[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 200 ... 472 Laatste
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SDIjJl62pcEvcVmCq-j69km0Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwbHE5KDky76438qe8H6JfnO.png?f=fotoalbum_large

Zucht 1001 dingen ertussendoor waardoor de voortgang kleiner is dan gehoopt maar goed stapje verder.. :)

Tja vanalles

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:14
vso schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:38:
[...]

dit is de 2de keer dat ik er deze monteer moet ik eerlijk zeggen.. nummer 3 komt rechts v.d schakelaar.

Meteen kant en klaar (bij de HB bv) nu kom ik met 7cm mooi uit met OSB,4x4 paal en gips) de "lipjes" komen netjes overheen met meteen kant en klaar zou dat niet zo zijn .. en vond de deur enzv niet echt degelijk (te dun materiaal) .. maar dat is persoonlijke mening.

Dorpel ? dat ding boven neem ik aan ;)

Boven --> vreemd stuk hout wat erg lastig is om op maat te maken en er zit wel "maten" in maar die kwamen dit keer niet zo lekker uit .. kijken of de 3de beter past.. maar uitzagen op maat is zeker wel een dingetje.

Vandaar dat ik (zoals je net rechts onder op de foto zag) een deur heb liggen om kijken of alles past. voordat ik de post monteer.

onder = tijdelijke "drempel" de vloer moet namelijk nog opgehoogd worden.. en ja ik had eerst de vloer kunnen ophogen en daarna de drempel maar ik gebruik het hout als hoogte lijn .. gezien het toch op zijn plaats moet blijven .. knieschotten zijn al op nieuwe hoogte gemaakt. .

maar het werkt prettiger met 59/60cm ruimte hebben dan 57 .. toch :)
Ik ben altijd fan van duitse opdek deuren met kozijnen.
De opbouw muur/ruimte is andersom, eerst de muur met doorgang plaatsen inclusief afwerking muren en vloer, en als allerlaatste de deur met kozijn er in. Je hebt dan ook geen deuren in opslag en het bied veel ruimte voor grof en snel werken.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:43
Misschien niet helemaal passend maar vond het de moeite niet om een nieuw topic er voor aan te maken.

Ik moet een siermantel uitbreken (natuursteen, of marmer ik weet het niet zo goed) en ik zou die in 1 stuk willen houden aangezien er nog wat waarde in zit.

Wat zou het plan van aanpak hiervoor zijn?

Ik had gedacht eerst zoveel mogelijk voegen uitslijpen en dan met heel veel beleid kijken waar de losse punten zitten en met spietjes (of iets dergelijks) beetje per keer een stuk eruit te halen?

Siermantel zit er al een jaar of 50 in en ziet er in onberispelijke staat uit. Nog zaken waarvoor ik zou moeten opletten?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Tarkin schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:55:
Misschien niet helemaal passend maar vond het de moeite niet om een nieuw topic er voor aan te maken.

Ik moet een siermantel uitbreken (natuursteen, of marmer ik weet het niet zo goed) en ik zou die in 1 stuk willen houden aangezien er nog wat waarde in zit.

Wat zou het plan van aanpak hiervoor zijn?

Ik had gedacht eerst zoveel mogelijk voegen uitslijpen en dan met heel veel beleid kijken waar de losse punten zitten en met spietjes (of iets dergelijks) beetje per keer een stuk eruit te halen?

Siermantel zit er al een jaar of 50 in en ziet er in onberispelijke staat uit. Nog zaken waarvoor ik zou moeten opletten?
Hou vooral rekening mee dat het ding waarschijnlijk loeizwaar is ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-10 12:52
Wij zijn van plan om een overkapping te gaan bouwen, nu is er een deel van de woning bedekt met dit hout, ik zou dit graag ook gaan gebruiken als gevelbekleding voor de overkapping. Kan iemand mij vertellen aan de hand van de foto’s welk houtsoort dit is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC6Sts53VPNOAp5pHwyAODBRgZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuzQLr8HnuQHIckohQVxdCsn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdfzlJ_p0iNjZOvvPBaq4VU1bXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rSUR4FmZuWLBKiauTl2yezL.jpg?f=fotoalbum_tile

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Voor je eerste kozijn ziet het er niet verkeerd uit, het is best een handige manier om hem zeg maar in te bouwen op die manier met vulstukjes etc. klein min puntje de stijl en dorpel behoren wel in 1 lijn door te lopen ;) Voor de volgende keer zou ik persoonlijk gewoon en kant en klaar kozijn + deur kopen. ben je zoveel sneller mee klaar. helaas wel 1 van die producten die veel duurder is geworden met corrona

https://www.hornbach.nl/s...-cm/10274564/artikel.html
Ik ga ook nooit meer een los kozijn plaatsen en een bestaande deur herbruiken.
Wat een hel was dat om goed te krijgen.

Ook herken ik wat @vso schrijft, ondanks dat je alles goed (denkt) op te meten, je bovenstijl krijg je op één of andere manier nooit helemaal goed passend.
Alles 100x nameten of alles zou moeten passen en of het waterpas staat om er vervolgens achter te komen dat de deur wat getordeerd is.
Man wat een feest was dat met het afhangen...

PSN: Flix20-NL

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Flix20 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Ook herken ik wat @vso schrijft, ondanks dat je alles goed (denkt) op te meten, je bovenstijl krijg je op één of andere manier nooit helemaal goed passend.
Alles 100x nameten of alles zou moeten passen en of het waterpas staat om er vervolgens achter te komen dat de deur wat getordeerd is.
timmerman is dan ook gewoon een vak ;)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-10 14:47

Tjark

DON'T PANIC

[...]

Afbeeldingslocatie: https://vangogh.teespring.com/v3/image/eEDMCMRfIF-Q9xzoagZB9iIvdXE/400/400.jpg
https://www.youtube.com/channel/UC_JILA9Hg517dKdMb3n2OrQ :+

*insert signature here

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:36
Ik heb een vraag over isolatie waar ik niet helemaal uitkom. Misschien dat iemand hier even mee kan denken:) Ik heb een enkelsteens schuur die ik wil isoleren. Het metselwerk is zonder stootvoeg (stenen liggen dus "koud" tegen elkaar aan). Hierdoor zit er tussen elke steen een klein kiertje.

Nou is mij aangeraden om een dampwerende folie tegen de muur aan te zetten om vocht buiten te houden. Vervolgens met metalstuds en isolatie een muur maken en daar OSB tegen aan te zetten. Zover allemaal duidelijk. Nu zie ik dat er gewone isolatie is op rol, en isolatie met spijkerflens. Moet ik dan juist met of zonder sijkerflens hebben? Naar mijn mening zonder, aangezien er al een dampwerende laag tegen de muur aan zit. Iemand een idee :) ?

gewoon nee.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

_/-\o_ aan het verhaal hoef ik niks in principe aan toe te voegen

@barry86 snap je verhaal niet helemaal, is het nu je werkwijze of een opmerking ?
Ik heb wel wat gereedschap (beitels, bovenfrees/multitool etc) als ik de omlijsting bagger vind dan kan ik gewoon nieuw lijstwerk er aanhelen. en moet bv het kozijn nog iets hoger .. (wegens vloer te hoog) dan is dat nu ook wel te doen. maar 99,9999% kans dat het inkorten makkelijker is dan kiertjes/naadjes opvullen :)

Maar heren (en @twain4me dankzij
g00gle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:32:
Als je nog een kozijn moet plaatsen zou ik het volgende filmpje even bekijken: (vanaf 6m40s ongeveer)
YouTube: KAMER WANDEN ZETTEN | BOVENVERDIEPING 2.0 | KLUSVROUW #51
Moet ik wel zeggen dat het 20x makkelijker was (geweest) de methode van dat kozijn monteren die hij doet is wat eenvoudiger dan het ge-etter dat ik gedaan heb .. en bij het 3de kozijn heb ik dus ook de tong eraf gezaagt en vast geschroeft zoals in het filmpje .. dat scheelde veel passen en meten

Dit was ook geen ideale klus (deur + ramen links/rechts + boven veranderen van donker glas naar dit + inkorten raampjes links/rechts)
ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Lvnb60CJbl4fVbPWxO6l6Hkgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JOG8XJbNqvkkBUI2k9277bX8.png?f=fotoalbum_large

En achteraf kwamen we tot de conclusie dat de (vorige) deur ingekort was .. deze deur moet wellicht straks nog 4cm omhoog (nieuwe dekvloer inverband met Vloerverwarming) huidige dekvloer is 1 a 2 cm ..
Moest de deur wel vervangen want kinderen :+

Maaruh dit is zolder, naast dat je de troep "voor je uit" naar buiten werkt, dus niet door je net gerenoveerde woonkamer oid doet.. heb je ook meer tijd en "ruimte" om op zolder wat ervaring op te doen + zolder isoleren zet de meeste zoden aan de dijk dus Win+win+win

Tja vanalles

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:05
Ongerelateerde vraag aan je klus en de voortgang daarvan (wat er overigens netjes uitziet!), dat LED paneel, wat voor een is dat er, en ben je er tevreden over? Ik twijfel of ik een tweetal van zulk soort panelen in mijn klusschuur ga hangen.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bloemstukje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:13:
Ik heb een vraag over isolatie waar ik niet helemaal uitkom. Misschien dat iemand hier even mee kan denken:) Ik heb een enkelsteens schuur die ik wil isoleren. Het metselwerk is zonder stootvoeg (stenen liggen dus "koud" tegen elkaar aan). Hierdoor zit er tussen elke steen een klein kiertje.

