de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zo leer je elke dag weer wat
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zoiets inderdaad en dan in een kek kleurtje wat bij de rest past. (zwart voldoet wellicht al in de hedendaagse trends)SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:14:
[...]
Slim inderdaad die stalen staaf verbinding. Wel even zoeken waar je zoiets krijgt en wat voor standaardmaten daarin beschikbaar zijn. Hout kun je nog wel makkelijk zelf op maat maken, maar bij staal lijkt me dat wat lastiger.
Zoiets bedoel je denk ik? Eentje op het frame, eentje aan het plafond, en stuk buis ertussen
https://www.steigerbuisgr...laat-33-7-mm-zwart-gelakt
[Afbeelding]
Puur uit nieuwsgierigheid, hoezo 'mag dit niet'. Dat het niet netjes naar de koper zou zijn en tzt als een verborgen gebrek kan worden beschouwd snap ik, maar 'mag niet' gaat wel ver.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:12:
[...]
die scheur is 99% zeker constructief. verdonkeremanen met een beetje vuller en verf mag niet voor verkoop.
Wat als het naar eer en geweten hersteld wordt, maar de scheur toch weer terug komt? Dit is toch nooit hard te maken door de koper dat je dat bewust niet goed gerepareerd heb?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
als ik het open hak kan ik exact zien of het goed is gerepareerd en het een nieuwe verazkking is of dat er een lap middel is toegepast. lapmiddel kan je beschouwen als misleiding/dwaling je probeerd het beter voor te doen dan het is. je hebt ook nog een meldplicht deze scheur kan wijzen op een probleem met de fundering, dat is jouw probleem, dwaling toepassen om het toch te kunnen verkopen is naast niet netjes ook gewoon verboden. uiteraard zal een rechter dat uiteindelijk beslissen.PaT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, hoezo 'mag dit niet'. Dat het niet netjes naar de koper zou zijn en tzt als een verborgen gebrek kan worden beschouwd snap ik, maar 'mag niet' gaat wel ver.
Wat als het naar eer en geweten hersteld wordt, maar de scheur toch weer terug komt? Dit is toch nooit hard te maken door de koper dat je dat bewust niet goed gerepareerd heb?
Als iemand het echt niet weet kan er natuurlijk iets anders worden beslist, maar dat kan niet meer aangezien ik het hem heb verteld
Ik vind het nog steeds vrij grote woorden. Als een nietwetende opdrachtgever toevallig een beun de haas treft die dat wel even 'vakkundig' zal oplossen voor hem, en dat blijkt dat dat puur cosmetisch gefixt is, kan je dat dan die opdrachtgever aanrekenen?twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:32:
[...]
als ik het open hak kan ik exact zien of het goed is gerepareerd en het een nieuwe verazkking is of dat er een lap middel is toegepast. lapmiddel kan je beschouwen als misleiding/dwaling je probeerd het beter voor te doen dan het is. je hebt ook nog een meldplicht deze scheur kan wijzen op een probleem met de fundering, dat is jouw probleem, dwaling toepassen om het toch te kunnen verkopen is naast niet netjes ook gewoon verboden. uiteraard zal een rechter dat uiteindelijk beslissen.
Als iemand het echt niet weet kan er natuurlijk iets anders worden beslist, maar dat kan niet meer aangezien ik het hem heb verteld
Maar goed, we gaan teveel offtopic hiermee denk ik.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Jij bent de mod, als jij het niet zeker weet, hoe moet ik het dan wetenPaT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Maar goed, we gaan teveel offtopic hiermee denk ik.

Kan iemand adviseren over welk hout ik hiervoor moet gebruiken zodat het prijstechnisch nog te doen is en het er wel mooi uitziet?
...
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik weet niet wat de diepte is van die strips maar als het niet te diep is is eiken prima te doen. Ik zou wel zorgen dat je goed haaks kunt zagen, bijvoorbeeld met een tafelzaag. En een mal maken voor de plaatsing zodat je afstand goed is.IceM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
Ik wil zoiets achter mijn bed maken:
[Afbeelding]
Kan iemand adviseren over welk hout ik hiervoor moet gebruiken zodat het prijstechnisch nog te doen is en het er wel mooi uitziet?
Qua kosten, ik heb 14mm eiken gekocht van 25x280cm voor 45€ de plank. Als je strips vrij ondiep zijn kun je er aardig wat uit 25cm halen.
Goeie tip, thanks! Zat zelf te denken aan een aanhanger te huren en puinzakken (want dat is volgens mij een stuk goedkoper) maar zal toch even wat serieuzer nadenken over een containerSeptillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:08:
@Morfang Zelf maandje geleden ook gedaan. Gewoon met een vuistje, grote beitel en een sloophamer. Breekhamer huren is misschien wel wat sneller maar als de vloer je lief is zal je toch wat uit moeten kijken. Bij mij kwam er 3 kuub schoon puin vanaf (+ nog wat rest troep) dus was blij dat we een container hadden laten komen. De puinemmers waren ook onmisbaar.
Of je roet houdt hangt wel af van de constructie. Wij hadden wel een beetje en dat hebben we er ook gewoon af gebikt voor het stuken.
Bij de betere houthandel zijn dit soort latjes wel te vinden in goede houtsoorten.IceM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
Zelfs bij Nijhoff in Baarn zag ik dit soort hout wel eens.
Of je koopt een kant-en-klaar Akupanel.IceM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
...
Er was ook iemand die zo'n wand in zijn woonkamer heeft geklust, met deur erin etc. Wellicht de moeite waard om even terug te zoeken in dit topic. Volgens mij @ZulumanIceM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:39:
Tnx allen, ik ga maar eens langs de houthandel. @loeberce de kant en klare panelen had ik ook gezien en is ook een optie, maar zoiets zelf maken zou niet al te lastig moeten zijn en aangezien ik tot het plafond wil ga ik eerst even kijken hoe duur het wordt wanneer ik het zelf doe.
Link:loeberce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Er was ook iemand die zo'n wand in zijn woonkamer heeft geklust, met deur erin etc. Wellicht de moeite waard om even terug te zoeken in dit topic. Volgens mij @Zuluman
Zuluman in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
De scheur lijkt net op de plaats te beginnen waar de ondersteuning beneden stopt.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:12:
die scheur is 99% zeker constructief.
Is dat enkel de pleisterlaag, of effectief de muur? Geen idee.
Maar het lijkt niet toevallig dat de scheur net daar begint, mogelijks ligt daar de oorzaak.
Het resultaat:IceM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:39:
Tnx allen, ik ga maar eens langs de houthandel. @loeberce de kant en klare panelen had ik ook gezien en is ook een optie, maar zoiets zelf maken zou niet al te lastig moeten zijn en aangezien ik tot het plafond wil ga ik eerst even kijken hoe duur het wordt wanneer ik het zelf doe.
