Toon posts:

Complete verbouwing huis

Pagina: 1
Acties:

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-01 21:05
Hallo Tweakers!

Na een paar jaar eindelijk een huis gevonden en getekend in deze gekke huizenmarkt!
Het is echter wel een kleine huis met een energielabel E. We willen graag 2-laags uitbouwen zodat de woonkamer/eetkamer langer wordt en een extra slaapkamer.

Omdat dit onze eerste huis wordt, hebben wij zelf geen ervaring met indelen van kamers. Keuken past het beste bij een vouwbare tuindeur vanwege licht. Oude garage willen wij een extra hobbykamer (2 jonge zonen) van maken, wellicht slaapkamer mochten wij oud worden.
TV bank misschien op een vreemde plek.

Twijfels waar badkamer moet komen. Hetzelfde plek of een slaapkamer vervangen voor grotere badkamer.

We zijn nog druk bezig met puzzelen, huis krijgen wij rond mei 2022. Mocht er iemand feedbacks hebben, horen wij graag.

Optie 2:

[Voor 9% gewijzigd door Zensu op 19-12-2021 16:00]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 15:37
Ik heb nog even een andere optie uitgetekend:

Ik zou de garage als bijkeuken gebruiken maar mocht je echt persé iets van een speelkamer willen dan zou je hem nog kunnen splitsen met deels een speelkamer en deels een garage. Vooral het eerste stuk onderin is een ideale plek voor de fietsen? Ook zou de muur nog wat naar links kunnen mocht je de garage/speelkamer/bijkeuken willen vergroten.

Met bovenstaande indeling zou je wel minder glas hebben bij de inbouwwand (deze muur heb ik nu niet doorgetrokken).

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:54
Mooi project. Ik zou eerst op ruimtelijkeplannen.nl kijken naar de bouwvoorschriften uit het bestemmingsplan / beheersverordening. En dan kijken of de woonwensen binnen de mogelijkheden passen. Een 2 laagste uitbouw vaak niet, maar misschien wel weer als uitbreiding van het hoofdgebouw. Maar dan moet het wel aan die voorschriften voldoen. Bij wijziging van de garage naar woonruimte, hou je voldoende parkeergelegenheid over op eigen terrein?

Het inschakelen van een deskundige architect of bouwkundig adviseur is noodzakelijk. Verder is een vergroting van de woning met twee bouwlagen vergunningsplichtig.

[Voor 8% gewijzigd door Bas.013 op 20-12-2021 19:20. Reden: 2 kleine toevoegingen]

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zensu schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:48:
Hallo Tweakers!

Na een paar jaar eindelijk een huis gevonden en getekend in deze gekke huizenmarkt!
Het is echter wel een kleine huis met een energielabel E. We willen graag 2-laags uitbouwen zodat de woonkamer/eetkamer langer wordt en een extra slaapkamer.

Omdat dit onze eerste huis wordt, hebben wij zelf geen ervaring met indelen van kamers. Keuken past het beste bij een vouwbare tuindeur vanwege licht. Oude garage willen wij een extra hobbykamer (2 jonge zonen) van maken, wellicht slaapkamer mochten wij oud worden.
TV bank misschien op een vreemde plek.

Twijfels waar badkamer moet komen. Hetzelfde plek of een slaapkamer vervangen voor grotere badkamer.

We zijn nog druk bezig met puzzelen, huis krijgen wij rond mei 2022. Mocht er iemand feedbacks hebben, horen wij graag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optie 2:
[Afbeelding]
- Wat kun je vertellen over de tuin? Wij hebben onze bijkeuken beneden omdat je dan makkelijk de was in de tuin kunt ophangen. Is dit een optie?

- Waarom haal je het bovenste de raam weg in de garage? Woonkamer zonder ramen en doorgang naar de schuur?

- Wat is de functie van de ruimte in het midden van de woning (met doorgang naar de woonkamer in de oude garage)? Wat is het meubel tussen de woonkamer en deze ruimte?

- Wat zijn de restricties qua constructie?

Nog iets wat opvalt:
- Je hebt een kleine kolom in de linker bovenhoek voor het opvangen van een etage. Ik weet niet of dit realistisch is.

Nog wat tips:
- Situatieschets van de omgeving kan helpen. Waar komt het licht vandaan, en waar gaat het naartoe? Hoe gaan de benedenruimtes op in hun omgeving?
- Houd je van grote open ruimtes of juist van knus en gezellig.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 22:09
Op de 1e etage lijkt het nu dat je een slaapkamer hebt zonder ramen, dat gaat niet prettig zijn als slaapkamer.

Verder moet je nu door de badkamer om in de achterste slaapkamer te komen.

De indeling lijkt mij niet echt optimaal. Zijn er op de 1e etage dragende muren waar je rekening mee moet houden, of kan je vrij indelen?

• Zensu
Bedankt voor het meedenken!

@Sebastiaan Er komen sowieso ramen bij elke slaapkamer. ] Verder wilt mijn vrouw graag de (optie2) badkamer met een schuifdeur, apart van de wastafel. Zo kan iedereen tandenpoetsen terwijl iemand zit te douchen. Originele tekenening heeft een schuur, maar die willen wij weghalen voor meer tuin.

@Verder Wij hebben geen bijkeuken, omdat wij dat nooit gehad hebben dus de nut nog niet van zien. Ramen van de garage vergeten te tekenen. Omdat huis best klein is, dan maar gezellig en knus :) Tuin gelegen op het zuid-westen

@Road-runner83 Splitsen is inderdaad een idee! Is dat rode bovenste tekenen de keuken met kookeiland en tafel eraan vast?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zensu schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:18:
Er komen sowieso ramen bij elke slaapkamer.
In een zijgevel een extra raam dat uitkijkt op de buren is vergunningsplichtig volgens mij, helemaal op de 1ste etage kunnen de buren daar iets van vinden.
Zensu schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:18:
Wij hebben geen bijkeuken, omdat wij dat nooit gehad hebben dus de nut nog niet van zien.
Een bijkeuken is de ruimte waar je alle vieze troep laat, dus vuile schoenen, de was etc.
Ik vermoed dat je nu de was op zolder hebt, dat betekent dus de trap op en af om de was te doen.
De droogmolen (prachtig ding trouwens) staat ook al op het balkon, maar stel je wilt iets uithangen in de tuin... dat is dus 2 trappen af.

Sowieso moet je hier een architect bij halen. Een uitbouw met 2 verdiepingen is echt geen eenvoudige vergunningsaanvraag. Eigenlijk iedereen kiest ervoor om op 1 laag te blijven. 1 serieus bezwaar van de buren en je hele feest gaat de prullenbak in.
Welstand kan ook nog een duit in het zakje doen, bijvoorbeeld door het schuine dak door te laten lopen, zoals de buren hebben.

Op dit moment zijn de bouwkosten niet grappig meer, een grote verbouwing zou ik eigenlijk meteen afraden. Wacht nog een jaar of misschien 2 met dit soort ingrepen.
Persoonlijk zou ik gaan voor de zolder pimpen en de 2 heren daarheen gooien. Plaats je een mooie dakkapel, eventueel aan de andere kant nog een paar mooie dakramen, isoleer de kap helemaal na en pas ondertussen de zonnepanelen er ook even bij en dan hebben zij hun eigen plekkie en is je energielabel ook meteen een stuk verbeterd.
Een dakkapel & dakramen zijn ook nog wel voor een redelijke prijs te vinden en de bouwtijd is ook beperkt, die zetten ze er in een paar dagen (soms zelfs 1) op.

Een verbouwing met aanbouw, keuken, badkamer over 2 verdiepingen... daar kun je echt volledig op leeglopen op het moment (als je in 2022 een aannemer vindt, de goeie zitten al vol) en is gewoon 3+ maanden je huis uit. Als geld geen rol speelt had je een beter passend huis moeten kiezen :+

Als ik jou was zou ik de volgende vragen beantwoorden:
Heb je een aannemer die tijd heeft? Of doe je het in eigen beheer?
Hoe ziet je planning eruit? In Mei meteen de beuk erin?
Wat is je budget? Heb je dure smaak?
Welke verduurzamingszaken wil je meepakken?
(Vloerverwarming, ventilatie, etc. etc.)
Wat is de technische staat van de woning?
Daarmee bedoel ik niet of er bij de bouwkundige keuring iets naar boven kwam, maar meer, welke onderdelen moet je eigenlijk meepakken omdat het anders zonde is. Voorbeeld: de CV installatie werkt prima, maar die stalen leidingen hebben niet het eeuwige leven. Ga je goedkoop daarop aansluiten, of vervang je meteen alles zodat je er 20+ jaar tegen aan kan. En wat is het risico dat je halverwege de verbouwing alsnog 'moet' omdat de kwaliteit toch niet goed genoeg is van het oude spul en zit je dan met een forse meerprijs.

Wat is trouwens het bouwjaar?

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:54
TheGhostInc schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:22:
[...]

In een zijgevel een extra raam dat uitkijkt op de buren is vergunningsplichtig volgens mij, helemaal op de 1ste etage kunnen de buren daar iets van vinden.

[...]
Dat is raam is niet relevant of het wel of niet vergunningsplichtig is. Als de afstand tot de perceelsgrens voldoende is (burgerlijk wetboek en brandveiligheid, dus 2,5m) moet dat geen probleem zijn. Wel overleggen met de buren natuurlijk. Het bouwplan is vergunningsplichtig, want 2 bouwlagen.

Zoals gezegd is een architect inzetten de beste tip om mee te starten.
Verder zie ik bij de buren, als ik het goed zie, dat de kap van het hoofdgebouw is doorgezet. Met een dakkapel. Dat zou eventueel een reële optie kunnen zijn.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Zo een grote verbouwing is op het moment extreem prijzig. Wij doen zelf wel zo'n verbouwing (badkamer verplaatsen, aanbouw er bij, isoleren, nieuwe kozijnen etc.) nu en ik kan het alleen maar afraden. Prijzen zijn in veel gevallen met 50 tot 100% gestegen en het werk wat wordt afgeleverd is om te janken.

Wij hebben bewust gekozen voor partijen die goed aangeschreven staan of waar we eerder al goede ervaringen mee hadden maar dat blijkt geen garantie voor kwaliteit. Je merkt dat iedereen het druk heeft, de geleverde kwaliteit is simpelweg niet goed. Tot nu toe zowat met iedereen ruzie moeten maken om maar fatsoenlijk werk afgeleverd te krijgen. Sommige afwerkpunten moeten tot drie keer toe opnieuw gedaan worden.

Bij zo'n woning zou ik er eerst gewoon gaan wonen en stukje bij beetje de boel op knappen. Kost je meer tijd maar zo houd je het beter in de hand.

[Voor 9% gewijzigd door Slarno op 22-12-2021 07:33]

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:11

BazzH

Kei-goed...

De eerste praktische feedback die bij mij binnenschiet: heb je eigenlijk al een aannemer? Zonee, wanneer wil je de plannen voor die hele grote uitbouw gaan uitvoeren? Ik vroeg begin vorige maand aan mijn "vaste aannemer" wanneer hij tijd zou hebben om mijn dak van binnenuit te isoleren. Zijn reactie was: "april lukt waarschijnlijk wel". En dat is nog een relatief overzichtelijke klus en we wonen nog niet eens in 1 van de "gekste" regio's.

