Hangt er netjes bij! Welke Hue lamp is dit?aapjuh99 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Zo nu is het hoofdstuk elektra echt ‘af’. LED TL buis opgehangen, netjes afgemonteerd en een Philips Hue buitenlamp gemonteerd. Tijd voor een pilske 😎
Dit is de "Philips Hue Outdoor Fuzo Duo". Ik ben er erg tevreden overSlapabeardon schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Hangt er netjes bij! Welke Hue lamp is dit?
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Als je de linker en rechter leiding had omgewisseld, konden ze samen mooi de bocht maken zonder te kruisen.aapjuh99 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Zo nu is het hoofdstuk elektra echt ‘af’. LED TL buis opgehangen, netjes afgemonteerd en een Philips Hue buitenlamp gemonteerd. Tijd voor een pilske 😎
[Afbeelding]
Maar dan ben ik wel echt aan het mierenneuken, hoor...
Punctuality is the politeness of kings
Gister even een wat kleiner klusje tussendoor gedaan.
Van het weekend waren we naar de Ikea, om een wat groter badkamer kastje te halen.
Je kan daar heel mooi pootjes bij kopen (10e de stuk), of even langs de hornbach voor losse pootjes.
Ook kan je een bovenblad kopen voor 40 euro!
Of even langs de koopjeshoek en daar een meubelplaat vinden die precies de juiste breedte heeft:
Van het weekend waren we naar de Ikea, om een wat groter badkamer kastje te halen.
Je kan daar heel mooi pootjes bij kopen (10e de stuk), of even langs de hornbach voor losse pootjes.
Of even langs de koopjeshoek en daar een meubelplaat vinden die precies de juiste breedte heeft:
:strip_exif()/f/image/5av4CrjE3sSSVHEJLfElVjr0.jpg?f=fotoalbum_large)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nou ja als je dan toch wilt miepen, ben je wel klaar als je de oude elektra beugels nog moet weg halen?dreamscape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Als je de linker en rechter leiding had omgewisseld, konden ze samen mooi de bocht maken zonder te kruisen.
Doe ik nog wel een keer!...... 3 jaar later... Oja
[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 29-06-2022 08:59 ]
Awesome
Met dat soort geneuzel zal het bij mij nooit biertijd zijnA13X schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Nou ja als je dan toch wilt miepen, ben je wel klaar als je nog de oude elektra beugels nog moet weg halen?

De grote vraag is eigenlijk: ben je überhaupt ooit klaar met klussen in huis?A13X schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Nou ja als je dan toch wilt miepen, ben je wel klaar als je nog de oude elektra beugels nog moet weg halen?
In mijn oude huis heb ik in 2013 een nieuwe vloer gelegd en toen meubels teruggeplaatst. Daarna pas nagedacht over mooie hoge plinten. Eén plint heeft jarenlang naast de boekenkast gestaan omdat die 'nog een keer' van de muur moest.
Jaren later is het huis verkocht. Ik heb die nog even gemonteerd op de dag dat we naar de notaris gingen voor de overdracht.

Punctuality is the politeness of kings
Guiltydreamscape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:59:
[...]
De grote vraag is eigenlijk: ben je überhaupt ooit klaar met klussen in huis?![]()
In mijn oude huis heb ik in 2013 een nieuwe vloer gelegd en toen meubels teruggeplaatst. Daarna pas nagedacht over mooie hoge plinten. Eén plint heeft jarenlang naast de boekenkast gestaan omdat die 'nog een keer' van de muur moest.
Jaren later is het huis verkocht. Ik heb die nog even gemonteerd op de dag dat we naar de notaris gingen voor de overdracht.
Ooit jaren tegen een half en slecht geschilderd kozijn aan gekeken. Gedaan door een zwager met schildersopleiding die het nog een keer met een vriend kwam herstellen want verf.... Lang verhaal kort, 3-4 jaar irritatie, zwager werd ex zwager, ik mocht door een dikke depressie en burnout, nieuwe liefde gevonden en voor de verkoop van het huis om te gaan samenwonen dat raam nog even geschilderd na 5 jaar.
Daarna de hut van de vriendin verkocht en daarvoor nog maar even de trapleuning geschilderd. Was ook nog niet gedaan in 3 jaar tijd sinds ze er woonde.
Hebben ons voorgenomen om in het nieuwe huis af en toe een verkoop/verhuis rondje te doen

En eerst een klus afmaken voor we aan de volgende beginnen. Nu ligt hier de overstek los om een zonnescherm op te hangen, gaat wat lastig maar moet toch echt eerst af.
[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 29-06-2022 09:16 ]
Awesome
Maak je voegen en tegels 's goed schoon johdragonhaertt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:53:
Gister even een wat kleiner klusje tussendoor gedaan.
[Afbeelding]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het is misschien en domme vraag.. maar ik wil dus in totaal drie kabels van de meterkast naar de bijkeuken trekken. Dat doe ik via de kruipruimte. Daarom gekozen voor elektra buitenkabels. Volgens mijn elektricien hoeft daar dan niet meer eens een buis om. De derde kabel is een CAT6 "ethernet" kabel. Kan ik deze voor de zekerheid alle drie door een extra buis laten lopen? Ze zitten dus erg dicht bij elkaar, raken elkaar ook aan eigenlijk. Het kan ook zonder buis inderdaad.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ik heb echt een hekel aan verven dus dat is ook wel een beetje een reden voor prefab, dan komt het gewoon gespoten aan ;-)Seafarer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:50:
[...]
Zomaar een opmerking.
De kasten bouwer zal waarschijnlijk en anders tegen meerprijs polyurethaan lak erop spuiten.
Ik kan de buurman nog steeds zoenen die me dat geadviseerd heeft. Het beschadigd heel erg moeilijk. Hoe ga jij dat er zo strak opzetten? Met dezelfde kwaliteit? Vooropgesteld dat je ook zeer goede lak wilt hebben.
Ik zie dat ik nog een dopje bij de centraal doos ben vergeten. Ik kan het altijd nog even esthetisch rechttrekkendreamscape schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Als je de linker en rechter leiding had omgewisseld, konden ze samen mooi de bocht maken zonder te kruisen.
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
ik zou het zelf gescheiden houden (bij VD draad mag het zover ik weet niet om er bijv Cat bij te stoppen, voor buitenkabel weet ik dat niet maar mijn gevoel zegt niet doen)ben2513 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:58:
Het is misschien en domme vraag.. maar ik wil dus in totaal drie kabels van de meterkast naar de bijkeuken trekken. Dat doe ik via de kruipruimte. Daarom gekozen voor elektra buitenkabels. Volgens mijn elektricien hoeft daar dan niet meer eens een buis om. De derde kabel is een CAT6 "ethernet" kabel. Kan ik deze voor de zekerheid alle drie door een extra buis laten lopen? Ze zitten dus erg dicht bij elkaar, raken elkaar ook aan eigenlijk. Het kan ook zonder buis inderdaad.
Aangezien je buitenkabel gebruikt hoeft (zover ik weet) er idd geen buis omheen
Ik zal zelf eigenlijk in jouw geval alleen de Cat6 in een buis stoppen
Was je zo hard aan dat biertje toe? ;-)aapjuh99 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Ik zie dat ik nog een dopje bij de centraal doos ben vergeten. Ik kan het altijd nog even esthetisch rechttrekken
Of jij denkt; "ik laat wat kleine dingen over, doe ik die, heb ik weer een biertje verdiend"

Staat op de agendaTommyGun schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:43:
[...]
Maak je voegen en tegels 's goed schoon joh

Ha, nog niet aan gedacht. Bedankt voor je antwoord, lijkt mij een goede oplossing.Togi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Ik zal zelf eigenlijk in jouw geval alleen de Cat6 in een buis stoppen
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Zo na bijna een jaar af en aan klussen, wat begon met een idee ben ik eindelijk klaar.
Hij staat op zijn plek, meer woorden zijn overbodig:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3PlHOCbkxeFfZVRhl4U9KWnr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5qkBN8CkFWPbAMHy0pd8bu2.jpg?f=user_large)
Ik zal als er interesse is een buidlog topic maken met de bouw van de muren, het gieten van de betonnen muurafdekkers en de buitenkeuken!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3PlHOCbkxeFfZVRhl4U9KWnr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5qkBN8CkFWPbAMHy0pd8bu2.jpg?f=user_large)
Ik zal als er interesse is een buidlog topic maken met de bouw van de muren, het gieten van de betonnen muurafdekkers en de buitenkeuken!
Super mooi gedaan!loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02:
Zo na bijna een jaar af en aan klussen, wat begon met een idee ben ik eindelijk klaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kabel mag prima uit de buis blijven. Dat die elkaar raken is geen enkel probleem. Bij mij in de kruipruimte heb ik rondom allemaal haken in de muur geboord, hierover heen liggen mijn elektra en Cat6 kabels. Om de 2a3 mtr een haak waardoor ze al bungelend naar mijn meterkast geleid worden. Functioneel, en scheelde een hoop werk ipv alles in buis te stoppen.ben2513 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:58:
Dat biertje was hard nodig maar ik zal het niet ontkennen dat er nog een biertje wordt gedronken na het rechttrekken van die kleine dingetjesTogi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Was je zo hard aan dat biertje toe? ;-)
Of jij denkt; "ik laat wat kleine dingen over, doe ik die, heb ik weer een biertje verdiend"

Ik denk dat mensen hier altijd interesse in hebben.loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02:
Mooi gedaan hoor!
Je kan beter een biertje drinken vóór het rechtrekken van kleine dingetjes.aapjuh99 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Dat biertje was hard nodig maar ik zal het niet ontkennen dat er nog een biertje wordt gedronken na het rechttrekken van die kleine dingetjes
Dan ben je sneller tevreden van het resultaat.
Wauw, ziet er mooi uit!loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral benieuwd naar het gieten van de betonnen muurafdekkers....
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Op de eerste foto lijkt de achtergrond net een canvasloewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig resultaat!
Ik heb een vraagstuk voor de houtbewerkers onder ons. Graag wil ik het keukentje van onze vouwwagen wat pimpen en daar houten lades in maken. Deze lades zullen 58 cm breed worden en 39 cm diep. Nou zit ik te kijken welke houtsoort ik hiervoor zal gebruiken. Gewicht is namelijk ook vrij belangrijk in deze. Zou 10mm multiplex te dun zijn hiervoor? Of bijvoorbeeld de zijwanden van 10mm en de onder en voorkant van 12 of 15mm? De totale keuken is 117X40cm en daar wil ik ook nog een houten blad op maken.
Strakke keuken, maar je word nog steeds nat als t regentloewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ligt eraan wat je er in gaat leggen. Als je rondom de zijkanten infreesd zodat de bodem daarin past denk ik dat je met 10mm wel een heel eind komt. Anders zal het gaan doorhangen denk ikwolterious schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:35:
Ik heb een vraagstuk voor de houtbewerkers onder ons. Graag wil ik het keukentje van onze vouwwagen wat pimpen en daar houten lades in maken. Deze lades zullen 58 cm breed worden en 39 cm diep. Nou zit ik te kijken welke houtsoort ik hiervoor zal gebruiken. Gewicht is namelijk ook vrij belangrijk in deze. Zou 10mm multiplex te dun zijn hiervoor? Of bijvoorbeeld de zijwanden van 10mm en de onder en voorkant van 12 of 15mm? De totale keuken is 117X40cm en daar wil ik ook nog een houten blad op maken.
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
9mm berken multiplex met extra verstevigingen in de hoeken of "ribben" op de juiste plek is waarschijnlijk steviger en lichter dan 15mm plaatwerk. Kijk mar eens hoe ze in de modelbouw met 3mm behoorlijke stijfheden bereiken als inspiratie.wolterious schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:35:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb een Mitsubishi ecodan waarbij het SWW vat in de binnenunit zit.
Nu merk ik regelmatig dat als ik een warm-water kraan aanzet (bijv. in keuken, maar vooral in de badkamer) de druk in het begin erg hoog is. Hoger dan wanneer ik alleen de kraan openzet voor alleen koud water. Het is maar een fractie van een seconde, maar als je er niet over nadenkt spetter je jezelf nat als je de kraan snel opentrekt.
Het lijkt er dus op dat er zich ergens druk opbouwt in het boilervat of in de warm-water leiding. Kan ik dat op enige manier terugschroeven zodat het weer meer in balans is? Of verlaag ik dan over het algemeen de druk op de warmwaterkraan en blijf ik het verschil aan het begin houden?
Edit: dit had in het warmtepomp-topic gemoeten, ik ga het daar even proberen!
Nu merk ik regelmatig dat als ik een warm-water kraan aanzet (bijv. in keuken, maar vooral in de badkamer) de druk in het begin erg hoog is. Hoger dan wanneer ik alleen de kraan openzet voor alleen koud water. Het is maar een fractie van een seconde, maar als je er niet over nadenkt spetter je jezelf nat als je de kraan snel opentrekt.
Het lijkt er dus op dat er zich ergens druk opbouwt in het boilervat of in de warm-water leiding. Kan ik dat op enige manier terugschroeven zodat het weer meer in balans is? Of verlaag ik dan over het algemeen de druk op de warmwaterkraan en blijf ik het verschil aan het begin houden?
[ Voor 5% gewijzigd door Vincm op 29-06-2022 15:31 ]
Er zal het standaard keukengerei inkomen, maar dan campingstyle. Plastic borden, wat pannen en een bakje bestek. Thx voor je antwoord.Mike2k schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:39:
[...]
Ligt eraan wat je er in gaat leggen. Als je rondom de zijkanten infreesd zodat de bodem daarin past denk ik dat je met 10mm wel een heel eind komt. Anders zal het gaan doorhangen denk ik
Dan ga ik het proberen met 10mm. Ik zat inderdaad ook te denken om in het midden van de 57cm een rib aan de onderkant te maken. Ik zal eens op zoek naar de modelbouw, thx! Berken is de beste soort denk je?big bang schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:39:
[...]
9mm berken multiplex met extra verstevigingen in de hoeken of "ribben" op de juiste plek is waarschijnlijk steviger en lichter dan 15mm plaatwerk. Kijk mar eens hoe ze in de modelbouw met 3mm behoorlijke stijfheden bereiken als inspiratie.
Mocht je niet beschikken over een freestafel dan kun je altijd kleine latjes gebruiken aan de onderkant van je lade:wolterious schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Er zal het standaard keukengerei inkomen, maar dan campingstyle. Plastic borden, wat pannen en een bakje bestek. Thx voor je antwoord.
code:
1
2
3
4
| | | | | |__________________| ||| ||| |
edit: tweakers vernachelt de ascii maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
[ Voor 10% gewijzigd door Mike2k op 29-06-2022 15:09 ]
Die heb ik inderdaad niet. Eigenlijk rust de bodem dan op die latjes bedoel je. Denk dat ik je idee wel snap ja.Mike2k schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:06:
[...]
