[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 229 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:28:
Hmm de quotes die ik recent daarvoor kreeg waren een stuk hoger(~8k voor 40cm schuimbeton met vloerverwarming voor 42m2).

Ik heb ~40cm ruimte. Qua totaalgewicht, prijs en isolatiewaarde kom ik nu beter uit dan schuimbeton+zandcement dekvloer(komt naar verwachting nu uit op ~4900 euro). Maar het kost wel veel meer tijd in mijn eentje.
Schuimbeton was 2000 zelf meehelpen

Vloerverwarming was iets over de 1000 zelf gelegd

Anhydrietvloer was ook iets over de 1000 alleen toegekeken.
Maar afgezet tegen zandcement ontloopt dat elkaar niet zoveel in prijs.

De pvc vloer was nog het duurste per vierkante meter geloof ik...
Het was een goeie 35 vierkante meter en dat was vorig jaar om deze tijd.

Daarna zijn de prijzen ook wel behoorlijk gestegen volgens mij.

Tja en qua gewicht het is hier geen probleem, maar als je vochtig zand afgraaft en schuimbeton terugplaatst zou je met het gewicht wel uit moeten komen wat betreft bodemdruk lijkt mij.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:51

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Kleine sarcasme gok ik zo. :p

Ik zit hiermee op een Rd van 7.7. Schuimbeton komt lang niet zo ver. Uit mijn hoofd zit je op 4 met 50cm dik schuimbeton.
Het moet afgelopen zijn met dat sarcasme! :P
Ik lees echt alles serieus, kan er niks aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Het moet afgelopen zijn met dat sarcasme! :P
Ik lees echt alles serieus, kan er niks aan doen.
Maar een geluk dat het geen sarcasme was maar wel serieus 8)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 14:51

Pubbert

random gestoord

.Vii schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:27:
Vraagje,

Nieuwe vaatwasser binnen, inbouw netjes frontje erop… aansluiten…

Oh kak aansluiten…

Mijn vorige vaatwasser had geen waterstop en mijn nieuwe wel…

Nu heb ik het volgende:
[Afbeelding]

Hij moet naar beneden gaan wijzen (niet genoeg ruimte om hem aan te sluiten), in de kraan is geen beweging te krijgen dus ik dacht zijn er misschien koppel stukjes dat ik hem 90 graden naar beneden krijg? Zoek tocht levert weinig op…

Of hebben jullie wellicht andere tips?

Ps. Dit beun werk is van mijn voorganger… even voor de goede orde :)
Dit is teveel of te weinig teflon. Losdraaien en er zonder teflon weer opdraaien. Komtie dan wel mooi naar beneden uit? Dan weer los en 5 rondjes teflon erop. Komtie niet mooi uit zonder teflon, dan zou ik 2/3 extra rondjes teflon doen, ook richting de rand. Mogelijk haal je het dan wel. Past keer proberen en daarna goed checken of ie dicht is

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:02
Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:00:
[...]

In 2 buisjes van de kraan zat de fitting ook met een knelkoppeling vast en die was er helemaal ingedrukt.
Niet dat dit per sé iets zegt over het feit of ik de andere knelkoppeling veilig kan vervangen.
Maar het liefst blijf ik er vanaf. Straks breekt er iets, of gaat er iets anders mis.
Ik durf het niet aan.
Het wordt niet de definitieve afsluiting, want ik laat er begin volgend jaar door een loodgieter een andere kraan plaatsen.

Dus ik wil toch voor een tijdelijke reparatie gaan.
Vandaar de vraag over dichtsolderen of lijm/pasta of zoiets.
Het koper is geoxideerd, daar gaat geen soldeer op hechten. Met 1 sleutel bochtstuk vasthouden en met de andere de knel met minimale kracht een minimaal stukje aandraaien. Een mm zal ws genoeg zijn, Je kunt weinig fout doen.

Of je kunt wachten tot kalk en oxidatie je lekkage dicht, dit wil nog weleens het geval zijn bij iets tranende koppelingen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 08-05 21:36
reductio schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Ik kan dit beamen. Als relatieve leek op klusgebied heb ik me eraan gewaagd. Koop een emmer fill and finish (let op: fill, niet fix) bij de bouwmaat (online bestellen en afhalen kan zonder pas). In theorie kun je dit met een roller aanbrengen, maar dat vond ik in de praktijk tegenvallen, dus uiteindelijk toch met troffel+plakspaan+spackmes aan de gang gegaan. Je kunt een beetje water bijmengen (goed mixen met een mixstaaf) om het smeuiger te maken. Mijn muren waren al vlak, net als bij jou zo te zien, dus je hebt maar een dun laagje nodig. Focus niet te veel op streepvrij krijgen, want die schuur je er later zo vanaf. Schuren (vies werkje) en afborstelen, en voila en prachtige ondergrond voor een likje verf (vergeet de voorstrijk niet).

Als alternatief voor fill and finish schijn je ook Gyproc stucpasta bij de Gamma, of Knauf stucpasta bij Hornbach, of Alabastine Muurglad, te kunnen gebruiken, maar die leken mij relatief duurder per hoeveelheid, al is het daadwerkelijke verbruik per m2 lastig in te schatten.
Heel erg bedankt, ook jou @Jfwiet . Ik denk dat ik dit gewoon ga doen. Kan ik dit direct aanbrengen op de muur of schuur ik die toch alvast mooi glad?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:28:
Hmm de quotes die ik recent daarvoor kreeg waren een stuk hoger(~8k voor 40cm schuimbeton met vloerverwarming voor 42m2).

Ik heb ~40cm ruimte. Qua totaalgewicht(11500kg vs 13500kg voor lichtste type schuimbeton á 600kg/kuub), prijs(komt naar verwachting nu uit op ~4900 euro). en isolatiewaarde(Rd 7.7 vs 4) kom ik nu beter uit dan schuimbeton+zandcement dekvloer. Maar het kost wel veel meer tijd in mijn eentje.
laat je de betonvloer vlinderen/polieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ben2513 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Heel erg bedankt, ook jou @Jfwiet . Ik denk dat ik dit gewoon ga doen. Kan ik dit direct aanbrengen op de muur of schuur ik die toch alvast mooi glad?
FF met een stekmes of oud spackmes eventuele uitstulpingen afsteken, maar als het al eens behangen is geweeest zijn die er al eens af gehaald. (als die er al waren) Op de foto lijkt het dat er nog heel erg veel papierresten op die muren zitten.. Dat zou ik er toch nog wat beter afhalen. Behalve dat je een twijfelachtige hechtlaag achter je mooie filmlaagje krijgt heb je ook de kans dat er tijdens het filmen stukjes los komen en het smeren gaat bemoeilijken. En grote gaten zou ik 1 of 2 dagen vantevoren dichtmaken met wat muurvuller oid.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 24-06-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 09:36
.Vii schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:27:
Vraagje,

Nieuwe vaatwasser binnen, inbouw netjes frontje erop… aansluiten…

Oh kak aansluiten…

Mijn vorige vaatwasser had geen waterstop en mijn nieuwe wel…

Nu heb ik het volgende:
[Afbeelding]

Hij moet naar beneden gaan wijzen (niet genoeg ruimte om hem aan te sluiten), in de kraan is geen beweging te krijgen dus ik dacht zijn er misschien koppel stukjes dat ik hem 90 graden naar beneden krijg? Zoek tocht levert weinig op…

Of hebben jullie wellicht andere tips?

Ps. Dit beun werk is van mijn voorganger… even voor de goede orde :)
Uit eindelijk mijn handen er niet aan durven te branden en de loodgieter gebeld.

