pakte iets anders uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnewg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-08 16:34
Wij hebben voor onze badkamervloer +/-5m² gebruiksklare vloermortel gebruikt van bouwmaat, je hoefde hiervoor niets met water te mengen. De mortel zat in witte zakken die je er zo in kon schudden en glad strijken (diezelfde dag gekocht en gebruikt).

Wat blijkt, onze mortel was waarschijnlijk niet nat genoeg en nu zijn er wat scheuren en telkens korrels van die mortel op de vloer. Als je echt krabt laat hij los maar blijft in het geheel wel liggen. We kunnen hem er lastig uit bikken gezien er vloerverwarming onder ligt en de drain er ook al in ligt. We proberen hem nu zo korrel vrij mogelijk te maken door te stofzuigen.

Het plan nu; hele vloer met multipol bewerken, daarna waar de scheuren of waar de vloer iets ingezakt is egalisatie mortel gebruiken. Vervolgens de hele badkamervloer met kinband insmeren en daarna de vloertegels erop. We wonen in een appartement dus willen niet dat die tegels straks los zitten doordat het evt. niet goed hecht maar zeker niet dat het gaat lekken.

Wat vinden jullie van dit plan?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
@sloth Zoiets in de boormachine https://www.hbm-machines....uurschijf-met-6-mm-opname
Een bovenfrees kan ook, maar moet je maar net hebben.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-09 18:51
Ben bezig wat houtwerk (kozijnen oa) te plamuren maar krijg de overgang van plamuur naar hout wat moeilijk onzichtbaar. Ik gebruik 2k polyesterplamuur of Alabastine houtplamuur (voor kleine ondiepe reparaties). Als de plamuur is uitgehard schuur ik het geheel machinaal op (korrel 180 of 240) tot het geheel strak oogt en aanvoelt. Na aanbrengen van een laag grondverf komt er toch een zichtbaar hoogteverschil tevoorschijn. Iemand tips voor verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

The Eagle schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:42:
Ik heb hier in de tuin basalt split liggen. Zit worteldoek onder, bij mijn weten geen grindrooster.
Een deel wil ik weghalen en er beton tegels (60*40) neerleggen om de kliko's op te zetten.
Moet daar dan nog geel zand onder, of is de ondergrond met dat worteldoek goed genoeg?
Wil je de tegels opsluiten? Dan zou ik er wat zand onder doen, aanstampen en vlak maken. Zo nee, dan zou ik de moeite denk ik niet doen, zand gaat dan toch weglopen onder de tegels vandaan aan de open zijde plus omdat je alleen tegels met hebt gelegd kun je ook zo wat anders doen. Zonder opsluiten zou ik er in ieder geval niet teveel moeite voor doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

ben2513 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Dank iedereen voor de tips, @Youri X @PaT @Flix20 @Jfwiet . Vooral aan @reductio voor de tip met Knauf fill & Finish. Gekocht bij Bauhaus voor €35 per 20kg emmer en met ca 0.5l water verdund. Eerst de Knauf Stuc Primer aangebracht uiteraard. Schuren moet nog, maar een klein deeltje gedaan en het ziet er erg goed uit. In totaal 30kg verbruikt voor de ruimte op de foto, aantal vierkante meter ben ik even kwijt.

Hier wat impressies. De hele kamer is klaar, maar nog geen foto gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Zwartoog schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Als het grondkabels zijn, is dat sowieso geen punt. Als het droge grond is, eigenlijk ook niet.

Maar waar gaan de kabels heen? Kris/kras door je kruipruimte, of allemaal van voor naar achter? In dat laatste geval is een mantelbuis makkelijk. Je kunt ze ook onder aan je vloer ophangen. Let dan wel op dat je niet in de bewapening boort, anders gaat die roesten.
Het gaat inderdaad kris/kras door de elkaar heen. Zijn normale netwerk kabels. Ja met ophangen vind ik dat boren wel spannend.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 23:44

Pazo

Mroaw?

Met de hitte de afgelopen dagen werden de kamers onder de dakkapel toch wel warm. Dus ik had laatst al eens geprobeerd om de daken nat te spuiten. Dat deed ik dan in het weekend ca 5-6 keer op een dag, en dat scheelde toch wel enorm binnen. Maar ja, steeds moet spuiten is ook zo wat, en door de weeks lukt dat niet.
Dus tijd voor een nevelsproeier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjMcjC5Iz_rsGuyXkQ8S8tPBRTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SnuquAanFxz0PMtz0Ekwjf60.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgewsCEF6vuMXPPcw7FBbaCIwT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bg7fj1gsDcMBneKRAeleWYS.jpg?f=user_large

Aangesloten op de bijvul kraan van de CV. Kraan hoeft maar een heel klein stukje open om een mooie nevel te krijgen de hele dag het dak nat te houden zonder dat het al te veel water kost. Vandaag voor het eerst de hele dag aangehad en het was in de kamer echt heerlijk koel. :)

Dus voor het dak aan de voorkant boven onze slaapkamer ook maar wat gemaakt. Dat dak is groter, dus de nevel zou het niet redden vanaf de dakrand. Dus met een PVC-buis een frame gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgjUGfFHMplqeqM-59B-ZE-mVVc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1DZFRMMimMoo7BxazSJ0RYQI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0xZ6IKGQ8iJPtaxaYDXVUgN6e0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WyKM4jLtUZ59T51LjIgY9eZv.jpg?f=user_large

Dus op hete dagen 25+ met veel zon gaan ze aan :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mooi systeem, maar het is eigenlijk wel zonde dat je drinkwater hier voor gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:44:
Met de hitte de afgelopen dagen werden de kamers onder de dakkapel toch wel warm. Dus ik had laatst al eens geprobeerd om de daken nat te spuiten. Dat deed ik dan in het weekend ca 5-6 keer op een dag, en dat scheelde toch wel enorm binnen. Maar ja, steeds moet spuiten is ook zo wat, en door de weeks lukt dat niet.
Dus tijd voor een nevelsproeier!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangesloten op de bijvul kraan van de CV. Kraan hoeft maar een heel klein stukje open om een mooie nevel te krijgen de hele dag het dak nat te houden zonder dat het al te veel water kost. Vandaag voor het eerst de hele dag aangehad en het was in de kamer echt heerlijk koel. :)

Dus voor het dak aan de voorkant boven onze slaapkamer ook maar wat gemaakt. Dat dak is groter, dus de nevel zou het redden vanaf de dakrand. Dus met een PVC-buis een frame gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus op hete dagen 25+ met veel zon gaan ze aan :)
Kon je niet beter de daken van een witte reflecterende dakcoating voorzien? Beetje vreemd is het wel om hier drinkwater aan te verspillen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Wolly schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Kon je niet beter de daken van een witte reflecterende dakcoating voorzien? Beetje vreemd is het wel om hier drinkwater aan te verspillen.
Ach, past prima in onze westerse maatschappij waarin we alles in overdaad hebben. Ik zeg prima oplossing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja het gebruikt drinkwater. Maar er zijn ook zat mensen die hun tuin sproeien met drinkwater. Toevallig doe ik dat met opgevangen regenwater, maar dat kan ik op deze hoogte niet gebruiken / niet bereikbaar.
Ik zal eens in de gaten houden wat het aan liters kost. Denk dat het wel meevalt, kraan staat maar heen heel klein stukje open om het gewenste effect te halen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 22:41
Wolly schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Dit, of nog beter: groen dak erop maken. Niet veel werk en ziet er ook meteen een stuk leuker uit. Bovendien verlengt het de levensduur van de dakbedekking en buffert het regenwater tijdens een hoosbui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 17:46
@Pazo

Waarom geen zonnepanelen? Houdt voor een groot deel de warmte tegen en je verdient extra kWh'tjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Onno ! schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Dit, of nog beter: groen dak erop maken. Niet veel werk en ziet er ook meteen een stuk leuker uit. Bovendien verlengt het de levensduur van de dakbedekking en buffert het regenwater tijdens een hoosbui.
En dan zijn daken moeten sproeien als hij wat anders dan van die saaie sedums erop zet? :+

Ik vind het inventief en blijkbaar werkt het prima. Blijkbaar heeft de dakkapel weinig buffercapaciteit qua warmte. Geen idee of het mogelijk is, maar je zou eens kunnen kijken naar extra isolatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:39
PaT schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:07:
[...]

En dan zijn daken moeten sproeien als hij wat anders dan van die saaie sedums erop zet? :+
Ahum…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY0PHz5yUeERULmLu_8omzdVRDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUCguAjDwDAgKfo1jOGAYy4y.jpg?f=fotoalbum_large

:P

Ligt op mijn schuur, daar is het de afgelopen week niet warmer geworden dan 22 graden, mijn woonkamer ging naar 26 graden en mijn zolder heeft zelfs de 31 graden aangetikt. Dus als je op zoek bent naar verkoeling onder een “plat” dak dan werkt het echt goed _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Onno ! schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Hoe kan zoiets de levensduur van je dakbedekking verlengen eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

GioStyle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:07:
@Pazo

Waarom geen zonnepanelen? Houdt voor een groot deel de warmte tegen en je verdient extra kWh'tjes?
Heb er al 23 liggen ;)

Maar het gaat waarschijnlijk maar om een aantal dagen per jaar. Pas als het heel zonnig en boven de 25 graden wordt houden we de kamers niet meer koel. Het setje nevelsproeiers kostte 3 tientjes en wat arbeid. Voor mij een prima oplossing om de hete dagen iets dragelijker te maken voor de kids.