Nou is mij aangeraden om een dampwerende folie tegen de muur aan te zetten om vocht buiten te houden. Vervolgens met metalstuds en isolatie een muur maken en daar OSB tegen aan te zetten. Zover allemaal duidelijk. Nu zie ik dat er gewone isolatie is op rol, en isolatie met spijkerflens. Moet ik dan juist met of zonder sijkerflens hebben? Naar mijn mening zonder, aangezien er al een dampwerende laag tegen de muur aan zit. Iemand een idee :) ?
Begin eerst met je buitenmuur te impregneren .. (buitenzijde) .. dat scheelt je al veel ellende.
als je veel vocht problemen hebt is bv drainage / grindkoffers oid rond je schuur beter dan in de schuur beginnen.

Zoek naar damp-remmend/damp-open en blauwe + rode folie en hun werking dat verklaart meer voor je ..

Een schuur zal je wellicht niet al te veel ruimte willen/kunnen opofferen ? ligt aan je budget maar wellicht is PIR of Qboard/Wediplaat beter alternatief .. je hebt ook 3-in-1 producten.. maar als je bv dingen op de muur wilt bevestigen moet je daar vooraf goed over na denken. + ventilatie moet op orde zijn

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RevellNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Ongerelateerde vraag aan je klus en de voortgang daarvan (wat er overigens netjes uitziet!), dat LED paneel, wat voor een is dat er, en ben je er tevreden over? Ik twijfel of ik een tweetal van zulk soort panelen in mijn klusschuur ga hangen.
thx

Deze dacht ik (warm wit) https://www.hornbach.nl/s...-wit/6808032/artikel.html

wil je dimbaar (HB niet uit de box) dan moet je nog een 0-10v dimmer (los) erbij doen + deze https://nl.aliexpress.com/item/32880405987.html 9
specs voor de link Beige + 30-42W 30-42Vdc 1A + 230V

En ja die van mij zijn dus nu dimbaar

btw als je de foto van HB en de foto van het paneel vergelijkt heb ik een extra alu hoekprofiel erop gemonteerd (20x20mm) ff met een slijptol aan de slag .. schroefjes rondom ff los profiel er tussen en weer vast. hierop komt een RGB-WW die ik via esp-32/arduino oid aan ga sturen ..

De led lampen geven een bak met licht, maar net zoals alle LED lampen het is vrij direct "gericht" licht dus voor de 6m lengte kamer heb ik er zeker wel 2 nodig maar 100% is wel te sterk IMHO (leuk voor klussen/werken maar niet voor sfeer, daarvoor heb ik ze dimbaar gemaakt en de rgb-ww strips zijn gewoon voor de fun. (multi functionele kamer)

Tja vanalles

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Misschien heb je wat aan deze video, deze mensen hebben ook zo'n enkele muur:

March of the Eagles

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Runur schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:26:
Wij zijn van plan om een overkapping te gaan bouwen, nu is er een deel van de woning bedekt met dit hout, ik zou dit graag ook gaan gebruiken als gevelbekleding voor de overkapping. Kan iemand mij vertellen aan de hand van de foto’s welk houtsoort dit is

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er uit als douglas/lariks

discogs

• barry86
vso schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:40:
[...]

_/-\o_ aan het verhaal hoef ik niks in principe aan toe te voegen

@barry86 snap je verhaal niet helemaal, is het nu je werkwijze of een opmerking ?
Ik heb wel wat gereedschap (beitels, bovenfrees/multitool etc) als ik de omlijsting bagger vind dan kan ik gewoon nieuw lijstwerk er aanhelen. en moet bv het kozijn nog iets hoger .. (wegens vloer te hoog) dan is dat nu ook wel te doen. maar 99,9999% kans dat het inkorten makkelijker is dan kiertjes/naadjes opvullen :)

Maar heren (en @twain4me dankzij

[...]
Ik bedoel de werkwijze.

In NL wordt eerst het kozijn ingepast, en alles er omheen gebouwd.
In DL en overige landen wordt eerst al het andere gebouwd, en als allerlaatste de kozijn met deur geplaatst.
Die laatste methode bied ruimte voor groffer/sneller/efficienter werken. Ook bij vervanging gaat dit razensnel. Een methode die in NL weinig bekend is.

Klein voorbeeldje van mijn onlangs verbouwde slaapkamers. Alles helemaal klaar, alleen nog de kozijnen/deuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afbUB12ykGkWu4vlLzDR2ZB1rKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5qKvOWBor1KwmJM9gEMKe2H.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

dat is een erg twijfel achtige manier.. dan hou je dus ook vocht binnen en dat zal condenseren aan de binnenkant van de folie en dan is de vraag waar komt dat terecht en hoe snel kan het drogen. (half)Steens muren (zeker als er balken in of door steken) zijn altijd lastig. Soms is het best verstandig dat er iemand met verstand van zaken komt kijken.

• Martinusz
barry86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Ik bedoel de werkwijze.

In DL en overige landen wordt eerst al het andere gebouwd, en als allerlaatste de kozijn met deur geplaatst.
Die laatste methode bied ruimte voor groffer/sneller/efficienter werken. Ook bij vervanging gaat dit razensnel. Een methode die in NL weinig bekend is.

Klein voorbeeldje van mijn onlangs verbouwde slaapkamers. Alles helemaal klaar, alleen nog de kozijnen/deuren.
[Afbeelding]
Komen de kozijnen dan op de vloer te staan? Of zie ik dat verkeerd :P

• Aurum
  • Laatst online: 21:47
@barry86

Wij zijn zelf ons huis aan het afbouwen (casco gebouwd) en wij plaatsen ook de kozijnen/deuren achteraf. We hebben 4 weken geleden de stuc'ers erin gehad en die vroegen ons:

Krijgen jullie dan helemaal geen deuren? ook niet bij het toilet en badkamer?
Daar moest ik toch wel om grinniken haha.

• barry86
Martinusz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Ja, die "staan" op de vloer, maar "zweven".
Het gehele kozijn wordt zwevend opgehangen met de muur/profielen
Aurum schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:56:
@barry86

Wij zijn zelf ons huis aan het afbouwen (casco gebouwd) en wij plaatsen ook de kozijnen/deuren achteraf. We hebben 4 weken geleden de stuc'ers erin gehad en die vroegen ons:

Krijgen jullie dan helemaal geen deuren? ook niet bij het toilet en badkamer?
Daar moest ik toch wel om grinniken haha.
:+

[ Voor 47% gewijzigd door barry86 op 07-02-2022 17:05 ]

• barry86
twain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:32:
[...]

dat is een erg twijfel achtige manier.. dan hou je dus ook vocht binnen en dat zal condenseren aan de binnenkant van de folie en dan is de vraag waar komt dat terecht en hoe snel kan het drogen. (half)Steens muren (zeker als er balken in of door steken) zijn altijd lastig. Soms is het best verstandig dat er iemand met verstand van zaken komt kijken.
Ik denk dat ze bedoelen een dampdoorlatende folie vanuit de warme kant.
Maar die is dan weer dampwerend/dicht als je het vanaf de koude kant bekijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 07-02-2022 17:07 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Toen onze vloer geplaatst werd, hebben ze de kozijnen van onder afgezaagd, zodat ze de vloer eronder konden leggen. Da's veel strakker dan de vloer moeten inzagen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ik bedoel de werkwijze.

[Afbeelding]
Dat is jou mening, observatie en aanname ben het er niet echt mee eens.

Als bob de beunhaas (me) doe ik wat me logisch lijkt niemand zegt helaas dat ik het A.B.C moet doen of C.B.A .. een stompe of iets met opstaande rand is anders monteren ..

in de bouw is het vaak maatwerk, (lees pre-fab)

Was het maar zo'n feest dat je alles wat je nodig hebt meteen klaar ligt .. dat filmpje was toeval dat het 80% match was op 90% van voltooi-ing

ander iets is ervaring .. wetende dat je OSB + houtenpaal en gipswand doet en dus ~7cm ruimte hebt .. met metalstud(s) ipv houten balken had ik wellicht een uitdaging gehad met als het materiaal gelijk was gebleven..

* vso is wel blij met dit topic en intressante dingen meekrijgt van iedereen

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Als bob de beunhaas (me) doe ik wat me logisch lijkt niemand zegt helaas dat ik het A.B.C moet doen of C.B.A .. een stompe of iets met opstaande rand is anders monteren ..

in de bouw is het vaak maatwerk, (lees pre-fab)

Was het maar zo'n feest dat je alles wat je nodig hebt meteen klaar ligt .. dat filmpje was toeval dat het 80% match was op 90% van voltooi-ing

ander iets is ervaring .. wetende dat je OSB + houtenpaal en gipswand doet en dus ~7cm ruimte hebt .. met metalstud(s) ipv houten balken had ik wellicht een uitdaging gehad met als het materiaal gelijk was gebleven..

* vso is wel blij met dit topic en intressante dingen meekrijgt van iedereen
Metal stud heb je in 45mm, dan heb je dus 12mm osb en 12,5 gipsplaat samen is dat dus 69,5 mm
wat weleens een uitdaging is om osb op metalstud te schroeven dan heeft het metaal van de metalstud niet genoeg houvast om de schroef door de osb te trekken, met van die fermacell schroeven (smallere en vrezende kop) gaat het dan wel.

Overegens heb ik gewoon houten montage kozijnen, maar die zijn zeldzamer. in aluminium kennen we ze uiteraard wel. ik maak ala @barry86 ook liever gewoon de sparing en prop er een kozijn in. :+

• Bloemstukje
Bedankt voor alle reacties voor het isoleren :). Puur om kosten besparing; zou ik ook alleen een voorzetwand zonder isolatie kunnen plaatsen? Dus alleen een luchtspouw plaatsen? Het gaat me namelijk puur om het buiten houden van vocht, niet om het te isoleren. Zou dan een holle wand van metalstuds en OSB volstaan?

Edit; of zo: buitenmuur | dampopen folie | regelwerk met afstandschroeven | OSB ?

[ Voor 11% gewijzigd door Bloemstukje op 07-02-2022 19:50 ]

gewoon nee.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:28

Seafarer

XXX

barry86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Ik denk dat ze bedoelen een dampdoorlatende folie vanuit de warme kant.
Maar die is dan weer dampwerend/dicht als je het vanaf de koude kant bekijkt.
Ik denk dat dit een paddenstoelen kwekerij gaat worden. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bloemstukje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:42:
Bedankt voor alle reacties voor het isoleren :). Puur om kosten besparing; zou ik ook alleen een voorzetwand zonder isolatie kunnen plaatsen? Dus alleen een luchtspouw plaatsen? Het gaat me namelijk puur om het buiten houden van vocht, niet om het te isoleren. Zou dan een holle wand van metalstuds en OSB volstaan?

Edit; of zo: buitenmuur | dampopen folie | regelwerk met afstandschroeven | OSB ?
Waar lucht zit ,zit vocht.

• Bloemstukje
Seafarer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Waar lucht zit ,zit vocht.
En als ik de dampopen folie tegen de buitenmuur aan zet? Houdt dat het vocht genoeg tegen om niet in de lucht spouw te komen?

gewoon nee.

• barry86
Seafarer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Ik denk dat dit een paddenstoelen kwekerij gaat worden. :)
Kun je dat toelichten?
Ik heb geleerd van warm naar koud in het algemeen:
Binnen afwerking - dampdichtscherm - isolatie - dampopen scherm - buitenafwerking

• twain4me

twain4me

barry86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Kun je dat toelichten?
Binnen afwerking - dampdichtscherm - isolatie - dampopen scherm - buitenafwerking
dan is er wel een vochtafvoer beneden in het detail.

• Seafarer

Seafarer

XXX

barry86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Kun je dat toelichten?
Wat jij nu beschrijft klopt.
Maar hiervoor schrijf je: " Ik denk dat ze bedoelen een damp doorlatende folie vanuit de warme kant."
Ik lees dan: vanuit de warme kant kan het vocht door de dampfolie heen de isolatie in trekken. En zal dus hoe verder je naar de koude zijde gaat hoe meer condenseren. Vandaar die paddenstoelen.

Of ik heb het verkeerd gelezen. :)

• barry86
Ohja zo, ja ook niet helemaal goed door mij omschreven.

• barry86
vso schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Ik zie jou hobbien met de kozijnen en geef als tip dat de Duitse manier ook interessant kan zijn. Daarop vraag je of dit een opmerking is of een werkwijze.
Ik vertel iets duidelijker wat deze werkwijze is en vervolgens reageer je met bovenstaande?
Je mag wél iets chiller zijn

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 07-02-2022 22:27 ]

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:29

Aight!

'A toy robot...'

XWB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Misschien heb je wat aan deze video, deze mensen hebben ook zo'n enkele muur:

[YouTube: EERSTE KEUKENWANDEN ZETTEN | Daar komt de keuken! | KLUSVROUW #68]
Hahaha dat kanaal, heb dat laatst met plezier gekeken om wat tips op te doen.

Die vent is echt een droogkloot maar ze pakken het best goed aan. Ook gewoon zelf een dakkapel maken, dat durf ik echt niet aan :p

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:29

DropjesLover

Dit dus ->

7 uur, 3 avonden, bloed, zweet en gevloek later heb ik de flexbuis met verkeerde kleuren kabels (voor hotelschakeling) vervangen door een nieuwe flexbuis met juiste kleuren (2x zwart 1x bruin)

2,5u voor het verwijderen, uit de blinde hoekjes en metalstud (waar ie zo lekker in vasthaakt)
2 uur voor het, afgerold en wel, niet gemonteerd, trekken van de kabels door de nieuwe flexbuis ( beide kanten uit zat ie vast rond de 8 meter en ik moest 9 meter...)
2 uur voor het terugplaatsen

Eigenlijk wil ik alles aansluiten en stroom er op zetten om te testen, maar tegelijkertijd wil ik alles los houden omdat er nog gestuct wordt deze week en ik eigenlijk geen losse kabels/stroompunten met prik er op wil hebben...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
[...]

Ik bedoel de werkwijze.

[Afbeelding]
Ik haak hier even op in. Betekent dit dat de Duitse bouwmethode in feite de NL renovatiekozijnen zijn?

Dus kozijnen bestaande uit een deel dat in de dag komt en vervolgens een afwerklat ipv een kozijn die ingebouwd wordt.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
t14wo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Ik haak hier even op in. Betekent dit dat de Duitse bouwmethode in feite de NL renovatiekozijnen zijn?

Dus kozijnen bestaande uit een deel dat in de dag komt en vervolgens een afwerklat ipv een kozijn die ingebouwd wordt.
Zoiets ;)
Komt inderdaad nog een afwerklat over.
Werkwijze voor bijna 90% van de deuren hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1ibXwN0P58JXOgPXdzNKjDgu9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4QWQXGV78g0vws95WCBkVtw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jD3q7M6lPj0ucpK4v2J2byVhCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRtOmfi2qGBCzOSQgGqepJLf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bottom line op 07-02-2022 23:11 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
bottom line schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Zoiets ;)
[Afbeelding]
Dit is toch ook veel logischer en makkelijker dan een kozijn stellen, provesorisch vastzetten en dan eromheen bijv. blokken lijmen.

Goed om te weten! In Duitsland is het aanbod van kozijn-deur sets ook veel groter. Zeker omdat ik kamerhoge sets zoek van zo’n 265cm. _/-\o_

• bottom line
t14wo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Dit is toch ook veel logischer en makkelijker dan een kozijn stellen, provesorisch vastzetten en dan eromheen bijv. blokken lijmen.

Goed om te weten! In Duitsland is het aanbod van kozijn-deur sets ook veel groter. Zeker omdat ik kamerhoge sets zoek van zo’n 265cm. _/-\o_
Yes.
Kozijnen zijn niet eens vastgevezen. Gewoon geklemd tussen de dag, daarna ook nog wat houten plaatjes tussen de kieren doen, en lekker opspuiten met (niet/licht uitzettende) pur schuim. En dan een half dagje laten drogen (terwijl deur dicht is met een 2mm plaatje ertussen - zodat je later nog je deur perfect kan opendoen)

That's it. Op 1 dag zet je gemakkelijk 20 deuren in je huis, de dag erna doe je de afwerklatten

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 07-02-2022 23:17 ]

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Runur schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:26:

[Afbeelding][Afbeelding]
Grenen denk ik...

Revive the guild!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
[...]

Jep, ik heb ze zelf ook, Renov8 kozijnen van dekkerhout, 1 zijde een sponning, aan de andere kant een hoeklat die gelijk je afwerklat/architraaf is.

Revive the guild!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik zie jou hobbien met de kozijnen en geef als tip dat de Duitse manier ook interessant kan zijn. Daarop vraag je of dit een opmerking is of een werkwijze.
Ik vertel iets duidelijker wat deze werkwijze is en vervolgens reageer je met bovenstaande?
Je mag wél iets chiller zijn
pfff er had gewoon een beetje sarcastische kijk op me eigen werk . ik maak er geen full time job van :)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bottom line schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Zoiets ;)
Werkwijze voor bijna 90% van de deuren hier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dit is wat ik een beetje bedoelde ..(vind het zelf meer USA bouwwijze maar wie ben ik ;) )

maar daarmee zou ik de totale look en feel van binnens huis hier veranderen beetje uniformiteit vind ik wel ook wel prettig.

Tja vanalles

• barry86
[...]

Inderdaad. Ik wist niet dat het in NL renovatie kozijn wordt genoemd. Klinkt dan ook direct als een 2e keus. Terwijl het in het buitenland de standaard bouwwijze is.
Je koopt ze dan ook compleet afgelakt of gelamineerd.

Op YouTube is er ook genoeg over te vinden onder “zargen” (kozijnen) of “zimmertüren”

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 08-02-2022 08:05 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Ik bedoel de werkwijze.

[Afbeelding]
Hier in Nederland worden ook vaak overzet staalkozijnen gebruikt die over de muur geschoven worden en vervolgens met een interne klemconstructie vastgeklemd worden.

