[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 198 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 14:14
Andrehj schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat die balken enkel zijn geplaatst om het plafond / zoldervloertje te ondersteunen en dus geen dragende functie voor het dak hebben. Maar ik ben geen timmerman / aannemer / bouwconstructeur.
Overigens is dit natuurlijk wel een mooie gelegenheid om dat dak zo dik mogelijk vanaf de binnenzijde te isoleren (en daarna te voorzien van een dampdichte folie). Maar dat was je vast al van plan.
Jazeker! In juni/juli worden er isolatieplaten op het dakbeschot geplaatst!
Teijgetje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Een Ytong muur is geen draagmuur, je bedoelt denk ik dat de vlieringbalken er op rusten?
Zo te zien zijn de vlieringbalken geen direct onderdeel van je kapconstructie.(maar ze kunnen net zo goed de spatkrachten opvangen zoals @Wolly hieronder al zegt)
Of ze weg kunnen zou ik toch even laten bekijken door een constructeur, dat hangt een beetje af van dakhoogte, daklengte, dakbelasting en gebruikt balkformaat.
Als die laatste dimensie net te klein is kan met grote dakdruk (storm) het dak net genoeg bewegen dat je pannen loskomen, en gaat er een dan slaat de wind er onder en veegt het schoon. Dat wil je niet denk ik. ;)

Je wil de muur doortrekken omhoog zonder vliering begrijp ik.
Dat zou ik persoonlijk met Ytong doen, dat werkt hetzelfde als de huidige muur, met ander materiaal krijg je op zeker een barst over de verbinding.

Ytong uitrekenen doe je oa. hier.
Als je het aantal blokken weet dan weet je het (extra) gewicht. Waarschijnlijk kan de voer dat wel dragen.

Hou er wel rekening mee dat een muur van ca. 4 meter hoog mogelijk beweging heeft als je er een trap oid tegen aan zet, als die niet geschoord is.
Als het huidige Ytong 5 o 7 dik is zou ik dat met Ytong opbouwen niet doen gezien je de muur dan kan breken.
Klopt! Ik was misschien niet helemaal duidelijk. De vlieringbalken lopen over de tussenwandjes en zijn geen draagmuren. De gordingen zitten op drie plekken in de muren. De twee buitenmuren en een muur precies in het midden die naar de nok toe loopt.

Ik heb inmiddels nog wat constructeurs benaderd ik hoop op een snelle reactie!

Bedankt voor je tips met betrekking tot de muur doortrekken. Van het weekend maar eens blokken lijmen.
Ronald.42 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Hangt er van af wat er op het dak ligt aan belasting.
Wij noemen het drukbalken die de druk van de dakpannen opvangen.
Als de gordingen te licht zijn om dat zelf te kunnen opvangen heb je die drukbalken nodig.
Zonder die balken zou je zomaar een golvend dak kunnen krijgen omdat de gordingen gaan door hangen.

Ik zou ze zeker niet zomaar verwijderen, als je het wel doet even de afstand meten tussen de gordingen links en rechts en dan na verwijderen weer meten....
Dan weet je in ieder geval achteraf of het wel of niet kon :)
Vrouwlief vindt het risico te groot om ze zomaar weg te halen en achteraf te denken "Oh dat was niet de bedoeling".

Bedankt voor al jullie reacties: conclusie voor ons is nu dat er echt een berekening gemaakt moet worden. Op basis van foto's blijft het toch lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04
loeberce schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:11:
[Afbeelding]
Mijn huisvlijt van afgelopen weekenden: twee lades voor onder het bed van een van onze zoons. Mooi excuus om heel scala aan gereedschap te gebruiken:
Nieuwe bouwstofzuiger
Cirkelzaag met liniaal
Boven-/kantenfrees
Decoupeerzaag
Deltaschuurmachine
Accu schroefboormachine

Best aardig gelukt, nu nog aflakken en inrichten. Het is geen showroomkwaliteit, maar wel superstevig en verdwijnt toch grotendeels onder het bed.

Handgrepen frezen was even lastig omdat ik geen kopieerfrees had die 21mm in 1x kon frezen. Maar langs een lat en de schrijfhaak de eerste gang gefreesd en daarna met de kopieerfrees de rest.

En recht frezen langs een lat over grotere lengte in multiplex is moeilijker dan ik dacht. Dus na de eerste groef ben ik overgegaan op een lat aan beide zijden zodat de frees alleen maar voor- of achteruit kan.

De schuurmachine is voor dit soort klussen niet ideaal (of ik ben te ongeduldig). Volgende aanschaf wordt een excenter.
Maar het ziet er toch verdomd netjes uit? :)

Ik moet binnenkort ook aan de klus met multiplex (18mm in mijn geval) om een thuiswerk hoek in de eetkamer te maken (want de werkkamer moet kinderkamer gaan worden), meerdere planken die ik op F-rails ga hangen. Ik heb overigens Tenco Bootlak gehaald om het mee af te werken. Ik heb momenteel al een bureau wat 25 jaar geleden is gebouwd door m'n helaas overleden vader, ook met 18mm multiplex en afgelakt met die zelfde lak en het is ontzettend duurzaam.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:49

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Mijn huisvlijt van afgelopen weekenden: twee lades voor onder het bed van een van onze zoons. Mooi excuus om heel scala aan gereedschap te gebruiken:
Nieuwe bouwstofzuiger
Cirkelzaag met liniaal
Boven-/kantenfrees
Decoupeerzaag
Deltaschuurmachine
Accu schroefboormachine

Best aardig gelukt, nu nog aflakken en inrichten. Het is geen showroomkwaliteit, maar wel superstevig en verdwijnt toch grotendeels onder het bed.

Handgrepen frezen was even lastig omdat ik geen kopieerfrees had die 21mm in 1x kon frezen. Maar langs een lat en de schrijfhaak de eerste gang gefreesd en daarna met de kopieerfrees de rest.

En recht frezen langs een lat over grotere lengte in multiplex is moeilijker dan ik dacht. Dus na de eerste groef ben ik overgegaan op een lat aan beide zijden zodat de frees alleen maar voor- of achteruit kan.

De schuurmachine is voor dit soort klussen niet ideaal (of ik ben te ongeduldig). Volgende aanschaf wordt een excenter.
Ook als je langs een lat freest, is de richting van het frezen belangrijk.
Als je van links naar rechts freest dan zal de frees minder de neiging hebben om van de langsgeleider weg te lopen.
Verder ziet het er netjes uit! (y)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 11:41
dragonhaertt schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Ook als je langs een lat freest, is de richting van het frezen belangrijk.
Als je van links naar rechts freest dan zal de frees minder de neiging hebben om van de langsgeleider weg te lopen.
Verder ziet het er netjes uit! (y)
Die truc kende ik al, maar voor mijn gevoel heeft de frees wat moeite met de lagen multiplex die overdwars liggen.

Tweede lat er langs was zo gedaan, want ik gebruikte de frees als tijdelijke afstandshouder. Vastklemmen, even checken of hij overal soepel loopt zonder te frezen en dan aan de slag. En dan maakt de richting ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vraagje mijn keuken heeft van die deurtjes die "los" zitten.. schroeven zitten los . varieert van plek

Wat is het beste om in spaanplaat de gaatjes weer te "repareren" ? ik zie hier en daar wat truckjes met lucifer houtjes oid .. maar ik vrees dat het niet echt robuuste oplossing is.
De keuken moet nog een tijdje mee voordat ik hem geheel ga vervangen (paar jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 31-01-2022 12:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:15:
Vraagje mijn keuken heeft van die deurtjes die "los" zitten.. schroeven zitten los . varieert van plek

Wat is het beste om in spaanplaat de gaatjes weer te "repareren" ? ik zie hier en daar wat truckjes met lucifer houtjes oid .. maar ik vrees dat het niet echt robuuste oplossing is.
De keuken moet nog een tijdje mee voordat ik hem geheel ga vervangen (paar jaar)
Gewoon 1 of 2 stukjes tandenstoker in het gat (je kan ze evt. lijmen maar dat is geen vereiste), schroef erin, klaar. Werkt gewoon goed, kan je wel een paar jaar mee overbruggen :P

Wat @KillaZ hieronder zegt is natuurlijk de betere oplossing, maar ook een pak meer werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 31-01-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
@vso Deuvels geen optie? Dat gebruik ik altijd. 6mm uitboren, 6 mm deuvel met wat houtlijm, klaar.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb een balklaag van een vliering die ik wil verzwaren. Huidige overspanning is 3,5m en er is berekend door de constructeur welke maat balken ik er tegenaan moet maken om het geheel stevig genoeg te krijgen voor een slaapkamer / kantoortje.

Nu heb ik van de verbouwing nog balken liggen met een lengte van 3m. Deze balken zijn dikker en hoger dan wat de constructeur minimaal heeft berekend, en kan ik dan ook zonder problemen kwijt. (plafond van de 1e verdieping zal dan wat lager komen, maar dat is oké)

Nu vraag ik mij af of ik perse de hele overspanning dien te maken uit 1 stuk, of dat ik ook het hout (dat ik dus toch al heb) kan gebruiken met een overlap aan de andere kant van de balk van zeg, een meter.

Dan is de bestaande balk dus over een lengte van 50cm 'dubbel' ingepakt als het ware.