[ Voor 38% gewijzigd door Pazo op 24-07-2022 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mierenfokker schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:02:
Hoe kan zoiets de levensduur van je dakbedekking verlengen eigenlijk?
Geen blootstelling aan UV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21-09 10:40
Himalaya schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:53:
[...]

Ahum…

[Afbeelding]

:P

Ligt op mijn schuur, daar is het de afgelopen week niet warmer geworden dan 22 graden, mijn woonkamer ging naar 26 graden en mijn zolder heeft zelfs de 31 graden aangetikt. Dus als je op zoek bent naar verkoeling onder een “plat” dak dan werkt het echt goed _/-\o_
Ik zit aan deze oplossing te denken voor het platte dak van onze grote dakkapel op zolder. Die kamer wordt megaheet.
Echter liggen er straks waarschijnlijk ook 4 zonnepanelen op. Heeft het dan nog zin? Of is het dan een beetje onzin?
En kan zoiets wel op een plat dak van een dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Himalaya schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:53:
Moet je daar veel onderhoud aan doen?
Want dat is een beetje lastig op een dakkapel op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 22:41
Slonzo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:07:
[...]

Geen blootstelling aan UV.
En ook veel minder grote temperatuur schommelingen. Zwarte dakbedekking kun je werkelijk een eitje op bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Volgens mij is het wel de bedoeling te mesten, ook denk ik dat de ligging wel uit maakt. Zie bij het groene dak van mijn buren echt grote kale plekken. Dus het is niet alsof je elke dag moet sproeien maar 1 a 2x per jaar voeding en genoeg zonlicht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Himalaya
Goofyduck384 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Ik zit aan deze oplossing te denken voor het platte dak van onze grote dakkapel op zolder. Die kamer wordt megaheet.
Echter liggen er straks waarschijnlijk ook 4 zonnepanelen op. Heeft het dan nog zin? Of is het dan een beetje onzin?
En kan zoiets wel op een plat dak van een dakkapel?
Of het zin heeft is afhankelijk van het totaal oppervlak. Ik zie het ook wel om zonnepanelen heen liggen. Ik heb ongeveer 30m2 op de schuur/werkplaats liggen en 9m2 op het platte dak van onze keuken, nu 7 jaar en dit zijn onze ervaringen:

voordelen:
  • Zier er leuk uit, kan heel mooi bloeien en trekt veel bijen en andere insecten aan
  • vangt veel regenwater op, dus minder door de afvoer
  • zorgt voor een heel gelijkmatige temperatuur in de ruimte er onder, in de zomer echt koeler en in de winter warmer (mijn werkplaats komt zonder verwarming echt heel zelden onder de 5 graden en vrijwel nooit boven de 22).
  • dempt geluid door de massa. Stevige regen of hagel hoor je binnen niks van. Andersom ook, geluiden in mijn werkplaats komen ook amper naar buiten.
  • Je dakbedekking gaat langer mee door minder invloed van UV
  • Relatief weinig onderhoud.
  • Vogels gebruiken stukjes als nestmateriaal.
nadelen
  • Je dak moet het gewicht kunnen hebben, volledig volgezogen ca 80kg/m2.
  • Je dak moet wortelvaste dakbedekking hebben (bijv EPDM) of je moet er folie onder doen.
  • Twee keer per jaar moet je er een klein beetje mest op strooien en wat onkruid trekken (als je het sedum only wilt houden).
  • Als het langer dan 4 weken aaneengesloten droog is moet je water geven (heb ik in 7 jaar 2x gedaan)
  • Na verloop van tijd krijg je wat "onkruid" (paardebloem, distel etc) tussen je sedum. vaak meegebracht door vogels en wind.
Zou ik het weer doen? Ja, zonder twijfel. De voordelen en de looks winnen het bij ons echt van de nadelen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Niet veel, maar wel een beetje. Op onze keuken doe ik het wat minder en daar zitten dus ook wat meer grassen tussen. Wellicht dat ik dat over een paar jaar een keer vervang als ik een skylight ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
@Himalaya Zelf geplaatst? Wat was je ongeveer de m2 kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Jfwiet schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Volgens mij is het wel de bedoeling te mesten, ook denk ik dat de ligging wel uit maakt. Zie bij het groene dak van mijn buren echt grote kale plekken. Dus het is niet alsof je elke dag moet sproeien maar 1 a 2x per jaar voeding en genoeg zonlicht.
Wij hebben er een sedumsoort tussen gehad die de eerste winter niet heeft gehaald, de bruine plekken daarvan waren aan het eind van het tweede jaar volledig opgeslokt door de andere soorten, het kruipt best wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Fedde schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:04:
@Himalaya Zelf geplaatst? Wat was je ongeveer de m2 kwijt?
Ik heb het inderdaad zelf gelegd. Op het schuurdak dat een hoek van 9 graden heeft sedummatten op vilt en granulaat (opbouwhoogte 8cm), dit was EPDM dus zonder folie. Op de keuken eerst wortelwerende folie en toen eierdozen (kunststof onderlaag voor wateropvang en daarop granulaat en sedummatten op rol (opbouwhoogte ca 11cm).

