Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 307 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:35
Annuk schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:34:
@vso @skai21
VSO ik weet jij hebt het al liggen, maar Skai ik weet niet helemaal hoever je bent maar kijk anders evt. eens naar dit als mantelbuis, dit is ook daadwerkelijke mantelbuis die hiervoor bedoelt/geschikt is, en het voordeel het is in mooie lange lengtes te krijgen in 1x, dus weinig tot geen overgangen waar het evt. naar binnen kan lekken.

Let hierbij wel op dat er wordt "geadverteerd" met de buitenmaat, en dat de binnenmaat kleiner is, dus zoek goed uit van te voren wat je mogelijk wilt aan hoeveelheid kabels etc. die erdoor mogen/moeten gaan dat je dus voldoende ruimte hebt.
En probeer bij voorkeur direct de kabel(s) erdoor te trekken als de mantelbuis nog los ligt, als je toevallig wel ergens net een hickup hebt kan je er nog iets makkelijker mee spelen ;)

Als je trouwens een mantelbuis gebruikt hoef je geen YMvK-as meer te gebruiken (de echte grondkabel), maar mag je ook gewone YMvK gebruiken zonder aardscherm, omdat de kabel dan alweer een extra bescherming heeft/krijgt.

Als je de boel toch nog open hebt/maakt overweeg dan ook direct trouwens een tyleenslang te leggen van voldoende dikte zodat je evt ook nog makkelijk stromend water in je schuur o.i.d. kunt krijgen.
Ik zou wel proberen deze niet in de mantelbuis te moeten verwerken i.v.m. dat flink ruimte in neemt.
Dat is wel een stuk gemakkelijker als je er nog ooit wat bij wilt trekken idd. Ik ben nog niet zo ver dat ik dat nu al ga doen. Heb in de afgelopen weken al mijn kozijnen vervangen, mijn halve tuin verbouwd en aan allerlei andere dingen geld uitgegeven. Ik ga eerst weer wat sparen voor ik weer met elektra aan de gang ga :)

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Iemand tips voor dit om schoon te maken?

Er is verf geknoeid op bakstenen en op de cement lagen. We willen dit graag verwijderen. Het gaat over tientallen plekken dus we zoeken een wat efficiëntere manier.

Verf - sikkens Rubbol Satura Plus
PU hybrid verf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben van plan als onderdeel van onze verbouwing van de benedenverdieping (die grotendeels is uitbesteed), een nieuwe TV-wand te maken, naar trendy voorbeeld met eiken latten zoals hier:

Nu wil ik de eiken latten het liefst uit een enkel stuk en zoek ik dus eiken latten van rond de 1,5cm in het vierkant die 260cm of langer zijn. En die kan ik nerrgens vinden. Iemand hier een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 17:21

barktus

Moehhhh!

colvano schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Vandaag heb ik een kleinere houten hamer gemaakt. Dit keer heb ik meer foto’s gemaakt zodat het proces beter te volgen is. ALBUM

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Supertof! Maar ook een mooie werkbank, heb je daar een tekening/link van? :D

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
barktus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Supertof! Maar ook een mooie werkbank, heb je daar een tekening/link van? :D
Thanks! Ja ik heb die kort geleden gepost in DEEL 5.

ALBUM met meer details :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:51
Vraagje: weet iemand een bouwplan te vinden van een kast zoals deze:

Kwam al wel op iets van Eigen Huis en Tuin (link), maar hoop op een nog specifiekere variant voor het type kast. Probleem is denk ik ook dat ik geen Engelse omschrijving kan bedenken voor een dergelijke ‘vakkenkast’.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 22:36

Guldan

Thee-Nerd

World Citizen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:12:

Er is verf geknoeid op bakstenen en op de cement lagen. We willen dit graag verwijderen. Het gaat over tientallen plekken dus we zoeken een wat efficiëntere manier.

PU hybrid verf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou ik ben bent bang dat dit lastig goed te krijgen is. Ik zou het eerst proberen met st'marc (te vinden bij de gamma, praxis etc). Dat gebruik ik altijd voor binnen bij het sauzen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-12-2022
einz schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Ben benieuwd naar de voortgang! Ik ga zelf ook op korte termijn met m'n dakterras aan de slag (eerst dakdekker). Over de staanders, daar zit ik ook nog echt over te dubben. Wat zijn daar gangbare manieren voor? De buren aan de linkerzijde hebben het hek rondom aan elkaar vastgemaakt en vastgezet aan de vlonders én de muur. Aan de rechterzijde hetzelfde volgens mij.

En wat ga je doen qua hek? Laat je een maken of doe je dit zelf? Ik zit te overwegen een kant-en-klaar pakket te kopen op maat, zie veel mooie opties. Ben nu zelf met het balkonhek bezig, ook mooi werk maar qua bevestiging en dergelijke wat minder een uitdaging.

Opties:
- Houten klossen onder dakbedekking aanbrengen?
- Buitenom aan de muur?
Wel dan, over twee weken komt er een loodgieter langs om de boeidelen te vervangen. Die plaatst meteen een aantal staanders tegen de nieuwe boeidelen aan (die hij in de draagbalken erachter schroeft). Daar kan ik dan dus een hek tegenaan zetten. Dit leek me de beste oplossing, omdat dat de meeste ruimte overlaat voor het terras, dat qua omvang toch vrij beperkt is (2 x 3,5).

Wat betreft de vlonder hoop ik ergens Garapa met keurmerk te kunnen krijgen. Ik wil voor de variant met B-fix clips gaan. Daarmee krijg je een 'blinde bevestiging', wat wel mooi is, en hoef ik niet door de vlonderplanken te schroeven, wat ze 'recyclebaarder' houdt. Hoop dus alleen dat ik het ergens kan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

In het kader van “wat nieuws” proberen - deuvel gaten maken, monteren & met een schaaf werken:

Eerst de de latten op maat gezaagd (350mm)
Daarna latten gemarkeerd & de tussenkanten welke tegen elkaar aankomen afgevlakt met de schaaf*

Daarna alle gaten geboord en lijmen maar!

met wat 22x47 ruw vuren een plank (proberen) te maken

- 54x35cm uiteindelijk
- Verbinding met deuvels (6mm)
- afwerken met lijnolie

Eerst maar een beetje onder de knie krijgen.., daarna maar eens met harder hout ala douglas, eiken, etc etc ge gaan werken :-)

Leuk om te doen! Beetje proberen en spelen. Waar ik zelf nog extreem van baal is een goede werkbank.

Waar ik veel moeite mee heb is om met met de handzaag exact de latten om maat te krijgen ;-) wellicht is dat bijna zelfs onmogelijk hoor...

* heb een Sencys schaaf gekocht - leuk qua prijs om uit te proberen. Maar duidelijk: goedkoop is duurkoop. Het mes moet je vastdraaien; je zou aannemen dat deze in een zij geleider zit. Maar helaas - vrijwel onmogelijk om deze haaks op je blok te krijgen :-(

[Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 10-05-2020 20:22]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:05
Guldan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:22:
[...]

Nou ik ben bent bang dat dit lastig goed te krijgen is. Ik zou het eerst proberen met st'marc (te vinden bij de gamma, praxis etc). Dat gebruik ik altijd voor binnen bij het sauzen.
St Marc gebruik je vooraf om te ontvetten, niet om verf dat al gedroogd is te verwijderen ;)

Lastig, baksteen zuigt het op, en waarschijnlijk is het al aardig droog nu?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:42:
[...]

St Marc gebruik je vooraf om te ontvetten, niet om verf dat al gedroogd is te verwijderen ;)

Ja helemaal droog.

Met een staalborstel kom je een eind maar de verf die de baksteen intrekt krijg je er zo makkelijk niet uit.

Wellicht met een oplosmiddel?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
World Citizen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:12:

PU hybrid verf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mechanisch verwijderen: borstelen, zandstralen. Je gaat wel kleurverschil krijgen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 22:36

Guldan

Thee-Nerd

Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Dat weet ik ook, maar ik zou zeggen probeer het eens. Werkt prima om verf van bijvoorbeeld een laminaatvloer te verwijderen (dan niet te lang boenen iig)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Multitool met diamantblad? @World Citizen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:12

Vandaag voor de vrouw wat in elkaar gezet :-) scheelt weer zeulen over het terrein met zadels en tuig.