Heb je ook al duidelijkheid over de kosten en financierbaarheid? Alles wat met (ver)bouwen te maken heeft kost je momenteel de hoofdprijs. Een complete uitbouw van 2 lagen en dan nog de indeling van het bestaande huis aanpassen.... ik gok dat je snel ongeveer 100k kwijt gaat zijn. En dan heb ik het nog niet eens over afwerking, casco.

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 22-12-2021 08:06]

Think smart........ Act stupid........

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Slarno schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:31:
Zo een grote verbouwing is op het moment extreem prijzig. Wij doen zelf wel zo'n verbouwing (badkamer verplaatsen, aanbouw er bij, isoleren, nieuwe kozijnen etc.) nu en ik kan het alleen maar afraden. Prijzen zijn in veel gevallen met 50 tot 100% gestegen en het werk wat wordt afgeleverd is om te janken.

Wij hebben bewust gekozen voor partijen die goed aangeschreven staan of waar we eerder al goede ervaringen mee hadden maar dat blijkt geen garantie voor kwaliteit. Je merkt dat iedereen het druk heeft, de geleverde kwaliteit is simpelweg niet goed. Tot nu toe zowat met iedereen ruzie moeten maken om maar fatsoenlijk werk afgeleverd te krijgen. Sommige afwerkpunten moeten tot drie keer toe opnieuw gedaan worden.

Bij zo'n woning zou ik er eerst gewoon gaan wonen en stukje bij beetje de boel op knappen. Kost je meer tijd maar zo houd je het beter in de hand.
Ik laat tegenwoordig de afwerking niet eens meer doen. Mijn ervaring is ook, dat ze tegenwoordig allemaal dermate druk zijn dat vooral de afwerking daaronder te lijden heeft. Nouja, dan doe ik dat zelf wel. Duurt langer, maar kost je minder dan de helft en je bent zelf verantwoordelijk voor het resultaat. Ik heb helemaal geen zin om 4 keer in discussie te gaan met een aannemer over werk wat niet afgewerkt is zoals wij het verwacht hadden. Het is overigens niet altijd "onkunde of afgeraffeld werk" hoor, maar vaak ook gewoon lastig om iemand precies te laten doen wat in jouw hoofd zit. Zeker als je het over details in de afwerking hebt.

• Road-runner83
@Zensu Klopt dat is een kookeiland met eettafel eraan vast. Met mijn indeling zal het huis lekker ruim aanvoelen en dus minder hokkerig zoals het 1e plan. Maargoed het is maar net wat de wensen zijn :).

Wij hadden in het vorige huis ook geen bijkeuken. In dit huis wel die we gebruiken voor de wasmachine/droger, extra koelkast. Veel voorraad opslag en de fietsen staan er ook. Ideaal! Dus daar zou ik toch even goed over nadenken, ook handig omdat je er bij jullie (net als bij ons) vanuit de keuken mooi bij kan.

Succes met de plannen!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 22:32
ik word duizelig van jouw eerste ontwerp. Zo veel hokjes, muurtjes enzovoort (zeker die bank die je in de doorloop propt helpt niet mee). Zoals iemand hierboven oppert: alle muurtjes weg en één grote ruimte maken.

Verder zou ik het volgende doen:
Keuken aan de voorzijde maken. De deur van de hal naar de keuken dichtmaken.
Geen eiland. dit slokt zo veel bruikbare ruimte op.
Uitbouwen over twee verdiepingen. Overweeg houtskelet bouw.

drie jaar geleden heb ik hetzelfde willen doen, forse uitbouw over twee verdiepingen. Het is afgeketst omdat ik niet kon inzien wat de totale kosten zouden worden. Tevens was het huis in basis al vrij duur.
toen werd de kale uitbouw geschat tussen de 80k en 120k. daar komt installatiewerk bij, verdere isolatie van de woning, keuken, wandafwerking, enzovoort. Dan ook herinrichting van de bovenverdieping, verplaatsen van de badkamer, zolder isoleren, zonnepanelen. Bij voorzichtige schattingen zat ik al ver boven de 2 ton...

Ik zou er (financieel gezien) niet aan moeten denken om dit nu te moeten doen, met de krapte op de arbeidsmarkt en de dure bouwmaterialen.

Je hebt trouwens een mooi huis gekocht, met vele mogelijkheden. Hou ons op de hoogte!!

• Zensu
Bedankt voor jullie uitgebreide feedback! Zal inderdaad nogmaals goed overdenken.
@TheGhostInc Woning is van 1968 en wij hebben al vorige week een architect bijgehaald die tevens bij de gemeente werkt. Vergunning is geen probleem volgens hem. We willen alleen ruwe bouw door aannemer laten doen en de rest (installatie, afwerking) zelf doen. Spaargeld is circa 1.5 ton + evt schenking van ouders. Vloerverwarming woonkamer, badkamer en zelf dak/zolder isoleren. Zonnepanelen doen we niet aan.

@Bas.013 De buren hebben inderdaad de kap van de hoofdgebouw doorgezet, dus dat was voor hun gemakkelijker ivm vergunningen.

@Road-runner83 Bijkeuken gaan wij goed over nadenken. Mijn vrouw wilt graag de wasmachine op de 1e verdieping bij alle garderobekasten. Drogen op zolder/buiten.

@107mb Het is inderdaad lastig omdat er vele mogelijkheden zijn. Nog even kijken met de muren en deuren. Vrouw vindt schuifdeur richting keuken handig voor evt shortcut naar boven xD

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 22:32
dit klinkt principieel. Hoezo niet als ik vragen mag?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die anderhalve ton gaat in ieder geval met gemak op gezien de plannen. Ik zou alvast de aannemers gaan bellen, want een dergelijke klus heeft momenteel met een goede aannemer een wachttijd van ongeveer een jaar (tenminste, in het midden van het land)

Het zonnepanelenstandpunt komt een beetje vreemd over, dit huis gaat ook over moeten naar een warmtepomp uiteindelijk en zal zonder ingrijpende isolatiemaatregelen (dan bedoel ik niet parels in de spouwmuur en 6cm pir onder het dak maar een stuk meer) véél warmte verliezen.

