Dat is wel een stuk gemakkelijker als je er nog ooit wat bij wilt trekken idd. Ik ben nog niet zo ver dat ik dat nu al ga doen. Heb in de afgelopen weken al mijn kozijnen vervangen, mijn halve tuin verbouwd en aan allerlei andere dingen geld uitgegeven. Ik ga eerst weer wat sparen voor ik weer met elektra aan de gang gaAnnuk schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:34:
@vso @skai21
VSO ik weet jij hebt het al liggen, maar Skai ik weet niet helemaal hoever je bent maar kijk anders evt. eens naar dit als mantelbuis, dit is ook daadwerkelijke mantelbuis die hiervoor bedoelt/geschikt is, en het voordeel het is in mooie lange lengtes te krijgen in 1x, dus weinig tot geen overgangen waar het evt. naar binnen kan lekken.
Let hierbij wel op dat er wordt "geadverteerd" met de buitenmaat, en dat de binnenmaat kleiner is, dus zoek goed uit van te voren wat je mogelijk wilt aan hoeveelheid kabels etc. die erdoor mogen/moeten gaan dat je dus voldoende ruimte hebt.
En probeer bij voorkeur direct de kabel(s) erdoor te trekken als de mantelbuis nog los ligt, als je toevallig wel ergens net een hickup hebt kan je er nog iets makkelijker mee spelen
Als je trouwens een mantelbuis gebruikt hoef je geen YMvK-as meer te gebruiken (de echte grondkabel), maar mag je ook gewone YMvK gebruiken zonder aardscherm, omdat de kabel dan alweer een extra bescherming heeft/krijgt.
Als je de boel toch nog open hebt/maakt overweeg dan ook direct trouwens een tyleenslang te leggen van voldoende dikte zodat je evt ook nog makkelijk stromend water in je schuur o.i.d. kunt krijgen.
Ik zou wel proberen deze niet in de mantelbuis te moeten verwerken i.v.m. dat flink ruimte in neemt.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput