Je hebt helemaal gelijk, ik kreeg hetzelfde terug van de dakkapellen leverancier die mijn tekening even heeft bekeken. Het komt er als volgt uit te zien:Teijgetje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:36:
[...]
Zoals ik het zie staat de bovenste balk op de onderste en ligt de onderste niet tegen de vlakke aan zoals jij tekent? Constructief geeft jouw tekening imo geen enkele extra stevigheid behalve extra kosten.
De dragers op de muur zijn korter dan de balk hoog is, dat geeft een beetje vertekend beeld, maar die balk steekt dus onder de bovenste door tegen het dakvlak. En dan zijn plotseling de beide balken van dezelfde dimensie/even groot ipv een hele hoge en een hele lage.
De balk die vlak tegen het dak ligt zet je vast op de spantbalken van het dak.
Op die manier kun je simpel de onderste balk vanaf onder aan de vlakke bevestigen met lange houtdraadbouten/spijkers zodat je een combinatie krijgt die niet veert en star is doordat je er een hoekprofiel van gemaakt hebt icm constructielijm.
De vloer leg je dan wel zoals je ingetekend hebt, je zaagt balken die in de hoek passen en daar komt een plaat op.
My 2 cents.
/f/image/DizQN5HC69toHcR9ivO6bcFn.png?f=fotoalbum_large)
De onderste balk vangt het dak op en de balk die daar haaks op gemonteerd is (evenwijdig aan het dak) is om te voorkomen dat de onderste balk kan gaan buigen. Het laagste punt van die onderste balk is net wat hoger dan het (onafgewerkte) plafond van de kapel, dus ik heb nu de vlieringbalken wat laten zakken zodat die dezelfde hoogte hebben. Dan kan daar onder het rachelwerk voor het plafond, eventueel dus een klein beetje laten zakken.
Ik weet niet zeker of ik je helemaal volg. Ik heb t even geprobeerd uit te tekenen:TheGhostInc schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:21:
[...]
Het makkelijkste is echter gewoon planken aan de zijkant van je balken plaatsen en daar je rachels op monteren. Dus je plaats een plank plat op de balk en de onderkant van die plank (+ rachel) is je hoogte. Als je (enigzins) recht hout koopt heb je met een waterpas je plafond zo vlak zonder vulplaatjes.
:fill(white):strip_exif()/f/image/K08ejTL0qcNdwS6aLXOcYMRm.png?f=user_large)
Dus een plank evenwijdig aan de balk waarvan je dan nauwkeuriger kunt bepalen op welke hoogte de onderkant daarvan zit? En daar bevestig je dan weer het rachelwerk tegenaan?