[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Slonzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Ik heb onlangs ook even gerekend om wat oud dubbel glas te laten vervangen.
Puur financieel gezien: TVT van HR++ was 14 jaar, TVT van triple glas was minstens 21 jaar 8)7
Maar los daarvan heb je dus wel een pak meer comfort, minder lawaai, en een lagere energierekening.
Ik wil dit rekensommetje ook gaan maken.Ik wil mijn benedenverdieping flink verbouwen en ik wil vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen.

Onder mijn huidige betonvloer (bouwjaar 1988) zal misschien net 8 cm tempex liggen. Dus ik denk er sterk over na om deze eruit te breken en de isolatie te verdubbelen + deze bovenop het beton aan te brengen.
van een R waarde van 2 naar ca. 5 gaan. Ik kan alleen niet zo goed iets vinden over wat dit gaat besparen aan energieverbruik.

Daarnaast overweeg ik ook om mijn oude dubbelglas door HR++ glas te vervangen
Ben nog niet zover dat ik een offerte heb van een glaszetter maar de subsidies dit jaar lijken me best aardig.
53 euro / m2 ISDE + 30 euro /m2 van mijn gemeente = 83 euro/m2 subsidie.
Ik heb zo'n 12 m2 raam op de begane grond

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Ik wil dit rekensommetje ook gaan maken.Ik wil mijn benedenverdieping flink verbouwen en ik wil vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen.

Onder mijn huidige betonvloer (bouwjaar 1988) zal misschien net 8 cm tempex liggen. Dus ik denk er sterk over na om deze eruit te breken en de isolatie te verdubbelen + deze bovenop het beton aan te brengen.
van een R waarde van 2 naar ca. 5 gaan. Ik kan alleen niet zo goed iets vinden over wat dit gaat besparen aan energieverbruik.
niet zoeken, maar rekenen ;)

https://www.ubakus.com/nl/berechnung/waermebedarf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:34

Griffin

Is mythical

Ik heb een vraag over hoe ik een bestaand kozijn (binnenkant) kan aanpassen. Hieronder de situatie:

Momenteel heb ik in de keuken wat tegels zitten (zie afbeelding hieronder). Deze zitten deels om het kozijn geplaatst en dat lijnt nu dus mooi uit (kozijn steekt paar mm uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxCzzG9V7X0Ui_HBQ-nbj1e8jj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nC4hx3zHYMp7iIJUI3dKssbL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu gaan al deze tegels eraf als we de nieuwe keuken want alles word strak gemaakt. Waar we dan echter tegen aanlopen is de overhang van het kozijn te groot gaat worden (tegels incl lijm zijn ongeveer een half cm dik), en dit vinden we niet zo mooi. De muur waar de tegels op zitten is een prefab muur van gipsplaten dus geheid als de tegels eraf gaan, worden de gipsplaten geheid ook beschadigd (en ik verwacht dus nieuwe te moeten plaatsen).

De vraag is, hoe ga ik dit oplossen? Zelf was mijn eerste gedachte om de muur wat 'op te vullen' of iets dikkere platen te gebruiken oid. Maar dit is geen oplossing aangezien de keuken al ingemeten is en de muur dus niet dikker mag worden. (altijd handig als we zulke openbaringen hebben na het inmeten en bestellen van de keuken :X ).

Verder had ik als idee dat er misschien een stukje van het kozijn afwerking af kan, maar hoe doe je dat strak?

Misschien hebben jullie nog ideeën hiervoor?

Side note: Het kozijn moet toch nog geschilderd worden (want nieuwe raam dranger en raamsluiters).
Side note 2: Hoe deze kozijn afwerking vast zit en wat voor hout het is weet ik nu niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:10

Rzaan

Altijd zoekende

van een R waarde van 2 naar ca. 5 gaan.
Ik overwoog dit ook bij ons aangeschafte huis dat we komend jaar gaan betrekken. Bouwjaar 1980 dus dat zal niet veel beter zijn. Maar zowel de aankoop- en verkoopmakelaar en de bouwkundig inspecteur gaven aan dat dit wel een hele grote klus is. Te groot waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Ik overwoog dit ook bij ons aangeschafte huis dat we komend jaar gaan betrekken. Bouwjaar 1980 dus dat zal niet veel beter zijn. Maar zowel de aankoop- en verkoopmakelaar en de bouwkundig inspecteur gaven aan dat dit wel een hele grote klus is. Te groot waarschijnlijk.
Hier gaat de cementvloer er sowieso uit ivm nieuw aan te brengen vloerverwarming.
Zou het uitbreken van de betonvloer en deze opnieuw storten werkelijk zoveel meer werk en kosten zijn?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:35
@Griffin Als de muur zeg 6-8 mm opschuift naar voren dan veranderen de ingemeten maten van de keuken toch niet? Lengte en breedte blijven hetzelfde enkel komt je keuken als geheel dan die 6-8 mm naar voren.

Ik zou tegels + gipsplaten weghalen en dan de rachels erachter uitvullen dat met 12,5mm gips erop je strak uitkomt met de voorkant van je kozijn. In het kozijn gaan zitten zagen wordt nooit echt mooi eigenlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Davidshadow13 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:08:
@Griffin Als de muur zeg 6-8 mm opschuift naar voren dan veranderen de ingemeten maten van de keuken toch niet? Lengte en breedte blijven hetzelfde enkel komt je keuken als geheel dan die 6-8 mm naar voren.

Ik zou tegels + gipsplaten weghalen en dan de rachels erachter uitvullen dat met 12,5mm gips erop je strak uitkomt met de voorkant van je kozijn. In het kozijn gaan zitten zagen wordt nooit echt mooi eigenlijk.
Het probleem is dat de setup zoals hieronder is, dus de blauwe lijn is de muur met tegels (en gipsplaten). Dus als ik die wat ga 'opvullen' komt de lengte maat van het blad in het geding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7nMRX0_Sax9e_lWroICAUyNBUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfiP2JqWEwGQzyhTDLpUSy6W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 07-01-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Hier gaat de cementvloer er sowieso uit ivm nieuw aan te brengen vloerverwarming.
Zou het uitbreken van de betonvloer en deze opnieuw storten werkelijk zoveel meer werk en kosten zijn?
Ik weet het eigenlijk niet. Ik moet me hier nog meer in verdiepen.
Maar mijn gedachte is dit: Als er nu 6 cm piepschuim ligt, wil je dat verbeteren. Betere isolatie zal waarschijnlijk dikker zijn. Dus dan moet je het beton dat onder het huidige piepschuim ligt, wegbikken.
Als je dat niet doet, wordt je vloer anders veel hoger en moet je weer deuren gaan inkorten e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Denk ook aan afvoeren puin (eventueel gratis op de stort met een aanhangwagen, zelfde geld voor zand dat je uitgraaft), wapening en dus die tempex en vooral de droogtijd. Weet niet of je zolang elders moet wonen, maar weekje droogtijd per cm loopt aardig op.

Dat er een molen beton komt brengen dat je zelf gladstrijkt zal +- 1.000-1.500 euro zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door MacbookProx op 07-01-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 14:56

valluik

Probeert ook maar wat

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Ik weet het eigenlijk niet. Ik moet me hier nog meer in verdiepen.
Maar mijn gedachte is dit: Als er nu 6 cm piepschuim ligt, wil je dat verbeteren. Betere isolatie zal waarschijnlijk dikker zijn. Dus dan moet je het beton dat onder het huidige piepschuim ligt, wegbikken.
Als je dat niet doet, wordt je vloer anders veel hoger en moet je weer deuren gaan inkorten e.d.
Paar maanden terug gedaan, bij ons lag er maar 2 of 3 cm tempex onder. Je nieuwe TV is beter geïsoleerd, zeg maar.
Alles er uit betekende bij ons: 2 lagen op elkaar verlijmde houten vloer eruit, daarna cementdekvloer en beton. Tempex kwam vanzelf mee gelukkig.

Vwb. de hoeveelheid werk: Onderschat het gewicht niet dat versjouwd wordt en de hoeveelheid uren die het kost. Zelf doen is dan voordelig, maar als je er vervolgens een week vakantie aan vast plakt om te herstellen is het alsnog best prijzig :+

Grootste tegenvaller bij ons was de arbeid om het zandpakket te verlagen. Je wilt eigenlijk het liefst dat de vloerhoogte gelijk blijft, dus de hoogte die je nodig hebt voor nieuwe isolatie moet je halen aan de onderkant. Uiteindelijk gekozen voor B-keus PIR van 10cm, beton er op, daarna cementdekvloer met vloerverwarming meegestort. Dat pakt vooralsnog prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
MacbookProx schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Denk ook aan afvoeren puin (eventueel gratis op de stort met een aanhangwagen, zelfde geld voor zand dat je uitgraaft), wapening en dus die tempex en vooral de droogtijd. Weet niet of je zolang elders moet wonen, maar weekje droogtijd per cm loopt aardig op.

Dat er een molen beton komt brengen dat je zelf gladstrijkt zal +- 1.000-1.500 euro zijn.
valluik schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Paar maanden terug gedaan, bij ons lag er maar 2 of 3 cm tempex onder. Je nieuwe TV is beter geïsoleerd, zeg maar.
Alles er uit betekende bij ons: 2 lagen op elkaar verlijmde houten vloer eruit, daarna cementdekvloer en beton. Tempex kwam vanzelf mee gelukkig.

Vwb. de hoeveelheid werk: Onderschat het gewicht niet dat versjouwd wordt en de hoeveelheid uren die het kost. Zelf doen is dan voordelig, maar als je er vervolgens een week vakantie aan vast plakt om te herstellen is het alsnog best prijzig :+

Grootste tegenvaller bij ons was de arbeid om het zandpakket te verlagen. Je wilt eigenlijk het liefst dat de vloerhoogte gelijk blijft, dus de hoogte die je nodig hebt voor nieuwe isolatie moet je halen aan de onderkant. Uiteindelijk gekozen voor B-keus PIR van 10cm, beton er op, daarna cementdekvloer met vloerverwarming meegestort. Dat pakt vooralsnog prima uit
We houden er rekening mee dat we een aantal maanden geen benedenverdieping hebben waarbij we wellicht de eerste maand ergens anders gaan wonen en erna op de bovenverdieping.

De tegels + plavuizen + cementvloer gaan we er zelf uit breken met wat hulp van vrienden
De betonvloer laat ik doen (niet alleen vanwege het werk maar ook omdat we anders weer een week moeten wachten op een zaterdag om genoeg hulp van vrienden te hebben)

Ik neig er naar om isolatie op het beton te doen ipv eronder dus deze moet drukvast zijn dus dan valt PIR af.
Dus het zal ca. 15 cm XPS of EPS worden.

Dan zal het ongeveer 10 cm zand zijn wat eruit moet denk ik.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:31
Griffin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:40:
Ik heb een vraag over hoe ik een bestaand kozijn (binnenkant) kan aanpassen. Hieronder de situatie:

Momenteel heb ik in de keuken wat tegels zitten (zie afbeelding hieronder). Deze zitten deels om het kozijn geplaatst en dat lijnt nu dus mooi uit (kozijn steekt paar mm uit).

[Afbeelding]

Nu gaan al deze tegels eraf als we de nieuwe keuken want alles word strak gemaakt. Waar we dan echter tegen aanlopen is de overhang van het kozijn te groot gaat worden (tegels incl lijm zijn ongeveer een half cm dik), en dit vinden we niet zo mooi. De muur waar de tegels op zitten is een prefab muur van gipsplaten dus geheid als de tegels eraf gaan, worden de gipsplaten geheid ook beschadigd (en ik verwacht dus nieuwe te moeten plaatsen).

