[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jolke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:00:
Slim gedaan, @Slonzo, een voorzet WC. Dat brengt mij ook op ideeën (zelfde opbouw en kleuren op de WC hier), anders moet je dat gat in de grond verleggen. Dat verven van tegels ziet er ook niet verkeerd uit!
Wat doe je met het wasbakje? Die (oude) leidingen zullen wel in de muur zitten?
Ik wou inderdaad de kanaalplatenvloer niet verder verzwakken door het gat veel verder uit te hakken. De ruimte is/was hier groot genoeg, maar let op, 40cm naar voor komen (in mijn geval) is echt een pak ruimteverlies. Pas goed op dat je niet met je knieën tegen de deur gaat zitten, of met je arm in de wasbak ligt :+

De geverfde tegels zien er inderdaad beter uit dan verwacht, het 'probleem' is dat het echt super fragiel is. Even langs de wand wrijven met je arm of kledij zal geen probleem zijn, maar alles meer dan dat geeft krassen of zelfs complete schilfertjes die van de gladde tegels afkomen. Misschien kan ik er nog een laagje PU over doen die de boel wat steviger maakt ofzo? Geen idee of dat een strak plan is.

De wasbak ben ik nog niet aan uit, de leiding zit inderdaad in de muur. Mijn eerste/netste idee is een 16mm pex leiding door de oude leiding proberen te krijgen, die is meer dan breed genoeg. Maar ik ben bang dat dat niet lukt doordat er een 90 graden bocht in zit...

Optie 2 is een volledig nieuwe leiding trekken door vanuit de kelder recht naar boven te gaan tot in de wc, en daar dan een omkisting [tot aan de grond] rond te bouwen. Ofwel als koof in de hoek, ofwel meteen als meubel waar de wasbak op past. Beide zijn licht gezegd 'suboptimaal', dus optie 1 heeft de voorkeur, maar ja... Nog te bekijken :)

Moest iemand ideetjes of suggesties hebben, hoor ik het ook graag :)

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 28-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03
vso schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:02:

ik heb samen met een klus maatje 50m2 in een weekend balken, rachels + agnes platen tegen het plafond gejast

de uitdaging zit hem meer in het boven je hoofd werken (schroeven) en traplopen, stempels hebben is dan wel prettig.

Die Agnesplaten zijn simpeler en meteen afgewerkt .. voordeel is de plastic coating .. 1x per jaar een natte zwiffer eroverheen en het is als nieuw .maar wellicht niet je ding wegens naadjes oid ..
2 dagen met 2 personen, voor 2/3 van het aantal m2, dus dat doortrekken zou op 3 dagen met 2en uitkomen op 75m2 ongeveer.

En dan nog bedenken of ik een klusmaatje kan vinden voor 3 hele dagen, want in je eentje is het waarschijnlijk wel echt een lastige klus om te doen (vooral in deze hoeveelheid).

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met een platenlift en schroefautomaat goed te doen in je eentje.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:52:
[...]

2 dagen met 2 personen, voor 2/3 van het aantal m2, dus dat doortrekken zou op 3 dagen met 2en uitkomen op 75m2 ongeveer.

En dan nog bedenken of ik een klusmaatje kan vinden voor 3 hele dagen, want in je eentje is het waarschijnlijk wel echt een lastige klus om te doen (vooral in deze hoeveelheid).
Meeste tijd zit hem meer in de arm(en) te laten rusten omdat je boven je hoofd werkt,

zoals hij zegt
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:12:
Met een platenlift en schroefautomaat goed te doen in je eentje.
De platenlift is wellicht de beste om te huren oid .. schroefautomaat is lastiger / duurder en tja kosten/baten imho niet waard. als iemand je helpt met dingen aangeven zodat je niet trap op/af hoeft ..

- begin bv met waar je de spotjes wilt hebben, elektra (buizen) aanleggen kabels erdoorheen en de balken waar de ragels op komen kan je snel doen..

mij 2 cents .. hoewel erg voor de hand liggend (als je ervaring hebt)

Zou goed opletten/uitmeten hoe je uitkomt met je platen .. je wilt niet 5cm of minder "naad" hebben langs de wand..

Ga je 30 HoH of 40cm of 60cm ? de platen bevestigen ik zou zelf 30 aanhouden omdat je dan een stukje gips bv ook haaks kan bevestigen bv 60x65 vooral tussenmuren/hoeken .. kan rot uitkomen

het overkomt je vrij snel dat je ragels opnieuw moet monteren omdat je rot uitkomt, of erger dat je een golvend resultaat hebt .. een zakje stelplaatjes met diverse 1 tot 6mm zijn niet de kosten ;) even een touwtje spannen van muur tot muur zie je snel genoeg of iets te hoog/te laag zit..

je kan een lijn-waterpas eraan hangen maar ach wat is wel recht ? je kan de hoogte tussen vloer en plafond gelijk proberen te houden maar als de vloer ook niet waterpas is .. (grote kans) .. dan zit je daar weer mee ..

iets wat ik bij mij zolder project niet gedaan heb (te laat) en met schuine wanden bijzonder vervelend is te corrigeren zeker als je ragelwerk achter (duur)folie zit met dure tape ..

mijn ragel werk was de tussenbalken van de isolatie .. ik wilde niet 2cm extra latwerk toevoegen ter verduidelijking..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:02:
[...]

De platenlift is wellicht de beste om te huren oid .. schroefautomaat is lastiger / duurder en tja kosten/baten imho niet waard. als iemand je helpt met dingen aangeven zodat je niet trap op/af hoeft ..

-
ik zie dat anders (en heb ze beide in de schuur)

een platenlift en een schroef automaat zijn het dubbel en dwars waard. een platen lift kan je vervangen door een extra handje of bv een stempel (al dan niet zelf gemaakt) en is best groot en log en vooral handig bij grote gipsplaten. Dus kan soms ook een beetje vervelend zijn en in de weg staan, maar zeker in metalstud is een schroefautomaat gewoon onverslaanbaar. altijd meer dan genoeg toeren, altijd op de juiste diepte.. heerlijk, een van mijn beste aankopen ooit. opzich snap ik dat je zoiets niet wil kopen voor een klusje maar lenen of huren voor een paar tientjes.. ik zou het best snel doen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En als aanvulling, stelschroeven ipv plaatjes om de rachels uit te lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

In ons nieuwe huis wil ik de kozijnen gaan vervangen.
En nieuwe achterwand met openslaande deuren of schuifpui.
Wordt een aardige klus (vooral financieel)
Nu lees ik her en der over Accoya hout.

Dat is een verduurzaamd naaldhout wat nauwelijks werkt.
Gaat vele vele jaren mee.

Ook als het geschilderd is.

Tekst van een leverancier: Accoya kozijnprofielen zijn daarnaast zeer onderhoudsvriendelijk: verf en lak gaan drie tot vier keer langer mee dan bij andere houtsoorten. Omdat Toelevering Online de kozijnen al in de fabriek van een aflaklaag voorziet, hoef je de kozijnen pas na 10 à 12 jaar te schilderen.

Ze zullen wel een stuk duurder zijn dan kozijnen van hardhout, maar als de aanschafkosten hoger zijn, aar de onderhoudskosten lager, dan lijkt me Accoya nog steeds gunstiger.
Ik ken echter nog niet veel mensen die ze hebben.

Zijn er hier mensen die ze hebben?
Of andere ervaringen met Accoya.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Voordat je dat inderdaad hebt terugverdiend...

Zelf grotendeels doen geen optie?
Het breekwerk en afval afvoeren dan, bedoel ik.
Zoals @decipherer ook al aangaf.
Misschien bedoelde hij ook het storten van het beton nog als DIY.
Ik bedoelde alles zelf doen inderdaad 🙂 Aan de hand van de vraagstelling ging ik er van uit dat de vloer direct op het zand ligt. Uitbreken, iets dieper uitgraven om ruimte te maken voor isolatie. Isolatie erop, randisolatie erin, evt nog wat leidingwerk, stalen netten erop, en dan een betonwagen laten komen. Goed te doen, heb het voor mezelf inmiddels 2 keer gedaan.

Laatste keer ongeveer 90m2, kosten ca.
Breekhamer huren: 150 oid
Afval afvoeren: 150 oid (maar was een hele goedkope partij die alleen in mijn woonplaats zo goedkoop was en inmiddels een stuk duurder is)
isolatie/plastic: 1300
staal: 1500 900 (had eerst wat andere dingen op de factuur meegenomen die er niet echt bij hoorden)
beton: 1200

Hier en daar zal ik vast nog wat losse kleinere dingen gekocht hebben, maar voor ca. 4000 euro zal ik klaar geweest zijn.

Ik heb zelf het meeste gereedschap wel: trilnaald, kruiwagens, hark, laser etc, mogelijk moet je daar wat van huren, maar dat is niet duur.
Dit was in 2020, prijzen zullen in het algemeen iets hoger liggen nu. Ik heb wel 8mm matten gebruikt, 6mm zal over het algemeen voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O6SHgYswbSziKDNKJTEwf4HR8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFRBODeVKY6702bTER7RmUVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voXBQY_VqkAFAtdBX1-1VC8kXW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEnCclpEq0SwN7bDwQms5ttC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7drgkIFYJS2dgd3iI0_VlNio57M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpvwSZ3dTxF0h8FISTz5YQNc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJWTIVNLcmGMVseERpfnWRmR3UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD8aQ0US7YsMC7pRLEhKbXyv.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan de isolatie ook op het beton, je hebt dan wel een drukvastere variant nodig denk ik (ik heb gewoon EPS100 gebruikt).

