[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Op welke manier/met welk materiaal je het best een boekenkast maakt waarbij er geen (of nagenoeg geen) doorbuiging is. Ben nu ook wat aan het spelen met de volgende tool om doorbuiging te berekenen:
http://woodbin.com/calcs/sagulator/

Mogelijk maar voor eiken gaan, dat lijkt me dan steviger. Huiswerk in ieder geval XD
Hardhout is natuurlijk heel sterk (afhankelijk van de nerf-richting) maar werkt wel veel. (uitzonderingen daargelaten)
Plaatmateriaal is een stuk makkelijker te bewerken en een stuk stabieler. Meubelplaten (zoals ikea spul) of fiberplaten met afwerking (verf/coating/edge-banding) worden veel gebruikt bij boekenkasten.

Om met hardhout te gaan spelen heb je dure machines of duur materiaal en enige ervaring nodig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
jsiegmund schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Oke, dat is op zich mooie info uit de praktijk :) Exact boven de tussenmuur van de twee kamers komt sowieso een van de balken van de vliering, dus echt open is het wat dat betreft niet, zit 70mm hout tussen. Hooguit de kiertjes van het rachelwerk maar daar kan ik natuurlijk prima een klein strookje materiaal tussen duwen.

Cellulose optie kende ik nog niet, lijkt me eerlijk gezegd meer gedoe dan er een paar lappen deken er in leggen.
Ik heb dus ook de vloerbalken 40cm HoH en parallel met de tussenmuur lopen. Er is dus er niet echt sprake van "lekken".

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jsiegmund schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:00:
@KillaZ redenen om te isoleren: warmte in de kamers houden ipv laten doorstijgen naar de vliering ruimte + demping van geluid uit de kamers. Ik kan me voorstellen dat je zonder isolatie nogal snel geluidsoverdracht krijgt vanuit de kamers via holle ruimte naar de overloop. Maar dat is op zich een aanname van mijn kant.

@CoolBadeendje zoiets had ik dus ook in gedachte. Er komen inderdaad platen op te liggen, ik was overigens van plan om die eerst naar boven te brengen om daarna pas de boel verder dicht te maken, dan hoef ik de platen niet te zagen om ze "door het gat" te krijgen. Afstand tussen de liggers zal inderdaad niet overal 60 zijn, o.a. doordat ik voor de vlieringtrap een extra balk nodig heb om die op de juiste plaats te kunnen krijgen.

@vso kosten / baten qua energie zal inderdaad nooit uitkomen maar daar is het me dan ook niet om te doen. Ik wil zoveel mogelijk comfort in die kamers weten te houden. Wij hebben beneden en op de 1e verdieping vloerverwarming, maar op zolder is niks. Dus het wordt sowieso bezien of enkel de opstijgende warmte voldoende zal blijken om de kamers behaaglijk te krijgen. In het andere geval ga ik daar waarschijnlijk werken met IR panelen om een klein beetje warmte toe te voegen. En dan is het natuurlijk wel prettig als die zoveel mogelijk in de kamer blijft. Goede tip van die roosters overigens, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
voordat ik ging isoleren had ik temp verschil van -20 of + 20 bij wijze van spreken ten opzichte van de woonkamer .. nu is dat paar graden verschil

Zou eerder je cv leiding aftappen en 1 of paar kleine radiators plaatsen met een elektronische slimme radiator knop die zich elke 4 uur weer naar standje 15 graden zet oid .. (oftewel zone verwarming) .. immers als je werkt zit je daar dan max 8 uur .. je hoeft niet elke dag te verwarmen (zomers) en het is genoeg directe hitte als je het bij je benen hebt .. (gelijk uit het zicht ) .

een stekker voor je IR paneel in de buurt of een ventilator is nooit weg :) maar dat betreft vraag ik me af of een camping ventilator kachel (en dus ook zomers als koeling ) niet beter is ?

Als je van af "nul" bouwt kan je veel kanten op .. paar "tips"

Als je bv 59cm HoH tussen de dragende balken aanhoud, kan 60cm glaswol daar mooi tussengeklemd worden met de reflectie zijde naar beneden. hoef je alleen de lengte te snijden .. wel balken haaks in verband oid..

Ik zou eerst elektra aanleggen, of teminste verzinnen waar wat komt.. ik heb bv op zolder 2x stopcontacten in het plafond Dit omdat we gereedschap/hobbies hebben waar je om een werkstuk heen wilt lopen .. maar vergeet de verlichting op de vliering (to be) ook niet.

als je eerst de locatie v.d vliezotrap bepaald maar nog niet erin hangt .. en dan gipsplaten bevestigd na de ragels waterpas gehangen te hebben kan je mooi van boven af vullen en hangt je vliezotrap zodanig dat je hem strak met je plafond kan doen ..

dit is min of meer eerst de 1ne helft en dan de andere helft werken .. maar again dat

ik zou een tong/groef materiaal bv osb als vloer op zolder neerleggen, als er stof op je glaswol kan vallen verminderd dat de isolerende werking ..

iets wat ik achteraf wenste gedaan te hebben is de vliering vloer (osb in mijn geval_ te schuren/grondverfje te hebben voorzien. dit meer omdat tijdens de enkele keer dat je er bent .. splinters toch wel merkbaar zijn en schuiven van dozen net wat makkelijker zou gaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 20:09
einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Op welke manier/met welk materiaal je het best een boekenkast maakt waarbij er geen (of nagenoeg geen) doorbuiging is. Ben nu ook wat aan het spelen met de volgende tool om doorbuiging te berekenen:
http://woodbin.com/calcs/sagulator/

Mogelijk maar voor eiken gaan, dat lijkt me dan steviger. Huiswerk in ieder geval XD
MDF met een dikte van 25mm gaat echt geen doorbuiging creeeren, als de overbrugging 55cm is.
Gewoon met platen doen ipv. eiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:35
bottom line schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:40:
[...]

MDF met een dikte van 25mm gaat echt geen doorbuiging creeeren, als de overbrugging 55cm is.
Gewoon met platen doen ipv. eiken
Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Misschien nog een extra staander ertussen. Eerder heb ik een kast gemaakt met 18mm (geen boeken) waarbij ik het wel zie. En een boekenkast met 18mm multiplex ie wel wat doorbuigt. Zoals zo vaak met klussen weet je als maker wat er mis is of beter kon. En ziet voor de rest niemand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 20:09
einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Misschien nog een extra staander ertussen. Eerder heb ik een kast gemaakt met 18mm (geen boeken) waarbij ik het wel zie. En een boekenkast met 18mm multiplex ie wel wat doorbuigt. Zoals zo vaak met klussen weet je als maker wat er mis is of beter kon. En ziet voor de rest niemand iets.
55 is meer als genoeg.
Het verschil zit hem erin in de dikte van het materiaal. 18mm of 25mm dik, gaat echt veel schelen in sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Niet verstelbare planken kan je eventueel ook nog in de achterwand bevestigen tegen doorbuigen. Maar multiplex vs mdf is al een wereld van verschil qua doorbuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:58
Andere mogelijkheid is om er aan de achterkant een stuk MDF haaks op te verlijmen. (Je plank krijgt dan een soort L vorm). Zo'n hoekverbinding is veeeel stijver dan een losse plank. Maar soms is dat esthetisch ongewenst of zit het in de weg.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 19:23
Wat raden jullie aan als stuc primer voor gipsplaat? Knauf stucprimer of eerder Flevopol universeel? Mijn stucadoor gebruikte het laatste graag dacht ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 20:03
Deuren van de schuifdeuren kast opgehangen. Alles werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwgMvuAU2kuTHVEshJZNirC9XCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3MIezB7VhI3I0kcwqeW8kOU.jpg?f=fotoalbum_large

Ben alleen niet tevreden met de grondgeleiders. Had netjes een inkeping gefreesd, maar vind dat de deuren door de wielen bovenaan toch wel wat zijwaartse speling hebben aan de onderzijde. Als je dan de deuren iets te wild dicht doet, willen die deuren wel eens botsen op de ondergeleiders..

Denk er nu over na om aan de onderzijde toch iets van een rail op de grond en met wieltjes in de deuren te proberen.. denk dat dit dan beter laat rijden. Of zie ik dit fout?

Ik dacht aan zoiets:
https://www.ijzerwarenwin...-p-tot-160-kg-deurgewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:43
Ik heb vraag betreft een sleuf die ik moet gaan vullen in de vloer. Een overblijfsel van een muur die is weggehaald (portaal geplaatst).

Volgende week zaterdag komen ze hier vloerverwarming aanleggen en de maandag erop komen ze hier egaliseren en dinsdag wordt hier een marmoleum vloer gelegd. Enige haast is dus geboden ;)

De lengte van het gat is ongeveer 4 meter, 10 cm breed, en het diepste punt (stukje van +-30 cm is 7 cm diep).

Nu weet ik dat gewone zandcement niet kan i.v.m. lange droogtijd. Waarmee zou ik dit het beste kunnen vullen? Het moet met een krimpvrije mortel, maar ga ik dan voor snel zandcement, of een snel drogende egaline? Eurocol 945?

Ik lees op internet ook over een ondersabelingsmortel maar dat is wel erg duur in vergelijking tot de rest.

Wie weet wat ik het beste kan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exf9oP_-blcw2pOb0pvvvKMIqOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE2AhresvUlQxNRYvPFC9ybe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door webber87 op 15-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
webber87 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:06:
Ik heb vraag betreft een sleuf die ik moet gaan vullen in de vloer. Een overblijfsel van een muur die is weggehaald (portaal geplaatst).

Volgende week zaterdag komen ze hier vloerverwarming aanleggen en de maandag erop komen ze hier egaliseren en dinsdag wordt hier een marmoleum vloer gelegd. Enige haast is dus geboden ;)
Mijn gevoel is om het aan de aannemer te vragen die je vloer gaat leggen. Die kan het beste aangeven wat er met de vloer moet gebeuren. Denk hierbij ook aan de garantie van je vloer, want ik neem aan dat het marmoleum ook over deze sleuf heengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Iemand enig idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq-mvUrxqSTqiaA1IZSAcuhDG2Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcuQJf4Znq2D4P7QjZeCFRsp.jpg?f=fotoalbum_medium

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lijk op z'n ding om iets uit een kraan te schroeven, maar dat is een wilde gok

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Perlatorsleutel zo te zien.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:41
Neoperl perlator sleutel. Ik heb de variant met meer opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwu-KN2tixy_K35Or5PdFgwFWZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7P0VO4iBCV6oYib9qKFzv4Gt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dank allen, die zal wel bij de nieuwe kranen gezeten hebben die de installateur heeft geinstalleerd bij het bouwen in onze badkamer :) Die hou ik dan maar even.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:56
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:14:
[...]

als de verbinding afhankelijk is van de lijm schrijft de constructeur de lijm voor en dan waarschijnlijk 2 componenten spul. dat "constructie" pu spul is leuk voor een kozijntje en een tuin hekje.. maar in deze toepassing voegt het niet heel veel toe.en kan je dus gewoon pakken wat je makkelijk vindt (of helemaal niets lijmen) . maargoed dus alleen als er geen andere lijm is voorgeschreven.
Er was geen lijm voorgeschreven en het was vooral om eventuele beweging van de balken tegen te gaan (kraken en werken van het dak, werd daar op gewezen door de constructeur). We hebben nu constructielijm gebruikt en het werkte eigenlijk prima, alleen was de lijm redelijk koud en daardoor niet al te vloeibaar.
Thanks voor de tips in ieder geval! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 12:39
@vso Radiatoren gaat niet werken, we hebben op begane grond en eerste verdieping alleen vloerverwarming, nergens radiatoren. Dus dat gaan we ook op zolder niet doen. Vandaar dat ik eerst wil aankijken wat de temperatuur gaat doen. Daarna nog mogelijkheden met bijvoorbeeld IR panelen of een airco op de dakkapel die kan verwarmen en koelen.

Balken van de vliering zijn op de meeste plekken inderdaad net geen 60 hoh. Bovenop komt underlayment van fins vuren met mes/groef. OSB ga ik daar niet gebruiken, heb ik op zoldertje in de garage wel liggen maar dat splintert me net wat te veel. Voor de garage geen punt want daar kun je toch niet echt op, maar voor de vliering net niet fijn denk ik. Verlichting wordt zeker aan gedacht, ben al plan aan het maken voor elektra en verlichting.

Tips over de vlizotrap snap ik niet helemaal. Ik ga niet voor gipsplaten tegen het plafond, maar plafondpanelen. Was van plan om de vlizotrap erin te hangen nadat ik het rachelwerk klaar heb. Dan even pas maken met wat plafondplaten erbij voor de maatvoering, kunnen er daarna weer af totdat ze er definitief tegenaan moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jsiegmund schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:27:
@vso Radiatoren gaat niet werken, we hebben op begane grond en eerste verdieping alleen vloerverwarming, nergens radiatoren. Dus dat gaan we ook op zolder niet doen. Vandaar dat ik eerst wil aankijken wat de temperatuur gaat doen. Daarna nog mogelijkheden met bijvoorbeeld IR panelen of een airco op de dakkapel die kan verwarmen en koelen.

Balken van de vliering zijn op de meeste plekken inderdaad net geen 60 hoh. Bovenop komt underlayment van fins vuren met mes/groef. OSB ga ik daar niet gebruiken, heb ik op zoldertje in de garage wel liggen maar dat splintert me net wat te veel. Voor de garage geen punt want daar kun je toch niet echt op, maar voor de vliering net niet fijn denk ik. Verlichting wordt zeker aan gedacht, ben al plan aan het maken voor elektra en verlichting.

Tips over de vlizotrap snap ik niet helemaal. Ik ga niet voor gipsplaten tegen het plafond, maar plafondpanelen. Was van plan om de vlizotrap erin te hangen nadat ik het rachelwerk klaar heb. Dan even pas maken met wat plafondplaten erbij voor de maatvoering, kunnen er daarna weer af totdat ze er definitief tegenaan moeten.
tja ik had niet het idee dat je vloerverwarming op zolder zou willen ..teminste voor badkamers gebruiken ze een RTL ventiel .. oftewel iets wat in combinatie met een cv pomp werkt.

Of je nu wel/geen radiators plaats is natuurlijk jou keuze vloerverwarming lijkt /leek me alleen een optie als je er 40 uur ofzo per week bivakeert maar goed dat leek me nogal voor de handliggend.

De reden dat ik zowel radiator als ir/elektrisch zou doen is dat opties hebben altijd goed is .. net zoals een airco (aanleggen) .. ik zie geen reden om zoiets niet te doen, alleen zolang je passief (zonder) kan scheelt dat in de benodigde capactiteit in verwarmen/koelen en bv airco trek je toch meteen door naar woonkamer/slaapkamer toch ? btw airco kan ook verwarmen (mocht je dat nog niet weten)

Wat nu energie zuiniger is .. dunno .. opties hebben blijft de betere keuze :)

Inderdaad osb splintert veel maar (grond)verf en beetje schuren zal toch zeker wel helpen ?? denk ik .. niet dat ik het meer ga doen op mijn vliering maar goed als je alles van te voren weet.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:15:
Door eerder aangehaald bericht ben ook ik aan de slag gegaan. Er hing in mijn garage 1 TL-balk van 120 cm. Voor de fiets pakken voldoende, maar met klussen toch echt te weinig.
Deze heb ik dus vervangen door 3 LED-balken van 2880lm en 6400k.
Ja, het is net een tandartspraktijk als je nu het licht aan doet, maar het klust ontzettend prettig :)
Heb voor 3 gekozen wegens de afmeting van de garage, en dat je nu veel minder kans hebt dat je in je eigen schaduw zit te werken.
Om hier nog eens op terug te komen, vorige week nieuwe lampen in de garage opgehangen. Was eerst een gewone lamp (want die was beschikbaar toen we in het huis trokken), maar dat gaf toch wat weinig licht bij het klussen aan de fietsen, bv. Daarom nu vervangen door 2 150 cm LED TL buizen van 6000 K en 2640 lm. Mooie bak licht, en niet zo blauw als een ander 6500 K lamp elders in het huis. Wel goed dat ik er twee heb opgehangen, eentje was toch wat ondermaats geweest (en een stuk minder last van in je eigen schaduw werken, zoals @Jeldert al aangeeft).

Nog over de kleurtemp, 6000 K is voor m'n gevoel zo ongeveer als op een wat bewolkte dag, of misschien wat meer midden op de dag als de zon niet zo laag aan de hemel staat. Ik weet niet of ik hier voor in de woonkamer de voorkeur aan zou geven (waarschijnlijk liever meer richting de 4000-5000K daar), maar voor klussen vind ik de kleurtemp wel heel goed. Ik zie de details altijd wat beter met wat witter lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21
Vraagje hier,

Mijn vrouw en ik zijn in verwachting :-)

Duurt nog wel even maar hoewel we een vrij groot apt hebben, ik zal de huidige was/werkkamer in moeten gaan leveren om plaats te maken voor een kinderkamer.

Nu is onze woon en eetkamer vrij groot, met een soort afscheiding met vaste kasten (zat ooit zo'n ensuite deur in maar is door vorige bewoners verwijderd).

In het eetkamerdeel, wil ik in de hoek een werkplek gaan maken. Ik zat te denken aan een bureautje van 110cm x 70cm.

Mijn idee is om van die F rails aan de muur te maken daar, zodat ik ook meerdere multiplex planken kan ophangen (want ja, je moet ook ergens heen met je boeken enz).

Nu had ik als idee om de boekenplanken wat kleiner te maken dan 110 x 70 cm, vooral wat minder diep dus 50cm oid.

Vervolgens wil ik dan het werkblad ook in die F rails haken en aan de voorkant 2 verstelbare tafelpoten, iemand een idee of zoiets goed kan werken?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Proficiat :)
Combi van F rail en verstelbare poten kan wel, maar beperkt je heel erg in verstelbaarheid omdat je afhankelijk bent van de trappen van de F. Dat gaat met 5 cm en is eigenlijk te groot om een bureau goed te kunnen verstellen. Of je hebt een scheve desk :+
Zou bij ikea gewoon een blad en 4 poten halen, is tientjeswerk, ben je ook klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:25
Hallo,

Mijn gestucte muren zijn bijna droog dus ik ben mij nu aan het verdiepen in het verven van de muur. Er zitten wat kleine oneffenheden / krasjes in wat ik wil opvullen en vervolgens schuren. Ik heb veel gelezen over het schuren van muren maar zie daardoor ook de bomen in het bos niet meer.

Wat is een simpele, goede manier om mijn muur te schuren? Ik lees bijvoorbeeld vaak dat die grote wand schuurmachines worden aangeraden, ik snap dat het hiermee een stuk sneller gaat, maar voor iemand die er weinig ervaring mee heeft wellicht wat overkill. Het hoeft ook maar 1x te gebeuren Dat het iets langer duurt met een ander type schuurmachine maakt mij niet uit, voorlopig kan ik er toch nog niet in.

Dan over het 'ander type' schuurmachine. Hier zijn ook weer een stuk of 6 types van maar begreep dat een vlakschuurmachine geschikt is om (grotere) wanden mee te schuren? En dan met een korrel van ~180.

Je hebt ook nog schuurgaas, wat het beste zou zijn voor gestucte muren glad te maken.
Zoiets;

https://www.hornbach.nl/s...elig/7559038/artikel.html

Dit is natuurlijk wel arbeidsintensief. Maar mogelijk wel het meest safe?

Wat zou jullie advies zijn? (los van het het laten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Aschtra schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:23:
Hallo,

Mijn gestucte muren zijn bijna droog dus ik ben mij nu aan het verdiepen in het verven van de muur. Er zitten wat kleine oneffenheden / krasjes in wat ik wil opvullen en vervolgens schuren. Ik heb veel gelezen over het schuren van muren maar zie daardoor ook de bomen in het bos niet meer.

Wat is een simpele, goede manier om mijn muur te schuren? Ik lees bijvoorbeeld vaak dat die grote wand schuurmachines worden aangeraden, ik snap dat het hiermee een stuk sneller gaat, maar voor iemand die er weinig ervaring mee heeft wellicht wat overkill. Het hoeft ook maar 1x te gebeuren Dat het iets langer duurt met een ander type schuurmachine maakt mij niet uit, voorlopig kan ik er toch nog niet in.

Dan over het 'ander type' schuurmachine. Hier zijn ook weer een stuk of 6 types van maar begreep dat een vlakschuurmachine geschikt is om (grotere) wanden mee te schuren? En dan met een korrel van ~180.

Je hebt ook nog schuurgaas, wat het beste zou zijn voor gestucte muren glad te maken.
Zoiets;

Dat spul wat je linkt gebruik ik altijd, werkt prima. Maar ik heb nog nooit extreem grote oppervlaktes moeten doen, dan zou ik zelf persoonlijk toch overwegen voor 100 euro zo'n machine aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 17:19
1nsane schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:28:
...

Vervolgens wil ik dan het werkblad ook in die F rails haken en aan de voorkant 2 verstelbare tafelpoten, iemand een idee of zoiets goed kan werken?
Ik heb jaren aan zo'n bureau gewerkt toen ik nog bij mijn ouders woonde. Het werkt perfect.
Alleen snap ik niet waarom je verstelbare poten wil gaan gebruiken. de haken die je bijvoorbeeld bij Praxis krijgt zijn max. 60 cm dus dat wordt ook de maximale diepte van je bureau.
Als je de ideale werkhoogte voor jou weet, kun je toch de rail met haak op die hoogte hangen. Hoef je daarna niets meer te verstellen
De diepte van de planken voor de boeken zou ik laten afhangen van de grootte van de boeken die je wil plaatsen, vaak is 30cm al voldoende.
Hallo,

...
...

De reden dat de grotere machines worden aangeraden is niet doordat het sneller is, maar door het grotere schuuroppervlakte de kans dat je happen uit het oppervlakte neemt kleiner is. Waardoor je een egaler resultaat krijgt.

[ Voor 33% gewijzigd door sweetdude op 16-01-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Hangt ervanaf of je stukadoor bent of schuuradoor. bij goed smeerwerk is met de hand prima te doen.

edit zelf heb ik ook altijd zoon ding, maakt niet uit of je veder met de hand of machine schuurt zoiets is handig voor hoekjes etc. wellicht kan je ermee testen of het geheel met de hand te schuren is

Afbeeldingslocatie: https://www.dhzdiscount.nl/pictures_big/3mdrywallschuurblokkencons.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 16-01-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:26
Weet iemand of je geïsoleerde meerlagenbuizen in beton kan storten? Buizen die ipv isolatie een mantel hebben kan uiteraard, maar kan het ook met isolatie van polyetheen schuim. Bijvoorbeeld: https://www.wildkamp.nl/p...m-rol-a-50-meter/15148843

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:53:
Weet iemand of je geïsoleerde meerlagenbuizen in beton kan storten? Buizen die ipv isolatie een mantel hebben kan uiteraard, maar kan het ook met isolatie van polyetheen schuim. Bijvoorbeeld: https://www.wildkamp.nl/p...m-rol-a-50-meter/15148843
je kan het zelfs zonder iets instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:03:
[...]

je kan het zelfs zonder iets instorten.
Thx!. Mijn 'zorg' is een beetje dat dat schuim is niet na 20jaar vergaan is waardoor je leiding los ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Thx!. Mijn 'zorg' is een beetje dat dat schuim is niet na 20jaar vergaan is waardoor je leiding los ligt.
na 19 jaar verhuizen :+ in beton kan er weinig bij dus vergaan zal denk ik niet echt extreem gebeuren denk ik. @route99 heeft wat meer kennis op dit vlak, misschien heeft hij een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:06
Hallo,

Zoiets;

Ik gebruik schuurgaas op een schuurblok van Mirka met afzuiging van de bouwstofzuiger. Er komt heel veel stof van het schuren.
Werkt vlot en als de oneffenheden niet te gek zijn je je toch snel wat vierkante meters weggewerkt. Kwestie van een keer doorbijten op het handwerk
Gaat wel om gipswanden, maar in principe kan het ook op stucwerk.

Deze is het, let niet op de beschrijving, die is weer lachwekkend op Amazon.nl. :+
https://www.amazon.nl/han...id=pla-563950296184&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:31
Hallo,

Zoiets;

Doe jezelf een heel groot plezier en huur/leen een Festool van iemand. Ik heb nu 3 volledige woningen geschuurd ivm aanbrengen renovlies en op de helft van de derde woning van een kennis die mij hoorde “zeuren” over lamme armen een Festool mogen lenen.
Ik had zowat de woning van de buren er even bijgepakt met dat ding :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
@MWDKing
Polyethyleen buis heeft een verwachte levensduur van 100+ jaar.
Dat zal haast ook wel voor een ingestorte mantel gelden.

@Aschtra
Koop er een bij de Lidl en verpats die weer als je klaar bent.
Met alle machines en zelfs met schuurgaas moet je even leren werken, ook met schuurgaas kan je de wand lelijk beschadigen als je verkeerd schuurt.
Deze van de Lidl werkt hetzelfde als de Festool Planex, en is een topper voor dat geld.
Ik heb er al menig gips en latex mee geschuurd.

Het is wat @GeeMoney zegt, doe je zelf een plezier.
Met zo`n machine zijn muren en plafonds zo gedaan. Geen trap nodig en een beetje heen en weer lopen.
Handwerk hou je voor kleine hoekjes.
Je hebt wel een beetje kracht in je armen nodig maar het is meer techniek dan gewichtheffen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb onderstaande blinde plankdragers. Ik zit al een hele tijd na te denken hoe ik (eiken houten) planken in een hoek van 90 graden kan ophangen, maar dan wel de planken in verstek zaag. Dat vind ik net iets mooier dan gewoon “tegen elkaar aan”. Iemand tips/idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuTV5ZtCLUCHvbWRnGLDwmiWHwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWKJ8FK29gCRb38KDIlXEUCd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
mierenfokker schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:31:
Ik heb onderstaande blinde plankdragers. Ik zit al een hele tijd na te denken hoe ik (eiken houten) planken in een hoek van 90 graden kan ophangen, maar dan wel de planken in verstek zaag. Dat vind ik net iets mooier dan gewoon “tegen elkaar aan”. Iemand tips/idee?

[Afbeelding]
Je zou hem in verstek kunnen zagen, verbinden en dan aan een zijde de gaten kunnen boren tbv de plankdragers. En aan de andere zijde deze boren/frezen in een brede sleuf zodat hij wel hangt op de plankdrager maar je hem op de andere kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
Hallo,

Zoiets;

Als je hebt laten doen, is de kwaliteit niet echt geweldig. Na een goede stucadoor hoef je bijna niks te doen voordat je kan schilderen.
Mijn tip, koop een emmer vulpasta: https://www.gamma.nl/asso...l-pasta-1-liter/p/B538747
Super makkelijk aan te brengen en je kan alles er super glad mee krijgen.
Daarna met hele fijne schuurgaas eroverheen en klaar.
Zo heb ik een zelf gestuct muur enorm netjes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Bedankt voor de reacties!

We zitten nog een beetje in dubio. We waren even naar de bouwmarkt gegaan om te kijken wat het kost om zo'n grote wandschuurmachine te huren. Een weekend kost bijna evenveel dan de machine gewoon kopen.
Maargoed daarna gebruik ik hem niet meer natuurlijk.

De stucadoor zei dat schuren niet nodig was, maar wat ik op internet lees wordt het wel aangeraden om het goed netjes te krijgen. Als de muren echt droog zijn dan kijken we nog even of het echt nodig is.

De enkele krasjes wilde ik sowieso opvullen en daarna schuurgaas 180korrel eroverheen. 1 liter vulpasta dan weer beetje overkill voor die paar krasjes :p

Hoe kunnen we het beste zelf aanvullen of de hele wand schuren noodzakelijk is? Tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Aschtra op 16-01-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
mierenfokker schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:31:

[Afbeelding]
Ik weet niet of in verstek zagen zo’n goed idee is in verband met werking van het hout. In deze video legt Keith uit waarom: YouTube: Building My Dream Desk
Met de juiste verbinding en haaks “tegen elkaar aan” heb je veel minder kans op ruimte tussen de planken door de werking.

Disclaimer: (Misschien link ik niet precies de goede video uit de serie waarin hij z’n bureau bouwt, heb ‘m al een tijdje terug gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aschtra schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:52:
Bedankt voor de reacties!

We zitten nog een beetje in dubio. We waren even naar de bouwmarkt gegaan om te kijken wat het kost om zo'n grote wandschuurmachine te huren. Een weekend kost bijna evenveel dan de machine gewoon kopen.
Maargoed daarna gebruik ik hem niet meer natuurlijk.

De stucadoor zei dat schuren niet nodig was, maar wat ik op internet lees wordt het wel aangeraden om het goed netjes te krijgen. Als de muren echt droog zijn dan kijken we nog even of het echt nodig is.

De enkele krasjes wilde ik sowieso opvullen en daarna schuurgaas 180korrel eroverheen. 1 liter vulpasta dan weer beetje overkill voor die paar krasjes :p

Hoe kunnen we het beste zelf aanvullen of de hele wand schuren noodzakelijk is? Tips?
een goeie stucadoor truuk is achteraf met een vochtige wasbord (ding met spons) of met een watersproeier ff vochtigmaken en dan in een draaiende beweging de vlakspaan de toplaag "wassen" dan krijg je een glad resultaat.

Maaruh als je met renovlies / latex verf aan de gang gaat zie je de meeste oneffenheden niet meer ..ipv een blik kant en klaar kan je ook een poeder halen (kleine doos) en een flexibele beker .. als je een klein beetje aanmaakt kan je diepe krassen makkelijk snel weg werken ..

btw als je (latex) verf gebruikt kan je ook de diepe krassen vooraf een keer met een kwast vullen, voordat je de hele muur doet ..

oftewel opties genoeg :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MWDKing schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:07:
[...]Thx!. Mijn 'zorg' is een beetje dat dat schuim is niet na 20jaar vergaan is waardoor je leiding los ligt.
Check altijd exact wat je krijgt, dus geen no-name foam nemen maar er een waar het merk en type erop gedrukt staat.
Als het goed is moet je dan in het technisch infoblad vinden dat het voor dat doel een prima stabiel product moet zijn.
Er is minimaal een ding wat je zeker niet moet doen..... het een tijd in de zon laten liggen als je geen tijd hebt om het te verwerken. Veel kunststoffen houden niet van licht en al helemaal niet van UV-licht.
Laat je ook niet afschepen met een restpartij die mogelijk niet goed opgeslagen wellicht 5-10 jaar in een zonnig hoekje gelegen heeft.
Het gaat niet meteen stuk, vaak zitten er ook UV-stabilisatoren in het schuim, en niet voor niets, UV licht breekt veel polymeren snel of langzaam af. Neem geen risico met zaken die lang mee moeten gaan.
Beton is alkalisch en daar zou imho polytheenschuim tegen moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Teijgetje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:39:
@MWDKing
Polyethyleen buis heeft een verwachte levensduur van 100+ jaar.
Dat zal haast ook wel voor een ingestorte mantel gelden.

@Aschtra
Koop er een bij de Lidl en verpats die weer als je klaar bent.
Met alle machines en zelfs met schuurgaas moet je even leren werken, ook met schuurgaas kan je de wand lelijk beschadigen als je verkeerd schuurt.
Deze van de Lidl werkt hetzelfde als de Festool Planex, en is een topper voor dat geld.
Ik heb er al menig gips en latex mee geschuurd.

Het is wat @GeeMoney zegt, doe je zelf een plezier.
Met zo`n machine zijn muren en plafonds zo gedaan. Geen trap nodig en een beetje heen en weer lopen.
Handwerk hou je voor kleine hoekjes.
Je hebt wel een beetje kracht in je armen nodig maar het is meer techniek dan gewichtheffen.
Dank je. Het gaat mij om de isolatie. Om de buis maak ik mij niet zoveel zorgen. Maar als het niet met UV in aanraking komt, zal het wel goed gaan denk ik zo.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:48
Leuk topic! 4 maanden geleden hebben we ons huis gekocht en sindsdien zijn we de halve woning aan het renoveren :+ Misschien leuk om hier wat dingen te delen :)

Laatste projectje was de trap. Deze was met hoogpolig rood tapijt bekleed, en dat is niet echt onze smaak.
Deze volledig verwijderd, alle lijmresten eraf, likje verf over de wang, en (overigens met enige hulp van iemands met ervaring met traprenovatie) overzettreden geplaatst.

Before (met wat extra troep erop voor extra dramatisch effect) en after:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/823wkuCUe8BDZi4uRs5AoQeEBmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26xXqOBdnpY47H6cgDlk1J8a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xIGJ14ifVy1c-UTaVnvqvtOw5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNZzuYcKaaJXoV54k5FAeaEP.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je zoiets doet kan ledverlichting natuurlijk niet missen, toch? De standaard aan-uit kitjes kennen jullie misschien wel, maar ik wou wat anders.

Heb een paar meter aan adressable WS2815 ledstrip gehaald, wat led profielen en heel wat draad... En dan aan de slag met de soldeerbout.
Deze strip is er tijdens de traprenovatie ingemonteerd. Het is 1 lange 'slinger' welke onderaan begint. Ik weet niet of het achteraf ook met een 5 volt strip was gelukt, maar met deze 12 volt strip had ik wel zekerheid dat het zonder power injection moest kunnen. Het zijn 13 treden van 50cm / 6.5m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VehJUO2-E9Oc-ljw8cGz8WvMzbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjfu7L0HfgC77O6nvwfcx3dd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARvmV8UaB99ROy038JgVLp9-MrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EeD0JCkzXmhh9MoPq18wUMM.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo'n adressable led moet natuurlijk worden aangestuurd. Had nog een ESP8266 liggen om die taak te volbrengen. Ik had me erop verkeken dat deze 12v ledstrip 5v op de datapin nodig heeft ipv de 3.3v output van zo'n ESP. Dus er moest een level converter toegevoegd worden, evenals een resistor en een capacitor om het signaal zo stabiel mogelijk te krijgen.

