[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Erdinger schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:13:

De beste oplossing lijkt mij als ik iets op het hout kan smeren of bevestigen dat heel dun is.. zodat het niet te dik wordt maar wel stuc-klaar.. wat zou dit zijn?
qboard / wediplaat kan , maar daar moet je stucadoor het wel eens mee wezen :) volgens mij is de dunste 4mm

stucen naast dat kozijn is eigenlijk hoe dan ook net wat smal om echt mooi te kunnen smeren misschien toch een architraaf overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jannibal23 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:28:
Iemand een tip voor antieke bouten en moeren?

In ons nieuwe, oude huis ontbreekt een bout waarmee het spantbeen aan de trekbalk vastzit. In een andere trekbalk ontbreekt de moer. Kortom ik zoek 2 antieke, vierkante moeren (M12) en een bout (240 MM, met een platte kop als een slotbout)

Huis komt uit 1935 overigens.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer een reden dat ik niet naar mijn vrouw moet luisteren :+
Ik heb ze weg gemikt -O- gek genoeg heb ik gesmede spijkers die ik zocht gewoon op marktplaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb zo'n soort set liggen
https://www.toolstation.n...oeven-verwijderset/p13441
maar daar is het niet mee gelukt. Een sleuf in het moertje maken lukt niet. Een multitool/Dremel o.i.d. past er niet in, daar zit het te diep voor. Ik zal het met de hierboven genoemde set proberen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:17
timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb zo'n soort set liggen
https://www.toolstation.n...oeven-verwijderset/p13441
maar daar is het niet mee gelukt. Een sleuf in het moertje maken lukt niet. Een multitool/Dremel o.i.d. past er niet in, daar zit het te diep voor. Ik zal het met de hierboven genoemde set proberen.
Zit er nog iets van schroefdraad in, dan kan je er misschien een boutje m8 in draaien en een moer tegen de stoelpoot, stevig vast draaien en dan de zeskant van de bout gebruiken om het geheel los te draaien.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

wizzopa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Zit er nog iets van schroefdraad in, dan kan je er misschien een boutje m8 in draaien en een moer tegen de stoelpoot, stevig vast draaien en dan de zeskant van de bout gebruiken om het geheel los te draaien.
Ook al geprobeerd, maar het zit echt goed vast. Als ik harder trek, ben ik bang dat ik iets breek en dan ben je nog verder van huis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:38
Vandaag een PAC kast in elkaar gezet, maar loop nu te klooien met de deuren.
Als de deuren dicht zijn, dan steekt de linker deur iets boven de kast uit bovenaan, de rechterdeur lijkt beter te zitten.

Nu zijn er 4 scharnieren, maar ik krijg het even niet helder welke aanpassing ik moet doen.
Ik dacht zelf de bovenste scharnier zo aanpassen dat de deur naar rechts gaat en de onderste scharnier aandraaien zodat die wat naar links gaat. Maar zal de deur daarmee “zakken”?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:21:
Vandaag een PAC kast in elkaar gezet, maar loop nu te klooien met de deuren.
Als de deuren dicht zijn, dan steekt de linker deur iets boven de kast uit bovenaan, de rechterdeur lijkt beter te zitten.

Nu zijn er 4 scharnieren, maar ik krijg het even niet helder welke aanpassing ik moet doen.
Ik dacht zelf de bovenste scharnier zo aanpassen dat de deur naar rechts gaat en de onderste scharnier aandraaien zodat die wat naar links gaat. Maar zal de deur daarmee “zakken”?
In de scharnieren van Ikea die met 2 schroeven in je wandkast vastzitten, zit een derde schroef naast 1 van die 2 schroeven waarmee je het hele scharnier naar boven op beneden kan bijstellen. Draai die voor je deur dus wat omlaag en je deur zal gelijk hangen met de andere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7h3YwLEFWVtV9FHw0O_W8pb92g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GePt7TZrkjilP0UagOcWfLMV.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de volledigheid, de schroef links van mijn pijl in het midden zorgt voor de diepte van je deur tov de kast en de schroef rechts van de pijl in het midden zorgt dat het scharnier en dus je deur naar links of rechts beweegt in gesloten toestand.

[ Voor 27% gewijzigd door PaT op 11-01-2022 22:06 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Jannibal23 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:28:
Iemand een tip voor antieke bouten en moeren?

In ons nieuwe, oude huis ontbreekt een bout waarmee het spantbeen aan de trekbalk vastzit. In een andere trekbalk ontbreekt de moer. Kortom ik zoek 2 antieke, vierkante moeren (M12) en een bout (240 MM, met een platte kop als een slotbout)

Huis komt uit 1935 overigens.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vierkante moeren m12 zijn wel te koop, je zult ze waarschijnlijk niet in de bouwmarkt vinden maar bij de speciaal zaak. Of je er dan 2 kunt kopen zal ook niet meevallen. Hetzelfde voor de slotbout.
Tijdje nat maken en ze worden antiek.
timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Ook al geprobeerd, maar het zit echt goed vast. Als ik harder trek, ben ik bang dat ik iets breek en dan ben je nog verder van huis.
Het ligt eraan hoe dik de ijzeren bus is maar een helicoil zou uitkomst kunnen bieden.
Je hebt hier wel speciaal gereedschap voor nodig wat niet iedereen heeft liggen.
Je tapt dan een grotere draad erin en vervolgens kan je hier een spiraal in draaien met binnenschroefdraad m8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Nu online
Het verschil is dat de bus blijft zitten; je tapt er alleen nieuwe draad in.
Tapeind uitdraaiers zijn bedoeld om de hele bus er uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DasNieNix ik snap m nog niet.
Je tapt dan een grotere draad erin ...
Het huidige schroefdraad is behoorlijk dol. Wat voor draad zou je er in moeten tappen waarmee je vervolgens een busje met m8 binnendraad kunt schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:17
timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:32:

[...]

Het huidige schroefdraad is behoorlijk dol. Wat voor draad zou je er in moeten tappen waarmee je vervolgens een busje met m8 binnendraad kunt schroeven?
Dan kan je deze gebruiken “ helicoils “ https://www.amazon.nl/s?k...21&ref=pd_sl_3udd06a11w_b

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:32:

[...]

De tap voor een m8 helicoil is iets groter; je moet voorboren met 8.4 mm, dan met de bijbehorende tap draad tappen en dan de helicoil erin plaatsen zodat je weer m8 schroefdraad hebt.

Zoek op youtube naar helicoil plaatsen dan wordt het wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PaT schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:01:
[...]

In de scharnieren van Ikea die met 2 schroeven in je wandkast vastzitten, zit een derde schroef naast 1 van die 2 schroeven waarmee je het hele scharnier naar boven op beneden kan bijstellen. Draai die voor je deur dus wat omlaag en je deur zal gelijk hangen met de andere.

[Afbeelding]

En voor de volledigheid, de schroef links van mijn pijl in het midden zorgt voor de diepte van je deur tov de kast en de schroef rechts van de pijl in het midden zorgt dat het scharnier en dus je deur naar links of rechts beweegt in gesloten toestand.
Morgen weer gaan pielen, ik had het idee dat linksboven wel goed zat, maar rechtsboven (van de linkerdeur) er bovenuit steekt. Maar zal morgen eens goed kijken en spelen met de hoogte schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Morgen weer gaan pielen, ik had het idee dat linksboven wel goed zat, maar rechtsboven (van de linkerdeur) er bovenuit steekt. Maar zal morgen eens goed kijken en spelen met de hoogte schroef.
Ahh, de deur zit scheef. Dan zal het inderdaad de bovenste twee scharnieren wat naar buiten en de onderste naar binnen moeten draaien. Dat doe je dus met de schroef midden vooraan je scharnier.

