[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 496 497 Laatste
Acties:

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
Ik ben begonnen met de kozijnen te schuren zodat ze opnieuw geschilderd kunnen worden. Zoals vaak, kom je dan dingen tegen die je van te voren niet had gehoopt / verwacht. In mijn geval een rot kozijn..

Ik heb al even een beetje rondgekeken op google en Tweakers, maar wil het toch nog even voor de zekerheid laten toetsen.

Is dit iets dat je kunt oplossen met nieuwe stukken hout etc? Of moet ik gaan nadenken over een nieuw raam? En als dit met stukken nieuw hout gefixt kan worden, is dit dan iets dat je zelf kunt doen, of kun je het beter laten doen? Ik ben best handig (denk ik), maar dit is wel een eerste keer dat ik dit zou gaan doen. Het meest “tricky” op dit moment vind ik dat het hele onderste stuk van het raam rot is en delen van de linker en rechter zijde, en me afvraag of dit wel met nieuwe stukken hout mooi opgelost kan worden?

foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g6-viLn4sVNdF2xOJYd7XSbwTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bLM6A3DefaLSb4FIILBM6sn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSkq6yuMjCWGOOBfQ1qkDZUp8BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r75Nyk8fS51aPYG0yUgfDjs1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TJOKzszo7T8ZYQQq65A6HoyUlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsnsLsLYmuNWlCxuQPTtF490.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vPdIVHdD8BepQFlyCOt3XwdrmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzk6yqqHvAFdeO5uh6BwVyL0.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cruijff14 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:01:
Ik ben begonnen met de kozijnen te schuren zodat ze opnieuw geschilderd kunnen worden. Zoals vaak, kom je dan dingen tegen die je van te voren niet had gehoopt / verwacht. In mijn geval een rot kozijn..

Ik heb al even een beetje rondgekeken op google en Tweakers, maar wil het toch nog even voor de zekerheid laten toetsen.

Is dit iets dat je kunt oplossen met nieuwe stukken hout etc? Of moet ik gaan nadenken over een nieuw raam? En als dit met stukken nieuw hout gefixt kan worden, is dit dan iets dat je zelf kunt doen, of kun je het beter laten doen? Ik ben best handig (denk ik), maar dit is wel een eerste keer dat ik dit zou gaan doen. Het meest “tricky” op dit moment vind ik dat het hele onderste stuk van het raam rot is en delen van de linker en rechter zijde, en me afvraag of dit wel met nieuwe stukken hout mooi opgelost kan worden?

foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je sneller klaar bent als je gewoon een paar meter raamhout van hetzelfde profiel haalt en gewoon helemaal nieuw maakt. Dat kost van meranti ongeveer 10 tot 12 euro per meter. Kun je prima een paar meter van verknoeien om het te leren. Als je met hout werken leuk vind is dit een mooi leerproces. De oude mooi laten zitten een nieuwe maken en dan tzt het glas overzetten of gewoon een hr++ op maat bestellen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52

orf

Ook kijken waarom het zo rot is. Waar heeft het ingewaterd en kun je dat voorkomen met andere detaillering?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:07
Cruijff14 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:01:

foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
eruit halen en op een werkbank liggen werkt iig al makkelijker. haal een stuk meranti van hetzelfde profiel en vervang het gehele onderste stuk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

dragonhaertt

@_'.'

Mijn cv ketel heeft als uitgaande koppelingen 15mm knel.
Binnenkort ga ik composiet buizen aanleggen voor het aansluiten van een bad(kraan). Ik lees op een aantal plekken dat het bij een bad wel aan te raden is om 20mm buizen te gebruiken. Heeft dat überhaupt zin als mijn cv aansluiting maar 15mm is?

Ik ga misschien ook een deel van de koperen leidingen meteen vervangen omdat deze nogal wat corrosie hebben.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31

MJV

dragonhaertt schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:30:
Binnenkort ga ik composiet buizen aanleggen voor het aansluiten van een bad(kraan). Ik lees op een aantal plekken dat het bij een bad wel aan te raden is om 20mm buizen te gebruiken. Heeft dat überhaupt zin als mijn cv aansluiting maar 15mm is?

Ik ga misschien ook een deel van de koperen leidingen meteen vervangen omdat deze nogal wat corrosie hebben.
Het is niet zo dat het na een keer of een stuk 15mm geen zin meer heeft om groter te nemen, des te langer het smalle stuk, des te minder doorstroom. En, als je veel bochten moet maken hebben die in 20mm natuurlijk minder nadelig effect dan in 15mm.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Hangt onder andere van de lengte die je moet overbruggen af, ik heb gewoon 15mm koper naar het bad en de douche dat is een meter of 6 en gaat prima. Naar de keuken heb ik zelfs maar 12mm koper. Toendertijd was het verhaal dat je alleen maar meer verlies had en het langer duurde voor je warm water hebt. Wij hebben een groter bad dan normaal hij wordt niet veel gebruikt overigens, maar als er iemand in wil dan zet je de kraan open en vullen maar en of dat nu 5 minuten of 10 minuten duurt boeit echt niet. In geval van een douchecabine met diverse massage sproeiers etc. Kan ik me die 22 voorstellen ivm het hoge debiet dat je dan nodig hebt voor een prettige werking. Dan moet je ketel het wel kunnen leveren ook nog...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

dragonhaertt

@_'.'

MJV schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Het is niet zo dat het na een keer of een stuk 15mm geen zin meer heeft om groter te nemen, des te langer het smalle stuk, des te minder doorstroom. En, als je veel bochten moet maken hebben die in 20mm natuurlijk minder nadelig effect dan in 15mm.
Nee dat snap ik ook, maar ik ga er ook een beetje van uit dat als een CV veel kan leveren dat de aansluiting dan misschien groter zou zijn? Lijkt me niet heel logisch om een 15mm koppeling en direct een verloopstukje te plaatsen.

Het is inderdaad maar een paar meter naar het bad, dus met 16mm Pex dan maar doen denk ik.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:28

Dat ligt er maar aan wat de CW klasse van je CV is, meeste normale woningen hebben CW4 doen ~13liter warmwater @40 graden. Bij een normale waterdruk 2,5Bar zit je al op 20l/min. Dus mocht je een hele lange leiding hebben dan zou je 22 kunnen nemen. Soms is zelfs een 12mm handiger geeft hogere stroomsnelheid en dus eerder warmwater.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij hebben op de eerste verdieping een waskamer, dat moet een slaapkamer worden. De wasmachine en droger zijn inmiddels al naar de garage verhuist. Volgende stap is de deur naar de kamer vervangen. Deze kamer was vroeger een balkon, waar later een kamer van is gemaakt. Er zit nu nog een buitendeur in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ercl6wHG_fed146vl2hDN652dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QawB3X2sCDejr6kWuzZI5AFo.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zitten er (denk ik) vrij ongebruikelijke scharnieren gemonteerd op de deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vKMPvaws2xmdXTYVK5McZRShWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VHtmBkZAD6RHXGv7syn3JFw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de deur opgemeten (3,8 cm dik, hoogte 198,7, breedte verschilt onder en boven een beetje: bovenkant 77,8 cm breed, onderkant 77,5 cm), maar dit lijkt niet echt een standaard maat te zijn.
Hoe pak ik dit het beste aan? Ik ben even in de bouwmarkt gaan kijken, maar dit lijken allemaal geen massieve deuren, dus daar kun je denk ik niet zomaar ergens iets van af zagen.

Daarnaast zat ik zelf nog te denken om een dun stuk hout tegen beide kanten van de deur te zetten om hem zo "dicht" te maken, maar geen idee of dat een optie is. Eigenlijk willen we geen een vlakke deur zonder randen of iets, want zo zijn de andere deuren op de eerste verdieping ook. Daarnaast graan een stompe deur, dus geen opdek.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Pagina: 1 ... 496 497 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/