Alles inclusief folie, eierdoos-cassettes, granulaat, grind (voor de randen), vilt en sedummatten kwam per m2 op ongeveer € 55,- uit. Maar dit was 7 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:41

Pubbert

random gestoord

Ik wil mijn badkamer elektrisch gaan verwarmen. Nu heb ik een grote handdoekradiator op mijn CV, welke ik wil gaan afkoppelen/uitschakelen.

Ik wil een 1000watt IR paneel tegen het plafond hangen. Deze heeft geen eigen thermostaat. Kan enkel aan/uit. Tegen het plafond zit ook de centraaldoos, vanaf hier kan ik hem voeden. Vanaf de centraaldoos kan ik dan naar de plek waar de schakelaar zit. Door de PVC buis zal nu zeer wsl. enkel zwart + blauw lopen.

Is zo'n element dan voldoende om het IR paneel dan te kunnen bedienen?

https://www.girastore.nl/...erthermostaat-230-10.html

De locatie van de huidige schakelaar zit op zo'n 110cm hoogte. Ik neem aan dat de voeler in de thermostaat zit. Ik wil in kunnen stellen dat het IR paneel de ruimte tot max 22c verwarmd in de avond + nacht (we douchen savonds). De ruimte is trouwens zo'n 2x3.5m met ramen. Wel een goed geisoleerd huis verder waardoor ik denk dat 1000watt IR voldoende is. Ook twijfel ik nog of ik een elektrische handoekradiator op de plaats van de CV Handdoekradiator moet hangen op mijn handoeken in de winter goed droog te krijgen.

Ohja als vervanging van mijn plafondlamp (heb boven wastafel ook nog 2 lampen) denk ik aan een LED strip tegen het plafond, zodat deze wegvalt boven het IR paneel.

Iemand ervaringen? Ik hoor ze graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Pubbert op 25-07-2022 12:54 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

Dentheman

Zie signature

Pubbert schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:53:
Ik wil mijn badkamer elektrisch gaan verwarmen. Nu heb ik een grote handdoekradiator op mijn CV, welke ik wil gaan afkoppelen/uitschakelen.

Ik wil een 1000watt IR paneel tegen het plafond hangen. Deze heeft geen eigen thermostaat. Kan enkel aan/uit. Tegen het plafond zit ook de centraaldoos, vanaf hier kan ik hem voeden. Vanaf de centraaldoos kan ik dan naar de plek waar de schakelaar zit. Door de PVC buis zal nu zeer wsl. enkel zwart + blauw lopen.

De locatie van de huidige schakelaar zit op zo'n 110cm hoogte. Ik neem aan dat de voeler in de thermostaat zit. Ik wil in kunnen stellen dat het IR paneel de ruimte tot max 22c verwarmd in de avond + nacht (we douchen savonds). De ruimte is trouwens zo'n 2x3.5m met ramen. Wel een goed geisoleerd huis verder waardoor ik denk dat 1000watt IR voldoende is. Ook twijfel ik nog of ik een elektrische handoekradiator op de plaats van de CV Handdoekradiator moet hangen op mijn handoeken in de winter goed droog te krijgen.

Ohja als vervanging van mijn plafondlamp (heb boven wastafel ook nog 2 lampen) denk ik aan een LED strip tegen het plafond, zodat deze wegvalt boven het IR paneel.

Kan je in plaats van een IR paneel, niet beter alleen een elektrische handdoekradiator ophangen? Afhankelijk van de grootte van je badkamer moet je daar wel voldoende aan hebben? Die kan je dan eventueel ook schakelen middels een thermostaat.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bij mij is er een nieuwe vloer gestort en nu wil ik die gaan afwerken, maar moet ik weten wat het vochtpercentage van de vloer is. Nu heb ik even gekeken bij de Hornbach en dan lopen vochtmeters van €15,- tot €100,-. Als ik bij de reviews kijk dan zijn sommige laaiend enthousiast en andere branden het tot de grond toe af, dus daar heb ik niet veel aan. Is er een tweaker die mij er eentje kan aanraden? Of moet je zoiets niet kopen en gewoon een profesionele huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Pubbert schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:53:

