[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 227 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 17:07
@scofield ik heb wel eens een oprolband van een uitval zonnescherm vervangen en dat was geen raketwetenschap. Dus ja, het is uitvoerbaar voor een tweaker.
Of jouw situatie net zo simpel is weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

scofield schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:36:
Iemand kennis van of ervaring met het vervangen van een oprolband mechanisme van een rolluik of zonnescherm? Is dit uitvoerbaar voor een tweaker.
Ja hoor. Ik heb alleen wel gemerkt dat er veel kwaliteitsverschil is tussen de verschillende automaten. De goedkoopste die ik had was verschrikkelijk. Iets duurder werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Iemand kennis van of ervaring met het vervangen van een oprolband mechanisme van een rolluik of zonnescherm? Is dit uitvoerbaar voor een tweaker.
Ja, rolluik. Het is een pokkewerk, maar niet super ingewikkeld. Ik heb een stuk koperdraad gebruikt om het nieuwe band door de muur opening te wurmen. Verder is het vooral goed nadenken over de juiste oprolrichting tov de veer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nu ik toch alles aan het verbouwen ben, kwam ik er ook achter dat mijn standleiding lekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-U6c2F3NO6d_7DJN0PLvT5bfOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1adKJ3ekZw8cpBbG4LDyxRax.jpg?f=user_large

Wat kan ik nu het beste doen?
1. Het dingetje (waarvan ik de naam nu niet weet) wat nu op de leiding zit vervangen door een zelfde ding, maar dan beter lijmen?
2. De buis doorzagen, een T stuk er tussen zetten en hem weer terug dicht zetten met een reparatie sok?
3. Een andere oplossing die ik nog niet had verzonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zou geloof ik voor optie 2 gaan. Dingen 'op' buizen plakken lijkt mij minder bedrijfszeker dan een Y-stuk.

Kan je er een beetje fatsoenlijk bij met zaag/multitool oid?

[ Voor 22% gewijzigd door PaT op 17-06-2022 23:06 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Fatsoenlijk is een groot woord, maar kan er wel bij. Maar dan een y stuk en een 45 graden bochtje erop en dat is voldoende? Of eerder een T stuk en daar de kleine buis recht op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Eppo © schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:58:
Nu ik toch alles aan het verbouwen ben, kwam ik er ook achter dat mijn standleiding lekt.
[Afbeelding]

1. Het dingetje (waarvan ik de naam nu niet weet) wat nu op de leiding zit vervangen door een zelfde ding, maar dan beter lijmen?
2. De buis doorzagen, een T stuk er tussen zetten en hem weer terug dicht zetten met een reparatie sok?
Dat dingetje heet een aanboorzadel. Als je daar op zoekt heb je verschillende types. Afhankelijk van de maatvoeringen van de leidingen. Zelf zou ik als het enigszins kan een T of Y stuk nemen en dan werken met een overschuifmof om ruimte te creëren. Zoek op deze termen en je krijgt vanzelf inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Seafarer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:45:
[...]

SteeringWheel in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showc..."
Dat schoonmaken doelde ik op.

Eerst ontvetten, zodat je schuurpapier niet vollloopt en vervuild. (Dit vervuilde schuurpapier kan weer vet in blank hout smeren.)
Daarna nooit meer wassen. ( je maakt blank hout vochtig of smeert er troep in). Met een goede fijne schilders stoffer schoonmaken tussen je lagen.
Je aantal lagen lijkt me verder niets mis mee. Maar dat wassen.
Hmm, zou best kunnen, durf ik niet zeker te zeggen. Eerste keer is goed wassen met verdunde ammoniak. Of hij daarna altijd alleen maar afstoft of ook vochtig af doet moet ik eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Kan je niet gewoon een Gyproc plaat tegen de muur lijmen?
Simpelste, snelste en mooiste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
bottom line schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:34:
[...]

Kan je niet gewoon een Gyproc plaat tegen de muur lijmen?
Simpelste, snelste en mooiste oplossing
Daar had ik niet aan gedacht, maar dat levert wel een ander probleem op. Er zat namelijk een plankenkast in die vrij precies past. Het is wel de bedoeling om die weer terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
MJV schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Ja, rolluik. Het is een pokkewerk, maar niet super ingewikkeld. Ik heb een stuk koperdraad gebruikt om het nieuwe band door de muur opening te wurmen. Verder is het vooral goed nadenken over de juiste oprolrichting tov de veer.
Ik ga zo een oprolband wel door Google halen, de huidige begint te rafelen na 10 jaar gebruik. Het is btw voor een rolluik op de 1e etage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[Afbeelding]

1 is een aanboorzadel, dit type wordt niet gelijmd maar zit een rubber ring in.
2 ja, alleen wat is het voor buis? is het wel pvc?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

loewie1984 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:22:
Godnondeju, gisteravond met epoxy aan de slag gegaan en het is uitgedraaid op 1 groot fiasco.

Mijn zus vroeg of ik haar bruidsboeket in een vaas wilde gieten met epoxy.
Zogezegd zo gedaan en alles ging goed totdat ik langszij met een gasbrandertje de luchtbellen eruit ging branden. Kon het glas niet zo goed tegen, dus was goed en wel 2 minuten bezig toen het glas sprong en de epoxy over het afdekzeil de tuintafel en het terras op liep. Een grote zooi.

Gauw een andere vaas gepakt en de epoxy daarin gegoten maar vanochtend het resultaat bekeken, operatie mislukt :'(
Komt goed bij haar volgende huwelijk.
blijven oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Jep allemaal vervangen hier thuis, gewoon goed kijken bij de eerste, daarna gaat het bijna vanzelf.
Let ook goed op dat je de “rem” (palletje op het draaimechanisme) erop zet, anders draait ie door en ben je je spanning kwijt.

Verder kwestie van kap eraf, rolluik naar beneden, rolluik losmaken van de rol. Let op: kan zijn dat ze gepopnageld vastzitten, als dat zo is moet je ze dus kapot boren en opnieuw popnagelen! Vaak zitten ze gewoon geklemd met een T vorm vast aan de rol.
Ik gebruikte een elektra draad om de band naar buiten te brengen door het gat.

