Of je gaat voor het grove werk en verplaatst de inbouwdozen naar boven.Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:17:
[...]
Exact, en het maakt het vervelend dat ze half aan de onderkant van de kast uitsteken.
@Slappyjoez
Ga je ze nog ergens voor gebruiken?
Zo nee vol stoppen met rondjes piepschuim en dan een dun laagje (1cm) gips er overheen.
Als je er netwerkkabel of iets dergelijks doorheen doet en er komen geen plaatjes op, dan kan je de onderste helft natuurlijk wegsmeren.
Maar ik vermoed dat het niet/amper zichtbaar is.
Zo nee vol stoppen met rondjes piepschuim en dan een dun laagje (1cm) gips er overheen.
Als je er netwerkkabel of iets dergelijks doorheen doet en er komen geen plaatjes op, dan kan je de onderste helft natuurlijk wegsmeren.
loeberce schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:59:
Deze komen aan de onderzijde van de kast in het zicht, dus jouw oplossing helpt dan niet.
Oh, ik dacht dat dit de nieuwe kast al wasSlappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:17:
Exact, en het maakt het vervelend dat ze half aan de onderkant van de kast uitsteken.
Dit klinkt best werkbaar, misschien van tevoren nog even een klein pijpje erop zetten dat ik kabels op een later moment nog kan vervangen en niet alles muurvast zit en dan het bovenste stuk van de inbouwdoos open laat.FRANQ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:48:
@Slappyjoez
Ik kom er nog wel even op terug.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Afdekprofiel? Of zelf iets maken van een strookje kunststof.Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:19:
[...]
Het probleem bij deze is dat deze nogal overlappen als ik er drie naast elkaar in stop, ik had hier dus naar gezocht in de hoop dat er een drievoudige zou bestaan. Misschien klem ik er wel eentje in het midden en plak ik daar nog een rechthoekig stuk dun wit plastic overheen.
Waarschijnlijk zal deze oplossing for the time being zijn. Er zijn plannen (lees: de vrouw heeft plannen om mij aan het werk te zetten) om Akupanels op de wand te bevestigen, dus die trek ik dan ook onder het meubel door. Zal het probleem ook opgelost zijn.
Ik kan de poten losschroeven.bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:06:
[...]
Handzaag. Je wilde een hele tuintafel op de wandzaag leggen?
Maar goed, jullie zijn vrij unaniem dus ik ga dat dan proberen
Bedankt, voor alle reacties!
is je tuin 100% vlak dan ? je moet natuurlijk wel een beetje recht zagen mar een kleine afwijking zal weinig uitmaken ten opzichte van 100% correct. de meeste tafels zijn ook helemaal niet stijf genoeg om niet gewoon mee te buigen met de hele kleine afwijking.Visitor.q schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Ik kan de poten losschroeven.
Maar goed, jullie zijn vrij unaniem dus ik ga dat dan proberenIk kreeg de tip om te kijken naar een zaagservice omdat een kleine afwijking in 1 vd poten meteen een wiebelende tafel tot gevolg zou hebben.
Bedankt, voor alle reacties!
Ik ga het niet proberen, maar het ding is echt verrassend sterk.DonJunior schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:27:
@orf Ik zie al helemaal voor me dat als ze een keer de fiets laat vallen ze allemaal blokjes hout kan gaan oprapen hahaha. Wel oprecht veel respect hiervoor, ik vind het er erg tof uitzien.
Een vochtregulerende tussenlaag heeft natuurlijk totaal geen zin tussen twee niet regulerende lagen.teacher schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Grondverf (trimetal multiprimer)
Vochtregulerende tussenlaag (trimetal regule)
Eindlak (trimetal permaline silicon)
Maar er zijn 3 laags systemen die reguleren, zgn schakelverven, wat eigenlijk grond en aflak in één is, dus gronden, voorlakken en aflakken met dezelfde vochtregulerende lak/beits.
Hoogste glansgraad bij schakelverf is meestal wel 3/4 glans, hoogglans in schakelverf/regulerend bestaat niet.
Wil je dus eindigen met hoogglans dan hebben eerdere vochtregulerende lagen geen nut.
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 21-06-2022 19:03 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Mijn vader heeft een onbehandelde hardhouten buitendeur een jaar lang buiten laten staan. Hij heeft nu deze buitendeur laten monteren in zijn schuur. Hij heeft voor de zekerheid de deur afgelopen 7 dagen binnengezet zodat de deur niet (meer) nat werd en dat deze eventueel kon drogen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VtdfiCktNcjmji7yRaEGS1ce.jpg?f=user_large)
Kan deze buitendeur (die dus een jaar lang regen, wind, ijzel en zon heeft moeten verduren) zo geverfd worden? Staat van de onbehandelde deur is nog erg goed (geen schimmel of rot).
Of moet de deur veel langer droog staan om er zeker van te zijn dat er niet teveel vocht in het hout zit met evt. schimmel/rot of afbladderende verflagen tot gevolg?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VtdfiCktNcjmji7yRaEGS1ce.jpg?f=user_large)
Kan deze buitendeur (die dus een jaar lang regen, wind, ijzel en zon heeft moeten verduren) zo geverfd worden? Staat van de onbehandelde deur is nog erg goed (geen schimmel of rot).
Of moet de deur veel langer droog staan om er zeker van te zijn dat er niet teveel vocht in het hout zit met evt. schimmel/rot of afbladderende verflagen tot gevolg?
Cirkelzaag kan prima, als je die rondom doet scheelt dat al heel veel. Het laatste stukje die je dan met de handzaag. Mocht je cirkelzaag 5 cm diep komen dan kun je het alleen af met die machine. Immers is 2 keer 5 ook 10, toch?Visitor.q schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:02:
...mijn handcirkelzaag en decoupeerzaag lijken me al helemaal niet geschikt (ze kunnen niet eens 10 cm diep).
...wat zijn mijn opties?
Ik ben voornemens de rookgasafvoer van de cv ketel te verplaatsen van het dak naar de gevel ivm zonnepanelen die op het dak komen.
Hiervoor heb ik een geveldoorvoer gehaald
https://burgerhout.com/nl/nl/?post_type=vaz_item&p=5112
Uitdaging is alleen de ruimte achter de ketel.
:strip_exif()/f/image/JREFuqOdZ5KIDYREY3Q106rr.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter de huidige afvoer zie je de adapter van enkel naar concentrisch en is ongeveer de plek waar de geveldoorvoer naar buiten geboord zal worden.
De afvoer en luchttoevoer zitten helemaal achter op de ketel, waardoor een simpel enkele 45 graden hoek niet past. Andere optie is into taal 3 hoeken van 45 graden om zo een kleine omweg te maken.
Nu zou het een stuk makkelijker en qua afvoerlengte / minder bochten beter zijn om hier flexibele buis voor te gebruiken.
Zou ik voor het stukje van de ketel tot aan de adapter op de muur deze flexibele buis voor kunnen gebruiken?
https://www.warmteservice...1085?origin=-tl003-13-95-
Volgens de handleiding van de ketel mag de leiding van rvs zijn dus dat is het probleem niet.
:strip_exif()/f/image/JREFuqOdZ5KIDYREY3Q106rr.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter de huidige afvoer zie je de adapter van enkel naar concentrisch en is ongeveer de plek waar de geveldoorvoer naar buiten geboord zal worden.
De afvoer en luchttoevoer zitten helemaal achter op de ketel, waardoor een simpel enkele 45 graden hoek niet past. Andere optie is into taal 3 hoeken van 45 graden om zo een kleine omweg te maken.
