[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik heb twee inbouwdozen in mijn nieuwe keuken waar mat zwarte stopcontacten in moeten komen.
Nu zoek ik deze stopcontacten, een dubbele horizontaal naast elkaar, alleen vind ik die niet in die variant.

Dit zat er in: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSSW319hUtov-a6aaA9oqJ7XN_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca12hOn1b9t5hOUicMswBGia.jpg?f=fotoalbum_large
Dit werd dan afgedekt met een wit afdekraam en twee van die witte vierkanten stopcontacten. Maar dit moet dus mat zwart worden. Hoe heet dit?

Ik vind bijv wel dit:https://www.goedkopermets...-250v-zuiver-wit-mat.html, maar dan dus dubbel.

Ik zie wel een dubbelstopcontact, maar dan boven elkaar, maar die van mij moet dus naast elkaar. De inbouwdozen geven ook ruimte aan een dubbel stopcontact. Ik heb verder in mijn huis wel van die standaard witte dubbele stopcontacten. Maar mat zwart kan ik die zoals in die url niet vinden.. klopt dat, of kijk ik gewoon verkeerd?? Of kunnen er gewoon twee van die losse in naast elkaar die ik zelf moet doorlussen?
Moet eigenlijk ook daar zijn, aangezien ik daar ook de afdekkapjes voor de lichtschakelaars vandaan heb, dan is het één geheel (Gira Systeem 55). Want dit heb ik nu als afdekramen voor de lichtschakelaars: https://www.goedkopermets...oudig-zuiver-wit-mat.html

[ Voor 34% gewijzigd door Goofyduck384 op 11-05-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Uhm, op deze manier kan je vanuit de regenton ook water uit linkerpijp tappen. Communicerende vaten. Ook vult de linkerpijp de regentonnen. Maar je krijgt de water tank zelf niet leeg getapt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Goofyduck384 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:59:
Ik heb twee inbouwdozen in mijn nieuwe keuken waar mat zwarte stopcontacten in moeten komen.
Nu zoek ik deze stopcontacten, een dubbele horizontaal naast elkaar, alleen vind ik die niet in die variant.
Ik zie links op de foto een dubbele doos. Daar kun je gewoon 2 losse naast elkaar inzetten.
Deze variant op de foto ken ik totaal niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 18:21

World Citizen

FreeReef.nl

Milmoor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:59:
Uhm, op deze manier kan je vanuit de regenton ook water uit linkerpijp tappen. Communicerende vaten. Ook vult de linkerpijp de regentonnen. Maar je krijgt de water tank zelf niet leeg getapt.
Niet getapt nee, maar het is kwa stroom goedkoper om het zo te doen. Je kunt altijd het vat leegpompen als het nodig is. Eventueel kun je dan met een vlotter de waterleiding inschakelen om bij weinig regen de boel weer aan te vullen.

Je hebt dan een redelijk analoog gesloten systeem. De leiding met vlotter is stroomloos, en de meeste dagen van het jaar (in Nederland), werkt je overloop ook gratis.

Enkel in droge dagen moet je dan bijpompen uit je vat met stroom.

Althans ik neem aan dat je het vat gaat plaatsen omdat je een voorraad aan water wilt voor je vijver of tuin?
Vertel eens iets over de reden van je project. Ik vind interessant :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

@World Citizen
Ik wil graag de plantjes in onze tuin water geven, en 600 liter blijkt met de huidige droge zomers te weinig. Ik vul trouwens maar een van beide regentonnen rechtstreeks. De ander is onderlangs gekoppeld, dus eigenlijk wat jij ook voorstelt om met de serre tank te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 11-05-2020 21:28 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Milmoor op zich is het idee van @World Citizen niet super dom ..

Alleen ik zou HWA --> regenton --> kruipruimte --zak --> riool doen in een overflow situatie .. dus bij regen word eerst de regenton(nen) gevuld, de 1ne moet wel paar cm hoger staan dan de andere .. en daarna stroomt het de kruipruimte in

Door de wet van communiceren de vaten pijp verbinding onderin van beide tonnen 20 cm v.d bodem heb je je 1ste voordeel = minder slib/bezinksel in je kruipruimte zak (niet vergeten) doordat water eerst van HWA, ton 1 en dan naar boven in ton 2 om de overflow te bereiken ..

als de overflow pijp van ton 2 naar je "zak" 30 tot 40 cm lager zit dan de zak in de kruipruimte en bv 80cm rond .. kan je makkelijk een dompelpomp erin laten zakken om water eruit te pompen .. tevens is het een goed peil punt hoeveel water er nog in zit .. zonder de kruipruimte in te hoeven..

een dompelpomp moet lager zitten dan je water niveau .. anders pomp je hem droog / stuk .. (onnodig) ..
wegens de eraan verbonden schakelaar

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-05-2020 21:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Milmoor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:27:
@World Citizen
Ik wil graag de plantjes in onze tuin water geven, en 600 liter blijkt met de huidige droge zomers te weinig. Ik vul trouwens maar een van beide regentonnen rechtstreeks. De ander is onderlangs gekoppeld, dus eigenlijk wat jij ook voorstelt om met de serre tank te doen.
Nee je hebt gelijk, het kwartje valt bij mijn nu pas. Je kunt inderdaad je kraan in de andere standpijp maken zolang je een regenton houd. Communicerende vaten inderdaad.

Je plan is best wel een goed plan eigenlijk :D, ik zit nu terug te denken aan vijver en aquarium projecten waar ik ook een gesloten vat zou moeten hebben.

Dank voor je inspiratie ;)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:39
Goofyduck384 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:59:

Dit zat er in: [Afbeelding]
Dit werd dan afgedekt met een wit afdekraam en twee van die witte vierkanten stopcontacten. Maar dit moet dus mat zwart worden. Hoe heet dit?

Ik vind bijv wel dit:https://www.goedkopermets...-250v-zuiver-wit-mat.html, maar dan dus dubbel.

Ik zie wel een dubbelstopcontact, maar dan boven elkaar, maar die van mij moet dus naast elkaar. De inbouwdozen geven ook ruimte aan een dubbel stopcontact. Ik heb verder in mijn huis wel van die standaard witte dubbele stopcontacten. Maar mat zwart kan ik die zoals in die url niet vinden.. klopt dat, of kijk ik gewoon verkeerd?? Of kunnen er gewoon twee van die losse in naast elkaar die ik zelf moet doorlussen?
Moet eigenlijk ook daar zijn, aangezien ik daar ook de afdekkapjes voor de lichtschakelaars vandaan heb, dan is het één geheel (Gira Systeem 55). Want dit heb ik nu als afdekramen voor de lichtschakelaars: https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/gira-021322-afdekraam-e2-3-voudig-zuiver-wit-mat.html
Zie de info onderaan op https://www.sandervunderi...hakelmateriaal/mat-zwart/. Volgens mij kan je 2 losse stopcontacten kopen en afwerken met het E2 dubbele afdekraam.

(Op jouw url is dat dus https://www.goedkopermets...-afdekraam-zwart-mat.html)

[ Voor 2% gewijzigd door psychonetics op 11-05-2020 21:46 . Reden: Linkje toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:29:
@Milmoor op zich is het idee van @World Citizen niet super dom ..

een dompelpomp moet lager zitten dan je water niveau .. anders pomp je hem droog / stuk .. (onnodig) ..
wegens de eraan verbonden schakelaar
Slim, om ergens een slibvat te maken wat simpel schoon is te maken. Je wilt niet in je gesloten ondergrondse tank slib ophoping hebben.

Ik fix dat droogpompen altijd met vlotters uit wasmachines. Die dingen zijn sterk en werken perfect als inschakeling of uitschakeling.

(in mijn geval heb ik bij een zeewater aquarium een vat nodig met osmose water. Je wilt namelijk heel veel gasuitwisseling aan het water oppervlakte. Je zet daar een pomp op voor turbulentie en een ventilator voor lucht. Nadeel is dat je veel water (geen zout) verdampt.
Ik pomp dat altijd bij vanuit een vat met osmose water, en die schiet aan op basis van een vlotter. Het probleem is alleen dat mijn osmose apparaten in hevige zomerdagen niet genoeg osmose water aan kan maken. Mocht het vat met osmose water dus leeg raken, dan zit daar weer een vlotter die de pomp uitzet. Er gaan dan meteen alarmen af, maar de pomp staat tenminste niet droog.
Alarmen gaan overigens ook weer met wasmachine vlotters. Zeker bij zeewater moet je een robuste vlotter hebben)

[ Voor 38% gewijzigd door World Citizen op 11-05-2020 21:44 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:00:
@colvano heel cool , ziet er mooi uit !

We zijn onze tuin aan het opknappen, nog een paar dingen doen en dan is het eindelijk klaar. Vandaag de vlonder maar weer eens gebeitst. Dit is de eerste van drie lagen die er op gaan.
😅 uiteindelijk nog best een klus om alles te schuren, schoonmaken , etc. Maar ik ben blij met het (eerste) resultaat :Y)
Vanavond toch nog ‘even’ een tweede beitslaag aangebracht. Ik twijfelde nog even gezien het tijdstip (ben net kwartiertje klaar). Dacht er een uurtje over te doen, maar uiteindelijk toch 2u over gedaan. Alles maar even met de hand licht geschuurd met korrel 320 , even afgestoft en de beits erop. Ik heb er maar op gegokt omdat ik bij deze beits op de vlonder er maar vanuit ga dat het iets minder kritisch komt dan met mijn hoogglans witte verf op de kozijnen 😜.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dsUgkX2Ddy5xbw_S16RGmQPt94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtgVzvzKkOoqzaignFpMaDeN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dat de nieuwe planken een duidelijk kleurverschil laten zien met de oudere planken :z . Morgen maar even een laagje op alleen de oudere planken maken. En dan de laatste laag erop en dan kan het er weer even tegenaan hoop ik.

Ps. Ik kwam er pas dit jaar achter dat de meeste mensen de vlonderplanken andersom leggen. Ik heb de kleine ribbels boven en de grovere grotere ribbels onder... wist ik veel , daar lees je dan niks over. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Waypoint schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:02:
[...]

Vanavond toch nog ‘even’ een tweede beitslaag aangebracht. Ik twijfelde nog even gezien het tijdstip (ben net kwartiertje klaar). Dacht er een uurtje over te doen, maar uiteindelijk toch 2u over gedaan. Alles maar even met de hand licht geschuurd met korrel 320 , even afgestoft en de beits erop. Ik heb er maar op gegokt omdat ik bij deze beits op de vlonder er maar vanuit ga dat het iets minder kritisch komt dan met mijn hoogglans witte verf op de kozijnen 😜.

