Hallo Mede Tweakers,
De kans is zeer groot dat ik binnenkort een huis uit 1960 bemachtig. Dus hier wil ik al wat voorwerk (lees kennis) voor wil doen in termen van Isolatie. Het is een hoekhuis waarbij niet veel op het vlak van isolatie is gedaan.
Zelf vind ik geluid isolatie best belangrijk, betekende dat ik (later) mijn kinderen niet wil horen stampen of andere dingen wil horen. Ik snap dat ik niet alles kan filteren, maar een groot deel moet mogelijk zijn. Zo weet ik ook dat er dus verschillende soorten geluiden zijn die hiervoor kunnen zorgen. Daarbij moet warmteisolatie ook goed geregeld zijn.
Dit betekent dat ik me in dit vraagstuk wil focussen op de 1e verdieping + aangrenzende muren. Het eea heb ik ingetekend en kwam ik uit op onderstaande opbouw. Alleen twijfel ik over de opbouw.
Vraagstukken
De kans is zeer groot dat ik binnenkort een huis uit 1960 bemachtig. Dus hier wil ik al wat voorwerk (lees kennis) voor wil doen in termen van Isolatie. Het is een hoekhuis waarbij niet veel op het vlak van isolatie is gedaan.
Zelf vind ik geluid isolatie best belangrijk, betekende dat ik (later) mijn kinderen niet wil horen stampen of andere dingen wil horen. Ik snap dat ik niet alles kan filteren, maar een groot deel moet mogelijk zijn. Zo weet ik ook dat er dus verschillende soorten geluiden zijn die hiervoor kunnen zorgen. Daarbij moet warmteisolatie ook goed geregeld zijn.
Dit betekent dat ik me in dit vraagstuk wil focussen op de 1e verdieping + aangrenzende muren. Het eea heb ik ingetekend en kwam ik uit op onderstaande opbouw. Alleen twijfel ik over de opbouw.
Vraagstukken
- Is mijn algemene opbouw goed geintepreteerd?
- Hoe moet de opbouw zijn tov OSB plaat naar de voorzet wand. Moet hier nog een isolatie tussen komen te zitten om contact geluid tegen te gaan
- Door middel van de PIR + OSB plaat te monteren tegen rachels die op zijn beurt weer aan de binnenmuur zijn gemonteerd. Ga ik hier dan juist niet contact geluid krijgen omdat deze niet "zwevend zijn gemonteerd". Zo ja, is dan verlijmen/PUR Lijm rechtstreeks tegen de binnenmuur geen betere optie?.
- Is de EPS/VILT/Glaswol onder de 18mm OSB op vloerbalken nodig Dit om demping te voorkomen en het zwevend te monteren.
- Ik zie bij sommige artikels dat er op de vloer tussen de Fermacell en OSB nog is een rubbere dikke mat wordt geplaatst. Is dit nodig
- In normale omstandigheden, zou dit alles dan sterk genoeg zijn voor de draagbalken eronder?. Of is het toch handiger dit nog na te laten rekenen?
- Doe ik naar de buitenmuur toe nog goed aan een extra folie, of is de PIR plaat + aluminium cachering in dit geval voldoende.
- Voor de PIR + OSB plaat, wat is hier gebruikelijk in voor warmte tegen te gaan (binnen te houden). Zie veel 100mm voorbij komen. Kan hier 50mm ook volstaan in onderstaande situatie.
- Kan er op fermacel rechtstreeks gestuct worden, of is hier echt nog een gipsplaat voor nodig?
/f/image/hOQhelTkmpIvGXpfyt0Z9f5f.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het kan bedenken, kan ik het maken