Die draaide hem dus een kwart slag met als gevolg dat 5 knel koppelingen die eronder zaten ook begonnen te lekker :|

Uurtje verder en het was gelukkig allemaal weer dicht :-). Toch blij dat ik even voor de loodgieter ben gegaan… mijn mantra dus gewoon blijven volgen: klussen doe ik veel maar van water en gas blijf ik af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:01:

Maar alleen de schuimbeton was 2000,- euro en twee keer anderhalf uur werk.
Mag ik vragen door welk bedrijf je dit hebt laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
twain4me schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:15:
[...]

laat je de betonvloer vlinderen/polieren?
Dat is inderdaad wel het idee. Geen verdere eindlaag.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Mag ik vragen door welk bedrijf je dit hebt laten doen?
Noorder Isolatie Beton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Slechts 3 uur rijden van mij vandaan.

Verdomme, nou ben ik zelf niet serieus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 16:33
Ik wil een IKEA Applaro tuinset gaan schuren en lakken in een andere kleur. Het is Acacia hout, een soort goedkoop hardhout. Zou het slimmer zijn deze te lakken of te beitsen? Ik zie dat er ook een soort whitewash beitsen bestaan, wat het hout wellicht meer laat ademen, en langer mee gaat.

Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 11:49
ben2513 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Ondergrond moet zo schoon mogelijk zijn voor de hechting en het gaat om alles wat uitsteekt wat je weg moet halen. Kleine gaten/krassen smeer je in 1 keer weg.

Advies is wel om een stuc primer aan te brengen.

Nadeel van dit verhaal is toch dat je best wat gereedschap aanschaft. Kan je trouwens adviser te kijken naar een spackmes ipv een stuc spaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Seafarer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Mag de wasmachine op rubbers staan?
Bij sommige merken mag dit namelijk niet.
Het kan ook geluid verergeren. Even de hand leiding napluizen.
Haha, je bent de tweede die verwijst naar de handleiding ;-) Het staat inderdaad op rubbers, maar het centrifugeren is luider dan wassen maar niet abnormaal. De rubbers helpen wel iets. Al kan dat ook wensdenken en daarmee subjectief zijn. Ga de handleiding maar eens opsnorren ;) Goede tip _/-\o_k Ook met de isolatie rondom zal ik rekening houden met de afvoer van de warmte en vocht.

Ik zal t.z.t. laten weten hoe ik het heb opgelost en met welke compromissen.

[ Voor 17% gewijzigd door webber87 op 25-06-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Wij hebben een trapkast welke deels onder de grond ligt, het kan er soms vochtig zijn. Nu wil ik de wanden en vloer hiervan behandelen zodat er geen vocht binnen kan komen alleen kan ik niet goed vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken. Heeft iemand hier ervaring mee?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

RevellNL schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:04:
Wij hebben een trapkast welke deels onder de grond ligt, het kan er soms vochtig zijn. Nu wil ik de wanden en vloer hiervan behandelen zodat er geen vocht binnen kan komen alleen kan ik niet goed vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Huis lucht die warmer is dan je kelderwand zal altijd condenseren. Ook als je er voor 1000 euro peperduur spul op smeert.
Dus controleer ook even hoe de lucht stromingen zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:08
aapjuh99 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:48:
Vanochtend een geul gegraven voor de mantelbuis en elektra. Deeltje drie wordt leuker, namelijk de elektra aansluiten, dat is niet zo moeilijk. 😜 Het terugplaatsen van de stenen viel zwaar tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo vanochtend het hoofdstuk elektra naar de schuur afgerond met een nieuwe groep. Hier ben ik heel trots op 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJjEJtJQeTIi3DeskcxfIMsqEmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtAodV11SKFYU1TGzwfTILm2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLho2G_7Qv7yn4buUzfZubkjRY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OQ2enLxyxTnYumzsAi8cYzH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6P5Yq3WD5P5Mpr2Qla5K9CsB-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pwmr9F5yxHBba1aQwiZ8rCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HyQp4470RvmQyedsUIvn-hTX7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK45GBcKKUASPiN0vvy80HFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6vho6zzdMnUcroeizoQ8PRwMmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08TJBkOlPH11HXofTrASd3Aw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHfW8pTFMP_tVQpOS3lXoouw39Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSoDUmfezvLqL8wmJTsjs1tP.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:22

thijsco19

KTM 990 SMT

@aapjuh99 De uitgaande fasedraad van je eerste automaat zou ik even opnieuw doen. Daar lijkt een heel stuk koper bloot te liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 26-06-2022 11:33 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-05 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnGKbypKFMKTe1uwtQxed3qHITs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz1Hk3i6iXCF428CKb5zmwzp.jpg?f=fotoalbum_large
Vraagje:
Hoe krijg ik deze buts weer netjes? Aflak is Sigma hoogglans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
@aapjuh99 Misschien een idee op die buitengroep t.z.t. op een eigen aardlekautomaat te zetten. Stel dat je tuinverlichting gaat lekken ofzo, dan zit je niet gelijk in het donker. Of met een vriezer die zonder stroom komt te staan als je net op vakantie bent (spreek uit ervaring :'( ).

Iets anders dat misschien een probleem kan zijn is dat je 20A op je PV kan invoeren. Afhankelijk van je hoofdzekering (ik gok even 1x40A) zou er 60A door je aardlekschakelaars kunnen lopen, die slechts geschikt zijn voor 40A. Maar dat is meer een dingetje voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
thijsco19 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:33:
@aapjuh99 De uitgaande fasedraad van je eerste automaat zou ik even opnieuw doen. Daar lijkt een heel stuk koper bloot te liggen.
Je hebt gelijk! Ga het gelijk aanpassen.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
Binnenkort wordt hier het dak van een ongeïsoleerde kapschuur vervangen. De dakpannen gaan er af en er komen dakpanplaten op. De bedoeling is dat onder de tengels spinvliesfolie komt, maar nu kom ik er niet helemaal uit welk type ik moet hebben. Ik zie folies met uiteenlopende oppervlaktemassa's van 125 tot 200 gr/m2. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wanneer kies je voor welk type? Via Google word ik ook niet veel wijzer.

[ Voor 4% gewijzigd door .joepiedepoepie op 26-06-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:38
aapjuh99 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Zo vanochtend het hoofdstuk elektra naar de schuur afgerond met een nieuwe groep. Hier ben ik heel trots op 😊

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt het dat het in feite gewoon aarde, fase en 0 aansluiten is net zoals met een stopcontact? Zit te twijfelen of ik het zelf doe of laat doen.

Heb hier ook een aantal groepen getrokken maar nog niet aangesloten (al wel eerder de groepen zelf laten plaatsen met nieuwe meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:13
.joepiedepoepie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:14:
Binnenkort wordt hier het dak van een ongeïsoleerde kapschuur vervangen. De dakpannen gaan er af en er komen dakpanplaten op. De bedoeling is dat onder de tengels spinvliesfolie komt, maar nu kom ik er niet helemaal uit welk type ik moet hebben. Ik zie folies met uiteenlopende oppervlaktemassa's van 125 tot 200 gr/m2. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Wanneer kies je voor welk type? Via Google word ik ook niet veel wijzer.
125 tot 200 zegt iets over de sterkte. Maar jij hebt helemaal geen spinvliesfolie nodig als je geïsoleerde dakpanplaten cq sandwichpanelen gaat plaatsen. Die kunnen zo rechtstreeks op de spanten/sporen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
PolderPloer! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:00:
[...]

125 tot 200 zegt iets over de sterkte. Maar jij hebt helemaal geen spinvliesfolie nodig als je geïsoleerde dakpanplaten cq sandwichpanelen gaat plaatsen. Die kunnen zo rechtstreeks op de spanten/sporen
En wat als de dakpanplaten niet geïsoleerd zijn? Want daar ging dus de vraag over... 😆

Op een andere schuur liggen damwandplaten en door condensatie lekt daar behoorlijk water af in de winter. Omdat daar geen dakbeschot onder zit is dat geen probleem en lekt het water gewoon op de bestrating, maar bij de kapschuur zit wel dakbeschot en ik wil voorkomen dat dat nat wordt door condensatie.

[ Voor 28% gewijzigd door .joepiedepoepie op 26-06-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:13
.joepiedepoepie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:26:
[...]

En wat als de dakpanplaten niet geïsoleerd zijn? Want dat was dus de vraag... 😆

Op een andere schuur liggen damwandplaten en door condensatie lekt daar behoorlijk water af in de winter. Omdat daar geen dakbeschot onder zit is dat geen probleem en lekt het water gewoon op de bestrating, maar bij de kapschuur zit wel dakbeschot en ik wil voorkomen dat dat nat wordt door condensatie.
Nou dan zou ik adviseren sandwichpanelen erop te doen, ben je in 1 keer van alles af. Waarom dakpannen vervangen voor dakplaten die ook ongeisoleerd zijn. Dan ga je er alleen maar op achteruit qua condens en isolatie. Tenzij de dakpannen echt niet meer kunnen, veel breuk, stormschade of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:42

Pixeltje

Woo-woohoo!

einz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:00:
[...]

Klopt het dat het in feite gewoon aarde, fase en 0 aansluiten is net zoals met een stopcontact? Zit te twijfelen of ik het zelf doe of laat doen.

Heb hier ook een aantal groepen getrokken maar nog niet aangesloten (al wel eerder de groepen zelf laten plaatsen met nieuwe meterkast).
No offense, maar als dit je vraag is zou ik het laten doen. Je wilt geen foutjes maken in je groepenkast.

Als je een installateur bij je hebt kun je altijd vragen of jij het kan aansluiten en hij je controleert, op die manier leer je er wel iets van maar is het risico klein.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
PolderPloer! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Nou dan zou ik adviseren sandwichpanelen erop te doen, ben je in 1 keer van alles af. Waarom dakpannen vervangen voor dakplaten die ook ongeisoleerd zijn. Dan ga je er alleen maar op achteruit qua condens en isolatie. Tenzij de dakpannen echt niet meer kunnen, veel breuk, stormschade of wat dan ook.
Dat gaat sowieso niet gebeuren. De schuur hoeft niet geïsoleerd te worden omdat er landbouwvoertuigen onder staan. Het is simpelweg de meerprijs niet waard. De reden dat de dakpannen van het dak moeten is vanwege de slechte staat en het feit dat er in het najaar zonnepanelen op komen en ik niet over 3 jaar alles wil verwijderen omdat de dakpannen voor lekkage zorgen.

Kunnen we aub teruggaan naar de initiële vraag?

[ Voor 3% gewijzigd door .joepiedepoepie op 26-06-2022 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
einz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:00:
[...]

Het stelt niet zoveel voor. Stuur eens wat foto’s van je meterkast met de type aanduiding van je zekeringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

.joepiedepoepie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:26:
[...]

En wat als de dakpanplaten niet geïsoleerd zijn? Want daar ging dus de vraag over... 😆

als er zonnepanelen boven komen zal de condens minder zijn omdat de nachtelijk uitstraling waardoor die platen zo koud worden dan met name grip heeft op de zonnepanelen. niet dat ik er dan geen spinvlies onder zou doen, maar gewoon leuk om te weten :+

ik zou gewoon de goedkoopste pakken die spinvlies is toch volledig ondersteund door het dakbeschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:38
Pixeltje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:32:
[...]

No offense, maar als dit je vraag is zou ik het laten doen. Je wilt geen foutjes maken in je groepenkast.

Als je een installateur bij je hebt kun je altijd vragen of jij het kan aansluiten en hij je controleert, op die manier leer je er wel iets van maar is het risico klein.
Oh ik ben niet gek hoor, juist omdat het de meterkast is wil ik het allemaal even goed uitzoeken en dubbelchecken. Nu ik dit langs zie komen daar even mooi de kans voor.

Voor de meterkast werken had ik al geen zin in, dus heb destijds een nieuwe laten plaatsen met hierin extra groepen (twee loze, een kookgroep en een voor buiten) Inmiddels wel gelegd maar dus nog niet aangesloten.
aapjuh99 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Het stelt niet zoveel voor. Stuur eens wat foto’s van je meterkast met de type aanduiding van je zekeringen
Dat leek mij ook niet, en in principe zitten er al een aantal voorbeelden (bestaande groepen) aangesloten dus dat leek me niet zo moeilijk. Zal morgen nog wel even een foto plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005

Pixeltje

Woo-woohoo!

einz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:04:
[...]

Oh ik ben niet gek hoor, juist omdat het de meterkast is wil ik het allemaal even goed uitzoeken en dubbelchecken. Nu ik dit langs zie komen daar even mooi de kans voor.

Voor de meterkast werken had ik al geen zin in, dus heb destijds een nieuwe laten plaatsen met hierin extra groepen (twee loze, een kookgroep en een voor buiten) Inmiddels wel gelegd maar dus nog niet aangesloten.

[...]

Dat leek mij ook niet, en in principe zitten er al een aantal voorbeelden (bestaande groepen) aangesloten dus dat leek me niet zo moeilijk. Zal morgen nog wel even een foto plaatsen.
Vandaar ook mijn no offense, dingen leren is alleen maar goed (en leuk) maar de groepenkast kan ‘intimiderend’ zijn en je wilt het wel goed doen. Als je er zonder spanning in kan werken (hoofdschakelaar bijvoorbeeld) dan wordt het al een stuk makkelijker :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 12:55
@aapjuh99, mooi gedaan! Die twee kabelgootjes op foto #3, de linker lijkt leeg te zijn? Backup, of komt daar nog iets in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Jolke schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:02:
@aapjuh99, mooi gedaan! Die twee kabelgootjes op foto #3, de linker lijkt leeg te zijn? Backup, of komt daar nog iets in?
Dankjewel :) Rechtsonder komt de stroom binnen vanuit de meterkast door de kruipruimte en tuin. Linksonder gaat naar een stopcontact aan de buitenzijde van de schuur.

Rechtsboven gaat naar twee stopcontacten bij de deur, linksboven is leeg daar moet nog een lamp komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6P5Yq3WD5P5Mpr2Qla5K9CsB-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pwmr9F5yxHBba1aQwiZ8rCE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Laatst online: 21:38
scofield schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:56:
[Afbeelding]
Vraagje:
Hoe krijg ik deze buts weer netjes? Aflak is Sigma hoogglans.
Ik zou 2 componenten houtvulmiddel (bijv. Alabastine) gebruiken.
Ruim aanbrengen met plamuurmes, schuren, grondverf en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
jordje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:24:
@aapjuh99 Misschien een idee op die buitengroep t.z.t. op een eigen aardlekautomaat te zetten. Stel dat je tuinverlichting gaat lekken ofzo, dan zit je niet gelijk in het donker. Of met een vriezer die zonder stroom komt te staan als je net op vakantie bent (spreek uit ervaring :'( ).

Iets anders dat misschien een probleem kan zijn is dat je 20A op je PV kan invoeren. Afhankelijk van je hoofdzekering (ik gok even 1x40A) zou er 60A door je aardlekschakelaars kunnen lopen, die slechts geschikt zijn voor 40A. Maar dat is meer een dingetje voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Ik heb de PV schakelaar met zekering samen. Het is een "NoArk Ex9L-N" 40A. Dus dat zou goed moeten zijn, de hoofdschakelaar is ook 40A :?