:strip_exif()/f/image/CgL3o151fxDyw3EmzPz6g8PW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt plafondhoge kant en klaar pakketten met verschillende hoogtes van
https://www.lattenwand.nl/
https://akupanel.nl/assortiment/
https://lijnm.com/search?...houten-wandpanelen-latten
https://woodupp.nl/houten-akoestisch-panel/
en als je duckduckgo'ed dan vindt je vast nog meer
Ik heb uiteindelijk gekozen voor zelfbouw met latten van de gamma omdat ik geen zwarte achterwand wou en het precies op maat wou maken om het scharnier te verbergen en de naad van de deur. Als je een vlakke wand maakt dan zou ik voor kant en klaar gaan.
edit:
Er zijn veel variabelen die meespelen mbt de esthetiek.
- dikte en breedte van de latten
- afstand tussen de latten
- kleur latten
- kleur achtergrond
In eerste instantie gingen we voor wit maar hebben hem zo gelaten. witte achtergrond met variërende houtkleuren werkt goed. Nog nooit schoongemaakt ivm stof. maar mijn latjes zijn ook ondiep. Nog steeds geen automatische deuropener gemonteerd. De latten zijn ook niet vet geworden daar waar ik m opentrek aan een lat.
[ Voor 27% gewijzigd door Zuluman op 21-01-2022 12:23 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Follow-up vragen:
- De tip was om twee lagen plaatmateriaal te gebruiken. Eerst OSB en dan MDF (of gipsplaat). Welke afstand is dan handig voor de staanders. Met gipsplaat zie ik overal 60cm, maar OSB en MDF platen lijken over het algemeen 1220mm, dus dan kan ik beter uit gaan van 61cm h.o.h. tussen staanders? Het heeft mijn voorkeur om MDF te gebruiken voor de tweede lag i.p.v. gipsplaat omdat ik denk dat ik dit makkelijker zelf kan verwerken.
- Lees her en der dat je de eerste laag plaatmateriaal horiziontaal plaatst. En de tweede laag verticaal. Wat is jullie mening?
Ik zou tussen elke paal een steunbalkje zetten, niet alleen waar je de TV ophangt.SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:01:
N.a.v. de tips hier heb ik even e.e.a. uitgewerkt in sketchup.
Follow-up vragen:Zie schets (note: afstand staanders moet ik nog aanpassen).
- De tip was om twee lagen plaatmateriaal te gebruiken. Eerst OSB en dan MDF (of gipsplaat). Welke afstand is dan handig voor de staanders. Met gipsplaat zie ik overal 60cm, maar OSB en MDF platen lijken over het algemeen 1220mm, dus dan kan ik beter uit gaan van 61cm h.o.h. tussen staanders? Het heeft mijn voorkeur om MDF te gebruiken voor de tweede lag i.p.v. gipsplaat omdat ik denk dat ik dit makkelijker zelf kan verwerken.
- Lees her en der dat je de eerste laag plaatmateriaal horiziontaal plaatst. En de tweede laag verticaal. Wat is jullie mening?
[Afbeelding]
Zo veel extra moeite/materiaal is dat niet, en het scheelt aanzienlijk in stevigheid.
Twee balkjes naast elkaar op dezelfde hoogte is ook lastig vastschroeven/spijkeren. Vaak zie je ze om en om iets hoger en lager gemonteerd.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ligt natuurlijk beetje aan de gemeente. Maar het was bij ons zo veel dat ik blij was met de container. Zijn wel voor een schoon puin container gegaan. Dus echt alleen voor de stenen etc. Die zijn veeeel goedkoper dan dat je voor een bouwvuil container gaat.Morfang schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Goeie tip, thanks! Zat zelf te denken aan een aanhanger te huren en puinzakken (want dat is volgens mij een stuk goedkoper) maar zal toch even wat serieuzer nadenken over een container
Ja ik heb even gekeken. 140 euro voor een (3m3) container vs 40 euro voor een aanhanger...Septillion schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:29:
[...]
Ligt natuurlijk beetje aan de gemeente. Maar het was bij ons zo veel dat ik blij was met de container. Zijn wel voor een schoon puin container gegaan. Dus echt alleen voor de stenen etc. Die zijn veeeel goedkoper dan dat je voor een bouwvuil container gaat.
Gratis storten nog daar?
Enig idee wat de kosten waren van het zelf doen? De kosten van kan en klaar lopen snel op bij € 200,- voor 300cm x 60cmZuluman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Het resultaat:
[Afbeelding]
Je hebt plafondhoge kant en klaar pakketten met verschillende hoogtes van
https://www.lattenwand.nl/
https://akupanel.nl/assortiment/
https://lijnm.com/search?...houten-wandpanelen-latten
https://woodupp.nl/houten-akoestisch-panel/
enig idee wat de kosten waren van het zelf doen? bij de eerste link betaal je 200,- voor 300cm x 60cm, dat loopt al snel op qua prijs.
en als je duckduckgo'ed dan vindt je vast nog meer
Ik heb uiteindelijk gekozen voor zelfbouw met latten van de gamma omdat ik geen zwarte achterwand wou en het precies op maat wou maken om het scharnier te verbergen en de naad van de deur. Als je een vlakke wand maakt dan zou ik voor kant en klaar gaan.
edit:
Er zijn veel variabelen die meespelen mbt de esthetiek.
- dikte en breedte van de latten
- afstand tussen de latten
- kleur latten
- kleur achtergrond
In eerste instantie gingen we voor wit maar hebben hem zo gelaten. witte achtergrond met variërende houtkleuren werkt goed. Nog nooit schoongemaakt ivm stof. maar mijn latjes zijn ook ondiep. Nog steeds geen automatische deuropener gemonteerd. De latten zijn ook niet vet geworden daar waar ik m opentrek aan een lat.
Ik was totaal 850 euro kwijt voor alles. latten, deur, scharnieren en kozijn en huur spijkerpistool.thejoker80 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Enig idee wat de kosten waren van het zelf doen? De kosten van kan en klaar lopen snel op bij € 200,- voor 300cm x 60cm
Latten van de gamma 12x27mm waren in mei 2021 € 8,50 per stuk x 32 = 272,-
Wand is 1,3 x 2,65 = 3,44 m2 > € 80,- per m2 dat is iets goedkoper dan €111,- van de kant en klare maar je moet nog een achtergrond rekenen. houten plaat en vilt of zo op de wand kan ook als ie vlak is.
Ze zijn nu € 11,09 per stuk. Je komt dan op €103,- per m2.
Ik heb met extra rekening gehouden en had 2 latten over. De scharnieren van de verborgen deur zijn verborgen achter de eerste lat.
De deur laat zich lastig fotograferen. Je kan de diepte niet goed zien op de foto. wellicht dat een zwarte achtergrond meer contrast met zich mee brengt. en meer diepte.