Kijk ook even hoe je de band vastmaakt aan de rol, het kan door een gat in de band aan een haakje, maar je kunt ook knopen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
edsandje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:19:
[...]

1 is een aanboorzadel, dit type wordt niet gelijmd maar zit een rubber ring in.
2 ja, alleen wat is het voor buis? is het wel pvc?
Dat dacht ik wel, maar nu twijfel ik. Er staan geen teksten op en als het goed is, is het 5 jaar geleden geplaatst. Wat zou het anders kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Wat doen jullie nou met verf dat er deels afbladderd? Eraf met een brander? Alleen deels met een verfkrabber eraf halen? Of gewoon schuren en verf erover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX9zEj9CNcQ_QryDCX_h0O7WvJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkS0FbMbAQPR3QzRt18GHShc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Eppo © schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Dat dacht ik wel, maar nu twijfel ik. Er staan geen teksten op en als het goed is, is het 5 jaar geleden geplaatst. Wat zou het anders kunnen zijn?
Ziet er niet uit alsof het heel erg lekt. Schoonmaken en rubber seal epoxy erop. Dan sluit je het het ook af. Beste oplossing is inderdaad een t-stuk, maar er zal een reden zijn dat ze dit toen niet gedaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:38:
Wat doen jullie nou met verf dat er deels afbladderd? Eraf met een brander? Alleen deels met een verfkrabber eraf halen? Of gewoon schuren en verf erover?

[Afbeelding]
Dit moet helemaal kaal gemaakt worden, daarna hout goed controleren op rot en goed in de primer zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[Afbeelding]
Eraf steken, dan branden, dan schuren, (check op rotte plekken) dan 3-laags systeem erop. Kost even tijd, maar daarna ben je er jaren vanaf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Eppo © schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Zit er onder ergens een verbinding? Een sok of t-stuk en maak daar eens een foto van?
Is de buis wit of is die geschilderd? Als die wit is zou het geluidsreducerende buis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
lex schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Ziet er niet uit alsof het heel erg lekt. Schoonmaken en rubber seal epoxy erop. Dan sluit je het het ook af. Beste oplossing is inderdaad een t-stuk, maar er zal een reden zijn dat ze dit toen niet gedaan hebben?
Heb dit 5 jaar geleden zelf gedaan op aanraden van de loodgieter. Die standpijp zat er al en er moest een afvoertje bij. We hadden er niet echt last van, maar omdat de wc moest worden gesloopt zag ik dat hij lekte. Aangezien ik er nu toch bij kan, leek het mij wel zo handig om het gelijk te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
teacher schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Eraf steken, dan branden, dan schuren, (check op rotte plekken) dan 3-laags systeem erop. Kost even tijd, maar daarna ben je er jaren vanaf.
3 laags systeem? Je bedoelt vast niet 2x grond en een keer lak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:35:
[...]

Pijp uit de vloer minimaal 1,5 mtr recht omhoog trekken. (liever 2.0 mtr) Hier bovenop een beluchter plaatsen.(nog beter door het dak ontluchten)
Op 1 meter of 1,5 mtr. een t-stuk plaatsen en daar de sifon op. Een T, dus geen Y. Zie plaatje.

[Afbeelding]
Kwam dit plaatje nog tegen. Is het voor mij ook handiger om een y stuk te pakken met een 45 graden bocht erop? Of is een t stuk dan beter? Het gaat van ene 110 standleiding naar een ‘horizontale’ 40mm buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 06:24

[Afbeelding]
Verfbrander alle verf erafbranden, ontweringswater erop na 24 uur schuren met korrel 60 daarna 240. Daarna grondverf met een roller enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:51:
[...]

3 laags systeem? Je bedoelt vast niet 2x grond en een keer lak?
Grondverf (trimetal multiprimer)
Vochtregulerende tussenlaag (trimetal regule)
Eindlak (trimetal permaline silicon)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 09-09 21:38
Vanochtend een geul gegraven voor de mantelbuis en elektra. Deeltje drie wordt leuker, namelijk de elektra aansluiten, dat is niet zo moeilijk. 😜 Het terugplaatsen van de stenen viel zwaar tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GTx7tdAUBf2ossECcu5jqPNGYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuGdKDQBkg2RspjmbCbyJQ9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSC-JF2JIyS9E7zJ2JzmK22g4_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wdk5mO2kNp6uiq1lNVSpFex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJvLfhtEdvX8K1shFZyv01Qg1CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lt28TwwZdtSUBw3rZfbN3fxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpexB_Y3vEmlfwsOeHDSETuDm5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpTKNerspfkT54ScZFZhgXdp.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eppo © schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Kwam dit plaatje nog tegen. Is het voor mij ook handiger om een y stuk te pakken met een 45 graden bocht erop? Of is een t stuk dan beter? Het gaat van ene 110 standleiding naar een ‘horizontale’ 40mm buis
Y-stuk + 45 hoek is altijd beter, ruimere bocht zorgt voor makkelijkere verplaatsing van het materiaal in de buis.
Alleen niet altijd noodzakelijk, en altijd duurder met montage. Bijvoorbeeld een wasbakje in het toilet met 90graden, zal minder snel problemen geven dan eentje aangesloten op een wasbak in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Y-stuk + 45 hoek is altijd beter, ruimere bocht zorgt voor makkelijkere verplaatsing van het materiaal in de buis.
Alleen niet altijd noodzakelijk, en altijd duurder met montage. Bijvoorbeeld een wasbakje in het toilet met 90graden, zal minder snel problemen geven dan eentje aangesloten op een wasbak in de keuken.
Nee, zoals op het plaatje aangegeven op een verticale standleiding 90 graden t-stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aapjuh99 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:48:
Vanochtend een geul gegraven voor de mantelbuis en elektra. Deeltje drie wordt leuker, namelijk de elektra aansluiten, dat is niet zo moeilijk. 😜 Het terugplaatsen van de stenen viel zwaar tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Al het zand wat je over had in de bloembak _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Goeie spot! 🤪 De tuin moet toch nog een keertje vernieuwd worden. Dit was de snelle oplossing. Daarbij moet ik de voegen nog eens in borstelen.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
twain4me schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Ligt al gereed om de verzakking van het straatwerk na de winter te herstellen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

aapjuh99 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop alsof het maar 30cm onder de grond ligt ofzo? En wat viel tegen met de stenen, om het netjes gelijk te krijgen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

aapjuh99 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Goeie spot! 🤪 De tuin moet toch nog een keertje vernieuwd worden. Dit was de snelle oplossing. Daarbij moet ik de voegen nog eens in borstelen.
Vandaag de buren geholpen met wat krui werk. Uiteindelijk heb ik maar geholpen met voegen door de tuin slang er op te zetten, gaat stuk sneller dan vegen :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke ik heb dus deze poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5-rxN2OUfb1_QCYHzKu2rToPBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTIA4Qlc3FHJzeXtIGUgeCyk.jpg?f=fotoalbum_large