De vraag is, hoe ga ik dit oplossen? Zelf was mijn eerste gedachte om de muur wat 'op te vullen' of iets dikkere platen te gebruiken oid. Maar dit is geen oplossing aangezien de keuken al ingemeten is en de muur dus niet dikker mag worden. (altijd handig als we zulke openbaringen hebben na het inmeten en bestellen van de keuken :X ).

Verder had ik als idee dat er misschien een stukje van het kozijn afwerking af kan, maar hoe doe je dat strak?

Misschien hebben jullie nog ideeën hiervoor?

Side note: Het kozijn moet toch nog geschilderd worden (want nieuwe raam dranger en raamsluiters).
Side note 2: Hoe deze kozijn afwerking vast zit en wat voor hout het is weet ik nu niet.
En een deftig vensterbankje plaatsen die iets mag overhangen is dat niks?
Weet niet wat voor keukenblad er komt? (hout/natuursteen?)
Komt er een smetplint? anders zou je het daar nog mee kunnen oplossen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Daarnaast overweeg ik ook om mijn oude dubbelglas door HR++ glas te vervangen
Ben nog niet zover dat ik een offerte heb van een glaszetter maar de subsidies dit jaar lijken me best aardig.
53 euro / m2 ISDE + 30 euro /m2 van mijn gemeente = 83 euro/m2 subsidie.
Ik heb zo'n 12 m2 raam op de begane grond
Er is een apart topic voor de kozijnen .. sterk aangeraden om dat te lezen, + online kan je ook zelf kozijnen bestellen met glas, Die informatie materiaal keuze(s) kan je met een aannemer eventueel in gesprek. (had ik dat maar gedaan) ..dan weet je ongeveer wat je betaald aan de vakman.. en zorg dat alle maten + wensen op papier staat voordat je tekent.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

kruipruimte --> tempex zou ik 10cm platen bestellen en eronder plakken met behulp van isolatie pluggen (nylon "schroeven) .. dan wegslopen . als je een zeil op de grond legt en een heater zodat vocht weg is .. kan je ook EPS geschikte montage kit (extra) gebruiken .. dan ga je van een Rc 2.0 - 2.5 naar 5.0-5.5 (10cm = 2.5rc) .. Maar je gaat 50m3 gas of gelijkwaardig besparen ..

voor het zicht & ventilatie en inderdaad geluid is nieuwe kozijnen zeker wel prettig... bv grotere deur, kantel kiepramen met winter/zomer stand en andere snufjes ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Martinusz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:49:
[...]

En een deftig vensterbankje plaatsen die iets mag overhangen is dat niks?
Weet niet wat voor keukenblad er komt? (hout/natuursteen?)
Komt er een smetplint? anders zou je het daar nog mee kunnen oplossen?
Smetplint komt er wel, maar alleen op de achterwand en niet de zijwand. Ook zit er onder het raam niets. Maar een mooi vensterbankje zou een optie kunnen zijn, alleen dan steekt deze weer uit over het keukenblad (composiet) en weet niet of dit mooi is. Maar zeker een optie om over na te denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 15:44
louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:44:
[...]
De tegels + plavuizen + cementvloer gaan we er zelf uit breken met wat hulp van vrienden
De betonvloer laat ik doen (niet alleen vanwege het werk maar ook omdat we anders weer een week moeten wachten op een zaterdag om genoeg hulp van vrienden te hebben)
Wij hebben hier 35m2 beton van 5cm dik er in 1 dag uitgebroken. Kwestie van een absurd grote compressor(aanhanger formaat) en een breekhamer van 35kg op lucht.

Als jou project groter is zou ik vooral ander materieel overwegen. Grotere machines huren is eigenlijk helemaal niet zo duur:
https://www.lemerij.nl/hu...he-sloophamer-incl-beitel

Afvoeren van het puin en zand wil je wel graag met meer mensen doen. Maar ook dat is op te lossen met mooie machines. Het tarief van loonwerkers valt ook vaak behoorlijk mee. Zeker als je buitenaf woont en alles is goed toegankelijk met een trekker dan gaat het erg rap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
vso schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Er is een apart topic voor de kozijnen .. sterk aangeraden om dat te lezen, + online kan je ook zelf kozijnen bestellen met glas, Die informatie materiaal keuze(s) kan je met een aannemer eventueel in gesprek. (had ik dat maar gedaan) ..dan weet je ongeveer wat je betaald aan de vakman.. en zorg dat alle maten + wensen op papier staat voordat je tekent.

***members only***

kruipruimte --> tempex zou ik 10cm platen bestellen en eronder plakken met behulp van isolatie pluggen (nylon "schroeven) .. dan wegslopen . als je een zeil op de grond legt en een heater zodat vocht weg is .. kan je ook EPS geschikte montage kit (extra) gebruiken .. dan ga je van een Rc 2.0 - 2.5 naar 5.0-5.5 (10cm = 2.5rc) .. Maar je gaat 50m3 gas of gelijkwaardig besparen ..

voor het zicht & ventilatie en inderdaad geluid is nieuwe kozijnen zeker wel prettig... bv grotere deur, kantel kiepramen met winter/zomer stand en andere snufjes ..
Mijn idee was om de kozijnen te laten en gewoonweg het glas te vervangen, volgens mij is dat mogelijk met mijn kozijnen.

Bedankt voor de tip, ik ga dat topic zeker doorspitten.

Ik heb geen kruipruimte.
Althans, op de tekening wel maar in de praktijk niet. (geen toegang, geen roosters voor ventilatie, buurman die gelijktijdig gebouwd heeft kan het zich ook zo herinneren dat ze tempex gelegd hebben en daarop de betonvloer gestort hebben en via via ook nog kunnen bevestigen door de oud-oud bewoner die het gebouwd heeft. )
Anders had ik dat inderdaad gedaan.

Denk je dat de besparing zo weinig is ja? Ook als ik naar vloerverwarming als hoofdverwarming ga?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
bazzzzzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Wij hebben hier 35m2 beton van 5cm dik er in 1 dag uitgebroken. Kwestie van een absurd grote compressor(aanhanger formaat) en een breekhamer van 35kg op lucht.

Als jou project groter is zou ik vooral ander materieel overwegen. Grotere machines huren is eigenlijk helemaal niet zo duur:
https://www.lemerij.nl/hu...he-sloophamer-incl-beitel

Afvoeren van het puin en zand wil je wel graag met meer mensen doen. Maar ook dat is op te lossen met mooie machines. Het tarief van loonwerkers valt ook vaak behoorlijk mee. Zeker als je buitenaf woont en alles is goed toegankelijk met een trekker dan gaat het erg rap
Het gaat om ca. 80 m2
Tegels, plavuizen, cement met vloerverwarming, beton met bewapening en tempex

Een vriend van me gaat het karwei aannemen dus ik denk dat we een soort tussenoplossing bedenken
Op zaterdag cementvloer eruit met hulp van vrienden
Maandag betonvloer eruitslopen door mezelf + hij en z'n maat (beide tegen betaling), dat scheelt dan ook wel weer in de kosten. Gereedschap verhuur zit hier in het dorp

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:12:
Mijn idee was om de kozijnen te laten en gewoonweg het glas te vervangen, volgens mij is dat mogelijk met mijn kozijnen.

Bedankt voor de tip, ik ga dat topic zeker doorspitten.

Ik heb geen kruipruimte.
Althans, op de tekening wel maar in de praktijk niet. (geen toegang, geen roosters voor ventilatie, buurman die gelijktijdig gebouwd heeft kan het zich ook zo herinneren dat ze tempex gelegd hebben en daarop de betonvloer gestort hebben en via via ook nog kunnen bevestigen door de oud-oud bewoner die het gebouwd heeft. )

Denk je dat de besparing zo weinig is ja? Ook als ik naar vloerverwarming als hoofdverwarming ga?
Jouw idee om betonnen vloer, isolatie, dekvloer te doen is wel het beste voor vloerverwarming, denk ik. Hoef je de betonvloer niet mee te verwarmen als je de vloerverwarming aan zet, bv.

En misschien heeft de aanpassing een lange terugverdientijd, in comfort ga je het toch wel goed merken, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:12:
Ik heb geen kruipruimte.

meten = weten .. ik meet ons verbruik al ~10 jaar en 6 jaar geleden in dit huis getrokken.. ik heb op paar m2 na de hele buitenschil d.w.z dak,gevel,ramen,kruipruimte geisoleerd. 800m3 met dak isolatie versus een redelijk onmeetbare ramen/vloer isolatie resultaat als ik een lang verhaal kort maak.
begon met 2.000 / 1.800 m3 gas p.j en zit nu op 1000m3 (hoop dit jaar op 800 uit te komen)

Dit zegt ook iedereen min of meer die hetzelfde gedaan heeft in de diverse besparing(s) topics

tenzij je een bruikbare ruimte / opslag toevoegt .. bv grijswater/HWA tank en andere upgrade(s) zou ik niet eens je vloer eruit slopen .. hooguit je dekvloer wegslopen zodat je vloerverwarming kan leggen.

als je bv vorige post(s) van mij betreft zolder (paar post terug) leest heb ik daar 5.000 euro aan gespendeerd 6 jaar bouw ellende.. maar dat levert me zeg 500-800 m3 per jaar gas vermindering op, een extra (speel/logeer/werk-kamer (alles in 1), cv ruimte, berg vliering.

les die ik geleerd heb is dat vlakschuren(3-4 cm hoogte verschil) versus egaliseren me 600 + 500 kost zeg 1000 tot 750 euro .. wat wellicht 500,- goedkoper had gekund maar alles achteraf .. tja resultaat is er niet minder om.

terug naar je vloer .. stel je hebt 8cm tempex .. Rd/Rc van 2 bijvoorbeeld.. 5 of 7,6 en dus 30cm tempex/EPS-120 toevoegen klinkt super maar warmte stijgt ..

Denk dat je beter af bent met een dekvloer weg bikken, een dampwerende/remmendefolie met reflectie laag) en van die noppenplaten oid voor je vloerverwarming neer planten en weer opvullen..

Wij willen ook graag vloerverwarming .. een convectie put hebben is een niet super ideaal (verzamel bak voor stof en raggen en kleine meuk die er in valt .. radiators zitten ook niet altijd even fijn anderzijds radiators zitten redelijk uit de weg ..
Maar ik denk toch dat ik radiators blijf behouden. ook al heb ik nu genoeg aan minder verwarmings cappaciteit .. LTV low-H2o radiators kosten 2.000 per stuk oid .. en ijzeren 200,- tja erhm .. dan maar gietijzer.

De reden dat ik toch voor beide ga is dat we als gezin ondanks de lockdown niet 24x7 thuis zijn en om bv voor 2-4 uur je vloerverwarming aan te zetten (avondeten en samen zijn in de woonkamer) door de weeks is dan wel kostbaar.. als voor de rest niemand thuis is. je behoud dan de mogelijkheid snel op te warmen en een basis temperatuur te behouden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

henkie196 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Jouw idee om betonnen vloer, isolatie, dekvloer te doen is wel het beste voor vloerverwarming, denk ik. Hoef je de betonvloer niet mee te verwarmen als je de vloerverwarming aan zet, bv.