[Afbeelding]

Ik zie wel dat de nieuwe planken een duidelijk kleurverschil laten zien met de oudere planken :z . Morgen maar even een laagje op alleen de oudere planken maken. En dan de laatste laag erop en dan kan het er weer even tegenaan hoop ik.

Ps. Ik kwam er pas dit jaar achter dat de meeste mensen de vlonderplanken andersom leggen. Ik heb de kleine ribbels boven en de grovere grotere ribbels onder... wist ik veel , daar lees je dan niks over. :P
Ik vind dat zebra pattern wel mooi staan eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Tartarus schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Ik vind dat zebra pattern wel mooi staan eigenlijk.
Haha echt ? Nou het kwam omdat ik allemaal barsten had in planken. Gadero bood mij of 25 euro korting aan, of nieuwe planken. Het gevolg was dat ik 10 planken 2 jaar in de tuin had liggen totdat vrouwlief helemaal gek werd en ik ze toch maar heb vervangen. Dat heb ik uiteindelijk maar een beetje om en om gedaan.

De vlonder was eerst 30 cm korter en ook 50 cm smaller. Man wat heb ik daar een werk aan gehad om hem na 2jaar aan te passen.. als ik het gelijk had gedaan had mij dat heel wat uurtjes gescheeld :X . Een volgende keer zou ik hem wel van composiet maken, maar we hadden toen (en nu nog) het budget niet.

Ik merk wel steeds meer dat ik bewuster kijk en keuzes maak over het onderhoud dat het vergt. Lijkt allemaal heel leuk, maar iedere twee jaar de vlonder beitsen, schilderwerk bijwerken, etc etc. Ik wil ook gewoon rommelklusjes kunnen doen ipv onderhoud plegen aan de toko thuis😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Vandaag Raambekleding binnen gekregen. Alles kan ik goed ophangen echter bij 1 raam, zijkant van het huis, bij de trap niet.

Op de 1e etaga kon ik op de vensterbank en bovenste trap treden staan. Nu helaas niet. Verder moet ik in gewapend beton boren.

Wat is de meest veilige manier om de jaloezie op te hangen? Ben zelf 1.80 en red het zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp70dIaZJNBwC8KYaJFA5tTffdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE0jt6QbbYZOENX8ffu1DYJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCGwmkwO-zvm916Z0XByqLoB9cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25keR1GOyK0QGH9HLtbZyRUr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Wackmack schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:42:
Vandaag Raambekleding binnen gekregen. Alles kan ik goed ophangen echter bij 1 raam, zijkant van het huis, bij de trap niet.

Op de 1e etaga kon ik op de vensterbank en bovenste trap treden staan. Nu helaas niet. Verder moet ik in gewapend beton boren.

Wat is de meest veilige manier om de jaloezie op te hangen? Ben zelf 1.80 en red het zeker niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb wel eens het plafond boven het trapgat moeten bekleden. Toen heb ik zo'n soort ladder geleend: https://www.hornbach.nl/s...form/8435119/artikel.html Die kan je vrijwel altijd zo buigen dat je hem tegen de muur zet en/of over de railling kan laten hangen. Er zit ook een platform op het middenstuk waardoor je echt een verhoging kan creëren in je trapgat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:33

DropjesLover

Dit dus ->

Plaats gewonnen in huis:

Was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10QSAp45C7gAYSIIidw5Uof9os4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkQEV6pWLagMPRtSr7MfTSpR.jpg?f=fotoalbum_medium

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o28Mh2mN4B6PtR34sAryq611V4M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbowo8Ph3UI0SF3FH3KZxtr5.jpg?f=fotoalbum_medium

Ventilatiedoos wat hoger gehangen en het verticale stuk spirobuis vervangen door een 20cm langer stuk.
Totale kosten, €12 + €17,50 verzendkosten :')
Wel enorm balen... Spirobuis en Spirobuis moffen hebben de zelfde diameter :? 8)7
Ik heb de ene pijp maar wat conisch naar binnen gebogen, andere pijp er op en ducttape...

Heeft iemand hier ervaring met zelf vloerverwarming infrezen, machine huren bij Boels?
Kost €150/dag, het is geen rocket science (gekeken toen ze hier de 1e verdiepingddeden) en bespaart toch flink wat €€€...
Hier zijn ze met 2 man een volle dag bezig geweest voor ~55m2 / 4 kamers.

[ Voor 66% gewijzigd door DropjesLover op 12-05-2020 07:04 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SLnBnBn8OcrZr-1aEMix4V6Pog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ42sscqFEZd4MZosD3n4GPj.jpg?f=fotoalbum_large
Zo fijn, een centraaldoos verstoppen achter een nieuw plafond :(

Had met zo'n endoscoop camera op mijn mobiel de doos gevonden, dacht ik. Bleek dat de stekkerdoos te zijn waar de 4 spotjes op aangesloten waren.
Namelijk bij dat gat wat je nog net links op de foto ziet.
Nouja, toen via dat gat wel weer kunnen voelen waar het snoer naartoe ging, en waar dus de echte centraaldoos zat.

Nu maar hopen dat de plafondpanelen die ze verkopen nog netjes in dezelfde maat en kleur zijn :X Dan zaag ik de mes kant er af, steek ik ze met de groef kant er op. En met een paar klodders montagekit blijft het dan vast wel weer op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 09-07 15:12
breinonline schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:10:
[...]

Ik heb wel eens het plafond boven het trapgat moeten bekleden. Toen heb ik zo'n soort ladder geleend: https://www.hornbach.nl/s...form/8435119/artikel.html Die kan je vrijwel altijd zo buigen dat je hem tegen de muur zet en/of over de railling kan laten hangen. Er zit ook een platform op het middenstuk waardoor je echt een verhoging kan creëren in je trapgat.
Goeie tip! Ga opzoek naar zo'n soort ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik wil een tafel op maat laten maken, maar ik kom niet helemaal uit de berekening om de grootte van de tafelpoot te bepalen zodat de tafel veilig is. De uitdaging is de basis van de voet zo klein mogelijk te houden, maar wel een veilige tafel te plaatsen. Als de basis naar onze smaak te groot moet blijven kiezen we voor een andere oplossing, in plaats van een te onstabiele tafel te plaatsen.

Aangezien ik eerder een wiskunde/natuurkunde-deuk heb in plaats van een knobbel twijfel ik of ik e.a. wel goed bereken. Vooral het ontbreken van het zwaartepunt in de berekening vind ik een beetje gek. Aan de andere kant, ik bereken hier het kantelpunt met alleen een verticale kracht, dus speelt het zwaartepunt geen rol? Je begrijpt, ik zwem een beetje.

Onderstaande methode heb ik op een Engelstalig-mechanical engineering forum gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQpexjQXc5I-i47lN2-CPU4k0Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwhtmLbHXm4Hky2fNv2ZLBha.png?f=fotoalbum_large

Model is zoals hier boven. Voor het voorbeeld gebruik ik de lange zijde zoals afgebeeld.

G = Totaal gewicht = 100kg
L = Gewicht op rand = ?
X = afstand midden tot mogelijk kantelpunt = 45cm
R = afstand midden tot rand tafel = 90cm

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G * X = L * (R - X)

Daaruit volgt:

L = G * X / (R - X)

Getallen invullen:

L = 100 * 45 / (90 - 45) = 100

Dat zou betekenen dat ik bij een totaal gewicht van 100kg, een voet die de helft van de totale lengte of breedte van de tafel is, altijd het gewicht van de tafel zelf op punt L kan dragen als we het over puur verticale krachten hebben. Openstaande vraag is nog, hoe zit het met de horizontale (ik-loop-er-tegenaan)-krachten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
_ferry_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:23:
[Afbeelding]
Zo fijn, een centraaldoos verstoppen achter een nieuw plafond :(

Had met zo'n endoscoop camera op mijn mobiel de doos gevonden, dacht ik. Bleek dat de stekkerdoos te zijn waar de 4 spotjes op aangesloten waren.
Namelijk bij dat gat wat je nog net links op de foto ziet.
Nouja, toen via dat gat wel weer kunnen voelen waar het snoer naartoe ging, en waar dus de echte centraaldoos zat.

Nu maar hopen dat de plafondpanelen die ze verkopen nog netjes in dezelfde maat en kleur zijn :X Dan zaag ik de mes kant er af, steek ik ze met de groef kant er op. En met een paar klodders montagekit blijft het dan vast wel weer op zijn plek.
De mensen die dat soort plafondplaten gebruiken, zijn in mijn optiek ook geen echte klussers :'(
Dat is meer een het is nu lelijk, en hoe kan ik met zo min mogelijk investeren en tijd een soort van acceptabel plafond maken. O-)
Ik zou ook meteen even gewoon een lasdoos op je plafond monteren, en daar de spots in aansluiten. dat die stekkerdoos meteen wegkan :X

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
FirePuma142 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:05:
Ik wil een tafel op maat laten maken, maar ik kom niet helemaal uit de berekening om de grootte van de tafelpoot te bepalen zodat de tafel veilig is. De uitdaging is de basis van de voet zo klein mogelijk te houden, maar wel een veilige tafel te plaatsen. Als de basis naar onze smaak te groot moet blijven kiezen we voor een andere oplossing, in plaats van een te onstabiele tafel te plaatsen.

Aangezien ik eerder een wiskunde/natuurkunde-deuk heb in plaats van een knobbel twijfel ik of ik e.a. wel goed bereken. Vooral het ontbreken van het zwaartepunt in de berekening vind ik een beetje gek. Aan de andere kant, ik bereken hier het kantelpunt met alleen een verticale kracht, dus speelt het zwaartepunt geen rol? Je begrijpt, ik zwem een beetje.

Onderstaande methode heb ik op een Engelstalig-mechanical engineering forum gevonden.

[Afbeelding]

Model is zoals hier boven. Voor het voorbeeld gebruik ik de lange zijde zoals afgebeeld.

