[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 199 ... 472 Laatste
Acties:

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:18:
Mij is altijd geleerd dat je voor geluidsisolatie gewicht nodig hebt.
Gewicht of een structuur waar het geluid in 'verdwaald' zoals de hierboven genoemde wolsoorten. Een niet poreus en licht product als PIR doet weinig tegen geluid.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
Geluid isoleer je met een massa-veer-massa opbouw.

Dus bijv. muur-isolatie-muur

Louzy#2475

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:18:
Mij is altijd geleerd dat je voor geluidsisolatie gewicht nodig hebt.
Mwah, eierdozen of noppenschuim doen prima geluidsisolatie. Beter dan een betonmuur soms, en iets zegt me dat die betonmuur zwaarder is :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:52

Rzaan

Altijd zoekende

Doppenschuim isoleert niet.
Zorgt er alleen voor dat de golven verspreid worden.

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:04
Ik ben zelf bezig met het voorbereiden van een scheidingswand. Deze wil ik plaatsen op zolder nadat er twee dakkapellen geplaatst zijn. Ik ben bezig met het verdiepen in geluidsisolatie gezien er aan de andere zijde van de wand een wasmachine en droger staat.

Ik heb zelf nog geen goede vergelijking gevonden tussen een muur van cellenbeton en metalstuc betreft geluidsisolatie. Wel heb ik gevonden dat Knauf insulation aan geeft dat je ipv een houtskeletwand beter metalstuc kan gebruiken.

https://www.knaufinsulati...w/scheidingswand-isoleren

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sander121 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:10:
Ik ben zelf bezig met het voorbereiden van een scheidingswand. Deze wil ik plaatsen op zolder nadat er twee dakkapellen geplaatst zijn. Ik ben bezig met het verdiepen in geluidsisolatie gezien er aan de andere zijde van de wand een wasmachine en droger staat.

Ik heb zelf nog geen goede vergelijking gevonden tussen een muur van cellenbeton en metalstuc betreft geluidsisolatie. Wel heb ik gevonden dat Knauf insulation aan geeft dat je ipv een houtskeletwand beter metalstuc kan gebruiken.

Klopt, minder massa en contact//overdrachtsoppervlak.
Alleen zoals eerder aangegeven is ook glaswol niet het beste als het op geluidsdemping aankomt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor mijn nieuwe huis hebben we wat contact met schuttingleveranciers . Type schutting is al wel duidelijk, en we hebben een paar offertes. Een van de ondernemingen adviseert echter met snelbeton de schuttingpalen te verankeren, waar de ander dit juist absoluut afraadt.

De schutting wordt opgebouwd uit betonpalen van 10x10 en een kleine 3 meter lang, die gaan dus een kleine meter de grond in. Daar gaan dan panelen van 180x180 tegenaan.

Gezien het een schutting van 11 meter wordt en het een paar km van de kust is neig ik wel naar verankeren (snelbeton is hun suggestie, ik zou als leek een poer ook prima gevonden hebben). Wat vinden jullie?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:33
Boudewijn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:15:
Voor mijn nieuwe huis hebben we wat contact met schuttingleveranciers . Type schutting is al wel duidelijk, en we hebben een paar offertes. Een van de ondernemingen adviseert echter met snelbeton de schuttingpalen te verankeren, waar de ander dit juist absoluut afraadt.

De schutting wordt opgebouwd uit betonpalen van 10x10 en een kleine 3 meter lang, die gaan dus een kleine meter de grond in. Daar gaan dan panelen van 180x180 tegenaan.

Gezien het een schutting van 11 meter wordt en het een paar km van de kust is neig ik wel naar verankeren (snelbeton is hun suggestie, ik zou als leek een poer ook prima gevonden hebben). Wat vinden jullie?
Hangt meer van de ondergrond af. Vaste klei is het niet nodig. Soms wordt wel wel alleen de ‘eindpaal’ vast gezet bij een tuindeur omdat die wat meer klappen moet opvangen.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

Wat is de reden dat hij het afraad?
Ik zie meer voordelen dan nadelen eigenlijk. Zal wel iets meer werk zijn (groter gat graven, boel volgooien en afschooren totdat de boel droog is enzo) maar lijkt mij wel een stuk meer solide.

Een meter de grond in zal in de meeste gevallen ook wel genoeg zijn, maar toch..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

perspectivebass schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Hangt meer van de ondergrond af. Vaste klei is het niet nodig. Soms wordt wel wel alleen de ‘eindpaal’ vast gezet bij een tuindeur omdat die wat meer klappen moet opvangen.
Ja in ons geval komt daar geen deur in (is de scheiding met de buren) maar wellicht elders in het project wel.
Qua grond: het is in Den Haag, dus gewone grond en geen dikke klei.

• perspectivebass
  • Laatst online: 18:33
Boudewijn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Ja in ons geval komt daar geen deur in (is de scheiding met de buren) maar wellicht elders in het project wel.
Bij ons is het niet gedaan overigens en dat is ook gewoon grond, 20 km verderop tov Den Haag langs de a12.

Ik denk dat het meestal niet nodig is en een meter de grond in prima is. Scheelt meestal ook in de kosten. Bij ons betaalde je per paal een toeslag. Volgens mij heeft niemand dat gedaan en de schuttingen staan stevig. (1,5 jaar verder)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sander121 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:10:

het is doorgaans makkelijker een goede wand te maken met metal stud dan met cellenbeton. goed rondom afdichten met schuimband / kit/pur en overlappend dubbel gipsen. De holle ruimte vullen met rockwool en kies plekken waar stopcontacten komen zorgvuldig. Vergeet ook vooral het knieschot niet, daar lekt geluid doorheen als een malle. Hoe goed of slecht de wand die ernaast staat is, is dan eigenlijk niet meer relevant.

• Seafarer
  • Laatst online: 00:14

Seafarer

XXX

vortexnl1982 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Ja precies, ik kijk verkeerd. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik druk op de ketel zet (2 bar) en dan de ketel een nachtje uit zet. Of ik dan nog drukverlies heb..

Anders misschien toch een leiding in de vloer naar de klote :(

[...]

Dus dan zou ik wel een plasje water ofzo moeten zien liggen onder de ketel ? Alles daar is kurkdroog..
Nee. Een interne lekkage tussen twee gesloten systemen hoeft niet zichtbaar naar buiten te zijn. Heb je een platen warmtewisselaar dan is dit behoorlijk onwaarschijnlijk.

De leidingen die in vloeren verwerkt zitten tijdelijk afblinden en kijken of de druk dan wel beter blijft?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:55:
[...]

het is doorgaans makkelijker een goede wand te maken met metal stud dan met cellenbeton. goed rondom afdichten met schuimband / kit/pur en overlappend dubbel gipsen. De holle ruimte vullen met rockwool en kies plekken waar stopcontacten komen zorgvuldig. Vergeet ook vooral het knieschot niet, daar lekt geluid doorheen als een malle. Hoe goed of slecht de wand die ernaast staat is, is dan eigenlijk niet meer relevant.
Helemaal mee eens.
Ter aanvulling neem geen gewoon isolatie materiaal maar geluids absorberende vlokken.
Ik heb zelf zo'n wandje ermee opgevuld. Helemaal top.

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 21:21

Det

PaT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:56:
@Det niets is 100% recht in mijn huis, maar de foto vertekent wel heel erg. Het scharnier zou nog iets rechter moeten hangen voor het mooie. Ik zal eens kijken of ik daar nog een paar mm mee kan winnen. Wie weet is het net genoeg, zeker in combinatie met een dunner plaatje als plint.
Weet niet of al een oplossing hebt maar een andere optie die ik bedacht is de paumelle die in de deur zit verbuigen. Kan je nog een paar mm opleveren. Ik zou wel eerst zeker stellen dat je een nieuwe hebt of kunt kopen. Hoe ik zou doen:

- Paumelle uit de deur schroeven
- Met de schroefdraad in een bankschroef klemmen in dezelfde stand als dat ie in de deur zit. Laat de kop van de paumelle net zo ver uit de bankschroef steken als ie nu uit de deur steekt.
- Sla de kop krom, weg van de richting van het kozijn.
- Schroef de zaak weer in elkaar. Als de deur aanloopt bij het sluiten kun je het deel in het kozijn wat naar buiten stellen.

Elke millimeter die je 'm omzet levert een millimeter ruimte op bij je plint...

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-10 11:38
decipherer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Ik twijfel ook tussen cellenbeton en houtbouw/metalstud voor een tussenwandje tussen wat keuken en bijkeuken moet worden. In de bijkeuken komt de wasmachine, dus ben wel geinteresseerd in het resultaat qua geluidsdemping. Of misschien dat iemand anders die hier al ervaring mee heeft er iets van kan zeggen? :)
In onze vorige woning op zolder ook kamers gemaakt, inclusief een waskamer. Houtskelet wanden met 2 x 12,5 mm gips en steenwol als isolatie hierin. Wasmachine was bijna niet te horen in de kamer ernaast.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:33:
[...]

oh man, als dat toch waar is, dan wordt ik gek.
Ik had zelf gehoopt dat ik binnen 3 - 4 maanden toch wel een dakkapel geplaatst kan krijgen.
Ik heb afgelopen vrijdag met de aannemer mijn kozijn voor de dakkapel ingemeten, en deze wordt morgen geleverd, de dakkapel wordt in het werk gemaakt, dat dan weer wel. misschien het overwegen waard om een aannemer te vragen? mogelijk een fractie meerprijs

Ik wil mijn aannemer ook wel even vragen? welke regio woon je?

