[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
zwahiel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Lekker die randjes over elkaar heen. :P Heb wel geleerd dat het echt een twee personen klus is. In je eentje is het echt niet te doen.

Ik had de laatste keer ook dat vlies. Heb dat super gladde spul nog niet gezien. Misschien als dat er net als stuc uit ziet dat ik t nog wel s wil overwegen in mijn volgende huis. Hier ook wel butsen soms maar relatief weinig gelukkig.
Ik heb een close-up voor je gemaakt van onze muur met gladde renovlies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOBuG-yB6R9DfWrWVZ9Y0DH34dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7AvwLngUTHx3FEo6zoMpY2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je misschien kunt zien heb ik de naad ook op de foto gezet. De muur lijkt een beetje te glanzen, maar dat komt puur door de hoek van fotograferen en het lichtinval. Ook lijkt er structuur op te zitten, maar dat komt ook doordat ik zo dicht met de camera op de muur zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 14-05-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:11
zwahiel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:04:
[...]Nou ik wil juist kastruimte, als t aan mij lag hing dat expansievat tegen t plafond aan of in mijn kelder, maar helaas hangt ie daar. Hij moest destijds dicht bij de ketel omdat toendertijd de schuur niet verder verwarmd was ivm bevriezingsgevaar heb ik me laten vertellen.
Als de ruimte nu wel verwarmd is kan je hem toch alsnog naar het plafond verplaatsten? (of boven de wasdroger) klein klusje vergeleken met die kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Rrob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Als de ruimte nu wel verwarmd is kan je hem toch alsnog naar het plafond verplaatsten? (of boven de wasdroger) klein klusje vergeleken met die kast ;)
Ik wist niet eens dat dat mocht! Wel de overweging waard eigenlijk.
Een issue. Daar zit een voorzetwand voor met isolatie. Moet ik weer alles open gaan maken voor die ene leiding. En ik zocht juist kastruimte. Weet ook niet of hij past.

Kan ik dat ding niet naar de kelder verplaatsen? Daar hangt hij totaal niet in de weg namelijk.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:00:
[...]

[Afbeelding]

Zoals je misschien kunt zien heb ik de naad ook op de foto gezet. De muur lijkt een beetje te glanzen, maar dat komt puur door de hoek van fotograferen en het lichtinval. Ook lijkt er structuur op te zitten, maar dat komt ook doordat ik zo dicht met de camera op de muur zit.
Wij hebben dat spul ook overal. Niet op stucwerk, maar gewoon op de muur zelf. En idd, dat werkt net zo strak af als gewoon stucwerk.
Als je stucadoor aangeeft dat het nodig is omdat het strakker wordt, verstaat ie zijn vak niet. Als hij de boel goed ingipst en schuurt wordt het retestrak. Maar misschien is ie niet zo van het netjes afwerken zelf (of liever lui dan moe), dat kan :P

Overigens heb ik in de gang de fout gemaakt om vrij ruwe glasvlies te pakken ipv renovlies. Geen idee of ik daar nog een keer met renovlies overheen kan. ZOu eigenlijk wel moeten namelijk, is net geen pan zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
zwahiel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:20:
Kan ik dat ding niet naar de kelder verplaatsen? Daar hangt hij totaal niet in de weg namelijk.
Dat kan volgens mij best. In theorie heeft hij wat meer te verduren als hij lager hangt, maar dat zal met zo'n hoogteverschil niet echt een issue zijn. Aannemende dat je ketel/washok op de foto niet op vier hoog is. :)

Als je daar ergens een retourleiding hebt lopen, kun je hem daar prima op aansluiten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Wij hebben dat spul ook overal. Niet op stucwerk, maar gewoon op de muur zelf. En idd, dat werkt net zo strak af als gewoon stucwerk.
Als je stucadoor aangeeft dat het nodig is omdat het strakker wordt, verstaat ie zijn vak niet. Als hij de boel goed ingipst en schuurt wordt het retestrak. Maar misschien is ie niet zo van het netjes afwerken zelf (of liever lui dan moe), dat kan :P

Overigens heb ik in de gang de fout gemaakt om vrij ruwe glasvlies te pakken ipv renovlies. Geen idee of ik daar nog een keer met renovlies overheen kan. ZOu eigenlijk wel moeten namelijk, is net geen pan zo.
Zoals ik al eerder aangaf had ik helaas niet de keuze om stucwerk over te slaan. Ik had geen gladde gipswanden om mee te beginnen, maar overal spachtelputz. Dat vond ik toch wat minder mooi dan gladde wanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 14-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

dreamscape schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Dat kan volgens mij best. In theorie heeft hij wat meer te verduren als hij lager hangt, maar dat zal met zo'n hoogteverschil niet echt een issue zijn. Aannemende dat je ketel/washok op de foto niet op vier hoog is. :)

Als je daar ergens een retourleiding hebt lopen, kun je hem daar prima op aansluiten.
We hebben gelijkvloers, die schuur ligt een meter of 5 van het huis af, daarin hangt de ketel. De leidingen gaan onder de grond (zo'n 30cm) semi geïsoleerd ;( richting de kelder. Die heeft buiten een trap, oorspronkelijk was het denk t ik de kolenkelder. Vanuit daar gaan ze in de kelder naar twee radiatoren en vanuit daar naar boven maar 3,5m hoog, boven het plafond, om dan weer naar andere radiatoren te gaan naar beneden.

De retourleidingen lopen daar gewoon in die kelder. Enige probleem is dat ik dan t water daar weer ff af moet zien te lozen.

Dat vat daar zou eigenlijk best wel slim zijn om eerlijk te zijn.waf heeft dat ding trouwens meer te verduren daar? Deze is vervangen in 2014 samen met de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RalNnLh7QxpZk9oelM-C9QgkJZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4N9Ad6FT8DLlfBfhZ7c6olT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had deze eigenlijk best wel lelijke ombouw gefabriceerd van afval hout. Daar steekt dat expansievat akelig lelijk bij uit ja.

De bestuureenheid van de ketel heb ik los gehaald en die staat rechtop in dat kasten die open kan met potscharnieren. Het kastje sluit niet volledig aan omdat de ketel onderaan niet helemaal recht is. Dus daar komt vandaag een uitzetband tussen om het n beetje dicht te krijgen.

Ik wilde de kraan eigenlijk keurig met een kraangat door het hout doen maar werkelijk nergens was een verlengstukje te krijgen. Wanneer ik dat heb draai ik dat erin, het stukje hout wat eruit gezaagd is heb ik nog gat daarin, paar stukjes hout erachter, bruislijm, beetje opvullen en schilderen dan zie je er niks meer van dan. Dit is maar tijdelijk zo die kraan dus.

Achteraf had ik die voorzetwand gewoon door moeten trekken dan was t super netjes geweest nu. Maar ja, achteraf is mooi wonen. Waar die ketel hangt is het enige stukje muur in die ruimte die niet geïsoleerd is omdat die ketel er al hing.

[ Voor 4% gewijzigd door zwahiel op 14-05-2020 10:42 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:11
zwahiel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Ik wist niet eens dat dat mocht! Wel de overweging waard eigenlijk.
Een issue. Daar zit een voorzetwand voor met isolatie. Moet ik weer alles open gaan maken voor die ene leiding. En ik zocht juist kastruimte. Weet ook niet of hij past.

in de kelder zou ik er wel een afsluiter tussen zetten, dan loopt niet je hele CV leeg als je je expansievat moet vervangen (die dingen gaan ca 10 jaar mee). (afsluiter wel in de open stand vast maken en een een briefje erbij dat die altijd open moet blijven staan)

edit> in de kelder (lager) is de druk vanwege de zwaartekracht theoretisch iets hoger maar dat lijkt mij gelijkvloers echt te verwaarlozen.

en als het expansievat weg is zou ik een kast bouwen over de volledige breedte van het stukje muur zonder voorzet en dan ivm de deur zo (on)diep dat de ketel net past, evt met een schuine zijkant bij de deur.
Dan zou je zelfs een groot deel van die muur alsnog kunnen isoleren, gewoon steenwol er tegen aan en een stukje board ervoor als achterwand van de kast!

[ Voor 25% gewijzigd door Rrob op 14-05-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Vraagje, we willen hier op de zolder een wandje plaatsen om een afgesloten werkplek te maken. Gewoon simpel gipsplaat wandje en even verven. Niks bijzonders en hoeft niks aan vast gemaakt te worden.

Nu zitten we echter met de vraag, er zit een stuk multiplex op de staanders(stijlen?) en spantbenen aan weerszijden van het dak, zie foto. Die multiplex stukken, zouden die constructief zijn? Of zijn ze er af te halen, evt. wat lange schroeven door de staander het spantbeen in en dan gips eroverheen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QN51myh.jpg

Tweede optie, maar dat doen we liever niet want kost extra geld en stevigheid is niet nodig, is om de wand van OSB + gips te maken. Dan geeft de OSB de stevigheid van dat multiplex plaatje wel weer lijkt mij. Vraag is dus wat de goedkoopste optie is zonder dat we problemen gaan krijgen? :9

Ikzelf denk dat het niet zo'n probleem moet worden als we het verwijderen en er lange schroeven bij in zetten, maar wil het liever zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 14:53
Rare oplossing zo op het eerste gezicht. Staat die staander verder los? Lijkt erop alsof het mutliplex bedoeld is om het ding op die plaats onder het spant te houden. Er lijkt ook een schroef door de staander heen gedraaid te zijn? Maar dat is een beetje iel, had dan eerder een goede houtdraadbout gebruikt.

