[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

miekol schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:46:
Bij het slopen van een HSB tussenmuurtje helaas toch wat meer schade gehad aan het stuc op riet plafond als gehoopt. Hoe kan ik dit nou enigszins zelf herstellen? Het is te groot/grof voor Renoband denk ik? Dan heb ik het over de opstaande gestucde rand.

[Afbeelding]
Ik zou denk ik toch iets van renoband of fill/finish erop zetten, beetje dik en dan netjes strak schuren en afschilderen. Wel in een paar lagen want het is te diep voor 1x.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Mooi hout vinden zal nog het lastigste zijn.
En je zult een krachtige freesmachine moeten hebben, want volgens mij is de lamp op de foto uit 1 balk gemaakt.
Plus misschien nog een paar zeer scherpe beitels.
Maar als je dat allemaal hebt, lijkt me zo'n lamp niet al te moeilijk inderdaad.
Zoals anderen ook zeggen, de productie zal het probleem niet zijn. Ik ben bekend met hout en het gereedschap en heb al een aantal projecten gemaakt en nog genoeg ideeën op de plank.

Het omzetten naar een business is een veel groter project. Gelukkig hoef je niet meteen je baan op te zeggen en fulltime te gaan werken om een bedrijfje op te zetten. Langzaam laten groeien is wat dat betreft een stuk makkelijker.

Qua uren en vergoedingen is precies de reden dat ik liever custom werk doe. Massaproductie is snel gedaan maar veel werk om te verkopen. Ik werk liever op projectbasis.

In ieder geval genoeg ideeën en meningen van verschillende mensen, maar voorlopig in de ijskast totdat ik een eigen werkplaats heb. Grof hout bewerken en grote machines gebruiken doe ik nu nog bij een kameraad.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Koekie007 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De afgelopen jaren heb ik mijn ziel en zaligheid gelegd in het bouwen van een huisje op wielen.
In 2017 kocht ik een DAF YA-4440 4x4 truck uit het Nederlandse leger. Deze heb ik eigenhandig omgebouwd tot tiny house op wielen.
Omdat je met een vrachtwagen haast onbeperkt laadvermogen hebt is al het denkbare comfort aanwezig. (douche, toilet, verwarming, koelkast, multimediasysteem, wasmachine)
Als er vragen zijn hoor ik dat graag.

Instagram: @bthiesen.nl

Bouwverslag met veel achtergronden en foto's:
Camperforum

Kort filmpje:
NKC

Lang filmpje::
MasterMilo
Geweldig project, ook leuk om de progressie te zien _/-\o_ !

Ik ben zelf ook bezig met het ombouwen van een bus. Niet perse als tiny house, meer een kleine camper.

Afgelopen week hebben we het hefdak geplaatst, toch wel een beetje een mijlpaal in het project. Vooralsnog is alles eruit gesloopt, nieuwe stoelen geplaatst, isolatie geplaatst en nu dus het hefdak erop. Tot nu toe heb ik alles (behalve de stoelen, dat moet bij een RDW gekeurd bedrijf) zelf gedaan.

Zo staat de bus er nu bij, afgelopen weekend is het dak vast gekit. Als het goed is dan is hij waterdicht en kan hij weer naar huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS00JiEAaLVj8vT-qWvofz8O9QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAwDK53DleVHqrv8uLFdt3eg.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan hij natuurlijk niet op het oprit staan :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjoDtGqbsyLMe5Cp9PFSCqCyl3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFQc9nP0NMh1pQ9zHrTXegco.jpg?f=fotoalbum_large

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
miekol schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:46:
Bij het slopen van een HSB tussenmuurtje helaas toch wat meer schade gehad aan het stuc op riet plafond als gehoopt. Hoe kan ik dit nou enigszins zelf herstellen? Het is te groot/grof voor Renoband denk ik? Dan heb ik het over de opstaande gestucde rand.

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Gewoon zo veel mogelijk materiaal dat los zit weghalen (hij lijkt nu los te komen?) en dan dichtzetten met Goudband.

Maar ik neem aan dat je alles nog gaat laten stucen? Zo te zien plaats je ook een gipsplaatje daar bij de latten? In dat geval lekker zo laten totdat de stucadoor alles doet. Hij kan er dan gelijk breed stucgaas opzetten om scheurvorming later te voorkomen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgbg_r2WlUlrZqogWfqnUkkiuwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiCA2Ss2lzJcwRDJ0TXkz1oA.jpg?f=fotoalbum_large

De zaagtafel zit erin :). Wonderbaarlijk hoe soepel zo'n gietijzeren, loodzware tafel over een schanier loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:08
Is het heel raar om onderstaande ding twee keer in de vloer te bevestiging ter voorbereiding van een eventuele radiator?

Ik wil niet slangen laten uitsteken dus dacht iets van een muurplaat met schroefdraad waar je dan achteraf een radiator op kan aansluiten. Dat werkt wat mooier weg en slangen moet je direct op de juiste lengte afknippen.

Kans bestaat dat er nooit een radiator komt.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/026e19e9743eb2b79d3d946ce290da08/3/0/305204557482180.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 13-06-2022 21:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:17

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

@henkie196 Qua dieselwalmen valt het wel mee. Het ding stoot natuurlijk enorm veel uit maar als je achter het stuur zit heb je daar weinig last van.
Bovendien zit de uitlaat aan de 'vieze' kant. Hier zitten geen ramen, de afvalwatertank, uitlaat, dieseltank, uitlaat van de kachel etc.

Voor een motor heb ik niet direct plannen. In de 'garage' staan twee fietsen. Als ik ergens sta doe ik alles met de fiets of het OV. Sinds een tijdje heb ik er wel een aanhanger bij. Deze gebruik ik nu voor extra water, een rubberboot + buitenboord motor en een noodgenerator.
Wellicht dat ik er in de toekomst ook nog een motor inzet.

@harmageddon Thanks, ik ben er zelf ook wel blij mee ;)

@Jannibal23 Er hangt een 350l tank onder. Daar kom je op asfalt +/- 1200km ver mee (1:3,5). Ik rij er relatief weinig mee. Ik zie het echt als een verplaatsbaar tiny house in plaats van een campertje waarmee je in de zomervakantie twee weken naar Zuid-Frankrijk gaat.
Het idee is om ongeveer 6 maanden per jaar te reizen en de andere helft in Nederland te werken.

@Intruder Mooi project! Wel heftig om het hele dak uit zo'n mooie Transit te zagen :) Kan ik je verbouwing ergens volgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po-Vzm-BJ9AASEQ0AbrG9nG_9UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/442rya14OLYUAsa23cRgard2.jpg?f=fotoalbum_large

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:35

Seafarer

XXX

[quote]LED-Maniak schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:07:
Is het heel raar om onderstaande ding twee keer in de vloer te bevestiging ter voorbereiding van een eventuele radiator?

Ik wil niet slangen laten uitsteken dus dacht iets van een muurplaat met schroefdraad waar je dan achteraf een radiator op kan aansluiten. Dat werkt wat mooier weg en slangen moet je direct op de juiste lengte afknippen.

Kans bestaat dat er nooit een radiator komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RmTi2tSBSwm9LlB7gD88OC9-jk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fNni9Wko2UxvBza0b4jaiTk4.jpg?f=user_large

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:11
Koekie007 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:30:
@henkie196 Qua dieselwalmen valt het wel mee. Het ding stoot natuurlijk enorm veel uit maar als je achter het stuur zit heb je daar weinig last van.
Bovendien zit de uitlaat aan de 'vieze' kant. Hier zitten geen ramen, de afvalwatertank, uitlaat, dieseltank, uitlaat van de kachel etc.

Voor een motor heb ik niet direct plannen. In de 'garage' staan twee fietsen. Als ik ergens sta doe ik alles met de fiets of het OV. Sinds een tijdje heb ik er wel een aanhanger bij. Deze gebruik ik nu voor extra water, een rubberboot + buitenboord motor en een noodgenerator.

