[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 ... 478 Laatste
Acties:

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-12 14:49
Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:14:
Ik ben van plan om de open haard uit onze nieuwe woning te slopen.
(Ga wel eerst laten beoordelen door deskundige hoe dit aan te pakken met gewicht en constructie e.d.)
Maar nu lees ik dat je voor elke sloop waar je mogelijk asbest zou kunnen tegenkomen vergunningsplichtig bent?
Geen idee of er nog een asbest pijp in de schoorsteen zit (bouwperiode 1980).

Maar klopt dit?
Ik denk in de eerste plaats dat er een inspectie gedaan zal moeten worden.

1980 dan bestaat inderdaad de kans dat er asbest aanwezig is. Volgens mij is er een nieuwe directive gekomen rond 1986.

Volgens mij is voor sanering een inspectie ook vereist.

Adjust non olet, plerumque...

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12 20:18
Lynx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:00:
Ondanks dat het een beetje knullig is, toch een hulp vraag.
Wij hebben een Velux dakraam (GGL5 oudje uit 86) en een paar jaar geleden toen we het huis kochten eea laten vervangen wegens lekkages. waaronder in onze herinnering ook het glas van dit raam. Echter nu we bezig zijn om alles op HR++ te zetten lopen we tegen wat onduidelijkheid aan. Namelijk, was het dit raam wat idd vervangen was? Is dit wel HR++? Kan er uberhaupt wel HR++ in?

Is hier iemand met een Velux achtergrond die daar zicht op heeft? Het glas heeft geen tekst op de alu strip, en de alu strip is errrrrggg dun. Ik zou op termijn er zelf een FK06 in zetten maar nu nog ff niet aangezien ik eerst nog wat plafonds te isoleren heb.

We hebben zelf in die tijd een moeilijke periode gehad en onze schilder/glaszetter bleek achteraf niet helemaal wie we dachten dat hij was dus vandaar nu de onduidelijkheid. De brug is verbrand dus ik heb geen specificaties, en kan deze ook niet opvragen.

Foto's ter verduidelijking:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het raam in de toekomst wilt vervangen door een nieuwe, dan zal ik hier helemaal geen tijd en geld in te steken. Gezien de dikte van het glas is de kans dat het HR++ glas is laag.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:45
MWDKing schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:56:
Vraagje; ik heb een inlaatcombinatie met een 15mm knelpunt aansluiting (deze). Kan ik op de buitendraad waar normaal de knelmoer op gaat, ook andere 'schroefverbinding' opzetten? (bijv. en flexibele aansluitbuis met dezelfde draad?) 8)7
Ligt aan de lengte van de schroefdraad. Normale kneloppelingen hebben een te kort schroefdraad om direct te schroeven (uiteraard met loctite/teflon). Deze ziet er langer uit, dus zou moeten kunnen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zwartoog schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Ligt aan de lengte van de schroefdraad. Normale kneloppelingen hebben een te kort schroefdraad om direct te schroeven (uiteraard met loctite/teflon). Deze ziet er langer uit, dus zou moeten kunnen.
een knelkoppeling is soms best scherp als je hem als puntstuk gaat gebruiken ik zou er even een vijl overheen halen want ik denk dat @MWDKing een flex slang bedoeld met een 1/2" binnendraad (en rubber) dat rubber kan dan worden gesneden door de knelkoppeling. en dat kan idd als de schroefdraad lang genoeg is en niet te scherp.

hier is het verschil goed zichtbaar tussen buitendraad (niet opletten dat het 3/8 is) met een mooi plat kantje en lange schroefdraad voor een rubber of een schroefbus en de knel kant zonder plat kantje. voor eigenlijk alleen de knelmoer.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Standard%20image_04/150914/dea00580-8b5a-4737-a2a9-5acb46873eee.jpg

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:24

Vliegvlug

Flight Simple

(Ga wel eerst laten beoordelen door deskundige hoe dit aan te pakken met gewicht en constructie e.d.)
Maar nu lees ik dat je voor elke sloop waar je mogelijk asbest zou kunnen tegenkomen vergunningsplichtig bent?

Maar klopt dit?
Navragen bij je gemeente.
Ik heb ook de haard en schoorsteen in mijn huis (bj ‘89) laten verwijderen en de enige eis die de gemeente stelde was “doe een asbestinventarisatie en als die negatief uitvalt mag je alles weghalen zonder vergunning”.

En dat terwijl de bestaande bewoners van dezelfde huizen in de straat heel stellig beweerden dat de schoorsteen er niet af zou mogen vanwege het aangezicht en de welstandscommissie.
De buren naast me die er één jaar eerder in kwamen hebben daarom een zware stalen constructie laten maken om de schoorsteen omhoog te houden om de haard en het kanaal in de woonkamer weg te kunnen halen. :X
Die baalden wel toen ze zagen dat wij gewoon de hele schoorsteen aan het slopen waren. ;)

Mijn schoorsteen zat trouwens aan de achterkant van het huis, kan me voorstellen dat het aan de voorkant mogelijk niet mag vanwege het aangezicht.

• Recoil
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Met plamuur. In zo’n geval zet ik het gewoon helemaal in de plamuur. Het is best bizar, maar de plamuur van de Action uit een tube vind ik echt goed. Goed op te zetten met een plamuurmes en heel goed te schuren. Daar heb ik complete vensterbanken en deuren mee geplamuurd.
Denk dat dit misschien de minst invasieve optie is.
Slonzo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Gewoon een nieuwe lat geen optie?
De hele zaak eraf halen en vervangen is te heftig. Hij is ingegoten in de dekvloer en vervolgens is er al getegeld.
vso schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:32:
[...]

je kan meerdere route's pakken afhankelijk van de hoeveelheid werk die je wilt doen .. je kan met een schuur tool zoals een aantal vijlen / schuurpapier en beitel(s) het strak krijgen, en met bv fijn schuur papier en verf de zichtbaarheid v.d nerf redelijk reduceren het heeft wellicht een paar maal schuur --> verf --> schuur -->verf

Andere route is een aluminium of houten profiel eroverheen lijmen / erop schroeven .. en eventueel daarna verven

of je zaagt /breekt het er tussenuit en lijmt er iets anders tussen.

De vraag is hoeveel tijd/moeite en geld wil je erin steken ?
webber87 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Gaat het om dat je de verbinding nog steeds ziet? Kan je dan niet plamuren met een houtplamuur, dan de boel mooi glad schuren en dan in de verf (misschien een hoogvullende verf gebruiken?)
Een 7,5 is ook goed, in ieder geval beter dan hoe het nu zit. Het is met een elektrische schaaf zeker niet zo goed te doen om aan de uiteinden eerst een baan haaks van de balk af te schaven?

Ik heb me scheel gezocht naar zo dun mogelijke deklatten en koplatten van 56mm breed, kijk ik daar nou overheen?

De uitdaging met schuren, zowel delta als excentrisch, is voor mij dat het zachtere vurenhout veel sneller gaat dan het hardhout. Daardoor blijft er een hoogteverschil.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vliegvlug schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Ik heb ook de haard en schoorsteen in mijn huis laten verwijderen en de enige eis die de gemeente stelde was “doe een asbestinventarisatie en als die negatief uitvalt mag je alles weghalen zonder vergunning”.

En dat terwijl de bestaande bewoners van dezelfde huizen in de straat heel stellig beweerden dat de schoorsteen er niet af zou mogen vanwege het aangezicht en de welstandscommissie.
De buren naast me die er één jaar eerder in kwamen hebben daarom een zware stalen constructie laten maken om de schoorsteen omhoog te houden om de haard en het kanaal in de woonkamer weg te kunnen halen. :X
Die baalden wel toen ze zagen dat wij gewoon de hele schoorsteen aan het slopen waren. ;)

Mijn schoorsteen zat trouwens aan de achterkant van het huis, kan me voorstellen dat het aan de voorkant mogelijk niet mag vanwege het aangezicht.
dat dus, bij mijn woning zit de schoorsteen net uit het midden aan de achterkant van het pand, na lang twijfelen over hout of pelletcv ipv de bestaande gas haard die ik direct heb laten afsluiten. was de beslissing snel genomen toen ik merkte dat het me gewoon 1000WP op de PV installatie scheelde (ik wekte minder op dan vriend met 11 panelen op het dak) nu wek ik de volledige berekende capaciteit op..

Alleen omdat het meer werk zou creeren (lees kosten) is tot van terras tot de zoldervloer blijven staan.
Buurman (andere type woning) heeft hem ook weg gehaald, bij hem zat hij in het midden van het pand denk niet dat hij een vergunning ervoor aangevraagd heeft. (niet gezien op de meldingen die er bij zou horen in lokaal nieuws)

btw ik zou hem wegslopen .. gaan ze moeilijk doen over het aanzicht op het dak kan je nog altijd een nep variant erop knutselen je weet wel platen met nepstenen erop ..

betreft wegslopen, bij mij is wel er een constructief dragend deel van het pand in verwerkt (in de woonkamer) daar staat momenteel de constructie van de openhaard nog .. ik ga dat verwerken in een kast of een faux-pas open(gel)haard ofzo.. dus zomaar slopen zou ik wel even goed je bouwtekening(en) nakijken

Tja vanalles

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Ik heb ook de haard en schoorsteen in mijn huis (bj ‘89) laten verwijderen en de enige eis die de gemeente stelde was “doe een asbestinventarisatie en als die negatief uitvalt mag je alles weghalen zonder vergunning”.

Ik denk inderdaad dat ik het zo ga aanpakken.
De schoorsteen wil ik ook weg. Voegt niets toe; alleen maar kans op lekkage; geeft minder ruimte voor zonnepanelen die we willen gaan plaatsen.
Snap niet helemaal waarom een welstandscommissie moeilijk zou doen over een schoorsteen midden op een dak uit een jaren 80 huis. Als het nu een prachtige stadsvilla zou zijn van rond 1900-1940 of een ander bijzonder bouwwerk. Maar ja, ik snap wel meer niet van sommige regels.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 18-01-2022 21:23 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Even specifiek over dit stukje: Moest je ook de negatieve uitslag van de asbest-inventarisatie laten zien aan de gemeente?

Zo niet, dan laat ik die inventarisatie doen en bij negatief ga ik gewoon slopen.
(wel na gedegen bouwtechnisch onderzoek natuurlijk)
Dikke kans dat er nooit iemand van de gemeente komt. En als ze wel komen, ga ik eerst met tranen in mijn ogen zeggen dat ik het echt niet wist. Als ze dan toch willen dat ie terugkeert, zien we het dan wel weer.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-12 21:10
twain4me schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:28:
[...]

een knelkoppeling is soms best scherp als je hem als puntstuk gaat gebruiken ik zou er even een vijl overheen halen want ik denk dat @MWDKing een flex slang bedoeld met een 1/2" binnendraad (en rubber) dat rubber kan dan worden gesneden door de knelkoppeling. en dat kan idd als de schroefdraad lang genoeg is en niet te scherp.

hier is het verschil goed zichtbaar tussen buitendraad (niet opletten dat het 3/8 is) met een mooi plat kantje en lange schroefdraad voor een rubber of een schroefbus en de knel kant zonder plat kantje. voor eigenlijk alleen de knelmoer.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie! Ook @Zwartoog bedankt! Het is een scherpe rand met niet veel draad. Dus een koppeling met binnendraad en rubber hier overheen gaat niet begrijp ik. Hoe zit dat met een koppeling met teflon?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCVA9s5ejs7tYlYzaciV0j4HCTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sirUhnaqT9FGfyE5J61wfdnW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chznpYlGD7OebxUqzUo4-nXv5fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNQcagCXXA656fdR5lqYRtOQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MWDKing op 18-01-2022 21:44 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:27:
[...]

Even specifiek over dit stukje: Moest je ook de negatieve uitslag van de asbest-inventarisatie laten zien aan de gemeente?

Zo niet, dan laat ik die inventarisatie doen en bij negatief ga ik gewoon slopen.
(wel na gedegen bouwtechnisch onderzoek natuurlijk)
Dikke kans dat er nooit iemand van de gemeente komt. En als ze wel komen, ga ik eerst met tranen in mijn ogen zeggen dat ik het echt niet wist. Als ze dan toch willen dat ie terugkeert, zien we het dan wel weer.
Dat heb ik inderdaad nog nagevraagd maar dat was niet nodig.
Het ging er om dat je die negatieve uitslag wel voorhanden moest hebben tijdens het slopen mocht er een inspecteur van de gemeente langskomen, anders had je wel een probleem en wordt de sloop stil gelegd tot je het alsnog hebt.
Er werd vervolgens nog bij verteld dat die inspecteurs eigenlijk alleen langskomen na een melding van een buurtbewoner en zelden uit zichzelf. ;)

Ik heb uiteraard wel de inventarisatie laten doen en gelijk ook van het hele huis want dat was maar iets van vijf tientjes duurder en we gingen nog meer verbouwen in huis dus dan is dat wel fijn om te weten.

Qua afvoer van puin is er hier ook zo’n vergunningsregel, bij meer dan zoveel kuub moet er een vergunning komen voor de sloopwerkzaamheden.
Daarom heeft de aannemer twee containers laten komen want dan was er geen vergunning nodig want in twee keer bleef het onder die grens :P
Eerst de ene container en nadat die vol was en weggehaald de tweede, natuurlijk niet tegelijkertijd geplaatst. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-01-2022 21:54 ]

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Het is een scherpe rand met niet veel draad. Dus een koppeling met binnendraad en rubber hier overheen gaat niet begrijp ik. Hoe zit dat met een koppeling met teflon?
[Afbeelding]
als je het haalt qua lengte kan je een vijl over de koppeling halen zodat de "scherpte" ervanaf is. ik denk dat zoon flexslang wel gaat passen hoor de andere optie is een schroefbus 1/2" binnendraad en zal ook passen en dan moet je eigenlijk het schroefdraad opruwen dat de teflon blijft zitteng ( ik zou een vijl pakken en een slang met rubber+wartel)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:20:
[...]
..
Snap niet helemaal waarom een welstandscommissie moeilijk zou doen over een schoorsteen midden op een dak uit een jaren 80 huis. Als het nu een prachtige stadsvilla zou zijn van rond 1900-1940 of een ander bijzonder bouwwerk. Maar ja, ik snap wel meer niet van sommige regels.
Ik snapte het ook niet maar de bewoners hier, waarvan sommigen hier al vanaf de bouw wonen waren er echt van overtuigd dat het niet mocht.
Misschien was dat ooit zo en zijn de regels inmiddels versoepeld, dat kan natuurlijk wel.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vliegvlug schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Dat heb ik inderdaad nog nagevraagd maar dat was niet nodig.
Het ging er om dat je die negatieve uitslag wel voorhanden moest hebben tijdens het slopen mocht er een inspecteur van de gemeente langskomen, anders had je wel een probleem en wordt de sloop stil gelegd tot je het alsnog hebt.
Er werd vervolgens nog bij verteld dat die inspecteurs eigenlijk alleen langskomen na een melding van een buurtbewoner en zelden uit zichzelf. ;)

Ik heb uiteraard wel de inventarisatie laten doen en gelijk ook van het hele huis want dat was maar iets van vijf tientjes duurder en we gingen nog meer verbouwen in huis dus dan is dat wel fijn om te weten.

Qua afvoer van puin is er hier ook zo’n vergunningsregel, bij meer dan zoveel kuub moet er een vergunning komen voor de sloopwerkzaamheden.
Daarom heeft de aannemer twee containers laten komen want dan was er geen vergunning nodig want in twee keer bleef het onder die grens :P
Dit is zo'n bericht waardoor ik vanavond niet ga lopen malen in mijn bed!
Dank!

Voor meer dan 10 M3 puin heb je inderdaad een vergunning nodig.
Ik vroeg me al af hoe ze dat controleren als je steeds bepaald afval al eerder afvoert.

Wat was je in totaal kwijt voor zo'n inventarisatie?

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Ik denk inderdaad dat ik het zo ga aanpakken.
De schoorsteen wil ik ook weg. Voegt niets toe; alleen maar kans op lekkage; geeft minder ruimte voor zonnepanelen die we willen gaan plaatsen.
soms zijn hele simpele gebouwen juist heel bijzonder. inmiddels zijn we bv alle "vliesgevels" uit jaren 70 woningen aan het slopen. er komt een dag dat het de laatste is en die dus heel erg bijzonder zal zijn. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Dank!
(y)
Ik weet trouwens niet in hoeverre de regels in alle gemeenten hetzelfde zijn dus navragen kan geen kwaad.
Als je zeker weet dat je geen vergunning nodig hebt slaap je nog beter. :D
Ik vroeg me al af hoe ze dat controleren als je steeds bepaald afval al eerder afvoert.
Daar komen ook weer de buurtbewoners om de hoek kijken, wanneer je iemand hebt die melding gaat doen zullen ze gaan controleren. Dus peil van tevoren de sfeer in de buurt, vaak weet men wel of er notoire melders in de buurt wonen.
Wat was je in totaal kwijt voor zo'n inventarisatie?
Was €333 kwijt voor het hele huis, dit was mid 2020. Hopelijk is dat niet heel veel duurder geworden zoals alles in de bouw. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 18-01-2022 22:06 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Rzaan Controleer ook nog even of je zo’n puincontainer zo gewoon op de weg mag plaatsen, in sommige gemeenten heb je al een vergunning nodig om ‘m te mogen plaatsen. Weet eigenlijk niet zeker of het daadwerkelijk een vergunning is maar je moet het dan in elk geval aanmelden en betalen voor het tijdelijke gebruik van gemeente grond. Precario rechten zijn dat dacht ik.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Recoil schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Denk dat dit misschien de minst invasieve optie is.

[...]

De hele zaak eraf halen en vervangen is te heftig. Hij is ingegoten in de dekvloer en vervolgens is er al getegeld.

[...]

[...]

Een 7,5 is ook goed, in ieder geval beter dan hoe het nu zit. Het is met een elektrische schaaf zeker niet zo goed te doen om aan de uiteinden eerst een baan haaks van de balk af te schaven?

Ik heb me scheel gezocht naar zo dun mogelijke deklatten en koplatten van 56mm breed, kijk ik daar nou overheen?

De uitdaging met schuren, zowel delta als excentrisch, is voor mij dat het zachtere vurenhout veel sneller gaat dan het hardhout. Daardoor blijft er een hoogteverschil.
powertools moet je gewoon vergeten, je zoekt naar iets met 1x of 2x 45 graden, U of C profiel (bv metalstud voor gipswanden) .. hoek of L profielen ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX-5qcJTArsuaaGbxVdN4cz8xhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3WYIwkjscMnFDQDMHv9M8zzp.png?f=user_large

dit plaatje moet tot je verbeelding spreken, alles heeft zijn up's en downs ---> het is te doen maar de moeite & energie die het kost is wel veel ..

ik zou zelf de energie er niet in steken of gelijk met de vloer maken met die multitool van je oid .. en dan een hardhouten balk op maat maken en die er tussen meppen .. (oude hout gebruiken tussen het hardhout en hamer ;)

Tja vanalles

• MWDKing
Heeft iemand verstand van legionella preventie icm vloerverwarming?

Mijn vloeropbouw wordt (van onder naar boven): zand, 16cm PIR, 14cm beton, 4 cm XPS, 8 cm zandcement met vloerverwarming. Mijn plan is om de koud drinkwaterleidingen op de PIR te leggen. Dat doe ik ook met de warme drinkwaterleidingen.

Of dit is toegestaan ivm legionella vorming is me niet helemaal helder. Ik heb gekeken in de ISSO Hotspot checklist.

Daarin staat deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt5yigSd_E7KatycWLdFJU0CR-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvaDg00pXN1fx9TLSGAfqF4p.png?f=fotoalbum_large
Geel gemarkeerd is min of meer mijn situatie, behalve dat de temperatuur onder de constructie waarschijnlijk lager is, omdat er geen plafond zit van een verwarmde ruimte, maar PIR en daaronder zand. De 'ja' in kolom 7 betekent dan dat mijn plan mag denk ik, toch?

Er is ook een plaatje. Daaronder staat dat het 'soms' is toegestaan, maar uit de tabel blijkt dat het meestal is toegestaan :? .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scfTWnTFtq-gZtldrazo3w1iApg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8rkW0UTwjgEB66g31rK38SM.png?f=fotoalbum_large

Definitie Amin (minimale horizontale afstand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN7LO5rnBllbUOQh1ReFN5f5XHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jELBknd1TGdVYdpZrOT9ZmEl.png?f=fotoalbum_large

Bottomline: kan ik veilig de koudwaterleiding op het PIR leggen (onder de wapening van het beton)?
Tot slot; drinkwaterleiding nooit isoleren toch? :)

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Dank!

ze kijken naar de tekeningen en maken dan een inschatting hoeveel puin daaruit kwam. wijk je extreem af was je sloop illegaal. meestal gaan ze pas iets doen als ze klachten krijgen.. dus als je goed bent met de buren heb je minder kans op ellende. :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@twain4me De grap is nu juist dat er geen tekeningen zijn omdat je onder het sloopvolume blijft en je daardoor geen vergunning nodig hebt. :+

• MWDKing
Lynx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:00:
Ondanks dat het een beetje knullig is, toch een hulp vraag.
Wij hebben een Velux dakraam (GGL5 oudje uit 86) en een paar jaar geleden toen we het huis kochten eea laten vervangen wegens lekkages. waaronder in onze herinnering ook het glas van dit raam. Echter nu we bezig zijn om alles op HR++ te zetten lopen we tegen wat onduidelijkheid aan. Namelijk, was het dit raam wat idd vervangen was? Is dit wel HR++? Kan er uberhaupt wel HR++ in?

Is hier iemand met een Velux achtergrond die daar zicht op heeft? Het glas heeft geen tekst op de alu strip, en de alu strip is errrrrggg dun. Ik zou op termijn er zelf een FK06 in zetten maar nu nog ff niet aangezien ik eerst nog wat plafonds te isoleren heb.

We hebben zelf in die tijd een moeilijke periode gehad en onze schilder/glaszetter bleek achteraf niet helemaal wie we dachten dat hij was dus vandaar nu de onduidelijkheid. De brug is verbrand dus ik heb geen specificaties, en kan deze ook niet opvragen.

Foto's ter verduidelijking:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
HR++ glas heeft per definitie een spouw van 13mm of meer. Dus het is geen HR++ zo te zien. Het kan wel HR(+) glas zijn. Dat kan je testen zoals een andere tweaker al melde. Ik betwijfel het obv de foto.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MWDKing schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:58:
Heeft iemand verstand van legionella preventie icm vloerverwarming?

Mijn vloeropbouw wordt (van onder naar boven): zand, 16cm PIR, 14cm beton, 4 cm XPS, 8 cm zandcement met vloerverwarming. Mijn plan is om de koud drinkwaterleidingen op de PIR te leggen. Dat doe ik ook met de warme drinkwaterleidingen.

Of dit is toegestaan ivm legionella vorming is me niet helemaal helder. Ik heb gekeken in de ISSO Hotspot checklist.

Daarin staat deze tabel:
[Afbeelding]
Geel gemarkeerd is min of meer mijn situatie, behalve dat de temperatuur onder de constructie waarschijnlijk lager is, omdat er geen plafond zit van een verwarmde ruimte, maar PIR en daaronder zand. De 'ja' in kolom 7 betekent dan dat mijn plan mag denk ik, toch?

Er is ook een plaatje. Daaronder staat dat het 'soms' is toegestaan, maar uit de tabel blijkt dat het meestal is toegestaan :? .
[Afbeelding]

Definitie Amin (minimale horizontale afstand)
[Afbeelding]

Bottomline: kan ik veilig de koudwaterleiding op het PIR leggen (onder de wapening van het beton)?
Tot slot; drinkwaterleiding nooit isoleren toch? :)
even nieuwsgierig.. waarom wil je "perse" bij de vloerverwarming neerleggen .. waarom niet gewoon onder het pir oid ?

ik ben geen expert maar beetje wat ik hier op GOT heb geleerd van anderen is:

Legionella is een dingetje als het water tussen bv 20 en 40 graden raakt en lange(re) tijd stilstaat zover ik weet .. het doorspoelen van leidingen (verteld men) voor zeg 30 min tot 30 uur oid .. zou niet altijd helpen. daarvoor moet je het water boven de 60 graden verhitten ..

isolatie "remt" en als jij de vloer voor een dag op 18 -20 graden zal het (koude) water die temperatuur aannemen of visa versa de warmte wegsnoepen .. lijkt me in beide gevallen niet handig.. hoe meer isolatie tussen A en B hoe langer het duurt voordat het effect "merkbaar" word ..

trouwens
Als je plantjes/dieren in huis hebt die water krijgen als je op vakantie bent en gezien je dagelijks wel koffie/thee drinkt de vaat doet zal dit denk ik wel meevallen ... en als je op vakantie gaat zet je de verwarming meestal uit oid .. toch ? of op een lage stand. denk alleen dat je rendement als je de waterleiding dicht bij je verwarming zou leggen .. wel daalt in energie zuinigheid.

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:12:
@twain4me De grap is nu juist dat er geen tekeningen zijn omdat je onder het sloopvolume blijft en je daardoor geen vergunning nodig hebt. :+
Ik zeg niet dat je die tekening moet maken, daar hebben ze een archief voor.. ;) en soms (met name rotterdam) heeft dan idd nogsteeds geen tekening als het pand oud genoeg is. Maar van alle straten hebben ze een soort highress streetview en sataliet beelden en dan daarnaast nog de hoogtekaart, daar kan je meer vanaf halen dan je denkt mocht het nodig zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 19-01-2022 01:53 ]

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:35
Tweakers,

Ik wil de schouw in mijn slaapkamer eruit slopen om extra ruimte te winnen. Dus ik heb bij de gemeente de constructietekeningen gevraagd om te bepalen of de schouw dragend is. Ik kan dit echter slecht zien op de tekeningen (heb er zelf ook geen verstand van).

Zijn er hier mensen die het wel kunnen zien?

Achtergrond informatie: woning is in 2008 helemaal casco vernieuwd en er zijn toen 3 woonlagen gemaakt (appartementen) waarvan ik in het onderste appartement woon. Voor zover ik op de tekeningen kan zien, loopt de schouw niet meer door naar de bovenste verdiepingen.

De schouw is het kleine rechthoekje rechtsboven in de slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XmaXaFUIo8QshcUyujM9OvnB5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7VrMRG1WielnU60FwHDxzBT.png?f=fotoalbum_large

Dit is voor de duidelijkheid de verdieping boven mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MVbVgf4GvkPaHTerTHy-IA-sNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yWjdmbRxdc84SEK6Hr3yAF3H.png?f=fotoalbum_large

• Amd RuLuzzz
Morfang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:03:
Tweakers,

Ik wil de schouw in mijn slaapkamer eruit slopen om extra ruimte te winnen. Dus ik heb bij de gemeente de constructietekeningen gevraagd om te bepalen of de schouw dragend is. Ik kan dit echter slecht zien op de tekeningen (heb er zelf ook geen verstand van).

Zijn er hier mensen die het wel kunnen zien?

Achtergrond informatie: woning is in 2008 helemaal casco vernieuwd en er zijn toen 3 woonlagen gemaakt (appartementen) waarvan ik in het onderste appartement woon. Voor zover ik op de tekeningen kan zien, loopt de schouw niet meer door naar de bovenste verdiepingen.

De schouw is het kleine rechthoekje rechtsboven in de slaapkamer:

[Afbeelding]

Dit is voor de duidelijkheid de verdieping boven mij:

[Afbeelding]
Aan de dikte van de getekende muren lijken de buitenste muren draagmuren en zijn de tussenwanden niet dragend. Als je plafond bestaat uit beton kanaal platen zijn die overdwars liggen (zie je veel in woningbouw) dan kan je het muurtje rustig weg halen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Vliegvlug
Ik heb zojuist even een check gedaan op https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home

Als ik daar mijn adres invul en alle andere gegevens (met name "Slopen en/of asbest verwijderen") dan zie ik dat ik de schoorsteen mag slopen, mits dit geen bouwkundige gevolgen heeft.
Ik moet inderdaad een asbest-inspectie laten doen. Geen asbest: slopen maar. Wel asbest: Asbest deskundig laten verwijderen (en meldingsplicht)

• Morfang
Amd RuLuzzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Als je plafond bestaat uit beton kanaal platen zijn die overdwars liggen (zie je veel in woningbouw) dan kan je het muurtje rustig weg halen.
Hoe kan ik hier achter komen?

• Amd RuLuzzz
Morfang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Hoe kan ik hier achter komen?
Als je een plafond heb zoals deze afbeelding, dan ik het plafond zelf dragend over jou afstand. In jou geval zal hij afgewerkt zijn met gespoten spack denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZRdEGm56NlhW-ENXoZj4Vfu7rM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0VREqfJ3ary6FA1Er7Va8MX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 19-01-2022 11:06 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35

_Arthur

blub

Maar klopt dit?
Bouwperiode 1980 is mogelijk net op het randje of er wel/geen asbest in het kanaal gebruikt is.

Ik heb vorig jaar mijn schoorsteen laten slopen, huis in 1981 gebouwd, zeker geen asbest aanwezig in het hele huis (ik heb het huis gekocht van de eerste eigenaar die het zelf heeft gebouwd). Schoorsteen was vrijstaand en geen onderdeel van de dakconstructie. Schoorsteen aan voorzijde van het huis. Het omgevingsloket gaf aan dat ik geen (sloop)vergunning nodig had.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is of de schoorsteen onderdeel uitmaakt van de dakconstructie. Staat deze ergens vrij midden in het dak, zal dat vermoedelijk niet zo zijn, staat de schoorsteen in de nok, dan zal dat wel zo zijn (de nok-gording is dan in de schoorsteen constructie opgelegd).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Bouwperiode 1980 is mogelijk net op het randje of er wel/geen asbest in het kanaal gebruikt is.

Ik heb vorig jaar mijn schoorsteen laten slopen, huis in 1981 gebouwd, zeker geen asbest aanwezig in het hele huis (ik heb het huis gekocht van de eerste eigenaar die het zelf heeft gebouwd). Schoorsteen was vrijstaand en geen onderdeel van de dakconstructie. Schoorsteen aan voorzijde van het huis. Het omgevingsloket gaf aan dat ik geen (sloop)vergunning nodig had.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is of de schoorsteen onderdeel uitmaakt van de dakconstructie. Staat deze ergens vrij midden in het dak, zal dat vermoedelijk niet zo zijn, staat de schoorsteen in de nok, dan zal dat wel zo zijn (de nok-gording is dan in de schoorsteen constructie opgelegd).
Dit laatste moet ik nog uit laten zoeken. Het lijkt ('lijkt') dat de schoorsteen dwars door het huis is gebouwd naast een steunmuur.
De schoorsteen gaat wel precies door de nok.
Al ligt het grootste deel van de schoorsteen aan de achterzijde van de nok.

Voorzijde huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OvdJNSRBSW-eYhYEnm6DH7rl3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1q4JSzMH7eZXQOrEXzGeijve.jpg?f=user_large

Achterzijde huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xjs-Qby_vDqV4Jz8FUIRGQwuf9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aVvxYChiyDbazIH3PBcyhCFy.jpg?f=user_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
Nog afgezien van de schaduwwerking van zo'n schoorsteen: Moet je eens nagaan wat een ontzettende koudebrug zo'n ding vormt. Zo'n enorme schoorsteen is gewoon de hele dag druk met warmte te geleiden vanuit je woning naar buiten. De mussen zullen er wel blij mee zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nooit bij stilgestaan.

We hebben wel bij onze slaapkamer een klein balkonnetje (waar we waarschijnlijk nooit op zullen gaan zitten)
Daarvan liet de bouwkundige me bij de keuring al zien wat voor koudebrug dat was.
Hij keurde in december, het huis was licht verwarmd (± 17 graden of zo) en met zijn warmtecamera kon je duidelijk zien dat er in de woning een hele koude lijn te zien was, waar de vloer van het balkon aan het huis vastzat.
Dus die sloop ik er ook af.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35

_Arthur

blub

Rzaan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:58:
De schoorsteen gaat wel precies door de nok.
Zo lijkt het wel. Nokbalk zal vermoedelijk aan weerszijden van de schoorsteen zijn opgelegd. Dan heb je, vermoedelijk, wel een vergunning + constructie berekening nodig.

Dat wordt een deel van je zolderbetimmering (if any) slopen en kijken hoe het er uit ziet. Eventueel ook de originele bouwtekeningen bekijken (heb je die niet, kan je ze doorgaans opvragen bij de gemeente waarin het huis staat).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hopelijk is dat niet een te moeilijke procedure.

De hele zolderverdieping moet sowieso nog goed geisoleerd worden en we zitten ook te denk aan een dakkapel van 10 meter breed (het huis is 11 meter breed)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:49

Tjark

DON'T PANIC

Eens zelf wat vragen: 1 van de aansluitingen van m'n CV (afvoer) zat blijkbaar al lang niet goed en lekte (de linker als 't niet duidelijk is). Ik heb deze wat proberen aan te draaien, maar dat heeft 't eerder slechter gedaan dan goed. Ik heb 't idee dat hij meer lekt tussen de moer en de kunststof leiding in, dan de aansluiting van de moer op 't verdeelstuk.(hoewel de oxidatie ook aan de bovenkant van de moer zit)
Zaterdag wil ik 'm helemaal loshalen (cv circuit leeg), maar ik ben benieuwd hoe deze koppeling werkt: hoe zit die kunststofleiding aan de moer vast? Wat kan ik aantreffen, weet iemand dat? Een soort van knelkoppeling als https://www.toolstation.n...ssing-knelring-set/p31376 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsMYxpwzuSJ2apOyDNPA3NCpI6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YG8MwawZIkRxMRfdCGV0AgK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Tjark op 19-01-2022 13:06 ]

*insert signature here

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Bij onze schoorsteen uit ‘89 was er ook geen asbest aangetroffen maar de asbestdeskundige zei wel dat hoewel er bijna geen asbest kanalen meer zijn in die latere bouwperiode er nog wel hittebestendig snoer gebruikt kon zijn voor afdichtingen waar wel asbest in gebruikt zou kunnen zijn.
Dus altijd verstandig om toch te laten controleren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tjark schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:02:
Eens zelf wat vragen: 1 van de aansluitingen van m'n CV (afvoer) zat blijkbaar al lang niet goed en lekte (de linker als 't niet duidelijk is). Ik heb deze wat proberen aan te draaien, maar dat heeft 't eerder slechter gedaan dan goed. Ik heb 't idee dat hij meer lekt tussen de moer en de kunststof leiding in, dan de aansluiting van de moer op 't verdeelstuk.(hoewel de oxidatie ook aan de bovenkant van de moer zit)
Zaterdag wil ik 'm helemaal loshalen (cv circuit leeg), maar ik ben benieuwd hoe deze koppeling werkt: hoe zit die kunststofleiding aan de moer vast? Wat kan ik aantreffen, weet iemand dat? Een soort van knelkoppeling als https://www.toolstation.n...ssing-knelring-set/p31376 ?

[Afbeelding]
Je kan inderdaad zoiets aantreffen, ik denk dat de rubber ring is vergaan. Ik zou je alleen aanraden om het vroeg in de ochtend los te halen, de winkels gaan om 1700 dicht en deze spullen kan je eigenlijk beter bij Warmteservice halen omdat je dan gelijk het goede onderdeel krijgt.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Lijkt erop dat die van boven lekt, wellicht is het voldoende om deze los te draaien, hennep eruit te halen, nieuwe hennep of loctite 55 of iets dergelijks opnieuw om de schroefdraad te doen en dan aan te draaien?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:49

Tjark

DON'T PANIC

In de ochtend zaterdag leek me ook al handig, en met de oude naar warmteservice gaan die vlakbij zit, is idd handig :)

*insert signature here

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Volgende week wordt de buismotor van mijn zonwering vervangen. Daar had ik al eerder in dit draadje een vraag over gesteld (hoe klim ik zelf het schuine dak op) maar dat zie ik niet zo zitten dus dat laat ik doen.

Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om de bedrading weg te werken. Die loopt nu over de wand van de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80ZNJrL5KioC2QFBc4jHGeEvLjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMyBVUPiQaPxS0m04gMxFh5d.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar opties die ik zelf had bedacht:
- Rigoureus en meeste werk: hele plaat eraf halen en draad eerst achterlangs leggen
- Misschien minder werk: met de multitool een klein randje maken (Over de breedte van de linkerplaat, 1 cm hoog) aan de bovenkant. Draad erachterlangs leggen en afwerken met een (nieuwe) sierlijst. Indien nodig plaat bovenaan opnieuw vastzetten met schroeven. Nog wel bedenken hoe ik dan verticaal naar beneden ga, richting de opbouwdoos.

Nog meer goede ideeen?

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 09:15
badkuip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:18:

- Misschien minder werk: met de multitool een klein randje maken (Over de breedte van de linkerplaat, 1 cm hoog) aan de bovenkant. Draad erachterlangs leggen en afwerken met een (nieuwe) sierlijst. Indien nodig plaat bovenaan opnieuw vastzetten met schroeven. Nog wel bedenken hoe ik dan verticaal naar beneden ga, richting de opbouwdoos.

Nog meer goede ideeen?
Als je toch overweegt een sierlijst te plaatsen, eentje die hol is nemen, kan je daar de kabel in verwerken zonder de muur te slopen.

• badkuip
@Vloris Goede tip! Gaat een beetje afhangen van de dikte van de kabel denk ik. Als de kabel dik is dan moet de holle ruimte ook groter zijn waardoor de lijst an sich ook weer dikker wordt. Wordt het niet per se mooier van.
Ik denk dat ik het bekijk als de nieuwe motor plus kabel eenmaal geplaatst is.
Maar je tip is zeker een goede, had er zelf nog niet eens over nagedacht.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:59
badkuip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:18:

Volgende week wordt de buismotor van mijn zonwering vervangen. Daar had ik al eerder in dit draadje een vraag over gesteld (hoe klim ik zelf het schuine dak op) maar dat zie ik niet zo zitten dus dat laat ik doen.

Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om de bedrading weg te werken. Die loopt nu over de wand van de dakkapel:
[Afbeelding]

Een paar opties die ik zelf had bedacht:
- Rigoureus en meeste werk: hele plaat eraf halen en draad eerst achterlangs leggen

Nog meer goede ideeen?
Is die grote opbouwdoos daar wel noodzakelijk?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MadDog11
  • Laatst online: 18:11
K25 gootje ?

https://www.elektramat.nl...r-k25-koker-deks-cr-l2mt/

[ Voor 15% gewijzigd door MadDog11 op 19-01-2022 16:57 ]

• badkuip
Martinusz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Is die grote opbouwdoos daar wel noodzakelijk?
Jazeker, ik moet de rolluik straks kunnen bedienen. Er komt een jaloezieschakelaar op.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:59
badkuip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Jazeker, ik moet de rolluik straks kunnen bedienen. Er komt een jaloezieschakelaar op.
Er zijn ook draadloze schakelaars ;) dan moet je uiteraard de rolluik wel van stroom voorzien, maar heb je niet zo'n grote opbouwdoos nodig (voor de schakelaar) :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• badkuip
@Martinusz dat klopt en daar had ik over nagedacht, maar dat wordt een redelijke klus omdat op de plek waar de doos nu hangt ook de stroomaansluiting zit. Dat is is de enige plek op die wand met stroom.

sowieso zat er eerder in deze doos ook een Shelly zodat ik de rolluik met Home Assistant kon aansturen. Die Shelly komt er ook weer terug dus linksom of rechtsom moet er ergens een plek komen voor die Shelly.

• Wolly
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Lijkt erop dat die van boven lekt, wellicht is het voldoende om deze los te draaien, hennep eruit te halen, nieuwe hennep of loctite 55 of iets dergelijks opnieuw om de schroefdraad te doen en dan aan te draaien?
Hier zit (denk ik)normaliter geen hennep of loctite.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:50
henkie196 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Dit soort knelkoppelingen hebben doorgaans geen hennep of Loctite. Kans is groot dat er een steunbus in de leiding zit en een messing ring om de leiding die wordt gekneld bij het vastdraaien van de wartel. Kan best zijn dat de kunststof leiding net te kort is en daardoor niet helemaal lekker in de knelkoppeling zit. Dus inderdaad losdraaien, schoonmaken en kijken hoe je dit op kunt lossen. Maar de oplossing gaat geen loctite of hennep zijn, dat weet ik vrij zeker.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-11 18:10
Hi all, vraag waarbij jullie mij wellicht kunnen helpen. Ik wil weten of het mogelijk is mijn schuifpui om te draaien. Deze gaat nu van links naar rechts open maar als gevolg van een aanpassing interieur willen we van rechts naar links. Het huis is uit 2008 en merk schuifpui weet ik niet. Ik heb een klein vermoeden dat het mogelijk is want ten tijde van de bouw werd de schuifpui initieel verkeerd gemonteerd, dus precies zo zoals we nu juist wensen. Ik heb aannemer daarop gewezen toen en in mijn herinnering hadden ze dat toen vrij snel opgelost.

Weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duVOgykMg5q5Eh7XHjiY9cYYOlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OhrgxCzMQgjl1wxlscU5DpDj.jpg?f=user_large

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[Afbeelding]
Als je de linker vergelijkt met de andere twee heeft die nooit goed aangedraaid gezeten.
Of zit er scheef opgedraaid.
Zo te zien is het pex slang 14, deze willen nog wel eens flink krimpen.
Als je de boel hebt afgetapt en de aansluiting los draait en de slang schiet naar beneden ga dan niet proberen om die er weer op te krijgen maar haal dan een verloopkoppeling en zet er een stukje koperen buis tussen naar de verdeler.

Please state the nature of the technical emergency

• Morfang
Ik wil onderstaande schouw zelf gaan slopen. Ik heb d.m.v. bouwtekeningen (eerder in dit topic) laten vaststellen dat het geen dragende schouw is.

Hoe ga ik met het slopen te werk? Breekhamer huren en dan bovenin beginnen met breken en dan eruit beuken met een sloophamer?

Gedeelte van de muur dat erna open komt te liggen, kan ik dat gewoon laten stucen of komt daar nog meer bij kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy4umO98afxh2aYC7h3URTdJ_EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0R4sZbgOUuBJbPvQcXxbSmL.jpg?f=fotoalbum_large

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Morfang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:04:

Gedeelte van de muur dat erna open komt te liggen, kan ik dat gewoon laten stucen of komt daar nog meer bij kijken?

[Afbeelding]
Je zal de roet moeten insluiten. Epoxy of dat spul wat je aan cement kan toevoegen om het waterdicht te maken. Anders slaat het roet gewoon door in je nieuwe stuclaag.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 17-12 12:55

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Arjan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Je zal de roet moeten insluiten. Epoxy of dat spul wat je aan cement kan toevoegen om het waterdicht te maken. Anders slaat het roet gewoon door in je nieuwe stuclaag.
Ik heb toen ik mijn schouw eruit heb gehaald de roet gespoten met SPS ISO Spray, is niks doorheen gekomen

https://www.bouwmaat.nl/s...500-ml/product/0000577767

[specs]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Je kan lezen wat er op de wartel staat.. er staat iig 14 mm x nog wat

Dan kan je ze vervangen met zo iets. Maar goed idd gewoon ff meenemen naar de warmteservice en die hebben zo een oplossing voor je.

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

[ Voor 3% gewijzigd door Aapie op 19-01-2022 21:02 ]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-12 09:37
sixgirls schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:41:
Hi all, vraag waarbij jullie mij wellicht kunnen helpen. Ik wil weten of het mogelijk is mijn schuifpui om te draaien. Deze gaat nu van links naar rechts open maar als gevolg van een aanpassing interieur willen we van rechts naar links. Het huis is uit 2008 en merk schuifpui weet ik niet. Ik heb een klein vermoeden dat het mogelijk is want ten tijde van de bouw werd de schuifpui initieel verkeerd gemonteerd, dus precies zo zoals we nu juist wensen. Ik heb aannemer daarop gewezen toen en in mijn herinnering hadden ze dat toen vrij snel opgelost.

Weet iemand dit?

[Afbeelding]
Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat dit niet kan. Aan de buitenzijde is het profiel schuin voor de afwatering, en er loopt een afwateringskanaaltje naar de buitenkant.

• Wolly
  • Niet online
jichem schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat dit niet kan. Aan de buitenzijde is het profiel schuin voor de afwatering, en er loopt een afwateringskanaaltje naar de buitenkant.
Ik denk dat gevraagd wordt of de "deuren" gewisseld kunnen worden, echter zit je dan sowieso met het slot wat natuurlijk op een andere plek moet komen in deur en pui.

Misschien dat je de schuifdeur op zijn kop kan zetten O-)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-12 09:37
Hehe, sorry. Ga er onterecht vanuit dat iedereen met kozijn het zelfde bedoelt. Maar inderdaad deuren omwisselen lukt ook niet. (ik denk dat de aannemer destijds gewoon een schuifdeur van een andere woning gebruikt heeft en daar de "verkeerde" weer heeft geplaatst. Als die mensen het vervolgens accepteren is weer een kostenpost voorkomen)

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:27
sixgirls schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:41:

Weet iemand dit?

[Afbeelding]
Je zou een vraag op de buurt-app kunnen zetten of iemand wil ruilen.
:)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Wolly
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Je zou een vraag op de buurt-app kunnen zetten of iemand wil ruilen.
:)
Van interieur, huis of schuifpui ?

O-)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:32

Septillion

@Morfang Zelf maandje geleden ook gedaan. Gewoon met een vuistje, grote beitel en een sloophamer. Breekhamer huren is misschien wel wat sneller maar als de vloer je lief is zal je toch wat uit moeten kijken. Bij mij kwam er 3 kuub schoon puin vanaf (+ nog wat rest troep) dus was blij dat we een container hadden laten komen. De puinemmers waren ook onmisbaar.

Of je roet houdt hangt wel af van de constructie. Wij hadden wel een beetje en dat hebben we er ook gewoon af gebikt voor het stuken.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
Vraagje aan de experts in dit topic. We willen een muurtje maken in onze nieuwe slaapkamer om een TV aan op te hangen en aan de andere kant wat kasten. Liefst maken we dit muurtje niet tot aan het plafond maar bijvoorbeeld 220cm.
  • Krijg zo zoiets stevig genoeg om te blijven staan, of moet je echt tot het plafond bouwen om er een stevig wandje van te maken?
  • Als het wandje tot het plafond zou komen zou ik metal stud kunnen gebruiken, maar dat lijkt me geen optie?
  • Zou een houten frame wel kunnen?
  • De balk of het profiel op de vloer zal worden gelijmd/gekit, aangezien we niet kunnen boren ivm de vloerverwarming
Het gaat om het witte wandje in het midden van de kamer (l-vorm). Het witte blok is een kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsjV3sWiUlyzvAjpJL21ccPMDLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooJPZQkNiBeVahqanOY7OjX7.png?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04

dragonhaertt

@_'.'

SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:48:
Vraagje aan de experts in dit topic. We willen een muurtje maken in onze nieuwe slaapkamer om een TV aan op te hangen en aan de andere kant wat kasten. Liefst maken we dit muurtje niet tot aan het plafond maar bijvoorbeeld 220cm.
  • Krijg zo zoiets stevig genoeg om te blijven staan, of moet je echt tot het plafond bouwen om er een stevig wandje van te maken?
  • Als het wandje tot het plafond zou komen zou ik metal stud kunnen gebruiken, maar dat lijkt me geen optie?
  • De balk of het profiel op de vloer zal worden gelijmd/gekit, aangezien we niet kunnen boren ivm de vloerverwarming
Het gaat om het witte wandje in het midden van de kamer (l-vorm). Het witte blok is een kast.
[Afbeelding]
Ik ben geen expert.
Houtskelet lijkt me het meest logisch om te gebruiken hier. Als je de (houten) vloer er uit haalt zou ik meteen kijken of je het opperflakte op de vloer kan vergroten.
Je kan bijvoorbeeld het houten frame vastschroeven aan wat bredere dunne planken, die net zo dik zijn als je ondervloer, om zo een groter (lijm)oppervlakte te creëren.

Met een L in de muur, een vergroot steunoppervlak en stevige verankering in de muur lijkt me dit best haalbaar. (je zou zelfs de kast die je hebt getekend kunnen gebruiken als extra versteviging)
Je kan dan met balken netjes een frame bouwen, indien gewenst zelfs opvullen, en daarna afwerken met plaatmateriaal.

Als je er dingen aan wil gaan ophangen zou ik een goede hoeveelheid multiplex gebruiken voor de wand. Daarna kan je afwerken met gipsplaten of stucplaten. Je kan ook overwegen om multiplex of kurkplaten te gebruiken voor de uiteindelijke afwerking.

Als je toch een mooi frame bouwt, voeg dan meteen de optie tot een extra stopcontact toe (holle wand doos)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• loeberce
  • Laatst online: 16:29
[Afbeelding]
Wat voor kast is het? Ik heb een muurtje gemaakt tegen een Pax kast van Ikea, oftewel de achterwand verzwaard zodat we er wat aan kunnen ophangen (en je niet tegen het lelijke hardboard aankijkt). Weliswaar geen televisie, maar dat zou zo maar kunnen.

• Himalaya
loeberce schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Wat voor kast is het? Ik heb een muurtje gemaakt tegen een Pax kast van Ikea, oftewel de achterwand verzwaard zodat we er wat aan kunnen ophangen (en je niet tegen het lelijke hardboard aankijkt). Weliswaar geen televisie, maar dat zou zo maar kunnen.
Ik heb precies dat ook gedaan, de basis is een rijtje (3) PAX met daar tegenaan een wandje en daar hangt onze TV aan. Gaat geen kant op.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Zwartoog @_eLMo_ @wauskoek @vso @Die Bruine nog bedankt voor het meedenken afgelopen maandag bij mijn brievenbuscasus.

Op basis van jullie reacties ben ik nog eens goed gaan nadenken over de beste oplossing. In mijn post had ik het over het plaatsen van borstels, want dat is het eerste waaraan ik denk als het gaat om tocht weren bij een brievenbus. Ook omdat dat het materiaal is wat je bij de gemiddelde bouwmarkt ziet liggen.

Mede door de post van @wauskoek en @Die Bruine ook eens goed naar andere vormen van tochtwering gaan kijken en ik ben uiteindelijk gegaan voor een soortgelijke oplossing als @Die Bruine, een dubbelzijdige brievenbus met schacht.

Zojuist is mijn AMI Briefplaat EP 975 met 'Climate Comfort' bezorgd. Deze ziet er mooi uit, heeft een goede veer en ook isolerend schuim aan de binnenzijde van de buitenklep. Verder voldoet hij aan de minimale eisen qua maatvoering die gelden in Nederland.

Hij lijkt heel erg op de Homebox waar men in dit topic razend enthousiast over is. Alleen dan voor €75 i.p.v. €150.

Deze oplossing lijkt me véél beter werken dan zo'n stomme borstel. En eventuele kieren door mijn ongelijke deur zijn alleen esthetisch van aard, want door de schacht ontsnapt er geen tocht aan de zijkanten. Dat maakt het ook minder noodzakelijk om alle kieren 100% luchtdicht te maken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:16:
@Zwartoog @_eLMo_ @wauskoek @vso @Die Bruine nog bedankt voor het meedenken afgelopen maandag bij mijn brievenbuscasus.

Alleen dan voor €65 i.p.v. €150.
AMI verkoopt zo te zien niet zelf. Waar heb je hem gekocht voor 65 EUR? Ik zie steeds wat hogere prijzen dan je 65 EUR bij willekeurig Googlen.

• SquareOne
dragonhaertt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Ik ben geen expert.
Houtskelet lijkt me het meest logisch om te gebruiken hier. Als je de (houten) vloer er uit haalt zou ik meteen kijken of je het opperflakte op de vloer kan vergroten.
Je kan bijvoorbeeld het houten frame vastschroeven aan wat bredere dunne planken, die net zo dik zijn als je ondervloer, om zo een groter (lijm)oppervlakte te creëren.

Met een L in de muur, een vergroot steunoppervlak en stevige verankering in de muur lijkt me dit best haalbaar. (je zou zelfs de kast die je hebt getekend kunnen gebruiken als extra versteviging)
Je kan dan met balken netjes een frame bouwen, indien gewenst zelfs opvullen, en daarna afwerken met plaatmateriaal.

Als je er dingen aan wil gaan ophangen zou ik een goede hoeveelheid multiplex gebruiken voor de wand. Daarna kan je afwerken met gipsplaten of stucplaten. Je kan ook overwegen om multiplex of kurkplaten te gebruiken voor de uiteindelijke afwerking.

Als je toch een mooi frame bouwt, voeg dan meteen de optie tot een extra stopcontact toe (holle wand doos)
loeberce schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Oke dat geeft goede hoop.

Wellicht iets verkeerd omschreven want we hebben geen houten vloer :).
Het is een nieuwbouwwoning met een cementdekvloer. Daar wil ik het skelet op kitten/lijmen omdat in de vloer bevestigen een beetje tricky is met de vloerverwarming leidingen.

Ik kan het skelet wel in de muur bevestigen aan de kant van de ramen. De L vorm zou wat extra steun moeten geven. De kastjes die we tegen het wandje aan willen plaatsen zijn eigenlijk lage kastjes. Maar als het voor de stevigheid noodzakelijk is om een hoge kast er tegen aan te zetten is dat het overwegen waard.

En inderdaad zullen we mooi gebruik maken om extra stopcontacten etc te verwerken in de wanden!