In Duitsland en rest van Europa worden de kozijnen in de buitenmuren ook geheel anders geplaatst.
In Nederland wordt het binnenblad gebouwd, dan de kozijnen er tegenaan geschroefd en het buitenblad er omheen gemetseld. Het gat in de muur (de dag) is dus in beide muren even groot (soms buitenmuur zelfs groter).
In de rest van Europa worden de kozijnen als laatste geplaatst, en is het gat in het buitenblad kleiner dan de binnenblad, en plaats je de kozijnen dus van binnenuit tegen het buitenblad aan, vastzetten, afpurren, klaar.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11 08:29
Ik had een vraag mbt geluidisolatie dmv vlokkenschuim geluidisolatie platen (zoiets: https://www.gamma.nl/asso...0x50cm-35mm-2m2/p/B157062)

Casus is een jaren 30 woning, de eerste twee jaar werd het huis naast ons verbouwd, aangezien we op een hoek wonen woonden we dus feitelijk vrijstaand met alle bijbehorende rust. Nu is het huis naast ons bewoond waarbij de onder en boven verdieping twee aparte woningen zijn. Onze slaapkamer grenst op de 1e verdieping dus aan woonkamer van de bovenwoning. Op zich niet extreem last van geluid maar je hoort wel eea als je in bed ligt, gewoon de normale leefgeluiden, tv enzovoorts. Nu is de muur boven volgens mij een enkelsteens muur dus dat is qua isolatie niet allerbest.

Ik wilde sowieso opnieuw behangen in de slaapkamer, nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met dit soort geluid isolatie producten, heeft het echt zin? Het hoeft niet muisstil te zijn, maar alle beetjes helpen lijkt mij maar ik ben dus even benieuwd of het echt toegevoegde waarde heeft of niet.

• Martinusz
Weet iemand de specifieke naam van het witte ronddraai rondje/'dopje' op een lade geleiderail? En zouden die los te koop zijn?

Afbeeldingslocatie: https://steigerhoutpassieshop.nl/wp-content/uploads/2016/03/Blum-ladegeleider.jpg

• Seafarer

Seafarer

XXX

bolleh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:11:
Ik had een vraag mbt geluidisolatie dmv vlokkenschuim geluidisolatie platen (zoiets: https://www.gamma.nl/asso...0x50cm-35mm-2m2/p/B157062)

Casus is een jaren 30 woning, de eerste twee jaar werd het huis naast ons verbouwd, aangezien we op een hoek wonen woonden we dus feitelijk vrijstaand met alle bijbehorende rust. Nu is het huis naast ons bewoond waarbij de onder en boven verdieping twee aparte woningen zijn. Onze slaapkamer grenst op de 1e verdieping dus aan woonkamer van de bovenwoning. Op zich niet extreem last van geluid maar je hoort wel eea als je in bed ligt, gewoon de normale leefgeluiden, tv enzovoorts. Nu is de muur boven volgens mij een enkelsteens muur dus dat is qua isolatie niet allerbest.

Ik wilde sowieso opnieuw behangen in de slaapkamer, nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met dit soort geluid isolatie producten, heeft het echt zin? Het hoeft niet muisstil te zijn, maar alle beetjes helpen lijkt mij maar ik ben dus even benieuwd of het echt toegevoegde waarde heeft of niet.
Dat heb ik bij het wasmachine, droger hok gebruikt. Aan de andere zijde een slaapkamer. Je hoort bijna niks.
Maar let op met spleetjes!!!!!! Heb je houten vloeren en plafond dan zou ik eens controleren of je vloer balken cq plafond balken wel goed opgesloten zijn in de muur. Zo niet purren of afkitten. CV leiding enz.enz.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martinusz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:18:
Weet iemand de specifieke naam van het witte ronddraai rondje/'dopje' op een lade geleiderail? En zouden die los te koop zijn?

[Afbeelding]
Wieltje/ geleide wieltje.
Die zijn er meestal met geweld opgeklonken. Vervangen kan problemen geven. Hele railtje vervangen?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-11 08:30
DropjesLover schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:28:
7 uur, 3 avonden, bloed, zweet en gevloek later heb ik de flexbuis met verkeerde kleuren kabels (voor hotelschakeling) vervangen door een nieuwe flexbuis met juiste kleuren (2x zwart 1x bruin)

2,5u voor het verwijderen, uit de blinde hoekjes en metalstud (waar ie zo lekker in vasthaakt)
2 uur voor het, afgerold en wel, niet gemonteerd, trekken van de kabels door de nieuwe flexbuis ( beide kanten uit zat ie vast rond de 8 meter en ik moest 9 meter...)
2 uur voor het terugplaatsen

Eigenlijk wil ik alles aansluiten en stroom er op zetten om te testen, maar tegelijkertijd wil ik alles los houden omdat er nog gestuct wordt deze week en ik eigenlijk geen losse kabels/stroompunten met prik er op wil hebben...
Heb je bij het eruittrekken van de oude kabel, een nieuwe eraangeknoopt en die dus meetrekt?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:18:

[Afbeelding]
imho zou neit eens de moeite nemen dit met ander materiaal (al dan niet 3d print of kogellager oid te vervangen) .. dan moet je namelijk beide kanten doen .. denk kosten vs baten het wellicht niet waard

als je er 1 defect maakt door te-zware meuk in de lade oid .. zou je niet beter een upgrade kunnen doen van de ladegeleider ?

Oftewel het ligt eerder aan de gebruiker/bestemming van de la :+ .. iets moet wijzigen en denk dat de rails dan handigste is

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat je bedoelt is "leefgeluiden" die op de grens hangen van "irritant" en "overleefbaar" ..

geluids isolatie en warmte isolatie zijn 2 hele andere zaken, voor geluid hoef je niet 100% een muur/vloer te bouwen/vullen bv bij een raam volstaat een rubber eromheen .. (soms)

Geluid is "vibratie" als jij alle wanden/vloeren zou voorzien van een rubberen laag .. of bv een plaatmateriaal met een vierkant / kruis van een elastische montage kit ofzo. Dan vang je die trillingen op .. en stop je ze tijdens transport naar je oren.

Tja vanalles

• Martinusz
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:42:
[...]

imho zou neit eens de moeite nemen dit met ander materiaal (al dan niet 3d print of kogellager oid te vervangen) .. dan moet je namelijk beide kanten doen .. denk kosten vs baten het wellicht niet waard

als je er 1 defect maakt door te-zware meuk in de lade oid .. zou je niet beter een upgrade kunnen doen van de ladegeleider ?

Oftewel het ligt eerder aan de gebruiker/bestemming van de la :+ .. iets moet wijzigen en denk dat de rails dan handigste is
Kunstof lijkt gewoon wat verduurd te zijn, kastje is ook bijna 10 jaar oud. Maar wellicht een complete geleider net zo handig inderdaad.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Jolke schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Heb je bij het eruittrekken van de oude kabel, een nieuwe eraangeknoopt en die dus meetrekt?
Nee, dat wilde voor geen meter, zat muurvast in de flexbuis.
Hele 9m flexbuis dus er uit gefrommeld en nieuwe flexbuis (eerst zelf bedraad) teruggefrommeld.

BThGvNeOA

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 17:27

Volgens mij kun je het best een voorzetwand plaatsen: paar cm ruimte, 5 cm metal studs met steenwol, dan 12,5 mm gipsvezelplaat. En niets tegen de oude wand monteren (want je wilt ontkoppelen), maar heel de voorzetwand klem zetten tussen de gevel, vloer en plafond. Kost je 10 cm ruimte, maar dempt echt.

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-11 09:27

nnk

Spreek uit: en en kaa

Ik heb precies dit spul gebruikt in mijn jaren 30 woning als voorzetwand volgens https://www.gamma.nl/klus...sisolatie-muur-aanbrengen
Het werkt goed, maar de instructies vond ik vrij onduidelijk. Ook moet hij strikt gezien helemaal los van de muur maar ik heb hem uiteindelijk met vier schroeven aan de vloer en plafond moeten vastzetten want halverwege het bouwen viel hij om :X Let er op dat je daarna weinig zwaars aan de wand kan hangen.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Ik heb een opbouw met één houtskeletbouw constructie. De binnenwanden zijn van hout.

Ik wil graag een kast ophangen, dus ik ben aan het inventariseren wat voor schroeven / pluggen ik nodig heb.

Weet iemand van wat voor houten plaat deze wand is gemaakt? Iemand nog tips om een kast aan de wand te bevestigen?

Zou het met een holle wand plug kunnen of lukt dat niet ivm isolatie en de folie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3RNrhRtnDm17c5kEie7xaTwlCg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YXMYvXgqT2Z4x70FPnqvGtkT.png?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online

vso

tja...

banaliteit schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:19:
Ik heb een opbouw met één houtskeletbouw constructie. De binnenwanden zijn van hout.

Ik wil graag een kast ophangen, dus ik ben aan het inventariseren wat voor schroeven / pluggen ik nodig heb.

Weet iemand van wat voor houten plaat deze wand is gemaakt? Iemand nog tips om een kast aan de wand te bevestigen?

Zou het met een holle wand plug kunnen of lukt dat niet ivm isolatie en de folie.

[Afbeelding]
Van de foto kan je niet zien of je hout 2mm of 2cm dik is .. dus of je er wat aan kan bevestigen..

Je wil aan een wand die onderdeel is van je buitenmuren iets ophangen ??? denk dat het probleem niet zit in de schroef maar de isolatie /folie .. lange schroef heb je het risico dat je de isolerende werking verminderd (na verwijderen) ...

Tja vanalles

• banaliteit
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Van de foto kan je niet zien of je hout 2mm of 2cm dik is .. dus of je er wat aan kan bevestigen..

Je wil aan een wand die onderdeel is van je buitenmuren iets ophangen ??? denk dat het probleem niet zit in de schroef maar de isolatie /folie .. lange schroef heb je het risico dat je de isolerende werking verminderd (na verwijderen) ...
Het is een binnenmuur. De wand is ongeveer een centimeter. Kan een klein schroefgat in folie de isolatie significant beïnvloeden? Heb namelijk al wat gaten geboord in gipsplaten met daarachter folie en isolatie. Oeps. :/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

banaliteit schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Het is een binnenmuur. De wand is ongeveer een centimeter. Kan een klein schroefgat in folie de isolatie significant beïnvloeden? Heb namelijk al wat gaten geboord in gipsplaten met daarachter folie en isolatie. Oeps. :/
binnenmuur als in de binnenkant of de muur tussen 2 kamers is nogal verschil .. als het laatste het geval is dan isolatie niet perse nodig (kan ook geen kwaad) en dan is het doorboren ook niet zo'n issue

Als het een echte binnemuur is (aanname) Een centimeter is wel dun, het ziet er uit als een soort vezelplaat..

Stel je wilt een kast ophangen... (los van de grond)

https://www.bol.com/nl/nl...fborend/9300000049363099/ deze heb je ook in de bouwmarkt in plastic variant .. heb ik zelf betere ervaring dan bv andere soorten gips/hollewand pluggen maar je moet er nog steeds geen 100kg trekkracht oid op hangen.. anders heb je in alle gevallen mooie grotere gaten waar ooit schroeven zaten + wat in de kast zat op de grond ..

Dan kan je beter uitzoeken waar de staanders zitten in de wand HoH afstand van 30, 40 of 60cm tussenruimte is "gebruikelijk" . en eerst op de staanders een lat haaks bevestigen waarop je de kast kan hangen .. of liever een plaat van 2cm dik met 3 schroeven per staander.

het gaat erom dat je krachten verdeelt .. zie deze post van perspectivebass in [DIY] topic zie je hoe de opbouw zou kunnen zijn ..

Tja vanalles

• banaliteit
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:49:
[...]

binnenmuur als in de binnenkant of de muur tussen 2 kamers is nogal verschil .. als het laatste het geval is dan isolatie niet perse nodig (kan ook geen kwaad) en dan is het doorboren ook niet zo'n issue

Als het een echte binnemuur is (aanname) Een centimeter is wel dun, het ziet er uit als een soort vezelplaat..

Stel je wilt een kast ophangen... (los van de grond)

https://www.bol.com/nl/nl...fborend/9300000049363099/ deze heb je ook in de bouwmarkt in plastic variant .. heb ik zelf betere ervaring dan bv andere soorten gips/hollewand pluggen maar je moet er nog steeds geen 100kg trekkracht oid op hangen.. anders heb je in alle gevallen mooie grotere gaten waar ooit schroeven zaten + wat in de kast zat op de grond ..

Dan kan je beter uitzoeken waar de staanders zitten in de wand HoH afstand van 30, 40 of 60cm tussenruimte is "gebruikelijk" . en eerst op de staanders een lat haaks bevestigen waarop je de kast kan hangen .. of liever een plaat van 2cm dik met 3 schroeven per staander.

het gaat erom dat je krachten verdeelt .. zie deze post van perspectivebass in [DIY] topic zie je hoe de opbouw zou kunnen zijn ..
Bedankt voor je reactie! De houtskeletbouw bestaat uit een houten pots buitenmuur, isolatie en folie en dan dus de binnenmuur. Isolatiefolie doorboren is dus wel een dingetje.

Dit is de ophangrail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naHJH-7rcBa_uh4aagpIOSRWZaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NfBCHZPce7p8zuq4rvoe4Osw.png?f=fotoalbum_large

Als ik de kast stevig en netjes tegen de muur aan wil hebben kan ik dus het beste een plaat bevestigen aan de muur ter grootte van de kast zelf. Belangrijk om de plaat dan ook te bevestigen aan de staanders.

Of als de ophangrails en staanders precies uitkomen dan rechtsreeks bevestigen aan de staanders. Maar die kans is klein denk ik.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:37

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Dit lijkt me 9mm (of 12mm) OSB, underlayment of multiplex. Duidelijk iets met vezels.
Op zich best stevig materiaal, en indien deze platen juist gemonteerd zijn aan de staanders kan je daar best wat gewicht aan hangen. Het schroeven in isolatiefolie is wel een probleempje.

Je zou een inslagmoer of rampamoer kunnen gebruiken, en dan de montage doen met bouten. Als je dat netjes doet zou je het folie intact kunnen houden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• banaliteit
Ik heb het trouwens isolatiefolie genoemd. Maar als ik kijk naar de beschrijving van de opbouw van een houtskeletbouw, dan heb je een buitenwand, dampdichte folie, isolatie en dampremmende folie. Ik heb het dus over dampremmende folie denk ik. Geen idee of dat hetzelfde is als isolatiefolie. My bad.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

banaliteit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:19:
[...]

Bedankt voor je reactie! De houtskeletbouw bestaat uit een houten pots buitenmuur, isolatie en folie en dan dus de binnenmuur. Isolatiefolie doorboren is dus wel een dingetje.

Dit is de ophangrail.
[Afbeelding]

Als ik de kast stevig en netjes tegen de muur aan wil hebben kan ik dus het beste een plaat bevestigen aan de muur ter grootte van de kast zelf. Belangrijk om de plaat dan ook te bevestigen aan de staanders.

Of als de ophangrails en staanders precies uitkomen dan rechtsreeks bevestigen aan de staanders. Maar die kans is klein denk ik.
dat plaatje is min of meer wat ik bedoel (french cleat / Haaklat)

Afbeeldingslocatie: https://maarja.marga.ee/wp-content/uploads/2014/11/stacks_image_67239.png

Als je googled op french cleat zie je talloze voorbeelden, wat je minder tegenkomt is het voorbeeld waar het ding in het plaatje de (rest) van de achterwand is (en dus langer)

de uitdaging zit hem meer voor jou in de lange schroef + isolatie doorprikken .. op de onzichtbare staander schroeven is een dingetje hoe vind je ze

Minder bekend in NL maar wellicht voor jou handig ? (random link)
https://www.elektramat.nl...ter-en-wirewarning-67248/ maar dit gaat meer om "holle" ruimtes dus hoe die reageert op je isolatie ???
Wellicht doe je er goed aan even te google(n) op reviews oid

Tja vanalles

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:37

dragonhaertt

@_'.'

banaliteit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:37:
Ik heb het trouwens isolatiefolie genoemd. Maar als ik kijk naar de beschrijving van de opbouw van een houtskeletbouw, dan heb je een buitenwand, dampdichte folie, isolatie en dampremmende folie. Ik heb het dus over dampremmende folie denk ik. Geen idee of dat hetzelfde is als isolatiefolie. My bad.
Is het niet juist:
Buitenwand, dampremmend (geperforeerd) folie, isolatie, dampdicht folie, binnenwand?

Isolatie hoort toch naar de buitenlucht te kunnen ademen, met een echt dicht folie tegen de binnenkant? Of heb ik het nou helemaal verkeerd om onthouden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Is het niet juist:
Buitenwand, dampremmend (geperforeerd) folie, isolatie, dampdicht folie, binnenwand?

Isolatie hoort toch naar de buitenlucht te kunnen ademen, met een echt dicht folie tegen de binnenkant? Of heb ik het nou helemaal verkeerd om onthouden.
je hebt het goed onthouden, buiten is normaal dampopen-waterkerende folie, vroeger vaak geperforeerd tegenwoordig steeds vaker spinvlies. zeker bij minder waterdichte gevelbekleding.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 09-02-2022 09:48 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

banaliteit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:37:
iets is nooit 100% waterdicht, even heel "zwart/wit" gezegd, als je heel precies meet bv 1liter over 24 in materiaal x dan laat het een bepaalde hoeveelheid water door en die hoeveelheid is geclassificeerd in water doorlated (het stroomt eruit) tot een paar druppels verlies .. dat het verwarrend is is niet geheel onlogisch.

vergelijk het met een luchtbed oid .. zolang je het gat weer dicht maakt (bv de schroef) behoud het zijn werking .. anders loopt hij leeg en is de werking sterk verminderd het klinkt er logisch toch stond ik bv zelf erg verbaast toen ik mijn zolder isoleerde hoeveel (postieve) effect het had door folie te plaatsen. en het te dichten met tape/kit (laatste stap was gewoon merkbaar)

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:04:
[...]
het klinkt er logisch toch stond ik bv zelf erg verbaast toen ik mijn zolder isoleerde hoeveel (postieve) effect het had door folie te plaatsen. en het te dichten met tape/kit (laatste stap was gewoon merkbaar)
luchtdichting is idd de belangrijkste stap in "isoleren" dampdichting wordt in veel gevallen in dezelfde laag gedaan (dampdicht folie) en wordt door veel mensen gezien als de belangrijkste stap. Echter niets is dampdicht(behalve glas en metaal) en zeker de lijm onder tape niet. maar door het goed genoeg te doen zorg je ervoor dat er niet teveel vocht in de constructie komt. uiteindelijk ben je dat aan het regelen. de verhouding tussen het dampvocht wat de constructie ingaat en het dampvocht wat de constrcutie uit gaat en de tijd die dat kost (droogtijd) is bepalend om te zeggen of er problemen kunnen komen of niet.

Opzich best grappig iedereen is altijd helemaal panisch over de dampdichting met bv een schroef door folie, voor de dampdichting maakt het iets uit, maar doorgaans zeker niet genoeg om er problemen mee te krijgen. Draai je die schroef er echter uit heb je mogelijk wel een probleempje met de luchtdichting. Het is ook de reden dat we er nooit vanuit gaan dat je iets wel dampdicht kan maken, iets wat nog wel eens door DHZ-ers wordt gedaan onder het koude dak van een dakkapel. Zolang je het maar goed dicht taped, zeggen ze dan, ome kees heeft het ook zo gedaan, zeggen ze dan. Ik kanje verklappen dat 9/10 van dat soort daken in de probelem gaan komen binnen 40 jaar. Ik heb er al zoveel gezien. en ze hadden allemaal in meer of mindere mate vocht schade van een beetje tot geheel rot. vocht moet er uit kunnen.. ofwel door ventilatie ofwel door de in en uitstroom te regelen met folie.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33

Rzaan

Altijd zoekende

@twain4me
Ik ga binnenkort ook met mijn zolder aan de slag.
Dak isoleren, en nieuwe dakkapel.
Niet in mijn eentje, maar samen met een klusser.
Ik bespeur in mijn gesprekken ook vaak onwetendheid, ook bij niet bouwvakkers.

Mag ik bij je aankloppen voor een gedegen advies als het zover is?

En als ik weet hoe mijn dak er precies uitziet (wat voor laag zit waar, dat soort dingen)
Volgende week heb ik ook al een asbest-inventarisatie.

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:56:
@twain4me
Ik ga binnenkort ook met mijn zolder aan de slag.
Dak isoleren, en nieuwe dakkapel.
Niet in mijn eentje, maar samen met een klusser.
Ik bespeur in mijn gesprekken ook vaak onwetendheid, ook bij niet bouwvakkers.

Mag ik bij je aankloppen voor een gedegen advies als het zover is?

En als ik weet hoe mijn dak er precies uitziet (wat voor laag zit waar, dat soort dingen)
Volgende week heb ik ook al een asbest-inventarisatie.
Ik lees mee in het zolder isoleer topic als je me voor de zekerheid tagged lees ik minimaal mee :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dragonhaertt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Is het niet juist:

Je kan ook damp open bouwen, dus geen dampwerende folie aan de binnenkant. Maar je moet dan wel isolatie hebben die damp kan opnemen. Voordeel van damp open is dat vocht oook weer naar binnen afgegeven kan worden, zo heb je het jaar roind een redelijk stabiele luchtvochtigheid. Wij hebben hennep isolatie en daarmee konden wij damp open bouwen. Het is hier altijd tussen de 40% en 50% LV.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:13:
Zolang je het maar goed dicht taped, zeggen ze dan, ome kees heeft het ook zo gedaan, zeggen ze dan. Ik kanje verklappen dat 9/10 van dat soort daken in de probelem gaan komen binnen 40 jaar. Ik heb er al zoveel gezien. en ze hadden allemaal in meer of mindere mate vocht schade van een beetje tot geheel rot. vocht moet er uit kunnen.. ofwel door ventilatie ofwel door de in en uitstroom te regelen met folie.
over dakkapel gesproken ..bij ons is deze aan de buitenzijde (1ste verdieping) gerenoveerd en binnen eigenlijk niet (kamer toch in zijn geheel op de schop)

maar we merken wat lekkage (lees bij storm achtig weer) als DHZ zeg ik de afwerking en wat pannen aan de buitenkant eraf .. folie tegen/onder de boei-delen en een stuk onder de pannen (rondom) om het wind/water dicht te krijgen .. voordat ik de binnen zijde ga vullen met glaswol en folie en een wediplaat/oid ..

Wediplaat ipv gips is btw een keuze om net dat beetje extra isolatie toe te voegen zonder al te veel ruimte verlies.

beetje kip ei probleem .. de lekkage is zodanig minimaal en zodanig dat ik veel sloop werk moet doen om de bron te vinden .. hoewel de aannemer van toen we best mee wil denken, is die eigenlijk niet meer particulier bezig. en het is ook niet iets wat erg in het oogspringt (lees overlast veroorzaakt) alhoewel ik denk verhelpen wel veel zal schelen in comfort. .. gezien de huidige ervaring(en) van isoleren.

jij nog een advies ?

btw ik heb bv heel bewust tussen mijn nok en vliering ongeisoleerd gelaten en ruimte tussen folie en dak beschot om vocht goed te kunnen laten circuleren achter de isolatie .. dit als verborgen gebrek door de mezelf of volgende bewoner zit ik niet echt op te wachten ..

Tja vanalles

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij willen in onze tuin een veranda plaatsen en we kunnen er 1 overnemen om zelf te plaatsen. Nu zit ik met het volgende probleem waar ik over twijfel.

We hebben een terras van 2cm keramische tegels laten aanleggen op een stabiele ondergrond: puinlaag + zandbed. Voor het lijmen van de tegels is mortel (of cement) gebruikt waardoor het nu een geheel is. Kan er met het juiste gereedschap een rand of hoek van het terras geslepen worden? Dit terras is 8.00m x 4,00m en de veranda is 8,00m x 4,05m

Ik zit er dus mee om de hoekpalen vast te zetten met moet waarschijnlijk een hoek van 7 x 7cm uitslijpen. Zo ziet de hoek er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UC2nbYx3IQCGBefDTeodjtWxGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Vggo0tQo0vHeILwsvP5hTnq.jpg?f=fotoalbum_large

Het terras heeft ook een afschot van 3 a 4 cm. Het profiel van de glazen deuren aan de lange zijde steekt hier 5cm buiten de terras uit. Ik denk er aan om de veranda diepte aan te passen op 4,00m om niet een rand van het terras af te moeten slijpen (als dat al goed kan). Een alternatief is de rand stenen er uit en een betonband tegen het terras te plaatsen voor de deur geleiding.

Het terras heeft ook een afschot en dit is nog het lastigste. Wij willen de zijwand ook dicht en dan moet de hele veranda waterpas In ons geval moet ik proberen het afschot te compenseren aan de lange zijde en zijkant. Hier heb ik op dit moment geen oplossing voor? Hoe gaat dit bij nieuw geplaatste veranda's? De zijwant wordt aangepast van het afschot?

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
vso schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:55:
[...]

over dakkapel gesproken ..bij ons is deze aan de buitenzijde (1ste verdieping) gerenoveerd en binnen eigenlijk niet (kamer toch in zijn geheel op de schop)

maar we merken wat lekkage (lees bij storm achtig weer) als DHZ zeg ik de afwerking en wat pannen aan de buitenkant eraf .. folie tegen/onder de boei-delen en een stuk onder de pannen (rondom) om het wind/water dicht te krijgen .. voordat ik de binnen zijde ga vullen met glaswol en folie en een wediplaat/oid ..

Wediplaat ipv gips is btw een keuze om net dat beetje extra isolatie toe te voegen zonder al te veel ruimte verlies.

beetje kip ei probleem .. de lekkage is zodanig minimaal en zodanig dat ik veel sloop werk moet doen om de bron te vinden .. hoewel de aannemer van toen we best mee wil denken, is die eigenlijk niet meer particulier bezig. en het is ook niet iets wat erg in het oogspringt (lees overlast veroorzaakt) alhoewel ik denk verhelpen wel veel zal schelen in comfort. .. gezien de huidige ervaring(en) van isoleren.

jij nog een advies ?

btw ik heb bv heel bewust tussen mijn nok en vliering ongeisoleerd gelaten en ruimte tussen folie en dak beschot om vocht goed te kunnen laten circuleren achter de isolatie .. dit als verborgen gebrek door de mezelf of volgende bewoner zit ik niet echt op te wachten ..
Stuc je direct de wedi plaat? Hoe dik is die?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

kiddyl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:11:
Het terras heeft ook een afschot en dit is nog het lastigste. Wij willen de zijwand ook dicht en dan moet de hele veranda waterpas In ons geval moet ik proberen het afschot te compenseren aan de lange zijde en zijkant. Hier heb ik op dit moment geen oplossing voor? Hoe gaat dit bij nieuw geplaatste veranda's? De zijwant wordt aangepast van het afschot?
Een betonnen rand storten rond/op je terras die waterpas is en de juiste afmeting heeft en daarmee het afschot van je terras opvangt?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kiddyl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:11:
Wij willen in onze tuin een veranda plaatsen en we kunnen er 1 overnemen om zelf te plaatsen. Nu zit ik met het volgende probleem waar ik over twijfel.

We hebben een terras van 2cm keramische tegels laten aanleggen op een stabiele ondergrond: puinlaag + zandbed. Voor het lijmen van de tegels is mortel (of cement) gebruikt waardoor het nu een geheel is. Kan er met het juiste gereedschap een rand of hoek van het terras geslepen worden? Dit terras is 8.00m x 4,00m en de veranda is 8,00m x 4,05m

Ik zit er dus mee om de hoekpalen vast te zetten met moet waarschijnlijk een hoek van 7 x 7cm uitslijpen. Zo ziet de hoek er uit.

[Afbeelding]

Het terras heeft ook een afschot van 3 a 4 cm. Het profiel van de glazen deuren aan de lange zijde steekt hier 5cm buiten de terras uit. Ik denk er aan om de veranda diepte aan te passen op 4,00m om niet een rand van het terras af te moeten slijpen (als dat al goed kan). Een alternatief is de rand stenen er uit en een betonband tegen het terras te plaatsen voor de deur geleiding.

wellicht je veel te moeilijk denkt ..

je kan altijd een stukje beton aanhelen .. gat graven .. boor een gat op 10cm diepte je huidige terras in en schuif er wat betonstaal oid in en vul de kuil met beton oid ..

zagen .. beton zaag met water en slijpen maar .. (indien nodig) of gewoon gaten boren ..

je kan nieuwe tegels over je huidig terras neerleggen, al dan niet met een zandcementlaag ertussen ..
gezien je terras gelijk ligt met de tuin zou ik eerder een mooie border eromheen doen zodat water niet naar binnen stroomt maar wel weg kan .. de vloer opnieuw betegelen kan je wel een tijdje uitstellen ..
Megalomania schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:48:
Stuc je direct de wedi plaat? Hoe dik is die?
dat is nog iets wat nader te bepalen word, maar ja stuc of renovlies of beide zal het wel worden ..

plafond en schuine wanden heb ik hier ook zelf gestuct

Tja vanalles

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11

[Afbeelding]
Dit kan met mollie's of een parapluplug.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:13:
[...]

luchtdichting is idd de belangrijkste stap in "isoleren" dampdichting wordt in veel gevallen in dezelfde laag gedaan (dampdicht folie) en wordt door veel mensen gezien als de belangrijkste stap. Echter niets is dampdicht(behalve glas en metaal) en zeker de lijm onder tape niet. maar door het goed genoeg te doen zorg je ervoor dat er niet teveel vocht in de constructie komt. uiteindelijk ben je dat aan het regelen. de verhouding tussen het dampvocht wat de constructie ingaat en het dampvocht wat de constrcutie uit gaat en de tijd die dat kost (droogtijd) is bepalend om te zeggen of er problemen kunnen komen of niet.

Opzich best grappig iedereen is altijd helemaal panisch over de dampdichting met bv een schroef door folie, voor de dampdichting maakt het iets uit, maar doorgaans zeker niet genoeg om er problemen mee te krijgen. Draai je die schroef er echter uit heb je mogelijk wel een probleempje met de luchtdichting. Het is ook de reden dat we er nooit vanuit gaan dat je iets wel dampdicht kan maken, iets wat nog wel eens door DHZ-ers wordt gedaan onder het koude dak van een dakkapel. Zolang je het maar goed dicht taped, zeggen ze dan, ome kees heeft het ook zo gedaan, zeggen ze dan. Ik kanje verklappen dat 9/10 van dat soort daken in de probelem gaan komen binnen 40 jaar. Ik heb er al zoveel gezien. en ze hadden allemaal in meer of mindere mate vocht schade van een beetje tot geheel rot. vocht moet er uit kunnen.. ofwel door ventilatie ofwel door de in en uitstroom te regelen met folie.
Les 1 inderdaad! Isoleren is ventileren!

Revive the guild!

• deWit
  • Laatst online: 20:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een bestaande trap? Ik heb een beetje een kip-ei probleem in de zin dat de oude trap er uit moet, er dan een nieuwe betonvloer in moet, en dan een nieuwe trap in moet.

Ik heb een lokale trappentoko gevraagd en die willen het liefste in komen meten zodra er een nieuwe betonvloer ligt, en dan is er een levertijd van 6 weken... Het mooiste zou zijn om eerst de trap te vervangen en er dan later een nieuwe vloer in te storten, zo kan ik de tijd dat ik geen trap heb het kortste mogelijk maken. Maar zo'n trap moet wel ergens op staan natuurlijk. Ook moet ik m'n trappenhuis nog laten stuccen, en het liefste doe ik dat nadat de trap erin zit.

Is het zelf plaatsen van een trap (onderkwart, dicht) een beetje zelf te doen en zou ik hem aan de onderkant tijdelijk kunnen ondersteunen, en aan de muur-kant met nokken van de muur kunnen houden zodat daar te stuccen is?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In de categorie "Shit happens" heb ik een verstopte wc-pot. Het water stroomt nog wel weg, maar papier en eh 'andere' dingen niet. Dus even gegoogelt en er een emmer met soda in gemieterd. Hopen dat dat het oplost. Andere tips zijn welkom.

Anyway, ik kwam dit filmpje ook tegen. Maar... Dit is toch echt een slecht idee, of ben ik nou gek? Als de seal niet luchtdicht is werkt het sowieso niet, en als de seal te zwak is zit je tot je ellebogen in een vieze, volle pot :+

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-10 15:29
Gewoon een ouderwetse plopper gebruiken.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
sOid schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:
In de categorie "Shit happens" heb ik een verstopte wc-pot. Het water stroomt nog wel weg, maar papier en eh 'andere' dingen niet. Dus even gegoogelt en er een emmer met soda in gemieterd. Hopen dat dat het oplost. Andere tips zijn welkom.

Anyway, ik kwam dit filmpje ook tegen. Maar... Dit is toch echt een slecht idee, of ben ik nou gek? Als de seal niet luchtdicht is werkt het sowieso niet, en als de seal te zwak is zit je tot je ellebogen in een vieze, volle pot :+

[YouTube: Verstopt wc .... zo los je dat op !]
Opzet stuk voor je hogedrukreiniger kopen? Heb zelf voor in de kleinere diameter buizen een Cabere gekocht.

https://youtu.be/UPXeRccxrFw

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lexo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:18:
Gewoon een ouderwetse plopper gebruiken.
Werkt dat ook voor potten dan? Lijkt me lastig om daar een vacuum mee te krijgen ten opzichte van een gootsteen (vlakke ondergrond).
Jfwiet schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Opzet stuk voor je hogedrukreiniger kopen? Heb zelf voor in de kleinere diameter buizen een Cabere gekocht.

https://youtu.be/UPXeRccxrFw
Hogedrukreiniger heb ik niet (en ook niet nodig). Dat ding can Cabere kwam ik ook tegen ja. Positieve ervaringen mee dus?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-10 14:47

Tjark

DON'T PANIC

sOid schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Werkt dat ook voor potten dan? Lijkt me lastig om daar een vacuum mee te krijgen ten opzichte van een gootsteen (vlakke ondergrond).
YouTube: HOW TO UNCLOG A TOILET with a PLUNGER (How to Use a Plunger Like a C...

*insert signature here

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
sOid schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:21:
[...]
Hogedrukreiniger heb ik niet (en ook niet nodig). Dat ding can Cabere kwam ik ook tegen ja. Positieve ervaringen mee dus?
Ja werkt prima, ooit bij ontwerp van de badkamer besloten dat de centrale afvoer het minimum aan afschot zou hebben. In de praktijk net iets te weinig en met een hoop haar in de afvoer ben ik misschien 1 a 2x per jaar aan de beurt voor een rondje.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Op een zeeschip deden we iets dergelijks.

Houten plaat (stevig) goed rubber erop lijmen en een perslucht aansluiting erdoor heen maken. Op de pot leggen, met 2 man erop staan. Voorzichtig een beetje perslucht erin laten lopen. Whoaaaaap en klaar is kees.

• twain4me

twain4me

deWit schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:04:
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een bestaande trap? Ik heb een beetje een kip-ei probleem in de zin dat de oude trap er uit moet, er dan een nieuwe betonvloer in moet, en dan een nieuwe trap in moet.

Ik heb een lokale trappentoko gevraagd en die willen het liefste in komen meten zodra er een nieuwe betonvloer ligt, en dan is er een levertijd van 6 weken... Het mooiste zou zijn om eerst de trap te vervangen en er dan later een nieuwe vloer in te storten, zo kan ik de tijd dat ik geen trap heb het kortste mogelijk maken. Maar zo'n trap moet wel ergens op staan natuurlijk. Ook moet ik m'n trappenhuis nog laten stuccen, en het liefste doe ik dat nadat de trap erin zit.

Is het zelf plaatsen van een trap (onderkwart, dicht) een beetje zelf te doen en zou ik hem aan de onderkant tijdelijk kunnen ondersteunen, en aan de muur-kant met nokken van de muur kunnen houden zodat daar te stuccen is?
mocht het een optie zijn: wij hebben al meerdere malen de trap laten hangen aan de verdiepingsvloer als er nog gestort moest worden. waarna de vloer er onder is gestort. voor het makkelijke moeten uiteraard wat schroef gaten geen probleem zijn. en tijdelijk heeft er wel ook een paaltje onder gestaan.

• bottom line

Als jij tegen de trappenbouwer zegt wat de hoogte is van wat er erop komt, kunnen ze de trap al maken/installeren. Is natuurlijk niet handig voor hun/jij, maar moet mogelijk zijn. Dan moeten ze de trap gewoon ondersteunen met een stukje hout onder de wangen, dat even dik is als de vloer.

Maar dan moet je achteraf ook niet gaan klagen, dat er iets niet klopt (doordat theorie verschilt van de praktijk).

Zelf maken van een trap zou ik niet aan beginnen, of schrijnwerk moest je 2de natuur zijn.
Zelf plaatsen is wel iets dat je zou kunnen doen.

Als ze het toch niet zouden doen, en jij geen ladder wilt, koop jezelf een molenaartrap, en installeer dit tijdelijk in je huis?

• Koekstra
  • Niet online

Is het geen optie om de oude trap te laten 'hangen', de nieuwe vloer er in te storten en daarna de nieuwe trap te laten inmeten?

Dan kun je 'm nog 6 weken gebruiken voor je nieuwe trap komt. Met wat handig kluswerk moet dit te doen zijn.

• deWit

deWit

Ja, half. De huidige trap is al een bouwsel uit meerdere stukken waar ik de oude knik heb uitgehaald, steunende op een muur die eruit moet (want, nieuwe vloer, nieuw toilet ;-)). Een fototje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqqcfcm8qwoHWLj-xbx8STax-po=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt8RIT72DKSZBY17Oh5wJJGU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUxugRqeEiMEHULZVgnXRMOKVSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1bwXvOvqvW6vfprqd26nAEV.jpg?f=fotoalbum_tile

De drie bovenste tredes zijn los tov de rest. Het onderste stuk rust op het stukje muur dat zichtbaar is, maar die muur gaat eruit, daarom dus ook de noodzaak voor een nieuwe trap.

Tijdelijk een ladder voor even is geen probleem, maar dat betekend ook dat het enige toilet boven is en met twee kleine kinderen is dat niet echt een lekkere combinatie.

Inmeten moet lukken, peil is bekend dus daar kan gewoon rekening mee gehouden worden. Ik dacht inderdaad niet aan zelf maken, maar een bouwpakket in elkaar zetten en zelf plaatsen.

Ik denk dat ik maar gewoon de gok ga nemen voor een bouwpakket (800 vs 2.5k) en in elkaar zet, dan de vloer eruit haal en nieuw stort, en dan afwerk.

[ Voor 43% gewijzigd door deWit op 10-02-2022 14:10 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 17:27

WC-borstel in een vuilniszak stoppen, dan de borstel (die in de zak zit) flink heen-en-weer halen bij de afvoer. Als de prop wegschiet, doorspeoelen. Daarna beetje behendig de zak van de borstel afhalen en weggooien.

Voordeel: WC-borstel wordt niet tot het handvat in de sh*t gedouwd, en ook de borstel zelf zit niet vol met sh*t en papier. En het is zo gepiept...

* Zwartoog is meestal degeen die het klusje moet opknappen hier ;(

• banaliteit
Paar berichten terug hadden we het over het dampdichtefoliepenetratie. Nu is het zo dat de afzuigkap naar buiten toe blaast middels een horizontale ventilatiebuis. De ventilatiebuis heeft de folie aan beide kanten van de isolatie doorboort.

Aan de buitengevel is de ruimte tussen de buis en de gevel dichtgemaakt met pur.

Aan de binnenkant is er nu een gapend gat. Hoe kan ik dit het beste zo goed mogelijk herstellen met de functie van de folies in het achterhoofd? Uiteindelijk wil ik een koof om de buis bouwen met isolatiemateriaal erin.

Ik voel nu bij het gat wel koude lucht naar binnen stromen. Zou lucht dichte tape een optie kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKy2zgNoO7HEwhe4D-Bqc0Xn4Jk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV3K0LSUVAHbDe8RXs1MeRz1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j33wjiyZL39ftNkVzwXtXxb2-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTgGqepr5LRTkUBCv8tD199T.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door banaliteit op 10-02-2022 13:57 ]

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11 09:42

Ik heb dat trukje eens gedaan vroeger, maar dan gewoon met een grote hoeveelheid vershoudfolie rond de pot gewikkeld. Dan doortrekken en een keer keihard duwen. Al wat erin zat ging plots met een gigantische snelheid de riool in :D

Of het goed is voor de leidingen weet ik niet. Wij zijn kort nadien ook verhuisd dus de nieuwe bewoners zitten er nu mee :P

[ Voor 0% gewijzigd door Matomatisch op 10-02-2022 18:09 . Reden: Spelling verhuist>verhuisd ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

banaliteit schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:
Paar berichten terug hadden we het over het dampdichtefoliepenetratie. Nu is het zo dat de afzuigkap naar buiten toe blaast middels een horizontale ventilatiebuis. De ventilatiebuis heeft de folie aan beide kanten van de isolatie doorboort.

Aan de buitengevel is de ruimte tussen de buis en de gevel dichtgemaakt met pur.

Aan de binnenkant is er nu een gapend gat. Hoe kan ik dit het beste zo goed mogelijk herstellen met de functie van de folies in het achterhoofd? Uiteindelijk wil ik een koof om de buis bouwen met isolatiemateriaal erin.

Ik voel nu bij het gat wel koude lucht naar binnen stromen. Zou lucht dichte tape een optie kunnen zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is toch wel diameter 125mm hoop ik?

Ik zie een verbindingsstuk tussen de pijpen. Aangezien een wasemkap overdruk op de pijp zet dienen alle verbinden goed gebeugeld en getaped te worden met aluminium tape. Anders krijg je daar van die mooie vlekken.
Dichtpurren lijkt me de enigste oplossing.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

banaliteit schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:

[Afbeelding][Afbeelding]
gezien je niet bij het folie komt om alu/isolatie tape te plakken heb je weinig alternatieven

meest simpele is vol proppen met overschilderbaar isolatie/siliconen kit aan beide kanten zou wel als er direct zonlicht of regen op kan vallen op kan schijnen een plastic cover eroverheen doen

mocht je er om een reden pur tussen willen spuiten (lees ALS) dan zou ik het kit 24 uur of langer goed uit laten harden.. zeker als een overdaad doet.. en dus moet je gaatjes maken in de kit ..
Andersom heb je kans dat je lelijke vlekken krijgt als Pur eruit stroomt op de muur/vloer lees op ongewenste plekken.

FYI ik zou er een terugslagklep op zetten zodat je geen ventilatie naar binnen krijgt ongewenst :)

Tja vanalles

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over een paar maanden, als de temperaturen wat aangenamer zijn, ga ik zo'n 80m2 leisteen en dekvloer verwijderen om vervolgens vloerverwarming te installeren.

Zijn er tips voor een goeie prijs voor 80m2 vloerverwarmingsnetten/draadstaalmatten 10cm h.o.h. en de 5-laags PE-RT vloerverwarmingsbuis?
Heb in totaal 1100meter buis nodig, moet ook nog een stuk gaan infrezen.

De vloerverwarming komt op een betonnen broodjesvloer te liggen, is het wijs om reflectiefolie aan te brengen tussen deze vloer en de nog te storten zandcementvloer? (Onder de vloerverwarmingsnetten dus)
De onderkant van de broodjesvloer is geisoleerd met 10cm PIR, vanuit de kruipruimte.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• deWit

deWit

Haal vooral een 600m rol, huur een afrol-apparaat en een automatische knoop-tang. Met de hand knopen/stroppen terwijl je de slang beworstelt terwijl je op je knieeen zit ben je echt heel snel zat.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:46:
De vloerverwarming komt op een betonnen broodjesvloer te liggen, is het wijs om reflectiefolie aan te brengen tussen deze vloer en de nog te storten zandcementvloer? (Onder de vloerverwarmingsnetten dus)
De onderkant van de broodjesvloer is geisoleerd met 10cm PIR, vanuit de kruipruimte.
heb je al een zoek opdracht gedaan op reflectiefolie hier op GOT ?

ik zit overgens met dezelfde vragen, zover ik begrijp is de dikte van je beton die je erboven op gooit ook relevant of je het wel/niet moet toepassen .. kortom de thermische massa.

ik weet wel van vrienden dat die vloer isolatie een prettige winst is, zonder stookte ze 3 graden warmer en dus cv vaker aan het stoken ..

Tja vanalles

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33

Rzaan

Altijd zoekende

vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:02:
[...]
ik weet wel van vrienden dat die vloer isolatie een prettige winst is, zonder stookte ze 3 graden warmer en dus cv vaker aan het stoken ..
Van welke situatie naar welke situatie zijn ze gegaan?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Van welke situatie naar welke situatie zijn ze gegaan?
zonder isolatie onder de vloer, naar pur laten spuiten in de kruipruimte .. moet zeggen dat je voorheen wel de verwarming voelde maar daarna was het als of je in een oven stapte :) daarom zijn ze ook minder gaan stoken :)

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 200 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/