@Jannibal23 Er hangt een 350l tank onder. Daar kom je op asfalt +/- 1200km ver mee (1:3,5). Ik rij er relatief weinig mee. Ik zie het echt als een verplaatsbaar tiny house in plaats van een campertje waarmee je in de zomervakantie twee weken naar Zuid-Frankrijk gaat.
Het idee is om ongeveer 6 maanden per jaar te reizen en de andere helft in Nederland te werken.

@Intruder Mooi project! Wel heftig om het hele dak uit zo'n mooie Transit te zagen :) Kan ik je verbouwing ergens volgen?

[Afbeelding]
Weet niet hoe het met banden onder zo'n gevaarte zit, maar bij personen auto's heb je kans op flatspots op de banden als een auto langere tijd stil blijft staan.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De afgelopen jaren heb ik mijn ziel en zaligheid gelegd in het bouwen van een huisje op wielen.
In 2017 kocht ik een DAF YA-4440 4x4 truck uit het Nederlandse leger. Deze heb ik eigenhandig omgebouwd tot tiny house op wielen.
Omdat je met een vrachtwagen haast onbeperkt laadvermogen hebt is al het denkbare comfort aanwezig. (douche, toilet, verwarming, koelkast, multimediasysteem, wasmachine)

Camperforum

Kort filmpje:
NKC

MasterMilo
Heul vet ding! Ik heb deze een tijd geleden al gezien bij Milo inderdaad. Heel tof. Wist niet dat je op T.net zat :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Koekie007 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:30:

[Afbeelding]
Het eerste gak boren was even een dingetje ja :+ . Ik ben al dusdanig lang bezig met inlezen en alles plannen/bedenken, dat ik vooraf de stappen al wel redelijk duidelijk had. Scheelt een hele hoop stres.

Ik heb nog nergens echt een build log ofzo, houd tot nu toe wel van elke stap foto's bij. Misschien dat ik iets dergelijks ga doen op een camperforum, wel leuk om zo de progressie bij te houden.

Het einddoel is om straks van de meeste gemakken voorzien te zijn. Zonnepanelen op het dak, grote accu (3.6KWh lithium ion all-in-one), koken op electra, diesel standkachel en kleine toilet. Het enige wat niet gaat lukken is een douche, dit is geen probleem gezien we soms de accu moeten laden bij een camping. Ik gok dat we straks 3-4 dagen off-grid kunnen staan op zonnige dagen en 2 dagen zonder zon.

In theorie kunnen er straks 4 personen in vervoerd worden en slapen. Stel er komt ooit gezinsuitbreiding dan hoef ik niet direct de bus te verkopen omdat hij niet meer bruikbaar is. De keuze voor een recente, euro 6 bus, was dan ook om zo min mogelijk problemen te hebben met mileuzones in de toekomst.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Komende periode ga ik eindelijk starten met het opzetten van het 'waterhok' - hierin komen:

- 400 liter vat
- 80 liter e-boiler (aan muur)
- expansievat t.b.v 400 liter

Daar ik deze ruimte gelijk wil voorzien van een afvoer ivm lekkages, onderhoud etc, wil ik de vloer 100mm ophogen

dan kan onder het knieschot 5m. naar rechts toe en aansluiten
aan de knieschot zijde wil ik een putje plaatsen, zoals: https://leidingshop.nl/af...e-verstelbaar-zijuitlaat/

nadeel is wel dat er niet permanent water aanwezig zal zijn, zal dit een probleem gaan opleveren ?

op basis van de schets : de huidige afvoer zit bij de wasmachine/droger

tips zijn welkom in deze qua best-practice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx1LxtqdbKpA7Fa3p7ZNe35oeyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/krdQFbMuuiJMzeB9GJpjHaZS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6BEtu5TOIK9qoDAnrr6mFUnUa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m39ZGs8equuPkOsUKOgimrOG.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:02

Rzaan

Altijd zoekende

Af en toe wat water in de afvoer zodat de stankafsluiter weer werkt.
Heb wel eens gehoord dat mensen een laagje plantaardige olie in de stankafsluiter lieten staan.
Dus als een halve cm dikke laag op het water.
Dan zou het water niet verdampen in de afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nergens in de buurt is hier een elektrische trilplaat te huur in een straal van 25km. 8)7

Enige wat ze hebben zijn benzine trilplaten, maar ik moet dus het zand in de huiskamer aantrillen.

Ramen en deuren open en gaan? :?

[edit]
Ik heb de huiskamer al onder water gezet. Was mooi modderig.. dus op zich is het best ingeklonken lijkt mij.
Misschien dat trillen dan niet eens meer hoeft?

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2022 11:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:39:
@dragonheardt
Mooi hoor!

Je zou wellicht eens aan deze hieronder kunnen wagen.
Vragen ze € 800 en meer voor, voor een lamp van 150 cm.

[Afbeelding]
Deze heb ik volgens mij, maar dan voor een tafel van 3,5 meter :X

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:30
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:08:
Nergens in de buurt is hier een elektrische trilplaat te huur in een straal van 25km. 8)7

Enige wat ze hebben zijn benzine trilplaten, maar ik moet dus het zand in de huiskamer aantrillen.

[edit]
Ik heb de huiskamer al onder water gezet. Was mooi modderig.. dus op zich is het best ingeklonken lijkt mij.
Hangt af van de dikte van het zandbad, maar met water kun je een dun zandbed prima inklinken.
Even laten drogen en met de hakken van stevige werkschoenen nogmaals aantrappen.
Weet je direct hoe hard het zandbed al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Camperforum

Kort filmpje:
NKC

MasterMilo
Mozes kriebel wat een vreselijk vet apparaat. Ik zit nu je Master Milo filmpje te kijken, echt mad respect voor de bouw, ik zie die bakken vaak voorbij komen van het leger bij BVA maar wat een weg heb jij dan afgelegd zeg. Mag je vreselijk trots op zijn! Hoeveel mensen kunnen nu met hun huis door een meter slurrie rijden en dan 's avonds lekker de BBQ aansteken en je telefoon in de lader prikken midden in het bos :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:48:
Mozes kriebel wat een vreselijk vet apparaat. Ik zit nu je Master Milo filmpje te kijken, echt mad respect voor de bouw, ik zie die bakken vaak voorbij komen van het leger bij BVA maar wat een weg heb jij dan afgelegd zeg. Mag je vreselijk trots op zijn! Hoeveel mensen kunnen nu met hun huis door een meter slurrie rijden en dan 's avonds lekker de BBQ aansteken en je telefoon in de lader prikken midden in het bos :P.
Wel zorgen dat je voor het rijden alles goed vast sjort. Ik weet niet wat voor hellingsgraad die vrachtwagen kan hebben, maar denk niet dat je kopje koffie goed blijft staan als je echt off-road gaat.

Lijkt me wel supervet om daar eens mee naar binnenland IJsland mee te gaan :)
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:08:

[edit]
Ik heb eigenlijk nog nooit een elektrische trilplaat gezien (behalve het type voor gewichtsverlies). Alhoewel de allerlichtste trilplaten op zo'n 2 kW zitten, dus zou theoretisch wel moeten kunnen (zonder krachtstroom). Denk alleen niet dat de markt ervoor heel groot is?