Nu zou het een stuk makkelijker en qua afvoerlengte / minder bochten beter zijn om hier flexibele buis voor te gebruiken.
Zou ik voor het stukje van de ketel tot aan de adapter op de muur deze flexibele buis voor kunnen gebruiken?
Volgens de handleiding van de ketel mag de leiding van rvs zijn dus dat is het probleem niet.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
@Blackouts Kan die aansluiting niet een halve meter naar rechts? Dan kun je de pijp verslepen over de wand en kun je 'm op een makkelijkere manier naar buiten krijgen. Daarbij komt ook nog dat bij eventuele vervanging van de ketel je weer een nieuwe uitdaging hebt.
@sypie liever niet. Dan komt ie vlakbij het trapgat waar straks een wandje komt.
Met een stukje flexibel is dit allemaal niet zo moeilijk.
De vraag is alleen of dat is toegestaan?
Met een stukje flexibel is dit allemaal niet zo moeilijk.
De vraag is alleen of dat is toegestaan?
Gelukkig ben ik dus niet de enige die eerst koopt om dan te bedenken hoeBlackouts schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:58:
Ik ben voornemens de rookgasafvoer van de cv ketel te verplaatsen van het dak naar de gevel ivm zonnepanelen die op het dak komen.
[Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Stukje wit hardboard op maat zagen en tegen de achterwand plaatsen?Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:39:
In verband met de aanschaf van een nieuw zwevend TV meubel ontstaat er een kleine uitdaging. Ik wil dat de bovenste stopcontacten nog goed in het meubel vallen, hierdoor zal de onderkant van het TV-meubel net over de rand van de inbouwdozen vallen. Deze zullen waarschijnlijk niet opvallen tenzij je er onder gaat liggen, maar ik ben toch op zoek naar een zo nette en vlak mogelijke oplossing.
Ik heb al even gezocht naar drievoudige blindplaten voor inbouwdozen maar dat lijkt niet te bestaan (wel blindplaten voor schakelmateriaal maar ik wil dat het vlak blijft met de muur. Mijn doel is om nieuwe UTP kabels te trekken ter vervanging van de coax en RJ11 die er nu liggen, en dat door te trekken via het meubel, dus de boel volledig dichtsmeren ga ik niet doen.
Wie heeft er een goede ingeving?
[Afbeelding]
@Eppo © Ik zou in dat geval een nieuw rubber plaatsen. Oud rubber verdroogd wat.jelke1992 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Een beetje laat misschien maar ik had een soortgelijk aanboorzadel wat ook lekte.
Bij mij was het een kwestie van die geribbelde ring wat harder aandraaien, zodat het rubber wat strakker zitt. Een simpele oplossing, maar ik had hem nog niet voorbij zien komen in de comments.
Voor de meeste ketels heb je verloopstukken die direct een concentrische aansluiting op je ketel geven. Dan kun je vanaf je ketel direct een concentrische hoek maken.Blackouts schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:58:
[Afbeelding]
Sowieso vind ik de Nederlandse oplossing om dwangmatig met 2 pijpjes te werken erg knullig en nodeloos moeilijk doen, maar dit is blijkbaar het standaard materiaal dat installateurs hebben.
Let je bij verplaatsen wel op regels mbt afstanden tot ramen en erfgrens?
Iemand ervaring met microcement vloeren?
Zie online alleen de verkoopverhaaltjes, maar geen ervaringen van consumenten.
Zie online alleen de verkoopverhaaltjes, maar geen ervaringen van consumenten.
Zo te zien is het een merbau deur, merbau neemt niet heel veel vocht op.silmaril8 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:12:
Mijn vader heeft een onbehandelde hardhouten buitendeur een jaar lang buiten laten staan. Hij heeft nu deze buitendeur laten monteren in zijn schuur. Hij heeft voor de zekerheid de deur afgelopen 7 dagen binnengezet zodat de deur niet (meer) nat werd en dat deze eventueel kon drogen.
[Afbeelding]
Als het meranti is dan neemt dat iets meer vocht op.
Dat kan met een dekkende beits of een transparante (kleur)beits, al naar gelang de gewenste afwerking.
Beits is vochtregulerend.
De deur moet wel droog zijn natuurlijk en geen nat aanvoelende plekken hebben.
Ik zou hem in een eerste laag zetten en dan de deur rustig wat extra tijd geven om eventueel vocht kwijt te raken door die ene laag. Er kan dan geen vocht meer in maar wel makkelijker uit dan totaal afgelakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 21-06-2022 23:40 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Iemand idee waar ik onderstaand rvs klemmetje kan kopen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4dVMYcWjthDKqRlVa8P1c2tZ.jpg?f=user_large)
Boven de ventilatiepijp van de buren, onder die van mij waar het klemmetje dus ontbreekt waardoor die plastic basis van de pijp omhoog staat.
Wat er nog het meest op lijkt is deze Ubbink Panklem Universeel KS zwart:

Maar of deze past en net zo duurzaam is als rvs vraag ik me af, vandaar dat ik liever dezelfde metalen heb.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4dVMYcWjthDKqRlVa8P1c2tZ.jpg?f=user_large)
Boven de ventilatiepijp van de buren, onder die van mij waar het klemmetje dus ontbreekt waardoor die plastic basis van de pijp omhoog staat.

Maar of deze past en net zo duurzaam is als rvs vraag ik me af, vandaar dat ik liever dezelfde metalen heb.
Ik ben met vrijwel geen budget keet voor pubers aan t bouwen. Heb steenwol blokken voor isolatie. Die zet ik in houten geraamte. Daartegen wil ik kunststof platen zetten die ik gekregen heb. Zeg maar die reclame borden van op t voetbalveld. Kan ik die nog beschilderen of betegelen of zo ? Bedankt alvast. Groetjes
[ Voor 79% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2022 11:26 . Reden: quote van feedbacktopic topicstart verwijderd ]
Flexibele buis alleen verticaal gebruiken, flauwe bocht kan wel. En hier heb je weer een verloop nodig van RVS naar aluminium of pp.Blackouts schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:58:
[Afbeelding]
Maakt het niet makkelijker, je kan met haakse bochten eerst naar voren toe en daarmee ruimte creëren.
En ben je co gecertificeerd?
Volgens de zgn gasketelwet mogen alleen gecertificeerde personen aan rookgas afvoer.
Als je het wel zelf gaat doen en er mankeert iets aan zal dit afgekeurd worden door de monteur die onderhoudsbeurt komt doen.
Please state the nature of the technical emergency
Waarom zou PE minder duurzaam zijn dan RVS?Vliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:01:
Iemand idee waar ik onderstaand rvs klemmetje kan kopen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PE wordt broos bij blootstelling aan UV. (tenzij het HDPE of PEI is)loeberce schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Waarom zou PE minder duurzaam zijn dan RVS?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat kun je lastig stellen, buiten verschillende chemische samenstellingen (oa co/monopolymer) zijn er in de markt makkelijk honderden blends te krijgen, met UV-resistentie in verschilende maten.dragonhaertt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
[...]
PE wordt broos bij blootstelling aan UV. (tenzij het HDPE of PEI is)
Maar idd, inherente UV-stabiliteit heeft het materiaal niet.
Geen idee eigenlijk, is gewoon een onderbuik gevoel.loeberce schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Waarom zou PE minder duurzaam zijn dan RVS?
Met RVS heb ik er simpelweg geen omkijken naar omdat die klem bij de buren er al 30 jaar zit.