Wel fijn dat je architect ook bij de gemeente werkt (lijkt me overigens wat belangenverstrengeling, maar goed), want een tweelaags uitbouw wordt eigenlijk per definitie niet goedgekeurd in de meeste gemeentes.

Als je je schuur weghaalt ben ik wel benieuwd waar je al je tuinspullen en fietsen e.d. gaat laten?

Heeft de woning een kruipruimte? (anders wordt de keuken verplaatsen wat meer werk en heb je grote kans dat er leidingen e.d. door de dekvloeren lopen)

[Voor 65% gewijzigd door pagani op 22-12-2021 11:14]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

107mb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:56:
[...]

dit klinkt principieel. Hoezo niet als ik vragen mag?
Is voor ons momenteel ook nog geen prio. Eerst het huis "af" en dan eens kijken of we direct geld over hebben voor zonnepanelen, of dat dat moet wachten op de eerstvolgende gelegenheid. Verbouwen kost altijd (nu helemaal) veel meer dan je had verwacht. Een ton is in no-time weg. Ik weet er helaas alles van.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
BazzH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:33:
[...]

Is voor ons momenteel ook nog geen prio. Eerst het huis "af" en dan eens kijken of we direct geld over hebben voor zonnepanelen, of dat dat moet wachten op de eerstvolgende gelegenheid. Verbouwen kost altijd (nu helemaal) veel meer dan je had verwacht. Een ton is in no-time weg. Ik weet er helaas alles van.
ik heb juist zonnepanelen en van het gas af als eerste in de verbouwing gedaan, dat zorgt in mijn geval juist voor een groter verbouwbudget :+ (en die klote gasmeter zit niet meer in de weg)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

twain4me schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:20:
[...]

ik heb juist zonnepanelen en van het gas af als eerste in de verbouwing gedaan, dat zorgt in mijn geval juist voor een groter verbouwbudget :+ (en die klote gasmeter zit niet meer in de weg)
"Van het gas af als eerste" is niet echt een optie bij een ongeïsoleerde jaren 30 woning met wat werk. Momenteel is de CV de enige voorziening die al bestond toen we het huis kochten. :) Deze week ga ik de spullen bestellen om te kunnen beginnen met het isoleren van het dak. Gelukkig is er ook veel al wél gedaan in het afgelopen jaar. We gaan met redelijke stappen richting "goed genoeg om gasloos te kunnen gaan".

• Zensu
Inderdaad zonnepanelen komen later. We willen graag eerst uitbouwen, zodat de keuken en alles gelijk op de juiste plek staat. Volgens mij geen kruipruimte zover ik weet. Ben maar 1x in het huis geweest.

Mochten er scheuren in het huis zitten, dan krijg ik waarschijnlijk ook geld van mijbouwschade/aardbeving schade.

Hopelijk ook subsidies bij het verduurzamen. https://www.rvo.nl/subsid...jzer/isde/woningeigenaren

@pagani hmm zal het voorleggen aan mijn partner, schuur wel of niet. *Fiets onder carport en tuinspullen schuur hangend.

[Voor 4% gewijzigd door Zensu op 22-12-2021 15:41]

• twain4me
  • Nu online
BazzH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:48:
[...]

"Van het gas af als eerste" is niet echt een optie bij een ongeïsoleerde jaren 30 woning met wat werk. Momenteel is de CV de enige voorziening die al bestond toen we het huis kochten. :) Deze week ga ik de spullen bestellen om te kunnen beginnen met het isoleren van het dak. Gelukkig is er ook veel al wél gedaan in het afgelopen jaar. We gaan met redelijke stappen richting "goed genoeg om gasloos te kunnen gaan".
Mijn huis is ongeisoleerd en 4 eeuwen oud :+ verbruik is uiteraard hoger dan het zou zijn met isolatie, uiteindelijk gaat het om de afgifte en niet om de isolatie. uiteraard moet het passen in de keuzes die je wil maken. maar het kan wel.Op dit moment heb ik eigenlijk een appartement in het huis wat ik verwarm, de rest minimaal. omdat mijn verbouwing een meer jaren plan is en de besparing ~3000 euro per jaar is tikt het best aan. maar als ik eerlijk ben was het vooral de gasmeter, de gasbuizen en de cv ketel die enorm in de planning schuurden.
Ik heb dus eerst een deel van het dak gedaan zodat daar de zonnepanelen op konden en verwarm het sww met de L/W wp en het appartement met de L/L die er al hing als airco. ik had vorige winter in feb het wel even lastig toen de deur een tijdje open moest staan. En had ik cop1 verwarming nodig om het appartement binnen een schappelijke tijd op temp te krijgen. maargoed een tijdelijke oplossing mag wat extra moeite kosten.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zensu schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
Woning is van 1968 en wij hebben al vorige week een architect bijgehaald die tevens bij de gemeente werkt. Vergunning is geen probleem volgens hem.
1968, dat betekent dat alles wat 'origineel' is aan het huis versleten is. Mijn huis is marginaal ouder, maar er is niks van de installatie behouden. Dus riool, waterleidingen, elektra, verwarming. Maar ook alle kozijnen. En platte dak is ook een aandachtspunt.