Gewoon de kleinste pakken die je kan vinden, deuren en ramen stonden waarschijnlijk toch wel al open, anders droogt het niet, oorkleppen op, en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:02:
Af en toe wat water in de afvoer zodat de stankafsluiter weer werkt.
Heb wel eens gehoord dat mensen een laagje plantaardige olie in de stankafsluiter lieten staan.
Dus als een halve cm dikke laag op het water.
Dan zou het water niet verdampen in de afsluiter.
Of je koopt gewoon een droogsyfon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

twain4me schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Of je koopt gewoon een droogsyfon.
Hm niet eens gek, helaas moeten die allemaal verticaal en die ruimte is er niet....
wellicht is een terugslagklep nog een idee ...

ah https://www.gamma.nl/asso...CSvoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 44% gewijzigd door Crazy- op 14-06-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Hm niet eens gek, helaas moeten die allemaal verticaal en die ruimte is er niet....

of een maatje groter

https://www.wasco.nl/arti...-2x40mm-wit-117cv1/353582

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jeweetje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Hangt af van de dikte van het zandbad, maar met water kun je een dun zandbed prima inklinken.
Even laten drogen en met de hakken van stevige werkschoenen nogmaals aantrappen.
Weet je direct hoe hard het zandbed al is.
Op de dikste stukken een keer 6 a 8cm hooguit. Na 2x zeikensnat maken zie ik geen bubbels met verschijnen en op de kruislijnlaser zie ik geen verzakkingen meer.

Doe het nog een keer voor de derde keer en dan met de laarzen aanstampen en dan zal het wel goed zijn.
henkie196 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Ik heb eigenlijk nog nooit een elektrische trilplaat gezien (behalve het type voor gewichtsverlies). Alhoewel de allerlichtste trilplaten op zo'n 2 kW zitten, dus zou theoretisch wel moeten kunnen (zonder krachtstroom). Denk alleen niet dat de markt ervoor heel groot is?

Gewoon de kleinste pakken die je kan vinden, deuren en ramen stonden waarschijnlijk toch wel al open, anders droogt het niet, oorkleppen op, en gaan.
16kN is een Boels elektrische. De hornbach heeft hem maar die is kapot.

Met de oude fundering denk ik dat water minder risico geeft op scheuren. Dan maar iets meer geduld.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pff wat een geld voor een stukje ... plastic. Duur afvoertje gaat het worden zo ;-)
Thanks voor de juiste richting sturen, ga ik even induiken komende periode

donderdag eerst maar de vloer leeghalen (laminaat) en verhoging/muurtje/kozijn opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Interssant concept, wel relatief duur.

Maar de HepVo sifon lijkt wel horizontaal te kunnen.
YouTube: How to install an under a sink where space is at a premium - OSMA He...

Vraag me af wat de levensduur is van zo'n membraam. Een dom waterslot gaat heel lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:30:
[...]

pff wat een geld voor een stukje ... plastic. Duur afvoertje gaat het worden zo ;-)
Thanks voor de juiste richting sturen, ga ik even induiken komende periode

donderdag eerst maar de vloer leeghalen (laminaat) en verhoging/muurtje/kozijn opzetten
ik zou zeggen geen koopadvies, ik zat toevallig op de site van wasco, het kan doorgaans een heel stuk goedkoper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 15-09 19:30
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Op de dikste stukken een keer 6 a 8cm hooguit. Na 2x zeikensnat maken zie ik geen bubbels met verschijnen en op de kruislijnlaser zie ik geen verzakkingen meer.

Doe het nog een keer voor de derde keer en dan met de laarzen aanstampen en dan zal het wel goed zijn.
2x wateren voor zo’n dun zandbed lijkt mij meer dan voldoende, stamp het iig niet aan als het zeiknat is, je trapt dan alleen maar putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Op 4 naast elkaar hangende IKEA Besta kastjes liggen twee meubelpanelen naast elkaar wat samen het TV meubel maakt (als dit bevalt wordt meubelpaneel mogelijk nog vervangen door iets mooiers, maar dat maakt voor m'n vraag niet uit :)). Aan de linkerkant steekt het linker paneel pakweg 1m20 over, plankhaken zoals bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...nium/2443325/artikel.html zie je als je ervoor zit, dat willen we liever niet. Bevestiging met een pin ín de plank gaat niet door de onvoldoende dikte van het meubelpaneel.
Blijft dan een balk van bijvoorbeeld 44x44 tegen de muur schroeven waar het paneel op steunt over als beste alternatief of zie ik een betere oplossing over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

JBS schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:27:
Op 4 naast elkaar hangende IKEA Besta kastjes liggen twee meubelpanelen naast elkaar wat samen het TV meubel maakt (als dit bevalt wordt meubelpaneel mogelijk nog vervangen door iets mooiers, maar dat maakt voor m'n vraag niet uit :)). Aan de linkerkant steekt het linker paneel pakweg 1m20 over, plankhaken zoals bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...nium/2443325/artikel.html zie je als je ervoor zit, dat willen we liever niet. Bevestiging met een pin ín de plank gaat niet door de onvoldoende dikte van het meubelpaneel.
Blijft dan een balk van bijvoorbeeld 44x44 tegen de muur schroeven waar het paneel op steunt over als beste alternatief of zie ik een betere oplossing over het hoofd?
Je zou een blind-gemonteerde plankdrager kunnen overwegen. Gewoon een mooi blokje hout (of in dezelfde kleur als je meubel paneel) die wél dik genoeg is voor een pin.
Deze kan je dan net onder/aan de plank monteren.

Of je zou zo'n soort plankdrager kunnen overwegen:
Afbeeldingslocatie: https://ulonet.com/wp-content/uploads/2021/12/b0b4e31430214a5bab71792b72f52662.jpg
Nog steeds een stuk subtieler dan zo'n goedkoop metalen ding.

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 14-06-2022 17:33 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Het laatste puzzelstukje voor de monsterlintzaag.....

er komen nieuwe lagers in, dan een laagje verf en een nieuwe kabel en stekker. De originele nullast en ster/driehoek schakelaar ga ik behouden, want tof (die laatste dan). Lekker retro.

Ik gok volgende week dat beide klaar zijn (ashuis en motor) en dan kunnen de laatste onderdelen erop, en dan kan ik gaan testen/uitlijnen. Pas daarna komt de houten ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Over rioolbeluchters: je hebt beluchters, en sommigen worden aangeprezen als binnenhuisbeluchters.

Waarin zit nou werkelijk het verschil? Is de stankafsluiting van binnenhuisbeluchters beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 15:43
Wij hebben een dakkapel van 1 meter breed, beetje oud ding, maar kan nog even mee.
Hoewel 1 van de 2 ramen is wat rot en die moet vervangen worden. Echter willen we dit wel zelf gaan doen.
Ten eerste omdat bijna alle timmermannen hier in de buurt pas volgend jaar tijd hebben en ten tweede omdat we denken dat we het wel zelf kunnen.

Echter zit er nu een tongnaald op de ramen, deze is online wel te vinden maar dan gaan ze altijd per 2 van 2,5m en ik heb er eigenlijk maar 1 nodig, 2x een stuk van ong 110cm.
Die dingen zijn vrij moeilijk te krijgen, dus vandaar dat ik op zoek ben naar een plek die ze uberhaupt heeft.

Online al diverse winkels bekeken en gebeld, maar tot nu toe is het helaas pindakaas. Of ze gaan per 2 met de bijbehorende verzendkosten zijn ze dan aardig aan de prijs.

Iemand toevallig een idee waar je dit kunt vinden in de buurt van Ede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Zwartoog schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:33:
Over rioolbeluchters: je hebt beluchters, en sommigen worden aangeprezen als binnenhuisbeluchters.

Waarin zit nou werkelijk het verschil? Is de stankafsluiting van binnenhuisbeluchters beter?
Een beluchter en binnenhuisbeluchter zijn toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Een beluchter en binnenhuisbeluchter zijn toch hetzelfde?
Nee: die eerste zal ergens buiten op het dak beginnen, die laatste binnen in huis.
Daar zit een membraam in om rioollucht buiten te houden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
SniperGuy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Nee: die eerste zal ergens buiten op het dak beginnen, die laatste binnen in huis.
Daar zit een membraam in om rioollucht buiten te houden :Y
Ja oké, maar er bestaat niet echt iets als een 'beluchter' die je kan kopen toch? Want dat is gewoon een standpijp die onder je pannen wegkomt... De binnenhuisbeluchter is een oplossing wanneer de standpijp te ver weg is of niet naar het dak toe kan.