[ Voor 14% gewijzigd door decipherer op 28-01-2022 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@decipherer
Ziet er profi uit.
Ik neem aan dat jij in het dagelijks leven ook geen nagelstylist(e) bent, maar verdomde handig met grotere bouwwerken.

Heb je ook nog iets met vloerverwarming gedaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• decipherer
Ik ben software ontwikkelaar van beroep, maar vind (ver)bouwen als hobby wel erg leuk 🙂

De vloerverwarming komt in de dekvloer, dus die komt er nog boven op.

[ Voor 28% gewijzigd door decipherer op 28-01-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:16:
[...]

ik zie dat anders (en heb ze beide in de schuur)

een platenlift en een schroef automaat zijn het dubbel en dwars waard. een platen lift kan je vervangen door een extra handje of bv een stempel (al dan niet zelf gemaakt) en is best groot en log en vooral handig bij grote gipsplaten. Dus kan soms ook een beetje vervelend zijn en in de weg staan, maar zeker in metalstud is een schroefautomaat gewoon onverslaanbaar. altijd meer dan genoeg toeren, altijd op de juiste diepte.. heerlijk, een van mijn beste aankopen ooit. opzich snap ik dat je zoiets niet wil kopen voor een klusje maar lenen of huren voor een paar tientjes.. ik zou het best snel doen.
ik had een schroefautomaat, stempels heb ik dan nog wel .. stempels misbruik ik ook voor andere zaken :) zoals ophangpunt voor een lamp oid ..

Als je zegt goed(en veel)-gereedschap = half werk dan kan ik dat alleen maar be-amen ..

Maar het ligt ook aan je DIY hoeveelheid, en daarmee je investering .. + beschikbare ruimte :)

de schroefautomaat + schroefbanden is imho te prijzig voor die enkele keer dat ik hem echt nodig heb voor de prijs (ondanks 2de hands gekocht en verkocht) heb ik nu 3 accu machine(s) en een opzet stuk past er helaas niet op .. maar dan nog is de schroefband erg prijzig.. leuk klusje voor de kids om ze weer te vullen hahaha ...

Dat betreft is mijn wederhelft of een vriend ook altijd te vinden om ff paar platen te monteren, die met de extra accutol dan ook snel werk ervan maakt.

Het is dat mijn huidige baan meer geld op levert (en minder gezeur) anders zou ik ook best profi gaan klussen oid.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:25:
En als aanvulling, stelschroeven ipv plaatjes om de rachels uit te lijnen.
ligt aan de prijs en toepassing .. het is niet alsof je de stelplaatjes nog ziet .. of bij de stelschroeven later kan .
en als je een stuclaag toepast dan heeft het helemaal geen nut :P

zeg niet dat het slecht is trouwens .. het "tweaken" van een stelschroef is immers sneller en simpeler..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 28-01-2022 13:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
louzy82 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:49:
[...]

de duur van de gehele verbouwing, hoeveel vrije tijd ik zelf kan maken om hieraan te werken, en de kosten die het dan nog met zich meebrengt, gecombineerd met het feit dat er wel al isolatie onder het beton ligt (niet op de norm van huidendaags maar zeker beter dan niets) hebben mij doen besluiten om dit dan niet te gaan doen.

De tijd besteed ik dan liever aan andere klusjes binnen dit project, waar ik me ook zekerder bij voel om het zelf te doen.
8cm is inderdaad wel een twijfelgeval, dan is het veel moeite voor relatief weinig winst. Bij mij stond op de tekening ook dat er 8cm zou liggen (roofmate, zou net iets beter moeten isoleren dan EPS). In de praktijk bleek er echter maar 5cm eps te liggen. Dat alleen was bij mij nog niet doorslaggevend, maar ik wil alleen aangeven dat je niet klakkeloos van de tekening uit kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03
decipherer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:26:
[...]

8cm is inderdaad wel een twijfelgeval, dan is het veel moeite voor relatief weinig winst. Bij mij stond op de tekening ook dat er 8cm zou liggen (roofmate, zou net iets beter moeten isoleren dan EPS). In de praktijk bleek er echter maar 5cm eps te liggen. Dat alleen was bij mij nog niet doorslaggevend, maar ik wil alleen aangeven dat je niet klakkeloos van de tekening uit kan gaan.
Dat je niet van de tekening uit kunt gaan klopt hier ook. Daar staat namelijkeen kruipruimte getekend die er niet is...
Maar de buurman heeft zijn huis tegelijk gebouwd met dit huis en die wist nog te zeggen dat er EPS onder lag en via via heb ik de oorspronkelijke bewoner ook nog kunnen spreken.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02
staalmatten 1500,- ? Hoeveel matten praat je dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

het is dat de grond nat en hoge waterstand heeft (westen v.h land) als ik een dergelijke vloer zou hebben zou ik bv een extra kelder of wat opslagruimte toe willen voegen ..

Deze huizen hier hebben inpandige berging en geen schuur, nu is een schuur zo geplaatst, maar de berging is nog niet bruikbaar als "werkkamer" oid .. en de zaken die we voorheen in de keuken hadden staan nu daar.. wat ook weer andere uitdagingen opgeworpen heeft :) (meer voorraad) ..

je kan aan zaken denken zoals thuisbatterij, staande wtw voor douche .. of iets simpels als een waterontkalk/zuiverings installatie ..

daarnaast voegt zoiets dan extra waarde toe afhankelijk wat je er mee kan doen .. kortom isolatie is prettig maar dat zou meer een extra bonus zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 21:15
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:51:
In ons nieuwe huis wil ik de kozijnen gaan vervangen.
En nieuwe achterwand met openslaande deuren of schuifpui.
Wordt een aardige klus (vooral financieel)
Nu lees ik her en der over Accoya hout.

Dat is een verduurzaamd naaldhout wat nauwelijks werkt.
Gaat vele vele jaren mee.

Ook als het geschilderd is.

Tekst van een leverancier: Accoya kozijnprofielen zijn daarnaast zeer onderhoudsvriendelijk: verf en lak gaan drie tot vier keer langer mee dan bij andere houtsoorten. Omdat Toelevering Online de kozijnen al in de fabriek van een aflaklaag voorziet, hoef je de kozijnen pas na 10 à 12 jaar te schilderen. Dat verf langer mee gaat op een andere houtsoort in BS, de verflaag zit namelijk om het hout heen en slijt/degradeert van buiten af. :+

Ze zullen wel een stuk duurder zijn dan kozijnen van hardhout, maar als de aanschafkosten hoger zijn, aar de onderhoudskosten lager, dan lijkt me Accoya nog steeds gunstiger.
Ik ken echter nog niet veel mensen die ze hebben.

Zijn er hier mensen die ze hebben?
Of andere ervaringen met Accoya.
Accoya is naaldhout dat een chemische verduurzaamheidsbehandeling heeft ondergaan en is gemiddeld momenteel zo'n 2,5x duurder dan hardhout (meranti). Het grootste voordeel van Accoya is dat het beter bestand is tegen vocht en daarom een langere levensduur heeft. Bedenk wel dat een goed onderhouden houten kozijn sowieso 50 jaar mee gaat, dus hoeveel langer denk je er zelf van te gaan genieten?

De tekst van de leverancier is een beetje vern**keratief, de onderhoudstermijn slaat enkel op de eerste termijn niet op de interval na deze 10 jaar. Deze kreet krijg je bij vrijwel elke leverancier ook gewoon bij hardhouten kozijnen. Kortom, een Accoya kozijn gaat bij het zelfde onderhoud langer mee dan een hardhouten kozijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jichem op 28-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
barry86 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:03:
[...]

staalmatten 1500,- ? Hoeveel matten praat je dan over?
Ik had het later nog aangevuld, maar dat is inclusief de matten voor de vloerverwarming. Daarnaast heb ik 8mm gebruikt, gedeeltelijk boven- en onderwapening, waar normaal gezien onderwapening van 6mm voldoende zal zijn. Ook heb ik een stukje fundering bijgestort waar wat staal voor nodig was en wat plastic folie mee besteld. Dus die 1500 euro is eigenlijk niet realistisch voor alleen de wapening in de vloer. Ik had snel op de factuur gekeken en die prijs overgenomen.Hieronder heb ik de kosten op die factuur geplakt.

obv 8mm alleen onderwapening zou het op ca. 675 euro ex btw + verzendkosten (= ca. 900 euro) komen. (post 1 en 9 hieronder)

Zal de post hierboven ook even aanpassen.

1. BS 335 A, Ø8mm, 150 x 150
Prijs inclusief 26% korting
€ 24,20 24 € 580,80

3. Betonijzer staaf Ø16mm | 6000mm
€ 11,50 7 € 80,50

4. Betonijzer staaf Ø12mm | 6000mm
Prijs inclusief 8% korting
€ 6,05 12 € 72,60

7. PS 335 A, Ø8mm, 150 x 150
€ 35,60 1 € 35,60

8. Betonijzer staaf Ø8mm | 6000mm
€ 2,90 3 € 8,70

9. Stelblokje 40 groot (50 st.)
Prijs inclusief 15% korting
€ 19,15 5 € 95,75

10. VVB 3100, Ø3mm, 100 x 100
€ 7,55 37 € 279,35

11. H-50, 50, 2000mm
€ 1,52 6 € 9,12

12. PE Folie - 6 x 50m - 100my
€ 60,00 1 € 60,00

Totaalgewicht: 1034.7kg Subtotaal € 1.222,42
Verzendkosten € 65,00
Totaal (Excl. BTW) € 1.222,42
BTW (21%) € 256,71
Totaal (incl. BTW) € 1.479,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Woody179 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:00:

Tweede gedachte is dat het toch tussen de tegels en de douche bak door is gekomen omdat daar de kit rand nog ontbreekt. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het plateau van onder droog aanvoelt...
Onwaarschijnlijk?