En misschien heeft de aanpassing een lange terugverdientijd, in comfort ga je het toch wel goed merken, denk ik.
voor comfort is het denk ook wel prettig .. isolatie remt dit lijkt me inderdaad ook goed.(lees beste)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
henkie196 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]

vso schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]

meten = weten .. ik meet ons verbruik al ~10 jaar en 6 jaar geleden in dit huis getrokken.. ik heb op paar m2 na de hele buitenschil d.w.z dak,gevel,ramen,kruipruimte geisoleerd. 800m3 met dak isolatie versus een redelijk onmeetbare ramen/vloer isolatie resultaat als ik een lang verhaal kort maak.
begon met 2.000 / 1.800 m3 gas p.j en zit nu op 1000m3 (hoop dit jaar op 800 uit te komen)

Dit zegt ook iedereen min of meer die hetzelfde gedaan heeft in de diverse besparing(s) topics

tenzij je een bruikbare ruimte / opslag toevoegt .. bv grijswater/HWA tank en andere upgrade(s) zou ik niet eens je vloer eruit slopen .. hooguit je dekvloer wegslopen zodat je vloerverwarming kan leggen.

als je bv vorige post(s) van mij betreft zolder (paar post terug) leest heb ik daar 5.000 euro aan gespendeerd 6 jaar bouw ellende.. maar dat levert me zeg 500-800 m3 per jaar gas vermindering op, een extra (speel/logeer/werk-kamer (alles in 1), cv ruimte, berg vliering.

les die ik geleerd heb is dat vlakschuren(3-4 cm hoogte verschil) versus egaliseren me 600 + 500 kost zeg 1000 tot 750 euro .. wat wellicht 500,- goedkoper had gekund maar alles achteraf .. tja resultaat is er niet minder om.

terug naar je vloer .. stel je hebt 8cm tempex .. Rd/Rc van 2 bijvoorbeeld.. 5 of 7,6 en dus 30cm tempex/EPS-120 toevoegen klinkt super maar warmte stijgt ..

Denk dat je beter af bent met een dekvloer weg bikken, een dampwerende/remmendefolie met reflectie laag) en van die noppenplaten oid voor je vloerverwarming neer planten en weer opvullen..

Wij willen ook graag vloerverwarming .. een convectie put hebben is een niet super ideaal (verzamel bak voor stof en raggen en kleine meuk die er in valt .. radiators zitten ook niet altijd even fijn anderzijds radiators zitten redelijk uit de weg ..
Maar ik denk toch dat ik radiators blijf behouden. ook al heb ik nu genoeg aan minder verwarmings cappaciteit .. LTV low-H2o radiators kosten 2.000 per stuk oid .. en ijzeren 200,- tja erhm .. dan maar gietijzer.

De reden dat ik toch voor beide ga is dat we als gezin ondanks de lockdown niet 24x7 thuis zijn en om bv voor 2-4 uur je vloerverwarming aan te zetten (avondeten en samen zijn in de woonkamer) door de weeks is dan wel kostbaar.. als voor de rest niemand thuis is. je behoud dan de mogelijkheid snel op te warmen en een basis temperatuur te behouden ..

[ Voor 10% gewijzigd door louzy82 op 07-01-2022 11:55 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Bedankt voor jullie uitgebreide input.
Ik wacht even de offerte af en ga dan goed overwegen of de extra kosten & moeite het waard gaat zijn.

We hebben nu vloerverwarming als bijverwarming en dat is vooralsnog prima qua comfort maar als het hoofdverwarming moet worden dan komt er wel wat meer bij kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door louzy82 op 07-01-2022 11:55 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vso schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Je geeft eigenlijk aan dat de moeite en de kosten niet opwegen tegen de terugverdientijd, als ik het goed begrijp.
Je geeft ook aan dat jullie niet zo vaak thuis zijn dat het altijd zin heeft om de vloerverwarming aan te zetten.

Wij zijn dat wel.
Dus dan zal de terugverdientijd korter zijn, toch?
Daarnaast willen de vloerverwarming ook gaan gebruiken als koeling in de zomer.
Geen idee of dan de isolatie ook zin heeft (of is de betonvloer sowieso al koud?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Jullie hebben dus voor elke 14 M2 vloer een kuub zand moeten afgraven en afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:02:
Ik zou hiervan niet teveel voorstellen. Je kan 1 a 2 graden koelen via de VVW, that's it. En je luchtvochtigheid neemt ook nog eens toe, dus de behaagelijkheid neemt niet echt toe met koeling door de VVW. Daar heb je echt een airco voor nodig. Voordeel is dat je daarmee (airco) dan weer wel kan verwarmen, ook al geeft dat wel wat herrie in vergelijk met verwarming dmv VVW of radiatoren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Jullie hebben dus voor elke 14 M2 vloer een kuub zand moeten afgraven en afvoeren?
Rond die koers ja. Uiteindelijk kwamen we er achter dat we iets te veel hadden afgegraven. Dan maar wat meer beton er in, zullen we maar zeggen. Liever iets teveel eruit dan net te weinig.

Wat me persoonlijk is bijgebleven:
Het zand was gortdroog - van elke schep belandt dan 1/3e weer op de grond voor het in de kruiwagen ligt.
Het naar buiten kruien was echt ruk - alle bochten, deurposten en hoogteverschillen elke keer weer ging me meer tegenstaan dan het fysieke aspect.

Zorg in ieder geval voor een grote container en voldoende hulp, dit soort kl*tewerk moet je gewoon met genoeg man doen. 1 kruien, 2 scheppen ofzo, beetje wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Je geeft eigenlijk aan dat de moeite en de kosten niet opwegen tegen de terugverdientijd, als ik het goed begrijp.
Je geeft ook aan dat jullie niet zo vaak thuis zijn dat het altijd zin heeft om de vloerverwarming aan te zetten.

Wij zijn dat wel.
Dus dan zal de terugverdientijd korter zijn, toch?
Geen idee of dan de isolatie ook zin heeft (of is de betonvloer sowieso al koud?)
Denk niet dat je het helemaal goed hebt.

De keuze van vloerverwarming met / zonder radiatoren is A + B niet A of B immers beide moet je aanschaffen/vervangen/aanleggen enzv. hoe je het inzet is (wat je wel goed begrijpt) is hoe men in huis leeft.

Terugverdien tijd is sneller met passieve isolatie (dak/gevel) dan met vloer(kruipruimte)/hr+++ glas en verwarming (LTV) is ook momenteel discutabel.. met hoger wordende of veranderende kosten ..
Hoe meer je isoleert hoe lang de volgende stap rendement opleverd, (hoe stijler de curve)

In mijn geval zitten we op tussen de 600 en 1000m3 enige wat ik weet is dat ik (goedkopere) opties heb voor CV (pellet/gas/WP/zonneboiler al dan niet combinaties)

waar jij op doelt is dat mijn verwarmings behoefte aanpasbaar is op mijn leefstijl en daarin kan ik wel wat besparen :) maar niet super veel.

Kortom de kosten voor aanleg worden hoger en rendement ervan daalt, in mijn geval is verwarming (vloer/radiator) lange terug verdien tijd maar leefgenot is geen prijs aan te hangen. alleen hoe ver wil ik eraan kwijt zijn .. meer dan 5k vind ik persoonlijk teveel in mijn geval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

FYI ik heb mijn tuin 100m2 1m diep afgegraven + 20cm gemiddeld verhoogd.. + tegels + drainage + elektra dat was ook 1x handgeschept met aardig wat meuk naar grofvuil.. volgende keer graafmachine erbij of no-go ..

Die week vakantie kies je zelf voor .. en de bespaarde kosten daaraan uitgeven is een bonus .. na een jaar denk je alleen nog aan de vakantie en ben je het werk ellende vergeten .. :) teminste zo kijk ik terug op de tuin het plezier wat we ervan hebben is immens.

Maaruh als je het weer zou doen (vermoed van niet en blijft het een 1x in je leven dingetje) zou je het weer doen of anders ? bv 20cm isolatie met de wetenschap dat die 10cm extra bv paar euro extra kost op het geheel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:07

DropjesLover

Dit dus ->

Slonzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Dit ja. Dat het financiëel niet interessant of haalbaar is, tot daar aan toe.

Maar dat X beter isoleren geen zin heeft omdat Y rommel is... terwijl je netto een positiever resultaat overhoudt... dat is een redenering die ik ook niet kan snappen. Je hebt overkill & diminishing returns, maar bij keuze tussen HR++ en triple glas speelt dat in de meeste gevallen echt niet.

Ik heb onlangs ook even gerekend om wat oud dubbel glas te laten vervangen.
Puur financieel gezien: TVT van HR++ was 14 jaar, TVT van triple glas was minstens 21 jaar 8)7
Maar los daarvan heb je dus wel een pak meer comfort, minder lawaai, en een lagere energierekening.

Het is en blijft werken naar de middelen (€), maar 'geen zin hebben' is bij isoleren echt een dooddoener die veelal nergens op slaat.
Maar dan ga je strikt alleen uit van de besparing in energieverbruik?

Wij laten nu de ramen + kozijnen vervangen voor onderhoudsvrij kunststof met HR+++ glas (prijsverschil met ++ was maar ~€1500).
Alleen al ivm met de besparing op het schilderwerk is de terugverdientijd 30 jaar (zelfs nog korter, omdat investering nu gedaan wordt en de schilder over 20 jaar flink meer euro's vraagt). Dat is nog los van de betere isolatie.

Buren hebben hun dubbel glas vervangen voor HR++, maar de houten kozijnen gehouden. Daar paste sowieso geen HR+++ in, plus dat ze nu nog steeds de schilderkosten hebben...

Wie heeft hier eigenlijk ervaring met spullen kopen bij de Bouwmaat? Niet voor particulier, of enkel online bestellen lijkt het?
Komende weken gaan we hier grof aan de gang, ik moet flink wat egaline, Knauf uniflott en andere materialen als stuck-tape (om aan nieuwe kozijnen te stucken) hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 07-01-2022 12:57 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53
zonoskar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Ik zou hiervan niet teveel voorstellen. Je kan 1 a 2 graden koelen via de VVW, that's it. En je luchtvochtigheid neemt ook nog eens toe, dus de behaagelijkheid neemt niet echt toe met koeling door de VVW. Daar heb je echt een airco voor nodig. Voordeel is dat je daarmee (airco) dan weer wel kan verwarmen, ook al geeft dat wel wat herrie in vergelijk met verwarming dmv VVW of radiatoren.
Dit is een beetje te kort door de bocht denk ik. Wij hebben ook vloerverwarming, aangesloten op een warmtepomp. Die pompt in de zomer de opgenomen warmte weer terug de grond in. Op dagen dat het buiten 30-35 graden is staat onze thermostaat op max 22 binnen, ik hem letterlijk nog nooit hoger zien staan dan dat. Ik hou zelf niet zo van de hitte (25 is warm genoeg zeg maar), dus op de warme dagen is dat echt geweldig. Let wel: dit huis is ook heel goed geïsoleerd en ik heb geen idee of je hetzelfde kunt bereiken zonder warmtepomp, wellicht niet. Maar stellen dat je daar per se een airco voor nodig hebt is dus een beetje kort door de bocht wat mij betreft.

Ook al heb je nu misschien nog geen warmtepomp zou je natuurlijk in de toekomst altijd rekening kunnen houden dat je de vloerverwarming alsnog daar op aan sluit. En dan kan die dus prima koelen, mits je isolatie verder ook op orde is en er dus niet teveel warmte naar binnen komt (wij houden ramen en deuren ook in de zomer gesloten en hebben overal triple beglazing).

[ Voor 15% gewijzigd door jsiegmund op 07-01-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

vso schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:44:
[...]

FYI ik heb mijn tuin 100m2 1m diep afgegraven + 20cm gemiddeld verhoogd.. + tegels + drainage + elektra dat was ook 1x handgeschept met aardig wat meuk naar grofvuil.. volgende keer graafmachine erbij of no-go ..

Die week vakantie kies je zelf voor .. en de bespaarde kosten daaraan uitgeven is een bonus .. na een jaar denk je alleen nog aan de vakantie en ben je het werk ellende vergeten .. :) teminste zo kijk ik terug op de tuin het plezier wat we ervan hebben is immens.