Gezien de vraag lijkt me dat hij hetzelfde product bedoelt. Zie https://www.google.com/se...BA&biw=1440&bih=796&dpr=2

Zijn allemaal binnenhuisbeluchters.

[ Voor 23% gewijzigd door herofruit op 15-06-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

roefje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:28:
Wij hebben een dakkapel van 1 meter breed, beetje oud ding, maar kan nog even mee.
Hoewel 1 van de 2 ramen is wat rot en die moet vervangen worden. Echter willen we dit wel zelf gaan doen.
Ten eerste omdat bijna alle timmermannen hier in de buurt pas volgend jaar tijd hebben en ten tweede omdat we denken dat we het wel zelf kunnen.

Echter zit er nu een tongnaald op de ramen, deze is online wel te vinden maar dan gaan ze altijd per 2 van 2,5m en ik heb er eigenlijk maar 1 nodig, 2x een stuk van ong 110cm.
Die dingen zijn vrij moeilijk te krijgen, dus vandaar dat ik op zoek ben naar een plek die ze uberhaupt heeft.

Online al diverse winkels bekeken en gebeld, maar tot nu toe is het helaas pindakaas. Of ze gaan per 2 met de bijbehorende verzendkosten zijn ze dan aardig aan de prijs.

Iemand toevallig een idee waar je dit kunt vinden in de buurt van Ede.
de fabrikant van die dingen leverd ze per set (dekkerhout) qua verzendkosten kan je een poging doen bij bv een bouwmaat (hun zijn leveranier van elephant/ dekkerhout) soms willen ze dat soort dingen wel meebestellen met een andere order en betaal je geen verzendkosten van de fabriek naar de bouwmaat. en anders zelf maken. ;)

Oja, als je naar bouwmaat wil is een pasje regelen soms wel handig :+

edit: weet je trouwens zeker dat je ze nodig hebt, meestal is het gewoon een latje aan de binnenkant voor het ene raam en aan de buitenkant voor het andere raam.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 15-06-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Ja oké, maar er bestaat niet echt iets als een 'beluchter' die je kan kopen toch? Want dat is gewoon een standpijp die onder je pannen wegkomt... De binnenhuisbeluchter is een oplossing wanneer de standpijp te ver weg is of niet naar het dak toe kan.

Gezien de vraag lijkt me dat hij hetzelfde product bedoelt. Zie https://www.google.com/se...BA&biw=1440&bih=796&dpr=2

Zijn allemaal binnenhuisbeluchters.
Ok, je bedoelt: als het boven het dak uitkomt, dan heb je geen ont/beluchters nodig want dat is gewoon een open pijp?

Dus alles wat je erop zou kunnen zetten is sowieso voor binnen?

edit: ja die dingen! Merkte ook op dat dezeflde beluchters bij de ene als "beluchter" staan en bij de ander als "binnenbeluchter". Alleen lijken binnenhuisbeluchters een stuk duurder dan beluchters alleen, vandaar mijn twijfel.

[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 15-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 15:43
twain4me schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:29:
de fabrikant van die dingen leverd ze per set (dekkerhout) qua verzendkosten kan je een poging doen bij bv een bouwmaat (hun zijn leveranier van elephant/ dekkerhout)
Ah kijk, dat wist ik niet.
Bedankt voor de tip, ik ga kijken of het lukt of ze die willen meebestellen.

Een goede tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Een waarschijnlijk Sunny vraag

Ik wil een houten afdak en een deksel maken van 1mx1,20m

Had hem netjes gemaakt met https://www.praxis.nl/tui...renen-1-6x9x180cm/5095362 gemaakt met speciale buiten kit over de gleuven

Maar, nu twee weken later zijn sommige planken krom getrokken en bij andere planken die tegen elkaar aan zitten zitten hele gleuven ertussen

Is het gewoon nieuwe planken kopen en elk uurtje in de zon een paar keer omdraaien voor een paar dagen? Of kan ik het dak wat ik heb gewoon ergens mee insmeren of bedekken?

Of kan ik het beste een andere houtsoort kopen ?

Doel is uiteindelijk voor niet al teveel geld een waterdicht houten dak te hebben (ivm geluid tegenhouden en ook stevig in de winter met sneeuw erop)?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 15-06-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

President schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:08:
Een waarschijnlijk Sunny vraag

Ik wil een houten afdak en een deksel maken van 1mx1,20m

Had hem netjes gemaakt met https://www.praxis.nl/tui...renen-1-6x9x180cm/5095362 gemaakt met speciale buiten kit over de gleuven

Maar, nu twee weken later zijn sommige planken krom getrokken en bij andere planken die tegen elkaar aan zitten zitten hele gleuven ertussen

Is het gewoon nieuwe planken kopen en elk uurtje in de zon een paar keer omdraaien voor een paar dagen? Of kan ik het dak wat ik heb gewoon ergens mee insmeren of bedekken?

Of kan ik het beste een andere houtsoort kopen ?
hout trekt krom. je kan van te voren voorspellen welke kant op en hopen dat je het in bedwang weet te houden met schroeven, messing en groef etc. hout wat je nu koopt is vaak heel erg vers door de te korten verser dan anders en werkt het vaak nog meer. normaal zou je een houtendak overlappend maken (zoals potdekselen) dan is er ruimte voor krom/scheef trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Bij ons wordt een dubbele poort geplaatst en hiervoor zal 1 poort met een pen in een tegel worden gesloten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XdcXPgT.png

Aangezien het keramische tegels zijn ben ik eigenlijk op zoek naar een soort afwerking die ik in het gat kan schuiven van de tegel zodat het keramiek niet kapot gaat door die metalen pen.
Ik heb alleen geen idee waar ik op moet zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 15-06-2022 17:20 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Ja oké, maar er bestaat niet echt iets als een 'beluchter' die je kan kopen toch? Want dat is gewoon een standpijp die onder je pannen terecht komt........
Onder je pannen is niet waar, en niet correct en het mag niet.

Dat het niet mag betekend eigenijk al dat het gevaarlijk is. Ze noemen het ook rioolgas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:18:
Bij ons wordt een dubbele poort geplaatst en hiervoor zal 1 poort met een pen in een tegel worden gesloten.
[Afbeelding]

Aangezien het keramische tegels zijn ben ik eigenlijk op zoek naar een soort afwerking die ik in het gat kan schuiven van de tegel zodat het keramiek niet kapot gaat door die metalen pen.
Metalen buis afzagen? En misschien helpt de zoekterm holle ronde plug.... Ik kreeg deze hit terug https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001798683253.html

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:28:
[...]

hout trekt krom. je kan van te voren voorspellen welke kant op en hopen dat je het in bedwang weet te houden met schroeven, messing en groef etc. hout wat je nu koopt is vaak heel erg vers door de te korten verser dan anders en werkt het vaak nog meer. normaal zou je een houtendak overlappend maken (zoals potdekselen) dan is er ruimte voor krom/scheef trekken.
Dan zou ik dus iets moeten nemen zoals https://www.praxis.nl/tui...en-1-8x14-5x180cm/5037502 wat in elkaar kan schuiven? En dat blijft gewoon dicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:24

thijsco19

KTM 990 SMT

[Afbeelding]

Kunsstof bus / kraagbus / lager bus.

Die termen door Google heen halen plus de diameter van die pen (in millimeter) plus een beetje speling.
Moet dan wel wat de vinden zijn

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

President schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:21:
[...]