Is een oplossing met lichtgewicht profiel + gipsplaten geen idee? Zonder multiplex dus, alleen wat isolatie aan de binnenkant? Die kun je dan tegen je staander aanschroeven en dan hoeven die platen er überhaupt niet af. Als het toch geen solide wandje hoeft te zijn. Zoiets: https://www.gamma.nl/klus...aten-scheidingswand-maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:42:
Vraagje, we willen hier op de zolder een wandje plaatsen om een afgesloten werkplek te maken. Gewoon simpel gipsplaat wandje en even verven. Niks bijzonders en hoeft niks aan vast gemaakt te worden.

Nu zitten we echter met de vraag, er zit een stuk multiplex op de staanders(naam?) en spantbenen aan weerszijden van het dak, zie foto. Die multiplex stukken, zouden die constructief zijn? Of zijn ze er af te halen, evt. wat lange schroeven door de staander het spantbeen in en dan gips eroverheen?

[Afbeelding]

Tweede optie, maar dat doen we liever niet want kost extra geld en stevigheid is niet nodig, is om de wand van OSB + gips te maken. Dan geeft de OSB de stevigheid van dat multiplex plaatje wel weer lijkt mij. Vraag is dus wat de goedkoopste optie is zonder dat we problemen gaan krijgen? :9

Ikzelf denk dat het niet zo'n probleem moet worden als we het verwijderen en er lange schroeven bij in zetten, maar wil het liever zeker weten.
Ik ben geen constructeur, maar bij ons zijn de standzonen (volgens mij heten ze zo, of "kreupele stijl") direct in de spantbenen geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
jsiegmund schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:51:
Rare oplossing zo op het eerste gezicht. Staat die staander verder los? Lijkt erop alsof het mutliplex bedoeld is om het ding op die plaats onder het spant te houden. Er lijkt ook een schroef door de staander heen gedraaid te zijn? Maar dat is een beetje iel, had dan eerder een goede houtdraadbout gebruikt.

Is een oplossing met lichtgewicht profiel + gipsplaten geen idee? Zonder multiplex dus, alleen wat isolatie aan de binnenkant? Die kun je dan tegen je staander aanschroeven en dan hoeven die platen er überhaupt niet af. Als het toch geen solide wandje hoeft te zijn. Zoiets: https://www.gamma.nl/klus...aten-scheidingswand-maken
Ja ik vind het ook bijzonder, ook als ik google kan ik nul resultaten vinden die het op deze wijze doen 8)7

Er ligt ook een balk op de grond, vanaf de punt van het dak een ruime meter naar het midden toe, daar rust de staander op. Er zitten spijkers doorheen nu.

We willen 44x69 balken gebruiken i.p.v. metal studs, er moet dus nog wat extra houtwerk geplaatst worden om überhaupt de wand helemaal te maken, geeft natuurlijk ook een stukje stevigheid.
//edit: zie dat je het anders bedoelt. Als we nu 44x69 balken gebruiken en de plaat weg halen is het één mooi vlak geheel De standzonen zitten dus binnenin de gipsplaten straks. Als die plaat blijft zitten (beide kanten van de standzonen) zitten we hoe dan ook met extra dikte. Als het echt constructief is haal ik het er dus liever af en plaats er OSB tegenaan, dan hebben we in ieder geval nog wat eraan.

@Alsjemenou Standzonen zou inderdaad de juiste benaming kunnen zijn.
Zou je mij eens een foto kunnen sturen (mag via PB)? Heb ik een idee of het inderdaad gelijk is aan onze situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Twijfels op 14-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:03
Als je nu je metal stucs nu precies onder de balken klemt, dan kan je een mooie wand maken met de balken nog in het zicht. Dat heb ik hier ook gedaan. Dat ziet er erg tof uit, maar je moet er wel van houden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Ja ik vind het ook bijzonder, ook als ik google kan ik nul resultaten vinden die het op deze wijze doen 8)7

Er ligt ook een balk op de grond, vanaf de punt van het dak een ruime meter naar het midden toe, daar rust de staander op. Er zitten spijkers doorheen nu.

We willen 44x69 balken gebruiken i.p.v. metal studs, er moet dus nog wat extra houtwerk geplaatst worden om überhaupt de wand helemaal te maken, geeft natuurlijk ook een stukje stevigheid.
//edit: zie dat je het anders bedoelt. Als we nu 44x69 balken gebruiken en de plaat weg halen is het één mooi vlak geheel De standzonen zitten dus binnenin de gipsplaten straks. Als die plaat blijft zitten (beide kanten van de standzonen) zitten we hoe dan ook met extra dikte. Als het echt constructief is haal ik het er dus liever af en plaats er OSB tegenaan, dan hebben we in ieder geval nog wat eraan.

@Alsjemenou Standzonen zou inderdaad de juiste benaming kunnen zijn.
Zou je mij eens een foto kunnen sturen (mag via PB)? Heb ik een idee of het inderdaad gelijk is aan onze situatie.
Wel even belangrijk om te noemen is de inkeping gemaakt in de spantbenen, zodat hij daar ook op rust behalve met puur schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbr619vHcH9jyDdTiZ26If9pZdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nl2yKM73eIo1K08qVXvDUCte.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 14-05-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
CurlyMo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:58:
Als je nu je metal stucs nu precies onder de balken klemt, dan kan je een mooie wand maken met de balken nog in het zicht. Dat heb ik hier ook gedaan. Dat ziet er erg tof uit, maar je moet er wel van houden.
Is een optie, ware het niet dat een deel van het idee juist is om dit weg te werken. We vinden het niet mooi, het zijn ook geen prachtige authentieke eiken balken ofzo :9
Ah daar zit een kleine houtverbinding in, zodat die standzonen niet naar het midden van je dak kunnen komen als het ware. Toch net iets anders dan hier..

Zou natuurlijk ook een 44x69 er direct naast kunnen zetten en zelf ook zo'n kleine inkeping maken om het op te sluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door Twijfels op 14-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Wel even belangrijk om te noemen is de inkeping gemaakt in de spantbenen, zodat hij daar ook op rust behalve met puur schroeven.

[Afbeelding]
Dan zullen die platen er bij @Twijfels op zitten tegen het schuiven aangezien hij de inkeping mist denk ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
FirePuma142 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Dan zullen die platen er bij @Twijfels op zitten tegen het schuiven aangezien hij de inkeping mist denk ik.
Lijkt er inderdaad sterk op. Maar dan blijft de vraag: is dit constructief en is het een probleem om weg te halen, daarvoor in de plaats kan ik er wel lange houtdraadbouten of iets dergelijks in zetten.
//edit: twee tellerkopschroeven van 8mm die voor 2/3e het spantbeen in gaan houden natuurlijk erg veel op zijn plaats

Als het constructief is ben ik er wel van overtuigd dat een OSB plaat het schuiven tegengaat, maar dat willen we liever niet vanwege extra geld + dikte.

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 14-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-07 11:52
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Ben wel benieuwd; is dat bij jullie dan direct op het beton geplakt (nieuwbouw?)? En hebben jullie nog een voorbewerking gedaan voordat het renovlies erop ging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Lijkt er inderdaad sterk op. Maar dan blijft de vraag: is dit constructief en is het een probleem om weg te halen, daarvoor in de plaats kan ik er wel lange houtdraadbouten of iets dergelijks in zetten.
//edit: twee tellerkopschroeven van 8mm die voor 2/3e het spantbeen in gaan houden natuurlijk erg veel op zijn plaats

Als het constructief is ben ik er wel van overtuigd dat een OSB plaat het schuiven tegengaat, maar dat willen we liever niet vanwege extra geld + dikte.
Als het een huur huis is .. zou ik het laten zitten en de multiplex plaat bv in de muur verwerken (weerzijde gips), bij een koophuis, maak die hoek gewoon van multiplex (nettere) oplossing .. en werk vanaf daar met gips de kamer in ..

Wil je tijdelijk is inderdaad gips + hout de goedkoopste oplossing.

Het is een kleine moeite, en wel wat duurder maar als je voorkomt dat de (nieuwe)delen direct contact maken met de vloer & hout werk, door bv wat rubber te gebruiken .. kan je geluid van beide kanten v.d wand dempen.. ook door de wand vullen met isolatie .. zeker als het een afgesloten ruimte is kan de isolatie voordeel bieden met hete zomer/koude winter .. (je koelt/verwarmt makkelijker) ...

