[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 ... 478 Laatste
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:33

DropjesLover

Dit dus ->

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Dat laatste klopt :)

Hoe dan ook: Je hebt er fijne werkkrachten aan.
En ben ook zeer benieuwd naar de klus, dus zou mooi zijn als we af en toe hier wat vorderingen lezen.
Wederom een flinke tegenslag te pakken... said werklui kunnen niet komen, krijgen toch geen visum voor 2022. Week 6 komt de nieuwe keuken, dan moet het af zijn :X

En ik heb een half jaar geleden al stucadoors gevragd voor offertes (5k+), die zitten nu natuurlijk al vol, maar dit werk moet af voordat de keuken geplaatst is.
Gelukkig had mn kozijnenplaatser al eerder laten vallen dat hij met een soort totaal-renovatie-team werkte waaronder ook stucadoors. Een paar belletjes later lijk ik nu voor week 4 en 5 stucadoors, schilders en tegelzetters te hebben _/-\o_

Ook tegenslagen bij het plaatsen van de nieuwe kozijnen, de deur past niet omdat de binnenvloer te hoog is, en de kozijnen van de badkamer passen niet omdat er een verlaagd plafondje (met spotjes) in zit, en we nu van houten buiten-/openslaande kozijnen naar draai-kiep (naar binnen toe) gaan :F
Dus dat spul is retour fabriek, hopelijk is dat met 2 weken terug.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-12 21:28
Rzaan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:37:
Heeft iemand dit systeem wel eens gebruikt om hout aan je gevel te bevestigen?
Ben benieuwd naar de ervaringen en of het werkelijk zo handig is.

https://www.bouwwereld.nl...leding-dankzij-quickclip/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er chic uit. Maar ik twijfel aan de zin ervan, behalve als het gaat om esthetische kwaliteit. Ik heb zelf ook een systeem gebruikt wat demontabel en herbruikbaar mogelijk maakt: schroeven. Ideaal, ik kan elke individuele plank losmaken en vervangen als dat nodig is. 8)7

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-12 15:57
Weet iemand waar je zwarte rozetten kan kopen met 36 cm en 14 omtrek en zo'n 2+ cm breed ?

Ik zoek iets om de gaten tussen mijn wenteltrap en de vloer op te vullen :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mG3Sf2m/IMG-20220109-170437.jpg

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
vortexnl1982 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:10:
Weet iemand waar je zwarte rozetten kan kopen met 36 cm en 14 omtrek en zo'n 2+ cm breed ?

[Afbeelding]
Geen rozet, maar misschien wel een andere oplossing.
In mijn woning heb ik alle gekke hoekjes van mijn vloer netjes gemaakt met kit.
Je kan afwerkkit kopen in houtkleuren. Helemaal volkitten en het ziet er netjes uit. Ook kan het met de vloer mee bewegen.
Mocht je geen rozet kunnen vinden, zou je ook kunnen overwegen om met de plakplinten (maar dan van massief hout en zonder plakrand) een achthoek rondom te paal te maken. Kieren opvullen met kit en klaar.
vortexnl1982 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Ja ik ken die kit, heb ik ook gekocht. Ik weet alleen niet of het er mooi uit komt te zien omdat die vloerenlegger best wel grote kieren heeft achtergelaten. Kit wordt ook snel vies door stof.
Maar op 1 manier kan je daar achterkomen >:)
In het ergste geval kan je er nog een rozet opzetten :P
Bij mij is de kit opgedroogd zonder plakkerig te zijn, dus trekt eigenlijk geen vuil aan.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 09-01-2022 17:20 ]

• vortexnl1982
chrisborst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Geen rozet, maar misschien wel een andere oplossing.
In mijn woning heb ik alle gekke hoekjes van mijn vloer netjes gemaakt met kit.
Je kan afwerkkit kopen in houtkleuren. Helemaal volkitten en het ziet er netjes uit. Ook kan het met de vloer mee bewegen.
Mocht je geen rozet kunnen vinden, zou je ook kunnen overwegen om met de plakplinten (maar dan van massief hout en zonder plakrand) een achthoek rondom te paal te maken. Kieren opvullen met kit en klaar.
Ja ik ken die kit, heb ik ook gekocht. Ik weet alleen niet of het er mooi uit komt te zien omdat die vloerenlegger best wel grote kieren heeft achtergelaten. Kit wordt ook snel vies door stof.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vortexnl1982 (laten) printen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Zelf maken? Plaat multiplex en dan met een gatenzaag aan de slag. Zwart aflakken en klaar.

In wezen is een rozet niks meer dan een ronde plaat met een gat er in, alleen het gat is wat groot :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-12 15:55
perspectivebass schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Helemaal opendraaien tot die eraf komt? Zo werken een aantal knoppen op onze vloerverwarming verdeler.
Helaas niet

Louzy#2475

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

louzy82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:29:
Een radiator hier in huis staat altijd aan, ook als we de knop zo ver mogelijk dicht draaien.
Nu had ik ergens gelezen (hier waarschijnlijk) dat het een kwestie was van iets aandraaien onder de knop.

Maar... Ik krijg de knop er niet af.
De schroef aan de bovenzijde heb ik er uit gedraaid maar krijg de knop er niet af.
Mis ik iets?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het aan je radiatorknop ligt en niet bijvoorbeeld aan je onderbuik?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vortexnl1982
The Eagle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:32:
[...]

Zelf maken? Plaat multiplex en dan met een gatenzaag aan de slag. Zwart aflakken en klaar.

In wezen is een rozet niks meer dan een ronde plaat met een gat er in, alleen het gat is wat groot :P
Ziet er toch niet uit ? Ik moet dan ook zaagsneden maken om de 'rozet' om de paal heen te krijgen.

Hoe krijg je zo'n afgeronde hoek :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NsNwqW0/rozet-siliconen-zwart-diameter-o120.jpg

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online

[Afbeelding]
Beginnend met de maten, wat bedoel je precies "met 36cm"? Met 14cm omtrek heb je een 4,46cm diameter maar dat kan ook 1 6/8 of 1 7/8 inch zijn, meet even goed na met een schuifmaat, je hebt de diameter maat nodig voor het zoeken.

Anders is het vrij makkelijk zelf wat te maten. Mdf of massief rond frezen met de bovenfrees, zagen/schuren met de decoupé en dan maar een gat boren/frezen/zagen. Je moet hem toch doormidden zagen. Achterzijde van de trapzijden dichtmaken is toch kluswerk met plaat of massief hout.

• vortexnl1982
Arloid schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Beginnend met de maten, wat bedoel je precies "met 36cm"? Met 14cm omtrek heb je een 4,46cm diameter maar dat kan ook 1 6/8 of 1 7/8 inch zijn, meet even goed na met een schuifmaat, je hebt de diameter maat nodig voor het zoeken.

Anders is het vrij makkelijk zelf wat te maten. Mdf of massief rond frezen met de bovenfrees, zagen/schuren met de decoupé en dan maar een gat boren/frezen/zagen. Je moet hem toch doormidden zagen. Achterzijde van de trapzijden dichtmaken is toch kluswerk met plaat of massief hout.
Ik heb even de omtrek gemeten met een meetlintje. Je hebt gelijk dat ik de diameter nog goed moet meten om een goede rozet te vinden.

Dus rond zagen met een bovenfrees. Vervolgens met een gatenzaag het gat in het midden boren. En met een decoupeerzaag twee zaagsneden maken zodat de rozet om de trappaal kan leggen.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 15:53
Ik zou het "gewoon even" op de draaibank doen of de 3d printer. Pm maar even als ik moet helpen.

• Arloid
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Ik heb even de omtrek gemeten met een meetlintje. Je hebt gelijk dat ik de diameter nog goed moet meten om een goede rozet te vinden.

Dus rond zagen met een bovenfrees. Vervolgens met een gatenzaag het gat in het midden boren. En met een decoupeerzaag twee zaagsneden maken zodat de rozet om de trappaal kan leggen.
Met de bovenfrees is het makkelijkst als je hetzelf maakt. Met een paar restplaatjes mdf of hout kan je een rondfreesmal maken, min of meer hetzelfde principe als een potlood aan touw. Aangezien er toch een gat in komt kan je voorboren en de mal op een deuvel laten draaien. Vervolgens doe je hetzelfde voor het midden en eindig je de laatste paar milimeter diepte met een kopieerfrees.

Er zijn een aantal profielfrees setjes voor weinig, hier kan nog een leuk profiel mee gemaakt worden. Maar goed, dan zou ik eerder dat mooie offer hierboven aannemen. ;)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:41
Krijnemans schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Helemaal met je eens. Dat gebeurt ook! Elektra zit er. Aan de andere zijde vd kamer komt elektra, cv-werk en utp :)
Help!

Vandaag geprobeerd om een radiator te hangen. Nu heb ik een lekkage aan een koppeling tussen onderblok en radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMuz-V43VCurcLwDeslcE3UellA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNt3A0cCAjraL7mobiYjFJCX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlHZqZOYj_g1ALo-m3LoEdRv1To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oocL2nm5i6AK3ZF4MKzw7oEH.jpg?f=fotoalbum_large
Zie de foto van de koppeling die lekt. Het rubber lijkt gescheurd te zijn. Ik kan mij herinneren dat toen ik gisteren de verpakking opende, dit ook al zag, maar dacht dat het wellicht zo hoorde. Ik neem aan dat een nieuw rubber het probleem oplost? Met het hele onderblok terug naar de winkel doe ik liever niet, aangezien het onderblok verder al helemaal gemonteerd is. Kan iemand mij helpen waar ik deze ring vind? Zijn dit speciale ringetjes of gewoon standaard spul?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Krijnemans schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Help!

Vandaag geprobeerd om een radiator te hangen. Nu heb ik een lekkage aan een koppeling tussen onderblok en radiator.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie de foto van de koppeling die lekt. Het rubber lijkt gescheurd te zijn. Ik kan mij herinneren dat toen ik gisteren de verpakking opende, dit ook al zag, maar dacht dat het wellicht zo hoorde. Ik neem aan dat een nieuw rubber het probleem oplost? Met het hele onderblok terug naar de winkel doe ik liever niet, aangezien het onderblok verder al helemaal gemonteerd is. Kan iemand mij helpen waar ik deze ring vind? Zijn dit speciale ringetjes of gewoon standaard spul?
Zo werkt ie inderdaad niet nee :p
Ring er af en dichtmaken met teflon tape op de draad?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Help!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als er een gat in je emmer zit lekt er water uit, als er een gat in een pakking zit lekt er water uit, simpeler kan ik het niet maken.. je kan een stokje proberen :+

warmte service zal het ringentje wel in de tover doos hebben zittten.. maar is het niet gewoon garantie?

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:45
decipherer schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:57:
[...]

Een plafond van 220cm is erg laag, zonde van de ruimte imho. Als je het hoger maakt kan je de balk wel op de dwarsbalken laten rusten. Dat samen zou voor mij voldoende reden zijn om de balk iets hoger te leggen.
Klopt, maar het is wel een zolder he.
De andere verdiepingen hier zijn 240cm.

Als ik het veel hoger ga maken gaat dit flink ten koste van de ruimte boven waardoor dat nut weet minder wordt.

Het zal een ruime 220Cm worden, maar bovenop de 230 pas beginnen met de balken gaat de vliering wel erg klein worden.
Maar bedankt voor je feedback, wordt zeker gewaardeerd _/-\o_

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-12 15:55
The Eagle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Weet je zeker dat het aan je radiatorknop ligt en niet bijvoorbeeld aan je onderbuik?
Deze snap ik ff niet

Louzy#2475

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-12 20:23
[...]

Help!

Met het hele onderblok terug naar de winkel doe ik liever niet, aangezien het onderblok verder al helemaal gemonteerd is. Kan iemand mij helpen waar ik deze ring vind? Zijn dit speciale ringetjes of gewoon standaard spul?
Loctite 55 doet wonderen. maar ook dat zal je moeten bestellen oid.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met het hele onderblok terug naar de winkel doe ik liever niet, aangezien het onderblok verder al helemaal gemonteerd is.
Toolstation is afaik geen moeilijke winkel. Gewoon terug gaan, eventueel een Click & Collect aanmaken voor dit model.
In het ergste geval, als je een vervelende medewerker hebt, moet je de volgende dag het nieuwe ding + kapot onderdeel terugbrengen, maar waarschijnlijk regelen ze het ter plekke.

• Krijnemans
DropjesLover schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Zo werkt ie inderdaad niet nee :p
Ring er af en dichtmaken met teflon tape op de draad?
twain4me schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:37:
[...]

als er een gat in je emmer zit lekt er water uit, als er een gat in een pakking zit lekt er water uit, simpeler kan ik het niet maken.. je kan een stokje proberen :+

[YouTube: Dorus Er Zit Een Gat In M'n Emmer]

warmte service zal het ringentje wel in de tover doos hebben zittten.. maar is het niet gewoon garantie?
scofield schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Loctite 55 doe wonderen. maar ook dat zal je moeten bestellen oid.
TheGhostInc schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Toolstation is afaik geen moeilijke winkel. Gewoon terug gaan, eventueel een Click & Collect aanmaken voor dit model.
In het ergste geval, als je een vervelende medewerker hebt, moet je de volgende dag het nieuwe ding + kapot onderdeel terugbrengen, maar waarschijnlijk regelen ze het ter plekke.
Iedereen bedankt voor de input. Ik heb hem via warmteservice besteld. Had de afbeelding van toolstation genomen omdat je hierop het onderdeel goed kon zien. Ik ga morgenvroeg direct naar warmteservice.

Ik kan hem inderdaad terugbrengen, maar zoals gezegd is de rest al gemonteerd en anders moet de ketel weer leeg etc. Dus koop liever een onderdeeltje voor een paar euro i.p.v. extra werk :+

Ben eens benieuwd of ze me binnenlaten als particulier zonder bestelling 8)7

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:37
Krijnemans schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:55:
...

Iedereen bedankt voor de input. Ik heb hem via warmteservice besteld. Had de afbeelding van toolstation genomen omdat je hierop het onderdeel goed kon zien. Ik ga morgenvroeg direct naar warmteservice.

Ik kan hem inderdaad terugbrengen, maar zoals gezegd is de rest al gemonteerd en anders moet de ketel weer leeg etc. Dus koop liever een onderdeeltje voor een paar euro i.p.v. extra werk :+

Zelf wel eens zo een eind stuk per ongeluk stuk gemaakt. Terug naar Warmteservice, kun je zo een nieuwe halen. Weet niet precies meer hoe het heet, maar bijna zeker dat t staartstuk is, als ik even snel bij Warmteservice kijk.
Van Compac was het in mijn geval. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door blauwe eend op 10-01-2022 08:04 . Reden: Oeps verkeerde qoute :+) ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-12 20:11

Rzaan

Altijd zoekende

ZatarraNL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Ziet er chic uit. Maar ik twijfel aan de zin ervan, behalve als het gaat om esthetische kwaliteit. Ik heb zelf ook een systeem gebruikt wat demontabel en herbruikbaar mogelijk maakt: schroeven. Ideaal, ik kan elke individuele plank losmaken en vervangen als dat nodig is. 8)7
Wat ik wel mooi vind, is dat je geen schroefkoppen ziet. Echt superstrak.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-12 20:11

Rzaan

Altijd zoekende

DropjesLover schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Wederom een flinke tegenslag te pakken... said werklui kunnen niet komen, krijgen toch geen visum voor 2022. Week 6 komt de nieuwe keuken, dan moet het af zijn :X
Het zijn toch vrienden van je schoonvader?
Niks mis met een vriendendienst. wink wink.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rzaan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:25:
[...]

Het zijn toch vrienden van je schoonvader?
Niks mis met een vriendendienst. wink wink.
Schoonvader komt morgen met z'n broer voor 3 weken :p

BThGvNeOA

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46
[...]

Er staat [DIY] in de topictitel, dus 'werklui' zijn per definitie off-topic. :)

Punctuality is the politeness of kings

• Krijnemans
blauwe eend schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Zelf wel eens zo een eind stuk per ongeluk stuk gemaakt. Terug naar Warmteservice, kun je zo een nieuwe halen. Weet niet precies meer hoe het heet, maar bijna zeker dat t staartstuk is, als ik even snel bij Warmteservice kijk.
Van Compac was het in mijn geval. ;)
Ik denk dat je mij probeerde te quoten?! 8)7
Dankjewel voor de naam van het onderdeel. Google leert mij inderdaad dat zoiets een staartstuk heet.