L = Gewicht op rand = ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G * X = L * (R - X)

Daaruit volgt:

L = G * X / (R - X)

Getallen invullen:

Dat zou betekenen dat ik bij een totaal gewicht van 100kg, een voet die de helft van de totale lengte of breedte van de tafel is, altijd het gewicht van de tafel zelf op punt L kan dragen als we het over puur verticale krachten hebben. Openstaande vraag is nog, hoe zit het met de horizontale (ik-loop-er-tegenaan)-krachten.
Ik heb deze tafel:
Afbeeldingslocatie: https://www.woonexpress.nl/media/catalog/product/cache/de0976c052e7e993e07cff6025d274de/a/8/a872f51f4a_0075850186_000______GA01.jpg
Die is 275 x 110 en heeft dus alleen in het midden zo'n spinpoot.
Ik ben keer op keer versteld hoe stabiel die staat, en hoe veel die op de hoeken kan hebben (y)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

L = Gewicht op rand = ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G * X = L * (R - X)

Daaruit volgt:

L = G * X / (R - X)

Getallen invullen:

In dat soort situaties ben ik ook niet zo wiskundig bezig, maar praktisch gezien heb je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxrIiVHtxDgrEUWycqWde9CtGEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dmE8hhVKWwqxksmCcrXNjoUK.png?f=user_large
Dan moet je wel heel hard op die rand duwen wil de tafel van 100KG kantelen. Het is tenslotte geen opklapbankje die kantelt wanneer jij op de hoek zit en de rest opstaat :P Maar met die berekening bevestig je dat nog maar eens inderdaad.
De tegenaanloop-kracht lijkt mij nogal nihil, vooral met een tafel van 100KG breng je er niet zomaar beweging in denk ik zo :P
skai21 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:18:
[...]

De mensen die dat soort plafondplaten gebruiken, zijn in mijn optiek ook geen echte klussers :'(
Dat is meer een het is nu lelijk, en hoe kan ik met zo min mogelijk investeren en tijd een soort van acceptabel plafond maken. O-)
Ik zou ook meteen even gewoon een lasdoos op je plafond monteren, en daar de spots in aansluiten. dat die stekkerdoos meteen wegkan :X
Ja zo'n plafond kan ik nog enigszins voorstellen, oud huis, renovatie badkamer, oogt mooi op zich. Maar doe dan gewoon een afdekplaat voor de centraaldoos. Dan maar een dekseltje op of in je plafond. Of de moeite nemen om hem 1,5m te verplaatsen, naar de mooie koof waar de water-, verwarming-, en afvoerleidingen ook bereikbaar zijn. En dan had ook meteen die rode en groen draad vervangen kunnen worden door iets wat hoort binnen de huidige maatstaven :X

En al helemaal niet een 3-weg stekkerdoos met daarin weer een splitter, om zodoende de 4 spotjes aan te sluiten op je plafond gooien :D
Doe strak inderdaad 1 uitgaand snoer (3x0,75) vanuit de centraaldoos, die naar lamp 1, en daarin weer doorlussen naar de volgende. Dan is heel die stekkerdoos niet nodig, alleen een paar meter extra snoer. En zit de centraaldoos niet vol met draden naar de spotjes.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[Afbeelding]

L = Gewicht op rand = ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G * X = L * (R - X)

Daaruit volgt:

L = G * X / (R - X)

Getallen invullen:

Je krijgt, sterk versimpeld, dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zko4Q7hEUn0CKE5gZ1GZxJTrCuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xt7eK8zh5tr7oSSqcYdPxVXu.png?f=user_large
Met het gewicht van de constructie die in het midden van het blad aangrijpt kan je een eenvoudige balans opmaken met de momentregels. groen * paars = rood * blauw

Overigens is100kg is echt veel hoor, die voet zet je niet met 2 man op z'n plek dan!
Het blad van ons massief eiken 2,2 x 1m blad was een kilo of 35.

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 12-05-2020 09:53 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DropjesLover schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:52:
[...]

Je krijgt, sterk versimpeld, dit:
[Afbeelding]
Met het gewicht van de constructie die in het midden van het blad aangrijpt kan je een eenvoudige balans opmaken met de momentregels. groen * paars = rood * blauw

Overigens is100kg is echt veel hoor, die voet zet je niet met 2 man op z'n plek dan!
Het blad van ons massief eiken 2,2 x 1m blad was een kilo of 35.
Het blad van 180x70x4 massief, inclusief stalen versteviging heb ik gerekend als 40kg, uitgaande van soortelijk gewicht van gedroogd eiken van 0.71 g/cm3. Bodemplaat met 12mm staal, ook 30kg, V-poot ook 30kg en dus 100. De G in mijn plaatje is dus echt het totale gewicht van de tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 00:25

[Afbeelding]

L = Gewicht op rand = ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G * X = L * (R - X)

Daaruit volgt:

L = G * X / (R - X)

Getallen invullen:

deze formule berekent hoeveel extra gewicht (bv een persoon) je op de rand kan plaatsen voordat de tafel kantelt. Omdat je G en L gelijk neemt en het zwaartepunt G in het midden (links rechts) van de tafel zit geeft de formule dus de voet als 50% van de tafelbreedte.

L staat los van de tafel, dat gewicht zit in G.

edit> volgens mij snapte je dit zelf ook al trouwens... wat betreft de horizontale krachten zou ik me in de lengte van de tafel geen zorgen maken, de tafel kantelt pas als het zwaartepunt (wat ergens in pijl G zit) boven de rand van de voet komt en daarvoor moet het ook een flink stuk omhoog (Wortel ((1/2 voet lengte)^2+(hoogte zwaartepunt)^2))
in de breedte van de tafel gaat dat iets makkelijker maar ik denk dat je overschat hoeveel kracht je uitoefent door tegen iets aan te lopen, loop voor de grap eens tegen een lichte stoel aan zodat deze net niet kantelt en kijk daarna hoeveel kracht het met de hand kost

[ Voor 13% gewijzigd door Rrob op 12-05-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

FirePuma142 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Het blad van 180x70x4 massief, inclusief stalen versteviging heb ik gerekend als 40kg, uitgaande van soortelijk gewicht van gedroogd eiken van 0.71 g/cm3. Bodemplaat met 12mm staal, ook 30kg, V-poot ook 30kg en dus 100. De G in mijn plaatje is dus echt het totale gewicht van de tafel.
Waarom die bodemplaat zo achterlijk dik :o

Kan je die niet 6mm maken met 4 (brede) voetjes er onder?
Die V valt weinig aan te doen inderdaad.
Wij hebben in ons tafelblad (ook 4 dik) geen versteviging zitten

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Iemand de tip?

Wij hebben een mooie JORG tafel bestaande uit een treinrail onderstel met dikke steigerplanken er op. Nu willen wij deze tafel graag buiten neer gaan zetten als tuinzet. Het hout ga ik een beschermlaag geven maar ik zou graag het onderstel ook willen beschermen tegen roest. Iemand een goed middel en ervaring met het middel om roest tegen te gaan? Er zijn vele verschillende producten maar wil geen mis koop doen.

Het gaat om een tafel zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93c4b644-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/459a1a9bdcfd240f0485db465f48bdb49d9dea52.jpg
beeld ter illustratie en komt van de jorg website af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DropjesLover schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Waarom die bodemplaat zo achterlijk dik :o

Kan je die niet 6mm maken met 4 (brede) voetjes er onder?
Die V valt weinig aan te doen inderdaad.
Wij hebben in ons tafelblad (ook 4 dik) geen versteviging zitten
8mm is ook een optie, maar zie hier dus het dilemma. Welke waarde voor L is veilig? En in die rekensom zit het totale gewicht G. Ik kom commerciële tafels tegen waarbij de maximale L dik onder de 50 zit. Wat ik dan weer weinig vind.

Versteviging dekt de lading niet helemaal, er zitten een aantal stalen profielen in om de werking van het eikenhout tegen te gaan, samen met een aantal groeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LichtBruisend schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:12:
Iemand de tip?

Wij hebben een mooie JORG tafel bestaande uit een treinrail onderstel met dikke steigerplanken er op. Nu willen wij deze tafel graag buiten neer gaan zetten als tuinzet. Het hout ga ik een beschermlaag geven maar ik zou graag het onderstel ook willen beschermen tegen roest. Iemand een goed middel en ervaring met het middel om roest tegen te gaan? Er zijn vele verschillende producten maar wil geen mis koop doen.

Het gaat om een tafel zoals hieronder:
[Afbeelding]
beeld ter illustratie en komt van de jorg website af
Owatrol.
( https://owatrol.nl/product/rustol-owatrol-oil/ )

Tenminste, je wil blank staal, maar zonder dat het veel gaat roesten? In weer en wind kan alleen een goeie lak, galvaniseren, of poedercoating echt beschermen. Een blanke lak er op aanbrengen werkt ook niet echt. Als daar vocht onder komt gaat het alleen maar erger worden.

Owatrol is een soort lijnzaadolie, ook mogelijk om verf ermee te verdunnen voor betere hechting op kaal metaal.
Ik gebruik het zelf om een oldtimer met "patina" (dus plekjes waar weinig tot geen lak meer zit) te beschermen. Wel bijhouden. Maar als er roest zit, schuur je het even, en daarna weer in in de Owatrol :)

Overigens zou je het hout er ook nog mee kunnen doen. Lekker inwrijven met een doek tot het niet meer zuigt.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

FirePuma142 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:17:
[...]

8mm is ook een optie, maar zie hier dus het dilemma. Welke waarde voor L is veilig? En in die rekensom zit het totale gewicht G. Ik kom commerciële tafels tegen waarbij de maximale L dik onder de 50 zit. Wat ik dan weer weinig vind.

Versteviging dekt de lading niet helemaal, er zitten een aantal stalen profielen in om de werking van het eikenhout tegen te gaan, samen met een aantal groeven.
Hangt af van de afstand van de rand van het tafelblad (180 / 2) en de afstand/breedte van de voet (?? / 2)
Stel, de voet is 120cm breed.
Van de voet is de afstand van het draaipunt tot het midden van de tafel dus 60cm.
Van het draaipunt tot aan het uiteinde tafelblad is dus (180 - 120) / 2 = 30cm

0,6(m) * [gewicht tafel] (N) = 0,3(m) * 1000(N)

In dit geval zou de gehele tafel dus zelfs maar 50kg mogen wegen.

Wordt de voet wat minder breed, bijv. 100cm, dan moet het
0,5(m) * [gewicht tafel] (m) = 0,4(m) * 1000(N) -> 80kg worden

BThGvNeOA

Acties:
  • +73 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
Ik zal ook maar eens een projectje showen hier.