Ik zie niet zo snel een probleem daarin, maar ben dan ook geen constructeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Koekstra schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:22:
Ik heb een balklaag van een vliering die ik wil verzwaren. Huidige overspanning is 3,5m en er is berekend door de constructeur welke maat balken ik er tegenaan moet maken om het geheel stevig genoeg te krijgen voor een slaapkamer / kantoortje.

Nu heb ik van de verbouwing nog balken liggen met een lengte van 3m. Deze balken zijn dikker en hoger dan wat de constructeur minimaal heeft berekend, en kan ik dan ook zonder problemen kwijt. (plafond van de 1e verdieping zal dan wat lager komen, maar dat is oké)

Nu vraag ik mij af of ik perse de hele overspanning dien te maken uit 1 stuk, of dat ik ook het hout (dat ik dus toch al heb) kan gebruiken met een overlap aan de andere kant van de balk van zeg, een meter.

Dan is de bestaande balk dus over een lengte van 50cm 'dubbel' ingepakt als het ware.

Ik zie niet zo snel een probleem daarin, maar ben dan ook geen constructeur :+
Even navragen bij de constructeur. De ophaning is waarschijnlijk wel sterk genoeg en dan kan dat prima. Althans dat was de conclusie hier bij een vergelijkbare aanpassing, verzwaren van de bestaande balken maar die hoefden niet in de muur omdat het draagpunt sterk genoeg is en geen doorbuigende belasting kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@KillaZ en @Slonzo tja duvels vrees ik dat ze net te hard zijn .. .. en lucifers eigelijk te slap ..

Dat betreft zijn beide wel een optie, de keuken word (uiterraard) intensief gebruikt en zou al eigenlijk weg zijn
hmm misschien maar gewoon de duvels proberen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:18

marapuru

db.

vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:01:
@KillaZ en @Slonzo tja duvels vrees ik dat ze net te hard zijn .. .. en lucifers eigelijk te slap ..

Dat betreft zijn beide wel een optie, de keuken word (uiterraard) intensief gebruikt en zou al eigenlijk weg zijn
hmm misschien maar gewoon de duvels proberen ..
Wat je ook zou kunnen proberen (dat schiet mij zojuist te binnen) is een klein 'overkappinkje' maken, wat je als het ware over het vaste deel van het scharnier plaatst. Op die manier kan deze niet meer verschuiven.

Snelle Ascii schets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
S = scharnier
| = kastwand

|
|=\
|S |
|=/
|

Als je over niet al te lange tijd voor een nieuwe keuken gaat zou dat ook nog kunnen. Als is de tandenstoker oplossing dan wellicht beter. Of misschien wat houtlijm / vulmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marapuru schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Wat je ook zou kunnen proberen (dat schiet mij zojuist te binnen) is een klein 'overkappinkje' maken, wat je als het ware over het vaste deel van het scharnier plaatst. Op die manier kan deze niet meer verschuiven.

Snelle Ascii schets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
S = scharnier
| = kastwand

|
|=\
|S |
|=/
|

Als je over niet al te lange tijd voor een nieuwe keuken gaat zou dat ook nog kunnen. Als is de tandenstoker oplossing dan wellicht beter. Of misschien wat houtlijm / vulmateriaal?
op zich ook geen slecht idee !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:13:
[...]

op zich ook geen slecht idee !
Wel even opletten hoe ie uitvalt m.b.t. de scharnierende delen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marapuru schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Wel even opletten hoe ie uitvalt m.b.t. de scharnierende delen natuurlijk :)
denk niet dat ik het ga doen, maar het idee is niet slecht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:54

Metalfreak

Hoije woh!

Ik moet hetzelfde ook eens gaan doen voor mijn koelkast. Alleen het grote nadeel is dan dat de gehele koelkast er eerst uit moet voor ik die kan gaan vervangen. Ik vind de deuvelmethode wel een goeie. Gewone Bison houtlijm is sterk genoeg?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:32

Tjark

DON'T PANIC

Een golftee schijnt ook een handig formaat te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61BRqaNg1eL._CR0,204,1224,1224_UX256.jpg

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

Gaatjes uitboren, deuvels op lengte zagen en met houtlijm erin lijmen. Dat werkt perfect, vergis je niet in de kracht van houtlijm ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Het worden schijnbaar EPS korrels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

In mijn woning liet de mechanische ventilatie wel eens te wensen over. Vandaag zouden ze een nieuwe ventilatiebox komen plaatsen, de kanalen reinigen en een CO2 sensor in de woonkamer plaatsen. Maar wat bleek, het kanaal in de woonkamer zuigt helemaal niet aan. Die is door de vorige bewoners afgekoppeld bij (waarschijnlijk) aanleg van een zwevende toiletpot. En 'afgedopt' met kranten en andere zooi. Erg klote.

Anyways, de installateurs (ook niet erg kundig) gingen na wat basale reiniging weer weg en ik gaf aan dat van die kanalen nog eens uit te zoeken.

Enfin, wandje open en zie het resultaat in de foto's.

Nu wil ik de verbinding weer herstellen. Is dat zo simpel? Hoekstukje Spirobuis en een langer stuk verbinden en dan klaar? Of moet ik ook aan brandwering e.d. denken?

Ook zie ik op de buis die er ligt een soort kartelrandje, maar op webshops zie ik die kartels nergens terug. Hoe kan ik daar rekening mee houden?

Afbeelding 1 is aanzuigkanaal vanaf boven, 2 is naar de begane grond en 3 is de koof waar je bovenin en onderin net de kanalen kunt zien :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aOSu1xoco5QN8KP42lfEI6VOTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nESPeoc91k5DAD4oAgO020l0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T4kEPAVGvGSb9gXcHjd20yTNMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtisyDPynmLra1JhQ2lSbqWV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXeSKB-pPri4U1YcldQRqFV4D78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByBszEFqyadHegr23ROKFyti.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door marapuru op 31-01-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marapuru schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:54:
In mijn woning liet de mechanische ventilatie wel eens te wensen over. Vandaag zouden ze een nieuwe ventilatiebox komen plaatsen, de kanalen reinigen en een CO2 sensor in de woonkamer plaatsen. Maar wat bleek, het kanaal in de woonkamer zuigt helemaal niet aan. Die is door de vorige bewoners afgekoppeld bij (waarschijnlijk) aanleg van een zwevende toiletpot. En 'afgedopt' met kranten en andere zooi. Erg klote.

Anyways, de installateurs (ook niet erg kundig) gingen na wat basale reiniging weer weg en ik gaf aan dat van die kanalen nog eens uit te zoeken.

Enfin, wandje open en zie het resultaat in de foto's.

Nu wil ik de verbinding weer herstellen. Is dat zo simpel? Hoekstukje Spirobuis en een langer stuk verbinden en dan klaar? Of moet ik ook aan brandwering e.d. denken?

Ook zie ik op de buis die er ligt een soort kartelrandje, maar op webshops zie ik die kartels nergens terug. Hoe kan ik daar rekening mee houden?

Afbeelding 1 is aanzuigkanaal vanaf boven, 2 is naar de begane grond en 3 is de koof waar je bovenin en onderin net de kanalen kunt zien :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hoeveel was je kwijt aan de reiniging / hoe ging men tewerk ? ik vraag me namelijk af of dit een DIY dingetje kan zijn of niet . staat nog steeds op mijn todo lijstje(s)

Brandwering hoef je niet aan te denken, teminste tenzij je openhaard gaat afzuigen maar ja de MV box gaat dat ook niet tof vinden.

Wellicht kan je een rechthoekige buis 5x 15 ? (maten weet ik niet exact) je hebt 2 maten 1 voor 10cm diameter en 1 voor 12,5cm btw als je rond kan gaan zou ik wel rond en rechte lijn aanhouden
wegblijven van flexibel die hebben meer luchtweerstand.

Hoe je hersteld is aan de hand van je foto's helaas lastig te zeggen .. maar herstellen is denk ik wel een must elke "natte" ruimte hoort afzuiging te hebben keuken,wc,berging,douche ruimte.
Tenzij je beneden aparte afzuiging hebt ..die constant draait.

ik zou zelf wel de optie willen hebben door een ventiel in de ruimtes open/dicht te draaien .. de boel goed af te stellen (er is een topic voor DIY anometers om je ventielen af te stellen kan je ook veel info vinden over ventilatie in het algemeen)

BTW ik ben momenteel bezig om ook een terugblaas leiding aan te leggen (wtw oid) en eventueel gemotoriseerde afsluiters zodat ik wat meer zonegestuurd kan afzuigen (co2/luchtvochtigheids sensors zitten dankzij het goede knutsel werk van tweaker al in de MV box) kans dat ik wellicht gebruik is 50/50 maar ja beter aanleggen als ik er bij kan dan achteraf nog meer knutselen ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 31-01-2022 16:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:40
onze trap van hout kraakt op sommige plaatsen enorm als je er op staat. het gat om een hardhouten trap welke in de olie gezet is. nu zie ik tussen de trapbomen en de treden redelijk wat speling zitten en vermoed dat het daar vandaan komt. om dit op te lossen zou ik wigjes van hout er tussen kunnen slaan zodat de traptreden niet meer kan werken en hopelijk hiermee ook het gekraak opgelost is. Waar kan ik dit soort wigjes van 1 tot +/- 3 mm kunnen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[Afbeelding]

frees je wel de goede kant op? de ene kant op trekt hij zichzelf tegen een gelijder aan, de andere kant op duwt hij zichzelf juist de andere kant op. resultaat is in iedergeval prima :)

edit: ik ben spuit elf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:12
basjuhh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:21:
onze trap van hout kraakt op sommige plaatsen enorm als je er op staat. het gat om een hardhouten trap welke in de olie gezet is. nu zie ik tussen de trapbomen en de treden redelijk wat speling zitten en vermoed dat het daar vandaan komt. om dit op te lossen zou ik wigjes van hout er tussen kunnen slaan zodat de traptreden niet meer kan werken en hopelijk hiermee ook het gekraak opgelost is. Waar kan ik dit soort wigjes van 1 tot +/- 3 mm kunnen aanschaffen?
Kunststof wigjes zijn te koop bij de Gamma, bij de afdeling met cementblokken, in het hoekje bij troffels en speciekuipen
Maar ik zou je aanraden om kraaklatten te plaatsen als je daarbij kan, aan de onderkanten van de trap.
Sjieke versie:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/17192500_941804312620685_6477380970593516920_o.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=cdbe9c&_nc_ohc=USRHllhghNIAX9urTIL&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_h1NGqHj1AulX-MmC5jn_QT1C3GFDAZmvlPpsOo19-og&oe=621E349F

Simpele versie

Werkt veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
Det schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:23:
[...]