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte,89 op 02-02-2022 23:22 ]

Revive the guild!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:49

DropjesLover

Dit dus ->

Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:12:
[...]

En dat is dus ten strengste verboden, je mag aardgroen/gele draad nooit gebruiken voor een ander doel of omtapen. :+
Meh, toch maar ff aan de klus gewaagd...
Naar de ene schakelaar zo'n 4m kabel, beetje met rukjes maar het ging.
De andere, lange ging gewoon _niet_. Dus alle flexbuis verwijderen, door de metalstud wand (blijft zo heerlijk haken in de gaten) en ook gipsplaten er weer af pakken. Een goede 9 meter :X
Morgen opnieuw doen. Vanwege de paar lastige en krappe bochten toch maar weer flexbuis, met starre buis krijg ik het vrees ik nauwelijks gemaakt. En deels star en deels flex gebruiken zie ik niet zo zitten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jelte,89 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag met de aannemer mijn kozijn voor de dakkapel ingemeten, en deze wordt morgen geleverd, de dakkapel wordt in het werk gemaakt, dat dan weer wel. misschien het overwegen waard om een aannemer te vragen? mogelijk een fractie meerprijs

Ik wil mijn aannemer ook wel even vragen? welke regio woon je?
Regio Eindhoven

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:40
EdwinC schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:40:
Ik heb een Jaga Tempo radiator aangeschaft via marktplaats. Nu heeft deze al een onderblok gemonteerd. Wat natuurlijk super is.

Ik ging er gemakshalve vanuit dat de aansluiting m22 was. Echter is dit te klein. 3/4" lijkt het mij ook niet.
Welke maat zou het dan zijn M24? Diameter van de draad is wel 24mm. Dan kan ik namelijk de juiste knelkoppeling aanschaffen om e.e.a. aan te sluiten.

De te gebruiken CV leiding is 15mm stalen leiding.

Wie kan me helpen hiermee?
Ook al had ik geen antwoord gekregen, leek het me juist om toch de oplossing te posten.

Ik heb het onderblok eraf gehaald en naar de lokale DHZ zaak gegaan. Hier idd een M24x15mm knell koppeling kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/overig/1200x1200/13b97a1cdc530bbef62b49bbb83efc8d.jpg/plieger-adapter-voor-onderblok-15mm-chroom-3024110.jpg

Het is wel een beetje een vreemde koppeling met een open knelring en een rubber. Maar ik ga ervan uit dat we hem hiermee correct aangesloten krijgen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:20:
Wij hebben aan alle kanten schuttingen met paal en van dat gaas ertussen, en dan een zichtdoek ertegenaan voor de privacy. Aan de zijkanten was dit al gedaan op de belgische methode, dus palen vast met zandbeton en de bordkanten onder zijn ook vastgezet met zandbeton (of stabilisee, hoe je het wilt noemen). Achter hebben we het zelf laten plaatsen, daar is zijn de palen een meter ofzo de grond ingeslagen, zonder beton. Qua stabiliteit is er geen verschil te merken. Sure, met beton heeft minder kans dat het ooit gaat bewegen, maar in de praktijk maakt het niet zo veel uit tot nu toe. We zitten wel vrij ver van de kust, dus het waait hier niet zo hard (maar als je in de stad zit zal je ook niet zoveel last hebben van de wind als iemand die in de polder woont).

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10 18:20

Ongeacht de stevigheid, is het niet gewoon handiger te werken met snelbeton? (Groot) gat graven => paal er in => paal recht zetten op de goede plaats => snelbeton storten => klaar
Zonder beton vind ik het altijd meer heisa om de paal goed recht te krijgen op de juiste plaats.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zouden zulke schroeffunderingen niks zijn voor je @Boudewijn

Afbeeldingslocatie: https://appeltern.nl/server/afbeeldingserve/169308/image.jpg?width=1000&height=889&resizemode=normal&outputmode=jpg&qs_hash=baad6f5be3a5c51a5d948ff3f34cf344afa5e7a0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja de schutting wordt gezet. Gezien ik geen nadelen zie van snelbeton behalve de kosten en er voor het heien ook behoorlijk diep gewerkt moest worden denk ik dat we voor de snelbeton-gebruikende-leverancier gaan.

Dank voor het advies Gents!

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 03-02-2022 10:30 ]

• miicker
  • Niet online
Ik heb een miniklusje achter de rug vandaag, ondanks dat het mini is, is het toch wel even leuk om te showen:
Omdat ik behoorlijk grove spachtelputz heb en ik geen zin had in schots en scheef hangende delen, plus ik geen fan ben van die dubbelzijdige tape op de muur waar je het stucwerk mee kan beschadigen als je het er een keer af moet halen, had ik bedacht een aluminium/stalen frame te maken.

Ik heb bij de Hornbach een aluminium lat gekocht van 2mm dik en 2 meter lang. Ik ben toen gaan bedenken welke vorm ik wilde, die heb ik uitgelegd op de vloer. Daarna was het plan om het aluminium latje in stukken te zagen en dan in hoekverbinding aan elkaar te lijmen. Ik bedacht met ondertussen dat die constructie nooit heel stevig zou zijn. Toen dacht ik: wat als ik nu een grote aluminium of stalen plaat koop die breed en lang genoeg is voor de hele vorm en daar dan gewoon een uit één stuk bestaand stuk uit zaag.

Zo gezegd, zo gedaan. Terug naar de Hornbach en daar de aluminium lat geretourneerd. Ik heb toen een verzinkt stalen plaat gekocht van maar 0,75mm dik (dus ook nog eens een stuk platter!) en 100 bij 60cm. Dit was perfect.

De plaat heb ik neergelegd, daar heb ik de vorm op neergelegd en die heb ik met potlood (zodat ik niet per ongeluk met een stift de hexagons aan zou raken) de vormen afgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY33fdImA41F1ANC6Kf8eKpqDG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72fBiki6TOxOerGOQOHRrT3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQTZT7XKpfeKsbontBE1xQzs8RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apaVFj6RIauXjJ9TQMuVlnTV.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik dit heb gedaan heb ik een frame afgetekend binnen de vormen met een dikke stift. Dit heb ik gedaan zodat het frame niet zichtbaar zou zijn, aar er wel genoeg ruimte is overal voor de tape.
Toen heb ik dat stuk uitgezaagd. Ik begon met een decoupeerzaag. Ik merkte al snel dat dat niet handig was, omdat de plaat zo dun was sprong de plaat telkens alle kanten op. Toen ben ik verder gedaan met een haakse slijper. Dat werkte eigenlijk perfect. Daarna heb ik drie gaten er in geboord voor de schroeven, achteraf was 2 waarschijnlijk ook wel voldoende geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NypaNr-ZTXIw-cdy7-MsrUKidDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZixbCmJUxC82c6TsF46ytSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxk25vv8lF0rMtyFgak-QwpLQM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrWywnVszdFDO7PqVNM9IJCy.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat ik in eerste instantie wat smaller had afgetekend, maar ik was bang dat het geheel dan te slap zou zijn geworden op die punten waar ik hem toch breder heb gelaten. Denk achteraf dat het niet veel uit maakt.

Toen heb ik één hexagon vastgeplakt op het frame, dit heb ik gedaan zodat ik het frame aan de muur kon bevestigen en zorgen dat het ongeveer waterpas zou worden. Achteraf had ik beter alle hexagons op het frame kunnen plakken (omdat ze makkelijk losklikken). Dan was het makkelijker geweest om hem perfect waterpas te monteren. Dat is nu gelukkig ook wel gelukt, maar heb het mezelf onnodig moeilijk gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eAvpQlc037UmK9HU_LUAw3Jfsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXigk16TfEwpca024jWVMBzs.jpg?f=fotoalbum_large

Toen het frame aan de muur hing merkte ik dat de hexagons op de plekken van de schroeven niet helemaal lekker aan konden sluiten, omdat ik de schroefgaatjes niet op de handigste plekken had zitten (op 2 plekken precies waar een connector zat). Toen heb ik er even een verzin boortje bij gepakt en ervoor gezorgd dat de schroeven niet/amper uitstaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYLXQEX0noR5SL_DVb18wdIXIxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADbRP0eXORfmittXZNH4CyNN.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ben ik alle Hexagons gaan bevestigen. Dit ging heel snel. Toen ik klaar was, was dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAXIROLMOGpHQcYxldHyrZ6GrcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kxX0wbGgYnAxrgcVSBmbdJA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YREvQ3-1Ycjn43GjvtQzvwjer0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIcUOhpLYNqF6pgeK9LMzGzp.jpg?f=fotoalbum_large

En hier heb ik de kabel strak naar beneden weggewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbso_Sk2BiuaO-LBg5Zs5Vc9rvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7YuTMRWKUInUFkSZbXsB0YW.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er erg blij mee :) Geeft erg mooi licht en ik vind dat de kleur van de hexagons, de hout look, erg mooi staat op de donkerblauwe muur. De kleur van de Hexagons komt ook weer mooi terug in de vloer en de kleur van m'n bureau. Als ze aan zijn geven ze erg mooi licht. Ben benieuwd hoe het er over een uurtje als het donker is uit ziet!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:47
miicker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:53:
Ik heb een miniklusje achter de rug vandaag, ondanks dat het mini is, is het toch wel even leuk om te showen:
Omdat ik behoorlijk grove spachtelputz heb en ik geen zin had in schots en scheef hangende delen, plus ik geen fan ben van die dubbelzijdige tape op de muur waar je het stucwerk mee kan beschadigen als je het er een keer af moet halen, had ik bedacht een aluminium/stalen frame te maken.