Dit was een 10 jaar durend duscussiepunt in de (hele) familie.
Iedereen vond er wel wat van.
Meningen over terugplaatsen varieerden van "Jaa mooi!" tot "@#%#&#!!!"
De grootste groep was er wel eenduidig in dat het erg veel ruimte kost en je huis klein maakt.
Nu bleek het ook 12K te kosten, dus we hebben het maar laten sudderen.

Afgelopen december aan het einde van onze meest recente verbouwing toch de knoop doorgehakt.
Vanwege de verbouwing moest er toch gestukt worden in de woonkamer dus dat is weer een drempel minder.

Toen we het huis kochten zag de en-suite er zo uit.
Achter de schrootjes zat een paneeldeur en ook de doorloop was met panelen.
De schuifdeuren zaten tussen de stenen muren in geschoven wat ze beschermd heeft tegen de brand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnn7gVBdJD5eY8JiAMCXXRXFI74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTXBmB2CSSuAlAXXOViUhK8h.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat sloopwerk kwan deze deur eruit. (en eenzelfde achter de openhaarden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ENn2Q3ItV5n_oXn93Uywyfy27s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8DUwWpuMAe0DBhygbiUfNo5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hebben we dus bijna 10 jaar in een schuur bij mijn vriendin haar oma weggezet.
In december dus begonnen met de bouw van de nieuwe en-suite.

Eerst maar een wandje plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPWMSmqzLc1Ys8CEXXbzoWIGROo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXb543GVLRzmLnZT5qGgWyqE.jpg?f=fotoalbum_large

Deze geisoleerd met steenwol en 2 zijdig afgewerkt met osb plaat.
Met een laser de positie van de rail uitgezet met houten klosjes.
Zo kon ik met lijmklemmen de rail op zijn plaats houden en de gaten boren voor de houtfretbouten.
Achter de rail zit een 120x38 balk die vastgeschroefd zit in de staanders van de muur.
Ook even een deurtje opgehangen om te kijken of hij overal vrij loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/verjKU_a1W6S-l0lvIkbBA1Bm1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxZFGmIKldbSI2d8oBRuZpHE.jpg?f=fotoalbum_large

Alles wat zichtbaar zou kunnen zijn door de gleuf waar de deur in schuift zwart geverfd voordat ik er niet meer bij kon. (uiteindelijk ook het plafond)

Daarna begonnen met een frame maken voor de kasten en deze bekleed met mdf
Ik heb de paneel lijnen overgenomen van de deuren zodat het eruit ziet alsof het zo hoort.
Heb dagen lopen zoeken naar matchende latjes :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnLq0WCNzJkOrCU5BTeoWfLSQH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT420tQBnsNfCF61DI51KGa8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFLnKRDvJQNONzN9q1CHS5mKPRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ervPh7nJkq3JEj9ZBn1hoftS.jpg?f=fotoalbum_large

Deuren besteld van skantrae, die hebben we overal in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjYa1PaQk6XJ98xdTaVdIQ_vzKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0peE2W0txK8tT4yPxjknUaU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg hulp met schilderen <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf6e2jjaAJVp4SU2ch2G4HZlSE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vVSAD1VuoX46qQnVKyZHEzW.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenkant laten stuccen, lijst in plafond laten doorlopen en grondverf op het mdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHoF4vQy2WpSmkL0Gg9ztcO4H6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKtNovkOSPThjJ9oEwNxjeiM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOarHXXrCU5R8-Vwp8KG2z_N5nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUrMDHmB8r4MDTFo82Mf7voz.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens schilderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n2987oIjWHUsQYsTbnxHWzq7c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pplRI3owjvNfw7YFCSdo6q4.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVerbn1rD7sFwmr2EoFAOdMaBOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhPec5qCnrpFAzMqv2lhLSas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K5If2eKbltyKrwG3Da9wEY2Tog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z33x4brbTUW0yjm10AedZKM2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 13-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 09:20
FRANQ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:03:

De grootste groep was er wel eenduidig in dat het erg veel ruimte kost en je huis klein maakt.

Afgelopen december aan het einde van onze meest recente verbouwing toch de knoop doorgehakt.
Vanwege de verbouwing moest er toch gestukt worden in de woonkamer dus dat is weer een drempel minder.

De schuifdeuren zaten tussen de stenen muren in geschoven wat ze beschermd heeft tegen de brand.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze hebben we dus bijna 10 jaar in een schuur bij mijn vriendin haar oma weggezet.

[Afbeelding]

Zo kon ik met lijmklemmen de rail op zijn plaats houden en de gaten boren voor de houtfretbouten.
Achter de rail zit een 120x38 balk die vastgeschroefd zit in de staanders van de muur.
[Afbeelding]

Alles wat zichtbaar zou kunnen zijn door de gleuf waar de deur in schuift zwart geverfd voordat ik er niet meer bij kon. (uiteindelijk ook het plafond)

Ik heb de paneel lijnen overgenomen van de deuren zodat het eruit ziet alsof het zo hoort.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buitenkant laten stuccen, lijst in plafond laten doorlopen en grondverf op het mdf
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Tijdens schilderen
[Afbeelding]

Eindresultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gaaf project en wat een ontzéttend mooi eindresultaat! Heel gaaf om zo iets origineels weer terug te plaatsen in de woning!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Tijdens schilderen
[Afbeelding]

Eindresultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel heeft dit project je uiteindelijk gekost? Erg gaaf resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:08
Een paar weken geleden is mijn dakkapel geplaatst op zolder en deze ga ik zelf aftimmeren. Een issue is wel dat ik dacht een kant en klare vensterbank te kunnen halen. Echter gaan deze maar tot 405 cm en ik heb 428 cm nodig.
Dus dan denk ik maar zelf maken van MDF,ik vraag me alleen af hoe ik de bovenlaag een beetje sterk kan krijgen. Bij kant en klare vensterbanken lijkt er altijd nog een doorzichtige coating op te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Alsjemenou schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Hoeveel heeft dit project je uiteindelijk gekost? Erg gaaf resultaat!
380 voor het opknappen/schoonmaken van het glas in lood.
Paar honderd euro plaatmateriaal balkjes schroeven lijm en dergelijke.
300 euro stukadoor
kastdeuren 400
Rail was gratis van mijn vriendin haar werk.

Denk zo'n 1500-1600 euro totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:30
@FRANQ , ik ben nu wel benieuwd naar de geschiedenis van dat huis, zelf brand gehad of zo gekocht?
Ziet er verder wel erg netjes uit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
@FabianGTI Als ik een showcase ga maken van mijn hele huis heb ik denk ik een eigen topic nodig :X

Maar we hebben het huis in 2010 zo gekocht.
De vorige eigenaresse had een kaars in de vensterbank staan, die heeft het gordijn aangestoken en zo is er een hele kettingreactie geweest.

Mijn schoonvader kwam ermee dat dit huis te koop kwam.
Denk dat hij zijn dochter (toen 22) nog een jaartje thuis wilde houden.

Wij hebben er van juni 2010 tot november 2011 elk vrij uurtje in geklust.
Oorspronkelijke bouwjaar is 1925 maar daar is nog maar weinig van over.
vanaf het zand in de kruipruimte tot de nok pannen is alles nieuw.
Behalve de kapconstructie voordeur en de buitenmuur aan de voorzijde.
(laatste is wel gestraald en gevoegd)

Zal binnenkort eens een paar foto's bij elkaar zoeken en er hier nog een post mee vullen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 12-05-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 12:52
_ferry_ schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Ik heb een Fein multitool, en daarvoor is een diamant opzetstuk:
https://www.kruis.nl/acce...k-max-diamant-mati-68-rd4
Wel prijzig, maar met een meter of 6 aan waterkering te renoveren is dat het wel waard denk ik. En er zijn ook goedkopere imitaties.

De jouwe zijn al best ver heen, ik heb een jaren 60 huis, en de schaduwkant is ongeveer in betere staat, die zijn vooral "uitgesleten" de zonkant zijn ze grotendeels weg. zoals op jouw foto en soms nog meer.

Daar vroeg ik mij ook nog af of er een voeg heeft gezeten tussen raam en de dorpel zelf. Er zat een klein klontje cement/mortel, maar verder weinig te bekennen. Voor het schilderen beter als er niets zit, maar voor de tocht zou ik het liever afdichten. Wellicht een diep liggend randje kit toepassen.
Beamix Metselmortel Eco! Gewoon bij de Gamma te krijgen!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:37
Misschien een stomme vraag, ik moet even een buitenstopcontact aansluiten (Kopp Nautic) en heb hiervoor een kabel uit de muur steken. Nu zie ik vaak dat de kabel via de onderkant dmv zo'n afsluitbaar rubber het stoptcontact in gaat en voila even aansluiten en stroom.

Mooier lijkt het mij om de achterzijde (waar een soort uitsparing zit voor een kabel) over de kabel heen te schuiven om hem vervolgens aan te sluiten. Immers geeft dat een strakker eindresultaat. Omdat ik eigenlijk alleen maar (om mij heen) locaties zie waar de kabel via de onderzijde in het stopcontact komt vraag ik me wel af of dat wel verstandig is om te doen. Iemand die dat toevallig weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat water op geen enkele manier óf de WCD in kan óf de muur in kan lopen. Hoe ga je dat doen wanneer de kabel van achteren komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 20:31

Crazy-

Best life ever

Na wat wikken en wegen besloten om geen garagekasten te bouwen (Crazy- in "Opbergkast garage - MDF - dikte")

heb laatste weken wat kleine projectjes gedaan (foto's volgen nog ;) ik wacht nog op wat spulletjes via ali)
en keer op keer loop ik tegen de beperkte werkruimte aan: een keukenblokje van 180x60 incl. een wasbak...

tegen de vrouw gezegd die kasten komen voorlopig niet! eerst een werkbank! *gelijk een smoes voor een goede zaagtafel te kopen :9 *

na 'uren' videomateriaal bekeken te hebben, DIY websites, tekeningen lezen etc etc. heb ik een plan in mijn hoofd

2000 x 1000 x 900

Mijn wens is om de zaagtafel er direct in te verwerken in het blad; dit vaak gezien en heeft zeker voordelen.
Verder wil ik het blad voorzien van of T-Track profielen of 20mm gaten - hier twijfel ik nog over. Voordeel is wel dat ik deze later kan plaatsen; dus eerst maar eens de basis opzet maken.

De basis zal grotendeels gemaakt gaan worden van multiplex 18mm
Het frame twijfel ik tussen douglas balken of 18mm multiplex stroken verlijmen.

bovenblad ga ik een 18mm en 12mm 18mm blad verlijmen om tot 40mm 36mm te komen

heb veel inspiratie gehaald uit deze https://www.paoson.com/en...i-function-workbench-n121 dat is echt een mooie werkbank _/-\o_

@GermanPivo lekker scherp van je >:) zat ergens anders met mijn gedachten denk ik haha

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 12-05-2020 13:58 . Reden: 18+12 is geen 40mm ... ! ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 13:41
Crazy- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:49:

bovenblad ga ik een 18mm en 12mm blad verlijmen om tot 40mm te komen
18 + 12 = 30 hè :P

@Crazy- Haha, nu kom je er in ieder geval nog op tijd achter :9

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 12-05-2020 14:02 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:37
sypie schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:45:
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat water op geen enkele manier óf de WCD in kan óf de muur in kan lopen. Hoe ga je dat doen wanneer de kabel van achteren komt?
Heb de kabel wel iets naar beneden geboord, oftewel het water kan niet in de muur lopen. Alleen aan de achterzijde zit niet zo'n Rubber waar de kabel doorheen kan (IP44) maar weer wel een uitsparing XD

Niemand die het waarschijnlijk ziet als de kabel aan de onderzijde erin komt, maar je weet hoe dat soort dingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-07 18:47
Ik heb hardhouten multiplex gekocht voor buiten (wel beschut/droog) om wat af te werken.
Het moet voor een vak waar nu glas zit, de bedoeling is om het daarop te lijmen, nadat het geschilderd is. Nu heb ik een aantal vragen:

1) Is er een verschil tussen donkere en lichte kant? (zie foto onder)
2) Volstaat alleen de zichtkant om die te schilderen? Of zouden jullie de achterkant ook behandelen die tegen het glas gelijmd wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-Yvh_XdF2BQLgkGaEspriBrMpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/clGLg4YdsVmktZTh2yevjCVx.jpg?f=user_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:18
Martinusz schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
Ik heb hardhouten multiplex gekocht voor buiten (wel beschut/droog) om wat af te werken.
Het moet voor een vak waar nu glas zit, de bedoeling is om het daarop te lijmen, nadat het geschilderd is. Nu heb ik een aantal vragen:

1) Is er een verschil tussen donkere en lichte kant? (zie foto onder)
2) Volstaat alleen de zichtkant om die te schilderen? Of zouden jullie de achterkant ook behandelen die tegen het glas gelijmd wordt?

[Afbeelding]
Antwoord op vraag 1: Ja, de kleur.
Antwoord op vraag 2: Achterkant hoeft niet, ik zou wel eerst de plaat op het glas lijmen en dan schilderen om krom trekken tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
appelflap1992 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Antwoord op vraag 1: Ja, de kleur.
Dacht ik al, maar toch ff dubbelcheck :) hou de donkere kant voor, die moet zwart worden.
Antwoord op vraag 2: Achterkant hoeft niet, ik zou wel eerst de plaat op het glas lijmen en dan schilderen om krom trekken tegen te gaan.
Goeie tip van eerst lijmen en dan schilderen :)

Wat lijmen betreft, het betreft rechthoeken van ongeveer 90*60cm, ik dacht zelf aan gewoon een kitrand helemaal rondom en dan nog wat dotjes verdeeld over het middenvlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EJonk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Beamix Metselmortel Eco! Gewoon bij de Gamma te krijgen!
Dank. Is dit dan ook goed te gebruiken om af te voegen, het moet natuurlijk wel een glad randje worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:18
Martinusz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Dacht ik al, maar toch ff dubbelcheck :) hou de donkere kant voor, die moet zwart worden.

[...]

Goeie tip van eerst lijmen en dan schilderen :)

Wat lijmen betreft, het betreft rechthoeken van ongeveer 90*60cm, ik dacht zelf aan gewoon een kitrand helemaal rondom en dan nog wat dotjes verdeeld over het middenvlak?
Lijkt mij voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Even een kleine update van mijn kant, zodat mogelijk andere tweakers zoals @Horla daar ook wat aan hebben.

Vorig topic vroeg ik om ideeën om een vrij brede gleuf tussen de bestrating en gevel op te vullen. Ik heb de gleuf bij de gevel Uiteindelijk gevuld met gestabiliseerd zand. Dat was natuurlijk in NL nergens bij de bouwmarkt eenvoudig te krijgen in kleine hoeveelheden dus ik heb het zelf gemaakt. Men neme Portland cement en bijv metselzand In de verhouding 1:7. Even mengen en aanbrengen maar. Ik heb het goed aangedrukt met een voegspijker. Geen vocht of water toevoegen , het wordt vanzelf hard. Thnx voor de tips @synx6 en anderen (die ik niet zo snel terugvindt). :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:41
Heel bijzonder en knap gedaan!
Daar mag je heel trots op zijn. Veel mensen kunnen klussen, maar om met een vrije geest originele details te gaan verwerken is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 00:28
Vraagje: Ik ga een verhoogde border maken in de tuin (zo'n 30-40cm hoog), maar deze komt voor een klein deel tegen de buitenmuur van onze enkelsteens garage (en ook tegen de bakstenen schutting). Nu wil ik natuurlijk niet dat ik hierdoor vochtdoorslag krijg in de garage, zeker gezien ik later hem van binnenuit wil isoleren.

De oplossing is dus een waterkerende laag aanbrengen, ik heb een aantal ideeën maar weet niet zo goed wat nu echt handig is.

- DPC folie (of een andere folie) plaatsen tussen de grond en de muur. Echter lijkt het lastig te zijn om deze te verlijmen, dus echt stevig wordt het nooit. Ook kan er natuurlijk nog steeds water ophopen tussen de folie en de stenen...
- Insmeren met bitumen of een andere waterkerende sealer. Nadeel is dat dit wel een redelijk permanente oplossing is....
- Stoeptegels plaatsen - misschien sowieso een goed idee, maar is niet echt volledig waterkerend.
- Soort schot maken van hout ofzo wat voor de muurstaat. Veel werk en niet echt handig om met hout in de grond te gaan werken.
- XPS platen plaatsen? Ergens ook nog gelezen, maar snap niet helemaal wat dan precies de bedoeling is...

Wat is jullie advies?

[ Voor 4% gewijzigd door TheJVH op 13-05-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
barry86 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Heel bijzonder en knap gedaan!
Daar mag je heel trots op zijn. Veel mensen kunnen klussen, maar om met een vrije geest originele details te gaan verwerken is niet voor iedereen weggelegd.
Thanks! :)

Ook aan de vele forumleden die een duimpje omhoog gegeven hebben, voelt goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 13-05-2020 12:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25
Afgelopen week bezig geweest om een winwar aan kabels weg te werken.
Ik heb hiervoor een kabelgootje bevestigd en een patchkast onder mijn werkbank geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-cpU0cjS1uP6i7ydV3VjpRQz0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6WXvnFZYUQt7JYyp8VovS14t.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhRkxkmZscLaU2Q69bzUdO4EdMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VTlMmAUpzC4lUMDavK1PLdSB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTcqbj80M0otPzRXMP-l52Iv1nI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilduXBeEO2Pq9Sfrxby5ToS2.jpg?f=user_large

In de patchkast staat een versterker voor het aansturen van mijn 5.1 bose systeem voor onder de overkapping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L8aCKQ99cI0N9g8m-itVlX6Q6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UGuP9aeCbDb6cgVMrjVSANQX.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door BP14 op 14-05-2020 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
TheJVH schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:42:
Vraagje: Ik ga een verhoogde border maken in de tuin (zo'n 30-40cm hoog), maar deze komt voor een klein deel tegen de buitenmuur van onze enkelsteens garage (en ook tegen de bakstenen schutting). Nu wil ik natuurlijk niet dat ik hierdoor vochtdoorslag krijg in de garage, zeker gezien ik later hem van binnenuit wil isoleren.

De oplossing is dus een waterkerende laag aanbrengen, ik heb een aantal ideeën maar weet niet zo goed wat nu echt handig is.

- DPC folie (of een andere folie) plaatsen tussen de grond en de muur. Echter lijkt het lastig te zijn om deze te verlijmen, dus echt stevig wordt het nooit. Ook kan er natuurlijk nog steeds water ophopen tussen de folie en de stenen...
- Insmeren met bitumen of een andere waterkerende sealer. Nadeel is dat dit wel een redelijk permanente oplossing is....
- Stoeptegels plaatsen - misschien sowieso een goed idee, maar is niet echt volledig waterkerend.
- Soort schot maken van hout ofzo wat voor de muurstaat. Veel werk en niet echt handig om met hout in de grond te gaan werken.
- XPS platen plaatsen? Ergens ook nog gelezen, maar snap niet helemaal wat dan precies de bedoeling is...

Wat is jullie advies?
Ik zou inderdaad ook DPC gebruiken, dit is ook rotvrij en valt niet echt op qua kleur met de aarde... Stoeptegels slaan ook vocht door.

Alternatief voor DPC is Glas of RVS (enige 2 materialen die volledig dampdicht zijn)

@FRANQ, Respect! Mooi geworden

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
[...]
Wat is jullie advies?
Een 'spouw' met aan de buitenkant een waterkerende folie? Dan kun je de folie waarschijnlijk een stuk beter bevestigen en met de ventilatie van de 'spouw' voorkom je vochtproblemen en doorslag door je enkelsteens muurtje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 21:11
BP14 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:55:
Afgelopen week bezig geweest om een winrar aan kabels weg te werken.
Ik heb hiervoor een kabelgootje bevestigd en een patchkast onder mijn werkbank geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de patchkast staat een versterker voor het aansturen van mijn 5.1 bose systeem voor onder de overkapping.

[Afbeelding]
Je hebt het spul dus ingepakt? >:)

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Jelte,89 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Ik zou inderdaad ook DPC gebruiken, dit is ook rotvrij en valt niet echt op qua kleur met de aarde... Stoeptegels slaan ook vocht door.

Alternatief voor DPC is Glas of RVS (enige 2 materialen die volledig dampdicht zijn)

@FRANQ, Respect! Mooi geworden
DPC lees ik ook overal, maar hoe bevestig je dit? Normaal gesproken wordt dit in een muur gemetseld, maar dat kan natuurlijk niet meer. Lijmen van DPC lijkt lastig te zijn, en wordt het natuurlijk niet helemaal waterdicht (dus er kan nog steeds vocht tussen de DPC folie en bakstenen komen, wat vervolgens niet meer weg kan). Misschien overdenk ik het en valt het in de praktijk allemaal mee, maar ik wil voorkomen dat ik over 2 jaar enorme vochtproblemen heb als ik de garage heb geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Mwah, ik zou me daar niet echt druk over maken, Je straatwerk word ook nat, dus de fundering van je schuur ook.

Reden dat het niet goed verlijmd is denk ik omdat het een vrij vet product is, om het strak te verwerken langs de muur zou ik het spannen dmv je borderblokken aan beide kanten,

Om vocht te beperken zorgen dat je in een voeg uitkomt.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Jelte,89 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:11:
Mwah, ik zou me daar niet echt druk over maken, Je straatwerk word ook nat, dus de fundering van je schuur ook.

Reden dat het niet goed verlijmd is denk ik omdat het een vrij vet product is, om het strak te verwerken langs de muur zou ik het spannen dmv je borderblokken aan beide kanten,

Om vocht te beperken zorgen dat je in een voeg uitkomt.
Right, denk dat het inderdaad wel goed komt dan. Ik lees dat je het kan verlijmen met Shell Tixophalte (https://www.hornbach.nl/s...0-ml/4111674/artikel.html), dus daar halen we maar een busje van en zien wel hoe het gaat. Eventueel een stuk EPS tussen de DPC en muur plaatsen is wellicht ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Je link werkt hier niet, ik blijf mij ook verbazen over de Novipro (eigen merk) high tack van Raab karcher waar dat overal op kleeft.

Ik heb daar mijn border mee 'verlijmd' en dat zit nog als een huis... Jaartje geleden zelfs bij mijn opa een eiken balk (15x15x100cm) met een opleg van slechts 2,5cm vastgekit (rand langs een openhaard) tijdens het drogen uiteraard ondersteund maar tot op heden niks over weer gehoord.

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJonk
Wolly schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Dank. Is dit dan ook goed te gebruiken om af te voegen, het moet natuurlijk wel een glad randje worden O-)
Oordeel zelf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kbi3XjgADFFAj9NxYZglEeH5FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i6RAunwj0xWbcN9BwW8QpzV.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit af en toe en wat groter stukje tussen, maar dit merk je snel. Ik heb heel wat metselaars/tegelzetters hierover aangesproken, en ze waren het allemaal met elkaar eens. Als je apart gaat voegen, gaat het eerder stuk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 08:51

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Showcase?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/701916336049225858/710107087711109141/IMG_20200513_134137_6.jpg

Blij dat we van die dingen af zijn though, bouwen was wel te doen maar vervoeren en op zijn plek zetten was echt janken :')

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25
Incolumis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Je hebt het spul dus ingepakt? >:)
? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
einz schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
Misschien een stomme vraag, ik moet even een buitenstopcontact aansluiten (Kopp Nautic) en heb hiervoor een kabel uit de muur steken. Nu zie ik vaak dat de kabel via de onderkant dmv zo'n afsluitbaar rubber het stoptcontact in gaat en voila even aansluiten en stroom.

Mooier lijkt het mij om de achterzijde (waar een soort uitsparing zit voor een kabel) over de kabel heen te schuiven om hem vervolgens aan te sluiten. Immers geeft dat een strakker eindresultaat. Omdat ik eigenlijk alleen maar (om mij heen) locaties zie waar de kabel via de onderzijde in het stopcontact komt vraag ik me wel af of dat wel verstandig is om te doen. Iemand die dat toevallig weet?
Doe zelf altijd van onder zodat water er minder snel in loopt. Water in je buitenstopcontact wil je absoluut niet. Je kan nog zo goed overal kit langs smeren, garantie tot de deur dat het werkt. Dus voor extra zekerheid aan de onderkant monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b5r2rsTkvhrLSug1z70cpAKjWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwxEBQiR5q0dr6UEZCwz3Tcw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0FQc5WHaZ7kbelW_vxSj11khos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KBia4j30V1AwvRv3jSV2h1w.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje, zouden jullie de kier tussen glaslat en kozijn in 1x dichtzetten met overschilderbare Ms polymeerkit ? Dus de gehele breedte en diepte ?
Of gewoon zo houden ? Wordt dan wel een redelijke kitrand overal (ik denk een mm of 8 breed en iets van 5 diep).

Lijkt mij niet handig die kier zo te houden ivm vocht en alleen het kiertje vullen lijkt mij een heel gepiel. Kan dat natuurlijk wel eens proberen met een nieuwe kittuit en dan met een kwastje afstrijken.

Hebben nieuw glas laten plaatsen , maar begin maar niet over de afwerking. Glaslatten zijn groter dan het kozijn en wijken af van de bestaande, ze hadden beter andere kunnen aanbrengen. Soms denk ik wel dat je beter alles zelf kunt doen omdat je anders drukker bent met het herstellen... ja dat doet de schilder normaal gesproken meneer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 19:59
Waypoint schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:54:
Lijkt mij niet handig die kier zo te houden ivm vocht en alleen het kiertje vullen lijkt mij een heel gepiel. Kan dat natuurlijk wel eens proberen met een nieuwe kittuit en dan met een kwastje afstrijken.
Volgens mij is het juist goed om het niet te kitten. Dan kan het juist goed drogen en dan heb je weer minder last van vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waypoint schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraagje, zouden jullie de kier tussen glaslat en kozijn in 1x dichtzetten met overschilderbare Ms polymeerkit ? Dus de gehele breedte en diepte ?
Of gewoon zo houden ? Wordt dan wel een redelijke kitrand overal (ik denk een mm of 8 breed en iets van 5 diep).

Hebben nieuw glas laten plaatsen , maar begin maar niet over de afwerking. Glaslatten zijn groter dan het kozijn en wijken af van de bestaande, ze hadden beter andere kunnen aanbrengen. Soms denk ik wel dat je beter alles zelf kunt doen omdat je anders drukker bent met het herstellen... ja dat doet de schilder normaal gesproken meneer ...
Als dat onbewerkt hout is wat ik zie zitten tussen je kozijn en die lat dan zou ik eens gaan beginnen met het schuren van je kozijn en goed in de grondverf zetten.

Dit rot in no-time weg als je hier niets mee doet. Daar gaat geen kit tegen helpen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 10-07 22:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

McGryphon schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:36:
Showcase?

[Afbeelding]

Blij dat we van die dingen af zijn though, bouwen was wel te doen maar vervoeren en op zijn plek zetten was echt janken :')
Ghehehe, ik ben ook n kast aan t bouwen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FfWZHDWGpxq2zreQw4quNVSsMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcgvAm1ovtuvELRai7CSQ6C4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat de planken niet uitlijnen is niet zo'n ramp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl5kDTWL05XcAABQ9XMBXmUEW4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANBuuVvw67dfpTSsgdZoZJpo.jpg?f=fotoalbum_large

Want dat heb ik verder weggewerkt.

Tussen de koelkast en wasmachine zitten twee apothekerskasten boven elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kHRq0JXvKcWgNtjjEz8gre-cHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do6GZcPj62k6orizdxusmbw6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde t lijntje van die twee ook doortrekken. Dus heb ik maar een sierlijst gemaakt aan beide kanten. Dus t lijntje loopt ook door aan de rechterkant van de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kq0nmU5FikgFVBbhIO6pAzi8XFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4n7KBG2xYTzPPUCqccGvEfM.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu alles af aan t werken en schilderen. En heb ik van resthout iets rondom die CV gebouwd zodat die minder opvalt.

[ Voor 9% gewijzigd door zwahiel op 13-05-2020 15:17 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
Ik zou meteen dat expansievat even verplaatsen naar dat kastje bovenin. Dan steekt een kast om de CV nog wat minder ver uit naar voren en zit het allemaal wat minder in de doorgang naar je wasmachine.

Maar ik lees dat je al iets rondom die CV hebt gebouwd...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:49:
...knip....

2000 x 1000 x 900

bovenblad ga ik een 18mm en 12mm 18mm blad verlijmen om tot 40mm 36mm te komen
ben er nog niet over uit nu handig is om te doen. Zowel het frame als het bovenblad volledig opbouwen vanuit 18mm multiplex door stroken etc te verlijmen en het blad uit 2 platen

of gewoon te gaan voor douglas balken; hieruit het frame opbouwen en het werkblad opbouwen mbv 200x50x75 balken

wat wel even lastig is is dat ik geen lijmklemmen van 100+cm heb *oke, die kan ik kopen*

eigenlijk ben ik door de vele opties en videos beetje verdwaald door de mogelijkheden. tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
zwahiel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Hier staat een dergelijke kast ook op de planning. Welk hout heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Crazy- schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:44:
[...]

ben er nog niet over uit nu handig is om te doen. Zowel het frame als het bovenblad volledig opbouwen vanuit 18mm multiplex door stroken etc te verlijmen en het blad uit 2 platen

of gewoon te gaan voor douglas balken; hieruit het frame opbouwen en het werkblad opbouwen mbv 200x50x75 balken

wat wel even lastig is is dat ik geen lijmklemmen van 100+cm heb *oke, die kan ik kopen*

eigenlijk ben ik door de vele opties en videos beetje verdwaald door de mogelijkheden. tips? :)
Mijn huidige werkblad heb ik gemaakt van 2 platen 18mm garantieplaat.
Deze volledig verlijmd met elkaar en geschroefd vanonder. (omdat ik dus ook niet zoveel kan klemmen)

Erg fijn en stevig werkblad geweest de afgelopen jaren.

Wil nu een nieuwe omdat ik de werkbank over de volledige lengte van de schuur wil, in plaats van de breedte achterin. Achterin had ik een blad van 200x80cm en dat word straks 390x70cm. met misschien in het midden nog een uitstulping of aanzetstuk naar 1M20 diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 13:16
Crazy- schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Waarom zou je douglas balken gebruiken? Je kunt toch ook gewoon vuren balken gebruiken? Sowieso is dat een stuk goedkoper, en voor een werkbank volgens mij voldoende. Ik heb dat laatste gedaan met een multiplex plaat als top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Martin Sturm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Waarom zou je douglas balken gebruiken? Je kunt toch ook gewoon vuren balken gebruiken? Sowieso is dat een stuk goedkoper, en voor een werkbank volgens mij voldoende. Ik heb dat laatste gedaan met een multiplex plaat als top.
prijsverschil is niet extreem: het doel is wel een 'hard' blad te creeren en vuren is nu eenmal wat zachter

- vuren 22x100 is 2,-/m1
- douglas 50x100 is 2,70/m1

dus dat is dan wel om het even eigenlijk

het is wel een idee om 22x100 vuren te pakken en daar dan bovenop een 18mm multiplex plaat als afwerking inderdaad voor de hardheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 13-05-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

checkdiz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:50:
[...]

zo te zien is het triplex .. een redelijke keuze ..

Niet erg handig met vocht/vloeistoffen(wasmiddelen) .. maar ja MDF is nog erger :)
ik zou zelf betonplex doen ..

Enige wat ik tegen dit soort bouw-werken heb is dat vaak het een ellende is als je waterpret krijgt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
vso schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:06:
[...]

zo te zien is het triplex .. een redelijke keuze ..

Niet erg handig met vocht/vloeistoffen(wasmiddelen) .. maar ja MDF is nog erger :)
ik zou zelf betonplex doen ..

Enige wat ik tegen dit soort bouw-werken heb is dat vaak het een ellende is als je waterpret krijgt ..
Waterpret valt over het algemeen wel mee met watersloten en lekbeveiligingen. Ik heb meer problemen met de machines er in en eruit te krijgen. Laatst een manchet moeten vervangen, in plaats dat dit gewoon via de voorkant kan, moest de hele boven en voorkant er af! Dan moet hij toch even van z'n plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

danielkraak schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Volgens mij is het juist goed om het niet te kitten. Dan kan het juist goed drogen en dan heb je weer minder last van vocht.
Is dat zo ? Krijg je dan niet juist ook vocht achter je glas? Tussen kozijn en gevel ken ik, daar heb ik het ook open gelaten. Maar dit is echt tussen de Glaslat en glass
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Als dat onbewerkt hout is wat ik zie zitten tussen je kozijn en die lat dan zou ik eens gaan beginnen met het schuren van je kozijn en goed in de grondverf zetten.

Dit rot in no-time weg als je hier niets mee doet. Daar gaat geen kit tegen helpen.
Dat ga ik ook zeker doen, alleen na het gronden ga ik het ook kitten en aflakken. Als voorbereiding daarop was ik benieuwd hoe jullie dat doen in dit geval. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 13-05-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EJonk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Waterpret valt over het algemeen wel mee met watersloten en lekbeveiligingen. Ik heb meer problemen met de machines er in en eruit te krijgen. Laatst een manchet moeten vervangen, in plaats dat dit gewoon via de voorkant kan, moest de hele boven en voorkant er af! Dan moet hij toch even van z'n plaats...
tja ook dat inderdaad .. praktisch is het niet echt .. het is niet alsof je het op een "zwaar" lade rails systeem kan zetten vermoed ik ..

meest praktische is 20 a 30 cm erboven ruimte houden .. dit kan je wel vullen met een plankje ofzo .. maar je hoeft dan niet alles te demonteren om de meuk te vervangen .. het is niet alsof ze nog jaren meegaan :(

O en waterslot lekbeveiligingen .. zie ik niet als een "groot' probleem maar die 5 tot 10 liter water wil je niet over de vloer hebben .. dus als het weg kan vloeien .. scheelt dat gewoon

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 13-05-2020 16:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
vso schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:24:
[...]

tja ook dat inderdaad .. praktisch is het niet echt .. het is niet alsof je het op een "zwaar" lade rails systeem kan zetten vermoed ik ..

meest praktische is 20 a 30 cm erboven ruimte houden .. dit kan je wel vullen met een plankje ofzo .. maar je hoeft dan niet alles te demonteren om de meuk te vervangen .. het is niet alsof ze nog jaren meegaan :(

O en waterslot lekbeveiligingen .. zie ik niet als een "groot' probleem maar die 5 tot 10 liter water wil je niet over de vloer hebben .. dus als het weg kan vloeien .. scheelt dat gewoon
Inderdaad. Don't get me wrong, ik vind het echt een prachtige ombouw, maar ik voel nu al plaatsvervangende pijn in knokkels en handen als deze wasmachine er ooit uit moet.

Ik heb mijn wasmachine en droger in een custom RVS lekbak staan met afvoer :D Maar die staat dan ook boven een keuken. #paranoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waypoint schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Is dat zo ? Krijg je dan niet juist ook vocht achter je glas? Tussen kozijn en gevel ken ik, daar heb ik het ook open gelaten. Maar dit is echt tussen de Glaslat en glass
[...]

Dat ga ik ook zeker doen, alleen na het gronden ga ik het ook kitten en aflakken. Als voorbereiding daarop was ik benieuwd hoe jullie dat doen in dit geval. :)
Dan schilderen en een randje kit in de naad eventueel. Natte vinger erlangs en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EJonk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Inderdaad. Don't get me wrong, ik vind het echt een prachtige ombouw, maar ik voel nu al plaatsvervangende pijn in knokkels en handen als deze wasmachine er ooit uit moet.

Ik heb mijn wasmachine en droger in een custom RVS lekbak staan met afvoer :D Maar die staat dan ook boven een keuken. #paranoid
mijn punt ook .. +10 zeg maar voor het idee ,

Maar !! .. als je rondom 10 a 20 cm bv "speel" ruimte inbouwt .. (boven en links of rechts) is het wel een win/win situatie . dat je de extra ruimte vult met een rek/la/plank om 99,99% van de tijd dingen in op te bergen is geen probleem... zolang je bij werkzaamheden maar ruimte kan maken :)

En de "lekbak" kan ook een facade aan de onderkant zijn (10cm hoog oid) vast gemaakt met magneten .. en een isolatierubber ofzo .. als je achterin een putje maakt en een lichte helling ernaar toe .. het hoeft niet 20 Liter continue tegen te houden zolang het maar de tijd krijgt om het riool in te vloeien .. ipv je wasruimte in.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 13-05-2020 16:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 00:57
zwahiel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

Dat de planken niet uitlijnen is niet zo'n ramp.
[Afbeelding]

Want dat heb ik verder weggewerkt.

Tussen de koelkast en wasmachine zitten twee apothekerskasten boven elkaar.
[Afbeelding]

Ik wilde t lijntje van die twee ook doortrekken. Dus heb ik maar een sierlijst gemaakt aan beide kanten. Dus t lijntje loopt ook door aan de rechterkant van de koelkast.

[Afbeelding]

Ben nu alles af aan t werken en schilderen. En heb ik van resthout iets rondom die CV gebouwd zodat die minder opvalt.
Even los van alle tips en verbeterpunten: ik vind het er strak uitzien. En laten we wel wezen, die ene dag in de 5 jaar dat je bij je wasdroger of wasmachine moet... Overige 1800+ dagen heb je een strakke afwerking van je bijkeuken.

Hoe heb je de kastdeuren zo strak afgewerkt? Is dat geschilderd? Of zit er een afwerking overheen? Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Laatst online: 21-05 21:11

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@zwahiel mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was aan multiplex materiaal? Ik wil hetzelfde doen met mijn kast, maar ik twijfel nog even aan welk bedrag ik moet denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

checkdiz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb multiplex gebruikt en voor de deurtjes heb ik een voorgegronde multiplex plaat gebruikt, scheelt weer een hoop schuren en t is meteen een stuk strakker.

Alles is 18 of 15 mm dik, de deurtjes zijn gemaakt met potscharnieren.
dreamscape schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:40:
Ik zou meteen dat expansievat even verplaatsen naar dat kastje bovenin. Dan steekt een kast om de CV nog wat minder ver uit naar voren en zit het allemaal wat minder in de doorgang naar je wasmachine.

Maar ik lees dat je al iets rondom die CV hebt gebouwd...
Nou ik wil juist kastruimte, als t aan mij lag hing dat expansievat tegen t plafond aan of in mijn kelder, maar helaas hangt ie daar. Hij moest destijds dicht bij de ketel omdat toendertijd de schuur niet verder verwarmd was ivm bevriezingsgevaar heb ik me laten vertellen.
Jannibal23 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Even los van alle tips en verbeterpunten: ik vind het er strak uitzien. En laten we wel wezen, die ene dag in de 5 jaar dat je bij je wasdroger of wasmachine moet... Overige 1800+ dagen heb je een strakke afwerking van je bijkeuken.

Hoe heb je de kastdeuren zo strak afgewerkt? Is dat geschilderd? Of zit er een afwerking overheen? Ziet er strak uit!
Bedankt! Die plankjes zitten ondeling nu wel op de juiste hoogte ;)

Ze zijn dus voorgegronde multiplex platen. Om he l eerlijk te zijn komen die van de gamma af. Ik heb 3 platen gebruikt omdat ik er eentje verzaagd had. Normaal haal ik al mijn hout bij Jongeneel maar die kon even niet zagen, dus dan maar de gamma.

Gisteren heb ik ze twee keer geschilderd (euhm nou ja de buurvrouw dan!) met Wyzonol verf gemengd met een blik verf van de Action om een ander kleurtje te krijgen. Die mengden wel goed. Het andere hout wat geen grond had heb ik primer op geschilderd. Waarna t vandaag ook verder bewerkt is.

Deze kast staat in mijn schuur kantoor en ik wilde daar ook opbergruimte hebben. We hebben hier best wel wat wasmiddelen en dergelijken. En daarvoor wilde ik een plekje hebben waarmee ik slim met de ruimte om zou gaan. En dat zijn die apothekerskasten.
Alsjemenou schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:45:
@zwahiel mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was aan multiplex materiaal? Ik wil hetzelfde doen met mijn kast, maar ik twijfel nog even aan welk bedrag ik moet denken.
Ik heb even kijken een plaat multiplex van 18mm 240*122 die was 66 euro. Nog eentje van 15mm die was geloof ik 55. En dan nog drie 18mm 122*62 voorgegronde platen van de gamma van 22,95 p/s (maar man wat scheelt dat!).
Die apothekerskasten heb ik op Amazon besteld bij een keukenfabrikant in Polen voor 54 euro p/s en ik heb er twee. Schroeven zijn n doosje Woodies en n doosje Spax denk dat die bij elkaar n 10'tje waren. Ik had nog twee losse balkjes die ik had liggen, dus dat zal 4 euro zijn geweest.

De handvaten heb 10 stuks voor 20,99 op Amazon, ik had nog een stel potscharnieren liggen, maar heb een setje bijbesteld (Häffele met softclose) voor 8 euro. Dan nog wat verf, een paar metalen hoekbeugels en schuurpapier en dat was t wel. Laten we zeggen dat dat ook n tientje was.
Kom je op 350,84 uit.