Maaruh als je het weer zou doen (vermoed van niet en blijft het een 1x in je leven dingetje) zou je het weer doen of anders ? bv 20cm isolatie met de wetenschap dat die 10cm extra bv paar euro extra kost op het geheel.
Eens met dat vakantie verhaal hoor, en dat blijft inderdaad zeker hangen en de inspanning niet 8)

Of er misschien meer isolatie in had gemoeten heb ik niet echt over nagedacht, we hebben ons laten adviseren door de installateur van de vloerverwarming. Die gaf aan dat nog een keer 7 kuub zand (70m2 x 10cm) er uit scheppen voor +10cm isolatie niet heel veel extra ging doen. Ik heb het maar van hem aangenomen. Als jij/jullie daar anders over denken ben ik daar ook wel benieuwd naar, meer=beter maar ergens moet het een keer geen waarde meer toevoegen.

Nog een keer zo doen -> geen idee, denk het niet. 1x ervaring op doen is voldoende geweest 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Wie heeft hier eigenlijk ervaring met spullen kopen bij de Bouwmaat? Niet voor particulier, of enkel online bestellen lijkt het?
Komende weken gaan we hier grof aan de gang, ik moet flink wat egaline, Knauf uniflott en andere materialen als stuck-tape (om aan nieuwe kozijnen te stucken) hebben.
of op het pasje van een kennis of heel lief kijken bij de kassa, dan zetten ze je nog wel eens op een algemene pas. dat laatste is nu wel wat lastig aangezien ze eeen corrona beveiliger bij de deur hebben. uiteindelijk werkt online prima, al zou ik wel zorgen dat je een papieren gids erbij hebt, hun website blijft een uitdaging.

het meeste wat je noemt is trouwens bij hornbach goedkoper
voorbeeldje
uniflott 5 kg is bij hornbach 10,75 (was 10 euro) vs 13,45 bij BM en die 25 kg zijn gewoon ~5 keer de prijs, dus die zou ik lekker laten liggen als DHZ-er. Dan zijn die 5 kg zakjes zijn veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Inderdaad is Hornbach op veel vlakken goedkoper.
Het enige is dat je bij de profi's soms spullen vindt die de consumentenbouwmarkten niet hebben.
Voor een pasje: Als je voorzitter bent van de speeltuinvereniging krijg je er al een.
Er zit altijd wel iemand in je familie of kennissenkring die een inschrijving heeft bij de KvK.

Over de koeling met vloerverwarming: Een vriend van me heeft dit aangelegd in zijn jaren 30 appartement dat hij beter heeft laten isoleren en bij hem is het duidelijk merkbaar.
Maar ik denk dat dit meer een discussie is voor in het betreffende topic.

[ Voor 27% gewijzigd door Rzaan op 07-01-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

valluik schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Wat me persoonlijk is bijgebleven:
Het zand was gortdroog - van elke schep belandt dan 1/3e weer op de grond voor het in de kruiwagen ligt.
Het naar buiten kruien was echt ruk - alle bochten, deurposten en hoogteverschillen elke keer weer ging me meer tegenstaan dan het fysieke aspect.
tijdelijk raam eruit, transportband naar binnen, en buiten een container :)
Zeg ik nu heel makkelijk, maar weet dondersgoed dat dit niet altijd kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
[...]

tijdelijk raam eruit, transportband naar binnen, en buiten een container :)
Zeg ik nu heel makkelijk, maar weet dondersgoed dat dit niet altijd kan.
Wel een schuifpui naar de achtertuin, effe een transportband van 18 meter eraan :+ en we zitten op een zandpad dat met auto/tractor/ vrachtwagen te bereiken is

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jsiegmund schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Dit is een beetje te kort door de bocht denk ik. Wij hebben ook vloerverwarming, aangesloten op een warmtepomp. Die pompt in de zomer de opgenomen warmte weer terug de grond in. Op dagen dat het buiten 30-35 graden is staat onze thermostaat op max 22 binnen, ik hem letterlijk nog nooit hoger zien staan dan dat. Ik hou zelf niet zo van de hitte (25 is warm genoeg zeg maar), dus op de warme dagen is dat echt geweldig. Let wel: dit huis is ook heel goed geïsoleerd en ik heb geen idee of je hetzelfde kunt bereiken zonder warmtepomp, wellicht niet. Maar stellen dat je daar per se een airco voor nodig hebt is dus een beetje kort door de bocht wat mij betreft.

Ook al heb je nu misschien nog geen warmtepomp zou je natuurlijk in de toekomst altijd rekening kunnen houden dat je de vloerverwarming alsnog daar op aan sluit. En dan kan die dus prima koelen, mits je isolatie verder ook op orde is en er dus niet teveel warmte naar binnen komt (wij houden ramen en deuren ook in de zomer gesloten en hebben overal triple beglazing).
Ik heb een warmtepomp (lucht/water) waarmee ik de VVW koel, maar ik merk nauwelijks effect. (wij hebben ook redelijk geisoleert en tripple glazing) De koelte blijft op de vloer hangen, koude lucht stijgt nl. niet. En koeler dan 18C kun je de vloer niet maken zonder dat je kans op condensatie hebt. Misschien dat een ventilator op de vloer beter werkt, maar dat je niets doet aan de luchtvochtigheid als je via de VVW koelt is het grootste nadeel in mijn ogen. Ik kan de deuren niet altijd dichthouden, de katten willen naar buiten en de hond ook. Dus voordat we een airco kregen werd het 29C binnen als het 35C buiten was.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
@zonoskar dat was dus mijn punt: het is te kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het niet werkt, want bij ons werkt het wel prima. Verschilt dus per situatie, blijkbaar. Maar zoals @Rzaan terecht opmerkt: niet iets voor dit topic om daar al te lang over te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Ik heb een pasje en vind het daardoor een heel fijne winkel in de lockdown. Prijs is wat hoger dan gamma ed maar hout is stukken rechter, en minder onzin in de winkel (fietsenrekken, kerstbomen, tv's ... Wmb hoeft het allemaal niet). Ik ben wat aan het klussen en heb dan soms wat dingen nodig die ik niet gepland had... En dan is een winkel in kunnen wel handig.

Ook verkopen ze merkartikelen zoals woodies, geco en een beperkt assortiment festool. Op ijzerwaren zijn ze daar echt veel goedkoper dan gamma ed (als je het niet erg vindt de boutjes per doosje te kopen in plaats van per 4 oid).

Voor mij speelt mee dat ze op 10mins fietsen zitten en de hornbach 30km weg is, en ik nu naar binnen kan. In een niet lockdown-situatie zou ik bij gelijke afstand voor de hornbach gaan, gewoon omdat Hornbach groter assortiment heeft en goedkoper is. Tenzij ik iets heel specifieks nodig heb (stofzuigerzakken ofzo) dat ik niet online wil bestellen.

Apparatuur zou ik overigens niet bij bouwmaat kopen, alle festool machines zijn stevig aan de prijs (hun ex btw prijs is vaak de in btw van toolmax of mastertools :X ).

Als je precies weet wat je zoekt is een toolstation wel fijn, maar ik vind het bij bijvoorbeeld ijzerwaren wel fijn om even voor een schap te staan en te kijken wat ik precies zoek.

Laatste fijne punt, zeker met veel losse kleine dingen: ze mailen de bon automatisch naar het mailadres van je pasje. Ik vind dat persoonlijk wel fijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 07-01-2022 14:48 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maar dan ga je strikt alleen uit van de besparing in energieverbruik?
Inderdaad, het ging me puur over glas vervangen - daar heb ik geen verdere onderhoudskosten aan & energie is daarnaast zowat de enige objectief meetbare maatstaf die verschil maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Boudewijn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb een pasje en vind het daardoor een heel fijne winkel in de lockdown. Prijs is wat hoger dan gamma ed maar hout is stukken rechter, en minder onzin in de winkel (fietsenrekken, kerstbomen, tv's ... Wmb hoeft het allemaal niet). Ik ben wat aan het klussen en heb dan soms wat dingen nodig die ik niet gepland had... En dan is een winkel in kunnen wel handig.

Ook verkopen ze merkartikelen zoals woodies, geco en een beperkt assortiment festool. Op ijzerwaren zijn ze daar echt veel goedkoper dan gamma ed (als je het niet erg vindt de boutjes per doosje te kopen in plaats van per 4 oid).

Voor mij speelt mee dat ze op 10mins fietsen zitten en de hornbach 30km weg is, en ik nu naar binnen kan. In een niet lockdown-situatie zou ik bij gelijke afstand voor de hornbach gaan, gewoon omdat Hornbach groter assortiment heeft en goedkoper is. Tenzij ik iets heel specifieks nodig heb (stofzuigerzakken ofzo) dat ik niet online wil bestellen.

Apparatuur zou ik overigens niet bij bouwmaat kopen, alle festool machines zijn stevig aan de prijs (hun ex btw prijs is vaak de in btw van toolmax of mastertools :X ).

Als je precies weet wat je zoekt is een toolstation wel fijn, maar ik vind het bij bijvoorbeeld ijzerwaren wel fijn om even voor een schap te staan en te kijken wat ik precies zoek.
@twain4me @Rzaan
Reden van de vraag is dat ik m'n Oost-Europese schoonpa met helpers op bezoek krijg om de woning af te maken. Ze spreken geen / zeeeeer beperkt Engels, dus gaan gewoon af op de merken / types die ze kennen aan zaken zoals tape, primers, etc.

Ik was een paar maanden geleden met hem in de Hornbach en hij keek verbaasd rond omdat ze daar niks hadden wat hij kende :/

Grote zaken zoals egaline en Knauf zijn het issue ook niet, maar de stuck-tape en weet ik wat voor andere meuk dat hij nodig gaat hebben...
Slonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Inderdaad, het ging me puur over glas vervangen - daar heb ik geen verdere onderhoudskosten aan & energie is daarnaast zowat de enige objectief meetbare maatstaf die verschil maakt :)
Als je echt alleen glas vervangt, dan wel ja. Maar ben je ook gebonden aan wat kan. HR+++ past domweg vaak niet.

Persoonlijk zou ik gaan voor gelijk nieuwe, onderhoudsvrije, kozijnen. Alleen daarmee is de investering echt te rechtvaardigen, in mijn ogen.

Bij onze woning uit 1991 was duidelijk te zien dat er al vaker geschilderd was, en de laatste paar keer echt niet goed. In 2017 (vorige eigenaar) de laatste keer en in 2019 begon de verf al te breken / bladeren :X
Omdat we sowieso de woning wilden verduurzamen hebben we er niks aan gedaan, en in 2021 viel er bij 1 raam al een stuk glaslat uit :')

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 07-01-2022 14:39 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De website van bouwmaat geeft denk ik wel een redelijke inschatting van het assortiment :) .

Anders idd even een kvk van iemand lenen/regelen en pasje scoren. Ik heb een IT bedrijf en ondanks dat er groot op de website staat: "Wij zijn open voor professionele bouwers, max. 2 personen per Bouwmaat pas!" kom ik als overduidelijk-niet-professioneel-bouwvakkert gewoon binnen. Dan zou je met je schoonpa even een rondje kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:33:
[...]

@twain4me @Rzaan
Reden van de vraag is dat ik m'n Oost-Europese schoonpa met helpers op bezoek krijg om de woning af te maken. Ze spreken geen / zeeeeer beperkt Engels, dus gaan gewoon af op de merken / types die ze kennen aan zaken zoals tape, primers, etc.

Ik was een paar maanden geleden met hem in de Hornbach en hij keek verbaasd rond omdat ze daar niks hadden wat hij kende :/
Als je in de regio van Schiedam zit kan je bij Arsenius langsgaan, daar komen enorm veel polen in de ochtend hun spullen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wolly schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Als je in de regio van Schiedam zit kan je bij Arsenius langsgaan, daar komen enorm veel polen in de ochtend hun spullen halen.
Zijn profiel zegt breda. Als @DropjesLover in zuid holland is mag hij best ff met me mee naar de bouwmaat . If so, mijn Dm staat aan dropje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Boudewijn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Zijn profiel zegt breda. Als @DropjesLover in zuid holland is mag hij best ff met me mee naar de bouwmaat . If so, mijn Dm staat aan dropje.
Ik klik wel ff met m'n schoonpa volgende week door de Bouwmaat website, en mochten we ff langs moeten om beter te neuzen hou ik je in gedachten!

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:14
@DropjesLover
Bij ons ging de communicatie met de alleen Pools sprekende Polen via Google translate.
Meestal kom je er dan wel uit wat bedoeld wordt.

Maar er zijn ook handige lijstjes te vinden voor als het fout gaat.

@Griffin
Keukens hebben meestal een passtrook aan een kant, hoewel het blad exact ingemeten wordt komt het zelden voor dat geschakelde kasten ook tot op de millimeter passen.
Je kunt er dus voor kiezen de keuken te plaatsen en dan pas de wand op te dikken, dan valt het blad automatisch in de wand en dat de passtrook eventueel ook in de wand komt, of smaller wordt aan de andere kant, moet ook geen probleem geven.
En ipv nieuwe dikkere gipsplaten kun je natuurlijk ook kiezen voor gewoon een laagje stuc op de oude waar de tegels vanaf zijn om vlak en flush te komen met je kozijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Teijgetje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:24:
@DropjesLover
Bij ons ging de communicatie met de alleen Pools sprekende Polen via Google translate.
Meestal kom je er dan wel uit wat bedoeld wordt.

Maar er zijn ook handige lijstjes te vinden voor als het fout gaat.
In mijn geval zijn het geen Polen. Schoonpa komt uit Letland en de beoogde helpers zijn wat aangetrouwde familie uit Oekraïne (met werkvisa en dergelijke hoor). Ik spreek een mondje Lets, maar niet dit niveau :P
Bij Oekrains kom ik niet verder dan Russisch da, njet, charasjo :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DropjesLover schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:35:
In mijn geval zijn het geen Polen. Schoonpa komt uit Letland en de beoogde helpers zijn wat aangetrouwde familie uit Oekraïne (met werkvisa en dergelijke hoor). Ik spreek een mondje Lets, maar niet dit niveau :P
Bij Oekrains kom ik niet verder dan Russisch da, njet, charasjo :P
Niet om lullig te doen, maar als de Oekraïners normaliter in Oekraïne wonen dan kunnen ze als bouwvakker geen werkvisum krijgen voor Nederland.
Ze mogen wel in de bouw werken in de directe buurlanden van Oekraïne (Letland, Polen, Tsjechië, etc.)
Maar ze mogen niet in de bouw werken in Nederland, Duitsland, België.
Dat zijn speciale verdragen. Ze mogen als ze Schengen binnen zijn gekomen, mogen ze wel vrij reizen door de EU, maar werken is aan regels gebonden.

Als dat zou mogen, zou het hier vol zitten met Oekraïners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rzaan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Niet om lullig te doen, maar als de Oekraïners normaliter in Oekraïne wonen dan kunnen ze als bouwvakker geen werkvisum krijgen voor Nederland.
Ze mogen wel in de bouw werken in de directe buurlanden van Oekraïne (Letland, Polen, Tsjechië, etc.)
Maar ze mogen niet in de bouw werken in Nederland, Duitsland, België.
Dat zijn speciale verdragen. Ze mogen als ze Schengen binnen zijn gekomen, mogen ze wel vrij reizen door de EU, maar werken is aan regels gebonden.

Als dat zou mogen, zou het hier vol zitten met Oekraïners.
EU werkvisum = EU werkvisum, ongeacht welk land, begreep ik.
Deze doen al enkele jaren werk, legaal met werkvergunning en alles, voor m'n schoonvader.

Maar dat is geen discussie voor hier.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

valluik schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Eens met dat vakantie verhaal hoor, en dat blijft inderdaad zeker hangen en de inspanning niet 8)

Of er misschien meer isolatie in had gemoeten heb ik niet echt over nagedacht, we hebben ons laten adviseren door de installateur van de vloerverwarming. Die gaf aan dat nog een keer 7 kuub zand (70m2 x 10cm) er uit scheppen voor +10cm isolatie niet heel veel extra ging doen. Ik heb het maar van hem aangenomen. Als jij/jullie daar anders over denken ben ik daar ook wel benieuwd naar, meer=beter maar ergens moet het een keer geen waarde meer toevoegen.

Nog een keer zo doen -> geen idee, denk het niet. 1x ervaring op doen is voldoende geweest 8)
:)

laten we beginnen met 2 aannames
- 10cm isolatie voor je oppervlakte kost bv 500,- (zeg 20m3 oid ) aanleveren) a 2,5 Rc/Rd waarde
- 10 cm zand (20m3) kost je 150-250,- om het aan te leveren
voor vloerverwarming raad men een Rc/Rd waarde van 4+ aan .. (5-6 zou ik zelf aanhouden)

Nu gaat het eerder om de 20m3 prijs vs prestatie en laat ik andere dingen of prijs verschillen achterwege... zoals arbeid .. want zand erin mikken versus een isolatie plaat tja .. dat is makkelijke keuze als geld niet boeit.. maar ik kijk ook naar de portomonee

Voor het prijsverschil (250 of een ander bedrag) .. zeg je zand .. maar dat is eigenlijk overduidelijk .. toch tot een max van "acceptabel" zeg 2.500 tot 5.000 kan investeren in isolatie best nuttig zijn .. zeker omdat je bij verkoop .. (Mits betwijsbaar) het niet meer gedaan hoeft te worden .. door de volgende bewoner en je eigenlijk toch een hoger bedrag kan vragen .. bij een dalende marktwaarde van huizen om je heen die dat niet doen

Mijn vloer isolatie (via kruipruimte duh) kon ik helaas niet in (klein kruipluik 40x40 , groot postuur past niet) is dus "pur" gespoten en ik heb verzocht dikker dan normaal .. (kost ook extra) ik heb nu (nog) geen vloerverwarming. maar of het rc 2.5 of 4.x of 5.x is .. tja .. who knows ik niet ..

Zonder isolatie was mijn vloer koud en het laminaat ligt ook direct (zonder isolatie) op de vloer, na diverse werkzaamheden zoals vervangen van schuifpui, en andere isolatie werkzaamheden was de noodzaak tot sokken/pantoffels dragen steeds minder .. maar aangenaam voor de vrouw(en) in huis was het niet na het PURspuiten was dit verdwenen zelfs in de relatief warme winter .. (echte kou nog niet meegemaakt) ..

Wat je ook vooral merkt als je van een D/E/F label huis isoleert naar een A label zoals in mijn geval merk je steeds meer dat het huis minder snel afkoelt in de winter c.q opwarmt in de winter.

Een plafond hoogte op 230-250cm in de woonkamer heb je wel paar cm verlies (5cm oid) maar 235 of lager is eigenlijk niet acceptabel..

isolatie onder de vloer heeft met stijgende warmte niet super veel nut, logisch .. maar elke toegevoegde mm/cm remt wel het verlies van warmte naar buiten toe..

Stel je bent een weekend niet thuis en dus verwarming op 15graden .. meet bij thuiskomst de buitenmuur op diverse locaties en doe dat met de verwarming een 1 a 2 dagen op 21 graden nog een keer meten .. (als het buiten vriest bij voorkeur.. tijdens deze meting is de tijd die het kost om de warmte van binnen naar buiten te laten "lekken" hetgene wat je wilt meten ;) want lang genoeg verwarmen word de buitenmuur vanzelf warm ..

TLDR dat het 10, tot 500,- kost zou een no brainer moeten zijn met max 1.000,- in extra kosten met minimaal of geen ruimte verlies .. minder isolatie dan men adviseert is geld verliezen .. kost het niet teveel meer dan verdien je dat vanzelf terug.

even een opmerking betreft isolatie .. wat extra isoleren kost nu wellicht iets meer al dan niet in geld en/of ruimte ..

maar waar men niet direct bij stil staat is dat het NU niet direct geld opleverd zeg 10,- per jaar .. (de moeite toch? denk je ..) maar over 10 jaar waar de kosten 10x zo hoog zijn bij wijze van spreken .. lach jij harder niet omdat het zich toch terug betaald heeft ..

Daarnaast heb je veel minder last van stijgende kosten omdat je verbruik ook gezakt is . en vergeet niet dat een groot gedeelte van je maandelijkste energie rekening niet het verbruik is maar de belasting die je betaald aan de overheid.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 07-01-2022 17:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
vso schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:49:
[...]

:)

laten we beginnen met 2 aannames
- 10cm isolatie voor je oppervlakte kost bv 500,- (zeg 20m3 oid ) aanleveren) a 2,5 Rc/Rd waarde
- 10 cm zand (20m3) kost je 150-250,- om het aan te leveren
voor vloerverwarming raad men een Rc/Rd waarde van 4+ aan .. (5-6 zou ik zelf aanhouden)

Nu gaat het eerder om de 20m3 prijs vs prestatie en laat ik andere dingen of prijs verschillen achterwege... zoals arbeid .. want zand erin mikken versus een isolatie plaat tja .. dat is makkelijke keuze als geld niet boeit.. maar ik kijk ook naar de portomonee

Voor het prijsverschil (250 of een ander bedrag) .. zeg je zand .. maar dat is eigenlijk overduidelijk .. toch tot een max van "acceptabel" zeg 2.500 tot 5.000 kan investeren in isolatie best nuttig zijn .. zeker omdat je bij verkoop .. (Mits betwijsbaar) het niet meer gedaan hoeft te worden .. door de volgende bewoner en je eigenlijk toch een hoger bedrag kan vragen .. bij een dalende marktwaarde van huizen om je heen die dat niet doen

Mijn vloer isolatie (via kruipruimte duh) kon ik helaas niet in (klein kruipluik 40x40 , groot postuur past niet) is dus "pur" gespoten en ik heb verzocht dikker dan normaal .. (kost ook extra) ik heb nu (nog) geen vloerverwarming. maar of het rc 2.5 of 4.x of 5.x is .. tja .. who knows ik niet ..

Zonder isolatie was mijn vloer koud en het laminaat ligt ook direct (zonder isolatie) op de vloer, na diverse werkzaamheden zoals vervangen van schuifpui, en andere isolatie werkzaamheden was de noodzaak tot sokken/pantoffels dragen steeds minder .. maar aangenaam voor de vrouw(en) in huis was het niet na het PURspuiten was dit verdwenen zelfs in de relatief warme winter .. (echte kou nog niet meegemaakt) ..

Wat je ook vooral merkt als je van een D/E/F label huis isoleert naar een A label zoals in mijn geval merk je steeds meer dat het huis minder snel afkoelt in de winter c.q opwarmt in de winter.

Een plafond hoogte op 230-250cm in de woonkamer heb je wel paar cm verlies (5cm oid) maar 235 of lager is eigenlijk niet acceptabel..

isolatie onder de vloer heeft met stijgende warmte niet super veel nut, logisch .. maar elke toegevoegde mm/cm remt wel het verlies van warmte naar buiten toe..

Stel je bent een weekend niet thuis en dus verwarming op 15graden .. meet bij thuiskomst de buitenmuur op diverse locaties en doe dat met de verwarming een 1 a 2 dagen op 21 graden nog een keer meten .. (als het buiten vriest bij voorkeur.. tijdens deze meting is de tijd die het kost om de warmte van binnen naar buiten te laten "lekken" hetgene wat je wilt meten ;) want lang genoeg verwarmen word de buitenmuur vanzelf warm ..

TLDR dat het 10, tot 500,- kost zou een no brainer moeten zijn met max 1.000,- in extra kosten met minimaal of geen ruimte verlies .. minder isolatie dan men adviseert is geld verliezen .. kost het niet teveel meer dan verdien je dat vanzelf terug.

even een opmerking betreft isolatie .. wat extra isoleren kost nu wellicht iets meer al dan niet in geld en/of ruimte ..

maar waar men niet direct bij stil staat is dat het NU niet direct geld opleverd zeg 10,- per jaar .. (de moeite toch? denk je ..) maar over 10 jaar waar de kosten 10x zo hoog zijn bij wijze van spreken .. lach jij harder niet omdat het zich toch terug betaald heeft ..

Daarnaast heb je veel minder last van stijgende kosten omdat je verbruik ook gezakt is . en vergeet niet dat een groot gedeelte van je maandelijkste energie rekening niet het verbruik is maar de belasting die je betaald aan de overheid.
Er zit ook subsidie op isolatie, zowel vanuit de overheid (ISDE) als vanuit mijn gemeente.

17 euro / m2 samen. Dat dat verzacht de pijn wel een beetje (voorwaarde is wel dat je 2 maatregelen treft dus bijv in combinatie met glas isolatie)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DropjesLover schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:38:
[...]

EU werkvisum = EU werkvisum, ongeacht welk land, begreep ik.
Deze doen al enkele jaren werk, legaal met werkvergunning en alles, voor m'n schoonvader.

Maar dat is geen discussie voor hier.
Dat laatste klopt :)

Hoe dan ook: Je hebt er fijne werkkrachten aan.
En ben ook zeer benieuwd naar de klus, dus zou mooi zijn als we af en toe hier wat vorderingen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Er zit ook subsidie op isolatie, zowel vanuit de overheid (ISDE) als vanuit mijn gemeente.

17 euro / m2 samen. Dat dat verzacht de pijn wel een beetje (voorwaarde is wel dat je 2 maatregelen treft dus bijv in combinatie met glas isolatie)
Alleen als je het "laat" doen, en dan moet je wel even van te voren met de aannemer afstemmen dat ze de juiste papieren opleveren .. betreft subsidies overheid/gemeente, anders kan je er alsnog naar fluiten

na mijn ervaring van een glaskozijnenboer ..

je kan online zeg voor een raam van 2m x 1m voor 1000,- kopen (hr++) a 500,- . voor 100,- extra HR+++
en voor het restant heb je een kozijn, ex/inc bezorg kosten ... de glaskozijnboer betaal je 2x of 3x dat bedrag .. en hij betaalt voor alles maar 250 tot 500,- (inkoopprijs) .. dussuh .. waar zit jou winst ?

Waar je voor (hoopt) te betalen is iemand die net werk oplevert niet een beunhaas die met grote bek en pur waardeloos werk oplevert.

laat ik zeggen dat ramen zetten niet mijn vak is, en goed materiaal + kennis is zeker me wel wat waard..

zelf doen tja .. dat is een keuze maar je huiswerk doen kan je snel toch het koren van het kaf scheren en een goeie deal doen .. zeker als je verstand hebt van offerte/rechten/plichten enzo .. achteraf betalen klinkt leuk maar zorg wel dat goed omschreven is wat je wilt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 07-01-2022 18:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 14:00
Krijnemans schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:37:
[...]

Bedankt. Klinkt zeker logisch!
Ik ga er komend weekend mee aan de slag! Ik meld me nog.. Ook voor anderen in de toekomst :)
Knieschotten zijn geplaatst! Enorm snel om het zo te doen.. En ook verrassend stevig (zonder platen ook al).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqaIveNtp4hllLv6IiY2VYK0E_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zpf5S6DOHB5OLfIbudy74t45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b01DlHf4oHz28YPbLHIAHsdcU8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdVlit7a1NzYowzXaYYJgGXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiEBmhLkcQvZ9goxce62oV7mT98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyaXG6paxKXtJ8lTkJ4YZcw5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik wel nog een uitdaging met een tweedehands radiator die ik heb gekocht.
Aan-en afvoer zaten links met flexibele buis en rechtsboven zat de themostaatknop vermoed ik. Ik zou graag linksonder een onderblok maken en dan naar linksboven aanvoer + thermostaatknop, maar ik snap totaal niet hoe ik die moer er rechts af krijg (normaal is dat volgens mij imbus, maar dat kan hier niet denk ik). Iemand een idee?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuC9zybrUOH2XyhlKCQIKq_CDyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJkRUr3gtXHdyfC5ZTCJ8fGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIWt4Op1cmUGv0_cUcTSZTNIT2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvkDvHKOmzwaLoOV2aNaUuqk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Nu heb ik wel nog een uitdaging met een tweedehands radiator die ik heb gekocht.
Aan-en afvoer zaten links met flexibele buis en rechtsboven zat de themostaatknop vermoed ik. Ik zou graag linksonder een onderblok maken en dan naar linksboven aanvoer + thermostaatknop, maar ik snap totaal niet hoe ik die moer er rechts af krijg (normaal is dat volgens mij imbus, maar dat kan hier niet denk ik). Iemand een idee?!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
met een radiatorsleutel (bestaat ook voor de ratel) soms lukt het ook met een waterpomptang

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/57881/123

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 07-01-2022 19:19 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klus is een groot woord, werkje is beter.

Ik bezoek wegens COVID een revalidatiekliniek en een van de therapieeen daar is "arbeidstherapie". Daar wordt gelet op dat je weer goed leert ademen/staan en je lichaam correct gebruiken bij werk. Een van de werksmaken waar je uit kunt kiezen is "klooienklussen met hout" . Vogelhuisjes enzo zijn populair ;).

Nu had ik grote voorkeur voor hout, maar wat minder voor de vogelhuisjes dus mag ik daar zelf wat dingen verzinnen. Een van de projecten is om vanaf scratch een messenblokje te maken:

Afbeeldingslocatie: https://www.kai-europe.com/kitchen/images/products/dm0794@2x.png
Ik wilde deze al een tijdje maar vind hem te duur. Heb ondertussen wat amerikaans walnoot verzaagd en verlijmd (de helft van het blok). Frezen en magneten verlijmen etc moet allemaal nog. En daarna op maat maken, pin erin, schrappen etc etc etc.

Een ander doel wat ik had was mijn eerste zwaluwstaartjes maken. Gewoon om dat eens te doen. Heb ik dus nog niet eerder gedaan...

Plankje gekocht van 18mm, 180 hoog oid, en 3000 lang. Zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ065gmL3DCB-2FSJkFO8qsWcMw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mH7IapgzTN4zBv6nD2RfwTJJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor het schulpen, het afkorten en de sponning zagen zijn powertools gebruikt, de rest is handwerk.

Aftekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFOCPqHzqghzWaRt4U_NkmZSQWk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzLRtRQz67c4IIowPoYGYxaa.jpg?f=fotoalbum_medium

Hakken en zagen :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks3me9fZLuzTruiWr-Hamb57yVk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFZ3FdaZWgyIa2nTy3j0DIpX.jpg?f=fotoalbum_medium

Het in elkaar zetten van de staartjes. Je ziet dat ik op het achterste staartje aan de verkeerde kant van de lijn heb gezaagd :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCo94tgB_BLIGmH1UIUlLwBxQUU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxuJQC39UH4KbIQptcWWmivG.jpg?f=fotoalbum_medium

Hierna met een cirkelzaag een lange zaagsnede van 7mm dik gezaagd, 5mm van de onderkant bij wijze van sponning. Stukje mpx erin. Daarna Osmo erop, nog keer osmo erop en spullen erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Euz8Qd_2uNTx3BFsQlbSVKHEI6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMLu1gEdFRRWEallUEQYVUbZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ben nu met een soortgelijk exemplaar bezig en merk al het verschil tussen de eerste en de laatste staartjes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Acrylaatkit sneller laten drogen met een haardroger.. kan dit lukken?

Eigenlijk kan ik pas morgenochtend de kit aanbrengen om namiddag al te schilderen. Het gaat wel om kleine naden (architraven) dus beperkt mm kit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:16:
Acrylaatkit sneller laten drogen met een haardroger.. kan dit lukken?
Of:
Sneldrogende acrylaatkit
30 minuten droogtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@TheGhostInc dank je, ik wist niet dat dit bestond. Morgen even een koker Bison acrylaatkit snel halen, die is al na 30min overschilderbaar (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 23:02
Beste medetweakers,
bij ons is een dakkapel geplaatst en nu willen wij ons hoge puntdag graag vullen met een vliering.

Bij het plaatsen van de dakkapel is het dak verstevigd met 3 balken van 70x245mm welke tegen een 40x245mm aangetrokken zijn. Al met al een erg stevige constructie naar mijn mening.

Nu is het helaas wel zo dat deze balken wat hoger zijn uitgekomen dan gewenst (zie cirkel).

Wij willen het plafond graag op iets meer dan 220cm hebben. dit om voldoende ruimte op de vliering over te houden.

Normaal wil je de balken natuurlijk op de dwarsbalken laten rusten, maar dit kan ik niet halen. Heeft hier misschien iemand een idee hoe dit t beste op te lossen?

Mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyK6kTCYRyuQ6cjbJVIFet18kqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpr6eivIOA6wIVF6nRlr8bbq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
darklord007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:04:
Heeft hier misschien iemand een idee hoe dit t beste op te lossen?
Paar opties:

Een schroef in hout kan heel veel hebben. Naar boven vastschroeven kan prima. Als je wat zekerheid wilt, 1 of 2 schroeven erin, maximaal belasten (bijvoorbeeld met 2 man aan 1 balk gaan hangen) en daarna er 2x of 3x zoveel schroeven indraaien. Wel goed voorboren en kijk naar tellerkop of ringen, zodat je niet te ver het hout in trekt. (Anders kan door het drogen/verouderen van het hout de balk los gaan zitten)

Alternatief is raveeldragers, maar dan zul je eerst de schuining moeten opvangen met klosjes of een tapsgezaagde balk (of zelfs 2, 1 boven en 1 onder de nieuwe balk).

Het beste/gaafste is een constructeur speciale balkhangers of steunbalk oid te laten ontwerpen (& laten door rekenen) en die te laten lasersnijden/lassen.

Persoonlijk zou ik voor schroeven gaan van een A-merk en de eerste optie. En bij twijfel (daarna) een raveeldrager erin hobby-en, bijvoorbeeld een raveeldrager met strip of lip die je kunt verbuigen om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:56
Krijnemans schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Knieschotten zijn geplaatst! Enorm snel om het zo te doen.. En ook verrassend stevig (zonder platen ook al).[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Het is inderdaad verrassend stevig.
Hoeft ook niet veel te houden toch, of zijn je knieschotten dragend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 23:02
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:36:
[...]

Paar opties:

Een schroef in hout kan heel veel hebben. Naar boven vastschroeven kan prima. Als je wat zekerheid wilt, 1 of 2 schroeven erin, maximaal belasten (bijvoorbeeld met 2 man aan 1 balk gaan hangen) en daarna er 2x of 3x zoveel schroeven indraaien. Wel goed voorboren en kijk naar tellerkop of ringen, zodat je niet te ver het hout in trekt. (Anders kan door het drogen/verouderen van het hout de balk los gaan zitten)

Alternatief is raveeldragers, maar dan zul je eerst de schuining moeten opvangen met klosjes of een tapsgezaagde balk (of zelfs 2, 1 boven en 1 onder de nieuwe balk).

Het beste/gaafste is een constructeur speciale balkhangers of steunbalk oid te laten ontwerpen (& laten door rekenen) en die te laten lasersnijden/lassen.

Persoonlijk zou ik voor schroeven gaan van een A-merk en de eerste optie. En bij twijfel (daarna) een raveeldrager erin hobby-en, bijvoorbeeld een raveeldrager met strip of lip die je kunt verbuigen om de hoek.
probleem is dat die 30graden best vlak is. Ik zat eigelijk te denken aan stokeinden en dan grote ringen/moeren eronder.
Maar raveeldragers is ook wel een idee. Dan moet ik wat gaten maken in het plafond, maar dat kan ik toch wegwerken en is niet in t zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
darklord007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:50:
[...]

probleem is dat die 30graden best vlak is. Ik zat eigelijk te denken aan stokeinden en dan grote ringen/moeren eronder.
Maar raveeldragers is ook wel een idee. Dan moet ik wat gaten maken in het plafond, maar dat kan ik toch wegwerken en is niet in t zicht.
Zoek even terug op vliering en dan begin je bij @jsiegmund op 13 december te lezen, die is met hetzelfde bezig als jij wil. Even het hele verhaal en antwoorden er op volgen.
Voor je oplossingen gaat doen die op termijn niet gaan werken. ;)
apart dat je daar niet gelijk naar verwezen wordt trouwens als je een "haast identieke" tekening plaatst

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 08-01-2022 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:11:
apart dat je daar niet gelijk naar verwezen wordt trouwens
De vragen lijken op elkaar, maar zijn ook wezenlijk anders. Doordat de bouwer ervoor heeft gekozen 3 balken te sandwichen vlak boven de plafondlijn krijg je andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
TheGhostInc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:24:
[...]

De vragen lijken op elkaar, maar zijn ook wezenlijk anders. Doordat de bouwer ervoor heeft gekozen 3 balken te sandwichen vlak boven de plafondlijn krijg je andere opties.
Hij wil een vliering maken toch?
@jsiegmund heeft spantbalken om aan te bevestigen, sandwich er achter hoeft niet echt.
In zijn geval kun je de platte balk makkelijker tegen het dak schroeven met houtdraadbouten door/aan de drie sandwichbalken, en daar de onderslagbalk onder om de vliering op te dragen.
Is het simpelst en geheel hetzelfde principe. Met raveeldragers, schroeven of stokeinden ga je niet handig vloerbalken bevestigen.
Alleen aan de rechte muur kan hij raveeldragers gebruiken, of een balk die hij inkeept.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 08-01-2022 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Nee hoor, ik heb een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
TheGhostInc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:36:
[...]

Nee hoor, ik heb een plat dak.
Sorry dacht dat jij de vrager was. Zal het even aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 08-01-2022 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
twain4me schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:14:
[...]

met een radiatorsleutel (bestaat ook voor de ratel) soms lukt het ook met een waterpomptang

[Afbeelding]
Bedankt! Soms is de oplossing simpel.. Als je maar weet hoe het moet/heet :+
roltor schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:48:
[...]

Ziet er goed uit. Het is inderdaad verrassend stevig.
Hoeft ook niet veel te houden toch, of zijn je knieschotten dragend?
Nee absoluut niet. Daar is metal stud niet geschikt voor. De ruimte achter het knieschot is gewoon niet echt bruikbaar.. Hooguit voor opslag, maar hebben we niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Krijnemans schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:40:
Nee absoluut niet. Daar is metal stud niet geschikt voor. De ruimte achter het knieschot is gewoon niet echt bruikbaar.. Hooguit voor opslag, maar hebben we niet nodig.
Wel mooie plek om leiding werk (ventilatie, netwerk, elektra, geisoleerde CV leiding oid achter te verwerken ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKAfqSMXCbu_MbB8aegL1FP93JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oOFo2RRRvStP45KnOMFWaMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHFzomDVVD0UYUaMCgHI_qapnS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8eHygBprPt0Djsa155qVIUl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bijna 90% kans om van de meterkast naar de cv ruimte (2de foto) extra kabels aan te leggen
dat zal wat UTP (6x) en 1x 4 of 5 fase kabel worden en een extra 3 fase (er ligt er nu al 1 voor de PV installatie)

mocht je afvragen waarom 6x netwerk .. 2x PoE voor de unfi AP's en dan 2x per verdieping voor "kantoor" gerelateerde meuk oid .. indien nodig patch ik daar wel verder via een switch ..

de 4 of 5 fase en aparte 230 is meer voor zolder los te koppelen van een ongelukkig aangelegd stroomnet, en voorbereiding voor een WP in de toekomst .. mochten ze meerdere fase nodig hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03
darklord007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:04:
Beste medetweakers,
bij ons is een dakkapel geplaatst en nu willen wij ons hoge puntdag graag vullen met een vliering.

Bij het plaatsen van de dakkapel is het dak verstevigd met 3 balken van 70x245mm welke tegen een 40x245mm aangetrokken zijn. Al met al een erg stevige constructie naar mijn mening.

Nu is het helaas wel zo dat deze balken wat hoger zijn uitgekomen dan gewenst (zie cirkel).

Wij willen het plafond graag op iets meer dan 220cm hebben. dit om voldoende ruimte op de vliering over te houden.

Normaal wil je de balken natuurlijk op de dwarsbalken laten rusten, maar dit kan ik niet halen. Heeft hier misschien iemand een idee hoe dit t beste op te lossen?

Mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Een plafond van 220cm is erg laag, zonde van de ruimte imho. Als je het hoger maakt kan je de balk wel op de dwarsbalken laten rusten. Dat samen zou voor mij voldoende reden zijn om de balk iets hoger te leggen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 13:13
Vraagje!

Onze woonkamer galmt naar mijn smaak een beetje teveel met een peuter van 2,5. En dat wil ik graag verder verminderen.

Onder de eettafel (aangrenzend aan de woonkamer) is ruimte om geluidsisolatie aan te brengen.

Wat zouden jullie er onder monteren? Ik twijfel zelf tussen glaswolmatten (b.v. https://www.hornbach.nl/s...5000/5995842/artikel.html)
en steenwolplaten (b.v. https://www.hornbach.nl/s...-mm/10283905/artikel.html)

Maar ik weet niet of het qua irritatie van b.v. luchtwegen handig is om degelijk materiaal onder de tafel te bevestigen. De geluidsisolerende platen van de HB zijn volgens de review ruk.

Wat zouden jullie eronder bevestigen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Houtvezel of metisse katoenen isolatie.

Edit: nevermind voor onder de tafel zijn andere dingen beter denk ik, die reflectie dempen. Maar iig zeker geen steen of glaswol!!

[ Voor 66% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-01-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:46
Heb je wel gordijnen e.d. Meer spullen in huis dempt ook beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:29:
Ik ben begonnen om in ieder geval 2 kamers, en misschien 3, luiken te maken in de knieschotten, zodat we daar fatsoenlijk wat meer spullen achter kwijt kunnen, maar ook eenvoudiger kunnen pakken.

Dus nu bezig met de eerste kamer, maar 4 luiken in gaan komen.

[...]
Zo, weer een stukje verder. De planken zitten er in, en de luiken zijn op maat gezaagd.
Binnenkort moet dat nog behangen en geschilderd worden, maar we gaan de hele kamer verder onder handen nemen, dus dat gebeurt dan in 1x :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3D4NNiyHywxSOuJKFmywXajb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ikPySWNaHSSs6iYctWwGnfgU.jpg

Luiken zitten gewoon los, onderaan net een stukje achter de plint, en bovenaan met een magneetje vast. Dan kan je ze, ook zonder handvat, nog vrij makkelijk openen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
Pazo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Zo, weer een stukje verder. De planken zitten er in, en de luiken zijn op maat gezaagd.
Binnenkort moet dat nog behangen en geschilderd worden, maar we gaan de hele kamer verder onder handen nemen, dus dat gebeurt dan in 1x :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Luiken zitten gewoon los, onderaan net een stukje achter de plint, en bovenaan met een magneetje vast. Dan kan je ze, ook zonder handvat, nog vrij makkelijk openen.
Ziet er goed uit.

Als dat toch niet handig is kan je er ook een gat in maken als handvat. Heb ik ook gedaan, en afgewerkt met een 3D geprinte ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eno4a3oFvmHyRjsTfsfb8RxfAEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIjoCKlRJvtUcvStzSzY0TXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypE0UsNhS3ZH6Xjmgfqh1_nnAGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M38ZVPJWdIPv4B12LDLowkFo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
vso schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Wel mooie plek om leiding werk (ventilatie, netwerk, elektra, geisoleerde CV leiding oid achter te verwerken ..
Helemaal met je eens. Dat gebeurt ook! Elektra zit er. Aan de andere zijde vd kamer komt elektra, cv-werk en utp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 13:13
bbbrumbrum schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:19:
Houtvezel of metisse katoenen isolatie.

Edit: nevermind voor onder de tafel zijn andere dingen beter denk ik, die reflectie dempen. Maar iig zeker geen steen of glaswol!!
Oe! Kijk! Katoen metisse is inderdaad het spul wat ik nodig heb! Dank!

En ja, ik heb in de herfst al gordijnen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

praliwi schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Ziet er goed uit.

Als dat toch niet handig is kan je er ook een gat in maken als handvat. Heb ik ook gedaan, en afgewerkt met een 3D geprinte ring.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is zeker iets om in het achterhoofd te houden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even crossposten :P. Kon tijdens de bouw niks posten omdat ik dit voor een Tweaker gebouwd heb.
Zebby schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:39:
Er hangt toevallig ook een nieuwe pan op (DeBuyer 24cm, die er linksonder hangt was toch iets te klein al vind ik deze ook wel heel forse randen hebben), maar gaat meer om de mooie plank om het op te hangen :)
Met veel dank aan @HTT-Thalan voor het daadwerkelijk realiseren ervan!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
@decipherer Dat leek mij ook ja. 220 is al bijna lager dan de kozijnen hier überhaupt zijn, dat is echt niet prettig. Dan liever een vliering waar je alleen op kunt kruipen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de vliering geen volwaardige verdieping te maken, maar slechts een stukje waar je met een laddertje wat dozen naartoe kunt brengen. Dan is het minder erg dat het niet zo heel hoog is. Ik zou de (leef) ruimten eronder altijd hogere prio geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 00:11
HTT-Thalan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:43:
Even crossposten :P. Kon tijdens de bouw niks posten omdat ik dit voor een Tweaker gebouwd heb.

[...]
Voel je vrij het nu te posten, staat zover ik weet geen persoonlijke informatie op.
Kun je ook klagen over de lastige klant die niet weet wat ie wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zebby schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Voel je vrij het nu te posten, staat zover ik weet geen persoonlijke informatie op.
Lastige Tweaker is gewoon een pleonasme, dat wisten we dus al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Zebby schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit jouw keuken? Mag ik vragen waar dat snijplankje vandaan komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Night-Reveller schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:08:
Vraagje!

Onze woonkamer galmt naar mijn smaak een beetje teveel met een peuter van 2,5. En dat wil ik graag verder verminderen.
Peuter niet in de woonkamer? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 00:11
Vinniiee schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit jouw keuken? Mag ik vragen waar dat snijplankje vandaan komt?
Dat klopt. Dat snijplank"je" is gemaakt door @McGryphon, al weer een paar maanden geleden :) Ook erg blij mee, gebruik em elke dag. Weet de exacte maten niet meer, maar groter dan ik online kon vinden, toen uiteindelijk hier wat rondgevraagd en toen maar maatwerk gekozen :)
Teijgetje schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Peuter niet in de woonkamer? :+
Hier ook een peuter van 2,5 met ook een galmende kamer :D Wij hebben een setje opgehangen van deze dingen, staat mooi en helpt met de wat hogere tonen, die er genoeg uitkomen: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

[ Voor 8% gewijzigd door Zebby op 08-01-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 22:25

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn vliering bestaat uit 2 delen waarvan maar 1 deel verlichting heeft.
Om daar ook licht te krijgen wil ik een elektra buis naar dat deel brengen maar daarvoor moet deze door 2 dakbalken heen.