Even niet letten op het schilderwerk. Dat is "work ik progress". Maar deze poort blijft klemmen.
3 jaar geleden was hij ook uit aan het zetten op de naden. Of te wel de naden in de deur werden groter.
Met lijm en een lijmklem van >1 meter heb ik toch alles weer in elkaar gezet. Niet de hele deur losgehaald, maar gewoon lijm in de naden en aandraaien.

Sindsdien lijkt bij wel in elkaar te blijven, maar blijkbaar nog steeds zet hij blijkbaar genoeg uit om elke keer te gaan klemmen. En daardoor poort onbruikbaar (niet voor mij, maar wel voor mijn vriendin).

Nu had ik de gedacht om achterop de poort 3 ijzeren strips te monteren en deze vast te zetten. Zodat de buitenstijlen via deze ijzeren strip geen kant meer op kunnen.

Zou dat gaan werken (als in dat de deur niet meer werkt).
En zou ik dan slotbouten moeten pakken (door de hele deur) of houtdraaibouten die niet door de hele deur gaan ook voldoende?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Cyberpope schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:50:
Oke ik heb dus deze poort.

[Afbeelding]

Even niet letten op het schilderwerk. Dat is "work ik progress". Maar deze poort blijft klemmen.
3 jaar geleden was hij ook uit aan het zetten op de naden. Of te wel de naden in de deur werden groter.
Met lijm en een lijmklem van >1 meter heb ik toch alles weer in elkaar gezet. Niet de hele deur losgehaald, maar gewoon lijm in de naden en aandraaien.

Sindsdien lijkt bij wel in elkaar te blijven, maar blijkbaar nog steeds zet hij blijkbaar genoeg uit om elke keer te gaan klemmen. En daardoor poort onbruikbaar (niet voor mij, maar wel voor mijn vriendin).

Nu had ik de gedacht om achterop de poort 3 ijzeren strips te monteren en deze vast te zetten. Zodat de buitenstijlen via deze ijzeren strip geen kant meer op kunnen.

Zou dat gaan werken (als in dat de deur niet meer werkt).
En zou ik dan slotbouten moeten pakken (door de hele deur) of houtdraaibouten die niet door de hele deur gaan ook voldoende?
Al eens de bandschuurmachine gepakt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Toppe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Al eens de bandschuurmachine gepakt?
Nee, wel de schaaf....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
JT schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Het lijkt erop alsof het maar 30cm onder de grond ligt ofzo? En wat viel tegen met de stenen, om het netjes gelijk te krijgen?
Klopt, het is 30 cm diep gelegd. Vond het wel best zo.

Als je de stenen niet netjes legt dan kom je uiteindelijk niet meer lekker uit. Uiteindelijk de slijptol maar vakkundig gebruikt. Over een tijd wordt de tuin toch aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
Glasvezel naar je deur leggen ze ook op 30cm. Bij ons was het eerder 15cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyAKsbteGe_Mi3GGMG4raRIoIWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFVSlSxIonUdWVzePq7cOF6J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:52

Guldan

Thee-Nerd

Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:46:
Glasvezel naar je deur leggen ze ook op 30cm. Bij ons was het eerder 15cm

[Afbeelding]
Ja bij mij ook... En een rekening van 600+ euro toen mijn schoonvader hem doorspitte met planten van een tuinplant. Gelukkig bezwaar gemaakt en toen werd het geregeld.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
edsandje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Zit er onder ergens een verbinding? Een sok of t-stuk en maak daar eens een foto van?
Is de buis wit of is die geschilderd? Als die wit is zou het geluidsreducerende buis kunnen zijn.
Had je berichtje gemist, maar de buis is wit en niet geschilderd. Onderaan zit T stuk waar een PVC 110 op uitkomt, dus ik ga er gewoon vanuit dat het PVC is.

Nog even een fototje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tR6QW8RB6l0B8PqF_PYmsE5zR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2BzJhyE9Tks2jzc9EQWGcKI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Guldan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Ja bij mij ook... En een rekening van 600+ euro toen mijn schoonvader hem doorspitte met planten van een tuinplant. Gelukkig bezwaar gemaakt en toen werd het geregeld.
Ja dat is wel een dingetje, ik weet waar die kabel ligt maar als ooit het huis verkocht wordt dan hakt de volgende bewoner die kabel zo door :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Eppo © schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Je zult bedoelen, van 40 horizontaal naar 110 standleiding. We praten meestal in de stromings richting.

T-stuk is beter. Als je zoekt op rioolaansluiting kom je ook wel instructie boeken tegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@Cyberpope Deze deur lijkt op een binnendeur. Mede afhankelijk van de houtsoort kennen deze flink uitzetten en weer krimpen gedurende de seizoenen. Een op 1 mm sluitende tuinpoort gaat je niet lekken meestal.
Ik had in mijn eerste huis deuren die wel een halve cm in de breedte varieerden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

habbekrats schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:01:
@Cyberpope Deze deur lijkt op een binnendeur. Mede afhankelijk van de houtsoort kennen deze flink uitzetten en weer krimpen gedurende de seizoenen. Een op 1 mm sluitende tuinpoort gaat je niet lekken meestal.
Ik had in mijn eerste huis deuren die wel een halve cm in de breedte varieerden.
Nee, dit is geen binnendeur, maar een solide hardhouten buitendeur.
Maar hij mag rustig lekken. Het lijkt er alleen op dat elke ruimte die ik eraf haal, hij uitzet omdat hij de ruimte heeft.