Het zit met 3 dikke U bouten vast (zijn eigenlijk van die staalkabelklemmen, grootste maat van de Hornbach). Voordeel is wel dat het goed vast zit en mocht het karretje zelf sneuvelen, zet je het zo op een nieuw karretje over :-)

[Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 10-05-2020 18:39]

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46

Vliegvlug

Flight Simple

Na het verwijderen van een drietal electradozen uit de muur bleek achter de middelste een gat te zitten:

Je kan zo in de spau kijken :X
De totale binnenmuur is 11cm dik en de dozen zitten 5 cm diep, daarachter is dus 6cm verdwenen.

Hoe kan ik dit het best opvullen?

Gewoon wat steenfragmenten er tussen klemmen en dichtsmeren met roodband?

Of zijn er betere oplossingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:20
Vliegvlug schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:05:
Na het verwijderen van een drietal electradozen uit de muur bleek achter de middelste een gat te zitten:

[Afbeelding: Gat in binnenmuur na verwijderen elektradozen]

Je kan zo in de spau kijken :X
De totale binnenmuur is 11cm dik en de dozen zitten 5 cm diep, daarachter is dus 6cm verdwenen.

Hoe kan ik dit het best opvullen?

Gewoon wat steenfragmenten er tussen klemmen en dichtsmeren met roodband?

Of zijn er betere oplossingen?
Losse delen weghalen en vervolgens inderdaad met roodband en losse stukken steen "dicht metselen". Het mooiste gaat het als je muur uit die witte "bakstenen" is opgebouwd, dan een of twee volledig verwijderen en nieuwe voor plaatsen. Kijk wel uit dat er geen stukken in je spouw vallen. Als je pech hebt valt er een stuk steen klem in je spouw en heb je een mooie geluid- en/of koudebrug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik wil graag een plissé hordeur monteren bij onze openslaande tuindeuren (eerst 1 en misschien later ook 1 voor de tweede deur, standaard nieuwbouwwoning van 2019). Ik wil hem graag monteren in het kozijn echter heb ik daar 3cm voor. Mijn voorkeur gaat uit naar de s900 serie van Bruynzeel maar ik kan nergens vinden wat montage ‘dikte’ is. Volgens mij is deze namelijk meer dan 3cm....

Iemand toevallig hier ook eens mee bezig geweest en mij van meer info kan voorzien? :)

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:38
hk12nl schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:23:
Ik wil graag een plissé hordeur monteren bij onze openslaande tuindeuren (eerst 1 en misschien later ook 1 voor de tweede deur, standaard nieuwbouwwoning van 2019). Ik wil hem graag monteren in het kozijn echter heb ik daar 3cm voor. Mijn voorkeur gaat uit naar de s900 serie van Bruynzeel maar ik kan nergens vinden wat montage ‘dikte’ is. Volgens mij is deze namelijk meer dan 3cm....

Iemand toevallig hier ook eens mee bezig geweest en mij van meer info kan voorzien? :)
Ik heb deze ook. Even voor je gemeten en dikte frame is 35mm.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Annuk schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:34:
@vso @skai21
VSO ik weet jij hebt het al liggen, maar Skai ik weet niet helemaal hoever je bent maar kijk anders evt. eens naar dit als mantelbuis, dit is ook daadwerkelijke mantelbuis die hiervoor bedoelt/geschikt is, en het voordeel het is in mooie lange lengtes te krijgen in 1x, dus weinig tot geen overgangen waar het evt. naar binnen kan lekken.

Let hierbij wel op dat er wordt "geadverteerd" met de buitenmaat, en dat de binnenmaat kleiner is, dus zoek goed uit van te voren wat je mogelijk wilt aan hoeveelheid kabels etc. die erdoor mogen/moeten gaan dat je dus voldoende ruimte hebt.
En probeer bij voorkeur direct de kabel(s) erdoor te trekken als de mantelbuis nog los ligt, als je toevallig wel ergens net een hickup hebt kan je er nog iets makkelijker mee spelen ;)

Als je trouwens een mantelbuis gebruikt hoef je geen YMvK-as meer te gebruiken (de echte grondkabel), maar mag je ook gewone YMvK gebruiken zonder aardscherm, omdat de kabel dan alweer een extra bescherming heeft/krijgt.
Had ik dit maar eerder geweten (+1), wat het verschil tussen die 2 kabels (ik denk dat ik "gewoon" heb .btw) vermoedelijk is dat er een extra aarde (bescherming mantel) omheen zit ??

De buis die ik neergelegd heb was puur wegens gemak van kabels later neerleggen budget was 0,- en die pvc buis was goedkoper dan de elektra kabel/netwerk wat ik erin wilde proppen. En om dan weer de tuin om te scheppen .. zag ik niet zo zitten .. na 150 kuub aarde verplaatst te hebben in de tuin vond ik het wel genoeg voor een lange tijd .. (tuin was 30cm verzakt, eps ingegraven, infiltratie/grindkoffers aangelegd) 160 kruiwagens zand 40m verplaatsen (van stortplaats naar tuin) .. etc etc ..
Als je de boel toch nog open hebt/maakt overweeg dan ook direct trouwens een tyleenslang te leggen van voldoende dikte zodat je evt ook nog makkelijk stromend water in je schuur o.i.d. kunt krijgen.
Ik zou wel proberen deze niet in de mantelbuis te moeten verwerken i.v.m. dat flink ruimte in neemt.
ik heb aan de andere kant van de tuin een tyleenslang liggen (klaar voor gebruik) ook al weer 5 jaar .. dit is voor een keuken onder de veranda .. .. aan het huis zit al een buitenkraan in de tuin dus ook daar nog geen haast mee :)
DoeEensGek schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:36:
@vso Wat ben je van plan in je schuur? Ook omdat je het al een paar jaar in huis had liggen?
Dit is mijn schuur (plaatje gestolen)

Ik heb mijn (klus)huis in 2015 gekocht, woonklaar gemaakt schuur neergemikt en daarna een jaar de tuin onder handen genomen (en kleine klusjes in huis) .. geld was "op" .. en gezien ik toch graag bezig ben .. was de tuin een goeie bezigheid.. heb ik ook afgelopen jaren geen spijt van gehad.

Nu doen we elk jaar van spaar geld een project .. (lees kamer.. ) zo zit ik van een E-label bijna op A+ label (eind v.d zomer hopenlijk)

De schuur (je vraag) is een opslag plek voor gereedschap, de pellet smoker en tuin gereedschap /zwembad verwarming op het dak .. fietsen opslag ..

tzt trek ik de schuur leeg isoleer ik de vloer/dak zodat vocht/temp verschillen minder extreme zijn ..
en onder het veranda gedeelte een keuken met een DIY (pellet)smoker/pizza oven build en dus buitenkeuken ..

En ergens verstop ik ook nog de Zandfilter pomp van het zwembad (geluids geisoleerd) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hk12nl
hpmkruit schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Ik heb deze ook. Even voor je gemeten en dikte frame is 35mm.
Thx! Is dus 0,5 te veel. Echt jammer!

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:20
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:32:
[...]

Had ik dit maar eerder geweten (+1), wat het verschil tussen die 2 kabels (ik denk dat ik "gewoon" heb .btw) vermoedelijk is dat er een extra aarde (bescherming mantel) omheen zit ??
YMVK is inderdaad hetzelfde als YMVK-as alleen dan zonder aardscherm (de stalen mantel). Tevens heeft YMVK-as dus 1 ader minder nodig dan YMVK omdat de aarde niet wordt meegeteld.
hk12nl schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Thx! Is dus 0,5 te veel. Echt jammer!
Waardoor is je inbouwdiepte maar 30mm? Hier loopt mijn hor tegen de klink van de deur aan maar als de hor dicht zit staat de deur toch open.

