[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klussers! Wij zijn ons dak aan het voorzien van PIR-platen aan de binnenzijde. Er is geen dak-isolatie aanwezig. Het huis is van 1970.
Nu had ik verwacht aan de buitenzijde onder de dakpannen spaanplaat te zien (waar ik binnen op kijk). Wat ik aantref is echter spaanplaat (? 22mm) met een papier-achtige laag. Zie afbeelding (https://imgur.com/a/oGqDrDM). Deze foto is genomen tussen bij het dakraam.

Het scheurt als papier en voelt ook zo aan. Maar is het dat ook? En wat zijn de consequenties voor de 14cm PIR met alu die wij aanbrengen?

Zijn dit stramit-platen?

[ Voor 9% gewijzigd door stok op 06-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27
Andrehj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Toch is dat (halverwege de slag de bril + deksel eraf tillen) wel de juiste manier. Als dat niet werkt is daar waarschijnlijk iets defect, wat wellicht ook te maken heeft met het feit dat de soft-close niet meer werkt.

Normaliter haal je nl eerst de bril + deksel eraf, en daarna schroef je de pennen eruit. Dat gaat echt een stuk makkelijker als bril & deksel al weg zijn....
Beekforel schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Dit ziet er precies hetzelfde uit als onze Pressalit. Die kun je gewoon mailen en dan krijg je nieuwe softclose. Zit 10 jaar garantie op ofzo.

Waarschijnlijk (maar geen garantie van mij :+) kun je de hele combinatie lostrekken van het toilet, de bril/deksel zit op een soort pin gedrukt. Als je hem gaat vervangen gaat dat ook makkelijker.
Dank, jullie zijn helden! Had al heel de tijd een slecht gevoel over het demonteren met gereedschap. Vooral omdat ALLE vergelijkbare brillen die je kunt kopen quick release hebben. Gelukkig hebben we op de badkamer een niet-defecte identieke wc dus daar eerst geprobeerd (meerdere keren) en jawel hij gaat los! Daarna op de wc beneden en die gaat ook los! Je moet wel echt * exact * op een bepaald punt het geheel omhoog trekken, anders werkt het niet. Het zit er hier ook al zeker >10 jaar op (dus geen garantie) en is in al die tijd niet los geweest. Nu nog precies dezelfde bril vinden. Wel een beetje hatelijk dat Villeroy & Boch niet gewoon een typenummer op de bril plaatst zodat je hem terug kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggtg5ajd1v-tYbwkyNT_tczOhlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4pPTkB2rUI9c1IGMD3SCfrW.jpg?f=fotoalbum_large

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
@stok Op mij komt het niet over als papier maar de buitenste laag van het spaanplaat. Als de rest er ook zo ook uit ziet lijkt mij dit einde van de levensduur van de spaanplaat. Waarschijnlijk jarenlang toch af en toe vochtig geweest.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Cannondale schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:47:
[...]

[...]

Dank, jullie zijn helden! Had al heel de tijd een slecht gevoel over het demonteren met gereedschap. Vooral omdat ALLE vergelijkbare brillen die je kunt kopen quick release hebben. Gelukkig hebben we op de badkamer een niet-defecte identieke wc dus daar eerst geprobeerd (meerdere keren) en jawel hij gaat los! Daarna op de wc beneden en die gaat ook los! Je moet wel echt * exact * op een bepaald punt het geheel omhoog trekken, anders werkt het niet. Het zit er hier ook al zeker >10 jaar op (dus geen garantie) en is in al die tijd niet los geweest. Nu nog precies dezelfde bril vinden. Wel een beetje hatelijk dat Villeroy & Boch niet gewoon een typenummer op de bril plaatst zodat je hem terug kan vinden.

[Afbeelding]
V&B is tegenwoordig van Geberit. Tis ff een weetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:39
Cannondale schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:47:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Het lijkt op een subway 2.0 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Laatst online: 23:27
prakka schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:00:
[...]

Het lijkt op een subway 2.0 model
Dacht ik ook, al kloppen de maten niet helemaal.
Maar dat kan ook goed aan mijn onkunde liggen met het opmeten.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Cannondale schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Dacht ik ook, al kloppen de maten niet helemaal.
Maar dat kan ook goed aan mijn onkunde liggen met het opmeten.
Naar mijn inziens is het ook een Subway 2.0, ik heb er ook meerdere (gehad) en weet dat er verschillende versies in omloop zijn. Je hebt/had ze ook in compact versie in het verleden (verkorte pot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
stok schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:29:
Klussers! Wij zijn ons dak aan het voorzien van PIR-platen aan de binnenzijde. Er is geen dak-isolatie aanwezig. Het huis is van 1970.
Nu had ik verwacht aan de buitenzijde onder de dakpannen spaanplaat te zien (waar ik binnen op kijk). Wat ik aantref is echter spaanplaat (? 22mm) met een papier-achtige laag. Zie afbeelding (https://imgur.com/a/oGqDrDM). Deze foto is genomen tussen bij het dakraam.

Het scheurt als papier en voelt ook zo aan. Maar is het dat ook? En wat zijn de consequenties voor de 14cm PIR met alu die wij aanbrengen?

Zijn dit stramit-platen?
Dat is een watervaste spaanplaat. Zoals dit: https://nubuiten.nl/spaan...2nN-ry1S_4_oaAilNEALw_wcB

Zeker dat er ook aan de binnenkant geen folies zitten? Spaanplaat zelf is verder in orde, geen vlekken te zien?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

Cannondale schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Dank! Ga ik dat proberen, wel even een nieuw sleuteltje scoren want het is echt een mini-dingetje :)
Niks schroeven.

Bril rechtop houden en met twee handen een rukje omhoog geven.

Klik los. :)

Edit: spuit elf. opgelost. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 07-07-2022 00:17 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zijn er tweakers met eigen ervaring met alternatieven voor plafond afwerking anders dan gips, bijvoorbeeld door middel van plafondpanelen van spaanplaat (Agnes One) of MDF (Coverboard verkrijgbaar bij oa Hornbach)?

Ik ben vooral benieuwd naar echte foto's van het eindresultaat en hoe makkelijk het zelf te installeren valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sloth schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:12:
Zijn er tweakers met eigen ervaring met alternatieven voor plafond afwerking anders dan gips, bijvoorbeeld door middel van plafondpanelen van spaanplaat (Agnes One) of MDF (Coverboard verkrijgbaar bij oa Hornbach)?

Ik ben vooral benieuwd naar echte foto's van het eindresultaat en hoe makkelijk het zelf te installeren valt.
Alles wat aangeboden wordt als snel en makkelijk: is gewoon lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

scofield schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:55:
[...]

V&B is tegenwoordig van Geberit. Tis ff een weetje.
Weet je het zeker van je weetje?
Bedoel je niet Sphinx?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door edsandje op 07-07-2022 07:11 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17

Eindresultaat is hetzelfde, alleen zit je wel met het probleem, als je meerdere platen tegen elkaar moet zetten. Die voeg krijg je absoluut niet zo proper als wanneer je werkt met gipsplaten.