Maximaal 10 A dus in theorie kan het. Weet alleen niet hoe snel zo'n ding gaat pendelen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sharky schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Maximaal 10 A dus in theorie kan het. Weet alleen niet hoe snel zo'n ding gaat pendelen.
Wat zou daar het nadeel van zijn bij een IR-paneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Wat zou daar het nadeel van zijn bij een IR-paneel?
Geen idee. Stel dat de thermostaat relatief dicht op het paneel zit, dan gaat hij misschien elke 20 seconden in- en uitschakelen. Dat lijkt me niet prettig en ik zou me kunnen voorstellen dat het niet goed is voor de levensduur.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik ben van plan m'n EPDM dak van de dakkapel wit te verven. Sedum duf ik qua extra belasting niet aan. Benieuwd wat het effect gat zijn, maar voor een paar 100 euro wil ik de gok wel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sharky schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Geen idee. Stel dat de thermostaat relatief dicht op het paneel zit, dan gaat hij misschien elke 20 seconden in- en uitschakelen. Dat lijkt me niet prettig en ik zou me kunnen voorstellen dat het niet goed is voor de levensduur.
Ik had begrepen dat voor zoiets als een IR paneel niet veel uitmaakt.
Maar absoluut geen expert.
Had gehoopt hier een duidelijk antwoord te krijgen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
deWit schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:56:
Ik ben van plan m'n EPDM dak van de dakkapel wit te verven. Sedum duf ik qua extra belasting niet aan. Benieuwd wat het effect gat zijn, maar voor een paar 100 euro wil ik de gok wel nemen.
Vorig jaar heb ik dit gesmeerd: https://www.platdakherstel.nl/

Siliconen dus. Het dak is spierwit en een stuk koeler.
Nog iets goedkoper dan dat spul in jouw link.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Ik was geïnteresseerd maar kreeg toch een kleine stuiptrekking voor het dak van mijn schuurtje.... :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaMBs0Rfp8DwMT3eeVJURYCYKP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i2o94hHqIA13QvmI3I8Z7Z2.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Ik was geïnteresseerd maar kreeg toch een kleine stuiptrekking voor het dak van mijn schuurtje.... :'(

[Afbeelding]
Nofi, maar dat ziet er niet uit als een "schuurtje". :P (80m2?)
Opnieuw bedekken met EPDM zal dan ook wel sterk in de papieren lopen..

Verkopers van dit spul geven zelf aan hoe slechter de oude bedekking hoe beter want dan hecht het makkelijker in de porien/scheurtjes, en dus kan je de levensduur van je dak relatief goedkoop verlengen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

LED-Maniak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Lijkt meer te mikken op ouder bitumen, in mijn geval is het EPDM van een jaartje oud.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Nofi, maar dat ziet er niet uit als een "schuurtje". :P (80m2?)
Opnieuw bedekken met EPDM zal dan ook wel sterk in de papieren lopen..

Verkopers van dit spul geven zelf aan hoe slechter de EPDM hoe beter want dan hecht het makkelijker in de porien/scheurtjes, en dus kan je de levensduur van je dak relatief goedkoop verlengen.
Het dak is 8 bij 12 meter het schuurtje is 8 bij 6 meter.
Dat heb ik 4 jaar terug gebouwd er is nog een stuk van 5 bij 4 met 17 jaar oude bitumen de rest is van de veiling 300 euro voor het hele dak dus dat viel mee.
Er ligt bitumen glasvlies pir isolatie onder.
Maar met die hitte afgelopen zomers wordt het dak wel enorm heet en die warme lucht waait altijd om de rest van het huis heen op de één of andere manier :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh757evLpdYbsw79LIW8kd_N7Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuMtYHGJle2a8uC17kxBUDI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m4sQOwdiW6JBQFMSn-OsJnsclg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHee95s0Fw3H9Vux64YGoYI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7o20SEAf3HW8KNIMeP5n37ufM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uH2G1uLZHhk7MJSNRpqDja1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryjp1QBxN19TKv5s1TdsH7kXAY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gxd4Ezmbmmp786CSyqZjSYGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySTkWp-ylUtH8qK4lE-DyKb6xqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy9SDd7CqdoTEPRWsciVCOMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFthyzaK_6q4TdQU4_XpodrXkHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B4IqxcbbbaeMu6HV0eNzcko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJIewLPyVa8nWP-1STmSI02wqX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5LRBT4xyzdijdS4vUgfHGty.jpg?f=fotoalbum_large

Was nog wel een klusje alles in mijn eentje gedaan :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Prachtige klus @Ronald.42 !

We zijn nu 5 dagen droogtijd van mijn nieuwe betonvloer verder. Klussen is nu nog wel echt vervelend: 27 graden en 52% luchtvochtigheid. Na 2 uur had ik er al geen zin meer in(zeker omdat ik glaswol aan het verwijderen was..). :P

Kan ik inmiddels al luchten tijdens het klussen? Ik neem aan dat ik niet een maand hoef te wachten, zeker niet met deze temperaturen.. De vloer is afgedekt met folie en daarover stucloper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:53:
Prachtige klus @Ronald.42 !

We zijn nu 5 dagen droogtijd van mijn nieuwe betonvloer verder. Klussen is nu nog wel echt vervelend: 27 graden en 52% luchtvochtigheid. Na 2 uur had ik er al geen zin meer in(zeker omdat ik glaswol aan het verwijderen was..). :P

Kan ik inmiddels al luchten tijdens het klussen? Ik neem aan dat ik niet een maand hoef te wachten, zeker niet met deze temperaturen.. De vloer is afgedekt met folie en daarover stucloper.
Gewoon open die ramen en deuren zolang er folie op ligt gaat het er toch niet sneller van drogen.

Ik was 4 jaar terug aan het metselen bij tegen de 40 graden dan ga je echt kapot.
Savonds de muren goed natmaken en de bultjes metsel steen goed nat maken dan smorgens beginnen met metselen tot het niet meer ging dan de boel weer nat maken en afdekken met folie.
En dan in de avond weer hetzelfde ritueel steen klaarzetten etc.

Man wat was ik blij dat ik daar klaar mee was..

Nog wat sfeer plaatjes van toen ik de stalen HEA 240 van 6 meter aan het plaatsen was je ziet de plastic zakken nog op het metselwerk hangen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5dcX2jttelSGsLDod1O_UTSJzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaxJDcnglzIKtq5NTPD3y6RF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RRVrVVj3VrsP8neb2VFxSh1P48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKLYBV2SbvjnAbC1MjN600Oi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itvh-qMkdxtNuL1Ob6bq3VKxobs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssn9g3hVpZ22WLnOammxuAA5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald.42 op 25-07-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:41
Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Gewoon open die ramen en deuren zolang er folie op ligt gaat het er toch niet sneller van drogen.

Ik was 4 jaar terug aan het metselen bij tegen de 40 graden dan ga je echt kapot.
Savonds de muren goed natmaken en de bultjes metsel steen goed nat maken dan smorgens beginnen met metselen tot het niet meer ging dan de boel weer nat maken en afdekken met folie.
En dan in de avond weer hetzelfde ritueel steen klaarzetten etc.

Man wat was ik blij dat ik daar klaar mee was..

Nog wat sfeer plaatjes van toen ik de stalen HEA 240 van 6 meter aan het plaatsen was je ziet de plastic zakken nog op het metselwerk hangen....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een ingenieus systeem heb je daar gemaakt zeg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 25-07-2022 23:16 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
webber87 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:46:
[...]

Wat een ingenieus systeem heb je daar gemaakt zeg _/-\o_
Wie niet sterk is moet slim zijn ;)

Die andere balk aan de buitenkant was net iets minder als 12 meter lang en dat was een ipe240.
Die heeft me nog iets meer moeite gekost in m'n uppie.
Vrouw en kinderen op pad gestuurd zodat ik rustig mijn gang kon gaan. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:04:
[...]

Vrouw en kinderen op pad gestuurd zodat ik rustig mijn gang kon gaan. :)
Dat is altijd de beste tactiek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Boren met een mondkapje op en daarnaast het stof goed afzuigen.
Laatst heb ik dit ding gekocht en nergens meer stof bij het boren:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0034Z94Y6/

Bij asbest wordt heel vaak enorm spastisch gedaan, maar bij af en toe een gaatje boren kan er weinig fout gaan. Zeker niet als je wat maatregelen treft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

chrisborst schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:46:
Bij asbest wordt heel vaak enorm spastisch gedaan, maar bij af en toe een gaatje boren kan er weinig fout gaan. Zeker niet als je wat maatregelen treft.
Akkoord, maar wat een slecht advies :N
chrisborst schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:46:
Boren met een mondkapje op en daarnaast het stof goed afzuigen.
Laatst heb ik dit ding gekocht en nergens meer stof bij het boren:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0034Z94Y6/
Dat moet je dus vooral niet gaan doen; dan zit je stofzuiger vol asbest die overal rondgeblazen wordt (want de filters houden het wsl niet tegen, tenzij je een daarvoor geschikte stofzuiger hebt).

Dat Starmix/Festool hulpstuk is dan wel weer een topper ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 26-07-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Juist het boren in asbest moet je niet doen.
Je kunt asbest gerust laten zitten, zolang je maar niet gaat boren of breken.

En natuurlijk wordt er soms spastisch gedaan, maar dat geldt niet bij platen e.d.
Dan heb je het bijvoorbeeld over tegellijm waar 0.1% asbest in verwerkt zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15:18
Rzaan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:46:
Juist het boren in asbest moet je niet doen.
Je kunt asbest gerust laten zitten, zolang je maar niet gaat boren of breken.