Aan de andere kant is die plek op het dak gelukkig makkelijk bereikbaar en is de klem bij mij dus mysterieus verdwenen en daar help de duurzaamheid ook niet tegen als dat ding losschiet.
Mocht ik na verder zoeken of geen tips hier krijgen voor een rvs variant dan ga ik wel voor deze.
Volgens de specs van Ubbink is het wel PE.dragonhaertt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
[...]
PE wordt broos bij blootstelling aan UV. (tenzij het HDPE of PEI is)
Zullen ze toch wel rekening mee houden voor iets wat op een dak moet komen?
Weet trouwens ook niet waar die voet van de dakdoorvoer van gemaakt is, ook een zwart kunststof en dat staat er al 30 jaar op.
Dus als dat van hetzelfde spul als de klem is gemaakt moet dat eigenlijk wel goed komen qua duurzaamheid bedenk ik me net.
https://www.tafelzeilonline.com/tafelkleedklemmen-rvsVliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Geen idee eigenlijk, is gewoon een onderbuik gevoel.
Met RVS heb ik er simpelweg geen omkijken naar omdat die klem bij de buren er al 30 jaar zit.
Aan de andere kant is die plek op het dak gelukkig makkelijk bereikbaar en is de klem bij mij dus mysterieus verdwenen en daar help de duurzaamheid ook niet tegen als dat ding losschiet.
Mocht ik na verder zoeken of geen tips hier krijgen voor een rvs variant dan ga ik wel voor deze.
Dat hoop ik wel, maar met de specificatie "PE" kan je dat niet echt zeggen, dus ik snap de zorgen over duurzaamheid wel.Vliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:23:
[...]
Volgens de specs van Ubbink is het wel PE.
Zullen ze toch wel rekening mee houden voor iets wat op een dak moet komen?
Weet trouwens ook niet waar die voet van de dakdoorvoer van gemaakt is, ook een zwart kunststof en dat staat er al 30 jaar op.
Dus als dat van hetzelfde spul als de klem is gemaakt moet dat eigenlijk wel goed komen qua duurzaamheid bedenk ik me net.
Natuurlijk is het mogelijk dat het wél goed resistent is, maar de vraag was "Waarom zou PE minder duurzaam zijn dan RVS?"bbbrumbrum schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:18:
[...]
Dat kun je lastig stellen, buiten verschillende chemische samenstellingen (oa co/monopolymer) zijn er in de markt makkelijk honderden blends te krijgen, met UV-resistentie in verschilende maten.
Maar idd, inherente UV-stabiliteit heeft het materiaal niet.
Nou, omdat PE over het algemeen niet zo goed tegen UV kan, zeker bij langdurige blootstelling.
Ik zeg niet dat het een slecht product is, ik zeg dat het een minder geschikt product kán zijn t.o.v. RVS.
Zou nu juist zo'n klem niet gemaakt zijn zodat hij niet snel broos zal worden?
Zou kunnenRzaan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:32:
Zou nu juist zo'n klem niet gemaakt zijn zodat hij niet snel broos zal worden?
Ik vind die wel een mooie out-of-the-box oplossing
Niet op voorraad en geen idee of het geschikt is voor toepassing bij de dakpannen qua dikte en hoek maar goed gevonden!
Even langs een lokale bankwerker gaan, die buigt zo’n klem binnen 2 minuten voor jeVliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:38:
[...]
Ik vind die wel een mooie out-of-the-box oplossing![]()
Niet op voorraad en geen idee of het geschikt is voor toepassing bij de dakpannen qua dikte en hoek maar goed gevonden!
Ik vind heb net bij Ubbink de universele dakdoorvoer opgezocht en daar staat bij de specs “Materiaal: Kunststof”dragonhaertt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Dat hoop ik wel, maar met de specificatie "PE" kan je dat niet echt zeggen, dus ik snap de zorgen over duurzaamheid wel.
[...]
[...]
Natuurlijk is het mogelijk dat het wél goed resistent is, maar de vraag was "Waarom zou PE minder duurzaam zijn dan RVS?"
Nou, omdat PE over het algemeen niet zo goed tegen UV kan, zeker bij langdurige blootstelling.
Ik zeg niet dat het een slecht product is, ik zeg dat het een minder geschikt product kán zijn t.o.v. RVS.
Dan is het wel apart dat die haak specifiek als PE wordt benoemd terwijl dat dus uit zichzelf niet goed tegen UV kan.
Wat ook nog zou kunnen is dat die PE haken helemaal niet bedoelt zijn voor het klemmen van zo’n plastic doorvoer aan de pan ernaast maar om dakpannen aan de daklatten vast te zetten en in dat geval liggen ze uit de zon omdat de pan erboven overlapt.
Ik ga eens uitzoeken waar die klemmen eigenlijk voor bedoeld zijn en anders Ubbink vragen.
https://www.elektramat.nl...cz53zHCAwNxxoC6LcQAvD_BwEVliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Ik vind heb net bij Ubbink de universele dakdoorvoer opgezocht en daar staat bij de specs “Materiaal: Kunststof”
Dan is het wel apart dat die haak specifiek als PE wordt benoemd terwijl dat dus uit zichzelf niet goed tegen UV kan.
Wat ook nog zou kunnen is dat die PE haken helemaal niet bedoelt zijn voor het klemmen van zo’n plastic doorvoer aan de pan ernaast maar om dakpannen aan de daklatten vast te zetten en in dat geval liggen ze uit de zon omdat de pan erboven overlapt.
Ik ga eens uitzoeken waar die klemmen eigenlijk voor bedoeld zijn en anders Ubbink vragen.
Ff die lip er af slijpen en je bent klaar?
ook een goeie, dan zal ik de klem van de buren even moeten vragen om te lenen zodat ze ‘m kunnen namaken.Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Even langs een lokale bankwerker gaan, die buigt zo’n klem binnen 2 minuten voor je
Ben bang dat die te hoog is aangezien die dakhaak bedoelt is om een pan aan een daklat vast te zetten en dat stukje plastic van die dakdoorvoer is veel dunner.Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:56:
[...]
https://www.elektramat.nl...cz53zHCAwNxxoC6LcQAvD_BwE
Ff die lip er af slijpen en je bent klaar?
Ja, de adapter van 2 pijpjes naar concentrisch past direct op deze ketel. Wellicht toch de netste optie inderdaad om direct naar concentrisch te gaan.Zwartoog schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:23:
[...]
Voor de meeste ketels heb je verloopstukken die direct een concentrische aansluiting op je ketel geven. Dan kun je vanaf je ketel direct een concentrische hoek maken.
Sowieso vind ik de Nederlandse oplossing om dwangmatig met 2 pijpjes te werken erg knullig en nodeloos moeilijk doen, maar dit is blijkbaar het standaard materiaal dat installateurs hebben.
Let je bij verplaatsen wel op regels mbt afstanden tot ramen en erfgrens?
Ik heb de afstanden in het excel bestand voor verdunningsfactor ingevoerd. Blijft netjes onder de norm
Dan buig je hem wat om? Er zal amper spanning op staan.Vliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:11:
[...]
ook een goeie, dan zal ik de klem van de buren even moeten vragen om te lenen zodat ze ‘m kunnen namaken.
[...]
Ben bang dat die te hoog is aangezien die dakhaak bedoelt is om een pan aan een daklat vast te zetten en dat stukje plastic van die dakdoorvoer is veel dunner.