Ik heb bij de Hornbach een aluminium lat gekocht van 2mm dik en 2 meter lang. Ik ben toen gaan bedenken welke vorm ik wilde, die heb ik uitgelegd op de vloer. Daarna was het plan om het aluminium latje in stukken te zagen en dan in hoekverbinding aan elkaar te lijmen. Ik bedacht met ondertussen dat die constructie nooit heel stevig zou zijn. Toen dacht ik: wat als ik nu een grote aluminium of stalen plaat koop die breed en lang genoeg is voor de hele vorm en daar dan gewoon een uit één stuk bestaand stuk uit zaag.

Zo gezegd, zo gedaan. Terug naar de Hornbach en daar de aluminium lat geretourneerd. Ik heb toen een verzinkt stalen plaat gekocht van maar 0,75mm dik (dus ook nog eens een stuk platter!) en 100 bij 60cm. Dit was perfect.

De plaat heb ik neergelegd, daar heb ik de vorm op neergelegd en die heb ik met potlood (zodat ik niet per ongeluk met een stift de hexagons aan zou raken) de vormen afgetekend:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadat ik dit heb gedaan heb ik een frame afgetekend binnen de vormen met een dikke stift. Dit heb ik gedaan zodat het frame niet zichtbaar zou zijn, aar er wel genoeg ruimte is overal voor de tape.
Toen heb ik dat stuk uitgezaagd. Ik begon met een decoupeerzaag. Ik merkte al snel dat dat niet handig was, omdat de plaat zo dun was sprong de plaat telkens alle kanten op. Toen ben ik verder gedaan met een haakse slijper. Dat werkte eigenlijk perfect. Daarna heb ik drie gaten er in geboord voor de schroeven, achteraf was 2 waarschijnlijk ook wel voldoende geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet dat ik in eerste instantie wat smaller had afgetekend, maar ik was bang dat het geheel dan te slap zou zijn geworden op die punten waar ik hem toch breder heb gelaten. Denk achteraf dat het niet veel uit maakt.

Toen heb ik één hexagon vastgeplakt op het frame, dit heb ik gedaan zodat ik het frame aan de muur kon bevestigen en zorgen dat het ongeveer waterpas zou worden. Achteraf had ik beter alle hexagons op het frame kunnen plakken (omdat ze makkelijk losklikken). Dan was het makkelijker geweest om hem perfect waterpas te monteren. Dat is nu gelukkig ook wel gelukt, maar heb het mezelf onnodig moeilijk gemaakt.

[Afbeelding]

Toen het frame aan de muur hing merkte ik dat de hexagons op de plekken van de schroeven niet helemaal lekker aan konden sluiten, omdat ik de schroefgaatjes niet op de handigste plekken had zitten (op 2 plekken precies waar een connector zat). Toen heb ik er even een verzin boortje bij gepakt en ervoor gezorgd dat de schroeven niet/amper uitstaken.

[Afbeelding]

Daarna ben ik alle Hexagons gaan bevestigen. Dit ging heel snel. Toen ik klaar was, was dit het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hier heb ik de kabel strak naar beneden weggewerkt:
[Afbeelding]

Ben er erg blij mee :) Geeft erg mooi licht en ik vind dat de kleur van de hexagons, de hout look, erg mooi staat op de donkerblauwe muur. De kleur van de Hexagons komt ook weer mooi terug in de vloer en de kleur van m'n bureau. Als ze aan zijn geven ze erg mooi licht. Ben benieuwd hoe het er over een uurtje als het donker is uit ziet!
Nice, Nanoleafs neem ik aan? Ik heb ze zelf ook, erg tevreden mee maar hoe komen die dingen zo ontiegelijk geel aan de achterkant?

Adjust non olet, plerumque...

• miicker
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Nice, Nanoleafs neem ik aan? Ik heb ze zelf ook, erg tevreden mee maar hoe komen die dingen zo ontiegelijk geel aan de achterkant?
Klopt, Nanoleaf elements. geen idee, zo heb ik ze gekregen :P

• 1nsane
miicker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Klopt, Nanoleaf elements. geen idee, zo heb ik ze gekregen :P
Van een stevige roker ofzo? :P

• miicker
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Van een stevige roker ofzo? :P
Haha nee, van bol.com. Maar in reviews van Nanoleaf Elements zijn ze allemaal zo geel. Ook als je op Google afbeeldingen zoekt, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://photos5.appleinsider.com/gallery/42326-82200-Back-of-Nanoleaf-Wood-Panel-xl.jpg

• 1nsane
miicker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Haha nee, van bol.com. Maar in reviews van Nanoleaf Elements zijn ze allemaal zo geel. Ook als je op Google afbeeldingen zoekt, bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Nou nee.

Ik heb exact de zelfde hexagons van Nanoleaf en die zijn spierwit.

Of heb je een versie die van zichzelf al die houtprint heeft? Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft, ik heb gewoon strak witte units.

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 03-02-2022 17:01 ]

• miicker
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Nou nee.

Ik heb exact de zelfde hexagons van Nanoleaf en die zijn spierwit.

Of heb je een versie die van zichzelf al die houtprint heeft? Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft, ik heb gewoon strak witte units.
Klopt, dit zijn Nanoleaf Elements, jij hebt Nanoleaf Shapes Hexagons, die zijn iets kleiner volgens mij per vorm, en inderdaad wit.

• 1nsane
miicker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Klopt, dit zijn Nanoleaf Elements, jij hebt Nanoleaf Shapes Hexagons, die zijn iets kleiner volgens mij per vorm, en inderdaad wit.
Volgens mij zijn ze gewoon even groot, kan er zo wel ff foto van maken eventueel.

edit: Lijkt erop dat ze inderdaad over gegaan zijn op andere kleuren, ik dacht al :+

Anyhow, ik ben wel blij dat de mijne spierwit zijn, aangezien ze op een latex witte muur hangen hier :)

[ Voor 21% gewijzigd door 1nsane op 03-02-2022 17:06 ]

• miicker
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Volgens mij zijn ze gewoon even groot, kan er zo wel ff foto van maken eventueel.

edit: Lijkt erop dat ze inderdaad over gegaan zijn op andere kleuren, ik dacht al :+

Anyhow, ik ben wel blij dat de mijne spierwit zijn, aangezien ze op een latex witte muur hangen hier :)
Ze zijn niet overgegaan, het is gewoon een ander product.
Je hebt dus Nanoleaf Elements, die dus een hout look hebben, en je hebt Nanoleaf Shapes (die je in Hexagon vorm kunt kopen). De maat is overigens exact gelijk zie ik in de specs.

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Bij mij thuis zijn we begonnen met een kamer boven opknappen. Flinke klus, ruimte van zo'n 35m2. Het was er droog en geisoleerd, maar niet mooi en onverwarmd. Overgrote deel van de taken willen we zelf doen, behalve vloerbedekking laten leggen. Ruimte gaat mijn mancave / gasten verblijf worden, dus wel cool om zelf alles te kunnen inrichten. Ik zit er over te denken om hier een separaat topic over aan te maken om mensen op de hoogte te houden.

De oude draagbalken waren voornamelijk verstopt onder het isolatie materiaal, maar die willen we in het zicht hebben. Denk dat dat wel rustiek, robuust en stijlvol staat. Wel een pokkewerk om de witte verf op sommige delen eraf te krabben. Veel stof met schuren ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jePxuafS0pLPMh_tvTYe6V8I0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlA6GmtXrkqY4BLzuQXuk2cs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier begonnen met slopen. Knieschotten en zijpanelen eruit. Ook een deel van het oude 5-cm PIR isolatie weggehaald. Bij sommige plekken zat zo'n 30cm vrije ruimte tussen dakbeschot en isolatie. Zonde van de ongebruikte ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLaKwcyb2EcID81-dWYMYZ1lvME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN4OUQsPOnYT0tTp10564rE6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier al begonnen met nieuwe isolatie plaatsen. 10 cm PIR platen met Rd waarde van 4.6. Gaat wel comfortabeler zijn.

Voor plafond afwerking hebben we gekozen voor Agnes stucplaten van de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...x-12-mm-4-stuks/p/B442033.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpI_FnvfUD2GAa0dUje1fQP6l0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DquTeb8mel0BrZuk1T8j3jgN.jpg?f=fotoalbum_large

Vriendinlief helpt ook een handje O+

Aan de zijkanten willen we nieuwe knieschotten maken met schuifdeuren. Wat ik een beetje spannend vind, is of ik de plafondplaten en knieschotten wel netjes krijg. Is soms een puzzelwerkje. Verder moet ik ook nog aan de slag met elektra. En verwarming aanleggen. Vloerbedekking moet ook nog besteld worden. AL met al toffe klus om mee bezig te zijn deze winter :)

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:09
bleekie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 04:22:
Ik zou wat advies kunnen gebruiken voor het bouwen van een speeltoestel/huisje voor mijn zoontje. Het idee is het volgende:
[Afbeelding]
Dit is het bovenaanzicht, de maten staan nog niet vast, maar dit is waar we ongeveer aan denken. Het groene vlak is een glijbaan (die maat staat wel vast, die is al besteld). Het huisje komt binnen te staan. De linkerkant en de bovenkant zijn bakstenen muren. De vloer is van tegels waar we niet in kunnen (en ook niet willen) boren. Het platform zou op een hoogte van ongeveer 1,50m moeten komen met een afstapje naar de glijbaan die op een hoogte van 1,20 meter komt. De trap naar boven (verwijderbaar) is rechtsboven gepland, waar je dan meteen door kunt lopen naar de glijbaan. In het middenvlak willen we dan op het platform nog een huisje bouwen over een lengte van 1,80 meter. En de laatste 60cm wordt dan balkon die ook weer over het einde van de glijbaan naar de muur aan de linkerzijde loopt.