Mijn recente ervaring met een Platsa kast is dat je de deur het makkelijkst in de juiste stand krijgt in geopende stand. Dan zag ik beter of de deur recht hing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:58
[...]

Het kan ook komen doordat de kast niet haaks staat. Voordat je eindeloos blijft priegelen kun je dat eens controleren (meet de diagonalen op, die moeten evenlang zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand?: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik had reactie van @Jelte,89 gekregen dat het kon maar vervolgens wel een vraag over de oplegging (die er niet is aan die kant van de muur) waardoor ik toch nog twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

controleer voor het pielen ook nog even of je kast wel haaks is. :)

edit: ah, ik ben spuit elf weer eens... sorry @lizard87 :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 12-01-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben een ander huis gekocht (bouwjaar 1980) en daar willen we een aantal muren uit slopen.
Maar geen idee of dat zomaar kan natuurlijk.
We hebben zelf wat geschetst van hoe we denken dat ons huis er mooier uitziet, maar zoals gezegd: Willen is één, maar kunnen is twee.
Nu willen we in ieder geval laten onderzoeken welke muren waar weg kunnen en wat er dan voor in de plaats komt (bijvoorbeeld een dikke horizontale balk tegen het plafond of een pilaar o.i.d.)

Bij wie kun je het beste terecht voor een soort van vrijblijvend onderzoek zodat als we dat weten, we verder kunnen schetsen en onze ideeën concreter maken?
Moeten we dan meteen met een architect aan de slag, of zijn er ook bouwkundigen die juist op dit vlak meer inzicht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:55
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:38:
Wij hebben een ander huis gekocht (bouwjaar 1980) en daar willen we een aantal muren uit slopen.
Maar geen idee of dat zomaar kan natuurlijk.
We hebben zelf wat geschetst van hoe we denken dat ons huis er mooier uitziet, maar zoals gezegd: Willen is één, maar kunnen is twee.
Nu willen we in ieder geval laten onderzoeken welke muren waar weg kunnen en wat er dan voor in de plaats komt (bijvoorbeeld een dikke horizontale balk tegen het plafond of een pilaar o.i.d.)

Bij wie kun je het beste terecht voor een soort van vrijblijvend onderzoek zodat als we dat weten, we verder kunnen schetsen en onze ideeën concreter maken?
Moeten we dan meteen met een architect aan de slag, of zijn er ook bouwkundigen die juist op dit vlak meer inzicht hebben?
Ik zou zeggen bouwkundige. Sommige architecten kunnen het misschien ook, maar een bouwkundige kan nl ook de berekeningen doen.

Zelf kan je natuurlijk ook vast een inschatting doen of iets een draagmuur is of niet. En wellicht geven de bouwtekeningen meer duidelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door loeberce op 12-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die inschatting kan ik inderdaad wel doen.
Maar ben vooral benieuwd wat er voor in de plaats moet komen en waar een draagconstructie dan weer houvast vindt.

In het huidige huis lijkt alles zo overgedimensioneerd (echt dikke muren en dikke pilaren tegen de muren her en der) dat ik hoop dat het allemaal wat ranker en slanker kan.
Door bijvoorbeeld metalen balken te gebruiken van dikker staal maar wel van kleinere breedte-maten, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik Google op 'Bouwkundige' dan krijg ik vooral 'bouwkundige keuringen' e.d.
Heeft zo'n bouwkundige die ik zoek (die al redelijk technisch kan berekenen wat te doen is) nog een specifieke naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

"Constructeur"

Afhankelijk van de situatie kun je eigenlijk altijd wel uit gaan van een IPE of HEA balk, dikte hangt af van de overspanning. En je hebt wel iets nodig waar die balk op kan liggen, dus een restant muur of je moet weer een pilaar gaan gebruiken (kan ook in staal)

[ Voor 90% gewijzigd door deWit op 12-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:34:
Die inschatting kan ik inderdaad wel doen.
Maar ben vooral benieuwd wat er voor in de plaats moet komen en waar een draagconstructie dan weer houvast vindt.

In het huidige huis lijkt alles zo overgedimensioneerd (echt dikke muren en dikke pilaren tegen de muren her en der) dat ik hoop dat het allemaal wat ranker en slanker kan.
Door bijvoorbeeld metalen balken te gebruiken van dikker staal maar wel van kleinere breedte-maten, zoiets.
bijna iedereen in de bouw is bouwkundige

een architect zorgt voor het ontwerp
een constructeur zorgt voor de constructieve vragen
een bouwfisicus voor bouwfisica (geluid, isolatie etc)
een bouw pataloog doet onderzoek naar hoe schade oid is ontstaan bv bij een geschil met bouwfouten.

er zijn bouwkundig adviseurs die alles een beetje kunnen, wat vaak voor woningbouw voldoende is omdat dan de vragen vaak redelijk simpel zijn en woningbouw redelijk voorspelbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

deWit schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:32:
"Constructeur"

Afhankelijk van de situatie kun je eigenlijk altijd wel uit gaan van een IPE of HEA balk, dikte hangt af van de overspanning. En je hebt wel iets nodig waar die balk op kan liggen, dus een restant muur of je moet weer een pilaar gaan gebruiken (kan ook in staal)
Ben erg geïnteresseerd hoeveel overspanning een balk kan dragen in ons huis en waar we dan bijvoorbeeld een extra pilaar zouden moeten neerzetten.
En natuurlijk hoe dik die balken zouden moeten worden.
Maar ik ga eens naar wat constructeurs zoeken hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
lizard87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Het kan ook komen doordat de kast niet haaks staat. Voordat je eindeloos blijft priegelen kun je dat eens controleren (meet de diagonalen op, die moeten evenlang zijn).
PaT schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Ahh, de deur zit scheef. Dan zal het inderdaad de bovenste twee scharnieren wat naar buiten en de onderste naar binnen moeten draaien. Dat doe je dus met de schroef midden vooraan je scharnier.

Mijn recente ervaring met een Platsa kast is dat je de deur het makkelijkst in de juiste stand krijgt in geopende stand. Dan zag ik beter of de deur recht hing.
Beiden was nodig, klein spietje linksachter onder de kast geplaatst en nog wat lopen pielen met de scharnieren, deuren hangen nu acceptabel (lees niet 100%, maar 99% ofzo) recht :) of anders gezegd WAF acceptabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Ben erg geïnteresseerd hoeveel overspanning een balk kan dragen in ons huis en waar we dan bijvoorbeeld een extra pilaar zouden moeten neerzetten.
Als het alleen gaat om budget en ontwerp (dus niet bouwen) kan je wel schatten middels vuistregels/ ervaring van andere. je moet het alleen dan niet zo gaan bouwen zonder narekenen. zo doe ik dat ook, ik kan niet elk ontwerp idee door (laten) rekenen op strerkte. Pas als het definitief ontwerp op tafel ligt wordt er tot op de mm gerekend. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Je kan best wel iets afschatten, maar dan moet je wat meer informatie geven, wat is de overspanning en wat zit erboven. Kun je als je verder bent wel laten narekenen door de constructeur, maar dan zal zo'n balk niet opeens drie keer zo dik worden.

Om je een idee te geven, ik heb een dragende muur als tussensteunpunt van de vloer erboven weg gehaald, dat gaf een HE160 met een overspanning van 3.80 m. In de langsgevel waar de vloer op ligt heb ik een overspanning van 3 meter met een IPE180. De afmetingen van zulk soort balken kun je prima vinden, dat geeft je een idee van de maat die je (mogelijk zal krijgen)

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 12-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Als het alleen gaat om budget en ontwerp (dus niet bouwen kan je wel schatten middels vuistregels/ ervaring van andere. je moet het alleen dan niet zo gaan bouwen zonder narekenen. zo doe ik dat ook, ik kan niet elk ontwerp idee door (laten) rekenen op strerkte. pas als het definitief ontwerp op tafel ligt wordt er tot op de mm gerekend. .
Ik wil toch al vast wat deskundig inzicht en oplossingen waar ik zelf misschien niet op zou komen.
Ook de onmogelijkheden horen.
Dan weer wat schetsen en brainstormen met mijn vrouw en dan voor het echie de berekeningen laten doen.