[ Voor 26% gewijzigd door Zuluman op 21-01-2022 16:44 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Dat heen en weer was ik vergeten inderdaad, dan gaat het toch een container worden denk ik 😅Septillion schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:55:
@Morfang + 4 keer op en neer natuurlijk. Zelfs met een flinke aanhanger (en bijbehorende auto) had ik dat qua gewicht wel nodig gehad
Gratis storten nog daar?
Storten is wel gratis ja
En dan moet je ook nog eerst een pasje regelen en ze houden bij hoe vaak je per jaar komt.
Als MDF je toplaag wordt hoef je echt niet met twee lagen te werken, ook de dwarsbalkjes zou ik alleen op de plek van de TV doen, voegt op andere plekken weinig toe. Pak voor de bed-kant gewoon 18mm MDF dat is echt genoeg. Andere kant dan eventueel een 9mm plaat en daar de kast tegenaan. En inderdaad hoh 61cm werkt prima.SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:01:
N.a.v. de tips hier heb ik even e.e.a. uitgewerkt in sketchup.
Follow-up vragen:Zie schets (note: afstand staanders moet ik nog aanpassen).
[Afbeelding]
Niet moeilijker/zwaarder maken dan nodig is..
De scheur loopt van gevel opening naar gevel opening. Dit is naar mijn idee funderings problemen of stevige overbelasting van de voorgevel.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:12:
[...]
die scheur is 99% zeker constructief. verdonkeremanen met een beetje vuller en verf mag niet voor verkoop.
Of laten zitten of goed laten maken. dwz een deel van het pleisterwerk moet worden weg gehaald voegen open gehakt scheur gestabaliseerd, wellicht een paar stenen vervangen en dan allemaal weer aanwerken. of dit valt onder "eenvoudig" mag je zelf bepalen.Die onderste scheur is trouwens al eens "gerepareerd," denk ik.
Verdonkere manen kon wel eens helemaal fout uitpakken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik denk dat die gaat fikken.Morfang schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:42:
Misschien een domme vraag maar kan je een horizontale elektrische convectorkachel ook verticaal ophangen? Of gaat er dan iets kapot?
De stromende lucht moet het binnenwerk koelen.
De handleiding geeft natuurlijk uitsluitsel. Of eventueel een foto posten.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ligt er ook aan waarvoor het kanaal is, CV Gashaard of een houtkachelwauskoek schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:
Weet iemand of er een minimale afstand moet zijn tussen de buren en een rookkanaal door het dak? Kan hier nergens iets over vinden?
bij VEH staat hier wel iets over
Basis regel is dat buren er geen last van mogen hebben en soms moet je hier een vergunning bij je gemeente voor aanvragen
https://www.eigenhuis.nl/wonen/veilig-wonen/houtkachel#/
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Nu willen we een kurklaminaatvloer (Wicanders Go) leggen van 10,5cm. Dat betekent dat we zo'n 20mm ruimte over hebben voor een ondervloer. Zelf zou ik graag iets hebben wat ook goed thermisch isoleerd (geluidsisolatie is ook nodig, maar maak ik me niet zo veel zorgen over), en liefst ook redelijk brandremmend. Ik zie zelf met name veel op hout orXPS gebaseerde oplossingen of Fermacell (maar die is 30mm als je isolatie wil).
Ik zat zelf in eerste instantie te kijken naar Rockfloor Therm of Rockfloor Solid, maar ben bang dat die niet sterk genoeg zijn voor een houten vloer (gebruiksbelasting tot 2 kPa (circa 200 kg/m²). Ik ben echter een volledige leek op dit gebied, dus kan dit verkeerd hebben.
Zou dit kunnen of wat zou hier wel goed kunnen werken? Ik heb niet heel veel extra speelruimte, dus zou max tot ongeveer 35mm kunnen gaan als het zou moeten. Alvast bedankt!
Google ¨verdunningsfactor¨wauskoek schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:24:
Weet iemand of er een minimale afstand moet zijn tussen de buren en een rookkanaal door het dak? Kan hier nergens iets over vinden?
Please state the nature of the technical emergency
4cm dik plaatmateriaal met de invalzaag onder een hoek van 5 graden verzaagd om aan elkaar te lijmen. Dan een beetje gaan opmeten om de boel wat verder op maat te zagen, aftekenen, klaar om de kant bij te zagen. Alleen effe vergeten om de invalzaag weer op 0 graden te zetten, dus het invallen ging niet zo leuk
:strip_exif()/f/image/4ORnWZRCu7Ue4tqCJSkxtTDH.jpg?f=fotoalbum_large)
Enorme kickback natuurlijk, terwijl ik de zaag met 1 hand bediende en ondertussen de rail vasthield.
Gelukkig niet gewond, maar het scheelde niet veel. Toch eerst even koffie gehaald alvorens verder te doen
Foto's van het project zelf volgen als het af is
Of ik snap het niet.
[ Voor 4% gewijzigd door MaxDamage op 22-01-2022 19:34 ]
Dit ruikt er meer naar dat de zaag of;
Niet goed op de liniaal stond
Je te snel ging
Of te weinig controle had op het moment dat de zaag in het hout zat op z’n kritische punt. Er is altijd een punt met invallen waarop de zaag wat meer hapt. Dat is ook de reden dat ik alleen “inval” op het moment dat het een beweging halverwege een paneel is. Anders volledige diepte en dan zagend het hout in.
Nu zit de centraaldoos met lichtpunt in de woonkamer op een onlogische plek. Nu we toch flink aan het hakken zijn voor extra elektra punten, wil ik het lichtpunt eigenlijk een meter naar rechts en 30cm In de diepte verplaatsen (haakse lijnen aanhouden).
De breedplaat verdiepingsvloer heeft natuurlijk wapening.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ikzelf denk dat de wapening haaks op de muren relatief weinig doet (er zitten ook naden van de platen in het plafond), en dat over 30cm wapening potentieel doorslijpen ook niet veel uitmaakt.
Ik wil er een standaard inbouw wanddoos plaatsen, geen grote, diepe centraaldoos.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Kanaal plaat dus een holle ruimte? Edit: is dus breedplaat dus geen holle ruimtes.DropjesLover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:12:
Vraagje, we hebben een huis met betonnen zijwanden, gipsbeton voor/achtermuren en breedplaat vloeren zonder verdere dragende muren.
Nu zit de centraaldoos met lichtpunt in de woonkamer op een onlogische plek. Nu we toch flink aan het hakken zijn voor extra elektra punten, wil ik het lichtpunt eigenlijk een meter naar rechts en 30cm In de diepte verplaatsen (haakse lijnen aanhouden).
Ikzelf denk dat de wapening haaks op de muren relatief weinig doet (er zitten ook naden van de platen in het plafond), en dat over 30cm wapening potentieel doorslijpen ook niet veel uitmaakt.
Ik wil er een standaard inbouw wanddoos plaatsen, geen grote, diepe centraaldoos.
Is het niet verstandiger om vanaf een zijmuur een pijp door het kanaal te steken naar een nieuw gat/doos middenop dat holle kanaal? Je maakt eigenlijk alleen maar een gaatje voor de doos. Je zit nu niet midden op de overspanning en haaks een gleuf te maken.