Zijaanzicht rechter zijde:
[Afbeelding]

Zijaanzicht “midden zijde” (dus naast de glijbaan):
[Afbeelding]

Voor de rode palen had ik 10cm x 10cm douglas in gedachte. De donkergele palen zouden dan standaard 6,8cm x 6,8cm tuinpalen worden. Dit zou ik dan op de grond op een frame van 44x69 vuren hout zetten. De 69 kant plat op de grond, dus er komt dat een drempel van 44mm.
Als draagbalken die op de palen komen denk ik aan vuren 59x156. (Is dit groot genoeg?). Met dan liggers om de 40 cm. Voor die liggers dacht ik aan tuinpalen 68x68 of vuren 44x69. (De tuinpalen vooral omdat ik er daar nog een aantal van heb liggen). Rondom op het platform komt uiteraard een hek, en de uitgang van de glijbaan maken we ook afsluitbaar.
Zou dit sterk genoeg worden om een huisje en nog een stel kinderen te dragen, of moeten er dingen anders?
Ik zal het resultaat nog even posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3BmG5S1HIcRWuRSiBXgKpqnhTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9qix7pnuiNEqqzeV9JyyuWz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PDcqlGHpq3DjzuMumjDzee3-zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g92Y0xl8WhZqn8ntPKQjE0Sp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-aJ4KJJfITlXqQaqSlijZd_uAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L488cjz4kcWE1f6iAeMI30n4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1F1ShtI18JrqfDOjVpam6Fs1bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Eqm51trJEEBDRPrLWw7HHM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6enZO85AW4tocwFtzWb0cACQug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSzHr21FcAYQdcfjazgxX4Oh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR2LzMdM5gVvb6Q7dzC6grhTiKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFB3uCcQLH11zqWwRTezphon.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoHHBYBJFgCbhB_bR4-xit7xvuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Azr9a0cCqM8g4OZAfpC9iXgH.jpg?f=fotoalbum_large

Staat als een huis, echt heel sterk. Minpunt zijn wel de Schuttingplanken die na installatie nog zijn gaan drogen. Daardoor zijn er nu flinke kieren.
(En de glijbaan is iets te heftig voor een 2-jarige, maar de oudere nichtjes gaan er prima vanaf)

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:15
@mrbootster
Lekker bezig.

Wel op de lengte van de schroeven in het dakbeschot gelet?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@mrbootster

Hoe weet je of er geen folie zit tussen het dakbeschot en de pannen?
Heb je dat gecontroleerd, of hoe doe je dat?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mrbootster schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:37:
Bij mij thuis zijn we begonnen met een kamer boven opknappen. Flinke klus, ruimte van zo'n 35m2. Het was er droog en geisoleerd, maar niet mooi en onverwarmd. Overgrote deel van de taken willen we zelf doen, behalve vloerbedekking laten leggen. Ruimte gaat mijn mancave / gasten verblijf worden, dus wel cool om zelf alles te kunnen inrichten. Ik zit er over te denken om hier een separaat topic over aan te maken om mensen op de hoogte te houden.

De oude draagbalken waren voornamelijk verstopt onder het isolatie materiaal, maar die willen we in het zicht hebben. Denk dat dat wel rustiek, robuust en stijlvol staat. Wel een pokkewerk om de witte verf op sommige delen eraf te krabben. Veel stof met schuren ook.

[Afbeelding]

Hier begonnen met slopen. Knieschotten en zijpanelen eruit. Ook een deel van het oude 5-cm PIR isolatie weggehaald. Bij sommige plekken zat zo'n 30cm vrije ruimte tussen dakbeschot en isolatie. Zonde van de ongebruikte ruimte.

[Afbeelding]

Hier al begonnen met nieuwe isolatie plaatsen. 10 cm PIR platen met Rd waarde van 4.6. Gaat wel comfortabeler zijn.

Voor plafond afwerking hebben we gekozen voor Agnes stucplaten van de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...x-12-mm-4-stuks/p/B442033.

[Afbeelding]

Vriendinlief helpt ook een handje O+

Aan de zijkanten willen we nieuwe knieschotten maken met schuifdeuren. Wat ik een beetje spannend vind, is of ik de plafondplaten en knieschotten wel netjes krijg. Is soms een puzzelwerkje. Verder moet ik ook nog aan de slag met elektra. En verwarming aanleggen. Vloerbedekking moet ook nog besteld worden. AL met al toffe klus om mee bezig te zijn deze winter :)
leuke foto's van voor/na etcera

ik mis de folie ? blauw/rood beide hebben unieke eigenschappen deze niet monteren is best wel een beetje jammer, ik heb het met glaswol gedaan met een reflecterende laag en glaswol ..

Wat ons enorm verbaasde is dat nadat we het glaswol goed afgetaped hadden, bij wijze van spreken het laatste stukje tape al enorm effect had, de folie erna bevestigen leek ons "zonde" maar na montage scheelde het nog een keer een bak met warmte.. hoewel we liever de balken in het zicht hadden gehad .. hebben we besloten die weg te werken .. (makkelijker met folie en gipsplaten )

als ik het weer zou doen, dan zou ik voor een Rwaarde van 7 gaan en eindigen met 3 in 1 materiaal (tong-groef het is wat duurder maar scheelt bergen werk.

voordeel is dat de verwarming nu 25% kan zijn van wat het was .. je merkt de isolatie ook enorm

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:27:
@mrbootster

Hoe weet je of er geen folie zit tussen het dakbeschot en de pannen?
Heb je dat gecontroleerd, of hoe doe je dat?
Als je geen balkon dakkapel oftewel raam hebt er 1 (laten) monteren .. een velux dakraam geeft je gratis licht, ventilatie optie(s) en kan prettig zijn voor je werkplek/gasten verblijf of andere doeleinden :) kan je gelijk buitenkant van je dak checken .. dakpannetje weghalen door zo'n raam is altijd mogelijk

Tja vanalles

• mrbootster
Dankjewel voor het meedenken!

Volgens mij heb ik geen extra damp folie nodig? Ik heb deze platen besteld: link

Aan de buitenkant van het dakbeschot zit geen folie. De platen worden tussen de gordingen geklemd, dus geen of nauwelijks schroeven nodig. Kieren dicht ik later nog met purschuim. We hebben al 2 nieuwe dakramen in deze ruimte dus geen extra ventilatie nodig. Tips, aandachtspunten, vragen etc zijn welkom uiteraard :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrbootster op 03-02-2022 19:56 ]

• mrbootster
Wat wel ingewikkelder is, is om de tussenwand goed dicht en mooi te krijgen. De draagconstructie in de zijwand willen we zichbaar houden. Maar we willen ook een luik houden om nog naar de andere ruimte te kunnen.

Het deel met de witte eps platen is de ruimte die gerenoveerd wordt. Het deel zonder eps is boven woonkamer/slaapkamer en gaan we niet aanpakken. Is te duur. Maar die tussenwand moet wel geïsoleerd en netjes gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9319e-5-TykTf0bzrN5bfYj4zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBeDqNRYtDbBoVBSnwzemgar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhHoes-y5DW8As1pOGffgTt3A6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlTUti0oClOgTE1r2nLEb9KV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p32c7GxdMR03uPCZjSOqo2E0s5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9j2MF1e7kWuKnMNS1Y3qjT8.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrbootster schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
Dankjewel voor het meedenken!

Volgens mij heb ik geen extra damp folie nodig? Ik heb deze platen besteld: link

Aan de buitenkant van het dakbeschot zit geen folie. De platen worden tussen de gordingen geklemd, dus geen of nauwelijks schroeven nodig. Kieren dicht ik later nog met purschuim. We hebben al 2 nieuwe dakramen in deze ruimte dus geen extra ventilatie nodig. Tips, aandachtspunten, vragen etc zijn welkom uiteraard :)
het lijkt erop inderdaad niet nodig te zijn, als je een extra laag (wellicht handig) erop doet, moet je kanten die elkaar raken wel "doorbreken" lees met een mes wat een kruis per plaat maken oid.. teminste dat is het advies wat ze geven (youtube diy isolatie van een belgisch tv programma oid die zolder isoleert)

Hout opsluiten kan ook nadelig zijn als het niet kan ademen waardoor vocht opgesloten word, vandaar dat men tussen de pir en houten latten een ventilatie lat monteert .,.

ik snap even niet wat je bedoelt met wel/niet eps/pir oid .. maar zolang je de buitenschil isoleert gaat het goedkomen.

Voor mijn isolatie werkzaamheden verbruikte ik 1800m3 gas per jaar, dat zakte met 800m3 ja bijna 50% van de stookkosten .. afhankelijk van de gasrekening zeg maar 100,- per maand als ik vertel dat de isolatie mij toen 4 jaar geleden met alle materiaal kosten (isolatie gerelateerd) 1500,- koste is dat inmiddels ruim terug verdient.

ik wilde eerst doen wat jij deed, na deze informatie hier op GOT gehad te hebben, heb ik de "extra" investering gedaan.

Ik snap je wens om dingen in het zicht te behouden, wellicht kan je het als "frame" gebruiken, het is wat creatief denken/zaagwerk wellicht. als je bv het hout zichtbaar houd en met gipsplaten vult .. zou ik het gips wit verven en het houd donker houden dan valt het lekker op.

Tja vanalles

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:01
Oeps verkeerde topic.

[ Voor 85% gewijzigd door Jeweetje op 03-02-2022 21:28 ]

• mrbootster
Ik begin nu toch te twijfelen of het verstandig is om de pir platen direct tegen het houten dakbeschot te plaatsen. Is het beter om er regels tussen te zetten? Nu kan het nog. Beter even dubbelchecken..

Aan de buitenkant liggen de pannen direct op het hout en is er geen folie. Beter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eGpYAwoAADXQurC3ma0FW30_Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Pop8lSQi8nvQZlFYtViQ4dS.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:11
mrbootster schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:34:
Ik begin nu toch te twijfelen of het verstandig is om de pir platen direct tegen het houten dakbeschot te plaatsen. Is het beter om er regels tussen te zetten? Nu kan het nog. Beter even dubbelchecken..

Aan de buitenkant liggen de pannen direct op het hout en is er geen folie. Beter

[Afbeelding]
Ik ben bang dat dit topic je daar niet bij gaat helpen. Iedereen heeft een andere mening daar over. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
Ik heb vorig jaar mijn schuur omgebouwd tot overkapping door 1 wand te vervangen door een schuif glaswand. Nu wil ik binnen het plafond dichtmaken met gipsplaten. Uiteraard ga ik op de balken eerst regels bevestigen. Alleen nou zie ik verschillende methoden die aangeraden worden. Giplsplaten in de lengte van de regels bevestigen of juist haaks. Wat kan ik het best hanteren? De regels komen uiteraard haaks op de plafondbalken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
Even iets wat mij opviel bij het scrollen langs de foto's: grijs PVC (riool/hemelwater) mag niet worden gebruikt als luchttoevoer voor een CV-ketel. Dat moet PP zijn (wit/zwart kunststof). Ook vind ik de boel wel erg minimaal gebeugeld, zie ook https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

En de buizen lijken schuin op de dakdoorvoer te zitten. Onderaan heb je bochten, kun je de boel niet wat verdraaien zodat het beter aansluit (recht uitkomen onder de dakdoorvoer). Vind dit een beetje tricky met het oog op rookgaslekkage.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:15

JB

Cédric roelt!

[Afbeelding]
Wat kost deze investering je eigenlijk? Heb dit ooit gedaan bij onze garage (inmiddels afgebroken), maar heb nooit het idee gehad dat het heel veel deed behalve geld kosten :+

Mijn boefje is liev!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-10 22:40
bolleh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:24:
Ik heb vorig jaar mijn schuur omgebouwd tot overkapping door 1 wand te vervangen door een schuif glaswand. Nu wil ik binnen het plafond dichtmaken met gipsplaten. Uiteraard ga ik op de balken eerst regels bevestigen. Alleen nou zie ik verschillende methoden die aangeraden worden. Giplsplaten in de lengte van de regels bevestigen of juist haaks. Wat kan ik het best hanteren? De regels komen uiteraard haaks op de plafondbalken.
Ik monteer de gipsplaten altijd haaks in plaats van met de regels mee. Bij een plafondplaat van 9,5mm geeft dat meer stevigheid in het midden.

• pentaw1nz
  • Laatst online: 00:12

[Afbeelding]
Kijk ff in het dak isolatie topic. Maar zoals hierboven gezegd: Verschillende meningen en verschillende argumentatie.
Ik ben blij dat ik het in ieder geval WEL heb gedaan, al was het maar omdat ik een lekkage heb gehad bij de schoorsteen en het water achter de PIR platen liep. Omdat ik een ventilatie lat heb gebruikt liep het water via de PIR platen naar het laagste punt en druppelde er bij een balk uit. Had ik het er strak tegenaan gemaakt, dan was het hele dakbeschot zeiknat geweest.

Misschien een beetje vreemd om te redeneren vanuit een lekkage die er eigenlijk niet eens mag zijn, maar het is nou eenmaal een oud dak en ik heb(nog) geen folie onder de dakpannen liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2022 09:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• bolleh
SmoothTweaker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Ik monteer de gipsplaten altijd haaks in plaats van met de regels mee. Bij een plafondplaat van 9,5mm geeft dat meer stevigheid in het midden.
Welke hart om hart afstand hanteer je dan voor de regels? In de lengte mee zou ik 30cm hanteren zodat je and de zijkanten en in het midden kan schroeven. Maar haaks zou ik eerder om de 40cm verwachten of dan ook 30cm hanteren?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
bolleh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Welke hart om hart afstand hanteer je dan voor de regels? In de lengte mee zou ik 30cm hanteren zodat je and de zijkanten en in het midden kan schroeven. Maar haaks zou ik eerder om de 40cm verwachten of dan ook 30cm hanteren?
Meeste van mijn gipsplaten hangen in de lengte. Gipsplaten van 120 breed, dus regels van 40cm

• henkie196
  • Niet online
bolleh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:25:
Hart-op-hart zou ik denk ik af laten hangen van de lengte van de platen. Of de lengte van het stuk dat je wilt vast zetten, als die lengte korter is dan de plaatlengte. Je wilt uitkomen op de uiteindes, dus bij 3m lengte zou je 30cm kunnen hanteren, bij 2m zou je 40cm kunnen hanteren, etc. Langer dan 40cm lijkt me gevoelsmatig niet wenselijk, maar het gaat erom dat je voldoende ondersteuning wilt hebben voor je platen, zodat ze niet gaan door hangen.

• bolleh
Het worden platen van 2 meter 60cm breed dus dan ga ik 40cm aanhouden. De lengte van de schuur is 360 dus dan zijn langere platen minder handig.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat voor werkbank hebben jullie?

Dacht er eerst aan zelf een frame en blad te maken. Maar als je massief hout wil (geen betonplex, of met fineer laag) loopt de prijs ook al op. En helemaal egaal maken heb ik het materiaal niet voor.

Kwam nu deze tegen bij HBM: https://www.hbm-machines....t-massief-houten-werkblad

Lijkt me eigenlijk al helemaal goed. In hoogte verstelbaar ook nog eens.

• henkie196
  • Niet online
Bolletje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:

Dacht er eerst aan zelf een frame en blad te maken. Maar als je massief hout wil (geen betonplex, of met fineer laag) loopt de prijs ook al op. En helemaal egaal maken heb ik het materiaal niet voor.

Kwam nu deze tegen bij HBM: https://www.hbm-machines....t-massief-houten-werkblad

Ik heb zelf een houten frame gemaakt en daar een MDF plaat opgeschroeft. Niet bijzonder slijtagevast, maar als ik er veel last van heb vervang ik die plaat wel met één van multiplex ofzo. In geval van massief hout zou ik er een keukenblad of iets dergelijks erop zetten (twee waarschijnlijk dan, want de mijne is even ruim 80cm diep).

Zo'n tafeltje lijkt me verder ook wel prima, heb m'n werkbank meer zelf gemaakt voor de lol, zeg maar. Zou alleen even checken met HBM wat de maten nu echt zijn. De titel zegt 182cm, maar de specs zeggen 122x50. Zou zelf wel wat dieper proberen te vinden dan 60cm, werkt wat fijner. Als je er tenminste ruimte voor hebt.

• big bang
  • Laatst online: 22:43
Ik heb wel betonplex op mijn werkbank, en vind dat juist ideaal. Wel genoeg verstevigen met balkjes er onder, een grote dikke plaat heeft allicht genoeg stijfheid uit zichzelf.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:14
Dag vrienden ik heb weer een kleine vraag.
Situatie:
Muren zijn gestuced, ze waren bij 3 muren vergeten gaas te zetten op een scheur. Dit kwam vervolgens door de stuc weer terug.
Is teruggeweest, stuc opengehakt, gaas geplakt en weer dichtgemaakt ‘met een sterker spul dan stuc/gips’ hieronder het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mbn56nrttsl6eA8ieAWyWRL6zLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEZkNomwLBmXD5VudQaO8Y9s.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vriendin is nu heel erg bang dat je dit verschilt gaat zien als het straks geverfd is.
Er komt (hoogstwaarschijnlijk) grijsblauw op van flexa of een Taupe kleur. Er zijn in totaal 3 muren die dit hebben. 1 daarvan wordt gewoon wit

Gaat dit een probleem worden? Misschien deze muren 2 of zelfs 3 lagen verd erover?

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 04-02-2022 12:04 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:23
Aschtra schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:02:
Situatie:
Muren zijn gestuced, ze waren bij 3 muren vergeten gaas te zetten op een scheur. Dit kwam vervolgens door de stuc weer terug.
Is teruggeweest, stuc opengehakt, gaas geplakt en weer dichtgemaakt ‘met een sterker spul dan stuc/gips’ hieronder het resultaat.

[Afbeelding]

Mijn vriendin is nu heel erg bang dat je dit verschilt gaat zien als het straks geverfd is.
Er komt (hoogstwaarschijnlijk) grijsblauw op van flexa of een Taupe kleur. Er zijn in totaal 3 muren die dit hebben. 1 daarvan wordt gewoon wit

Gaat dit een probleem worden? Misschien deze muren 2 of zelfs 3 lagen verd erover?
Ligt eraan hoe goed die verf dekkend is, vergeet de primer ook niet eerst :P
En anders eerst wit schilderen die muur en daarna pas de gewenste kleur?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Aschtra
Eerst wit, dan de kleur dacht ik ook aan inderdaad. Maar vraag is meer van of het wel normaal verfbaar is dat het eindresultaat gewoon normaal is. Dat het wat meer moeite gaat kosten is geen probleem

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:11
Maar.. dit gaat toch gewoon weer scheuren? Als die scheur zo snel terug kwam na het stucen, dan gaat dat smalle stukje gaas niet helpen ben ik bang. Waar kwam de scheur vandaan, had de muur niet voor het stucen versterkt kunnen worden op dat punt?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Aschtra
Dat weet ik niet. Ik ga er vanuit dat de stucadoor het gemaakt heeft op de juiste manier. Anders kan die weer terugkomen

[ Voor 14% gewijzigd door Aschtra op 04-02-2022 12:31 ]

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Als de rest van de muur nog niet is geschilderd dan moet je het niet gaan zien.

Uiteraard wachten tot alles goed droog is en dan voorstrijken met een gepigmenteerde voorstrijk en met een goede dekkende latex afwerken. Succes !

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Ik ga dit ook zo doen. Gekker er zit pur bij mij aan de buitenzijde wel hele slechte pur en er zitten ook latten direct op het beschot aan de buitenzijde die gaan bij mij ventileren.

En je krijgt de garantie: waar lucht zit kan ook vocht zitten!!! Dus ga je een spleet creëren succes met vocht.

Voordat de vochtdiscussie losbarst heb je je dak al ingevuld bij UBAKUS dan zie je de isolatie waarde en ook de vocht problemen.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

• twain4me

twain4me

Aschtra schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:02:
Situatie:

[Afbeelding]

ik zou mij eerder zorgen maken over wat ze nogmeer zijn vergeten, knap smal bandje gaas op die scheur.. dit is meer iets voor de naden van gipsplaten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb zelf een MFT-plaat uit V313 MDF gefreesd en op 2 Toughbuilt C700's staan. Buigt ietsje door maar voor nu goed genoeg (staat op zolder, over 6-10 maanden een nieuw huis). Voor het nieuwe huis heb ik een MFT uit zwart MDF klaar staan, als die op is ga ik voor massief. Als je dan putjes hebt kun je met een rijschaaf zo de boel weer strak krijgen, maar dat is met MDF lastiger (buitenkant is sowieso harder dan binnenkant).

Nadeel van mijn setup is dat als ik ga schaven en dergelijke de schragen op de vloer schuiven.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb zelf een houten frame gemaakt en daar een MDF plaat opgeschroeft. Niet bijzonder slijtagevast, maar als ik er veel last van heb vervang ik die plaat wel met één van multiplex ofzo. In geval van massief hout zou ik er een keukenblad of iets dergelijks erop zetten (twee waarschijnlijk dan, want de mijne is even ruim 80cm diep).

Zo'n tafeltje lijkt me verder ook wel prima, heb m'n werkbank meer zelf gemaakt voor de lol, zeg maar. Zou alleen even checken met HBM wat de maten nu echt zijn. De titel zegt 182cm, maar de specs zeggen 122x50. Zou zelf wel wat dieper proberen te vinden dan 60cm, werkt wat fijner. Als je er tenminste ruimte voor hebt.
Zelf bouwen is ook het mooist. Ik zat laatst Matt Estlea te kijken, die heeft een gave gemaakt man :9~

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
henkie196 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Klopt, is ook nog een idee. Ik was ook naar zoiets aan het kijken en dan zelf een frame. Maar komt al met al qua kosten al redelijk in de buurt.
Goed punt ja. Volgens mij is het een typo / copy-paste. Er staat meer onderaan de pagina wel 182*60
Ze hebben ook een model van 122*50
big bang schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik heb wel betonplex op mijn werkbank, en vind dat juist ideaal. Wel genoeg verstevigen met balkjes er onder, een grote dikke plaat heeft allicht genoeg stijfheid uit zichzelf.
Ik heb nog een intacte 250 * 125 betonplex plaat. Maar als je er op gaat werken, gaat die toplaag er dan niet af?
Boudewijn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb zelf een MFT-plaat uit V313 MDF gefreesd en op 2 Toughbuilt C700's staan. Buigt ietsje door maar voor nu goed genoeg (staat op zolder, over 6-10 maanden een nieuw huis). Voor het nieuwe huis heb ik een MFT uit zwart MDF klaar staan, als die op is ga ik voor massief. Als je dan putjes hebt kun je met een rijschaaf zo de boel weer strak krijgen, maar dat is met MDF lastiger (buitenkant is sowieso harder dan binnenkant).

Nadeel van mijn setup is dat als ik ga schaven en dergelijke de schragen op de vloer schuiven.
Ja, dit was ook mijn reden om gelijk voor massief hout te gaan. Dan soms ook nog even in de olie om hem netjes te houden.
Gaat dan in een grote schuur. Kan ik de werkbank vast maken aan I-beam van de schuur mocht het nodig zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 04-02-2022 17:09 ]

• big bang
  • Laatst online: 22:43
Bolletje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:07:

Ik heb nog een intacte 250 * 125 betonplex plaat. Maar als je er op gaat werken, gaat die toplaag er dan niet af?
Alles kan kapot. Ligt er ook maar aan wat je doet. En anders vervang je m na zoveel tijd.
Ik heb trouwens mijn PBD40 er zo ingefreesd, dat zijn toch dingen die je bij een massief blad minder snel doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-7UjfaE1nHuNtTQQYXbP9j-jok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvuPCjX3Pu7aBkHTa0bDRHft.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 04-02-2022 17:20 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• inquestos
  • Laatst online: 20:28
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Kijk ff in het dak isolatie topic. Maar zoals hierboven gezegd: Verschillende meningen en verschillende argumentatie.
Welk topic bedoel je? Ben wel benieuwd naar die meningen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

inquestos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:27:
[...]

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

In dat topic zal je snel www.ubakus.de ontdekken. Dan kan je vooraf bekijken hoe goed het gaat qua vochthuishouding.

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 04-02-2022 17:31 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• twain4me

twain4me

inquestos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:27:
[...]

welke niet, de meest bekende

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

edit ik ben weer spuit11 @PaT :'(

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 04-02-2022 17:35 ]

• 1nsane

Ik heb een verrijdbare werkbank op luchtwielen met een betonplex werkblad, dat gaat prima. Die kar is een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar. Ik ben er zeer tevreden over. Een stuk betonplex is echt niet verkeerd hoor.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1nsane schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Ik heb een verrijdbare werkbank op luchtwielen met een betonplex werkblad, dat gaat prima. Die kar is een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar. Ik ben er zeer tevreden over. Een stuk betonplex is echt niet verkeerd hoor.
Lijkt me wel irritant om op te beitelen en hameren ed. Die luchtbanden dempen je energie wel iets.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Lijkt me wel irritant om op te beitelen en hameren ed. Die luchtbanden dempen je energie wel iets.
Je kunt ook kiezen voor 2 wielen aan 1 kant, 2 poten aan de andere kant. Dus wel gewoon verrijdbaar
Zeg maar het kruiwagen idee.
Dan kun je gewoon hameren zonder demping O-)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nokiaan958GB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Je kunt ook kiezen voor 2 wielen aan 1 kant, 2 poten aan de andere kant. Dus wel gewoon verrijdbaar
Dat is best wel slim :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:10

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb deze gekocht.
Afgezien van het gereedschapsbord en de lengte is die praktisch hetzelfde als die jij linkt.

Voelt goed en stevig aan.
Mooi werkblad waar ik inmiddels een bankschroef op heb gemaakt.

Ik heb ook een extra plank op die dwarsbalkjes gelegd zodat er wat meer opberg ruimte is.

Ik dacht er eerst ook aan om zelf wat te maken, van hout of staal. Maar toch besloten om maar gewoon er eentje te kopen bij HBM.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:09:
@beesting
Volgens mij is hoe minder naden, hoe beter.
Zeker wanneer je platen met ABA gebruikt... die kan je beter gewoon altijd tegen elkaar zetten.
Een goede plafonneur kan ze er natuurlijk altijd wegwerken, moesten er nog zijn.

Die (verplichte) naad van 4mm heeft enkel te maken, als je andere gipsplaten gebruikt (RK), of zelf met een schaaf een schuine kant maakt. Maar die zijn sowieso niet aan te raden, omdat je dan veel verder moet smeren om alles te kunnen wegwerken.
vso schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:28:
@beesting naadjes zou ik me niet te druk om maken . teminste voorkomen is wel beter maar minder dan 0,5cm moet je wel op kunnen vangen met gaas/vulmiddel ..

Voor een nette afwerking gewoon zo min mogelijk vulmiddel in meerdere rondes doen .. verf vult de rest wel ..
Dank nog allebei voor de verheldering (en daardoor opluchting bij mij). Fijn om te horen!
louzy82 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:52:
[...]

2 dagen met 2 personen, voor 2/3 van het aantal m2, dus dat doortrekken zou op 3 dagen met 2en uitkomen op 75m2 ongeveer.

En dan nog bedenken of ik een klusmaatje kan vinden voor 3 hele dagen, want in je eentje is het waarschijnlijk wel echt een lastige klus om te doen (vooral in deze hoeveelheid).
Zover je er nog wat aan hebt: de al door anderen genoemde (gips)platenlift vond ik echt een uitkomst! Ook omdat ik de grootste platen had ongeveer (2400x1200, zou een andere keer toch de halven van 600mm nemen, maar had nog geen ervaring ermee en dacht minder naden=beter). Hiermee ook meerdere platen alleen kunnen doen, ook al is het met lift ook met z'n tweeën nog een stuk sneller. Omdat mijn project op wat rustiger tempo is heb ik er overigens zelf een gekocht. Voor een paar dagen kun je beter huren natuurlijk, maar om nu voor €100 te huren, terwijl je er voor €149 een kan kopen (plus straks doorverkopen) zonder stress mbt net niet op tijd klaar en extra huur betalen. ;)

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:01
nokiaan958GB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Is dit niet te zwaar of zitten de wielen richting midden? Foto toevallig voor wat inspiratie?

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13
Ik heb een pergola in de achtertuin. Laatst zag ik twee grote gaten in 1 van de balken vlakbij waar de balken bevestigd zijn.

Ik vroeg me af of iemand meer kon zeggen over deze gaten in de houten balk en de veiligheid van de constructie. Moet ik hier iets mee doen? Wat zou ik dan zelf kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sycVdVi9LUn7vI2iC6y4TDSwegA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJSUkm8HoiGeg2ctpJJbpYsw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW9bHXT4XWhgTt2U08hqcL7bGn8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1bp8SXEjbu5OPTpNkglG9DFr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo2Desvsi3AaPsIqZ3ntAXKoz38=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f2RNhxxHsn1zhn4cXRNpkDlA.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door banaliteit op 05-02-2022 15:49 ]

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nog een vraag waar iemand hier vast meer ervaring mee heeft. In de badkamer ga ik met groene gipsplaten ook een verlaagd plafond te maken voor spotjes. Dus moet de ventilatie verlegd. Simpelste is om de bestaande buis van 125mm rond iets te verlengen, doe ik in de keuken ook.

Maar nu is m'n laatste idee om aan een kant (rechts op de tekening) een kleine nis in het plafond te maken: daar laat ik het verlaagd plafond dan niet doorlopen, zodat er een soort holte ontstaat (ca. 20cm breed?). Daar kan ik dan subtiel een ledstrip in verstoppen omdat de spotjes iets meer in het linkerdeel zitten ivm de centraaldoos (zwarte bolletje tekening) waar ik ook een spotje wil doen om deze bereikbaar te houden. Dus 5 spotjes in X-vorm plus lightstrip (ook daar evt tips of opmerkingen welkom hoor).

Hierdoor ontstond het idee om dan de ventilatie daar ook naartoe te verleggen, zodat deze uit het zicht is. Zover ik leek te vinden kun je ventilatie wel verleggen mits niet te veel bochten en minimaal dezelfde diameter/oppervlak.

Klopt dat? Kan ik zomaar de ventilatie op deze wijze doortrekken/verplaatsen naar de plafondnis? Deze zit dan wel verder bij de douche vandaan. Aan de andere kant lijkt de ventilatie nu ook vrij random geplaatst tov de douche en lijkt juist de nis me de plek waar de condens naartoe trekt ivm hoger punt.

Plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP5E46X95Wt1Hsmm3BZ5unI9KnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0oRTC0xq2h3EuTQh8dwObm9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door beesting op 05-02-2022 17:34 ]

• mrbootster
ThinkPad schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:55:
[...]

Even iets wat mij opviel bij het scrollen langs de foto's: grijs PVC (riool/hemelwater) mag niet worden gebruikt als luchttoevoer voor een CV-ketel. Dat moet PP zijn (wit/zwart kunststof). Ook vind ik de boel wel erg minimaal gebeugeld, zie ook https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

En de buizen lijken schuin op de dakdoorvoer te zitten. Onderaan heb je bochten, kun je de boel niet wat verdraaien zodat het beter aansluit (recht uitkomen onder de dakdoorvoer). Vind dit een beetje tricky met het oog op rookgaslekkage.
Thx voor de tips, goed gezien! Loodgieter is langs geweest. Ik dacht, even wat buisjes omleggen, maar hij was uiteindelijk 4 uur bezig. Eerst kwamen de buizen van onderen uit de vloer, en gingen schuim omhoog door een schot. Gekke was ook dat de luchttoevoer naar de CV nooit was aangesloten op de dakdoorvoer. We kwamen er achter dat lucht werd aangezogen vanuit de kast waar de CV ketel was geplaatst, en niet vanuit de dakdoorvoer. Echt niet oke, vorige bewoners waren beetje prutsers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znaZiEjKQos5JCpAbqaEziTmFd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BfH6TmYkNMJFI5AkpxDyXLF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit het zo. Onderdoor de vloer meteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpV-9yHg-YNMaoqyuU0p_xTOuA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beoEL0YWPDUX1irM3H00M8R3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPkl8HjC16IwDJVS4_mktVCQL0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9ivSe0LBoMo8gvA7Ko7aqEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGEo7m3xrvSal424BOegtwkf8gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0GjXTX2ZZS1PU03SNGrqJDc.jpg?f=fotoalbum_large

Vast nog niet 100% volgens alle voorschriften, maar in ieder geval stukken beter dan eerst.

• mrbootster
banaliteit schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:49:
Ik heb een pergola in de achtertuin. Laatst zag ik twee grote gaten in 1 van de balken vlakbij waar de balken bevestigd zijn.

Ik vroeg me af of iemand meer kon zeggen over deze gaten in de houten balk en de veiligheid van de constructie. Moet ik hier iets mee doen? Wat zou ik dan zelf kunnen doen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat je een aantal basis vragen zelf al prima kunt beantwoorden: zit het nu wel stevig vast? Kun je het vragen aan degene die de pergola gebouwd heeft? Ziet het er uit alsof er iets mist?
Als het stevig vast zit, is het prima toch? Lijkt er eerder op dat hout hergebruikt is en dat de gaten voorheen voor bevestiging of zo dienden. Het metalen hoekstuk vind ik er verder prima uitzien.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat een werk om een deurkozijn te monteren :) maar geen haast en lekker rustig werken..

De kleine OSB plaatjes zijn puur om de juiste uitvulling te krijgen voor het deurkozijn (rechts) dat halen we straks weg en gaan de schakelaar enzv netjes monteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKsT5gCVKXMt-mSmCOqrT-M37mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r8aCgWBNedHGlH9COfb0MzCy.png?f=fotoalbum_large

De lampen waren niet dimmende varianten van de HB, via chinese webshop de dimmere omvormer(s) gescoort + de dimmerschakelaar. deze zitten ook niet bij de lamp maar bij de schakelaar alleen nog een weerstandje van 1k Ohm oid .. de lamp zit niet goed in min-max stand .. las tijdje terug dat een weerstand het probleem verhelpt

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:49:
wat een werk om een deurkozijn te monteren :) maar geen haast en lekker rustig werken..

De kleine OSB plaatjes zijn puur om de juiste uitvulling te krijgen voor het deurkozijn (rechts) dat halen we straks weg en gaan de schakelaar enzv netjes monteren

[Afbeelding]
Voor je eerste kozijn ziet het er niet verkeerd uit, het is best een handige manier om hem zeg maar in te bouwen op die manier met vulstukjes etc. klein min puntje de stijl en dorpel behoren wel in 1 lijn door te lopen ;) Voor de volgende keer zou ik persoonlijk gewoon en kant en klaar kozijn + deur kopen. ben je zoveel sneller mee klaar. helaas wel 1 van die producten die veel duurder is geworden met corrona

https://www.hornbach.nl/s...-cm/10274564/artikel.html

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Voor je eerste kozijn ziet het er niet verkeerd uit, het is best een handige manier om hem zeg maar in te bouwen op die manier met vulstukjes etc. klein min puntje de stijl en dorpel behoren wel in 1 lijn door te lopen ;) Voor de volgende keer zou ik persoonlijk gewoon en kant en klaar kozijn + deur kopen. ben je zoveel sneller mee klaar. helaas wel 1 van die producten die veel duurder is geworden met corrona

https://www.hornbach.nl/s...-cm/10274564/artikel.html
dit is de 2de keer dat ik er deze monteer moet ik eerlijk zeggen.. nummer 3 komt rechts v.d schakelaar.

Meteen kant en klaar (bij de HB bv) nu kom ik met 7cm mooi uit met OSB,4x4 paal en gips) de "lipjes" komen netjes overheen met meteen kant en klaar zou dat niet zo zijn .. en vond de deur enzv niet echt degelijk (te dun materiaal) .. maar dat is persoonlijke mening.

Dorpel ? dat ding boven neem ik aan ;)

Boven --> vreemd stuk hout wat erg lastig is om op maat te maken en er zit wel "maten" in maar die kwamen dit keer niet zo lekker uit .. kijken of de 3de beter past.. maar uitzagen op maat is zeker wel een dingetje.

Vandaar dat ik (zoals je net rechts onder op de foto zag) een deur heb liggen om kijken of alles past. voordat ik de post monteer.

onder = tijdelijke "drempel" de vloer moet namelijk nog opgehoogd worden.. en ja ik had eerst de vloer kunnen ophogen en daarna de drempel maar ik gebruik het hout als hoogte lijn .. gezien het toch op zijn plaats moet blijven .. knieschotten zijn al op nieuwe hoogte gemaakt. .

maar het werkt prettiger met 59/60cm ruimte hebben dan 57 .. toch :)

Tja vanalles

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

breinonline

Are you afraid to be known?

beesting schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:29:
Nog een vraag waar iemand hier vast meer ervaring mee heeft. In de badkamer ga ik met groene gipsplaten ook een verlaagd plafond te maken voor spotjes. Dus moet de ventilatie verlegd. Simpelste is om de bestaande buis van 125mm rond iets te verlengen, doe ik in de keuken ook.

Maar nu is m'n laatste idee om aan een kant (rechts op de tekening) een kleine nis in het plafond te maken: daar laat ik het verlaagd plafond dan niet doorlopen, zodat er een soort holte ontstaat (ca. 20cm breed?). Daar kan ik dan subtiel een ledstrip in verstoppen omdat de spotjes iets meer in het linkerdeel zitten ivm de centraaldoos (zwarte bolletje tekening) waar ik ook een spotje wil doen om deze bereikbaar te houden. Dus 5 spotjes in X-vorm plus lightstrip (ook daar evt tips of opmerkingen welkom hoor).

Hierdoor ontstond het idee om dan de ventilatie daar ook naartoe te verleggen, zodat deze uit het zicht is. Zover ik leek te vinden kun je ventilatie wel verleggen mits niet te veel bochten en minimaal dezelfde diameter/oppervlak.

Klopt dat? Kan ik zomaar de ventilatie op deze wijze doortrekken/verplaatsen naar de plafondnis? Deze zit dan wel verder bij de douche vandaan. Aan de andere kant lijkt de ventilatie nu ook vrij random geplaatst tov de douche en lijkt juist de nis me de plek waar de condens naartoe trekt ivm hoger punt.

Plaatje ter verduidelijking:
[Afbeelding]
Op zich zie ik geen bezwaar maar hoe verder van de bron van het vocht hoe langer het vocht blijft hangen. En hoe langer de buis hoe meer weerstand dus hoe minder effectief. Als je afzuigunit genoeg aan kan hoeft dat geen probleem te zijn.

Kan je in of bij de douchekant niet het plafond op dezelfde wijze doen? Dan kan je bij de bron afzuigen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jeweetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Is dit niet te zwaar of zitten de wielen richting midden? Foto toevallig voor wat inspiratie?
Geniaal!, ik heb iets bedacht wat nog niet bestaat :+

In een ande toepassing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhQUwQ-4NwFVIG7jXVMVXlZKnTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSagpmRQVJPSeBhiIFtfckNI.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook zoiets doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTzBBs0EfcbyM7HdEy94e_p7PwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ix9E5cHW6uf2lYRMVNxlcEDJ.jpg?f=user_large

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
Gaat dit roesten als ik er overheen stuc denken jullie? Zo ja, valt er wat aan te doen? Likje verf op terpentine basis erover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzQHihzcm2pvv-SNALnqwixtBSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqHNlBIR4bFMqcUQcVgBeLbV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmuHk8Dn2RZNyZAPWfrMeJkcMAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRyEPPni9sp0osP6oFdvv4WY.jpg?f=fotoalbum_tile

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:22
Megalomania schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:11:
Gaat dit roesten als ik er overheen stuc denken jullie? Zo ja, valt er wat aan te doen? Likje verf op terpentine basis erover?

[Afbeelding][Afbeelding]
In een droge omgeving komt dat wel goed denk ik, immers zelfde materiaal als een stucprofiel.

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:17
Ik wil vandaag een inductieplaat van de Ikea gaan aansluiten ter vervanging van gas kookplaat.

Even een zekerheids vraag over de aansluitingen.

Ik heb in de nieuwe meterkast een 3 fase krachtgroep naar de keuken aanlaten leggen.
In de keuken een perilex stekker met:
L1 bruin
L2 Zwart
L3 Grijs
0 Blauw
A groen/geel.

De nieuwe inductieplaat wordt de BLIXTSNABB van Ikea. Dit is een 2 fase plaat. Nu twijfel ik hoe ik deze moet aansluiten.

In de handleiding staat NL: Hoofdstrooomaansluiting tweefasig:
L - L - N - N - A
A geel/groen
N blauw
N Blauw
L zwart
L bruin

Nu moet ik nog een aansluitsnoer en perilex stekker halen om vanuit de inductieplaat de aansluiting te maken met de wcd.
De L1 bruin en L2 zwart en A geel/groen zijn duidelijk.
Als ik een 5 aderig kabel haal houd ik Blauw en Grijs over. Kan ik dus de blauw en grijs samen op de zelfde pin in de stekker vast maken waardoor er dan 2 x de N is aangesloten?
En dan blijft de pin van L3 leeg.

Klopt mijn gedachte?

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Mja ik heb ook een vast model maar deze is fijn multifunctioneel en heb hem voor een appel en een ei gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brwrAd5C4Aveu3KvVnRNHgJT1Ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyD0TOBcmIj1pvIY75GzNsgd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cdhwf5y9B-sceIRL6JbuBmX6CI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6zgEeeCD9zZ1djxcxG26yos.jpg?f=fotoalbum_tile

• twain4me

twain4me

Peter spijker schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:05:
Ik wil vandaag een inductieplaat van de Ikea gaan aansluiten ter vervanging van gas kookplaat.

Ik heb in de nieuwe meterkast een 3 fase krachtgroep naar de keuken aanlaten leggen.
L1 bruin
L2 Zwart
L3 Grijs
0 Blauw
A groen/geel.

De nieuwe inductieplaat wordt de BLIXTSNABB van Ikea. Dit is een 2 fase plaat. Nu twijfel ik hoe ik deze moet aansluiten.

L - L - N - N - A
A geel/groen
N blauw
N Blauw
L zwart
L bruin

Nu moet ik nog een aansluitsnoer en perilex stekker halen om vanuit de inductieplaat de aansluiting te maken met de wcd.
Als ik een 5 aderig kabel haal houd ik Blauw en Grijs over. Kan ik dus de blauw en grijs samen op de zelfde pin in de stekker vast maken waardoor er dan 2 x de N is aangesloten?

Klopt mijn gedachte?
breng hem terug en haal een 3 fase plaat.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:53
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Dit, of kijk in de handleiding of deze plaat ook aangesloten kan worden op drie fasen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
Peter spijker schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:05:

L1 bruin
L2 Zwart
L3 Grijs
0 Blauw
A groen/geel.

L - L - N - N - A
A geel/groen
N blauw
N Blauw
L zwart
L bruin

Klopt mijn gedachte?
Deze vraag hoort eigenlijk thuis in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en is daar het meest behandelde onderwerp. In jouw geval is het simpel, omdat je een drie-fase aansluiting hebt laten aanleggen.
  • Bruin en zwart op de beide L-aansluitingen.
  • Blauw op de beide N-aansluitingen (die moet je dus op de kookplaat even doorverbinden).
  • Grijs niet aansluiten (netjes isoleren met een lasdop).
  • Geelgroen uiteraard op de aarde.
Als je ivm je faseverdeling je kookplaat niet op L1 en L2 wilt, moet, maar op bijvoorbeeld L2 en L3 (omdat je oven op L1 zit bijvoorbeeld), moet je bruin niet aansluiten en dus zwart en grijs met de beide L-aansluitingen verbinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:17
@Andrehj Met jou informatie is het helemaal helder! Bedankt!

@twain4me en @Onno ! Daar ga ik nog even over nadenken.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:28:
Dat snap ik niet. Alle gangbare kookplaten met 4 zones zijn 2-fase platen. En de meeste 5-zone platen ook. Ook mijn Bora is eigenlijk een 2-fase plaat, want de derde fase wordt alleen voor de afzuiging gebruikt.
Dat de meeste platen maar op twee fases worden aangesloten is juist hartstikke mooi, want dan kun je je oven (die je toch vaak bij het koken gebruikt) mooi op de derde fase aansluiten. Daardoor heb je een hele mooie faseverdeling als je een 3x25A hoofdaansluiting hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:54
vso schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:49:

[Afbeelding]
Als je nog een kozijn moet plaatsen zou ik het volgende filmpje even bekijken: (vanaf 6m40s ongeveer)
YouTube: KAMER WANDEN ZETTEN | BOVENVERDIEPING 2.0 | KLUSVROUW #51

Dat is de manier hoe ik het altijd doe en is echt veruit het makkelijkste en snelste manier. En je bent altijd haaks.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

g00gle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Als je nog een kozijn moet plaatsen zou ik het volgende filmpje even bekijken: (vanaf 6m40s ongeveer)
YouTube: KAMER WANDEN ZETTEN | BOVENVERDIEPING 2.0 | KLUSVROUW #51

Dat is de manier hoe ik het altijd doe en is echt veruit het makkelijkste en snelste manier. En je bent altijd haaks.
had ik die maar eerder gezien .. had me wat werk gescheeld .. op sommige punten andere dingen doe ik het zelfde :)

maaruh thx !

edit:
kan wel een tip gebruiken die ik op het filmpje zag ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 06-02-2022 13:12 ]

Tja vanalles

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qRLQ6OcQVZWq44Xeo_lyy8lVQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBP2w2Nv7r0x4UwiG8uzg6EO.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEWKk8s5bo9TUnodBLYspPzs5AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqda483FoBm3egHlWkHN9vKt.jpg?f=fotoalbum_large

Nog verre van af, maar nu is het vooral afwerking, het zware (blad weegt ~150 kg incl. poten!) werk is gedaan.
Pagina: 1 ... 199 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/