Zit de paumelle in het kozijn wel goed vast? Op de foto lijkt het alsof de paumelle naar de muur toe nijgt. De paumelle zou haaks op je kozijn moeten staan:

[Afbeelding]

De snelle en vieze manier om dit uit te sluiten is een passend wigje tussen muur en paumelle te drukken. Als dat helpt zou je het wigje ook af kunnen zagen en in kleur schilderen. Gewoon. Tijdelijk weet je wel. O-)
Die voelde ik rechtstreeks in mijn maag! :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:20
basjuhh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:21:
Die kunststof wigjes ( die @badkuip hierboven denk ik ook bedoelt) kun je vinden onder de noemer “vulplaatjes”. Online voor zo’n 10 euro bij bijv toolstation en dan hebbje meteen een assortiment van 0,5 tot 5mm meen ik. Heb ze zelf ooit aangeschaft om ruimte bij een nieuwe scharnier op te vullen in scheve kozijnen en gebruik ze sindsdien voor van alles. Ook handig bij laminaat als afstandhoudertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Hoeveel was je kwijt aan de reiniging / hoe ging men tewerk ? ik vraag me namelijk af of dit een DIY dingetje kan zijn of niet . staat nog steeds op mijn todo lijstje(s)
Het was een buurtproject, waarbij de gemeente is gaan samenwerken met een partij. Of de prijzen echt zo gunstig zijn waag ik te betwijfelen. Maar hier zouden ze komen voor het reinigen van alle kanalen, het verwijderen van oude ventliatiebox, installeren van een nieuwe ventilatiebox (met vochtigheidsmeter) en een CO2 meter in de woonkamer die de box zou aansturen. Al met al koste het iets minder dan € 800,-. De apparaten kosten voor de consument bij elkaar ca. € 550,-. Dus € 250 voor installatie en reiniging.

Maar er kwamen twee jonge guppies, die niet konden ontdekken waar het ontbrekende deel in de afzuiging zat en ik had wel iets meer advieswaardige personen verwacht. Deze (overigens aardige) gasten leken niet zo heel goed te weten wat ze aan het doen waren.

Uiteindelijk hebben ze alleen het 1e verdiepingsdeel gereinigd en heb ik aangegeven zelf het ventilatiekanaal te herstellen. Dan mogen ze later de box nog komen ophangen :)

Reinigen doen ze met een opzetborstel aan een slang die aan een accutol zit en vervolgens zuigen ze de troep weg met een stofzuiger. Zou ik een volgende keer weer laten doen.
Brandwering hoef je niet aan te denken, teminste tenzij je openhaard gaat afzuigen maar ja de MV box gaat dat ook niet tof vinden.

Wellicht kan je een rechthoekige buis 5x 15 ? (maten weet ik niet exact) je hebt 2 maten 1 voor 10cm diameter en 1 voor 12,5cm btw als je rond kan gaan zou ik wel rond en rechte lijn aanhouden
wegblijven van flexibel die hebben meer luchtweerstand.

Hoe je hersteld is aan de hand van je foto's helaas lastig te zeggen .. maar herstellen is denk ik wel een must elke "natte" ruimte hoort afzuiging te hebben keuken,wc,berging,douche ruimte.
Tenzij je beneden aparte afzuiging hebt ..die constant draait.

ik zou zelf wel de optie willen hebben door een ventiel in de ruimtes open/dicht te draaien .. de boel goed af te stellen (er is een topic voor DIY anometers om je ventielen af te stellen kan je ook veel info vinden over ventilatie in het algemeen)
Goede tips! Ik heb uiteindelijk een paar spiraalbuizen gehaald en wat bochtwerk. Helaas kom ik net niet uit met een 90 graden hoekstuk. Dus dat wordt wat creatief zagen en schuin insteken + afplakken. Maarja dat is ook prima. De lucht gaat in principe maar 1 kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 12:04
Misschien dat jullie nog wat ideeen of tips hebben.

Voor een verbouwing heb ik de verwarmingen verwijderd, de cv ketel een paar maanden uit laten staan. Daarna de verwarmingen weer terug gehangen en de cv ketel aangesloten. Uiteraard de ketel met water bijgevuld, de verwarmingen ontlucht. Dit heb ik een paar keer gedaan.

Echter de druk van de cv ketel liep elke keer terug. In een paar dagen tijd is de druk terug gelopen van 2 bar naar 1 bar. Als de ketel onder de 1 bar komt valt hij in storing en heb ik geen warm water meer.

Wat heb ik gedaan :

1. Verwarmingen nagelopen, alle koppelingen en ook de leidingen die in de vloer lopen. Ik kan nergens vocht ontdekken, ook niet bij de cv ketel zelf..

2. CV monteur gebeld : die heeft het expansievat vervangen alsook een overdruk ventiel.

Nadat de cv monteur is geweest heb ik nog steeds het probleem dat de druk weg valt... De cv ketel man wist het ook zo eventjes niet wat het probleem dan kan zijn. Hij komt nog wel kijken maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 08:31
Afgelopen maand hier ook een nieuw ventilatiebox geplaatst. Voor het plaatsen een schoorsteenveegbedrijf laten komen. €100,- cash betaald. De box zelf geplaatst. Een ITHO daalderop met remote afstandsbediening en vochtsensor, kosten 220 euro , inclusief toebehoren zoals perilex / euro stekker , verstelbare afzuigkappen voor de afzuigplekken. De box met CO2 sensor kost rond de 300 euro.

Reinigen is zelf te doen, maar zo het enkel doen als je al de materialen heb. Lange stofzuigerslang icm bouwstofzuiger en geschikte reinigingskop
vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:55:

Voor een verbouwing heb ik de verwarmingen verwijderd, de cv ketel een paar maanden uit laten staan. Daarna de verwarmingen weer terug gehangen en de cv ketel aangesloten. Uiteraard de ketel met water bijgevuld, de verwarmingen ontlucht. Dit heb ik een paar keer gedaan.

Echter de druk van de cv ketel liep elke keer terug. In een paar dagen tijd is de druk terug gelopen van 2 bar naar 1 bar. Als de ketel onder de 1 bar komt valt hij in storing en heb ik geen warm water meer.

Wat heb ik gedaan :

1. Verwarmingen nagelopen, alle koppelingen en ook de leidingen die in de vloer lopen. Ik kan nergens vocht ontdekken, ook niet bij de cv ketel zelf..

2. CV monteur gebeld : die heeft het expansievat vervangen alsook een overdruk ventiel.

Nadat de cv monteur is geweest heb ik nog steeds het probleem dat de druk weg valt... De cv ketel man wist het ook zo eventjes niet wat het probleem dan kan zijn. Hij komt nog wel kijken maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben..
Toch een lek ergens? Hoeft natuurlijk niet in de vloer te zijn.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Martinusz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Toch een lek ergens? Hoeft natuurlijk niet in de vloer te zijn.
In de technische ruimte : DROOG. Bij alle verwarmingen : DROOG. Alle koppelingen : DROOG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marapuru schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Het was een buurtproject, waarbij de gemeente is gaan samenwerken met een partij. Of de prijzen echt zo gunstig zijn waag ik te betwijfelen. Maar hier zouden ze komen voor het reinigen van alle kanalen, het verwijderen van oude ventliatiebox, installeren van een nieuwe ventilatiebox (met vochtigheidsmeter) en een CO2 meter in de woonkamer die de box zou aansturen. Al met al koste het iets minder dan € 800,-. De apparaten kosten voor de consument bij elkaar ca. € 550,-. Dus € 250 voor installatie en reiniging.

Maar er kwamen twee jonge guppies, die niet konden ontdekken waar het ontbrekende deel in de afzuiging zat en ik had wel iets meer advieswaardige personen verwacht. Deze (overigens aardige) gasten leken niet zo heel goed te weten wat ze aan het doen waren.

Uiteindelijk hebben ze alleen het 1e verdiepingsdeel gereinigd en heb ik aangegeven zelf het ventilatiekanaal te herstellen. Dan mogen ze later de box nog komen ophangen :)

Reinigen doen ze met een opzetborstel aan een slang die aan een accutol zit en vervolgens zuigen ze de troep weg met een stofzuiger. Zou ik een volgende keer weer laten doen.
hmm ik had ooit dergelijke spullen via chinawebshop oid gevonden helaas niet besteld .. nu ja 25,- kan later wel .. maar geen talkpoeder of andere antibacateriele meuk erin ?

btw de reden dat ik het nog niet gedaan heb is dat ik de kanalen moet verleggen / vervangen

vraag me wel af waarom je het voor 250,- laat doen .. ik was btw 150 per of voor beide boxen (ja 2x lang verhaal) en ventilen zijn niet zo duur . spirobuis is nog prijzigst ..

ik zou zelf een overmaatse autotrechter oid tegen een buis houden met de kop van de borstel er al doorheen en op de terugweg een poeder blazer oid gebruiken om talkpoeder door de buis te blazen ..

Maar ja dat is toen ik schrok dat ze voor 350,- a 500 de buizen schoonmaakten wat ik bedacht .. of dat in praktijk genoeg is :? weet ik echt niet.
Goede tips! Ik heb uiteindelijk een paar spiraalbuizen gehaald en wat bochtwerk. Helaas kom ik net niet uit met een 90 graden hoekstuk. Dus dat wordt wat creatief zagen en schuin insteken + afplakken. Maarja dat is ook prima. De lucht gaat in principe maar 1 kant op.
mooi toch, lucht hoort inderdaad 1 kant op te gaan .. maar met de storm of harde wind van buiten hoor ik wel wat "tegendruk" ..

ik zou wel willen dat de MV boxen ook standje "uit" hebben .. afgezien van uitschakelen van de hele box.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:19:
[...]

In de technische ruimte : DROOG. Bij alle verwarmingen : DROOG. Alle koppelingen : DROOG.
zelfde probleem hier, ook alles droog toch blijft hij druk verliezen .. als het meezit ga ik dit jaar alle leidingen vervangen + verwarming hopen dat de het probleem dan echt weg is

btw ik had een defecte overdruk ding dacht ik maar na die vervangen is het probleem nog steeds aanwezig ..
nickname89 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:56:
Afgelopen maand hier ook een nieuw ventilatiebox geplaatst. Voor het plaatsen een schoorsteenveegbedrijf laten komen. €100,- cash betaald. De box zelf geplaatst. Een ITHO daalderop met remote afstandsbediening en vochtsensor, kosten 220 euro , inclusief toebehoren zoals perilex / euro stekker , verstelbare afzuigkappen voor de afzuigplekken. De box met CO2 sensor kost rond de 300 euro.

Reinigen is zelf te doen, maar zo het enkel doen als je al de materialen heb. Lange stofzuigerslang icm bouwstofzuiger en geschikte reinigingskop
[...]
heb Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module gezien ? ik heb 2 modules van hem erin zitten.

Reinigen vind ik nog niet zo zeer het probleem, maar je schuurt de binnenkant schoon als het droge stof is dan zal het best meevallen .. maar vocht/vet tja .. dat baart me wel zorgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:29:
[...]

zelfde probleem hier, ook alles droog toch blijft hij druk verliezen .. als het meezit ga ik dit jaar alle leidingen vervangen + verwarming hopen dat de het probleem dan echt weg is

btw ik had een defecte overdruk ding dacht ik maar na die vervangen is het probleem nog steeds aanwezig ..

[...]

heb Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module gezien ? ik heb 2 modules van hem erin zitten.

Reinigen vind ik nog niet zo zeer het probleem, maar je schuurt de binnenkant schoon als het droge stof is dan zal het best meevallen .. maar vocht/vet tja .. dat baart me wel zorgen ..
Ja ik wel de verwarmingen opnieuw opgehangen. Die k*t leidingen krijg je bijna niet meer op de plek. Dus soms ging het wel een beetje lomp... Ik hoop dat niet ik dat een leiding heb gemold.. Dat zou echt heel arelaxt zijn Er zit net een nieuwe vloer in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 16:08
vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Ja ik wel de verwarmingen opnieuw opgehangen. Die k*t leidingen krijg je bijna niet meer op de plek. Dus soms ging het wel een beetje lomp... Ik hoop dat niet ik dat een leiding heb gemold.. Dat zou echt heel arelaxt zijn Er zit net een nieuwe vloer in de woning.
mss ff onder de vloer kijken??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Nu online

https://www.google.com/se...2.63#imgrc=cSqRKsSbjRiogM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:22:
[...]

vraag me wel af waarom je het voor 250,- laat doen .. ik was btw 150 per of voor beide boxen (ja 2x lang verhaal) en ventilen zijn niet zo duur . spirobuis is nog prijzigst ..

[...]
Had gehoopt op nog een beetje advies van een expert op ventilatievlak. Maargoed, dat viel dus al tegen. Overigens krijg ik deze box:

https://www.ventilatielan...nger-perilex-stekker.html

en deze CO2 zender:

https://www.ventilatiesho...-co2-sensor-rf-67-opbouw/

Dat is een opbouw ding, dus daar moet ook het e.e.a. kwa elektra nog voor gebeuren. Opzich vind ik de omgerekende kosten, zeker als je arbeidsloon en andere materialen meerekend helemaal niet zo gek.

Maargoed, het kan natuurlijk altijd goedkoper :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@marapuru tja als je 550 en 250 aan uurloon kwijt bent voor half c,q 30 min werk / gebrekkig kennis dan is het best veel. zeker als gemeente en buren meebetalen .. zeker als de leverancier nog minder betaalt aan materiaal.. maar goed .. ze moeten de mensen op kantoor ook nog betalen toch ?

@Slimbo thx die kende ik nog niet wel een beetje wat ik zocht !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Worden alle radiatoren warm over hele oppervlakte ?
Je (of Cv monteur)kunt in het service menu de pomp in continu circulatie zetten, lekkages of radiatoren die niet vol zijn kun je misschien zo sneller ontdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:51:
@marapuru tja als je 550 en 250 aan uurloon kwijt bent voor half c,q 30 min werk / gebrekkig kennis dan is het best veel. zeker als gemeente en buren meebetalen .. zeker als de leverancier nog minder betaalt aan materiaal.. maar goed .. ze moeten de mensen op kantoor ook nog betalen toch ?

@Slimbo thx die kende ik nog niet wel een beetje wat ik zocht !
Poeh, wat ben je negatief!

Wat is je telefoonnummer? Dan bel ik je als ik mijn MV moet vervangen en de kanalen wil reinigen en het niet langer dan 30 minuten mag duren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azuiderw
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-05 22:52
vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Overstortventiel (?) druppelde bij ons netjes in de sifon daaronder, en dat zie je niet zo snel.....en met 24 uur per dag druppelen was de druk na 1-2 dagen ook te laag geworden.
Simpel te vervangen en kost niet veel, daarna probleem opgelost, maar of dat bij jou ook het probleem is.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nokiaan958GB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Poeh, wat ben je negatief!

Wat is je telefoonnummer? Dan bel ik je als ik mijn MV moet vervangen en de kanalen wil reinigen en het niet langer dan 30 minuten mag duren _/-\o_
Stuur je tegen betaling wel het DIY pakket als ik klaar ben :+

De ervaringen die ik heb met vaklui zijn relatief slecht, natuurlijk zijn er wel uitzonderingen..maar die zijn schaars(er) dan ik zou willen.
een misser waarover je kan praten / samen een oplossing voor vind zie ik wel als positief. bv gat door mijn plafond boren en stuk plafond dondert eruit tja .. fix ik zelf wel .. of een gat voor het gas fornuis te groot..
lekkage na renovatie dakkapel ..

ik kan erg waarderen als ze meedenken/advies ter plaatse geven .. extra grote stoppenkast of meneer let op a.b.c bij andere werkzaamheden ..

en 350 ex voorrijd kosten om een borstel door een pijp heen te raggen vind ik best veel .. zeker als ik 250 oid inclusief betaal voor je riolering door te spuiten .. op 3 plaatsen in huis ..

maar goed point taken

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 01-02-2022 00:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
azuiderw schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:00:
[...]

Overstortventiel (?) druppelde bij ons netjes in de sifon daaronder, en dat zie je niet zo snel.....en met 24 uur per dag druppelen was de druk na 1-2 dagen ook te laag geworden.
Simpel te vervangen en kost niet veel, daarna probleem opgelost, maar of dat bij jou ook het probleem is.....?
Ja die heb ik preventief laten vervangen voor cv monteur. Zou het dus ook niet moeten zijn... Ik zag wel dat het overstortventiel vochtig was maar dat lijkt me ook de bedoeling... Misschien dat ik het vocht wat daar uit komt kan opvangen om te kijken of er veel uit komt..
Jeweetje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:21:
[...]

Worden alle radiatoren warm over hele oppervlakte ?
Je (of Cv monteur)kunt in het service menu de pomp in continu circulatie zetten, lekkages of radiatoren die niet vol zijn kun je misschien zo sneller ontdekken.
Hmm ja dat kunnen we eens proberen. Anders een lekdetectie doen... Stel dat het in de leidingen lekt (in de vloer) dan moet dat water toch ergens omhoog komen ? Of gaat dat alle kanten op in de dekvloer ? Misschien heb ik wel een een leiding of koppeling in de vloer kapot getrokken toen ik de verwarmingen terug hing. Die klote leidingen waren ook helemaal teruggetrokken in de vloer waardoor ze te diep in de vloer zaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

vso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Stuur je tegen betaling wel het DIY pakket als ik klaar ben :+

De ervaringen die ik heb met vaklui zijn relatief slecht, natuurlijk zijn er wel uitzonderingen..maar die zijn schaars(er) dan ik zou willen.
een misser waarover je kan praten / samen een oplossing voor vind zie ik wel als positief. bv gat door mijn plafond boren en stuk plafond dondert eruit tja .. fix ik zelf wel .. of een gat voor het gas fornuis te groot..
lekkage na renovatie dakkapel ..

ik kan erg waarderen als ze meedenken/advies ter plaatse geven .. extra grote stoppenkast of meneer let op a.b.c bij andere werkzaamheden ..

en 350 ex voorrijd kosten om een borstel door een pijp heen te raggen vind ik best veel .. zeker als ik 250 oid inclusief betaal voor je riolering door te spuiten .. op 3 plaatsen in huis ..

maar goed point taken
offtopic:
Achja, er komt een moment dat je gemak afkoopt door iemand te laten komen. Dat je daarvoor betaald is natuurlijk logisch. En als de dienst dan te wensen overlaat, tja... Maar laten we weer lekker richting de DIY gaan. Conclusie: Reinigen kan prima zelf, het plaatsen van een ventilatiebox ook. En eigenlijk hoorde mijn ervaring over de bedrijf niet helemaal thuis in een DIY topic ;-)

Ondertussen zit ik te kutten met het doorzagen van zo'n spiraalbuis voor het ventilatiekanaal. Zonder haakse slijper of fatsoenlijke zaag... Toch maar even langs de bouwmarkt in de pauze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marapuru schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:05:
[...]

offtopic:
Achja, er komt een moment dat je gemak afkoopt door iemand te laten komen. Dat je daarvoor betaald is natuurlijk logisch. En als de dienst dan te wensen overlaat, tja... Maar laten we weer lekker richting de DIY gaan. Conclusie: Reinigen kan prima zelf, het plaatsen van een ventilatiebox ook. En eigenlijk hoorde mijn ervaring over de bedrijf niet helemaal thuis in een DIY topic ;-)

Ondertussen zit ik te kutten met het doorzagen van zo'n spiraalbuis voor het ventilatiekanaal. Zonder haakse slijper of fatsoenlijke zaag... Toch maar even langs de bouwmarkt in de pauze :+
een pleeborstel door de buis heen halen voor 25,- per 10cm oid en enige kwalificatie is dat je oplet dat de boormachine niet rechtsom maar linksom draait .. tja .. beetje buiten proportie :+

Anderzijds er zijn genoeg klussen waar ik wel wel die hoofdsom + een arm en een been neerleg maar goed inderdaad het is geen topic voor waar je mensen voor inhuurt .. diy

neem wel dunne slijpschijfjes mee teminste ik neem aan dat je voor de huismerk haakse slijper gaat oid met kabel .

Algemeen gezegd.
Stond wel verbaast te horen dat een vriend met een 5Ah 20v makita haakse slijper 2 treden van zijn trap kaalkreeg en over moest schakelen naar nieuwe accu (belde of hij mijn bedrade veriant mocht lenen)

ik zou YouTube: Power8 Workshop The Worlds Only Complete Cordless and Portable Works... zoiets willen hebben alleen dan kunnen schakelen tussen netspanning (vermogen) en accu (korte snelle klussen) .. er zijn zoveel klusjes die makkelijker worden ander voor deel is alles bij elkaar hebben

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 20:25
vortexnl1982 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:55:

Wat heb ik gedaan :

Probleem kan ook in je CV-ketel zitten. Lekke warmtewisselaar bijvoorbeeld, dan gaat het CV-water in je waterleiding zitten, of drupt je condensafvoer in (afhankelijk van welke warmtewisselaar ;)

Kun je de ketel een nachtje helemaal uit zetten? En alle slangen/afvoeren etc in een bakje laten lopen?

Water in de bakjes = probleem met of rond de ketel. Geen drukverlies meer = probleem met de ketel. Hoe je een lekke SWW warmtewisselaar weet ik eigenlijk niet. Ja, inlaatcombinatie dichtdraaien en de warmwaterleiding ontkoppelen en kijken of daar water uit blijft druppelen, maar dat is wat omslachtig.

Mbt lekdetectie kan een installateur ook een leeg systeem met lucht op druk brengen. Lekke delen gaan dan "fluiten". Daar kun je ook naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Probleem kan ook in je CV-ketel zitten. Lekke warmtewisselaar bijvoorbeeld, dan gaat het CV-water in je waterleiding zitten, of drupt je condensafvoer in (afhankelijk van welke warmtewisselaar ;)

Kun je de ketel een nachtje helemaal uit zetten? En alle slangen/afvoeren etc in een bakje laten lopen?

Water in de bakjes = probleem met of rond de ketel. Geen drukverlies meer = probleem met de ketel. Hoe je een lekke SWW warmtewisselaar weet ik eigenlijk niet. Ja, inlaatcombinatie dichtdraaien en de warmwaterleiding ontkoppelen en kijken of daar water uit blijft druppelen, maar dat is wat omslachtig.

Mbt lekdetectie kan een installateur ook een leeg systeem met lucht op druk brengen. Lekke delen gaan dan "fluiten". Daar kun je ook naar vragen.
Net de CV ketel monteur aan de lijn gehad. Volgens mij kon het niet de warmte wisselaar zijn want dan had ik dat wel gemerkt zei hij. Het is een Bosch HRC 30/2 HR ketel van 12 jaar oud.

Hij wilt de verwarming leidingen stuk voor stuk gaan afpersen en kijken waar het lekt. Misschien toch te lomp gegaan toen ik de verwarmingen terug hing..

Ik ga jouw idee nog wel proberen : ketel op druk zetten en dan een dagje uit. Kijken of de druk terug loopt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@1nsane , @breinonline , @vso @_Apache_ @Det Bedankt voor jullie reacties.

@1nsane , tsja, welke beun dit gebouwd heeft, geen idee, dat is al bijna 30 jaar geleden. Sowieso een vrij beroerde bouwer, want bijna geen enkele binnenwand staat echt recht. Dat is vooral waardeloos als je je deuren netjes wil afhangen :(

@vso heb jij toevallig een foto van hoe zo'n verjonging er in het eggie uit ziet? Nou lijkt het bij nadere inspectie voor de andere plek niet de moeite om te gaan verjongen, muurtje was nog iets korter dan ik in in gedachte had, maar ondanks dat ben ik wel benieuwd hoe dat overkomt.

@Det niets is 100% recht in mijn huis, maar de foto vertekent wel heel erg. Het scharnier zou nog iets rechter moeten hangen voor het mooie. Ik zal eens kijken of ik daar nog een paar mm mee kan winnen. Wie weet is het net genoeg, zeker in combinatie met een dunner plaatje als plint.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:56:
@vso heb jij toevallig een foto van hoe zo'n verjonging er in het eggie uit ziet? Nou lijkt het bij nadere inspectie voor de andere plek niet de moeite om te gaan verjongen, muurtje was nog iets korter dan ik in in gedachte had, maar ondanks dat ben ik wel benieuwd hoe dat overkomt.
verjonging (kleiner worden naar boven)? snap de doel wel alleen ben de relatie kwijt .. (|iets met deur)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:06:
[...]

verjonging (kleiner worden naar boven)? snap de doel wel alleen ben de relatie kwijt .. (|iets met deur)
Een plint die je blijkbaar verjongd had om zo een deur niet tegen de plint aan te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Een plint die je blijkbaar verjongd had om zo een deur niet tegen de plint aan te laten lopen.
beetje verwarring dus, wat ik bedoelde is
* Het gehele kozijn meer de kamer in(wellicht opdikken) ..zodat de muur niet eens in de weg zit.
* Eerst zou ik beginnen met het stukje plint (op de foto) weg te halen .. quick fix/check dingetje om te kijken of dat uberhaupt de issue is.

De (nette) oplossing ligt meer in kosten/baten verhaal maar daar moet je de gehele situatie goed kunnen overzien en dat is lastig met 1 foto van een kleine hoek. (lees heb je wel zin / tijd/ energie genoeg om een heel kozijn paar cm te verplaatsen ? als dat de oplossing zou zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArJanE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 11:44
Aangezien we een uitbouw aan de achterzijde van onze woning gaan maken willen we direct de gehele beneden verdieping aanpakken wat betekent dat we ook direct voor een nieuwe keuken gaan. :*)

Nu zijn we bij diverse keukenzaken geweest en na een aantal aanpassingen hebben we inmiddels een zo goed als definitief ontwerp laten opmaken. d:)b Heel benieuwd wat jullie er van vinden, hints / tips zijn uiteraard welkom.

Bericht opgevolgd in "Het Grote Keuken topic"....

https://gathering.tweaker...message/70444170#70444170

[ Voor 82% gewijzigd door ArJanE op 01-02-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 11:41
@ArJanE check het keuken-topic even voor vragen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ArJanE schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:07:
Aangezien we een uitbouw aan de achterzijde van onze woning gaan maken willen we direct de gehele beneden verdieping aanpakken wat betekent dat we ook direct voor een nieuwe keuken gaan. :*)

Nu zijn we bij diverse keukenzaken geweest en na een aantal aanpassingen hebben we inmiddels een zo goed als definitief ontwerp laten opmaken. d:)b Heel benieuwd wat jullie er van vinden, hints / tips zijn uiteraard welkom.
persoonlijk vind ik de indeling van de 1ste verdieping niet logisch .. ik zou waar nu de keuken zit een leeshoek/werkplek maken en de keuken naar achteren bij de eettafel zetten.

De keuken in dit idee is ook vrij beperkt / krap .. zet wat huishoudelijke apparaten neer (koffie/thee/broodrooster en broodtrommel oid) en het aanrecht = vol .. je hebt geen fatsoenlijke ruimte om bv sla te maken bij je aardappelen en vlees .. immers de tafel staat aan de andere kant v.d kamer als je wat extra werkruimte wilt hebben. of dingen klaar wilt zetten.

ps ik zie niet wat het "zelf klussen" hierin is :) nevermind je hebt hem verplaatst

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:27:
[...]

beetje verwarring dus, wat ik bedoelde is
* Het gehele kozijn meer de kamer in(wellicht opdikken) ..zodat de muur niet eens in de weg zit.
* Eerst zou ik beginnen met het stukje plint (op de foto) weg te halen .. quick fix/check dingetje om te kijken of dat uberhaupt de issue is.

De (nette) oplossing ligt meer in kosten/baten verhaal maar daar moet je de gehele situatie goed kunnen overzien en dat is lastig met 1 foto van een kleine hoek. (lees heb je wel zin / tijd/ energie genoeg om een heel kozijn paar cm te verplaatsen ? als dat de oplossing zou zijn
Ahh helder. Nee, dat kozijn verplaatsen gaat even te ver voor nu.

Dan maar eens kijken wat ik met dat stukje plint kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
Ik heb een compleet open trap, deze oplossing gaat dus niet werken ;-)
Ik ken die wigjes, maar dat zijn meestal plastic gekleurde varianten. Dat staat voor geen meter want je gaat ze zien bij een vrij open trap in een grote hal :-)
badkuip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Kunststof wigjes zijn te koop bij de Gamma, bij de afdeling met cementblokken, in het hoekje bij troffels en speciekuipen
Maar ik zou je aanraden om kraaklatten te plaatsen als je daarbij kan, aan de onderkanten van de trap.
Sjieke versie:
[Afbeelding]

Simpele versie

Werkt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 16:55
Ons huis (1965) heeft in verschillende ruimtes nog schrootjesplafonds. Die ben ik aan het verwijderen om daarna het platte dak te isoleren, nieuwe elektra aan te leggen en daarna te spuiten.
Nu zie in in de huidige klusruimte een houten balk vrij strak tegen de muur; daaraan is het rachelwerk bevestigd. nu heb ik 2 vragen:

- kan ik de ruimte (ca. 2 cm) vullen met PUR en daarna vanaf de onderzijde klimaatfolie plaatsen?
- In de muur wil ik elektraleidingen slijpen, maar hoe kan ik de bocht van de elektrabuis onder de balk kwijt zonder deze in het zicht te krijgen?

Zie de foto van het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL3KKz5qOG5Sf8y4RHZqVM8I2XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELP9IkEsG1xwBHtMeMZlfxrV.jpg?f=fotoalbum_large

De panlat is 2 cm dik.

Zou het een optie zijn de sleuf iets dieper te slijpen zodat de bocht dieper wegvalt? Ben dan wel bang dat de buis onder een ander hoek ipv 90 graden komt te staan.

Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Japiooo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:35:
Ons huis (1965) heeft in verschillende ruimtes nog schrootjesplafonds. Die ben ik aan het verwijderen om daarna het platte dak te isoleren, nieuwe elektra aan te leggen en daarna te spuiten.
Nu zie in in de huidige klusruimte een houten balk vrij strak tegen de muur; daaraan is het rachelwerk bevestigd. nu heb ik 2 vragen:

- kan ik de ruimte (ca. 2 cm) vullen met PUR en daarna vanaf de onderzijde klimaatfolie plaatsen?
- In de muur wil ik elektraleidingen slijpen, maar hoe kan ik de bocht van de elektrabuis onder de balk kwijt zonder deze in het zicht te krijgen?

[Afbeelding]

De panlat is 2 cm dik.

Zou het een optie zijn de sleuf iets dieper te slijpen zodat de bocht dieper wegvalt? Ben dan wel bang dat de buis onder een ander hoek ipv 90 graden komt te staan.

Als je niet van plan bent nog eens draden te trekken, kan je een dubbele hoek maken. Dus eerst naar links en dan pas over het plafond.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
PaT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Ahh helder. Nee, dat kozijn verplaatsen gaat even te ver voor nu.

Dan maar eens kijken wat ik met dat stukje plint kan doen.
Laat je plint gewoon eindigen op de lange muur, pak het stukje met 45 graden van het kleine plintje en zet die op de kopse kant van de lange plint (lange plint iets inkorten dus).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Japiooo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:35:

[Afbeelding]

De panlat is 2 cm dik.

Als dat platte dak aan de buitenkant dampdicht is (bitumen of epdm), dan is het waarschijnlijk beter om van de bovenkant te isoleren. Dan krijg je een “warm dak”. (Gelijk een mooie google term). Als je dat doet, is het beter om niet ook nog aan de binnenkant te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 17:03
vortexnl1982 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:57:
[...]

Ja die heb ik preventief laten vervangen voor cv monteur. Zou het dus ook niet moeten zijn... Ik zag wel dat het overstortventiel vochtig was maar dat lijkt me ook de bedoeling... Misschien dat ik het vocht wat daar uit komt kan opvangen om te kijken of er veel uit komt..
De overstort die is vervangen, is dat de interne overstortventiel die in de ketel zit rechts achter de pomp? Of hebben de slimmerds er nog ergens in de aanvoerleiding 1 geplaatst? Trouwens een overstortventiel mag nooit vochtig zijn dan is ie lek en verlies je druk, simpel. En een lekke wisselaar van een hrc 30 van bosch geloof ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
scofield schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:22:
[...]

De overstort die is vervangen, is dat de interne overstortventiel die in de ketel zit rechts achter de pomp? Of hebben de slimmerds er nog ergens in de aanvoerleiding 1 geplaatst? Trouwens een overstortventiel mag nooit vochtig zijn dan is ie lek en verlies je druk, simpel. En een lekke wisselaar van een hrc 30 van bosch geloof ik niet erg.
Ik denk dat hij de overstort heeft vervangen inderdaad in de ketel rechtsachter (heb het gezien in de afbeeldingen van de handleiding). Ik zal dat even navragen bij de ketel monteur.

Ik zag hier water uitlopen (rood omcirkeld). Dat is inderdaad niet de overstort :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f0qnhM8/ketel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 12-05 17:03
Neen dat is de inlaatcombinatie maar als daar continu water uit druppelt krijg je vanzelf een hogere water rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Mocht je een lekke sww wisselaar hebben dan zal leiding water in je cv komen immers de leiding water druk is hoger dan de cv druk. En daarna zal je overdruk klep in de cv gaan lekken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
scofield schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:38:
Neen dat is de inlaatcombinatie maar als daar continu water uit druppelt krijg je vanzelf een hogere water rekening.
Ja precies, ik kijk verkeerd. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik druk op de ketel zet (2 bar) en dan de ketel een nachtje uit zet. Of ik dan nog drukverlies heb..

Anders misschien toch een leiding in de vloer naar de klote :(
Seafarer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Mocht je een lekke sww wisselaar hebben dan zal leiding water in je cv komen immers de leiding water druk is hoger dan de cv druk. En daarna zal je overdruk klep in de cv gaan lekken.
Dus dan zou ik wel een plasje water ofzo moeten zien liggen onder de ketel ? Alles daar is kurkdroog..

[ Voor 30% gewijzigd door vortexnl1982 op 01-02-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 16:55
orf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Als dat platte dak aan de buitenkant dampdicht is (bitumen of epdm), dan is het waarschijnlijk beter om van de bovenkant te isoleren. Dan krijg je een “warm dak”. (Gelijk een mooie google term). Als je dat doet, is het beter om niet ook nog aan de binnenkant te isoleren.
Klopt, daar ben ik me van bewust. Echter is de dakbedekking nog erg goed, kan zeker nog 10 jaar mee. Nu isoleert het nul, nul. Ik haalde wat schrootjes weg en de wind waaide om mn hoofd :-( dus moet er wel wat mee. Ik vul het nu op met isolatiemateriaal en daarna klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Japiooo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Klopt, daar ben ik me van bewust. Echter is de dakbedekking nog erg goed, kan zeker nog 10 jaar mee. Nu isoleert het nul, nul. Ik haalde wat schrootjes weg en de wind waaide om mn hoofd :-( dus moet er wel wat mee. Ik vul het nu op met isolatiemateriaal en daarna klimaatfolie.
Als het waait, dan heb je misschien op een andere plek dan de dakbedekking een luchtlek? Ik heb laatst gekeken naar Roofmate. Dat zijn XPS isolatieplaten, die je gewoon bovenop de dakbedekking legt, met tegels of grind als ballast erop. Zie ook: https://www.dakisolatie-plaatsen.nl/dow.html

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zwartoog
Een stinkklus hier ontwaarkte de poëet in mij:

De chemie van de plee
tijdens het maken van een afvoer,
in de weer met lijm en PVC,
maakte dat ik de dampen ervoer,
die van de chemie, en die van de plee

}:O

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:07
Na eerder gepost te hebben over het gelijktrekken van de betonvloer zijn we aanbeland bij de volgende fase:
Plaatsen van muur, vliering en elektra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/org1Vw7Ey_fCo5v8_nDFak13iAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zBxRtBUNXMVBiGdXNzRFXRc.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat alles leeg was en een flinke pallet materiaal naar boven gedragen te hebben, konden we aan de slag! Volgens mijn telefoon 117 verdiepingen gelopen om alles boven te krijgen.

We waren eerst begonnen met houten frame van de nieuwe muur te plaatsen. Standaard houten 44x69 balken om de 30cm om de vliering te kunnen dragen samen met de betonnen draagmuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG6HcE02drO0zdqJhCVbU7-WiGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdO9LwtgDT2PdUcUJZbow48j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUppjyFKOd6-jAQgm7ufA0FMtSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yswelCmAfxnO5qCcBofXBA7.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een balk op de muur waar we de balkdragers op konden bevestigen. Dit was nog een aardige puzzel om de gaten in de balk en in de muur op de goede plek te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfWBmNdHH2mbE2wz-S-ZzZwZogk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbSKiS4H9quUljYdYvAZO6am.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de vliering vloer afgewerkt met 18mm osb platen. Vooral zwaar om erop te tillen voor de rest was dit een makkelijk stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKTbTVwG91Fqi9s5DHwTF2FmSuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzxj5bqBaMuBgBGrtUY2Go1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend begonnen met muur dicht maken. Dit doen we met eerst een laag multiplex van 9mm waar overeen gipsplaten komen. Zo hoef ik later niet te veel na te denken om iets op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQxu35663HJGRDWPhwNZOPFKEUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ1mOO3AJ1S93RVM3iTLBfZD.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de basis voor de elektra gelegd. Hier was vooral de uitdaging om deze vanuit een logisch punt naar nieuwe kamer te krijgen. Dit vond ik lastiger dan gedacht aangezien het huidige lichtpunt op de verste muur tov de trap zit, maar deze geschakeld word bij de trap en de overloop op de 1e verdieping.

Uiteindelijk afgetapt vanaf een centraaldoos uit een kamer op de verdieping eronder die via de vloer bereikbaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJYTpO-bFTPr-ZmDrjQWnK_1hBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37ocmpdQklUZj8J1fTQtq4Ey.jpg?f=fotoalbum_large

Next stop elektra afwerken en muren dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

perspectivebass schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:43:
Na eerder gepost te hebben over het gelijktrekken van de betonvloer zijn we aanbeland bij de volgende fase:
Plaatsen van muur, vliering en elektra.
[Afbeelding]

Nadat alles leeg was en een flinke pallet materiaal naar boven gedragen te hebben, konden we aan de slag! Volgens mijn telefoon 117 verdiepingen gelopen om alles boven te krijgen.

We waren eerst begonnen met houten frame van de nieuwe muur te plaatsen. Standaard houten 44x69 balken om de 30cm om de vliering te kunnen dragen samen met de betonnen draagmuur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens een balk op de muur waar we de balkdragers op konden bevestigen. Dit was nog een aardige puzzel om de gaten in de balk en in de muur op de goede plek te krijgen.

[Afbeelding]

Vervolgens de vliering vloer afgewerkt met 18mm osb platen. Vooral zwaar om erop te tillen voor de rest was dit een makkelijk stuk.

[Afbeelding]

Afgelopen weekend begonnen met muur dicht maken. Dit doen we met eerst een laag multiplex van 9mm waar overeen gipsplaten komen. Zo hoef ik later niet te veel na te denken om iets op te hangen.

[Afbeelding]

Vervolgens de basis voor de elektra gelegd. Hier was vooral de uitdaging om deze vanuit een logisch punt naar nieuwe kamer te krijgen. Dit vond ik lastiger dan gedacht aangezien het huidige lichtpunt op de verste muur tov de trap zit, maar deze geschakeld word bij de trap en de overloop op de 1e verdieping.

Uiteindelijk afgetapt vanaf een centraaldoos uit een kamer op de verdieping eronder die via de vloer bereikbaar was.

[Afbeelding]

Next stop elektra afwerken en muren dicht maken.
Ziet er goed uit! Wat voor plafondhoogte heb je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:21

DropjesLover

Dit dus ->

Schoonvader uit Letland had de zolder verder afgebouwd. Ik had gezegd dat ik alle stroom naar een centraaldoos bij de trap wilde.
Dat heeft ie ook braaf gedaan. Alle stroom. Dus ook van/naar schakelaars. En de hotelschakeling-kabels met een standaard bruin-blauw-geelgroene flexbuis, geen schakeldraad. En ik kreeg de kabels ook niet in beweging met wat subtiel trekken... Dus daar nu de aarde-draad ook als schakeldraad gebruikt. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat... Laatste paar cm van de draad met zwarte tape omwikkeld als signaal/indicatie.

Gelukkig hebben we boven de trap op laatste moment toch een plafonnetje laten maken, daar zit nu 1 centraaldoos en 4 lasdozen om het allemaal aan te sluiten. Moeten we er nog eens bij, dan moet het plafond er uit...
Misschien er een soort luik van maken, het is maar 85cm breed en 1m lang.

Ikzelf ben overigens werktuigbouwer en werk als cad/project engineer, maar ik vind elektra aansluiten, kabeltjes, strippen aan elkaar knopen etc echt best leuk :p

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:13:
Schoonvader uit Letland had de zolder verder afgebouwd. Ik had gezegd dat ik alle stroom naar een centraaldoos bij de trap wilde.
Dat heeft ie ook braaf gedaan. Alle stroom. Dus ook van/naar schakelaars. En de hotelschakeling-kabels met een standaard bruin-blauw-geelgroene flexbuis, geen schakeldraad. En ik kreeg de kabels ook niet in beweging met wat subtiel trekken... Dus daar nu de aarde-draad ook als schakeldraad gebruikt. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat... Laatste paar cm van de draad met zwarte tape omwikkeld als signaal/indicatie.

Gelukkig hebben we boven de trap op laatste moment toch een plafonnetje laten maken, daar zit nu 1 centraaldoos en 4 lasdozen om het allemaal aan te sluiten. Moeten we er nog eens bij, dan moet het plafond er uit...

Ikzelf ben overigens werktuigbouwer en werk als cad/project engineer, maar ik vind elektra aansluiten, kabeltjes, strippen aan elkaar knopen etc echt best leuk :p
Dit topic weerhoudt mij er altijd van om tape te gebruiken, daar wordt uiteindelijk niemand blij van en het kan een hoop ellende opleveren.

Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:55:
[...]

Dit topic weerhoudt mij er altijd van om tape te gebruiken, daar wordt uiteindelijk niemand blij van en het kan een hoop ellende opleveren.

Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?
De tape is niet om de kabels te isoleren of aan elkaar te knopen, maar om de groengele te markeren als "zwart".
Ik moet toch maar de Hornbach vandaag en zal wat zwarte draad halen, kijken of dat het alsnog goed te maken valt.
Qua aarde, geen enkele centraaldoos heeft een aarddraad. De zolder zit nu aangesloten op een kabel die niet eens op de originele elektra tekening (goed, van buurman, maar 2 onder 1 kap Vinex huis) staat :/
Overal aarde bij gaan trekken is een enorm werk en ik weet niet of het überhaupt kan, op enkele plekken hebben we al meegemaakt dat door loze buis met de aanwezige trekkabel en trekveer niks te trekken viel :/

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 02-02-2022 09:46 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
orf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Ziet er goed uit! Wat voor plafondhoogte heb je nu?
Dank! Plafond word ongeveer 2,40 na afwerking. Bij dakkapel ongeveer 2,20-2,30 denk ik (heb het een keer gemeten, maar weet dat niet uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
DropjesLover schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:13:

Volgens mij ben ik nu ook niet 100% volgens de norm, maar nu is het in iedergeval wel te vinden en kan ik de zolderkamer ‘gewoon’ op een groep bijschrijven. Op deze groep zit vooral overloop, gang etc. Overige kamers zitten op een andere groep.

In de bestaande situatie was het stopcontact wat er al zit ook al een andere groep dan het lichtpunt, om het makkelijk te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 02-02-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Laat je plint gewoon eindigen op de lange muur, pak het stukje met 45 graden van het kleine plintje en zet die op de kopse kant van de lange plint (lange plint iets inkorten dus).
Dan zal het dan vrijkomende stucwerk niet erg fraai zijn aangezien de plinten geplakt zitten... Onafgewerkte laten is dus niet echt een optie. Zeker niet omdat de vloerbedekking ook nooit 100% strak tegen de wand aan zal zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:44:
[...]

De tape is niet om de kabels te isoleren of aan elkaar te knopen, maar om de groengele te markeren als "zwart".
En dat is dus ten strengste verboden, je mag aardgroen/gele draad nooit gebruiken voor een ander doel of omtapen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PaT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:10:
[...]

Dan zal het dan vrijkomende stucwerk niet erg fraai zijn aangezien de plinten geplakt zitten... Onafgewerkte laten is dus niet echt een optie. Zeker niet omdat de vloerbedekking ook nooit 100% strak tegen de wand aan zal zitten.
Er wordt best vaak een laag plintje gebruikt waar de deur overheen kan draaien. maar dan heb je dezelde muurafwerkings problemen.
stompe deuren hebben dit probleem eigenlijk niet, en ze zijn ook nog veel mooier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 22:44

Pazo

Mroaw?

@perspectivebass Mooi gedaan! Ik heb enkele jaren geleden vergelijkbaars zelf gedaan, naar ik heb gekozen voor een cellenbeton-muur ipv hout. Aangezien de wasmachine nu aan de andere kant van de muur staat, dempt dat naar mijn mening een stuk meer dus ben nog steeds blij met de keuze van toen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6HJo5jt-K-8iltyWGXiLETbS0A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgu56xXoMnUDcbGu9FQ8tV3Z.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kUTWDzHo_m-UwQtQkb5hpFFA68=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IhbmbyFjIXvPPi46JNyE98L.jpg?f=fotoalbum_small

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
Ik heb een Jaga Tempo radiator aangeschaft via marktplaats. Nu heeft deze al een onderblok gemonteerd. Wat natuurlijk super is.

Ik ging er gemakshalve vanuit dat de aansluiting m22 was. Echter is dit te klein. 3/4" lijkt het mij ook niet.
Welke maat zou het dan zijn M24? Diameter van de draad is wel 24mm. Dan kan ik namelijk de juiste knelkoppeling aanschaffen om e.e.a. aan te sluiten.

De te gebruiken CV leiding is 15mm stalen leiding.

Wie kan me helpen hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinC op 02-02-2022 10:42 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:33:
@perspectivebass Mooi gedaan! Ik heb enkele jaren geleden vergelijkbaars zelf gedaan, naar ik heb gekozen voor een cellenbeton-muur ipv hout. Aangezien de wasmachine nu aan de andere kant van de muur staat, dempt dat naar mijn mening een stuk meer dus ben nog steeds blij met de keuze van toen :)

[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb daar ook tussen zitten twijfelen maar houtbouw leek mij makkelijker. Ik ga er wel Steenwol tussen doen om geluid misschien wat te dempen. Of dat voldoende effect heeft gaan we we weer zien!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 23:54

Metalfreak

Hoije woh!

Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:12:
[...]

En dat is dus ten strengste verboden, je mag aardgroen/gele draad nooit gebruiken voor een ander doel of omtapen. :+
Ik gebruik die wel eens om de tuinslang opgerold te houden, dat mag dus ook niet? -O-

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 19:06
perspectivebass schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:43:

[Afbeelding]
Die balk zit gewoon tegen het schuine plafond geklemd? Dat heeft stevigheid genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:33

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil een dakkapel van 10 meter breed en deze zelf aftimmeren later.
Zelfs een bezoek aan de showroom (Van Grinsven) moet je inplannen en kan pas over 3,5 week terecht!!!

&%$#@

Edit: Ik heb ook een verzoek ingediend bij Dakkapellenvergelijker.
Benieuwd of ik van iemand iets hoor.

Wil de showroom gaan bezoeken van Van Grinsven dus in Rosmalen (Dakkapel komt in omgeving Eindhoven)
Als iemand nog een tip heeft voor een betrouwbare en betaalbare club in die omgeving... graag.

[ Voor 53% gewijzigd door Rzaan op 02-02-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:27:
Ik wil een dakkapel van 10 meter breed en deze zelf aftimmeren later.
Zelfs een bezoek aan de showroom (Van Grinsven) moet je inplannen en kan pas over 3,5 week terecht!!!

&%$#@

Edit: Ik heb ook een verzoek ingediend bij Dakkapellenvergelijker.
Benieuwd of ik van iemand iets hoor.

Wil de showroom gaan bezoeken van Van Grinsven dus in Rosmalen (Dakkapel komt in omgeving Eindhoven)
Als iemand nog een tip heeft voor een betrouwbare en betaalbare club in die omgeving... graag.
En als je geluk heb plaatsing in november.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 19:33
DropjesLover schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:44:
[...]

Overal aarde bij gaan trekken is een enorm werk en ik weet niet of het überhaupt kan, op enkele plekken hebben we al meegemaakt dat door loze buis met de aanwezige trekkabel en trekveer niks te trekken viel :/
Daarom gebruik ik ook alleen flexbuis als het echt niet anders kan. En naar elke schakelaar gaat sowieso een 19mm buis. Anders is er nooit meer een andere draad in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
perspectivebass schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Heb daar ook tussen zitten twijfelen maar houtbouw leek mij makkelijker. Ik ga er wel Steenwol tussen doen om geluid misschien wat te dempen. Of dat voldoende effect heeft gaan we we weer zien!
Ik twijfel ook tussen cellenbeton en houtbouw/metalstud voor een tussenwandje tussen wat keuken en bijkeuken moet worden. In de bijkeuken komt de wasmachine, dus ben wel geinteresseerd in het resultaat qua geluidsdemping. Of misschien dat iemand anders die hier al ervaring mee heeft er iets van kan zeggen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
decipherer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Ik twijfel ook tussen cellenbeton en houtbouw/metalstud voor een tussenwandje tussen wat keuken en bijkeuken moet worden. In de bijkeuken komt de wasmachine, dus ben wel geinteresseerd in het resultaat qua geluidsdemping. Of misschien dat iemand anders die hier al ervaring mee heeft er iets van kan zeggen? :)
Ik heb zelf een halfhoog wandje can cellenbeton gebouwd en vond het echt vrij makkelijk gaan, maar echt isoleren doet het natuurlijk niet. Een houtbouw muurtje elders koste me significant meer tijd. Isolatie is sterk afhankelijk van het materiaal dat je er voor gebruikt. Een buurman met een onderhoudsbedrijf raadde me ooit aan om van die PIR panelen (of vergelijkbaar) te gebruiken.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 16:49
In plaats van een invalzaag kun je ook een cirkelzaag met liniaal gebruiken. Ik heb er een van Dewalt en die is heel krachtig en door de liniaal kun je toch netjes zagen. Qua prijs is dat volgens mij best een goede deal. Tenzij je perse midden in je werkstuk moet starten met zagen (hoewel dat met deze combi ook nog lukt met een beetje beleid).

https://www.toolstation.n...1ouJwrCoRSiIaAuYxEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Trichoglossus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Die balk zit gewoon tegen het schuine plafond geklemd? Dat heeft stevigheid genoeg?
De schuine balk heb ik eerst aan plafond geschroefd en de balk op de grond geschroefd. Daar tussen de staanders geplaatst. Zit geen beweging meer in 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
[...]

Nog geen ervaring, maar zal het laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
[...]

Ik heb hier op zolder ook een slaap-/werkkamer gemaakt van cellenbetonblokken, waar de wasmachine en droger aan de andere kant van de muur staan.
Ik hoor ze wel, maar het dempt behoorlijk. Ik kan hier gewoon werken zonder er 'last' van te hebben. Zo'n muurtje heeft behoorlijk wat massa, dus dat doet wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PaT schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:46:
[...]

En als je geluk heb plaatsing in november.... :+
oh man, als dat toch waar is, dan wordt ik gek.
Ik had zelf gehoopt dat ik binnen 3 - 4 maanden toch wel een dakkapel geplaatst kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:33:
[...]

oh man, als dat toch waar is, dan wordt ik gek.
Ik had zelf gehoopt dat ik binnen 3 - 4 maanden toch wel een dakkapel geplaatst kan krijgen.
Nah, dat lukte anderhalf jaar terug al niet, en toen liep de wachttijd per twee weken met een maand op.

De bouwmarkt is nog steeds een gekte, en timmerlui hadden sowieso altijd voldoende te doen dus daar trek je ook niet ineens een blik van open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien uitwijken naar Belgische bedrijven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Metalfreak schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik gebruik die wel eens om de tuinslang opgerold te houden, dat mag dus ook niet? -O-
Nope, moet met blauw.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Behalve als hij tuinaarde gaat besproeien, dan mag het wel met groen/geel :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
theredspecial schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb zelf een halfhoog wandje can cellenbeton gebouwd en vond het echt vrij makkelijk gaan, maar echt isoleren doet het natuurlijk niet. Een houtbouw muurtje elders koste me significant meer tijd. Isolatie is sterk afhankelijk van het materiaal dat je er voor gebruikt. Een buurman met een onderhoudsbedrijf raadde me ooit aan om van die PIR panelen (of vergelijkbaar) te gebruiken.
PIR is qua geluidsisolatie éen van de slechtste keuzes!!

Steenwol, houtvezel, katoen (metisse), celllulose en welicht vlas zijn de beste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Raling schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Daarom gebruik ik ook alleen flexbuis als het echt niet anders kan. En naar elke schakelaar gaat sowieso een 19mm buis. Anders is er nooit meer een andere draad in te trekken.
Het is gelegd in een metalstud muur. Daar (starre) buizen in gebruiken is veel meer werk.
Ik had ook eerst voorbedrade flexbuis gekocht met 4 aders, maar blijkbaar bij de tweede bestelling (je hebt altijd meer nodig dan je denkt :') ) met 3 aders. En die is natuurlijk op dit punt gebruikt.

Ik had het gewoon helemaal zelf moeten aanleggen :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:14:
[...]

PIR is qua geluidsisolatie éen van de slechtste keuzes!!
Dan heb ik een beetje een slecht advies doorgegeven 8)7
Excuses!

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mij is altijd geleerd dat je voor geluidsisolatie gewicht nodig hebt.
Pagina: 1 ... 198 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/