Mocht je niet beschikken over een freestafel dan kun je altijd kleine latjes gebruiken aan de onderkant van je lade:
code:
1 2 3 4 | | | | |__________________| ||| |||
edit: tweakers vernachelt de ascii maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
@wolterious Ik heb zelf eens lades voor cd's gemaakt. Deze waren 4 cd's breed en gemaakt van 9mm multiplex. Meer dan sterk genoeg. Ook al heb ik voor de zekerheid onderaan aan de zijkanten (onder de rails dus) een extra stripje multiplex gemaakt om wat meer vlees te hebben voor de bodem. Hierin ook een deuvel gedaan. Zit nu best wat gewicht in maar meeeeeer dan stevig genoeg.
Inderdaad. die lijmen en nieten en het komt nooit meer los.wolterious schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:24:
[...]
Die heb ik inderdaad niet. Eigenlijk rust de bodem dan op die latjes bedoel je. Denk dat ik je idee wel snap ja.
Gebruik dan populieren multiplex, scheelt bijna de helft in gewicht met berken....wolterious schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Er zal het standaard keukengerei inkomen, maar dan campingstyle. Plastic borden, wat pannen en een bakje bestek. Thx voor je antwoord.
[...]
Dan ga ik het proberen met 10mm. Ik zat inderdaad ook te denken om in het midden van de 57cm een rib aan de onderkant te maken. Ik zal eens op zoek naar de modelbouw, thx! Berken is de beste soort denk je?
Zelf ook een keukentje gebouwd daarmee voor een camper.
Wel rekening houden dat het een stuk zachter is, als looks van belang zijn, maar het is wel hetgeen wat men doorgaans gebruikt voor campers en boten.
[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 29-06-2022 15:58 ]
Bedankt voor de reacties allemaal! Heerlijk toch als je al een paar dagen wat zit te twijfelen en te dubben, dat je dan hier na een middag alle info krijgt om de juiste keuzes te maken.
Vorige week is een loodgieter bij ons langsgekomen om wat nieuwe leidingen en afvoer te plaatsen. Een vriend van mij die hobbymatig klust is vandaag even langsgekomen en hij geeft aan dat er verkeerdere perskoppelingen zijn geplaatst bij het douchegedeelte. Er staat in het geel dat het voor gasleidingen bedoeld is. Er zijn ook T-splitsingen geplaatst waar deze gele label niet op staat. Volgens hem kunnen die gaskoppelingen minder druk aan en kan je in het geval van lekkage problemen krijgen met de verzekering. Ook zouden ze niet KIWA gecertificeerd zijn en dus niet geschikt voor drinkwater.
Nu kan ik deze beweringen online en in de Henco documentatie niet zo snel terugvinden. Wel staat er op hun website een algemene melding: ‘Het assortiment van Henco leidingsystemen is geschikt voor warm en koud drinkwater en gas’. Een beetje tegenstrijdig met wat deze vriend zegt. Wat hij zegt klinkt wel als een logisch verhaal, maar ik wil het zeker weten.
Klopt dit? Toen ik de loodgieter vorige week op iets anders aansprak wat niet in lijn is met wat ik online las gaf hij al aan dat hij jaaaren ervaring heeft en het beter weet
Vandaar mijn vraag.
:strip_exif()/f/image/jSvAnSHaaDKRPF3mAOwyvL5u.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik deze beweringen online en in de Henco documentatie niet zo snel terugvinden. Wel staat er op hun website een algemene melding: ‘Het assortiment van Henco leidingsystemen is geschikt voor warm en koud drinkwater en gas’. Een beetje tegenstrijdig met wat deze vriend zegt. Wat hij zegt klinkt wel als een logisch verhaal, maar ik wil het zeker weten.
Klopt dit? Toen ik de loodgieter vorige week op iets anders aansprak wat niet in lijn is met wat ik online las gaf hij al aan dat hij jaaaren ervaring heeft en het beter weet
:strip_exif()/f/image/jSvAnSHaaDKRPF3mAOwyvL5u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ugMy1HBXyqHWxHgnjsZwyfYi.jpg?f=fotoalbum_large)
@baka90 Naar mijn weten is geel puur een keurmerk. De eisen voor gas liggen juist hoger dan voor water.
Geel mag voor water gebruikt worden, wit nooit voor gas.
Misschien dat een loodgieter-tweaker dat kan bevestigen
Geel mag voor water gebruikt worden, wit nooit voor gas.
Misschien dat een loodgieter-tweaker dat kan bevestigen
K to the KillaZ
Wie weet het nou beter dan de producent?baka90 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
Vorige week is een loodgieter bij ons langsgekomen om wat nieuwe leidingen en afvoer te plaatsen. Een vriend van mij die hobbymatig klust is vandaag even langsgekomen en hij geeft aan dat er verkeerdere perskoppelingen zijn geplaatst bij het douchegedeelte. Er staat in het geel dat het voor gasleidingen bedoeld is. Er zijn ook T-splitsingen geplaatst waar deze gele label niet op staat. Volgens hem kunnen die gaskoppelingen minder druk aan en kan je in het geval van lekkage problemen krijgen met de verzekering. Ook zouden ze niet KIWA gecertificeerd zijn en dus niet geschikt voor drinkwater.
Klopt dit? Toen ik de loodgieter vorige week op iets anders aansprak wat niet in lijn is met wat ik online las gaf hij al aan dat hij jaaaren ervaring heeft en het beter weetVandaar mijn vraag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou er als je nog twijfelt nog een mailtje of telefoontje aan wagen
Ik heb een tuintafel met gepoedercoate x poten. De poten zijn aan de onderkant open en er loopt roestwater onder de poten uit. Dat roestwater komt op de keramische tafels en dat krijg je er heel lastig uit.
Wat is wijsheid ? Ik dacht zelf aan rubber ofzo erin te proppen en dan dichtkitten. Alleen kan het vocht er dan weer niet uit en hoopt zich dan op in de poten...
Wat is wijsheid ? Ik dacht zelf aan rubber ofzo erin te proppen en dan dichtkitten. Alleen kan het vocht er dan weer niet uit en hoopt zich dan op in de poten...
@baka90
https://www.henco.be/nl/muurplaat-binnendraad-laag-0
In dit verhaal staat er: "De fittingen voor gas mogen nooit gebruikt worden voor sanitaire toepassingen of verwarming. Dit geldt ook omgekeerd."
Ik zou sowieso contact opnemen met Henco zelf voor 100% bevestiging.
In dit verhaal staat er: "De fittingen voor gas mogen nooit gebruikt worden voor sanitaire toepassingen of verwarming. Dit geldt ook omgekeerd."
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Jaaaaren ervaring mevrahtjuh. Doet hij ook tuinen winterklaar maken?baka90 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
Klopt dit? Toen ik de loodgieter vorige week op iets anders aansprak wat niet in lijn is met wat ik online las gaf hij al aan dat hij jaaaren ervaring heeft en het beter weetVandaar mijn vraag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Adjust non olet, plerumque...