Misschien kan dat eerste ook al met een gozer die ik nog ken van vroeger en die bouwkunde heeft gestudeerd en eerst architect was en nu projectmanager is bij een organisatie die voor o.a. woningcoöperaties gebouwen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

deWit schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:56:
[...]
Om je een idee te geven, ik heb een dragende muur als tussensteunpunt van de vloer erboven weg gehaald, dat gaf een HE160 met een overspanning van 3.80 m. In de langsgevel waar de vloer op ligt heb ik een overspanning van 3 meter met een IPE180. De afmetingen van zulk soort balken kun je prima vinden, dat geeft je een idee van de maat die je (mogelijk zal krijgen)
Ik had al gekeken naar zulke balken.
Heb die ook gebruikt in een bedrijfspand van me toen daar een tussenvloer inkwam.
Maar ik vroeg me af of er ook balken waren, waarvan de materiaaldikte groter was, maar dat daardoor de totaalmaat juist kleiner kon worden.
Want nu gaat bij elke paar millimeter materiaaldikte erbij ook de hoogte en breedte in centimeters naar boven.
Maar misschien is dat een natuurkundige onmogelijkheid wat ik aangeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

IPE vs HEA vs HEB kan soms nog wat winst in maatvoering opleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deWit schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:40:
IPE vs HEA vs HEB kan soms nog wat winst in maatvoering opleveren
wat lastiger verwerken maar kokers kunnen ook ruimte besparen, plaat eronder lassen en je hebt een hoedligger wat het opleggen van balken weer makkelijk maakt. maar naast een hoedligger opmaat laten maken is het ongeveer het duurste wat je kan doen. @Rzaan je kan ook nog in staalkwaliteit omhoog.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 12-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:31
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:10:
[...]

wat lastiger verwerken maar kokers kunnen ook ruimte besparen, plaat eronder lassen en je hebt een hoedligger wat het opleggen van balken weer makkelijk maakt. maar naast een hoedligger opmaat laten maken is het ongeveer het duurste wat je kan doen. @Rzaan je kan ook nog in staalkwaliteit omhoog.
Staalkwaliteit zal voor de sterkte inderdaad wel invloed hebben. Voor de vervorming brengt dit niks extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 13:55
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Ik had al gekeken naar zulke balken.
Heb die ook gebruikt in een bedrijfspand van me toen daar een tussenvloer inkwam.
Maar ik vroeg me af of er ook balken waren, waarvan de materiaaldikte groter was, maar dat daardoor de totaalmaat juist kleiner kon worden.
Want nu gaat bij elke paar millimeter materiaaldikte erbij ook de hoogte en breedte in centimeters naar boven.
Maar misschien is dat een natuurkundige onmogelijkheid wat ik aangeef.
Hier staat eea best aardig uitgelegd. Je kijkt niet naar staaldikte maar naar de totale vorm/dikte van het profiel. Dit uit zich in het traagheids- en weerstandsmoment wat voor elke type en maat profiel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Staalkwaliteit zal voor de sterkte inderdaad wel invloed hebben. Voor de vervorming brengt dit niks extra.
Je kan er een zeeg in buigen, maarja dat wordt wel een beetje lastig plaatsen en niet echt een oplossing voor een verbouwing. :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Een poosje terug al eens zo'n klusje voor iemand uitgevoerd.
Die had een offerte inclusief sterkte berekeningen en tekeningen van de aannemer gekregen.
Kwam op 7000 euro voor deze klus.
Ik heb het toen samen met een maat van mij voor de helft gedaan.
2 avonden lassen en op één zaterdag slopen en plaatsen.

Van een dicht keukentje naar een open keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-_ZHjFEcK-3IYf0-5AQxFBA99A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaRjuzPLgZIMzJTltZI3YwMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEN7p6Pje6u22cJCXtMIt8HmjQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZOvA10uei6pE4Ugjhp90eoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC-XOrseKflb5phx2jgQi1veYnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B37UbhU9ZU6hEgOtI5Aje31v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy1SyEkqcFI9VdT6vPNRkoRJg3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zfyq87S75qxESljvQT8Y23Z1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFMzWuASYH1R7-m7lfomR2H1_4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyvJMq21B1cGWoAG4We3H7ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qLtEJDfxV-VK4GSglsishyR8kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TmRAXyJ1j0dyawyPjf6y1a8.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Je kan er een zeeg in buigen, maarja dat wordt wel een beetje lastig plaatsen en niet echt een oplossing voor een verbouwing. :+
Het beste is nog altijd om een profiel te vijzelen, maar dat is zéér extreem voor woningbouw. Gewoon een maatje groter nemen. Die 2cm zullen niet echt opvallen nadat alles afgewerkt is.
Ronald.42 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:39:
Die had een offerte inclusief sterkte berekeningen en tekeningen van de aannemer gekregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan, maar wel jammer dat er alsnog een kolom staat.. Waarom niet gewoon de ligger die evenwijdig aan de voorgevel ligt doorleggen van dragende wand tot wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Krijnemans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Mooi gedaan, maar wel jammer dat er alsnog een kolom staat.. Waarom niet gewoon de ligger die evenwijdig aan de voorgevel ligt doorleggen van dragende wand tot wand.
Dat was nog een paar meter balk en dan had die nog een slag zwaarder gemoeten, ook met de lichtinval en schaduw werking was dit denk ik de betere oplossing.
De kolom zit nu tegen een kookeiland en kunnen Mooi rekjes met spulletjes aan hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 12-01-2022 14:50 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Ronald.42 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dat was nog een paar meter balk en dan had die nog een slag zwaarder gemoeten, ook met de lichtinval en schaduw werking was dit denk ik de betere oplossing.
De kolom zit nu tegen een kookeiland en kunnen Mooi rekjes met spulletjes aan hangen.
Er is dus goed over nagedacht! Dan heb ik niks gezegd :+
Wellicht nog een mooi kiekje van de eindsituatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 11:11
Ronald.42 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Ik vraag me dan af of de balk niet in het verlengde van de muur had kunnen liggen waar die binnendeur op de foto in zit. Dan was er ook geen kolom nodig geweest. In de rest van de kamer lijkt het plafond ook die overspanning te hebben. Wel afhankelijk van het type vloer wat er boven ligt natuurlijk, mogelijk was de wapening in het plafond ter plekke berekend op de positie van die keukenmuur. En je zit natuurlijk ook met die buitendeur, dus dan moet je schuin met die balk door de woonkamer, wat niet fraai is. Of boven de buitendeur ook nog een balk plaatsen.

Ik begrijp dat bij enige twijfel over de wapening deze oplossing gekozen wordt. En het ziet er ook netjes uit, goed gedaan!

Waar staat die kolom eigenlijk nog op? Neem aan dat daar nog iets van fundering onder zit?

[ Voor 30% gewijzigd door decipherer op 12-01-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ronald.42 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet dat je hier een bouwvergunning voor nodig hebt he...

Die kolom, waar rust die nu op/in de vloer? Zit daar een poer of staat hij gewoon op de begane grondvloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
decipherer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Ik vraag me dan af of de balk niet in het verlengde van de muur had kunnen liggen waar die binnendeur op de foto in zit. Dan was er ook geen kolom nodig geweest. In de rest van de kamer lijkt het plafond ook die overspanning te hebben. Wel afhankelijk van het type vloer wat er boven ligt natuurlijk, mogelijk was de wapening in het plafond ter plekke berekend op de positie van die keukenmuur.

Ik begrijp dat bij enige twijfel daarover deze oplossing gekozen wordt. En het ziet er ook netjes uit, goed gedaan!

Waar staat die kolom eigenlijk nog op? Neem aan dat daar nog iets van fundering onder zit?
Onder de vloer zit een opgemetselde fundering op de plek waar de muur stond en nu de koker staat.
Exact boven de balk staan op de bovenverdieping ook muren.
Door het verwijderen van de muur zou de verdieping vloer verder gaan "doorbuigen" omdat de overspanning van de verdieping vloer dan groter wordt. Wellicht maar een paar mm maar daar worden die muren en kozijn boven niet rechter van....

De lange balk van de buiten gevel richting de kamer zit nu achter het stukje buiten muur tussen de ramen daardoor heb je met de lichtinval geen extra schaduwwerking van de balk.

Zou je de balk in het verlengde van die muur met de deur doen dan heb je een balk overdwars door je woonkamer dat was niet een voorkeur ook ivm met verlichting en schaduwen.

Zoals ik al in eerste post zei was alles doorgerekend en voorzien van tekeningen. ( we zijn geen cowboys :+ )
Vergunningen zijn voor de eigenaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 12-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:40
Iemand een goede tip voor me? Heb een regenton waarvan het gat van de aansluiting met de regenpijp uitgescheurd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv8CfRtptT7hVKjVN_Kh8_-xYws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjxSVjC2ZNKb0ibvtyjti6yi.jpg?f=fotoalbum_large

Daardoor werkt het niet meer heel goed, als de ton vol is loopt het water er gewoon langs in plaats van via de regenpijp.

Ik heb nu een overloop setje gekocht voor de aansluiting op de regenpijp, alleen kan dit pijpje niet meer netjes de regenton afsluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1ZcvJc5e9ynHaJvX3cyv3lIxVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xosG0PiFm5C76Qi5DctmpvgU.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee om dit wel weer waterdicht te monteren? Kan het plastic zo goed mogelijk terugbuigen, maar het moet echt waterdicht gemonteerd worden omdat anders het water er gewoon langs lekt..

Moet zo komen te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDPAhvijmwsIJETgbOB8yoOBgx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSt54vUnCMctB5Di7m7J95dX.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik kan de regenton ook weggooien en een nieuwe kopen. Maar milieu technisch gezien zoek ik liever een oplossing aangezien dat ding verder nog prima werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:50
Goofyduck384 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:46:
Iemand een goede tip voor me? Heb een regenton waarvan het gat van de aansluiting met de regenpijp uitgescheurd is.

Daardoor werkt het niet meer heel goed, als de ton vol is loopt het water er gewoon langs in plaats van via de regenpijp.

Ik heb nu een overloop setje gekocht voor de aansluiting op de regenpijp, alleen kan dit pijpje niet meer netjes de regenton afsluiten:

Iemand een idee om dit wel weer waterdicht te monteren? Kan het plastic zo goed mogelijk terugbuigen, maar het moet echt waterdicht gemonteerd worden omdat anders het water er gewoon langs lekt..
Je zou een gat ter grote van het nieuwe pijpje kunnen boren en dan het gat dichtzetten met een rubber dop (plug?) en afkitten met buitenkit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet zo komen te zitten:
[Afbeelding]

Ja ik kan de regenton ook weggooien en een nieuwe kopen. Maar milieu technisch gezien zoek ik liever een oplossing aangezien dat ding verder nog prima werkt..
Als je die nieuwe plug iets lager zet dan de oude plug, hoef je niet eens dat gat dicht te maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:00
Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met gebruikte dakpanplaten.
Ik wil namelijk het dak van mijn schuur gaan voorzien van deze platen, maar omdat het 220m2 dakoppervlakte is en ik een budget heb wil ik gebruikte platen kopen.
Is het goed te doen om deze platen om maat te knippen en hoe kan je het beste eventuele oude schroefgaten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

huppelepups schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:53:
Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met gebruikte dakpanplaten.
Ik wil namelijk het dak van mijn schuur gaan voorzien van deze platen, maar omdat het 220m2 dakoppervlakte is en ik een budget heb wil ik gebruikte platen kopen.
Is het goed te doen om deze platen om maat te knippen en hoe kan je het beste eventuele oude schroefgaten vullen?
is een b keuse damwandplaat niets? het beste is dergelijke platen te zagen of knippen slijpen met de slijptol geeft schade aan de coating. knippen wil je denk ik trouwens niet doen anders dan een klein stukje.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:00
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:04:
[...]

is een b keuse damwandplaat niets? het beste is dergelijke platen te zagen of knippen slijpen met de slijptol geeft schade aan de coating. knippen wil je denk ik trouwens niet doen anders dan een klein stukje.
Ik heb een deal gevonden van 4,5 euro/m2 voor het hele dak, hier krijg ik dan ook nog nokvorsten, windveren etc bij. Als ik even snel op internet kijk dan zie ik geen platen die zo goedkoop zijn. Ga vanavond kijken of het wat is.
Ben er overigens achtergekomen dat je een knabbelschaar kunt gebruiken om ze te knippen.
Nu rest nog het eventuele opvullen van oude schroefgaten. Het dak heeft op dit moment geen dakbeschot en dakpanlatten, dus ik kan waarschijnlijk de meeste gaten hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFZ1yochNZCB1tMghJvNcHXatYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaeMzP3MVphI2V0SvvsVUIYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKGl6EJ4cri_4t_M3E3K4UYrczo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yF7dW2NPKBUBAizsQ9zC2CK9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik dit goed kan fixen? De koof erachter is dicht / niet makkelijk bij te komen. Ik wil graag weer een wat betere luchtdichte aansluiting hier in de badkamer zodat de andere aansluitingen (wc/keuken beneden) beter afzuigen.

De ijzeren pijp zit vast gemetseld, dus waarschijnlijk nog luchtdicht, ik denk dus dat ik een goede afsluiter / ventiel moet vinden? Kent iemand er een met van die uitdraai poten met schroeven zoals ze wel eens in stopcontacten worden gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2022 19:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Steek er een stukje PVC pijp in die net past (grijs of wit), en daarin of erop (als je die speling hebt) weer zo’n kappie.

+ keertje met de stofzuiger erlangs

[ Voor 13% gewijzigd door MacbookProx op 12-01-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:40
Slapabeardon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:59:
Je zou een gat ter grote van het nieuwe pijpje kunnen boren en dan het gat dichtzetten met een rubber dop (plug?) en afkitten met buitenkit.
zonoskar schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:47:
Als je die nieuwe plug iets lager zet dan de oude plug, hoef je niet eens dat gat dicht te maken.
Denk dat het gelukt is met inderdaad wat rubberen ringen die in elkaar passen. Daar het verloopje op. Eventueel dan nog dichtkitten als er nog water langs lekt. Moet ik morgen even bekijken.

Maar nu heb ik deze Harco vulautomaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHOyJ_l6PZoLFz4o0DAC9w1zbX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFZJSeIqdE2kcF1r6Gcu5jM6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat ik die dan zo hoog mogelijk moest plaatsen, zodat de slang naar beneden loopt (en het water dus ook). Als de ton dan vol loopt, kan er geen water meer via de vulautomaat en stroomt dit netjes via de regenpijp.
Maar op alle plaatjes zie ik deze ongeveer even hoog als de invoer van de ton, en de slang dus gebogen hangen.
Het binnensijpelende water (dat via de pijp in de vulautomaat komt) kan dan toch nooit zoveel druk leveren dat het door die hangende slang de ton in kan komen? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
_eLMo_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik dit goed kan fixen? De koof erachter is dicht / niet makkelijk bij te komen. Ik wil graag weer een wat betere luchtdichte aansluiting hier in de badkamer zodat de andere aansluitingen (wc/keuken beneden) beter afzuigen.