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 27-06-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 23:50
Heeft iemand nog een leuk idee wat te doen met piepschuim/EPS?

Ik heb 3m2 - 140mm dik waar ik van af moet. Weggooien vind ik doodzonde.. Maar op marktplaats reageert niemand.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
aapjuh99 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Ik heb de PV schakelaar met zekering samen. Het is een "NoArk Ex9L-N" 40A. Dus dat zou goed moeten zijn, de hoofdschakelaar is ook 40A :?
Het gaat er om dat je in theorie 20A van de PV en 40A van de hoofdaansluiting samen door één van je normale aardlekschakelaars kan jagen, dus totaal 60A. Die zijn maar geschikt voor 40A. Dit document vertelt daar meer over.

Hier staat nog wat meer leesvoer in het voornoemde topic: Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 10% gewijzigd door jordje op 27-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je lege bigbags nog ergens inleveren, of doen de meesten dat gewoon bij de PMD zakken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Nu online
https://www.hornbach.nl/projecten/bigbags-recyclen/

En soms zit er statiegeld op, maar dat verschilt per leverancier.

[ Voor 40% gewijzigd door Jannibal23 op 27-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik ben een bijgebouw aan het maken, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lup3qhHlnJEDE3ce79QedmuQcm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ovurWCpVul0bJ0X06oS9MPTv.png?f=user_large

De muren zijn overal 20cm dik. Ik heb een afschot nodig voor het dak om het water weg te laten lopen, echter van buitenaf moet het gebouw eruit zien alsof er geen afschot is. Dit in verband met de rhombus profielen die er horizontaal tegen aan komen en ik geen lat van 7 cm hoog schuin af ga zagen everedig aan het afschot.

1. Dus hoe krijg ik dat afschot wel in het dak verwerkt maar niet in de randen, rekening houdend met de waterafvoer aan de achterkant
2. Hoe krijg ik de randen van bovenaf gezien zo dun als mogelijk. Ik wil straks geen rand hebben rondom van 20cm dik evenredig aan de dikte van de muren. Zou ik er een eensteens rand op kunnen zetten met bakstenen, of heeft iemand anders een suggestie (ik dacht zelf aan een rand van hout te maken)
3. Er komen 2 ijzeren balken in die fungeren als latei, ja die moet ik laten berekenen dat weet ik, but just bare with me:

Ik heb toch even een proefberekening gemaakt op basis van wat informatie:
https://wauben.nl/balkstaal-berekenen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_XaD02m0owRkglazlYetdQIYWA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Vt55mpaGvFZoZCMFIQvB8KRa.png?f=fotoalbum_medium

Ik kan het me niet voorstellen dat ik een dikkere balk nodig heb dan 20cm.
Als ik 2 rijen beton erop laat metselen is dat 400 kg, vervolgens komen er balken aan de gemetselde laag te hangen met daarop OSB, vervolgens een daklaag (denk EPDM) en daarna het dak dicht leggen met sedum. Het dak is max 30m2, dus dit weegt max 600kg exl. water.

Dat zou prima binnen de marges vallen van wat deze balk kan dragen, toch?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:52
LED-Maniak schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:24:

Ik heb 3m2 - 140mm dik waar ik van af moet. Weggooien vind ik doodzonde.. Maar op marktplaats reageert niemand.
vraag het hier in het modelbouw topic.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga rachel tegen gording maken (30cm hoh ) om 14cm PIR achter te zetten en vervolgens gips op de rachel te zetten.
Net zoals de rest vd wereld.

Kan ik die rachels het best spijkeren of schroeven? En in geval van schroeven, moet ik dan voorboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Nu online
loewie1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:19:
[Afbeelding]

De muren zijn overal 20cm dik. Ik heb een afschot nodig voor het dak om het water weg te laten lopen, echter van buitenaf moet het gebouw eruit zien alsof er geen afschot is. Dit in verband met de rhombus profielen die er horizontaal tegen aan komen en ik geen lat van 7 cm hoog schuin af ga zagen everedig aan het afschot.

1. Dus hoe krijg ik dat afschot wel in het dak verwerkt maar niet in de randen, rekening houdend met de waterafvoer aan de achterkant
2. Hoe krijg ik de randen van bovenaf gezien zo dun als mogelijk. Ik wil straks geen rand hebben rondom van 20cm dik evenredig aan de dikte van de muren. Zou ik er een eensteens rand op kunnen zetten met bakstenen, of heeft iemand anders een suggestie (ik dacht zelf aan een rand van hout te maken)
Als je nu de rhombus profielen aan voor- en zijkanten 7 cm hoger maakt dan de achterzijde, met daartussen uit het zicht het dak op afschot sla je 2 vliegen in 1 klap toch? En geen afschot in het zicht aan 3 kanten, en geen dikke rand van bovenaf gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 13:36

Mystikal

It never hurts to help!

Ook flink bezig geweest. Regenpijpen vervangen door zinken. Dat leek me makkelijk, maar viel nog erg tegen. Veel ankers gingen niet uit de muur, dus daar oplossingen voor moeten vinden.

Totaal 10 regenpijpen moeten vervangen, dus was nog een aardig klusje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcODR-vz2jBKuWj5pCXrCBYgcpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2lrvVh3e7eB9KJ31ECiodgbk.jpg?f=user_large

Reden van zink, was omdat het huis een schilderbeurtje heeft gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olys4g73A8JbS5cmnNvoOfwPw-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7V7tkKpAxAPfax5SBh5P5t5B.jpg?f=user_large

Al met al zijn we nog niet helemaal tevreden. Zoals wel verwacht kleurt het trespa niet lekker genoeg bij het wit, dus dat willen we ook nog aanpassen. Iemand suggesties voor een houtlook oplossing? Of toch gewoon schilderen (met eerst een goede primer)?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 15:19
Mystikal schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:06:
Ook flink bezig geweest. Regenpijpen vervangen door zinken. Dat leek me makkelijk, maar viel nog erg tegen. Veel ankers gingen niet uit de muur, dus daar oplossingen voor moeten vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al zijn we nog niet helemaal tevreden. Zoals wel verwacht kleurt het trespa niet lekker genoeg bij het wit, dus dat willen we ook nog aanpassen. Iemand suggesties voor een houtlook oplossing? Of toch gewoon schilderen (met eerst een goede primer)?
Gedurfde keuze met een mooi resultaat! Staat goed dat wit :)

Je zou eventueel rockpanel kunnen overwegen, dat is in een legio aan kleuren (waaronder houtlook) beschikbaar. Makkelijk te bewerken en te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEHXdpQ7U8EWXitaiHskBUyua_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71oFklSsVaUjiOZFYouhigM5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het van een hele goede instelling getuigen dat je zo'n kneiter een kot kunt betalen en dan toch zelf je regenpijpen staat te vervangen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 15:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat heel sjiek het wit!
Voor wat betreft de trespa, dat valt goed te verven. Heb ik hier ook gedaan met de boeidelen, van verweerd bruin naar antraciet. Beetje opgeruwd met een schuurpapiertje. een laag Sikkens Rubbol primer en een laag aflak van hetzelfde type erop en het ziet er na 2 jaar nog super strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Jannibal23 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Als je nu de rhombus profielen aan voor- en zijkanten 7 cm hoger maakt dan de achterzijde, met daartussen uit het zicht het dak op afschot sla je 2 vliegen in 1 klap toch? En geen afschot in het zicht aan 3 kanten, en geen dikke rand van bovenaf gezien.
Ik heb wat moeite dit te begrijpen. Zou je het kunnen sketchen quick & dirty in paint?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
stok schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:13:
Ik ga rachel tegen gording maken (30cm hoh ) om 14cm PIR achter te zetten en vervolgens gips op de rachel te zetten.

Kan ik die rachels het best spijkeren of schroeven? En in geval van schroeven, moet ik dan voorboren?
Heb ik laatst geschroefd, mijn rachels waren te dun dus die moest ik voorboren tegen splijten. Maar als je wat dikkere rachels gebruikt (panlatten) kun je zo zelf borende schroeven erin doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:06

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hier iemand ervaring met maatwerk kasten deels uitbesteden? Ik wil6 meter aan maatkast hebben met twee gaten in de kast voor deuropeningen, inclusief deurtjes in de onderste meter. Nu kan en wil ik een hoop zelf doen maar ik heb eigenlijk net niet lekker de ruimte om dat allemaal handig zelf te verzagen, danwel te bewerken met gaten frezen voor deuren, planken etc. Ik zoek eigenlijk een hybride variant waarin iig het corpus op maat gemaakt opgestuurd gaat worden en ik eigenlijk alleen de ombouw er nog omheen knutsel.

Ik vond https://www.jouwmaatkast.nl/, zijn er nog andere alternatieven?

Idee van wat het moet worden (minus het linker deel, en iets strakker qua stijl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SPTdwvFFsXdc4qT-5hiFw27nWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xfVR0UAsbCyD1OWNl7nwHXA1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-05 13:57
LED-Maniak schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:24:

Sorry, geen creatieve ideeën hier maar ik zou het gewoon inleveren bij je lokale stort. Bij ons zamelen ze dit apart in en het wordt (neem ik aan) gerecycled
Zo, dat is een hele verbetering. Mooi geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 23:47

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi gedaan 8) .

Verven van Trespa: ontvetten, licht schuren en dan Allgrund primer. Daarna regulier 2 afwerklagen. Voor dit soort ondergrond is Allgrund dé primer. Suc6!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Nu online
loewie1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Ik heb wat moeite dit te begrijpen. Zou je het kunnen sketchen quick & dirty in paint?
Op m'n telefoon dus geen sketch mogelijkheden. Maar nogmaals in woorden:

De voorkant van de schuur maak je 7 cm hoger dan de achterkant. Dakdragers/sandwichpanelen/damwand profiel/whatever je gebruikt voor het dak laat je op voor- en achterkant steunen. Dus in de gewenste lichte hoek voor afwatering.

De rhombusprofielen aan de voor- en zijkant maak je gewoon even hoog, gelijk aan de hoogte van de voorkant. Alleen aan de achterkant is het hoogte - 7cm. Dus van drie kanten lijkt het op een recht dak. Aan de achterkant kan het afwateren.

Hopelijk iets duidelijker zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Jannibal23 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Op m'n telefoon dus geen sketch mogelijkheden. Maar nogmaals in woorden:

De voorkant van de schuur maak je 7 cm hoger dan de achterkant. Dakdragers/sandwichpanelen/damwand profiel/whatever je gebruikt voor het dak laat je op voor- en achterkant steunen. Dus in de gewenste lichte hoek voor afwatering.

De rhombusprofielen aan de voor- en zijkant maak je gewoon even hoog, gelijk aan de hoogte van de voorkant. Alleen aan de achterkant is het hoogte - 7cm. Dus van drie kanten lijkt het op een recht dak. Aan de achterkant kan het afwateren.

Hopelijk iets duidelijker zo :)
En dan zit ik alleen met de daktrim rondom, of dan ook maar een trim aan 3 zijden en geen aan de achterkant.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

deWit schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:14:
Hier iemand ervaring met maatwerk kasten deels uitbesteden? Ik wil6 meter aan maatkast hebben met twee gaten in de kast voor deuropeningen, inclusief deurtjes in de onderste meter. Nu kan en wil ik een hoop zelf doen maar ik heb eigenlijk net niet lekker de ruimte om dat allemaal handig zelf te verzagen, danwel te bewerken met gaten frezen voor deuren, planken etc. Ik zoek eigenlijk een hybride variant waarin iig het corpus op maat gemaakt opgestuurd gaat worden en ik eigenlijk alleen de ombouw er nog omheen knutsel.

Ik vond https://www.jouwmaatkast.nl/, zijn er nog andere alternatieven?

Idee van wat het moet worden (minus het linker deel, en iets strakker qua stijl)
[Afbeelding]
Zomaar een opmerking.
De kasten bouwer zal waarschijnlijk en anders tegen meerprijs polyurethaan lak erop spuiten.

Ik kan de buurman nog steeds zoenen die me dat geadviseerd heeft. Het beschadigd heel erg moeilijk. Hoe ga jij dat er zo strak opzetten? Met dezelfde kwaliteit? Vooropgesteld dat je ook zeer goede lak wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil voor het eerst zelf in een keuken een spoelbak en vaatwasser aansluiten. Er is op dit moment alleen een 50mm pvc afvoer (recht uit de muur, zonder verdere aftakkingen oid).

Deze Franke sifon set set lijkt me erg handig omdat je zo wat ruimte in het kastje bespaart en je zelf niet moet lijmen: https://www.vervangingsma...nkele-sifon-spazio-1.html

Is dit een goede keuze voor mijn beoogde gebruik?

Heb ik dan alleen nog een 50 naar 40mm pvc lijmmof nodig of zijn er betere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sloth schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:59:
Ik wil voor het eerst zelf in een keuken een spoelbak en vaatwasser aansluiten. Er is op dit moment alleen een 50mm pvc afvoer (recht uit de muur, zonder verdere aftakkingen oid).

Deze Franke sifon set set lijkt me erg handig omdat je zo wat ruimte in het kastje bespaart en je zelf niet moet lijmen: https://www.vervangingsma...nkele-sifon-spazio-1.html

Is dit een goede keuze voor mijn beoogde gebruik?

Heb ik dan alleen nog een 50 naar 40mm pvc lijmmof nodig of zijn er betere opties?
https://www.gamma.nl/asso...bber-50-x-40-mm/p/B624963
Is dit niet verstandiger? Niks lijmen aan een vaste pijp die uit de muur komt dit kun je zo weer loshalen mocht er iets fout gaan.

Die Franke lijkt me wel okay.

Gelijmd is gelijmd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Wat ook nog zou kunnen is dat die PE haken helemaal niet bedoelt zijn voor het klemmen van zo’n plastic doorvoer aan de pan ernaast maar om dakpannen aan de daklatten vast te zetten en in dat geval liggen ze uit de zon omdat de pan erboven overlapt.

Ik ga eens uitzoeken waar die klemmen eigenlijk voor bedoeld zijn en anders Ubbink vragen.
Antwoord van Ubbink gekregen of hun Ubbink Panklem Universeel KS zwart

Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/004018.png

geschikt is voor het klemmen van mijn dakdoorvoer aan de pan ernaast en of die wel tegen de zon kan omdat PE van zichzelf niet UV bestendig is.

Dit was hun antwoord:
”Onze Panklem Universeel bestaat uit hetzelfde materiaal als de dakdoorvoerpan zelf, dit kunt u prima toepassen en is UV-bestendig.
Wij hebben geen alternatieven voor genoemde panklem.

Hopende u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.”

Ik vind het wel een beetje apart antwoord omdat ze zeggen dat het hetzelfde materiaal is maar bij de dakdoorvoer specs staat slechts “kunststof” terwijl er bij de klem specifiek PE staat maar ze zullen hun producten wel kennen ga ik vanuit. ;)

(mijn oorspronkelijke vraag: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie regenpijpen!

Je hele huis wit verven vind ik wel gedurfd trouwens, niet bang dat je over 2 á 3 jaar weer aan de slag kan?

De buurman van een vriend van me heeft zijn huis ook wit laten verven 3 jaar geleden en dat zag er mooi uit maar inmiddels iets wat minder zullen we maar zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij hebben een ikea skogsta eettafel. Deze heeft 1 nadeel en dat is de naad in het midden. Met een kleintje van 2 toch niet zo praktisch en ik ben er wel klaar mee om steeds alles uit die naad te poetsen...

Iemand een idee wat hiermee te doen? Epoxy? Ben bang dat ik dan de hele tafel moet schuren etc. Siliconenkit of acrylaat? Ben bang dat dat viezig wordt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

stok schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:13:

Denk je wel aan eventueel condens/dauwpunt? Rachelwerk voor je gipsplaten kun je gewoon schroeven, spijkeren kan ook inderdaad, maar voorboren is niet nodig. Tenzij je hele dikke schroeven pakt natuurlijk, maar dat is niet nodig. (De gipsplaat schroef je er tenslotte ook tegenaan, die boor je ook niet voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Beekforel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:50:
Wij hebben een ikea skogsta eettafel. Deze heeft 1 nadeel en dat is de naad in het midden. Met een kleintje van 2 toch niet zo praktisch en ik ben er wel klaar mee om steeds alles uit die naad te poetsen...

Iemand een idee wat hiermee te doen? Epoxy? Ben bang dat ik dan de hele tafel moet schuren etc. Siliconenkit of acrylaat? Ben bang dat dat viezig wordt na verloop van tijd.
Aluminium of kunststof T-lat/profiel erin zetten?

Iets infrezen als je het verzonken wilt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 27-06-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vliegvlug schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Aluminium of kunststof T-lat/profiel erin zetten?

Iets infrezen als je het verzonken wilt hebben.
Als er dan een beker melk overheen gaat is het nog steeds een bende denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:50
Niet als je hem verlijmd met transparante silicone. En dan wel strak werken, dan word je kit ook niet vies. Want het blijft onder je T profiel zitten.

En silicone word niet snel viezig, het zit ook in je keuken. Je moet het alleen wel af en toe schoonmaken. :+

[ Voor 26% gewijzigd door g00gle op 27-06-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Denk je wel aan eventueel condens/dauwpunt? Rachelwerk voor je gipsplaten kun je gewoon schroeven, spijkeren kan ook inderdaad, maar voorboren is niet nodig. Tenzij je hele dikke schroeven pakt natuurlijk, maar dat is niet nodig. (De gipsplaat schroef je er tenslotte ook tegenaan, die boor je ook niet voor.)
Wat bedoel je precies met condens in deze context?

/edit
Je bedoelt let er op dat er tussen de pir en gipsplaat geen condens kan ontstaan?
Bij de situatie zoals het wordt met 14cm alu pir kan ik me niet voorstellen dat er die situatie ontstaat. Bv bij 10gr omgeving en 80% is dauwpunt 6,7gr.
Afgelopen winter (met letterlijk 0,0 dakisolatie) is het 11gr op zn koudst geweest op zolder vlak onder het dak.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 29% gewijzigd door stok op 27-06-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

stok schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:42:
[...]

Wat bedoel je precies met condens in deze context?

/edit
Je bedoelt let er op dat er tussen de pir en gipsplaat geen condens kan ontstaan?
Bij de situatie zoals het wordt met 14cm alu pir kan ik me niet voorstellen dat er die situatie ontstaat. Bv bij 10gr omgeving en 80% is dauwpunt 6,7gr.
Afgelopen winter (met letterlijk 0,0 dakisolatie) is het 11gr op zn koudst geweest op zolder vlak onder het dak.

Of zie ik iets over het hoofd?
Als je het gecheckt hebt (desnoods in ubakus) is het prima. Maar er zijn ook mensen die klakkeloos extra isolatie tegen het dak schroeven en er geen rekening mee houden, en dan vervolgens houtrot/schimmel krijgen, dus vandaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Slapabeardon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Gedurfde keuze met een mooi resultaat! Staat goed dat wit :)

Je zou eventueel rockpanel kunnen overwegen, dat is in een legio aan kleuren (waaronder houtlook) beschikbaar. Makkelijk te bewerken en te monteren.

[Afbeelding]
Bedankt, we zijn er zelf ook erg tevreden over, al vonden wij het ook een risicootje...

Rockpanel kende ik nog niet. Dan is het waarschijnlijk wel eerst trespa verwijderen (geen idee hoe dat vast zit eerlijk gezegd) en dan dit er weer tegenaan.
HTT-Thalan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:47:
[...]
Ik vind het van een hele goede instelling getuigen dat je zo'n kneiter een kot kunt betalen en dan toch zelf je regenpijpen staat te vervangen :P.
Je hoeft niet meteen lui te zijn als je in een wellicht iets groter huis woont. :P
RobNemoo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Staat heel sjiek het wit!
Voor wat betreft de trespa, dat valt goed te verven. Heb ik hier ook gedaan met de boeidelen, van verweerd bruin naar antraciet. Beetje opgeruwd met een schuurpapiertje. een laag Sikkens Rubbol primer en een laag aflak van hetzelfde type erop en het ziet er na 2 jaar nog super strak uit.
Dank je. We hebben aan de achterkant ook nog een veranda oversteek waar het trespa tegenaan zit. Dat zouden we dan sowieso waarschijnlijk wit gaan schilderen.

Ik zag ook nog Finvinyl. Wrappen van trespa. Is daar nog ervaring mee? Geen idee ook wat de kosten zullen zijn.
ERMAWG schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:21:
[...]
Zo, dat is een hele verbetering. Mooi geworden!
Dank je! Vinden wij zelf ook!
Vliegvlug schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Mooie regenpijpen!

Je hele huis wit verven vind ik wel gedurfd trouwens, niet bang dat je over 2 á 3 jaar weer aan de slag kan?

De buurman van een vriend van me heeft zijn huis ook wit laten verven 3 jaar geleden en dat zag er mooi uit maar inmiddels iets wat minder zullen we maar zeggen..
Nee, bang niet. Huis aan de overkant is 10 jaar geleden geschilderd en ziet er nog steeds top uit. Beste is wel om over een jaar of 5 het nog een keer te schilderen. Eigenlijk wordt het met elke laag beter natuurlijk. Kon ik ook meteen laten doen, maar je ziet dan niet echt verschil. Een goede primer is belangrijk en een goede verf. Niet op bezuinigen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48

Toppe

Oké ✅

Ik heb een Geberit vorstvrije gevelkraan. Deze lekt zodra je een slang aangesloten laat zitten.

Contact gehad met Geberit en die geven aan ‘dit is inderdaad niet anders’ dus hier schiet ik niets mee op.

Ik wil er een beregeningscomputer achter hangen dus hij moet wel altijd open staan.

Iemand die dit ook heeft, of een idee heeft hoe ik dit alsnog kan afvangen? Het lijkt er op dat het afsluit rubber te klein is om overtollige druk kwijt te kunnen. Die rubbertjes zijn natuurlijk altijd een standaard maat dus daar is geen winst te behalen…

Het binnenwerk heb ik er al uit gehaald en dat is helemaal schoon en geen beschadigingen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
.joepiedepoepie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:14:
Die van 125 zijn voor het dak, die ligt op het dakbeschot met daaroverheen de panlatten..

De 200 folies zijn voor deels open gevels. Dus houten latten met kieren of iets dergelijks.
Daar zit het dan achter om toch een wind en waterdichte gevel te krijgen.
Deze zijn gecoat en daardoor zwaarder.

In jouw geval zou ik een spinvlies nemen die wat zwaarder is omdat ik uit je verhaal haal dat er geen houten dakbeschot is, maar enkel panlatten.

Hier staat een hoop uitleg.
Dat zal bij andere leveranciers wel ongeveer hetzelfde werken.
https://www.morgofolietec...%20deels%20open%20gevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mystikal schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:28:
Huis aan de overkant is 10 jaar geleden geschilderd en ziet er nog steeds top uit. Beste is wel om over een jaar of 5 het nog een keer te schilderen. Eigenlijk wordt het met elke laag beter natuurlijk. Kon ik ook meteen laten doen, maar je ziet dan niet echt verschil. Een goede primer is belangrijk en een goede verf. Niet op bezuinigen.
Weet je ook welke merken en typen primer en verf jullie gebruikt hebben?
En had je de muren eerst grondig gereinigd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Moet je voor zoiets eigenlijk toestemming hebben van de gemeente? Huis ziet er toch wel ineens totaal anders uit (verbetering vind ik zelf) namelijk. Nu zal het met wit wel meevallen, maar kan mij voorstellen dat de gemeente er iets van vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
loewie1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:19:
[Afbeelding]

3. Er komen 2 ijzeren balken in die fungeren als latei, ja die moet ik laten berekenen dat weet ik, but just bare with me:

Ik heb toch even een proefberekening gemaakt op basis van wat informatie:
https://wauben.nl/balkstaal-berekenen/

[Afbeelding]

Ik kan het me niet voorstellen dat ik een dikkere balk nodig heb dan 20cm.
Als ik 2 rijen beton erop laat metselen is dat 400 kg, vervolgens komen er balken aan de gemetselde laag te hangen met daarop OSB, vervolgens een daklaag (denk EPDM) en daarna het dak dicht leggen met sedum. Het dak is max 30m2, dus dit weegt max 600kg exl. water.

Dat zou prima binnen de marges vallen van wat deze balk kan dragen, toch?
Dit vang je op door de boeiboorden waterpas te hangen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn overkapping.
Dan zie je niet dat dal schuin afloopt naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Rzaan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Weet je ook welke merken en typen primer en verf jullie gebruikt hebben?
En had je de muren eerst grondig gereinigd?
De muren eerst met een karcher gereinigd (met name de 'aanslag' muren)..

Sikkens Alphatex IQ - Muurverf
Primer kan ik even niet mee opkomen. Iets met een e en een o :P
ThinkPad schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:25:
Moet je voor zoiets eigenlijk toestemming hebben van de gemeente? Huis ziet er toch wel ineens totaal anders uit (verbetering vind ik zelf) namelijk. Nu zal het met wit wel meevallen, maar kan mij voorstellen dat de gemeente er iets van vind?
Vergunning is niet nodig, althans niet in mijn gemeente. Wel even gecheckt. Als je het geel/roze/groen wilt dan heb je wel een vergunning nodig. Maar dit is een 'standaard' kleur en heeft geen vergunning nodig.

Super leuk om alle positieve reacties te lezen! We waren ook wat bang voor de witte (kunststof) kozijnen en de witte muur, maar het komt prima uit zo!

Next is dus het trespa en dan willen we waarschijnlijk ook andere bestrating in de voortuin die beter bij het huis past...

En zo blijf je bezig om geld in je huis te stoppen...

[ Voor 52% gewijzigd door Mystikal op 28-06-2022 10:43 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mystikal schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:40:
Next is dus het trespa en dan willen we waarschijnlijk ook andere bestrating in de voortuin die beter bij het huis past...
Keralit zou een optie kunnen zijn als je het wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Worden de kozijnen nog in een contrastkleur geschilderd (of is het kunststof?), vind het zo persoonlijk wel heel, euh, wit met wit en wit :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:57
Mystikal schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:28:
[...]

Bedankt, we zijn er zelf ook erg tevreden over, al vonden wij het ook een risicootje...

Rockpanel kende ik nog niet. Dan is het waarschijnlijk wel eerst trespa verwijderen (geen idee hoe dat vast zit eerlijk gezegd) en dan dit er weer tegenaan.

[...]

Je hoeft niet meteen lui te zijn als je in een wellicht iets groter huis woont. :P

[...]

Dank je. We hebben aan de achterkant ook nog een veranda oversteek waar het trespa tegenaan zit. Dat zouden we dan sowieso waarschijnlijk wit gaan schilderen.

Ik zag ook nog Finvinyl. Wrappen van trespa. Is daar nog ervaring mee? Geen idee ook wat de kosten zullen zijn.

[...]

Dank je! Vinden wij zelf ook!

[...]

Nee, bang niet. Huis aan de overkant is 10 jaar geleden geschilderd en ziet er nog steeds top uit. Beste is wel om over een jaar of 5 het nog een keer te schilderen. Eigenlijk wordt het met elke laag beter natuurlijk. Kon ik ook meteen laten doen, maar je ziet dan niet echt verschil. Een goede primer is belangrijk en een goede verf. Niet op bezuinigen.
Bij mijn verbouwing hebben ze Rockpanel gebruikt. Dit is op een regelwerk gelijmd.
Wat me wel opviel is dat ze na het zagen de zijkanten aflakten. Nu hebben wij antraciet dus dat is gewoon antraciet kleur verf maar vraag mij af hoe ze dat doen als je een houtkleur/structuur hebt.

Andere optie is Keralit of Werzalit
Keralit is volledig kunstof en Werzalit is een samengeperste vezel.
Bij mijn vorige huis (bouwjaar 1986) hadde we werzalit maar dat werd na 30 jaar wel slecht (toen vervangen voor Keralit)

Schilderen van Trespa is volgens mij ook een optie maar kijk even of dat met elke verf/primer kan. Van Werzalit weet ik dat je daar speciale primer en verf voor nodig had want anders kwam het er na een jaar weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:29
Dag vrienden.
Bij het stuccen van onze muren dacht ik slim te zijn en de schroeven voor de trapleuning te laten zitten.
Echter past de leuning nu niet meer goed in de schroef door dikteverschil :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0u2zclW.jpg?1

Wat is de beste manier om dergelijke schroeven eruit te krijgen? Heb er meerdere helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:17

-pollem-

Are you threatening me?

Aschtra schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:42:
Dag vrienden.
Bij het stuccen van onze muren dacht ik slim te zijn en de schroeven voor de trapleuning te laten zitten.

[Afbeelding]

Wat is de beste manier om dergelijke schroeven eruit te krijgen? Heb er meerdere helaas
Twee zijden vlak vijlen en er uit draaien met een Bahco?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:52
[Afbeelding]

Twee moeren er op draaien en dan met een steeksleutel aan de achterste de bout er uit draaien.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
Als de twee bovenstaande opties niet werken. Met een slijptol met een dunne slijpschijf een 'geultje' slijpen en met een platte schroevendraaier los draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
Draaiend trekken was blijkbaar ook een optie;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SlZjAE3.jpg?1

Nu even kijken of ik de schroef er iets meer uitdraai en dan trapleuning eraan maak, of gat opvul en uiteindelijk de trapleuning met nieuwe pluggen en schroeven vast zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Aschtra schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:01:
Draaiend trekken was blijkbaar ook een optie;

[Afbeelding]

Nu even kijken of ik de schroef er iets meer uitdraai en dan trapleuning eraan maak, of gat opvul en uiteindelijk de trapleuning met nieuwe pluggen en schroeven vast zet
Ik heb laatst hetzelfde gedaan, ik had ze er wel uitgehaald. Bij mij zaten er in het midden van de schroef een torx gat in. Wellicht bij jou ook onder de stuc?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Toppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:45:
Ik heb een Geberit vorstvrije gevelkraan. Deze lekt zodra je een slang aangesloten laat zitten.

[YouTube: 27 June 2022]

Contact gehad met Geberit en die geven aan ‘dit is inderdaad niet anders’ dus hier schiet ik niets mee op.

Ik wil er een beregeningscomputer achter hangen dus hij moet wel altijd open staan.

Iemand die dit ook heeft, of een idee heeft hoe ik dit alsnog kan afvangen? Het lijkt er op dat het afsluit rubber te klein is om overtollige druk kwijt te kunnen. Die rubbertjes zijn natuurlijk altijd een standaard maat dus daar is geen winst te behalen…

Het binnenwerk heb ik er al uit gehaald en dat is helemaal schoon en geen beschadigingen.
Misschien ter overvloede maar dat het even lekt na dichtdraaien, dat hoort zo. Ik heb ook zo'n kraan. Het sluit 'binnen' af en niet zoals een normale kraan aan het eind. Maar misschien bedoel jij dat het blijft lekken na dichtdraaien. Dat doet die van mij in ieder geval niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
rikadoo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Ik heb laatst hetzelfde gedaan, ik had ze er wel uitgehaald. Bij mij zaten er in het midden van de schroef een torx gat in. Wellicht bij jou ook onder de stuc?
Er zat een soort plastic buisje in. Voor de zwarte plug denk ik. Daar dan weer schroef in.
Heb het nu opgevuld. Nu laten drogen, afwerken, daarna kijken hoe ik trapleuning bevestig.

Wat voor type plug / schroef is hiervoor geschikt? Ik hoor veel goede verhalen over fischer duoplug? Is dit geschikt voor een trapleuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48

Toppe

Oké ✅

webber87 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Misschien ter overvloede maar dat het even lekt na dichtdraaien, dat hoort zo. Ik heb ook zo'n kraan. Het sluit 'binnen' af en niet zoals een normale kraan aan het eind. Maar misschien bedoel jij dat het blijft lekken na dichtdraaien. Dat doet die van mij in ieder geval niet :)
Deze lekt dus als hij open is…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Aschtra schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Er zat een soort plastic buisje in. Voor de zwarte plug denk ik. Daar dan weer schroef in.
Heb het nu opgevuld. Nu laten drogen, afwerken, daarna kijken hoe ik trapleuning bevestig.

Wat voor type plug / schroef is hiervoor geschikt? Ik hoor veel goede verhalen over fischer duoplug? Is dit geschikt voor een trapleuning?
Ik heb hetzelfde aangehouden met de leuning. Dus nieuwe stokeinden gekocht bij de hornbach met bijbehorende ronde kopschroeven en pluggen.

https://www.hornbach.nl/s...tuks/8527220/artikel.html

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
[...]

Ik had trapleuningen welke los zaten en daar zat ook zo'n zwart kunstof buisje in de bout. Ik heb uiteindelijk het opgelost met een chemisch anker en nieuwe bouten, trapleuning zit nu muurvast.
Gat vullen met chemisch anker, nieuwe bout er in en even laten drogen.
tip; plak schilderstape om het gat zo kan je chemisch anker wat er uit komt eenvoudig verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

dat zijn ook goede pluggen , maar dit is een zeer specifieke toepassing, wat je in je handen hebt is een gipsbetonplug (voor gibo en gasbeton) ik denk dat je muurtje van gasbeton is. je moet een behoorlijk dike duo power plug hebben wil je gelijkwaardig gaan zijn in gibo of gasbeton. dan kan je imho beter de fisher gasbeton plug nemen. en daar een stokeinde indraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
Heeft iemand dit wel eens eerder gezien: een zwarte streep aan de binnenkant van isolatieglas..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybPh9H7ZfQKsy6gB_9zKc_CLuLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yvjk7drrf9cwhmhBMo6J6zhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mania-92 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:42:
Heeft iemand dit wel eens eerder gezien: een zwarte streep aan de binnenkant van isolatieglas..
[Afbeelding]
Ja, waarschijnlijk beetje (lijm)kit van het lijmen van de rand profielen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aapjuh99
aapjuh99 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo nu is het hoofdstuk elektra echt ‘af’. LED TL buis opgehangen, netjes afgemonteerd en een Philips Hue buitenlamp gemonteerd. Tijd voor een pilske 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_06VvG4xE7nT1AE-B2cvXQO13BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GZRW81WcoBg2WNE53eg11Ts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDP4gHnjoZu0qfLDcdsmCM5akk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGGQeXhPUy4dGCS77jo4rOPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0_7zQLWXMs6Df2zGa9VbpAz8N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Dk4zHUp3djt08izsEqOeNK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UPce7EmPEZZhg1M_rc-CXnrcO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYFdreGDXOwGoFe1LhUwPmcY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:45
Dag vrienden.

[Afbeelding]

Snijmoer eroverheen draaien en draadeinden gewoon laten zitten.

Ah excuus, je bedoelt wellicht de lengte :+

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 28-06-2022 18:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een nieuwe afzuigkap gemonteerd en dat ding is behoorlijk luidruchtig.

Ik zal hem nog eens loshalen en laten draaien zonder slang, kijken of dat verschil maakt.

Maar anders, iemand ervaring met een geluiddempende materiaal aan de binnenzijde van de schouw van zo'n ding?

Zo ja, wat zou het beste zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
twain4me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:30:
[...]

dat zijn ook goede pluggen , maar dit is een zeer specifieke toepassing, wat je in je handen hebt is een gipsbetonplug (voor gibo en gasbeton) ik denk dat je muurtje van gasbeton is. je moet een behoorlijk dike duo power plug hebben wil je gelijkwaardig gaan zijn in gibo of gasbeton. dan kan je imho beter de fisher gasbeton plug nemen. en daar een stokeinde indraaien.
Bedankt voor de tip! Moet zeggen dat ik geen idee heb of het gasbeton is. Echter nu zit er ipv het gat opvulspul in van albastine in. Kan ik daar gewoon een nieuw gat in boren? Moet ik dan alsnog de gasbeton plug nemen?

Stokeinde is schroef?

Edit:

Onee zie nu wat stokeinde is. Daar moet nog een bout aan vast. Dat kan ook

[ Voor 5% gewijzigd door Aschtra op 28-06-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@NeutraleTeun Hoe heb je hem aangesloten? Te dunne flexibele slang die zit weggefrommeld, of spirobuis in een flinke diameter en vaste, gladde bochten? En wat voor muurdoorvoer/dakdoorvoer? (niet teveel weerstand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:59
@ThinkPad
Flexibele slang die werd meegeleverd van 150mm.
Ongeveer 70cm recht omhoog en daar zo'n kunststoffen platte haakse hoek. En dan ik vermoed door platte koker verder naar de buitenmuur en daar weer rond iets.

De afzuigkap die we hiervoor hadden was echt een stuk stiller. Zelfs op standje 3.

Deze is op stand 1 al eigenlijk onbruikbaar. Opvallend wel is dat stand 3 en turbo stand nauwelijks hoorbaar harder zijn dan stand 1.

Specs geven een min/max van 61/71 decibel.

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-06-2022 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Probeer het eens zonder buis aangesloten hoeveel geluid hij dan maakt. Als hij dan ook al veel lawaai maakt dan zal hij sowieso niet stiller worden.

Haakse stuk heeft waarschijnlijk een stuk kleinere binnendiameter (reken het maar eens uit, oppervlakte van 150mm rond vs. oppervlakte rechthoekige buis). En leidingverloop verderop is ook twijfelachtig begrijp ik. Valt nog wel e.e.a. aan winst te behalen vermoed ik.

ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2022 20:39 ]

Pagina: 1 ... 229 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/