:strip_exif()/f/image/ZF389xs9tRhT1dnm3ui88jMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uVY0wW8DccHYN9IKLKN1XMoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze keuken is verplaatst naar een ander deel van de woning, en de oude keuken is eruit gehaald. Op deze plek willen we op termijn een extra slaapkamer maken. Maar de oude leidingen komen uit de vloer. Gas, 2x water, afvoer, en stroom. Zijn er tips om die netjes weggewerkt te krijgen? De vloer zelf onder de keukenkastjes was niet mooi dus ik denk er over om tapijt over de tegels heen te leggen. Maar zou mooiste zijn als de leidingen daar onder verwerkt zitten. A.s. dinsdag komt een loodgieter langs (gas ga ik zelf niet aan beginnen).
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2022 09:12 ]
Bij water leidingen mag je maar 10cm doodstuk hebben. Je zult het dus bij de hoofdleiding moeten loskoppelen.mrbootster schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze keuken is verplaatst naar een ander deel van de woning, en de oude keuken is eruit gehaald. Op deze plek willen we op termijn een extra slaapkamer maken. Maar de oude leidingen komen uit de vloer. Gas, 2x water, afvoer, en stroom. Zijn er tips om die netjes weggewerkt te krijgen? De vloer zelf onder de keukenkastjes was niet mooi dus ik denk er over om tapijt over de tegels heen te leggen. Maar zou mooiste zijn als de leidingen daar onder verwerkt zitten. A.s. dinsdag komt een loodgieter langs (gas ga ik zelf niet aan beginnen).
Bij gas lijkt me dat ook verstandig.
Controleer of je stalen gaspijp onder de vloer hebt nu de loodgieter er toch is. Conditie kan zeer slecht zijn.
De wapening haaks op de oplegging (parallel aan de naden die je ziet) is juist erg belangrijk. In die richting worden de krachten opgenomen. Dat er 30cm wapening mist lijkt niet veel, maar die zou dan onderbroken worden op het punt waar deze de meeste krachten opneemt (in het midden van de plaat).DropjesLover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:12:
Vraagje, we hebben een huis met betonnen zijwanden, gipsbeton voor/achtermuren en breedplaat vloeren zonder verdere dragende muren.
Ik zeg niet dat het verstandig is (of onverstandig, maar iig beter dan zomaar de wapening doorslijpen) maar als het echt een breedplaatvloer is zou je de leiding onder de wapening door kunnen slijpen/hakken, en de doos precies tussen de wapening in kunnen boren. Met een leidingdetector is het wel mogelijk te meten waar de wapening loopt.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Breedplaat, geen kanaalplaat.Seafarer schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Kanaal plaat dus een holle ruimte?
Is het niet verstandiger om vanaf een zijmuur een pijp door het kanaal te steken naar een nieuw gat/doos middenop dat holle kanaal? Je maakt eigenlijk alleen maar een gaatje voor de doos. Je zit nu niet midden op de overspanning en haaks een gleuf te maken.
Ik weet niet hoe diep de wapening zit, en m'n leidingmeter bliept nagenoeg overaldecipherer schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:18:
[...]
De wapening haaks op de oplegging (parallel aan de naden die je ziet) is juist erg belangrijk. In die richting worden de krachten opgenomen. Dat er 30cm wapening mist lijkt niet veel, maar die zou dan onderbroken worden op het punt waar deze de meeste krachten opneemt (in het midden van de plaat).
Ik zeg niet dat het verstandig is (of onverstandig, maar iig beter dan zomaar de wapening doorslijpen) maar als het echt een breedplaatvloer is zou je de leiding onder de wapening door kunnen slijpen/hakken, en de doos precies tussen de wapening in kunnen boren. Met een leidingdetector is het wel mogelijk te meten waar de wapening loopt.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Thanks. Aangepast.
Meestal ligt de elektra van het plafond in de vloer van de verdieping erboven. Is er geen optie de elektra in te frezen/hakken in de cement-dekvloer van de kamer erboven en dan op het juiste nieuwe punt naar onder door te boren?DropjesLover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:12:
Misschien een andere invalshoek, maar op die plek een wasbakje maken is ook iets wat niet perse misstaat of onhandig is in een slaapkamer. (Mits de gewenste kamerindeling dat toestaat...)mrbootster schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een foto van mijn breedplaatvloer:DropjesLover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Breedplaat, geen kanaalplaat.
[...]
Ik weet niet hoe diep de wapening zit, en m'n leidingmeter bliept nagenoeg overal
:strip_exif()/f/image/km0MMrqIy5O26msHRKIm16UR.jpg?f=fotoalbum_large)
De wapening zit eigenlijk minder diep dan ik dacht, ca. 1,5cm. Waarschijnlijk zit er nog wel stucwerk op, maar wordt toch krap.
Verder gebruik ik deze om de wapening op te zoeken in de vloer en dat gaat erg goed, tenzij er veel leidingen lopen, wat bij jou misschien ook het geval is. Je kan dan ook een eindje verderop gaan zoeken en het patroon doorzetten.
https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081300
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3dFZ576R787Wx0ObIoUVjcUd.jpg?f=user_large)
Deze schouw willen we verwijderen en dan een houtkachel met losse pijp neer zetten.
Wegslopen is geen probleem. Maar deze schouw loopt uiteraard ook nog door de bovenliggende verdiepingen. Uiteraard wel versmald.
Moet ik nog rekening houden met verstevigingen? Balken? Komt me al het bovenliggende naar beneden?
Wat is jullie ervaring?
Afhankelijk van de constructie zul je wat moeten aanpassen. Bij mij lagen er vloerbalken in de gemetselde schoorsteen rand, dus die moest ik opvangen.barry86 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:05:
[Afbeelding]
Deze schouw willen we verwijderen en dan een houtkachel met losse pijp neer zetten.
Wegslopen is geen probleem. Maar deze schouw loopt uiteraard ook nog door de bovenliggende verdiepingen. Uiteraard wel versmald.
Moet ik nog rekening houden met verstevigingen? Balken? Komt me al het bovenliggende naar beneden?
Wat is jullie ervaring?
Zit er bij jou nog een binnen pijp in? Of is het een gemetseld rookkanaal tegen je binnenblad?
Welk bouwjaar is het huis? Die plafondbalken, zijn die constructief of voor de sier?
Verder ook kijken hoe er boven gebouwd is. Hier rustten de rookkanalen op de tussenvloeren, en de schoorsteen op een ondersteuning in de muur vlak onder de nok. Wij konden dus van boven naar beneden afbreken.
Hoe is het bij de buren? Weet je of de vorige bewoners deze zelf hebben geplaatst?