En natuurlijk wordt er soms spastisch gedaan, maar dat geldt niet bij platen e.d.
Dan heb je het bijvoorbeeld over tegellijm waar 0.1% asbest in verwerkt zit.
Als je in je leven een paar keer onbeschermd met asbest werkt, is dat niet zo'n probleem. Pas als je structureel werkt met asbest vormt het een gezondheidsrisico. Ik citeer van de RIVM:
Gezondheidsrisico's
Klein risico
In de buitenlucht komen kleine hoeveelheden asbestvezels voor. Iedereen ademt dus elke dag een beetje asbest in. Soms ademen we per ongeluk een korte tijd meer asbestvezels in. Bijvoorbeeld door een brand waarbij asbest vrijkomt, of door in en om het huis asbesthoudend materiaal te verwijderen of bewerken. Als je een korte tijd meer asbestvezels inademt, neemt de kans op het krijgen van asbestkanker niet of nauwelijks toe. De kans om kanker te krijgen door asbest hangt af van de hoeveelheid vezels die iemand inademt tijdens zijn leven. Een normale blootstelling is laag gedurende het hele leven en de kans op kanker door asbest is dan heel klein. Ook als iemand een keer wat meer vezels inademt blijft de kans op kanker door asbest klein, omdat de duur kort is en de totale blootstelling aan de vezels niet heel groot is. Het risico is laag.

Groot risico
Iemand die vele jaren veel asbestvezels heeft ingeademd loopt een groot risico. Deze situatie kwam vooral vroeger bij bepaalde beroepen voor. Bijvoorbeeld bij bouwvakkers, timmermannen en in de installatietechniek en industrie. Er werd toen veel minder voorzichtig omgegaan met asbest dan tegenwoordig. Tegenwoordig zijn regels voor het werken met asbest heel streng. Er zit een lange tijd tussen het inademen van asbestvezels en het krijgen van kanker, gemiddeld ongeveer 40 jaar. Hierdoor neemt het aantal mensen met kanker door asbest nog steeds toe. Iemand die zijn hele werkzame leven veel asbestvezels inademt, loopt een groot risico op kanker door asbest.
Dus ja; voorzichtig zijn en proberen te voorkomen. En als je per ongeluk er toch in boort, niet teveel zorgen maken (want de stress die je daarvan krijgt is schadelijker dan de asbest zelf ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste, het gaat hier om stelplaten. Deze zijn in MUWI-flat vaak geplaatst op sommige delen van de voegen.
op een muur van 3 bij 2,5m kom ik bijv. drie stelplaten van 3mm tegen (ze zijn 30 cm lang). (bron: muur van berging)
Deze beslaan heel klein gedeelte van de oppervlakte van de muur.

Kans is klein, maar je wilt het wel kunnen uitsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8icKscyRXhljVBZg050c5LB4SQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPWGRiLmmeoi9GsBud2imIhs.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 26-07-2022 10:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Vervelende bouwmethode! Beste is inderdaad om het stucwerk weg te bikken zodat je zeker weet dat je in de steen kunt boren. Maar in theorie is het stucwerk dat over dergelijke voegen zit ook weer potentiëel asbesthoudend. Persoonlijk zou ik me hier niet druk over maken.

Voor keukens/grote kasten e.d. tijdens een verbouwing is dit natuurlijk prima. Maar later een schilderijte of iets dergelijks ophangen is niet te doen met deze methode.

Veilige methode is dan om voorzetwanden te maken van hout en gips/fermacellplaten. Kost je 10 cm, maar je hebt ook extra (geluids)isolatie.

Of je gooit het appartement weer in de verkoop :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22

dragonhaertt

@_'.'

TheJVH schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Als je in je leven een paar keer onbeschermd met asbest werkt, is dat niet zo'n probleem. Pas als je structureel werkt met asbest vormt het een gezondheidsrisico. Ik citeer van de RIVM:

[...]

Dus ja; voorzichtig zijn en proberen te voorkomen. En als je per ongeluk er toch in boort, niet teveel zorgen maken (want de stress die je daarvan krijgt is schadelijker dan de asbest zelf ;) ).
Tja, het vervelende van asbest is: het is een kansberekening.
De kans dat het na één of twee keer mis gaat, is niet zo groot. Herhaaldekijke blootstelling maakt de kans op problemen veel groter.

Maar, de eerste keer onbeschermd met asbest werken is net zo gevaarlijk als de tiende keer. Je loopt het risico dat je na één keer al longkanker oploopt, als je pech hebt.

Het lijkt me altijd aan te raden om er voorzichtig mee te zijn. PBM dragen is sowieso altijd aan te raden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:10
Zwartoog schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Vervelende bouwmethode! Beste is inderdaad om het stucwerk weg te bikken zodat je zeker weet dat je in de steen kunt boren. Maar in theorie is het stucwerk dat over dergelijke voegen zit ook weer potentiëel asbesthoudend. Persoonlijk zou ik me hier niet druk over maken.

Voor keukens/grote kasten e.d. tijdens een verbouwing is dit natuurlijk prima. Maar later een schilderijte of iets dergelijks ophangen is niet te doen met deze methode.

Veilige methode is dan om voorzetwanden te maken van hout en gips/fermacellplaten. Kost je 10 cm, maar je hebt ook extra (geluids)isolatie.

Of je gooit het appartement weer in de verkoop :P
en waar ga je die dan aan bevestigen? plafond/vloer waar mogelijk ook asbesthoudende materialen in zit?