[Voor 44% gewijzigd door BartW op 10-05-2020 20:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Puch-Maxi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Mechanisch verwijderen: borstelen, zandstralen. Je gaat wel kleurverschil krijgen.
Ik ben eens begonnen met een staalborstel en dan krijg je het oppervlakte wel schoon. Maar ik zal echt iets van een oplosmiddel nodig hebben voor hetgeen er ingetrokken is.

Kleurverschil komt wel goed. Ik wil het hele huis laten schoonspuiten en verwacht dat het dan niet echt meer op gaat vallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik wil een nieuwe schutting plaatsen van composietplanken. De palen zijn aluminium met een kern van hout. De leverancier beveelt aan om palen van 2,7m te nemen waarbij 70-90cm de grond in steekt en in het beton wordt gezet. Dat laatste wil ik eigenlijk niet doen. We hebben hier kleigrond en ik denk dat het stevig genoeg moet zijn om de paal zo in een, met een grondboor geboord, gat te stoppen. Of vergis ik me daarin?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpmkruit
breinonline schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:47:
Ik wil een nieuwe schutting plaatsen van composietplanken. De palen zijn aluminium met een kern van hout. De leverancier beveelt aan om palen van 2,7m te nemen waarbij 70-90cm de grond in steekt en in het beton wordt gezet. Dat laatste wil ik eigenlijk niet doen. We hebben hier kleigrond en ik denk dat het stevig genoeg moet zijn om de paal zo in een, met een grondboor geboord, gat te stoppen. Of vergis ik me daarin?
Welke diameter zijn de palen? Hoeveel palen ga je zetten en met welke afstand. Zal niet voor niets de aanbeveling zijn. Waarom wil je dit niet? Paar zakjes snelcement zijn zo erin gewerkt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:44
World Citizen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Ik ben eens begonnen met een staalborstel en dan krijg je het oppervlakte wel schoon. Maar ik zal echt iets van een oplosmiddel nodig hebben voor hetgeen er ingetrokken is.

Kleurverschil komt wel goed. Ik wil het hele huis laten schoonspuiten en verwacht dat het dan niet echt meer op gaat vallen.
Heb hier oude verfspetters verwijderd met een dremel met slijpsteentje.
Na een jaar is kleurverschil niet meer echt zichtbaar.

https://www.gereedschapce...kegelvorm-9-5-x-40mm.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:56
World Citizen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Je kan het ook met een verfkrabber proberen. Heb ik ook zo gedaan en dat ging best goed. Als je het met beleid doet zie je er weinig van, wel kleurverschil. Maar als je daarna nog de hele gevel gaat behandelen zal het wel meevallen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22

breinonline

Are you afraid to be known?

hpmkruit schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Welke diameter zijn de palen? Hoeveel palen ga je zetten en met welke afstand. Zal niet voor niets de aanbeveling zijn. Waarom wil je dit niet? Paar zakjes snelcement zijn zo erin gewerkt.
Ik ben niet voor cement om dat het een bitch is als je ooit je schutting wil verplaatsen of vervangen. De palen zijn 6,8cm (vierkant). De schermen worden 180 breed maximaal. Aan weerszijden worden de planken in een sleuf in de paal geschoven.

Ze zeggen het niet voor niets zou je inderdaad zeggen maar ze leveren nog twee systemen in combinatie met kortere palen. Een paalvoet, die schroef je hem dus op een stenen ondergrond of iets dergelijks. En een grondpen, welke korter is dan de lange paal. Dus waarom het dan bij de lange noodzakelijk is hem in de beton te zetten snap ik niet.

edit: zie nu ook staan (over heen gelezen) dat ze dit aanbevelen voor bevestiging in losse grond, ik weet niet of kleigrond als losse grond te bestempelen is?

[Voor 8% gewijzigd door breinonline op 10-05-2020 21:23]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
marc1111 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Yup tot nu toe kom ik daar op uit. Simpelweg wegslijpen met een dremel of wat dan ook. Maja... daar word ik eigenlijk niet zo blij van. Ik zag echter verder ook geen opties dus ik dacht laat ik het hier nog eens vragen :D.... Tweakers weten vaak vage methodes.

Het nadeel is dat "tientallen" een beetje laag is ingeschat. Het zijn eerder een honderdtal plekken. pfffff... ellende.

Maja... aangezien het mijn huis ooit gaat worden.. moet het wel goed gedaan worden :)

Een 2e projectje in dit huis is een afdakje van de voordeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hk12nl
BartW schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:09:
[...]
Waardoor is je inbouwdiepte maar 30mm? Hier loopt mijn hor tegen de klink van de deur aan maar als de hor dicht zit staat de deur toch open.
Echt door de deur zelf. Met klink en glaslatten is het zelfs nog minder. Maar thx voor het meedenken en helpen zoeken naar een oplossing d:)b

@hpmkruit ik heb het nog even nagemeten maar het is 3,2cm dus ik ga het wellicht toch proberen en kijken of ik hinder ondervind van die 3mm. Anders wordt het sowieso een opbouwkit..

©2004

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
marc1111 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Yup tot nu toe kom ik daar op uit. Simpelweg wegslijpen met een dremel of wat dan ook. Maja... daar word ik eigenlijk niet zo blij van. Ik zag echter verder ook geen opties dus ik dacht laat ik het hier nog eens vragen :D.... Tweakers weten vaak vage methodes.

Het nadeel is dat "tientallen" een beetje laag is ingeschat. Het zijn eerder een honderdtal plekken. pfffff... ellende.

Maja... aangezien het mijn huis ooit gaat worden.. moet het wel goed gedaan worden :)

Een 2e projectje in dit huis is een afdakje van de voordeur. Dit moet strak getrokken gaan worden met een strakke plaat erop. IK HEB ER ZIN IN!!!!!!!! *O* *O*

[Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 10-05-2020 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hk12nl
breinonline schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Ik ben niet voor cement om dat het een bitch is als je ooit je schutting wil verplaatsen of vervangen. De palen zijn 6,8cm (vierkant). De schermen worden 180 breed maximaal. Aan weerszijden worden de planken in een sleuf in de paal geschoven.

Ze zeggen het niet voor niets zou je inderdaad zeggen maar ze leveren nog twee systemen in combinatie met kortere palen. Een paalvoet, die schroef je hem dus op een stenen ondergrond of iets dergelijks. En een grondpen, welke korter is dan de lange paal. Dus waarom het dan bij de lange noodzakelijk is hem in de beton te zetten snap ik niet.

edit: zie nu ook staan (over heen gelezen) dat ze dit aanbevelen voor bevestiging in losse grond, ik weet niet of kleigrond als losse grond te bestempelen is?
Vorig jaar betonpalen in kleigrond gezet. Ik wilde ook geen snelbeton om dezelfde reden als jij aangeeft. Sommige palen zelfs een stukje korter gemaakt omdat er niet door de kleigrond te komen was. Er staan ca 15 tot 20 palen en er staan er nu twee (op twee hele verschillende plekken) Max 2cm scheef. Wel nog steeds heel vast. Kan ook met de overvloed aan water te maken hebben. Heb er nog steeds geen spijt van (ga ze ook nog even rechtzetten). :)

Ik zou het doen. Mijn tip is wel, zand erachteraan gooien en veel water zodat ze zich vastzuigen.

©2004

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 20:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

De vorige post had erg weinig reacties. Dus een nieuwe poging met meer info: iemand een goed idee hoe ik veilig en handig water vanuit een tank in de kruipruimte van onze serre naar een regenton buiten krijg?
https://tweakers.net/i/jg...oalbum_medium[/img][/url]
Milmoor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:53:
De zomers worden steeds droger, en onze regentonnen houden het niet bij. We hebben nu gekoppeld twee x 300 liter staan aan de zijkant van het huis, gevuld door de regenpijp. Onze serre net om de hoek heeft een stevige kruipruimte waar een grote zak met water in zou passen. Vullen lukt nog wel een keer, maar hoe krijg ik het er weer uit?