Stond volgensmij in dit topic laatst een oplossing zoals ik dit min of meer ook heb toegepast: vanaf centraaldoos tot het nieuwe punt met een flex een sleuf maken van +/- 1cm diep en iets breder dan een platte ('Belgische') drie aderige kabel, kabel erin, vastzetten en sleuf met kabel weer dicht smeren. Zo'n stuc plaatje op de centraaldoos en deze ook dicht (laten) smeren. Heb zelf het middelpunt van de oude doos gemarkeerd zodat je mealtijd terug kunt vinden, Just in case. Ongetwijfeld niet volgens de normen/richtlijnen maar does the job....DropjesLover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:12:
MaxDamage schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:33:
Maakt toch niet uit op wat voor hoek je cirkelzaag staat? Hij loopt altijd langs je liniaal.
Hmm nee jullie hebben gelijk natuurlijk, ik ben er op het moment zelf van uit gegaan dat het aan de hoek lag, verder niet meer over nagedacht. Geen idee wat er gebeurd is dan, het deed zich iig niet meer voor onder rechte hoek. Waarschijnlijk inderdaad niet genoeg controle met 1 hand, of de zaag niet perfect op de rail.milo-vs schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:43:
De hoek zou niet uit moeten maken.
Helaas niet, daar ligt vloerverwarming ingefreesd...phYzar schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:51:
[...]
Meestal ligt de elektra van het plafond in de vloer van de verdieping erboven. Is er geen optie de elektra in te frezen/hakken in de cement-dekvloer van de kamer erboven en dan op het juiste nieuwe punt naar onder door te boren?
[...]
Misschien een andere invalshoek, maar op die plek een wasbakje maken is ook iets wat niet perse misstaat of onhandig is in een slaapkamer. (Mits de gewenste kamerindeling dat toestaat...)
Yeah, ik wil eigenlijk geen kabels direct in de muur/plafond zonder buisje...Thefirstikke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Stond volgensmij in dit topic laatst een oplossing zoals ik dit min of meer ook heb toegepast: vanaf centraaldoos tot het nieuwe punt met een flex een sleuf maken van +/- 1cm diep en iets breder dan een platte ('Belgische') drie aderige kabel, kabel erin, vastzetten en sleuf met kabel weer dicht smeren. Zo'n stuc plaatje op de centraaldoos en deze ook dicht (laten) smeren. Heb zelf het middelpunt van de oude doos gemarkeerd zodat je mealtijd terug kunt vinden, Just in case. Ongetwijfeld niet volgens de normen/richtlijnen maar does the job....
Mijn leidingzoeker zegt 3cm diep, maar dat bijna overal.decipherer schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Dit is een foto van mijn breedplaatvloer:
[Afbeelding]
De wapening zit eigenlijk minder diep dan ik dacht, ca. 1,5cm. Waarschijnlijk zit er nog wel stucwerk op, maar wordt toch krap.
Verder gebruik ik deze om de wapening op te zoeken in de vloer en dat gaat erg goed, tenzij er veel leidingen lopen, wat bij jou misschien ook het geval is. Je kan dan ook een eindje verderop gaan zoeken en het patroon doorzetten.
https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081300
We gaan het gewoon proberen met de diamant gatzaag en vaak kijken of ik op wapening zit.
BThGvNeOA
Zelf ook zoiets gehad maar dan omdat ik graden aan het zagen was, je hem vast moet zetten op die hellingshoek. En in de haast dat vastzetten vergeten waardoor de zaag eigenlijk los heen en weer kon. Tijdens het zagen wiebelde het ding ineens dr andere kant (omdat als ie schuin staat hij niet in evenwicht is) op waardoor ie zo ervandoor ging. Altijd van je af zagen, ging hier gelukkig ook goed maar ook in m'n rail gezaagdSlonzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:08:
[...]
[...]
Hmm nee jullie hebben gelijk natuurlijk, ik ben er op het moment zelf van uit gegaan dat het aan de hoek lag, verder niet meer over nagedacht. Geen idee wat er gebeurd is dan, het deed zich iig niet meer voor onder rechte hoek. Waarschijnlijk inderdaad niet genoeg controle met 1 hand, of de zaag niet perfect op de rail.
Ik wil op de kraan van de wasmachine ook een keukenkraan aansluiten.
(Extra wasbakje naast de wasmachine)
Ik heb een Y stuk (. https://www.praxis.nl/ger...y-stuk-chroom-3/4/5360554)
voor de kraan gekocht, aan een kant de wasmachine ; nu moet op de andere kant een “koppeling” naar 3/8 voor keukenkraan.
Wasmachinekraan kant is 3/4.
Ik had een (gas) verkoopstuk gekocht van 3/4 naar 1/2 en een flexibele aansluitslang van 1/2 naar 3/8.
Echter blijft die lekken van de 3/4 naar de 1/2.
(Ook met een rubbertje en teflontape)
Eigenlijk zoek en volgens mij een water flexibele slang van 3/4 naar 3/8 (of 3/4 naar 1/2 en 1/2 naar 3/8) maar dat lijkt nergens te vinden.
Iemand een tip ?
[ Voor 10% gewijzigd door wd200 op 23-01-2022 19:00 ]
:strip_exif()/f/image/SNP8dhTGDJRNg568vzJSsLEA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MMyVybKQrUV8gAnACqQWq178.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik heb eíndelijk die TL-balk die ik nog had liggen eens gemonteerd. Vorige bewoners hadden blijkbaar ook ooit een lamp gemonteerd maar de kabels gewoon lomp afgeknipt. Dus nu moest ik wat verdeeldozen openschroeven en met een multimeter kijken waar spanning op stond en welke schakelaar wat precies deed. Allemaal gelukt en alles netjes doorverbonden met lasdoppen enzo vanaf een verdeeldoos. En met allemaal spul dat ik gewoon nog had liggen dus geen bouwmarkt bezocht hiervoor.
Ja, ik heb dus gewoon een lamp opgehangen, maar ik ben er toch trots op omdat ik het volgens het boekje heb gedaan.
Denk ik.
Ha!!
[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 23-01-2022 19:09 ]
Zo moet hij worden, met kastje / inham voor een hangplantje.
:strip_exif()/f/image/dl5GzUvlAY80yseiFuTpy6T3.jpg?f=fotoalbum_large)
Frame af:
:strip_exif()/f/image/fFEbSJVcdKiyo4JlHsCLj6Nz.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgend weekend alle 125 gaten boren voor de slagmoeren (voor de grepen).
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
:strip_exif()/f/image/pt5zQxPQQFtMlSkShIfb9VKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Er is dus tegenwoordig ook een huizencrisis in vogelland.HTT-Thalan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Ik had even een middagje in de garage, want mijn vrouw en één dochter hebben Corona, dus ik moet flink afstand houden. Tijd om de nieuwe zaagmachine eens te gaan benutten. Ik moet nog een beetje met de fijnafstelling spelen (ik ben een zeikerd wat precisie betreft) maar voor de kwekbeesten in de tuin steekt het niet zo nauw, dus ik heb even wat oude meubelpanelen tot een huis gefröbeld. Het word immers bijna lente (positief denken!!).