Zou me er persoonlijk niet zo druk om maken om een paar gaten te boren. Mondkapje(met filter) op, ramen open en gaan.
Ja het is niet heel denderend voor je. Maar als het zeer incidenteel is, is het een heel ander verhaal dan wanneer je structureel met asbest staat te werken.
Tot 10 jaar geleden stonden we ook in volle kroegen waar iedereen stond te paffen. Denk dat dat schadelijker is geweest.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flix20 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:45:
[...]

en waar ga je die dan aan bevestigen? plafond/vloer waar mogelijk ook asbesthoudende materialen in zit?
Het rapport heeft het alleen over muren, niet over plafond/vloeren. Ja, daar kan ook van alles inzitten, maar is blijkbaar niet makkelijk gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22

dragonhaertt

@_'.'

Flix20 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:45:
Tot 10 jaar geleden stonden we ook in volle kroegen waar iedereen stond te paffen. Denk dat dat schadelijker is geweest.
Dat is natuurlijk een drogreden, dat iemand iets anders slechts deed betekent niet dat je dit ook maar moet doen. Wikipedia: Whataboutism

Zullen we gewoon per definitie stoppen met mensen aanraden 'gewoon maar' in asbest te boren?

Ja, als het per-ongeluk of incidenteel gebeurd is de kans op schade niet heel groot.
Nee, het is niet verstandig om het te doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:27
De asbestsaneringsmafia heeft z'n werk de laatste jaren uitstekend gedaan. Iedereen angst in praten, altijd een mooi lintje ophangen (zodat de asbest weet tot waar het mag vliegen), zelf mooi verdienen met praktisch ongeschoold personeel en als ze weg zijn vind je werkelijk overal stukjes asbest terug.

Lading asbeststof inademen wil je hoe dan ook voorkomen, maar ergens een gaatje boren waar het sowieso maar de vraag is of er überhaupt asbest achter zit moeten we ook niet spannender maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
De achterdeur is momenteel moeilijk op slot te krijgen. Nadere inspectie laat zien dat de deur aan de bovenkant iets krom getrokken is, wat dit mogelijk veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5tc_EEpToMz3BeLqSe8UMcD2UI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obzlkrnQHcdUOk0IaR4J7Oh0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEZCMpWRDb5R2b116nezX1Ix73Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smKpDNj1314i1DN0Il8s7vJJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlWjy0TZxB2x3llZ05z9nueSOek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qCFnwAHjTvoa6EvzZvF3FUGe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzEdxf2Oaf48Jo0-94X20_hiB-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MG87FVmfdoKRBewpHewbjhEC.jpg?f=user_large

Is dit te verhelpen? Of betekent dit gewoon een nieuwe deur? Ik moet nu met heel veel kracht de deurhendel omhoog duwen, om de sleutel om te kunnen draaien. Mijn vrouw (en kinderen) krijgen nu de deur niet meer van het slot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:51:
De achterdeur is momenteel moeilijk op slot te krijgen. Nadere inspectie laat zien dat de deur aan de bovenkant iets krom getrokken is, wat dit mogelijk veroorzaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit te verhelpen? Of betekent dit gewoon een nieuwe deur? Ik moet nu met heel veel kracht de deurhendel omhoog duwen, om de sleutel om te kunnen draaien. Mijn vrouw (en kinderen) krijgen nu de deur niet meer van het slot..
Kijk eerst eens naar de scharnieren. Zitten die goed, schroeven goed aangedraaid enzovoort. Ook even kijken of het frame nog goed vast zit.
Ik zou aan de bovenkant een lijntje met potlood trekken met een afstand tot de bovenkant van zeg 2 mm. Het geheel eraf schaven of schuren. Wellicht ook aan de onderkant. Misschien en of de onderkant ook eraf schaven. Hangt er vanaf waar die deur precies tegenaan schuurt. Misschien ook de zijkanten.
Zou dat alleen doen als echt allerlaatste redmiddel dat schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
vincent_1971 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Kijk eerst eens naar de scharnieren. Zitten die goed, schroeven goed aangedraaid enzovoort. Ook even kijken of het frame nog goed vast zit.
Ik zou aan de bovenkant een lijntje met potlood trekken met een afstand tot de bovenkant van zeg 2 mm. Het geheel eraf schaven of schuren. Wellicht ook aan de onderkant. Misschien en of de onderkant ook eraf schaven. Hangt er vanaf waar die deur precies tegenaan schuurt. Misschien ook de zijkanten.
Zou dat alleen doen als echt allerlaatste redmiddel dat schuren.
Dank voor je antwoord. Hij schuurt alleen nergens tegen aan, gaat prima op en dicht. Alleen bij het op slot doen moet die bovenste haak in het gat grijpen, en dat lukt niet goed (waarschijnlijk omdat hij bovenaan wat krom naar buiten staat). Dat kan ik dan toch niet oplossen met bijschaven lijkt me?
Pagina: 1 ... 236 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/