Geweldige service bij Warmteservice. Ze hebben me meteen een heel nieuw staartstuk gegeven voor nop. Vanavond maar eens aan de radiator hangen en testen :+

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:37
Krijnemans schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Ik denk dat je mij probeerde te quoten?! 8)7
Dankjewel voor de naam van het onderdeel. Google leert mij inderdaad dat zoiets een staartstuk heet.

[...]

Geweldige service bij Warmteservice. Ze hebben me meteen een heel nieuw staartstuk gegeven voor nop. Vanavond maar eens aan de radiator hangen en testen :+
Haha oeps, dat is wel heel fout gegaan op mobiel.

Top dat je t direct geregeld kreeg. Ook nette service, maar anders verwachten kun je eigenlijk ook niet. Je moet er immers al naar toe rijden :P

• Arloid
  • Niet online
blauwe eend schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:09:
[...]

Haha oeps, dat is wel heel fout gegaan op mobiel.

Top dat je t direct geregeld kreeg. Ook nette service, maar anders verwachten kun je eigenlijk ook niet. Je moet er immers al naar toe rijden :P
Was toch nog te slaapdronken om er veel om te geven. :9

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-12 15:05
[...]

En ik heb een half jaar geleden al stucadoors gevragd voor offertes (5k+), die zitten nu natuurlijk al vol, maar dit werk moet af voordat de keuken geplaatst is.
Gelukkig had mn kozijnenplaatser al eerder laten vallen dat hij met een soort totaal-renovatie-team werkte waaronder ook stucadoors. Een paar belletjes later lijk ik nu voor week 4 en 5 stucadoors, schilders en tegelzetters te hebben _/-\o_

Ook tegenslagen bij het plaatsen van de nieuwe kozijnen, de deur past niet omdat de binnenvloer te hoog is, en de kozijnen van de badkamer passen niet omdat er een verlaagd plafondje (met spotjes) in zit, en we nu van houten buiten-/openslaande kozijnen naar draai-kiep (naar binnen toe) gaan :F
Dus dat spul is retour fabriek, hopelijk is dat met 2 weken terug.
Weet niet hoeveel ze moeten stucen, maar in 2 weken stucen, schilderen én tegelzetten met bijbehorende droogtijden in de winter.... Zal spannend worden. Igg flink stoken.
Succes.

PSN: Flix20-NL

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-12 17:42
Ben van plan de gipsplaten in mijn project 'souterrain' af te werken met fill & finish. Her en der zijn kieren (1 tot 1,5 cm) tussen balk en gips aanwezig. Hoe kan ik dit oplossen? Vullen met fill en finish?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA3LpuGbW9ElxZkiPVNE8c1BFOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFcrHu7ILZoKBmnYwAFAizUJ.jpg?f=user_large

• twain4me

twain4me

rockerpoet schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:20:
Ben van plan de gipsplaten in mijn project 'souterrain' af te werken met fill & finish. Her en der zijn kieren (1 tot 1,5 cm) tussen balk en gips aanwezig. Hoe kan ik dit oplossen? Vullen met fill en finish?

[Afbeelding]
1,5 cm is wel echt veel. Met unfiflott wil het wel eens lukken, maar het blijven 2 verschillende materialen, eigenlijk is netjes pasmaken en kitten of als alternatief afwerken met plintjes wat je zou moeten doen. stucen met een gaasbandje erop kan uiteraard ook.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-01-2022 10:31 ]

• KillaZ
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik heb dit gewoon met een klein plintje afgewerkt.

K to the KillaZ

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15

[Afbeelding]
Wat ga je doen met die balk? Alleen schuren en schilderen, of komt daar ook nog een uitgebreidere afwerking omheen?

• rockerpoet
twain4me schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:30:
[...]

1,5 cm is wel echt veel. Met unfiflott wil het wel eens lukken, maar het blijven 2 verschillende materialen, eigenlijk is netjes pasmaken en kitten of als alternatief afwerken met plintjes wat je zou moeten doen. stucen met een gaasbandje erop kan uiteraard ook.
Het doel is een zo strak mogelijke afwerking zonder plintjes. Wat bedoel je precies met het gaasbandje? Een stuk gaasband over de kier en dan met f&f afsmeren?

• rockerpoet
KillaZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb dit gewoon met een klein plintje afgewerkt.
Dat wordt vaak gedaan inderdaad. Zelf wil het zonder plint afwerken om het iets minimaler te doen ogen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@rockerpoet ik heb dit zelf met fix & finish gevuld, met de gedachte te kijken hoe het zich houdt. Het blijkt behoorlijk stabiel op de meeste plaatsen. Eventueel zou je een 3mm kunstof plaat rond de balk kunnen plaatsen, daar tegenaan stuccen en als het droog is de kunstof plaat weghalen en de ontstane opening dichtkitten

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• rockerpoet
Raymond schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Wat ga je doen met die balk? Alleen schuren en schilderen, of komt daar ook nog een uitgebreidere afwerking omheen?
De balken (4 totaal) blijven onbehandeld en zo ruw mogelijk, beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQpNaiM5R6QGC4ozueofD6FOFoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQFX1e83RUGaneYQRpYDlgv5.jpg?f=user_large

• KillaZ
  • Nu online
rockerpoet schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Het doel is een zo strak mogelijke afwerking zonder plintjes. Wat bedoel je precies met het gaasbandje? Een stuk gaasband over de kier en dan met f&f afsmeren?
Precies dat, F&F is niet bedoeld om zonder band te gebruiken voor kieren.Voor de kieren op je AK platen heb je sowieso gaasband nodig.

Het grappige is trouwens dat veel van de drywallers in de US gaasband vervloeken en papierband prefereren. Ik vond het gaas en de F&F best fijn werken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 10-01-2022 11:45 ]

K to the KillaZ

• rockerpoet
Arjan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:41:
@rockerpoet ik heb dit zelf met fix & finish gevuld, met de gedachte te kijken hoe het zich houdt. Het blijkt behoorlijk stabiel op de meeste plaatsen. Eventueel zou je een 3mm kunstof plaat rond de balk kunnen plaatsen, daar tegenaan stuccen en als het droog is de kunstof plaat weghalen en de ontstane opening dichtkitten
Dat van de kunststof plaat is wel een goede tip, hoewel het stucwerk wel snel breekt misschien. Het staat mij bij dat de laagdikte van fix & finish 1 tot 3mm is, heeft dit niet voor problemen gezorgd?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Ik weet niet hoe dit in het Nederlands heet, in het Duits Rundschnur. Iig gemaakt van PE en verkrijgbaar in verschillende diktes. Ik gebruik het om kieren tussen muur en gipsplaten te dichten. Daarna met gaasband en stuc verder. Te dikke laag stuc of kit gaat scheuren.

Afbeeldingslocatie: https://www.blizz-z.de/pub/media/catalog/product/cache/323057e6bcb8e75c495753a43a8e1d36/p/e/pe-rundschnur-12941.jpg

• rockerpoet
Jolke schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:50:
Ik weet niet hoe dit in het Nederlands heet, in het Duits Rundschnur. Iig gemaakt van PE en verkrijgbaar in verschillende diktes. Ik gebruik het om kieren tussen muur en gipsplaten te dichten. Daarna met gaasband en stuc verder. Te dikke laag stuc of kit gaat scheuren.
PU rugvulling kom ik net achter :) Dus de truc is de kier met iets op te vullen en met (gaas)band + stuc/filler af te werken? Helder.
KillaZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Precies dat, F&F is niet bedoeld om zonder band te gebruiken voor kieren.Voor de kieren op je AK platen heb je sowieso gaasband nodig.

Het grappige is trouwens dat veel van de drywallers in de US gaasband vervloeken en papierband prefereren. Ik vond het gaas en de F&F best fijn werken. :)
Mijn plan was om ook papierband te gebruiken voor AK overgangen en hoeken.

• Jolke
Papierband of gaas zijn de meningen idd over verdeeld. Ik gebruik zelfklevend gaasband. Aanbrengen en dan een laag stuc erover. Ik vind het handig, maar dat is ook de enige ervaring die ik tot dusver heb. Never change a winning team. ;)

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Over fill & finish gespriken, wat zijn de ervaringen met het afwerken van de bruine stuc/plafondplaten (ak)? Werkt dit net zo goed als bij de normale witte gipsplaten?

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
Wij zijn de zolder aan het verbouwen en gaan hierbij ook de verwarming vervangen. In de rest van het huis hangen nu nog normale verwarmingsunits, is het dan toch slim/mogelijk om de radiatoren op de zolder te vervangen door Jaga's/convenctoren? Of is het beter een systeem te houden in je gehele huis?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12 16:42
pascoa341 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:23:
Wij zijn de zolder aan het verbouwen en gaan hierbij ook de verwarming vervangen. In de rest van het huis hangen nu nog normale verwarmingsunits, is het dan toch slim/mogelijk om de radiatoren op de zolder te vervangen door Jaga's/convenctoren? Of is het beter een systeem te houden in je gehele huis?
Ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Maar als je aan het vervangen bent, let er dan op dat alle radiatoren dezelfde temperatuur water nodig hebben. (hele) oude radiatoren werken vaak beter op 85C terwijl de nieuwere op 75C werken. als de convector misschien lage temperatuur is wil die liever 50C hebben. Als je dan toevallig ook nog de ketel op zolder hebt, is het misschien handiger om die op de retourleiding aan te sluiten.

• LED-Maniak
  • Nu online

[Afbeelding]
Vullen, papierband er overheen strak langs het hout en daarna afsmeren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:48
vso schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Wel mooie plek om leiding werk (ventilatie, netwerk, elektra, geisoleerde CV leiding oid achter te verwerken ..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb bijna 90% kans om van de meterkast naar de cv ruimte (2de foto) extra kabels aan te leggen
dat zal wat UTP (6x) en 1x 4 of 5 fase kabel worden en een extra 3 fase (er ligt er nu al 1 voor de PV installatie)

mocht je afvragen waarom 6x netwerk .. 2x PoE voor de unfi AP's en dan 2x per verdieping voor "kantoor" gerelateerde meuk oid .. indien nodig patch ik daar wel verder via een switch ..

de 4 of 5 fase en aparte 230 is meer voor zolder los te koppelen van een ongelukkig aangelegd stroomnet, en voorbereiding voor een WP in de toekomst .. mochten ze meerdere fase nodig hebben ..
Heb je nou die itho box gewoon ingebouwd?
Die kun je zonder slopen niet meer vervangen zeker?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maakt niet uit, als je in de toekomst meer op lagere temperatuur wil gaan doen met de overige radiatoren is convectoren misschien de betere keus.
Zorg in ieder geval dat je de nieuwe radiator/convector kan inregelen.
sweetdude schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Maar als je aan het vervangen bent, let er dan op dat alle radiatoren dezelfde temperatuur water nodig hebben. (hele) oude radiatoren werken vaak beter op 85C terwijl de nieuwere op 75C werken. als de convector misschien lage temperatuur is wil die liever 50C hebben. Als je dan toevallig ook nog de ketel op zolder hebt, is het misschien handiger om die op de retourleiding aan te sluiten.
Hoe bedoel je op de retour aansluiten?
Je hebt altijd een aanvoer en een retour nodig.

Please state the nature of the technical emergency

• rockerpoet
LED-Maniak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Vullen, papierband er overheen strak langs het hout en daarna afsmeren.
Zowel vullen als afsmeren met f&f bedoel je dan?

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 101% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:19 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfja1SCF2VfOc3OGvqK8tenLq9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NucSMtd3is5q7gcnlgguZnHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Spaanhout met lamineerlaagje. Met welk middel werkt ik dit het mooiste strak? Met gips vullen of houtvuller of?

• LED-Maniak
  • Nu online
rockerpoet schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Zowel vullen als afsmeren met f&f bedoel je dan?
Yep.

Zonder papierband ervoor zal je scheuren gaan zien door de krimp van dat spul bij drogen. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde als een gipsplaat: gips met een laagje papier.

Dit is hoe ik het bij veel overgangen van gips naar hout doe en dan eventueel naderhand even een randje kit voor de finesse.

Die canadees home renovision heeft er wat video's over.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• LED-Maniak
  • Nu online
barry86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:09:
[Afbeelding]

Spaanhout met lamineerlaagje. Met welk middel werkt ik dit het mooiste strak? Met gips vullen of houtvuller of?
Houtvuller of epoxy/polyester. Of een stukje uitzagen en nieuw houtje in plaatsen.
Gewoon gips gaat scheuren.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:19
rockerpoet schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Dat van de kunststof plaat is wel een goede tip, hoewel het stucwerk wel snel breekt misschien. Het staat mij bij dat de laagdikte van fix & finish 1 tot 3mm is, heeft dit niet voor problemen gezorgd?
Waarom snij je het niet vrij langs de balk na het stucen en naderhand wat kit?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Heb je nou die itho box gewoon ingebouwd?
Die kun je zonder slopen niet meer vervangen zeker?
ja dat klopt, hij is ingebouwd.. ik heb er overgens 2 op zolder

ik kan(en ben) via de trappilaar die een bestaat uit 2 palen ipv 1 (soort U-vorm) ventilatie naar 1ste/begane grond aan het aanleggen voor bv een WTW /luchtzuivering in de toekomst ..

Maar dat zal voor later zijn, want de keuken en badkamer zitten momenteel via die ventilatie aangesloten.. en dat betekend momenteel ook nog afzuiging boven fornuis.

Als de keuken verplaatst is / badkamer veranderd kan ik de ventilatie pas weer aanpakken .. maar dicht maken is makkelijker denk ik zo.

Meteen goed doen is te ingrijpend (lees erg veel $$$$)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
Spatel tussen balk en gips en dan gipszijde afvullen met vul middel..en 2de spatel
Je kan kitten in de kleine naad.

Spatel in/op de naad tijdens het verven afhankelijk of je gekit hebt krijg je strak resultaat zonder afplakken.

Tja vanalles

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Thijskoman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:47:
Ik vraag mij af of ik een mogelijke koudebrug heb gecreëerd. Ik woon sinds dit jaar in een rijtjeshuis, waarvan de voor- en achtergevel bestaan uit houtskeletbouw. Van de zomer is de slaapkamer opgeknapt, waarbij ik tot de buitenkant van de binnenschil alles heb weggehaald. Opbouw binnen naar buiten: gipswand, folie, regelwerk 7cm dik met 4.5 cm steenwol (2.5 cm luchtspouw dus), eternitboard, luchtspouw, dakpannen. Omdat het achter de steenwol tochtte heb ik de 4.5 cm steenwol vervangen voor 7cm.

Nu met het koude weer voel ik dat de gipsplaten in de slaapkamer (achtergevel) een stuk kouder zijn dan de gipsplaten in de slaapkamer aan de voorzijde. Deze kamer is buitenaf afgewerkt met keralit en van binnenuit nog niet opnieuw geisoleerd. Het verschil is wel, de wind staat bijna altijd op de achtergevel. Als ik de basistheorie van een koudebrug lees is het antwoord nee (blijkbaar heeft de koude wind er dan gewoon vat op), ben benieuwd hoe mensen hier erover denken.
Je staanders zijn milde koudebruggen. Facade isolatie of een geisoleerde leidingspouw (voorzetwand) zal helpen. Heb je wel alles luchtdicht afgetaped? Dan ben je iig van de tocht af.

• FRANQ
vso schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:53:
[...]

ja dat klopt, hij is ingebouwd.. ik heb er overgens 2 op zolder
Ben je niet bang over een jaar of 10-15 een hoop breekwerk te hebben omdat je een nieuwe box moet plaatsen?
ik kan(en ben) via de trappilaar die een bestaat uit 2 palen ipv 1 (soort U-vorm) ventilatie naar 1ste/begane grond aan het aanleggen voor bv een WTW /luchtzuivering in de toekomst ..

Maar dat zal voor later zijn, want de keuken en badkamer zitten momenteel via die ventilatie aangesloten.. en dat betekend momenteel ook nog afzuiging boven fornuis.

Als de keuken verplaatst is / badkamer veranderd kan ik de ventilatie pas weer aanpakken .. maar dicht maken is makkelijker denk ik zo.
Slim om via de trappilaar te gaan.
Je maakt daar dan een soort muur/koof/koker waar de trap omheen draait?
Meteen goed doen is te ingrijpend (lees erg veel $$$$)
Ja klopt, daar weet ik alles van.
Je denkt dat de WTW het duurste is, maar de buizen zijn VEEEEL duurder :X

De grap is dan weer dat de vrouwmens wel aanslaat op de kostprijs van de hru of de demandflow kleppen, maar die buizen over het hoofd ziet want dat is tientjeswerk. :z

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2022 08:21 ]

• FRANQ
Ik vraag mij af of ik een mogelijke koudebrug heb gecreëerd. Ik woon sinds dit jaar in een rijtjeshuis, waarvan de voor- en achtergevel bestaan uit houtskeletbouw. Van de zomer is de slaapkamer opgeknapt, waarbij ik tot de buitenkant van de binnenschil alles heb weggehaald. Opbouw binnen naar buiten: gipswand, folie, regelwerk 7cm dik met 4.5 cm steenwol (2.5 cm luchtspouw dus), eternitboard, luchtspouw, dakpannen. Omdat het achter de steenwol tochtte heb ik de 4.5 cm steenwol vervangen voor 7cm.

Nu met het koude weer voel ik dat de gipsplaten in de slaapkamer (achtergevel) een stuk kouder zijn dan de gipsplaten in de slaapkamer aan de voorzijde. Deze kamer is buitenaf afgewerkt met keralit en van binnenuit nog niet opnieuw geisoleerd. Het verschil is wel, de wind staat bijna altijd op de achtergevel. Als ik de basistheorie van een koudebrug lees is het antwoord nee (blijkbaar heeft de koude wind er dan gewoon vat op), ben benieuwd hoe mensen hier erover denken.
Met maar 7cm ruimte had ik pir panelen gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucbiztnzFjWsaA5TGjB_Eb_L_mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Aq3AoicxdeFO3UfgNi5Ug04.png?f=fotoalbum_large
https://www.jandeisolatie...ium-1200x600x70mm-rd-3-18

Dat heb ik bij de zijwangen en dak van miijn (jaren30) dakkapellen ook toegepast, en voel daar geen kou vanaf komen. Wel van het HR++ glas.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2022 08:28 ]

• twain4me

twain4me

Een tekening is zoveel makkelijker dan een lap tekst, dus ik kan je verkeerd begrijpen.
Maar een paar cm steenwol doet niet veel tegen wind. de normale opbouw is om aan de buitenkant van je isolatie een dampopen waterkerende folie te hebben, dat breekt de wind/tocht voordat het de steenwol in komt. de dampdichte laag aan de binnenkant maakt het dan helemaal af.. beetje fatsoenlijke dikte steenwol ertussen en je hebt een prima muurtje.. je hebt nu heel veel werk gedaan voor een minimale verbetering.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12 16:42
edsandje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Maakt niet uit, als je in de toekomst meer op lagere temperatuur wil gaan doen met de overige radiatoren is convectoren misschien de betere keus.
Zorg in ieder geval dat je de nieuwe radiator/convector kan inregelen.

[...]

Hoe bedoel je op de retour aansluiten?
Je hebt altijd een aanvoer en een retour nodig.
Klopt. Als je de ketel op zolder hebt hangen dan heb je de keuze om de convector direct op de aanvoerleiding die je rest van het huis in gaat aan te sluiten, of hem op je retourleiding die richting ketel gaat aan te sluiten. De laastste is natuurlijk koeler omdat die al door het hele huis is gegaan en daar door de radiatoren al warmte heeft afgegeven.

• Jolke
vso schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Wel mooie plek om leiding werk (ventilatie, netwerk, elektra, geisoleerde CV leiding oid achter te verwerken ..

[Afbeelding]

[...]
Wat is die blauwe unit, ventilatie?

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-12 13:49
Wat ik vooral zou doen is werken met zones. Bij mij was het destijds heel makkelijk om de aanvoer van de 1e verdieping aan de aanvoer van de vloerverwarming van de begane grond te knopen. Ik had liever per verdieping een aanvoer gehad die dan bij mijn CV uitkomt. Op die manier ben je veel flexibeler mocht je ooit naar een warmtepomp moeten. Qua buizen is uponor ideaal. Als je geen zin hebt in persen dan zijn RTM koppelingen ideaal. Voor standleidingen ook kiezen voor goed dikke buizen ook weer om voorbereid te zijn op een warmtepomp.

Overigens hoef je niet altijd je verwarmingen te vervangen voor LTV/Jaga. Een LTV verwarming is vooral geoptimaliseerd zodat er nog voldoende vermogen af komt. Mijn zolder had zo veel vermogen hangen vanwege het gebrek aan isolatie dat ik nu na isolatie echt te veel vermogen heb om te verwarmen. Kortom ik kan rustig omlaag in CV temperatuur en dan houdt ik mij zolder nog steeds warm

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Jolke jup dat is er 1 van de 2
FRANQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:19:
[...]
Ben je niet bang over een jaar of 10-15 een hoop breekwerk te hebben omdat je een nieuwe box moet plaatsen?
[...]
ik weet eigenlijk wel zeker dat bij de vervanging / verwijdering ik wat breek/herstel werk heb ;) schade valt relatief wel mee voordat ik knieschot dicht maak zal ik wat isolatie folie/glaswol er achter laten en wat glasvlies behang (voor afwerking)

Er zijn best veel keuzes die je maakt sommige handiger dan anderen, maar wachten op geld/tijd/midddelen voor andere projecten todat die af zijn is ook niet wenselijk ... (zoals de eerder denk ik genoemde cv leiding van Dikwandig staal naar flexibel omzetten bijvoorbeeld)

Voor alsnog is de optie hebben dat ik meerdere oplosroute(s) heb wel prettig om te weten.
Slim om via de trappilaar te gaan.
Je maakt daar dan een soort muur/koof/koker waar de trap omheen draait?
Slecht te zien wellicht op de foto hieronder, je ziet dat gele ding (mini-waterpas) daar achter zit de pilaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmK21Fj_SLQLu2ZtTD_fooNzA_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTJoyRw0dJw2Z02VhAUxrYI2.jpg?f=fotoalbum_large

De bewuste trappilaar 2x 100mm buis of 2x de rechthoekige ventilatie past makkelijk in de bestaande koof (ruimte van 12 x 30cm oid) En ja ik maak er een koker van.

ps zat dus al in het huis dus eerder geluk dan wijsheid ;)
Ja klopt, daar weet ik alles van.
Je denkt dat de WTW het duurste is, maar de buizen zijn VEEEEL duurder :X

De grap is dan weer dat de vrouwmens wel aanslaat op de kostprijs van de hru of de demandflow kleppen, maar die buizen over het hoofd ziet want dat is tientjeswerk. :z
Veel duurder ..tja 20m spirobuis is prijziger dan je inderdaad zou verwachten ..

De aanleg/verandering is is niet een super noodzaak dus of ik dit (ooit) ga veranderen is eigenlijk wel iets waarover ik twist. ik blaas c.q zuig 2x lucht binnen huis aan / naar buiten dat gezegd de luchtvochtigheid is 60%

Als ik verandering(en) aan ga brengen dan zou dat voornamelijk luchtreiniging/filtering/ont of be-vochtiging moeten zijn .. Warmte terugwinnen is een mooie bijkomstigheid.

Wellicht als ik klaar ben met de badkamer keuken verplaatsen en vloerverwarming dat ik een DIY doos maak oid. (3d geprint)

Tja vanalles

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12 21:17
Ik wil met metalstuds en brandwerende platen een koof gaan maken om een dubbelwandig rookkanaal. Nu vraag ik mij af hoelang dit brandwerend moet zijn en dus welke platen ik hiervoor kan gebruiken. Bij de Gamma verkopen ze bijvoorbeeld https://www.gamma.nl/asso...aat-120x60x1-cm/p/B103875 dit heeft "brandwerende eigenschappen". Dit is qua kosten een fractie van andere brandwerende platen.

• Thijskoman
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:51 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Thijskoman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:06:
Mijn 'zorg' is dat doordat de luchtspouw aan de binnenzijde weg is, kou die in de eternit zit makkelijker zijn weg vindt naar de steenwol. Van jouw info uitgaande is 7 cm steenwol gewoon te weinig en heeft de 4.5 cm die er hiervoor zat ook nauwelijks effect gehad.
'Koude' komt niet naar binnen, warmte lekt weg naar buiten omdat het daar kouder is. Isolatie dient om die warmteoverdracht zoveel mogelijk te belemmeren. Meer isolatie = sowieso beter. Maar 7cm wol is inderdaad gewoon niet veel; het helpt maar PIR had beter geweest: isoleert beter dan wol bij dezelfde dikte + kan je makkelijker/beter luchtdicht maken.