Overigens is de vergunning een probleem volgens mij. Heb je 2 meningen van mensen die er niet over gaan ;).
Jij weet niet wat er gaat gebeuren. Je kunt onzinnige bezwaren krijgen, maar bijvoorbeeld ook overeenkomsten/afspraken uit het verleden kunnen impact hebben.
(De groenstrook achter mijn huis bijvoorbeeld hoort bij de projectwoningen, de gemeente mag mij geen uitrit geven, dat is 1x misgegaan. Dus er is 1 uitrit. Als koper van een buurwoning zou je kunnen denken, de buren hebben het ook... maar dat gaat je niet lukken)
Zensu schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
We willen alleen ruwe bouw door aannemer laten doen en de rest (installatie, afwerking) zelf doen.
Waarom heb je dan nog een aannemer nodig?
Regel een timmerman, metselaar en eventueel een dakdekker en je bent klaar.
Grondwerk laat je een lokale grondwerker doen en de architect moet meedenken met oplossingen die eenvoudig te doen zijn.

Maar een aanbouw zonder afwerking is, fundering, vloer, kozijnen, muren en een dak.
Alleen bij het uitbreken goed advies inwinnen van een constructeur & goed stempelen. Een achtergevel eruit breken is een paar man, een container en een dagje rammen. Paar weken geleden nog gedaan.

• Floryzzz
  • Laatst online: 25-01 16:44
Hey,

ten eerste van harte gefeliciteerd.

De indeling ziet er wat mij betreft grotendeels logisch uit maar ik ben geen expert.
Dingen zoals
Zensu schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:48:
Zullen echt afhangen van preferentie, dus ik zou dit met je partner bespreken.

Als ik het goed begrijp zijn jullie van plan om een open woonkamer te nemen, ik zou hier even goed over nadenken vooral ivm tocht. Zeker met 2 opgroeiende kinderen, als ik kijk naar mijn eigen jeugd liet ik altijd elke deur openstaan waar ik doorheen liep tot irritatie van mijn ouders ;)

Ik zie dat je al software gebruikt om je plattegronden en inrichting in te bepalen.
Aangezien ik zelf recentelijk ook een opknapwoning heb gekocht doe ik hetzelfde en ik gebruik hiervoor SweetHome3D en ben er erg tevreden over.
Je kan hiermee goed zien hoe je huis eruit gaat zien en zelfs geraytracete photos en videos renderen.
Ik kan ten zeerste aanraden om het een poging te geven.
Ook heb ik een screenshot van mijn huidige plannen bijgevoegd om een idee te geven van de mogelijkheden van de software.
Ik vind het ook heel nuttig om naast inrichting bijvoorbeeld verschillende kleuren(combinaties) uit te proberen.

• Zensu
Jij ook gefeliciteerd met je opknapwoning :)
Bedankt voor het meedenken en je software suggestie. Zal het binnenkort uitproberen.
Ik wacht nog op een WOZ rapport, zo zal ik gelijk meer foto's kunnen zien van het huis.
Floryzzz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:50:
Hey,

ten eerste van harte gefeliciteerd.

De indeling ziet er wat mij betreft grotendeels logisch uit maar ik ben geen expert.
Dingen zoals

[...]

Zullen echt afhangen van preferentie, dus ik zou dit met je partner bespreken.

Als ik het goed begrijp zijn jullie van plan om een open woonkamer te nemen, ik zou hier even goed over nadenken vooral ivm tocht. Zeker met 2 opgroeiende kinderen, als ik kijk naar mijn eigen jeugd liet ik altijd elke deur openstaan waar ik doorheen liep tot irritatie van mijn ouders ;)

Ik zie dat je al software gebruikt om je plattegronden en inrichting in te bepalen.
Aangezien ik zelf recentelijk ook een opknapwoning heb gekocht doe ik hetzelfde en ik gebruik hiervoor SweetHome3D en ben er erg tevreden over.
Je kan hiermee goed zien hoe je huis eruit gaat zien en zelfs geraytracete photos en videos renderen.
Ik kan ten zeerste aanraden om het een poging te geven.
Ook heb ik een screenshot van mijn huidige plannen bijgevoegd om een idee te geven van de mogelijkheden van de software.
Ik vind het ook heel nuttig om naast inrichting bijvoorbeeld verschillende kleuren(combinaties) uit te proberen.
[Afbeelding]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Zensu ik ben relatief "klaar" met mijn verbouwing, afgezien van je wensen zou ik je het volgende adviseren:

let op "advies" wil zeggen denk er over na .. doen is punt 2 maar als je een huis betreed zijn sommige zaken wel een ideaal moment om direct te doen .. bv vervangen van "kranen" wegens ouderdom/kalk .. oid .. en je hebt een moment dat je 100% onthoud ;)

kwa verbouwing .. voordat je er woont, kan de maatvoering heel anders zijn dan het daadwerkelijk gebruiken.. op schaal dingen tekenen en bewegen .. mis je bv een deurbreedte die smaller is of schuine wanden of andere obstakels ..

voorbereidingen treffen voor mogelijkheden of toekomstige wensen kan je een hoop ellende besparen .. ;)

start direct met de volgende zaken
- verwarming (gas cv naar HRE ketel) en leiding werk ?
- elektra (bv ipv oude zekeringen naar schakelautomaaten)
- isolatie (dak/gevel)
- riool/regengootmeuk (doorspoelen)
- ventilatie(mechanische) aanleggen ???

je leidingwerk voor gas/water/elektra vernieuwe/updaten gaat je veel plezier geven bij bewoning en verbouwing(en)

- elektra denk bv aan overal aarde draad (erbij) of alvast 4 of 5 ader(s)/ (perilex/krachtstroom) voor snelladers/warmtepompen, zonnepanelen en/of inductie fornuizen .. ook per "kamer" of gebied je elektra opdelen in aparte groepen is wel handig voor later.

- netwerk(utp) kan je gelijk erbij trekken (duh)

- smart home meuk heb je minder schakelaars nodig teminste als je dat wenst.

flexibele leidingwerk voor je verwarming (centrale CV) aanleggen (zie cv tunings topic) en nieuwe verwarming is niet perse nodig maar kan je wel leefgenot opleveren . gelijk aanleggen/voorbereiding treffen voor vloerverwarming ?