Ik heb je reactie even op een betere plek neergezet in plaats van in Bouwen en klussen Feedbacktopic. Dat feedbacktopic is bedoeld voor feedback op het beleid en de moderatie, niet om klusvragen te stellenYasmineJa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:01:
Ik ben met vrijwel geen budget keet voor pubers aan t bouwen. Heb steenwol blokken voor isolatie. Die zet ik in houten geraamte. Daartegen wil ik kunststof platen zetten die ik gekregen heb. Zeg maar die reclame borden van op t voetbalveld. Kan ik die nog beschilderen of betegelen of zo ? Bedankt alvast. Groetjes
Voor wat betreft je vraag: beschilderen moet vast kunnen, met de juiste verf en evt. een specifieke primer. Kan je achterhalen wat het precies voor materiaal is? Of evt. hier even een paar foto's delen? Tegelen zal denk ik lastiger worden om een tegellijm te vinden die goed hecht op kunststof platen...
[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2022 11:29 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Vliegvlug Voor en dakhaak kan je ook een stripje aluminium gebruiken. Buigt eenvoudig met de hand of in bankschroef en zal jaren meegaan.
Ik heb een vraag over de levensduur van hout buiten bij bijvoorbeeld schutting, tuinhuisje, afdak etc..
Nu wordt er vaak gezegd dat geimpregneerd vuren bijvoorbeeld een levensduur heeft van 10-15 jaar. Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Wordt het dan esthetisch minder of valt het dan uit elkaar?
Ik heb hier een schutting van meer dan 15 jaar oud. Dit is volgens mij ook geimpregneerd vuren of grenen. En dat ziet er nog prima uit en het zou me niet verbazen als het nog eens 15 jaar mee gaat. De palen zijn gemetseld overigens. Wel is het hout wat 'bros' en droog en moet je er niet tegen gaan voetballen zullen we maar zeggen. Maar bij normaal gebruik is het nog prima.
Ook mijn overkapping van meer dan 15 jaar oud bevat geimpregneerde planken. Is ook nog best OK.
Nu wordt er vaak gezegd dat geimpregneerd vuren bijvoorbeeld een levensduur heeft van 10-15 jaar. Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Wordt het dan esthetisch minder of valt het dan uit elkaar?
Ik heb hier een schutting van meer dan 15 jaar oud. Dit is volgens mij ook geimpregneerd vuren of grenen. En dat ziet er nog prima uit en het zou me niet verbazen als het nog eens 15 jaar mee gaat. De palen zijn gemetseld overigens. Wel is het hout wat 'bros' en droog en moet je er niet tegen gaan voetballen zullen we maar zeggen. Maar bij normaal gebruik is het nog prima.
Ook mijn overkapping van meer dan 15 jaar oud bevat geimpregneerde planken. Is ook nog best OK.
Die 10-15 jaar is niet anders als de verwachte levensduur maar dat hangt helemaal af van de verwerking. Zet je dat geïmpregneerde spul in een zure grond dan gaat het geen 15 jaar mee.de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:30:
Ik heb een vraag over de levensduur van hout buiten bij bijvoorbeeld schutting, tuinhuisje, afdak etc..
Hout kan veel hebben, alleen van vocht wordt het niet zo vrolijk. Je kan dan last krijgen van schimmels en dergelijke.
Ik heb hier een paar palen (geimpregneerd vuren) op de oprit die in beton staan. Bovengronds heb ik die nog eens geverfd met een soort beits. Niks mis met die palen hoor en ze staan nu 15 jaar.de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:30:
Tuinhuis is nu ca 10-12 jaar, en dat heeft nu zijn tweede schilderbeurt gehad. Rondom het dak waren er een paar planken aan het rotten. Die waren net nog hard genoeg om ze met bitumen verder te beschermen.
Maar daar kon het water langer blijven staan en kon houtrot rustig starten...
Het zal toch echt hard afhangen van de kwaliteit en de omstandigheden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je je zorgen maakt over bestendigheid van hout kan je beter Douglas fir gebruiken dan Vurenhout.
Dat is van nature al wat beter bestand tegen houtrot en iets geschikter voor buitengebruik.
Dat is van nature al wat beter bestand tegen houtrot en iets geschikter voor buitengebruik.
Als je het niet nabehandeld en niet beschermd hangt zal dan ongeveer de rot merkbaar zijn. goed voorbeeld zijn die rasterwerkjes die je als schutting deel kan zetten.. 13 jaar geleden bij familie geplaatst nu slecht en verwijderd (was nooit onderhouden stond allemaal groen tegenaan en bleef dus ook wat vochtig. als het de kans heeft om te drogen en je smeert er afentie een nieuw laagje bescherming op gaat het bijna eeuwig mee. zeker als je douglas gebruikt. dikkere plnken doen het beter in de zon dan dunnere omdat dunnere een soort van uitdrogen en minder stabiel zijn ( dus meer openingen maken voor water etc)de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:30:
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 22-06-2022 17:25 ]
Ja weet ik. Maar ik wil een tuinkast maken en wil dat hij qua kleur matcht met de schutting waar die tegenaan komt. Vandaar het dilemma. Douglas staat dan minder mooi.dragonhaertt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:43:
Als je je zorgen maakt over bestendigheid van hout kan je beter Douglas fir gebruiken dan Vurenhout.
Beide kan ook natuurlijk. Basis van Douglas of hardhout en alleen qua uiterlijk (rabat planken) van geïmpregneerd vuren.
geimpregneerd verkleurd vrij snel, maar de neiwue planken halen het pas na jaren echt bij als je bestaande delen er al even hangen. ik zou er vanuit gaan dat je het geheel een keer moet behandelen om de kleuren naar elkaar toe te laten komen.de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Ja weet ik. Maar ik wil een tuinkast maken en wil dat hij qua kleur matcht met de schutting waar die tegenaan komt. Vandaar het dilemma. Douglas staat dan minder mooi.
Beide kan ook natuurlijk. Basis van Douglas of hardhout en alleen qua uiterlijk (rabat planken) van geïmpregneerd vuren.
Ik heb laatst rachels gemaakt aan plafond met latten van 10mm dik. Maar nu twijfel ik of dit genoeg is? Kan ik die er beter afhalen en dan 22mm dikke (pan)latten gebruiken? Ik heb op sommige plekken al klosjes gemaakt om de hoogte naar 20mm te brengen ivm het lichtpunt.
Is niet extreem ver werk want is geen hele grote ruimte, hooguit een ochtend/middagje.
Er komen stucplaten tegen aan van 9,5mm dikte.
Is niet extreem ver werk want is geen hele grote ruimte, hooguit een ochtend/middagje.
[ Voor 20% gewijzigd door perspectivebass op 22-06-2022 18:50 ]
Wat is de hoh van de rachels, en hoe breed zijn ze? Stel dat ze smal zijn en iedere schroef eigenlijk het hout splijt dan heb je ook nog eens minder hechting.perspectivebass schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:48:
Ik heb laatst rachels gemaakt aan plafond met latten van 10mm dik. Maar nu twijfel ik of dit genoeg is? Kan ik die er beter afhalen en dan 22mm dikke (pan)latten gebruiken? Ik heb op sommige plekken al klosjes gemaakt om de hoogte naar 20mm te brengen ivm het lichtpunt.
Daarna laat je het blijkbaar stuccen, dan moet je stucadoor hier ook tevreden mee zijn. Ik heb al stucadoors gezien die naar het rachelwerk kwamen kijken en weer weg liepen. "Daar kan ik geen garantie voor geven".
Zijn 38mm breed dus ook daar niet heel groot. HoH is 40cm.walletje-w schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:34:
[...]
Wat is de hoh van de rachels, en hoe breed zijn ze? Stel dat ze smal zijn en iedere schroef eigenlijk het hout splijt dan heb je ook nog eens minder hechting.
Daarna laat je het blijkbaar stuccen, dan moet je stucadoor hier ook tevreden mee zijn. Ik heb al stucadoors gezien die naar het rachelwerk kwamen kijken en weer weg liepen. "Daar kan ik geen garantie voor geven".
Ik ga zelf (proberen) te stuccen dus van een weglopende stukadoor heb ik geen last.
Tsja dat soort standaard hoogtes zijn er ook om het werk makkelijker te maken. Als voorbeeld een electrapijpje past er naast, dus dat is makkelijk electra aanleggen onder de balken, maar boven het gips.
Maar als je daar geen last van hebt en het stevig genoeg lijkt, zou ik het laten zitten.
Maar als je daar geen last van hebt en het stevig genoeg lijkt, zou ik het laten zitten.
Dank! Elektra zit er al in dat heb ik door de balken heen gedaan. Eigenlijk niet aan gedacht dat met 22mm er e een standaard leiding doorheen zou kunnen.Jannibal23 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:19:
Tsja dat soort standaard hoogtes zijn er ook om het werk makkelijker te maken. Als voorbeeld een electrapijpje past er naast, dus dat is makkelijk electra aanleggen onder de balken, maar boven het gips.

Eerste keer dat ik het doe. Tot noch toe valt niet tegen en ervaring is de beste leermeester

nietus dat is joe-tsjoepperspectivebass schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Tot noch toe valt niet tegen en ervaring is de beste leermeester
In de babykamer het behang verwijderd in de hoop om de muur gewoon te schilderen. Ik heb er helaas geen verstand van.. kan dit? Ik zou wel nog even alle gaten vullen en hier en daar glad slijpen. Vooral de tussenmuur lijkt mij niet gestuct (kalkzandsteen). Als dit te veel moeite kost dan eventueel toch gewoon weer behang aanbrengen.
![]() | ![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Schilderen kan altijd natuurlijk. De vraag is of je blij zal zijn met het resultaat. Ik vrees dat je al het reliëf van de muren er doorheen gaat zien en dat de enige (mooie) oplossing stuccen is. Ook als je er met iets van renovlies overheen gaat, zul je alles dicht moeten plamuren en alle bulten eraf halen om het er een beetje goed uit te laten zien.ben2513 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:25:
In de babykamer het behang verwijderd in de hoop om de muur gewoon te schilderen. Ik heb er helaas geen verstand van.. kan dit? Ik zou wel nog even alle gaten vullen en hier en daar glad slijpen. Vooral de tussenmuur lijkt mij niet gestuct (kalkzandsteen). Als dit te veel moeite kost dan eventueel toch gewoon weer behang aanbrengen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@ben2513 Nee, dat wordt niet mooi. Ik heb zulke muren ooit eens met structuurverf behandeld, dat toch wat vergeeflijker is dan gewone latex, maar zelfs dat werd meh.
Echt eerst stuccen of renovlies er op!
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
https://www.techniekwebsh...WgQqvzpJoD9caAvK7EALw_wcB
Wat is dit? Ik heb het bij mijn vloerverwarmingspomp gekregen maar geen idee wat ik er mee moet en waar aan te sluiten.
Zet deze de pomp uit bij een bepaalde temperatuur ofzo?
Het ziet er uit als een soort thermostaat.. maar moet hij dan als beveiliging werken?
Of is hij bedoeld als energiebesparing?
Wat is dit? Ik heb het bij mijn vloerverwarmingspomp gekregen maar geen idee wat ik er mee moet en waar aan te sluiten.
Het ziet er uit als een soort thermostaat.. maar moet hij dan als beveiliging werken?
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 23-06-2022 13:52 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Voor zover ik kan zien is dat een leiding-thermostaat voor het instellen van de schakeltemperatuur van cv pomp, ketel, boiler of ander apparaat. Die meet de temperatuur van een verwarmingsbuis.LED-Maniak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:49:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zou wat renoband of evt. albastine gatenvuller in de gaten smeren en daarna renovlies erop.PaT schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:57:
@ben2513 Nee, dat wordt niet mooi. Ik heb zulke muren ooit eens met structuurverf behandeld, dat toch wat vergeeflijker is dan gewone latex, maar zelfs dat werd meh.
evt. met wat structuur want je blijft alle oneffenheden zien. Daarna valt het prima te kwasten.
PSN: Flix20-NL
Onze keuken zelf gebouwd en ik ben momenteel bezig met de afwerking ervan. (aflakken/kitten e.d.) Helaas wonen wij klein en hebben wij geen andere plek voor onze was/droog-automaat dan in de keuken, welke weer gelijk aan de woonkamer 'vastzit'.
:strip_exif()/f/image/6Lw5Q8eFZb9uvaKNGKrWV9Zk.jpg?f=fotoalbum_large)
Om niet teveel was- en drooggeluiden te horen wil ik het isoleren op geluid. Het gaat voornamelijk om luchtgeluiden, de machine staat op zandcement met nog trillingsdempers eronder, dus dat valt mee.) Er komt nog een deurtje voor van MDF (18mm) wat al zal schelen. Om het extra te isoleren zit ik te denken om de binnenkant van de deur te voorzien van een isolatieplaat of isolatiemat.
Of misschien een soort afsluitrubber, zoals bij een koelkast, zodat het geluid minder goed kan ontsnappen?
Ik zat te denken aan zoiets aan een isolatiemat (veel massa / niet te dik)
Bij de Hornnach verlopen ze ook een soort schuim, maar het lijkt mij vrij dun en heeft weinig massa, dus ik twijfel of dat zou werken.
Iets van deurrubber dat bevestigd kan worden op een deurtje i.c.m. met een profieltje o.i.d. heb ik nog niet gevonden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Het doel is trouwens niet om het geluid naar nul te brengen, maar als ik het een stuk kan dempen is het al winst
:strip_exif()/f/image/6Lw5Q8eFZb9uvaKNGKrWV9Zk.jpg?f=fotoalbum_large)
Om niet teveel was- en drooggeluiden te horen wil ik het isoleren op geluid. Het gaat voornamelijk om luchtgeluiden, de machine staat op zandcement met nog trillingsdempers eronder, dus dat valt mee.) Er komt nog een deurtje voor van MDF (18mm) wat al zal schelen. Om het extra te isoleren zit ik te denken om de binnenkant van de deur te voorzien van een isolatieplaat of isolatiemat.
Of misschien een soort afsluitrubber, zoals bij een koelkast, zodat het geluid minder goed kan ontsnappen?
Bij de Hornnach verlopen ze ook een soort schuim, maar het lijkt mij vrij dun en heeft weinig massa, dus ik twijfel of dat zou werken.
Iets van deurrubber dat bevestigd kan worden op een deurtje i.c.m. met een profieltje o.i.d. heb ik nog niet gevonden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Het doel is trouwens niet om het geluid naar nul te brengen, maar als ik het een stuk kan dempen is het al winst
Vergeet niet dat zo'n machine ook warmte genereert. Als je hem volledig geïsoleerd inbouwt, komt dat niet ten goede van de levensduur van je apparaat.webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
Onze keuken zelf gebouwd en ik ben momenteel bezig met de afwerking ervan. (aflakken/kitten e.d.) Helaas wonen wij klein en hebben wij geen andere plek voor onze was/droog-automaat dan in de keuken, welke weer gelijk aan de woonkamer 'vastzit'.
[Afbeelding]
Je zou rondom noppenschuim kunnen plaatsen.webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]
Maar ik weet niet in hoeverre het verstandig is om een wasmachine compleet weg te bouwen in een kleine ruimte. Kan me zo voorstellen dat er onbewust toch wel het e.e.a. aan vocht in de lucht komt.
PSN: Flix20-NL
Ahhh dan heb ik die niet nodig. Dat doet de warmtepomp/cv zelf natuurlijk al aan de hand van een klokthermostaat.Yaksa schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:58:
[...]
Voor zover ik kan zien is dat een leiding-thermostaat voor het instellen van de schakeltemperatuur van cv pomp, ketel, boiler of ander apparaat. Die meet de temperatuur van een verwarmingsbuis.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Mocht je zelf handig zijn, wees dan niet bang om het te 'stucen'. Je brengt op dit soort muren echt maar een finish laagje aan, schuren-schuren-schuren en dan nog een keer bijwerken en het is schilderklaar.ben2513 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:25:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zoekterm op youtube is skimcoat, meeste brengen het aan met een roller maar je kan gewoon kant-en-klare emmers kopen bij de hornbach en met de hand gewoon aanbrengen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jfwiet op 23-06-2022 15:45 ]
Hoeveel herrie maakt hij werkelijk? Nieuwere modellen zijn behoorlijk stil. Helemaal afsluiten lijkt me zoals hierboven gezegd niet wenselijk, en zoveel ruimte heb je er ook niet voor. Ik zou een deurtje plaatsen en deze op een kier houden zodat je het geluid toch wat dempt, maar de warmte wel weg kan. Vergeet niet dat zo'n ding 40-60-90 graden wordt, afhankelijk van je wasprogramma.webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]
Verder +1 voor je aanrechtblad met bijpassende beker
Ik denk dat je te weinig ruimte hebt om echt veel winst te behalen. Bij ons staat de wasmachine in een losse ruimte in de keuken met een simpele tussendeur. Met deur dicht is het geluid acceptabel, je kunt dan gewoon een gesprek voeren ernaast. Deur op een kier is al flink geluid.webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]
Vraagje,
Nieuwe vaatwasser binnen, inbouw netjes frontje erop… aansluiten…
Oh kak aansluiten…
Mijn vorige vaatwasser had geen waterstop en mijn nieuwe wel…
Nu heb ik het volgende:
:strip_exif()/f/image/MdGBsPjScJwQpYvwKbos0Fuw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij moet naar beneden gaan wijzen (niet genoeg ruimte om hem aan te sluiten), in de kraan is geen beweging te krijgen dus ik dacht zijn er misschien koppel stukjes dat ik hem 90 graden naar beneden krijg? Zoek tocht levert weinig op…
Of hebben jullie wellicht andere tips?
Ps. Dit beun werk is van mijn voorganger… even voor de goede orde
Oh kak aansluiten…
Nu heb ik het volgende:
:strip_exif()/f/image/MdGBsPjScJwQpYvwKbos0Fuw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij moet naar beneden gaan wijzen (niet genoeg ruimte om hem aan te sluiten), in de kraan is geen beweging te krijgen dus ik dacht zijn er misschien koppel stukjes dat ik hem 90 graden naar beneden krijg? Zoek tocht levert weinig op…
[ Voor 4% gewijzigd door .Vii op 23-06-2022 19:27 ]
los halen en recht zetten, iets anders zou ik niet doen, zo is de kans dat je beluchter gaat lekken volgens mij ook wat groter dan bij naar beneden wijzen. in het ergste geval zou ik de boel bij de knel los maken en heel de muurplaat vervangen..Vii schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:27:
Vraagje,
Oh kak aansluiten…
Nu heb ik het volgende:
[Afbeelding]
Iemand hier ervaring met ramen zonder ventilatieroosters maar met een bepaalde 'ventilatiestand'?
Is zoiets een goede bruikbare functie (die ook waterdicht is)?
Check, in de kiepstand een haakje aan de bovenzijde zodat je het raam in 5 standen van 2~10mm kan openen ofzo. Jouw vraag is of het waterdicht is, dat is zeker geen issue. Denk dat wij liever roosters hadden gehad op bijvoorbeeld de beganegrond voor inbraakbeveiliging. Dus overall wel bruikbaar maar denk dat we liever roosters hadden gehad.NeutraleTeun schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:28:
Iemand hier ervaring met ramen zonder ventilatieroosters maar met een bepaalde 'ventilatiestand'?
Zou het geen maximaalthermostaat of maximaalbeveiliging kunnen zijn? Bij mij zit in het voedingsnoer van de vloerverwarming pomp een klein kastje met een metalen contact welke aan de verdeler gemonteerd is (aan de buitenzijde). Als deze een bepaalde temperatuur meet (dacht +60 graden oid) dan stopt de vloerverwarmingspomp om schade aan de vloer te voorkomen.LED-Maniak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:49:
Edit:
Zoiets: https://www.techniekwebsh...ansl-snoer-en-steker.html
Wellicht een andere uitvoering maar dezelfde toepassing?
[ Voor 9% gewijzigd door titan1901 op 23-06-2022 22:24 ]
Maar dat is toch ook al mechanisch met de thermostaatknop linksonder?titan1901 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:21:
[...]
Zou het geen maximaalthermostaat of maximaalbeveiliging kunnen zijn? Bij mij zit in het voedingsnoer van de vloerverwarming pomp een klein kastje met een metalen contact welke aan de verdeler gemonteerd is (aan de buitenzijde). Als deze een bepaalde temperatuur meet (dacht +60 graden oid) dan stopt de vloerverwarmingspomp om schade aan de vloer te voorkomen.
Dit is de verdeler:

Ik word er nog niet helemaal wijs uit hoe het werkt.
Volgens mij moet ik de aanvoer onderaan aansluiten en de retour bovenaan. Dan regel je de temperatuur van de vloer met de thermostaatknop.
Maar dan zit er ook nog een retourventiel bovenaan. Is dit om hem "LTV" te maken? Dat je de hoeveelheid retourwater kan knijpen? Of waar dient hij voor? Hydraulisch neutraal/actief te maken? Of is dit geen LTV model...

We hebben hier draaikiepramen met ook een ventilatiestand. Daar moet je niet al te veel van voorstellen. Capaciteit is erg laag. Ooit als ik de ramen ga vervangen zet ik er direct roosters in.NeutraleTeun schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:28:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Klopt, de thermostaatknop gebruik je om de temperatuur van het water dat de vv in gaat in te stellen. De maximumbeveiliging (naam zegt het al) is een secundaire beveiliging om evt schade te voorkomen als de temperatuur onverhoopt toch te veel zou oplopen.LED-Maniak schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:24:
[...]
Maar dat is toch ook al mechanisch met de thermostaatknop linksonder?
Dit is de verdeler:
[Afbeelding]
Ik word er nog niet helemaal wijs uit hoe het werkt.
Volgens mij moet ik de aanvoer onderaan aansluiten en de retour bovenaan. Dan regel je de temperatuur van de vloer met de thermostaatknop.
Maar dan zit er ook nog een retourventiel bovenaan. Is dit om hem "LTV" te maken? Dat je de hoeveelheid retourwater kan knijpen? Of waar dient hij voor? Hydraulisch neutraal/actief te maken? Of is dit geen LTV model...![]()
Je andere vraag kan ik niet beantwoorden, daar schiet ook mijn kennis tekort. Ik vermoed om de retour te kunnen knijpen en daarmee de verblijfsduur van het water in het systeem te vegroten (en daarmee de mogelijkheid om voldoende warmte af te kunnen geven).
Dank voor alle reacties allemaal! De machine is ansich wel stil te noemen maar aangezien ook onze huiskamer er meter of 4 vanaf is, kan het soms wel storend zijn. Het deurtje komt er sowieso, misschien dat ik het dan eerst even aan zie hoe het dan is. Een volgende stap zou dan kunnen zijn om er een isolatiemat op de deur of rondom te plakken. De warmte/afvoer-afvoer is goed punt, dat neem ik mee.Zwartoog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Hoeveel herrie maakt hij werkelijk? Nieuwere modellen zijn behoorlijk stil. Helemaal afsluiten lijkt me zoals hierboven gezegd niet wenselijk, en zoveel ruimte heb je er ook niet voor. Ik zou een deurtje plaatsen en deze op een kier houden zodat je het geluid toch wat dempt, maar de warmte wel weg kan. Vergeet niet dat zo'n ding 40-60-90 graden wordt, afhankelijk van je wasprogramma.
Verder +1 voor je aanrechtblad met bijpassende beker
De bijpassende beker had ik even gemist, ik moest even terug scrollen
Ik wil graag gipsplaten ophangen aan het plafond. Het is een klein stukje van 1,10 bij 4 meter ongeveer. Nu heb je gipsplaten met Afgeschuinde Kant of Ronde Kant. Ik kan niet zo goed vinden welke ik moet hebben en waarom, dus AK of RK. Afwerking is daarna met gaasband en gips en dan vervolgens schilderen.
Volgens mij (ik kan het nie theel goed zien) zit de kraan met een knelfitting vast..Vii schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:27:
Vraagje,
Oh kak aansluiten…
Nu heb ik het volgende:
[Afbeelding]
Dus een knelknietje halen en je kraan staat recht.
Kijk ook even of je waterstop er wel onderpast anders moet je eerst met een knel nog naar boven, dan de knie (of je moet je koper buigen) en dan de kraan
webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:00:
[...]
Dank voor alle reacties allemaal! De machine is ansich wel stil te noemen maar aangezien ook onze huiskamer er meter of 4 vanaf is, kan het soms wel storend zijn. Het deurtje komt er sowieso, misschien dat ik het dan eerst even aan zie hoe het dan is. Een volgende stap zou dan kunnen zijn om er een isolatiemat op de deur of rondom te plakken. De warmte/afvoer-afvoer is goed punt, dat neem ik mee.
De bijpassende beker had ik even gemist, ik moest even terug scrollenVerrek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cMCtZgvWv26l0EBzy8Nz3vJg.png?f=user_large)
RTFM

Outside the boxVliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:38:
[...]
Ik vind die wel een mooie out-of-the-box oplossing![]()
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik wil 2 wastafels verwijderen.
Het knietje zoals op de foto lijkt aan de muur in een knelfitting gedraaid, en aan de kraanzijde met een gewone fitting.
Ik heb de moer aan de kraanzijde losgedraaid en daar een afsluit-dop ingedraaid.
Over een maand of 8 wordt de waterleiding pas aangepakt en nieuwe wastafels geplaatst.
Blijkbaar is door het bewegen, er toch wat ruimte gekomen in de knelfitting aansluiting.
En elke 30 seconden of zo, komt er een druppeltje uit.
Ik durf niet goed de knelfitting nog wat aan te draaien, bang dat ik ben dat ik het alleen maar erger maak.
Is er een manier om toch dit druppelen te stoppen?
Zou ik bijvoorbeeld met een soldeerbout kunnen kijken of ik wat soldeer-tin in de minieme opening kan laten vloeien?
Of bestaat er iets van een lijm of pasta die je voor dit soort kleine lekkages zou kunnen gebruiken?
De foto is van de wastafel waar ik de klus nog moet uitvoeren.
Het knietje zoals op de foto lijkt aan de muur in een knelfitting gedraaid, en aan de kraanzijde met een gewone fitting.
Ik heb de moer aan de kraanzijde losgedraaid en daar een afsluit-dop ingedraaid.
Over een maand of 8 wordt de waterleiding pas aangepakt en nieuwe wastafels geplaatst.
Blijkbaar is door het bewegen, er toch wat ruimte gekomen in de knelfitting aansluiting.
En elke 30 seconden of zo, komt er een druppeltje uit.
Ik durf niet goed de knelfitting nog wat aan te draaien, bang dat ik ben dat ik het alleen maar erger maak.
Is er een manier om toch dit druppelen te stoppen?
Zou ik bijvoorbeeld met een soldeerbout kunnen kijken of ik wat soldeer-tin in de minieme opening kan laten vloeien?
Of bestaat er iets van een lijm of pasta die je voor dit soort kleine lekkages zou kunnen gebruiken?
De foto is van de wastafel waar ik de klus nog moet uitvoeren.
:strip_exif()/f/image/8oGJsXXSKjhdVeTZQjdAKojM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt de lekkende knelkoppelimg gerust loshalen en er een blindkapje opzetten.
Kan je weinig fout aan doen, gebruik wel 2 passende sleutels.
Dit soort blindkapje bedoel ik, maat nog even nameten.
https://www.toolstation.n...ekhiN5jDdPgxoCos4QAvD_BwE
Wel Eerst water afzetten en aflaten 😉
Ik kan dit beamen. Als relatieve leek op klusgebied heb ik me eraan gewaagd. Koop een emmer fill and finish (let op: fill, niet fix) bij de bouwmaat (online bestellen en afhalen kan zonder pas). In theorie kun je dit met een roller aanbrengen, maar dat vond ik in de praktijk tegenvallen, dus uiteindelijk toch met troffel+plakspaan+spackmes aan de gang gegaan. Je kunt een beetje water bijmengen (goed mixen met een mixstaaf) om het smeuiger te maken. Mijn muren waren al vlak, net als bij jou zo te zien, dus je hebt maar een dun laagje nodig. Focus niet te veel op streepvrij krijgen, want die schuur je er later zo vanaf. Schuren (vies werkje) en afborstelen, en voila en prachtige ondergrond voor een likje verf (vergeet de voorstrijk niet).Jfwiet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:41:
[...]
Mocht je zelf handig zijn, wees dan niet bang om het te 'stucen'. Je brengt op dit soort muren echt maar een finish laagje aan, schuren-schuren-schuren en dan nog een keer bijwerken en het is schilderklaar.
Zoekterm op youtube is skimcoat, meeste brengen het aan met een roller maar je kan gewoon kant-en-klare emmers kopen bij de hornbach en met de hand gewoon aanbrengen.
Als alternatief voor fill and finish schijn je ook Gyproc stucpasta bij de Gamma, of Knauf stucpasta bij Hornbach, of Alabastine Muurglad, te kunnen gebruiken, maar die leken mij relatief duurder per hoeveelheid, al is het daadwerkelijke verbruik per m2 lastig in te schatten.
