Laatste paar weken het kleinste kamertje eens onder handen genomen. Elk toiletbezoek was een onaangename confrontatie met de badkamerwansmaak van de jaren '80

Ik ben vergeten om een 'echte' before foto te nemen, maar dit is hoe het eruit zag:
De baasvrouw wou niet uitbreken, dus ipv een gipskarton wand werd het verven.
Zo gezegd, zo gedaan... Eerst 2 lagen Boss Omniprim Extreme, en dan 2 lagen Boss 'Sea Salt Green'
Maar dat was toch nog steeds erg lelijk met die oude wc en fontein... Die stonden al op de planning om 'ooit' te vervangen, dus maar gelijk beslist om een nieuwe hangwc te plaatsen. Makkie

Jammer genoeg bleek de manchet van de huidige wc een rare, niet passende maat + hij zat verlijmd, dus ik heb de afvoer deels mogen slopen en heropbouwen. Gelukkig is alles onderkelderd en kon ik er goed bij. Met de zaag lukte niet, dus ik heb de oude truuk met het touwtje (met succes) geprobeerd...
Verder nog een hoop gedoe doordat de originele afvoer 100mm PVC is en er blijkbaar amper 90>100mm verloopstukken te vinden zijn, laat staat in PP. Maar goed, dat bespaar ik jullie, het is uiteindelijk gelukt.
Helaas bleek de ellende niet op te houden bij de afvoer. Ook de ingepleisterde, oude stalen waterleiding bleek rijp voor de sloop toen ik het stopkraantje eraf draaide. Van de oorspronkelijke diameter schoot amper wat over + de schroefdraad was compleet weggevreten, geen idee hoe dat stopkraantje bleef zitten/niet lekte... De laatste paar restanten stalen waterleidingen vervangen stond ook al op de planning, dus nu geforceerd maar wat vervroegd. Dat betekende wel dat ik nu makkelijk wat isolatie tegen de buitenmuur kwijt kon, dus ik heb er maar even een reststuk/plaat van 10cm PIR tegenaan gegooid, en vervolgens nieuwe pex leidingen getrokken waar nodig.
Plaatje 18mm MDF halen als voorzetwand... Paste natuurlijk niet in de auto... dus ben ik maar een paar kilometer te voet teruggekeerd naar huis met de plaat op m'n rug

Dat doe ik niet snel nog eens

Ook op zoek gegaan naar een paar mooie eiken planken van minstens 20 breed en 130 lang, om te gebruiken als afdekplaat, die bleken helaas nergens in de buurt te vinden... maar zo kwam ik wel bij een houthandel die een 'outlet' hoekje hadden met reststukken van rubberwood plaatmateriaal. Geen stuk te vinden in de maat die ik nodig had, dus maar 2 mooie stukjes uitgekozen van 4cm dik en minstens 130 lang om zelf te verlijmen. Daarmee was ik klaar voor nog geen €6, dat verzachtte het leed wel danig
De 2 platen onder een hoek van ~5 graden 'geschulpt' met de invalzaag. Mijn liniaal blijkt echter niet 100% recht te zijn, waardoor er een kleine kier te zien was. Maar dat kon weggewerkt kon worden met genoeg klemkracht. Het oorspronkelijke plan was om de boel uit te lijnen met douwels, maar na 1x mijn ge-3d-printe 'dowel jig' gebruikt te hebben, heb ik daarvan af gezien, die was helemaal niet accuraat genoeg.
Dus heb ik aan de onderzijde gewoon nog een hoop pocket holes geboord om de platen strak tegen elkaar te trekken. Veel lijm, de pocket schroeven erin jassen, en dan van bovenaf klemmen.
Het was de eerste keer dat ik zelf echt stukken verlijmd heb om een plaat te maken, dus de uitlijning was na het drogen niet perfect, er was een duidelijke overgang voel- en zichtbaar langs de zijkanten. Even de Bahco schraper erop zet (ik heb geen goede schaaf), en wat schuurwerk later was er niets meer van te zien/merken. Op een klein kiertje na dan toch, 1 van de zijkanten bleek niet voldoende geklemd. Maar de plaat moest nog bijgezaagd worden, dus daar zie je nu ook niets meer van. Dan een randje aan de voorkant gefreesd, de boel op maat gezaagd, nogmaals schuren, hardwax olie erop, en klaar.
Bij het op maat zagen kreeg ik opeens een niet te miskennen geluid te horen: metaal op metaal... Ik dacht dat ik in m'n tafel zat, maar het bleek een iets teveel naar de rand geplaatste pocket screw te zijn

Wel leuk om te zien.
Met de eindmeet in zicht nog alle schroefgaatjes toegestopt in het MDF (meermaals), mooi vlak geschuurd, 2 laagjes verf erover en...
'Klaar'

Best blij mee.
Nu enkel nog afkitten, een multiplex bekisting + sierlijst voor het raampje voorzien (zodat 'ie bij alle andere ramen hier past), en de fontein vervangen... De waterleiding van de fontein is helaas ook nog staal, die moet ook nog vervangen worden. Ik weet echter [nog] niet goed hoe ik dat ga aanpakken; ik heb te laat beseft dat die ook ingepleisterd/betegeld zit & waarschijnlijk even rot/roest is. Daar moet ik nog 'ns goed over nadenken.