Als je bv houten vloer hebt / aan vloerverwarming denkt is een EPS renovatie vloer nat/droog wellicht ook een overweging die je wilt doen..

Riool/afvoer (laten)doorspoelen is kleine moeite of intergraal vervangen/vernieuwen maar wel iets wat je wellicht nu graag doet dan op een lastiger/slechter gelegen moment.

Zelfde geld voor ventilatie kanalen/roosters .. een borstel erdoorheen halen levert veel vuil op .btw keuken/badkamer/wc (natte ruimters) horen voorzien te zijn van "afzuiging". zit je te denken aan WTW dan is een retour aanleggen naar de woonkamer wel handig.

Vergeet niet kranen te vervangen .. maar je zal niet de eerste zijn die een kraan opent/dicht draait en dan ontdekt dat je een uitdaging hebt ..

Je aanwezige cv radiators buiten met de tuinslang doorspoelen .. kan al betere prestaties verzorgen (gelijk radiator folie erachter plakken) en lagere kosten in gebruik .. leiding werk is niet altijd nodig maar ach a,ls je toch bezig bent

leest meer dan reageert

• Zensu
Wow bedankt voornje tips! Sommige dingen zoals riool uitspoelen en EPS vloer heb ik niet over nagedacht. Handig om te weten dat zoiets iets belangrijks kan zijn :) utp wil ik wel trekken naar zolder. Eerste en begane verdieping lijkt een unifi 6 lite van ubiquiti wel voldoende
vso schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:37:
@Zensu ik ben relatief "klaar" met mijn verbouwing, afgezien van je wensen zou ik je het volgende adviseren:

let op "advies" wil zeggen denk er over na .. doen is punt 2 maar als je een huis betreed zijn sommige zaken wel een ideaal moment om direct te doen .. bv vervangen van "kranen" wegens ouderdom/kalk .. oid .. en je hebt een moment dat je 100% onthoud ;)

kwa verbouwing .. voordat je er woont, kan de maatvoering heel anders zijn dan het daadwerkelijk gebruiken.. op schaal dingen tekenen en bewegen .. mis je bv een deurbreedte die smaller is of schuine wanden of andere obstakels ..

voorbereidingen treffen voor mogelijkheden of toekomstige wensen kan je een hoop ellende besparen .. ;)

start direct met de volgende zaken
- verwarming (gas cv naar HRE ketel) en leiding werk ?
- elektra (bv ipv oude zekeringen naar schakelautomaaten)
- isolatie (dak/gevel)
- riool/regengootmeuk (doorspoelen)
- ventilatie(mechanische) aanleggen ???

je leidingwerk voor gas/water/elektra vernieuwe/updaten gaat je veel plezier geven bij bewoning en verbouwing(en)

- elektra denk bv aan overal aarde draad (erbij) of alvast 4 of 5 ader(s)/ (perilex/krachtstroom) voor snelladers/warmtepompen, zonnepanelen en/of inductie fornuizen .. ook per "kamer" of gebied je elektra opdelen in aparte groepen is wel handig voor later.

- netwerk(utp) kan je gelijk erbij trekken (duh)

- smart home meuk heb je minder schakelaars nodig teminste als je dat wenst.

flexibele leidingwerk voor je verwarming (centrale CV) aanleggen (zie cv tunings topic) en nieuwe verwarming is niet perse nodig maar kan je wel leefgenot opleveren . gelijk aanleggen/voorbereiding treffen voor vloerverwarming ?

Als je bv houten vloer hebt / aan vloerverwarming denkt is een EPS renovatie vloer nat/droog wellicht ook een overweging die je wilt doen..

Riool/afvoer (laten)doorspoelen is kleine moeite of intergraal vervangen/vernieuwen maar wel iets wat je wellicht nu graag doet dan op een lastiger/slechter gelegen moment.

Zelfde geld voor ventilatie kanalen/roosters .. een borstel erdoorheen halen levert veel vuil op .btw keuken/badkamer/wc (natte ruimters) horen voorzien te zijn van "afzuiging". zit je te denken aan WTW dan is een retour aanleggen naar de woonkamer wel handig.

Vergeet niet kranen te vervangen .. maar je zal niet de eerste zijn die een kraan opent/dicht draait en dan ontdekt dat je een uitdaging hebt ..

Je aanwezige cv radiators buiten met de tuinslang doorspoelen .. kan al betere prestaties verzorgen (gelijk radiator folie erachter plakken) en lagere kosten in gebruik .. leiding werk is niet altijd nodig maar ach a,ls je toch bezig bent

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zensu schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:43:
Wow bedankt voornje tips! Sommige dingen zoals riool uitspoelen en EPS vloer heb ik niet over nagedacht. Handig om te weten dat zoiets iets belangrijks kan zijn :) utp wil ik wel trekken naar zolder. Eerste en begane verdieping lijkt een unifi 6 lite van ubiquiti wel voldoende
[...]
n/p het is heel normaal om groots te denken en zeker ook niet vergeten .

maar budget technisch heb ik me eerst gefocused op zaken die ik zelf simpel / snel kon doen en ..zoiets simpels als radiator folie aanbrengen en ff met een kitspuit / busje pur oid je kiertjes dichten helpt heel erg met je kosten op de korte/langere termijn laag te houden ..