Maar makkelijker lijkt het me niet. Je moet evenveel werk erin steken als met een gipsplaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 20:32

Agnes plaat verwerkt makkelijk en snel, wel een goed plan maken zodat de verdeling klopt en je geen naden krijgt dicht bij de muur. Persoonlijke smaak is dat ik dit niet in een woonkamer zou gebruiken. Maar een kantoor/slaapkamer/toilet heb ik persoonlijk geen moeite mee.
Je moet wel nog iets met plintjes langs de randen voor de afwerking waar je met gips en stuc dat niet hoeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPabq6kXPYvcEA3sUqEMDQWU5VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeTOq0LifWQSpPK6B7AFuZkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:07:
[...]

Dat is een watervaste spaanplaat. Zoals dit: https://nubuiten.nl/spaan...2nN-ry1S_4_oaAilNEALw_wcB

Zeker dat er ook aan de binnenkant geen folies zitten? Spaanplaat zelf is verder in orde, geen vlekken te zien?
Binnen is er 1 plekje waar ooit lekkage geweest is. Maar dit is opgelost.
Binnenkant kijk ik direct op hout zonder laag erop.

Kan daar dan pir-alu tegenaan aan de binnenzijde zonder dat het hout opgesloten is?

[ Voor 7% gewijzigd door stok op 07-07-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
Fraggert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Voorlopig niet, wij (your mileage may vary :+ ) vinden het niet gek staan zo.

Een optie is bekleden inderdaad, en dan een soort verticale tuin eromheen met hangplantjes ofzo.

Persoonlijk vind ik het “verstoppen” van zo’n tank, net als kliko ombouwprojecten van buurtgenoten, vaak een grotere eyesore opleveren dan het gewenste effect :X

Dus voor ik dat ga doen, dan ga ik dat wel eerst fraai uitdenken. ;)
Helemaal eens wat betreft die ombouwprojecten ;) Ik zag laatst een project voorbijkomen waarbij er 2 IBC's waren ingegraven onder het terras en met een dompelpomp het water weer omhoog werd gehaald. Het kost wat werk, maar dat is wel een hele strakke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

T-!-M schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Helemaal eens wat betreft die ombouwprojecten ;) Ik zag laatst een project voorbijkomen waarbij er 2 IBC's waren ingegraven onder het terras en met een dompelpomp het water weer omhoog werd gehaald. Het kost wat werk, maar dat is wel een hele strakke oplossing.
Precies, bij mijn schoonvader in de wijk was een buurman in de weer met een rupsgraver, daar liggen nu een stuk of 7 onder de grond :P

Nou weet ik niet of dat voor zijn geraniums is, het einde der tijden, dat er tilapia’s in rondzwemmen of dat zijn hobbyplantjes op zolder zo’n dorst hebben :+

Zelf heb ik nog een oude vijverpomp liggen mocht de IBC wat leger raken en er dus onvoldoende druk achter zitten dan kan ik opvoeren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
Fraggert schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Precies, bij mijn schoonvader in de wijk was een buurman in de weer met een rupsgraver, daar liggen nu een stuk of 7 onder de grond :P

Nou weet ik niet of dat voor zijn geraniums is, het einde der tijden, dat er tilapia’s in rondzwemmen of dat zijn hobbyplantjes op zolder zo’n dorst hebben :+

Zelf heb ik nog een oude vijverpomp liggen mocht de IBC wat leger raken en er dus onvoldoende druk achter zitten dan kan ik opvoeren.
Haha, dat project waar ik aan refereerde stond op een eind-der-tijden forum >:) Je hebt wel wat uitdagingen qua gronddruk op de IBC + ze moeten niet gaan drijven bij een regenbui, maar desalniettemin is het een interessante ruimtebesparende oplossing die ik zelf ook aan het overwegen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
Dat stalen frame zou wel een uitkomst zijn voor klimbeplanting (als je daar op zit te wachten in ieder geval :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
Wij gaan straks naar een nieuwe woning maar dit betreft houtskeletbouw. Nu is het trappenhuis van binnen bekleed met gipsplaten maar geen trapleuning. Deze willen wij ivm kleine kinderen wel graag maar ik heb geen ervaring met HSB. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Enige tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Milo85 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:37:
Wij gaan straks naar een nieuwe woning maar dit betreft houtskeletbouw. Nu is het trappenhuis van binnen bekleed met gipsplaten maar geen trapleuning. Deze willen wij ivm kleine kinderen wel graag maar ik heb geen ervaring met HSB. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Enige tips?
Zitten sowieso ballen in je muren, even meten waar en daar je leuning op vast schroeven.

Hier ook HSB en de leuningen zitten muur en muur vast :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 13:52

Tjark

DON'T PANIC

Fraggert schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Misschien gaat ie ook nog 7 boven de grond plaatsen voor een Zwitsers-oplossing met generator ;)

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Zitten sowieso ballen in je muren,
Whuuuuut? :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
edsandje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:09:
[...]

Weet je het zeker van je weetje?
Bedoel je niet Sphinx?
Oeps, je hebt helemaal gelijk. Het is idd sphinx/geberit. Zou 20.55 toch te laat zijn voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Deze winter was de beluchter van mijn buitenkraan kapot gevroren omdat ik te laat was met de watertoevoer naar de buitenkraan af te sluiten.

De lekkende kraan heb ik net vervangen voor een nieuwe. Prima en geen lekkage. Alleen zit de kraan zelf niet helemaal 100% vast in de muur. Probleem is dat ik niet nog een hele slag kan maken, ik kom maar tot 3/4de en dan staat de kraan dus niet mooi recht naar beneden.

Ik heb een slag of negen teflon gebruikt, kan dit op termijn door verkalking nog vast komen, of kan ik beter loctite gebruiken?

Voor nu functioneert het (zie foto) dus kan ik zondag op vakantie terwijl de tuin water krijgt :-) Maar op termijn moet het wel goed vastzitten want met drie kinderen die regelmatig aan de kraan zitten gaat dat op termijn lekken natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05hcsEPH4BcGKVMSi31kV1Rx0sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAejjoyvXvRtd72SlsxcMEaw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik heb een extra elektragroep nodig maar geen plek meer in de groepenkast. Daarom overweeg ik nu om de wandcontactdozen in de meterkast te verwijderen. Deze zitten nu nog op een aparte groep. Dan kan ik de bestaande installatieautomaat gebruiken voor een nieuwe groep.

Volgens deze website is een wcd slechts verplicht als het grondoppervlak van je meterkast groter dan 1m2 is. Dit is niet het geval. Ik mag deze dus gerust demonteren?

[ Voor 10% gewijzigd door ben2513 op 07-07-2022 21:52 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ben2513 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:52:
Ik heb een extra elektragroep nodig maar geen plek meer in de groepenkast. Daarom overweeg ik nu om de wandcontactdozen in de meterkast te verwijderen. Deze zitten nu nog op een aparte groep. Dan kan ik de bestaande installatieautomaat gebruiken voor een nieuwe groep.

Volgens deze website is een wcd slechts verplicht als het grondoppervlak van je meterkast groter dan 1m2 is. Dit is niet het geval. Ik mag deze dus gerust demonteren?
Waarom niet aftakken van die wcd? Heb je allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Wolly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Waarom niet aftakken van die wcd? Heb je allebei.
Goed punt. Dat doe ik :) bedankt!

