Jazeker! In juni/juli worden er isolatieplaten op het dakbeschot geplaatst!Andrehj schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Ik denk dat die balken enkel zijn geplaatst om het plafond / zoldervloertje te ondersteunen en dus geen dragende functie voor het dak hebben. Maar ik ben geen timmerman / aannemer / bouwconstructeur.
Overigens is dit natuurlijk wel een mooie gelegenheid om dat dak zo dik mogelijk vanaf de binnenzijde te isoleren (en daarna te voorzien van een dampdichte folie). Maar dat was je vast al van plan.
Klopt! Ik was misschien niet helemaal duidelijk. De vlieringbalken lopen over de tussenwandjes en zijn geen draagmuren. De gordingen zitten op drie plekken in de muren. De twee buitenmuren en een muur precies in het midden die naar de nok toe loopt.Teijgetje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Een Ytong muur is geen draagmuur, je bedoelt denk ik dat de vlieringbalken er op rusten?
Zo te zien zijn de vlieringbalken geen direct onderdeel van je kapconstructie.(maar ze kunnen net zo goed de spatkrachten opvangen zoals @Wolly hieronder al zegt)
Of ze weg kunnen zou ik toch even laten bekijken door een constructeur, dat hangt een beetje af van dakhoogte, daklengte, dakbelasting en gebruikt balkformaat.
Als die laatste dimensie net te klein is kan met grote dakdruk (storm) het dak net genoeg bewegen dat je pannen loskomen, en gaat er een dan slaat de wind er onder en veegt het schoon. Dat wil je niet denk ik.![]()
Je wil de muur doortrekken omhoog zonder vliering begrijp ik.
Dat zou ik persoonlijk met Ytong doen, dat werkt hetzelfde als de huidige muur, met ander materiaal krijg je op zeker een barst over de verbinding.
Ytong uitrekenen doe je oa. hier.
Als je het aantal blokken weet dan weet je het (extra) gewicht. Waarschijnlijk kan de voer dat wel dragen.
Hou er wel rekening mee dat een muur van ca. 4 meter hoog mogelijk beweging heeft als je er een trap oid tegen aan zet, als die niet geschoord is.
Als het huidige Ytong 5 o 7 dik is zou ik dat met Ytong opbouwen niet doen gezien je de muur dan kan breken.
Ik heb inmiddels nog wat constructeurs benaderd ik hoop op een snelle reactie!
Bedankt voor je tips met betrekking tot de muur doortrekken. Van het weekend maar eens blokken lijmen.
Vrouwlief vindt het risico te groot om ze zomaar weg te halen en achteraf te denken "Oh dat was niet de bedoeling".Ronald.42 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Hangt er van af wat er op het dak ligt aan belasting.
Wij noemen het drukbalken die de druk van de dakpannen opvangen.
Als de gordingen te licht zijn om dat zelf te kunnen opvangen heb je die drukbalken nodig.
Zonder die balken zou je zomaar een golvend dak kunnen krijgen omdat de gordingen gaan door hangen.
Ik zou ze zeker niet zomaar verwijderen, als je het wel doet even de afstand meten tussen de gordingen links en rechts en dan na verwijderen weer meten....
Dan weet je in ieder geval achteraf of het wel of niet kon
Bedankt voor al jullie reacties: conclusie voor ons is nu dat er echt een berekening gemaakt moet worden. Op basis van foto's blijft het toch lastig!