Dan zou ik dus iets moeten nemen zoals https://www.praxis.nl/tui...en-1-8x14-5x180cm/5037502 wat in elkaar kan schuiven? En dat blijft gewoon dicht?
eerder zoiets, maar we gebruiken doorgaans niet voor niets dakleer, dakpannen, golfplaten etc ;)
de meeste echt houten daken hebben dan ook een waterdichte laag onder het hout zitten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw_vK6rwBOUc6EtB-5MVvEuKm3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nz3PsE4SHLD9jvzTiFQJ8Wb3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:27:
[...]

eerder zoiets, maar we gebruiken doorgaans niet voor niets dakleer, dakpannen, golfplaten etc ;)
de meeste echt houten daken hebben dan ook een waterdichte laag onder het hout zitten. ;)

[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...7BxzupHNPwpcaAoOnEALw_wcB

Dan zou ik zoiets op de planken kunnen plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

in basis wel, al heb je natuurlijk niet de moeite genomen om het ons makkelijk te maken door een foto toe te voegen, dus ik moet nogal wat aannamens doen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:58
Zojuist het hoofdstuk elektra naar de schuur deel #1 afgerond :*)

Dit moest gedaan worden incl. het schoonmaken van de kruipruimte ivm leggen Tonzon vloerisolatie.

Gat geboord in de meterkast, gat vanuit de kruipruimte naar buiten, mantelbuis 19mm gelegd, elektrakabel getrokken..

Aanstaande zaterdag wordt deel #2 uitgevoerd. Dan wordt er een geul gegraven, kabel naar de schuur gelegd en afgemonteerd. Daarna zolderisolatie.. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K9FMepZiP-WI3lvI_SobQNxwMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAx2LjVVTlYekISCTf7NcnXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jFUUvNw6p0znxB-6vqgWKomDO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXksmkPNt9qTTx98QhgQjv3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DxjbsOjzdkLxU5e2zg_DLr6Y2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8JRPb1rHxW83Fu5veZHk4tt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 15-06-2022 20:20 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Vraagje: binnenkort moet ik in de tuin een aantal borders aanleggen. Sommige liggen niet aan het terras.

Hoe zorg ik er handig voor dat het haaks en/of paralel ligt met het terras?

Ik heb de indruk dat "een touwtje trekken" zoals in veel voorbeeld video's niet echt een haaks resultaat hoeft te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

M-ThijZ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:36:
Is er toch misschien iemand die mij kan vertellen of hier alleen de verflaag los heeft gelaten van het plafond in de badkamer of ook het spackwerk? En of ik dus eerst Alabastine Spackvuller (tube) moet gebruiken voor egalisatie alvorens opnieuw te sauzen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben er al achter dat het wel het spackwerk is dat heeft losgelaten. Als ik goed kijk zie ik dat ook het 'gladde' plafond zichbaar is. Dus het spackwerk is er op die plek af.

Ook denk ik dat Alabastine Spackvuller niet het juiste middel is, omdat dit voor kleine scheuren en gaten is bedoeld en niet voor het uitvullen van vlakken.

Wat ik wil gaan proberen is Bolivia Spackspray, volgens de website kun je hiermee spack op wanden en plafonds repareren.

Dan heb ik nog iets nodig om het plafond op die plekken eerst weer even vlak te maken met een plamuurmes nadat ik al het loszitten spackwerk verwijderd heb. Wat kan ik het beste toepassen? Heb maar een kleine hoeveelheid nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mythio schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:19:
Vraagje: binnenkort moet ik in de tuin een aantal borders aanleggen. Sommige liggen niet aan het terras.

Ik heb de indruk dat "een touwtje trekken" zoals in veel voorbeeld video's niet echt een haaks resultaat hoeft te geven.
de Egyptenaren hadden niet heelveel meer dan een touwtje, touwtje(s) een meetlint/rolmaat en wat basis kennis van wiskunde meer heb je echt niet nodig. voor kleinere afstanden kan je een bouwhaak maken (zelfde basiskennis wiskunde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
M-ThijZ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Ik ben er al achter dat het wel het spackwerk is dat heeft losgelaten. Als ik goed kijk zie ik dat ook het 'gladde' plafond zichbaar is. Dus het spackwerk is er op die plek af.

Ook denk ik dat Alabastine Spackvuller niet het juiste middel is, omdat dit voor kleine scheuren en gaten is bedoeld en niet voor het uitvullen van vlakken.

Wat ik wil gaan proberen is Bolivia Spackspray, volgens de website kun je hiermee spack op wanden en plafonds repareren.

Dan heb ik nog iets nodig om het plafond op die plekken eerst weer even vlak te maken met een plamuurmes nadat ik al het loszitten spackwerk verwijderd heb. Wat kan ik het beste toepassen? Heb maar een kleine hoeveelheid nodig.
Albastine heeft ook die spray trouwens, 1x geprobeerd en dat werkt voor geen meter op een plafond, uiteindelijk gewoon emmertje structuurverf gehaald en plafond gedaan.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Albastine heeft ook die spray trouwens, 1x geprobeerd en dat werkt voor geen meter op een plafond, uiteindelijk gewoon emmertje structuurverf gehaald en plafond gedaan.
Heb ik ook eens nodig gehad. Dat is uiteindelijk best netjes geworden. Opspuiten en dan met een harde kwast een beetje in model tamponeren. Ging prima.
[Afbeelding]

Je zoekt een grondpot: https://poortsloten.nl/_1725

Deze heb ik ook onder mijn poort zitten. Is echt heel netjes.

[ Voor 42% gewijzigd door PaT op 15-06-2022 22:31 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Onder je pannen is niet waar, en niet correct en het mag niet.

Dat het niet mag betekend eigenijk al dat het gevaarlijk is. Ze noemen het ook rioolgas.
Maar klopt het dat rioolbeluchting en ontluchting via het dak in principe gewoon een open pijp is? Dus speciale beluchters per definitie zijn voor binnenshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:46
Vraag: hoe kan ik houtrotvuller egaal krijgen? Het spul is extremely sticky.
Ik probeer de verroten deurdorpel te repareren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob7vKurQYA3W8_yimfubF7UqAro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjaRkzygWcvCRASogb73o1xq.jpg?f=fotoalbum_large
Maar na meerdere pogingen dit is het beste dat ik krijg:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_DfOFV8lLd6P5NrKmmurLioVa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9BrjVgPUHRP4OhMx0odKAG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x98dHCmNOjYdCdMEIOe2JJSIgv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5oiM1KSSFPgVFKcdjtnMutZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik dacht overschilderen gaat het egaal maken, maar nee.
@Megalomania heeft het gelukt met houtrotvuller bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mijn nieuwe vloer perikelen zijn nog niet voorbij. Wat een berg werk om allemaal uit te zoeken!

Ik ben nu de vloerverwarming gedetailleerd aan het uitwerken en heb 5 groepen van 60 meter en 1 groep van ...27 meter. Dat is veel te kort maar kan niet bij de andere groepen.

Kan/mag/is het wijs om twee loops van de 27 meter groep over elkaar te leggen dat je dan 54 meter hebt? :P

Of gewoon de 27 meter accepteren? Volgende de software trekt hij het als hoofdverwarming niet lekker. Alle andere groepen dienen max 36 graden gestookt te worden en deze 45 graden.
andru123 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:12:
[Afbeelding]
Maar na meerdere pogingen dit is het beste dat ik krijg:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel veel schuren.

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 15-06-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een goede schuurmachine doet wonderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, schuren en daarna de krater nogmaals vullen met plamuur en weer schuren. Trek meteen de lijn van die glaslat door naar beneden anders lijkt het zo raar. Dat gaat het gemakkelijkst met een bovenfrees maar je kunt ook een latje erop klemmen/schroeven en daar langs werken met een beitel of schurrpapiertje, om die groef strak en recht te krijgen.
Als je het goed wilt aanpakken meteen zorgen dat het kozijn niet op de bestrating ligt maar zorg voor een loodslab of in ieder geval een halve centimeter tussenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@Aurum @LED-Maniak ik heb me de hand geschuurd, maar niet heel veel. Welke machine dan? Heb geprobeerd met een 4-kantige schuur machine (goedkope Manpower) maar schuurpapieer is in 2 seconden versleten, met weinig resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
andru123 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:26:
@Aurum @LED-Maniak ik heb me de hand geschuurd, maar niet heel veel. Welke machine dan? Heb geprobeerd met een 4-kantige schuur machine (goedkope Manpower) maar schuurpapieer is in 2 seconden versleten, met weinig resultaat.
schuurpapier korrel 80 om een recht stuk hout heen vouwen en dan gewoon met de hand schuren. Is echt zo gepiept met houtrotvuller als die goed gedroogd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Korrel 80 zou inderdaad goed moeten werken, en je zou met de hand inderdaad al vooruitgang moeten boeken en eigenlijk ook met een schuurmachine.

Als het droog is voelt het wel hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Ja het voelt hard :) na 6 uur. (Ik denk ik moest na 4 uur iets doen, was nog iets zacht maar niet meer sticky). Ik heb eigenlijk 2 houtvullers gebruikt - de houtrotvuller uit 2 delen (bruine) en sneldrogende supersterke houtvuller voor de horizontale slab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op de foto lijkt het alsof je nog niet al het rotte hout verwijderd hebt. Grote kans dat je dus binnenkort opnieuw kunt.

Verder lijken mij die stenen ook wat raar geplaatst te zitten. Op deze manier heb je optrekkend vocht vanuit de stenen, wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest voor het rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:40

Gebruik deze methode (Pythagoras) https://www.google.com/am...hoeken-te-bepalen%3famp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:30
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij staat op de verpakking (is voor mij ook een klusje dit weekend) dat je speciale plaatjes ofzo moet gebruiken tijdens het aanbrengen, waardoor het glad blijft.

Maar daar heb je nu niets meer aan.. ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
DonJunior schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Volgens mij staat op de verpakking (is voor mij ook een klusje dit weekend) dat je speciale plaatjes ofzo moet gebruiken tijdens het aanbrengen, waardoor het glad blijft.

Maar daar heb je nu niets meer aan.. ;)
Volgens mij is dat plaatje meer voor het aandrukken (op zijn plek houden van). Ik gebruik het meestal als mengplankje voor de 2 componenten. Ik breng het altijd gewoon dik aan, druk het goed aan en schuur het daarna glad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Godnondeju, gisteravond met epoxy aan de slag gegaan en het is uitgedraaid op 1 groot fiasco.

Mijn zus vroeg of ik haar bruidsboeket in een vaas wilde gieten met epoxy.
Zogezegd zo gedaan en alles ging goed totdat ik langszij met een gasbrandertje de luchtbellen eruit ging branden. Kon het glas niet zo goed tegen, dus was goed en wel 2 minuten bezig toen het glas sprong en de epoxy over het afdekzeil de tuintafel en het terras op liep. Een grote zooi.

Gauw een andere vaas gepakt en de epoxy daarin gegoten maar vanochtend het resultaat bekeken, operatie mislukt :'(

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:30
webber87 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Volgens mij is dat plaatje meer voor het aandrukken (op zijn plek houden van). Ik gebruik het meestal als mengplankje voor de 2 componenten. Ik breng het altijd gewoon dik aan, druk het goed aan en schuur het daarna glad.
Thanks voor de tip.. ik neem het dit weekend mee. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

PaT schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Heb ik ook eens nodig gehad. Dat is uiteindelijk best netjes geworden. Opspuiten en dan met een harde kwast een beetje in model tamponeren. Ging prima.
Ik ga het gewoon maar eens proberen dan. Wat is handig om te gebruiken als vulmiddel voordat ik de spackspray gebruik? Gewoon zo'n tube Alabastine sneldrogende muurvuller of iets als roodband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@DonJunior @webber87 Ik heb wel die speciale plaatjes gebruikt. Op de 2de foto kan je em zien vastgeplakt aan de kanten, en ik had nog een op de voorkant. Maar werkte niet goed - als je de plaatje aandrukt, ontstaan er luchtbelletjes. Je kan zelf wat egaler maken met een plamuurmes. De plaatjes dekken ook niet mijn hele oppervlakte. Op de randen heeft het wel geholpen, maar toch niet ideaal. Die plaatjes zijn bedekt door een folielaag die gaat weg na 1 keer gebruik, dus de plaatjes zijn niet herbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Hoe makkelijk kan het zijn 8)7 Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

3-4-5 methode toepassen met het touwtjetrekken voor haaksheid

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuOnline
  • Registratie: Maart 2009
andru123 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:59:
@DonJunior @webber87 .... Die plaatjes zijn bedekt door een folielaag die gaat weg na 1 keer gebruik, dus de plaatjes zijn niet herbruikbaar.
Die folie is volgens mij alleen ter bescherming of zoiets en zou voor gebruik verwijderd moeten worden. Je kan deze plaatjes dus prima opnieuw gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door DuOnline op 16-06-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Je dacht dit serieus te kunnen fixen met verf? Misschien beter om het te laten doen, want als je netjes had gesmeerd dan was je zo klaar geweest met weinig schuren achteraf. Afgezien dat het op die plek snel weer zal rotten.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
Dutch_guy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Je dacht dit serieus te kunnen fixen met verf? Misschien beter om het te laten doen, want als je netjes had gesmeerd dan was je zo klaar geweest met weinig schuren achteraf. Afgezien dat het op die plek snel weer zal rotten.
Ach ja, nu heeft @andru123 wat geleerd toch? :)

Met verf kun je alleen oneffenheden in kleur maskeren, oneffenheden in ondergrond los je niet op. Sterker nog, het accentueert vaak juist.

Pas als de ondergrond goed is, kun je schilderen. En dat is, zoals @GodDamage zegt, een kwestie van schuren, schuren, schuren.

1e keer schuren om de ondergrond vlak te krijgen
2e keer fijn schuren om de ondergrond glad te krijgen
1e keer wassen/schoonmaken/vetvrij maken ondergrond
1e keer schilderen met goede grondverf
3e keer opschuren om goede hechting te krijgen
2e keer wassen
2e keer grondverf
4e keer schuren
3e keer wassen
1e keer aflak
5e keer schuren
4e keer wassen
2e keer aflak

"Schilderen" zou "schuren" moeten heten om valse verwachtingen van het vak te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
@andru123 malletje(s) maken waarlangs je kan afstrijken (en beplakken met gewone bruine tape zodat het niet hecht na drogen aan de epoxy). Of een epoxy vuller kopen die niet zo plakkerig is, was hier laatst ook gepost.

[ Voor 22% gewijzigd door SteeringWheel op 16-06-2022 17:00 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@andru123 ik heb eerst met 2k hout rot stop en daarna 2 keer met houtvuller gewerkt. Schuren idd met korrel 80 op een excentrische schuurmachine / schuurblokje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Inmiddels de trap helemaal kaal gemaakt met de lakfrees. Moet zeggen dat het echt super goed werkt. Heeft ongeveer 2 uurtjes gekost om de hele trap kaal te maken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iAwkA04FDnuVq_TYO4ySM1gUEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kMW2Lrrstyw8Gaw17foQuOmW.jpg?f=user_large

Nu nog wel en vraag: Op twee treden is een hap eruit (Dit was al zo nadat ik het tapijt eraf trok). Hoe kan ik dit het beste opvullen? Ik las dat ik houtschaafsel kan gebruiken icm met houtlijm. Geeft dit het beste resultaat?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
Possible schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:26:
Inmiddels de trap helemaal kaal gemaakt met de lakfrees. Moet zeggen dat het echt super goed werkt. Heeft ongeveer 2 uurtjes gekost om de hele trap kaal te maken;

[Afbeelding]

Nu nog wel en vraag: Op twee treden is een hap eruit (Dit was al zo nadat ik het tapijt eraf trok). Hoe kan ik dit het beste opvullen? Ik las dat ik houtschaafsel kan gebruiken icm met houtlijm. Geeft dit het beste resultaat?
Hoe groot is de hap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8VNJd3l22WxKJJefI53F9xxI0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5Q1jGgkv1lWmCm53lTzBzhI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZbaWHC0M_QhViFA4qqO1VS2fFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OOeqSVBhdOr2QG7Pv7yu2hQU.jpg?f=user_large

Zon 2 cm gok ik.. Niet heel diep.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
Je kunt kneedbaar hout gebruiken of een stukje inlijmen. Bij dat laatste is het wel handig om van de 'hap' eerst mooi symmetrisch gat te maken, omdat het passtuk dan wat makkelijker te maken is. M.a.w. het gat iets groter maken. Ik zou in jouw geval kiezen voor kneedbaar hout in de juiste kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Maar klopt het dat rioolbeluchting en ontluchting via het dak in principe gewoon een open pijp is? Dus speciale beluchters per definitie zijn voor binnenshuis?
Zekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:26

[Afbeelding]
Ik zou er een polyester plamuur in doen en vlak schuren.
Omdat het de voorste hoek is moet het materiaal hard zijn zodat het niet weer uitbreekt of wegslijt.
Een nieuw blokje inlijmen is het mooist

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Om een hoekje boren...

Ik moet van de schuur richting de cv ketel in huis.
4x een geïsoleerde 28mm leiding met isolatie door 9 balken van 70mm, dat zijn dus een hoop gaten.
De eerste balk heb ik gedaan met de accuboormachine maar die heeft eigenlijk te weinig power voor de 50mm gatenzaag.
En zo schoot mij te binnen dat ik nog ergens een haakse boorkop van parkside heb.
Dus de oude black&decker van onder het stof gehaald de parkside erin en gaan met die banaan.
Ik heb nu 4 x 4 gaten geboort en dat parkside dingetje houd zich verassende goed staande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbRfyxYI2fhjMGW_-sJ2FEAgCfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wamS12WRJ0gzNmTNsTB9hfyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BsHWmmjBchuuB9KHBDGwJU7In8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sIAzRLbMR7vijJU6xCYxdTl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS5k5mZJ_SKag-YNxu4ZR9sCoAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QULk6Si9eutjOkOgjJQoj9KX.jpg?f=fotoalbum_large

Note to self: volgende keer het pilot gat haaks door de balken boren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZMx-7Ji_q_xEn75TxciByAm7yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZNFVq8K3IlS4uIM87zs1hRp.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Ik zou er een stukje inlijmen. Grof op maat maken, dan bijschuren. Laatste afwijkingen met plamuur aan de slag

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:05
Cruijff14 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:57:
Ik heb een waterprobleempje |:(

Onlangs mijn oude keuken weg laten halen, alle tegels van de muren gehaald en zelf de muren (leren) stucen. Was een leuke klus (eens maar nooit weer ;)). Tijdens het stucen en het voorbereiden daarop de muren schoongemaakt en kwam ik een "gat" van +/- 5x5cm tegen waardoor een pvc afvoerleiding liep van de bovenburen met een gekke prop met wit spul in. Verder niet bij stil gestaan.

Fast forward in time: nu blijkt al enkele tijd dat ik lekkage heb wat resulteert in lekkage plekken in mijn pas gestucte muur. Uiteindelijk afgelopen maandag tijd voor vrijgemaakt (had al een vermoeden wat het was) en een stuk muur uitgehakt uit m'n past gestucte muur. Nu blijkt dat de vorige bewoner een gat heeft geboord dwars door pvc pijp van de bovenburen 8)7. Het water gutste er letterlijk uit..

Beetje zitten zoeken op hoe dit het beste op te lossen. Een oplossing was een stuk uit een andere pvc buis zagen en er op plakken met Bison Hard PVC-Lijm. Dit leek gewerkt te hebben, maar ik wilde het toch zeker weten voordat ik alles weer dicht zou smeren dus heb dit nu 36 uur getest met een prop wc papier tegen de buis aan te drukken (zonder contact te maken met de vochtige muur er omheen. Nu blijkt echter dat dit niet goed heeft gewerkt, het papier was aardig nat, en dat kan niet door de vochtige muur komen..

Hebben jullie misschien een goede en praktische oplossing? Ik heb zojuist geprobeerd met een schroevendraaier en een tang het geplakte stuk pvc los te krijgen, maar dat ging zonder resultaat. Uit de Technische informatie noch Prestatieverklaring van het Bison product maak ik op hoe ik dit goed los kan krijgen..

Situatie zoals die nu is:
[Afbeelding]
beschadigingen op het geplakte stuk komen door trachten het los te krijgen vanochtend

Is het afkitten van de naden van het opgeplakte stuk misschien een goede oplossing?
Uiteindelijk besloten om toch maar een loodgieter te bellen om het op te lossen. Afweging was dat ik hier zelf te weinig ervaring mee heb, en er toch een bepaalde tijdsdruk op zit (kan het niet te lang laten zitten zoals het nu zit en kan er ook niet te lang aan prutsen en van de bovenburen verwachten dat ze hun keuken nauwelijks kunnen gebruiken).

Resultaat:
van eerst een klein gat in de muur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpy4eIFm7a1EnQas-1h_4m8n9c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNB4Wj3rBSUV2Ys75bDLE5Ml.jpg?f=fotoalbum_large

naar een iets groter gat in de muur :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyfNZCkeMjLMBqgGAYGcJSIO4Q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLwbJZN6FOd6ZBvOrnmqlRFO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend maar weer eens een zak stuc openmaken (die had ik nog liggen) en beginnen met dichtsmeren (na getest te hebben met de bovenburen of er nu geen lekkage meer is ;) )

Uiteindelijk bleek trouwens dat er zowel aan de zijkant een gat geboord was in de leiding (die was onmogelijk te zien door de buizen van de elektra) en het gat wat ik dicht had geplakt 8)7

Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 14:06
Ronald.42 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:52:
Om een hoekje boren...

Ik moet van de schuur richting de cv ketel in huis.
4x een geïsoleerde 28mm leiding met isolatie door 9 balken van 70mm, dat zijn dus een hoop gaten.
De eerste balk heb ik gedaan met de accuboormachine maar die heeft eigenlijk te weinig power voor de 50mm gatenzaag.
En zo schoot mij te binnen dat ik nog ergens een haakse boorkop van parkside heb.
Dus de oude black&decker van onder het stof gehaald de parkside erin en gaan met die banaan.
Ik heb nu 4 x 4 gaten geboort en dat parkside dingetje houd zich verassende goed staande.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Note to self: volgende keer het pilot gat haaks door de balken boren...
[Afbeelding]
Het ziet er esthetisch bevredigend uit zo'n herhaling van gaten. Wel spannend door draagbalken heen zo'n diameter x4. Dit nog gecheckt: https://nl.diy.asklobster...nen-voor-gaten-in-balken/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ronald.42 Waarom 4 leidingen? Door 28mm ken je best veel vermogen jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jannibal23 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Het ziet er esthetisch bevredigend uit zo'n herhaling van gaten. Wel spannend door draagbalken heen zo'n diameter x4. Dit nog gecheckt: https://nl.diy.asklobster...nen-voor-gaten-in-balken/ ?
Nee niet gecheckt, het zijn balken van 220x70 hoh 400mm.
Onderzijde zijn ze opgedikt en bovenzijde is underlaymend op geschoten met veel te veel spijker, ik ben er al tig tegen gekomen.
Maar het is alleen een plat dak.