[Afbeelding]
Vroeger woonde ze allemaal vrijstaand maar nu dus 5 onder 1 kap (oftewel makelaars-taal voor een rijtjeshuis) 😉
volgens mij zoek jij borstnippels zodat je van 3/4 naar 3/8 kan gaanwd200 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:02:
Vraagje:
Ik heb een Y stuk voor de kraan gekocht, aan een kant de wasmachine ; nu moet op de andere kant een “koppeling” naar 3/8 voor keukenkraan.
Ik had een (gas) verkoopstuk gekocht van 3/4 naar 1/2 en een flexibele aansluitslang van 1/2 naar 3/8.
Eigenlijk zoek en volgens mij een water flexibele slang van 3/4 naar 3/8 (of 3/4 naar 1/2 en 1/2 naar 3/8) maar dat lijkt nergens te vinden.
Iemand een tip ?
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Benieuwd of het een beetje recht blijft. Van de zomer had ik een restje meubelpaneel buiten liggen, 1 dag regen en over een stuk van 30cm stond het vervolgens pakweg 3cm krom, nog een paar regenbuitjes en de delen waren los van elkaar gekomen.HTT-Thalan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Ik had even een middagje in de garage, want mijn vrouw en één dochter hebben Corona, dus ik moet flink afstand houden. Tijd om de nieuwe zaagmachine eens te gaan benutten. Ik moet nog een beetje met de fijnafstelling spelen (ik ben een zeikerd wat precisie betreft) maar voor de kwekbeesten in de tuin steekt het niet zo nauw, dus ik heb even wat oude meubelpanelen tot een huis gefröbeld. Het word immers bijna lente (positief denken!!).
[Afbeelding]
Uiteraard blijft het bij jou wel droger vanwege het dakje.
Zijn zelftappende schroeven hier geschikt voor? Of aan welke andere opties denk je dan?
[ Voor 11% gewijzigd door sloth op 23-01-2022 21:04 ]
[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 23-01-2022 21:29 ]
Het is net de bedoeling om het hek (scheidingswand met glazen panelen, moeilijk om goed uit te leggen zonder plaatje) net te bedekken. De keuze is op hardschuim gevelpanelen gevallen. Deze worden horizontale opgehangen op een latwerk van panlatten.
Dus het is niet echt zonde om te gaan boren. Er is een overspanning van ongeveer 5,5 meter dus ik zie ook niet meteen een oplossing om de panlatten, zonder doorhangen, te bevestigen aan het 'hek' zonder boren in de buizen.
Tiewraps / slangenklemmen werken niet. Er is helaas geen ruimte onder de metalen buis.
[ Voor 30% gewijzigd door sloth op 23-01-2022 21:42 ]
Ik ga gewoon wat zelftappers kopen en het een keer proberen. Toolstation heeft helaas geen TX aandriving.
Dan maar PZ of Zeskant? Is een van beide (veel) beter dan de andere?
Heb je in de gaten dat zelftappers en zelfborende schroeven niet het zelfde is en je waarschijnlijk de 2e zoekt,sloth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:47:
Dank je @_ferry_.
Ik ga gewoon wat zelftappers kopen en het een keer proberen. Toolstation heeft helaas geen TX aandriving.
En dan gaat het om de dikte van het meteriaal welke punt je moet hebben.
Voor in een metalen buis moet je zelftappende schroeven hebben; deze kunnen zonder voorboren in het metaal maar mijn ervaring is dat voorboren sneller gaat.sloth schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:47:
Dank je @_ferry_.
Ik heb ook nog geen Torx kunnen vinden; geen voorkeur voor PZ of zeskant.
Het is een muurtje van gipsplaten (hout/blik weet ik niet, het zat er al toen wij er gingen wonen). We hebben geen ruimte om er aan de buitenkant nog extra gip tegen te zetten ivm de deuren die dan in de weg zitten (1 cm moet net lukken, dan past de plint alleen niet meer aan de onderkant). Wat is de beste/makkelijkste manier om extra geluidsisolatie toe te passen. Natuurlijk maak ik het liefst niet het muurtje open
Als de muur uiteindelijk toch open moet dan ga ik liever meteen voor de beste oplossing, wat zou dat zijn?
wat (oude) handdoeken en een lijst(jes) [url]https:/www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes[/url]thejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
Wij hebben op zolder twee kamers die als kantoor in gebruik zijn. Tot voor kort was dat er maar 1 dus hadden we geen last van geluid oid. Nu het er twee zijn merken we dat we elkaar letterlijk kunnen verstaan door het muurtje heen.
Het is een muurtje van gipsplaten (hout/blik weet ik niet, het zat er al toen wij er gingen wonen). We hebben geen ruimte om er aan de buitenkant nog extra gip tegen te zetten ivm de deuren die dan in de weg zitten (1 cm moet net lukken, dan past de plint alleen niet meer aan de onderkant). Wat is de beste/makkelijkste manier om extra geluidsisolatie toe te passen. Natuurlijk maak ik het liefst niet het muurtje open.
Als de muur uiteindelijk toch open moet dan ga ik liever meteen voor de beste oplossing, wat zou dat zijn?
voordat je gaat veranderen .. wellicht helpt dit ? zo niet kan je nog altijd verder denken
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-01-2022 09:31 ]
Tja vanalles
dank! maar dit hangt aan de buitenkant, het liefst doe "ik" het uit het zicht...vso schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:29:
[...]
wat (oude) handdoeken en een lijst(jes) [url]https:/www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes[/url]
voordat je gaat veranderen .. wellicht helpt dit ? zo niet kan je nog altijd verder denken
Ik denk dat je beter kan beginnen met een verloop van 3/4 naar 1/2 https://www.praxis.nl/ger...oom-3/4-f-x-1/2-f/2371399wd200 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:02:
Vraagje:
Ik heb een Y stuk (. https://www.praxis.nl/ger...y-stuk-chroom-3/4/5360554)
voor de kraan gekocht, aan een kant de wasmachine ; nu moet op de andere kant een “koppeling” naar 3/8 voor keukenkraan.
Iemand een tip ?
Daarop een een 1/2 inch Y-stuk zetten. Deze: https://www.praxis.nl/ger...y-stuk-chroom-1/2/5360530
Daarna deze erop zetten https://www.praxis.nl/ger...oom-1/2-m-x-3/8-m/2371341
Meestal als ik zoiets moet doen, neem ik iets mee (bijvoorbeeld de hele kraan) naar de Praxis / Gamma / Hornbach en probeer gewoon alles op elkaar. Vroegah was dat trouwens wel makkelijker toen alles nog in losse bakjes lag. Nu moet je alles uit de verpakking halen, meestal zijn ze daar niet zo blij mee
Bij de Hornbach ligt alles trouwens nog wel los.
Oh ja: gasdraad past niet op 'gewoon' draad. Dat is expres gedaan zodat je je nooit kan vergissen. Volgens mij is gasdraad conisch / taps in plaats van recht.
[ Voor 4% gewijzigd door ERMAWG op 24-01-2022 10:13 . Reden: paar keer vergist met binnen/buitendraad. Volgens mij klopt het nu 8) ]
Je wil de muur niet open, geen ruimte om er iets tegenaan te maken, én je wil niet iets in het zicht.... tja...thejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:34:
[...]
dank! maar dit hangt aan de buitenkant, het liefst doe "ik" het uit het zicht...
2x een wx1000xm4 dan maar?
[ Voor 4% gewijzigd door Tjark op 24-01-2022 10:25 ]
*insert signature here
Dat snapte ik al, voordat de tip gepost werd ipv nu overhaast beslissing(en) te maken kan je wellicht een hoop ergenis op korte termijn weg halen .. voldoet aan je wens van niet slopenthejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:34:
[...]
dank! maar dit hangt aan de buitenkant, het liefst doe "ik" het uit het zicht...
Optie 2 om https://www.bouwmaat.nl/k...-meter/product/0000442297 tussen bv een nieuwe gipswand te plaatsen vind ik best radicaal meestal te vinden bij de gips/metalstud niet alle bouwmarkt heeft ze 30mm of 50mm kijk even op soundproofing + gipswand op youtube zijn er genoeg hits. maar dat betekend alle binnenmuren (+deuren) kompleet weghalen.
optie 2 is super radicaal en de winst ?? als je het goed doet zal zeker wel merkbaar zijn maar dat kan niet in fase(s) dus je zal tijdelijk al in de slaapkamer/woonkamer moeten werken
Reinier schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:51:
Dat verbetert hooguit de akoestiek. Geluid tegenhouden lukt alleen met massa. Openbreken en glaswol (iets als Acoustifit) erin kan helpen. Maar als er al glaswol in zit houdt het denk ik al snel op.
Dan is bv gips platen met een elastische kit erop plakken sneller ( + schroeven ) net iets beter denk ik. en minder troep denk ik maar de bovengenoemde optie 2 is wellicht de echte weg om maximale winst te behalen.
maar goed enige wat ik voorstel is "testen" het 1 sluit het ander niet uit
Tja vanalles
een zelf tapper kan ook eigenlijk helemaal niet zonder voorboren in een stalen buis. Die dingen die jullie bedoelen heten echt zelfborendeschroevenDasNieNix schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:47:
[...]
Voor in een metalen buis moet je zelftappende schroeven hebben; deze kunnen zonder voorboren in het metaal maar mijn ervaring is dat voorboren sneller gaat.
Ik heb ook nog geen Torx kunnen vinden; geen voorkeur voor PZ of zeskant.
zelfborendeschroeven ≠ zelftappende schroeven.
met torx
https://www.toolland.nl/b...9-16161-16163-detail.html
Die dienen niet om geluid te dempen, maar om reflectie/staande golven tegen te gaan.vso schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:27:
dus die "puntige" schuim matten die ze op muren plakken (prijziger dan de handdoek + frame) is niet zo goed zeg je?
Demping van geluid bekom je inderdaad alleen met (veel) massa.
Dikke matten ipv glaswol, en/of een 2de laag dik gipskarton bvb.
niets erop en niet open maken.. dat wordt een jaartje naar zwijnstein .. en toveren maarthejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
Wij hebben op zolder twee kamers die als kantoor in gebruik zijn. Tot voor kort was dat er maar 1 dus hadden we geen last van geluid oid. Nu het er twee zijn merken we dat we elkaar letterlijk kunnen verstaan door het muurtje heen.
Het is een muurtje van gipsplaten (hout/blik weet ik niet, het zat er al toen wij er gingen wonen). We hebben geen ruimte om er aan de buitenkant nog extra gip tegen te zetten ivm de deuren die dan in de weg zitten (1 cm moet net lukken, dan past de plint alleen niet meer aan de onderkant). Wat is de beste/makkelijkste manier om extra geluidsisolatie toe te passen. Natuurlijk maak ik het liefst niet het muurtje open.
als 1 cm lukt is waarschijnlijk een fermacelplaat van 10 mm het beste qua geluids isolatie
Ik heb zelf een bose QC 35II, die zorgt er ook voor dus dat is de makkelijkste weg
Correct, dat is om reflectie tegen te gaan, dempt echt maar minimaal. Is dus hier niet de juiste oplossing.vso schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:27:
[...]
dus die "puntige" schuim matten die ze op muren plakken (prijziger dan de handdoek + frame) is niet zo goed zeg je ?
Soms is vol in het zicht minder opvallend dan uit het zicht. Wel eens gekeken naar akoestische schilderijen?thejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:34:
[...]
When life gives you lemons, start a battery factory
goed punt! ventilatie en vliering is het niet, die zijn er niet namelijkReinier schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:50:
Zoek ook uit wáár het geluid vandaan komt. Inderdaad door de wand heen of bijvoorbeeld door een ventilatiekanaal. Of onder deuren door. Of via de vliering (dat is bij mij het geval). Dan voorkom je dat je het verkeerde issue oplost.
Op kantoor hebben we tussen de bureau's akoestische panelen. Als je de foto's doorklikt kom je ook grotere formaten tegen. Dat werkt ook al wel goed. Misschien is dat iets voor je?thejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
dank allen voor de reacties. Openmaken en isoleren (glaswol? pir?) is het beste. Tweede optie zou zijn fermacel aan allebei de kanten, dan moet alsnog de hele muur gestucced worden enzo... ik ga er nog even over nadenken.
Ik heb zelf een bose QC 35II, die zorgt er ook voor dus dat is de makkelijkste weg(in de toekomst is 1 van de kamers kinderkamer, dus dan is een koptelefoon niet echt de oplossing
)
Hail to the king baby!
Glas en steenwol werkt beter voor geluidsisolatie dan PIR. Ik heb zelf katoen van Metisse, werkt nog iets beter. En inderdaad goed kijken of het geluid alleen door de muur komt, anders helpt het nog niet.thejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
dank allen voor de reacties. Openmaken en isoleren (glaswol? pir?) is het beste. Tweede optie zou zijn fermacel aan allebei de kanten, dan moet alsnog de hele muur gestucced worden enzo... ik ga er nog even over nadenken.
Ik heb zelf een bose QC 35II, die zorgt er ook voor dus dat is de makkelijkste weg(in de toekomst is 1 van de kamers kinderkamer, dus dan is een koptelefoon niet echt de oplossing
)
huh ? denk dat je wat dingen door elkaar haalt . btw ik beweer niet dat ik daar een docters-titel op hebSlonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:39:
[...]
Die dienen niet om geluid te dempen, maar om reflectie/staande golven tegen te gaan.