bv je meterkast "vernieuwen" wat bv nu 3-7 " groepen" is .. vergroten naar een 15 groepen met KWH meters (1 automaat + 1kwh meter ernaast) is een 1x aanschaf van 750-1000 euro .. een aanvraag bij stedin/liander voor 1 fase naar 3 fase = duur niet alleen in aanschaf maar ook permaand .. echter alvast de schakelautomaten/groepen oftewel de voorbereiding gelijk treffen is goedkoper zeker kabels aanleggen naar de be-oogde punten .. voordeel is als je het 1x realiseerd is het afmonteren simpel en snel gebeurd..ook in je keuken bij je gasfornuis (als die op de gewenste locatie zit) .. een perilex aansluiting aanbrengen idem

in het begin heb ik veel gedaan, maar zoiets simpels als radiator folie echter laten wachten .. dom want het genot wat ik er na 4 jaar van had was wel ff een eye-opener .. maar ja die CV vervangen van 14 jaar oud naar een HRE direct en elektra hebben dat betreft ook geen windeieren gelegd.

voordat je er in trekt .. je dak isoleren, gaten boren en aanleg leiding werk (utp/water/elektra) voor naar je schuur/carport met bv antivorst kranen en eerder genoemde maatregelen voordat je het "bewoonbaar" maakt gaat je veel plezier opleveren ..

verdiep je ook in de topics cv tuning, vloerisolatie, en algemeen verbouwen/isoleren .. en werk van je einddoel terug naar het begin . er zijn veel klusjes die je liever doet voordat je erin trekt om te gaan bewonen.. ;) bv extra stopcontacten aanbrengen ofzo ..

trouwens het is niet 100% nodig maar bv preppen voor water te kort / stroomuitval door bv grijs water(regen water oid) aan te leggen of een thuisaccu (in de schuur ?) kan je wat plezier opleveren in dit geval doel ik niet op de "ups" of regenton .. maar meer op voorziening(leidingwerk) .. of een boilervat voor de warmtepomp in de toekomst .. rekening houden met afmetingen / leidingwerk aanleggen is iets wat je beter nu kan doen .. of je het ooit toepast is punt 2 .. maar zeker als je lang er wilt wonen is beetje toekomst bestendig zijn handig.

unifi zou ik 2x AP nemen (poe vanuit de meterkast) je wilt immers ook bereik in de tuin ? UTP zoiezo trekken naar elke ruimte (2x kabel) . ik heb ook 2 AP's maar ook kabels .. en als het hele gezin op wifi zit met 2 appaten elk + je smarthome domotica in een lockdown situatie kan dat wel uitdagend zijn .. mijn wederhelft verklaarde me voor gek totdat de lockdown er was :P toen was ze wel blij dat men overal in huis "rustig" kon werken ;)

[Voor 19% gewijzigd door vso op 24-12-2021 03:18]

leest meer dan reageert

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:28
vso schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 03:05:
[...]

. een aanvraag bij stedin/liander voor 1 fase naar 3 fase = duur niet alleen in aanschaf maar ook permaand ..
Weer zo'n hardnekkige fabel. De maandelijkse kosten voor een standaard 3-fase huisaansluiting (3x25A) zijn exact gelijk aan de kosten van een 1-fase aansluiting. De kosten voor aanpassing door de netbeheerder bedragen momenteel tussen de 250 en 300 euro éénmalige kosten.

3x25A is écht ruim voldoende voor een all-electric huishouden met de gebruikelijke huishoudelijke apparatuur en één of twee elektrische auto's (laadpaal met load balancing).
In theorie is een goedkope 1x10A (garagebox aansluiting, goed voor ruim 20.000kWh/jaar) zelfs al genoeg voor een all-electric huishouden. Alleen heb je dan een thuisaccu nodig om te kunnen bufferen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:24:
[...]
Weer zo'n hardnekkige fabel. De maandelijkse kosten voor een standaard 3-fase huisaansluiting (3x25A) zijn exact gelijk aan de kosten van een 1-fase aansluiting. De kosten voor aanpassing door de netbeheerder bedragen momenteel tussen de 250 en 300 euro éénmalige kosten.

3x25A is écht ruim voldoende voor een all-electric huishouden met de gebruikelijke huishoudelijke apparatuur en één of twee elektrische auto's (laadpaal met load balancing).
In theorie is een goedkope 1x10A (garagebox aansluiting, goed voor ruim 20.000kWh/jaar) zelfs al genoeg voor een all-electric huishouden. Alleen heb je dan een thuisaccu nodig om te kunnen bufferen.
lezen is ook een vak, (nofi) je slaat 100% de plank mis en quote een te specifiek gedeelte

of dat wel/niet waar is dan ook in niet ter discussie ..

https://www.mijnaansluiting.nl kan je dit zelf aanvragen / kosten analyse laten doen en alsnog beslissen of je dit wilt .. (ook handig voor andere "net" aansluitingen ) als je de TS erop wilt wijzen

kortom mijn advies was niet van 20A naar 35A oid .. dat is een optie voor later

mijn punt WEL is ALS de TS een oude (schroef zekering) stoppenkast moet vervangen dan is het handig gelijk (moet wel ruimte voor zijn in meterkast) niet een gelijkwaardige grote of "iets" grotere schakelautomaat variant over te schakelen maar gelijk van 3 of 4 schroef stopjes naar plek voor 15-20 automaatjes..

- niet alleen vervang je de schroef door 1 schakelautomaat
maar
- kamers/ruimtes (indien mogelijk) gelijk splitsen naar ieder eigen automaat..en bv schuur/tuin/carport en aanbouw ook apart te bekabelen ..
- een inductiefornuis, warmte pomp, elektrische lader gebruiken 2 fase (dubbele automaat)
- wil je gaan "meten" en dus KWH meters erbij plaatsen heb je naast elke "bestaande" automaat nodig, als je zonnepanelen doet is dat wel zeker wel handig..

kortom apart kabels naar je meterkast trekken voor die toekomstige voorzieningen en splitsen waar mogelijk levert je veel plezier op..