Hij hangt pok vol in de zon in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:03:
Je zult bedoelen, van 40 horizontaal naar 110 standleiding. We praten meestal in de stromings richting.

T-stuk is beter. Als je zoekt op rioolaansluiting kom je ook wel instructie boeken tegen.
Stond me bij dat er zo'n plaatje niet lang geleden in het topic voorbij kwam. Ook van jou, zo te zien :P
Seafarer schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:35:
Suggestie:
Pijp uit de vloer minimaal 1,5 mtr recht omhoog trekken. (liever 2.0 mtr) Hier bovenop een beluchter plaatsen.(nog beter door het dak ontluchten)
Op 1 meter of 1,5 mtr. een t-stuk plaatsen en daar de sifon op. Een T, dus geen Y. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeNhwAFnTpdYsFJpgwvpMrAnzAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRdYhGR09hTh4C8PNfnAmBtS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Ik wil een simpele lounge-achtige tuinbank gaan maken waar we in de zomer lekker op kunnen zitten/liggen met enkele kussens, en in de winter kan laten staan. Het liefst zonder dat deze volledig wegrot natuurlijk.

Eerst dacht ik wat te bestellen a-la https://www.lidl.nl/p/sol...1PZAHxEAAYASAAEgLWjfD_BwE of Karwei, maar ik vraag me af of dat na één Nederlandse herfst nog overeind staat.

Daarna dacht ik om zelf wat te maken, bijvoorbeeld van bankirai vlonderdelen, gecombineerd met een rvs leuning die ik dan ook weer met plankjes bekleed. Het lijkt me dat dit langer mee gaat dan een goedkope optie van de bouwmarkt. Iemand toevallig ervaring met het bouwen van een simpele loungebank voor in de tuin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nieuwe houder voor de voederbakken van de hond. Ik kon een lelijk gegoten plastic onding krijgen bij de bouwmarkt voor 50 euro (behorende bij de bakken die wij gebruiken) maar dat vind ik niks.

Restjes padoek en mahoniehout, half-lap joints, poten onder een hoek en een japans geinspireerd ontwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LaxvlgFlx68VY14eNR83fdQs0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpZsVussaLQU3WnSj8mLu8sh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgHYxqtuU159EGmPHFmIdtacW60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hUAwf2iQSdCOMfRoVV1WyiH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wat voor hond is dat dat die zo hoog staat?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Het opstapje vd hond is het volgende project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

perspectivebass schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:46:
Wat voor hond is dat dat die zo hoog staat?!
Het soort die je liever niet tegenkomt als je ongevraagd op bezoek komt 's nachts :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

In this exciting episode……… niet echt spannend maar ik ga eens aan de slag om mijn sportschoeisel en fietsspul te organiseren.

In plaats van 1 plank ga ik een vakkenkastje op maat maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jkPbuftCr1lEou22lTTDYUNHqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXayupFBGQkUQ5hJPr35alOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3eW9XDHmEvv5V1L-AHohSXdIJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOmzwQvOOs4P6RAg5OJIjOof.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst maar eens 2 plaatjes multiplex halen bij de bouwmarkt zo, ik heb helaas niet genoeg reststukken.

Stay tuned :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik ben bezig om een plateau te maken voor de boiler (300 liter). Onderop een rubber mat om de aansluiting met de grond te maximaliseren.

Echter, mijn vloer loopt schuin af, ongeveer 1 cm de meter. Nu zal de boiler daarvan niet omvallen, maar het is geen gezicht en zorgt voor een ongelijke drukverdeling op de vloer.

Ik zat te denken om hier een dunne laag epoxy op te gieten. Is dat een goed idee?

En is de vloeibaarste variant dun genoeg om zichzelf waterpas uit te laten lopen? Of is een normale (dikkere) variant ook voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-jYqVgl7AChQDhwYaxrFbbu0iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWMqjY4cUiM8b8ClYJ65Rtke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcdAGh8Lk7SA0fAYdpqCZfZO_Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPQGMpFJoNuJKGrCLQXJqQ4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Zwartoog op 20-06-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:53:
Ik ben bezig om een plateau te maken voor de boiler (300 liter). Onderop een rubber mat om de aansluiting met de grond te maximaliseren.

Echter, mijn vloer loopt schuin af, ongeveer 1 cm de meter. Nu zal de boiler daarvan niet omvallen, maar het is geen gezicht en zorgt voor een ongelijke drukverdeling op de vloer.

Ik zat te denken om hier een dunne laag epoxy op te gieten. Is dat een goed idee?

En is de vloeibaarste variant dun genoeg om zichzelf waterpas uit te laten lopen? Of is een normale (dikkere) variant ook voldoende?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een staande boiler heeft in de regel wel stelpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Een staande boiler heeft in de regel wel stelpoten.
Dit is een DJG-WPS, en die daar heb ik geen poten onder kunnen vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naast alle exotische oplossingen kun je ook gewoon de onderste balk netjes schuin afzagen. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Den_S85 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Naast alle exotische oplossingen kun je ook gewoon de onderste balk netjes schuin afzagen. Problem solved.
Hoe zaag je een vlak van 70x70 cm schuin af? Bandschuurmachine doet er ook een eeuwigheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwartoog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Hoe zaag je een vlak van 70x70 cm schuin af? Bandschuurmachine doet er ook een eeuwigheid over.
met een goede handzaag of een lintzaag, 2x zagen met een invalzaag... kies maar. :+

ik heb mijn DJG op een paar beton tegels staan die gesteld staan op een paar vulplaatjes. ik was in 5 min klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:43:
[...]

met een goede handzaag of een lintzaag, 2x zagen met een invalzaag... kies maar. :+

ik heb mijn DJG op een paar beton tegels staan die gesteld staan op een paar vulplaatjes. ik was in 5 min klaar ;)
M'n handzaag is 40 cm, invalzaag 7 cm. Het gaat niet om een balkje, maar om een groot vlak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwartoog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:07:
[...]

M'n handzaag is 40 cm, invalzaag 7 cm. Het gaat niet om een balkje, maar om een groot vlak.
waarom? kan je toch omstebeurt doen, als dat niet kan zou ik de electriek schaaf pakken, maargoed ik zou het helemaal niet zo maken. gewoon een recht platau maken en dat stellen.. om 1 of andere manier denken mensen dat ze de fundering van de oosterscheldedam na moeten bouwen als er een watervat in het spel is.

maximaliseren van het contact oppervlak waarom? enig idee hoeveel puntlast een vloer kan hebben ;)

maargoed je kan ook een rubber mat gebruiken voor contact oppervlak maximalistie een half bos omzagen en dan nog een paar liter epoxy gebruiken, jouw feestje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:17:
[...]

waarom? kan je toch omstebeurt doen, als dat niet kan zou ik de electriek schaaf pakken, maargoed ik zou het helemaal niet zo maken. gewoon een recht platau maken en dat stellen.. om 1 of andere manier denken mensen dat ze de fundering van de oosterscheldedam na moeten bouwen als er een watervat in het spel is.

maximaliseren van het contact oppervlak waarom? enig idee hoeveel puntlast een vloer kan hebben ;)

maargoed je kan ook een rubber mat gebruiken voor contact oppervlak maximalistie een half bos omzagen en dan nog een paar liter epoxy gebruiken, jouw feestje. ;)
Tsja, het is een oude vloer, en de rioolbuis loopt precies daar onderdoor, dus ik veroorzaak liever geen kleine verzakking/indikking. Maar aangezien ik hem niet zelf gestort heb, of heb laten storten, durf ik niet al teveel aannames te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Even mee naar plaatselijke timmerman en vragen of die dat doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Normaal geproken, met een lintzaag.
Jij bouwt het nu op uit balkjes, dus er zijn ook nog tig andere oplossingen. Je kan de balkjes los afschuinen (handzaag, cirkelzaag, zaagtafel, lintzaag, schaaf).
Je kan ook gewoon een latje tussen de plaat multiplex en je balkjes monteren? Latje van een halve cm dik aan één kant er tussen drukken. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over de 'drukverdeling' in 7 dikke houten balken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Oke, ik chicken out van het weekend met mijn riolering. Was er helemaal klaar voor, maar vond het te spannend/eng om mijn standleiding door te gaan zagen (want wat als ik het niet terug kreeg, dan heb ik nergens in huis meer een afvoer/riool aansluiting). Bedacht mij de optie van Lex, het plaatsen van een rubber seal.
lex schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Dus heb rubber seal van Bison gehaald, alles schoongemaakt en het aangebracht op de buis. Alleen kwam ik erachter dat het vuil dat ik bij het schoonmaken heb weggehaald er ook voor zorgde dat de buis minder lekte. Alles droog gemaakt en de seal aangebracht, maar helaas bleef er water druppelen (ondanks de afvoer zeker 30 minuten niet was gebruikt). Overdag zijn we weg geweest en toen we 's nachts terugkwamen heb ik een nieuwe laag aangebracht. Gelijk gezorgd dat we de afvoer niet zouden gebruiken tot de volgende dag zodat het kon drogen. Helaas niet gewerkt, want in de ochtend is hij weer gaan lekken.

Lang verhaal kort, ik denk dat ik er toch niet onderuit kom om de aansluiting te gaan vervangen. Dus even voor de zekerheid, ik moet het volgende doen:

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR3jeM5A95tlN4tN9QaLEXKDaXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FYlBydm6ovBXkBBSsV4E1els.png?f=user_large

Die zaag ik hier door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymet2mWVbNbW1JeqJR3Ay3OWeKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BdkNkVWKY5A3Voa4wskOXG4h.png?f=user_large

Dan plaats ik het T-stuk en de overschuifmof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24NyymF9G_wXo6L8ofIsoFNWoPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j8JbkVTK7bvBrVnpU4XFj8CJ.png?f=user_large

Of hoeven de buizen in de overschuifmof niet precies op elkaar te zitten en mag daar ruimte tussen zitten?
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgC_P29DB2R7X_fWPiB3kbdR3YE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wJtwofoO85fFzYEzU1HOJ44Q.png?f=user_large

Met die ruimte er tussen zou het wel makkelijker maken om er alles tussen te zetten, maar zorgt er weer wel voor dat de buis kan bewegen en naar beneden kan zakken en uit het T-stuk kan zakken. Of gebeurd dat niet door de rubbers die in overschuifmof zitten?

Als er geen ruimte tussen mag zitten, kan ik hem dan wel met 1 mof plaatsen? Want met het T-stuk erop is dat stuk +/- 5cm te lang. Pas als het T-stuk op de andere buis schuif heeft hij de juiste lengte. Moet ik dan met 2 moffen werken? Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRufOebfvEvmRNkXOcYk6mRIuQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAC6zk2SVEJB2jI5ZC9Srwa9.png?f=user_large

Mij lijkt dat vrij onlogisch en lijkt ook niet veel beter op worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eppo © schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:34:
Oke, ik chicken out van het weekend met mijn riolering. Was er helemaal klaar voor, maar vond het te spannend/eng om mijn standleiding door te gaan zagen (want wat als ik het niet terug kreeg, dan heb ik nergens in huis meer een afvoer/riool aansluiting). Bedacht mij de optie van Lex, het plaatsen van een rubber seal.

[...]

Dus heb rubber seal van Bison gehaald, alles schoongemaakt en het aangebracht op de buis. Alleen kwam ik erachter dat het vuil dat ik bij het schoonmaken heb weggehaald er ook voor zorgde dat de buis minder lekte. Alles droog gemaakt en de seal aangebracht, maar helaas bleef er water druppelen (ondanks de afvoer zeker 30 minuten niet was gebruikt). Overdag zijn we weg geweest en toen we 's nachts terugkwamen heb ik een nieuwe laag aangebracht. Gelijk gezorgd dat we de afvoer niet zouden gebruiken tot de volgende dag zodat het kon drogen. Helaas niet gewerkt, want in de ochtend is hij weer gaan lekken.