En veel massa .. het is vrij retorisch als je de volgende vraag stelt: " ga je een muur metselen of doe je een gipswand" toch ? teminste als we het over een niet dragende (binnen)muur constructie hebben
btw de vraagsteller sluit niet uit dat het een lichtgewicht cellenbeton of gemetselde muur is, dat weet hij simpelweg niet, aannemen zou ik dus niet doen.
Tja vanalles
volledige wand stucken is niet nodig ligt aan je materiaal keuze AK of RK platen met gips, als je niet 1x alles strak en glad maakt maar in stappen in tussenpozen kleine beetjes vulmiddel toepast .. of iets met tong-groefthejoker80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
)
ik zou zelf gips pakken, de schroefgaten/naden vullen. en een goedkoopbehang/renovlies eroverheen plaatsen. Kitje/plint doet de rest
Als de wederhelft iets te mekkeren heeft over de afwerking dan kunnen we altijd overheen verven/behangen oid ..
ik denk niet dat openmaken en vullen je het gewenste resultaat gaat geven
Tja vanalles
Ik zou dus denken dat afwatering nu juist beter zou moeten gaan, maar dat is dus niet zo. Hij heeft me aangeraden om een met een grondboor van 15cm gaten te maken van ongeveer een meter diep en de gaten vervolgens voor 90 cm met grind te vullen en de laatste 10 cm te vullen met zand.
Nu wil ik dit klusje binnenkort gaan uitvoeren. Ik al een stuk of 6 gaten moeten maken. Mijn vraag is, is dit een beetje te doen met een handgrondboor zoals bijv. deze?
Ik weet dat je bij ons niet heel diep kan graven voordat je op een soort dikke klei laag uitkomt. Dus dat zal het lastig maken. Kan ik beter een grondboor op benzine huren?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
ik ben voornemens eind vd week een zandcementvloer te leggen in de garage. deze moet (uiteraard) mooi vlak worden, dicht en stevig.
zal worden afgewerkt worden met een 2K coating.
nu lees ik her en der over vlinderen, maar wanneer doe ik dit? tevens lees ik ook over afpappen. moet dat dan allebei, of is het het 1 of het ander?
iemand met wat ervaring hierover?
De puntige matten voorkomen galmen in een kamer, dat kan de akoustiek wel ten gunste komen. Massa heeft niet zoveel impact op het dempen van geluid. Een enkelsteens muur is zwaar, maar dempt geluid maar slecht. Staal is zwaar, maar geleidt geluid zeer goed (denk maar aan een treinspoor, of geef eens een tik tegen een koperen verwarmingsbuis).Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:39:
Die dienen niet om geluid te dempen, maar om reflectie/staande golven tegen te gaan.
Nou ben ik verder totaal geen expert op gebied van geluidsdemping, maar ik zou uit de theorie verwachten dat meerdere lagen beter werken voor geluidsdemping dan een enkele dikke laag.
Maar in zijn situatie met een enkele wand en weinig ruimte om iets extra's ertegen te plaatsen (over de gehele wand), zouden akoustische panelen wellicht wel de meest effectieve oplossing kunnen zijn. Beetje spelen met de plaatsing en kijken of het uitmaakt.
miicker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:44:
Bij ons blijft het water op het gazon staan als het een tijd veel regent. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat er water in onze schuur komt. Ik heb hierover gesproken met de hovenier die de tuin heeft aangelegd. Gek genoeg hadden we hier nooit last van voordat onze tuin is gerenoveerd, dit terwijl hij daarvoor volledig bestraat was.
Ik zou dus denken dat afwatering nu juist beter zou moeten gaan, maar dat is dus niet zo. Hij heeft me aangeraden om een met een grondboor van 15cm gaten te maken van ongeveer een meter diep en de gaten vervolgens voor 90 cm met grind te vullen en de laatste 10 cm te vullen met zand.
Nu wil ik dit klusje binnenkort gaan uitvoeren. Ik al een stuk of 6 gaten moeten maken. Mijn vraag is, is dit een beetje te doen met een handgrondboor zoals bijv. deze?
Ik weet dat je bij ons niet heel diep kan graven voordat je op een soort dikke klei laag uitkomt. Dus dat zal het lastig maken. Kan ik beter een grondboor op benzine huren?
Hartelijk dank voor je reactie, met een koppeling van 3/4 naar 1/2 kan volgens mij daarna de wasmachine niet meer aansluiting aangezien die op 3/4 is aangesloten ?ERMAWG schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:55:
[...]
Ik denk dat je beter kan beginnen met een verloop van 3/4 naar 1/2 https://www.praxis.nl/ger...oom-3/4-f-x-1/2-f/2371399
Daarop een een 1/2 inch Y-stuk zetten. Deze: https://www.praxis.nl/ger...y-stuk-chroom-1/2/5360530
Daarna deze erop zetten https://www.praxis.nl/ger...oom-1/2-m-x-3/8-m/2371341
Meestal als ik zoiets moet doen, neem ik iets mee (bijvoorbeeld de hele kraan) naar de Praxis / Gamma / Hornbach en probeer gewoon alles op elkaar. Vroegah was dat trouwens wel makkelijker toen alles nog in losse bakjes lag. Nu moet je alles uit de verpakking halen, meestal zijn ze daar niet zo blij mee![]()
Bij de Hornbach ligt alles trouwens nog wel los.
Oh ja: gasdraad past niet op 'gewoon' draad. Dat is expres gedaan zodat je je nooit kan vergissen. Volgens mij is gasdraad conisch / taps in plaats van recht.
Alles past en draait op elkaar alleen tussen de Y stuk en de 3/4 ->1/2 koppeling blijft die lekken.
(ik had bij de praxis nog advies gevraagd.. maar wellicht verkeerd gekregen ? )
ik heb deze (volgens mij) gekocht
https://www.praxis.nl/ger...3/4%22f-x-1/2%22m/5329299
tip voor de volgende keer maar een foto en ga langs bij warmteservicewd200 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:56:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie, met een koppeling van 3/4 naar 1/2 kan volgens mij daarna de wasmachine niet meer aansluiting aangezien die op 3/4 is aangesloten ?
Alles past en draait op elkaar alleen tussen de Y stuk en de 3/4 ->1/2 koppeling blijft die lekken.
(ik had bij de praxis nog advies gevraagd.. maar wellicht verkeerd gekregen ? )
ik heb deze (volgens mij) gekocht
https://www.praxis.nl/ger...3/4%22f-x-1/2%22m/5329299
kan je niet veel makkelijker de muurplaat vervangen voor een muurplaat met dubbele aansluiting?
Thanks voor de tip, nu alleen nog een bauhaus in de buurt. Het hoofdkantoor zit vlakbij zie ik, maar daar zullen ze me waarschijnlijk niet helpenNico95 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:47:
bij de bauhaus kun je de eerste dag gratis gereedschap 'huren'. kost je alleen de borg (die je wel contant terug krijgt, ookal reken je deze met de pas af)
[...]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/O84pIlTg81neqM5tpDzhW8fR.jpg?f=fotoalbum_large)