Hele spul op een proto boardje gesoldeerd, met wat connectors zodat het later aan te passen is (overigens voor het eerst dat ik dit heb gedaan :P):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OkMjfBfX1qh3DUbEwE6St7tccM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOOxJCLuyrNXKFDd7ky2Hrsl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1r0zq74KR3g0YC3GBYxlvlXn6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5oqI4qsNGFyh7SC0MXOUa4e.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de ESP draait een hele simpele webserver. Met bepaalde GET en POST requests kan je bepaalde effecten triggeren, of instellingen aanpassen (denk aan de animatiesnelheid, kleur en richting). Ook bevat 'ie bijvoorbeeld logica zodat iedere 'oneven' trede gespiegeld wordt, omdat de strip 'slingert' door de trap ipv altijd van links naar rechts.
Het printje is door de connectors altijd nog te ontkoppelen, zodat ik hem later nog kan flashen, zodat er later nog nieuwe animaties kunnen worden toegevoegd.

Middels Home Assistent worden deze requests aangeroepen. De Hue motion sensors en de Hue Senic schakelaar aan de muur vormen op die manier een trigger voor de led animaties.

Bewegend beeld is het duidelijkst :)

En omdat het kan:

Ben erg tevreden met het resultaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 17-01-2022 14:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nice, ik ben ook nog van plan de trap op te gaan knappen. Zat al te kijken naar overzettreden en mompelde al wat over led strips, en mijn vriendin vond dat onnodig, maar het is wel gewoon erg gaaf :P En met een bewegingssensor hoef je dan ook geen schakelaar meer aan te raken, en kun je het licht ook niet vergeten uit te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2022 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 10:30

Impry

Rallymedia.nl

Mooi gedaan @Richh! Next level zo :D

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:10
_ferry_ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:06:
Nice, ik ben ook nog van plan de trap op te gaan knappen. Zat al te kijken naar overzettreden en mompelde al wat over led strips, en mijn vriendin vond dat onnodig, maar het is wel gewoon erg gaaf :P En met een bewegingssensor hoef je dan ook geen schakelaar meer aan te raken, en kun je het licht ook niet vergeten uit te doen.
Is wel gaaf, maar ik loop meestal naar beneden zonder licht, als je familie niet wakker wil maken.
Hier staan in de nacht de slaapkamerdeuren altijd een stukje open om voldoende verse lucht in de slaapkamer te houden

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:55
Dan stel je het zo in dat ie tussen 12 en 6 niet aangaat (of zoiets) en evt wel met een schakelaar te triggeren is.
Maar @Richh echt leuk gedaan.
Trap opknappen staat hier ook voor eind van dit jaar op de lijst allleen wij hebben een open trap dus ben er nog niet uit wat de mooiste oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hallo,

Zoiets;

Je zegt niet hoeveel je precies moet schuren, is dat een heel huis of alleen een kamer of twee?

Voor een heel huis, zou ik een wandschuurmachine nemen. Ja, je hoeft het maar een keer te doen, maar het is wel veel. Een wandschuurmachine heeft een grotere kop, en heeft daarmee een voordeel voor hoe snel je werkt, maar de lange steel scheelt ook veel als je bv. alle plafonds moet schuren. De hele tijd boven je hoofd moeten schuren is geen pretje (met de hand of met een schuurmachine), en daarnaast hoef je ook niet op een stellage te lopen om bij het plafond te kunnen.

Als het minder is, of als je het niet erg vind om meer tijd eraan te besteden, kun je ook een gewone excenter pakken (een wandschuurmachine is in principe ook een excenter, maar dan formaat groot en met een steel eraan). Let dan vooral op het gewicht, want voor plafonds moet je dat ding veel boven je hoofd houden. Een excenter kun je ook voor andere dingen schuren nog goed gebruiken, dus is ruimer inzetbaar dan een wandschuurmachine.

Voor het echt net krijgen van de muur wil je er ook nog zo'n handschuurblokje bijnemen, zeker als het stuc niet zo netjes gelegd is (maar ook voor de hoeken waar de excenter niet goed kan komen.

En ik zou daarnaast ook zeker een bouwstofzuiger aanbevelen, als je die nog niet hebt. Muren schuren komt een boel stof vanaf, en dat is echt rotspul. Niet alleen komt het overal als je gaat schuren zonder afzuiging, en moet je het daarna dus toch nog opzuigen, je wilt al dat spul ook niet in je longen hebben. In de TS staan wat dingen om op te letten voor bouwstofzuigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Richh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:32:
Leuk topic! 4 maanden geleden hebben we ons huis gekocht en sindsdien zijn we de halve woning aan het renoveren :+ Misschien leuker om hier wat dingen te delen :)

Laatste projectje was de trap. Deze was met hoogpolig rood tapijt bekleed, en dat is niet echt onze smaak.
Deze volledig verwijderd, alle lijmresten eraf, likje verf over de wang, en (overigens met enige hulp van iemands met ervaring met traprenovatie) overzettreden geplaatst.

[Afbeelding][Afbeelding]

Als je zoiets doet kan ledverlichting natuurlijk niet missen, toch? De standaard aan-uit kitjes kennen jullie misschien wel, maar ik wou wat anders.

Heb een paar meter aan adressable WS2815 ledstrip gehaald, wat led profielen en heel wat draad... En dan aan de slag met de soldeerbout.
Deze strip is er tijdens de traprenovatie ingemonteerd. Het is 1 lange 'slinger' welke onderaan begint. Ik weet niet of het achteraf ook met een 5 volt strip was gelukt, maar met deze 12 volt strip had ik wel zekerheid dat het zonder power injection moest kunnen. Het zijn 13 treden van 50cm / 6.5m.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zo'n adressable led moet natuurlijk worden aangestuurd. Had nog een ESP8266 liggen om die taak te volbrengen. Ik had me erop verkeken dat deze 12v ledstrip 5v op de datapin nodig heeft ipv de 3.3v output van zo'n ESP. Dus er moest een level converter toegevoegd worden, evenals een resistor en een capacitor om het signaal zo stabiel mogelijk te krijgen.

Hele spul op een proto boardje gesoldeerd, met wat connectors zodat het later aan te passen is (overigens voor het eerst dat ik dit heb gedaan :P):
[Afbeelding][Afbeelding]

Op de ESP draait een hele simpele webserver. Met bepaalde GET en POST requests kan je bepaalde effecten triggeren, of instellingen aanpassen (denk aan de animatiesnelheid, kleur en richting). Het printje is door de connectors altijd nog te ontkoppelen, zodat ik hem later nog kan flashen, zodat er later nog nieuwe animaties kunnen worden toegevoegd.

Middels Home Assistent worden deze requests aangeroepen. De Hue motion sensors en de Hue Senic schakelaar aan de muur vormen op die manier een trigger voor de led animaties.

[YouTube: WS2815 ledverlichting trap]
En omdat het kan:
[YouTube: WS2815 ledverlichting trap RGB]

Erg netjes zo. Zelf moet ik ook nog de trap renoveren. Waar heb jij deze overzettreden gekocht?

En stiekem ook aan verlichting denken met bewegingssensor :+

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27

Metalfreak

Hoije woh!

Leuk topic! 4 maanden geleden hebben we ons huis gekocht en sindsdien zijn we de halve woning aan het renoveren :+ Misschien leuker om hier wat dingen te delen :)

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Op de ESP draait een hele simpele webserver. Met bepaalde GET en POST requests kan je bepaalde effecten triggeren, of instellingen aanpassen (denk aan de animatiesnelheid, kleur en richting). Het printje is door de connectors altijd nog te ontkoppelen, zodat ik hem later nog kan flashen, zodat er later nog nieuwe animaties kunnen worden toegevoegd.

En omdat het kan:

Ik weet gewoon dat als ik mijn trap ga opknappen ik hetzelfde ga doen :+ WLED erop en je kunt de trap mee laten doen met de muziek :D

Hoe voed je die ESP trouwens? Die kan geen 12V hebben, of heb je gewoon een aparte micro-USB adapter eraan gekoppeld? Ik zie geen step down erbij, of zie ik iets over het hoofd?

Trap opknappen is ook nog iets wat ik een keer wil doen, maar ik ben ook een beetje bang voor wat er onder het tapijt vandaan komt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
sweetdude schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Ik heb jaren aan zo'n bureau gewerkt toen ik nog bij mijn ouders woonde. Het werkt perfect.
Alleen snap ik niet waarom je verstelbare poten wil gaan gebruiken. de haken die je bijvoorbeeld bij Praxis krijgt zijn max. 60 cm dus dat wordt ook de maximale diepte van je bureau.
Als je de ideale werkhoogte voor jou weet, kun je toch de rail met haak op die hoogte hangen. Hoef je daarna niets meer te verstellen
De diepte van de planken voor de boeken zou ik laten afhangen van de grootte van de boeken die je wil plaatsen, vaak is 30cm al voldoende.
Ik ben er niet zeker van dat als ik het werkblad alleen op, laten we zeggen, 2 of 3 van die dragers, degelijk genoeg is om er op te leunen, zeg maar 2 verstelbare poten aan de voorkant, dan kan ik de hoogte van het bureau semi-snel veranderen door hem hoger of lager in te haken en dan de poten te verstellen naar de hoogte.

Bestaan er niet van die inhaak dragers die weliswaar maar 60cm diep zijn maar ook een plank kunnen dragen die dieper is? (dat je ze dan met korte schroeven onder het blad vast draait bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

En omdat het kan:

mis nog de ha automation/blueprint in de post ;) gaaf gedaan hoor

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Hoe normaal is het dat je relatief veel geld betaald en dan evengoed al het stucwerk na moet schuren?
Ik bedoel dit niet als kritiek maar echt als vraag.

Toevallig is ons hele huis vorige week gestuct en de wanden spiegelen gewoon. Hier en daar wel wat putjes/streepjes met wat vuller en hier en daar met een handblokje voor wat lastig bereikbare plekjes.

Wij vonden dat we veel geld betaald hebben en we hadden dit dan ook verwacht dat het perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:32:
Proficiat :)
Combi van F rail en verstelbare poten kan wel, maar beperkt je heel erg in verstelbaarheid omdat je afhankelijk bent van de trappen van de F. Dat gaat met 5 cm en is eigenlijk te groot om een bureau goed te kunnen verstellen. Of je hebt een scheve desk :+
Zou bij ikea gewoon een blad en 4 poten halen, is tientjeswerk, ben je ook klaar.

Maar dat wil ik dus niet. Momenteel heb ik een niet verstelbaar (vrij groot) bureau van multiplex met ikea (niet verstelbare) poten eronder, zelfbouw, doet het al ruim 20 jaar prima. Het is gewoon degelijk. Een blad van de IKEA, sorry maar het is gewoon rommel tegenwoordig. Ja, het is tientjes werk, dat merk je ook aan het gebrek aan kwaliteit.