Lang verhaal kort, ik denk dat ik er toch niet onderuit kom om de aansluiting te gaan vervangen. Dus even voor de zekerheid, ik moet het volgende doen:

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Die zaag ik hier door:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of hoeven de buizen in de overschuifmof niet precies op elkaar te zitten en mag daar ruimte tussen zitten?
Zo dus:
[Afbeelding]

Met die ruimte er tussen zou het wel makkelijker maken om er alles tussen te zetten, maar zorgt er weer wel voor dat de buis kan bewegen en naar beneden kan zakken en uit het T-stuk kan zakken. Of gebeurd dat niet door de rubbers die in overschuifmof zitten?

Als er geen ruimte tussen mag zitten, kan ik hem dan wel met 1 mof plaatsen? Want met het T-stuk erop is dat stuk +/- 5cm te lang. Pas als het T-stuk op de andere buis schuif heeft hij de juiste lengte. Moet ik dan met 2 moffen werken? Zo dus:
[Afbeelding]

Misschien makkelijker. YouTube: Wavin AS instructiefilm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[...]

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Die zaag ik hier door:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo dus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_12496_tstuk_plaatsen0001_2_2.jpg
Bron

Of een T stuk zoeken wat ook kan schuiven, dat scheelt je een mof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

[...]

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Die zaag ik hier door:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo dus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is wel balen zeg, inderdaad weinig andere opties meer dan 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:41:
[...]

[Afbeelding]
Bron

Of een T stuk zoeken wat ook kan schuiven, dat scheelt je een mof.
Oke, dus met 2 schuifmoffen werken. Kwam bij de Hornbach ook nog een pvc expansiestuk tegen. Zou dat helpen? Of is dat helemaal niet voor dit doeleinde bedoeld?
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4106054/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eppo © schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Oke, dus met 2 schuifmoffen werken. Kwam bij de Hornbach ook nog een pvc expansiestuk tegen. Zou dat helpen? Of is dat helemaal niet voor dit doeleinde bedoeld?
Dat is om krimp en uitzetting mogelijk te maken zodat de boel niet breekt, niet te gebruiken voor jouw doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwartoog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Tsja, het is een oude vloer, en de rioolbuis loopt precies daar onderdoor, dus ik veroorzaak liever geen kleine verzakking/indikking. Maar aangezien ik hem niet zelf gestort heb, of heb laten storten, durf ik niet al teveel aannames te doen.
Pak de naaldhakken van je vrouw/dochter/buurvrouw en loop een rondje (wel filmen is leuk voor ons ) en kijk of je er doorheen zakt, dat is qua puntbelasting een stuk erger dan dat vat op wat stel blokjes. De vloer en zijn ondergrond is sterk genoeg of niet, daar verander je niets aan met die berg hout, een paar liter epoxy en een rubbermat.. :+ sterker nog, eigenlijk maak je het geheel alleen maar zwaarder, en dat zonder sterkte toe te voegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Pak de naaldhakken van je vrouw/dochter/buurvrouw en loop een rondje (wel filmen is leuk voor ons ) en kijk of je er doorheen zakt, dat is qua puntbelasting een stuk erger dan dat vat op wat stel blokjes. De vloer en zijn ondergrond is sterk genoeg of niet, daar verander je niets aan met die berg hout, een paar liter epoxy en een rubbermat.. :+ sterker nog, eigenlijk maak je het geheel alleen maar zwaarder, en dat zonder sterkte toe te voegen ;)
Hehe, daar heb je gelijk in. Punthakken zijn inderdaad een voorbeeld van hoge druk op een klein stukje meestal niet tot problemen leidt.

En het huidige blok hout is inderdaad wel wat aan de zware kant, maar een verhoging was sowieso nodig omdat er nog wat leidingen achterdoor (nu achter-onderdoor) moeten. Anders had ik het een stuk eenvoudiger gehouden :)

Maar een beetje waterpas moet het wel worden, ik hoef geen toren van Pisa in de schuur. Morgenavond verder knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik ga morgen bij vrienden helpen met voorzetwanden. De frames van sls-en met isolatie staan reeds. Er zit haast achter: er moet zsm osb op en daarna gips zodat de stukadoor volgende week aan de slag kan.

Nu heb ik nog een dikke tacker waar van die coilnails in gaan (op lucht). Ik heb deze tot dusver gebruikt om 50mm nagels in schuttingplanken te knallen en de bouw van een houten garage.

Is er een reden om deze niet te gebruiken voor het vastzetten van osb-platen op een balkenframe? Lijkt mij snel werken en in Amerika doen ze alles met nagels?

Er overheen komt dus gips, daar heb ik weer een schroef automaat (zwarte) schroeven voor.

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• orf

orf

Mijn vriendin heeft een nieuwe fiets en daar hoort een nieuw fietskratje bij. Dus ik ben twee dagen bezig geweest met een paar planken eiken. Alle blokjes zitten vast met meer dan 10 meter rondhout als deuvel.

De boven- en onderkant moest in 1x met 32 deuvels gelijmd worden. Dat was wel even spannend. Ben wel trots op wat het geworden is. Zelf bedacht, getekend in Sketchup en daarna in een mini productiestraatje gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TZkj_j5Lh6QuT9gP7x5cBTckdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oabfw9MrSUDo9XWo4spAEHg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlxRX7wci9kZpiv48rWaKLh19hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNGGzHtPzaO7ozqeb2Xh9Roo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOtIt4VKuikpwFmjhnm2IZUyMAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8QRlDIAKs69ld3R4jsnIfvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjIXVe4EadfBAiHJDaZXfx-zlW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYdEiZxPxOfhkFgcZ8mGfj6X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MyJCo0sZCGK1z31_ru8Lsc7T8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiI6gxJQX7z2zhdkGzC6VjFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Terrz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:35:
Ik ga morgen bij vrienden helpen met voorzetwanden. De frames van sls-en met isolatie staan reeds. Er zit haast achter: er moet zsm osb op en daarna gips zodat de stukadoor volgende week aan de slag kan.

Nu heb ik nog een dikke tacker waar van die coilnails in gaan (op lucht). Ik heb deze tot dusver gebruikt om 50mm nagels in schuttingplanken te knallen en de bouw van een houten garage.

Is er een reden om deze niet te gebruiken voor het vastzetten van osb-platen op een balkenframe? Lijkt mij snel werken en in Amerika doen ze alles met nagels?