Als ik dat zo lees valt dat eigenlijk best wel mee om eerlijk te zijn :7

Daarbij moet ik wel melden ik geen achterkant heb en een zijkant mist ook omdat de kast tegen de muur aan gebouwd is en de muur is achter de gipsplaten 18mm underlayment tegen een houten frame wat weer tegen het metselwerk aan zit. Dat valt dus niet om ;)

[ Voor 55% gewijzigd door zwahiel op 13-05-2020 20:25 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Het is gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMwcZ8fhnKNMWT-GrlkW7_hv9gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQEkrWDzfulN2FeJ5ARB0yoB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Wat is jullie advies?
Ik zou de muur in de silolak zetten. Dan weet je ook zeker dat er geen vocht tussen de afwerking en de gevel komt.
Iets bevestigen is ook vrij permanent want je moet lijmen/schroeven EN de bovenkant waterdicht afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

M'n stukadoor raad aan om na het stucken er nog vlies (renovlies, glasvlies, glasweefselbehang vliesbehang, hoe je het ook wilt noemen) overheen te plakken.
Voor extra bescherming. Tegen krassen en scheuren.

Nou ben ik juist in de veronderstelling dat zo'n behang (heb het in mijn huidige woning) juist min of meer het alternatief is voor stucken.
Zou het echt beter beschermen? Scheuren hou je niet tegen denk ik.
Ik heb wel eens een beschadiging gehad aan dat behang, in mijn huidige woning. En opgevuld met wat muurvuller. Maar die structuur van het weefsel krijg je niet terug. Terwijl je kaal stuckwerk wel weer glad kan afmeren. En je hebt naadjes, die je van dichterbij ziet.
Iedereen die ik ken heeft ook gewoon direct er overheen gesaust, zonder vlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 12-07 11:47
@_ferry_ Ik ben het helemaal met jou eens. Gewoon direct sausen. Geen gezicht dat vezel behang. Glad stucwerk is inderdaad eenvoudig te repareren en bij te werken.

Eerst stuccen en daarna nog behangen, wat een kolder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

_ferry_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:37:
M'n stukadoor raad aan om na het stucken er nog vlies (renovlies, glasvlies, glasweefselbehang vliesbehang, hoe je het ook wilt noemen) overheen te plakken.

Nou ben ik juist in de veronderstelling dat zo'n behang (heb het in mijn huidige woning) juist min of meer het alternatief is voor stucken.
Ik heb wel eens een beschadiging gehad aan dat behang, in mijn huidige woning. En opgevuld met wat muurvuller. Maar die structuur van het weefsel krijg je niet terug. Terwijl je kaal stuckwerk wel weer glad kan afmeren. En je hebt naadjes, die je van dichterbij ziet.
Ja het beschermd ja. Maar daarmee is echt alles gezegd. Het is een flinke (dure) extra stap, die vooral handig is als je stucwerk niet op orde is. Dus met barsten of scheurtjes of zo.

Die naadjes zie je niet als je het echt goed erop plakt. Ik heb t wel eens gedaan, zag er mooi uit maar mij trok de structuur niet zo als ik eerlijk ben. En t werk. Dan kun je net zo goed goed behangen zeg maar ipv stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@_ferry_ in tegenstelling tot @Nivado en @zwahiel heb ik echt slechte ervaringen met het direct sausen van stucwerk. Ik zou er renovlies overheen doen. Dat is gewoon glad glasvezelbehang. Ik heb één ruimte waar ik over het stucwerk heb heen gesaust, en op de dag van vandaag spijt gehad. Butjes en krassen, hoewel het misschien helpt als je geen kinderen hebt. Naadloos aanbrengen is met renovlies eenvoudig te doen. Ook krijg je door werking van de muren bij enkel stucwerk soms scheurtjes, dit hoeft niet te betekenen dat het stucwerk slecht is. Huizen ademen.

Stucwerk overslaan is niet altijd een optie, omdat je misschien geen gladde ondergrond hebt om mee te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nivado schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:45:
@_ferry_ Ik ben het helemaal met jou eens. Gewoon direct sausen. Geen gezicht dat vezel behang. Glad stucwerk is inderdaad eenvoudig te repareren en bij te werken.

Eerst stuccen en daarna nog behangen, wat een kolder!
Renovlies is er ook gewoon zonder structuur, daar zie je echt niets van.
Onze muren met renovlies zijn net zo strak als een gestucte muur en een stuk minder gevoelig voor butsen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
_ferry_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:37:

Wat zei je tegen hem? Goed idee, dan hoef ik ook niet meer te stucen? >:) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Goof2000 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Probeer hier maar eens overheen te vliezen/behangen: Wikipedia: Spachtelputz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Goof2000 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Mwoah, renovlies is ook niet heilig wat dat betreft. Het haalt wel iets van oneffenheden eruit, maar echt lang niet alles....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 18:58
Atlas schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Renovlies is er ook gewoon zonder structuur, daar zie je echt niets van.
Onze muren met renovlies zijn net zo strak als een gestucte muur en een stuk minder gevoelig voor butsen :)
Ik sluit me hierbij aan :)
Afgelopen tijd hier ook glad renovlies in huis geplakt op de muren. Als je het goed doet, en dat blijkt ook wel een beetje een kunst, krijg je het vrijwel net zo strak. Naden voor het sauzen vullen met muurvuller en licht opschuren en het zijn gewoon hartstikke strakke wanden. Wordt inderdaad gezegd dat het sterker is en scheuren zal je er zeker minder snel in hebben dan bij normaal stucwerk.

Reparatie aan stucwerk is dan wel weer wat makkelijker en stucwerk is nog net iets strakker, mits goed gedaan.

Wat ik mis is of het een nieuw huis is? Bij nieuwe huizen wordt renovlies aangeraden ivm scheurvorming. Bij een bestaand huis werkt alles wat minder en zal je minder snel scheuren krijgen. Opzich is alleen stucwerk de makkelijkste en mooiste stap, maar dat renovlies niet strak kan is niet waar.

[ Voor 15% gewijzigd door Twijfels op 14-05-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:20:
[...]

Probeer hier maar eens overheen te vliezen/behangen: Wikipedia: Spachtelputz
Maar dat is al een sterkere laag die minder snel beschadigd als glad stucwerk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Anoniem: 37224 Wij hebben 2 jaar geleden een heel huis laten stuccen en niet gekozen voor vliesbehang erover om de door jou genoemde redenen.
Wij hebben jonge kinderen (en een lompe papa) en hadden hier flink spijt van. Binnen 1,5 jaar zaten er overal dutsen.

Inmiddels zijn we verhuisd naar een huis met vliesbehang over het stucwerk. Ik moet zeggen, ik ben echt heel pietje precies op veel dingen (veel zelf geklust), maar na die eerste ervaring zou ik dit altijd doen. De randjes van glasvliesbehang zie je amper als ze goed geplakt zijn (en al helemaal als je er daarna overheen saust) en de muur kan 10x zo veel hebben. Na een half jaar nog geen een beschadiging.

- Edit: al mijn vrienden zeiden: wauw wat is het hier mooi glad gestucced! En pas na attenderen (en wijzen) zagen ze de randjes.

My 2 cents.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 14-05-2020 09:31 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nu rent hier ook van alles rond, maar met een beetje gips, een plamuurmes en een restje verf ziet je stucwerk er in no time at all weer superstrak uit. Kost je hooguit een paar uur per jaar. Een bluts in renovlies is een stuk lastiger onzichtbaar te herstellen, en ik kan me een paar voorvalletjes herinneren waar renovlies geek kans had gemaakt. Bronzen sculpturen op sokkel die omgeduwd worden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Thanks voor de input. Wisselende meningen dus :P

Ik heb mementeel vlies er op, nieuwbouw woning, muren waren "behang klaar" en nadat we klaar waren was het allemaal best netjes. Paar plekjes waar net te weinig lijm zat, en je dus een rimpeltje hebt. Wel wat dagen zoet mee geweest.
Zag toen in de bouwmarkt wel dat je een hoop soorten had, van ziekenhuislook tot heel dik stug spul, maar dat van mij was echt een vlies, nog goed te zien op het kamertje waar ik maar 1x snel gesaust heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoGXbBihP4X7UDouY80Lz2MOUIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZrRWv707GYzo4jAGhBBKQA8.jpg?f=fotoalbum_large

Maar doordat het niet dik is zal het ook niet heel veel beschermen. En bijwerken ging dus ook niet heel erg mooi. Al is de schade ook minimaal, 1x een stoel die omviel. Verder alleen vlekken, die ik met de verfspuit en verdunde muurverf weer heb overgespoten. (Met een kwast/roller zie je de overgang)

Huis waarin gestuckt gaat worden is al oud (jaren 60), en nu met spachtelputz afgewerkt. Gaat er echt 60 jaar nieuwer uit zien als dat straks glad is denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

_ferry_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:51:
Thanks voor de input. Wisselende meningen dus :P

Ik heb mementeel vlies er op, nieuwbouw woning, muren waren "behang klaar" en nadat we klaar waren was het allemaal best netjes. Paar plekjes waar net te weinig lijm zat, en je dus een rimpeltje hebt. Wel wat dagen zoet mee geweest.
Zag toen in de bouwmarkt wel dat je een hoop soorten had, van ziekenhuislook tot heel dik stug spul, maar dat van mij was echt een vlies, nog goed te zien op het kamertje waar ik maar 1x snel gesaust heb:
[Afbeelding]

Maar doordat het niet dik is zal het ook niet heel veel beschermen. En bijwerken ging dus ook niet heel erg mooi. Al is de schade ook minimaal, 1x een stoel die omviel. Verder alleen vlekken, die ik met de verfspuit en verdunde muurverf weer heb overgespoten. (Met een kwast/roller zie je de overgang)

Huis waarin gestuckt gaat worden is al oud (jaren 60), en nu met spachtelputz afgewerkt. Gaat er echt 60 jaar nieuwer uit zien als dat straks glad is denk ik :)
Lekker die randjes over elkaar heen. :P Heb wel geleerd dat het echt een twee personen klus is. In je eentje is het echt niet te doen.

Ik had de laatste keer ook dat vlies. Heb dat super gladde spul nog niet gezien. Misschien als dat er net als stuc uit ziet dat ik t nog wel s wil overwegen in mijn volgende huis. Hier ook wel butsen soms maar relatief weinig gelukkig.

Pagina: 1 ... 4 ... 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/