Zie foto hieronder, de plek waar ik de pvc buis doorheen wil hebben heb ik aangegeven met een geel puntje, (ook in de latere foto’s)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxYAlZoB_FFkxl8etvgjh0Tidng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nzxl31A6LgJIkPMn6Gn8Uo4d.jpg?f=user_large
Op dezelfde plek moet de pvcbuis dan ook door de balk daarachter.

De vraag is of dit problemen oplevert met de draagkracht van die balken?

Ik denk zelf dat het geen probleem is omdat die twee balken daar sowieso ophouden.
Op de foto lijkt het misschien dat ze in de linker muur doorlopen of erop steunen maar dat is niet het geval, is slechts een stuclaag.

Dit is namelijk een close-up van de voorste balk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlfggqLumYlR8ZMij7uByBI4RRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/if9l5uYwYqC2UMxyXRsrikN8.jpg?f=user_large
Deze is gewoon afgezaagd en stopt net voor de muur.

En voor de balk die daarachter zit geldt hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDXp7ulT5qsMRUxbhbCe0DPw2wg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oeC6Z0sDksO8AX8h94HkeNuQ.jpg?f=user_large

Dit is foto van tussen de twee balken in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwv7dfR0S-ChmmHXyaFwzguxtpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2aRsdRWfdzc92oBsy39TUV9w.jpg?f=user_large
Ik zie nergens enige bevestiging met de muur.
De balken lijken enkel omhoog te worden gehouden doordat ze aan de andere muur verankerd zijn met bouten.

Kortom, lijkt mij geen enkel probleem om zo’n gat voor die pvc buis door beide balken te maken. Denk zelfs dat een centimeter eraf zagen wel zou kunnen :P
Maar een second opinion vanuit hier is wel prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 08:51

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zebby schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Dat klopt. Dat snijplank"je" is gemaakt door @McGryphon, al weer een paar maanden geleden :) Ook erg blij mee, gebruik em elke dag. Weet de exacte maten niet meer, maar groter dan ik online kon vinden, toen uiteindelijk hier wat rondgevraagd en toen maar maatwerk gekozen :)
Ongeveer 60x70cm en iets minder dan 25kg, geloof ik. Moest creatief inpakken om hem in het maximale formaat te krijgen dat PostNL wil handlen :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hebben jullie nog ideeën qua vloerbedding voor boven? We hebben een houten vloer en zoeken iets wat redelijk dempt, stof willen we niet, laminaat ook niet ivm demping dus zijn we aan het kijken naar zeil/vinyl,

pvc ligt buiten het budget, zijn er nog meer opties? kleur richting grijs/creme/houtlook

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:39:
Mijn vliering bestaat uit 2 delen waarvan maar 1 deel verlichting heeft.
Om daar ook licht te krijgen wil ik een elektra buis naar dat deel brengen maar daarvoor moet deze door 2 dakbalken heen.

Zie foto hieronder, de plek waar ik de pvc buis doorheen wil hebben heb ik aangegeven met een geel puntje, (ook in de latere foto’s)
[Afbeelding]
Op dezelfde plek moet de pvcbuis dan ook door de balk daarachter.

De vraag is of dit problemen oplevert met de draagkracht van die balken?

Ik denk zelf dat het geen probleem is omdat die twee balken daar sowieso ophouden.
Op de foto lijkt het misschien dat ze in de linker muur doorlopen of erop steunen maar dat is niet het geval, is slechts een stuclaag.

Dit is namelijk een close-up van de voorste balk:
[Afbeelding]
Deze is gewoon afgezaagd en stopt net voor de muur.

En voor de balk die daarachter zit geldt hetzelfde:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De balken lijken enkel omhoog te worden gehouden doordat ze aan de andere muur verankerd zijn met bouten.

Kortom, lijkt mij geen enkel probleem om zo’n gat voor die pvc buis door beide balken te maken. Denk zelfs dat een centimeter eraf zagen wel zou kunnen :P
Maar een second opinion vanuit hier is wel prettig :)
Ja hoor, kan gewoon! zijn die twee balken aan elkaar gekoppeld? want de oplegging op de muur is spannender dan dat gaatje wat je wilt boren

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Vliegvlug schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:39:
...

[Afbeelding]
Op deze foto lijkt links een soort PVC pijp te lopen, misschien voor de beluchting van de riolering of iets dergelijks. Hou er rekening mee dat je daar niet doorheen boort wanneer je door de balk heen gaat boren.
De balk rechts lijkt nog wat ruimte te hebben waar iets langs zou kunnen, maar het is lastig in te schatten hoe ruim dat is zo vanaf de foto.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Jelte,89 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:44:
[...]

Ja hoor, kan gewoon! zijn die twee balken aan elkaar gekoppeld? want de oplegging op de muur is spannender dan dat gaatje wat je wilt boren
De twee balken zijn niet direct aan elkaar gekoppeld maar zitten ‘geklemd’ op de muur die je rechts op de eerste foto ziet doordat er lange bouten door beide balken en de tussenliggende muur zitten. Je kan op die foto twee van die bouten zien zitten en er zitten er nog meer maar die zitten meer rechts en vallen buiten die foto.

Wat bedoel je precies met de oplegging op de muur?
De rechter muur? Want op de muur links zijn ze niet opgelegd, ze stoppen net voor die muur.
De uitstekende delen van de balken boven de doorgang naar het andere deel van de vliering zweven als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SpongeRob schreef op zondag 9 januari 2022 @ 04:46:
[...]

Op deze foto lijkt links een soort PVC pijp te lopen, misschien voor de beluchting van de riolering of iets dergelijks. Hou er rekening mee dat je daar niet doorheen boort wanneer je door de balk heen gaat boren.
Wat je op die foto van beide balken aan de linkerkant ziet is geen geïsoleerde pijp maar een opvulling met pur. ;)
Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat daar zit.
Ik dacht eerst om de spouw af te dichten van de buitenmuur die daar haaks op staat. Dat is de muur die je op de eerste foto links ziet, waar de lichtknop en stopcontact op zit.
Ik heb net even gekeken maar het loopt helemaal door langs de bovenkant van die balk tussen beide muren in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU4Bpvcju8QLLefm8cWCGDmBFCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yMDln8ouARuL9JT93JvIECRI.jpg?f=user_large
Dus mogelijk om een spleet tussen balk en dakbeschot af te dichten ofzo.
Aan de andere kant van de balk zit echter geen spleet dus het enige wat ik kan bedenken is dat aan die kant van de balk het dakbeschot hoger ligt en dat op deze manier gemaskeerd wordt.

Mogelijk dat het dakbeschot daar bewust niet gekoppeld is om te kunnen werken ofzo.
Je ziet ook een verticale scheur in de muur over de hele lengte dat is waar de twee buitenmuren bij elkaar komen.
Ik ga er maar even vanuit dat dat geen kwaad kan. :X
De balk rechts lijkt nog wat ruimte te hebben waar iets langs zou kunnen, maar het is lastig in te schatten hoe ruim dat is zo vanaf de foto.
Ja dat klopt, daar zit inderdaad ruimte tussen doordat dat houten latje boven op de muur iets ingevallen is tov de muur.
Ik denk dat het net te weinig is voor een 16mm pvc pijp, maar het zou mooi zijn als het wel met past want scheelt weer een gat boren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Is een extra brede lakroller (25 cm zoals deze) in praktijk beter, makkelijker om binnendeuren te schilderen?

Volgens mijn theorie is breder dus ook minder banen en daardoor baanvorming. En wat sneller werken.

Ik gebruik overigens watergebaseerde lak met goede vloeiing van Sikkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Vliegvlug ik heb in een soortgelijk geval gewoon een ledstrip van ikea aangebracht. Zit meer dan genoeg snoer bij om die donkere hoek in te gaan. En je hebt daar een stopcontact.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heeft iemand dit systeem wel eens gebruikt om hout aan je gevel te bevestigen?
Ben benieuwd naar de ervaringen en of het werkelijk zo handig is.

https://www.bouwwereld.nl...leding-dankzij-quickclip/

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2021/12/studiovision_tuinenwirix_210910_HR_036_SV5_6431_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2021/12/carp_quickclip_1150x330-960x275.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-07 16:43
sloth schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:17:
Is een extra brede lakroller (25 cm zoals deze) in praktijk beter, makkelijker om binnendeuren te schilderen?

Volgens mijn theorie is breder dus ook minder banen en daardoor baanvorming. En wat sneller werken.

Ik gebruik overigens watergebaseerde lak met goede vloeiing van Sikkens.
Het hangt natuurlijk ook heel veel van je schilderkunsten af en de gebruikte verf.
Eigen ervaring als het vlakke deuren zijn is een iets grotere roller handig. maar vul deze dan aan voor de stompe kanten en de kozijnen met deze smallere

Als je trouwens hoogglans-lak gebruikt op waterbasis dan dien je snel te schilderen in max 5 minuten 1 kant van de deur te doen anders zie je heel snel overslag erin. als je nu gaat schilderen, zet de verwarming uit zodat je de droogtijd niet nog meer verkort.
Mij hebben ze geleerd:
Start met een streek horizontaal met de roller;
Verf pakken en de 2de streek de rol breedte eronder horizontaal (en dan horizontaal naar boven opvullend rollen) en zo verder.
Diagonaal, zonder verf te pakken vanuit de hoek links boven naar de hoek rechs beneden rollen
Nogmaals diagonaal vanuit de hoek rechts boven naar de hoek links beneden rollen.

En dit binnen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En dan nastrijken met een kwast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The Eagle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:27:
@Vliegvlug ik heb in een soortgelijk geval gewoon een ledstrip van ikea aangebracht. Zit meer dan genoeg snoer bij om die donkere hoek in te gaan. En je hebt daar een stopcontact.
Zou inderdaad ook kunnen maar ik wil met de lichtknop gewoon beide lampen kunnen bedienen en dan zou ik het stopcontact moeten mee schakelen.
Op zich een kleine aanpassing maar vind dat toch te houtje-touwtje en wanneer ik een keer het stopcontact wil gebruiken heb ik geen licht meer in dat gedeelte van de vliering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Een radiator hier in huis staat altijd aan, ook als we de knop zo ver mogelijk dicht draaien.
Nu had ik ergens gelezen (hier waarschijnlijk) dat het een kwestie was van iets aandraaien onder de knop.

Maar... Ik krijg de knop er niet af.
De schroef aan de bovenzijde heb ik er uit gedraaid maar krijg de knop er niet af.
Mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHpTLLdfx31BHmJX8p_trvpTyTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PlvQiuBfUUBj7hRyyWackKm.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
louzy82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:29:
Een radiator hier in huis staat altijd aan, ook als we de knop zo ver mogelijk dicht draaien.
Nu had ik ergens gelezen (hier waarschijnlijk) dat het een kwestie was van iets aandraaien onder de knop.

Maar... Ik krijg de knop er niet af.
De schroef aan de bovenzijde heb ik er uit gedraaid maar krijg de knop er niet af.
Mis ik iets?

[Afbeelding]
Helemaal opendraaien tot die eraf komt? Zo werken een aantal knoppen op onze vloerverwarming verdeler.
Pagina: 1 ... 190 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/