Er overheen komt dus gips, daar heb ik weer een schroef automaat (zwarte) schroeven voor.
opzich kan dat prima je kan ook spaanplaat schroeven kopen voor je schroef automaat. ;)
Meestal is het (automaat schroeven of schieten) alleen niet heel veel sneller in de totaal tijd, vaak sta je toch op de volgende plaat te wachten (je kan immers niet met 3 man een plaat op maat zagen) en in die tijd schroeft normaal iemand de plaat gewoon af. zelf schiet ik bijna alleen dakbeschot. de rest heeft imho doorgaans niet heel veel tijdwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:24:
[...]

opzich kan dat prima je kan ook spaanplaat schroeven kopen voor je schroef automaat. ;)
Meestal is het (automaat schroeven of schieten) alleen niet heel veel sneller in de totaal tijd, vaak sta je toch op de volgende plaat te wachten (je kan immers niet met 3 man een plaat op maat zagen) en in die tijd schroeft normaal iemand de plaat gewoon af. zelf schiet ik bijna alleen dakbeschot. de rest heeft imho doorgaans niet heel veel tijdwinst.
Bedankt voor je antwoord. Spaanplaat schroeven ook een idee inderdaad, moet ik alleen een extra accu kopen (heb er maar een bij, gaan van die ouderwetse Makita accu’s in).

Ik dacht inderdaad wel met drie man: 1 man zagen, 1 man vliegende kiep/zagen en 1 man schieten. We hebben een cirkelzaag en een invalzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

orf schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:22:
Mijn vriendin heeft een nieuwe fiets en daar hoort een nieuw fietskratje bij. Dus ik ben twee dagen bezig geweest met een paar planken eiken. Alle blokjes zitten vast met meer dan 10 meter rondhout als deuvel.

De boven- en onderkant moest in 1x met 32 deuvels gelijmd worden. Dat was wel even spannend. Ben wel trots op wat het geworden is. Zelf bedacht, getekend in Sketchup en daarna in een mini productiestraatje gebouwd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is heel leuk ontworpen en erg knap gemaakt _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Fraggert schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Dat is heel leuk ontworpen en erg knap gemaakt _/-\o_ d:)b
Ik zou er wel hele dikke bouten doorjassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eppo © schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zou even goed verder zoeken. Het moet echt wel met een overschuif mof kunnen volgens mij.

Youtube?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is verreweg de mooiste krat die ik ooit gezien heb :)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
Rzaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:57:
[...]

ART 5 slot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

goeie tip voor @orf inderdaad d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

FRANQ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:03:
[...]

Dat is verreweg de mooiste krat die ik ooit gezien heb :)

d:)b
Ha, thanks :)
[...]

Er zitten 8 slotbouten in met borgmoertjes. Hoop dat ie blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt héél mooi.

Is dat niet nogal zwaar uitgevallen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Tommie12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Echt héél mooi.

Is dat niet nogal zwaar uitgevallen?
Het gewicht valt me erg mee. Niet zwaarder dan het kratje op de vorige fiets. Dat was zo’n standaard kratje van douglas latjes.

Het eiken is 16mm dik en in de hoeken zit geen versteviging zoals de meeste houten kratjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 15:26
In verband met de aanschaf van een nieuw zwevend TV meubel ontstaat er een kleine uitdaging. Ik wil dat de bovenste stopcontacten nog goed in het meubel vallen, hierdoor zal de onderkant van het TV-meubel net over de rand van de inbouwdozen vallen. Deze zullen waarschijnlijk niet opvallen tenzij je er onder gaat liggen, maar ik ben toch op zoek naar een zo nette en vlak mogelijke oplossing.

Ik heb al even gezocht naar drievoudige blindplaten voor inbouwdozen maar dat lijkt niet te bestaan (wel blindplaten voor schakelmateriaal maar ik wil dat het vlak blijft met de muur. Mijn doel is om nieuwe UTP kabels te trekken ter vervanging van de coax en RJ11 die er nu liggen, en dat door te trekken via het meubel, dus de boel volledig dichtsmeren ga ik niet doen.

Wie heeft er een goede ingeving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxCZhKyKbp_Bdgp8OsR4onVTcxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdtpF4lfsK67wfMgDuNKITuO.png?f=fotoalbum_large

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 16:42
Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:39:
In verband met de aanschaf van een nieuw zwevend TV meubel ontstaat er een kleine uitdaging. Ik wil dat de bovenste stopcontacten nog goed in het meubel vallen, hierdoor zal de onderkant van het TV-meubel net over de rand van de inbouwdozen vallen. Deze zullen waarschijnlijk niet opvallen tenzij je er onder gaat liggen, maar ik ben toch op zoek naar een zo nette en vlak mogelijke oplossing.

Ik heb al even gezocht naar drievoudige blindplaten voor inbouwdozen maar dat lijkt niet te bestaan (wel blindplaten voor schakelmateriaal maar ik wil dat het vlak blijft met de muur. Mijn doel is om nieuwe UTP kabels te trekken ter vervanging van de coax en RJ11 die er nu liggen, en dat door te trekken via het meubel, dus de boel volledig dichtsmeren ga ik niet doen.

[Afbeelding]
Is het een idee om je nieuwe meubel ietsje lager te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
loeberce schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Is het een idee om je nieuwe meubel ietsje lager te hangen?
Dat gaat niet, het meubel is iets minder hoog en door de wijze van bevestiging aan de muur kan ik deze niet lager hangen, ik wil toegang blijven hebben tot de stopcontacten via het TV meubel. De rode lijn op mijn plaatje is het maximaal haalbare tot waar ik hem kan laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:39:

[Afbeelding]
Daar zou ik een dergelijk blindplaat voor gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NL8nQ1wZpx48/1200x642.jpg
Bijvoorbeeld hier te koop

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 21-06-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Nivado schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Daar zou ik een dergelijk blindplaat voor gebruiken:
[Afbeelding]
Bijvoorbeeld hier te koop
Het probleem bij deze is dat deze nogal overlappen als ik er drie naast elkaar in stop, ik had hier dus naar gezocht in de hoop dat er een drievoudige zou bestaan. Misschien klem ik er wel eentje in het midden en plak ik daar nog een rechthoekig stuk dun wit plastic overheen.

Waarschijnlijk zal deze oplossing for the time being zijn. Er zijn plannen (lees: de vrouw heeft plannen om mij aan het werk te zetten) om Akupanels op de wand te bevestigen, dus die trek ik dan ook onder het meubel door. Zal het probleem ook opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Het probleem bij deze is dat deze nogal overlappen als ik er drie naast elkaar in stop, ik had hier dus naar gezocht in de hoop dat er een drievoudige zou bestaan. Misschien klem ik er wel eentje in het midden en plak ik daar nog een rechthoekig stuk dun wit plastic overheen.

Waarschijnlijk zal deze oplossing for the time being zijn. Er zijn plannen (lees: de vrouw heeft plannen om mij aan het werk te zetten) om Akupanels op de wand te bevestigen, dus die trek ik dan ook onder het meubel door. Zal het probleem ook opgelost zijn.
Je kan ze natuurlijk ook afsnijden, het is maar dun plastic.
Maar als je er 1 in het midden wil zetten en daar nog een stuk dun with plastic over heen plakt, kan je net zo goed de middelste met de buitenste twee laten overlappen, dat zal niet dikker zijn. maar ze zijn er ook in het vierkant 113mm. Met 2 van die (226mm) kan je 3 gaten (213) afdekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Nivado op 21-06-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:35
@orf Ik zie al helemaal voor me dat als ze een keer de fiets laat vallen ze allemaal blokjes hout kan gaan oprapen hahaha. Wel oprecht veel respect hiervoor, ik vind het er erg tof uitzien.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
[Afbeelding]

Een beetje laat misschien maar ik had een soortgelijk aanboorzadel wat ook lekte.
Bij mij was het een kwestie van die geribbelde ring wat harder aandraaien, zodat het rubber wat strakker zitt. Een simpele oplossing, maar ik had hem nog niet voorbij zien komen in de comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als ik het goed begrijp wil je de onderste 3 dus gewoon niet meer zien?

Plaatje 6mm MDF halen bij de bouwmarkt, uitzagen ter grootte van het onderste vak, wit verven, en tegen de achterkant zetten/schroeven. Wil je er kabels doorhalen, kan je er altijd nog een gat in boren.

Meer dan net genoeg voor de achterkant van een vak in een gesloten kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 21-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 16:42
Slonzo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Als ik het goed begrijp wil je de onderste 3 dus gewoon niet meer zien?

Plaatje 6mm MDF halen bij de bouwmarkt, uitzagen ter grootte van het onderste vak, wit verven, en tegen de achterkant zetten/schroeven. Wil je er kabels doorhalen, kan je er altijd nog een gat in boren.

Meer dan net genoeg voor de achterkant van een vak in een gesloten kast.
Deze komen aan de onderzijde van de kast in het zicht, dus jouw oplossing helpt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 09:25
We hebben hier een teak-houten eettafel, en deze is ivm een nieuwe eettafel gepromoveerd tot tuintafel. Maar deze is te hoog voor onze tuinstoelen, dus moet er eigenlijk een stukje (ca 5 cm) van de poten af, dat zijn balken met een vierkante doorsnede van 10x10 cm. Ik zie het niet zo zitten om dat met mijn handzaag te doen maar mijn handcirkelzaag en decoupeerzaag lijken me al helemaal niet geschikt (ze kunnen niet eens 10 cm diep).

Ik heb nu al een aantal bouwmarkten gebeld, maar zij zagen alleen hout dat je daar hebt gekocht. Los van alle tuinstoelen met 5cm ophogen, wat zijn mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Slappyjoez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Dat gaat niet, het meubel is iets minder hoog en door de wijze van bevestiging aan de muur kan ik deze niet lager hangen, ik wil toegang blijven hebben tot de stopcontacten via het TV meubel. De rode lijn op mijn plaatje is het maximaal haalbare tot waar ik hem kan laten zakken.
dan hang je hem hoger en plaats je alsnog schakelmateriaal blindplaten onder de kast:+

ik zou ook gewoon die goedkope blindplaatjes eerder gelinkt pakken en afsnijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Visitor.q schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:02:
moet er eigenlijk een stukje (ca 5 cm) van de poten af, dat zijn balken met een vierkante doorsnede van 10x10 cm. Ik zie het niet zo zitten om dat met mijn handzaag te doen
Toch niet zo heel veel werk met een goede scherpe handzaag? (nieuw)

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
We hebben hier een teak-houten eettafel, en deze is ivm een nieuwe eettafel gepromoveerd tot tuintafel. Maar deze is te hoog voor onze tuinstoelen, dus moet er eigenlijk een stukje (ca 5 cm) van de poten af, dat zijn balken met een vierkante doorsnede van 10x10 cm. Ik zie het niet zo zitten om dat met mijn handzaag te doen maar mijn handcirkelzaag en decoupeerzaag lijken me al helemaal niet geschikt (ze kunnen niet eens 10 cm diep).

Ik heb nu al een aantal bouwmarkten gebeld, maar zij zagen alleen hout dat je daar hebt gekocht. Los van alle tuinstoelen met 5cm ophogen, wat zijn mijn opties?
Handzaag. Je wilde een hele tuintafel op de wandzaag leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Met een goede handzaag is dat toch zo gepiept?
En anders de handcircelzaag van twee kanten...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
twain4me schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:04:
[...]

dan hang je hem hoger en plaats je alsnog schakelmateriaal blindplaten onder de kast:+

ik zou ook gewoon die goedkope blindplaatjes eerder gelinkt pakken en afsnijden.
Hoger gaat niet i.v.m. de televisie die erboven hangt en de bovenste rij stopcontacten die ik bereikbaar wil houden vanaf de binnenkant van het meubel.

Straks eerst even het nieuwe meubel ophangen en dan kijken wat er nog zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
loeberce schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Deze komen aan de onderzijde van de kast in het zicht, dus jouw oplossing helpt dan niet.
Exact, en het maakt het vervelend dat ze half aan de onderkant van de kast uitsteken.

Pagina: 1 ... 227 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/