Weet je hoe veel liter water zo'n kitrand te verduren krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 14:20
JohanSavelkoul schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Onwaarschijnlijk?

Weet je hoe veel liter water zo'n kitrand te verduren krijgt?
De douchebak is al rondom afgekit tussen de bak en de muur, enkel niet tussen de tegels en de bak. Gisteravond een inspectie luik gemaakt aan de zijkant. Wat blijkt het lek zit tussen de kelk van de sifon en de douchebak zelf. In welke positie ik de rubberen ring ook leg, hoe los of vast ik hem ook aandraai, ik krijg hem niet dicht. Hij blijft (door) druppelen. Uiteindelijk de winkel gebeld. Zij gaan in overleg met de fabrikant en komen maandag / dinsdag met een reactie.

Ben benieuwd wat daaruit naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06 14:06
decipherer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik had het later nog aangevuld, maar dat is inclusief de matten voor de vloerverwarming. Daarnaast heb ik 8mm gebruikt, gedeeltelijk boven- en onderwapening, waar normaal gezien onderwapening van 6mm voldoende zal zijn. Ook heb ik een stukje fundering bijgestort waar wat staal voor nodig was en wat plastic folie mee besteld. Dus die 1500 euro is eigenlijk niet realistisch voor alleen de wapening in de vloer. Ik had snel op de factuur gekeken en die prijs overgenomen.Hieronder heb ik de kosten op die factuur geplakt.

obv 8mm alleen onderwapening zou het op ca. 675 euro ex btw + verzendkosten komen. (post 1 en 9 hieronder)

Zal de post hierboven ook even aanpassen.

1. BS 335 A, Ø8mm, 150 x 150
Prijs inclusief 26% korting
€ 24,20 24 € 580,80

3. Betonijzer staaf Ø16mm | 6000mm
€ 11,50 7 € 80,50

4. Betonijzer staaf Ø12mm | 6000mm
Prijs inclusief 8% korting
€ 6,05 12 € 72,60

7. PS 335 A, Ø8mm, 150 x 150
€ 35,60 1 € 35,60

8. Betonijzer staaf Ø8mm | 6000mm
€ 2,90 3 € 8,70

9. Stelblokje 40 groot (50 st.)
€ 19,15 5 € 95,75

10. VVB 3100, Ø3mm, 100 x 100
€ 7,55 37 € 279,35

11. H-50, 50, 2000mm
€ 1,52 6 € 9,12

12. PE Folie - 6 x 50m - 100my
€ 60,00 1 € 60,00

Totaalgewicht: 1034.7kg Subtotaal € 1.222,42
Verzendkosten € 65,00
Totaal (Excl. BTW) € 1.222,42
BTW (21%) € 256,71
Totaal (incl. BTW) € 1.479,13
Vergeet hierbij niet dat de prijs van staal enorm gestegen is!
Ik denk dat de prijzen op dit moment veel hoger liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-06 19:35
Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:50:
[...]

De wasbak ben ik nog niet aan uit, de leiding zit inderdaad in de muur. Mijn eerste/netste idee is een 16mm pex leiding door de oude leiding proberen te krijgen, die is meer dan breed genoeg. Maar ik ben bang dat dat niet lukt doordat er een 90 graden bocht in zit...

[...]
Hou rekening met oxidatie van de oude leidingen. Ik had het idee om een elecriciteitskabel door een oude waterleiding te leggen, om makkelijk van de ene naar de andere ruimte te kunnen in de kelder. Oude zinkleidingen van 60 jaar oud... ik kwam niet eens een halve meter ver. 8)7

Bij de WC hier hoef ik alleen maar recht naar beneden 1-1,5 meter, waarvan 30-40 cm in de WC ruimte zelf. Ik vind het nogal veel werk om alleen daarvoor nieuw te betegelen. Maar als ik jouw bericht lees, is verven dus ook niet alles.
WC 40 cm naar voren is inderdaad veel, zeker als het hokje maar 1,30m diep is. Dan houd ik nog 90 cm over. Nog even over nadenken dus. Wat goed uitkomt, want ik moet eerst de badkamer boven doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Joost.B schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 02:48:
[...]

Vergeet hierbij niet dat de prijs van staal enorm gestegen is!
Ik denk dat de prijzen op dit moment veel hoger liggen!
Dat stond er in de eerste post wel bij, maar heb nog even gekeken naar de huidige prijs. De prijs van de 24 matten, met stelblokjes en bezorgen is gestegen van ca. 900 naar ca. 1300 euro 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:38
@Rzaan
jichem schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Accoya is naaldhout dat een chemische verduurzaamheidsbehandeling heeft ondergaan en is gemiddeld momenteel zo'n 2,5x duurder dan hardhout (meranti). Het grootste voordeel van Accoya is dat het beter bestand is tegen vocht en daarom een langere levensduur heeft. Bedenk wel dat een goed onderhouden houten kozijn sowieso 50 jaar mee gaat, dus hoeveel langer denk je er zelf van te gaan genieten?

De tekst van de leverancier is een beetje vern**keratief, de onderhoudstermijn slaat enkel op de eerste termijn niet op de interval na deze 10 jaar. Deze kreet krijg je bij vrijwel elke leverancier ook gewoon bij hardhouten kozijnen. Kortom, een Accoya kozijn gaat bij het zelfde onderhoud langer mee dan een hardhouten kozijn. ;)
Accoya is chemisch gemodificeerd hout waardoor het vrijwel geen vocht opneemt en daardoor ook nauwelijks werkt. Dus niet verduurzaamd. Bijkomend voordeel is dat de verf daarom langer meegaat en kozijnen of deuren hebben een betere isolatiewaarde dan die van hardhout. Wat het verder duur maakt is dat er rvs of speciaal gecoat hang- en sluitwerk nodig is. Het is erg mooi hout maar i.d.d. duur en niet iedere timmerfabriek zal er mee willen werken.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

factor15 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:49:
@Rzaan
Het is erg mooi hout maar i.d.d. duur en niet iedere timmerfabriek zal er mee willen werken.
Heb je enig wat het meer kost dan 'gewoon' hardhout?

Ik zoek wel op internet, maar los van de halleluja verhalen, kom ik geen prijzen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Laatst online: 14-06 14:06
decipherer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Dat stond er in de eerste post wel bij, maar heb nog even gekeken naar de huidige prijs. De prijs van de 24 matten, met stelblokjes en bezorgen is gestegen van ca. 900 naar ca. 1300 euro
Haha ik lazerde ook even van mijn stoel toen ik 270kg wapening moest bestellen voor een nieuw te bouwen schuur :'( . Even door de zure appel en door! Zal nog wel wat pijnlijke dossiers te verduren krijgen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Heb je enig wat het meer kost dan 'gewoon' hardhout?

Ik zoek wel op internet, maar los van de halleluja verhalen, kom ik geen prijzen tegen.
@Rzaan Geen idee over prijzen maar een belangrijk verschil zit dus in het duurdere hang- en sluitwerk. Boogaerdt Hout in Krimpen aan de Lek is de groothandel. Via hen kun je wel een timmerfabriek vinden die ervaring heeft met Accoya. Het procedé is overigens een Nederlandse vinding en het hout is nu (nog) afkomstig van Nieuw-Zeelandse plantages maar in toekomst zou dat zomaar uit Europa kunnen komen. Het hout wordt in Arnhem gemodificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

factor15 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:02:
[...]

@Rzaan Geen idee over prijzen maar een belangrijk verschil zit dus in het duurdere hang- en sluitwerk. Boogaerdt Hout in Krimpen aan de Lek is de groothandel. Via hen kun je wel een timmerfabriek vinden die ervaring heeft met Accoya. Het procedé is overigens een Nederlandse vinding en het hout is nu (nog) afkomstig van Nieuw-Zeelandse plantages maar in toekomst zou dat zomaar uit Europa kunnen komen. Het hout wordt in Arnhem gemodificeerd.
Hé, dat wist ik niet.
Ik las laatst ook een artikel in een krant dat over zoiets ging.

Dit stond erin: Bij de continue zoektocht naar duurzaam hout kwam het uit bij zogenoemd thermisch gemodificeerd naaldhout uit Scandinavië. ,,Dat is in een oven drooggestookt. Daardoor blijft de verf er beter op zitten. Je hoeft het kozijn vijftien jaar lang niet te schilderen om het te beschermen.”

Artikel uit online Eindhovens Dagblad is alleen voor leden, maar voor wie wil kun je 2 artikelen gratis lezen.

https://www.ed.nl/cranend...novaties-aaneen~aa769265/

Nu is Accoya volgens mij ook nog geinjecteerd met een zuur. Dus het zal wel iets anders zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 29-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:13
Waarmee kan ik het best (inmiddels uitgehard) stucwerk insnijden in de binnenhoeken? En hoe diep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
Rzaan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Nu is Accoya volgens mij ook nog geinjecteerd met een zuur. Dus het zal wel iets anders zijn.
Thermisch gemodificeerd = veranderd door behandeling met hoge temperatuur. Nadeel: Hout kan daardoor bros en minder sterk worden;
Chemisch gemodificeerd = in het geval van Accoya een behandeling met azijnzuur waardoor de celstructuur verandert en het hout geen water vasthoudt. Accoya is niet thermisch gemodificeerd. Het lukt niet om alle azijnzuur weer uit het hout te krijgen en dat is de reden voor hang- en sluitwerk dat beter bestand is tegen corrosie. Extra belangrijk bij Accoya is dat overal het hout goed is voorzien van verf en met name ook in de inkrozingen (=uitsparingen) voor sloten, meerpuntssluitingen, scharnieren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:11
Iemand nog een tip hoe ik dit snoer van het nieuwe rolluik onzichtbaar kan wegwerken?
Bij het losmaken van de rechterplaat kom je de balken van de dakkapel tegen.
De platen zijn direct op de balken geplaatst, er zit geen rachelwerk tussen.

Achter de dikke balken langs is geen optie, is dicht gemaakt met ander houtwerk of met pur.
Misschien kan ik een inkeping maken in de balken zodat het snoer daar kan lopen en dan nieuw plaatwerk erover heen. Maar heb geen idee wat dat doet met de constructie.
Ik zou het snoer ook tussen de linker en rechterplaat door laten lopen (dus niet achterlangs) maar hoe dan af te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zp9uT0lVLfpuXRkN62WZsIBiD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D5neHIxwSCbVWirRuWPcuQo.jpg?f=fotoalbum_large

Kabelgoot over de wand kan altijd nog maar wil het zo netjes mogelijk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:39
badkuip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:00:
Iemand nog een tip hoe ik dit snoer van het nieuwe rolluik onzichtbaar kan wegwerken?

Achter de dikke balken langs is geen optie, is dicht gemaakt met ander houtwerk of met pur.
Misschien kan ik een inkeping maken in de balken zodat het snoer daar kan lopen en dan nieuw plaatwerk erover heen. Maar heb geen idee wat dat doet met de constructie.
Ik zou het snoer ook tussen de linker en rechterplaat door laten lopen (dus niet achterlangs) maar hoe dan af te werken?

[Afbeelding]

Kleine groef in balk / plaat maken of gewoon nog een extra gipsplaat / houten plaat over de bestaande heen monteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• badkuip
cverkooyen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Kleine groef in balk / plaat maken of gewoon nog een extra gipsplaat / houten plaat over de bestaande heen monteren.
Held! Soms heb je een ander nodig om tot een simpele oplossing te komen.
Dat ik zelf niet had kunnen bedenken dat je een groef in het plaatwerk kon frezen. 8)7
Even geprobeerd met een proefstukje. Werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dyvxJt907wyUlwwKmVS3zdTljQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxGFAFJJzSz8q8kgKOFz3mrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_23FIM_91quDDOLb3r8aBqnm49g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV65ehSS16EsyLo3u4ubccGa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Geluidsisolatie rioolleiding

Hier zit op de overloop nog een standleiding in het zicht. Nou komt daar binnenkort wel een inbouwkast voor, maar voor die tijd wil ik die leiding zo goed mogelijk geluidsisoleren, zodat je niet meer alles naar beneden hoort vallen / stromen.
Maar hoe doe je dat? Weet iemand wat de beste manier is om het zo'n PVC standleiding qua geluid te isoleren? Aan de achterkant heb ik ook nog weinig ruimte, tussen leiding en muur zit ca 2 cm. Aan de voorkant en andere zijkant heb ik wel ca 10cm aan ruimte voor geluidsisolatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 18:18
Fuel_80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:16:
Kort vraagje, van het weekend moet ik een balk van ons dak opklampen met een dikkere nieuwe balk. Dit ga ik doen door middel van houtdraadbouten / draadeind met losse moeren en daarnaast de balken verlijmen. Dit alles in overleg met de constructeur uiteraard. Alleen welk type (hout)lijm zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Zat zelf te denken deze: https://www.toolstation.n...r8KKu3w6dXhkaAgMVEALw_wcB
Na wat vertraging door een omnicron gevalletje liggen de balken (3 stuks) eindelijk. Conclusie is dat een balk van 250x70x5100 mm om alleen te leggen best wel zwaar is... En dat ik dit heerlijke klusjes vind. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGr9D6aZidbihnAkszGYzB4XSW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBMmbZA03NijepQ1VsbMxvTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/famOjVtlaWLer049jMtRAc6eNYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGigNEMWtAp5yBMIwl26tV0w.jpg?f=fotoalbum_large

Let vooral niet op de rest van de foto's. Er moet nog veel gebeuren, heel veel.... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:05:

Hier zit op de overloop nog een standleiding in het zicht. Nou komt daar binnenkort wel een inbouwkast voor, maar voor die tijd wil ik die leiding zo goed mogelijk geluidsisoleren, zodat je niet meer alles naar beneden hoort vallen / stromen.
Maar hoe doe je dat? Weet iemand wat de beste manier is om het zo'n PVC standleiding qua geluid te isoleren? Aan de achterkant heb ik ook nog weinig ruimte, tussen leiding en muur zit ca 2 cm. Aan de voorkant en andere zijkant heb ik wel ca 10cm aan ruimte voor geluidsisolatie.
ik zou er denk ik gewoon een wandje omheen bouwen. goed kier dicht en bij voorkeur een beetje gewicht (en ontkoppeld tov de buis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Weet iemand wat de beste manier is om het zo'n PVC standleiding qua geluid te isoleren?
Ik heb hier best goede resultaten geboekt door steenwol te gebruiken. En verder de ruimte die je hebt luchtdicht afsluiten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:17:
ik zou er denk ik gewoon een wandje omheen bouwen. goed kier dicht en bij voorkeur een beetje gewicht (en ontkoppeld tov de buis)
masaman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:22:
Ik heb hier best goede resultaten geboekt door steenwol te gebruiken. En verder de ruimte die je hebt luchtdicht afsluiten inderdaad.
Beiden hartelijk dank! Dan ga ik dat doen. Ik zat al naar dure materialen als Merfisole en Merfolood te kijken, maar dit lijkt me beter. Ik bouw er gewoon van 18mm plaat (underlayment of OSB, wat ik nog maar heb liggen) een doos omheen en vul de hele binnenkant met steenwol. Dan aan de buitenkant alles afkitten. Dit komt goed!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:42

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb zo'n ding ingebouwd als kast in de woonkamer, met steenwol als isolatie hoor je bijna niets meer. Uiteraard hier wel veel aandacht aan besteed met afwerking en er is ook overheen gestucd.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17
@badkuip kabels horen in een elektrabuisje te lopen, dat is in dit geval lastig. Leg het goed vast op foto met afstanden tov muur/kozijn zodat je geen vervelende verrassingen hebt bij het ophangen van een lijstje etc.
(Lees veel werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:44
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Dyka heeft een speciale buis voor dit soort toepassingen, dit is het Dyka Sono pakket. Die buizen zijn extra zwaar en door de massa dempt het geluid weg. Kun je eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:28:
Beiden hartelijk dank! Dan ga ik dat doen. Ik zat al naar dure materialen als Merfisole en Merfolood te kijken, maar dit lijkt me beter. Ik bouw er gewoon van 18mm plaat (underlayment of OSB, wat ik nog maar heb liggen) een doos omheen en vul de hele binnenkant met steenwol. Dan aan de buitenkant alles afkitten. Dit komt goed!
Een dubbele laag gipskarton/OSB/MDF/... helpt ook veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
PolderPloer! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:44:
Dyka heeft een speciale buis voor dit soort toepassingen, dit is het Dyka Sono pakket. Die buizen zijn extra zwaar en door de massa dempt het geluid weg. Kun je eens naar kijken.
Dat klopt. Maar de standleiding (en de ingestorte delen) zitten er al. Dus voor Dyka Sono is het nu te laat. Dat hadden we met de bouw moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Jeweetje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:42:
@badkuip kabels horen in een elektrabuisje te lopen, dat is in dit geval lastig. Leg het goed vast op foto met afstanden tov muur/kozijn zodat je geen vervelende verrassingen hebt bij het ophangen van een lijstje etc.
(Lees veel werk)
Goede tip. Ik ben van plan om de draad sowieso recht boven de schakelaar naar beneden te laten gaan.
En het is bij ons in huis gewoonte dat er geen schilderijtjes opgehangen worden boven een schakelaar of stopcontact, ervanuit gaande dat er daar altijd leidingen verticaal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jeweetje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:42:
(Lees veel werk)
Draad moet in een buisje, kabel mag je ongeveer mee doen wat je wil.
In delen van de rest van de wereld (bv duitsland) stucen ze kabel ook gewoon in de muur. wij vinden dat iets te definitief... maar fout is het niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

[...]

Dit vorige week ook gedaan, maar dan alleen gips en wol. Werkt echt bizar goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP-siiDtHniQ6MAQgrR2be_m1N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcU8RJCUGP3nxewUq2agea1u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo_o61UufImjuZ9hpznRN2lU4CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hITSawayl1K6oXolAbT1dLp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-y_VWnQiWoYmyFD96ZvHp_7PIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbzgVs95vKb6cUFhaO8Oijly.jpg?f=fotoalbum_large

Onderin maakt de standleiding een knik van 45 graden, en daar kletterd alles lekker hoorbaar in zegmaar. Ook de CV druppelde van zolder af helemaal onderin de bocht. Echt om je ziek aan te ergeren!
Nu echt niks meer van te horen. Grote blij :+

[ Voor 6% gewijzigd door Koekstra op 29-01-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Wij zijn voornemens een warmtepomp te installeren in onze tussenwoning, dat is een beetje puzzelen qua ruimte. Hij moet op zolder gaan komen en mijn voorkeur is om hem op de gang te plaatsen samen met de wasmachine/droger in een opstelling zoals deze (maar dan met wasmachine/droger naast elkaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKhEY4KsXZBbj9_yNwaBcGDYaao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PBUwYBhVL3Tirjx28mwcEFDN.png?f=fotoalbum_large

Zou dan op deze plek zijn, kratten vooraan stellen de warmtepomp voor en de kratten erachter de wasmachine en droger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A04mnrI53YPNUmBO-WOFk3YQk18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ9BdJ4iKjtOE0dmJRjBeBNV.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen/twijfel die ik hier nu heb:
  • Is de ruimte die overblijft om langs te lopen acceptabel (110cm-68cm=42cm).
  • Zou ik me nog zorgen moeten maken om de vloerbelasting zo naast het trapgat (104kg+200kg=304kg)
Wat betreft die ruimte, voor ons is het prima maar wat als je de woning ooit verkoopt; moet je dit wel willen zo? Eventueel zou door het hekje aan te passen wellicht nog een kleine 10cm te winnen zijn. Wasmachine/droger links van de warmtepomp zou fijner zijn maar is een probleem qua hoogte.

Ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken.

Wat betreft de vloerbelasting; het is een betonnen vloer, bouwjaar 1974. Hieronder de bouwtekening die ik er van heb. Staat direct naast een muur die op de verdieping eronder ook terug komt maar aan de andere kant wel direct naast het trapgat. Zou ik hier nog een constructeur aan moeten laten rekenen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOhAPBr5IPDNrN-hFJnOoxpRRz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1c3eHoR4m3MnDNU7KGboyCL4.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Ander type warmtepomp kiezen? Warmwater boiler kan ook apart ernaast ipv alles bovenop elkaar in 1 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Jeweetje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:59:
Ander type warmtepomp kiezen? Warmwater boiler kan ook apart ernaast ipv alles bovenop elkaar in 1 unit.
Dat kan maar heeft niet mijn voorkeur, all-in-one toch wel de netste oplossing op deze locatie.

Wat ook nog kan is wasmachine en droger op elkaar (zoals op voorbeeld)en dan de warmtepomp rechts ernaast.

Dat hangt er dus een beetje vanaf hoe zwaar ik til aan die ruimte om doorheen te lopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Dat kan maar heeft niet mijn voorkeur, all-in-one toch wel de netste oplossing op deze locatie.

Wat ook nog kan is wasmachine en droger op elkaar (zoals op voorbeeld)en dan de warmtepomp rechts ernaast.

Dat hangt er dus een beetje vanaf hoe zwaar ik til aan die ruimte om doorheen te lopen.
liggend vat achter het knieschot en een monoblock buiten heb je daar helemaal niets nodig en kan je er dus ook ruim langs lopen :+
42 cm is voor iets anders dan een beetje opslag wel erg smal imho en valt er wel aan te werken door een pro, er zal minimaal een trapje moeten kunnen staan denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 29-01-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 16:10

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Zo, weer een stukje verder. De planken zitten er in, en de luiken zijn op maat gezaagd.
Binnenkort moet dat nog behangen en geschilderd worden, maar we gaan de hele kamer verder onder handen nemen, dus dat gebeurt dan in 1x :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Luiken zitten gewoon los, onderaan net een stukje achter de plint, en bovenaan met een magneetje vast. Dan kan je ze, ook zonder handvat, nog vrij makkelijk openen.
Vandaag even wezen behangen. Het wandje waar de luiken in komen te zitten, en de luiken zelf. Als is het op de foto niet heel goed te zien dat er nu glasvliesbehang op zit. Denk morgen het eerste laagje verf er overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PtOjIP6vZW1kKLotGoUUHvL3.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:52:
Wij zijn voornemens een warmtepomp te installeren in onze tussenwoning, dat is een beetje puzzelen qua ruimte. Hij moet op zolder gaan komen en mijn voorkeur is om hem op de gang te plaatsen samen met de wasmachine/droger in een opstelling zoals deze (maar dan met wasmachine/droger naast elkaar):
[Afbeelding]

Zou dan op deze plek zijn, kratten vooraan stellen de warmtepomp voor en de kratten erachter de wasmachine en droger:
[Afbeelding]

• Zou ik me nog zorgen moeten maken om de vloerbelasting zo naast het trapgat (104kg+200kg=304kg)
Wat betreft die ruimte, voor ons is het prima maar wat als je de woning ooit verkoopt; moet je dit wel willen zo? Eventueel zou door het hekje aan te passen wellicht nog een kleine 10cm te winnen zijn. Wasmachine/droger links van de warmtepomp zou fijner zijn maar is een probleem qua hoogte.

Wat betreft de vloerbelasting; het is een betonnen vloer, bouwjaar 1974. Hieronder de bouwtekening die ik er van heb. Staat direct naast een muur die op de verdieping eronder ook terug komt maar aan de andere kant wel direct naast het trapgat. Zou ik hier nog een constructeur aan moeten laten rekenen?
[Afbeelding]
Let op je vrije ruimte om de kap eraf te halen. Moest hem zelf daarvoor 90 graden draaien met de klok mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Je 2e optie klinkt al beter x aantal keer per week met wasmand door een kiertje van 42cm ga je niet blij van worden. Je warmtepomp monteur van je 2e oplossing overigens nog steeds niet 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

van ongeisoleerde staat (persoon = cv monteur die net nieuwe cv opgehangen had)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu1ssiYkGOp66rM-uIvZWWSKo_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oO5uTyo9mYPJl2SWpNE6opdC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib1u04PJKcboVClwO9ybz1q_Atk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGqlRxV3Dbd4xLbCKDpvzBQq.jpg?f=fotoalbum_large

naar geisoleerde staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCwpCEabk4OHiJ3bgvKzJqZyD60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hEPjER8y263ArQNzzavx1B3A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyD_HGoxlh6vvXA7zl82seTuVkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h9PkSkHqGubBR8PYhTxP5plj.png?f=fotoalbum_large

Nog wat afwerking te doen,
- binnenwandjes
- vloer ophogen & vloer leggen ..
- deurkozijn/sponning
- cv ruimte betegelen ..
- renovlies behang ..
- verven ..

pff maar als je ziet waarvandaan je komt / hoeveel werk er al in gezeten heeft .. dan ben zijn we blij

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 00:44

fmb

assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:52:

[…]

Even los van de zeer beperkte ruimte om de wasmachine en droger te kunnen gebruiken (vullen, legen, kan de klep wel open?) zie ik ander groter probleem:
Je kan nooit meer de wasmachine of droger eruit halen als je verhuist of vervangen als er een nieuwe komt. Ik zou dus op zoek gaan naar een andere opstelling. Kan die wand desnoods niet naar achteren (ja, dat is best veel werk).

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

timovd

Voorsprong door techniek

Jampot007 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:37:
[...]

eruitboren zal prima gaan maar dan hebben de nieuwe niks meer om aan vast te grijpen?

Moet je er nu M10 schroefdraad in stoppen.
Uiteindelijk heb ik ze er uitgeboord met een 10mm ijzerboor. De nieuwe rampamoeren passen daar goed strak in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:30
_Arthur schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Maak eens wat meer (overzichts) foto's van de rest van de constructie.
Bij deze (nog een wespennest gevonden) meer foto's van de constructie. Het latwerk heb ik er al uitgesloopt nu is dus alleen de vraag of de balken tussen de overstaande gordingen verwijderd kunnen worden.
De gordingen rusten op drie muren: de twee buitenmuren en een dragende wand in het midden.

Ik twijfel zelf nog steeds: m'n schoonvader stond gisteren op het punt ze eruit te zagen maar ik heb nog even tegengehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-6nmwB1y6YQP9mrlhepH9FTJqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzWeBxSw7j8SUoZQHlK0TOGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM4AuTID3rnEfEUqN-Hmme5MGfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkNTWHFLoqNddz08QNzxcqGM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNtftVaLyDA18G7LbjsuK9cVdwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3xKwTExZc0zWiILKdWmrvUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQeL3a-15mgCUgY_EZs637DQo-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyW58y6ZI221LMzHv205Wtcv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV1chDZNa1X5Mfoe5m8G_Ftvouo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI2p9bEgaz8Q6PJT6UevWUcG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG0GzRtKjRFAm6uqJivBQBgcNnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgrr3bd25PAMriZKjmyBBgC0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het plafond eruit is wil ik graag de muur doortrekken naar de nok. Wat is wijsheid? De muur opnieuw opbouwen maar met wat? Metalstud kan volgens mij tot 2,60m en doorbouwen met ytong wordt volgens mij wel ontzettend zwaar.

Of metalstud op de ytong blokken plaatsen?
Totale lengte naar de nok is 3,60 vanaf de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnBYEDJhn0iEDDEk4otBTCVq15s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIutor2Oa7jwjN3VXgbQ4Kwp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-rGfGtIg7BcmbSD3gLnjbyTnA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyC74arg293w5tW5M7ACDDaP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
JayRune schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Bij deze (nog een wespennest gevonden) meer foto's van de constructie. Het latwerk heb ik er al uitgesloopt nu is dus alleen de vraag of de balken tussen de overstaande gordingen verwijderd kunnen worden.
De gordingen rusten op drie muren: de twee buitenmuren en een dragende wand in het midden.

Ik twijfel zelf nog steeds: m'n schoonvader stond gisteren op het punt ze eruit te zagen maar ik heb nog even tegengehouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu het plafond eruit is wil ik graag de muur doortrekken naar de nok. Wat is wijsheid? De muur opnieuw opbouwen maar met wat? Metalstud kan volgens mij tot 2,60m en doorbouwen met ytong wordt volgens mij wel ontzettend zwaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat die balken enkel zijn geplaatst om het plafond / zoldervloertje te ondersteunen en dus geen dragende functie voor het dak hebben. Maar ik ben geen timmerman / aannemer / bouwconstructeur.
Overigens is dit natuurlijk wel een mooie gelegenheid om dat dak zo dik mogelijk vanaf de binnenzijde te isoleren (en daarna te voorzien van een dampdichte folie). Maar dat was je vast al van plan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 30-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:30
[...]
[...]
Mocht je echt ruimtegebrek hebben voor een goede laag steenwol, zou je ook nog kijken of je een dempingsmat kan aanbrengen:
https://www.car-products....x265mm-4751011240263.html
Is gewoon een dikke laag bitumen dus veel massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:39
[...]

Bij deze (nog een wespennest gevonden) meer foto's van de constructie.

Een Ytong muur is geen draagmuur, je bedoelt denk ik dat de vlieringbalken er op rusten?
Zo te zien zijn de vlieringbalken geen direct onderdeel van je kapconstructie.(maar ze kunnen net zo goed de spatkrachten opvangen zoals @Wolly hieronder al zegt)
Of ze weg kunnen zou ik toch even laten bekijken door een constructeur, dat hangt een beetje af van dakhoogte, daklengte, dakbelasting en gebruikt balkformaat.
Als die laatste dimensie net te klein is kan met grote dakdruk (storm) het dak net genoeg bewegen dat je pannen loskomen, en gaat er een dan slaat de wind er onder en veegt het schoon. Dat wil je niet denk ik. ;)

Je wil de muur doortrekken omhoog zonder vliering begrijp ik.
Dat zou ik persoonlijk met Ytong doen, dat werkt hetzelfde als de huidige muur, met ander materiaal krijg je op zeker een barst over de verbinding.

Ytong uitrekenen doe je oa. hier.
Als je het aantal blokken weet dan weet je het (extra) gewicht. Waarschijnlijk kan de voer dat wel dragen.

Hou er wel rekening mee dat een muur van ca. 4 meter hoog mogelijk beweging heeft als je er een trap oid tegen aan zet, als die niet geschoord is.
Als het huidige Ytong 5 o 7 dik is zou ik dat met Ytong opbouwen niet doen gezien je de muur dan kan breken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:23
Vandaag cv ketel druk weer eens op orde gebracht, echter na het terug aansluiten van de wasmachine aan de beluchterkraan, hoorde ik wat druppen.
Er komen druppels uit de beluchter, is dit normaal omdat de druk er opnieuw opstaat of is de beluchter nu ineens lek? Of even tijdje wachten en kijken of het dan nog drupt?

Gaat om zo’n kraan:
https://www.gamma.nl/asso...Av1vEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Edit: ben maar nieuwe kraan gaan halen, voor die paar euro :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 30-01-2022 13:03 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
badkuip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:00:

[Afbeelding]

Alles wat je hier laat zien ademt ellende uit. ik zie glaswol zonder dampremmer aan de binnenzijde, ik zie dakpannen!!!. recepi for disaster, neem aan dat dit geen nieuwe dakkapel is? Dan voldoet deze aan geen enkele specificatie
Mijn advies zou zijn het aan de binnenzijde open te maken. De dakpannen door te slijpen en die ruimte op te vullen met pirplaat en pur. evenals waar nu de glaswol zit. Dan een dampremmer erover en osb+gi[s ergens tussendoor dan de leiding verleggen (ook ff dichtmaken is toch weer een 1cm2 opening naar buiten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Koekstra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Dit vorige week ook gedaan, maar dan alleen gips en wol. Werkt echt bizar goed!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderin maakt de standleiding een knik van 45 graden, en daar kletterd alles lekker hoorbaar in zegmaar. Ook de CV druppelde van zolder af helemaal onderin de bocht. Echt om je ziek aan te ergeren!
Nu echt niks meer van te horen. Grote blij :+
Heb je enig idee hoeveel energie deze maatregel je ook bespaard? zou zomaar 30m2 gas op jaarbasis kunnen zijn. Is in de huidige nieuwbouw ook verplicht om deze leidingen (echte standleiding met ontuchting naar buiten) te isoleren

diskeltische lurker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

technopeuter schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Alles wat je hier laat zien ademt ellende uit. ik zie glaswol zonder dampremmer aan de binnenzijde, ik zie dakpannen!!!. recepi for disaster, neem aan dat dit geen nieuwe dakkapel is? Dan voldoet deze aan geen enkele specificatie
Mijn advies zou zijn het aan de binnenzijde open te maken. De dakpannen door te slijpen en die ruimte op te vullen met pirplaat en pur. evenals waar nu de glaswol zit. Dan een dampremmer erover en osb+gi[s ergens tussendoor dan de leiding verleggen (ook ff dichtmaken is toch weer een 1cm2 opening naar buiten
Regels voor zijwangen zijn niet zo heel streng ;) en volgens mij zie je geen dakpannen maar dakbeschot.
ook is er niet persee noodzaak voor een dampremmer in de vorm van een folie (wel makkelijk lucht dicht maken) uiteraard kan het beter, maar het een recepi for disaster noemen gaat wel een beetje ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

badkuip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:36:
[...]
Goede tip. Ik ben van plan om de draad sowieso recht boven de schakelaar naar beneden te laten gaan.
En het is bij ons in huis gewoonte dat er geen schilderijtjes opgehangen worden boven een schakelaar of stopcontact, ervanuit gaande dat er daar altijd leidingen verticaal lopen.
Misschien handig om er zo'n sensor sticker bij te plakken (of meerdere) die ze ook gebruiken bij inbouwstopcontacten. Ik ben even de naam ervan kwijt, maar er is vast wel iemand hier die weet hoe het precies heet. Werkt fijn als je zo'n leidingzoeker gebruikt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb een appartement uit 1963 met in het plafond drie standaard aansluitdozen: 2 in de voorkamer, 1 in de achterkamer. Echter, een bewoner voor mij heeft in de achterkamer eens mooi gestuct en die doos dichtgesmeerd. Ik zie een vage kuil in het plafond, die in lijn ligt met de rest van de dozen, en waar ik de doos verwacht (kan zelfs bij buren gaan opmeten of hij daar zit).

Mijn vraag: hoe krijg ik op een nette manier die doos weer open?

Vermoede plek aftekenen, alle stroom eraf (1963, dus lekstroom is een ding hier)... en dan voorzichtig met een beiteltje gaan poeren? Wat als ik de onderliggende leidinkjes kortsluit? Rubber handschoenen aandoen of mezelf aarden aan de verwarming?

Wat ik vooral niet wil is: een 220-shock krijgen :+ , een stucadoor moeten bellen omdat ik te frivool te werk ben gegaan...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 05:17
Dark Blue schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:35:
Als je in het bezit bent van een dremel is dat ook nog een optie. Daarmee kan je heel precies werken zonder dat je het risico loopt dat er onnodige stukken afbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Ik twijfel zelf nog steeds: m'n schoonvader stond gisteren op het punt ze eruit te zagen.
Hangt er van af wat er op het dak ligt aan belasting.
Wij noemen het drukbalken die de druk van de dakpannen opvangen.
Als de gordingen te licht zijn om dat zelf te kunnen opvangen heb je die drukbalken nodig.
Zonder die balken zou je zomaar een golvend dak kunnen krijgen omdat de gordingen gaan door hangen.

Ik zou ze zeker niet zomaar verwijderen, als je het wel doet even de afstand meten tussen de gordingen links en rechts en dan na verwijderen weer meten....
Dan weet je in ieder geval achteraf of het wel of niet kon :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Regels voor zijwangen zijn niet zo heel streng ;) en volgens mij zie je geen dakpannen maar dakbeschot.
ook is er niet persee noodzaak voor een dampremmer in de vorm van een folie (wel makkelijk lucht dicht maken) uiteraard kan het beter, maar het een recepi for disaster noemen gaat wel een beetje ver.
Het zijn inderdaad geen pannen maar het is dakbeschot.
Het zal vast beter kunnen maar ik laat het erbij. Dakkapel moet het nog 10 jaar uithouden, waarschijnlijk woon ik hier dan niet eens meer.
rockhopper schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Misschien handig om er zo'n sensor sticker bij te plakken (of meerdere) die ze ook gebruiken bij inbouwstopcontacten. Ik ben even de naam ervan kwijt, maar er is vast wel iemand hier die weet hoe het precies heet. Werkt fijn als je zo'n leidingzoeker gebruikt.
Nooit van gehoord dit bestaat. Als iemand de naam heeft, dan zal ik het voor de volgende keer overwegen.

anyway, hierbij het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaJD3QBEMozWut3RCNiL8gbDhhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vV9kTCdO0C98yWQprk56x1Q.jpg?f=fotoalbum_large

To do: lijst horizontaal bovenlangs maken en latexen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Het zijn inderdaad geen pannen maar het is dakbeschot.
Het zal vast beter kunnen maar ik laat het erbij. Dakkapel moet het nog 10 jaar uithouden, waarschijnlijk woon ik hier dan niet eens meer.

[...]

Nooit van gehoord dit bestaat. Als iemand de naam heeft, dan zal ik het voor de volgende keer overwegen.

anyway, hierbij het resultaat:
[Afbeelding]

To do: lijst horizontaal bovenlangs maken en latexen.
dat is dit volgens mij werkt het met rfid
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=205096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:33
Martinusz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:22:
Vandaag cv ketel druk weer eens op orde gebracht, echter na het terug aansluiten van de wasmachine aan de beluchterkraan, hoorde ik wat druppen.
Er komen druppels uit de beluchter, is dit normaal omdat de druk er opnieuw opstaat of is de beluchter nu ineens lek? Of even tijdje wachten en kijken of het dan nog drupt?