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Je zou het kunnen vervangen met een spijkerplaat (beide zijden), deze frees je vervolgens in de gipsplaat voor vlakke montage.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan op 14-05-2020 11:26 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
vso schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Als het een huur huis is .. zou ik het laten zitten en de multiplex plaat bv in de muur verwerken (weerzijde gips), bij een koophuis, maak die hoek gewoon van multiplex (nettere) oplossing .. en werk vanaf daar met gips de kamer in ..

Wil je tijdelijk is inderdaad gips + hout de goedkoopste oplossing.

Het is een kleine moeite, en wel wat duurder maar als je voorkomt dat de (nieuwe)delen direct contact maken met de vloer & hout werk, door bv wat rubber te gebruiken .. kan je geluid van beide kanten v.d wand dempen.. ook door de wand vullen met isolatie .. zeker als het een afgesloten ruimte is kan de isolatie voordeel bieden met hete zomer/koude winter .. (je koelt/verwarmt makkelijker) ...
Is een koophuis. Met het oog op naisoleren en aanpakken van de hele zolder over een paar jaar willen we wil tot in de hoek gips plaatsen, dus de hoek alleen van multiplex is niet echt een geschikte optie imo.
Isoleren etc wordt sowieso gedaan vanwege geluid. Wat rubber er tussen is een goed idee.
Arjan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:24:
Je zou het kunnen vervangen met een spijkerplaat, deze frees je vervolgens in de gipsplaat voor vlakke montage.
Zeer goede optie, nog helemaal niet over nagedacht, denk dat het ook de veiligste optie is als we het weg willen halen, thanks!

[ Voor 13% gewijzigd door Twijfels op 14-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:26:
Is een koophuis. Met het oog op naisoleren en aanpakken van de hele zolder over een paar jaar willen we wil tot in de hoek gips plaatsen, dus de hoek alleen van multiplex is niet echt een geschikte optie imo.
Isoleren etc wordt sowieso gedaan vanwege geluid. Wat rubber er tussen is een goed idee.
Vandaar de vraag ..

Beste is nu de zolder isoleren .. het scheelde me 200 kuub gas (makkelijk) en maakt het stukken aangenamer wachten ermee verlies je meer geld ..en het wandje nu maken maakt het je "lastiger" hoe meer open ruimte hoe prettiger het is met "naisoleren" werkzaamheden.

Met afwerken pak je gewoon het wandje maken mee (tijdens je isolatie werkzaamheden kan je alvast voorbereiding(en) treffen om bv nog praktischer met de ruimte om te gaan. (wandje bv 10cm naar voren/achteren te kunnen plaatsen)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 14-05-2020 11:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
vso schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Vandaar de vraag ..

Beste is nu de zolder isoleren .. het scheelde me 200 kuub gas (makkelijk) en maakt het stukken aangenamer wachten ermee verlies je meer geld ..en het wandje nu maken maakt het je "lastiger" hoe meer open ruimte hoe prettiger het is met "naisoleren" werkzaamheden.

Met afwerken pak je gewoon het wandje maken mee (tijdens je isolatie werkzaamheden kan je alvast voorbereiding(en) treffen om bv nog praktischer met de ruimte om te gaan. (wandje bv 10cm naar voren/achteren te kunnen plaatsen)
Volkomen mee eens, maar helaas ben ik niet degene die die beslissing moet maken. Had liever ook gezien dat isoleren (hele zolder dus maar) nu direct zou gebeuren maar dat is even geen optie. Tussenwandje plaatsen kost amper wat in vergelijking met volledige zolder isoleren + afwerken.

Valt mee voor later, naisoleren etc is prima te doen ook als het wandje staat. Het wandje komt hoe dan ook niet ergens anders vanwege de spantbenen en het feit dat 10cm naast het spantbeen ook de trap al begint. Ruimte kleiner is hoe dan ook niet wenselijk en groter is geen optie vanwege die trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:51:
Volkomen mee eens, maar helaas ben ik niet degene die die beslissing moet maken. Had liever ook gezien dat isoleren (hele zolder dus maar) nu direct zou gebeuren maar dat is even geen optie. Tussenwandje plaatsen kost amper wat in vergelijking met volledige zolder isoleren + afwerken.

Valt mee voor later, naisoleren etc is prima te doen ook als het wandje staat. Het wandje komt hoe dan ook niet ergens anders vanwege de spantbenen en het feit dat 10cm naast het spantbeen ook de trap al begint. Ruimte kleiner is hoe dan ook niet wenselijk en groter is geen optie vanwege die trap.
Tja .. 100,- kuub gas is ongeveer 75,- tot 100,- ligt een beetje aan de belasting .. en ik bespaar makkelijk 200 tot 300 kuub .. :)
Als ik voor een standaard zolder reken (45m2 dak oppervlakte) heb ik 700,- uit gegeven .. (toevallig voor vrienden uitgerekend
Als je beetje aanbiedingen let win je alleen al op de korting(en), en de lagere kosten in bv elektrisch bijverwarmen / ventilators voor koelen .. en een aangenamere ruimte .

Tja je hoeft geen rekenwonder te zijn .. hoe snel je het terug verdient :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:00:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet het er bij mij in de rest van de kamers (waar ik 2x geverfd heb) ook min of meer uit. Naadjes vallen amper op, de structuur is ook nihil.
@Maassluis
Bij mij was het een muur die uit de bouw "behangklaar" was opgeleverd. Zowel beton als gipsblokken voor de binnenmuren, die dus waren afgesmeerd met een laagje.
Dan moet je er effe met een schuurmachine of blok overheen om de laatste ribbeltjes of steentjes weg te halen, wat putjes opvullen, en daarna in de voorstrijk. En daarna kon het vlies er tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Maassluis als je uit die woonplaats komt zijn er huizen waar je uitdagingen hebt .. er heeft een tijd een beton bedrijf gestaan die betonplaten opleverde voor huizen .. omdat het om Blauwbeton gaat + veel olie in de mallen is gebruikt (om beton los te krijgen) .. kan je je plezier op ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:02

Nu zitten we echter met de vraag, er zit een stuk multiplex op de staanders(stijlen?) en spantbenen aan weerszijden van het dak, zie foto. Die multiplex stukken, zouden die constructief zijn? Of zijn ze er af te halen, evt. wat lange schroeven door de staander het spantbeen in en dan gips eroverheen?

[Afbeelding]

Aan het aantal schroeven te zien is deze WEL constructief.
Als je ze weghaalt moet je daar wel iets vervangends voor in de plaats zetten.
Zou zelf gewoon een wandje maken die even dik is als die platen en het spant samen.
En er dan overheen met gips.
Die 18mm per kamer ga je echt niet missen.

Zie mijn spant met ook plaatmateriaal verbindingstukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opz0c7kioV9i7OlEBReyrBPQ1CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpNAlnamq9OgG4wbToHkMtcR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOVPwxM2MGNtIKnwXzWSaNGSdxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDxrRgnMvjF10b9kgIsKGnOT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYxW8_YLq4Y8_hVwcLaS-4YubHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p4zFzRFNts1P54IE9auJQ4b.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30
Begin dit jaar is bij mij de schoorsteenveger geweest, die gaf aan dat ik dit jaar even moest laten kijken naar mijn nokvorsten, om lekkage te voorkomen.
Ik zie dat mijn vorsten er net iets anders uitzien dan die van de buren. De andere woningen in het blok zijn van de woningbouw.
Nu twijfel ik of ik de vorsten moet vervangen, of alleen Flexim aan moet laten brengen.
Via een dakdekker in de buurt heb ik gevraagd wat beiden kost.
Vorsten vervangen + Flexim eronder zou rond de €1200,00 kosten.
Onder de huidige vorsten Flexim aanbrengen 4uur met 2 man à €45,00 p.u. ex. = €435,00.

De eerste foto zijn mijn nokvorsten, de 2e die van de buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOft7BaJ9AKeqy5o9vo1_TCDP4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdfJT1Oe695kJ3ESrh2CPerE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTrAohnwnphCSqYRUovqewmx0Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYZN3jSGHUdKcBBBeFQuzcom.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk probeer ik wat geld te sparen om de badkamer te doen, maarja met lekkage ben je uiteindelijk verder van huis.
Ook zie ik wel dat 1 vorst al kapot is.. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jordeeeh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:21:

Vorsten vervangen + Flexim eronder zou rond de €1200,00 kosten.
Onder de huidige vorsten Flexim aanbrengen 4uur met 2 man à €45,00 p.u. ex. = €435,00.

Eigenlijk probeer ik wat geld te sparen om de badkamer te doen, maarja met lekkage ben je uiteindelijk verder van huis.
Ook zie ik wel dat 1 vorst al kapot is.. Wat zouden jullie doen?
wat een geld.
Weet niet hoe hoog het is en hoe schuin.
Maar is het iets wat je zelf aan zou durven?
Die stukke zou ik sowieso vervangen, de rest is mogelijk nog goed.
zijn die vorsten zo duur ?
een halve dag werk voor hun is een hele dag voor jou (of een weekend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Aan het aantal schroeven te zien is deze WEL constructief.
Als je ze weghaalt moet je daar wel iets vervangends voor in de plaats zetten.
Zou zelf gewoon een wandje maken die even dik is als die platen en het spant samen.
En er dan overheen met gips.
Die 18mm per kamer ga je echt niet missen.

Zie mijn spant
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In jouw situatie staat er wel meer kracht op lijkt mij. Denk dat we er hier allemaal inderdaad overuit zijn dat ik in ieder geval iets ermee moet doen als de plaat weg gaat. Maar is de geopperde spijkerplaat niet zelfs een betere vervanging dan? De grootste spijkerplaten (150x300) kan ik hier wel goed kwijt. Plaatje nu is 170mm breed, wel hoger.
Deze link stelt dat een stalen spijkerplaat sterker is dan een triplex spijkerplaat, wat ik me ook voor kan stellen. Als ik dan een lompe 150x300 plaat neem moet dat toch meer dan stevig genoeg zijn? Is wat afwerking betreft makkelijk en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 20:40
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:26:
[...]

wat een geld.
Zo te zien liggen ze in specie (was bij ons ook), dus ben benieuwd of je ze er goed af krijgt en of optie twee sowieso mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

ik zou de rest gewoon opdikken, desnoods met een paar stroken MDF, dat kost geen drol.

Daarna heb je een hele vlakke poot waar je mee aan de gang kan.

Constructief (met mijn leken-kennis) ben ik niet zo heel erg onder de indruk van dat stukkie multiplex, die 2 dikke schroeven in de kopse kant, door die verticale, staander doen het meeste werk, IMHO.

Maar bij twijfel dus niet inhalen en lekker laten zitten en opdikken is het devies. d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
Twijfels schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:30:
[...]

In jouw situatie staat er wel meer kracht op lijkt mij. Denk dat we er hier allemaal inderdaad overuit zijn dat ik in ieder geval iets ermee moet doen als de plaat weg gaat. Maar is de geopperde spijkerplaat niet zelfs een betere vervanging dan? De grootste spijkerplaten (150x300) kan ik hier wel goed kwijt. Plaatje nu is 170mm breed, wel hoger.
Deze link stelt dat een stalen spijkerplaat sterker is dan een triplex spijkerplaat, wat ik me ook voor kan stellen. Als ik dan een lompe 150x300 plaat neem moet dat toch meer dan stevig genoeg zijn? Is wat afwerking betreft makkelijk en goedkoper.
Het is meer dat je er bewust van bent dat het constructief is en je er dus niet bent met weghalen en 2 parkers in het hout draaien. :+

Spijkerplaat of multiplex moet prima toepasbaar zijn.

Het voor gips framen van die hoek is ook rotwerk, Kun je misschien beter beide zijden 15mm multiplex ertegen aan schroeven dat het dicht is en dan afgipsen. Heb je 2 vliegen in een klap.
Tussenwandje in houtskelet (mijn voorkeur) of metalstud, daaroverheen 10mm osb en dan kun je je gips overal schroeven zonder op te letten. Ook plankje ophangen kan dan zonder pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Het is meer dat je er bewust van bent dat het constructief is en je er dus niet bent met weghalen en 2 parkers in het hout draaien. :+

Spijkerplaat of multiplex moet prima toepasbaar zijn.

Het voor gips framen van die hoek is ook rotwerk, Kun je misschien beter beide zijden 15mm multiplex ertegen aan schroeven dat het dicht is en dan afgipsen. Heb je 2 vliegen in een klap.
Tussenwandje in houtskelet (mijn voorkeur) of metalstud, daaroverheen 10mm osb en dan kun je je gips overal schroeven zonder op te letten. Ook plankje ophangen kan dan zonder pluggen.
Yes is me duidelijk nu ;)
Weet ik in ieder geval genoeg, nu alleen nog even kijken of we dus inderdaad her en der (of alles) opdikken met OSB / multiplex of de goedkoopste oplossing pakken. Moet hoe dan ook lukken zo. Bedankt allen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 11:18

Crazy-

Best life ever

Wellicht een zeer interessante website om een zaaglijst op te zetten op basis van volle platen - berekend gelijk wat je nodig hebt

https://www.cutlistoptimizer.com/

@Notna handig voor de start post!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:36
Jup, leuke om mee bij de Hornbach aan te komen. Meneer zag water branden (blijkbaar gewend aan kladjes welke een minuut van te voren gemaakt worden). En bleef ook volhouden dat het niet zou passen uit de plaat hout die ik had gepakt... haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Crazy- schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:23:
Wellicht een zeer interessante website om een zaaglijst op te zetten op basis van volle platen - berekend gelijk wat je nodig hebt

Zeker weten! Toegevoegd :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:37

Qon

Even snel vraagje, hopelijk zijn er mensen die dit weten, het gaat over het schilderen van onze buitenmuur in de tuin;

Ik ben bezig met onze bakstenen schutting in de achtertuin klaar te maken om te schilderen. Gisteren met de hoge drukspuit alle aanslag die onder de klimop uit is gekomen eraf gespoten (klimop is twee jaar geleden al verwijderd, dus alle resten waren droog). Daarna alle losgekomen stukje voeg eruit gehaald en de voegen gerepareerd.

Nu heb ik deze producten gekocht:
Voegen reparatie: https://knauf.be/nl/produit/metselspecie
Voorstrijkmiddel: https://www.decoverf.nl/decoverf-voorstrijk-1l
Buitenmuur verf: https://www.decoverf.nl/muur/decoverf-muurverf

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, hoelang moet ik wachten voordat ik de voorstrijk over de 'gerepareerde' voegen kan zetten? En wat is het gevaar als ik dit te vroeg doen? Hierover kan ik niks vinden op de verpakking, maar in elke tutorial over 'buitenmuur schilderen' doen ze het gewoon direct nadat ze gevoegd hebben...

Nog een vraag, hoelang moet ik wachten voordat ik de buitenmuur verf over de voorstrijk kan zetten? Op de verpakking staat na 4 uur al, maar was benieuwd naar de ervaringen van mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:26:
[...]

wat een geld.
Vond het eigenlijk ook vrij veel geld ja :{
Het zelf durven.. Het is een standaard jaren 60 woningbouw huis. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG1ijRllxa3aadTj9OeoRuPUxnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izr3tkxat3FdQm3mEYqlD9oC.png?f=fotoalbum_large

Dat zou uiteindelijk vast wel goed komen.
Maar het moet uiteindelijk wel goed zijn natuurlijk..
hammy87 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Zo te zien liggen ze in specie (was bij ons ook), dus ben benieuwd of je ze er goed af krijgt en of optie twee sowieso mogelijk is.
Klopt.
Moet dat eerst verwijderd worden voor de Flexim wordt aangebracht?

[ Voor 14% gewijzigd door jordeeeh op 14-05-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:48

PROTIP!

Gaat naar favorieten. Danku _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

Deze tool is een levensredder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bonzz.netninja stelt een vraag over raamfolie, antwoord deel ik liever hier ..

De locatie waar het raamfolie zit bij mij zit (zolder) kijken we er niet 24x7 door 3 uur per week gemiddeld is "veel" en dat voornamelijk wasmachine vullen (licht) ..
Ik ben tevreden over de prijs/prestatie tot nu toe (vraag me na de zomer) .. maar het plakken AARG .. als ik 100,- per raam of 150,- zou moeten betalen .. zou ik het er wel voor over hebben. zeker bij zicht ramen. (slaapkamer/woonkamer)

Ik had buiten (exterieur) variant 75-ext .. (de duurste) 36,- per m2 geplakt

ik geef je nog wat extra tips/advies hier beneden (of je moet het elke dag doen ;) )
ik vind het tot nu toe het geld meer dan waard (het moet nog zomer worden) .. dus hmmm ... korrels zout mag je zeker nog wel eroverheen goeien over prijs vs prestatie .. mocht je twijfelen..

Spul kreukelt snel dus beschadigde verpakking --> goed foto's maken vooraf .. en contact opnemen voordat je open maakt ..

Je doet jezelf een enorm lol met scherpe mesjes, watersproeiers en een enorm schoon raam (en omlijsting) . en VEEL TIJD .. en genoeg overlengte en 2 tot 3 of 4 man is echt wel nuttig.

Rolletje (duc)tape (om hem eerst recht boven het raam te hangen) .. kijk ook wat filmpjes als je over folie plakken (het lijkt simpel) maar een luchtbelletje zie je van binnenuit

Doe het dus ook niet met volle zon, beetje bewolkt weer is wel prettig .. zodat als iemand binnen staat ook kan aanwijzen waar een luchtbel zit ..

Als je overlengte hebt of meerdere ramen kies een een locatie om te beginnen met een klein oppervlak hoe je met water/en lucht eruit wrijven zelf doet .. beetje feeling ervoorkrijgen is zeker wel nuttig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

jordeeeh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Vond het eigenlijk ook vrij veel geld ja :{
Het zelf durven.. Het is een standaard jaren 60 woningbouw huis. Zoiets:
[Afbeelding]

Dat zou uiteindelijk vast wel goed komen.
Maar het moet uiteindelijk wel goed zijn natuurlijk..

[...]

Klopt.
Moet dat eerst verwijderd worden voor de Flexim wordt aangebracht?
Lekt het nu dan? Ik bedoel je kunt er ook eentje vervangen. Zeker als er specie onder zit, ligt er een beetje aan tot waar de specie zit maar als t niet lekt dat gewoon die ene vervangen. Een dak gaat niet maar 60 jaar mee hè. Zeker als ik zo zie dat t lijkt alsof je kleipannen hebt. Die gaan een eeuwigheid mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
En de eerste primer laag zit erop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMwcZ8fhnKNMWT-GrlkW7_hv9gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQEkrWDzfulN2FeJ5ARB0yoB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXIA0I96pVBXB7LTCN4RbIoYW6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I7HA15m4ze17K9jZbAusYyV1.jpg?f=user_large

Inclusief paal + garage boeibord :) voordeur moet nog, en uiteraard ook nog de kozijnen opnieuw met RAL 9010.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24
Was even benieuwd naar jullie mening maar snap ook als het niet te beantwoorden, ik houd niemand verantwoordelijk :+

Ik wil graag in de keuken wandplanken ophangen maar ik twijfel of ik veilig kan boren. Heb een goedkope leidingzoeker van Bosch maar die geeft overal een geel lampje aan of rood en ik geloof niet dat het hele gebied onveilig is. Kan ook zijn dat er door diverse apparatuur in de keuken vals alarm wordt veroorzaakt of door de bewapening van beton?

Het huis is in 2006 gebouwd en ik neem dat er afspraken zijn hoe de bekabeling moet lopen en vroeg mij af of jullie daar misschien bekend mee zijn? Want dat kan ik niet zo makkelijk vinden. Weet alleen dat je niet boven een stopcontact moet boren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r90au5n8kXgRg8uijKhsHoVs-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GJ6P5Yt25IeSxuQpGoc1ulgr.png?f=user_large

Gaat om de witte vlakken links en rechts van de afzuigkap. Aan elke kant wil een plank van 75cm. Links is er een stopcontact en rechts zit er eentje. Die draaiknop is voor de mechanische ventilatie. Leidingzoeker begint flink te piepen als ik hem onder het stopcontact houd en niet erboven, dan wordt ie geel dus dan neem ik aan de buizen vanaf de vloer omhoog gaan.

Mijn vraag is dus of het logisch is als er leidingen lopen in het open vlak, midden in de muur?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:35

de Peer

under peer review

@D. Ninjai lijkt me niet dat daar kabels lopen.
je kunt ook gewoon even een stopcontact open maken en kijken of de draden naar boven of onder gaan. Vaak kun je dat gewoon zien. Als extra bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
D. Ninjai schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:26:
Was even benieuwd naar jullie mening maar snap ook als het niet te beantwoorden, ik houd niemand verantwoordelijk :+

Ik wil graag in de keuken wandplanken ophangen maar ik twijfel of ik veilig kan boren. Heb een goedkope leidingzoeker van Bosch maar die geeft overal een geel lampje aan of rood en ik geloof niet dat het hele gebied onveilig is. Kan ook zijn dat er door diverse apparatuur in de keuken vals alarm wordt veroorzaakt of door de bewapening van beton?

Het huis is in 2006 gebouwd en ik neem dat er afspraken zijn hoe de bekabeling moet lopen en vroeg mij af of jullie daar misschien bekend mee zijn? Want dat kan ik niet zo makkelijk vinden. Weet alleen dat je niet boven een stopcontact moet boren.

[Afbeelding]

Gaat om de witte vlakken links en rechts van de afzuigkap. Aan elke kant wil een plank van 75cm. Links is er een stopcontact en rechts zit er eentje. Die draaiknop is voor de mechanische ventilatie. Leidingzoeker begint flink te piepen als ik hem onder het stopcontact houd en niet erboven, dan wordt ie geel dus dan neem ik aan de buizen vanaf de vloer omhoog gaan.

Mijn vraag is dus of het logisch is als er leidingen lopen in het open vlak, midden in de muur?
Haal je afzuigkap er even af, daar zit hoogstwaarschijnlijk een aansluiting voor je afzuigkap. Kijk even in het stopcontact of hij naar boven loopt. Zo ja, kan je gerust boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24
Dankjewel @de Peer en @Alsjemenou , daar kan ik mee verder. Super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Haal je afzuigkap er even af, daar zit hoogstwaarschijnlijk een aansluiting voor je afzuigkap. Kijk even in het stopcontact of hij naar boven loopt. Zo ja, kan je gerust boren.
Als dat huis uit 2006 mag ik toch wel hopen dat die wcd's naar boven toe lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54
Ook bij nieuwere huizen geen enkele garantie hoe de leidingen lopen. Vaak hebben ze de makkelijkste weg van wcd naar centraal doos gekozen voor het infrezen. Kan dus zomaar een stuk diagonaal over je wand zijn ook al gaat de leiding in eerste instantie naar boven... ook al een keer meegemaakt in mijn vorige huis uit 2008 toen ik een tv meubel wilde ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Weer een vraag aan alle kenners hier :Y

Ik ben het plafond in mijn garage aan het afwerken en moest daarvoor de rails van de garagedeur losmaken van een stalen IPE-profiel. In de IPE zitten 2 gaten getapt en de deurrails zit daar met (mij onbekende) bouten op vastgeschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C8TFjJd/bout.png

Zoals zichtbaar op de foto's hebben deze bouten een andere spoed dan normale metrische bouten. Wie weet wat dit voor bouten zijn en waar ik deze evt. kan kopen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 11:18

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:44:
[...]

ben er nog niet over uit nu handig is om te doen. Zowel het frame als het bovenblad volledig opbouwen vanuit 18mm multiplex door stroken etc te verlijmen en het blad uit 2 platen

of gewoon te gaan voor douglas balken; hieruit het frame opbouwen en het werkblad opbouwen mbv 200x50x75 balken

wat wel even lastig is is dat ik geen lijmklemmen van 100+cm heb *oke, die kan ik kopen*

eigenlijk ben ik door de vele opties en videos beetje verdwaald door de mogelijkheden. tips? :)
het bovenblad kan ik nu gewoon klemmen dankzij een paar nieuwe 1000mm klemmen :9

zit nog even te twijfelen over de rest van het hout(soort). Bij mij lokaal zit een goed betaalbare hout(groot)handel;

keuze 1: POPULIEREN MULTIPLEX (IT.) 18MM INT. CE2+ B/BB AFM. 250X122CM
- € 14,43/m2
- (380-)420- 440-480(-530) kg/m3 bij 12% vochtgehalte,

keuze 2: HARDWOOD MULTIPLEX INT. 18MM CE4 244X122CM
- € 12,67/m2
- 650 kg/m3

keuze 3: OSB KLASSE 3 18MM 244X122CM (RECHTE KANTEN)
- € 6,70 / m2
- gewicht onbekend

ik heb in het totaal 7 platen nodig voor alle onderdelen; welke ik nu verdeeld heb:

- 5x populier (lades, opberg vakken etc)
- 2x hardwood (voor het frame)
- k 2x hardwood voor het blad (2x 18mm verlijmd) of 22x38 vuren verlijmen (2000x1000) met daar bovenop 1x 18mm hardwood

vraag
om volledig als hardwood te doen zal het geheel te zwaar worden; ik zal nu al rond de 200-250kg voor het geheel uit gaan komen.

ik twijfel of ik voor OSB of populier moet gaan. het scheelt ruim 120 euro...

Het belangrijkste is stevigheid / robuust.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had een oude (industrial) 15" touch monitor met een pc trager dan een p100 oid ..

Dochter lief tekent graag dus ... papa met haar naar de action, kleurtjes uitgekozen wit,groen,goud spuitbussen en een ledstring van 15,- .. we gaan een lichtbak bouwen zodat overtrekken makkelijk word.

De rest is hout wat ik nog had liggen ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LiAPfyu.png

goed afwerking is niet geheel naar "wens' (zwarte gips schroeven verzonken bovenop) handvat was haar idee . Demontabel zodat je er nog iets anders mee kan doen tzt .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Harrie_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:17:

Ik ben het plafond in mijn garage aan het afwerken en moest daarvoor de rails van de garagedeur losmaken van een stalen IPE-profiel. In de IPE zitten 2 gaten getapt en de deurrails zit daar met (mij onbekende) bouten op vastgeschroefd.

[Afbeelding]

Zoals zichtbaar op de foto's hebben deze bouten een andere spoed dan normale metrische bouten. Wie weet wat dit voor bouten zijn en waar ik deze evt. kan kopen?
Mocht een antwoord hier uitbliiven, dan ga ik met zulk spul in mijn knuisten altijd langs de lokale ijzerwarenboer (je weet wel, zo'n toko waar overdag constant klusbussen staan om spul te halen) of ik hobbel langs het industrieterein op zoek naar een overheaddeuren-boer.

Die graaien zo in een kist 2 nieuwe boutjes voor je d:)b

Vokgende dag ff kratje bier dumpen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Fraggert schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Mocht een antwoord hier uitbliiven, dan ga ik met zulk spul in mijn knuisten altijd langs de lokale ijzerwarenboer (je weet wel, zo'n toko waar overdag constant klusbussen staan om spul te halen) of ik hobbel langs het industrieterein op zoek naar een overheaddeuren-boer.

Die graaien zo in een kist 2 nieuwe boutjes voor je d:)b

Vokgende dag ff kratje bier dumpen :P
Denk dat ik dat maar ga doen als hier een antwoord uitblijft... Even langs een aantal speciaalzaken rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 22:19

M0i

[Afbeelding]

Dit is een plaatschroef die zijn gewoon in de betere ijzerwinkels te koop. Ze worden ook zelftapper genoemd. Gewoon onder deze namen op Google te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:43
Afgelopen jaar hebben we de kelder opgeknapt. Dit is altijd een leefruimte geweest bij de vorige bewoners met voorzetwand voor de muren (gedeeltelijk). Nu hebben we een vochtprobleem... sneller plekken zijn vochtig en er ontstaat schimmel rond de plinten... nu heb in links en rechts wat gezocht, maar ik kan niet 1,2,3 iets vinden wat er een beetje betrouwbaar uitziet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@M0i Nou qua draad lijkt deze bout wel wat op een zelftapper maar hij is een stuk dikker dan iedere zelftapper die ik in m'n leven heb gezien. Daarbij zit er ook geen tapkop op en lijkt het me sowieso sterk dat ja zo'n ding ding uit de losse pols door een stalen IPE profiel heentapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 12:31
(jarig!)
Ik heb een vraag, een buiten deur die op het balkon uitkomt is flink beschadigd en daarom wil ik er een multiplexplaat overheen zetten, schroeven en lijmen. Dan kan het er hopelijk weer 10 jaar tegenaan. Wat ik me nu afvraag hoe kan ik de naad aan de bovenkant van de plaat het beste afwerken. Zelf dacht ik aan de volgende opties.
- alleen gronden (3x ?)
- plamuren zodat het een beetje schuin afloopt en het water niet blijft staan
- acrylaatkit in het hoekje
- montage lijm er uit laten komen en daarmee de hoek dicht houden.

De deur zit op het westen dus hij krijgt zowel alle regen als alle warme avondzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

heintjeput schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:20:
Ik heb een vraag, een buiten deur die op het balkon uitkomt is flink beschadigd en daarom wil ik er een multiplexplaat overheen zetten, schroeven en lijmen. Dan kan het er hopelijk weer 10 jaar tegenaan. Wat ik me nu afvraag hoe kan ik de naad aan de bovenkant van de plaat het beste afwerken. Zelf dacht ik aan de volgende opties.
- alleen gronden (3x ?)

De deur zit op het westen dus hij krijgt zowel alle regen als alle warme avondzon.
Je kunt de plaat toch schuit onder een hoek afzagen? Dan loopt het water er sowieso vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-07 22:27
Iemand toevallig tips mbt afkitten kozijnen. Heb een paar plekken waar de glaslat haast geen kier heeft, kan ik daar een kitrand in het 'hoekje' leggen?

Verdere kit tips? Na m'n mooie kaalhalen, houtrot herstellen, en gronden lijkt dit opeens een klusje was niet zo makkelijk gaat als het eruit ziet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 22:19

M0i

Harrie_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:17:
@M0i Nou qua draad lijkt deze bout wel wat op een zelftapper maar hij is een stuk dikker dan iedere zelftapper die ik in m'n leven heb gezien. Daarbij zit er ook geen tapkop op en lijkt het me sowieso sterk dat ja zo'n ding ding uit de losse pols door een stalen IPE profiel heentapt.
Linkje als voorbeeld https://www.vandeweerdtsh...ant-plaatschroef-met-ring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-07 10:28
Komende week gaat de elektricien door ons nieuwbouwhuis en er moeten wat sleuven gefreesd worden om leidingwerk voor de keuken om te leggen. Nu moeten die sleuven uiteraard weer dicht (en glad). Huis wordt nadien beplakt met renovlies, dus het moet "behangklaar" zijn na het dichtzetten.

Waarmee kan ik dit het beste doen? Ik lees namelijk verschillende oplossingen:
- Specie erin gooien tot een centimeter van de rand en dan afwerken met roodband, afstrijken en daarna schuren tot het vlak is.
- Geen specie en gewoon de hele sleuf volgooien met roodband, afstrijken en drogen, schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ardj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:
Komende week gaat de elektricien door ons nieuwbouwhuis en er moeten wat sleuven gefreesd worden om leidingwerk voor de keuken om te leggen. Nu moeten die sleuven uiteraard weer dicht (en glad). Huis wordt nadien beplakt met renovlies, dus het moet "behangklaar" zijn na het dichtzetten.

- Specie erin gooien tot een centimeter van de rand en dan afwerken met roodband, afstrijken en daarna schuren tot het vlak is.
- Geen specie en gewoon de hele sleuf volgooien met roodband, afstrijken en drogen, schuren.
Ik heb dit gebruikt voor het dichten van sleuven in een betonmuur: https://www.gamma.nl/asso...snelcement-2-kg/p/B508809. Uiteraard afwerken met roodband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
heintjeput schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:20:
- alleen gronden (3x ?)

Hardhout multiplex voor buiten?
Ik zou het gewoon afkitten met actylaatkit voor buiten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQou84nWRWNEmqYnYZmLFkT7FRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClPfky4bEBUmZ9pwNfzrv7tK.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de kast afgelakt en de omhuizing van de CV buizen en andere zut die daar uit de vloer komt ook gelakt.

Nog even een plaatje hout en n rozet voor de kraan gedaan nadat ik die verlengd had. Had ik de gauwigheid een gat voor de hele kraan gemaakt, toch maar even netjes gemaakt.

Daar links in t hoekje zit een bezemrubber, daar kan ik de tuinslang in hangen als die niet gebruikt wordt. Er hangt buiten zo'n haspel aan.

Weer wat afgemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ardj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:

Hier zit alles dicht met mp75. Smeert veel makkelijker dan specie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
s138 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Jup, ik gebruik daar ook altijd MP75 voor.
Doet een gemiddelde stucadoor ook, nadeel is dat MP75 langzaam droogt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb een vraag over het opschuren na het gronden van hout/metaal.
Ik heb dus wat platen en een metalen paal in de multiprimer (Sigma rapid multiprimer) gezet, nu wil ik gaan aflakken en wordt er gezegd dat je eerst moet schuren. Ik ben hier beetje huiverig voor, bang voor krassen, waardoor je weer 3 lagen aflak nodig hebt om ze niet meer te zien.

1) Schuren jullie altijd tussen grondverf en aflak?
2) Zo ja, welke korrel? 100? 120? 180? 240? 320?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twijfels
skai21 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Jup, ik gebruik daar ook altijd MP75 voor.
Doet een gemiddelde stucadoor ook, nadeel is dat MP75 langzaam droogt.
Voordeel is dat MP75 langzaam droogt, dan heb je als amateuristische doe-het-zelver lekker de tijd om het netjes af te werken en zit je niet na 5 minuten te schelden dat je maar een cm² hebt gevuld en de boel al keihard is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Twijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:31:
[...]

Voordeel is dat MP75 langzaam droogt, dan heb je als amateuristische doe-het-zelver lekker de tijd om het netjes af te werken en zit je niet na 5 minuten te schelden dat je maar een cm² hebt gevuld en de boel al keihard is :+
fair enough :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:39
Martinusz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:27:
Ik heb dus wat platen en een metalen paal in de multiprimer (Sigma rapid multiprimer) gezet, nu wil ik gaan aflakken en wordt er gezegd dat je eerst moet schuren. Ik ben hier beetje huiverig voor, bang voor krassen, waardoor je weer 3 lagen aflak nodig hebt om ze niet meer te zien.

Je moet ook niet schuren schuren, je moet met een fijne korrel er lichtjes overheen gaan zodat er wat zeer ondiepe krasjes inkomen en zo de verf beter hecht. Ik heb zo'n schuursponsje voor verf gebruikt doorgaans. Je kan ook gewoon korrel 120 pakken.

oftewel:
1) ja, moet je ook zeker doen
2) verfschuurspons of fijne korrel 120-180

Edit voor een leuke ter info:
Grof of fijn schuurpapier?
Alle schuurmiddelen bestaan uit een onderlaag met daarop een deklaag van slijpmateriaal. Dit materiaal bepaalt niet alleen de kwaliteit van het schuurpapier, maar ook hoe lang het meegaat. Goedkoper glaspapier slijt sneller dan de duurdere varianten. De korrelgrootte van het slijpmateriaal wordt aangeduid met een cijfer. Hoe hoger het getal, hoe fijner het schuurpapier. Werk bij schuren altijd van grof naar fijn.
  • Grof schuurpapier (korrel 60) is geschikt voor het grove schuurwerk. Bijvoorbeeld het verwijderen van roest of het verwijderen van een oude, bladderende verflaag.
  • Middelgrof schuurpapier (korrel 80 – korrel 120) gebruik je voor het afronden van hoeken en het fijner schuren vóór het schilderen.
  • Fijn schuurpapier (korrel 120 – korrel 180) komt van pas na het aanbrengen van een laag grondverf.
  • Zeer fijn schuurpapier (korrel 200 – korrel 600) gebruik je na het aanbrengen van een laklaag.

[ Voor 94% gewijzigd door Renzzie op 15-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Renzzie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:33:
[...]

Je moet ook niet schuren schuren, je moet met een fijne korrel er lichtjes overheen gaan zodat er wat zeer ondiepe krasjes inkomen en zo de verf beter hecht. Ik heb zo'n schuursponsje voor verf gebruikt doorgaans. Je kan ook gewoon korrel 120 pakken.

oftewel:
1) ja, moet je ook zeker doen
2) verfschuurspons of fijne korrel 120-180

Edit voor een leuke ter info:
Grof of fijn schuurpapier?
Alle schuurmiddelen bestaan uit een onderlaag met daarop een deklaag van slijpmateriaal. Dit materiaal bepaalt niet alleen de kwaliteit van het schuurpapier, maar ook hoe lang het meegaat. Goedkoper glaspapier slijt sneller dan de duurdere varianten. De korrelgrootte van het slijpmateriaal wordt aangeduid met een cijfer. Hoe hoger het getal, hoe fijner het schuurpapier. Werk bij schuren altijd van grof naar fijn.
  • Grof schuurpapier (korrel 60) is geschikt voor het grove schuurwerk. Bijvoorbeeld het verwijderen van roest of het verwijderen van een oude, bladderende verflaag.
  • Middelgrof schuurpapier (korrel 80 – korrel 120) gebruik je voor het afronden van hoeken en het fijner schuren vóór het schilderen.
  • Fijn schuurpapier (korrel 120 – korrel 180) komt van pas na het aanbrengen van een laag grondverf.
  • Zeer fijn schuurpapier (korrel 200 – korrel 600) gebruik je na het aanbrengen van een laklaag.
Duidelijk :) thanks, ik heb nog een 120 liggen, ik kijk even hoe dat pakt, anders ga ik een rol halen met fijnere korrel uit 180-320 range) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
zwahiel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:25:
[Afbeelding]

Vandaag de kast afgelakt en de omhuizing van de CV buizen en andere zut die daar uit de vloer komt ook gelakt.

Nog even een plaatje hout en n rozet voor de kraan gedaan nadat ik die verlengd had. Had ik de gauwigheid een gat voor de hele kraan gemaakt, toch maar even netjes gemaakt.

Daar links in t hoekje zit een bezemrubber, daar kan ik de tuinslang in hangen als die niet gebruikt wordt. Er hangt buiten zo'n haspel aan.

Weer wat afgemaakt.
Mooi geworden. Hoe diep heb je de kast uiteindelijk gemaakt met je platen? Ivm ruimte achter de wasmachine en droger kom ik op 70cm uit, maar dat is weer heel onpraktisch met 2440x1220 platen; veel snijverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Mooi geworden. Hoe diep heb je de kast uiteindelijk gemaakt met je platen? Ivm ruimte achter de wasmachine en droger kom ik op 70cm uit, maar dat is weer heel onpraktisch met 2440x1220 platen; veel snijverlies.
Plaatmateriaal is vaak ook wel te krijgen in 153x310 ipv 122x244, dan heb je amper snijverlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Twijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Plaatmateriaal is vaak ook wel te krijgen in 153x310 ipv 122x244, dan heb je amper snijverlies :)
Ja, goeie! Raab Karcher heeft de multiplex platen in dat formaat alleen voorgegrond, en ik wil het liefst het hout zien.. Hmm, even verder kijken dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 15-05-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-07 10:28
s138 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Top, dank allen, dan wordt het mp75 :).

Werkwijze verder hetzelfde? Sleuf nat maken en Mp75 erin gooien, vervolgens iets laten uitharden en dan afwerken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
Ardj schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Werkwijze verder hetzelfde? Sleuf nat maken en Mp75 erin gooien, vervolgens iets laten uitharden en dan afwerken?
Tip:
Maak niet meteen een hele emmer aan :P
Ik doe altijd graag batches van +/- een boterkuipje, dan kun je eerst ff oefenen met smeren.
En zit je straks niet met een halve emmer aan overgebleven MP75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:58
Ardj schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Laten uitharden, drogen, en dan nog een keer vullen, gips krimpt als het droogt dus je gaat relief zien.

Na uitharden (als je je gips niet meer in kan drukken, nat maken met een spons en glad strijken met een plakspaan of plamuurmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars

Ja, 320 of 240 korrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:49:
[...]

De maten zijn 217 hoog, 146,5 breed en 68 diep.
De kast van de wasmachine en droger heeft een binnen breedte van 63, de apothekerskasten een binnen breedte van 20,2 en de koelkast 57,5.

Ik heb idd ietwat zaagverlies, maar dat gebruikte ik weer in de kast zelf. Zo is de apothekerskast aan een kant maar 53 diep omdat die binnenwerken maar 48 diep zijn. Zo heb ik achteren ruimte over en kan ik spuitbussen met zo'n handeltje aan de mand hangen. Eigenlijk was die ruimte meer ook bedoeld voor de luchtstroom van de koelkast. Bovenin is namelijk alles behalve het kastje boven de apothekerskasten open. Dus lucht kan er vrij doorheen stromen. Aan de rechterzijkant, onderin zitten nog drie luchtgaten afwerkt met een rooster. Zo kan er lucht bij de koelkast en die lucht stroomt weer via de nis voor en de open ruimte achter richting het plafond waar hij weer verdwijnt.

Resstukken heb ik zoveel mogelijk proberen te gebruiken in de constructie van de kast waar je dat niet ziet en dat werkte goed. Alleen voor de deurtjes heb ik geen compromis gedaan. Dan maar stukken over was mijn gedachte daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ja, ten alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 16:03

vhal

ಠ_ಠ

Deze doe-het-prutsert zoekt even 'advies' om gipsplaten af te werken, met name voor het weg plamuren van de schroefgaten en sleuven. Je kan natuurlijk het standaard Alabastine spul kopen om die gaten en sleuven weg te werken maar bestaat er ook deftiger spul voor iets meer geld? Ik zag wel spul van fermacell en/of knauf (uniflot, F&F) maar eigenlijk heb ik er weinig verstand van (men stelt dat het allemaal geschikt is voor het wegwerken)

Uiteindelijk wil ik de gipsplaten gaan verven (latex) maar hoe groot is de kans dat de naden uiteindelijk gladder worden door het plamuren ten opzichte van de structuur van de gipsplaat? Of bestaat de kans dat je het gipsband nog ziet zitten?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:37

Fontainemelon

Zuiderbuur

vhal schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:59:
Deze doe-het-prutsert zoekt even 'advies' om gipsplaten af te werken, met name voor het weg plamuren van de schroefgaten en sleuven. Je kan natuurlijk het standaard Alabastine spul kopen om die gaten en sleuven weg te werken maar bestaat er ook deftiger spul voor iets meer geld? Ik zag wel spul van fermacell en/of knauf (uniflot, F&F) maar eigenlijk heb ik er weinig verstand van (men stelt dat het allemaal geschikt is voor het wegwerken)

Uiteindelijk wil ik de gipsplaten gaan verven (latex) maar hoe groot is de kans dat de naden uiteindelijk gladder worden door het plamuren ten opzichte van de structuur van de gipsplaat? Of bestaat de kans dat je het gipsband nog ziet zitten?
Gewoon standaard fill & finish pleister kopen. Ofwel in poedervorm als je graag stof maakt en minder geld uitgeeft, ofwel van die kant-en-klare emmers als je liever meer betaalt maar minder stof maakt en minder moeite wil doen met mengen.

Als je enkel de naden afwerkt en niet de gehele muur 'skim coat', dan is primer aan te raden om het verschil in oppervlak naad versus naakte gipsplaat te vermijden. Naad zelf ook altijd net iets breder uitvloeien dan ze eigenlijk is, en dan zou je 'm na primer en verf niet meer mogen zien :)

PS. Wel gaasband voorzien op naden om scheuren te vermijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 16:03

vhal

ಠ_ಠ

@Fontainemelon dank voor je post :) Ik neem aan dat primer = voorstrijkmiddel of bedoel je een specifieke stucprimer?

Overigens denk ik niet dat ik mij waag aan een skimcoat/filmen :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Ja, goeie! Raab Karcher heeft de multiplex platen in dat formaat alleen voorgegrond, en ik wil het liefst het hout zien.. Hmm, even verder kijken dus.
Zijn wel dure platen, zo'n kale plaat van 3050x1300mm kost zo'n 80 euro voor berken
Kan je wel mooi aflakken inderdaad, dat wel

Geen idee of het allemaal zicht is, maar anders kan je ook kijken naar een iets goedkopere :+

[ Voor 10% gewijzigd door FabianGTI op 15-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
FabianGTI schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Zijn wel dure platen, zo'n kale plaat van 3050x1300mm kost zo'n 80 euro voor berken
Kan je wel mooi aflakken inderdaad, dat wel

Geen idee of het allemaal zicht is, maar anders kan je ook kijken naar een iets goedkopere :+
Mijn broer kan ze zakelijk inkopen, dus ik denk dat ik rond de helft kwijt ga zijn O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 11:32
D. Ninjai schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:26:

[Afbeelding]

Die leidingzoeker van Bosch heb ik ook (tenminste het klinkt als dezelfde). Het is best een aardig ding, je moet alleen even weten dat als hij gaat knipperen, dat meestal betekent dat de muur niet goed gegrond is. Oplossing: je vrije hand tegen de muur zetten in de buurt van de leidingzoeker. Naar mijn ervaring doet hij dan prima z'n werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
JSBars schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Ja, 320 of 240 korrel.
Heb het met 120 gedaan, ging goed zo te zien :) gewoon rustig doen en niet te veel.

Net klaar met aflakken, jammer dat die klote vliegjes zwart blijkbaar heel aantrekkelijk vinden :( maar laten zitten en later als het droog ik eraf vegen, maar blijft lastig hoor als je die rakkers erin ziet zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
Martinusz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Heb het met 120 gedaan, ging goed zo te zien :) gewoon rustig doen en niet te veel.

Net klaar met aflakken, jammer dat die klote vliegjes zwart blijkbaar heel aantrekkelijk vinden :( maar laten zitten en later als het droog ik eraf vegen, maar blijft lastig hoor als je die rakkers erin ziet zitten :(
Tussen de lagen lak ook? Als het maar rustig gaat kan het geen kwaad.

Mbt vliegen of ander spul... Ik probeer dat als ik het zie toch eruit te wippen en lokaal nog even de kast erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JSBars schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Tussen de lagen lak ook? Als het maar rustig gaat kan het geen kwaad.
Nee de primerlaag geschuurd en er zit nu 1 laag lak op. Weet nog niet of meerdere lagen ga doen, het dekt super goed.
Mbt vliegen of ander spul... Ik probeer dat als ik het zie toch eruit te wippen en lokaal nog even de kast erover
Ja als er 1 in het stuk vliegt waar ik dan net bezig ben wel, maar ik had boeibord gedaan van de garage, half uur later zater er behoorlijk wat vliegen in, dan ga ik niet meer corrigeren ook, want dat blijf je zien is mijn ervaring.

Edit: Net ff google geraadpleegd en die vliegen lekker 2 dagen laten zitten en straks met een doekje met terpetine eraf halen en met schone doek nawrijven. Komt goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 15-05-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:37

Fontainemelon

Zuiderbuur

vhal schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:49:
@Fontainemelon dank voor je post :) Ik neem aan dat primer = voorstrijkmiddel of bedoel je een specifieke stucprimer?

Ja een standaard voorstrijk, staat meestal wel op de emmer dat het ook toepasbaar is voor gipsplaten en dergelijke. Heb zelf recent heel wat gyproc afgewerkt in ons nieuw huis met de goedkoopste primer uit de doe-het-zelf, daarna nog eens twee lagen verf van een degelijk merk eroverheen en is nu mooi egaal.

Overigens best grappig om te zien hoeveel verschil in woordenschat en merken er is wat betreft verf in België versus Nederland. Ik zie hier altijd iedereen spreken over 'sausen', 'voorstrijk', 'latex', 'Sikkens', 'Wijzonol' en weetikveel wat nog allemaal. Totaal onbekend hier. Wij gooien gewoon een 'primer' of 'grondverf' over onze muur, en gooien er vervolgens 'muurverf' over. Als ik latex lees, denk ik aan een heel ander soort materiaal en vraag ik me in godsnaam af wat jullie op je muur smeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Fontainemelon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Ja een standaard voorstrijk, staat meestal wel op de emmer dat het ook toepasbaar is voor gipsplaten en dergelijke. Heb zelf recent heel wat gyproc afgewerkt in ons nieuw huis met de goedkoopste primer uit de doe-het-zelf, daarna nog eens twee lagen verf van een degelijk merk eroverheen en is nu mooi egaal.

Overigens best grappig om te zien hoeveel verschil in woordenschat en merken er is wat betreft verf in België versus Nederland. Ik zie hier altijd iedereen spreken over 'sausen', 'voorstrijk', 'latex', 'Sikkens', 'Wijzonol' en weetikveel wat nog allemaal. Totaal onbekend hier. Wij gooien gewoon een 'primer' of 'grondverf' over onze muur, en gooien er vervolgens 'muurverf' over. Als ik latex lees, denk ik aan een heel ander soort materiaal en vraag ik me in godsnaam af wat jullie op je muur smeren :D
Denk dat dat komt omdat je het over merken hebt ;) En die hebben veelal verschillende toepassingsgebieden en voorkeuren van mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:04
Vorige week vroeg ik advies voor het bevestigen van een badkamermeubel. Mogelijk zaten de aarde en de waterleidingen in de weg. Ik heb even een tijdje gezocht naar handjes, maar iedereen was druk. Uiteindelijk wel een leidingzoeker kunnen lenen en het vervolgens zelf maar gedaan.

Naast 2 plankjes en fotolijstjes, was dit mijn eerste klusje dat ik zelf heb gedaan.

Dank voor de hulp @Xander , @Martinusz en @Tartarus.

Enige nadeel is dat ik een beetje smeerde met kit, en ik er een beetje een doffe plek heb zitten. Na een beetje Googlen bleek dat ik hier nu niks meer aan kan doen :P
Xander schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:24:
[...]
Psst, er lopen ook nog 2 waterleidingen en een afvoer in de buurt. :+
[...]
Even een leidingzoeker gebruiken voor de zekerheid en vervolgens gewoon voorzichtig boren.

Begin met de linker gaten. Mocht je toch een leiding tegenkomen dan schuif je het hele meubel een beetje naar links en zitten de verkeerde gaten mooi achter het meubel verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
vhal schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:49:

Dit weekend is Albastine Voorstrijk Sneldrogend in de aanbieding. Vandaag 10 liter ingeslagen om over het stucwerk te doen zodat ik daarna renovlies kan aanbrengen. Wel bij de Hornbach gekocht, kon ik weer gebruik maken van de laagste prijs garantie. Altijd op de kleintjes letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 191050

zwahiel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:04:
Die apothekerskasten heb ik op Amazon besteld bij een keukenfabrikant in Polen voor 54 euro p/s en ik heb er twee.
Heb je hier toevallig een linkje van? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]

op foto lastig te zien.

Ik had er ook altijd moeite mee totdat ik dit had gevonden:

https://duursma.nl/blog/77-uitwendig-schroefdraad-herkennen

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:44

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb ook een containerombouw gemaakt. Ik ergerde me rot aan die kliko's die altijd in het zicht staan (kleine tuin) en ik had wel zin in wat klussen. Deksel aan de bovenkant is handig maar ik wilde een groene oplossing met sedum op de bovenkant. Er komen nog smeedijzeren letters op de voorkant zodat je weet achter welke deur welke kliko staat :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqgYlkafXg2gNBJXxvN7NI3x1l0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8lgHCRkklRodneMRIciVWRI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58MBkroI7SEUi0SFD-YR4CCGTYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G13ABoh57EXPM0ccOxDE1pvv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpQdgAubvRH0krV-h_9g6yRcKjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NzzlHQFB5lAFErFOk5fAKCe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEGwGNssKiEJ5fGxfNar5XT9OH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhG6S3q8lNno4fPnRtH2oRDA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si3F9sFQyALNfPNq0Pp5dIltc6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA2Isipf1Nbp81zP30SjnqDR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8smZ73Flnikvow3pgUfOzIta7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdbFvgDfJ2Y5EmWO66Awy1me.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8OpBCHTVN8zGUC1h2z5QNc12Os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYteyxOxm1VM0MDXGqHduf1b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COAJQyCadqP7HBEAA63BxTYLLGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D2hNoKwsHb0wB6MyGyv0vu6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsPdzUlxPqZUeOT__j4iQ1L4Rik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyXUQXohDaW9uJOVdhooTCvb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXMjSUSdrB4I540LYsSlwZIoJZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHlgl2OIblB70VabJcA0YU6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbRl62LylEHVUKQNUAwAbzBdb-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjFt8T47OodJJ5ttMsLmAL3x.jpg?f=fotoalbum_tile

Totale kosten waren iets van 175 euro. Het is gewoon standaard tuinhout en spullen die ik nog had liggen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Gaat de deksel niet omhoog? Dus je moet altijd je container eruit halen om er iets in te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:44

Sharky

Skamn Dippy!

Martinusz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:54:
Gaat de deksel niet omhoog? Dus je moet altijd je container eruit halen om er iets in te doen?
Klopt. Niet altijd even handig maar een prijs die ik bereid ben te betalen :)

This too shall pass

Pagina: 1 ... 5 ... 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/