Gaatje boren dat al het water er uit is en even in de zon zetten(heb je genoeg van dezer dagenvortexnl1982 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:15:
Ik heb een tuintafel met gepoedercoate x poten. De poten zijn aan de onderkant open en er loopt roestwater onder de poten uit. Dat roestwater komt op de keramische tafels en dat krijg je er heel lastig uit.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
De poten zijn nu open aan de onderkant. Dus er komt sowieso water uit.LED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:30:
[...]
Gaatje boren dat al het water er uit is en even in de zon zetten(heb je genoeg van dezer dagen)?
Op diverse plekken op de website en in de officiële documentatie van Henco is te lezen dat gas koppelingen niet gebruikt mogen worden voor sanitair en verwarming.baka90 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus met die info de loodgieter verzoeken alle gas koppelingen te vervangen voor de goede koppelingen.
https://www.henco.be/nl/downloads
Zie hier het technische handboek. Bij de koppelingen voor gas is het duidelijk te lezen.
[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 29-06-2022 21:44 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Waar gaat het vocht er dan in? Gaatjes aan de bovenkant van de poten? Die zou ik dan eerst dicht maken.vortexnl1982 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:41:
[...]
De poten zijn nu open aan de onderkant. Dus er komt sowieso water uit.
Je kan het inderdaad wel dicht kitten, maar als het vocht ophoopt intern roest het vanzelf weer door.
[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2022 22:01 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Iemand een tip voor het bestellen van houten kozijnen? Ik zie veel online aanbieders en vraag me af of iemand goede ervaringen heeft met een bepaalde online shop of eventueel lokale leverancier.
Jaren ervaring en wat zien we op de foto? Ik neem aan dat dit nog weggesmeerd wordt?baka90 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kruisende leidingen warm/koud, hopelijk is de warme leiding de leiding on top.
Leidingen warm/koud veel te dicht naast elkaar, maak hier minimaal 15 cm van.
de meeste onlineshops zijn van dezelfde timmerfabriekenMWDKing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
Iemand een tip voor het bestellen van houten kozijnen? Ik zie veel online aanbieders en vraag me af of iemand goede ervaringen heeft met een bepaalde online shop of eventueel lokale leverancier.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-06-2022 22:59 ]
Thanks! Ik lees het inderdaad. Dat was mij helemaal ontgaan; heb verkeerd zitten Googlen.thijsco19 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:42:
[...]
Op diverse plekken op de website en in de officiële documentatie van Henco is te lezen dat gas koppelingen niet gebruikt mogen worden voor sanitair en verwarming.
Dus met die info de loodgieter verzoeken alle gas koppelingen te vervangen voor de goede koppelingen.
https://www.henco.be/nl/downloads
Zie hier het technische handboek. Bij de koppelingen voor gas is het duidelijk te lezen.
Aansmeren ga ik zelf doen. Daar had hij geen tijd meer voor.Wolly schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:51:
[...]
Jaren ervaring en wat zien we op de foto? Ik neem aan dat dit nog weggesmeerd wordt?
Kruisende leidingen warm/koud, hopelijk is de warme leiding de leiding on top.
Leidingen warm/koud veel te dicht naast elkaar, maak hier minimaal 15 cm van.
Warm waterleiding zit inderdaad boven. Dat er afstand tussen moet zitten lees ik nu bij de ISSO richtlijnen. Dat wist ik nog niet, dank! Weer wat geleerd. Kruisingen van waterleidingen en warme leidingen is blijkbaar niet toegestaan. Geldt dat in dit geval ook of bedoelen ze met warme leidingen CV, vloerverwarming, etc.?
Verwarrend genoeg staat even onder dat stukje bij de eigenschappen: "Perfect geschikt voor drinkwater en voeding". Contact opnemen voor duidelijkheid lijkt me wel nodig, ja.thijsco19 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:16:
@baka90
Is inderdaad verwarrend maar dat stukje gaat specifiek over het materiaal "PVDF", het stukje kunststof.henkie196 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:28:
[...]
Verwarrend genoeg staat even onder dat stukje bij de eigenschappen: "Perfect geschikt voor drinkwater en voeding". Contact opnemen voor duidelijkheid lijkt me wel nodig, ja.
Dus niet over de gehele koppeling.
Ik moet wel zeggen dat ik niet direct zie waarom een koppeling bedoeld voor gas niet gebruikt mag worden voor drinkwater of verwarming. Enige verschil lijkt te zijn dat de gas koppeling voorzien is van een speciale o-ring.
Dus het zal ongetwijfeld gewoon goed werken maar waarschijnlijk mag het niet omdat die ander gecertificeerd zijn.
En dus, mocht je ooit problemen gaan krijgen kan er moeilijk gedaan worden.
Oh, en niet te vergeten eventuele verwarring die later kan ontstaan.
Van wat ik van Wavin begrijp is dat ook het geval, al vraag ik mij wel af welk gevaar er nu daadwerkelijk op zo'n stukje van 5 cm kan gebeuren.baka90 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 01:35:
[...]
Aansmeren ga ik zelf doen. Daar had hij geen tijd meer voor.
Warm waterleiding zit inderdaad boven. Dat er afstand tussen moet zitten lees ik nu bij de ISSO richtlijnen. Dat wist ik nog niet, dank! Weer wat geleerd. Kruisingen van waterleidingen en warme leidingen is blijkbaar niet toegestaan. Geldt dat in dit geval ook of bedoelen ze met warme leidingen CV, vloerverwarming, etc.?
WavinDe enige goede oplossing is dus: voorkom kruisingen en leg warme en koude waterleidingen in een vloer het liefst 0,75 meter uit elkaar. Er moet een zone in de vloer worden aangewezen waar enkel de waterleidingen komen. In die zone komen dus géén verwarmingsleidingen, ook geen vloerverwarming. Is dit niet mogelijk? Kies er dan voor om de waterleidingen uit de vloer te halen en door de muren te leiden. Dit vraagt al in een vroeg stadium om goed overleg.
Dit is normaal: water zet uit wanneer je het verwarmt. Ik weet niet of je hier veel aan kunt doen. Een overstortventiel op 3 bar geeft geheid veel afwatering bij normale leidingdruk, en 4 bar is wat je bij een goed afgestelde installatie al snel hebt. Als de druk veel hoger is dan dat (normale overstort is 6 of 8 bar bij SWW), dan helpt misschien een sanitair expansievat?Vincm schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:43:
Ik heb een Mitsubishi ecodan waarbij het SWW vat in de binnenunit zit.
Excuus voor de belachelijk late reactie. Ik herinnerde me ineens een open tabblad.pizzacabonara schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:19:
[...]
Supertof, wat ben je precies aan het bouwen, prefab? eigenbouw?

Het is Wikihouse, dat is een concept ontwikkeld in Engeland waarbij je de gehele casco woning uit multiplex platen in elkaar zet. Eigenlijk een groot IKEA bouwpakket. Het casco maken ging echt verrassend simpel en vlekkeloos. Nu de afbouw is het echte werk, daar merk ik wel dat de complexiteit als je alles mooi op elkaar wilt passen het een flinke puzzel is.
Zo is de volgende stap de binnendeuren en daar heb ik me ook flink op verkeken. Wat zijn die prijzig en verrassend complex. We hebben 2 deuren die we mooi vlak met de wand zouden laten vallen.
Hebben mensen hier ervaring met dergelijke deuren? Als ik het zelf wil gaan doen dan kun je dus de scharnieren zelf kopen bijvoorbeeld van Argenta https://arlu.be/nl/producten/invisidoor-20 en dan ook zelf de deur, kozijn en freesmallen bestellen, of iets ‘kant en klaar’ bij Houtmerk: https://houtmerk.nl/produ...zichtbaar-kozijn-maatwerk Maar dat is helemaal prijzig.