Gaat om zo’n kraan:
https://www.gamma.nl/asso...Av1vEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Edit: ben maar nieuwe kraan gaan halen, voor die paar euro :)
Vervang maar snel. Bij mij had dit probleem schade aan de vloer gebracht, mag nu een nieuwe vloer in. Ik hoorde het ook niet druppen, maar opeens kwam de vloer omhoog in de woonkamer. Beluchter van de kraan van de vaatwasmachine was stuk. Ik heb hem toen maar vervangen door deze. https://www.gamma.nl/asso...hroom-1-2-x-3-4/p/B102813 2 minuten werk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 30-01-2022 14:54 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
technopeuter schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Heb je enig idee hoeveel energie deze maatregel je ook bespaard? zou zomaar 30m2 gas op jaarbasis kunnen zijn. Is in de huidige nieuwbouw ook verplicht om deze leidingen (echte standleiding met ontuchting naar buiten) te isoleren
Nou ik kan dat slecht beoordelen want zit nog midden in een grote verbouwing, maar alleen het wooncomfort gaat er in ieder geval al factor 100 op vooruit _/-\o_

Heb de buis zelf overigens ook nog apart ingepakt met een stuk isolatie wat ik over had van een flexibele luchtafvoer.

De ontluchting is in ieder geval aanwezig op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dark Blue schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:35:
Ik heb een appartement uit 1963 met in het plafond drie standaard aansluitdozen: 2 in de voorkamer, 1 in de achterkamer. Echter, een bewoner voor mij heeft in de achterkamer eens mooi gestuct en die doos dichtgesmeerd. Ik zie een vage kuil in het plafond, die in lijn ligt met de rest van de dozen, en waar ik de doos verwacht (kan zelfs bij buren gaan opmeten of hij daar zit).

Vermoede plek aftekenen, alle stroom eraf (1963, dus lekstroom is een ding hier)... en dan voorzichtig met een beiteltje gaan poeren? Wat als ik de onderliggende leidinkjes kortsluit? Rubber handschoenen aandoen of mezelf aarden aan de verwarming?

Wat ik vooral niet wil is: een 220-shock krijgen :+ , een stucadoor moeten bellen omdat ik te frivool te werk ben gegaan...
als ze hem bedoeld dicht hebben gesmeerd zullen ze hopelijk eerst de draden eruit hebben gehaald. een goede stucadoor zal trouwens altijd de doos kappot slaan om hechting naar de beton te krijgen.

mocht het perongeluk dicht zitten kan je het gewoon inslaan stroom eraf halen is dan wel handig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 15:17
Vandaag een rotklus gedaan die ik al heel lang vooruit had geschoven maar nu echt moest gebeuren.

Ik woon in een appartement uit de jaren 50, bovenste verdiep. Daar bovenop zit een gigantische vliering over de hele oppervlakte met een nokhoogte van 4 meter. Helaas is het huur want anders had ik het allang verbouwd tot woonruimte.

Enfin de verhuurder heeft besloten dat ze het plafond willen gaan isoleren en wel morgen beginnen met voorbereidingen (overigens ga ik nog wel steggelen met de verhuurder over een aantal zaken in de rijkelijk late aankondigingsbrief, maar da’s een ander verhaal). Ze willen een dikke laag isolatiespul in de vliering op het plafond gaan spuiten (volgens het bedrijf wat ze ook voor kruipruimtes gebruiken enz).

Echter wil ik al tijden de enige plek waar nog geen UTP ligt, voorzien van UTP, da’s namelijk ook de plek waar CAI, Telefoon en sinds kort Glasvezel binnen komt. Ik heb momenteel nog Ziggo en vanuit die hoek, ligt er wel een coax kabel over de vliering naar de centrale meterkast waar het modem hangt en van daaruit bedraad naar de andere ruimtes echter, als ik op Glas over wil, zal ik vanuit die hoek toch UTP naar de centrale meterkast moeten leggen zodat ik van daaruit ook de rest van het huis weer van bedraad internet en netwerk kan voorzien.

Enfin er liggen op de vliering 2 kabels naar die hoek waarvan 1 in zo’n flexibele gele buis. Daar wilde ik dus de utp kabel bij doen, heb in in een andere ruimte ook gedaan en dat werkt prima, echter niet hier, niet alleen was het in een uiterste uithoek onder het schuine dak en was het dus prutsen met weinig ruimte, er ligt ook geen ondervloer dus alleen ballet dansen op de steunbalken om er te komen :+ en tot overmaat van ramp, zit er in de laatste 30cm van die buis in de muur ergens een nare knik waar ik met geen mogelijkheid voorbij kwam, uiteindelijk anders opgelost langs de andere kabel alleen ligt de kabel nu in zo’n opbouwgoot die al in die hoek op de muur zat dus we doen het er maar mee. Lekker onder het glaswol ook nu :(

Wat ik me wél afvroeg, op de zolder staan en liggen een soort metalen ketels, ik vermoed oud verwarming of warmwaterspul.

Iemand een idee wat dit zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO25okTxMmNd4UF77qvsqqMlf_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlNJNYTUHqKdXA40q4UExBrv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR8fpzAv82OdiLzGS66SIeKuU8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt3hAGYGn9raykoyXsugIwGC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6eGu4s5hnmQsBXqcX2Vml3-jaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioJ1stGXn3WKMdQdOYsX7JQb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXFgr5K78ljr3dMm_EU0zcF2Wlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1Vd0muzyJ2DLLpf3B1zxUFe.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@1nsane
Ik zou oppassen als ik jou was en goed navragen wat ze gaan gebruiken:
https://www.bouwwereld.nl...-purschuim-vloerisolatie/
https://ggd.groningen.nl/...m-en-gezondheidsklachten/

[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 30-01-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Goed punt, al weet ik wél vrij zeker dat het geen spuitpur gaat zijn. De man die langs kwam voor intake had het over een soort vlokken of balletjes ofzo die je ook opzij kunt schuiven als je ergens later nog bij moet (naar aanleiding van m’n vraag aan hem over die leidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Daniel. schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Vervang maar snel. Bij mij had dit probleem schade aan de vloer gebracht, mag nu een nieuwe vloer in. Ik hoorde het ook niet druppen, maar opeens kwam de vloer omhoog in de woonkamer. Beluchter van de kraan van de vaatwasmachine was stuk. Ik heb hem toen maar vervangen door deze. https://www.gamma.nl/asso...hroom-1-2-x-3-4/p/B102813 2 minuten werk :)
Haha precies dezelfde gehaald en geïnstalleerd :) eenvoudig klusje gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:33
Martinusz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Haha precies dezelfde gehaald en geïnstalleerd :) eenvoudig klusje gelukkig.
Deze is dacht ik ook net iets veiliger. Gelukkig kwam je er sneller achter dan bij mij het geval was.
Het is gelukkig verzekering die deels mijn nieuwe vloer vergoed dus dat maakt het iets leuker. Hoef ook mijn vloer niet meer zelf te leggen. Is de vloer wel meteen afgewerkt want op de één of andere manier blijven de plintjes altijd liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Daniel. op 30-01-2022 16:31 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Lijkt idd op verwarmingsketels.Vraag me af waarmee deze geïsoleerd zijn, goed mogelijk dat er nog asbest in zit. Zou hier ff wat kritische vragen over stellen.
Het isoleren is ook niet voor zijn tijd, je ziet het licht door de kieren🥺

De dampen van PUR/PIR dat gespoten wordt zijn verre van gezond, indien verhouding even verkeerd gaat bij het mengen kan dit ernstige gevolgen hebben. Heeft zelfs al tot onbewoonbare woningen geleid.
Hopelijk wordt dit uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 19:14
@1nsane Ik zou weg blijven bij die oude cv niveleer vaten. Dit is heel oude cv waar de vaten zorgen om het water te bufferen als het uitzet. Zo te zien heeft iemand al aan de isolatie zitten prutsen. Eerst (laten) onderzoeken en niet meer betreden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
habbekrats schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:47:
@1nsane Ik zou weg blijven bij die oude cv niveleer vaten. Dit is heel oude cv waar de vaten zorgen om het water te bufferen als het uitzet. Zo te zien heeft iemand al aan de isolatie zitten prutsen. Eerst (laten) onderzoeken en niet meer betreden.
Ik raak het sowieso niet aan maar het spul wat er omheen zit lijkt geen asbest te zijn. Enfin, dit is ook een van de punten waarover ik in de clinch lig met de verhuurder.

Zo eisen ze bijvoorbeeld dat er geen spullen op de vliering meer liggen voor de werkzaamheden en eventuele afvoer van spullen voor mijn rekening komt en dat je na de werkzaamheden de vliering niet meer op mag maar ik heb op schrift staan dat ik met die ruimte mag doen wat ik wil..

Kortom, ze hebben een vriendelijk doch pittig schrijven terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb een vraag hoe je dit Eigenlijk op zou moeten lossen. Onze woning heeft een paar plekken waar er heel weinig ruimte is tussen de muur en het scharnier van de deur. Gevolg is dat de deuren tegen de plinten aanlopen waardoor ze niet 90 graden open kunnen. In het dagelijks gebruik is dat best irritant.

Ik heb al zitten denken om het kleine stukje plint te vervangen voor een dun plaatje hout, maar dat is natuurlijk wel een merkwaardig gezicht. Zeker omdat op een andere plek in de woning dezelfde situatie is en daar 2 meter plint vervangen zou moeten worden.

Hoe doen de echte professionals of ervaren Tweakers dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaTYAORyf8Ev3i8iAbEfpbKTupA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gSNmY4EeDBHPbkptUGE9deZ.jpg?f=fotoalbum_large

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
PaT schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:59:
Ik heb een vraag hoe je dit Eigenlijk op zou moeten lossen. Onze woning heeft een paar plekken waar er heel weinig ruimte is tussen de muur en het scharnier van de deur. Gevolg is dat de deuren tegen de plinten aanlopen waardoor ze niet 90 graden open kunnen. In het dagelijks gebruik is dat best irritant.

Ik heb al zitten denken om het kleine stukje plint te vervangen voor een dun plaatje hout, maar dat is natuurlijk wel een merkwaardig gezicht. Zeker omdat op een andere plek in de woning dezelfde situatie is en daar 2 meter plint vervangen zou moeten worden.

[Afbeelding]
De Beun die dit gebouwd heeft het laten fixxen ;)

Zonder gekheid, ik denk dat dat stukje plint vervangen door een dunner stukje de meest eenvoudige optie is die enigszins elegant is. Vooral als je het zo minimaal mogelijk dunner maakt.

Anders kom je al snel uit bij andere duurdere opties, zoals evt andere deur die aan die kant dunner is, heel de deursponning verplaatsen enz enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een dunnere plint gebruikt. Zeker waar je zo'n klein stukje nodig hebt is dat prima. voor de langere einden (deur slaat open tegen de muur) heb ik een centimeter of 15 dunnere plint, en dan een schuine overgang naar de dikkere. Als je dat netjes in dezelfde kleur verft (de overgang) dan valt het niet eens echt op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Vipertje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Als je in het bezit bent van een dremel is dat ook nog een optie. Daarmee kan je heel precies werken zonder dat je het risico loopt dat er onnodige stukken afbreken.
Dat ben ik inderdaad. Die is veel fijner dan een boormachine. Toch denk ik dat ik eerst iemand met een betrouwbare leidingzoeker aan z'n jas moet trekken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@PaT vraag je waar je meer aan zou irriteerten ? de deur niet volledig open of de plint niet juist zitten ..
Bij mij zou die plint al lang het veld geruimt hebben .. namelijk

Andere opties zijn de deur(kozijn) gelijk met de muur, of wellicht van een linksdraaiende een rechtsdraaiende te maken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
voor de blinde bevestiging van een houten plank ben ik op zoek naar dergelijke strips.
Weet iemand wat voor kunststof dit zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAV6WKWt4QjQyw27K3gl8aptAfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48MrFhsPNDLByqCoKrWOEnju.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
checkdiz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:10:
voor de blinde bevestiging van een houten plank ben ik op zoek naar dergelijke strips.

[Afbeelding]
Ziet er uit als Nylon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

checkdiz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:10:

[Afbeelding]
Iets wat lijkt op delrin. maar je kan het ook prima maken van bv hardhout alumnium, staal etc. het principe blijft het zelfde. :) mooi detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

[Afbeelding]
Lange plint stukje inkorten en korte stukje op korte muur eraf halen. Vervolgens van het korte stukje het stukje met 45 graden gebruiken om een kopse kant te maken ik de lange muur. Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nylon is een verzamelnaam voor Polyamiden, aka PA, en meer specifiek wss PA6.
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Iets wat lijkt op delrin. maar je kan het ook prima maken van bv hardhout alumnium, staal etc. het principe blijft het zelfde. :) mooi detail
Ook Delrin is geen materiaal, is een merknaam voor POM.

Daarnaast zou het IMHO ook HDPE kunnen zijn of massief PVC, alhoewel daarvoor de kleur wss niet correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bbbrumbrum schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:39:

Ook Delrin is geen materiaal, is een merknaam voor POM.
weet ik, maar delrin zoekt makkelijker voor de vraagsteller ;) hij zoekt immers gewoon een plek waar ze het verkopen. beetje het zelfde als lexan, plexiglas etc. de merknaam is bekender dan het materiaal
POM is in iedergeval geschikt voor de toepassing, uiteindelijk gaat het daar om, ik was even vergeten dat dit tweakers is :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-01-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

badkuip schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:44:
Ik zie hem hier voorbij komen, met dank aan @Señor Sjon Kennelijk heet het een rfid-sticker. Die een paar plakken op de plekken die relevant zijn (bochten, intrede punt en dergelijke). Ik maak zelf meestal foto's, meestal met meetlint erbij voor de maten maar ook zo'n stickertje is wel fijn als backup. Met name bij stucwerk belangrijk, maar achter zo'n plaat is het ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Zit de paumelle in het kozijn wel goed vast? Op de foto lijkt het alsof de paumelle naar de muur toe nijgt. De paumelle zou haaks op je kozijn moeten staan:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Fsn9HRSP/paumelle.jpg

De snelle en vieze manier om dit uit te sluiten is een passend wigje tussen muur en paumelle te drukken. Als dat helpt zou je het wigje ook af kunnen zagen en in kleur schilderen. Gewoon. Tijdelijk weet je wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
@twain4me en @bbbrumbrum De kleur maakt niet zo veel uit want het wordt toch opgesloten tussen de muur en de eikenhouten plank. Omdat het in de badkamer komt was ik op zoek naar iets wat niet van hout is, maar zich wel makkelijk laat frezen/schroeven. (alhoewel de plank zelf van ook van hout is..) Inderdaad wordt het nu makkelijker voor mij om dit op te zoeken waar ze dit verkopen. Als ik er nou een hele plaat van moet halen wordt het wellicht toch een stripje van hout 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:10

_Apache_

For life.

[Afbeelding]
Als je zeker weet dat ie de plint raakt..Kleine stukje plint eraf halen, en de kant die de muur raakt grof wegschuren (korrel 80 oid), dan vliegen de millimeters er zo uit. Zo hou je de kleur, het is even de vraag of het genoeg uitmaakt.

Haal de plint er dus even helemaal af, en probeer de deur dan, als dat al niet voldoende is, heeft bijschuren ook geen nut.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

checkdiz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:00:
@twain4me en @bbbrumbrum De kleur maakt niet zo veel uit want het wordt toch opgesloten tussen de muur en de eikenhouten plank. Omdat het in de badkamer komt was ik op zoek naar iets wat niet van hout is, maar zich wel makkelijk laat frezen/schroeven. (alhoewel de plank zelf van ook van hout is..) Inderdaad wordt het nu makkelijker voor mij om dit op te zoeken waar ze dit verkopen. Als ik er nou een hele plaat van moet halen wordt het wellicht toch een stripje van hout 8)7
als je graag kunststof wil, en ik weet niet waar je woond, en ze zijn doorgaans schreeuwend duur, maar bij stout in rotterdam kan je nog wel eens gewoon een los strookje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeweetje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:47:
Lijkt idd op verwarmingsketels.Vraag me af waarmee deze geïsoleerd zijn, goed mogelijk dat er nog asbest in zit. Zou hier ff wat kritische vragen over stellen.
Het isoleren is ook niet voor zijn tijd, je ziet het licht door de kieren🥺

De dampen van PUR/PIR dat gespoten wordt zijn verre van gezond, indien verhouding even verkeerd gaat bij het mengen kan dit ernstige gevolgen hebben. Heeft zelfs al tot onbewoonbare woningen geleid.
Hopelijk wordt dit uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf?
Dat je die kieren ziet ter hoogte van waar aan de buitenzijde de boeidelen zitten, is bekend idd :P Ik had eigenlijk meer foto's van de ruimte moeten maken maar je ziet het op meer plekken in de vliering.

Ik ga hier zeker nog meer kritische vragen over stellen, ze komen als het goed is vandaag om voorbereidingen te treffen in de vorm van het verder naar boven aftimmeren van de schacht naar de vliering om te zorgen dat het isolatie spul blijft liggen en niet door het gat naar buiten komt. Overigens wel interessant, als het zo stormt zoals vandaag, met al die kieren, gaat dat isolatiespul alle kanten op waaien als het inderdaad spul is wat je, aldus de man die is komen kijken, gewoon weg kunt vegen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygv0eElMBK9nGtF1XL890mhSo-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9NA5An0fY1ME7TUSXJUBKih.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn huisvlijt van afgelopen weekenden: twee lades voor onder het bed van een van onze zoons. Mooi excuus om heel scala aan gereedschap te gebruiken:
Nieuwe bouwstofzuiger
Cirkelzaag met liniaal
Boven-/kantenfrees
Decoupeerzaag
Deltaschuurmachine
Accu schroefboormachine

Best aardig gelukt, nu nog aflakken en inrichten. Het is geen showroomkwaliteit, maar wel superstevig en verdwijnt toch grotendeels onder het bed.

Handgrepen frezen was even lastig omdat ik geen kopieerfrees had die 21mm in 1x kon frezen. Maar langs een lat en de schrijfhaak de eerste gang gefreesd en daarna met de kopieerfrees de rest.

En recht frezen langs een lat over grotere lengte in multiplex is moeilijker dan ik dacht. Dus na de eerste groef ben ik overgegaan op een lat aan beide zijden zodat de frees alleen maar voor- of achteruit kan.

De schuurmachine is voor dit soort klussen niet ideaal (of ik ben te ongeduldig). Volgende aanschaf wordt een excenter.
Pagina: 1 ... 197 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/