De ijzeren pijp zit vast gemetseld, dus waarschijnlijk nog luchtdicht, ik denk dus dat ik een goede afsluiter / ventiel moet vinden? Kent iemand er een met van die uitdraai poten met schroeven zoals ze wel eens in stopcontacten worden gebruikt?
Zou je ze niet eerst eens gaan reinigen voordat je t dicht maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

ID-College schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Zou je ze niet eerst eens gaan reinigen voordat je t dicht maakt :+
Waarom, het systeem is al bijna 40 jaar oud en wordt binnen een jaar of 5 vervangen door balansventilatie. Lekker laten zitten, het is afzuiging, dus het heeft hoogstens beperkte invloed op de afzuigcapaciteit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

Reinier

\o/

Omdat het übersmerig is, daarom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Goofyduck384 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:41:
[ Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ja natuurkunde >:) rechts zit iets hoger dan links dus er is gewoon vrije ruimte er is dus geen druk nodig dan zal dat extra water er links gewoon direct uit de bocht lopen. terwijl het dus een syfon vormt zodat er geen beestjes in of uit de ton kunnen. (althans dat laatste denk ik) :)

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 12-01-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

huppelepups schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Ik heb een deal gevonden van 4,5 euro/m2 voor het hele dak, hier krijg ik dan ook nog nokvorsten, windveren etc bij. Als ik even snel op internet kijk dan zie ik geen platen die zo goedkoop zijn. Ga vanavond kijken of het wat is.
Ben er overigens achtergekomen dat je een knabbelschaar kunt gebruiken om ze te knippen.
Nu rest nog het eventuele opvullen van oude schroefgaten. Het dak heeft op dit moment geen dakbeschot en dakpanlatten, dus ik kan waarschijnlijk de meeste gaten hergebruiken.
Heb ook gebruikte platen op de schuur gelegd, oude gaten heb ik een korte schroef met epdm ring in gedaan. Een aantal andere gaten zit een dot siliconenkit in (en liggen onder de zonnepanelen). Werkt prima voor zover...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:41:
[...]

[...]

Denk dat het gelukt is met inderdaad wat rubberen ringen die in elkaar passen. Daar het verloopje op. Eventueel dan nog dichtkitten als er nog water langs lekt. Moet ik morgen even bekijken.

Maar nu heb ik deze Harco vulautomaat.
[Afbeelding]

Ik dacht dat ik die dan zo hoog mogelijk moest plaatsen, zodat de slang naar beneden loopt (en het water dus ook). Als de ton dan vol loopt, kan er geen water meer via de vulautomaat en stroomt dit netjes via de regenpijp.
Maar op alle plaatjes zie ik deze ongeveer even hoog als de invoer van de ton, en de slang dus gebogen hangen.
Het binnensijpelende water (dat via de pijp in de vulautomaat komt) kan dan toch nooit zoveel druk leveren dat het door die hangende slang de ton in kan komen? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Hij moet inderdaad gelijk hangen, anders krijg je teveel waterdruk, je wilt dat het water stil komt te staan in de vulautomaat zodat die "vol" is en hij in de buis overstroomt. Overigens heb ik zo'n beetje elke vulautomaat wel geprobeerd. Die van Martens is de enige die ik echt goed krijg (waterdicht, ook bij volle ton, zware regen, verstopping etc). Heb er nu 3 geïnstalleerd, wij hebben in totaal 1800 liter opvang voor de 300m2 tuin :)

Het enige nadeel van die vulautomaat is dat hij vrij gevoelig is voor verstopping. Voordeel is weer dat dit vrij makkelijk te onderhouden is.

https://www.hornbach.nl/s...maat/6745366/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:21
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet zo komen te zitten:
[Afbeelding]

Zit met hetzelfde. Maar dacht aan het volgende :*)
https://www.pvc24.nl/shop/eindkap-binnendraad-5/
https://www.pvc24.nl/shop/eindkap-buitendraad-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 15:27
Vliegvlug schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Ik ga er maar even vanuit dat dat geen kwaad kan. :X

[...]
Dat zou ik ook gewoon doen. Beide balken zijn niet opleggend op het einde en lijken inderdaad vlak voor het muurtje te stoppen en als dat dus echt zo is, is er op de plek waar je het gat wilt boren geen enkel relevant constructief krachtenspel aan het werk. Dus ff checken en dan gewoon boren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52

Septillion

Vraagje, zijn groene / bruine ondervloerplaten geschikt om tapijt op te leggen?

We laten in de slaapkamer wollen tapijt leggen. Daarvoor zouden we eerst alleen het laminaat eruit halen. Maar goed, plafond bleek slecht en muur bleek ook slechter na glasvezelbehang eraf. En onder het laminaat lagen groen vloerplaten en daaronder weer oud tapijt. We hebben uiteindelijk alles er maar uit gehaald.

Nu willen we graag wel weer ondervloer onder het tapijt. Toch wel fijn voor geluid en warmte. Maar kan dit toch gewoon op groene (of bruine) vloerplaten of moet dat echt ander spul zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet niets over de platen, maar ik had 20 jaar geleden al een soort van rubber eronder laten leggen.
Dat gaf zo'n luxe gevoel aan je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 12:26
Kort vraagje, van het weekend moet ik een balk van ons dak opklampen met een dikkere nieuwe balk. Dit ga ik doen door middel van houtdraadbouten / draadeind met losse moeren en daarnaast de balken verlijmen. Dit alles in overleg met de constructeur uiteraard. Alleen welk type (hout)lijm zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Zat zelf te denken deze: https://www.toolstation.n...r8KKu3w6dXhkaAgMVEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:15

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Fuel_80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:16:
Kort vraagje, van het weekend moet ik een balk van ons dak opklampen met een dikkere nieuwe balk. Dit ga ik doen door middel van houtdraadbouten / draadeind met losse moeren en daarnaast de balken verlijmen. Dit alles in overleg met de constructeur uiteraard. Alleen welk type (hout)lijm zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Hangt van het hout en de passing af...
Is het schoon, geschaafd en droog vurenhout en past het strak op elkaar? Dan is Witte houtlijm voldoende.

bij wat ruimere passing, of bij ruw hout zou bruislijm / constructielijm wellicht beter zijn inderdaad.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Sjoerdfoto schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Hangt van het hout en de passing af...
Is het schoon, geschaafd en droog vurenhout en past het strak op elkaar? Dan is Witte houtlijm voldoende.

bij wat ruimere passing, of bij ruw hout zou bruislijm / constructielijm wellicht beter zijn inderdaad.
Aangezien de bestaande balk ongeschaafd is, gaan we voor de constructielijm. Dank, dan kan ik mijn bestellijst verder afronden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
Fuel_80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Aangezien de bestaande balk ongeschaafd is, gaan we voor de constructielijm. Dank, dan kan ik mijn bestellijst verder afronden. ;)
Mag ik dan deze aanraden:

https://www.toolstation.nl/pattex-pu-houtlijm/p20232

Druipt een stuk minder na en is tevens sneller droog. Als je een groot oppervlak moet doen/op een verticaal oppervlak moet lijmen verwerkt het met een kitpistool ook een stuk prettiger

-edit- en 1 van de oppervlakken een beetje vochtig maken uiteraard, dan droogt zo'n PU lijm ook beter.

[ Voor 8% gewijzigd door decipherer op 13-01-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
decipherer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Druipt een stuk minder na en is tevens sneller droog. Als je een groot oppervlak moet doen/op een verticaal oppervlak moet lijmen verwerkt het met een kitpistool ook een stuk prettiger

-edit- en 1 van de oppervlakken een beetje vochtig maken uiteraard, dan droogt zo'n PU lijm ook beter.
Of Woodmax van Griffon/Bison. Of op z'n Duits: Holzmax van UHU.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-01-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:50
Septillion schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:52:
Vraagje, zijn groene / bruine ondervloerplaten geschikt om tapijt op te leggen?

We laten in de slaapkamer wollen tapijt leggen. Daarvoor zouden we eerst alleen het laminaat eruit halen. Maar goed, plafond bleek slecht en muur bleek ook slechter na glasvezelbehang eraf. En onder het laminaat lagen groen vloerplaten en daaronder weer oud tapijt. We hebben uiteindelijk alles er maar uit gehaald.

Nu willen we graag wel weer ondervloer onder het tapijt. Toch wel fijn voor geluid en warmte. Maar kan dit toch gewoon op groene (of bruine) vloerplaten of moet dat echt ander spul zijn?
Ik heb zelf geen ervaring met tapijt in de woning naast het tapijt wat ik uit mijn woning getrokken heb. Hier zat een rubber onderlaag onder van ongeveer 5-7mm. Liep erg fijn!

De ondervloer bepaald hoe het tapijt voelt en loopt, ik zou dit voor de zekerheid toch even navragen bij het bedrijf wat komt leggen.

Deze video is van de welbekende Canadees, maar legt goed uit wat er bij komt kijken!
Why Carpet is NOT a DIY Job - Home RenoVision DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
decipherer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Het voordeel van lijm die wat vloeibaarder is, is natuurlijk wel dat het lukt om de hele balk in te smeren. Dat is met een kitpistool dan toch net wat weer wat lastiger. Of het bijdraagt aan een versterking van het geheel, dat is natuurlijk maar de vraag. Er komen zo wie zo een stuk of 8 m12 / m14 draadeinden doorheen om de balken bij elkaar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44
Deze heb ik recentelijk gebruikt:
https://www.toolstation.nl/bison-wood-max-houtlijm/p81804
Werkte erg fijn en het voordeel was dat klemmen niet nodig was in mijn geval.
Niet te dun, maar ook niet dik. Je kon het makkelijk tussen de verbinding wegdrukken en is ook kiervullend.
Net iets dikker dan witte houtlijm.

Constructielijm lijkt mij ook niet heel smeerbaar, erg plakkerig.

[ Voor 16% gewijzigd door Lieuwe15 op 13-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sinds een jaar heb ik steeds meer interesse gekregen in houtbewerking. En dan bedoel ik het maken van eenvoudige meubels, schuttingen/tuinafscheidingen.
Echter... ik heb totaal geen achtergrond met betrekking tot houtbewerking. Op Youtube staan uiteraard prachtige tutorials om kasten en tafels te maken met de meest uiteenlopende mooie verbindingen, maar ik wil eerst de basics leren.
Stukje materiaalkennis, de houtsoorten, wat voor verbinding gebruik ik waarvoor etc.

Zijn er wat aanraders qua boeken om een goede basis te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Fuel_80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Het voordeel van lijm die wat vloeibaarder is, is natuurlijk wel dat het lukt om de hele balk in te smeren. Dat is met een kitpistool dan toch net wat weer wat lastiger. Of het bijdraagt aan een versterking van het geheel, dat is natuurlijk maar de vraag. Er komen zo wie zo een stuk of 8 m12 / m14 draadeinden doorheen om de balken bij elkaar te houden.
Verdelen zou je idealiter met een lijmkam doen. Bij gebrek daaraan gebruik ik ook vaak een plamuurmes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:13
Vimana schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:29:
Sloophout, setje beitels, schaven, zagen, boren en misschien een goedkope hout draaibank? Een groot deel is toch echt een kwestie van gevoel, doen en in de vingers krijgen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fuel_80 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:16:

als de verbinding afhankelijk is van de lijm schrijft de constructeur de lijm voor en dan waarschijnlijk 2 componenten spul. dat "constructie" pu spul is leuk voor een kozijntje en een tuin hekje.. maar in deze toepassing voegt het niet heel veel toe.en kan je dus gewoon pakken wat je makkelijk vindt (of helemaal niets lijmen) . maargoed dus alleen als er geen andere lijm is voorgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sinds een jaar heb ik steeds meer interesse gekregen in houtbewerking. En dan bedoel ik het maken van eenvoudige meubels, schuttingen/tuinafscheidingen.
Echter... ik heb totaal geen achtergrond met betrekking tot houtbewerking. Op Youtube staan uiteraard prachtige tutorials om kasten en tafels te maken met de meest uiteenlopende mooie verbindingen, maar ik wil eerst de basics leren.
Stukje materiaalkennis, de houtsoorten, wat voor verbinding gebruik ik waarvoor etc.

Lastig, ben ik ook een tijdje naar opzoek geweest uiteindelijk gewoon onderweg opgepikt. (maar ik heb wel basis bouwkunde als achtergrond, dus de basis verbindingen kende ik al) vooral veel geleerd van de eigenaren van kleine fijnhout handels. Dat werkt ook beter omdat je dan het hout kan voelen ruiken etc. vroeger hadden we op school ook een kistje met de basis hout soorten zodat je goed de verschillen kan zien en voelen foto's en verhaaltjes zijn leuk maar uiteindelijk moet je er toch mee werken.

Misschien kan je eens kijken of je achter de boekenlijst van een Hout en Meubileringscollege kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Geen specifieke aanraders, maar Baptist heeft wel een leuk aanbod: https://baptist.nl/boeken-over-houtbewerking

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:12

dragonhaertt

@_'.'

8088 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Geen specifieke aanraders, maar Baptist heeft wel een leuk aanbod: https://baptist.nl/boeken-over-houtbewerking
Ik zag deze er niet tussen staan, maar ik heb deze voor sinterklaas gekregen en moet zeggen dat het een erg mooi boek is, zeker voor beginners:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/9196m7A26BL.jpg

Van houtsoorten, tot (elektrisch)gereedschap, verbindingen, technieken en plannen van een paar leuke projectjes.

[ Voor 45% gewijzigd door dragonhaertt op 13-01-2022 14:52 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:26
Ik ben bezig mijn badkamer voor te bereiden op de tegelzetter. Hij doet de laatste egalisatielaag (inclusief afschot) en het plaatsen van de elektrische vloerverwarming. Daaronder is het echter nodig om een aardemat aan te brengen en de grote gaten in de betonnen vloer op te vullen. Nu zijn er zoveel diverse soorten mortels beschikbaar, iemand advies welke ik het beste kan gebruiken? Zoiets lijkt me prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 08:54

Ik hou me al een tijdje bezig met houtbewerking, heb deze op mijn verlanglijstje staan. Ik zie dat meerdere mensen dit ook al aanbevelen, ben benieuwd!
Zelf ben ik gewoon begonnen met kleine kistjes timmeren, dan ombouwen voor spullen maken, meubeltjes, afwerkingen etc. Belangrijkste is dat je heel, heel veel fouten maken door gewoon te doen met wat je denkt dat het beste is. En alléén tools kopen als ze een directe behoefte vervullen, en zeker niet voor het budget merk gaan, buy once cry once as they say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gemini NL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:26:
Ik ben bezig mijn badkamer voor te bereiden op de tegelzetter. Hij doet de laatste egalisatielaag (inclusief afschot) en het plaatsen van de elektrische vloerverwarming. Daaronder is het echter nodig om een aardemat aan te brengen en de grote gaten in de betonnen vloer op te vullen. Nu zijn er zoveel diverse soorten mortels beschikbaar, iemand advies welke ik het beste kan gebruiken? Zoiets lijkt me prima?
ik zou even goed overleggen met de tegelzetter, want dit is een bijzondere manier van werken. Een klein afschot maken op een rechte vloer gaat met een behoorlijk dure mortel omdat je niet genoeg hoogte hebt voor het goedkope spul, zoals zand cement. Dus als je nu met zandcement gaat werken kan je beter gewoon het eind doel (dus met afschot) gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14
Voor onze te bouwen vliering ben ik aanbeland bij het hoofdstuk isolatie. De vliering zal gemaakt worden met balken met een tussenruimte van ongeveer 60cm en daaronder een regelwerk voor het plafond. Het leek me sowieso verstandig om er iets van isolatie tussen te stoppen, maar wat en hoe? Glaswoldeken leek me een geschikte kandidaat. Qua isolatie is dikker natuurlijk beter, maar ik betwijfel hoeveel dat voor onze vlieringvloer nog uitmaakt. Het huis is al goed geïsoleerd dus de warmte kan toch niet echt weg. De Knauf deken bij de Bouwmaat komt in 80, 100 of 150mm. Qua ruimte passen ze alle drie maar ik ga het niet volduwen "omdat het kan", het moet wel ergens goed voor zijn.

Leg ik dat spul gewoon simpelweg op het regelwerk? En de ruimte die erboven openblijft blijft dan gewoon leeg neem ik aan. Het is maar een vliering, dus het is niet dat er continue op gelopen wordt. Als in: als het akoestisch nadelen heeft om ruimte open te laten, dan boeit me dat niet zo heel erg want die ruimte zal 99% van de tijd afgesloten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25

Kijk vooral ook eens op woodworking.nl, super leuk en informatief forum.
Verder, kies iets uit wat je leuk lijkt om eens te gaan maken en begin gewoon, je loopt vanzelf tegen een "probleem" aan. Op die manier kan je gerichter zoeken naar informatie die je nodig hebt. (je kunt een voorbeeld foto van google plukken en het proberen na te maken, kijk rond op marktplaats voor gratis pallets, ideaal hout om mee te oefenen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:15
jsiegmund schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:02:
Voor onze te bouwen vliering ben ik aanbeland bij het hoofdstuk isolatie. De vliering zal gemaakt worden met balken met een tussenruimte van ongeveer 60cm en daaronder een regelwerk voor het plafond. Het leek me sowieso verstandig om er iets van isolatie tussen te stoppen, maar wat en hoe? Glaswoldeken leek me een geschikte kandidaat. Qua isolatie is dikker natuurlijk beter, maar ik betwijfel hoeveel dat voor onze vlieringvloer nog uitmaakt. Het huis is al goed geïsoleerd dus de warmte kan toch niet echt weg. De Knauf deken bij de Bouwmaat komt in 80, 100 of 150mm. Qua ruimte passen ze alle drie maar ik ga het niet volduwen "omdat het kan", het moet wel ergens goed voor zijn.

Leg ik dat spul gewoon simpelweg op het regelwerk? En de ruimte die erboven openblijft blijft dan gewoon leeg neem ik aan. Het is maar een vliering, dus het is niet dat er continue op gelopen wordt. Als in: als het akoestisch nadelen heeft om ruimte open te laten, dan boeit me dat niet zo heel erg want die ruimte zal 99% van de tijd afgesloten zijn.
Waarom wil je de vliering isoleren? Wat voor isolatie zit er in je dak zelf? Ik heb zelf de vliering niet geisoleerd, omdat er 160mm PIR in het dak zelf zit.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
jsiegmund schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:02:

Zo heb ik onze vliering wel geïsoleerd en dat is echt een merkbaar verschil. Warmte blijft beter hangen op de eerste verdieping en in de zomer was het een stuk koeler dan op de vliering. Ik heb er 12 cm steenwol tussen gelegd (werkt iets prettiger dan glaswol, maar blijft vervelend spul). Daarna grote platen van 122x244 opgehaald en op maat gezaagd zodat ze nog door het gat konden. Er blijft dus inderdaad iets van lucht tussen de isolatie en de platen.

Hier lagen de balken trouwens niet 60 hoh, maar varieerde het soms van 58 -62. Ik was blij dat ik niet alle platen vooraf op maat heb gezaagd, maar wel goed heb gemeten. De platen sluiten aan de randen niet helemaal aan voor eventuele werking van hout (heb overal ong 1 cm ruimte aangehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@jsiegmund zoals hieronder gezegd word ..
KillaZ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Waarom wil je de vliering isoleren? Wat voor isolatie zit er in je dak zelf? Ik heb zelf de vliering niet geisoleerd, omdat er 160mm PIR in het dak zelf zit.
toegevoegd" Denk dat kosten vs baten (die nu al max 10% is bij wijze van spreken) niet tegen elkaar op wegen als je huis al goed geisoleerd is, goed is bv R-waarde van 4 of hoger .. en daarbij als je bestaande een dampwerende laag heeft zal je die eerst moeten doorbreken voordat je nieuwe isolatie toevoegd.

maar stel je "wilt" het toch doen vergeet niet ventilatie roosters van vliering naar kamer aan 2 kanten aan te leggen .. zodat je spullen niet muf gaan ruiken en glaswol zou ik onder je houden .. tenzij je wilt douchen .. of c.q ingepakt werken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Iemand toevallig enig idee wat de droogtijd van Knauf Jointfiller Plus is? Op het technisch datablad kan ik alleen maar de verwerkingstijd terugvinden. Ik zou graag met een product willen werken waarbij ik in één dag twee lagen kan opzetten.

In het verleden heb ik met uniflot wel eens twee kopse kanten (45 graden gesneden) afgewerkt zonder gaasband en dat is niet gescheurd (gaasband geeft een bobbel..). Kan dat met jointfiller plus ook?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Ik ben bezig mijn badkamer voor te bereiden op de tegelzetter.
[...]
plaatsen van de elektrische vloerverwarming.
[....]
STOP! Doe dit alsjeblieft niet. Kost je ontzettend veel stroom. Ga gewoon voor kunststof leidingen in een slakkenhuis patroon. Nu op je CV, maar werkt ook top met een warmtepomp. Het leggen is ook echt niet moeilijk, voor een badkamer heb je het in een uurtje erin liggen en kun je vervolgens de vloer storten: ThinkPad in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"

Zie ook: Vloerverwarming, klassiek of elektrisch.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Krijnemans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:18:
Iemand toevallig enig idee wat de droogtijd van Knauf Jointfiller Plus is? Op het technisch datablad kan ik alleen maar de verwerkingstijd terugvinden. Ik zou graag met een product willen werken waarbij ik in één dag twee lagen kan opzetten.

In het verleden heb ik met uniflot wel eens twee kopse kanten (45 graden gesneden) afgewerkt zonder gaasband en dat is niet gescheurd (gaasband geeft een bobbel..). Kan dat met jointfiller plus ook?
+/- 120 minuten volgens dit document
Aangezien het aan de lucht droogt kan dat nogal af hangen van de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:18:

nee, joint filler plus heeft gaasband nodig. Met uniflott kom je met heel veel weg en heeft in basis ook geen gaasband nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 14-01-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
@KillaZ redenen om te isoleren: warmte in de kamers houden ipv laten doorstijgen naar de vliering ruimte + demping van geluid uit de kamers. Ik kan me voorstellen dat je zonder isolatie nogal snel geluidsoverdracht krijgt vanuit de kamers via holle ruimte naar de overloop. Maar dat is op zich een aanname van mijn kant.

@CoolBadeendje zoiets had ik dus ook in gedachte. Er komen inderdaad platen op te liggen, ik was overigens van plan om die eerst naar boven te brengen om daarna pas de boel verder dicht te maken, dan hoef ik de platen niet te zagen om ze "door het gat" te krijgen. Afstand tussen de liggers zal inderdaad niet overal 60 zijn, o.a. doordat ik voor de vlieringtrap een extra balk nodig heb om die op de juiste plaats te kunnen krijgen.

@vso kosten / baten qua energie zal inderdaad nooit uitkomen maar daar is het me dan ook niet om te doen. Ik wil zoveel mogelijk comfort in die kamers weten te houden. Wij hebben beneden en op de 1e verdieping vloerverwarming, maar op zolder is niks. Dus het wordt sowieso bezien of enkel de opstijgende warmte voldoende zal blijken om de kamers behaaglijk te krijgen. In het andere geval ga ik daar waarschijnlijk werken met IR panelen om een klein beetje warmte toe te voegen. En dan is het natuurlijk wel prettig als die zoveel mogelijk in de kamer blijft. Goede tip van die roosters overigens, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
dragonhaertt schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:36:
[...]

+/- 120 minuten volgens dit document
Aangezien het aan de lucht droogt kan dat nogal af hangen van de omstandigheden.
Thanks. Die had ik nog niet gevonden! Of niet ver genoeg doorgescrolt beter gezegd 8)7
twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:43:
[...]

nee, joint filler plus heeft gaasband nodig. Met uniflott kom je met heel veel weg en heeft in basis ook geen gaasband nodig.
Dan ga ik toch maar voor het wat duurdere uniflott!

Hebben jullie ook wel eens een overgang tussen gipsplaat en stenen muur gedaan met een papieren band? De muur is in principe glad (maar niet recht!) genoeg om enkel met een dun laagje fix&finish te werken, maar her en der zijn de naden daarvoor wat te groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:47
Ik ga een plintverwarming aanleggen in de keuken. Nu moet ik aan de flexibele aansluitslangen met 15 mm knelkoppeling een afsluiter monteren, ook met 15 mm knelkoppeling. Zie afbeelding. Is er een mooie optie om deze zonder een stukje 15 mm pijp aan elkaar te monteren, bijv. met een 3/8 sok? Of krijg je het dan niet goed waterdicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7OJiTpgwvoVkYRVl0SK9_LaPH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdGCrG4nFlc7L0nkxgp9sck0.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:08:
Ik ga een plintverwarming aanleggen in de keuken. Nu moet ik aan de flexibele aansluitslangen met 15 mm knelkoppeling een afsluiter monteren, ook met 15 mm knelkoppeling. Zie afbeelding. Is er een mooie optie om deze zonder een stukje 15 mm pijp aan elkaar te monteren, bijv. met een 3/8 sok? Of krijg je het dan niet goed waterdicht?
[Afbeelding]
Een stukje pijp van 5cm is de beste oplossing, waarom zou je iets anders gebruiken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:15
@jsiegmund Als je bij de vliering kan, is cellulose dan geen optie voor je? Dan heb je de grootst mogelijke massa in je plafond zitten en het is relatief simpel te doen. :) .

Ik moet zeggen dat geluid hier geen punt is. Ik heb mijn kantoor/game hok naast de oudste zijn slaapkamer, waarbij de tussenmuur 10cm wol heeft maar het plafond alleen maar gips en 18mm OSB als vlieringvloer.

De kleine is nog nooit wakker geworden van mijn geschreeuw met het gamen >:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Als het enigszins mogelijk is zou ik, ervan uitgaande dat er een radiator aanwezig is met CV aansluiting, zou ik daaraan een vloerverwarming met RTL-ventiel koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqxtfOLgBlAVxhpt44-GEgNICo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6UYFQjFcQhh4eTeCPqiEagMF.jpg?f=user_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Wolly schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Een stukje pijp van 5cm is de beste oplossing, waarom zou je iets anders gebruiken. :?
Minder overgangen, dus minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
Ik ben voornemens een boekenkast te maken aan de wand (breedte ca. 2.25m, hoogte ca. 3.15m) en zit natuurlijk met het vraagstuk doorbuigen. Ik kom googlend/zoekend op het forum niet tot een juist antwoord dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het idee wat ik nu heb is:
- 4 schappen te maken dus de overspanning is ca. 55cm voor een plank
- Gebruik te maken van MDF V313 (Moisture resistant) met een dikte van 25mm
- Diepte kast 20cm

Verder het ontwerp niet te moeilijk maken, rechttoe/rechtaan met behulp van een lamellenfrees een frame met gaten voor legplanken (en dus die dragers). Als ik even een tweetal wat grotere boeken pak die weeg en de breedte opmeet dan kom ik voor een volle plank uit op 10,2kg. Dat is niet weinig :P

Hopelijk heeft iemand hier ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:41:
Ik ben voornemens een boekenkast te maken aan de wand (breedte ca. 2.25m, hoogte ca. 3.15m) en zit natuurlijk met het vraagstuk doorbuigen. Ik kom googlend/zoekend op het forum niet tot een juist antwoord dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

- Diepte kast 20cm

Verder het ontwerp niet te moeilijk maken, rechttoe/rechtaan met behulp van een lamellenfrees een frame met gaten voor legplanken (en dus die dragers). Als ik even een tweetal wat grotere boeken pak die weeg en de breedte opmeet dan kom ik voor een volle plank uit op 10,2kg. Dat is niet weinig :P

Wat is je vraag exact... het buigt hoe dan ook door, alleen jij bepaald wat je acceptabel vindt en kan dan de dikte van de plank aanpassen of de overspanning verkleinen.. ter vergelijking ik heb hier 85cm overspanning 18mm geperst paardenvoer (a.k.a. meubel paneel) en dat buigt 5-6 mm door O-)
Wat je voor ogen hebt stort in iedergeval niet in elkaar. althans niet door de overspanning of dikte van de plank. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

einz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:41:

- Diepte kast 20cm

Voor overspanning zou ik nooit MDF aanraden. HDF kan je nog overwegen maar multiplex is een stuk betere keus (zowel voor gewicht als langdurige sterkte).
MDF heeft geen lange vezels en is dus gevoelig voor doorhangen over tijd. Zelfs een goedkopere vezelplaat zoals OSB is dan een betere keuze (Ikea gebruikt bijv veel OSB achtige platen met melamine coating)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
KillaZ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:
@jsiegmund Als je bij de vliering kan, is cellulose dan geen optie voor je? Dan heb je de grootst mogelijke massa in je plafond zitten en het is relatief simpel te doen. :) .

Ik moet zeggen dat geluid hier geen punt is. Ik heb mijn kantoor/game hok naast de oudste zijn slaapkamer, waarbij de tussenmuur 10cm wol heeft maar het plafond alleen maar gips en 18mm OSB als vlieringvloer.

De kleine is nog nooit wakker geworden van mijn geschreeuw met het gamen >:)
Oke, dat is op zich mooie info uit de praktijk :) Exact boven de tussenmuur van de twee kamers komt sowieso een van de balken van de vliering, dus echt open is het wat dat betreft niet, zit 70mm hout tussen. Hooguit de kiertjes van het rachelwerk maar daar kan ik natuurlijk prima een klein strookje materiaal tussen duwen.

Cellulose optie kende ik nog niet, lijkt me eerlijk gezegd meer gedoe dan er een paar lappen deken er in leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Wat is je vraag exact... het buigt hoe dan ook door, alleen jij bepaald wat je acceptabel vindt en kan dan de dikte van de plank aanpassen of de overspanning verkleinen.. ter vergelijking ik heb hier 85cm overspanning 18mm geperst paardenvoer (a.k.a. meubel paneel) en dat buigt 5-6 mm door O-)
Wat je voor ogen hebt stort in iedergeval niet in elkaar. althans niet door de overspanning of dikte van de plank. :+
Op welke manier/met welk materiaal je het best een boekenkast maakt waarbij er geen (of nagenoeg geen) doorbuiging is. Ben nu ook wat aan het spelen met de volgende tool om doorbuiging te berekenen:
http://woodbin.com/calcs/sagulator/

Mogelijk maar voor eiken gaan, dat lijkt me dan steviger. Huiswerk in ieder geval XD
Pagina: 1 ... 192 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/