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Iemand ervaring met het doorzagen van schoorsteenpijpen?

Linker buis is een oude GIVEG rookgasafvoer, welke zo lijkt je los kan krijgen en kan afdoppen met een afdop 150mm.

Die andere twee pijpen zijn van PVC, hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik heb een reciprozaag en multitool.

Note* op de laatste PVC buis zit de centrale ventilatie aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOu-dl1B0H080BWYFoKmA0XWf_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhmGXihV714ox4C0h4U462SN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door aapjuh99 op 07-07-2022 22:47 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
aapjuh99 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:47:

Linker buis is een oude GIVEG rookgasafvoer, welke zo lijkt je los kan krijgen en kan afdoppen met een afdop 150mm.

Die andere twee pijpen zijn van PVC, hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik heb een reciprozaag en multitool.

[Afbeelding]
Met een multitool kom je niet heel ver.

Draadzaag/kabelzaag kopen en achterlangs halen? Zijn niet zo duur.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024

[Afbeelding]
Reciprozaag gaat zo door dat PVC weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

koentjuh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:33:
Deze winter was de beluchter van mijn buitenkraan kapot gevroren omdat ik te laat was met de watertoevoer naar de buitenkraan af te sluiten.

De lekkende kraan heb ik net vervangen voor een nieuwe. Prima en geen lekkage. Alleen zit de kraan zelf niet helemaal 100% vast in de muur. Probleem is dat ik niet nog een hele slag kan maken, ik kom maar tot 3/4de en dan staat de kraan dus niet mooi recht naar beneden.

Ik heb een slag of negen teflon gebruikt, kan dit op termijn door verkalking nog vast komen, of kan ik beter loctite gebruiken?

Voor nu functioneert het (zie foto) dus kan ik zondag op vakantie terwijl de tuin water krijgt :-) Maar op termijn moet het wel goed vastzitten want met drie kinderen die regelmatig aan de kraan zitten gaat dat op termijn lekken natuurlijk.

[Afbeelding]
loctite 55 is je redding.

YouTube: IP Duursma: Schroefdraadafdichting met Loctite 55

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 08-07-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Nog een elektra vraag.. en nogal een domme denk ik. Elektradraden mogen meestal niet door metalen buizen. Maar buitenkabels kunnen daar gewoon door, toch? Ik heb een gat van 25mm geboord door de spouwmuur en wou eigenlijk de twee buitenkabels er gewoon doortrekken. Maar nu dat de spouw later dit jaar nog met schuim wordt geïsoleerd wil ik toch liever een buis gebruiken, zo kan ik de kabels op een later moment nog vervangen. Ik kan alleen nergens 1-2m PVC buis van 22mm dik (buitendiameter maximaal 24mm) vinden. Dus maar gewoon CV buis pakken, dacht ik.

EDIT: // las net dat ik XMVK kabels niet mag bundelen.. dus eventueel gewoon voor elke kabel een eigen gat boren en dan 16mm flexibele buis erdoorheen.

[ Voor 8% gewijzigd door ben2513 op 08-07-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Zoiets ?
ben2513 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:05:
Nog een elektra vraag.. en nogal een domme denk ik. Elektradraden mogen meestal niet door metalen buizen. Maar buitenkabels kunnen daar gewoon door, toch? Ik heb een gat van 25mm geboord door de spouwmuur en wou eigenlijk de twee buitenkabels er gewoon doortrekken. Maar nu dat de spouw later dit jaar nog met schuim wordt geïsoleerd wil ik toch liever een buis gebruiken, zo kan ik de kabels op een later moment nog vervangen. Ik kan alleen nergens 1-2m PVC buis van 22mm dik (buitendiameter maximaal 24mm) vinden. Dus maar gewoon CV buis pakken, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dan zou ik toch even bij elektramat kijken:
https://www.elektramat.nl...9-6-mm-creme-per-4-meter/

12.95 per 30cm, mooi prijs :X

Maar beide voldoen niet aan de eis want is 22mm buiten en niet binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 08-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
@basjuhh @LED-Maniak Bedankt voor de links. De buis bij Elektramat al gezien, maar verzending is dan wel redelijk duur daar. Als de stalen buis mag want buitenkabels, dan is dat goedkoper. Maar inmiddels ook gelezen dat je XMVK niet mag bundelen, dus wellicht boor ik gewoon voor elke kabel een eigen gat met 16mm flexibele buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

ben2513 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:52:
Nu ben ik vooral heel nieuwsgierig: waarom is een WCD eigenlijk verplicht als je meterkast groter is dan 1m2? Wat is daar de gedachte eigenlijk achter? Ik kan namelijk zo 123 geen reden verzinnen eigenlijk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00
Bel gewoon even een lokale elektricien op en vraag of je van hem een buisje mag kopen. Geef je hem €5 extra voor de moeite en ben je klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Waarom zou je ze door willen zagen? Dit zit op een punt dat ik zou zeggen: lekker laten zitten en niet meer naar omkijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik twee kabels XMVK of YMVK door de muur zou willen zou ik gewoon twee gaten boren met twee buizen. Toch altijd geklooi om later maar één te vervangen anders. Andere kant, ik heb me met de laatste kabel geen zorgen gemaakt over de komende isolatie. Verwacht niet dat die de kabel werkelijk vast weet te zetten, dat trek ik denk ik wel los als het moet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vandaag weer een kleine mijlpaal verder. De vloerverwarmingsbuizen liggen er in. :) 7 groepen in totaal 350 meter.

één groep ben ik wat minder trots op. De afstand in een bocht is niet heel erg netjes. Zo'n 25cm... Twijfel of ik die opnieuw moet gaan leggen of dat ik het zo laat(er gaat immers nog zo'n 5cm beton overheen...)

Daarnaast is die groep uitgekomen op 57 meter ipv 64 meter op papier. Alhoewel alle groepen zo'n 3 meter korter zijn in het echt is deze dus 7 meter korter.. verder kloppen de banen wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NFng6yWZ/1657294469079.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nrhzYfM9/1657294483218.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 08-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 13:59
@LED-Maniak
Nice gedaan evengoed!
Wij hebben zelf 2x 11 groepen aangelegd en wat een hell man. Als ik het zo weer zien krijg ik bijna weer hartkloppingen :P

Wat betreft je bochtje kan ik je geen advies geven helaas. Maar de lengte van de groepen dat zou kunnen denk ik. Theorie is niet heel vaak hetzelfde als de realiteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aurum schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:53:
@LED-Maniak
Nice gedaan evengoed!
Wij hebben zelf 2x 11 groepen aangelegd en wat een hell man. Als ik het zo weer zien krijg ik bijna weer hartkloppingen :P

Wat betreft je bochtje kan ik je geen advies geven helaas. Maar de lengte van de groepen dat zou kunnen denk ik. Theorie is niet heel vaak hetzelfde als de realiteit :)
Oh man, dan weet je exact hoe het voelt. _O- Ben nu al 1.5 dag in mijn eentje bezig geweest om alle groepen te leggen en tiewraps te binden. 2x11 is nog véél erger haha. 7(8)7

Gelukkig nu klaar! Morgen afpersen. Alleen dan dat ik wat onzeker ben over de afstand tussen die bocht. De berekeningen laten zien dat ik met 36 graden water uit zou moeten kunnen en gezien er 5cm beton bovenop komt zou ik denken dat de warmte wel voldoende zal verspreiden.. maar de eerste keer is het allemaal maar lastig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
Vraagje aan de medeklussers;

Wij hebben op zolder een dakkapel laten plaatsen en gaan daar een slaapkamer met en-suit badkamer maken. Voor deze badkamer heb ik een 90mm standleiding naar boven gebracht (110 ging me niet lukken en zou moeten volstaan).

Nu moet ik deze standleiding gaan voorzien van rioolbeluchting. Hiervoor heb ik twee opties; de huidige CV afvoer (warmtepomp wordt in augustus geinstalleerd) of ongebruikte aansluiting op de schoorsteen van de mechanische ventilatie.

De schoorsteen van de MV heeft twee ingangen, dit zijn echt aparte kanalen dus dubbelwandig uitgevoerd. Wat is hier de functie van? Zou dat zijn om gescheiden kanaal voor MV en afzuigkap te hebben? Ik heb een recirculatiekap dus dan zou ik daar de rioolontspanning op aan kunnen sluiten? Als dat zo is, zou het dan nog verschil maken als ik de MV verplaats naar die andere aansluiting (het "buitenkanaal")?

Als alles op 1 afvoer kan zou ik die andere simpelweg kunnen verwijderen, scheelt weer een warmtelek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0ieFDtavKDjHAm2I5fAEZnvtxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3qGSuITUvkkk3FpImcdh7Na.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:10
Heeft er iemand ervaring met gipsplaat Diamond Board van Knauf? Ik heb een metal stud wand geplaatst op zolder en begrijp dat je met deze platen goede geluidsdichtheid kan bereiken. Ik vraag me alleen af of dit te veel van het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
The Eagle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Waarom zou je ze door willen zagen? Dit zit op een punt dat ik zou zeggen: lekker laten zitten en niet meer naar omkijken :)
Ik wil het netjes onder verlaagd plafond verwerken. Klein stukje weghalen. Heb uiteindelijk een PVC koordzaag gekocht bij de HORNBACH.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aapjuh99
Ik kan echt niet stilzitten.. een hele slechte eigenschap van mij. Net als dat ik overal tegelijk bezig ben. De zolder is nu leeg maar isoleren had ik vandaag geen zin in.

Werkbankje gemaakt van het sloophout uit het verlaagd plafond en de fietsen even anders opgehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eOwRomfQnIMZ5-arVaxBsm3c7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMaJB8TFdLbSG6ReDCsBhIy4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj5l0KGNLNxNQfC95MGuKXJr2c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDd1AuIPE8Ju0hXf6dGw5iU6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 18:41
Gietijzeren rioolbuis gaat door de gemetselde fundering naar buiten onder de stoep. Iemand enig idee in hoeverre ik zelf de stoep kan afgraven om de rioolbuis in de kruipruimte te vervangen door PVC? Onbekend nog hoe ver de volgende buis doorloopt voor aansluiting op de ander, maar verwacht max enkele tientallen cm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ben2513 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:05:

EDIT: // las net dat ik XMVK kabels niet mag bundelen.. dus eventueel gewoon voor elke kabel een eigen gat boren en dan 16mm flexibele buis erdoorheen.
Hoezo xmvk kabel niet mogen bundelen? In kabelgoten zijn ze ook gebundeld namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
_ferry_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Hoezo xmvk kabel niet mogen bundelen? In kabelgoten zijn ze ook gebundeld namelijk.
Dan is het meestal YMVK en niet XMVK. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

sander121 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:48:
Heeft er iemand ervaring met gipsplaat Diamond Board van Knauf? Ik heb een metal stud wand geplaatst op zolder en begrijp dat je met deze platen goede geluidsdichtheid kan bereiken. Ik vraag me alleen af of dit te veel van het goede is.
Of jij het overdreven vind kunnen wij niet beoordelen... het zijn goeie platen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Stucadoor komt volgende week de wandjes in mijn souterrain stucen. Hier heb ik een soort 'meterkast' gerealiseerd (80x60cm, 15cm diep) en de zijkanten en onderkant van gipsplaat voorzien.

Zou hier graag een kastdeurtje of iets dergelijks voor willen hebben. Ik dacht aan een MDF plaat iets groter dan de uitsparing en twee (ikea) scharniertjes aan de bovenzijde. Misschien een gasveer aan de zijkant zodat de deur open blijft. Iemand nog tips of andere oplossingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnCsQ2LSCFErtTaEWTwp_sq1Bhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdwpXfOFp6leUvRJ0gLEgg78.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
rockerpoet schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:56:
Stucadoor komt volgende week de wandjes in mijn souterrain stucen. Hier heb ik een soort 'meterkast' gerealiseerd (80x60cm, 15cm diep) en de zijkanten en onderkant van gipsplaat voorzien.

Zou hier graag een kastdeurtje of iets dergelijks voor willen hebben. Ik dacht aan een MDF plaat iets groter dan de uitsparing en twee (ikea) scharniertjes aan de bovenzijde. Misschien een gasveer aan de zijkant zodat de deur open blijft. Iemand nog tips of andere oplossingen?

[Afbeelding]
Bij bijv. de ikea een kastje kopen en dan de achterkant weglaten, danwel inkorten. De stevigheid krijg je dan wel van het gat eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
Toppe schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Of jij het overdreven vind kunnen wij niet beoordelen... het zijn goeie platen, dat wel.
Met overdreven bedoelde ik het toepassen voor in een woning. Ik twijfel namelijk of ze bijvoorbeeld alleen worden gebruikt in scholen enzo waar daadwerkelijk veel geluid wordt gemaakt.

Ik ben bezig de open zolder te verbouwen tot een slaapkamer en een kantoor/washok. Gezien er een wasmachine komt en we deze vaak in de nacht aan hebben wil ik mijn best doen om dit geluid niet hoorbaar te maken in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ben2513 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:20:
@basjuhh @LED-Maniak Bedankt voor de links. De buis bij Elektramat al gezien, maar verzending is dan wel redelijk duur daar. Als de stalen buis mag want buitenkabels, dan is dat goedkoper. Maar inmiddels ook gelezen dat je XMVK niet mag bundelen, dus wellicht boor ik gewoon voor elke kabel een eigen gat met 16mm flexibele buis.
Pvc afvoer buis, te koop bij de bouwmarkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

LED-Maniak schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:41:
Vandaag weer een kleine mijlpaal verder. De vloerverwarmingsbuizen liggen er in. :) 7 groepen in totaal 350 meter.

één groep ben ik wat minder trots op. De afstand in een bocht is niet heel erg netjes. Zo'n 25cm... Twijfel of ik die opnieuw moet gaan leggen of dat ik het zo laat(er gaat immers nog zo'n 5cm beton overheen...)

Daarnaast is die groep uitgekomen op 57 meter ipv 64 meter op papier. Alhoewel alle groepen zo'n 3 meter korter zijn in het echt is deze dus 7 meter korter.. verder kloppen de banen wel.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je maar zorgt dat je flowmeters op je verdeler hebt om alle groepen juist af te regelen. Dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sander121 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Met overdreven bedoelde ik het toepassen voor in een woning. Ik twijfel namelijk of ze bijvoorbeeld alleen worden gebruikt in scholen enzo waar daadwerkelijk veel geluid wordt gemaakt.

Ik ben bezig de open zolder te verbouwen tot een slaapkamer en een kantoor/washok. Gezien er een wasmachine komt en we deze vaak in de nacht aan hebben wil ik mijn best doen om dit geluid niet hoorbaar te maken in de slaapkamer.
Jouw grootste zorg zijn spleetjes. Alle dure materialen falen als er een luchtspleetje zit. Het geluid komt daar geconcentreerd doorheen.

Alles dient gekit en of compriband gebruikt te worden. Ik kan effe de juiste link niet vinden. Maar er is een website die je exact uitlegt waar de kritieke puntjes zitten. Vergeet dus ook niet om rubbers in je deurkozijn te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
mountaink schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:36:
Gietijzeren rioolbuis gaat door de gemetselde fundering naar buiten onder de stoep. Iemand enig idee in hoeverre ik zelf de stoep kan afgraven om de rioolbuis in de kruipruimte te vervangen door PVC? Onbekend nog hoe ver de volgende buis doorloopt voor aansluiting op de ander, maar verwacht max enkele tientallen cm's.
Onderhoud van de riolering ben je zelf verantwoordelijk voor voor zover deze op jouw perceel ligt. Dus je mag volop graven in je eigen perceel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
chrisborst schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Bij bijv. de ikea een kastje kopen en dan de achterkant verlaten, danwel inkorten. De stevigheid krijg je dan wel van het gat eromheen.
Wat bedoel je met achterkant verlaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mede met de hulp van jullie ben ik vandaag aan het kruipluik project begonnen. Ik heb er voor gekozen om 4 batankers onder de matrand te zetten en heb de rafelige rand inmiddels best aardig aangeheeld met vloerenreparatie mortel van Beamix. So far so good, maar ik zou voor de extra zekerheid die matrand ook nog willen ondersteunen met wat klodders cement. De oorspronkelijke bouwer heeft dat ook gedaan door her en der wat klodders cement onder die rand, tegen de zijkant van het kruipluik gat te smeren. Zeg maar op de kopse kant van het gezaagde kruipluik in het beton.

Ik heb dat vanmorgen met de restjes reparatie cement geprobeerd, maar dat is veel te dun (had het aarddroog aangemengd).

Blijft snelcement wat dat betreft beter plakken?

Oh, en omdat foto's gewoon leuk zijn:
Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LurhUSMWaE8bNXW_T97Nyd_FX7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlp1c4axIHEiD8YjvuWm1Jrp.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDdxECyw6xoyK8ObAH3AIDAKQIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TauittFEcr6UUwQl4ElaGT4O.jpg?f=fotoalbum_large

En daar moet, nadat de boel geschuurd is, dus nog een paar mm egaline overheen.

[ Voor 37% gewijzigd door PaT op 09-07-2022 21:46 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
PaT schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:45:
Mede met de hulp van jullie ben ik vandaag aan het kruipluik project begonnen. Ik heb er voor gekozen om 4 batankers onder de matrand te zetten en heb de rafelige rand inmiddels best aardig aangeheeld met vloerenreparatie mortel van Beamix. So far so good, maar ik zou voor de extra zekerheid die matrand ook nog willen ondersteunen met wat klodders cement. De oorspronkelijke bouwer heeft dat ook gedaan door her en der wat klodders cement onder die rand, tegen de zijkant van het kruipluik gat te smeren. Zeg maar op de kopse kant van het gezaagde kruipluik in het beton.

Ik heb dat vanmorgen met de restjes reparatie cement geprobeerd, maar dat is veel te dun (had het aarddroog aangemengd).

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Kon je niet beter een dun plaatje kunststof rondom als schotjes neerzetten en dan een (vezel versterkte) egaline in de sleuf gieten? Dan is het direct strak en sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 18:41
nokiaan958GB schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:34:
[...]

Onderhoud van de riolering ben je zelf verantwoordelijk voor voor zover deze op jouw perceel ligt. Dus je mag volop graven in je eigen perceel ;)
Dan noem ik het bij deze trottoir, dus geen eigen grond. Gemeentegrond begint zodra ik de deur uit stap. Terwijl je volgens mij wel verantwoordelijk bent voor je riolering tot en met de aansluiting op het gemeenteriool welke zich in het midden van de straat kan begeven?

[ Voor 18% gewijzigd door mountaink op 09-07-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 12:42
[...]

Is ook enorm moeilijk te verwerken.
Heb je dubbel gips overwogen?

Wij passen voor kantoor wanden vaak alleen dubbelgips toe

[ Voor 4% gewijzigd door the squaler1 op 09-07-2022 22:28 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LED-Maniak schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Kon je niet beter een dun plaatje kunststof rondom als schotjes neerzetten en dan een (vezel versterkte) egaline in de sleuf gieten? Dan is het direct strak en sterk.
De hele vloer van de berging is nog een groot hobbel festijn. De hele vloer moet dus geëgaliseerd worden.

Daarnaast had de egaline zo tussen alle kieren en scheuren de kruipruimte ingelopen. Dit is denk ik wel een van de betere methodes. En nu de matrand als het goed is niet meer kan verzakken verwacht ik ook veel minder werking rondom die rand, waardoor gewoon cement zou moeten kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
PaT schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Daarnaast had de egaline zo tussen alle kieren en scheuren de kruipruimte ingelopen.
Daar is natuurlijk kit voor uitgevonden. :P

Hetzelfde idee had iemand hier al eerder gepost van tijdens het egaliseren maar dan met kantstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LED-Maniak schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Daar is natuurlijk kit voor uitgevonden. :P

Hetzelfde idee had iemand hier al eerder gepost van tijdens het egaliseren maar dan met kantstrook.
Jouw optie is niet voorbij gekomen toen ik dat destijds hier vroeg. En achteraf is een koe in zijn kont kijken. Ik ga nu natuurlijk niet meer het cement wegbikken om alsnog met vezelversterkte egaline aan de slag te gaan.

Als je je reactie bedoelt in de zin van 'je had ook...' prima tip voor iemand anders die dit of soortgelijk werk moet doen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
PaT schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Jouw optie is niet voorbij gekomen toen ik dat destijds hier vroeg. En achteraf is een koe in zijn kont kijken. Ik ga nu natuurlijk niet meer het cement wegbikken om alsnog met vezelversterkte egaline aan de slag te gaan.

Als je je reactie bedoelt in de zin van 'je had ook...' prima tip voor iemand anders die dit of soortgelijk werk moet doen! d:)b
Voor de volgende keer dan. Ik lees jouw post alsof je nog aanpassingen/verbeteringen wilde maken. ;)
Heb je eerdere vraag niet gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat wil ik ook wel, maar niet op het deel waar jij op doelt. Het gaat mij om een extra stukje ondersteuning onder de matrand. Die is min of meer vrijzwevend (ik verbaas mij steeds meer hoe dat er in zit) en wil dat dus een beetje extra ondersteunen naast de batankers. Of het echt nodig is weet ik niet, maar ik zit wat dat betreft graag aan de veilige kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PaT schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:45:

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Snelcement gaat prima werken. Zou alleen eerst even aanmaken met wat minder water en zorgen dat het een beetje lekker plakkerig is. Extra water toevoegen kan altijd nog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 01:49

twain4me

PaT schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:47:
Dat wil ik ook wel, maar niet op het deel waar jij op doelt. Het gaat mij om een extra stukje ondersteuning onder de matrand. Die is min of meer vrijzwevend (ik verbaas mij steeds meer hoe dat er in zit) en wil dat dus een beetje extra ondersteunen naast de batankers. Of het echt nodig is weet ik niet, maar ik zit wat dat betreft graag aan de veilige kant.
je wilde toch egaline over die vloer gieten? bedenk dan dat je die verf er grotendeels af zal moeten halen die hecht zo te zien voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfJL_BGcSFdblIhMqcdCGVh26uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZ9qQGs8ilZ2KSP8qV83gRyS.png?f=fotoalbum_large

Ik wil een pergola gaan maken over het rechtergedeelte (~1/4 deel) van mijn terras.
Het eindresultaat wil ik ongeveer hier op laten lijken, klik

Nu heb ik enkele vraagjes over het frame.

1) kan/mag de balk zo lang zijn als in mijn tekening? Of zal hij gaan doorzakken?
2) Wat is beter/verstandiger? Zo'n soort krimpkous over het gedeelte wat de grond in gaat, zwarte teer, of op een betonpoer?
3) Bij de tussenbalken, werk je dan ook met deuvels? Of is zoals op het "klik voorbeeld" schroeven voldoenden (met eventueel wat houtlijm)?

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties!

(het eindresultaat laat ik uiteraard zien, maar dat duurt nog wel enkele weken/maanden voordat het zo ver is.Ik zit nu nog in de "ontwerp/oriënterende fase")

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pergolas dragen eigenlijk alleen hun eigen gewicht dus als je de balk in de winkel niet tever vind doorzakken zal het wel goed zijn ;) zeker als je het zo massief wil laten uiten. (tip kijk altijd naar de zeeg van de balk en plaats die omhoog) De meeste mensen schroeven gewoon een pergola in elkaar en gaan niet werken met deuvels ofzo. uiteraard kan het wel als je heel erg graag je hout verbindingen wil oefenen. maar dan kan ik wel wat mooiere verbindingen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mountaink schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Dan noem ik het bij deze trottoir, dus geen eigen grond. Gemeentegrond begint zodra ik de deur uit stap. Terwijl je volgens mij wel verantwoordelijk bent voor je riolering tot en met de aansluiting op het gemeenteriool welke zich in het midden van de straat kan begeven?
Er zal geen ME busje komen om je te arresteren als je even wat graaft. Kijk wel goed uit voor alle andere dingen die onder het trottoir begraven liggen, zoals coax, glasvezel, gasleidingen, etc. Als je die kapot maakt, heb je wel een probleem.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:52
streamnl schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:35:
[Afbeelding]

Ik wil een pergola gaan maken over het rechtergedeelte (~1/4 deel) van mijn terras.
Het eindresultaat wil ik ongeveer hier op laten lijken, klik

Nu heb ik enkele vraagjes over het frame.

1) kan/mag de balk zo lang zijn als in mijn tekening? Of zal hij gaan doorzakken?
2) Wat is beter/verstandiger? Zo'n soort krimpkous over het gedeelte wat de grond in gaat, zwarte teer, of op een betonpoer?
3) Bij de tussenbalken, werk je dan ook met deuvels? Of is zoals op het "klik voorbeeld" schroeven voldoenden (met eventueel wat houtlijm)?

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties!

(het eindresultaat laat ik uiteraard zien, maar dat duurt nog wel enkele weken/maanden voordat het zo ver is.Ik zit nu nog in de "ontwerp/oriënterende fase")
Betonpoeren, dan kun je nog nastellen en rot het niet in de grond.
Betreft je halfhout hoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_dxq75GdTWIcXXJXKAZxxfLdl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f9kL6JbrPKLwiM9K2w7C9yh6.png?f=fotoalbum_large

Optie C gebruiken.
Dan steunt de half doorgezaagde balk ong 3cm op de staander.
Anders is he balk maar half zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Nee, diamond board wordt ook heel veel in woningen gebruikt waarbij geluidsisolatie een punt blijft. Wel is het van belang dat je alles volgens het boekje doet, anders heb je nog steeds last van lucht lekkages.

Wat je ook zou kunnen doen is dubbel gips. Eerste laag verticaal monteren, alle naden dicht smeren en de tweede laag horizontaal er op schroeven. En dan lekker iemand van minerale wol 35 gebruiken als isolatie.

Andere oplossing is het gebruiken van Faay VP54 elementen. Wel wat duurder in aanschaf maar isoleert als een malle en heeft een eenvoudige verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mountaink schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:14:
[...]

je mag aan je gevelaansluiting werken en dus ook een tegeltje weg halen om daar een gaatje te maken echter mag je niet naar het midden van de straat graven, dat is gewoon niet van jouw en heb je ook niets te zoeken
de buis onder het trottoir is gewoon van de gemeente en onderdeel van het gemeente riool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
Toppe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Nee, diamond board wordt ook heel veel in woningen gebruikt waarbij geluidsisolatie een punt blijft. Wel is het van belang dat je alles volgens het boekje doet, anders heb je nog steeds last van lucht lekkages.

Wat je ook zou kunnen doen is dubbel gips. Eerste laag verticaal monteren, alle naden dicht smeren en de tweede laag horizontaal er op schroeven. En dan lekker iemand van minerale wol 35 gebruiken als isolatie.

Andere oplossing is het gebruiken van Faay VP54 elementen. Wel wat duurder in aanschaf maar isoleert als een malle en heeft een eenvoudige verwerking.
Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb me er al aardig in verdiept via de Knauf website. Ook kwa opbouwen, het frame staat al. Ik twijfelde dus alleen nog aan de gipsplaat. Ik ga de diamond board dubbel beplaten.

Ik dacht lekker makkelijk dezelfde plaat toe te passen voor de afwerking van twee dakkapellen. Maar dat idee heb ik laten varen. Scheelt de helft aan prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

sander121 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb me er al aardig in verdiept via de Knauf website. Ook kwa opbouwen, het frame staat al. Ik twijfelde dus alleen nog aan de gipsplaat. Ik ga de diamond board dubbel beplaten.

Ik dacht lekker makkelijk dezelfde plaat toe te passen voor de afwerking van twee dakkapellen. Maar dat idee heb ik laten varen. Scheelt de helft aan prijs.
Uh, beide kanten 2 lagen diamond board? Dat is echt wel overbodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

twain4me schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:17:
[...]

je wilde toch egaline over die vloer gieten? bedenk dan dat je die verf er grotendeels af zal moeten halen die hecht zo te zien voor geen meter.
Dat weet ik, die gaat er inderdaad eerst af. Waardeloze goedkope troep was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

ik heb in een kringloop een dimmer van Kopp 8000 gehaald en ik zocht naar een installatiehandleiding. Echter ik zie op internet dat er dimmers bestaan voor LED? Want ik ga een 230V led-lamp mee aansturen

Zijn deze niet-LED dimmers ook geschikt voor 230V LED-lampen?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:02

dragonhaertt

@_'.'

MedionAkoya schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:02:
Hoi,

ik heb in een kringloop een dimmer van Kopp 8000 gehaald en ik zocht naar een installatiehandleiding. Echter ik zie op internet dat er dimmers bestaan voor LED? Want ik ga een 230V led-lamp mee aansturen

Zijn deze niet-LED dimmers ook geschikt voor 230V LED-lampen?
Dat hang volledig af van de LED (dimbare led? Welke technieken ondersteund?) en de dimmer (welk type dimmer? Fase aansnijding of fase afsnijding?)

Hier staat wat meer info https://www.123led.nl/pag...re-led-lampen-kiezen.html

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

Willen jullie meedenken over het volgende? Ik heb metalen onderdelen gekregen van een bankje en ik ben benieuwd met welk hout ik hem weer in elkaar kan zetten. Ik wil niet verven maar een keer per jaar of per twee jaar even in de beits of tuinhoutolie zetten is prima. Ik heb ook nog wat azobe liggen, wellicht dat ik dat gebruik maar ben bang dat het te erg gaat werken ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lxQpOr0dQgdJMIwZLLAEGUT5O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXqi0amw5otymPwC71Hjtnaj.jpg?f=fotoalbum_large

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

dragonhaertt schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Dat hang volledig af van de LED (dimbare led? Welke technieken ondersteund?) en de dimmer (welk type dimmer? Fase aansnijding of fase afsnijding?)

Hier staat wat meer info https://www.123led.nl/pag...re-led-lampen-kiezen.html
Balen, er staat alleen leter R op het symbool... volgens 123led is dat....R en R staat voor resistieve (ohmse) belastingen en dat is voor... - Gloeilampen of 230V halogeen bedoeld,

Er staat geen C of L op.
C staat voor capacitieve belastingen (fase-afsnijdend) - 12V halogeen met elektronische transformator
L staat voor inductieve belastingen (fase-aansnijdend) - Dimbare led lampen

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sharky schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:08:
Willen jullie meedenken over het volgende? Ik heb metalen onderdelen gekregen van een bankje en ik ben benieuwd met welk hout ik hem weer in elkaar kan zetten. Ik wil niet verven maar een keer per jaar of per twee jaar even in de beits of tuinhoutolie zetten is prima. Ik heb ook nog wat azobe liggen, wellicht dat ik dat gebruik maar ben bang dat het te erg gaat werken ...

[Afbeelding]
Tja, daar valt niet veel over te zeggen. Er zijn wel honderd houtsoorten die je kan gebruiken om een bankje te maken. Welk ontwerp had je voor ogen? Welke Kleur?
Azobe is een goede duurzame houtsoort ideaal geschikt voor buitenomstandigheden, maar lastig te bewerken en te lijmen.

Als ik zelf een simpel bankje zou maken voor buiten zou ik misschien zelfs een zachthout overwegen zoals Douglas.

Elke houtsoort kan werken, voorkomen dat het zichzelf kapot trekt heeft meer te maken met je ontwerp dan met je houtsoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

dragonhaertt schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Tja, daar valt niet veel over te zeggen. Er zijn wel honderd houtsoorten die je kan gebruiken om een bankje te maken. Welk ontwerp had je voor ogen? Welke Kleur?
Azobe is een goede duurzame houtsoort ideaal geschikt voor buitenomstandigheden, maar lastig te bewerken en te lijmen.

Als ik zelf een simpel bankje zou maken voor buiten zou ik misschien zelfs een zachthout overwegen zoals Douglas.

Elke houtsoort kan werken, voorkomen dat het zichzelf kapot trekt heeft meer te maken met je ontwerp dan met je houtsoort.
Ontwerp is geen issue. Het hoeven alleen maar houten latten te zijn. Het metalen onderframe heb ik al (zie foto). Dus zoiets wordt het:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/940b171b-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/deccccf79c750d9443587ca23e12a30333721710.jpg

Alleen niet groen :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sharky schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Ontwerp is geen issue. Het hoeven alleen maar houten latten te zijn. Het metalen onderframe heb ik al (zie foto). Dus zoiets wordt het:

[Afbeelding]

Alleen niet groen :)
Als het latten zijn die met één spijker/schroef vastgezet worden hoef je je niet al te veel zorgen maken over werken, zolang je recht-generft hout gebruikt. Azobe is soms wel wat onregelmatig in de nerf, maar een goed dicht hardhout werkt alsnog minder dan de meeste zachthout soorten.

Als je genoeg Azobe hebt liggen, wat goed droog is, en je hebt de machines om daar mooie recht latjes van te zagen, dan zou ik niet veel verder zoeken.
Als je wat uitgebreide info zoekt over houtsoorten kan je ook even rondvragen op de woodworking forum, of op de wood database kijken: https://www.wood-database.com/ekki/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aapjuh99
Al met al een mooi weekend. Leuk werkbankje gemaakt en fietshanger voor reparaties.

Volgende update wordt de zolderisolatie.. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj5l0KGNLNxNQfC95MGuKXJr2c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDd1AuIPE8Ju0hXf6dGw5iU6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUoXjppO2zjOh_xuGc99ti5cxfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7OHpUskxg8g8YwctNDQpfBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vx3PhdlZh0VUr0mPWl1eJp_nzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aLaGLQYpKg1MLWrJV2XpxBl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door aapjuh99 op 10-07-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

3dmazter schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Betonpoeren, dan kun je nog nastellen en rot het niet in de grond.
Betreft je halfhout hoeken.
[Afbeelding]

Optie C gebruiken.
Dan steunt de half doorgezaagde balk ong 3cm op de staander.
Anders is he balk maar half zo sterk.
uhmm nee. de stekte van de balk wordt ook in situatie C met name bepaald door de hoogte van de balk in het midden van de overspanning. daar waar het moment doorgaans het grootste zal zijn. Bij de oplegging heeft een uniform gevormde balk nogal wat extra vlees. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

aapjuh99 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:41:
Al met al een mooi weekend. Leuk werkbankje gemaakt en fietshanger voor reparaties.

Volgende update wordt de zolderisolatie.. 🫣

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een promatectplaat waar je fietshanger aan bevestigd hebt?

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:40
Deze zomer ga ik de schutting vervangen. Deze die er nu staat is echt voorbij het einde van zijn leven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEuwZ4xAT0UtTLO6L8tXELi_TGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPEdlgnGlM4ycVo1V4t0kEv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpS9Pgzb7nE8GnQWyy3xwMtd7BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duEfoLvV34eBJvDE0TgKveUO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een schutting plaatsen met verticale planken, zoals hier beschreven.
In die beschrijving lees ik dat de palen om de 94 cm geplaatst moeten worden zodat ze compleet wegvallen achter een schuttingplank.
Maar is dat niet wat te grondig? De huidige palen hebben er 2x 180cm + 1x 55 cm tussenruimte zitten en dat is net iets te slap. Schutting wiebelt een beetje maar dat zou ook kunnen komen om dat het simpele schermen zijn. Sowieso komt er een raamwerkconstructie met horizontale balken waartegen de verticale planken tegenaan schroef.
Ik zit hier niet aan de kust in een woonwijk compleet ingesloten in rijtjeswoningen.

Mijn probleem is een beetje dat ik voor het eerst een schutting zet en nog niet heel veel ervaring heb. Ik zie op tegen het verplaatsen van de palen naar een andere plek omdat ik dan de betonband die eronder zit (dus tussen de palen) moet aanpassen. Heb moeite met van te voren uit te denken hoe ik de palen precies moet plaatsen om goed uit te komen. Theorie en praktijk zijn soms twee verschillende dingen en een paal op de cm nauwkeurig in de grond plaatsen lijkt mij best moeilijk.

Hebben jullie tips om dit handig aan te pakken? Zouden jullie je drukmaken om de precieze plaatsing van de palen bij een schutting zoals deze?

De totale afstand van muur tot muur is 435cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:52
twain4me schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:24:
[...]

uhmm nee. de stekte van de balk wordt ook in situatie C met name bepaald door de hoogte van de balk in het midden van de overspanning. daar waar het moment doorgaans het grootste zal zijn. Bij de oplegging heeft een uniform gevormde balk nogal wat extra vlees. ;)
uhmm nee. De balk kan een meter dik zijn in het midden maar hij steunt op de palen dus alle kracht waar ook op de balk gaat via de staanders naar de grond.
En als die balk daar half zo dik is kan hij ook half de kracht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
MedionAkoya schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Is dat een promatectplaat waar je fietshanger aan bevestigd hebt?
Nee, dat lijkt wel zo. Het was sloophout wat ik op zolder vond met het leegtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

3dmazter schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:26:
[...]

uhmm nee. De balk kan een meter dik zijn in het midden maar hij steunt op de palen dus alle kracht waar ook op de balk gaat via de staanders naar de grond.
een balk wordt doorgaans niet gedimensioneerd op de oplegging dat hij daar de helft is maakt geen reet uit hij wordt gedimensioneerd op de overpanning (doorbuiging) en dus de hoogte en omdat balken nu eenmaal balken zijn (rechthoeken) hebben ze nogal wat extra materiaal bij de oplegging
bedenk dat onderstaande brug in feiten ook een balk is maar dan zonder het overbodige materiaal en kijk hoe dun hij is bij de oplegging
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-C4X19EmAfHE/UNlqTwcm74I/AAAAAAAAE2o/0NUhrtk1e9A/s1600/Vakwerk+brug+tekening+-+truss+bridge+drawing.jpg

het klopt niet dat er wordt beweerd dat in situatie A de balk 2 keer zo sterk zou zijn dan in situatie B terwijl het constructief exact het zelfde is grappig is dat door C toe te passen A ook minder sterk wordt bij de oplegging omdat het doorsnedevlak kleiner wordt;) er worden in het werk wel eens situaties gecreeerd die op C lijken maar dat is doorgaans niet vanwegen de sterkte maar vanwegen het makkelijker kunnen plaatsen.

balkje op zijn kop maakt hem in basis niet minder sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93EDQQlFtWTLzO2SGnteQ9N4nvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bAe0kyEsR1TY505vfVPi2Ch.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik snap denk ik beter wat er wordt bedoeld men denkt dat B sneller zal splijten ten hoogte van de halfhout verbinding dan A en dat is in sommige gevallen ook zo, alleen haal je dan doorgaans nooit de doorbuigingseisen en moet de balk dus hoger worden om de doorbuiging tegen te gaan. er bestaat in de bouw niet zoiets als sterker,alleen sterk (doorgaans stijf) genoeg. overegens maak ik nog steeds bezwaar tegen de opmerking dat B de halve draagkracht zou hebben tov A in dat geval ga je er ontrecht van uit dat de trekkracht van hout loodrecht op de vezel 0 is.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 11-07-2022 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 09-09 16:35
3dmazter schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Beide is belangrijk: dwars krachten lijn voor de oplegging en momentenlijn voor buiging in het midden. Ligt dus aan de verhoudingen wat maatgevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-07-2022
Heeft iemand ervaring met een tekening/muurschildering op horizontale rabat delen? Ik weet niet of je daarop makkelijk schildert of het kunt laten doen. Dit ivm dat ze schuin boven elkaar liggen en niet egaal zijn.... Of its het beter op een plank ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

badkuip schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:22:
Deze zomer ga ik de schutting vervangen. Deze die er nu staat is echt voorbij het einde van zijn leven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil graag een schutting plaatsen met verticale planken, zoals hier beschreven.
In die beschrijving lees ik dat de palen om de 94 cm geplaatst moeten worden zodat ze compleet wegvallen achter een schuttingplank.
Maar is dat niet wat te grondig? De huidige palen hebben er 2x 180cm + 1x 55 cm tussenruimte zitten en dat is net iets te slap. Schutting wiebelt een beetje maar dat zou ook kunnen komen om dat het simpele schermen zijn. Sowieso komt er een raamwerkconstructie met horizontale balken waartegen de verticale planken tegenaan schroef.
Ik zit hier niet aan de kust in een woonwijk compleet ingesloten in rijtjeswoningen.

Mijn probleem is een beetje dat ik voor het eerst een schutting zet en nog niet heel veel ervaring heb. Ik zie op tegen het verplaatsen van de palen naar een andere plek omdat ik dan de betonband die eronder zit (dus tussen de palen) moet aanpassen. Heb moeite met van te voren uit te denken hoe ik de palen precies moet plaatsen om goed uit te komen. Theorie en praktijk zijn soms twee verschillende dingen en een paal op de cm nauwkeurig in de grond plaatsen lijkt mij best moeilijk.

Hebben jullie tips om dit handig aan te pakken? Zouden jullie je drukmaken om de precieze plaatsing van de palen bij een schutting zoals deze?

De totale afstand van muur tot muur is 435cm
Op het plaatje zie je dat ze uitgaan van 120 centimeter tussen de palen, maar dat ze per 94 centimeter berekenen. In jouw geval zou ik het net zo doen als je het nu hebt of desnoods nog eentje extra toevoegen voor de stevigheid. Eén paal extra hoeft niet veel te kosten en ietsje meer werk, maar een stevige schutting heb je jaren plezier van. Als hij na een half jaar op half zeven hangt baal je ook. Waait het veel bij jou? Want continue wind op een schutting zorgt er ook voor dat hij gaat hangen.

Het is ook niet onverstandig om de palen vast te zetten met wat beamix (of vergelijkbaar). Als je ze koud in de grond zet gaan ze sowieso wiebelig worden.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
[Afbeelding]

[...]
Waarom is die aan het eind van zijn leven? Kwast erover gaat toch nog.

@aapjuh99, belangrijkste tool staat op de werkbank... het biertje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Deze die er nu staat is echt voorbij het einde van zijn leven.
Op de foto's niet te zien? Is het hout verrot?
Ik vind het altijd zonde om spullen te snel/onnodig te vervangen. Bovendien meer werk en duurder. Daarom eens met @Jolke (tenzij we iets niet zien?)

[ Voor 7% gewijzigd door rube op 11-07-2022 09:46 ]

Pagina: 1 ... 232 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/