Isolerende ondervloer laminaat -> dikte platen, PIR/EPS/..?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 21:01
Beste Tweakers,

De huidige vloer van de woonkamer is 's winters erg koud (onderste woonlaag jaren 70 appartement), dus we zijn van plan te gaan isoleren deze zomer.
Er ligt nu kliklaminaat (10mm dik, onderste 1-1.5mm is zacht kurk) met daaronder een oude kurkvloer van 5mm dik, verlijmd op het beton. Huidige kurkvloer 5mm heeft in het beste geval Rd 0.12, maar waarschijnlijk lager omdat er een dikke plastic laag op zit. Er is geen vloerverwarming en er ligt nu geen losse ondervloer tussen kurkvloer en laminaat.
Zie foto, de kurkvloer heeft een tegelpatroontje, in het hoekje is wat weggebikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHHZAjczE-WFdrRj8PJCKPx09x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lc8OuM9S9SvfkzjtEtZBuHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de woning zitten de schuurtjes, en het is niet mogelijk/toegestaan de plafonds daar te isoleren. Dus moet van bovenaf.
Ons plan is: laminaatvloer eruit, kurkvloer eraf steken, isolatie neerleggen, laminaatvloer weer terug, is nog in prima staat.

I.v.m. hoogteverschil woonkamer/hal kan de woonkamer niet al te ver omhoog. In de hal ligt nu tegelvloer welke binnenkort eruit gaat, wordt opnieuw getegeld. Dan komt er ook een nieuwe dorpel dus hoogte kan nog aangepast worden, hij kan nog iets omhoog. Huidige hoogteverschil laminaat-dorpel is 7-10mm (verloopt iets) en dorpel-tegelvloer hal is 8-12mm. Nieuwe tegelvloer kan evt. ook nog een paar mm omhoog met wat dikkere egaline.

Keuzes qua isolatie:
Met isolatieplaat 10mm komt het laminaat op hoogte van huidige dorpel, zou het makkelijkst zijn. Deze dikte kan ik niet in PIR vinden, wel in EPS (Rd 0.26) of XPS (RD 0.28)
Met isolatieplaat 15mm zou de dorpel 5mm verhoogd moeten worden, is natuurlijk mogelijk. 15mm PIR plaat is wat lastig te vinden, deze shop heeft PIR-D en PIR-E in 15mm (verschil tussen D / E is me niet duidelijk) zou een Rd 0.68 moeten zijn.
Met isolatieplaat 20mm zou de dorpel 10mm verhoogd moeten worden, dit lijkt me erg ongemakkelijk worden? In deze dikte is PIR (Rd 0.91) makkelijk te krijgen.

Wat zou hier de beste keuze in zijn, zijn er andere/betere opties of zie ik nog dingen over het hoofd? Als de betonvloer vlak is (en dat is ie) kan dan zou het laminaat zo op PIR gelegd worden? Is een dampfolie nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49

Floor-is

5.2

Als je de vloer “optilt”, krijg je dan geen problemen met je deuren?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
Ik las laatst wat goede ervaringen over over Isodun, maar wel aan de prijs...

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Als je heel weinig ruimte hebt dan moet je op zoek naar de best isolerende producten. Zie bv https://www.joostdevree.n...geleidingscoefficient.htm . Welk product je ook kiest, zorg dat je de lambda waarde weet van het product (gecheckt in onafhankelijke bron). Geloof verder geen marketing.

Aerogel is bijvoorbeeld een materiaal wat je kunt bekijken. De lambda waarde ligt lager dan van PIR. Volgens mij heeft @mkleinman dat gebruikt in zijn huis.

Overigens kun je ook overwegen overal extra ruimte te maken. Deuren zijn in te korten. De maximale hoogte wordt bepaald door de buitendeuren (die je niet kunt inkorten).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:11
Aerogel kost zo 50 per m2... ik zou voor de pir gaan. Liefst nog wat meer. Kun je de deuren inkorten? Verhoging zal geen groot issue zijn, is met badkamers ook nooit een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Dank voor de reacties!
Ja deur inkorten is geen probleem :)
Isodun en aerogel zien er mooi uit maar is iets te 'exclusief' voor de toepassing.

Qua verhoging, de hal is helaas het laagste punt.. naar woonkamer is het 10mm opstap, naar de slaapkamers rond de 20mm zelfs. Een badkamer ga je iets minder vaak naar binnen dan een woonkamer, dus bijv. een opstap van 30mm lijkt me te veel.

Dan lijkt PIR me idd een goede optie, is een dampfolie tussen beton-PIR of PIR-laminaat nog nodig als de verlijmde kurklaag weg is?

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 14:42
ik zit het beetje met hetzelfde probleem.

@ps4mm hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?

Ik vraag me een beetje af of laminaat direct (of 2mm ondervloer) op PIR platen kan.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Kliklaminaat voelt koud aan, beter vervang je dan laminaat voor hout en isolatie.

[ Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 09-09-2021 16:18 ]

Poah dikke Massey.

• ps4mm
@miena21 uiteindelijk toch gekozen voor 20mm XPS platen. Een aantal bouw/houthandels afgebeld voor de PIR platen, maar in 20mm is blijkbaar erg lastig verkrijgbaar, en een aantal zaken raadden het ook af om het als ondervloer te gebruiken. Ze vonden het te zacht, en raadden toen XPS aan.
Bij de bouwmaat om de hoek was dit gewoon op voorraad, stuk goedkoper ook, dus dat was makkelijk :)

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 14:42
Thanks. en op de XPS platen nog iets gelegd? of direct het laminaat erop?

• ps4mm
Nee, direct erop. Ligt tot nog toe prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34

Seafarer

XXX

ps4mm schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:57:
Nee, direct erop. Ligt tot nog toe prima!
En bevalt het nog steeds?

Ik zou in de hal geen tegels plakken op de vloer. Ook xps en dan kliktegels erop.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Seafarer schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:12:
[...]

En bevalt het nog steeds?

Ik zou in de hal geen tegels plakken op de vloer. Ook xps en dan kliktegels erop.
Ja hoor, ligt prima, nog steeds tevreden mee en nog geen minpunten kunnen ontdekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:57
Zou je xps ook op een zwevende houten vloer kunnen leggen zonder dat de balken en houten ondervloer gaan rotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiCi
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05-2022
ps4mm schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ja hoor, ligt prima, nog steeds tevreden mee en nog geen minpunten kunnen ontdekken :)
Hoi hoi,

Wij hebben precies hetzelfde constructie in gedacht voor onze atelier (in een tuinschuur) : betonvloer, dampdicht folie, xps 20mm & massief hout vloer.

Maar in de winkel ze zeggen dat wij moeten osb (als drukverdeler) tussen de xps en de hout vloer. Dan zijn wij 200/300€ duurder voor de OSB (het is onze atelier dus wij willen het liever niet betalen, alleen als dat echt moet).

Ik begrijp niet wat is het reden van osb als drukverdeler in plaats van de hout vloer (als het ligt dat het is een grote plaat van hout). Wie kan mij dit uitleggen?

Is je vloer (laminat direct op XPS) nog oke of merk je dat het is gezaakt onder je zwaar meubels?

Als XPS is 20mm, hoeveel mm max kan het zakken? (Als het is 3 of 5 mm max, ik zie persoonlijk niet het probleem maar ja als het zaakt bij 15mm dan snap ik wel)

Sorry als ik schrijf niet super goed, ik ben franse.

Bedankt,

CiCi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Nog geen enkel probleem met inzakken van het xps gemerkt. Er staan best zware meubels op. Maar het xps is vrij sterk hoor, en de lange planken van laminaat verdelen de druk van meubels gewoon goed.
Hoogstens een paar mm dat het inzakt, maar absoluut geen 10-15mm, dat kan nooit onder redelijke omstandigheden! Misschien in een garage met een auto erop...
Ik zou me niet druk maken, gewoon zonder osb de vloer erop leggen!
Ga anders langs een bouwmarkt/bouwmaat en voel even aan een xps plaat dan weet je hoe sterk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-01 15:18
ps4mm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:22:
Nog geen enkel probleem met inzakken van het xps gemerkt. Er staan best zware meubels op. Maar het xps is vrij sterk hoor, en de lange planken van laminaat verdelen de druk van meubels gewoon goed.
Hoogstens een paar mm dat het inzakt, maar absoluut geen 10-15mm, dat kan nooit onder redelijke omstandigheden! Misschien in een garage met een auto erop...
Ik zou me niet druk maken, gewoon zonder osb de vloer erop leggen!
Ga anders langs een bouwmarkt/bouwmaat en voel even aan een xps plaat dan weet je hoe sterk het is.
Aangezien de meest zware meubels waarschijnlijk tegen de muur staan, heb je dan geen probleem dat de vloer opeens een kier van een paar mm vormt ten opzichte van je plint?

Ik wil iets gelijkaardigs doen maar als ik de vloer zou leggen en plinten plaatsen zou ik niet willen dat er daarna een paar mm opening tussen vloer en plinten ontstaat als ik de kasten begin te vullen.

Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Hier geen kieren te zien hoor.
Een mm hier en daar wel natuurlijk, aangezien de vloer niet 100% vlak is, maar geen meerdere mm's verzakkingen die je omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-01 15:18
ps4mm schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:25:
Een mm hier en daar wel natuurlijk, aangezien de vloer niet 100% vlak is, maar geen meerdere mm's verzakkingen die je omschrijft.
Dus eigenlijk zakt se vloer niet echt in maar ligt hij niet 100% effen, zoals altijd wel het geval zal zijn.

Die omschrijving was omdat je zelf zei:
Hoogstens een paar mm dat het inzakt, maar absoluut geen 10-15mm,
Daardoor had ik wat schrik gekregen van de vloeropbouw die ik zelf voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobke85
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
ps4mm schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:25:
Dag ps4mm,

Ik zit in exact dezelfde situatie: appartement uit 1970, eerste woonlaag boven schuurtjes. Ik ben ook van plan XPS neer te leggen en werd door online winkel aangeraden OSB op XPS neer te leggen.
Nu we een tijd verder zijn ben ik heel benieuwd hoe je vloer er bij ligt. En heb je uiteindelijk nog folie ónder je XPS gelegd?
Hartelijke groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Hoi, nee geen folie eronder, de platen gewoon op de betonvloer gelegd, daar direct het laminaat op. Ligt nog steeds perfect, geen verzakkingen te merken!
Ik zou het OSB weglaten en die dikte gebruiken voor iets dikker XPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobke85
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Super bedankt voor je reactie! @ps4mm !
Ik wilde inderdaad ook geen OSB, duur en nóg weer een laag die ik inderdaad liever besteed aan XPS. Was jullie betonvloer netjes geëgaliseerd? Bij mij is het hier en daar ruw, maar ik verwacht dat je dat met 30 mm XPS niet op gaat merken.

[ Voor 36% gewijzigd door Lobke85 op 13-12-2023 21:00 . Reden: Nog een aanvullende vraag. ]

Pagina: 1