Verer moet je niet afgaan op 'metingen met het handje'. Verschillende materialen hebben een verschillende mate van warmteoverdracht en dus ook een andere gevoelstemperatuur. Bij eenzelfde temperatuur zal metaal altijd kouder aanvoelen dan bvb. hout, omdat metaal een betere warmtegeleider is en de warmte van je hand sneller onttrekt. Gebruik liever een IR thermometer of een warmtebeeldcamera.

Dat het niet in de kamer tocht, betekent trouwens niet dat het geheel goed afgewerkt/geisoleerd is: als de wind door kieren nog steeds vrij spel heeft tot tussen je isolatie en je dampscherm, is dat weinig effectief.

[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 11-01-2022 12:16 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
MMatthijsV schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:53:
Ik wil met metalstuds en brandwerende platen een koof gaan maken om een dubbelwandig rookkanaal. Nu vraag ik mij af hoelang dit brandwerend moet zijn en dus welke platen ik hiervoor kan gebruiken. Bij de Gamma verkopen ze bijvoorbeeld https://www.gamma.nl/asso...aat-120x60x1-cm/p/B103875 dit heeft "brandwerende eigenschappen". Dit is qua kosten een fractie van andere brandwerende platen.
Gips heeft ook brandwerende eigenschappen.... Het is maar net wat je referentie is.

Maar, je dient gewoon onbrandbare platen te gebruiken. Dus Nobranda, Promatec, Fermacell Firepanel etc.
Heb hier Promatec met nog een laag gewone Fermacell eroverheen voor afwerking en geluidswering (met green glue op elkaar "geplakt").

• Thijskoman
Slonzo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:12:
[...]

'Koude' komt niet naar binnen, warmte lekt weg naar buiten omdat het daar kouder is. Isolatie dient om die warmteoverdracht zoveel mogelijk te belemmeren. Meer isolatie = sowieso beter. Maar 7cm wol is inderdaad gewoon niet veel; het helpt maar PIR had beter geweest: isoleert beter dan wol bij dezelfde dikte + kan je makkelijker/beter luchtdicht maken.

Verer moet je niet afgaan op 'metingen met het handje'. Verschillende materialen hebben een verschillende mate van warmteoverdracht en dus ook een andere gevoelstemperatuur. Bij eenzelfde temperatuur zal metaal altijd kouder aanvoelen dan bvb. hout, omdat metaal een betere warmtegeleider is en de warmte van je hand sneller onttrekt. Gebruik liever een IR thermometer of een warmtebeeldcamera.

Dat het niet in de kamer tocht, betekent trouwens niet dat het geheel goed afgewerkt/geisoleerd is: als de wind door kieren nog steeds vrij spel heeft tot tussen je isolatie en je dampscherm, is dat weinig effectief.
Dankjewel, ik ga een warmtebeeldcamera huren. Het is in dit geval beide gipsplaat. De rest van de isolatieschil ga ik dit jaar aanpakken (slaapkamer voorzijde + gehele voor- en achtergevel benedenverdieping). Daar komt in ieder geval een extra regelwerk voor. Even kijken of het dan 14 cm steenwol wordt (i.v.m. geluidisolatie) of 7 cm steenwol + 7 cm PIR.

• twain4me

twain4me

@bbbrumbrum Het is wel luchtdicht afgewerkt, in de slaapkamer zelf tocht het niet. De staanders zijn idd sowieso koudebruggen, maar vraag me af of de steenwol dat nu ook zou kunnen zijn omdat i.p.v. een extra luchtspouw de steenwol direct tegen het eternitboard zit, waar de koude wind op kan slaan.

@FRANQ Dat heb ik niet gebruikt i.v.m. de beperkte geluidisolatie i.c.m. buren.

@twain4me Hierbij een foto nadat de oude gipsplaten waren verwijderd. Het is maar een cm of 50 hoog, ik heb hier niet teveel moeite in willen steken. De wind wordt gebroken door eternitboard (+dakpannen), er zit geen folie aan de buitenkant. Mijn 'zorg' is dat doordat de luchtspouw aan de binnenzijde weg is, kou die in de eternit zit makkelijker zijn weg vindt naar de steenwol. Van jouw info uitgaande is 7 cm steenwol gewoon te weinig en heeft de 4.5 cm die er hiervoor zat ook nauwelijks effect gehad.
[Afbeelding]
bij isolatie is het zo dat de eerste cm het meeste effect heeft op stook kosten de upgrade van 4,5 naar 7 is minimaal en omdat je de eerste cm al had is het effect op de stook kosten ook minimaal. ik had het gips+folie weg gehaald en er een wandje voor gezet met een ofset in het regelwerk of zelfs zonder regelwerk met pir+gips. Aan de binnen kant van de eterniet plaat kan condens komen en nu word daar je isolatie nat van. in de oude situatie zou dat hoogst waarschijnlijk makkelijker wegventileren.
De extra luchtlaag geeft ook een positief effect, die mis je nu plus een waarschijnlijk nattere isolatie wat het effect heeft om een lagere isolatie waarde te hebben. vandaar dat ik denk dat je verbetering zeer minimaal is. voorzetwandje met ~7 cm pir ga je geen spijt van hebben.

• Jolke
vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:11:
@Jolke jup dat is er 1 van de 2

[...]
Hoe zit door het dak heen? Ik wil er 1 in de badkamer onder het schuine dak monteren, maar moet even weten waar ik moet beginnen. Dakpan met een pijpje erop?

• FRANQ
@Thijskoman

Toch als ik die foto zo zie snap ik niet waarom je je beperkt tot 7cm.
je kan makkelijk het dubbele kwijt zonder enige leefruimte in te leveren.

Ben je niet gewoon te zuinig met ruimte vrijmaken voor isolatie terwijl je dat later nooit gaat missen?
Die balk steekt toch uit.

al die brokjes isolatie is de oude situatie?
Zo niet dan zou ik dat eruit halen en er gewoon hele platen inzetten.

Welk geluid probeer je te dempen?
Dit is naar buiten toe toch?
Dan is PIR veel beter, en qua geluid zal het misschien iets minder zijn maar dat merk je niet.
Heb zelf PIR in de eerder genoemde dakapellen en ik woon aan een drukke weg, en het is op de slaapkamers gewoon stil als de ramen dicht zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2022 13:00 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jolke schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Hoe zit door het dak heen? Ik wil er 1 in de badkamer onder het schuine dak monteren, maar moet even weten waar ik moet beginnen. Dakpan met een pijpje erop?
vooraf gezegd --> ik ben geen ventilatie expert .. en daarnaast hangt het af van waar je woont (lees je situatie)
en ik heb 1 systeem die ik had (zwaar) gesplitst in 2x licht(er) .

Je hebt diverse oplossing(en) van "zichtbaar" tot bijna niet zichtbaar .. keuze genoeg (helaas)

trouwens 3 tips:
- voor paar tientjes (25,- oid) heb je een hand/boormachine ventilatie buis schoonmaakbostel .. en wellicht talkpoeder (antibacterieel) .. factor 10 goedkoper dan laten doen ..

- Kijk of je terug blaas (wtw/hercirculatie) mogelijk is in je huis en leg indien mogelijk de pijpen alvast aan.

- je ventilatie unit voorzien van een RV / Co2 en temperatuur sensor is wel handig zeker als je wat met domotica wilt gaan doen

Je kan ook kijken of een "pakket" bv installatie van / aansluiten (dak) dan hoef je alleen de locatie van de unit globaal te bepalen en de pijp van de badkamer ernaar toe te doen :) de rest doet de installateur dan voor je ..

Tja vanalles

• Thijskoman
twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:35:
[...]

bij isolatie is het zo dat de eerste cm het meeste effect heeft op stook kosten de upgrade van 4,5 naar 7 is minimaal en omdat je de eerste cm al had is het effect op de stook kosten ook minimaal. ik had het gips+folie weg gehaald en er een wandje voor gezet met een ofset in het regelwerk of zelfs zonder regelwerk met pir+gips. Aan de binnen kant van de eterniet plaat kan condens komen en nu word daar je isolatie nat van. in de oude situatie zou dat hoogst waarschijnlijk makkelijker wegventileren.
De extra luchtlaag geeft ook een positief effect, die mis je nu plus een waarschijnlijk nattere isolatie wat het effect heeft om een lagere isolatie waarde te hebben. vandaar dat ik denk dat je verbetering zeer minimaal is. voorzetwandje met ~7 cm pir ga je geen spijt van hebben.
Vanwaar de condensvorming? Er zit een dampdichte folie aan de binnenkant en aan de buitenkant ventileert het onder de dakpannen.
@FRANQ Met de kennis van nu had het misschien beters anders gekund ja.

• twain4me

twain4me

Thijskoman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Vanwaar de condensvorming? Er zit een dampdichte folie aan de binnenkant en aan de buitenkant ventileert het onder de dakpannen.
@FRANQ Met de kennis van nu had het misschien beters anders gekund ja.
Omdat condens aan de binnenkant van een koud oppervlak condenseerd dat koude oppervlak komt omdat je isoleerd en dampdicht folie dampdicht monteren kan gewoon weg niet. eterniet is beperkt dampdoorlatend de asbest varianten zijn uit mijn hoofd dampdichter dan de moderne platen.. maargoed dat wil niet zeggen dat er geen condens op de plaat kan ontstaan. alleen dat damp er langzaam doorheen kan en dus in de zomer de constructie kan drogen. en daarnaast zorgt dus de folie voor een beperking van de hoeveelheid vocht in de constructie zodat het niet teveel vocht is om te drogen of de constructie aan kan tasten.
Vocht gaat er hoe dan ook inkomen het gaat uiteindelijk om het managen van dat vocht.

maar zoals ik al aangaf een tekening is 100 keer duidelijker ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-01-2022 13:23 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bbbrumbrum Het is wel luchtdicht afgewerkt, in de slaapkamer zelf tocht het niet. De staanders zijn idd sowieso koudebruggen, maar vraag me af of de steenwol dat nu ook zou kunnen zijn omdat i.p.v. een extra luchtspouw de steenwol direct tegen het eternitboard zit, waar de koude wind op kan slaan.

@FRANQ Dat heb ik niet gebruikt i.v.m. de beperkte geluidisolatie i.c.m. buren.

@twain4me Hierbij een foto nadat de oude gipsplaten waren verwijderd. Het is maar een cm of 50 hoog, ik heb hier niet teveel moeite in willen steken. De wind wordt gebroken door eternitboard (+dakpannen), er zit geen folie aan de buitenkant. Mijn 'zorg' is dat doordat de luchtspouw aan de binnenzijde weg is, kou die in de eternit zit makkelijker zijn weg vindt naar de steenwol. Van jouw info uitgaande is 7 cm steenwol gewoon te weinig en heeft de 4.5 cm die er hiervoor zat ook nauwelijks effect gehad.
[Afbeelding]
4,5cm en 7 cm waarom niet 14/20cm dikke isolatie ? in het begin wilde ik "wat" isolatie ik had 14cm tussen de spanten en zou ik minimaal oppervlakte verliezen immers schuin dak elke cm dikker isolatie is 2 cm ruimte verlies aan oppervlakte per dakdeel.

Als je 300-1.500 euro per jaar in je portomonee houd ipv aan verwarming (of airco) betalen is dan de opgeofferde ruimte / dunnere isolatie je meer of minder waard ?

gezien ik nu enige tijd bezig ben/was) zou ik nu eerder voor een 3 in 1 product (isolatie + dampwerend + gips) met tong/groef kiezen dan glaswol,folie, hout/metalstuds etc

Tja vanalles

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zizoIftKvEw-x7HgJuVKEQwfZHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Crj2aLcOfTygV788bhq95FYh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOUIF_lc-XHqIh_8l0-4S1WREAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KTdAB9zhnoVG3oXotWOAY7Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0hbY2CBW_FFDDRTM65lb3092ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL4lS6XGdS81TNJR7mM7ttMb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efRVIPkMUvuJB1AAAiyMvik1Fm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVSLhd3UZbKP4BaokNtRxxaY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4iiMWtOnJoJqPl1Y3xA0CbfEq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4qDuDoEOes3fP51geVQpG0L.jpg?f=fotoalbum_tile

al eerder de gaten voor wtw ventilatie in de slaapkamers laten boren en de pijpen gelegd.
Balkje op maat/hoek laten zagen en opgehangen waar de metalstud wand moet komen.
Vloer profielen geplaatst, vloerverwarming laten infrezen, daarna zelf de egaline er overheen.
Vervolgens metalstud voorzetwandje geplaatst waar de ventilatie loopt, en de overige wanden met 2 gewone deuren en een Knauf pocket schuifdeur.

Verder ben ik niet gekomen, nu gaat m'n schoonvader het met z'n broer afbouwen

BThGvNeOA

• Thijskoman
twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Omdat condens aan de binnenkant van een koud oppervlak condenseerd dat koude oppervlak komt omdat je isoleerd en dampdicht folie dampdicht monteren kan gewoon weg niet. eterniet is beperkt dampdoorlatend de asbest varianten zijn uit mijn hoofd dampdichter dan de moderne platen.. maargoed dat wil niet zeggen dat er geen condens op de plaat kan ontstaan. alleen dat damp er langzaam doorheen kan en dus in de zomer de constructie kan drogen. en daarnaast zorgt dus de folie voor een beperking van de hoeveelheid vocht in de constructie zodat het niet teveel vocht is om te drogen of de constructie aan kan tasten.
Vocht gaat er hoe dan ook inkomen het gaat uiteindelijk om het managen van dat vocht.

maar zoals ik al aangaf een tekening is 100 keer duidelijker ;)
Dit is hoe het er nu uitziet, de ventilatie-optie voor condens wat er dus hoe dan ook inkomt heb ik dan verwijderd. Er zat eerst 4.5 cm steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIhhNkm69c1YMmBVvP3Z24WDCOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mHdap6vPMkcNMQdPfl3Ie8xL.png?f=user_large

Dit kan dus tot problemen leiden? Ik kan evt. de mate van condensvorming controleren door in 1 van de andere kamers de muur open te maken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:55:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

al eerder de gaten voor wtw ventilatie in de slaapkamers laten boren en de pijpen gelegd.
Balkje op maat/hoek laten zagen en opgehangen waar de metalstud wand moet komen.
Vloer profielen geplaatst, vloerverwarming laten infrezen, daarna zelf de egaline er overheen.
Vervolgens metalstud voorzetwandje geplaatst waar de ventilatie loopt, en de overige wanden met 2 gewone deuren en een Knauf pocket schuifdeur.

Verder ben ik niet gekomen, nu gaat m'n schoonvader het met z'n broer afbouwen
wat ik niet snap is waarom je niet voor een vliering kiest maar tot aan de nok bouwt ? minder schuine hoekjes / vervelende hoogte(s) .. of je het gebruikt als extra opbergruimte is ff ander verhaal ..

Tja vanalles

• Erdinger
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-12 14:46
Nu volg ik dit topic al een heeeele tijd en heb ik veel van jullie geleerd, bedank hiervoor! _/-\o_

Nu zit ik met het volgende. Ik wil de muren laten stucen, echter vormen de planken waarmee het kozijn pas is gemaakt tussen de muren hiervoor een probleem (volgens de stukadoor kan stuc niet op hout).

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn?

Oplossingen waar ik zelf niet mee uit kwam:
1. Als ik gipsplaten op het hout monteer dan valt het kozijn weg in de muur. Momenteel steekt het kozijn namelijk slechts 4mm uit.
2. Sierlijsten over de kozijnen. Lost het probleem niet geheel op en is i.v.m. andere deurkozijnen geen optie.

De beste oplossing lijkt mij als ik iets op het hout kan smeren of bevestigen dat heel dun is.. zodat het niet te dik wordt maar wel stuc-klaar.. wat zou dit zijn?

Alvast veel dank!

[ Voor 18% gewijzigd door Erdinger op 09-02-2022 15:13 ]

How low-code can you go?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Erdinger schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:13:
Nu volg ik dit topic al een heeeele tijd en heb ik veel van jullie geleerd, bedank hiervoor! _/-\o_

Nu zit ik met het volgende. Ik wil de muren laten stucen, echter vormen de planken waarmee het kozijn pas is gemaakt tussen de muren hiervoor een probleem (volgens de stukadoor kan stuc niet op hout).

1. Als ik gipsplaten op het hout monteer dan valt het kozijn weg in de muur. Momenteel steekt het kozijn namelijk slechts 4mm uit.
2. Sierlijsten over de kozijnen. Lost het probleem niet geheel op en is i.v.m. andere deurkozijnen geen optie.

De beste oplossing lijkt mij als ik iets op het hout kan smeren of bevestigen dat heel dun is.. zodat het niet te dik wordt maar wel stuc-klaar.. wat zou dit zijn?

[Afbeelding]

Alvast veel dank!
Afaik kun je niet stucen op hout omdat het hout werkt, dat voorkom je niet met een middeltje. Enige optie zou zijn een materiaal voorzien wat niet (of iig minimaal werkt), maar zo dun kan ik er ook geen bedenken.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:52:
[...]

wat ik niet snap is waarom je niet voor een vliering kiest maar tot aan de nok bouwt ? minder schuine hoekjes / vervelende hoogte(s) .. of je het gebruikt als extra opbergruimte is ff ander verhaal ..
WAF, die wil het hoog en open hebben.
We hadden er een (plastic schrootjes) plafond in op 2,5m hoogte, maar dat voelde best klein aan. Hoogte van de ruimte is 3,5m, dus zo veel plafond oppervlakte is er dan niet eens :p

BThGvNeOA

• bbbrumbrum
  • Niet online

[Afbeelding]

Alvast veel dank!
Wedi?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[Afbeelding]

Alvast veel dank!
Houten plaat er af trekken en gips stuckplaat of gipsvezelplaat terug plaatsen?

BThGvNeOA

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:31:
[...]

WAF, die wil het hoog en open hebben.
We hadden er een (plastic schrootjes) plafond in op 2,5m hoogte, maar dat voelde best klein aan. Hoogte van de ruimte is 3,5m, dus zo veel plafond oppervlakte is er dan niet eens :p
ja ja ... ;) ondanks dat de W zelf geld verdient etc .. was in mijn geval de AF met die wens snel vervlogen toen ik zei suc6 met de DIY dan :) en lampjes vervangen oid ..

Veel of weinig plafond oppervlakte is natuurlijk een keuze en varieerd maar ik snap het simpel weg niet hoger dan 250cm is simpelweg verlies in oppervlakte/nut .. gezien warmte stijgt kost die extra hoogte ook nog eens meer aan verwarming of andere loze ruimte en kwa schoonmaken meer stof(raggen) enzv ..

maar goed thx voor de toelichting .. iedereen gelukkig zijn eigen smaak/keuze(s)

Tja vanalles

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
Gekke vraag en weet ook niet of dit de goede plek is, maar ik probeer mijn CV ketel te vullen en de ‘kraan’ om de invoer open te zetten lijkt te ontbreken. Is hier een aparte sleutel/gereedschap voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gykdTqgKlkgZx5L0Tr3hNkny7gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n4KpPWD6Wi0nZ9bdDk2YDRb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68uFLiw8AOc6V8C6o9_hjjRJGXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki5X7nE79igprJX6W1YKi3d8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RobbieB op 11-01-2022 19:25 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20
@RobbieB Kijk eens naar de achterkant van het dopje (wat op de onderste foto onderaan aan het witte plasticje bungelt?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:28:
@RobbieB Kijk eens naar de achterkant van het dopje (wat op de onderste foto onderaan aan het witte plasticje bungelt?)
Held!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb eetkamerstoelen met wieltjes waarvan het m8 schroefdraad enorm verrot is (na >10 jaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6BgLZq-x4E8zOqtFEF4Uj8PJds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHP3ORzXcc44PfI5zZRQTaYk.jpg?f=fotoalbum_medium
Ik heb wel nieuwe rampamoeren besteld die je met een inbus er in kunt schroeven, maar hoe krijg je de oude er uit? Er zit geen inbus op of spleet voor een platte kop schroevendraaier.
Ik kreeg van @Boudewijn al de tip om deze uit te boren. Kan dat dan met een 10mm ijzerboor?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:46
timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:30:
Ik heb eetkamerstoelen met wieltjes waarvan het m8 schroefdraad enorm verrot is (na >10 jaar).
[Afbeelding]
Ik heb wel nieuwe rampamoeren besteld die je met een inbus er in kunt schroeven, maar hoe krijg je de oude er uit? Er zit geen inbus op of spleet voor een platte kop schroevendraaier.
Ik kreeg van @Boudewijn al de tip om deze uit te boren. Kan dat dan met een 10mm ijzerboor?
eruitboren zal prima gaan maar dan hebben de nieuwe niks meer om aan vast te grijpen?

Moet je er nu M10 schroefdraad in stoppen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27

timovd

Voorsprong door techniek

@Jampot007 m8 is het binnenste schroefdraad. Zal dat niet gaan? De nieuwe moertjes zijn ook m8 draad, maar lijken wat dikker (moeilijk te zien, want de oude zijn er nog niet uit).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:51:
[...]

ja ja ... ;) ondanks dat de W zelf geld verdient etc .. was in mijn geval de AF met die wens snel vervlogen toen ik zei suc6 met de DIY dan :) en lampjes vervangen oid ..

Veel of weinig plafond oppervlakte is natuurlijk een keuze en varieerd maar ik snap het simpel weg niet hoger dan 250cm is simpelweg verlies in oppervlakte/nut .. gezien warmte stijgt kost die extra hoogte ook nog eens meer aan verwarming of andere loze ruimte en kwa schoonmaken meer stof(raggen) enzv ..

maar goed thx voor de toelichting .. iedereen gelukkig zijn eigen smaak/keuze(s)
Tsja, ik wilde als een accent en versteviging van het scharnierdak op 2,5m hoogte 2 balken zetten, en daar makkelijk lampen aan bevestigen. Nog steeds open, maar wel stevig en praktisch.
Nope, WAF negatief, veto :/

De lampen komen als een paar industriële look spots aan de muur te hangen.
De wtw ventilatie gaat nagenoeg in de nok warme lucht afzuigen :)

BThGvNeOA

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

timovd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:39:
@Jampot007 m8 is het binnenste schroefdraad. Zal dat niet gaan? De nieuwe moertjes zijn ook m8 draad, maar lijken wat dikker (moeilijk te zien, want de oude zijn er nog niet uit).
Uitboren met 6mm en er een tooltje met grove, linkse draad er in draaien. Komt ie zo los.
Ik kom tegen een Torx extractor. Niet helemaal wat ik bedoel maar doet hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 11-01-2022 19:46 ]

BThGvNeOA

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:21
[Afbeelding]
Deze https://www.toolstation.n...3xIwfxEAQYASABEgLgHvD_BwE

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jampot007 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:37:
[...]

eruitboren zal prima gaan maar dan hebben de nieuwe niks meer om aan vast te grijpen?

Moet je er nu M10 schroefdraad in stoppen.
Je kunt uitboren en er een 10mm prop of rondhout in verlijmen. Ik loop persoonlijk altijd te k*tten met die linksdraaiende setjes.

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
persoonlijk zou ik toch eerst proberen ze eruit te draaien, gleufje slijpen met de dremel (gebruik ik dat ding ook nog eens) en proberen eruit te schroeven.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04

orf

[Afbeelding]

Alvast veel dank!
Strookjes stucplaat op het vuren schroeven en een architraaf op het kozijn als afwerking. Wellicht moet je dan wel een sponning zagen in de archtraaf. Een gisplaat is 9,5mm. Minus de 4mm blijft er nog 5,5mm over als sponning.

• Jannibal23
  • Laatst online: 00:35
Iemand een tip voor antieke bouten en moeren?

In ons nieuwe, oude huis ontbreekt een bout waarmee het spantbeen aan de trekbalk vastzit. In een andere trekbalk ontbreekt de moer. Kortom ik zoek 2 antieke, vierkante moeren (M12) en een bout (240 MM, met een platte kop als een slotbout)

Huis komt uit 1935 overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvDbMPQpzg9d0FHIrCPEfD28x5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTjq8qoZ23Wm6Ooz193wqa0z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjXWPn3wTe8KEFisK1inv2fUGig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A9CBIs1efWybcpToRmIGy4f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OslFkZHyMDaeXCgMHQlRa9OEN-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8EcoHbXZPdP7rYbcQ6LydM2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 191 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/