[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 231 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil zelf een vaatwasser plaatsen op het einde van een Ikea keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye1XnFiqyK1EElE7YmUnrzFSai0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vcgVHf2cWcY6pdTafwHnfy4a.png?f=fotoalbum_medium

Hiervoor moet je zelf een steunwand maken begrijp ik, waar je dan het bedekkingspaneel (FÖRBÄTTRA) tegen aan schroeft.
Er komt ook een werkblad in graniet dus ondersteuning en stevigheid zijn belangrijk.

Hoe pak je dit het beste aan?

Als basis dacht ik aan twee latten waar je een plaat tegen schroeft met wat RVS hoekverbindingen zoals in dit filmpje?
Is vochtwerend MDF het best geschikt?

Het bedekkingspaneel is 13mm dik en de MDF plaat 9mm. Zijn deze schroeven ok om beide te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 15:08

Seafarer

XXX

Pazo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:34:
[...]

De netwerkkabels zou ik opnieuw kunnen trekken; als ze door een PVC buizen moeten, moet ik toch de connectors losmaken en opnieuw knijpen. Maar ze zijn dan wel te kort, want ze lopen nu gewoon rechtstreeks van de ene naar de andere kant door de kruipruimte.
Maar ik herinner mij dat de funderingsbalken echt kei- en keihard zijn. Ik heb een best goede boormachine / steenboren, met klopfunctie, maar die kwam er amper in. Als je dan iets van 30 gaten moet boren in ruimte waar je amper op je knieën kan zitten... :')
Zoek dus eigenlijk iets makkelijks wat bij voorkeur aan het piepschuim opgehangen kan worden.

[...]

Mjah dat zou ook misschien een optie kunnen zijn. Echter zit er iets in mij dat ik al die kabels kris kras lelijk vind. Wil alles strak hebben, ook al zie ik het maar 2-3 keer per jaar als ik er een keer moet zijn... :)
Even zoeken op piepschuim pluggen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Seafarer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Even zoeken op piepschuim pluggen.
Alsnog bedankt, vergelijkbaar antwoord was al gegeven, Fischer FID 90.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 15:08

Seafarer

XXX

PaT schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:53:
Ik heb wat klus advies nodig. Ik wil de vloer van onze fietsenberging cq technische ruimte strak maken.

Bij onze verhuizing is hier ook vloerverwarming ingelegd maar nadien niet echt lekker geëgaliseerd. Omdat het 1 van de laatste klusjes was ook nog eens een te goedkope vloerverf gebruikt.

Ik wil dit dus netjes strak maken en gelijk voorzien van een goede coating:
Het is een ruimte van ongeveer 10m2 dus ik dacht er aan om met een handschuurmachine met korrel 40 de oude verf eraf te schuren. Je hebt natuurlijk ook echte betonschuurmachines en zelfs Lidl heeft er daar 1 van in het assortiment maar die werken net zo goed met schuurschijven. Wat zou het voordeel zijn van een gehuurde of Lidl variant? Ga ik dat extra vermogen echt nodig hebben?

Als de boel geschuurd is wil ik er dus zo'n 3 a 4 mm egaline op gieten. Ik zit alleen met een kruipluik in de vloer. Ik had bedacht om een simpele bekisting te maken en dan de naden (tijdelijk) af te kitten. Is dit de juiste manier of wordt dat anders gedaan?

En tenslotte de vraag met welke (2 componenten) coating jullie positieve ervaringen hebben. In de ruimte komt mijn cv/warmtepomp installatie en wat fietsen te staan. De belasting zal behoudens de fietsstandaarden dus niet heel spannend zijn.

We merkten echter dat de standaards, zelfs die met rubber doppen, de verf wel erg nadrukkelijk lieten verdwijnen.
Kijk eens naar pvc klik tegels voor garage vloeren. Ben je met een uurtje klaar.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Twee nieuwe afdekkapjes halen, monteren aan de centraaldoos, daar de verlichting aan monteren. Zo heb je dat randje weer op dezelfde plaats én heb je er verlichting hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:14

We merkten echter dat de standaards, zelfs die met rubber doppen, de verf wel erg nadrukkelijk lieten verdwijnen.
Was dat een epoxy vloer? Ik heb me ooit laten vertellen dat sommige epoxies niet tegen de weekmakers in rubber kunnen. Was ooit bij een autoverkoper die om die reden een stukje kunststof onder elke band van elke auto daar had liggen omdat de vloer er niet tegen kon.

Ben geen expert verder dus geen idee of dat ook geldt voor de rubber dop op een standaard, maar werd getriggerd door je verhaal :+

En heb het al vaker vermeld, maar ik was dus erg tevreden met mijn epoxy vloer van sika. Daar stond een auto op en heb er nooit wat van gemerkt dat de vloer daar niet tegen kon ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Seafarer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:56:
[...]

Kijk eens naar pvc klik tegels voor garage vloeren. Ben je met een uurtje klaar.
Ik had hier oprecht nog nooit van gehoord. Makkelijk is het zeker, maar dit is geloof ik niet helemaal de look die ik voor ogen heb.
decipherer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:49:
[...]

Was dat een epoxy vloer? Ik heb me ooit laten vertellen dat sommige epoxies niet tegen de weekmakers in rubber kunnen. Was ooit bij een autoverkoper die om die reden een stukje kunststof onder elke band van elke auto daar had liggen omdat de vloer er niet tegen kon.

Ben geen expert verder dus geen idee of dat ook geldt voor de rubber dop op een standaard, maar werd getriggerd door je verhaal :+

En heb het al vaker vermeld, maar ik was dus erg tevreden met mijn epoxy vloer van sika. Daar stond een auto op en heb er nooit wat van gemerkt dat de vloer daar niet tegen kon ofzo.
Nee, dat was zeker geen Epoxy. Volgens mij gewoon Histor betonverf ofzo. Echt zooi.

[ Voor 54% gewijzigd door PaT op 01-07-2022 21:57 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Mjah kan eens kijken of dat werkt. Gaat alleen het slot ietsje uitsteken denk ik. Zo te zien ook apart gereedschap voor nodig.
Mwa, boutje moertje en een paar ingevette revetten kom je een heel eind mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:14

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb een schroefgat in hout (keukenkastdeurtje) wat door het vaker los en vast schroeven niet meer goed houdt.

Nu moet de schroef terug op dezelfde plek. Waarmee kan ik het gat het beste dichtsmeren om de schroef er weer zo stevig mogelijk in te kunnen draaien?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
Tusk schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:26:
Ik heb een schroefgat in hout (keukenkastdeurtje) wat door het vaker los en vast schroeven niet meer goed houdt.

Nu moet de schroef terug op dezelfde plek. Waarmee kan ik het gat het beste dichtsmeren om de schroef er weer zo stevig mogelijk in te kunnen draaien?
Misschien werkt dit :)
YouTube: NKC TV - Slim gefikst: schroefgaten repareren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:14

Tusk

Sticky Bomb likes you!

haha thx. Zie het als een compliment dat ik eerder aan dit topic dacht dan aan Youtube :D

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Zou iemand me kunnen helpen met een vraag over het plaatsen van kozijnen?

Ik vervang een kunststof kozijn (vast) door een houten kozijn (met kiepraam). Het kunststof kozijn zit in een houten frame van multiplex plaatsen met op de kopse kant plastic strookjes. Het kozijn schuif daarop met rubbers. Het is een spouwmuur aan de onderkant en zijkant. Aan de bovenkant van het kozijn zit een houten balk.

Als ik nu het houten kozijn stomp plaats, zie je dus de zijkanten van dat houten frame.
Ook als ik een 'removatiesponning' kozijn gebruik is de sponning 10mm en het multiplex 18mm en blijf je dus het frame zien.

Volgens mij moet ik dus sowieso het houten raamwerk verwijderen. Volgens mij kan ik dan een stelkozijn van 10mm dik daarvoor in de plaats zetten en dan een kozijn met renovatiesponning daar tegenaan schuiven van buiten. Klinkt dat als een logisch plan... ? Of heeft iemand een handige tip? ;)

Uitleg over de diverse sponningen en details die ik gebruik heb; https://www.toeleveringonline.nl/kennisbank/muursponningen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qPvBptGX96IsPKYtoVVQ70jG6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qcU1ub5eSoEwNrss64QkYE4E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNNgqFiPFY_gT2lC1mDU26PmOek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5WHpSidg28nK7zlGrCF5YVL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Waypoint schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:58:
Ik moet binnenkort met mijn garage aan de slag. Ca 24m2 oude bitumen laag moet er compleet af. Het lijkt wel een sedum dak, er is al heel lang geen onderhoud aan gepleegd door de vorige eigenaar.

Iemand ervaring wat formaat dakafval container te bestellen? Is 3m3 genoeg of moet ik echt voor 6m3 gaan?
Ik ben bang dat er ook veel wortels, mos en onkruid inzit. Dat vindt de afvalverwerker vast niet leuk
Voor alleen het bitumen; Mijn dak was ca. 20m2 en heb alles kunnen afvoeren in een aanhangertje van ca 2.5x1.2x0.4m bij het milieuplein. Het was vooral veel werk om het bitumen van het hout te scheiden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als de boel geschuurd is wil ik er dus zo'n 3 a 4 mm egaline op gieten. Ik zit alleen met een kruipluik in de vloer. Ik had bedacht om een simpele bekisting te maken en dan de naden (tijdelijk) af te kitten. Is dit de juiste manier of wordt dat anders gedaan?
Bij ons werd het gedaan met een foam randje (als je die om je bekisting doet, kan je je egaline ook niet lostrekken). Kitten hoefde niet eens. De diepe gaten bij de muren werden met purschuim opgevuld zodat daar niets in kon weglekken. Overigens hebben ze achteraf een sleufje gezaagd met een cirkelzaag voor een dilatie tussen twee betonnen platen, dat ging zonder randjes die afbraken. Ik denk dus dat je met een slijptol eventuele druipers achteraf prima kunt rechtmaken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:49
sloth schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:55:
Ik wil zelf een vaatwasser plaatsen op het einde van een Ikea keuken:

[Afbeelding]

Hiervoor moet je zelf een steunwand maken begrijp ik, waar je dan het bedekkingspaneel (FÖRBÄTTRA) tegen aan schroeft.
Er komt ook een werkblad in graniet dus ondersteuning en stevigheid zijn belangrijk.

Hoe pak je dit het beste aan?

Als basis dacht ik aan twee latten waar je een plaat tegen schroeft met wat RVS hoekverbindingen zoals in dit filmpje?
Is vochtwerend MDF het best geschikt?

Het bedekkingspaneel is 13mm dik en de MDF plaat 9mm. Zijn deze schroeven ok om beide te verbinden?
Ik zou het denk ik zo simpel mogelijk aanpakken en de steunwand van meubelpaneel maken. Dat is hetzelfde waar de kastjes van zijn gemaakt, stevig en vochtbestendig. Deze met hoekjes aan de vloer bevestigen (ik neem aan dat je de zijkant door laat lopen tot de grond?).

Aan de bovenkant bij de muur gewoon een houten lat tegen de muur schroeven voor het blad en weer met een hoekje aan dit paneel verbinden. Aan de bovenkant aan de voorzijde een stalen strip, net zo als dat bij de kastjes wordt gedaan. Desnoods met een stuk bandijzer/montageband, want het hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de plaat niet naar buiten kan kantelen.

Vervolgens vier gaten boren in het meubelpaneel en met schroeven van 25mm het bedekkingspaneel er tegenaan schroeven.

Je ziet dan wel een 18mm brede witte strook. Als dat niet past bij de rest van de keuken qua kleur/glans kan je dat verder afwerken met kantenstrook of verf.

[ Voor 3% gewijzigd door jordje op 02-07-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

MWDKing schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Voor alleen het bitumen; Mijn dak was ca. 20m2 en heb alles kunnen afvoeren in een aanhangertje van ca 2.5x1.2x0.4m bij het milieuplein. Het was vooral veel werk om het bitumen van het hout te scheiden... :P
Oké top dat zou een hoop schelen! Ik probeer het dan eerst wel zonder😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
aapjuh99 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:30:
Ik kan weer eens niet stil zitten 😅

Vanavond even de gehele zolder ontdaan van zachtboard en 40 jaar stof.

Afgelopen weekend bij de Gamma 25 rollen isolatie gekocht in de actie (Isover Glaswol 160mm Rd4,55). De rollen stonden overal door het huis en de vrouw vond dit niet zo tof.

Morgenavond de houten constructie van het verlaagde plafond weghalen zodat er een mooi hoog koofje met spotjes gemaakt kan worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deel #2 - Verlaagd plafond wegzagen

Volgend weekend de vloer eruit, wastafel eraf halen en afdoppen en dan isoleren! 🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHmd7fx3aEXnyjf3rRVIPLXxEh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlPY7W5VeYQhA7AfMD7qYZSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvw4_ynoXoxLIZleNj00qU3lUt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHs1dmdeU8s4R2rEJVkTbWV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29QRqWSjUctZrp2zEkZeQBVx4ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PnEYiBQ8tNrsRsFeEyAdjCY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door aapjuh99 op 02-07-2022 14:32 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

KabouterSuper schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Bij ons werd het gedaan met een foam randje (als je die om je bekisting doet, kan je je egaline ook niet lostrekken). Kitten hoefde niet eens. De diepe gaten bij de muren werden met purschuim opgevuld zodat daar niets in kon weglekken. Overigens hebben ze achteraf een sleufje gezaagd met een cirkelzaag voor een dilatie tussen twee betonnen platen, dat ging zonder randjes die afbraken. Ik denk dus dat je met een slijptol eventuele druipers achteraf prima kunt rechtmaken.
Die randband kwam ik gisteren ook tegen tijdens mijn speurtocht. Was dat iets zoals dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcMYAA6nQqRO-pkCtb2iDhH4M2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88NfWox1M3RajgF3llzcgk9a.jpg?f=fotoalbum_large

En hadden ze dan echt een bekisting gemaakt of gewoon geklemd met het kruipluik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Die randband kwam ik gisteren ook tegen tijdens mijn speurtocht. Was dat iets zoals dit?
[Afbeelding]
Ja, precies dit spul (wel wat hoger).
PaT schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:23:
En hadden ze dan echt een bekisting gemaakt of gewoon geklemd met het kruipluik?
Geen van tweeën. De randband had bij ons een plakrand. Dat was ruim voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door KabouterSuper op 02-07-2022 18:50 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Wij zijn plakplinten aan het leggen. Extra een verstekschaar gekocht maar helaas zijn de kanten dan altijd schuin. Zoals hier uitgelegd. Ze sluiten dus niet mooi op elkaar aan. Andersom gaat ook niet, want dan gaat de folie stuk.

Heeft iemand tips? Ik heb ook een cirkelzaag maar het blad is te grof denk ik. Nog nooit gebruikt.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 22:19

Guldan

Thee-Nerd

ben2513 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:07:
Wij zijn plakplinten aan het leggen. Extra een verstekschaar gekocht maar helaas zijn de kanten dan altijd schuin. Zoals hier uitgelegd. Ze sluiten dus niet mooi op elkaar aan. Andersom gaat ook niet, want dan gaat de folie stuk.

Heeft iemand tips? Ik heb ook een cirkelzaag maar het blad is te grof denk ik. Nog nooit gebruikt.
Ik gebruik altijd een fijne zaag in een verstekbak. Mijn vader heeft zo'n zaag met ingebouwde verstekbak dat werkt ook prima.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 22:19

Guldan

Thee-Nerd

Oh en mochten na verloop van tijd de plakplinten loslaten (lijmlaag niet goed meer) dan doet een drupje secondelijm wonderen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:55

Schuurpapiertje.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02

Dun ijzerzaagje :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pff met een net blad kun je prima plinten zagen.
Ik gebruik het standaard blad van mijn afkortzaag en dat werkt prima voor plinten. 60 tandjes.

Alternatief zou een nette ijzerzaag en verstekbak zijn, of een goede handzaag. Bij normaal budget en interesse zou ik voor verstekbak en ijzerzaag gaan. Beide zijn okay bij een hornbach of desnoods gamma te krijgen.
Neem wel eem grote beugelzaag, niet zo'n kleintje. Met een kleine kun je in een verstekbak bijna geen slagen maken.

Zoiets dus:
https://www.hornbach.nl/s...-306/5211871/artikel.html
Icm
https://www.hornbach.nl/s...40mm/6372618/artikel.html

Als je luxer wil, Heb zelf een facom beugelijzerzaag. Fijn ding, maar andere prijsklasse.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 02-07-2022 23:30 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een goede plintenschaar kopen, dan zijn de vleugels van de schaar namelijk niet plat (dus niet helemaal 90 graden, dan kan je klein beetje scheef gaan mee compenseren (ook het scheef zijn van de vloer) het "mes" moet goed scherp zijn en dan knip je gewoon recht, uiteraard mits je de plint goed op de schaar plaatst, soms een klein randje wegsnijden met een mes.

wat in de link genoemd word dat plinten te hard zouden zijn is echt BS met exact dezelfde (goede) knippers worden hardhouten glaslatten van 15x17mm gekinpt :+ (kost wel veel kracht)

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 03-07-2022 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
@Boudewijn @Martinusz @LED-Maniak @twain4me

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het is mij gisteren gelukt, was tot in de nacht met de klus bezig. Met de schaar doorsnijden en de schuine kant dan schuren. Werkte prima. De kleine stukjes plakplinten hechten echt niet goed aan het laminaat, dus daar moet ik nog extra lijm aanbrengen.

@twain4me Volgens mij bedoelden ze in de link dat de schaar gemaakt is voor hardhout plinten, maar nu vooral de goedkopere plinten van karton worden gekocht en het mes daarom geen goed grip heeft.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tijd voor mij om ook weer eens een vraag te stellen.

De hansgrohe bad/douchemengkraan (model, 15348000) van mijn vriendin blijkt weinig warm water te leveren, waar op dat moment andere kranen prima kunnen leveren. Wellicht nooit ontkalkt? O-)

Een grote kalkparty dus. Nu heb de kraan verwijderd om het geheel te ontkalken, maar krijg ik de thermostaatcartouche gewoon niet los. De aan-uit-cartouche kwam meteen los, maar ik vermoed dat hij behoorlijk vastgekalkt is.
Heb er al even wat kruipolie opgezet en een tikje met een hamer gegeven maar dat helpt niet. Draaien helpt ook niet, ook omdat hij er blijkens de manual recht uit moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFHSyUgbYz2xXX6Nb7LFr6hmdmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzEUEoeXuKK9t0MmAYKDF2UP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNFTUYzz5eop3f2R3lzg20nEi1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/996cE7eYhTku6hRy8s6GcekO.jpg?f=fotoalbum_tile

De boel ligt nu in wat espressomachineontkalker (sulfaminezuuroplossing) te weken in de hoop die cartouche zo vastzit door kalk, en dat die kalk oplost.
Maar ik wil eigenlijk wel vrij zeker weten dat ik straks water heb (of desnoods zo een nieuwe kraan moet kopen). Iemand nog een gouden tip om deze cartouche los te krijgen?

Ik heb onderstaande stappen uit de manual natuurlijk al uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE1ftX1pZXDFWadaqZsdQhVX3wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxUcIlDIPpTuDWOWNNRFE0RH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:27:
Maar ik wil eigenlijk wel vrij zeker weten dat ik straks water heb (of desnoods zo een nieuwe kraan moet kopen). Iemand nog een gouden tip om deze cartouche los te krijgen?
Gewoon de tang erop en trekken?

Gaat de module kapot, dan koop je een nieuwe module ipv een nieuwe kraan.
Vast een stuk goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Gewoon de tang erop en trekken?

Gaat de module kapot, dan koop je een nieuwe module ipv een nieuwe kraan.
Vast een stuk goedkoper :P
Ik vraag me oprecht ook een beetje af of hij wel los te halen valt. Lijkt me van wel, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 18:47

BrZ

De hansgrohe bad/douchemengkraan (model, 15348000) van mijn vriendin blijkt weinig warm water te leveren, waar op dat moment andere kranen prima kunnen leveren. Wellicht nooit ontkalkt? O-)

Een grote kalkparty dus. Nu heb de kraan verwijderd om het geheel te ontkalken, maar krijg ik de thermostaatcartouche gewoon niet los. De aan-uit-cartouche kwam meteen los, maar ik vermoed dat hij behoorlijk vastgekalkt is.
Heb er al even wat kruipolie opgezet en een tikje met een hamer gegeven maar dat helpt niet. Draaien helpt ook niet, ook omdat hij er blijkens de manual recht uit moet komen.

[Afbeelding][Afbeelding]

De boel ligt nu in wat espressomachineontkalker (sulfaminezuuroplossing) te weken in de hoop die cartouche zo vastzit door kalk, en dat die kalk oplost.

[Afbeelding]
In deze stappen doen ze niets met de cartouche toch?

In dit filmpje zit er nog een onderdeel op waarmee ze 'm losdraaien:
YouTube: How to exchange a thermostatic cartridge

Lijkt mij dat dat deel hem alleen klemt, dus toch hard trekken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BrZ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:59:
[...]

In deze stappen doen ze niets met de cartouche toch?

In dit filmpje zit er nog een onderdeel op waarmee ze 'm losdraaien:
YouTube: How to exchange a thermostatic cartridge

Lijkt mij dat dat deel hem alleen klemt, dus toch hard trekken? :p
de cartouche is inderdaad draaien, itt de aan/uitkraan. Heb hem los gehad en ontkalkt, waarbij ik ook het plastic kapje in de ontkalker heb gemikt. Realiseerde me niet dat het plastic was :z

Boel weer in elkaar en het probleem blijft. Maar een nieuwe besteld, woensdag is het kijkdag voor ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vraagje. Ik heb een tuinhaard. Zie er een beetje zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gLnBZjvQV279/518x1200.jpg

Ik wil deze graag mobiel maken. Maar wat is nu de beste manier.
En heb een sterk houten vierkant waar ik hem op kan zetten en dan 4 wielen op de hoeken.
Maar ik kan ook een sterk ijzen driehoek maken met een wiel op elke hoek, direct onder de poot.

Wat is wijsheid en waarom. Ik kom er niet uit. Is een driehoek nu stabieler of niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:46

dragonhaertt

@_'.'

Cyberpope schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:04:
[Afbeelding]

En heb een sterk houten vierkant waar ik hem op kan zetten en dan 4 wielen op de hoeken.
Maar ik kan ook een sterk ijzen driehoek maken met een wiel op elke hoek, direct onder de poot.

Wat is wijsheid en waarom. Ik kom er niet uit. Is een driehoek nu stabieler of niet?
Een driehoek kan niet wiebelen, een vierkant wel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[Afbeelding]

Ik neem aan dat je hem alleen wilt verplaatsen wanneer hij uit en afgekoeld is, in dat geval zou ik aan twee poten wielen maken op zo een manier dat als je de haard kantelt deze de grond raken. Zo blijft de haard stabiel staan wanneer je hem gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Brilsmurfffje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Ik neem aan dat je hem alleen wilt verplaatsen wanneer hij uit en afgekoeld is, in dat geval zou ik aan twee poten wielen maken op zo een manier dat als je de haard kantelt deze de grond raken. Zo blijft de haard stabiel staan wanneer je hem gebruikt
Dat was wel de insteek. Maar gezien de delen los zijn (onderstel, overgang naar pijp, pijn zelf) is kantelen iet handig. Daar heb ik al ervaring mee (gebruik steekwagen). Dat werkt niet lekker en vraagt veel kracht om het bij elkaar te houden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
@Boudewijn Ik zou hem maar voorzichtig eruit halen, een nieuwe zit op dik 70 euro https://www.warmteservice...Thermo-element/p/A0019071

Afbeeldingslocatie: https://img.fruugo.com/product/5/15/82736155_max.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 03-07-2022 21:35 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

check. Gezien dit, de verkleuring van het plastic door mijn ontkalkactie en de kosten van een nieuwe kraan tot de conclusie gekomen dat we hem vervangen. Dank voor het meedenken mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:44
[Afbeelding]

https://www.hornbach.nl/s...0-kg/5046585/artikel.html
Is zoiets niet handiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Ik vermoed dat hij iets meer permanents en stijlvols wil.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

zie: Cyberpope in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

En dat ook mijn vriendin hem aan de kant kan rollen is wel fijn. Gaat met een steekwagen niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:44
Cyberpope schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:59:
[...]

zie: Cyberpope in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

En dat ook mijn vriendin hem aan de kant kan rollen is wel fijn. Gaat met een steekwagen niet lukken.
Glad overheen gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ben2513 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:25:
@Boudewijn @Martinusz @LED-Maniak @twain4me

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het is mij gisteren gelukt, was tot in de nacht met de klus bezig. Met de schaar doorsnijden en de schuine kant dan schuren. Werkte prima. De kleine stukjes plakplinten hechten echt niet goed aan het laminaat, dus daar moet ik nog extra lijm aanbrengen.

@twain4me Volgens mij bedoelden ze in de link dat de schaar gemaakt is voor hardhout plinten, maar nu vooral de goedkopere plinten van karton worden gekocht en het mes daarom geen goed grip heeft.
Niet extra lijmen maar beter ontvetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die kleine plintjes gaan na verloop altijd los. Paar keer met de stofzuiger er tegenaan en het is gedaan met de pret. Gewoon een spijker zonder kop er doorheen schieten. Ziet niemand. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 04-07-2022 00:28 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LED-Maniak schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:53:
Die kleine plintjes gaan na verloop altijd los. Paar keer met de stofzuiger er tegenaan en het is gedaan met de pret. Gewoon een spijker zonder kop er doorheen schieten. Ziet niemand. ;)
En dan knappen ze soms alsnog door de werking van de vloer.

Iedereen weet toch dat je moet wachten tot je weer verhuist voor je de plinten plaatst. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed in die manual kijken. Dat hele zwarte deel gaat er niet uit :)
Wat je wel kunt doen is de boel opnieuw ijken, da's wat het onderste plaatje weergeeft. Basically knop er af, draaien dat ie op 38 graden staat (douchekop in een emmer, laten lopen, thermometer er bij en zorgen dat ie ook 38 graden geeft) en dan weer goed vastdraaien.
Bedenk je zo: de thermostaat is eigenlijk gewoon een bimetaal. De rek die er in zit is er op een gegeven moment een beetje uit en dan wijkt ie af. Dus gewoon corrigeren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb vorig jaar ook mijn thermostaatkraan uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat hij vol met kalk zat. Ik kan je vertellen dat als zo'n cartouche vol met kalk zit, ben je 100 jaar verder. Het schoonmaken had dan ook niet geholpen bij mij. Er bleek nog een filtertje vlak voor de douchekop te zitten wat vol met gruis zat. Ik zou dat eerst checken voordat je los gaat op de kraan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Tjark

DON'T PANIC

zonoskar schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ik heb vorig jaar ook mijn thermostaatkraan uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat hij vol met kalk zat. Ik kan je vertellen dat als zo'n cartouche vol met kalk zit, ben je 100 jaar verder. Het schoonmaken had dan ook niet geholpen bij mij. Er bleek nog een filtertje vlak voor de douchekop te zitten wat vol met gruis zat. Ik zou dat eerst checken voordat je los gaat op de kraan.
Maar dan heb je niet de typische case dat de watertemperatuur niet meer echt warm wordt. In jouw geval zul je minder water krijgen, maar (als je wil) nog wel heet. Indien er iets met de cartouche is, dan wordt 't water bv maar max 25 graden.
Tip voor die cartouche: goed zoeken op internet. Ik moest een nieuwe (omdat ik de oude na ontkalken met verkeerd terug zetten een stalen omhulseltje kapot had gemaakt), maar de prijzen lopen uiteen van €45 voor die van mij van Saniweb, tot regelmatig €80-90 bij anderen)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik hou dat ding toch netjes bij met onderhoud en beurten, maar het blijft natuurlijk een bak van 23+ jaar oud, en vandaag was de distributieriem van het maaidek aan de beurt. Dikke herrie uit het maaidek natuurlijk, messen die elkaar ineens tegenkomen enzo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCd-rXJs9l9V2-kDkuv3oJ1ax1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9g20Lx1PQVpUOUNepQJT4DUu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik belde de dealer en die had nét een mooie Honda 2417 maaier ingeruild, helemaal in mijn straatje, aldus de beste man. "Ja", zeg ik, "maar met de mijne is toch niks mis?"

'Jawel, anders belde jij mij niet'

:') Touché.

Maar we gaan het toch niet doen. Ik ga er geen onderhoud mee besparen, niet minder benzine verbruiken, het ding is ook niet sneller/breder/krachtiger... dus wat schiet ik ermee op? We gaan er dus á 75 euro maar een nieuwe riem onder smijten... ondertussen heb ik zo'n beetje alle draaiende delen van dat kreng wel vervangen op de banden en het stuur na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

HTT-Thalan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:33: ondertussen heb ik zo'n beetje alle draaiende delen van dat kreng wel vervangen op de banden en het stuur na.
er is altijd een volgende week...

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:17

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:33:
Ik hou dat ding toch netjes bij met onderhoud en beurten, maar het blijft natuurlijk een bak van 23+ jaar oud, en vandaag was de distributieriem van het maaidek aan de beurt. Dikke herrie uit het maaidek natuurlijk, messen die elkaar ineens tegenkomen enzo:

[Afbeelding]

Ik belde de dealer en die had nét een mooie Honda 2417 maaier ingeruild, helemaal in mijn straatje, aldus de beste man. "Ja", zeg ik, "maar met de mijne is toch niks mis?"

Maar we gaan het toch niet doen. Ik ga er geen onderhoud mee besparen, niet minder benzine verbruiken, het ding is ook niet sneller/breder/krachtiger... dus wat schiet ik ermee op? We gaan er dus á 75 euro maar een nieuwe riem onder smijten... ondertussen heb ik zo'n beetje alle draaiende delen van dat kreng wel vervangen op de banden en het stuur na.
Getande aandrijfriem, maar dat is gewoon een slijtage onderdeel.

(Zag ze aan het begin van het seizoen haast dagelijks. Lekker hoog gras en het maaidek lekker laag. Gewoon doordouwen en dan niet snappen dat het breekt. Menig persoon kon het slecht hebben dat de eerste keer kniehoog gras toch echt in 2x moest. 7(8)7)

Vind €75 voor een benale riem wel hoog, maar daar zal wel een leuke dealer toeslag op zitten.

Gezien het gras op het dek en tussen de pullies kan het onderhoud op het gebied van schoonhouden nog wel iets beter. Verder lekker doortuffen met dat ding tot je blok ploft of iets anders kritisch. Had maaiers van 30-40 jaar oud waar niks mis mee was.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

A13X schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Getande aandrijfriem, maar dat is gewoon een slijtage onderdeel.

(Zag ze aan het begin van het seizoen haast dagelijks. Lekker hoog gras en het maaidek lekker laag. Gewoon doordouwen en dan niet snappen dat het breekt. Menig persoon kon het slecht hebben dat de eerste keer kniehoog gras toch echt in 2x moest. 7(8)7)

Vind €75 voor een benale riem wel hoog, maar daar zal wel een leuke dealer toeslag op zitten.

Gezien het gras op het dek en tussen de pullies kan het onderhoud op het gebied van schoonhouden nog wel iets beter. Verder lekker doortuffen met dat ding tot je blok ploft of iets anders kritisch. Had maaiers van 30-40 jaar oud waar niks mis mee was.
Oh dat komt omdat ik de bak eraf heb gehaald en heb vervangen door een chute (+ mulchmessen). Versie 0,1 van mijn zelfgemaakte tunnel had wat kieren dus het gras vloog overal naartoe, versie 0,2 heeft dat probleem veel minder maar ik heb het er nog niet afgeveegd/geblazen idd :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 13:16
Beekforel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:22:
[...]

En dan knappen ze soms alsnog door de werking van de vloer.

Iedereen weet toch dat je moet wachten tot je weer verhuist voor je de plinten plaatst. :+
Als een stukje loslaat, gebruik ik vaak dubbelzijdige tape verspreid over de lengte. Eerst goed ontvetten uiteraard, in mijn ervaring houd dat het in ieder geval jaren uit. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Iemand enig idee wat de productnaam is van het blauwe foamband op onderstaand plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcMYAA6nQqRO-pkCtb2iDhH4M2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88NfWox1M3RajgF3llzcgk9a.jpg?f=fotoalbum_large

Foamband, kantband of randband levert niets op. Ik wil het toepassen zoals op de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

PaT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:10:
Iemand enig idee wat de productnaam is van het blauwe foamband op onderstaand plaatje?

[Afbeelding]

Foamband, kantband of randband levert niets op. Ik wil het toepassen zoals op de afbeelding.
Is dat niet zoiets als dit? https://www.hornbach.nl/s...8PXTIz3G0UhoaAu0REALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Volgens mij niet. Deze band zou zelfklevend moeten zijn. Ik vermoed dat het Eurocol 806 is, maar weet dat niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://forbo.azureedge.net/forboimages/1346476/806-foam-strip-profil.jpg

Het zou ook nog deze nivelleerband kunnen zijn. Dat zou mooi zijn, want dat spul is prettiger qua prijs.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Front/150914/b9c7ff4c-e74b-4169-818a-d98059bac9db.jpg?w=428&h=265

[ Voor 34% gewijzigd door PaT op 04-07-2022 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 14:03
Het lijkt heel erg op wat we bij onze vloerverwarming hebben gekregen:

https://www.vloerverwarmi...olatie-25-meter-plakrand/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32

[Afbeelding]

Redelijk zeker dat het een gewone kantstrook is:

https://www.hornbach.nl/s...eter/6065392/artikel.html

Deze is met plakrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT9BiQAhEf7g16zGhoo1veIFgK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XsCnGuelIYKhjLsSe4k3Hmkm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Laatst online: 26-05 16:27
Vraagje aan de klussende Tweakers :) Ik ga binnenkort een kapschuur bouwen in de achtertuin. Deze wil ik uiteindelijk bedekken met pannen. Echter gaan we volgend jaar met het dak van het huis aan de slag, en dan wil ik dezelfde pannen gaan gebruiken. In de tussentijd denk ik eraan om dakshingles te gebruiken.
Nu mijn vraag, ik heb gelezen dat ik onder de pannen normaliter folie moet gebruiken om condensvorming en houtrot te voorkomen. Hoe werkt dat als ik de pannen straks op de shingles plaats? Is het een probleem om de panlatten rechtstreeks op de shingles te plaatsen, of moet ik zelfs eerst de shingles verwijderen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]

Dit is niet de meest ideale weg als je het mij vraagt. Iets meer werk, maar mooier resultaat:

Sparing opmeten, 6mm er rondom afhalen, stroken hardboard nemen, die er op vast maken (tacker, nieten, spijkers) en rondom afplakken met PVC tape.

Normaal gesproken plak je die band tegen de muur en giet je de vloer (of zandcement) er tegen aan waardoor hij klem komt te liggen en niet meer kan bewegen/weglopen.

Zo’n giet vloer is nogal dun qua structuur en als hij niet voor de volle 100% vast zit dan loopt het er tussen door.

Naadjes dicht smeren met kit en de grote oneffenheden even voorzien van wat egaline :D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

T-!-M schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:00:
Vraagje aan de klussende Tweakers :) Ik ga binnenkort een kapschuur bouwen in de achtertuin. Deze wil ik uiteindelijk bedekken met pannen. Echter gaan we volgend jaar met het dak van het huis aan de slag, en dan wil ik dezelfde pannen gaan gebruiken. In de tussentijd denk ik eraan om dakshingles te gebruiken.
Nu mijn vraag, ik heb gelezen dat ik onder de pannen normaliter folie moet gebruiken om condensvorming en houtrot te voorkomen. Hoe werkt dat als ik de pannen straks op de shingles plaats? Is het een probleem om de panlatten rechtstreeks op de shingles te plaatsen, of moet ik zelfs eerst de shingles verwijderen? Alvast bedankt!
Shingles weg halen, folie er over, panlatten en dan de pannen. Shingles zijn relatief dik en ruw, dat krijg je nooit helemaal strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:01:
[...]

Dit is niet de meest ideale weg als je het mij vraagt. Iets meer werk, maar mooier resultaat:

Sparing opmeten, 6mm er rondom afhalen, stroken hardboard nemen, die er op vast maken (tacker, nieten, spijkers) en rondom afplakken met PVC tape.

Normaal gesproken plak je die band tegen de muur en giet je de vloer (of zandcement) er tegen aan waardoor hij klem komt te liggen en niet meer kan bewegen/weglopen.

Zo’n giet vloer is nogal dun qua structuur en als hij niet voor de volle 100% vast zit dan loopt het er tussen door.

Naadjes dicht smeren met kit en de grote oneffenheden even voorzien van wat egaline :D

***members only***
Bedankt voor het meedenken.

Dit is het kruipluik in kwestie nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LurhUSMWaE8bNXW_T97Nyd_FX7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlp1c4axIHEiD8YjvuWm1Jrp.jpg?f=fotoalbum_large

Het kruipluik frame ligt iets scheef, dus dat moet eerst recht komen te liggen. Dan zit ik nog een beetje te dubben hoe ik de brokkelige rand eerst opvul. Zou dat gewoon met PUR volgespoten kunnen worden, vervolgens glad afsnijden of kan ik dat beter met cement oid doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:50
PaT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

Het kruipluik frame ligt iets scheef, dus dat moet eerst recht komen te liggen. Dan zit ik nog een beetje te dubben hoe ik de brokkelige rand eerst opvul. Zou dat gewoon met PUR volgespoten kunnen worden, vervolgens glad afsnijden of kan ik dat beter met cement oid doen?
Ik heb 'gewoon' compressieband ertussen gestopt. Die zet uit, dus dicht dan mooi de ruimte af als je hem sluit en het luik komt dan iets hoger (ik had ook hoogteverschil).

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 05-07-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

Er ligt een matrand omheen, gewoon wat snel cement aanmaken en dicht smeren.

Voor pur heb je iets meer body nodig anders blijft het nooit goed zitten zonder dat ‘t een grote knoeiboel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Er ligt een matrand omheen, gewoon wat snel cement aanmaken en dicht smeren.

Voor pur heb je iets meer body nodig anders blijft het nooit goed zitten zonder dat ‘t een grote knoeiboel wordt.
Top, ga ik dat doen.

Ik heb nog wel een andere uitdaging zie ik net. Die matrand ligt volgens mij maar op een paar dotten cement die tegen de rand van de vloer aangeplakt zijn onder de matrand. Dat is volgens mij niet zoals het zou horen. Of is dit wel gebruikelijk?

Nu zit het luik echt in het midden van de vloer, dus iets eronder storten wordt hem niet. Zou ik die matrand kunnen laten rusten op L-profielen die ik dan in het beton van de vloer vastboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:40
T-!-M schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:00:
Shingles is een HOOP werk, en uit een pak van 20 euro haal je in theorie 2 m2
Dus 10 euro per m2
Heb ze op mijn oude schuur gehad, en ze liggen nog op de fietsen overkapping naast het huis.
Het valt me elke keer weer tegen hoeveel werk die dingen kosten.

Ik heb nu 2 van die schuren gebouwd, en ik zou gewoon meteen spinvlies en panlatten neerleggen.
Dit kan je best een jaar zo laten, maar ik snap dat dat niet mooi is.

Dus dan zou ik bitumen golfplaten pakken.
Deze zijn 2m x 0,8m (1 golf overlap) of 2m x 0,74 (twee golven overlap)
Dus 1,5/1,6 m2 per plaat, ze kosten maar 11 euro per plaat
Dus 7,5 euro per m2

Komen bij beide natuurlijk bevestigingsmaterialen bij, en nokdelen.

Maar bij golfplaat kan je het hele dak tot aan de panlatten al klaar maken voor de dakpannen.

Je kan natuurlijk ook gewoon nu alvast een batch van de juiste dakpannen kopen voor je schuur, eventueel kleurverschil zie je niet als de pannen niet tegen elkaar gelegd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FRANQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:50:

ik zou gewoon meteen spinvlies en panlatten neerleggen.
kleine sidenote: spinvlies fabrikanten geven allemaal aan dat je het niet telang on afgedekt moet laten liggen. UV bestenidgheid is doorgaans tussen de 1 en 4 maanden. Waar ik overegens niet beweer dat het daarna gaat lekken. maar het zal wel iets doen, aangezien ze het anders niet in de gebruiksaanwijzing zullen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Top, ga ik dat doen.

Ik heb nog wel een andere uitdaging zie ik net. Die matrand ligt volgens mij maar op een paar dotten cement die tegen de rand van de vloer aangeplakt zijn onder de matrand. Dat is volgens mij niet zoals het zou horen. Of is dit wel gebruikelijk?

Nu zit het luik echt in het midden van de vloer, dus iets eronder storten wordt hem niet. Zou ik die matrand kunnen laten rusten op L-profielen die ik dan in het beton van de vloer vastboor?
Die matrand heeft 4 ‘lippen’ en daar wordt je vloer overheen gestort, ding gaat geen kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Die matrand heeft 4 ‘lippen’ en daar wordt je vloer overheen gestort, ding gaat geen kant op.
Idd, ze werden nog wel eens gesteld op een stukje hout, piepschuim klodder zandcement etc.. dat kan er wat bijzonder uitzien vanuit het kruipluik achteraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkcVosurWzGUyUtyiYCI1Y2uq34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7uHK48j0X8YJsO7kVP81UyH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Die van mij dus wel helaas. Die rand is aan 1 kant een paar cm gezakt. Of die lip doorgerot is oid weet ik natuurlijk niet, maar ik ga eens kijken of ik wat batankers ofzo er onder kan schroeven. Weinig zin om op een gegeven moment in het kruipluik te liggen.

Sowieso zou je verwachten dat die rand op je ruwbouwvloer ligt. Maar bij mij lijkt hij echt te hangen aan die lippen....

Stelletje eikols die deze woning destijds gebouw hebben :(

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 05-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Die van mij dus wel helaas. Die rand is aan 1 kant een paar cm gezakt. Of die lip doorgerot is oid weet ik natuurlijk niet, maar ik ga eens kijken of ik wat batankers ofzo er onder kan schroeven. Weinig zin om op een gegeven moment in het kruipluik te liggen.

Sowieso zou je verwachten dat die rand op je ruwbouwvloer ligt. Maar bij mij lijkt hij echt te hangen aan die lippen....

Deze matrand los slijpen, nieuwe halen, aftekenen waar de lippen zitten. Slijptol er in en stukje vloer weg bikken. Nieuwe matrand er in en weer dicht storten.

Kan je meteen een goeie kit rand onder je matrand leggen zodat je zandcement niet weg loopt (of egaline) en je bent meteen van het hoogte verschil af.

Uurtje werk en spaart je straks hoop ellende uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat is inderdaad de enige andere optie ik nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 13:47

Dentheman

Zie signature

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:45:
[...]

Deze matrand los slijpen, nieuwe halen, aftekenen waar de lippen zitten. Slijptol er in en stukje vloer weg bikken. Nieuwe matrand er in en weer dicht storten.

Kan je meteen een goeie kit rand onder je matrand leggen zodat je zandcement niet weg loopt (of egaline) en je bent meteen van het hoogte verschil af.

Uurtje werk en spaart je straks hoop ellende uit
Je kan natuurlijk ook die lippen afslijpen en weglaten. Dat maakt de klus een stuk overzichtelijker.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dentheman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Je kan natuurlijk ook die lippen afslijpen en weglaten. Dat maakt de klus een stuk overzichtelijker.
Zou ik niet doen. Ligt hij alsnog los. Daarbij zijn het 4 lippen die niet heel breed zijn, slijptol er doorheen en een beiteltje, kost je 5 minuten per lip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Hier hebben ze trouwens een watervaste plaat onder de matrand gelegd, vloer gestort en daarna die plaat uitgezaagd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Laatst online: 26-05 16:27
FRANQ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Shingles is een HOOP werk, en uit een pak van 20 euro haal je in theorie 2 m2
Dus 10 euro per m2
Heb ze op mijn oude schuur gehad, en ze liggen nog op de fietsen overkapping naast het huis.
Het valt me elke keer weer tegen hoeveel werk die dingen kosten.

Ik heb nu 2 van die schuren gebouwd, en ik zou gewoon meteen spinvlies en panlatten neerleggen.

Dus dan zou ik bitumen golfplaten pakken.
Deze zijn 2m x 0,8m (1 golf overlap) of 2m x 0,74 (twee golven overlap)
Dus 1,5/1,6 m2 per plaat, ze kosten maar 11 euro per plaat
Dus 7,5 euro per m2

Komen bij beide natuurlijk bevestigingsmaterialen bij, en nokdelen.

Maar bij golfplaat kan je het hele dak tot aan de panlatten al klaar maken voor de dakpannen.

Je kan natuurlijk ook gewoon nu alvast een batch van de juiste dakpannen kopen voor je schuur, eventueel kleurverschil zie je niet als de pannen niet tegen elkaar gelegd zijn.
Bedankt voor het meedenken. Ik voel er wel wat voor om de boel al klaar te maken voor dakpannen, dat scheelt weer dubbel werk. Ik ga me eens verdiepen in de golfplaten, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
T-!-M schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
Bedankt voor het meedenken. Ik voel er wel wat voor om de boel al klaar te maken voor dakpannen, dat scheelt weer dubbel werk. Ik ga me eens verdiepen in de golfplaten, dank!
Golfplaten of dakleer lijken me de makkelijkste opties, ja. Wij hebben shingles op het dak van het tuinhuisje, maar dat was inderdaad een boel werk.

Van wat ik er van begrijp is dakleer niet iets voor de lange termijn, maar het klinkt niet alsof dat in jouw situatie een probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Met welke diameter staaldraad vlechten mensen hier bouwstaalmatten? Ik heb nu 1.5mm binddraad maar mijn rug is onderhand kapot en ik moet nog de helft van de vloer.

Zou 1mm geschikt zijn? Ik kom zo op marktplaats geen leuke aanbieding tegen voor een vlechtmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

LED-Maniak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:44:
Met welke diameter staaldraad vlechten mensen hier bouwstaalmatten? Ik heb nu 1.5mm binddraad maar mijn rug is onderhand kapot en ik moet nog de helft van de vloer.

Zou 1mm geschikt zijn? Ik kom zo op marktplaats geen leuke aanbieding tegen voor een vlechtmachine.
volgens mij is makita zelfs 0,8 mm hij gooit hem er wel weet ik hoevaak omheen.
let daarom ook op het verbruik je gaat veel meer meters gebruiken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Leuk klusje tussendoor :) ……..we waren het zat dat de kleine regentonnen zo snel overstroomde en in de zomer zo snel leeg waren door het ermee plantjes watergeven.

Lokaal een schone, nette IBC opgehaald, platje gemaakt van wat overgebleven 50x50’s en na een half dagje heb je 1000 liter regenwateropslag *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOCTBDGrRp7OUMWWrbWuOFuM7-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FiPYizALMkfWnHGQHY5Qbe5R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pm7FKP3YIizeyyE32qm9kvMxhOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sPdZfCToeDMKVshnKhJE10AT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXz_LIGi7HpShtaXkXsmxc_IUrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KlHfCpL3Zm0OGWeA4qlJcOcC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBzYG-9GT-dKs0-AIUZ4WNmwYxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAPRAA7apOE9WmaxrgrDXc0n.jpg?f=user_large

Nog even een kraan-adapter scoren en ik ga vrijdag even 2 zwarte palletomlopen ophalen zodat de tank 2 x 16 cm omhoog komt zodat de gieter er onder kan :P

Ik heb nog een paar bochtjes en buis liggen zodat het platte dak van de uitloop van de kwarteltjes de tank kan vullen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:01

[Afbeelding]

Respect voor je besluit _/-\o_ _/-\o_ Dat zouden meer mensen moeten doen, in plaats van klakkeloos inruilen voor iets nieuws.

Ik ben ook zo jaren bezig geweest met mijn Husqvarna frontmaaier uit 2000, maar een paar weken terug heb ik hem toch weg gedaan, dit nadat er een flink gat in het maaidek ontstond en de motor niet meer fijn liep. Nu een Ariens zero turn maaier gekocht. Helemaal blij mee.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ghehehehehe _O-

Slim gedaan HHTabracadabra d:)b nog niet economisch totalloss is fiksen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:06:
Leuk klusje tussendoor :) ……..we waren het zat dat de kleine regentonnen zo snel overstroomde en in de zomer zo snel leeg waren door het ermee plantjes watergeven.

Lokaal een schone, nette IBC opgehaald, platje gemaakt van wat overgebleven 50x50’s en na een half dagje heb je 1000 liter regenwateropslag *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog even een kraan-adapter scoren en ik ga vrijdag even 2 zwarte palletomlopen ophalen zodat de tank 2 x 16 cm omhoog komt zodat de gieter er onder kan :P

Ik heb nog een paar bochtjes en buis liggen zodat het platte dak van de uitloop van de kwarteltjes de tank kan vullen.
Keurig!

Zelf zit ik ook aan zoiets te denken, maar om nou te zeggen dat ik heel veel ruimte heb voor een knappe ton. Probleem is vooral dat daar waar de ruimte is, hij in het zicht staat. Dan is jouw plekke wel ideaal.

Zit hij nou met een bocht op de hwa van je schuurtje/kippenhok (toch? :+ )

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:23
Fraggert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:06:

Nice :9~

Ga je er nog een constructie omheen bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
vraag: wij hebben boven de radiotoren verwijderd. gaan verwarmen / koelen met airco's. de buizen steken nu nog uit de vloer en maandag wordt daar geëgaliseerd. nu moet ik deze buizen nog even wegmoffelen :)

ik ga ze afslijpen zodat ze niet boven de dekvloer uitkomen. daarna wil ik het afsmeren met vloervuller .

iemand nog tips of andere werkwijze? is het slim om de buis zelf ook nog dicht te stoppen met iets isolerends? of gaat de vloervuller voldoende zijn.

De leidingen zijn al paar maanden zo 'open'. maar ik weet niet of vocht in de leiding op termijn nog stank o.i.d. geeft. ze hebben geen functie meer in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

Smithkj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:51:
vraag: wij hebben boven de radiotoren verwijderd. gaan verwarmen / koelen met airco's. de buizen steken nu nog uit de vloer en maandag wordt daar geëgaliseerd. nu moet ik deze buizen nog even wegmoffelen :)

ik ga ze afslijpen zodat ze niet boven de dekvloer uitkomen. daarna wil ik het afsmeren met vloervuller .

iemand nog tips of andere werkwijze? is het slim om de buis zelf ook nog dicht te stoppen met iets isolerends? of gaat de vloervuller voldoende zijn.

De leidingen zijn al paar maanden zo 'open'. maar ik weet niet of vocht in de leiding op termijn nog stank o.i.d. geeft. ze hebben geen functie meer in het huis.
Ik heb in een soortgelijk geval de leiding vlak boven de vloer en vlak onder plafond afgeslepen en toen uit de vloer getikt, die viel beneden gewoon op de grond. Kan je het daarna gewoon dichtmaken en afwerken. Grote voordeel is dat je niet moeilijk hoef te doen om het deel dat je afslijpt vlak met de vloer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
De leidingen steken alleen uit de vloer. Zijn lage radiatoren :)

Dus het vlak afslijpen was al de bedoeling. Het gaat mij nog even om aandachtspunt met betrekking tot dichtmaken. Is dan afsmeren. Of moet je de buis nog dichtstoppen bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 10:25
Ik zou er altijd even een doek in stoppen. Als je er dan overheen smeert is dat luchtdicht genoeg. Kun je wellicht de buis ooit nog eens gebruiken om UTP doorheen te trekken bijvoorbeeld :) Je weet nooit waar het handig voor is.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 19:59
In ons huis zit een Villeroy & Boch wc met V&B soft close bril. De soft close functionaliteit hiervan is defect geraakt. Hierdoor schrikt met name de visite zich de tandjes als ze de bril op de pot laten kletteren. Ik wil de bril graag vervangen, maar er staat geen typenummer op. Ik kan op zich de bril eraf halen en ermee naar de winkel, maar hier doet zich het echte euvel en de vraag voor. Ik weet niet hoe de bril eraf moet!

Je kan er in elk geval niet aan de onderkant van de pot bij, want dat is een hoog dicht geheel. Nadat ik wat filmpjes heb gezien dacht ik wellicht dat het een soort quick release systeem is. Als de bril (plus deksel) dan halverwege open/dicht staat kun je hem zo eraf tillen. Dat werkt hier niet, hij blijft vast zitten. Kan ik gewoon veilig met een sleuteltje proberen de bril eraf te draaien? Ik probeer te voorkomen dat er iets stuk of los gaat waardoor straks de hele pot eraf moet : X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcOC8gKZ0vpTONKGO2sfaEYkeUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuW07q3RBMr7hqsz8aJN0TuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOXfL2oYAKmsn25FmbIUUL6Gdps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQiiHJUjtSY4sz4hxqnczm9Z.jpg?f=fotoalbum_large

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:38
Cannondale schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:13:
In ons huis zit een Villeroy & Boch wc met V&B soft close bril. De soft close functionaliteit hiervan is defect geraakt. Hierdoor schrikt met name de visite zich de tandjes als ze de bril op de pot laten kletteren. Ik wil de bril graag vervangen, maar er staat geen typenummer op. Ik kan op zich de bril eraf halen en ermee naar de winkel, maar hier doet zich het echte euvel en de vraag voor. Ik weet niet hoe de bril eraf moet!

Je kan er in elk geval niet aan de onderkant van de pot bij, want dat is een hoog dicht geheel. Nadat ik wat filmpjes heb gezien dacht ik wellicht dat het een soort quick release systeem is. Als de bril (plus deksel) dan halverwege open/dicht staat kun je hem zo eraf tillen. Dat werkt hier niet, hij blijft vast zitten. Kan ik gewoon veilig met een sleuteltje proberen de bril eraf te draaien? Ik probeer te voorkomen dat er iets stuk of los gaat waardoor straks de hele pot eraf moet : X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In die metalen rondelletjes steekt een stukje uit (zilverkleurig staafje) , die kun je middels een steeksleutel losdraaien en dan de bril in zijn geheel uit de pot halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp4u-PKfDw_JCJcJBSEWpiv1JbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xxRqvmd5knb4VpIxoJzcuIbq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 06-07-2022 14:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannondale
pentaw1nz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:24:
[...]

In die metalen rondelletjes steekt een stukje uit (zilverkleurig staafje) , die kun je middels een steeksleutel losdraaien en dan de bril in zijn geheel uit de pot halen.
Dank! Ga ik dat proberen, wel even een nieuw sleuteltje scoren want het is echt een mini-dingetje :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
In ons huis zit een Villeroy & Boch wc met V&B soft close bril. De soft close functionaliteit hiervan is defect geraakt. Hierdoor schrikt met name de visite zich de tandjes als ze de bril op de pot laten kletteren.
Is je visite zo wereldvreemd dat ze een soft close als standaard beschouwen en elke WC-bril nonchalant uit de handen laten vallen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:41:
[...]
Is je visite zo wereldvreemd dat ze een soft close als standaard beschouwen en elke WC-bril nonchalant uit de handen laten vallen :?
Is ook mij overkomen bij bezoek aan kennissen, en noem mezelf nou niet wereldvreemd... (en ja, je schrikt erorm)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 06-07-2022 14:47 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannondale
Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Het gebeurt zo nu en dan. Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Als hij omhoog staat dan ziet het er ook wel echt uit als een soft close (dat was het ook :P ) plus dat ze gewend waren dat het hier altijd zo functioneerde. Dan is een foutje zo gemaakt. Gewoonten zijn blijkbaar hardnekkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Keurig!

Zelf zit ik ook aan zoiets te denken, maar om nou te zeggen dat ik heel veel ruimte heb voor een knappe ton. Probleem is vooral dat daar waar de ruimte is, hij in het zicht staat. Dan is jouw plekke wel ideaal.

Zit hij nou met een bocht op de hwa van je schuurtje/kippenhok (toch? :+ )

Ik zeg: ingraven dat ding :P

Omdat ik plek heb peins ik er zelf niet over…..maar mocht er nog 1 moeten komen dan is het voor mij een oplossing, gat graven, IBC erin en IBC #2 er bovenop d:)b

En ja, het platte dak van de uitloop en de achterzijde van het schuine dak van het binnenverblijf voor de kwartels, wordt aangesloten op de tank.

De pijp die je ziet voedde eerst de kleine regenton tegen het schuurtje aan, die ton is nu weg, de pijp zit nog niet verlijmt, vandaar de tijdelijke ducttape. Ik hield al rekening met het plaatsen van een IBC toen ik de dakgoten en HWAafvoer daar maakte.

Ik heb achterin de tuin nog een grote berging waar ook heel veel water vanaf komt maar dan moet ik een hele lange pijp gaan aansluiten, allicht in de toekomst……IBC #2 of verder :+

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08
Je kan er in elk geval niet aan de onderkant van de pot bij, want dat is een hoog dicht geheel. Nadat ik wat filmpjes heb gezien dacht ik wellicht dat het een soort quick release systeem is. Als de bril (plus deksel) dan halverwege open/dicht staat kun je hem zo eraf tillen. Dat werkt hier niet, hij blijft vast zitten.
Toch is dat (halverwege de slag de bril + deksel eraf tillen) wel de juiste manier. Als dat niet werkt is daar waarschijnlijk iets defect, wat wellicht ook te maken heeft met het feit dat de soft-close niet meer werkt.

Normaliter haal je nl eerst de bril + deksel eraf, en daarna schroef je de pennen eruit. Dat gaat echt een stuk makkelijker als bril & deksel al weg zijn....

Mocht je slagen, laat je dan nog even weten wat er aan de hand was? Wellicht dat ik die info ook ooit eens nodig heb...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slapabeardon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Nice :9~

Ga je er nog een constructie omheen bouwen?

Voorlopig niet, wij (your mileage may vary :+ ) vinden het niet gek staan zo.

Een optie is bekleden inderdaad, en dan een soort verticale tuin eromheen met hangplantjes ofzo.

Persoonlijk vind ik het “verstoppen” van zo’n tank, net als kliko ombouwprojecten van buurtgenoten, vaak een grotere eyesore opleveren dan het gewenste effect :X

Dus voor ik dat ga doen, dan ga ik dat wel eerst fraai uitdenken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er precies hetzelfde uit als onze Pressalit. Die kun je gewoon mailen en dan krijg je nieuwe softclose. Zit 10 jaar garantie op ofzo.

Waarschijnlijk (maar geen garantie van mij :+) kun je de hele combinatie lostrekken van het toilet, de bril/deksel zit op een soort pin gedrukt. Als je hem gaat vervangen gaat dat ook makkelijker.

@Fraggert die witte tanks gaan alg laten groeien aan de binnenkant als je ze niet van de zon afschermt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Beekforel thanks for the tip, neem ik mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Smithkj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:51:

Afslijpen, waterstofzuiger er op om het eventuele water nog er uit te halen.
Dichtkitten en als dat hard is egaliseren.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1 ... 231 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/