Zaken waar ik op moet letten:
- past de waterzak in de kruipruimte. Breedte en hoogte. Er is een ontluchter bovenop de zak. Meten is weten...
- pompen? Naar de regentonnen, of naar een eigen aansluiting? Handmatig lijkt me veiliger dan een vlotter in de regenton.
- stroom: er zal een grondleiding naar het schuurtje door de kruipruimte gaan. Kan ik die onderbreken en een buiten wandcontactdoos plaatsen?
- overstroming: stel, de zak gaat lek. Wat dan? Shelly heeft flood sensors. Het is hier zandgrond, dus ik verwacht dat het water wel weg loopt.
- wat als de zak vol is? Er is vlakbij een hemelwater afvoer waar ook de regentonnen op lozen als het niet meer past.
- wat voor aansluitingen? Metaal, plastic, afhankelijk van de pomp?
- wat mis ik nog?

[Afbeelding]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55
Met een pomp 😀

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb wat raamdorpelstenen waar zowat geen voeg meer tussen zit. Die wil ik uiteraard weer vullen.
Nu lees ik wat wisselende meningen/ervaringen, de ene roept cement met zilverzand, de andere zegt normaal tegelvoegmiddel. Iemand ervaring en dat klusje ook gedaan heeft?
Zoiets als https://www.forbo.com/eur...06-speciaalvoeg-wd/elw6jb lijkt mij ook wel geschikt.
Las wel dat je de restanten oude voeg beter niet uit kan bikken, maar met bijvoorbeeld een multitool of slijpschijfje weg kan halen, om te voorkomen dat ze los trillen.

@Milmoor waarom niet gewoon die 2 regentonnen ditchen, of plat in de kruipruimte als dat past, pomp aan de watervoorraad, schakelaar buiten voor als je water wil geven en gaan. (Zou wel een thermische schakelaar op de pomp zetten, dat de boel niet oververhit als je de pomp aan laat en de kraan dicht)

[Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 10-05-2020 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

breinonline schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:47:
je zet een schutting (windvanger) neer en 2m boven de grond met minder dan 1m onder de grond .. waarom denk je dat men adviseert dit "STEVIG" te maken ?

Nu zou het best kunnen dat je schutting tijdens een storm blijft staan zonder cement .. maar toch zonde van een dure schutting als de wind deze aan barrels blaast of niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:59:
Nu wil ik de eiken latten het liefst uit een enkel stuk en zoek ik dus eiken latten van rond de 1,5cm in het vierkant die 260cm of langer zijn. En die kan ik nerrgens vinden. Iemand hier een idee?
Mijn broertje is houtbewerker en heeft wel wat liggen. In zuidoost Friesland heeft hij zijn werkplaats.

Daarnaast geeft hij aan dat 15mm niet heel groot is voor dit soort projecten. Verstandiger en mooier is het om dat een stuk breder te maken, bijvoorbeeld 30mm. Met 15mm verspeel je een boel hout aan zaagsnedes, die ieder zo'n 3mm breed zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Milmoor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:34:
De vorige post had erg weinig reacties. Dus een nieuwe poging met meer info: iemand een goed idee hoe ik veilig en handig water vanuit een tank in de kruipruimte van onze serre naar een regenton buiten krijg?
[Afbeelding]https://tweakers.net/i/jg...oalbum_medium[/img][/url]

[...]
Je hebt inderdaad maar 2 opties.

- Pomp en omhoog pompen.
- regenton ingraven en lager zetten zodat je kan overlopen. Desnoods even hoog.

Maar ik vind je tekening een beetje raar :), zit er echt een waterton onder je serre? Zonder afvoer? En waar is die dan voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpmkruit
hk12nl schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Echt door de deur zelf. Met klink en glaslatten is het zelfs nog minder. Maar thx voor het meedenken en helpen zoeken naar een oplossing d:)b

@hpmkruit ik heb het nog even nagemeten maar het is 3,2cm dus ik ga het wellicht toch proberen en kijken of ik hinder ondervind van die 3mm. Anders wordt het sowieso een opbouwkit..
Wat een dunne kozijnen heb je dan zeg. Lijkt wel of er bij ieder bouwbesluit weer extra wordt bezuinigd op de hoeveelheid materiaal. Heb je ook hardhouten kozijnen?

3,2cm moet lukken. Dan steekt het frame wel iets uit, maar moet optisch te doen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:00:

Wat mij overigens wel opvalt is dat bij een behoorlijk aantal planken de geribbelde kant eraf scheurt of breekt. De grenen planken zijn nu rond de drie jaar oud. Hebben jullie hier ervaring mee ? Zou het kunnen komen omdat ik 2 schroeven per plank gebruik ? Deze staan behoorlijk aan de uiteinden geschroefd omdat ik de instructies van gadero verkeerd heb begrepen :X . De meeste zijn zo’n 1.5 cm van de kant geschroefd. Gadero gaf aan dat ze op de kopse kanten dan te weinig ruimte hebben om te werken, maar is dat echt zo ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch even een dubbelcheck , niemand hier ervaring mee? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Waypoint schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:39:
[...]

Toch even een dubbelcheck , niemand hier ervaring mee? :)
De oorzaak heb je op de foto vastgelegd; noesten. Noesten en nattigheid maken geen fantastische combinatie. Vaak zie je in goedkoper hout dat er vaker noesten in zitten, wat niet aan te raden is voor hout dat veel bloot wordt gesteld aan de elementen. Jij kan er niets aan doen, behalve volgende keer hout selecteren met zo min mogelijk noesten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 14:55

[...]
Misschien dat dit topic inspiratie kan bieden?: Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:17

[...]
Als de opening van die tank groot genoeg is, en de bodem vlak is: voor een paar tientjes een dompelpomp halen. Als je het er met een slang uit moet zuigen, een tuinpomp, die zijn wel iets duurder en verplaatsen waarschijnlijk het water iets minder snel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 05-06 21:08
Iemand enige tips voor het verwijderen van beits van alluminium dakplaten?
Onze overkapping laatste gebeitst, echter de dak panelen niet afgeplakt. Denk spuit ik er zo af met hogedruk maar helaas.

Met schuursponsje lukt het enigszins wel, maar onbegonnen werk. Al die hoekjes etc. en bovenhands werken.

Denk dat het het snelste is om dak platen eraf te halen, maar misschien hebben jullie andere tips.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
sypie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:27:
[...]

Mijn broertje is houtbewerker en heeft wel wat liggen. In zuidoost Friesland heeft hij zijn werkplaats.

Daarnaast geeft hij aan dat 15mm niet heel groot is voor dit soort projecten. Verstandiger en mooier is het om dat een stuk breder te maken, bijvoorbeeld 30mm. Met 15mm verspeel je een boel hout aan zaagsnedes, die ieder zo'n 3mm breed zijn.
Thanks, gisteren nog even verder gekeken en ik denk dat 30mm inderdaad een betere maat is. Het wordt er ook wat ielig van. Ik heb nog een maandje of drie de tijd alvoor ik het hout nodig heb, ik hou je aanbeveling in gedachten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:16
_ferry_ schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:00:
Ik heb wat raamdorpelstenen waar zowat geen voeg meer tussen zit. Die wil ik uiteraard weer vullen.
Nu lees ik wat wisselende meningen/ervaringen, de ene roept cement met zilverzand, de andere zegt normaal tegelvoegmiddel. Iemand ervaring en dat klusje ook gedaan heeft?
Zoiets als https://www.forbo.com/eur...06-speciaalvoeg-wd/elw6jb lijkt mij ook wel geschikt.
Las wel dat je de restanten oude voeg beter niet uit kan bikken, maar met bijvoorbeeld een multitool of slijpschijfje weg kan halen, om te voorkomen dat ze los trillen.

@Milmoor waarom niet gewoon die 2 regentonnen ditchen, of plat in de kruipruimte als dat past, pomp aan de watervoorraad, schakelaar buiten voor als je water wil geven en gaan. (Zou wel een thermische schakelaar op de pomp zetten, dat de boel niet oververhit als je de pomp aan laat en de kraan dicht)
Ik zal straks even kijken wat er hier gebruikt is, ik heb nog een zakje over. Het is iig van Beamix.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

G.Scholtens schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:17:
Iemand enige tips voor het verwijderen van beits van alluminium dakplaten?
Onze overkapping laatste gebeitst, echter de dak panelen niet afgeplakt. Denk spuit ik er zo af met hogedruk maar helaas.