[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 20-01-2022 13:52 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bkor schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:46:
[...]

AMI verkoopt zo te zien niet zelf. Waar heb je hem gekocht voor 65 EUR? Ik zie steeds wat hogere prijzen dan je 65 EUR bij willekeurig Googlen.
Excuus, verkeerde prijs opgegeven. Ik heb die van mij voor €75 gekocht bij mijnijzerwaren.nl. Er zitten wel wat gekke variaties in prijs tussen de verschillende modellen.

Zo is de EP965 voor deuren van 53 tot 57mm €70,63 en de EP965 voor deuren van 58 tot 62mm €76,75.

Terwijl de EP975 bij hen in elke maat €74,81 is.

Het enige verschil tussen de EP965 en EP975 is dat de EP965 een rechthoekige buitenplaat heeft en de EP975 juist ronde hoeken heeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04

dragonhaertt

@_'.'

SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:52:
[...]

[...]

Oke dat geeft goede hoop.

Wellicht iets verkeerd omschreven want we hebben geen houten vloer :).
Het is een nieuwbouwwoning met een cementdekvloer. Daar wil ik het skelet op kitten/lijmen omdat in de vloer bevestigen een beetje tricky is met de vloerverwarming leidingen.

Ik kan het skelet wel in de muur bevestigen aan de kant van de ramen. De L vorm zou wat extra steun moeten geven. De kastjes die we tegen het wandje aan willen plaatsen zijn eigenlijk lage kastjes. Maar als het voor de stevigheid noodzakelijk is om een hoge kast er tegen aan te zetten is dat het overwegen waard.

En inderdaad zullen we mooi gebruik maken om extra stopcontacten etc te verwerken in de wanden!
Met houten vloer bedoelde ik eigenlijk de topvloer. Laminaat of hardhouten vloer die in de render getekend is.
Ik begrijp dat er nog helemaal geen vloer ligt (op het cement na?)

Je zou dan onder je laminaatvloer, óp je cementvloer, een bredere basis kunnen maken voor de muur, zolang deze basis niet dikker is dan je ondervloer.

Als je de kast wil gebruiken als extra steunpunt is dit waarschijnlijk helemaal niet nodig.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XZi_aKQcJ8ieKy_yMGgCHExUs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utqbRp5DS0QoS8FEuzNzq6yJ.png?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik wil een voorzetwand maken van vuren hout met 10cm steenwol erin. Ik kom geschaafd vuren tegen met een netto breedtemaat van 94mm. Kan dit kwaad?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:37
[Afbeelding]
Ik zou een houten skelet gebruiken, je tv dan uiteraard ook monteren in het skelet niet alleen in de gipswand. Wellicht kun je op de verre hoek een stalen staaf verbinden met het plafond voor wat extra stijfheid, even afhankelijk van de stijl van je slaapkamer kun je dat best natuurlijk maken denk ik.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:50
Gizz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:16:

Op basis van jullie reacties ben ik nog eens goed gaan nadenken over de beste oplossing. In mijn post had ik het over het plaatsen van borstels, want dat is het eerste waaraan ik denk als het gaat om tocht weren bij een brievenbus. Ook omdat dat het materiaal is wat je bij de gemiddelde bouwmarkt ziet liggen.

Mede door de post van @wauskoek en @Die Bruine ook eens goed naar andere vormen van tochtwering gaan kijken en ik ben uiteindelijk gegaan voor een soortgelijke oplossing als @Die Bruine, een dubbelzijdige brievenbus met schacht.

Zojuist is mijn AMI Briefplaat EP 975 met 'Climate Comfort' bezorgd. Deze ziet er mooi uit, heeft een goede veer en ook isolerend schuim aan de binnenzijde van de buitenklep. Verder voldoet hij aan de minimale eisen qua maatvoering die gelden in Nederland.

Hij lijkt heel erg op de Homebox waar men in dit topic razend enthousiast over is. Alleen dan voor €75 i.p.v. €150.

Deze oplossing lijkt me véél beter werken dan zo'n stomme borstel. En eventuele kieren door mijn ongelijke deur zijn alleen esthetisch van aard, want door de schacht ontsnapt er geen tocht aan de zijkanten. Dat maakt het ook minder noodzakelijk om alle kieren 100% luchtdicht te maken :)
Bedankt voor je bedankje! d:)b

• SquareOne
Mania-92 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik zou een houten skelet gebruiken, je tv dan uiteraard ook monteren in het skelet niet alleen in de gipswand. Wellicht kun je op de verre hoek een stalen staaf verbinden met het plafond voor wat extra stijfheid, even afhankelijk van de stijl van je slaapkamer kun je dat best natuurlijk maken denk ik.
Slim inderdaad die stalen staaf verbinding. Wel even zoeken waar je zoiets krijgt en wat voor standaardmaten daarin beschikbaar zijn. Hout kun je nog wel makkelijk zelf op maat maken, maar bij staal lijkt me dat wat lastiger.

Zoiets bedoel je denk ik? Eentje op het frame, eentje aan het plafond, en stuk buis ertussen
https://www.steigerbuisgr...laat-33-7-mm-zwart-gelakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7RFPthz1bRtSaeAhcmKgkU7-hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQvghdHoKtVZ4ZDSC223PlHm.jpg?f=user_large

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Slim inderdaad die stalen staaf verbinding. Wel even zoeken waar je zoiets krijgt en wat voor standaardmaten daarin beschikbaar zijn. Hout kun je nog wel makkelijk zelf op maat maken, maar bij staal lijkt me dat wat lastiger.

Zoiets bedoel je denk ik? Eentje op het frame, eentje aan het plafond, en stuk buis ertussen
https://www.steigerbuisgr...laat-33-7-mm-zwart-gelakt
[Afbeelding]
Met een slijptol en doorslijpschijf ben je zo door een metalen buis heen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:33
KabouterSuper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Met een slijptol en doorslijpschijf ben je zo door een metalen buis heen.
Dit, of indien de slijptol eng is (wat ik me goed kan voorstellen), is een standaard metaalzaag natuurlijk ook een uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9BH-Hpl208rm9siWjhgZY2ZkIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcu73dfbum9ESwtmIRBSq2Q1.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
Thanks!
Ik ben nog een klus noob :+
Dus dit is mijn eerste projectje en moet ook nog even het juiste materiaal aanschaffen.

Als we dan toch bezig zijn met vragen: welke houten balken zal ik aanhouden voor zo'n frame? Zat te kijke naar 44x69? Balk in 69mm richting op de vloer bevestigen. Dan multiplex erop, daaroverheen MDF of gipsplaat.

[ Voor 46% gewijzigd door SquareOne op 20-01-2022 16:46 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:42:
Thanks!
Dus dit is mijn eerste projectje en moet ook nog even het juiste materiaal aanschaffen.

Als we dan toch bezig zijn met vragen: welke houten balken zal ik aanhouden voor zo'n frame? Zat te kijke naar 44x69? Balk in 69mm richting op de vloer bevestigen. Dan multiplex erop, daaroverheen MDF of gipsplaat.
In dat geval ook even handschoenen en een veiligheidsbril aanschaffen...metalen splinters zijn niet fijn in vingers of ogen.

Qua balken zit je wel goed, mits je aan beide kanten multiplex schroeft en metalen buizen gebruikt tot het plafond (wel zorgen dat de buizen constructief zijn). Wellicht nog wat extra versteviging op de plek waar je je tv-steun vastschroeft. En ga je ook elektra en coax integreren in je muur?

When life gives you lemons, start a battery factory

• MWDKing
Dit is een Wavin Tigris m5 koppeling. Hele domme vraag: hier gaat een rubber in toch? Installatiehandleiding van Wavin noemt alleen teflon, maar dan sluit de messing ring niet af op de messing buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV0kwDPHtviQkoM3ddb6WJnDwt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J51yOPYdExOFeWAyzmP2kHJq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6drDKr-0jGtV-3-k5nSz49IXHeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJnOh0k2u3MfxuksL4D5WDVp.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen daar dit type rubbers in voor drinkwaterleidingen?

• Wolly
  • Niet online
MWDKing schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:52:
Dit is een Wavin Tigris m5 koppeling. Hele domme vraag: hier gaat een rubber in toch? Installatiehandleiding van Wavin noemt alleen teflon, maar dan sluit de messing ring niet af op de messing buis.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kunnen daar dit type rubbers in voor drinkwaterleidingen?
Een fiberring moet je hebben.

Afbeeldingslocatie: https://easy-fitt.nl/library/pictures/easyfitt%20specials/Afdichtingsring%20voorbeeld%20toepassing%20a.jpg

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-12 06:31
Ons huis heeft scheurvorming in het pleisterwerk aan de voorkant. Ik wil graag dat het voor de verkoop van ons huis weer strak is, echter heb ik geen idee wat voor klusjesman ik hiervoor moet aanspreken, een schilder? Of is dit ook 'eenvoudig' zelf op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01G5baLZcsZPy_pdR-KdD7rIJjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0EpjcW1h94kxLa0vHw2NfaA.jpg?f=fotoalbum_large

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-12 14:49
Thomas19903 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:45:
Ons huis heeft scheurvorming in het pleisterwerk aan de voorkant. Ik wil graag dat het voor de verkoop van ons huis weer strak is, echter heb ik geen idee wat voor klusjesman ik hiervoor moet aanspreken, een schilder? Of is dit ook 'eenvoudig' zelf op te lossen?

[Afbeelding]
Dat vocht zou ik me wel zorgen om maken, uiteraard kan je het bij laten plijsteren maar dat blijft niet lang heel dan denk ik

Adjust non olet, plerumque...

• Andrehj
  • Laatst online: 22:05

[Afbeelding]
Dit lijkt wat meer te zijn dan alleen het pleisterwerk. Volgens mij is het een scheur in je muur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]
Er zijn zat bedrijven die gespecialiseerd zijn in gevelwerken, ik zou daar eens op zoeken. Verder moet je ook een oplossing voor het vocht bedenken, want het pleisterwerk kan opnieuw barsten en dan loop je het risico dat de nieuwe koper dit achteraf als een verborgen gebrek gaat zien. Mogelijk dat de spouwmuur niet goed geventileerd is, maar dat kan het gevelreparatie-bedrijf wellicht ook oplossen.

March of the Eagles

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-12 06:31
1nsane schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:54:
[...]

Dat vocht zou ik me wel zorgen om maken, uiteraard kan je het bij laten plijsteren maar dat blijft niet lang heel dan denk ik
Ik maakte mij daar op het begin bij aankoop ook zorgen over, maar vanuit bouwkundige keuring werd gezegd dat er niks aan de hand is. In al die tijd is de vochtplek ook niet meer geworden.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-12 14:01
SquareOne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:42:
Thanks!

Als frame neem je CLS balkjes (44*60-70) = vuren hout
Daartegen vijs je osb platen (tegen de kanten waar je iets aan tegen wilt hangen)
Tenslotte nog een gipsplaat erover.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik zoek voor de herindeling van de bovenverdieping een mooie kozijn/deur combinatie. Specifiek een combi, omdat het bijtelen van scharnieren en afhangen van een deur gewoon een hel is.

Maar nu zoek ik specifiek naar een kamerhoge combinatie. Die is gewoon niet te vinden. De combi’s gaan tot 231cm. Daarboven is t alleen los kozijn en losse deuren.

De muren zullen eruit gaan, dus ik zet het liefst dan direct een deur/kozijn combinatie, waarna we de muren eromheen weer opbouwen.

Heeft iemand de gouden tip?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Frezen is een eitje met mallen op rails.

Anders een timmerman, maar een lokale TiFa wil dat ook vast wel voor je pre-assembleren.

• Himalaya
t14wo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:02:
Ik zoek voor de herindeling van de bovenverdieping een mooie kozijn/deur combinatie. Specifiek een combi, omdat het bijtelen van scharnieren en afhangen van een deur gewoon een hel is.

Maar nu zoek ik specifiek naar een kamerhoge combinatie. Die is gewoon niet te vinden. De combi’s gaan tot 231cm. Daarboven is t alleen los kozijn en losse deuren.

De muren zullen eruit gaan, dus ik zet het liefst dan direct een deur/kozijn combinatie, waarna we de muren eromheen weer opbouwen.

Hoe hoog is kamerhoog bij jou? Wordt namelijk snel maatwerk dan, geen kamer heeft dezelfde hoogte. De 231cm is wel een standaard en komt uit het bouwbesluit.

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsRbHYiuQuUcvRMRamgSAW68h8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NsGaOsQMWTIn0llsSHBV50N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32r1_QlxUfnv9lXDuTaucMVcOow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW9kG0letmPeOhYyzNtcoJxG.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit het goede topic is; ben 7 bureaus aan het maken. Bladen nu aan het afwerken, begin februari afleveren

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:52:
Installatiehandleiding van Wavin noemt alleen teflon, maar dan sluit de messing ring niet af op de messing buis.
ze bedoelen denk ik een teflon ring. die bestaan naast rubber en fiber ook

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
die scheur is 99% zeker constructief. verdonkeremanen met een beetje vuller en verf mag niet voor verkoop.

Of laten zitten of goed laten maken. dwz een deel van het pleisterwerk moet worden weg gehaald voegen open gehakt scheur gestabaliseerd, wellicht een paar stenen vervangen en dan allemaal weer aanwerken. of dit valt onder "eenvoudig" mag je zelf bepalen. :+ Die onderste scheur is trouwens al eens "gerepareerd," denk ik.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-12 10:30

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je woont maar ik betwijfel of je het inde huidige markt wel wil repareren voor de verkoop.
Mensen bieden toch over dus is het je de investering (geld, tijd, ellende etc) wel waard.
Ik snap dat je het wilt doen natuurlijk, ik heb vorig jaar ook mijn dakkapel opgeknapt voor de verkoop maar als ik nu zie waar de huizen voor gaan (zelfde huis, mindere afwerking en slechtere ligging gaan nu als warme broodjes voor een ton meer) dan denk ik niet dat ik nu de tijd en geld erin zou steken

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:02:

dat is maatwerk, met aluminium kozijnen kan je wel stellen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lex schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee of dit het goede topic is; ben 7 bureaus aan het maken. Bladen nu aan het afwerken, begin februari afleveren
Gaaf, zelf planken verlijmd en gevlakt? :)

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:41
Togi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Ik weet niet waar je woont maar ik betwijfel of je het inde huidige markt wel wil repareren voor de verkoop.
Mensen bieden toch over dus is het je de investering (geld, tijd, ellende etc) wel waard.
Ik snap dat je het wilt doen natuurlijk, ik heb vorig jaar ook mijn dakkapel opgeknapt voor de verkoop maar als ik nu zie waar de huizen voor gaan (zelfde huis, mindere afwerking en slechtere ligging gaan nu als warme broodjes voor een ton meer) dan denk ik niet dat ik nu de tijd en geld erin zou steken
Dit! En nu is de scheur zichtbaar dus mensen weten wat ze kopen. Wat als je het laat repareren en na een jaar komt er weer een nieuwe scheur?

• t14wo
Himalaya schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Hoe hoog is kamerhoog bij jou? Wordt namelijk snel maatwerk dan, geen kamer heeft dezelfde hoogte. De 231cm is wel een standaard en komt uit het bouwbesluit.
Kamerhoog is in ons geval 2,65. Als ik een deur kozijn combinatie kan vinden van 2,60 is dat ook gewoon ok. Dan komt er een lat nog tussen plafond en kozijn.

Maar ik zoek het vooral voor het gemak. Beneden hebben we ook kamerhoge deuren gemaakt, maar dit was een los kozijn (op maat gezaagd) en een losse deur (op maat gezaagd). Maar de scharnieren beitelen, stellen van de deur, afzagen, schaven is gewoon een rotklus. :-)

Indien dit alleen maatwerk zou kunnen, iemand een idee waar ik dit kan doen? Ik hoef geen topkwaliteit, gewoon honingraaddeuren is prima. Harshout kozijn mag, maar vuren is ook ok.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
t14wo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:32:
[...]

Kamerhoog is in ons geval 2,65. Als ik een deur kozijn combinatie kan vinden van 2,60 is dat ook gewoon ok. Dan komt er een lat nog tussen plafond en kozijn.

Maar ik zoek het vooral voor het gemak. Beneden hebben we ook kamerhoge deuren gemaakt, maar dit was een los kozijn (op maat gezaagd) en een losse deur (op maat gezaagd). Maar de scharnieren beitelen, stellen van de deur, afzagen, schaven is gewoon een rotklus. :-)

Indien dit alleen maatwerk zou kunnen, iemand een idee waar ik dit kan doen? Ik hoef geen topkwaliteit, gewoon honingraaddeuren is prima. Harshout kozijn mag, maar vuren is ook ok.
Heb je mijn bericht gelezen? Regel een invalzaag, lange lineail en een freesmal. Ben je in een uurtje klaar.
Mijn eerder tip omtrent TiFa is wellicht lastig te combineren met een kartonnen deur en waaibomenhout kozijn, tenminste mijn lokale TiFa werkt alleen met Meranti en tubespaan (of zwaarder) deuren.

• t14wo
bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Heb je mijn bericht gelezen? Regel een invalzaag, lange lineail en een freesmal. Ben je in een uurtje klaar.
Mijn eerder tip omtrent TiFa is wellicht lastig te combineren met een kartonnen deur en waaibomenhout kozijn, tenminste mijn lokale TiFa werkt alleen met Meranti en tubespaan (of zwaarder) deuren.
Nee, niet gezien. Ik lees alleen de gequote berichten ;)
Misschien is een freesmal ook wel een prima oplossing hoor. Op het moment dat een kozijn netjes staat, zou je aan de deur niet hoeven doen, behalve op de goede hoogte afzagen.

Een uurtje zou wel mooi zijn, maar met een ouderwetse beitel en zonder mal (dus alles uitgemeten) en waarbij de kozijnen niet 100% stonden, was het gewoon bijna een dag werk per deur.

TiFa zal wel timmer fabriek zijn?
Pagina: 1 ... 194 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/