Het gaat om het stukje waar op de eerste foto nog geen balken zitten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh757evLpdYbsw79LIW8kd_N7Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuMtYHGJle2a8uC17kxBUDI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m4sQOwdiW6JBQFMSn-OsJnsclg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHee95s0Fw3H9Vux64YGoYI7.jpg?f=fotoalbum_large
En ze dragen eigenlijk niks

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:37:
@Ronald.42 Waarom 4 leidingen? Door 28mm ken je best veel vermogen jagen.
1 setje is voor verwarming en de tweede set komt in eerste instantie een warmtewisselaar aan die de tapwater toevoer van de ketel voorverwarmd.
Volgend jaar als alles meezit de ketel eruit en dan of een sww boiler welke dan met de bestaande wp kan worden verwarmt door die 28mm leidingen.
Of een wp boiler en dan blijft de wisselaar in de toevoer bestaan.
Kan dan alle kanten nog op
Overigens is alleen het stuk door de balken 28mm meerlagen boven de achterdeur naar binnen is 22mm staal. Dat kon ik met een bocht eraan gebogen mooi over het plafond schuiven, nu nog zien hoe ik daar wat ondersteuning regel zonder het plafond te slopen.. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pO25xPFEFR7iJZFH339u3z2KdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCI8k3NEiHJJti49fIii3Spn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fBxsvh_5EqY7RjnO5qWNrCarU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0SyIDsRZkZvmPGhNqln3XvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KxhdcFkrZ2G3Oi9BiF3jDrk8v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKfOW92En7d5IKrUJL67hl9m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Ronald.42 op 17-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Cruijff14 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Uiteindelijk besloten om toch maar een loodgieter te bellen om het op te lossen. Afweging was dat ik hier zelf te weinig ervaring mee heb, en er toch een bepaalde tijdsdruk op zit (kan het niet te lang laten zitten zoals het nu zit en kan er ook niet te lang aan prutsen en van de bovenburen verwachten dat ze hun keuken nauwelijks kunnen gebruiken).

Resultaat:
van eerst een klein gat in de muur
[Afbeelding]

naar een iets groter gat in de muur :+
[Afbeelding]

Dit weekend maar weer eens een zak stuc openmaken (die had ik nog liggen) en beginnen met dichtsmeren (na getest te hebben met de bovenburen of er nu geen lekkage meer is ;) )

Uiteindelijk bleek trouwens dat er zowel aan de zijkant een gat geboord was in de leiding (die was onmogelijk te zien door de buizen van de elektra) en het gat wat ik dicht had geplakt 8)7

Dank voor het meedenken allen!
Oeh, dat was een verrassing :) Wel beter dat je nu het kapotte stuk ook echt hebt kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Ach ja, nu heeft @andru123 wat geleerd toch? :)

Met verf kun je alleen oneffenheden in kleur maskeren, oneffenheden in ondergrond los je niet op. Sterker nog, het accentueert vaak juist.

Pas als de ondergrond goed is, kun je schilderen. En dat is, zoals @GodDamage zegt, een kwestie van schuren, schuren, schuren.

1e keer schuren om de ondergrond vlak te krijgen
2e keer fijn schuren om de ondergrond glad te krijgen
1e keer wassen/schoonmaken/vetvrij maken ondergrond
1e keer schilderen met goede grondverf
3e keer opschuren om goede hechting te krijgen
2e keer wassen
2e keer grondverf
4e keer schuren
3e keer wassen
1e keer aflak
5e keer schuren
4e keer wassen
2e keer aflak

"Schilderen" zou "schuren" moeten heten om valse verwachtingen van het vak te voorkomen :P
De schider doet dat ook zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Ronald.42 nu dat plafond eruit is kan je meteen die electra even netjes in een doosje doen O-) draadkleurtjes kunnen denk ik ook wel wat netter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:33:
@Ronald.42 nu dat plafond eruit is kan je meteen die electra even netjes in een doosje doen O-) draadkleurtjes kunnen denk ik ook wel wat netter :+
Dat zou kunnen ja.. :P
Draadkleurtjes gaat hem niet worden de grijze kabel bevat alleen zwart met nummertjes.
En die groen gele vloekte nogal met zwart dus die heb ik dan maar los gelaten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:42:
[...]

De schider doet dat ook zo??
De onze goeddeels wel. Al hoeft niet alles een dubbele grondlaag of laklaag, maar lakt soms ook 3x af. Dat tussendoor opschuren hoeft ook maar heel licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:23:
[...]

De onze goeddeels wel. Al hoeft niet alles een dubbele grondlaag of laklaag, maar lakt soms ook 3x af. Dat tussendoor opschuren hoeft ook maar heel licht.
SteeringWheel in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showc..."
Dat schoonmaken doelde ik op.

Eerst ontvetten, zodat je schuurpapier niet vollloopt en vervuild. (Dit vervuilde schuurpapier kan weer vet in blank hout smeren.)
Daarna nooit meer wassen. ( je maakt blank hout vochtig of smeert er troep in). Met een goede fijne schilders stoffer schoonmaken tussen je lagen.
Je aantal lagen lijkt me verder niets mis mee. Maar dat wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Nee niet gecheckt, het zijn balken van 220x70 hoh 400mm.
Onderzijde zijn ze opgedikt en bovenzijde is underlaymend op geschoten met veel te veel spijker, ik ben er al tig tegen gekomen.
Maar het is alleen een plat dak.

Het gaat om het stukje waar op de eerste foto nog geen balken zitten..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En ze dragen eigenlijk niks
Een plat dak draagt meestal bijna niets. Maar als het een keer flink sneeuwt en het blijft liggen, kan dat best een enorm gewicht worden!
Platte daken bereken je op de verwachte mogelijke hoeveelheid sneeuw die erop zou kunnen blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Vloris schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:46:
[...]

Een plat dak draagt meestal bijna niets. Maar als het een keer flink sneeuwt en het blijft liggen, kan dat best een enorm gewicht worden!
Platte daken bereken je op de verwachte mogelijke hoeveelheid sneeuw die erop zou kunnen blijven liggen.
Dit was berekend voor een bovenverdieping die er niet gaat komen dus er is wel wat over.

Maar voel je vrij om het uit te rekenen de overspanning is 4 meter (3.70 tussen de oplegging)de balken zijn 220x70 hoh 40 cm.
1 zijde ligt op de muur en in balkendragers welke weer aan een balk zitten die op de kopse kant van de bestaande dakbalken vast zit en die liggen op de binnenmuur.
De andere kant ligt in een ipe 240 met op het hart een strip van 30cm welke met drie slotbouten m12 de houten balk op zijn plek houd onderzijde balk steun in onderzijde ipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
Beste klussers,

Ik wil een klein stukje muur opknappen en vervolgens verven. Er zitten wat gaten, waarvan het grootste zo'n 4 cm diep is.
Op fora wordt vaak Knauf Roodband aangeraden voor zulke klussen. Volgens het technisch blad van Knauf kan het wel, maar moet het in 2 lagen wegens de maximale laagdikte.
Daarnaast moet ik de naden tussen de muur en de deuromlijsting dichten. Is iets als Soudafill light een goed product?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCW-v4NlkhopReeKbefjYg6v4W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6mbVDlT0OEduOVmv44rsDlv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXSapK97AWv23eU8Q0pGYHrzOz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQeJ2bPoPdRg19HDNxq2RyJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34hAYdYQ5Ty69dVi7-QMaq3praw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DjQO5LrbW8pQ3QxjhuXRV50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3_6Rpu5zUmEIM84ULLvQW8KWBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wDtB5WrsXctmX1uIZpQLEbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
Iemand kennis van of ervaring met het vervangen van een oprolband mechanisme van een rolluik of zonnescherm? Is dit uitvoerbaar voor een tweaker.
Pagina: 1 ... 226 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/