Met schuursponsje lukt het enigszins wel, maar onbegonnen werk. Al die hoekjes etc. en bovenhands werken.

Denk dat het het snelste is om dak platen eraf te halen, maar misschien hebben jullie andere tips.
verf afbijt middel met kwast smeren en daarna met water en oude afwasborstel afspoelen (wel nodige bescherm gear, het spul wil je niet in gezicht hebben)

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Iemand ervaring met Schuifpui schilderen?
Klinkt natuurlijk als appeltje eitje, maar hoe ga ik in godsnaam de schuifdeur gedeelte schilderen dat zeg maar nog net stukje achter het vaste gedeelte/kozijn blijft zitten?
Kwast er tussen proppen lijkt mij ook weer geen geweldig idee, maar het is wel iets wat zichtbaar is, dusja, zeker nu het een andere kleur (donker ipv creme) moet worden, valt dat wel op natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb dezelfde uitdaging 8) Ben wel benieuwd naar het type slijpschijf waarmee de resten kunnen worden verwijderd en ook welk cement ik moet hebben om het weer aan te vullen.

Is dit trouwens veroudering (voegen zijn 15 jaar oud) of is er destijds bij de bouw iets verkeerd gegaan?

[Voor 5% gewijzigd door Wolly op 11-05-2020 10:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:10
Martinusz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:03:
Iemand ervaring met Schuifpui schilderen?
Klinkt natuurlijk als appeltje eitje, maar hoe ga ik in godsnaam de schuifdeur gedeelte schilderen dat zeg maar nog net stukje achter het vaste gedeelte/kozijn blijft zitten?
Kwast er tussen proppen lijkt mij ook weer geen geweldig idee, maar het is wel iets wat zichtbaar is, dusja, zeker nu het een andere kleur (donker ipv creme) moet worden, valt dat wel op natuurlijk.
Schuifpui demonteren lijkt mij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Flapperbol schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Schuifpui demonteren lijkt mij?
Hmm wordt aardig klusje dan denk ik, deur is goeie 1,5x2 meter met glas en houtkozijn.
Verder 0 ervaring met schuifpui, we wonen er pas net :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Martinusz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Hmm wordt aardig klusje dan denk ik, deur is goeie 1,5x2 meter met glas en houtkozijn.
Zolang hij niet aan twee kanten open kan, is dat echt de enige optie vrees ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
Cyberpope schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Zolang hij niet aan twee kanten open kan, is dat echt de enige optie vrees ik.
Nee het is 1 schuifdeur, maar ik heb net ff youtube gecheckt en valt eigenlijk reuze mee om deur los te halen. Het is meer het gewicht dat een issue is :Y maar daar hebben we hulphandjes voor, gaat goedkomen dus!

Wist niet dat het zo eenvoudig wa om deur los te halen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wolly schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Heb dezelfde uitdaging 8) Ben wel benieuwd naar het type slijpschijf waarmee de resten kunnen worden verwijderd en ook welk cement ik moet hebben om het weer aan te vullen.

Is dit trouwens veroudering (voegen zijn 15 jaar oud) of is er destijds bij de bouw iets verkeerd gegaan?

[Afbeelding]
oorzaak kan van alles zijn

Lijkt me "half werk" door alleen de voegjes te doen, wellicht is het beter om bv gewoon alles los te halen en opnieuw netjes vast te zetten .. en daarna pas te voegen .. teminste als de voegen niet uniform zijn .

Nu (opnieuw) voegen zou best kunnen als je het goed doet,

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43

Meneer aard

Porsche rulez!

Martinusz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Nee het is 1 schuifdeur, maar ik heb net ff youtube gecheckt en valt eigenlijk reuze mee om deur los te halen. Het is meer het gewicht dat een issue is :Y maar daar hebben we hulphandjes voor, gaat goedkomen dus!

Wist niet dat het zo eenvoudig wa om deur los te halen :)
[YouTube: Hefschuifpui - hefschuifdeur uit kozijn verwijderen]
Dat is inderdaad vrij eenvoudig. Maar even een ding m.b.t. veiligheid; Die deuren zijn redelijk zwaar. Het is te doen met 2 man, maar alleen moet je het niet willen.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Meneer aard schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Dat is inderdaad vrij eenvoudig. Maar even een ding m.b.t. veiligheid; Die deuren zijn redelijk zwaar. Het is te doen met 2 man, maar alleen moet je het niet willen.
Nee nee uiteraard niet alleen :) minimaal 2, maar waarschijnlijk 3 man :)

Acties:
  • +27Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:53
Zo, ik ben de afgelopen drie weekenden bezig geweest met het maken van een nieuwe Douglas tuintafel! Dit is mijn eerste "echte" grotere project geweest en ik ben zelf erg blij met het eindresultaat. De tafel is zeer stevig geworden!

14.5x14.5 palen als poten, rondom gezaagd met de handcirkelzaag

De 4.5x7 balkjes voor rondom en in het midden, met de eerste laag Hermadix Douglas Naturel olie

Het basisframe met de pocket hole bevestigingen goed zichtbaar

Twee steunbalken toegevoegd voor stevigheid

En het eindproduct, 190x100

Dankzij de pocket holes zijn er helemaal geen schroeven zichtbaar wat een van mijn doelen was. Nu weer op naar het volgende project!

[Voor 6% gewijzigd door RevellNL op 11-05-2020 10:29]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Martinusz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Valt best mee, schilders zijn hier vorig jaar geweest en toen hebben we met 2 man de schuifpui eruit getild, geschilderd en weer teruggezet.

Je moet alleen even weten wat je moet doen om de pui eruit te kunnen tillen.

*edit, sorry ik ben spuit 11 zo te zien :-P

[Voor 4% gewijzigd door louzy82 op 11-05-2020 10:34]

Louzy#2475

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 05-06 21:08
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:58:
[...]

verf afbijt middel met kwast smeren en daarna met water en oude afwasborstel afspoelen (wel nodige bescherm gear, het spul wil je niet in gezicht hebben)
Bedankt voor de tip, afbijt had ik inderdaad nog niet aangedacht. Heb nog wel pot staan dacht ik, kan dit dus nog wel proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:10
RevellNL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:27:
Zo, ik ben de afgelopen drie weekenden bezig geweest met het maken van een nieuwe Douglas tuintafel! Dit is mijn eerste "echte" grotere project geweest en ik ben zelf erg blij met het eindresultaat. De tafel is zeer stevig geworden!

[Afbeelding]

De 4.5x7 balkjes voor rondom en in het midden, met de eerste laag Hermadix Douglas Naturel olie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dankzij de pocket holes zijn er helemaal geen schroeven zichtbaar wat een van mijn doelen was. Nu weer op naar het volgende project!
Netjes!

Ik wil binnenkort ook een buitentafel maken, en deze ziet er goed uit en moet wel binnen een dagje klaar zijn. Zal ook een goed projectje zijn om ook m'n pocket hole jig te gebruiken :P

Heb je de buitenste balken van het frame ook met pocket holes gedaan? En hoe heb je de top planken bevestigd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 17:07

TommyGun

Stik er maar in!

Alsjemenou schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:50:
Ik zit in het proces om een inbouwkast te ontwerpen die ik in de bijkeuken ga maken. Daar van heb ik een skelet gemaakt in Sketchup:

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien wil ik deze opbouwen uit losse elementen zodat ik ze in de schuur kan maken, en later in de bijkeuken assembleren. In deze elementen komen verplaatsbare legplanken (met een of twee vaste planken voor stevigheid) en deuren welke ik wil maken met opdek potscharnieren. In de middelste drie elementen komen een wasmachine, droger en vriezer (waar geen deuren voorkomen).

Ik zit echter vast met het ontwerp van de deurtjes in de hoeken:

[Afbeelding]

Ik kan uiteraard gewoon twee deurtjes haaks op elkaar monteren en zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten, maar als je er dan eentje opendoet ga je een kier in het midden zien. Is dit toch de beste oplossing of hebben jullie andere goede ideeën? Ik zie het monteren van een caroussel niet zitten, vooral niet met deze hoogte.

P.S. Mocht je een totaal ander idee hebben qua kastontwerp hoor ik het uiteraard ook.
Wellicht te laat maar toch;

https://uploader.gamergun.com/files/1/20200511_105038_thumb.jpg

https://uploader.gamergun.com/files/1/20200511_105056_thumb.jpg

https://uploader.gamergun.com/files/1/20200511_105112_thumb.jpg

EDIT; geen idee waarom de thumbs gedraaid zijn

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
TommyGun schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Wellicht te laat maar toch;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT; geen idee waarom de thumbs gedraaid zijn
Zeker niet, thanks! Wat is dat voor een strip aan het eind van het kastdeurtje? Ik neem aan dat je daardoor de twee kastjes een voor een moet openen in volgorde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Alsjemenou schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Zeker niet, thanks! Wat is dat voor een strip aan het eind van het kastdeurtje? Ik neem aan dat je daardoor de twee kastjes een voor een moet openen in volgorde?
Klopt, je opent eerst de rechter deur (met handvat) en vervolgens de linker (met strip). En met sluiten dus net andersom.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar die strip vandaan komt. Waar je 'm vast pakt is het flexibel, verder hard kunststof. Zal proberen 'm te vinden online.

Sluit iig mooi af tussen beide deuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wolly schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een Fein multitool, en daarvoor is een diamant opzetstuk:
https://www.kruis.nl/acce...k-max-diamant-mati-68-rd4
Wel prijzig, maar met een meter of 6 aan waterkering te renoveren is dat het wel waard denk ik. En er zijn ook goedkopere imitaties.

De jouwe zijn al best ver heen, ik heb een jaren 60 huis, en de schaduwkant is ongeveer in betere staat, die zijn vooral "uitgesleten" de zonkant zijn ze grotendeels weg. zoals op jouw foto en soms nog meer.

Daar vroeg ik mij ook nog af of er een voeg heeft gezeten tussen raam en de dorpel zelf. Er zat een klein klontje cement/mortel, maar verder weinig te bekennen. Voor het schilderen beter als er niets zit, maar voor de tocht zou ik het liever afdichten. Wellicht een diep liggend randje kit toepassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:25
@TommyGun @Alsjemenou

De kast op de foto van TommyGun is een ikea pax kast. :)
(gebaseerd op de onderplint, handgrepen korflades scharnierposities en verlichting)

De strip zal dan ook wel bij ikea verkrijgbaar zijn.

Als je een kastenwand wilt en je komt met ikea pax kast maten uit, dan zou ik 100% zeker voor een pax kast gaan in plaats van zelfbouw.
Je kunt er wat betreft kosten en tijd gewoon niet tegenop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

FRANQ schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:08:
@TommyGun @Alsjemenou

De kast op de foto van TommyGun is een ikea pax kast. :)
(gebaseerd op de onderplint, handgrepen korflades scharnierposities en verlichting)

De strip zal dan ook wel bij ikea verkrijgbaar zijn.

Als je een kastenwand wilt en je komt met ikea pax kast maten uit, dan zou ik 100% zeker voor een pax kast gaan in plaats van zelfbouw.
Je kunt er wat betreft kosten en tijd gewoon niet tegenop.
Dat klopt, is een Pax. Maar ik heb 'm niet gebouwd, en kan zo snel die strip niet terug vinden bij de Ikea (alle andere onderdelen wel), dus weet niet hoe men daaraan gekomen is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
kan hem in de planner ook niet zo snel vinden.
Misschien dat ze Alsjemenou daar in de winkel aan kunnen helpen.
(mogelijk van een oudere serie?)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

In de categorie "Kunst en vliegwerk" :) .............

wij hebben onze voordeur eruit omdat er een nieuw kunststof kozijn is geplaatst in de opening van het overdekte plaatje aan de voorzijde van de woning.

Het kozijn van de oude voordeur moest er dus uit en de dagopening ben ik aan het afwerken.

Omdat ik ter plaatse echter niet kon klemmen op de kopse kant moest ik even wat verzinnen.

Ik heb een emmer verzwaard met 2 dikke stenen en 2 balkjes geplaatst. Met een spanbandje, 2 oude bagage-spinnen en wat zeilklemmen heb ik de boel kunnen fixeren zodat de montagekit mooi kon drogen.

Gaat nergens meer naar toe d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
Flapperbol schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Netjes!

Ik wil binnenkort ook een buitentafel maken, en deze ziet er goed uit en moet wel binnen een dagje klaar zijn. Zal ook een goed projectje zijn om ook m'n pocket hole jig te gebruiken :P

Heb je de buitenste balken van het frame ook met pocket holes gedaan? En hoe heb je de top planken bevestigd?
Thanks! Ik heb álles m.b.v. pocket holes bevestigd (if all you have is a hammer ...) De planken heb ik bevestigd door schroeven van de onderkant door de balken heen te schroeven. Gaten geboord met diameter groter dan de kop van de schroeven, en niet helemaal doorgeboord.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
Wij willen onze garage van rode baksteen schilderen. Dit is circa 65m2. Eerst gaan we voorstrijken en daarna in 2x op kleur schilderen.

Ik wil kiezen voor kwaliteitsverf en kom dan uit op Sigma Facade Topcoat, 10L voor circa €200,-
Een ander veel gebruikt kwaliteitsmerk in Duitsland is Pufas Siliconharzfassadenfarbe, 10L voor circa €70,-

Dit vind ik nogal een erg groot prijs verschil!
Ik ben dan geen ervaren schilder, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de Duitsers zichzelf voor de gek houden.

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59
@RevellNL Netjes geworden die tafel! Heb je nog iets van doppen onder de poten zitten om ruimte te maken tussen de poten en de ondergrond? Scheelt wellicht wat qua rotten/optrekkend vocht.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
NoepZor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:28:
@RevellNL Netjes geworden die tafel! Heb je nog iets van doppen onder de poten zitten om ruimte te maken tussen de poten en de ondergrond? Scheelt wellicht wat qua rotten/optrekkend vocht.
Nee, nog niet! Dat is wel een hele goede om te doen inderdaad, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30
barry86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:27:
Wij willen onze garage van rode baksteen schilderen. Dit is circa 65m2. Eerst gaan we voorstrijken en daarna in 2x op kleur schilderen.

Ik wil kiezen voor kwaliteitsverf en kom dan uit op Sigma Facade Topcoat, 10L voor circa €200,-
Een ander veel gebruikt kwaliteitsmerk in Duitsland is Pufas Siliconharzfassadenfarbe, 10L voor circa €70,-

Ik ben dan geen ervaren schilder, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de Duitsers zichzelf voor de gek houden.

Voor de uren die je erin steekt zou ik niet besparen op het materiaal, en uitgaan van duurder=beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

G.Scholtens schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor de tip, afbijt had ik inderdaad nog niet aangedacht. Heb nog wel pot staan dacht ik, kan dit dus nog wel proberen.
Ik zou met afbijt uitkijken. Had precies hetzelfde probleem op stenen. Heb een staalborstel geprobeerd en afbijt maar zonder veel succes. De afbijt zorgde er wel voor dat de steen en vlek lichter werd. Daarmee werd het niet beter :P . Zou dus echt een proef stukje maken.
Alsjemenou schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:58:
[...]

De oorzaak heb je op de foto vastgelegd; noesten. Noesten en nattigheid maken geen fantastische combinatie. Vaak zie je in goedkoper hout dat er vaker noesten in zitten, wat niet aan te raden is voor hout dat veel bloot wordt gesteld aan de elementen. Jij kan er niets aan doen, behalve volgende keer hout selecteren met zo min mogelijk noesten.
hmm oke jammer. Dan heeft een 3e schroef per plank dus ook geen zin. De planken lijken ook wel een beetje kromgetrokken, vandaar dat ik die gedachte nog had. Maar wellicht doet dat meer kwaad dan goed.

[Voor 28% gewijzigd door Waypoint op 11-05-2020 12:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59
Bij concurrent Sikkens kost 10 liter Alphaloxan of Alpha topcoat ook rond de 200 euro online. Ik denk dat je met een emmertje van 70 euro ergens de bocht afsnijdt ten koste van kwaliteit. Dit kan in diverse zaken zitten, zoals duurzaamheid, hechting, verwerking (temperatuur, hoe snel regenbestendig), strakheid van de verlaag, dekking etc.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
MJV schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Voor de uren die je erin steekt zou ik niet besparen op het materiaal, en uitgaan van duurder=beter.
Ik snap je gedachten, maar ik vind dit te eenzijdig.
In DL testen ze ook verfen en komt deze als beste en tevens duurste uit de test. Ook daar willen ze kwaliteit en het in 1x goed doen.
Dus hoezo zal dit slechter zijn?

Daarom ben ik benieuwd naar mensen met kennis/ervaring hierover!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

barry86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Ik snap je gedachten, maar ik vind dit te eenzijdig.
In DL testen ze ook verfen en komt deze als beste en tevens duurste uit de test. Ook daar willen ze kwaliteit en het in 1x goed doen.
Dus hoezo zal dit slechter zijn?

Daarom ben ik benieuwd naar mensen met kennis/ervaring hierover!
ik heb bij de verfkampioen latex gebruikt van stezo. Deze heb je in 3 varianten. Ik heb zelf de goedkoopste variant gekocht, omdat het bij ons slechts om een schuurtje ging. De verfkampioen geeft aan dat de duurdere stezo verven ook echt heel goed zijn en dat scheelt een hele hoop.

Blijft altijd lastig vind ik, je weet pas echt hoe goed het is na een aantal jaar.

Maar: als je zelf al tot de conclusie komt dat deze verf in DL veel wordt gebruikt en goed getest is, waarom zou je hem dan niet kopen :) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:27:

Nooit besparen op verf met goedkope meuk. Sigma, Sikkens of evt. Wijzonol verf hanteren. Het verschil is uiteindelijk gewoon zeer merkbaar: Dekkingskracht, hechting, verwerking, kleurjuistheid, onderhoud (veel meer/kwalitatievere bindmiddelen).

[Voor 6% gewijzigd door Zaphara op 11-05-2020 12:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
Waypoint schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Maar: als je zelf al tot de conclusie komt dat deze verf in DL veel wordt gebruikt en goed getest is, waarom zou je hem dan niet kopen :) ?
Bedankt voor je input, als tweaker ;) wil je vaak vanuit theoretisch oogpunt proberen de verschillende te begrijpen, voordat de praktijk gestart wordt :).

Mijn theorie is dat je in NL vaak wordt bedonderd. Ik woon bij de grens en shop in DL en NL.
Dan zie je specifieke merknamen in DL niet terugkomen of beperkt, en viceversa.
Ook afmetingen/inhoud/verpakking zijn net ff wat anders.
Maar onbekende merken betekent niet direct rommel, zoals erg simplistisch hieronder wordt gezegd.
De prijzen komen 9 van de 10 keer ook wel redelijk overeen wanneer NL appels met DL appels worden vergeleken.

Alleen nu zit ik met de verf wel een gigantisch verschil.
Ik probeer te begrijpen waar dit wegkomt. Maar kom niet verder dan enkel aannames.
1 aanname is dat je met de 10L verf van sikkens vrijwillig wordt opgelicht omdat men niet verder kijkt dan de landgrens.
Zaphara schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Nooit besparen op verf met goedkope meuk. Sigma, Sikkens of evt. Wijzonol verf hanteren. Het verschil is uiteindelijk gewoon zeer merkbaar: Dekkingskracht, hechting, verwerking, kleurjuistheid, onderhoud (veel meer/kwalitatievere bindmiddelen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou zeggen probeer erachter te komen welke ingrediënten in de te vergelijken verf zit qua bindmiddelen (glans, hechting, levensduuur), vulstoffen (voor dekking, opvulling kleine oneffenheden), oplosmiddelen (vloeiing, droging), kleurstoffen (kleur en dekking), en dat is waar professionele verf het onderscheidt in maakt t.o.v. alles eronder. Jij noemt het aannames, ik zweer bij niets anders na vroeger met zoveel andere verfmerken aangemodderd te hebben.

[Voor 9% gewijzigd door Zaphara op 11-05-2020 13:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:35

Exigence

dnkroz

@barry86 Ik kan je niet specifiek helpen met je vraag over het eventuele kwaliteitsverschil en de door jou genoemde merken.

Maar in z'n algemeenheid heb ik zelf ook het idee dat er in Duitsland met name buitenverven een stuk goedkoper te verkrijgen zijn dan de (veel duurdere) Nederlandse varianten. Wellicht dat dit ook komt omdat er in Nederland veel minder gevels geschilderd worden? In tegenstelling tot bijvoorbeeld gestucte en geschilderde gevels die je buiten Nederland veel meer tegenkomt? Vraag en aanbod denk ik....

@alle anderen: In Nederland willen we alleen maar Sigma of Sikkens omdat dat Nederlands gepromote merknamen zijn, en tot het betere spul behoort wat in Nederland te koop is. Uiteraard hebben ze in het buitenland geen Sigma of Sikkens. Maar dat betekent toch niet dat daar geen topmerken verkrijgbaar zijn? Wij kennen ze alleen niet.

[Voor 24% gewijzigd door Exigence op 11-05-2020 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-12-2022
RevellNL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi resultaat! Zitten die draagbalken nou alleen via die schuine balkjes aan de poten vast? Of heb je daar nog pocket holes 'van onderen' gemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
Inaldt schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Mooi resultaat! Zitten die draagbalken nou alleen via die schuine balkjes aan de poten vast? Of heb je daar nog pocket holes 'van onderen' gemaakt?
Daar zitten van onderen inderdaad ook nog pocket holes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heeft er iemand weleens een deurtje in een bovenlicht van een (Bruynzeel) Polynorm kozijn?

Ik heb in de meterkast vanwege ruimtegebrek namelijk een hangend 4U 19" rack gemonteerd achter het bovenlichtje. Het meeste is vanaf onderen bereikbaar (daar zitten de frontplaten), maar soms is het ook handig om achter het rack te kunnen komen of op de tray te kunnen kijken waarop de diverse adapters gemonteerd zitten.

De meterkast (nog oude situatie, ter illustratie van het type kozijn)

Situatie achter het bovenlichtje:

Nu haal ik de blinde plaat eruit als ik erbij moet, maar ik vroeg me dus af of dit ook opgelost kan worden met een deurtje?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:23:
Heeft er iemand weleens een deurtje in een bovenlicht van een (Bruynzeel) Polynorm kozijn?

Ik heb in de meterkast vanwege ruimtegebrek namelijk een hangend 4U 19" rack gemonteerd achter het bovenlichtje. Het meeste is vanaf onderen bereikbaar (daar zitten de frontplaten), maar soms is het ook handig om achter het rack te kunnen komen of op de tray te kunnen kijken waarop de diverse adapters gemonteerd zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu haal ik de blinde plaat eruit als ik erbij moet, maar ik vroeg me dus af of dit ook opgelost kan worden met een deurtje?
Is het niet mogelijk om die blindplaat erin te zetten met magneetsluitingen? Dan een knopje of handvat op de blindplaat en je kunt 'm er gemakkelijk in en uit halen indien nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

RevellNL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Is het niet mogelijk om die blindplaat erin te zetten met magneetsluitingen? Dan een knopje of handvat op de blindplaat en je kunt 'm er gemakkelijk in en uit halen indien nodig.
Is op zich wel een goede suggestie, moet ik alleen uitvogelen wat ik het beste met de strips aan de zijkanten kan doen. Die houden het plaatje nu op z'n plek en zijn voor de afwerking wel belangrijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Is op zich wel een goede suggestie, moet ik alleen uitvogelen wat ik het beste met de strips aan de zijkanten kan doen. Die houden het plaatje nu op z'n plek en zijn voor de afwerking wel belangrijk.
Die zou je aan de blindplaat zelf kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@deepbass909 Ik heb dat wel eens voorbij zien komen in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dat men van die bovenste plaat een deurtje had gemaakt. Ff zoeken in dat topic, misschien met het knopje om alleen posts met afbeeldingen te laten zien.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik moet een tweetal kabels zien weg te werken voor de aanleg van zonnepanelen (ik denk 3x2.5mm YMVK met diameter 11mm) en een laadpaal (ik denk 5x2.5mm YMVK met diameter van 13mm). In het slechtste geval moeten deze kabels naast/boven elkaar door de hal gaan lopen. In dat geval wil ik ze weg werken, waarbij ik denk aan frezen in de muur of een nieuwe plint plaatsen met kabelgoot.

Een eerste onderzoek naar plinten met kabelgoot geeft dat de meest gangbare dikte van deze plinten 19mm of 18mm is. Ik kan niet goed achterhalen hoe de diameter van de kabelgoot is. Heeft iemand een idee? Een alternatief is nog om zelf een soort plint te maken in de vorm van een kleine koof maar kant en klaar heeft de voorkeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 14:35
XeNeRgY schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:50:
Ik moet een tweetal kabels zien weg te werken voor de aanleg van zonnepanelen (ik denk 3x2.5mm YMVK met diameter 11mm) en een laadpaal (ik denk 5x2.5mm YMVK met diameter van 13mm). In het slechtste geval moeten deze kabels naast/boven elkaar door de hal gaan lopen. In dat geval wil ik ze weg werken, waarbij ik denk aan frezen in de muur of een nieuwe plint plaatsen met kabelgoot.

Een eerste onderzoek naar plinten met kabelgoot geeft dat de meest gangbare dikte van deze plinten 19mm of 18mm is. Ik kan niet goed achterhalen hoe de diameter van de kabelgoot is. Heeft iemand een idee? Een alternatief is nog om zelf een soort plint te maken in de vorm van een kleine koof maar kant en klaar heeft de voorkeur.
Volgens mij is een 5x2.5mm2 YMVK ook niet echt gemaakt om achter een plint te zitten :+
Ik zou gewoon echt een leiding in frezen, en daar een fatsoenlijk traject door laten lopen. Zon laadpaal kabel kan best warm worden als hij ook nog van een beetje lengte is.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die eerste inderdaad! De tweede kende ik nog niet maar is ook netjes opgelost.
Situatie is wel iets anders dan bij @deepbass909 omdat er bij hem een ander kozijn in zit. Maar met wat handigheid valt ook voor die situatie wel iets te bedenken verwacht ik.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpmkruit
Zaphara schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:49:
[...]

Heb voor buiten ook goede ervaring met Drost. Zowel in aanbrengen als duurzaamheid. Wat mij betreft dus ook een aanrader.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De oplossing van @Tallguy ziet eruit als iets wat zeker haalbaar is en lijkt ook met mijn kozijnen uitvoerbaar.
ThinkPadd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Die eerste inderdaad! De tweede kende ik nog niet maar is ook netjes opgelost.
Situatie is wel iets anders dan bij @deepbass909 omdat er bij hem een ander kozijn in zit. Maar met wat handigheid valt ook voor die situatie wel iets te bedenken verwacht ik.
Klopt, de voorbeelden zijn echt meterkastkozijnen, ik heb een polynorm stalen kozijn met half opdekdeur. Maar als ik de balk aan de bovenzijde weg haal (of aanpas, volgens mij ligt er hier nog één extra van de vorige eigenaar), dan kan daar een klep gemonteerd worden.

Handvat of knop zijn niet nodig, het mag bij voorkeur zelfs helemaal onzichtbaar zijn, het is niet dat ik er dagelijks bij hoef. Maar ik kan nu bijv. bijna niet bij de stopcontacten komen waar alles op aangesloten zit en moet dan eerst het plaatje demonteren, met alle risico op beschadigingen.

[Voor 51% gewijzigd door deepbass909 op 11-05-2020 15:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Dilemma, ik heb kunstof primer nodig, verkrijgbaar in 1 liter blikken (sigma multiprimer), deze kun je ook op kleur laten mengen.

Gebruik grotendeels voor gronden wat uiteindelijk zwart moet worden, dus ik dacht primer ook meteen in zwart nemen.
Echter heb ik net een paar stukken wat uiteindelijk wit moet worden, maar zonde om een extra liter speciaal voor die delen te nemen.

Dan maar gewoon wit nemen voor de primer? Of grijs bijvoorbeeld (is wellicht voor wit aflak weer niet handig)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vader heeft van hout een frame gemaakt in het kozijn en daar een klep van mdf op gezet met klep scharnieren.
Die mdf klep/plaat is aan de voorkant gelijk met de deur en aan de zijkanten net als de deur afgeschuind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@deepbass909 ik heb van die neodenium magneten met een "schroef" gat ..

- boor 3 of 5 gaatjes (2mm) door je bestaande paneel (links en rechts)
- 3 gaatjes zijn voor het "latje"
- 2 gaatjes zijn voor magneten.. (met schroef) dit is een optie natuurlijk .

Als je erbij moet tik je aan de binnenkant het plaatje eruit .. kies je metalen schroeven kan je de magneten ook in de sponning verwerken (onzichtbaar) .. (vastlijmen met epoxy)

De latjes kan je ook gebruiken om een scharnier aan te bevestigen, links/rechts of een draai naar boven..

als je een soort "wip" gebruikt (balkje met scharnierpunt) kan je ook een losdruk meganische maken

@Martinusz Doe niet moeilijk gewoon witte grondverf halen.. zeker als je nogal kieskeurig bent met kleuren .. je kan beter het restant mengen voor een volgend "project" en nooit meer zwart halen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

World Citizen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Je hebt inderdaad maar 2 opties.

- Pomp en omhoog pompen.
- regenton ingraven en lager zetten zodat je kan overlopen. Desnoods even hoog.

Maar ik vind je tekening een beetje raar :), zit er echt een waterton onder je serre? Zonder afvoer? En waar is die dan voor?
Die ga ik er zelf in stoppen. Het lijkt me een handige plek. Electriciteit beschikbaar. Zandbodem, dus bij lekkage stort ons huis niet in, en ik hoef niet te graven. Een pomp is onvermijdelijk, links of rechtsom moet het water omhoog. De regenton ingraven had ik niet aan gedacht. Bij een reguliere ton zou dat werken, maar wij hebben een kraantje aan de voorkant. Daar zit dan geen druk op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als ik toch ga pompen, waarom dan niet naar de huidige regentonnen? Kan ik ook met een kleiner pomp toe Maar ik geef toe, ik had deze optie nog niet overwogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Milmoor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Die ga ik er zelf in stoppen. Het lijkt me een handige plek. Electriciteit beschikbaar. Zandbodem, dus bij lekkage stort ons huis niet in, en ik hoef niet te graven. Een pomp is onvermijdelijk, links of rechtsom moet het water omhoog. De regenton ingraven had ik niet aan gedacht. Bij een reguliere ton zou dat werken, maar wij hebben een kraantje aan de voorkant. Daar zit dan geen druk op.
Kun je het vat niet afsluiten en een standpijp erop monteren.

Als die standpijp lager is dan je dakgoot dan stroom hij over. En als die pijp dus wel hoger is dan je afvoer... loopt het weg. Maar dan moet het vat dus wel waterdicht zijn.

(dit deed ik in een aquarium :) )

Die linkse pijp is dus de afvoer van je goot of wat dan ook.
Die rechtse pijp stroomt over in je afvoer.

Als de linkse pijp iets langer is als de rechtse pijp (paarse lijn) stroomt het dus over aan de afvoerkant.

Dan heb je geen pomp nodig.
(schematisch getekend ;) )
(je kunt er dan alsnog een pomp in hangen om extra te pompen als het nodig is. Kabel voer je gewoon door de pvc buizen heen en je koopt een dompelpomp)

* World Citizen vind dit erg slim van zichzelf, en ziet ineens een oplossing voor een probleem wat ik zelf heb bij een vijver die ik ergens ga aanleggen. Op de bovenstaande manier stroom het water gratis door, en in zomerdagen kun je makkelijk bijpompen uit je vat. Hmmmm.

[Voor 30% gewijzigd door World Citizen op 11-05-2020 20:32]

Pagina: 1 2 3 ... 307 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee