[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 237 ... 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Dank voor je antwoord. Hij schuurt alleen nergens tegen aan, gaat prima op en dicht. Alleen bij het op slot doen moet die bovenste haak in het gat grijpen, en dat lukt niet goed (waarschijnlijk omdat hij bovenaan wat krom naar buiten staat). Dat kan ik dan toch niet oplossen met bijschaven lijkt me?
Voordat je gaat bijschaven zou ik eerst nog even een paar maanden wachten.
Grote kans dat als de temperaturen dalen de deur minder/niet meer zal klemmen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00
Flix20 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Voordat je gaat bijschaven zou ik eerst nog even een paar maanden wachten.
Grote kans dat als de temperaturen dalen de deur minder/niet meer zal klemmen.
Sluit ik me bij aan. Misschien een idee. Kijk eens naar die metalen strips in je deur. Wellicht kan je ze iets in hoogte verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:23
vincent_1971 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Sluit ik me bij aan. Misschien een idee. Kijk eens naar die metalen strips in je deur. Wellicht kan je ze iets in hoogte verstellen.
Heb juist het idee dat ze in de breedte versteld moeten worden.
De deur klemt niet, maar in de breedte kan ik die strip niet stellen.

Of zie ik hier iets verkeerds?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Oilman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:33:
De asbestsaneringsmafia heeft z'n werk de laatste jaren uitstekend gedaan. Iedereen angst in praten, altijd een mooi lintje ophangen (zodat de asbest weet tot waar het mag vliegen), zelf mooi verdienen met praktisch ongeschoold personeel en als ze weg zijn vind je werkelijk overal stukjes asbest terug.

Lading asbeststof inademen wil je hoe dan ook voorkomen, maar ergens een gaatje boren waar het sowieso maar de vraag is of er überhaupt asbest achter zit moeten we ook niet spannender maken dan het is.
Ik heb asbest laten saneren, en ik herken niets in je woorden.
Die mensen zitten helemaal niet te wachten op al die nieuwe maatregelen, want ze moeten zich een ongeluk investeren.
Er komt nu weer een nieuwe regel bij waar de temperatuur een rol gaat spelen. Moeten ze weer gaan investeren.
Binnensanering heeft niks te maken met 'lintje ophangen'.
Ze maken dichte kamers van plastic waar je alleen met een sluis binnenkomt.
Personeel is zeker niet ongeschoold want moet om de haverklap papieren en attesten halen.
Bij mij is er geen asbest achtergebleven want dit wordt getest door een onafhankelijk bedrijf (die als de dood zijn voor controle, dus ook niet sjoemelen)

Nog even een N=1 verhaal.
Afgelopen week is de vader van een goede vriend overleden aan kanker door asbest. 99% zeker.
Nooit met asbest gewerkt.
De vader van een vriendin is blijkbaar ook door kanker door asvest overleden, maar deze werkte in zijn jeugd op de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Wij hebben nu hetzelfde probleem met onze nieuwe deuren. Ik kan de deur niet meer opslot doen want ik krijg hem niet in zijn driepuntssluiting.

Ik moet nu iedere keer mijn partner vragen of hij de deur open of dicht wilt draaien voor me ;(

Wij hebben al geprobeerd om de kommen waar ze invullen aan te passen of extra spacers onder de scharnieren te plaatsen maar het lijkt erop dat de deuren te krom zijn getrokken.
Bij ons gaat er een mailtje naar de aannemer want die heeft zelf de deuren gemaakt om te vragen hoe of wat nu :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:51:
De achterdeur is momenteel moeilijk op slot te krijgen. Nadere inspectie laat zien dat de deur aan de bovenkant iets krom getrokken is, wat dit mogelijk veroorzaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit te verhelpen? Of betekent dit gewoon een nieuwe deur? Ik moet nu met heel veel kracht de deurhendel omhoog duwen, om de sleutel om te kunnen draaien. Mijn vrouw (en kinderen) krijgen nu de deur niet meer van het slot..
Wat kan helpen is een raamhendel monteren aan de bovenkant, hiermee trek je de deur weer recht tegen het kozijn en daarna kan je het driepuntsslot sluiten.

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/728/739/DV_8_10258353_01_4c_DE_20200123051757.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 26-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 18:43
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Wat kan helpen is een raamhendel monteren aan de bovenkant, hiermee trek je de deur weer recht tegen het kozijn en daarna kan je het driepuntsslot sluiten.
Eens, maar dat is wel een beetje een paardenmiddel. M.i. eerst kijken of je het fatsoenlijk krijgt opgelost en je 3p weer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Eens, maar dat is wel een beetje een paardenmiddel. M.i. eerst kijken of je het fatsoenlijk krijgt opgelost en je 3p weer werkt.
Inderdaad een paardenmiddel, maar een kromgetrokken deur krijg je nooit meer goed recht is mij geleerd.

En een nieuwe deur is redelijk kostbaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Inderdaad een paardenmiddel, maar een kromgetrokken deur krijg je nooit meer goed recht is mij geleerd.

En een nieuwe deur is redelijk kostbaar :+
Als het een kromgetrokken deur is, eens. Maar het zou ook nog best het beslag of schanieren kunnen zijn. Plus als hij binnen korte termijn (huis lijkt redelijk nieuw) al krom is, zou ik dit zeker bespreken meet de aannemer zoals men ook al aangeeft. Als je nu al met zulke middelen gaat werken krijg je ook weer discussie bij eventuele garantie 'want je hebt de deur anders gebruikt dan beoogd'.

Uiteindelijk allemaal niet toereikend? Dan @Wolly bellen voor een raamhendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Als het een kromgetrokken deur is, eens. Maar het zou ook nog best het beslag of schanieren kunnen zijn. Plus als hij binnen korte termijn (huis lijkt redelijk nieuw) al krom is, zou ik dit zeker bespreken meet de aannemer zoals men ook al aangeeft. Als je nu al met zulke middelen gaat werken krijg je ook weer discussie bij eventuele garantie 'want je hebt de deur anders gebruikt dan beoogd'.

Wij hebben hetzelfde euvel maar dan krom aan de onderzijde. Ik vind het toch bijzonder dat de driepuntssluiting (DPS) niet verstelbaar is om kleine afwijkingen op te vangen. Wij hebben er last van tussen april en oktober, waarbij de DPS dus niet gebruikt wordt. Een raamhendel gaat in ons geval niet werken. Het is onze achterdeur en met de raamhendel dicht kan je deze niet meer van buitenaf openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:23
Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Huis (en deur dus ook) is uit 2008. Dus echt garantie zit er niet meer op helaas.
Maar ik snap echt niet waarom je denkt dat het ook het beslag kan zijn. Want op deze foto is toch te zien dat hij bovenaan krom naar buiten staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEZCMpWRDb5R2b116nezX1Ix73Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smKpDNj1314i1DN0Il8s7vJJ.jpg?f=user_large

Of zie ik dit fout?

En inderdaad raar dat je een 3 punt sluiting inderdaad niet kan verstellen. Want hij moet iets breder zijn, zodat hij het gat kan pakken. Zo’n raakheden zou zeker werken vanaf de binnenkant. Maar zoals iemand hierboven al zegt, is de deur dan niet meer te openen vanaf de buitenzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Als de deur open is, is hij dan ook zo scheef? Of is dit pas als hij dicht is. Mocht daar een verschil in zitten kan het in het beslag en/of hangwerk zitten. Dit lijkt overigens wel een scheve deur inderdaad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Huis (en deur dus ook) is uit 2008. Dus echt garantie zit er niet meer op helaas.
Maar ik snap echt niet waarom je denkt dat het ook het beslag kan zijn. Want op deze foto is toch te zien dat hij bovenaan krom naar buiten staat?

[Afbeelding]

Of zie ik dit fout?

En inderdaad raar dat je een 3 punt sluiting inderdaad niet kan verstellen. Want hij moet iets breder zijn, zodat hij het gat kan pakken. Zo’n raakheden zou zeker werken vanaf de binnenkant. Maar zoals iemand hierboven al zegt, is de deur dan niet meer te openen vanaf de buitenzijde.
Hetgeen wat voornamelijk krom staat is m'n nek bij deze foto 8)7

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
Dit weekend een balustrade gemaakt :) Lastigste was om die spijlen erin te krijgen, die waren namelijk niet allemaal even lang. Soms schoot er dus eentje uit als je de volgende erin probeerde te doen, heeft heel wat geduld gekost. Zit alleen nog te twijfelen of er niet nog kop moet op die hoofdbaluster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iheC1NG9v_tOcsG3J01tWOi8PKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiFig7qTuQzuE4iu5gLmst4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1vMVeOkqMFEfbXvlkg0G_6-MFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sB5c7U7PRFULIkfaw2j1lFRS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oZJmzYSlHJ7R695BrR-kt2jqO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyWM78uBHajyTeHaVTH4covt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:53:
Ik heb met een gatenzaag een gat in een keukenkastje gemaakt dat net wat te strak is. Kan je met deze frees de diameter 1 tot 2 mm vergroten?
@Slonzo @coinman63 @Seafarer @RaZaa @Xander @Geneuzel @Jeweetje @habbekrats

Dank voor het advies. Inmiddels de klus kunnen klaren met een vijl halfrond en P40 schuurpapier (y)

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 26-07-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Dank voor je antwoord. Hij schuurt alleen nergens tegen aan, gaat prima op en dicht. Alleen bij het op slot doen moet die bovenste haak in het gat grijpen, en dat lukt niet goed (waarschijnlijk omdat hij bovenaan wat krom naar buiten staat). Dat kan ik dan toch niet oplossen met bijschaven lijkt me?
Nope niet schaven, of stalen pen in boren, of glas opnieuw er in laten zetten.
De glasblokjes kunnen verkeerd zitten namelijk, en heb je weer nieuwe kit, dat kan ook een reden van kromtrekken zijn, lekkage langs de kit.

Luiheid modus, maak het gat groter bovenin van de 3 punt sluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door Supertip op 26-07-2022 17:11 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 09-07 13:12
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:50:
@Vloris @MG88 Dank jullie wel! Het is wellicht en stomme vraag, maar zit er nog verschil tussen 1- en 3-fase groepenkasten behalve de hoofdschakelaar? De 1-fase variant (leeg) is namelijk €10 goedkoper dan de 3-fase variant (ook leeg).
Ik heb vandaag de extra groepenkast erbij geplaatst. Helaas is de hoofdschakelaar van de bestaande kast niet aangesloten op de verdeelblokjes (begrijpelijk, want er zitten maar twee in). Dit zijn mijn vervolgstappen om de extra groepenkast aan te sluiten:

1) In de bestaande groepenkast twee extra verdeelblokjes bijplaatsen. Hoofdschakelaar daarop aansluiten, en de drie bestaande aardlekschakelaars dan ook daarop.

2) Deze vier verdeelblokjes verbindt ik dan met aansluitdraad 6 mm² met de nieuwe groepenkast. Daar lopen ze via de onderkant binnen en dan sluit ik ze daar ook weer aan op vier verdeelblokjes. Vervolgens kan ik de aardlekautomaten die ooit in de nieuwe kast worden geplaatst, aansluiten op de verdeelblokjes.

Vraagje: Mag ik alle vier draden door één 19mm buis trekken, of toch liever twee 16 mm buizen met elk 2 draden erin (16mm omdat ik deze al thuis heb liggen).

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn0RSirlkFvPHt3LLwEbzUmhRdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbVPqs2aierlxUNqjew2oq5s.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@ben2513 je had beter de kast op dezelfde hoogte gehangen direct naast de oude.

Dan heb je een minder Hobby Bob gehalte en de kabels kan je dan intern van de ene naar de andere kast leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:41:

Dan heb je een minder Hobby Bob gehalte en de kabels kan je dan intern van de ene naar de andere kast leiden.
De nieuwe heeft geen zij-ingangen, en die ene (of twee) extra buis maakt mij niks uit hoor. Bij de meterkast kijk ik toch sowieso nooit binnen.

EDIT: // maar goed, kan ik altijd nog doen. En dan even zelf een stukje eruit snijden ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door ben2513 op 26-07-2022 17:44 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zou ik wel doen. Ook meteen stuk overzichtelijker.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 15:48
Ik ga een klein wandje achter ons kookeiland en de woonkamer voorzien van beton ciré. Ik heb daarvoor een 5cm cellenbeton muurtje gezet met Fix and Finish als blokkenlijm. Wat ik van de mix over had heb ik gebruikt om de cellenbeton van een pleisterlaag te voorzien.

Uiteindelijk ga ik het afwerken met beton ciré. Daarvoor moet de ondergrond vrij glad zijn. Ik heb nog een zak MP75 staan dus ik zit te denken om de muur eerst verder af te werken (glad) maken door eerst een laag MP75 erop te zetten en daarna weer een laag fix and finish om het glad te krijgen. Als er dan nog oneffenheden zijn kan ik nog naar de pot Renoband grijpen.

Maar is een ondergrond van gips wel de beste keuze? Ik hoorde dat een cementgebonden ondergrond beter is? Het is niet voor een badkamer dus, maar voor in de woonkamer / keuken. Erg nat zal het wel niet worden. Cementgebonden is wel lastiger glad te krijgen mijn inziens.

Kortom, kan ik de MP75 beter laten staan en cementgebonden (geen idee welke dan nog) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07 21:45
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:41:
[...]

In je kozijn zitten twee ijzeren stripjes waar je haken invallen bij het op slot doen van de deur. Deze kan je met een inbussleutel verstellen naar voren en achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri X
  • Laatst online: 03-07 23:16
@webber87 Leuk project! Er zijn veel verschillende fabrikanten van beton cire met ieder hun eigen verwerkingsvoorschriften. Die voorschriften opvolgen is natuurlijk het beste advies. Maar meestal wordt ARDEX A 950 aangeraden en die is inderdaad cementgebonden. Verwerkt inderdaad lastiger dan gipsgebonden producten, maar vanwege de fijne korrel wel erg goed te schuren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 16:03
lonehitman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

In je kozijn zitten twee ijzeren stripjes waar je haken invallen bij het op slot doen van de deur. Deze kan je met een inbussleutel verstellen naar voren en achter.
Enkel de middelste sluitkom is verstelbaar naar voor en achter en de sluitkommen van de meerpuntssluiting boven en onder zijn verstelbaar naar boven en naar beneden. De middelste sluitkom zorgt er daardoor voor dat de deur mooi in het "slot valt" en er geen speling is op de deur. De haken boven en onder horen niet sluitend te vallen dat zou ook veel te gevoelig zijn als ze dit alle 3 moeten doen. Wat ze wel moeten doen is zo strak mogelijk haken in de sluitkom en daarom zijn ze in hoogte verstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 21:16
Simpele vraag; hoe heten deze 'duw' slotjes, waarbij er een pin in en uit schuift om te vergrendelen en waar kan ik nieuwe bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sNX5Efl-cS_vM5Ohh-aKY1vwyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvfWRaoUJzBKTgn0RHm0Kf7T.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 15:48
Youri X schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:11:
@webber87 Leuk project! Er zijn veel verschillende fabrikanten van beton cire met ieder hun eigen verwerkingsvoorschriften. Die voorschriften opvolgen is natuurlijk het beste advies. Maar meestal wordt ARDEX A 950 aangeraden en die is inderdaad cementgebonden. Verwerkt inderdaad lastiger dan gipsgebonden producten, maar vanwege de fijne korrel wel erg goed te schuren :).
Dank! Fijn dat het goed te schuren is, het zal misschien ook minder stoffen dan gips? Hoop ik dan maar :)
Ik snap alleen nog niet helemaal goed waarom zandcement wordt geadviseerd. Ik zie dat die Ardex als eigenschap heeft dat het spanningsarm is. Misschien dat gips daar meer last van heeft en daarmee een minder zekere ondergrond is?

Het is wel duur spul, en aangezien het maar gaat om ongeveer 4m2, zit ik toch te denken om de MP75 maar te gebruiken die ik toch heb staan. Mocht het later toch niet werken, is het ook maar een klein stukje om te herstellen ;)

Ik zou ook nog een paar stucplaatjes kunnen halen en dat als ondergrond gebruiken. Randen even met Stucgaas en/of gipsplaatvuller en dan heb je ook een stabiele ondergrond lijkt me. Ik lees zojuist dat alleen gipsplaten niet echt een goede ondergrond is, er zal sowieso dus een (uitvlak)laag onder moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 27-07-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 21:59
Dzine schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:01:
Simpele vraag; hoe heten deze 'duw' slotjes, waarbij er een pin in en uit schuift om te vergrendelen en waar kan ik nieuwe bestellen?

[Afbeelding]
Volgens mij indexbout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri X
  • Laatst online: 03-07 23:16
webber87 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Dank! Fijn dat het goed te schuren is, het zal misschien ook minder stoffen dan gips? Hoop ik dan maar :)
Ik snap alleen nog niet helemaal goed waarom zandcement wordt geadviseerd. Ik zie dat die Ardex als eigenschap heeft dat het spanningsarm is. Misschien dat gips daar meer last van heeft en daarmee een minder zekere ondergrond is?

Het is wel duur spul, en aangezien het maar gaat om ongeveer 4m2, zit ik toch te denken om de MP75 maar te gebruiken die ik toch heb staan. Mocht het later toch niet werken, is het ook maar een klein stukje om te herstellen ;)

Ik zou ook nog een paar stucplaatjes kunnen halen en dat als ondergrond gebruiken. Randen even met Stucgaas en/of gipsplaatvuller en dan heb je ook een stabiele ondergrond lijkt me. Ik lees zojuist dat alleen gipsplaten niet echt een goede ondergrond is, er zal sowieso dus een (uitvlak)laag onder moeten.
Ik denk dat het te maken heeft met de hechting, maar zeker weten doe ik het niet. Je hebt ook goedkopere cementpleisters. Knauf 210 bijvoorbeeld. Dat wordt vaak gebruikt in badkamers voor het tegelen, maar ik heb geen idee of je dat vlak genoeg krijgt.

Let op dat 'even herstellen' vaak erg tegenvalt. Nieuwe onderlaag + 2/3 lagen beton cire + 2/3 lagen pu coating... Er schiet me nog te binnen dat het voor aanrechten vaak op watervast multiplex gesmeerd wordt. Wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Ik wil de buitenzijde van de deur van het tuinhuis(je) bekleden met halfhouts douglas. Deze kan ik vastschroeven op de regels (zie onderstaande afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mtkMOYWBgvFu5v5odkc4Lfa7X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fLJLqKG8vhKIthsHKOb6kIl.jpg?f=fotoalbum_large

Echter lijkt het mij ook verstandig (en mooi) om de planken aan weerzijden van de deur te klemmen. Eigenlijk het idee van een duimheng-constructie, maar dan zonder 'duim'.

Iemand hier een idee of tip? Bestaat zoiets of zou ik dat op maat moeten laten maken? Het zal dan iets zijn als onderstaand, maar dan symetrisch en dus zonder aansluiting van de duim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYeb0DMBaIJtxNu52L0MEUPYr0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAPcsWJfEnsaTurUUDdcbvZm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:07
ChillPascal schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:36:

Iemand hier een idee of tip? Bestaat zoiets of zou ik dat op maat moeten laten maken? Het zal dan iets zijn als onderstaand, maar dan symetrisch en dus zonder aansluiting van de duim.

[Afbeelding]
Deurheng kopen en even creatief worden met de slijptol en hammerite?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:05

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ0ytQNI3e6dZ7UtSarf1R6sc3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DtvUI16DA6ifQxMQRbRNTq4.png?f=fotoalbum_large
Nieuwkomer hier op het gebied van afvoeren/leidingwerk.

Ik heb een wasmachine, droger (met condensafvoerslang) en wasbak die aangesloten moeten worden op de 75mm afvoer die voorbereid is.

Wasmachineslang kan aangesloten worden op sifon van de wasbak, dat moet wel lukken denk ik zo.

Klopt het dat ik een verloop moet kopen van 75x40mm om op de bestaande grijze buis (waar nu de wasmachine provisorisch in zit) de afvoer aan te sluiten?

En dan de grootste vraag, hoe krijg ik onderstaande slang (afvoer condensdroger) mee in dit geheel?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.partsnl.nl/parts/jpg3/20510040.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

Impry schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:45:
[Afbeelding]

Ik heb een wasmachine, droger (met condensafvoerslang) en wasbak die aangesloten moeten worden op de 75mm afvoer die voorbereid is.

Wasmachineslang kan aangesloten worden op sifon van de wasbak, dat moet wel lukken denk ik zo.

Klopt het dat ik een verloop moet kopen van 75x40mm om op de bestaande grijze buis (waar nu de wasmachine provisorisch in zit) de afvoer aan te sluiten?

En dan de grootste vraag, hoe krijg ik onderstaande slang (afvoer condensdroger) mee in dit geheel?

[Afbeelding]
Niet lijmen aan afvoeren, gaat het echt fout dan miet de vloer open. Gebruik eerst een rubberen overgangs manchet. Fie druk je erin en daar je pijp weer in. Water en luchtdicht en is demontabel.

Ieder op het riool aangesloten apparaat dient met een sifon aangesloten te worden. Dus niet die droger direct op het riool. Gaat zo stinken. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ben2513
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:41:

Opnieuw dank! Ik heb naar je geluisterd en ze op dezelfde hoogte gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zNQRVPDz0KNqjnmshubrSq-mv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lttb8qenmVngbznd9KbV0qYf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAmlzq4cLFTvg0YUd2TJTPtjEIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAP7PvnRNnM4cQFMhjUP6miH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djtaXfReQhvpMQRggzHmQ9bkcWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORNkbNljxNplqfgCNMsrZO8K.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ben2513 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Opnieuw dank! Ik heb naar je geluisterd en ze op dezelfde hoogte gehangen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Stukken beter, goed dat je het gedaan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Seafarer schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Niet lijmen aan afvoeren, gaat het echt fout dan miet de vloer open. Gebruik eerst een rubberen overgangs manchet. Die druk je erin en daar je pijp weer in. Water en luchtdicht en is demontabel.

Ieder op het riool aangesloten apparaat dient met een sifon aangesloten te worden. Dus niet die droger direct op het riool. Gaat zo stinken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6xQzkX_TcXlOxz-jeMAlybQyMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pcqQRZGXgSzwtxWQgROZOHO.png?f=fotoalbum_large
Dan zou het zo moeten worden?

Onderdeel rood: https://pvcvoordeel.nl/pp...chet-spie-75-x-40mm-prod/
Geel, groen, lichtblauw moet ook nog wel lukken, voldoende aanbod, ook in PP (niet lijmen)
Maar ik ben al een klein uur online aan het zoeken naar een PP sifon van 40 mm. Bestaan die wel?
Of ga je vanaf geel alsnog over op lijmen?

Edit: dit lijkt de ideale oplossing, omdat ik toch al zo'n Lillviken-sifon heb:
https://www.ikea.com/nl/n...nsluiting-sifon-40388315/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLp_Oh_NpHoZNWiyMjIx7y-6QI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVO0ilFR8zBp9pivtirYu5pP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Impry op 27-07-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Impry schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]
Dan zou het zo moeten worden?

Onderdeel rood: https://pvcvoordeel.nl/pp...chet-spie-75-x-40mm-prod/
Geel, groen, lichtblauw moet ook nog wel lukken, voldoende aanbod, ook in PP (niet lijmen)
Maar ik ben al een klein uur online aan het zoeken naar een PP sifon van 40 mm. Bestaan die wel?
Of ga je vanaf geel alsnog over op lijmen?

Edit: dit lijkt de ideale oplossing, omdat ik toch al zo'n Lillviken-sifon heb:
https://www.ikea.com/nl/n...nsluiting-sifon-40388315/
[Afbeelding]
Je hoeft niet perse naar PP te gaan. Die rubberen manchet zorgt voor een scheiding die uit elkaar kan worden gehaald.

Dus zo bedoel ik:

https://www.warmteservice...75%29-69-x-50-mm/p/L33165, en daar steek je pijp 50 pvc weer in en aan die 50 mm kun je weer alles gewoon pvc lijmen. (goedkoper dan PP). Maar ten alle tijden kun je het uitelkaar trekken zonder moeilijk gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Seafarer schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Je hoeft niet perse naar PP te gaan. Die rubberen manchet zorgt voor een scheiding die uit elkaar kan worden gehaald.

Dus zo bedoel ik:

https://www.warmteservice...75%29-69-x-50-mm/p/L33165, en daar steek je pijp 50 pvc weer in en aan die 50 mm kun je weer alles gewoon pvc lijmen. (goedkoper dan PP). Maar ten alle tijden kun je het uitelkaar trekken zonder moeilijk gereedschap.
Duidelijk! Dankje voor het meedenken.
Met de Ikea sifon zoals eerder genoemd en deze PP verloopring gaat het nu eenvoudig lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Even een vraag hier aan tweakers die hopelijk met hetzelfde bijltje hebben gehakt.

Ik heb hier in huis allemaal uitzetramen en die heb ik voorzien van een hor.
Nu wil ik deze ramen graag voorzien van een raamuitzetter die variabel is in te stellen en dus ook met een hor gebruikt kan worden. Ik had voorheen een raamuitzet er op zitten met gaatjes er in en die dus uitsteekt naar binnen als je deze gebruikt.

Voor 1 raam heb ik nu 2 telescopische raam uitzetters gebruikt. (verticaal gemonteerd aan weerszijden) Maar deze kan ik erg moeilijk vast zetten of los draaien doordat deze zo dicht op het raam/kozijn zitten.

Dus daarom ben ik even benieuwd of iemand ook tegen dit probleem is aangelopen en de gouden tip heeft. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@mydogisgone Ik draai eigenlijk nooit aan de telescopische raamuitzetters. Eén keer instellen dat hij beweegbaar is maar niet dicht waait en daarna gewoon raam open/dicht doen zonder aan de raamuitzetter te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:48:
@mydogisgone Ik draai eigenlijk nooit aan de telescopische raamuitzetters. Eén keer instellen dat hij beweegbaar is maar niet dicht waait en daarna gewoon raam open/dicht doen zonder aan de raamuitzetter te zitten.
Ik heb dan het idee dat ik wel erg veel druk op die uitzetter zet. :X Of is dat zo gemaakt dat dat juist op die manier zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22

Septillion

@mydogisgone Zo ver ik weet wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Haha weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:49

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik kwam dit tegen en vind het een mooie oplossing, dus was aan het kijken hoe/wat/waar of ik iets kan vinden over zo de ruiten op een houtskelet frame knutselen. Er was natuurlijk niemand aanwezig daar die antwoord kon geven. Waar google ik op om hier meer info over te vinden? Afdichtrubber raam, raamprofiel, ruit op hsb, mijn google-fuu helpt niet. Iemand die een duwtje de goede richting in kan geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMvL6uVqf7UZtlHfhf_LhUHdOn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uqfxHbaYOraol7aoTNFRf9N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBbkK7vn-iGXI7XzOG0r8MDu0eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdePg4QkDQ9Yrwto4wnlskXY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:52
https://www.glassworkers.nl/houtskeletbouw-glas-combinatie/ lijkt er wel op?

Hoe gaat dat met vocht/condens in zo'n constructie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 14:18
AOC systeem van Schuco, Thermfix Vario Light van Forster of Jansen Viss Basic (er zijn er meer maar daar werk ik niet mee). Dat zijn allemaal opschroefsystemen. Voor zowel tegen hout of staal etc. Lastige is de vlakheid van de (hout)constructie. Glas wil soms wel iets vlakker zijn dan de gemiddelde constructiebouwer kan/wil maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 11:03
Even geleden postte ik over mijn niet-helemaal-geweldig-geworden egalinevloer. Op zich is het strak, maar er zitten wat uitstekende puntjes in. Daarnaast zit er een 'bult' van 80cm breed en een meter of 2 lang in, met een hoogteverschil van 1mm ofzo. Nu heb ik een reservering staan voor deze machine, maar ik twijfel toch wat. Met alle verplichte accessoires enzo erbij kost het me 240 euro om die machine te huren, en voor dat geld zou ik liever iets kopen dat ik niet terug hoef te brengen. Punt twee is dat ik maar heel weniig kan vinden over het weghalen van oneffenheden in egaline. Schuren lijkt vooral gedaan te worden om een gladde vloer écht spiegelglad te maken.

Dus mijn vraag is eigenlijk tweeledig: Gaat het lukken om met de gelinkte machine dat soort oneffenheden weg te werken? En zou dat ook met een ander soort machine kunnen? Ik zie bijvoorbeeld betonschuurmachines (voorbeeldje, hoeft niet per se de goedkoopste te zijn natuurlijk) die wat meer vertrouwen geven dat ze ook serieus materiaal weg kunnen nemen. Maar als de huurmachine bij Boels afdoende is, zou dit dan niet ook met een langnekschuurmachine te doen moeten zijn? Daar kan ik voor het huurbedrag ook een prima variant van aanschaffen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben bezig met het aanpassen van een Ikea Pax kast zodat deze beter bij de slaapkamer past. o.a. zijn de deuren geverfd. Nu is de verf redelijk kwetsbaar en wil ik het beschermen met een laag vernis. Niet alle type vernis zijn geschikt om over verf (Designer's Guild verf op waterbasis in mijn geval) te schilderen.

Ik heb https://www.bol.com/nl/nl...t-500-ml/9200000075043591 gekocht op bol, maar vindt het eigenlijk niet hard genoeg worden voor een goede beschermlaag.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

Rmg

Skyaero schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:43:
Ik ben bezig met het aanpassen van een Ikea Pax kast zodat deze beter bij de slaapkamer past. o.a. zijn de deuren geverfd. Nu is de verf redelijk kwetsbaar en wil ik het beschermen met een laag vernis. Niet alle type vernis zijn geschikt om over verf (Designer's Guild verf op waterbasis in mijn geval) te schilderen.

Ik heb https://www.bol.com/nl/nl...t-500-ml/9200000075043591 gekocht op bol, maar vindt het eigenlijk niet hard genoeg worden voor een goede beschermlaag.

Iemand suggesties?
Als het recent aangebracht is sowieso nog even wachten, na een week is dat pas op de uiteindelijke hardheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Skyaero schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:43:

Iemand suggesties?
polyurethaan lak?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 11:04
Deze week de pannen op het dak aan het vervangen. Goed dat het mooi weer is want het duurt toch wat langer dan gedacht (of gehoopt ;))
Er zijn meerdere redenen geweest om ze te vervangen. Heb een aanbouw gezet en daar moesten ook pannen op. Het model wat er op lag was slecht leverbaar. En eigenlijk waren de oude pannen niet al te best meer, een stuk ouder dan het huis en lagen er gewoon slecht op, sloten onderling niet goed aan etc. Het gaf me dan ook de kans om van rode naar donkere pannen te switchen, dat vind ik dan toch mooier :) .

Ik heb geen geweldige voor foto, deze is van een tijdje terug, nog zonder aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApTtpDq_fFf-scEOyvuR3d-63ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89Qq2TKsfy16pU9biUxQXrK4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJf2JmQvsix41dPjXMNFLNSgLwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4A1PqCO1Kzy5XanMG7lTP8i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7fzGIGluyTEo15fdPM2KEeQSJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrFfCCwIldP7Xb3nR9dyL67u.jpg?f=fotoalbum_large

Aardig wat hulp gehad gelukkig want dit is alleen niet te doen.
Nou heb ik zelf behoorlijk last van hoogtevrees maar durf uiteindelijk de vorsten wel te leggen. Het lood rond de schoorsteen is aan 1 kant echter slecht dus daar moet wat geslepen worden. Ik ben met de slijptol omhoog gelopen, en vervolgens weer naar beneden.. dat durf ik dus niet, op die hoogte met een slijptol werken :P Mijn zwager gelukkig wel dus die komt dat nog doen _/-\o_

Mijn hoogtevrees is trouwens ook de reden dat er van 2 kanten gedekt is. Dan hoef ik niet zo dicht langs de rand te zitten, dat vind ik namelijk niet erg prettig :)

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 28-07-2022 23:00 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 09-07 16:04
@decipherer prachtige foto trouwens die eerste!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
Zeker en de kleur pannen op foto 1 is ook veel mooier. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind rood zoveel mooier dan zwart doorgaans.

Binnenkort moeten wij ook deze klus doen. Ik twijfel nog om er oude pannen op te leggen of nieuwe... Huis komt uit 1935.

Los van mijn kleuren commentaar: wel een mooie klus natuurlijk! Goed gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jannibal23 op 29-07-2022 00:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Harrie_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:01:
Advies gevraagd :+

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik vrij bedreven in timmerwerk en houtbewerking, als het niets met hout te maken heeft is het bepaald niet mijn expertise, vandaar mijn volgende vraag.

Sinds jaar en dag barbecue ik op een barbecue die ik ooit zelf gelast heb van een oude lekbak. Een stel poten eraan en een rooster erop en vlammen maar... Maar omdat het staal van die bak maar 1mm dik is begin ik er inmiddels bijna doorheen te stoken, ook is de bak aardig vervormd. Ik heb daarom een nieuwe bak besteld van 2mm dik bij een constructiebedrijf, so far so good.

Ik zie (online en bij vrienden) geregeld houten buitenkeukens met een kamado erin verwerkt, maar onlangs kwam ik toevallig deze video tegen waarin ze een buitenkeuken maken voorzien van een ronde weber-barbecue. Die weber barbecue is natuurlijk ook maar gewoon een stalen bak zonder enige vorm van isolatie, maar kennelijk kan dit dus zonder de houten ombouw volledig af te branden :D

Ik heb nu dus het plan ondernomen om zo'n zelfde truc uit te halen met mijn nieuwe stalen bak (90cm breed, 35cm diep, 18cm hoog) maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit 'vuurvast' moet maken. Mijn idee is nu om onder de bak een paar pootjes te lassen van een centimeter of 4/5 (?) en de barbecue op een 'dubbele bodem' neer te zetten. Vervolgens iets van een blad op de ombouw maken die om de barbecue heen valt met een vrije ruimte van zo'n 2cm zodat er geen direct contact is met de stalen bak. De stalen bak zelf wil ik trouwens bijna volledig boven het werkblad uit laten steken want ik denk niet dat het een goed idee is om deze volledig verdiept in het werkblad te maken (hoewel dat wel heel mooi zou ogen natuurlijk). Ik ben daarom van plan om de bak zelf maar een heel klein beetje te verdiepen in het bovenblad.

Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden, dus bij deze een hele brakke schets van een zijdoorsnede in MS paint :*)

[Afbeelding]

De bedoeling is dus dat de buitenkeuken rondom dicht is zodat je de poten / het onderstel niet ziet. Mijn grote vraag is dan natuurlijk: kan dit zomaar? Begint de houten ombouw straks niet te branden of te smeulen? Heeft iemand nog tips, do's of juist don'ts?
N.a.v. deze vraag van mij heb ik inmiddels na een BBQ / buitenkeuken gemaakt. Ik wilde jullie het resultaat niet onthouden, dus bij deze...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5Gxr4Wp/IMG-20220723-135151394.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gVgWGgS/IMG-20220723-135352892.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3dKVcTy/IMG-20220724-102354848-HDR.jpg

Inmiddels ook al een keer op gestookt en dat ging helemaal prima! d:)b

In het kader van klussen nog de volgende zaken die het vermelden waard zijn imho:
- 'Bovenblad' in vals verstek
- 'Ringbalk' in verstek
- Alles onzichtbaar van onderen geschroefd zodat er geen enkele schroef in het zicht zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 29-07-2022 10:00 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Dank je :) Puur toeval, want is er 1 van een serie waarbij ik snel even wat foto’s gemaakt heb voor bij de vergunningsaanvraag voor de aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08:02
Impry schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn mening: ik ben nu ook bezig met een washok ombouw en heb de afvoer achter de wasmachine en droger geplaatst (met sifon).
Als hij ergens onder staat met Schotten wil je hem er wel makkelijk uit kunnen halen en de slangen eruit halen, en je wilt er natuurlijk er weer makkelijk bij kunnen met terug plaatsen. De meeste afvoerslangen zijn nooit zo lang dus ik vraag mij überhaupt af of je deze lengte überhaupt gaat halen vanaf je meest linker machine (droger?).

PVC kost geen drol dus ik zou lekker je afvoer verlengen achter je wasmachine en droger met sifon, dan kan je altijd makkelijk erbij als hij er uit moet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 16:57

Tjark

DON'T PANIC

@Skyaero net afgelopen weekend Avis Aqua PU Lak 1L ultra mat bij de Toolstation in de aanbieding gekocht, en er pas 1 laagje mee geverfd. Geen ervaring, maar dat is mijn keus geweest.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

decipherer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:57:
Het lood rond de schoorsteen is aan 1 kant echter slecht dus daar moet wat geslepen worden.
Heb je er niet aan gedacht om de schoorsteen te slopen?
Deze lijkt me niet echt gezichtsbepalend voor het huis, en de afvoeren die er inzitten kun je wellicht ook anders wegwerken of zijn inmiddels buiten gebruik.
Lekkages rondom schoorstenen komen vaak voor en schoorstenen zijn ook fikse koudebruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:26
Harrie_ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:14:
[...]

N.a.v. deze vraag van mij heb ik inmiddels na een BBQ / buitenkeuken gemaakt. Ik wilde jullie het resultaat niet onthouden, dus bij deze...

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

In het kader van klussen nog de volgende zaken die het vermelden waard zijn imho:
- 'Bovenblad' in vals verstek
- 'Ringbalk' in verstek
- Alles onzichtbaar van onderen geschroefd zodat er geen enkele schroef in het zicht zit.
Mooi, waar heb je die stalen bak vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

cverkooyen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:15:
[...]
Mooi, waar heb je die stalen bak vandaan?
Laten lassen door een smid/lasser hier in de buurt. Mijn vorige BBQ was ook een zelfgemaakte, die heb ik toentertijd op het werk een keer gelast maar daar heb ik na 10 jaar een beetje doorheen gestookt.

Zodoende op de bonnefooi bij die smid binnengelopen met een schetsje:
90 breed, 35 diep en 20 hoog. Plaat van 2mm dik. Prijs was €90 ex. BTW 8)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 21:16
Dzine schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:01:

[Afbeelding]
Iemand nog een idee? Indexbout lijkt net wat anders te zijn.. Het type slotjes wordt vaak op ladekastjes, koffieaparaten en skiboxen gebruikt :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Dzine schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Iemand nog een idee? Indexbout lijkt net wat anders te zijn.. Het type slotjes wordt vaak op ladekastjes, koffieaparaten en skiboxen gebruikt :)
drukslot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:51
Wormaap schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:04:
Even geleden postte ik over mijn niet-helemaal-geweldig-geworden egalinevloer. Op zich is het strak, maar er zitten wat uitstekende puntjes in. Daarnaast zit er een 'bult' van 80cm breed en een meter of 2 lang in, met een hoogteverschil van 1mm ofzo. Nu heb ik een reservering staan voor deze machine, maar ik twijfel toch wat. Met alle verplichte accessoires enzo erbij kost het me 240 euro om die machine te huren, en voor dat geld zou ik liever iets kopen dat ik niet terug hoef te brengen. Punt twee is dat ik maar heel weniig kan vinden over het weghalen van oneffenheden in egaline. Schuren lijkt vooral gedaan te worden om een gladde vloer écht spiegelglad te maken.

Dus mijn vraag is eigenlijk tweeledig: Gaat het lukken om met de gelinkte machine dat soort oneffenheden weg te werken? En zou dat ook met een ander soort machine kunnen? Ik zie bijvoorbeeld betonschuurmachines (voorbeeldje, hoeft niet per se de goedkoopste te zijn natuurlijk) die wat meer vertrouwen geven dat ze ook serieus materiaal weg kunnen nemen. Maar als de huurmachine bij Boels afdoende is, zou dit dan niet ook met een langnekschuurmachine te doen moeten zijn? Daar kan ik voor het huurbedrag ook een prima variant van aanschaffen.
is 1mm echt een no go voor de afwerkvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
Hoi Tweakers,

Ik wil op korte termijn graag mijn dak na-isoleren. Er zit echter al een dun laag PUR? vanaf de bouw op (jaren 70). Welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Zelf zat ik gezien de isolatiewaardes te denken aan PIR en dit afwerken met gips maar dit is dampdicht, zorgt dit dan bijv. voor vochtproblemen of kan ik dit ondervangen op een andere manier met bijv. folies?
Onderstaande een foto van mijn dakbeschot. De opbouw lijkt dus spaanplaat, pur, spouw, dakpan te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s54xYSUR4HygK4AT4HoSjHeXOC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZZwWURwVggnlSlkPyAx4sFIf.png?f=fotoalbum_large

Graag tips en adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
barry86 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:49:
[...]

is 1mm echt een no go voor de afwerkvloer?
Die bult zou op zichzelf geen probleem zijn omdat die glooiend is. Maar de naadjes tussen de verschillende emmers egaline en de scherpe rechtopstaande puntjes zijn wel een probleem. Er komt zelfklevend PVC op zonder verdere ondervloer, dus elke kleine oneffenheid in de egaline ga je daar doorheen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37

Exigence

dnkroz

@Sturmer93
Belangrijkste is dat vocht sneller de constructie uit kan dan er in. PUR van die leeftijd en die dikte is zeker niet dampdicht.

Ik vind zo snel even een μ-waarde van 50 à 185, is vergelijkbaar met hout volgens mij. Dus de SD waarde van 15mm PUR aan de buitenzijde is 185 * 0,015 = 2,8. Dampdichte folie Miofol 125S heeft een SD waarde van 40, dus 14x zo dampremmend als de PUR aan de buitenzijde.

Lijkt mij geen enkel probleem om dit aan de binnenzijde te isoleren met goede dampdichte folie (geen garanties ;)).

Je kunt de boel ook even in Ubakus gooien: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
Rzaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Heb je er niet aan gedacht om de schoorsteen te slopen?
Deze lijkt me niet echt gezichtsbepalend voor het huis, en de afvoeren die er inzitten kun je wellicht ook anders wegwerken of zijn inmiddels buiten gebruik.
Lekkages rondom schoorstenen komen vaak voor en schoorstenen zijn ook fikse koudebruggen.
Van tevoren niet overwogen, wel even toen het lood slecht bleek, maar uiteindelijk is wat lood repareren een stuk minder werk dan de hele schoorsteen eraf slopen :)
Hoewel inderdaad niet gezichtsbepalend is de schoorsteen wel 1 van de weinige ‘versiersels’ aan het huis. Voor de rest heeft het een eenvoudige vorm en weinig tierlantijnen in het metselwerk bijvoorbeeld. Voor mij wel een reden om ‘m te laten staan.
Er was overigens nog geen lekkage, het lood is gesneuveld toen het aan de kant moest voor de nieuwe pannen. Koudebrug.. tja, daar heb je wel gelijk in, maar de zolderverdieping is echt een bergzolder, dus dat vind ik niet zo erg.

[ Voor 11% gewijzigd door decipherer op 29-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 10:58
Ha klus-tweakers!

Onlangs is er bij ons een uitbouw geplaatst door een aannemer. Ondanks dat hij goed werk heeft geleverd, heeft één onderaannemer wat slordig werk achtergelaten.

Situatie:

In de aanbouw is een cementdekvloer gestort met als opdracht om die tot net onder de bestaande pvc vloer te laten aansluiten. Zo gezegd, zo gedaan. De storters zijn professioneel te werk gegaan en hebben met behulp van een grote lat + waterpas de vloer waterpas gelegd.

Totdat we erachter kwamen dat de aanhechting tussen de oudbouw en nieuwebouw niet helemaal vlak is. Hierdoor is een opstaand randje gekomen. Aangezien het bouwvak is, is niemand meer te bereiken, maar zijn we wel benieuwd naar de opties.
Enerzijds willen we dat ze terugkomen om het helemaal strak te krijgen, maar aan de andere kant kunnen we de overgang misschien wel zelf vlak krijgen, of misschien zelfs zo laten en de vloer eroverheen leggen?

We gaan klik pvc leggen waar een egaliserende ondervloer op zit om oneffenheden op te vangen. Het grote gat bovenaan vullen we op met reparatie mortel en de kleine grijze vlakken vullen we op met 1mm egaline.
De rest van de vloer zou niet geëgaliseerd hoeven te worden aangezien we de bestaande pvc er netjes/heel uit krijgen met behulp van een warmte pistool.

De vloeren boer geeft aan dat klik pvc "gewoon" over de opstaande rand gelegd kan worden en dat je dat niet zal zien. Ik ben geneigd hem te geloven, maar als je de foto's bekijkt is het hoogte verschil best fors.
Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knPD9BInf5MOFBN3p5bkyK2hCj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJh22v0xDFbmY5Z8SsYfccIn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCKRg_-8WoCKOoKm4W5BXqN4t8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2dND3n0FRqmRv8CSTkd76U2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-Th7GZ37Y3Kk9IFK0OMrQBlYCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRno3I2viizZJTqDYBz0kPA0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fakn2L2qpp3-5Y4JzQMIXyRqeVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1nu4KimY0HKC0m2fdN7iLQG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@CuBras Ziet er niet zo fraai uit. Scherpe randen vindt een vloer niet zo fijn, dat drukt door. Het hoogteverschil over een grotere afstand maak ik me niet zo druk over, dat komt wel goed.

Ik zou inderdaad een emmertje vulspul maken en nasmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:35

Crazy-

Best life ever

Vandaag leidingen geprest tussen boiler en de WP.
Betreft multilaags 26x3 met TH koppelingen

Afgelopen jaren al meerdere gedaan niks aan de hand

Maar nu krijg ik ze niet dicht :-(

De middelste is een oude koppeling, hier zie je in het midden meer een bolling.

Wat mij opvalt is dat de bek niet volledig dicht gaat. Heb getracht een extra ring te plaatsen onder de pers, maar helaas

Gevolg is dat de koppelingeb blijven lekken & de o-ring niet los raakt…

Ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLVQNDOqLgnhFPdRGyAB1F1FJiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu5vSLIhskqlgtelvwswvA7F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDs4q84zAWD4w3GIRV2ihpBkmS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vP9OoZb3cC1GVNVgLyJfGNxk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSuyUm9Yaple1pZ5icmIg602TXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuVZDHPw6Kr3BktAWbnrfqDw.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:44:

Wat mij opvalt is dat de bek niet volledig dicht gaat. Heb getracht een extra ring te plaatsen onder de pers, maar helaas

Ideeen?

Handpers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
Crazy- schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:44:

Ideeen?

De handperstang kan je aandraaien met een imbus sleutel. Hoeft niet veel te zijn, halve slag is meestal al meer dan voldoende.
Als je druk voelt als je de tang perst zonder een fitting ertussen dan zou het goed moeten zijn. Probeer dit dus ook regelmatig tussen het persen zodat je zeker weet dat de tang geen druk verliest.
De oude fitting die niet succesvol is geperst zou ik weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In onze bijkeuken staan o.a. droger en wasmachine en hangt ook de was te drogen. Vanuit de bijkeuken is er een rond gat naar buiten, wat op dit moment aan de binnenkant is afgedekt met een kapje en aan de buitenkant met zo'n rooster met 'lamellen'.

Om de warmte en het vocht van met name de droger sneller kwijt te raken, wil ik die opening naar buiten weer openen (kapje er aan de binnenkant vanaf) en dacht ik ook aan een ventilator om dat proces wat te versnellen/helpen. Zoiets als dit https://www.ventilatielan...d-en-stekker-ee100wp.html

Nu zit het gat naar buiten achter de gestapelde wasmachine/droger, wat me niet per se de meest ideale plek lijkt. Toevallig hier mensen die zo'n gat aan de binnenkant verlengd en wat hoger in de ruimte gebracht hebben, in combinatie met zo'n ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
Exigence schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:28:
@Sturmer93
Belangrijkste is dat vocht sneller de constructie uit kan dan er in. PUR van die leeftijd en die dikte is zeker niet dampdicht.

Ik vind zo snel even een μ-waarde van 50 à 185, is vergelijkbaar met hout volgens mij. Dus de SD waarde van 15mm PUR aan de buitenzijde is 185 * 0,015 = 2,8. Dampdichte folie Miofol 125S heeft een SD waarde van 40, dus 14x zo dampremmend als de PUR aan de buitenzijde.

Lijkt mij geen enkel probleem om dit aan de binnenzijde te isoleren met goede dampdichte folie (geen garanties ;)).

Je kunt de boel ook even in Ubakus gooien: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?
Dank voor je reactie! Ik heb hem even in ubakus gezet, is dit een juiste weergave? Uiteraard zitten er ook gordingen (die kan ik volgens mij niet intekenen op deze manier) waar ik eigenlijk "binnen" wil blijven, dwz een stukje nog wil zien. Denk je dat ik de nieuwe situatie goed ingetekend heb en wat zeggen die waardes hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDQ8qL-qCyWt-UZ1r71GIh_m3_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4I2MROGNi3L7Os4bgHEkSfm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:24
Harrie_ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:14:
[...]

Zonde gelijk de fik er in, na zoveel werk. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:35

Crazy-

Best life ever

huppelepups schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:05:
[...]
De handperstang kan je aandraaien met een imbus sleutel. Hoeft niet veel te zijn, halve slag is meestal al meer dan voldoende.
Als je druk vult als je de tang perst zonder een fitting ertussen dan zou het goed moeten zijn. Probeer dit dus ook regelmatig tussen het persen zodat je zeker weet dat de tang geen druk verliest.
De oude fitting die niet succesvol is geperst zou ik weggooien.
Ben na m’n post nog wat op onderzoek gegaan en inderdaad; de grote zwarte ring onderin, die om de staat zit, heb ik aangedraaid en daarna was het opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZQb6JGUK35NHz2THZd_2DqJMWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xu5vSLIhskqlgtelvwswvA7F.jpg?f=user_large

Alles opnieuw geknepen: geen lekkages meer
Kan ik weer verder :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37

Exigence

dnkroz

Sturmer93 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb hem even in ubakus gezet, is dit een juiste weergave? Uiteraard zitten er ook gordingen (die kan ik volgens mij niet intekenen op deze manier) waar ik eigenlijk "binnen" wil blijven, dwz een stukje nog wil zien. Denk je dat ik de nieuwe situatie goed ingetekend heb en wat zeggen die waardes hieronder?

[Afbeelding]
Balklagen kunnen wel intekenen, moet je even met wat opties spelen.

Wat je nog mist is een goede dampdichting aan de binnenzijde. Dus PIR met aluminium en volledig dichttapen of een goede folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Dag medeklussers,

Ik probeer er achter te komen hoe je het beste 1 sererate groep bij de vloerverwarming kan plaatsen.
Graag wil ik vloerverwarming leggen in onze geisoleerde garage. De standleiding van de warmtepomp komt door het dak van de garage naar binnen dus ik kan daar prima een t-stuk tussen de aanvoer en retourleiding zetten.

De vraag is even wat ik er vervolgens tussen moet koppelen. De flow moet in ieder geval begrensd worden t..b.v. de andere reguliere groepen die de rest van het huis verwarmen/koelen.

Online kom ik wel setjes tegen voor bijvoorbeeld een kleine badkamer maar daar die komen termostaatkraan. Dat is niet geschikt lijkt mij, mede omdat ik een weersafhankelijke regeling heb en ook wil koelen. Tevens is daar geen flow mee in te stellen.

Alternatief is dus een zo'n klein mogelijke vloerverwarmingsgroep installeren. Meestal beginnen die bij 2 of 3 groepen en nemen deze extra ruimte in. Liever dus een oplossing voor 1 groep.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vraagje wat ik niet op internet kan vinden.

Ik heb een strip van gegalvaniseerd staal. Maar na 15 jaar buiten toch behoorlijk gaan verroesten.
Deze heb ik wel weer roestvrij gekregen met flink schuren (lamelschijf). Daarmee is natuurlijk ook de zinklaag weg gok ik zo en zal hij juist nog sneller weer gaan roesten. Klopt dat?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:02

twain4me

Cyberpope schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:12:
Vraagje wat ik niet op internet kan vinden.

Ik heb een strip van gegalvaniseerd staal. Maar na 15 jaar buiten toch behoorlijk gaan verroesten.
Deze heb ik wel weer roestvrij gekregen met flink schuren (lamelschijf). Daarmee is natuurlijk ook de zinklaag weg gok ik zo en zal hij juist nog sneller weer gaan roesten. Klopt dat?
ja, je moet het dus behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

B152 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:17:
Dag medeklussers,

Ik probeer er achter te komen hoe je het beste 1 sererate groep bij de vloerverwarming kan plaatsen.
Graag wil ik vloerverwarming leggen in onze geisoleerde garage. De standleiding van de warmtepomp komt door het dak van de garage naar binnen dus ik kan daar prima een t-stuk tussen de aanvoer en retourleiding zetten.

De vraag is even wat ik er vervolgens tussen moet koppelen. De flow moet in ieder geval begrensd worden t..b.v. de andere reguliere groepen die de rest van het huis verwarmen/koelen.

Online kom ik wel setjes tegen voor bijvoorbeeld een kleine badkamer maar daar die komen termostaatkraan. Dat is niet geschikt lijkt mij, mede omdat ik een weersafhankelijke regeling heb en ook wil koelen. Tevens is daar geen flow mee in te stellen.

Alternatief is dus een zo'n klein mogelijke vloerverwarmingsgroep installeren. Meestal beginnen die bij 2 of 3 groepen en nemen deze extra ruimte in. Liever dus een oplossing voor 1 groep.

Iemand tips?
Een verdeler heet een verdeler omdat je iets verdeeld :P dus nee voor 1 groep bestaat het niet echt ;)
je kan het dus direct aansluiten (mits je denkt aan de veiligheid van de vloer met de stook temp) maar is het niet handig om toch 2 of 3 groepen te plaatsen zodat je 10cm h.o.h kan aanhouden. en de ruimte klaar is om in de toemomst bij het huis te worden getrokken? werkt je koeling ook wat beter.
Ik zou deze vraag in het wp topic stellen de meeste van daar lezen hier niet mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sturmer93 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]
Kijk eens in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Daar staan zat voorbeelden hoe je het moet doen.

Vraag voor mijzelf. Ik heb gisteren circa 3m2 egaline geschuurd met een betonschuurmachine. Ik heb het apparaat het werk laten doen, dus niet geduwd. Bij terugbrengen bij het verhuurbedrijf zou ik 2,5mm van de diamanten slijpkop afgeslepen hebben. Ik vermoed echter dat de dame die hem meegaf een tikfout heeft gemaakt en 8,6mm in plaats van 6,8 mm heeft genoteerd, waardoor de slijtage slechts 0,7mm zou zijn. Dat vermoeden wordt bevestigd doordat de zatetdaghulp ook zei dat het 6,8 mm was. Dat werd echter weggewimpeld door de oudere medewerker.

Is een slijtage van 2,5mm normaal of is dat absoluut onmogelijk?

Ik baal als een stekker dat ik bij ophalen niet goed meegekeken heb hoe dik ze waren.

[ Voor 30% gewijzigd door PaT op 30-07-2022 13:44 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRqWaogBFxl2qPxxV5QHzJpl_a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/to7TM8TYaBeMvdSIbCDbpSk0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dus een zakkie schelpen laten komen voor de moestuin. Ik denk, een kuub zal niet genoeg zijn, dus ik doe twee kuub. De oprit bleef niet ongeschonden, inclusief het gewicht van de kooiaap begon de boel een beetje te verzakken :P.

Ik mezelf helemaal uit de naad gewerkt vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyL0WTyiHgT-Md5Bywn9REKHwxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4cifdtp7vyl4RLwimXwAXtD.jpg?f=fotoalbum_large

wait for it...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiEjhei4bcK_IrTTZMy5s1YJN08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDGcBftgCQv1cUUB601x4FY7.jpg?f=fotoalbum_large

bijna....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltTlagqZClAf_cFHesdm0_h_NKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hci5jNXeFJsAubuhdL3eNw8O.jpg?f=fotoalbum_large

Goddomme _O-.

* HTT-Thalan weer in google klimt om nog een zak te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

twain4me schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:25:
[...]

ja, je moet het dus behandelen.
Heb nog een busje hamerite liggen, zal het daarmee eens behandelen.
Zou ik toch weggooien.

Anders nieuwe strip goedkoper als verf o.i.d. kopen, dus dat gaan we niet doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PaT schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Kijk eens in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Daar staan zat voorbeelden hoe je het moet doen.

Vraag voor mijzelf. Ik heb gisteren circa 3m2 egaline geschuurd met een betonschuurmachine. Ik heb het apparaat het werk laten doen, dus niet geduwd. Bij terugbrengen bij het verhuurbedrijf zou ik 2,5mm van de diamanten slijpkop afgeslepen hebben. Ik vermoed echter dat de dame die hem meegaf een tikfout heeft gemaakt en 8,6mm in plaats van 6,8 mm heeft genoteerd, waardoor de slijtage slechts 0,7mm zou zijn. Dat vermoeden wordt bevestigd doordat de zatetdaghulp ook zei dat het 6,8 mm was. Dat werd echter weggewimpeld door de oudere medewerker.

Is een slijtage van 2,5mm normaal of is dat absoluut onmogelijk?
De egaline (cement gebonden product) heeft ook zijn eind sterkte nog niet dus is ook helemaal niet zo vreselijk hard. afhankelijk van welk apparaat acht ik het nagenoeg onmogelijk maarja hoe bewijs je dat je maar zoon klein stukje heb gedaan. uithuilen en weer doorgaan (ik heb het ook wel eens gehad met een stenenzaag, gelukkig vaak genoeg dat ze alleen de minimale slijtage rekenen en ik veel meer heb gebruikt.. :+ )

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQIZ1H19iZ0VrN-RwUfp0GiTQ1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXu5ryIUZ2mQQTobjoI4dgMK.jpg?f=fotoalbum_large

En klaar! 12 jaar geleden zijn we hier komen wonen en stond er een groen gietijzeren bankje in de volière. Na een jaar waren de latten doorgerot en had ik al het idee om het bankje eens op te knappen.
De twee gietijzeren zijkanten hebben jaren lang in de schuur gelegen. Tot dit jaar toen ik de schuren gesloopt had.

En dit jaar eindelijk zover gekomen om het op te knappen. Een vriend kon de zijkanten op zijn werk even zandstralen. Ik zelf blauwe ijzer verf erop (die ik ook al jaren had liggen) en de Douglas houten latjes die ik voor de schuur heb gebruikt (dat wordt een aparte langere post ooit).
Vandaag de hoekjes gefreesd en gemonteerd met RVS slotbouten.

Eindelijk klaar! Goed gelukt al zeg ik het zelf. De volière is er allang niet meer, net als de twee schuren en de nieuwe schuur is in de afrondende fase.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 30-07-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:58
Het is tijd voor het buitenschilderwerk, maar daarbij willen we in de huidige voordeur een buitenklink gaan plaatsen.

Op dit moment hebben we alleen binnen een deurklink, en aan de buitenzijde een knop die met een draadeind en een moet vanaf de binnenzijde vast zit.

Maar om een buitenklink te plaatsen moet die weldorpel? op het midden van de deur weg. Onze voordeur staat onder een overkapping van een meter diep dus er komt nooit regen op en dat ding is dus enkel voor de sier.

Maar iemand enig idee hoe zoiets normaal vastzit? Het lijkt er ook niet op dat de deur uit 2 delen bestaat (boven en onder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_fjAAWHvdfbgVA5lPZ7gaza32Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JM4zU221bIU8F1qcVB94qD1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
S-te-fan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:05:
Het is tijd voor het buitenschilderwerk, maar daarbij willen we in de huidige voordeur een buitenklink gaan plaatsen.

Op dit moment hebben we alleen binnen een deurklink, en aan de buitenzijde een knop die met een draadeind en een moet vanaf de binnenzijde vast zit.

Maar om een buitenklink te plaatsen moet die weldorpel? op het midden van de deur weg. Onze voordeur staat onder een overkapping van een meter diep dus er komt nooit regen op en dat ding is dus enkel voor de sier.

Maar iemand enig idee hoe zoiets normaal vastzit? Het lijkt er ook niet op dat de deur uit 2 delen bestaat (boven en onder)

[Afbeelding]
Is zoiets niet gewoon gelijmd of eventueel met deuvels als je aan de binnenkant niets ziet?

Of eventueel zelfs geschroefd? En misschien opgevuld met houtvuller. Even met een sterke magneet over de onderkant gaan, merk je zo waar de schroefjes zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUG9XSfaOBLJGmp7S1Jh5_ezLGA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hoIczcllRC9pVsNy2vDASekv.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Drawer op 30-07-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@Drawer dat van die magneten is slim, dat ga ik eens proberen. Dat zou natuurlijk de mooiste oplossing zijn als het enkel geschroefd is. En anders maar gewoon een paar flinke tikken erop of eronder en kijken of die iets loskomt.

Repareren na die tijd moet goedkomen met een beetje houtvuller en een schuurmachine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Wormaap schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:04:

Even een self-quote voor als iemand anders een keer een vergelijkbare vraag heeft. Ik heb uiteindelijk de genoemde/gelinkte roterende vloerschuurmachine gehuurd. En dat werkte redelijk. Met een korrel 24 schuurpad erop verdwijnen kleine oneffenheden heel aardig. Denk aan een vezeltje van het vezelversterkt zandcement dat omhoog steekt waar de egaline omheen gedroogd is en een klein bergje heeft veroorzaakt. Zoiets is met 1, hooguit 2 keer met de machine eroverheen weg. Maar zelfs met korrel 24 neemt de machine te weinig materiaal weg om kleine hoogteverschillen waar de een kuip egaline tegen een al iets aangedroogde vorige kuip aan is gelopen en er hier en daar een beetje op is gaan liggen (bijvoorbeeld) helemaal weg te krijgen. Ik heb met een PVC-plank getest of dat soort naden nog voelbaar zijn, en dat lijkt prima in orde. Maar voor een écht biljartlaken werkt deze manier dus niet. Het is nu goed genoeg om met de leefvloer te beginnen, dus ik vind het verder prima. Maar als ik met de kennis van nu aan deze klus zou beginnen, dan zou ik naast deze machine ook een betonschuurmachine huren voor het grovere werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31

Asteroid9

General Failure

S-te-fan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:05:

Er zijn toch wel buitenklinken met een ronde rozet ipv een langwerpig schild? Dan heb je ruimte genoeg en hoeft die dorpel niet weg.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 10:21
ik ben bezig met een metalstud wand op zolder, waar best veel electrabuizen doorheen lopen. Vandaag wil ik er 50mm rockwool in stoppen, maar ik vraag me af hoe ik dat met alle electra doe. kan ik het gewoon over de buizen leggen en aandrukken, of komt er dan te veel spanning op te staan? Zie hieronder. Waar de dozen zijn snij ik een gat in het isolatie materiaal. Daar waar de kabels uit de muur komen (L en R naast de deur, snij ik een gleuf in de rockwool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhgbdvxlZKi9vT03juR_-x4nQmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ46TpzF9iromoh31B0DKhJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:47
@107mb Dozen in de muur die later niet meer bereikbaar zijn is volgens de NEN1010 niet toegestaan.
Er is ook een streng advies om in wanden leidingen alleen horizontaal of verticaal te leggen.

Normaal gesproken kun je een buis wel in de rockwool kwijt. Vooral als je de rockwool een klein stuk insnijd over de lengte. Maar aangezien dit een spinnenweb is zal dat hier niet makkelijk zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Pas geleden een vergelijkbare klus met metalstud, electra en isolatiemateriaal gedaan: lukt prima om het aan te drukken.

Heb je al draden getrokken door de leidingen overigens? Lijkt me makkelijker om dat nu te doen.

Voor toekomstige klussen : je hebt ook kant en klare buis (met ribbel) waar 5 aderig draad inzit. Kost iets meer, maar is zoveel minder gedoe en scheelt je vooral veel tijd.

[ Voor 53% gewijzigd door Jannibal23 op 31-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:54
107mb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:04:
ik ben bezig met een metalstud wand op zolder, waar best veel electrabuizen doorheen lopen. Vandaag wil ik er 50mm rockwool in stoppen, maar ik vraag me af hoe ik dat met alle electra doe. kan ik het gewoon over de buizen leggen en aandrukken, of komt er dan te veel spanning op te staan? Zie hieronder. Waar de dozen zijn snij ik een gat in het isolatie materiaal. Daar waar de kabels uit de muur komen (L en R naast de deur, snij ik een gleuf in de rockwool.

[Afbeelding]
Hmm,
  • Allemaal flexibele leidingen gebruikt (later een draad bijtrekken is onmogelijk).
  • Doos die zo meteen niet meer bereikbaar is (maakt wijziging aan bedrading helemaal onmogelijk, en is bovendien niet toegestaan).
  • Leidingen maken een grote omweg en kruisen elkaar ook nog
  • Leidingen liggen los in de muur
  • Doos zit vast met ductape (hoe lang blijft dat zitten?)
Zelden zo'n hoog beun-de-haas-gehalte gezien in dit topic. Zeker showcase-onwaardig.
Dit moet echt even beter, want eigenlijk lijkt het gewoon nergens op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Asteroid9 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Er zijn toch wel buitenklinken met een ronde rozet ipv een langwerpig schild? Dan heb je ruimte genoeg en hoeft die dorpel niet weg.
Klopt, maar de buitenklink moet precies op de plek van de dorpel. Nu zit er een losse knop die boven de dorpel is geplaatst. Aan de binnenzijde zit dat boven de bestaande deurklink met een schroef bevestigd door de deur heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Hmm,
  • Allemaal flexibele leidingen gebruikt (later een draad bijtrekken is onmogelijk).
  • Doos die zo meteen niet meer bereikbaar is (maakt wijziging aan bedrading helemaal onmogelijk, en is bovendien niet toegestaan).
Zelden zo'n hoog beun-de-haas-gehalte gezien in dit topic. Zeker showcase-onwaardig.
Eens. Ik kraak niet graag andermans werk hier af maar dit zou ik echt ff opnieuw doen. Sure je kunt de platen erop klappen en "klaar" zijn maar dit is drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 10:21
Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Hmm,
oei... dat commentaar is niet mals... mijn vraag was met name bedoeld voor het QA gedeelte, en niet als showcase-post. Maar de wand ligt nog open, en ik heb nog heel veel kabel en buis hier nog liggen om aanpassingen te maken.

ik ga even puntsgewijs reageren:
  • flexibele leidingen maken het onmogelijk om later iets bij te trekken. Dat is geen probleem. In deze wand zal niets meer bijkomen. Er zijn voldoende lichtpunten opgenomen. De rest van de stopcontacten zitten in de kamer.
  • leidingen maken een grote omweg. Hoe kan ik dat beter doen? ik heb een schakelaar, en van daaruit moeten via de bovenkant van het kozijn de leidingen naar de lichtpunten.
  • leidingen kruisen elkaar: Die komen nog strak te liggen.
  • leidingen liggen los in de muur. Dat klopt. maar hoe krijg ik ze vast in een metalstud + gips wandje?
  • ductape is tijdelijk.
Verder gaf hierboven iemand aan dat dozen niet in een wand mogen. Dit natuurlijk in verband met herstel werk. Dat is een bewust risico. Als iemand een betere optie heeft om een centraaldoos op een bereikbare plek te krijgen dan hoor ik het graag. Verder kan ik niet drie uitgaande buizen op de inbouwdoos aansluiten.

ik sta open voor tips!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:54
107mb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:49:
[...]

oei... dat commentaar is niet mals... het was met name bedoeld voor het QA gedeelte, en niet als showcase. post. Maar de wand ligt nog open, en ik heb nog heel veel kabel en buis hier nog liggen om aanpassingen te maken.

flexibele leidingen maken het onmogelijk om later iets bij te trekken. Dat is geen probleem. In deze wand zal niets meer bijkomen. Er zijn voldoende lichtpunten opgenomen. De rest van de stopcontacten zitten in de kamer.

leidingen maken een grote omweg. Hoe kan ik dat beter doen? ik heb een schakelaar, en van daaruit moeten via de bovenkant van het kozijn de leidingen naar de lichtpunten.

leidingen kruisen elkaar: Die komen nog strak te liggen.

leidingen liggen los in de muur. Dat klopt. maar hoe krijg ik ze vast in een metalstud + gips wandje?

ductape is tijdelijk.

Verder gaf hierboven iemand aan dat dozen niet in een wand mogen. Dit natuurlijk in verband met herstel werk. Dat is een bewust risico. Als iemand een betere optie heeft om een centraaldoos op een bereibare plek te krijgen dan hoor ik het graag. Verder kan ik niet drie uitgaande buizen op de inbouwdoos aansluiten.

ik sta open voor tips!!
Ik zou een centraaldoos midden boven de deur maken met een stuk of 6 aansluitingen en vandaar (met korte, rechte leidingen, dus geen flex, voorzien van slechts een 90° bocht) naar de diverse stopcontacten en schakelaars.
Die centraaldoos voorzie je dan van een nette afdekking, zodat je er later nog bij kan.
Ook de buigradius bij de twee doorvoeren in die houten plankjes kan veel ruimer (en ook zonder flex, gewoon een bocht in PVC buigen met buigveer), zodat je daar nog met een trekveer en draad doorheen komt. Dat gaat zoals dat nu ligt in ieder geval niet lukken.

Verder geen ervaring met metalstud, of hoe je daar wel netjes het leidingwerk vast zet.
Idee: Schroef een plankje op het gips en bevestig daar de PVC-leiding met schroefbeugels op.

Over dat nooit meer erbij hoeven: Dat is het meest gebruikte excuus daarvoor, maar een volgende bewoner wil misschien die ruimte ooit wel splitsen of anders gebruiken en gaat je enorm vervloeken over het gebruik van die flexbuis en de verstopte kabeldoos.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 31-07-2022 12:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08:02
Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zou een centraaldoos midden boven de deur maken met een stuk of 6 aansluitingen en vandaar (met korte, rechte leidingen, dus geen flex, voorzien van slechts een 90° bocht) naar de diverse stopcontacten en schakelaars.
Die centraaldoos voorzie je dan van een nette afdekking, zodat je er later nog bij kan.
Ook de buigradius bij de twee doorvoeren in die houten plankjes kan veel ruimer (en ook zonder flex, gewoon een bocht in PVC buigen met buigveer), zodat je daar nog met een trekveer en draad doorheen komt. Dat gaat zoals dat nu ligt in ieder geval niet lukken.

Verder geen ervaring met metalstud, of hoe je daar wel netjes het leidingwerk vast zet.
Idee: Schroef een plankje op het gips en bevestig daar de PVC-leiding met schroefbeugels op.

Over dat nooit meer erbij hoeven: Dat is het meest gebruikte excuus daarvoor, maar een volgende bewoner wil misschien die ruimte ooit wel splitsen of anders gebruiken en gaat je enorm vervloeken over het gebruik van die flexbuis en de verstopte kabeldoos.
Dit. Dit is echt broddelwerk wat er nu zit. Er kan ook een kabelbreuk ontstaan en dan mag je hele wand open.. alles eruit en opnieuw met een centraaldoos (en het liefst geen flex)

Wat zit er trouwens bij die houten blokjes? En waarom loopt die leiding daar zo gek en heb je geen hollewand doos gepakt?

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 31-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

107mb schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:49:
[...]

oei... dat commentaar is niet mals... mijn vraag was met name bedoeld voor het QA gedeelte, en niet als showcase-post. Maar de wand ligt nog open, en ik heb nog heel veel kabel en buis hier nog liggen om aanpassingen te maken.

• flexibele leidingen maken het onmogelijk om later iets bij te trekken. Dat is geen probleem. In deze wand zal niets meer bijkomen.
Dat denkt de volgende bewoner wschl niet ;)
ik sta open voor tips!!
Uithuilen en opnieuw beginnen. Dit is best hard en lomp van me maar hierbiven staat wat eraan schort. Dat zijn de tips, je moet er wel voor openstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 31-07-2022 13:38 ]

Pagina: 1 ... 237 ... 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/