Ik zou AK nemen. Met een plaat van 120x240 heb je 2 platen nodig en alleen een naad in het midden. Mijn veronderstelling is dat je platen met ronde kant geheel moet stuccen, bij de AK variant kun je alleen de naad vullen en afwerken.mierenfokker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil graag gipsplaten ophangen aan het plafond. Het is een klein stukje van 1,10 bij 4 meter ongeveer. Nu heb je gipsplaten met Afgeschuinde Kant of Ronde Kant. Ik kan niet zo goed vinden welke ik moet hebben en waarom, dus AK of RK. Afwerking is daarna met gaasband en gips en dan vervolgens schilderen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
bij ak is er ruimte voor gasband plus naadvulling zonder dat het dikker dan de plaat hoeft te wordenmierenfokker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:41:
RK wordt vaak of gekit en geschilderd of volledig gestuct
rk is doorgaan 9,5 mm en AK is doorgaans 12,5mm
in de meeste gevallen zou ik AK of zelfs 4AK platen plaatsen.
mocht je nog twijfelen, hier wat leesvoer.
https://www.bouwbestel.nl...en-rk-of-ak-verschil.html
In 2 buisjes van de kraan zat de fitting ook met een knelkoppeling vast en die was er helemaal ingedrukt.Jeweetje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:43:
Je kunt de lekkende knelkoppelimg gerust loshalen en er een blindkapje opzetten.
Niet dat dit per sé iets zegt over het feit of ik de andere knelkoppeling veilig kan vervangen.
Maar het liefst blijf ik er vanaf. Straks breekt er iets, of gaat er iets anders mis.
Ik durf het niet aan.
Het wordt niet de definitieve afsluiting, want ik laat er begin volgend jaar door een loodgieter een andere kraan plaatsen.
Dus ik wil toch voor een tijdelijke reparatie gaan.
Vandaar de vraag over dichtsolderen of lijm/pasta of zoiets.
Waarom geen stucplaat, waar ze ook voor bedoeld zijn. Scheelt ook weer voorstrijken dat dan niet nodig is. Iets ruimte tussen de platen houden en je zit goed.mierenfokker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:41:
Pay peanuts get monkeys !
Dit weekend gaan we de elektra afmonteren in de meterkast. Maar net de deal van mijn leven gevonden qua isolatiemateriaal bij de lokale Gamma.
Isover Isocomfort 35 Rd 4,55 a 24EU per rol
Perfect om de voorzolder te isoleren.
:strip_exif()/f/image/GuwF0FcncFO6em5LIzWl1okI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D5ib0q15YdRNhFu7hNjenjzt.jpg?f=fotoalbum_large)
Isover Isocomfort 35 Rd 4,55 a 24EU per rol
:strip_exif()/f/image/GuwF0FcncFO6em5LIzWl1okI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D5ib0q15YdRNhFu7hNjenjzt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6JRCeJSEZZsg7p4Izujfmuj0.jpg?f=fotoalbum_large)
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Mag de wasmachine op rubbers staan?webber87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]
Bij sommige merken mag dit namelijk niet.
Het kan ook geluid verergeren. Even de hand leiding napluizen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Eindelijk weer stapjes gemaakt... 12.5 kuub piepschuim(28cm).
Ik vind het wel spannend. Als je er overheen loopt kraakt het en hier en daar veer het wel wat in. Vooral daar waar het bij de randen ligt(al heb ik wat ruimte genomen)
Er gaat nog wel 11cm beton over dus met 200kg/m2 erop zal het vast het piepschuim omlaag drukken.
Ik snap nu waarom mensen schuimbeton storten. Wel duurder en isolatie is stuk minder, maar stukken sneller.
Ik vind het wel spannend. Als je er overheen loopt kraakt het en hier en daar veer het wel wat in. Vooral daar waar het bij de randen ligt(al heb ik wat ruimte genomen)
Er gaat nog wel 11cm beton over dus met 200kg/m2 erop zal het vast het piepschuim omlaag drukken.
Ik snap nu waarom mensen schuimbeton storten. Wel duurder en isolatie is stuk minder, maar stukken sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2022 17:46 ]
Mooi werkLED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:42:
Eindelijk weer stapjes gemaakt... 12.5 kuub piepschuim(28cm).
[Afbeelding]
Ik denk dat de isolatie waarde van je piepschuim aardig in de buurt komt van mijn schuimbeton.
Als je er nog een laagje op doet ben je er wel..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hiermee lijk je te zeggen dat schuimbeton beter isoleert... of zie ik dat verkeerd?Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:01:
[...]
Mooi werk![]()
Ik denk dat de isolatie waarde van je piepschuim aardig in de buurt komt van mijn schuimbeton.
Als je er nog een laagje op doet ben je er wel..
Ik heb geen idee, dus ik weet het ook niet.
Kleine sarcasme gok ik zo.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:18:
[...]
Hiermee lijk je te zeggen dat schuimbeton beter isoleert... of zie ik dat verkeerd?
Ik heb geen idee, dus ik weet het ook niet.
Ik zit hiermee op een Rd van 7.7. Schuimbeton komt lang niet zo ver. Uit mijn hoofd zit je op 4 met 50cm dik schuimbeton.
Klopt ik zit tussen de 8 en 10 met mijn schuimbetonLED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:46:
[...]
Kleine sarcasme gok ik zo.
Ik zit hiermee op een Rd van 7.7 schuimbeton komt lang niet zo ver. Uit mijn hoofd zit je op 4 met 50cm dik beton.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Daar heb je een meter voor afgegraven of wat?Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Klopt ik zit tussen de 8 en 10 met mijn schuimbeton
Nee ik had nogal wat kruipruimte en een stuk kelder van een dikke meter diep.LED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:48:
[...]
Daar heb je een meter voor afgegraven of wat?
Grootste deel zit tussen de 70 en 80 cm en het gedeelte van de kelder 4 bij 2 meter zit op meer dan een meter met nog een bult puin eronder.
R waarde was 1 per 10 cm schuimbeton.
Het was of meer beton of zand erin brengen, nou blubber het dan maar vol met schuimbeton wel zo makkelijk.
Want schuimbeton kost niet zo duur, qua euro's, in geld en zo...?
Punctuality is the politeness of kings
Het viel mij eigenlijk mee, ze zijn twee keer geweest want die dikte kon niet in 1 keer.dreamscape schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:55:
Want schuimbeton kost niet zo duur, qua euro's, in geld en zo...?
Dus 2 keer een volle betonwagen en 2x die schuimbetonmixauto.
Dat was dus 2x 2 man en ikzelf in huis dat schuimbeton met de slang op zijn plek blubberen en daarna even vlak trekken.
Hadden we nog 2 cm te weinig ook maar dat is opgelost met de anhydriet gietvloer die is wat dikker geworden gelijk ook iets meer massa voor de vloerverwarming.
Maar alleen de schuimbeton was 2000,- euro en twee keer anderhalf uur werk.
Als ik dan bedenk wat het aan tijd, moeite en geld gekost had om er eerst zand in te brengen vond ik het wel een prima oplossing.
Hmm de quotes die ik recent daarvoor kreeg waren een stuk hoger(~8k voor 40cm schuimbeton met vloerverwarming voor 42m2).
Ik heb ~40cm ruimte. Qua totaalgewicht(11500kg vs 13500kg voor lichtste type schuimbeton á 600kg/kuub), prijs(komt naar verwachting nu uit op ~4900 euro). en isolatiewaarde(Rd 7.7 vs 4) kom ik nu beter uit dan schuimbeton+zandcement dekvloer. Maar het kost wel veel meer tijd in mijn eentje.
Ik heb ~40cm ruimte. Qua totaalgewicht(11500kg vs 13500kg voor lichtste type schuimbeton á 600kg/kuub), prijs(komt naar verwachting nu uit op ~4900 euro). en isolatiewaarde(Rd 7.7 vs 4) kom ik nu beter uit dan schuimbeton+zandcement dekvloer. Maar het kost wel veel meer tijd in mijn eentje.
[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2022 19:35 ]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/