Het ging me vooral even om het principe van F-rails met dragers gebruiken voor een werkblad en iets van verstelbaarheid (al is dat geen must) en iets wat ook nog mooi is om naar te kijken en mooi "blend" in de eetkamer, afgeronde hoeken ook (want straks kind wat waarschijnlijk ook gaat proberen te ontdekken dat scherpe hoeken pijn doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aurum schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:11:
Hoe normaal is het dat je relatief veel geld betaald en dan evengoed al het stucwerk na moet schuren?

Toevallig is ons hele huis vorige week gestuct en de wanden spiegelen gewoon. Hier en daar wel wat putjes/streepjes met wat vuller en hier en daar met een handblokje voor wat lastig bereikbare plekjes.

Wij vonden dat we veel geld betaald hebben en we hadden dit dan ook verwacht dat het perfect is.
Aantal jaar geleden was een paar kleine dingen normaal een aanzet streepje of een wat rommelig hoekje bijvoorbeeld. Al is wat normaal is wel aan het verschuiven, er zijn steeds meer schuuradoors en zolang ze maar zelf dat schuurwerk doen is dat niet eens een probleem. maar dat kan je niet bij de klant neerleggen en dat doen ze dus wel steeds vaker. als je zelf de hele wand moet vlakschuren heb je imho gewoon een prutser over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 19:46
Voordat ik stomme dingen ga doen, een verwarmingsvraag(je). Ons huis is momenteel vrij "klassiek" verwarmd met 1 centrale thermostaat in de woonkamer en op alle radiatoren een simpele radiatorkraan.

We verwarmen bijna altijd alleen de woonkamer en dan is er met de huidige opzet probleem, maar we willen ook andere kamers (in mindere maten) verwarmen. Bijv. bij het thuiswerken, of de badkamer op een minimale temperatuur houden. Soms ook zonder de woonkamer te verwarmen. Nu moet dan altijd de woonkamer ook verwarmd worden.

Uiteindelijke optie zou iets als Tado kunnen zijn, maar daarvoor moet eerst toch overal een thermostaat knop op. Dus knoppen vervangen lijkt me stap 1. Ik heb hier geen ervaring mee en zie wat problemen.

Van horen zeggen moet er (op het moment dat de cv aanspringt) altijd een verwarming openstaan. Anders is het slecht voor de pomp van cv. Hoe garandeer je dat met thermostaat kranen?

En stel dat de woonkamer al op temperatuur is, maar je andere kamers nog verder wil verwarmen. Gaat dan je centrale thermostaat niet in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
henkie196 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Je zegt niet hoeveel je precies moet schuren, is dat een heel huis of alleen een kamer of twee?

Voor een heel huis, zou ik een wandschuurmachine nemen. Ja, je hoeft het maar een keer te doen, maar het is wel veel. Een wandschuurmachine heeft een grotere kop, en heeft daarmee een voordeel voor hoe snel je werkt, maar de lange steel scheelt ook veel als je bv. alle plafonds moet schuren. De hele tijd boven je hoofd moeten schuren is geen pretje (met de hand of met een schuurmachine), en daarnaast hoef je ook niet op een stellage te lopen om bij het plafond te kunnen.

Als het minder is, of als je het niet erg vind om meer tijd eraan te besteden, kun je ook een gewone excenter pakken (een wandschuurmachine is in principe ook een excenter, maar dan formaat groot en met een steel eraan). Let dan vooral op het gewicht, want voor plafonds moet je dat ding veel boven je hoofd houden. Een excenter kun je ook voor andere dingen schuren nog goed gebruiken, dus is ruimer inzetbaar dan een wandschuurmachine.

Voor het echt net krijgen van de muur wil je er ook nog zo'n handschuurblokje bijnemen, zeker als het stuc niet zo netjes gelegd is (maar ook voor de hoeken waar de excenter niet goed kan komen.

En ik zou daarnaast ook zeker een bouwstofzuiger aanbevelen, als je die nog niet hebt. Muren schuren komt een boel stof vanaf, en dat is echt rotspul. Niet alleen komt het overal als je gaat schuren zonder afzuiging, en moet je het daarna dus toch nog opzuigen, je wilt al dat spul ook niet in je longen hebben. In de TS staan wat dingen om op te letten voor bouwstofzuigers.
Betreft alle muren van een 90m2 huis + benedenverdieping het plafond.
Stucwerk is wel goed gedaan en stucadoor zegt dat schuren niet nodig is behalve als je wat kleine oneffenheden ziet.

Mijn directe vrienden, waarvan een paar met kluservaring hadden persoonlijk nog nooit gehoord van muren schuren. Echter op internet lees ik alleen maar dat het eigenlijk wel noodzakelijk is na stucwerk hoe goed dit ook gedaan is.

Dus kom nog niet echt verder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Zal maar net zijn wat voor een finish je tevreden bent.
Als de de verf een beetje dik opzet vallen veel foutjes in het stucwerk ook weer weg.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
perpixel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:39:
Voordat ik stomme dingen ga doen, een verwarmingsvraag(je). Ons huis is momenteel vrij "klassiek" verwarmd met 1 centrale thermostaat in de woonkamer en op alle radiatoren een simpele radiatorkraan.

We verwarmen bijna altijd alleen de woonkamer en dan is er met de huidige opzet probleem, maar we willen ook andere kamers (in mindere maten) verwarmen. Bijv. bij het thuiswerken, of de badkamer op een minimale temperatuur houden. Soms ook zonder de woonkamer te verwarmen. Nu moet dan altijd de woonkamer ook verwarmd worden.

Uiteindelijke optie zou iets als Tado kunnen zijn, maar daarvoor moet eerst toch overal een thermostaat knop op. Dus knoppen vervangen lijkt me stap 1. Ik heb hier geen ervaring mee en zie wat problemen.

Van horen zeggen moet er (op het moment dat de cv aanspringt) altijd een verwarming openstaan. Anders is het slecht voor de pomp van cv. Hoe garandeer je dat met thermostaat kranen?

En stel dat de woonkamer al op temperatuur is, maar je andere kamers nog verder wil verwarmen. Gaat dan je centrale thermostaat niet in de weg zitten?
Volgens mij is het zo dat wanneer je afzonderlijke kamers wil sturen moet je volgens mij een klep hebben ergens in je systeem. In je huidige situatie werkt de ketel enkel op aansturing van je centrale thermostaat, als tegelijkertijd de andere thermostaatkranen open gaan dan zullen die warmer worden. Als dat niet zo is dan blijven die koud (ondanks dat hij open staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:46
webber87 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:06:

De lengte van het gat is ongeveer 4 meter, 10 cm breed, en het diepste punt (stukje van +-30 cm is 7 cm diep).

Nu weet ik dat gewone zandcement niet kan i.v.m. lange droogtijd. Waarmee zou ik dit het beste kunnen vullen? Het moet met een krimpvrije mortel, maar ga ik dan voor snel zandcement, of een snel drogende egaline? Eurocol 945?

Ik lees op internet ook over een ondersabelingsmortel maar dat is wel erg duur in vergelijking tot de rest.

Wie weet wat ik het beste kan gebruiken?

[Afbeelding]
Goede keuze dat Marmoleum, hebben wij in petrolblauw op de hele benedenverdieping nu 8 jaar liggen en kan rustig nog 20 jaar mee zoals het er nu uitziet. Zou het ook zo weer kiezen O+

Geen idee wat je het beste kunt gebruiken maar vind wel dat je een erg strakke planning hebt met maandag egaliseren en dinsdag leggen. Bij ons hebben ze er een paar dagen tussen gehad en mocht de vloerverwarming niet aan zijn en moesten we het huis met kacheltjes warm houden (ook in januari destijds). De vloer moet echt strak zijn want vooral met strijklicht ga je elk randje of hobbelige zien.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Thnx voor de reacties :)
Togi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:03:
Dan stel je het zo in dat ie tussen 12 en 6 niet aangaat (of zoiets) en evt wel met een schakelaar te triggeren is.
Maar @Richh echt leuk gedaan.
Trap opknappen staat hier ook voor eind van dit jaar op de lijst allleen wij hebben een open trap dus ben er nog niet uit wat de mooiste oplossing is
Exact, Home Assistant weet de tijd; deze uitzondering zit er in idd :)

De trap gesloten maken is overigens niet heel lastig of veel extra werk. Wij hebben de trap naar de 2e verdieping juist open gemaakt, dat is een stuk vervelender omdat je nog meer lijm en troep moet verwijderen. Overigens gaan we die gewoon volledig wit maken, zonder lampjes ook :P
Overzettreden voor de open trap heb ik overwogen maar dan worden de treden best wel lomp vond ik.
Jeldert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Erg netjes zo. Zelf moet ik ook nog de trap renoveren. Waar heb jij deze overzettreden gekocht?

En stiekem ook aan verlichting denken met bewegingssensor :+
Dat is: https://www.traprenovatie...tie-mustang-12-treden-set
Metalfreak schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik weet gewoon dat als ik mijn trap ga opknappen ik hetzelfde ga doen :+ WLED erop en je kunt de trap mee laten doen met de muziek :D

Hoe voed je die ESP trouwens? Die kan geen 12V hebben, of heb je gewoon een aparte micro-USB adapter eraan gekoppeld? Ik zie geen step down erbij, of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, de mogelijkheden zijn eindeloos haha :+ ik heb trouwens de FastLED library gebruikt op de ESP.

De voeding die in de trapkast hangt is een https://www.tinytronics.n...g-power-supply-lrs-150-12 en is idd 12v. Daar zit een buck converter aan vast die 12v naar 5v verlaagt, ik kan zo snel niet meer vinden waar ik die vandaan heb geplukt :P maar hij lijkt op de 'wire' variant van https://nl.aliexpress.com/item/33011470040.html
Zo gaat er maar 1 stekker in het stopcontact. De 4-polige power-in op het boardje is dus ook +12v / gnd / gnd / +5v.
Al kan het idd ook prima met micro usb.
Trap opknappen is ook nog iets wat ik een keer wil doen, maar ik ben ook een beetje bang voor wat er onder het tapijt vandaan komt.
Dat is trouwens veruit het meeste werk... en het saaiste bovenal. Wij hebben meerdere potten Alabastine lijmverwijderaar gebruikt (stinkt, chemische troep) en eigenlijk wou het er allemaal maar niet vanaf. Heeft overigens wel te maken met de gebruikte lijmsoort. Uiteindelijk met een multitool een hoop zooi eraf kunnen krijgen.
Fijne aan overzettreden is dat het minder erg is als er iets achterblijft, of een beschadiging in de trede ontstaat. Van tapijt naar een lege trap (wat we naar de 2e verdieping doen) is écht een klus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

Asteroid9

General Failure

Aschtra schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Betreft alle muren van een 90m2 huis + benedenverdieping het plafond.
Stucwerk is wel goed gedaan en stucadoor zegt dat schuren niet nodig is behalve als je wat kleine oneffenheden ziet.

Mijn directe vrienden, waarvan een paar met kluservaring hadden persoonlijk nog nooit gehoord van muren schuren. Echter op internet lees ik alleen maar dat het eigenlijk wel noodzakelijk is na stucwerk hoe goed dit ook gedaan is.

Dus kom nog niet echt verder 8)7
Bij een goede stucadoor is het echt absoluut niet nodig om te schuren. Hooguit even snel met een hand schuurpapiertje voelen of er nog ergens een opgespat korreltje zit, meer niet.
Ik heb afgelopen jaar het hele huis laten stucen en heb nergens iets hoeven corrigeren, echt in 1x overal goed. En ik ben een zeikerige pietlut met zulke zaken :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006

Ik denk dat het wel relatief veel gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat je het moet accepteren natuurlijk.

Wij hebben zelf de benedenverdieping laten doen door een stukadoor, wel iemand die ik persoonlijk ken overigens dat helpt wel, en daar was het behalve 2 aanzetstrepen en dus 10sec schuren perfect glad. Boven en op zolder heb ik e.e.a. zelf gestuct en daar komt dan wel wat schuurwerk bij kijken, maargoed ik ben ook geen stucadoor dus dat is prima. Als ik duizenden euro's betaal zou ik me eigen stucwerk ook niet accepteren. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:07

Ik ben al bij mensen binnen geweest die 'weinig' hadden betaald, waar er niets op aan te merken was en ook huizen waar er 'veel' betaald was en waar nog werk aan was. Het hangt vooral af van degene die het stucwerk doet, niet zozeer wat je er voor betaald hebt. Nu heb je natuurlijk wel andere verwachtingen als iets 2x zo duur is, maar een garantie zou ik het niet durven noemen.

Er zijn bepaalde afwerkingsklasses zowel voor stucwerk als gipsplaatwerk (die ongetwijfeld veel mensen niet kennen en dus ook niet vragen), bv. voor 'behangklaar', 'sausklaar', etc. het gaat er dus uiteindelijk om waar je voor betaald hebt, waarbij er ook geregeld voor gekozen wordt om de schilder het laatste werk (schuren / plamuren / ...) te laten doen:
Afbeeldingslocatie: https://www.stubeko.nl/wp-content/uploads/2019/11/Schermafbeelding-2019-11-23-om-00.17.58.png

Als alle radiatoren dicht staan dan kan de pomp bij warmtevraag niets rondpompen en heb je inderdaad een probleem (als je geen bypass aan de ketel hebt). Dat is dan ook de reden waarom in de kamer waar de thermostaat hangt er normaal geen thermostaatknoppen op de radiatoren zitten en dat de handmatig bediende knoppen volledig open staan.

Als je Tado's gaat gebruiken, dan gaat de ketel alleen starten als de Tado een signaal geeft. Op datzelfde moment zou de Tado ook de radiatorthermostaat open moeten zetten me dunkt, dus in hoe verre dat effectief een probleem is.. Maar ik zou gewoon een bypass monteren als je die nog niet hebt, bij falende thermostaten zal de ketel dan gewoon uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
route99 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Check altijd exact wat je krijgt, dus geen no-name foam nemen maar er een waar het merk en type erop gedrukt staat.
Als het goed is moet je dan in het technisch infoblad vinden dat het voor dat doel een prima stabiel product moet zijn.
Er is minimaal een ding wat je zeker niet moet doen..... het een tijd in de zon laten liggen als je geen tijd hebt om het te verwerken. Veel kunststoffen houden niet van licht en al helemaal niet van UV-licht.
Laat je ook niet afschepen met een restpartij die mogelijk niet goed opgeslagen wellicht 5-10 jaar in een zonnig hoekje gelegen heeft.
Het gaat niet meteen stuk, vaak zitten er ook UV-stabilisatoren in het schuim, en niet voor niets, UV licht breekt veel polymeren snel of langzaam af. Neem geen risico met zaken die lang mee moeten gaan.
Beton is alkalisch en daar zou imho polytheenschuim tegen moeten kunnen.
Wauw dank je! Je weet waar je het over hebt :) Ik heb Bonfix buizen gekocht. Ze kwamen netjes in kartonnen dozen. Productiedatum 6-dec-2021 staat op de isolatie. Moet goed gaan dan denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45

Met Tado kun (/"moet") je overal hun knoppen installeren. De thermostaat, die dan wel geregistreerd staat in zone/ruimte "woonkamer" doet dan eigenlijk nog alleen de aansturing van de ketel (ze hebben intussen ook een draadloze oplossing waarbij je de aansturing direct bij de ketel kunt hangen, en de thermostaat eigenlijk gewoon een afstandsbediening is). Op het moment dat je de woonkamer wilt verwarmen gaat dat hetzelfde als elke andere ruimte. Als de ruimte niet op temperatuur is draait de knop zichzelf open en stuurt een signaaltje naar de thermostaat (/datgene wat de ketel aan stuurt) om de ketel aan te zetten. Als alle ruimtes op temperatuur zijn zal er dus ook geen warmtevraag van de ketel zijn en zal deze normaliter dus niet lopen. Maar zoals je zelf al aangeeft zal de ketel soms toch even de pomp laten lopen terwijl er geen warmtevraag is. Een workaround daarvoor is dat je op een plek een ouderwetse knelkraan laat zitten en deze open laat (nadeel: deze zal dus altijd warm worden, elke keer als een ruimte verwarmd moet worden zal die radiator dus ook warm worden). Alternatief is het laten plaatsen van een bypass.

Overigens is er ook een Tado ervaringen topic, waar ze vast ook al deze vragen, nog uitgebreider, kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
In veel gevallen is het zo dat er in het verwarmingscircuit een niet-thermostatische kraan is opgenomen. Oftewel een kraan die je gewoon open en dicht kan draaien.
In ons geval zit die in de badkamer, bij m'n moeder zijn de radiatoren in de kamer met de thermostaat simpele open-dicht kranen. Die moet je dus altijd (een beetje) open zetten als je de rest met Tado's verangt.

Sowieso iets om te controleren. Tado kan niet op open/dicht kranen, alleen op thermostatische.
theredone51 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:03:
Als alle radiatoren dicht staan dan kan de pomp bij warmtevraag niets rondpompen en heb je inderdaad een probleem (als je geen bypass aan de ketel hebt). Dat is dan ook de reden waarom in de kamer waar de thermostaat hangt er normaal geen thermostaatknoppen op de radiatoren zitten en dat de handmatig bediende knoppen volledig open staan.
Precies :) Overigen hebben wij dus ervaring met dit probleem, vandaar dat ik het weet :P
Als je Tado's gaat gebruiken, dan gaat de ketel alleen starten als de Tado een signaal geeft. Op datzelfde moment zou de Tado ook de radiatorthermostaat open moeten zetten me dunkt
En dat is waarom ik toch even reageer: dit is dus NIET zo, en in de Tado app zelf ook niet te configureren.

Gevolg: klepperende radiatoren. Super irritant...
Maar ik zou gewoon een bypass monteren als je die nog niet hebt, bij falende thermostaten zal de ketel dan gewoon uitvallen.
Dit dus, dat heeft het probleem bij ons verholpen. Bij ons zit hij bij de vloerverwarming, het meest 'ver' van de cv ketel vandaan.
Met een systeem als dat van Tado kan je dat oplossen, de ketel zal dan alsnog gaan branden ondanks dat de centrale thermostaat op temperatuur is.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 17-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:07
Richh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:01:
[...]

En dat is waarom ik toch even reageer: dit is dus NIET zo, en in de Tado app zelf ook niet te configureren.

Ik had al zo'n vermoeden, maar je zou denken dat bij een platform dat zoveel gebruikt wordt als Tado.. Maar goed, bypass dus zoals aangegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Advies gevraagd! :)

Ik wil onze brievenbus voorzien van borstels tegen de tocht. U weet wel, zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZafRiWc_KYmScnVpmZYcKQuGjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XSiHP9TUvCtZ9xcsc6Aa432K.png?f=user_large

Helaas is de deur aan de binnenzijde niet vlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjgG4xSxVVfgeLBZuPl3VFK46R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dAqr8tQkiVcqxeEryjWQfN8.jpg?f=fotoalbum_large
Negeer even het touwtje van het kerststukje op de voordeur, dat gaat natuurlijk weg ;)

Sites van de bouwmarkten zijn niet zo scheutig met de precieze maten van dit soort borstels. Maar ik ben bang dat het niet gaat passen tussen de twee horizontale latten. Ik heb daar 65mm tussenruimte.

Een alternatief is het plaatsen van de borstels op de latten. Alleen heb ik dan links en rechts een gat van 65mm * 11mm. En aan de bovenkant tussen de twee horizontale latjes zit ook een spleet van 25mm.

Mocht op dit laatste scenario uitkomen, wat zouden jullie dan doen met de gaten? Compressieband? Dat lijkt me niet heel mooi. Houten blokjes plaatsen (in de kleur van de deur) die precies passen lijkt me ook lastig met mijn huidige houtbewerkingsvaardigheden.

Andere suggesties? Toch maar de brievenbus aan de buitenkant vervangen en daar borstels plaatsen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Richh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:01:
[...]

In veel gevallen is het zo dat er in het verwarmingscircuit een niet-thermostatische kraan is opgenomen. Oftewel een kraan die je gewoon open en dicht kan draaien.
In ons geval zit die in de badkamer, bij m'n moeder zijn de radiatoren in de kamer met de thermostaat simpele open-dicht kranen. Die moet je dus altijd (een beetje) open zetten als je de rest met Tado's verangt.

Sowieso iets om te controleren. Tado kan niet op open/dicht kranen, alleen op thermostatische.

[...]

Precies :) Overigen hebben wij dus ervaring met dit probleem, vandaar dat ik het weet :P

[...]

[...]

Dit dus, dat heeft het probleem bij ons verholpen. Bij ons zit hij bij de vloerverwarming, het meest 'ver' van de cv ketel vandaan.

[...]

Met een systeem als dat van Tado kan je dat oplossen, de ketel zal dan alsnog gaan branden ondanks dat de centrale thermostaat op temperatuur is.
juist dat laatste puntje/zin is wel intressant

We willen namelijk mijn hele cv leidingwerk vervangen/veranderen (dikwandig cv nu met verkalkte/vernauwde pijpen oid) maar ook op zolder zijn we bezig met een werkruimte te cree-eren . nu wil ik daar af en toe verwarmen (als je daar werkt) .. begrijp ik goed dat je eigenlijk aangeeft dat je dus "zone" verwarming krijgt ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:38:
[...]

We willen namelijk mijn hele cv leidingwerk vervangen/veranderen (dikwandig cv nu met verkalkte/vernauwde pijpen oid) maar ook op zolder zijn we bezig met een werkruimte te cree-eren . nu wil ik daar af en toe verwarmen (als je daar werkt) .. begrijp ik goed dat je eigenlijk aangeeft dat je dus "zone" verwarming krijgt ?
Ik heb thuis ook een Tado systeem hangen.
Hierbij heb ik de beganegrond waar de centrale thermostaat hangt alleen maar open/dicht knoppen (maar wel iets geknepen).
Op de eerste verdieping op alle slaapkamers en badkamer hangen de tado radiatorknoppen.
Hierbij kan ik dus kiezen per kamer wanneer ik het wil verwarmen. Alleen die kamer wordt dan warm (en natuurlijk gaat er warm water naar de woonkamer, maar dat is niet erg).

Moet je op een slaapkamer zijn en is het koud, dan warm je alleen die kamer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45
theredone51 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden, maar je zou denken dat bij een platform dat zoveel gebruikt wordt als Tado.. Maar goed, bypass dus zoals aangegeven :)
Hoe ik het begrepen heb staat dat los van Tado. Soms kan de pomp gewoon even gaan lopen, onafhankelijk van of dat via de thermostaat gevraagd wordt. Iets met opgebouwde druk / warmte die er af moet. Enige wat Tado daar aan zou kunnen doen is elke keer als de thermostaat uit is een knop alsnog open draaien, maar dat zou IMO ook raar zijn.
En hetzelfde probleem speelt uiteraard ook als je geen slimme thermostaat hebt. Ook dan kun je niet alle kranen dicht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Gizz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:36:

Andere suggesties? Toch maar de brievenbus aan de buitenkant vervangen en daar borstels plaatsen?
Ja! Die borstels variëren van 6 tot meer dan 60 euro (waarom :?). Koop dat plastic ding van 6 euro en kijk hoe het past. De borstels worden aan de binnenzijde op z'n plaats gehouden door een paar palletjes, maar er is zeker ruimte om ook een deel van de lange zijde af te zagen.

Op de latten is zeker ook een mogelijkheid, en denk ik ook mooier. Wat ik niet snap, is waarom je het over "gaten" hebt. Links en rechts een verticaal latje op de deur schroeven, en je maakt een verlenge brievenbus. Voor het mooie verf je ze eerst blauw in de kleur van de deur voor je ze erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Als je in de werkkamer een Tado knop plaatst, en deze meet 16 graden terwijl hij is ingesteld op 20, dan zal Tado ervoor zorgen dat die kamer toch warm wordt.

Tado zorgt zo inderdaad voor zone verwarming. En in de app is het makkelijk om een tijdschema in te stellen. Of je koppelt 'm aan home assistant en maakt gebruik van aanwezigheidssensoren ;)

Het is hiervoor wel belangrijk dat je alle zones voorziet van een Tado knop. Als je een kamer zonder hebt, waarvan de ouderwetse kraan open staat, dan verwarmt deze kamer dus mee als er een andere kamer warmtevraag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik wil onze brievenbus voorzien van borstels tegen de tocht. U weet wel, zo'n ding:
[Afbeelding]

Helaas is de deur aan de binnenzijde niet vlak:
[Afbeelding]
Negeer even het touwtje van het kerststukje op de voordeur, dat gaat natuurlijk weg ;)

Sites van de bouwmarkten zijn niet zo scheutig met de precieze maten van dit soort borstels. Maar ik ben bang dat het niet gaat passen tussen de twee horizontale latten. Ik heb daar 65mm tussenruimte.

Een alternatief is het plaatsen van de borstels op de latten. Alleen heb ik dan links en rechts een gat van 65mm * 11mm. En aan de bovenkant tussen de twee horizontale latjes zit ook een spleet van 25mm.

Mocht op dit laatste scenario uitkomen, wat zouden jullie dan doen met de gaten? Compressieband? Dat lijkt me niet heel mooi. Houten blokjes plaatsen (in de kleur van de deur) die precies passen lijkt me ook lastig met mijn huidige houtbewerkingsvaardigheden.

Ik heb nog geen oplossing voor je, maar denk eraan dat je in het laatste scenario niet alleen gaten dicht maakt voor tocht, maar ook zorgt dat de binnenkant van je brievenbus glad is.

Als een postbezorger de post insteekt, en vervolgens tegen de onderrand van het frame van je borstel aan duwt...... Even netjes afwerken dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:07
Leuk topic! 4 maanden geleden hebben we ons huis gekocht en sindsdien zijn we de halve woning aan het renoveren :+ Misschien leuk om hier wat dingen te delen :)

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

En omdat het kan:

Hoe ziek is dit, haha!

Mag ik vragen waar jij de overzettreden vandaan hebt?
Ik twijfel om dit te doen, of de trap weer te laten stofferen. Gaat om een trap naar zolder.

En nog tips als je aan de slag gaat met overzettreden?
Vooral het exact op maat maken lijkt me lastig. Heb jij zo'n trapspin oid gebruikt?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 20:53

Bij mijn pa thuis zit er aan de binnenkant net zo'n klep als aan de buitenkant. De binnenklep is ook heel licht geveerd zodat het altijd dicht gedrukt wordt. Naar mijn idee komt door een klep minder tocht naar binnen dan een borstel.

Voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8072502/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Gizz deze heeft wel maten
https://www.bol.com/nl/nl...ijgbaar/9300000040977261/

ligt een beetje aan je "isolatie' en budget, dat je voor ogen hebt .. veel skilz heb je niet nodig.. wil je bv opvullen met hout dan pak je een stuk piepschuim van een verzending dat op maat is gemaakt om het houtje op zijn plek te klemmen .. en een dotje montage kit. naadjes opvullen met vulmiddel,

is de ruimte die je overhoud (bv de dat ding van de link) nu zodanig dat je eromheen veel ruimte overhoud (binnen) eromheen, dan vul je eromheen op met eerder genoemde schuim en maak je het netjes glad met een dun plaatje (bv zo dun als een achterwand van een kast) in de zomer moet je wel een deur verven :) maar dat is een ander verhaal.
Richh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Als je in de werkkamer een Tado knop plaatst, en deze meet 16 graden terwijl hij is ingesteld op 20, dan zal Tado ervoor zorgen dat die kamer toch warm wordt.

Tado zorgt zo inderdaad voor zone verwarming. En in de app is het makkelijk om een tijdschema in te stellen. Of je koppelt 'm aan home assistant en maakt gebruik van aanwezigheidssensoren ;)

Het is hiervoor wel belangrijk dat je alle zones voorziet van een Tado knop. Als je een kamer zonder hebt, waarvan de ouderwetse kraan open staat, dan verwarmt deze kamer dus mee als er een andere kamer warmtevraag heeft.
& @Hortz thx voor de duidelijke uitleg

pff zometeen moet ik mijn HA server hier achterlaten op een USB stick (VM) :+ betreft alle smartmeuk in huis hahahaha

Die tado's zijn zeker batterij powerd meuk ? of kan je daar een externe "voeding" aan hangen ? gaat me meer in dit geval over eventuele "bedrading" die ik dan ook nog weg moet/kan werken..

btw op zich is een digitale aansturing erbij wel prettig maar merk wel dat het hebben van dual control oftewel dat je op 2 of meerdere plekken de aanpassing kan doen wel prettig is maar dat betekend wel dat als ik hem via HA de temp op 20graden zet, dat ik dat ook meteen zie op het device of andere "app" zie..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
pentaw1nz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Hoe ziek is dit, haha!

Mag ik vragen waar jij de overzettreden vandaan hebt?
Ik twijfel om dit te doen, of de trap weer te laten stofferen. Gaat om een trap naar zolder.

En nog tips als je aan de slag gaat met overzettreden?
Vooral het exact op maat maken lijkt me lastig. Heb jij zo'n trapspin oid gebruikt?
Ik had hem hier al eerder gedeeld; gaat om https://www.traprenovatie...tie-mustang-12-treden-set. Kleur is 'mustang', ze verkopen die set geloof ik bij meerdere winkels.

Ik had gelukkig enige hulp van iemand die dit werk jaren gedaan heeft. Zo hebben we het in een dag tijd voor elkaar gekregen. Doe je het alleen, dan zou ik vooral geduldig zijn en er de tijd voor nemen. Hij had afgetekend waar ik mocht zagen :+ dat deed 'ie met een trapspin, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wauskoek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Bij mijn pa thuis zit er aan de binnenkant net zo'n klep als aan de buitenkant. De binnenklep is ook heel licht geveerd zodat het altijd dicht gedrukt wordt. Naar mijn idee komt door een klep minder tocht naar binnen dan een borstel.

Voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8072502/artikel.html
de veer reduceert het geklepper ..

metaal geleid "warmte" heel erg goed dus verlies heb je altijd, borstel gebruiken is wel verstandig .. om dat te reduceren .,.ik heb recent de tussendeur van gang naar woonkamer vervangen (oud naar modern) maar damm wat scheelt dat nu in warmte los ervan is de voordeur ook vervangen .. en isolatie verbeterd .. maar alles is niet tegelijk gebeurd en je merkte echt verschil(len) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:09:
Die tado's zijn zeker batterij powerd meuk ? of kan je daar een externe "voeding" aan hangen ? gaat me meer in dit geval over eventuele "bedrading" die ik dan ook nog weg moet/kan werken..
Zijn op batterijen. Overigens relatief simpel te vervangen, en ze schijnen het ruim een jaar vol te houden. Battery state is in Home Assistant uit te lezen :)
btw op zich is een digitale aansturing erbij wel prettig maar merk wel dat het hebben van dual control oftewel dat je op 2 of meerdere plekken de aanpassing kan doen wel prettig is maar dat betekend wel dat als ik hem via HA de temp op 20graden zet, dat ik dat ook meteen zie op het device of andere "app" zie..
Dat werkt echt feilloos met Tado imho. Aanpassing in HA -> wordt vrijwel instant overgenomen in de Tado app, en vice versa. Ook een aanpassing op de thermostaat zelf wordt heel vlot overgenomen.

Overigens kent Tado dus een betaald abonnement voor geofencing (gaat ie vanzelf uit als je weg bent), maar met Home Assistant kan je dat in principe zelf bouwen voor gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 19:23
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:17:
[...]

de veer reduceert het geklepper ..

metaal geleid "warmte" heel erg goed dus verlies heb je altijd, borstel gebruiken is wel verstandig .. om dat te reduceren .,.ik heb recent de tussendeur van gang naar woonkamer vervangen (oud naar modern) maar damm wat scheelt dat nu in warmte los ervan is de voordeur ook vervangen .. en isolatie verbeterd .. maar alles is niet tegelijk gebeurd en je merkte echt verschil(len) ..
Die tussendeur zou ik ook eens moeten vervangen. Heb je misschien een foto hoe het geworden is bij jou?

Tado gaan batterijen in trouwens, oplaadbaar is mogelijk. Stroom naar elke radiator zou esthetisch en schoonmaaktechnisch een ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-06 16:00
Ik heb zo een ding geplaatst: https://www.amazon.co.uk/...Letter/dp/B01ERW8M7O?th=1 . Paar jaar geleden een topic over geopend. De medewerkers van PostNL kunnen mijn bloed wel drinken volgens mij. Maar, ik ben er blij mee. Aan de voorzijde en achterzijde volledig dicht dankzij een rubberen rand onder de klep. De kleppen zitten met een pakking tegen de deur aan. Tussen de voorzijde en de achterzijde zit een gesloten systeem van kunststof. Er rammelt en tocht helemaal niets meer. En daarbovenop zit er nog een een stugge borstel in het midden.
Winddicht, brief-onvriendelijk...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Megalomania schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Die tussendeur zou ik ook eens moeten vervangen. Heb je misschien een foto hoe het geworden is bij jou?

Tado gaan batterijen in trouwens, oplaadbaar is mogelijk. Stroom naar elke radiator zou esthetisch en schoonmaaktechnisch een ramp zijn.
de deur in dit topic

bedoel meer van de AA/AAA vervangings dingetjes die je ook voor je kerst(dorp) kan gebruiken .. gezien ik mijn verwarming 50% van het jaar niet gebruik zou ik deze meuk ook uit kunnen zetten ..

het probleem wat ik heb is dat er ik meer geld uit geef aan batterij-en voor alle smart meuk dan ik bespaar ermee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 17-01-2022 15:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
chrisborst schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Mijn gevoel is om het aan de aannemer te vragen die je vloer gaat leggen. Die kan het beste aangeven wat er met de vloer moet gebeuren. Denk hierbij ook aan de garantie van je vloer, want ik neem aan dat het marmoleum ook over deze sleuf heengaat.
Dank! Uiteindelijk gesproken met de vloerlegger en hij raadde Eurocol 945 aan. Reden is dat ze hier volgende week gaan beginnen en gezien het korte tijdsbestek dit het beste zou werken i.v.m. uitharding (vochtpercentage).

Duur spul en iets anders had vast ook gekund maar het werkt als een trein. Na een uur al beloopbaar. Tip: Als iemand dit ooit gaat gebruiken, je moet het heel snel verwerken (binnen 10 minuten). Anders kan je het niet bijna niet meer uitsmeren. Dus doe kleine stukjes per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 13:59
ThinkPad schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:26:
[...]

STOP! Doe dit alsjeblieft niet. Kost je ontzettend veel stroom. Ga gewoon voor kunststof leidingen in een slakkenhuis patroon. Nu op je CV, maar werkt ook top met een warmtepomp. Het leggen is ook echt niet moeilijk, voor een badkamer heb je het in een uurtje erin liggen en kun je vervolgens de vloer storten: ThinkPad in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"

Zie ook: Vloerverwarming, klassiek of elektrisch.
Thanks voor de tip. Heb je misschien iets van een handleiding/aanwijzing die jij toen gebruikte? Ik heb nog de aansluitingen van de oude radiator die in de badkamer gebruikt werd, dus kan hem daar makkelijk op aankoppelen. Moet me er verder nog in verdiepen, maar geen idee of er bijvoorbeeld een verdeler tussen moet wanneer je slechts 1 groep nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Vraagje; ik heb een inlaatcombinatie met een 15mm knelpunt aansluiting (deze). Kan ik op de buitendraad waar normaal de knelmoer op gaat, ook andere 'schroefverbinding' opzetten? (bijv. en flexibele aansluitbuis met dezelfde draad?) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
Gemini NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Thanks voor de tip. Heb je misschien iets van een handleiding/aanwijzing die jij toen gebruikte? Ik heb nog de aansluitingen van de oude radiator die in de badkamer gebruikt werd, dus kan hem daar makkelijk op aankoppelen. Moet me er verder nog in verdiepen, maar geen idee of er bijvoorbeeld een verdeler tussen moet wanneer je slechts 1 groep nodig hebt?
Ik heb aardmatten gelegd en daar de slang met tiewraps in een slakkenhuispatroon op geknoopt.
De aardmatten met elkaar verbinden met ijzerdraad of iets anders geleidend. en dan aan je aardedraad koppelen. Daarna zandcement eroverheen gestort. Veel ingewikkelder is het niet. Zie ook YouTube e.d.
Tip is nog wel om niet te dicht bij je doucheput te leggen, je hebt kans dat je die ‘droogstookt’ (water uit het waterslot verdampt waardoor je rioollucht toelaat).

Ik heb ook maar één groep. Volgens mij had het via een RTL-ventiel gekund. Maar ik wilde liever wat meer controle hebben en heb een gebruikte ééngroepsverdeler met pomp gekocht. In de kamer ernaast had ik al kastje met een CV-verdeelpunt zitten waar dit zo bij kon.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

En voor iets helemaal anders.

Ik heb een step waarvan op het trayplankje niet zo veel verf meer zit.
Dat maakt het geheel erg glad. Daar wil ik graag weer verf op.

Mijn gedachte:
Laagje primer.
nog een laagje primer
silverzand er als het nog nat is
Laagje lak er over
En nog een lagje lak erover.

Gaat dat werken? Of moet ik nog voor iets anders kijken?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 20:53
Cyberpope schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:54:

Mijn gedachte:
Laagje primer.
nog een laagje primer
Laagje lak er over

Kijken voor een sticker met zand structuur erop.

Edit..

https://alexnld.com/produ...oor-safety-non-skid-tape/

[ Voor 8% gewijzigd door wauskoek op 17-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:29
Cyberpope schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:54:

Mijn gedachte:
Laagje primer.
nog een laagje primer
Laagje lak er over

Grip tape plakken?! https://www.amazon.com/sk.../s?k=skateboard+grip+tape

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gezien de structuur, gok dat dit niet gaat werken.
Dat heeft namelijk verdikte gaten erop. Kijken of ik een foto kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb ter voorbereiding op een glazen traphek de spijltjes van ons huidige hek er met een multitool zo vlak mogelijk uitgezaagd. Dit is natuurlijk niet 100% vlak en omdat de spijltjes hardhout zijn en de dwarsbalk van vuren, ik dit onmogelijk vlak geschuurd. Ik dacht het te schaven, maar de dwarsbalk zit tussen twee spillen in.

Hoe zou ik het toch aan kunnen pakken? (Ik snap dat het door de nerf en verschillende houtsoorten altijd zichtbaar blijft, maar het zou in ieder geval vlak moeten kunnen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUCBvXbMBjPeWQav9s5jdY6iPSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFQWIHSmjlLj7Eq4eKWaCJRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14
Ondanks dat het een beetje knullig is, toch een hulp vraag.
Wij hebben een Velux dakraam (GGL5 oudje uit 86) en een paar jaar geleden toen we het huis kochten eea laten vervangen wegens lekkages. waaronder in onze herinnering ook het glas van dit raam. Echter nu we bezig zijn om alles op HR++ te zetten lopen we tegen wat onduidelijkheid aan. Namelijk, was het dit raam wat idd vervangen was? Is dit wel HR++? Kan er uberhaupt wel HR++ in?

Is hier iemand met een Velux achtergrond die daar zicht op heeft? Het glas heeft geen tekst op de alu strip, en de alu strip is errrrrggg dun. Ik zou op termijn er zelf een FK06 in zetten maar nu nog ff niet aangezien ik eerst nog wat plafonds te isoleren heb.

We hebben zelf in die tijd een moeilijke periode gehad en onze schilder/glaszetter bleek achteraf niet helemaal wie we dachten dat hij was dus vandaar nu de onduidelijkheid. De brug is verbrand dus ik heb geen specificaties, en kan deze ook niet opvragen.

Foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX_jPxSKugPeahj7dw3YIulqfz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lj9iEwXziCZwIUSKIx3hQRen.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHs1PnUyI8eBKwtztvhpmFkBkVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKFDLN0H80gRWPhSQEOEdX06.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Lynx op 18-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Recoil schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:59:
Ik heb ter voorbereiding op een glazen traphek de spijltjes van ons huidige hek er met een multitool zo vlak mogelijk uitgezaagd. Dit is natuurlijk niet 100% vlak en omdat de spijltjes hardhout zijn en de dwarsbalk van vuren, ik dit onmogelijk vlak geschuurd. Ik dacht het te schaven, maar de dwarsbalk zit tussen twee spillen in.

Hoe zou ik het toch aan kunnen pakken? (Ik snap dat het door de nerf en verschillende houtsoorten altijd zichtbaar blijft, maar het zou in ieder geval vlak moeten kunnen)

[Afbeelding]
Met plamuur. In zo’n geval zet ik het gewoon helemaal in de plamuur. Het is best bizar, maar de plamuur van de Action uit een tube vind ik echt goed. Goed op te zetten met een plamuurmes en heel goed te schuren. Daar heb ik complete vensterbanken en deuren mee geplamuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Lynx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:00:
Ondanks dat het een beetje knullig is, toch een hulp vraag.
Wij hebben een Velux dakraam (GGL5 oudje uit 86) en een paar jaar geleden toen we het huis kochten eea laten vervangen wegens lekkages. waaronder in onze herinnering ook het glas van dit raam. Echter nu we bezig zijn om alles op HR++ te zetten lopen we tegen wat onduidelijkheid aan. Namelijk, was het dit raam wat idd vervangen was? Is dit wel HR++? Kan er uberhaupt wel HR++ in?

Is hier iemand met een Velux achtergrond die daar zicht op heeft? Het glas heeft geen tekst op de alu strip, en de alu strip is errrrrggg dun. Ik zou op termijn er zelf een FK06 in zetten maar nu nog ff niet aangezien ik eerst nog wat plafonds te isoleren heb.

We hebben zelf in die tijd een moeilijke periode gehad en onze schilder/glaszetter bleek achteraf niet helemaal wie we dachten dat hij was dus vandaar nu de onduidelijkheid. De brug is verbrand dus ik heb geen specificaties van hem meer, en kan deze ook niet opvragen.

Foto's ter verduidelijking:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn gok zou zijn dat er niets aan dit raam is gedaan (dun glas, oude kit). Om je twijfel weg te nemen kun ook testen of het HR++ glas is.

https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf

Ik zou de check met de aansteker (Test 2) proberen:
HR++-glas?
Dubbel glas en HR++-glas lijken erg op elkaar. Beide soorten glas hebben een aluminium strip
tussen twee glasplaten. HR++-glas heeft een extra isolerende folie, maar deze is onzichtbaar. Je
kan erachter komen welk soort dubbel glas je hebt door te kijken op de aluminium strip tussen de
glasplaten. Zie je de letters HR: dan is het HR++-glas. Staan er geen letters, of wel letters maar
geen HR: dan is het meestal dubbel glas.

Twijfel je nog, dan zijn er twee testen om erachter te komen of je HR-glas hebt.

Test 1: Check de codes in de aluminium strip
Via de codes die je in de aluminium strip kunt zien, kun je achterhalen of het om gewoon dubbel
glas of om HR++-glas gaat. Vul deze codes in op een zoekmachine op internet en je vindt op de site
van de fabrikant meer informatie over het soort glas.

Test 2: Doe een check met een aansteker / lucifer
Houd een brandende aansteker of lucifer voor het glas en kijk schuin op het glas. Als het goed is,
zie je vier vlammetjes in het glas gespiegeld. Hebben alle vier de vlammetjes dezelfde kleur, dan is
het dubbel glas. Heeft het tweede of derde vlammetje een iets andere kleur? Dan is het HR++-glas.

Je kunt ook proberen om met de zaklamp op je telefoon te checken of je dubbel glas of HR-glas
heeft. Dit is helaas niet in alle gevallen goed te zien. Gebruik in ieder geval geen gewone zaklamp
met led, deze heeft te weinig lichtbereik om de kleuren goed weer te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe zou ik het toch aan kunnen pakken?
Gewoon een nieuwe lat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
je kan meerdere route's pakken afhankelijk van de hoeveelheid werk die je wilt doen .. je kan met een schuur tool zoals een aantal vijlen / schuurpapier en beitel(s) het strak krijgen, en met bv fijn schuur papier en verf de zichtbaarheid v.d nerf redelijk reduceren het heeft wellicht een paar maal schuur --> verf --> schuur -->verf

Andere route is een aluminium of houten profiel eroverheen lijmen / erop schroeven .. en eventueel daarna verven

of je zaagt /breekt het er tussenuit en lijmt er iets anders tussen.

De vraag is hoeveel tijd/moeite en geld wil je erin steken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87

[Afbeelding]
Gaat het om dat je de verbinding nog steeds ziet? Kan je dan niet plamuren met een houtplamuur, dan de boel mooi glad schuren en dan in de verf (misschien een hoogvullende verf gebruiken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:18

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben van plan om de open haard uit onze nieuwe woning te slopen.
(Ga wel eerst laten beoordelen door deskundige hoe dit aan te pakken met gewicht en constructie e.d.)
Maar nu lees ik dat je voor elke sloop waar je mogelijk asbest zou kunnen tegenkomen vergunningsplichtig bent?
Geen idee of er nog een asbest pijp in de schoorsteen zit (bouwperiode 1980).

Maar klopt dit?
Pagina: 1 ... 193 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/