Ik ben me aan het oriënteren, en ben er achter dat prijs niet alles zegt. Veel budget deuren komen van Group Thys, maar soms blijken ook de deuren die aan de hoofdprijs verkocht worden daar vandaan te komen. De recensies van die groep mag je zelf op warde schatten.walletje-w schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:24:
[...]
Hebben mensen hier ervaring met dergelijke deuren? Als ik het zelf wil gaan doen dan kun je dus de scharnieren zelf kopen bijvoorbeeld van Argenta https://arlu.be/nl/producten/invisidoor-20 en dan ook zelf de deur, kozijn en freesmallen bestellen, of iets ‘kant en klaar’ bij Houtmerk: https://houtmerk.nl/produ...zichtbaar-kozijn-maatwerk Maar dat is helemaal prijzig.
Goed om te weten! Thx!twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:54:
[...]
de meeste onlineshops zijn van dezelfde timmerfabriekenzo zijn https://houtenkozijnoutlet.nl/ en https://houtenkozijnonline.nl/ van de jong kozijnen. (1 van nederlands grootste kozijnen fabrieken) indien je standaard vormen en maten hebt kan je bijna overal terecht bij bijzondere vormen valt toeleveringonline bv al af (die maken geen driehoeken bv, ook niet op aanvraag) er zitten ook verschillen in de maximale maat die ze willen maken. ik heb tuindeuren van 2680mm toelevering online wilde ze niet maken. ze maken veder best nette kozijnen en je kon daar als een van de eertse 3dubbelglas kiezen in de webtool.
Hoe heb je uiteindelijk de tuindeuren geïnstalleerd? Mijn tuindeuren met zijlichten kozijn is ca 2.4mx2.4m en die leveren ze dan blijkbaar compleet met gekit glas en afgehangen deuren op een bok. Dat wordt toch onmogelijk zwaar om te plaatsen zonder kraan?
wie bedoel je? de jong leverd het glas appart. altijd gedaan, je schroeft je kozijn namelijk in de glas sponning vast met kozijn schroeven, ik heb trouwens het glas elders besteld niet vanwegen de prijs maar vanwegen de zwarte kaders en sponningsmaat in het glas die ik aan wilde houden.MWDKing schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:21:
[...]
Goed om te weten! Thx!
Hoe heb je uiteindelijk de tuindeuren geïnstalleerd? Mijn tuindeuren met zijlichten kozijn is ca 2.4mx2.4m en die leveren ze dan blijkbaar compleet met gekit glas en afgehangen deuren op een bok. Dat wordt toch onmogelijk zwaar om te plaatsen zonder kraan?
Goed, project kast op maat eens geinformeerd bij een lokale meubelbouwer...deWit schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:59:
[...]
Ik heb echt een hekel aan verven dus dat is ook wel een beetje een reden voor prefab, dan komt het gewoon gespoten aan ;-)
/f/image/gEw8DR8Cuu5uPLw7id7TRqc7.png?f=fotoalbum_large)
Was wel even slikken, ca. 9 k voor de vaste kast, uitgaande van inlands massief douglas, gespoten en wel, ex plaatsing. Deurtjes met kader in het onderste deel, daarboven alleen planken/schappen.
Goed, het is niet eerlijk om te vergelijken als ik zou gaan zelfbouwen (wat ik nog steeds overweeg) maar ik vind het wel fors geld...
[ Voor 9% gewijzigd door deWit op 30-06-2022 14:41 ]
tja, hier ook de ervaring: inbouwkasten gaan tegenwoordig voor €1500-2000 per strekkende meter....
1 kast laten doen, ander kast heb ik zelf gedaan:
:strip_exif()/f/image/5RF6OOKCygkR2g2gOsMRbXeG.jpg?f=fotoalbum_large)
2 pax kasten (75+100), op verhoging gezet en de ladefronten zijn gemaakt van een 25cm pax deur, lades zelf ook standaard pax lades (https://www.ikea.com/nl/nl/p/komplement-lade-wit-90246352/ ) waar ik dus een schilderde deur aan de voorkant opgeschroefd/kit heb..
ter verduidelijking, opklik voor groot. 'onderstel' gemaakt van 20cm wit meubelpaneel.
:strip_exif()/f/image/5RF6OOKCygkR2g2gOsMRbXeG.jpg?f=fotoalbum_large)
2 pax kasten (75+100), op verhoging gezet en de ladefronten zijn gemaakt van een 25cm pax deur, lades zelf ook standaard pax lades (https://www.ikea.com/nl/nl/p/komplement-lade-wit-90246352/ ) waar ik dus een schilderde deur aan de voorkant opgeschroefd/kit heb..
ter verduidelijking, opklik voor groot. 'onderstel' gemaakt van 20cm wit meubelpaneel.
![]() | ![]() |
[ Voor 118% gewijzigd door Tjark op 30-06-2022 15:23 ]
*insert signature here
Bij bijvoorbeeld kozijnshop.nl kan je in de online configurator ervoor kiezen dat het glas wordt afgekit. Vond ik ook vreemd aangezien je idd in glas sponning schroeft... Heb ze een vraag gesteld.twain4me schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:26:
[...]
wie bedoel je? de jong leverd het glas appart. altijd gedaan, je schroeft je kozijn namelijk in de glas sponning vast met kozijn schroeven, ik heb trouwens het glas elders besteld niet vanwegen de prijs maar vanwegen de zwarte kaders en sponningsmaat in het glas die ik aan wilde houden.
Is dat deel met lades aan de onderkant dan ook Pax? Of heb je daar zelf, in de ophoging, lades in gemaakt?Tjark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:58:
tja, hier ook de ervaring: inbouwkasten gaan tegenwoordig voor €1500-2000 per strekkende meter....
[Afbeelding]
2 pax kasten (75+100), op verhoging gezet en de ladefronten zijn gemaakt van een 25cm pax deur, lades zelf ook standaard pax lades.
Ophoging ja, heb m'n post even aangevuld (hopelijk iets duidelijkervalluik schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Is dat deel met lades aan de onderkant dan ook Pax? Of heb je daar zelf, in de ophoging, lades in gemaakt?
*insert signature here
Ja dat is helemaal mooi, iets wat nagenoeg ok is vermaken. Helaas komt het net niet lekker uit en is mijn ervaring dat kasten in de breedte aanpassen meestal ruk is ;-)
Erg mooi gedaan, hoe heb je de bovenkant afgewerkt?Tjark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wel handig dat die pax exact in die ruimte past. Ik wist niet dat je voor de 75 ook een dubbele deur had (25+50) of heb je die deur ook zelf gemaakt? Het ziet er in ieder geval netjes uit.
Die lades geven net een unieke uitstraling aan een relatief standaard PAX kast.
Hoi klussers,
ik moet twee van deze gaten in mijn betonvloer vullen (20cm diep, 10cm diameter). Een derde in de badkamer heb ik al gevuld met PUR schuim, moest toen heel snel gaan maar heeft wel goed gewerkt. Dit vooral omdat er van bovenaf nooit iets op zal staan.
Nu denk ik tenminste voor dit gat aan snelbeton. Ik las dat ik er het best nog even wapening inboor. Maar hoe doe ik dat? Lijkt mij lastig, vooral omdat wapening ook niet elastisch is ;-) Dan van onderaf even dichttimmeren en van bovenaf met snelbeton vullen.
Heeft er iemand ervaring mee? Heb ik veel wapening nodig? Of kan het ook zonder? En hoe breng ik die aan?
Heel erg bedankt iedereen.
ik moet twee van deze gaten in mijn betonvloer vullen (20cm diep, 10cm diameter). Een derde in de badkamer heb ik al gevuld met PUR schuim, moest toen heel snel gaan maar heeft wel goed gewerkt. Dit vooral omdat er van bovenaf nooit iets op zal staan.
Nu denk ik tenminste voor dit gat aan snelbeton. Ik las dat ik er het best nog even wapening inboor. Maar hoe doe ik dat? Lijkt mij lastig, vooral omdat wapening ook niet elastisch is ;-) Dan van onderaf even dichttimmeren en van bovenaf met snelbeton vullen.
Heeft er iemand ervaring mee? Heb ik veel wapening nodig? Of kan het ook zonder? En hoe breng ik die aan?
Heel erg bedankt iedereen.
![]() |
Heb er geen ervaring mee. Maar zou het als volgt doen..net wat je zegt onderkant houtje timmeren. Leg wel tussen dat houtje en de betonvloer bakfolie ( hecht geen beton aan handig als je het later eraf haalt ). Zou dan geheel vullen met (snel)beton..daarna even laten drogen. bakfolie erop leggen en met een spakmes glad strijken. Bewapening, denk niet dat je het echt nodig hebt. Wellicht eerst nog een stukje kippengaas halverwege met een paar schroeven in het beton vastzetten.
@ben2513
Hier moet echt geen wapening door.
Gewoon cement erin steken,
Hoe ga je de onderkant afwerken?
Hier moet echt geen wapening door.
Gewoon cement erin steken,
Hoe ga je de onderkant afwerken?
Leuke tip, dank je!vincent_1971 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:34:
Leg wel tussen dat houtje en de betonvloer bakfolie ( hecht geen beton aan handig als je het later eraf haalt ).
Dank je! ik was van plan de beton/cement te laten drogen en dan te skim coaten.
Ik heb nog best wat zakjes van deze cementgebonden reparatiemortel thuis. Maar daar gaat het niet meer lukken vrees ik.
Nou, de ruimte was precies op de kast gebouwd. 175cm. Maar toen kwam er nog stuuc op. Gelukkig is een 100cm kast 99,8 en de 75cm is 74,8. Dus met wat brute kracht paste 't preciesdragonhaertt schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:54:
[...]
Erg mooi gedaan, hoe heb je de bovenkant afgewerkt?
Wel handig dat die pax exact in die ruimte past. Ik wist niet dat je voor de 75 ook een dubbele deur had (25+50) of heb je die deur ook zelf gemaakt? Het ziet er in ieder geval netjes uit.
Die lades geven net een unieke uitstraling aan een relatief standaard PAX kast.
De bovenkant is maar 1,5cm, dus een latje tussen kast en plafond. Heb ervoor gekozen die niet 'vlak' af te werken, zou nog steeds kunnen.
Kwam er idd later ook pas achter dat Ikea voor de 75cm kast niet 2 deuren van 37,5 hebben, maar je dus 50+25 moet doen. Deuren zijn dus standaard Ikea + opschuren + zinsser bin + allgrund grijs + Flexa creations.
*insert signature here
Ik kan weer eens niet stil zitten 😅
Vanavond even de gehele zolder ontdaan van zachtboard en 40 jaar stof.
Afgelopen weekend bij de Gamma 25 rollen isolatie gekocht in de actie (Isover Glaswol 160mm Rd4,55). De rollen stonden overal door het huis en de vrouw vond dit niet zo tof.
Morgenavond de houten constructie van het verlaagde plafond weghalen zodat er een mooi hoog koofje met spotjes gemaakt kan worden.
:strip_exif()/f/image/ue5YUUX8pUuTvfUgv0sPO0cR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwE1YFHlh4pkfo3mC59PWu7y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbxAEDf5VC5ERBJfvKMAezgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9a9U9tzT880eZogGD4kHv564.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond even de gehele zolder ontdaan van zachtboard en 40 jaar stof.
Afgelopen weekend bij de Gamma 25 rollen isolatie gekocht in de actie (Isover Glaswol 160mm Rd4,55). De rollen stonden overal door het huis en de vrouw vond dit niet zo tof.
Morgenavond de houten constructie van het verlaagde plafond weghalen zodat er een mooi hoog koofje met spotjes gemaakt kan worden.
:strip_exif()/f/image/ue5YUUX8pUuTvfUgv0sPO0cR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwE1YFHlh4pkfo3mC59PWu7y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbxAEDf5VC5ERBJfvKMAezgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9a9U9tzT880eZogGD4kHv564.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ipsl72MzJHKGOV6mivFZ2sOs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 30-06-2022 21:33 ]
Beter dat dan dit toch?aapjuh99 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:30:
De rollen stonden overal door het huis en de vrouw vond dit niet zo tof.
Ongekend 🫣
Ik moet binnenkort met mijn garage aan de slag. Ca 24m2 oude bitumen laag moet er compleet af. Het lijkt wel een sedum dak, er is al heel lang geen onderhoud aan gepleegd door de vorige eigenaar.
Iemand ervaring wat formaat dakafval container te bestellen? Is 3m3 genoeg of moet ik echt voor 6m3 gaan?
Ik ben bang dat er ook veel wortels, mos en onkruid inzit. Dat vindt de afvalverwerker vast niet leuk
Iemand ervaring wat formaat dakafval container te bestellen? Is 3m3 genoeg of moet ik echt voor 6m3 gaan?
Ik ben bang dat er ook veel wortels, mos en onkruid inzit. Dat vindt de afvalverwerker vast niet leuk
Dat moet toch makkelijk in een 3m3 container passen? 24m2 x 0,01m is maar 0,24m3 in theorie. Dan mag het 10 keer zoveel ruimte innemen
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dag klussers,
In mijn woonkamer wil ik twee plafondlampen monteren. Daarvoor heb ik twee afdekkappen van rond 12cm verwijderd, zie onderstaande foto's.
Hier overheen zou dan opbouw spot moeten komen. Vooral bij de eerste foto is de ruimte beperkt en zou de plafondbevestiging opnieuw 12 cm moeten zijn. Helaas hebben vrijwel alle plafondspots een bevestigingsdiameter van 10 cm. Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen?
Het zelfde geldt in mindere mate voor de tweede foto. Hier is meer ruimte, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 'balk' met meerde spotjes. De balk zal dan smaller zijn dan 12 cm, waarmee het 'oude' gat wel duidelijk in het zicht blijft.
Alle tips zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/MdSezd7r0yK5NByOS8OLEVmF.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn woonkamer wil ik twee plafondlampen monteren. Daarvoor heb ik twee afdekkappen van rond 12cm verwijderd, zie onderstaande foto's.
Hier overheen zou dan opbouw spot moeten komen. Vooral bij de eerste foto is de ruimte beperkt en zou de plafondbevestiging opnieuw 12 cm moeten zijn. Helaas hebben vrijwel alle plafondspots een bevestigingsdiameter van 10 cm. Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen?
Het zelfde geldt in mindere mate voor de tweede foto. Hier is meer ruimte, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 'balk' met meerde spotjes. De balk zal dan smaller zijn dan 12 cm, waarmee het 'oude' gat wel duidelijk in het zicht blijft.
Alle tips zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/MdSezd7r0yK5NByOS8OLEVmF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ldvQdEVPFy0HrAo6GnOjOwau.jpg?f=fotoalbum_large)
tja... beetje opschuren en verven?
En met die 'balk' : die balk monteren op een (houten) plank van 12 cm en dat dan weer monteren op 't plafond, zodat je een afgewerkt trappetje krijgt?
En met die 'balk' : die balk monteren op een (houten) plank van 12 cm en dat dan weer monteren op 't plafond, zodat je een afgewerkt trappetje krijgt?
[ Voor 69% gewijzigd door Tjark op 01-07-2022 10:15 ]
*insert signature here
Dat zijn toch geen gaten? Er is gewoon rond geverfd geweest.ChillPascal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:02:
Alle tips zijn welkom.
De opstaande randjes v/d verf even weghalen met een steekmes, nieuw likje verf erover, en klaar.
Eenmaal de lamp er hangt zie je een eventueel miniem kleurverschil nog amper/niet meer.
Ik wil binnenkort de losse kabels in onze kruipruimte gaan aanpakken.
Kriskras door de kruipruimte liggen verschillende kabels, voornamelijk netwerk en 2x PV (YMVK) kabels. Deze liggen nu gewoon op de grond. Beginnen de schimmelen door de vochtigheid. Ik wel deze eigenlijk allemaal ophangen aan het 'plafond', dan wel ook in pvc buizen leggen, dus aan de onderkant van de vloer. Dat is bedekt met piepschuim blokken ter isolatie. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik heb geprobeerd om met grote krammen de kabels op te hangen in het piepschuim, maar dat brokkelt af / valt er toch weer uit. Of moet ik toch aan de gang met een boor, dus volledig door het piepschuim heen en boren in de vloer, om daar iets van een draadeind in te zetten / schroeven? Of weet iemand misschien iets anders?
Kriskras door de kruipruimte liggen verschillende kabels, voornamelijk netwerk en 2x PV (YMVK) kabels. Deze liggen nu gewoon op de grond. Beginnen de schimmelen door de vochtigheid. Ik wel deze eigenlijk allemaal ophangen aan het 'plafond', dan wel ook in pvc buizen leggen, dus aan de onderkant van de vloer. Dat is bedekt met piepschuim blokken ter isolatie. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik heb geprobeerd om met grote krammen de kabels op te hangen in het piepschuim, maar dat brokkelt af / valt er toch weer uit. Of moet ik toch aan de gang met een boor, dus volledig door het piepschuim heen en boren in de vloer, om daar iets van een draadeind in te zetten / schroeven? Of weet iemand misschien iets anders?
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Kun je ze niet aan de wand van de kruipruimte maken? Of zijn ze daar te kort voor?
Ik zou mij de moeite besparen en eerst kijken of een grondzeil over de gehele kruipruimte de vochtigheid omlaag brengt.Pazo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:18:
De netwerkkabels zou ik opnieuw kunnen trekken; als ze door een PVC buizen moeten, moet ik toch de connectors losmaken en opnieuw knijpen. Maar ze zijn dan wel te kort, want ze lopen nu gewoon rechtstreeks van de ene naar de andere kant door de kruipruimte.big bang schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:29:
Kun je ze niet aan de wand van de kruipruimte maken? Of zijn ze daar te kort voor?
Maar ik herinner mij dat de funderingsbalken echt kei- en keihard zijn. Ik heb een best goede boormachine / steenboren, met klopfunctie, maar die kwam er amper in. Als je dan iets van 30 gaten moet boren in ruimte waar je amper op je knieën kan zitten...
Zoek dus eigenlijk iets makkelijks wat bij voorkeur aan het piepschuim opgehangen kan worden.
Mjah dat zou ook misschien een optie kunnen zijn. Echter zit er iets in mij dat ik al die kabels kris kras lelijk vind. Wil alles strak hebben, ook al zie ik het maar 2-3 keer per jaar als ik er een keer moet zijn...Wolly schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Ik zou mij de moeite besparen en eerst kijken of een grondzeil over de gehele kruipruimte de vochtigheid omlaag brengt.
[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 01-07-2022 11:37 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Fischer FID 90!Pazo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:34:
[...]
De netwerkkabels zou ik opnieuw kunnen trekken; als ze door een PVC buizen moeten, moet ik toch de connectors losmaken en opnieuw knijpen. Maar ze zijn dan wel te kort, want ze lopen nu gewoon rechtstreeks van de ene naar de andere kant door de kruipruimte.
Maar ik herinner mij dat de funderingsbalken echt kei- en keihard zijn. Ik heb een best goede boormachine / steenboren, met klopfunctie, maar die kwam er amper in. Als je dan iets van 30 gaten moet boren in ruimte waar je amper op je knieën kan zitten...![]()
Zoek dus eigenlijk iets makkelijks wat bij voorkeur aan het piepschuim opgehangen kan worden.
[...]
Mjah dat zou ook misschien een optie kunnen zijn. Echter zit er iets in mij dat ik al die kabels kris kras lelijk vind. Wil alles strak hebben, ook al zie ik het maar 2-3 keer per jaar als ik er een keer moet zijn...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja, dat is wel iets om te proberen, ziet er veel belovend uit!
Thanks!
Isolatieschroef, dat is het woord
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 01-07-2022 11:40 ]
Hoe krijg ik het cilinderslot bevestigd in het poortframe aan de kopse kant ?
Het gat in de kopse kant lijnt niet uit met de gaten die je vanaf de zijkant ziet. Ik kan er dus geen boutje met een cilindermoer in de draaien.

Zat zelf te denken aan een soort holle wand plug of een popnagel. Het moet natuurlijk niet uitsteken want dan gaat de poort niet meer goed dicht
Het gat in de kopse kant lijnt niet uit met de gaten die je vanaf de zijkant ziet. Ik kan er dus geen boutje met een cilindermoer in de draaien.

Zat zelf te denken aan een soort holle wand plug of een popnagel. Het moet natuurlijk niet uitsteken want dan gaat de poort niet meer goed dicht
Bout / moer door de complete koker laten steken ipv moer aan binnenzijde van de kokervortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:22:
of draad tappen in de wand van de koker
Ik heb het zelf gedaan met zelftappers maar echt vlak zijn ze idd niet (het kopje van de schroef is net te groot voor de inkeping in het slot)vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:22:
Ik vraag me trouwens af of je de rabat delen goed heb zitten
nu ligt het water er boven en komt het tussen je planken en blijft het er op liggen
Er zit nog wat ijzer aan de achterkant van de koker :cverkooyen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Bout / moer door de complete koker laten steken ipv moer aan binnenzijde van de koker
of draad tappen in de wand van de koker

Dat gaat hem dus ik niet worden.
Zelftappers blijven niet goed zitten bij mij. Zitten veel te los.Togi schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Ik heb het zelf gedaan met zelftappers maar echt vlak zijn ze idd niet (het kopje van de schroef is net te groot voor de inkeping in het slot)
Ik vraag me trouwens af of je de rabat delen goed heb zitten
nu ligt het water er boven en komt het tussen je planken en blijft het er op liggen
Die rabat delen heb ik bij de buren afgekeken. Daar is het ook zo gemonteerd (door blijkbaar ook pruters). Zal het echt kwaad kunnen ? Het is nu toch al te laat
Ik denk dat ik dan toch een gat/sleufje zou maken bij het huidige gat om daar een moer in te krijgen.vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Er zit nog wat ijzer aan de achterkant van de koker :
[Afbeelding]
Dat gaat hem dus ik niet worden.
Een ander hersenspinsel, geen idee of het werkt ... maar als je de deur nou (tijdelijk) plat legt met dat gaatje naar boven en die spuit je vol (via zo'n slagroom-zak) met (2 componenten) houtvuller. Wachten tot dat hard is, schroef in het slot en de deur weer overeind zetten.
Blindklinkmoer in het profiel poppen?vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:22:
Ik zou daar zoiets voor gebruiken: klikPazo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:18:
Edit: oh, maar dat had iemand anders ook al gezegd
Een dwarsmoer van voldoende lengte door het gat schuin naar boven zou moeten lukken:vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:22:

Deel wat te ver uitsteekt eraf slijpen
Je moet voor beton ook geen klopboor gebruiken maar een boorhamer, dan lukt het wel.Pazo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Maar ik herinner mij dat de funderingsbalken echt kei- en keihard zijn. Ik heb een best goede boormachine / steenboren, met klopfunctie, maar die kwam er amper in. Als je dan iets van 30 gaten moet boren in ruimte waar je amper op je knieën kan zitten...![]()
[...]
Maar ik zou niet zo snel zo veel gaten in mijn fundering boren, ook vanwege de wapening.
En ook eerder aan de isolatie bevestigen of toch gewoon over de grond laten lopen, desnoods in buis.
En het eindresultaat na stucwerk en sausen:737freak schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:25:
Dit weekend voor het eerst zelf een koof gebouwd.
Nog even verder afwerken, schuren en in de Grondverf. Daarna mee sausen zodra de stukadoor klaar is in de woning.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9zIos5AcMfX70Xi2aNwgQh5S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kp9F3diIi4j2k0IuKhoAD1FI.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg tevreden mee
@737freak Netjes geworden.. maar waarom heb je het eigenlijk gedaan? Als in, er zit geen verlichting of gordijnrails in .. of ?
*sowieso
Er komen inderdaad nog gordijnrails tegenaan.DonJunior schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:33:
@737freak Netjes geworden.. maar waarom heb je het eigenlijk gedaan? Als in, er zit geen verlichting of gordijnrails in .. of ?
Maar de onderliggende reden is als volgt:
Het betreft hier een appartement in een transformatieproject en tijdens de sloop vonden ze een draagbalk die nergens op de tekeningen stond.
:strip_exif()/f/image/3QewtALFFrOn6rzjhLhxnOEs.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze hoek had de aannemer netjes een koofje gemaakt, voorzien van spuitwerk (deze heb ik glad laten stucen):
:strip_exif()/f/image/O8DSqEH7GnJZ6dNJ53tbhcRu.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar deze draagbalk had als gevolg dat het niet langer mogelijk was om gordijnrails over de gehele breedte tegen het plafond te bevestigen. Daarnaast is de buitenmuur rond, wat het geheel ook lastiger maakte.
Oplossing was dus om zelf een koof over de gehele lengte te maken; aan de voorkant recht en links aansluitend op het hoek-koofje.
Ik heb wat klus advies nodig. Ik wil de vloer van onze fietsenberging cq technische ruimte strak maken.
Bij onze verhuizing is hier ook vloerverwarming ingelegd maar nadien niet echt lekker geëgaliseerd. Omdat het 1 van de laatste klusjes was ook nog eens een te goedkope vloerverf gebruikt.
Ik wil dit dus netjes strak maken en gelijk voorzien van een goede coating:
Het is een ruimte van ongeveer 10m2 dus ik dacht er aan om met een handschuurmachine met korrel 40 de oude verf eraf te schuren. Je hebt natuurlijk ook echte betonschuurmachines en zelfs Lidl heeft er daar 1 van in het assortiment maar die werken net zo goed met schuurschijven. Wat zou het voordeel zijn van een gehuurde of Lidl variant? Ga ik dat extra vermogen echt nodig hebben?
Als de boel geschuurd is wil ik er dus zo'n 3 a 4 mm egaline op gieten. Ik zit alleen met een kruipluik in de vloer. Ik had bedacht om een simpele bekisting te maken en dan de naden (tijdelijk) af te kitten. Is dit de juiste manier of wordt dat anders gedaan?
En tenslotte de vraag met welke (2 componenten) coating jullie positieve ervaringen hebben. In de ruimte komt mijn cv/warmtepomp installatie en wat fietsen te staan. De belasting zal behoudens de fietsstandaarden dus niet heel spannend zijn.
We merkten echter dat de standaards, zelfs die met rubber doppen, de verf wel erg nadrukkelijk lieten verdwijnen.
Bij onze verhuizing is hier ook vloerverwarming ingelegd maar nadien niet echt lekker geëgaliseerd. Omdat het 1 van de laatste klusjes was ook nog eens een te goedkope vloerverf gebruikt.
Ik wil dit dus netjes strak maken en gelijk voorzien van een goede coating:
Het is een ruimte van ongeveer 10m2 dus ik dacht er aan om met een handschuurmachine met korrel 40 de oude verf eraf te schuren. Je hebt natuurlijk ook echte betonschuurmachines en zelfs Lidl heeft er daar 1 van in het assortiment maar die werken net zo goed met schuurschijven. Wat zou het voordeel zijn van een gehuurde of Lidl variant? Ga ik dat extra vermogen echt nodig hebben?
Als de boel geschuurd is wil ik er dus zo'n 3 a 4 mm egaline op gieten. Ik zit alleen met een kruipluik in de vloer. Ik had bedacht om een simpele bekisting te maken en dan de naden (tijdelijk) af te kitten. Is dit de juiste manier of wordt dat anders gedaan?
En tenslotte de vraag met welke (2 componenten) coating jullie positieve ervaringen hebben. In de ruimte komt mijn cv/warmtepomp installatie en wat fietsen te staan. De belasting zal behoudens de fietsstandaarden dus niet heel spannend zijn.
We merkten echter dat de standaards, zelfs die met rubber doppen, de verf wel erg nadrukkelijk lieten verdwijnen.
[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 01-07-2022 16:56 ]
Wij hebben onderstaande pakket (ook van deze shop) in onze garage gebruikt. Geniaal spul en makkelijk te verwerken. Is wel tijdkritisch, dus je moet doorwerken als de verharder erin zit, maar is echt glashard dit spul.PaT schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:53:
Hebben nog wel ook de "Epoxy vloerprimer voor droge ondergronden" erbij gekocht. We hadden een nieuwe cementdekvloer, dus ook nog even onderzoeken of een primer noodzakelijk is voor jouw ondergrond.
https://polyestershoppen....d1763571ed7702039ca959fb7
[ Voor 11% gewijzigd door Vipertje op 01-07-2022 17:39 ]
Mjah kan eens kijken of dat werkt. Gaat alleen het slot ietsje uitsteken denk ik. Zo te zien ook apart gereedschap voor nodig.
Misschien toch maar eens deze optie doorzetten / proberen. Misschien met wat frotten lukt het wel.Vliegvlug schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Een dwarsmoer van voldoende lengte door het gat schuin naar boven zou moeten lukken:
[Afbeelding]
Deel wat te ver uitsteekt eraf slijpen
Ik heb weer wat opties heren, dank voor jullie ideeën !
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/