Daarnaast is een dinrail of ruimte voor "server/nas" en UTP patchpaneel voor je UNIFI controller/domotica controller ook een overweging.

om een voorbeeld te geven tijdens de verbouwing bleek een groep zowel voor de tuin als voor de keuken te zijn .. dat was minder geslaagd toen er kortsluiting onstond .. we kwamen er (te) laat achter dat de koelkast ook uit stond. geen ijsjes na het klussen :(

leest meer dan reageert

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:28
vso schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:22:
[...]

lezen is ook een vak, (nofi) je slaat 100% de plank mis en quote een te specifiek gedeelte
Lezen is inderdaad een vak. Ik qoute jouw uitspraak waarin je (ten onrechte) stelt dat upgraden en ombouwen naar 3-fase extra maandelijkse kosten met zich mee zou brengen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn 2 cents: Basics eerst, begin altijd eerst met je geraamte, met de basiszaken. Laat (preventief) elektra, riolering, leidingen etc. vervangen. Liever nu dan als je alles hebt laten stucen, je vloer erin zet etc.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:47
Wij hebben de afgelopen jaren onze woning uit 1957 opgeknapt.daarbij hebben wij ons gericht op toekomstbestendigheid en comfort.

Je geeft aan dat je een ruimte beneden wil hebben als speelruimte, met als mogelijk toekomstige functie slaapkamer dacht ik. Dat zou betekenen dat je hoopt lang in deze woning te blijven wonen.

Ik zou beginnen met het maken van een lijst van zaken die opgeknapt moeten worden, om de woning toekomstbestendig te maken. Daarmee investeer je nu, en zullen je uitgaven in de toekomst lager worden, waardoor je meer geld overhoudt voor het huis en andere dingen.

Denk daarbij aan gevelrenovatie (dat scheelt enorm, en met impregneren helpt het ook vocht buiten de spouwmuur te houden.
Dakrenovatie. Op de foto lijken de pannen groene aanslag te hebben. Dat krijgen ze meestal wanneer de pannen versleten zijn, het voorstadium van afbreken etc. Ook handig wanneer je zonnepanelen wil laten leggen. Misschien moet het dak ook verstevigd worden voor de zonnepanelen en gewicht van isolatie.
Check de kruipruimte op ventilatie en vocht en mate van isolatie.
Maak een plan voor isolatie (goede isolatie zolder, vaak niet voldoende, spouwmuur, vloer, ramen triple glas plus goede kozijnen) van de hele woning, en daarbij horend een goed ventilatieplan.
Maak een plan voor een toekomstbestendige verwarming. Bijvoorbeeld vloerverwarming middels warmtepomp. Eventueel ondersteund met airco voor snelle koelte en verwarming in het huis. Denk hierbij ook aan sanitair warm water.
Check de meterkast en de bedrading en groepen, en laat dat aanpassen op hoger elektra-verbruik indien nodig.

Eventuele andere zaken die van belang zijn. Tuin? Dakgoten, schoorsteen, schuur etc.

Wanneer je die lijst hebt, met realistische offertes voor deze tijd, dan heb je waarschijnlijk een fors bedrag dat je moet aftrekken van die anderhalve ton die je beschikbaar hebt voor de verbouwing die je wenst.

Wat betreft prijzen, ik hoorde pas van iemand die een eenvoudige uitbouw wilde laten maken, en die kwamen al uit op rond de 60k (materiaalprijzen konden hoger worden, zo snel stijgen de prijzen nu).

Richtprijzen.op internet zijn momenteel absoluut niet betrouwbaar. In veel gevallen mag je dat vermenigvuldigen met 1,5 of 2, in verband met de overspannen markt.

Deze dingen klinken allemaal niet spannend, maar een huis dat qua onderhoud tip top in orde is en wat betreft voorzieningen comfortabel, betrouwbaar en toekomstbestendig, dat kan meer charme hebben dan hoe het nu in eerste instantie overkomt.

Succes en plezier met je plannen :)

• Zensu
@Sjamo Eerste offerte al binnen voor nieuwe dakpannen en arbeid. 70m2 voor €8600,- incl btw. Mocht het nodig zijn ivm versleten dakpannen :) heb 30 dagen de tijd om alvast te bevestigen voor opdracht in 2023. Kan zijn dat het volgend jaar nog duurder wordt. Of juist niet hmmm

• Zensu
Nieuwe tekening gemaakt door de architect. Nu nog wachten tot wij de sleutels krijgen :) wij twijfelen nog of bijkeuken nodig, de slaapkamer iets groter moeten door veranda op te offeren en de wasmachine op de 1e verdieping ergens plaatsen, bijvoorbeeld rechtsonder (=geen badkamer)

• Road-runner83
@Zensu Ziet er goed uit! Zo wordt het lekker ruimtelijk.

Is het gedeelte helemaal nieuw waar de bijkeuken is getekend? Evt. zou je de bijkeuken in de garage kunnen toevoegen (extra koelkast, voorraadkast etc.). Wij zouden nu niet meer zonder kunnen :).

Heb je al een aannemer?

• Zensu
Nieuwe tekening ontvangen, nu met wasruimte.

Aannemer niet gevonden. Overdracht vind plaats in mei en meeste doen wijzelf. Als tekening definitief is dan willen wij iemand vragen voor die alleen ruwbouw doet voor onze uitbouw en vloerverwarming. Wij gelukkig geen haast omdat wij nog boven de bedrijf wonen.
Road-runner83 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
@Zensu Ziet er goed uit! Zo wordt het lekker ruimtelijk.

Is het gedeelte helemaal nieuw waar de bijkeuken is getekend? Evt. zou je de bijkeuken in de garage kunnen toevoegen (extra koelkast, voorraadkast etc.). Wij zouden nu niet meer zonder kunnen :).

Heb je al een aannemer?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee