[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 472 Laatste
Acties:

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:02:
[...]

heb je al een zoek opdracht gedaan op reflectiefolie hier op GOT ?

ik zit overgens met dezelfde vragen, zover ik begrijp is de dikte van je beton die je erboven op gooit ook relevant of je het wel/niet moet toepassen .. kortom de thermische massa.
Ik heb in mijn vorige huis Miofol AVS 4 gebruikt. Maar dat was op een stuk beton wat op een zandbed lag, met hoogstwaarschijnlijk minimale tot geen isolatie.

Nu is de situatie anders omdat de broodjesvloer van onderaf geisoleerd is met 10cm PIR.

Ik vraag me dus af of een folie dan zin heeft.

Overigens ga ik geen beton laten aanbrengen over de vloerverwarming maar zandcement.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Ik heb in mijn vorige huis Miofol AVS 4 gebruikt. Maar dat was op een stuk beton wat op een zandbed lag, met hoogstwaarschijnlijk minimale tot geen isolatie.

Nu is de situatie anders omdat de broodjesvloer van onderaf geisoleerd is met 10cm PIR.

Ik vraag me dus af of een folie dan zin heeft.

Overigens ga ik geen beton laten aanbrengen over de vloerverwarming maar zandecement.
ga je ook nog glasvezel er doorheen laten mixen ?
die noppenplaten hebben het soms ook reflectie folie er al op zitten dacht ik.

Het nut zoals gezegd lijkt me relevant tot de thermische massa, even extreem gezegd als je bovenop een te dunne laag zou doen, dan blijf je stoken en dan kan je wellicht beter zonder doen zodat de laag eronder ook nog toevoegt aan de thermische massa. en natuurlijk het omgekeerde als de laag dik genoeg is.

het lijkt mij dat die reflectie folie voorkomt dat je warmte naar beneden straalt . hoewel dat echt wel gebeurt rem je verlies .. maar zit er op je PIR geen reflecterende laag ?

btw opsluiten tussen 2 reflecterende lagen kan ook onwenselijk zijn (en dus wellicht de reden van je vraag)

Maar volgens mij kan je echt beter zoeken op reflectie folie op GOT en kijken wat anderen zeggen ..

Tja vanalles

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Matomatisch schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Ik heb dat trukje eens gedaan vroeger, maar dan gewoon met een grote hoeveelheid vershoudfolie rond de pot gewikkeld. Dan doortrekken en een keer keihard duwen. Al wat erin zat ging plots met een gigantische snelheid de riool in :D

Of het goed is voor de leidingen weet ik niet. Wij zijn kort nadien ook verhuist dus de nieuwe bewoners zitten er nu mee :P
Hier heb ik toch even hartelijk om gelachen, waarvoor dank ;)

@Lexo @Jfwiet @Tjark @Seafarer @Zwartoog Dank voor de tips allen. Uiteindelijk heeft heet water met soda ook geholpen.

Nu moet de geur nog wegtrekken uit de badkamer :+

• --Erik--
  • Niet online
vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:51:
[...]

ga je ook nog glasvezel er doorheen laten mixen ?
die noppenplaten hebben het soms ook reflectie folie er al op zitten dacht ik.

Het nut zoals gezegd lijkt me relevant tot de thermische massa, even extreem gezegd als je bovenop een te dunne laag zou doen, dan blijf je stoken en dan kan je wellicht beter zonder doen zodat de laag eronder ook nog toevoegt aan de thermische massa. en natuurlijk het omgekeerde als de laag dik genoeg is.

het lijkt mij dat die reflectie folie voorkomt dat je warmte naar beneden straalt . hoewel dat echt wel gebeurt rem je verlies .. maar zit er op je PIR geen reflecterende laag ?

btw opsluiten tussen 2 reflecterende lagen kan ook onwenselijk zijn (en dus wellicht de reden van je vraag)

Maar volgens mij kan je echt beter zoeken op reflectie folie op GOT en kijken wat anderen zeggen ..
Gezocht maar niets gevonden wat antwoord geeft op deze specifieke vraag: is een reflecterende folie nodig in mijn geval? Betonnen broodjesvloer welke van onderaf geisoleerd is met 10cm PIR. Daarbovenop vloerverwarming op netten met +/- 7cm zandcement.

Is die betonnen broodjesvloer handig als (extra) warmtebuffer en dus geen reflecterende folie plaatsen? Of de warmte in de broodjesvloer proberen (zoveel mogelijk) weg te houden en alleen het zandcement gebruiken als warmtebuffer?

Iemand anders nog een advies over deze specifieke vraag?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit lijkt me voldoende volgens mij is het advies 4 a 5 cm min (exclusief vloer en lijm)

ter info
voor mij zit ik bv op een huidige dekvloer van 1 a 2cm en plafond is niet al te hoog, dus als ik rond de min hoogte kan zitten is dat al prettig.

ps ik heb ooit de discussie(s) gezien maar sindsdien is er het 1 en ander omgegooid .. wellicht dat je anders geluk hebt in het cv tune topic ??? @ThinkPad is daar nogal wel actief in als je op hem zoekt ???

Tja vanalles

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Gezocht maar niets gevonden wat antwoord geeft op deze specifieke vraag: is een reflecterende folie nodig in mijn geval? Betonnen broodjesvloer welke van onderaf geisoleerd is met 10cm PIR. Daarbovenop vloerverwarming op netten met +/- 7cm zandcement.

Is die betonnen broodjesvloer handig als (extra) warmtebuffer en dus geen reflecterende folie plaatsen? Of de warmte in de broodjesvloer proberen (zoveel mogelijk) weg te houden en alleen het zandcement gebruiken als warmtebuffer?

https://www.wth.nl/nieuws...e-beperken-zinvol-zinloos.

of je meer buffer in je vloer wil of een snellere vloer kan je eigenlijk alleen maar zelf iets over zeggen, dat is gewoon een keuze. en meer of minder buffer en een snellere of langzamere vloer. meer voor en nadelen zijn er niet. persoonlijk ben ik voor meer massa in de vloer

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43

Seafarer

XXX

--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Ik begrijp niet helemaal dat dit zo moeilijk is.

Die broodjes vloer ligt op de rest van je betonnen huis. Dat sta je dus ook allemaal te verwarmen en dus ook een groter oppervlak aan warmteverlies.
Dus iedere mm meer tussen je broodjes vloer en je vloerverwarming is winst.Je stookt minder warm. Minder massa is ook beter te regelen.

En ook nog: Ja want wij zijn Nederlanders, om 6 uur gaat de wekker en om 6.30 moet ik aan tafel zitten met m'n boterham kaas. En het moet warm zijn. Advies als je toch bezig bent, hang een 5 kW fancoil op en zet deze in serie met je vloerverwarming. Dat ding blaft in 15 min. de woonkamer warm, het water wat eruit komt gaat de vloer in en je cv ketel condenseert als een malloot.

Later neem je een warmte pomp en dan kun jij condenserend koelen op de fancoil. Eventueel het water weer de vloer voor de massa. Huize vrieskast heb je dan. Zonder een natte vloer.

Staat op mijn todo lijst.

Edit: ik lees over reflectie heen. Ik bedoelde gewoon een folie als scheiding tussen de twee massa's.
Ik ben dus tegenstander van extreem veel massa, vooral ons kikkerlandje waar je soms even wat warmte door de kamer wilt blazen. Dat gaat niet met massa.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 10-02-2022 18:16 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• --Erik--
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:04:
[...]

https://www.wth.nl/nieuws...e-beperken-zinvol-zinloos.

of je meer buffer in je vloer wil of een snellere vloer kan je eigenlijk alleen maar zelf iets over zeggen, dat is gewoon een keuze. en meer of minder buffer en een snellere of langzamere vloer. meer voor en nadelen zijn er niet. persoonlijk ben ik voor meer massa in de vloer
Hier zocht ik naar, duidelijke informatie.

Doel is een L/W WP aan de vv te hangen.

• twain4me

twain4me

--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Hier zocht ik naar, duidelijke informatie.

Doel is een L/W WP aan de vv te hangen.
ik heb dan liever nog wat minder schommeling door iets meer massa dat helpt tijdens een sww run of een periode waarin je de wp bv uit wil ivm geluid. maargoed een snellere vloer kan net zo goed een keuze zijn. al zijn de voordelen daar met name met een plofketel.de voordelen verdwijnen min of meer met een wp en een lage aanvoer temp. (dan stook je ook veel meer 24/7)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:48:
[...]

ik heb dan liever nog wat minder schommeling door iets meer massa dat helpt tijdens een sww run of een periode waarin je de wp bv uit wil ivm geluid. maargoed een snellere vloer kan net zo goed een keuze zijn. al zijn de voordelen daar met name met een plofketel.de voordelen verdwijnen min of meer met een wp en een lage aanvoer temp. (dan stook je ook veel meer 24/7)
thx, dit is wat ik ook dacht te verwoorden ..

maar dan nog hoeveel effect heeft een folie kan je daar over wat roepen ?

Tja vanalles

• --Erik--
  • Niet online
vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Zie de eerdere link die @twain4me heeft gepost..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

--Erik-- schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Zie de eerdere link die @twain4me heeft gepost..
had het niet echt gezien, thx

nadat ik het lees vind ik het ergens wel onzin reden is simpel. (bedenk ik me ook nu pas)

Ik heb een convector put 2 jaar geleden bekleed met radiator folie (wil hem tzt dichtgooien) .. het verschil tussen voor/na is enorm .. daarbij helpt ook dat het huis geisoleerd is gemakshalve.

hierom hebben we achter alle radiators ook folie geplakt sindsdien zijn de stookkosten en leefcomfort wel verhoogt. en in de genoemde link spreekt men dit tegen (lees ik het goed?)

Maar goed dit is mijn ervaring, en de thermische massa van beton (lees de dikte bovenop de folie) is naar mijn idee daarbij intressanter dan de tekst in die link ..

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Met name de isolatie waarde van de bubblefolie (als dat al heel blijft) als je dat wil (bv in een flat waarbij je met name je eigen huis wil verwarmen) zou ik gaan voor noppenplaten met extra isolatie eventueel ontkoppeling kan ook nog een bouwkundige overweging zijn.. maar dat zijn wel een beetje niche oplossingen. hoewel het in belgie juist de standaard manier van bouwen is daar leggen ze op de constructievloer een dik pak isolatie en storten daarna de chape (zandcement) maar die is dan doorgaans wel een heel stuk dikker dan bij ons

Afbeeldingslocatie: https://www.defraeyebob.be/wp-content/uploads/2016/08/IMG_6400-1024x768.jpg

• --Erik--
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Met name de isolatie waarde van de bubblefolie (als dat al heel blijft) als je dat wil (bv in een flat waarbij je met name je eigen huis wil verwarmen) zou ik gaan voor noppenplaten met extra isolatie eventueel ontkoppeling kan ook nog een bouwkundige overweging zijn.. maar dat zijn wel een beetje niche oplossingen. hoewel het in belgie juist de standaard manier van bouwen is daar leggen ze op de constructievloer een dik pak isolatie en storten daarna de chape (zandcement) maar die is dan doorgaans wel een heel stuk dikker dan bij ons

[Afbeelding]
Als je die ruimte hebt lijkt het me geen slechte opbouw. Als ik dat hier ga doen moet ik gaan bukken bij alle deurposten ;).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

update-je zolder (laatste loodjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFDFJGxYoBdvrAdlKJi24zk8ThE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRJFxkCI45Pv95J9ejib7Oci.png?f=fotoalbum_large

veel passen en meten zeker de laatste loodjes, de binnenkant van de cv ruimte gaat er wel weer tzt uit en alle platen worden voorzien van een isolatieband laag op de balken voordat de OSB/Gipsplaten definitief op hun plek gaan. we zitten nog te twijfelen of we de holle ruimte gaan vullen met isolatie materiaal en eventueel nog een folie spannen (restant van zolder isolatie) . btw ik ga geen 2 kanten folie doen wegens vocht opsluiten

gezien het CV hok ook dienst doet als wasmachine /droger ruimte, is geluid en "vocht" isolatie wellicht prettig zodat de zolder niet verwarmd word.. de MV hangt rechts van de cv
hier vorige update met een kijkje in de cv ruimte - Deel 6"

Tja vanalles

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:58
Matomatisch schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Ik heb dat trukje eens gedaan vroeger, maar dan gewoon met een grote hoeveelheid vershoudfolie rond de pot gewikkeld. Dan doortrekken en een keer keihard duwen. Al wat erin zat ging plots met een gigantische snelheid de riool in :D

Of het goed is voor de leidingen weet ik niet. Wij zijn kort nadien ook verhuisd dus de nieuwe bewoners zitten er nu mee :P
Ik moest toch even denken aan een bericht in de buurtwhatsapp van een tijd geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGvErSZZyJ1_oUlAg8Yc90WzfGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfvTuTlN9IB3SrXbEJD0AYgb.jpg?f=fotoalbum_large

😂

Adjust non olet, plerumque...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:04

DropjesLover

Dit dus ->

2x de vloer van de woonkamer/keuken geegaliseerd (1e keer erg slecht gedaan, 2e keer met EM10 om de ergste heuvels weg te werken.
Komt vandaag de (Poolse) tegelzetter, hoor ik via z'n (Poolese, gebrekkig Nederlands) baas dat ie er eigenlijk niet aan durft te beginnen, hijzelf zegt wordt niet ideaal. Maar er zitten wel hoogteverschillen in tot wel 2cm over 30cm.
Bijna 3 uur bakkeleien later heb ik met de tegelzetter afgesproken dat ik weer een lading egaline ga halen en we morgen de halve dag besteden aan het, nu met laser en vulplaatjes, uitmeten en storten. Lijkt nog niet helemaal te landen bij z'n baas ofzo.
Hij heeft maar tijd tot zaterdag, maandag weer een andere klus. Dus nu per zaterdag via een spoed-oproepje op werkspot iemand geregeld die zaterdag kan beginnen, morgen egaliseren.

3x is scheepsrecht ofzo :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:29:
2x de vloer van de woonkamer/keuken geegaliseerd (1e keer erg slecht gedaan, 2e keer met EM10 om de ergste heuvels weg te werken.
Komt vandaag de (Poolse) tegelzetter, hoor ik via z'n (Poolese, gebrekkig Nederlands) baas dat ie er eigenlijk niet aan durft te beginnen, hijzelf zegt wordt niet ideaal. Maar er zitten wel hoogteverschillen in tot wel 2cm over 30cm.
Bijna 3 uur bakkeleien later heb ik met de tegelzetter afgesproken dat ik weer een lading egaline ga halen en we morgen de halve dag besteden aan het, nu met laser en vulplaatjes, uitmeten en storten. Lijkt nog niet helemaal te landen bij z'n baas ofzo.
Hij heeft maar tijd tot zaterdag, maandag weer een andere klus. Dus nu per zaterdag via een spoed-oproepje op werkspot iemand geregeld die zaterdag kan beginnen, morgen egaliseren.

20mm is best veel .. wat heb je gedaan niet in 1x doorgewerkt ? en dus niet nat in nat ? niet nagekamt/prikroller of primer niet gebruikt ?

egaliseren tja . inhuren klinkt wel ok .. het mixen en uitspreiden ervan klinkt zoals ik het paar weken van een vriend die bij een ervaren egaliseer klus moest assisteren best wel een dingetje ..
- dan weer te weinig gemixt
- te veel water
- te weinig water
etc

Als je met een latje schroeft tegen 1 v.d (lange) muren en om de 10cm lijntje spant .. lijn waterpas bij de bouwmarkt .. metselaars atributen en de lijntjes natuurlijk onderling ook op de zelfde hoogte kan je een 10 x 10 raster maken ..

in een spreadsheet kan je dan het raster invoeren, hoogste punt (kleinste afstand tussen touw en vloer) is bijvoorbeeld 32mm dat trek je van alle andere gemeten punten af .. in excel kan je conditional formating gebruiken om bv alles tussen 0 - 5mm geel te maken, 5-10 rood en 10-15 blauw enzv .. dat maakt het lekker visueel.

Heb je bv alleen wat paar hoge punten kan je een haakse slijper + diamant komschijf oid ze snel weg halen ..
Je kan ook voor grovere plekken https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962 huren heb ik gedaan voor zolder ..kan makkelijk in de auto (2 personen laden/lossen)

enige nadeel is dat het een enorme berg (fijn)stof produceert .. voordat je begint even de tuinslang erop is niet geheel onverstandig .. geen plassen of tijdens het schuren water doen immers je werkt met elektra

ik heb btw 2x 3 schijfjes gebruikt je kan er 3x 6x of 9x tegelijk opzetten .. maar ik koos voor 3x .. 2de set alsnog moeten aanbreken.. (ongeopend nemen ze hem volle prijs natuurlijk retour) toen ik wist dat ik de 2de moest aan gaan breken .. voor 2cm zou ik zeker en hoge plekjes zou ik zeker 3x pakken ..

Advies bij slijpen acties .. pak een spuitbus met kleur A voor hoge plekken .. en zeker zo snel mogelijk meten .. beter in kleine stukken/stroken te werken ..

Tja vanalles

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:15:
[...]

20mm is best veel .. wat heb je gedaan niet in 1x doorgewerkt ? en dus niet nat in nat ? niet nagekamt/prikroller of primer niet gebruikt ?

egaliseren tja . inhuren klinkt wel ok .. het mixen en uitspreiden ervan klinkt zoals ik het paar weken van een vriend die bij een ervaren egaliseer klus moest assisteren best wel een dingetje ..
- dan weer te weinig gemixt
- te veel water
- te weinig water
etc

Als je met een latje schroeft tegen 1 v.d (lange) muren en om de 10cm lijntje spant .. lijn waterpas bij de bouwmarkt .. metselaars atributen en de lijntjes natuurlijk onderling ook op de zelfde hoogte kan je een 10 x 10 raster maken ..

in een spreadsheet kan je dan het raster invoeren, hoogste punt (kleinste afstand tussen touw en vloer) is bijvoorbeeld 32mm dat trek je van alle andere gemeten punten af .. in excel kan je conditional formating gebruiken om bv alles tussen 0 - 5mm geel te maken, 5-10 rood en 10-15 blauw enzv .. dat maakt het lekker visueel.

Heb je bv alleen wat paar hoge punten kan je een haakse slijper + diamant komschijf oid ze snel weg halen ..
Je kan ook voor grovere plekken https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962 huren heb ik gedaan voor zolder ..kan makkelijk in de auto (2 personen laden/lossen)

enige nadeel is dat het een enorme berg (fijn)stof produceert .. voordat je begint even de tuinslang erop is niet geheel onverstandig .. geen plassen of tijdens het schuren water doen immers je werkt met elektra

ik heb btw 2x 3 schijfjes gebruikt je kan er 3x 6x of 9x tegelijk opzetten .. maar ik koos voor 3x .. 2de set alsnog moeten aanbreken.. (ongeopend nemen ze hem volle prijs natuurlijk retour) toen ik wist dat ik de 2de moest aan gaan breken .. voor 2cm zou ik zeker en hoge plekjes zou ik zeker 3x pakken ..

Advies bij slijpen acties .. pak een spuitbus met kleur A voor hoge plekken .. en zeker zo snel mogelijk meten .. beter in kleine stukken/stroken te werken ..
Geen idee hoe dit gebeurt is. Beide keren in 2x doorgewerkt, en eerste keer op de originele betonvloer na infrezen vloerverwarming (dichtsmeer klodders verwijderd).
Wel werkte m'n schoonvader met een scheve laser, en heeft op 1 punt er een emmer nat in nat bijgegooid, maar dat kan bijna geen laag van 2cm opgeleverd hebben.

Achja, niks aan te doen. Komt ook niet helemaal slecht uit, blijkt ook dat de twee verschillende tegels verschillende dikte hebben, 9 en 6 mm. Niet gemeld of op gewezen door de tegelboer...
Waar de 6mm komt gaan we nu extra egaliseren. Nemen we dat ook gelijk mee.

Touwtjes zie ik niet zo zitten over afstanden van 8m en een paar mm boven de grond.
Om de halve meter meten, vulblokje leggen en klodder tegellijm is sneller en duidelijker denk ik.

Schuren hebben we overwogen, maar er zit dus ingefreesde vloerverwarming onder, en die ligtaar net in de originele vloer. Is een te groot risico.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, met het risico dat er ergens anders spontaan 2cm verschil ontstaat; niet handig om ff een pro te zoeken?

Voordat je dalijk een opstap van 15cm hebt :P

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2022 07:48 ]

• Fuel_80
  • Laatst online: 14:19
We zijn bezig met het renoveren van ons huis en een aantal klussen willen we zelf uitvoeren. Een van deze klussen is het na-isoleren van ons schuine dak. (Ik dacht dat hier een apart topic voor was, maar ik kan het niet meer terugvinden).

Dit dak is in 1986 opnieuw opgebouwd met betonnen pannen en Kingspan / Unidek platen van circa 10cm dik EPS op gordingen van 25cm hoog. Deze platen zijn zelfdragend op de gordingen. Dit willen we graag na-isoleren aan de binnenzijde. (Het dak lichten is nu financieel niet wenselijk / haalbaar met de rest van de plannen). De gordingen hoeven in de toekomst niet meer in het zicht te komen dus we hebben circa 25cm ruimte om een oplossing te realiseren.

Ik ben bekend met de tool Ubukas.com, maar het wordt me niet duidelijk of dit geen haalbare oplossing is vanwege het dauwpunt / condens in de constructie.
Zat zelf te denken aan isolatie van circa 12cm steenwol / hennep of vergelijkbaar, klimaatfolie over de gordingen en regelwerk tussen de gordingen waarop dan afgewerkt wordt met gipsplaten en stuckwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuel_80 op 11-02-2022 08:28 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fuel_80 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:27:
We zijn bezig met het renoveren van ons huis en een aantal klussen willen we zelf uitvoeren. Een van deze klussen is het na-isoleren van ons schuine dak. (Ik dacht dat hier een apart topic voor was, maar ik kan het niet meer terugvinden).

Dit dak is in 1986 opnieuw opgebouwd met betonnen pannen en Kingspan / Unidek platen van circa 10cm dik EPS op gordingen van 25cm hoog. Deze platen zijn zelfdragend op de gordingen. Dit willen we graag na-isoleren aan de binnenzijde. (Het dak lichten is nu financieel niet wenselijk / haalbaar met de rest van de plannen). De gordingen hoeven in de toekomst niet meer in het zicht te komen dus we hebben circa 25cm ruimte om een oplossing te realiseren.

Ik ben bekend met de tool Ubukas.com, maar het wordt me niet duidelijk of dit geen haalbare oplossing is vanwege het dauwpunt / condens in de constructie.
Zat zelf te denken aan isolatie van circa 12cm steenwol / hennep of vergelijkbaar, klimaatfolie over de gordingen en regelwerk tussen de gordingen waarop dan afgewerkt wordt met gipsplaten en stuckwerk.
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Ik zou dit absoluut navragen bij de fabrikant van deze dakplaten.

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:29:

wil de tegelzetter de tegels niet in een dik- of middel-bedlijm zetten? het mag duidelijk zijn dat egaliseren niet jullie ding is?
Of is het geen tegelzetter maar een tegel plakker? dan is het verstandiger om toch eerst te (laten) egaliseren.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Fuel_80 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:27:

De magic word voor jouw (en mijn) probleem is "klimaatfolie".

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:14:
[...]

Geen idee hoe dit gebeurt is. Beide keren in 2x doorgewerkt, en eerste keer op de originele betonvloer na infrezen vloerverwarming (dichtsmeer klodders verwijderd).
Wel werkte m'n schoonvader met een scheve laser, en heeft op 1 punt er een emmer nat in nat bijgegooid, maar dat kan bijna geen laag van 2cm opgeleverd hebben.

Achja, niks aan te doen. Komt ook niet helemaal slecht uit, blijkt ook dat de twee verschillende tegels verschillende dikte hebben, 9 en 6 mm. Niet gemeld of op gewezen door de tegelboer...
Waar de 6mm komt gaan we nu extra egaliseren. Nemen we dat ook gelijk mee.

Touwtjes zie ik niet zo zitten over afstanden van 8m en een paar mm boven de grond.
Om de halve meter meten, vulblokje leggen en klodder tegellijm is sneller en duidelijker denk ik.

Schuren hebben we overwogen, maar er zit dus ingefreesde vloerverwarming onder, en die ligtaar net in de originele vloer. Is een te groot risico.
tegels die onderling hoogte verschil hebben strak op elkaar afstemmen lijkt me al een punt om weg te lopen voor de "onervaren" klusjesman ..
Teminste als die tegels sluitend op elkaar aan moeten gaan sluiten (doorleggen) zonder drempels

Denk dat belangrijker is dat je weet of men gelijk heeft beetje zonde als je veel geld uit geeft aan iets wat voor 100,- ook opgelost had kunnen worden.

Tja vanalles

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:22

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Vandaag even wezen behangen. Het wandje waar de luiken in komen te zitten, en de luiken zelf. Als is het op de foto niet heel goed te zien dat er nu glasvliesbehang op zit. Denk morgen het eerste laagje verf er overheen.

[Afbeelding]
Het gaat niet zo snel, want heb niet zo veel tijd, maar we zijn weer een stapje verder.
De panelen zijn behangen en geschilderd. Moet zeggen dat het er best strak uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/v9UEYkXbvpG99l9gWUGa9pL5.jpg

Van het weekend gaan alle plinten een nieuw likje verf krijgen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:13
Even een vraagje over mijn WC.
Hier zaten van die kloterige tegeltjes 25x25 mm hobbel de bobbel op geplakt. Groot deel trok ik er zo af.
Echter een deel van het canvas waar deze tegeltjes mee komen zit er nog op.

iemand nog tips ?

Ik heb met de multitool met een diiamant geprobeerd maar echt meters maak ik hier niet mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8snCp_7l6OGrFxK3Xfqv1cK3i50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tcZNT3oS4UMGVvRpixO58Bw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0kjNSw3juy9w7-pXvQoyHeZjfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiFWPNiedn4t7Nk0razyy4yG.png?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 17:27
@habbekrats laten zitten en overheen tegelen/stucen? Anders bandschuurmachine erop? :P

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:13
Zwartoog schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:48:
@habbekrats laten zitten en overheen tegelen/stucen? Anders bandschuurmachine erop? :P
Ik kan het ook met de flex doen, maar dat geeft zo 'n tering troep door het hele huis.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:34
Moet het eruit omdat je de diepte nodig hebt? Zo nee, alle losse stukken weghalen/snijden en dan er gewoon overheen tegelen.
Als het er echt af moet, Klophhamer met beitel kom je een eind mee.

PSN: Flix20-NL

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:56:
[...]

tegels die onderling hoogte verschil hebben strak op elkaar afstemmen lijkt me al een punt om weg te lopen voor de "onervaren" klusjesman ..
Teminste als die tegels sluitend op elkaar aan moeten gaan sluiten (doorleggen) zonder drempels

Denk dat belangrijker is dat je weet of men gelijk heeft beetje zonde als je veel geld uit geeft aan iets wat voor 100,- ook opgelost had kunnen worden.
Ik heb een goede klusjesman / tegelzetter, maar de tegels gekocht bij een tegelzaak. Die hadden ons volgens mij niet gewezen op het verschil in dikte en dat 3mm toch wel echt de max aan vullend vermogen is voor tegellijm...
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:58:
[...]

wil de tegelzetter de tegels niet in een dik- of middel-bedlijm zetten? het mag duidelijk zijn dat egaliseren niet jullie ding is?
Of is het geen tegelzetter maar een tegel plakker? dan is het verstandiger om toch eerst te (laten) egaliseren.
Tegelzetter wil geen dikke lijmlaag zetten of dubbel verlijmen toepassen. Hij zegt dat het de tegels zwakker maakt, een keer een kopje verkeerd laten vallen breekt maar zo de (grote, lange) tegel. En we hebben jonge kinderen, dusja, dat gaat gebeuren :P

Egaliseren was niet ons ding nee. Nouja, de eerste keer dus met een scheve laser en eigenlijk niet meten er 3mm bovenop proberen te zetten. Waarbij m'n schoonpa wat geprobeerd heeft met een 2m lineaal recht te harken, wat er dus over 2m elke 30cm aan zeker 3mm diepe geulen opleverde...
Daar zijn we met de EM10 (1-10mm) overheen gegaan om dergelijke grote verschillen er uit proberen te krijgen, maar nog steeds geen succes.

Nu met meten = weten bleek dat de vloer bij de wanden wel overal recht is, maar verder redelijk in een kommetje loopt, met het middenpunt dus 20mm lager dan de wand :X
Om de hoeveelheid egaline en droogtijd binnen de perken te houden heb ik alles uitgemeten en met vulplaatjes een verloop gemaakt van 1mm per meter (1mm X-as 1mm Y-as) aflopend.

Dat ging best aardig, beetje jammer dat sommige vulplaatjes (vastgeplakt met schildertape) wat gingen drijven en nu op een paar plekken 1mm er doorheen prikken. Alles wel met de prikroller uitgesmeerd. Maar goed, nu zou het toch echt vlak moeten zijn, al weten we dat na het drogen en de lange lineaal er op.
1,5u bezig geweest met uitmeten / vulplaatjes en nog eens bijna 3 uur aan egaline storten (3 minuten mixen per zak), 25 zakken egaline à 25kg/stuk :X :X

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 11-02-2022 15:03 ]

BThGvNeOA

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:46

Rzaan

Altijd zoekende

[b]Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:08:[
En ook nog: Ja want wij zijn Nederlanders, om 6 uur gaat de wekker en om 6.30 moet ik aan tafel zitten met m'n boterham kaas. En het moet warm zijn. Advies als je toch bezig bent, hang een 5 kW fancoil op en zet deze in serie met je vloerverwarming. Dat ding blaft in 15 min. de woonkamer warm, het water wat eruit komt gaat de vloer in en je cv ketel condenseert als een malloot.

Later neem je een warmte pomp en dan kun jij condenserend koelen op de fancoil. Eventueel het water weer de vloer voor de massa. Huize vrieskast heb je dan. Zonder een natte vloer.
Nu ben ik ook Nederlander en mijn vrouw ook.
Maar wij staan de ene ochtend op om 7.00 uur, de andere ochtend om 8.00 uur, maar soms ook een week lang pas om 9.00.
Komen in de ochtend langzaam op gang, maar houden wel van behaaglijke warmte.
De avonden kennen eenzelfde onregelmatig ritme. Soms om 23.00 uur in bed, dan weer 00.00 uur, maar als er een nieuwe Netflixserie is, kan het zomaar 3 dagen achter elkaar 02.00 uur worden.
En ik wil niet vanaf 22.00 uur onder een dekentje kruipen op de bank.

Dan zal zo'n fancoil toch niet veel toevoegen?

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb een goede klusjesman / tegelzetter, maar de tegels gekocht bij een tegelzaak. Die hadden ons volgens mij niet gewezen op het verschil in dikte en dat 3mm toch wel echt de max aan vullend vermogen is voor tegellijm...
jij koopt die dingen toch? waarom moet een tegelzaak je daarop wijzen.. Verschillende tegels zijn nooit dezelfde dikte, dat gelijk maken is zegmaar het werk van een tegelzetter, maar inmiddels is het mij duidelijk jij hebt een tegelplakker. En je kan makkelijk meer dan 3 mm uitvullen met lijm, je moet alleen wel de juiste lijm hebben en ook dat weten is het werk van een tegelzetter ;)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:01:
Egaliseren was niet ons ding nee. Nouja, de eerste keer dus met een scheve laser en eigenlijk niet meten er 3mm bovenop proberen te zetten. Waarbij m'n schoonpa wat geprobeerd heeft met een 2m lineaal recht te harken, wat er dus over 2m elke 30cm aan zeker 3mm diepe geulen opleverde...
Daar zijn we met de EM10 (1-10mm) overheen gegaan om dergelijke grote verschillen er uit proberen te krijgen, maar nog steeds geen succes.

Nu met meten = weten bleek dat de vloer bij de wanden wel overal recht is, maar verder redelijk in een kommetje loopt, met het middenpunt dus 20mm lager dan de wand :X
Om de hoeveelheid egaline en droogtijd binnen de perken te houden heb ik alles uitgemeten en met vulplaatjes een verloop gemaakt van 1mm per meter (1mm X-as 1mm Y-as) aflopend.

Dat ging best aardig, beetje jammer dat sommige vulplaatjes (vastgeplakt met schildertape) wat gingen drijven en nu op een paar plekken 1mm er doorheen prikken. Alles wel met de prikroller uitgesmeerd. Maar goed, nu zou het toch echt vlak moeten zijn, al weten we dat na het drogen en de lange lineaal er op.
1,5u bezig geweest met uitmeten / vulplaatjes en nog eens bijna 3 uur aan egaline storten (3 minuten mixen per zak), 25 zakken egaline à 25kg/stuk :X :X
Achteraf kan je veel zeggen, enige wat men kan doen is gokken . we waren er niet bij

Heb je ook 2 man "mixen" en 3de uitvloeien ? (dus echt " lopende band" ) gedaan ?
en bv eerst water dan de stuc middel ?
Teminste als ik zo lees/hoor zijn er veel zaken die relatief nauw luisteren en telang/tekort of teveel water/teweinig water zijn echt belangrijk . waarmee het eindresultaat staat of valt ..

ik heb bv muren nu gestuct en meerdere vrienden die verbouwing(en) gaan doen, vragen al of ik de boel wil stuc-en . dat ik dankzij mijn schoonvader en een goeie methode vinden geen golvend eindresultaat heb is ook meer geluk dan wijsheid ;)

maar de vloer is inderdaad een heel ander ding . ik dacht eerst gewoon 500,- aan egaliseer te kopen en dat nat in nat te gaan neer mikken ... ongeveer 25 zakken ook dus .. maar in mijn geval is het dus 250,- goedkoper als ik 16 zakken zandcement zou halen

<aar ja ik verwacht dat als ik de boel op de grond mik en uithark/smeer dat het spul zichzelf toch redelijk vlaktrekt .. dus vandaar mijn intresse
En laat ik eerlijk zijn v oor 250,- besparing versus eindresultaat die besparing vertaalt zich wel al dan niet terug in de moeite .. betaal liever meer en minder hoofdpijn dan nog veel werk...

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Achteraf kan je veel zeggen, enige wat men kan doen is gokken . we waren er niet bij

Heb je ook 2 man "mixen" en 3de uitvloeien ? (dus echt " lopende band" ) gedaan ?
en bv eerst water dan de stuc middel ?
Teminste als ik zo lees/hoor zijn er veel zaken die relatief nauw luisteren en telang/tekort of teveel water/teweinig water zijn echt belangrijk . waarmee het eindresultaat staat of valt ..

ik heb bv muren nu gestuct en meerdere vrienden die verbouwing(en) gaan doen, vragen al of ik de boel wil stuc-en . dat ik dankzij mijn schoonvader en een goeie methode vinden geen golvend eindresultaat heb is ook meer geluk dan wijsheid ;)

maar de vloer is inderdaad een heel ander ding . ik dacht eerst gewoon 500,- aan egaliseer te kopen en dat nat in nat te gaan neer mikken ... ongeveer 25 zakken ook dus .. maar in mijn geval is het dus 250,- goedkoper als ik 16 zakken zandcement zou halen

<aar ja ik verwacht dat als ik de boel op de grond mik en uithark/smeer dat het spul zichzelf toch redelijk vlaktrekt .. dus vandaar mijn intresse
En laat ik eerlijk zijn v oor 250,- besparing versus eindresultaat die besparing vertaalt zich wel al dan niet terug in de moeite .. betaal liever meer en minder hoofdpijn dan nog veel werk...
egaline doet 95% van het werk zelf, maar je zal het wel moeten sturen. doe je dat verkeerd verkloot je dus die 95% zelfwerkzaamheid. Het heeft gewoon niet het uitloopvermogen om zichzelf over X meter te egaliseren. daar is die kam voor,dan trek je het overtollige "zand" mee.Zeker bij grotere ruimtes een wctje is idd gewoon neer pletteren en de rest gaat nagenoeg vanzelf. (goed voorstrijken helpt ook dan gaat er minder vocht de ondervloer in)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
@habbekrats met een haakse slijper en een slijpkop ben je er zo

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:05:
[...]

egaline doet 95% van het werk zelf, maar je zal het wel moeten sturen. doe je dat verkeerd verkloot je dus die 95% zelfwerkzaamheid. Het heeft gewoon niet het uitloopvermogen om zichzelf over X meter te egaliseren. daar is die kam voor,dan trek je het overtollige "zand" mee.Zeker bij grotere ruimtes een wctje is idd gewoon neer pletteren en de rest gaat nagenoeg vanzelf. (goed voorstrijken helpt ook dan gaat er minder vocht de ondervloer in)
Dank voor de uitleg, maar hoe zit dat bv met zandcement (15mm) en ~3mm egaline zoals het verhaal van @DropjesLover

ik heb geen ervaring met die 2 middelen, maar wel met de vloer afschuren .. / uitmeten.

fyi ik heb wel de nodige tools, hark, spaan , emmers, prikroller en onderzet zolen al in huis de mixer huur ik als ik de zakken egaline (en eventueel zandcement) in huis heb . heb wel een een zware boormachine (klopboor met boorstand) maar zo'n dubbelhandvat ding huur ik dan wellicht wel. of is het bv net zo handig om er 1 te kopen voor de boormachine ?

Tja vanalles

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Dank voor de uitleg, maar hoe zit dat bv met zandcement (15mm) en ~3mm egaline zoals het verhaal van @DropjesLover

ik heb geen ervaring met die 2 middelen, maar wel met de vloer afschuren .. / uitmeten.

fyi ik heb wel de nodige tools, hark, spaan , emmers, prikroller en onderzet zolen al in huis de mixer huur ik als ik de zakken egaline (en eventueel zandcement) in huis heb . heb wel een een zware boormachine (klopboor met boorstand) maar zo'n dubbelhandvat ding huur ik dan wellicht wel. of is het bv net zo handig om er 1 te kopen voor de boormachine ?
Ligt er aan hoeveel je moet doen. M'n boormachine werd na een uurtje flink warm en ik voelde het wel.
Nu met zo'n unit met 2 handvatten ging wel wat beter, maar om nou te zeggen voor die ene keer _moet_ je er echt eentje hebben/huren, moah. Als de huur €50 is, is dat snel bespaard / 1,5 zak egaliseer extra.

Vloer is hard genoeg om op te lopen, en perfect glad!
Hoe dikker de laag hoe beter het vloeit natuurlijk, die 3 - 16mm die we nodig hadden helpt wel :)

Ik ben voor extra egaline gegaan in plaats van afschuren, in verband met de vloerverwarming die er ergens onder ligt. Zandcement + egaline kan, maar egaline werkt beter (vloeit beter) bij dikkere lagen (ivm boudary layer effect)
Dat is, afhankelijk van de oppervlakte en hoe ernstig het is, echt veel handwerk (trillingen) en heel veel stof.
Bij ons zijn ze er ook een halve dag mee in de weer gegaan en heeft eigenlijk 0,0 uitgemaakt. En het blijft handwerk, dus hoeveel je nu echt weghaalt... geen idee.

@vso ja, we deden eerst water, dan al mixend egaline er bij, 3 minuten mixen even wachten, dan nog even mixen, gieten en volgende batch maken terwijl een ander het uitstrijkt/prikroller.

[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 11-02-2022 20:54 ]

BThGvNeOA

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:54:
[...]

zand cement werkt het beste met meer dikte meestal wordt 25 - 30mm als minimaal gezien.
ik denk niet dat ik het zou durven om 15mm te doen. het is zwaar voor een normale boormachine om veel zakken egaline te doen. maar dan moet het wel een goed schone mengstaaf zijn. bonkjes van de vorige persoon kan je niet echt gebruiken.

• Megalomania
Ik ga ak gipsplaten dichtsmeren, wat raden jullie aan als filler? Ik heb mp75, Roodband, uniflot en knauf fill en finish liggen.

Ik dacht aan eerst uniflot en dan fill en finish. Of kan ik ook met een mix mp75 / roodband beginnen ?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:53:
[...]

zand cement werkt het beste met meer dikte meestal wordt 25 - 30mm als minimaal gezien.
ik denk niet dat ik het zou durven om 15mm te doen. het is zwaar voor een normale boormachine om veel zakken egaline te doen. maar dan moet het wel een goed schone mengstaaf zijn. bonkjes van de vorige persoon kan je niet echt gebruiken.
ja daar vrees ik al voor kortom gewoon dan maar aan de 25 zakken egaline ..

Nadeel 2 L-vormige kamer met de onderkant van de L bij de deur(en)
de vloer is het diepst bij de deur en de muur tegenover is referentie punt .. dus dat word of in 2 delen gieten ..of klein beetje aan de "overkant" en meer bij de deur het meest

dus als je van de trap af kijkt is verste punt (linksboven) hoogste punt rechtsboven loopt het af naar ~1cm en naar je toe zakt het 3cm (linksonder) en rechtsonder 2cm
ps bij de deur is het diep maar gemiddeld is het ~18mm alleen bij de deur is het "extreem"

Tja vanalles

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Megalomania schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:28:
Ik ga ak gipsplaten dichtsmeren, wat raden jullie aan als filler? Ik heb mp75, Roodband, uniflot en knauf fill en finish liggen.

Ik dacht aan eerst uniflot en dan fill en finish. Of kan ik ook met een mix mp75 / roodband beginnen ?
Voegen altijd Uniflott, zou daarna fill & finish doen, wordt neem ik aan alleen een dunne laag?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Nu ben ik ook Nederlander en mijn vrouw ook.
Maar wij staan de ene ochtend op om 7.00 uur, de andere ochtend om 8.00 uur, maar soms ook een week lang pas om 9.00.
Komen in de ochtend langzaam op gang, maar houden wel van behaaglijke warmte.
De avonden kennen eenzelfde onregelmatig ritme. Soms om 23.00 uur in bed, dan weer 00.00 uur, maar als er een nieuwe Netflixserie is, kan het zomaar 3 dagen achter elkaar 02.00 uur worden.
En ik wil niet vanaf 22.00 uur onder een dekentje kruipen op de bank.

Dan zal zo'n fancoil toch niet veel toevoegen?
:)
Fancoil reageert net zo snel als dat de ketel water verwarmd. Dus die kan perfect jullie wisselende ritme volgen.

Door die Corona toestanden met schoolgaande kinderen, dan weer wel dan weer niet naar school heb ik na 6 keer de thermostaat schema's aan te passen de handdoek in de ring gegooid. Iedere dag gaat nu de kachel om 07.00 naar 17,5 graden. En dat blijft zo tot 23.00. (Dat is te koud om te zitten, maar genoeg als je huishoudelijk werk gaat doen).
Heb je het koud dan doe je er 2 graden bij. Is heel snel gebeurt. Alleen dat lager zetten als je weggaat is nog een inleer dingetje bij de huis genoten. :)

• Megalomania
@Zaphara ok thanks, dat vermoedde ik al.

Aan de zijkant zit een klein stukje kale muur waar 2cm tegenaan moet dus daar dacht ik de mp75 / roodband tegenaan. Uniflot op de gipsvoegen dan dus.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Megalomania schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:53:
@Zaphara ok thanks, dat vermoedde ik al.

Aan de zijkant zit een klein stukje kale muur waar 2cm tegenaan moet dus daar dacht ik de mp75 / roodband tegenaan. Uniflot op de gipsvoegen dan dus.
Voor 2cm dan MP75 gebruiken :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Megalomania schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:28:

tja ik zou diepe gaatjes oid eerst met "grof" doen .. zeker als je gaas gebruikt niet gelijk ondiep / glad proberen te krijgen

Daarna met een brede spatel of spaan en 1x of 2x Fix en Finish. glad krijgen.

De truuk is eerder niet te veel smeer meuk aanmaken bv 1 a 2 koffie-bekers aan poeder en beetje aardappelpuree dikte die met een goeie schep net niet van je spatel zou vallen ..

Zo'n flexibele mix kom is ideaal

Tja vanalles

• Megalomania
@vso goeie tip, thanks!

Bedoel je van die soort hoge inzet bakjes? Heb daar naar gezocht maar kon geen goede zoekterm bedenken. Jij enig idee?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:49:
[...]

:)
Fancoil reageert net zo snel als dat de ketel water verwarmd. Dus die kan perfect jullie wisselende ritme volgen.

Door die Corona toestanden met schoolgaande kinderen, dan weer wel dan weer niet naar school heb ik na 6 keer de thermostaat schema's aan te passen de handdoek in de ring gegooid. Iedere dag gaat nu de kachel om 07.00 naar 17,5 graden. En dat blijft zo tot 23.00. (Dat is te koud om te zitten, maar genoeg als je huishoudelijk werk gaat doen).
Heb je het koud dan doe je er 2 graden bij. Is heel snel gebeurt. Alleen dat lager zetten als je weggaat is nog een inleer dingetje bij de huis genoten. :)
hier kunnen ze zelf ding aan de muur / via gsm (home assistant app) aanpassen alleen elk uur staat hij terug op een gedefineerde vaste temp ..

merk dat sinds dat we isoleren de tempschommelingen veel minder aanwezig zijn, grootste uitdaging is je "werkplek achter de pc" dan zit je stil en dus sneller koud .. zeker toen we nog niet zo goed geisoleerd hadden.

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:11:
[...]

hier kunnen ze zelf ding aan de muur / via gsm (home assistant app) aanpassen alleen elk uur staat hij terug op een gedefineerde vaste temp ..
Dat zou ik nog kunnen doen. Halverwege de dag terug naar 17.5 (y)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben bezig een messenblok te maken dat een cloon is van deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinepannen.nl/images/gallery/2525/1049X1050/Kai%20shun%20messenblok%20magnetisch%20DM0794%20met%20mes.jpg

Maar dan in walnoot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVoZj3z5AtWrwz3zbkiRrq3fimc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvyKGxfIRuFN8SDaoQq3uqZ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9PaXz0cAxcSXK8TMMww3Zx2YCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3gIEN9LJBrkJrlymt3DpTuV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM1DgHrX_5YJV5qK0yVg9OuqT6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyLjCfGxhdDAAUFGGzsTUxlh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCaJ_L6DiNTVOZzNia807RxcrZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYMqZ4hek4oUrJSbYXD8fVrV.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk pakt zelfs een lijmklem (zwaar, vrij weinig aangrijpingspunt) met een gemonteerde magneet of 6.

Ben met 1 balk begonnen, verzaagd, geschaafd van dikte gelopen, gelijmd en weer geschaafd. De sleuvel voor de magneten zijn tot 2mm van de buitenrand gemaakt. Best spannend, als de boel uitbreekt is het klaar. Bewust wat breder zodat er meer magneten in kunnen. Volgende week de andere helft ff maken en daarna de boel op maat zagen.

Heb uit een stuk 18mm mpx al de de ronding van de voorkant genaakt (straal van een meter oid) en die wil ik er met een copieerfrees op zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 12-02-2022 08:31 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:11:
[...]

merk dat sinds dat we isoleren de tempschommelingen veel minder aanwezig zijn, grootste uitdaging is je "werkplek achter de pc" dan zit je stil en dus sneller koud .. zeker toen we nog niet zo goed geisoleerd hadden.
Kijk eens naar een infrarood paneel die je onder of juist boven je bureau hangt. Ding verstookt maar max 100 watt en kosten ook niet zo gek veel.

Ik lees er goede verhalen over

• deWit
  • Laatst online: 16:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nog beter, een electrische onderlegger voor je toetsenbord en muis. 65 watt, warme handen en in mijn geval warmt ook het bureau wat op dus ook lekker warme benen. Iets van drie tientjes op AliExpress of Amazon...

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Om een vensterbank van hout af te zagen probeerde ik mijn decoupeerzaag, dat gaat prima, maar voor het laatste stuk is deze te breed om langs de muur te gaan. Nu dacht ik aan een reciprozaag, maar daar ontbreekt geleiding om netjes recht te zagen. Wat is hiervoor handig? Simpelweg een lat om langs te glijden? Of toch een ander apparaat?

• big bang
  • Laatst online: 16:49
@JBS invalzaag of cirkelzaag met geleiderails. Zelfs de goedkoopste lidl/scheppach variant is al een beter idee dan een decoupeerzaag.

Ah je bedoelt dat de vensterbank al gemonteerd zit, en je moet in een hoekje freubelen? Dan wordt het waarschijnlijk iets van een multitool oid, maar handig is anders.

[ Voor 39% gewijzigd door big bang op 12-02-2022 10:21 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 10:57

iop

Dan kan hij nog niet bij het laatste stuk...
Handzaag, recipro, multitool.. of een japanse zaag. Wat je hebt eigenlijk.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-11 14:43
deWit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:04:
Nog beter, een electrische onderlegger voor je toetsenbord en muis. 65 watt, warme handen en in mijn geval warmt ook het bureau wat op dus ook lekker warme benen. Iets van drie tientjes op AliExpress of Amazon...
Toch even kleine disclaimer bij het bestellen van dit soort producten via Aliexpress. Meestel zullen het wel weten, maar altijd erg goed checken voor keurmerken, merknaam research etc, het is daar allemaal niet zo streng geregeld (brandgevaar).

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-11 17:00
deWit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:04:
Of een Lenovo laptop
Die van mijn werk die blaast zoveel warme lucht uit, ik heb heerlijke warme handjes _O-

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUhDAu8xPvKtIZ62ZeaAQ9TCd-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOxevr705e0hc56bZDTnU3n7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben bezig met een nieuw project met resthout. Een soort mega werkbank, kast en mitre saw station in 1. Super handig. Op zich is hij af, maar nu wil ik het mdf werkblad nog afwerken met iets slijtvast. MDF is natuurlijk niet het meest geniale materiaal voor een werkblad.

Wat zouden jullie doen? Bootlak? polyurethane?Of gewoon gekookte lijnolie?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
[Afbeelding]
Ik ben bezig met een nieuw project met resthout. Een soort mega werkbank, kast en mitre saw station in 1. Super handig. Op zich is hij af, maar nu wil ik het mdf werkblad nog afwerken met iets slijtvast. MDF is natuurlijk niet het meest geniale materiaal voor een werkblad.

waarom niet keukenbladen/werkbladen zijn ook "zacht" met een laagje plastic oid.

Gezien het schuur is zou ik hem eraf halen en rondom in 2 lagen verf/lak zetten dan als je dan iets morst trekt het er niet in .. aantal lagen verf/lak extra aan de bovenkant kan geen kwaad als je over hebt ..

je hebt wel de palen op de grond die de tegels raken voorzien van rubberen dopjes ? zo voorkom je ook dat vocht van beneden de palen in trekt .. heb je er iets langer plezier van ..
.

Tja vanalles

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

vso schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:16:
[...]

waarom niet keukenbladen/werkbladen zijn ook "zacht" met een laagje plastic oid.

Gezien het schuur is zou ik hem eraf halen en rondom in 2 lagen verf/lak zetten dan als je dan iets morst trekt het er niet in .. aantal lagen verf/lak extra aan de bovenkant kan geen kwaad als je over hebt ..

je hebt wel de palen op de grond die de tegels raken voorzien van rubberen dopjes ? zo voorkom je ook dat vocht van beneden de palen in trekt .. heb je er iets langer plezier van ..
.
Nee, dat komt wel goed met de poten op die tegels. Voordat dat gaat rotten zijn we 10 jaar verder en woon in hier niet meer.

Ik las op woodworking dat te strak lakken van je werkblad niet handig is, vanwege te glad. Dan kun je niks meer vastzetten op je blad. Dus na wat denken laat ik het gewoon zo.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Nee, dat komt wel goed met de poten op die tegels. Voordat dat gaat rotten zijn we 10 jaar verder en woon in hier niet meer.

Ik las op woodworking dat te strak lakken van je werkblad niet handig is, vanwege te glad. Dan kun je niks meer vastzetten op je blad. Dus na wat denken laat ik het gewoon zo.
Anti slipmatje kost een euro bij de diverse goedkope winkels, mij ging het meer om beschermen van het hout.

Tja vanalles

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

vso schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Anti slipmatje kost een euro bij de diverse goedkope winkels, mij ging het meer om beschermen van het hout.
De boel kan niet meer uit elkaar en zit vast aan de muur :+

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-02-2022 13:42 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Boudewijn schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:27:
Ik ben bezig een messenblok te maken dat een cloon is van deze:
[Afbeelding]

[..]

Uiteindelijk pakt zelfs een lijmklem (zwaar, vrij weinig aangrijpingspunt) met een gemonteerde magneet of 6.
Is dat niet al wat teveel magnetische trekkracht als zelfs een zware lijmklem blijft hangen?
Lijkt me niet echt fijn werken als je je mes elke keer echt los moet trekken van dat blok.
Zou dan liever in de sweetspot zitten dat je meest zware mes er nog wel mooi op vast blijft zitten maar hij ook gemakkelijk loskomt.

• Megalomania
@bonzz.netninja ik zou iig niet voor bootlak gaan: niet hard genoeg en wordt een te dikke glimmende laag zeg maar. Traplak daarentegen is top spul, mooi dun, slijtvast en mat.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een paar jaar terug een mooie tafel gekocht van massief notenhout. Ik wil 'm opnieuw in de olie zetten maar bij de fabrikant kost zo'n potje olie 30 euro (inclusief verzenden).

Dat vind ik nogal prijzig en ik heb gevoel dat dat wel voor minder kan...

Iemand tips? Moet niet stinken dus dingen als (gekookte) lijnolie liever niet.

• big bang
  • Laatst online: 16:49

It's time to play the music, it's time to light the lights

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Vraagje, wat zeggen jullie als een tegelzetter de tegels er zo in legt? Grote tegels (hier een klein hoekje dat verschoven was) en vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLWEPzM0o-OHZSHR7VDtJew1two=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMUFxiRYR74wbG5SUOMBx72M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wegens planning faal en tijdgebrek een last minute een andere tegelzetter gevraagd om het af te maken en die is geshockeerd hiervan...
Die garandeert me problemen met losliggende tegels over een tijdje.

BThGvNeOA

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
sOid schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:22:
Ik heb een paar jaar terug een mooie tafel gekocht van massief notenhout. Ik wil 'm opnieuw in de olie zetten maar bij de fabrikant kost zo'n potje olie 30 euro (inclusief verzenden).

Dat vind ik nogal prijzig en ik heb gevoel dat dat wel voor minder kan...

Iemand tips? Moet niet stinken dus dingen als (gekookte) lijnolie liever niet.
Je koopt een mooie tafel voor 1400 euro en gaat dan klagen dat het 30 euro kost om deze mooi te houden?
Goede olie is gewoon duur. En wil je het risico lopen dat je je tafel verpest door iets anders te kiezen wat iets goedkoper is?
Meestal heb je maar erg weinig olie nodig om hem bij te houden. Dus waarschijnlijk is dit een eenmalige aankoop.

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:39:

ik ook

Je wilt hoe dan ook geen lucht onder je tegels maar bij vloerverwarming nog minder.
daarnaast (als ik je tegels goed inschat) wil je dergelijk tegels eigenlijk backbutteren (zowel de tegel als de vloer insmeren met lijm)

persoonlijk zou ik alles er nu uithalen en schoonmaken, het is dus ook geen tegelplakker, maar gewoon een hans worst.

[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 12-02-2022 18:02 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Vraagje, wat zeggen jullie als een tegelzetter de tegels er zo in legt? Grote tegels (hier een klein hoekje dat verschoven was) en vloerverwarming
[Afbeelding]

Ik heb wegens planning faal en tijdgebrek een last minute een andere tegelzetter gevraagd om het af te maken en die is geshockeerd hiervan...
Als de lijm nog nat is zou ik zelf in staat zijn alles eruit te trekken. Dit is niet ok. Niet egaal, lucht ertussen, niet de tegel zelf ook ingesmeerd, gewoon wat dotten -O-

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54

Ik kan me dat goed voorstellen, dat gechoqueerde.
Dit is een "accident waiting to happen".
Aan de lijm te zien hecht het nu al niet aan de tegel, laat staan als dat gaat werken door de verwarming.
Om de voegen dicht te krijgen heb je zoveel voeg nodig om de onderliggende ruimte op te vullen dat je eigenlijk er ook wel van uit kan gaan dat je dit niet goed gevoegd krijgt door die paar mm voeg. Er zullen dus ook gaten gaan vallen in de voeg later.
En dan is elke holte er een waar een vallend voorwerp een barst kan veroorzaken.

Zoals al gezegd, nu het nog niet uitgehard is even heel hard vloeken en een paar keer slikken, daarna als de wiederweerga alles er uit steken met je verstand op oneindig.
De lijm kan je "droog" van tegels en vloer losteken met en plamuurmes. Het best is het daarna, vloer en tegels, te wassen met water zodat je de tegels kan hergebruiken en de vloer hecht voor de nieuwe tegelzetter.

Ik hoop alleen dat je die kluns nog niet betaald hebt voor dit slechte werk.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik moet gelijk denken aan play doh, zo ziet de tafel er hier ook uit als de jeugd aan het kleien is geweest.....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Koekstra
  • Niet online
[Afbeelding]

Hechting is nihil al dan niet 0 zo te zien.
Minstens 80% raakvlak, maar wel op een normale manier. Dus met een lijmkam, en bij voorkeur dubbel kruislings inlijmen :+

Maargoed, een vakman zal dit zelf wel weten. Dit is was er duidelijk géén een..

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

twain4me schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:56:
[...]

ik ook

Je wilt hoe dan ook geen lucht onder je tegels maar bij vloerverwarming nog minder.
daarnaast (als ik je tegels goed inschat) wil je dergelijk tegels eigenlijk backbutteren (zowel de tegel als de vloer insmeren met lijm)

persoonlijk zou ik alles er nu uithalen en schoonmaken, het is dus ook geen tegelplakker, maar gewoon een hans worst.
Alles was wel vloer en tegel ingesmeerd, daarna dotten er tussen.
Koekstra schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Hechting is nihil al dan niet 0 zo te zien.
Minstens 80% raakvlak, maar wel op een normale manier. Dus met een lijmkam, en bij voorkeur dubbel kruislings inlijmen :+

Maargoed, een vakman zal dit zelf wel weten. Dit is was er duidelijk géén een..
Het kostte al best wat moeite om deze er uit te krijgen. Lag er 5 uur in.

BThGvNeOA

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Alles was wel vloer en tegel ingesmeerd, daarna dotten er tussen.
waar zijn dan de lijmkamstrepen? er is evenueel een mogelijkheid dat alleen deze tegel als een malloot heeft geplakt. ik weet wel dat als je het laat zitten je een een vrachtwagen voeg nodig hebt met al die mega gaten :+

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpaanUCkNL2-YZxossNtmN9sXe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdDwF9XJWn1zNwKqIHSk1DMm.png?f=fotoalbum_large

Nu de volgende uitdaging, ik wil vanuit de cv ruimte (links.vd foto) een 100mm buis van boven de deurpost op de foto in de kast rechts van de deurpost naar beneden gelegen verdiepingen ..
daarnaast ook elektra en UTP natuurlijk .. (voor de AP's enzo)

De uitdaging zit hem kan ik de bocht maken van 90 graden .. wellicht moet ik het gips wegzagen met een mult tool ach ja ...

in de cv ruimte kan ik dan tzt een wtw / lucht filter/ontvochtiger plaatsen en een patchpaneel .

Hierna ga ik het osb licht bewerken met een vulmiddel, licht opschuren en dan voorstrijk eroverheen

morgen eerst maar een trapkast maken op de 1ste verdieping .. heb nog wat spullen over
daarna ga ik de houten balken die nog op de foto zichtbaar zijn wegwerken door de restjes OSB ervoor te plaatsen

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 12-02-2022 20:35 ]

Tja vanalles

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

twain4me schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:19:
[...]

waar zijn dan de lijmkamstrepen? er is evenueel een mogelijkheid dat alleen deze tegel als een malloot heeft geplakt. ik weet wel dat als je het laat zitten je een een vrachtwagen voeg nodig hebt met al die mega gaten :+
Geen idee. Met de rechte kant van de kam ofzo. Ze hadden wel een 5x5 kam bij zich.

Anyway... Na de reacties hier Nederlandse tegelzetter gebeld of ie de keuken af krijgt voor donderdag, bevestigde hij, dus aan de slag gegaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ts1MvZaEtFcqCZ6wo1IXM1NUAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEGM6wsFGDjOhTIJy4rrnRPZ.jpg?f=fotoalbum_large
Rechts boven een reparatie van die tegelzetter, hoe het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hkru5T_OYSDREadYvtn8kk8PtOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFXKAfLMfag6vVQa8qvVdacl.jpg?f=fotoalbum_large

Alles wegnemen voorzichtig met een klein breekijzer, 1 uur werk (ook voor de tegels die er al 3 dagen in lagen), 5 grote tegels een chipeer uit, 1 gebroken, alle op maat gesneden tegels kunnen redden.

Ik moet wel zeggen, ik had wel de vloerverwarming aan de afgelopen dagen, maar op 15°C en, omdat 2 zones / 1 per verdieping, begane grond "plafond verwarming" was het beneden niet kouder dan 17°C . Ook nu met sinds de middag pomp stekker er uit getrokken, is het hier nu 17,5°C op de thermostaat.

Maar hoe dan ook, fundamenteel verkeerd gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 12-02-2022 21:21 ]

BThGvNeOA

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Geen idee. Met de rechte kant van de kam ofzo. Ze hadden wel een 5x5 kam bij zich.

Anyway... Na de reacties hier Nederlandse tegelzetter gebeld of ie de keuken af krijgt voor donderdag, bevestigde hij, dus aan de slag gegaan...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles wegnemen voorzichtig met een klein breekijzer, 1 uur werk (ook voor de tegels die er al 3 dagen in lagen), 5 grote tegels een chipeer uit, 1 gebroken, alle op maat gesneden tegels kunnen redden.

Ik moet wel zeggen, ik had wel de vloerverwarming aan de afgelopen dagen, maar op 15°C en, omdat 2 zones / 1 per verdieping, begane grond "plafond verwarming" was het beneden niet kouder dan 17°C . Ook nu met sinds de middag pomp stekker er uit getrokken, is het hier nu 17,5°C op de thermostaat.

oftewel no cure no pay --> weg ermee

foto's gaan in het voorbeelden boek (hoe het niet moet) toch ?

Tja vanalles

• Megalomania
@chrisborst domme vraag misschien maar wat is het verschil tussen goede olie en goedkope Ikea olie?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
@chrisborst domme vraag misschien maar wat is het verschil tussen goede olie en goedkope Ikea olie?
Goede olie is de olie die het juiste resultaat geeft voor die bepaalde toepassing. Dat hoeft dus geen dure olie te zijn.

Het ligt er dus aan wat je gaat smeren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Megalomania schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
Voor mij is goede olie, olie die gemakkelijk is aan te brengen, lang beschermd, het liefste in 1x aan te brengen is, indien mogelijk uit natuurlijke oliën is gemaakt en zonder chemische oplosmiddelen.

Inmiddels als weer 7 jaar geleden heb ik mijn eiken vloer behandeld met aquamarijn olie:
http://www.aquamarijn.com...e-parketolie-hardwaxolie/
Inmiddels heten ze Rigo: https://www.rigoverffabri...ten/royl/royl-oil-1k-4550

Hier wordt mooi beschreven wat een goede olie moet doen. Na 7 jaar kan ik wel bevestigen dat dit zo is. Zelfs de houten vloer in de keuken is nog mooi.
In de keuken heb ik nu 1x de onderhoudsolie gebruikt:
https://www.rigoverffabri.../royl/onderhoudsolie-9090

Die is wat dunner en makkelijker in gebruik voor onderhoud. Maar ook deze olie kost 30 euro voor 1 liter. Die zou ik wel op mijn tafel durven te smeren maar qua prijs maakt het dus niet uit.

@Seafarer De olie van de ikea kost 10 euro voor 0.5 liter. Dus ten opzichte van het onderhoudssetje zou je 15 euro goedkoper uit zijn. Maar daarvoor neem je wel een risico. Die van Royl kost 30 euro per 1 liter, dus vergelijkbare prijs maar wel ruim 2x zoveel olie. Ga je nooit opkrijgen met 1 tafel.
Dus ja, in verhouding is zo'n onderhoudsset aan de prijs. Maar je betaald voor het lage volume en het feit dat het "speciaal" voor je tafel is gemaakt.
Seafarer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:57:
[...]

:) |:( Ik dacht dat je smeer olie bedoelde. :F
haha _/-\o_ Dat is een heel ander verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door chrisborst op 13-02-2022 09:58 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik kan beamen dat die Royl olie erg goed werkt en makkelijk te onderhouden is.

Met voedende zeep blijft je vloer heel lang mooi.

• Teijgetje

Daar moet je wel even mee oppassen als het opnieuw gedaan wordt.
Normaal protocol is de vloerverwarming minimaal 1 dag voordat getegeld wordt uit (koude vloer) en pas 6 weken nadat het klaar is (gevoegd) weer aan waarbij je een opstartprotocol aanhoudt.
Doe je dit niet dan heb je ook kans op problemen, het vocht in het cement is namelijk nodig door de lijm, ga je dat er uit stoken dan verlies je hechtkracht, sterkte en flexibiliteit.
Wanneer je weer kan stoken hangt helemaal af van lijmdikte, cementlaag en tegelgrootte, maar het vocht moet in principe eerst op natuurlijke wijze uit de vloer kunnen. Overleg dat even met de nieuwe tegelzetter.
Beter een week te lang gewacht dan te kort.
Je kunt dan eventueel op een andere manier bijverwarmen als dat nodig is.
Maar de groep(en) waar getegeld wordt moet afgesloten. Kan dat niet dan zul je ze af moeten (laten) koppelen. Of als je hele huis op die verdeler zit het hele huis koud laten, wat meestal geen optie is.

En ik begreep dat je de temperatuur van de thermostaat op 15 graden zet, waar de vloerverwarming op reageert. De watertemperatuur ligt meestal een stuk hoger (tot max 40 graden).
In het opstartprotocol ga je uit van het langzaam warmer maken van het water over enkele dagen/weken.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Teijgetje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Daar moet je wel even mee oppassen als het opnieuw gedaan wordt.
Normaal protocol is de vloerverwarming minimaal 1 dag voordat getegeld wordt uit (koude vloer) en pas 6 weken nadat het klaar is (gevoegd) weer aan waarbij je een opstartprotocol aanhoudt.
Doe je dit niet dan heb je ook kans op problemen, het vocht in het cement is namelijk nodig door de lijm, ga je dat er uit stoken dan verlies je hechtkracht, sterkte en flexibiliteit.
Wanneer je weer kan stoken hangt helemaal af van lijmdikte, cementlaag en tegelgrootte, maar het vocht moet in principe eerst op natuurlijke wijze uit de vloer kunnen. Overleg dat even met de nieuwe tegelzetter.
Beter een week te lang gewacht dan te kort.
Je kunt dan eventueel op een andere manier bijverwarmen als dat nodig is.
Maar de groep(en) waar getegeld wordt moet afgesloten. Kan dat niet dan zul je ze af moeten (laten) koppelen. Of als je hele huis op die verdeler zit het hele huis koud laten, wat meestal geen optie is.

En ik begreep dat je de temperatuur van de thermostaat op 15 graden zet, waar de vloerverwarming op reageert. De watertemperatuur ligt meestal een stuk hoger (tot max 40 graden).
In het opstartprotocol ga je uit van het langzaam warmer maken van het water over enkele dagen/weken.
Ik heb een lage stooklijn, dus ook relatief koud water. Zelfs met gewoon 20°C op de thermostaat ging er max 30°C in afgelopen weken.

Bij ingefreesde vloer zie ik staan 4 weken uit laten, daarna instellen op 20°C aanvoertemperatuur en die 1,5°C per dag verhogen. Dus dat gaan we doen.

BThGvNeOA

• Megalomania
PaT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:11:
Ik kan beamen dat die Royl olie erg goed werkt en makkelijk te onderhouden is.

Met voedende zeep blijft je vloer heel lang mooi.
Gebruiken wij ook voor de vloer, top spul

• Seafarer

Seafarer

XXX

chrisborst schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Voor mij is goede olie, olie die gemakkelijk is aan te brengen, lang beschermd, het liefste in 1x aan te brengen is, indien mogelijk uit natuurlijke oliën is gemaakt en zonder chemische oplosmiddelen.

Inmiddels als weer 7 jaar geleden heb ik mijn eiken vloer behandeld met aquamarijn olie:
http://www.aquamarijn.com...e-parketolie-hardwaxolie/
Inmiddels heten ze Rigo: https://www.rigoverffabri...ten/royl/royl-oil-1k-4550

Hier wordt mooi beschreven wat een goede olie moet doen. Na 7 jaar kan ik wel bevestigen dat dit zo is. Zelfs de houten vloer in de keuken is nog mooi.
In de keuken heb ik nu 1x de onderhoudsolie gebruikt:
https://www.rigoverffabri.../royl/onderhoudsolie-9090

Die is wat dunner en makkelijker in gebruik voor onderhoud. Maar ook deze olie kost 30 euro voor 1 liter. Die zou ik wel op mijn tafel durven te smeren maar qua prijs maakt het dus niet uit.

@Seafarer De olie van de ikea kost 10 euro voor 0.5 liter. Dus ten opzichte van het onderhoudssetje zou je 15 euro goedkoper uit zijn. Maar daarvoor neem je wel een risico. Die van Royl kost 30 euro per 1 liter, dus vergelijkbare prijs maar wel ruim 2x zoveel olie. Ga je nooit opkrijgen met 1 tafel.
Dus ja, in verhouding is zo'n onderhoudsset aan de prijs. Maar je betaald voor het lage volume en het feit dat het "speciaal" voor je tafel is gemaakt.
:) |:( Ik dacht dat je smeer olie bedoelde. :F

Edit: nu we het toch over olie hebben, ik heb een bankirai terras en deze nu eens met gekookte lijnolie behandelt. Spleten volgieten gaat erg goed hiermee ik krijg ook het gevoel dat het erg goed voed aan het hout. Maar het wordt snel groen.
Denk dat ik maar weer de dure Hermadix ga gebruiken, komt er ook weer een mooie kleur in.
Of zijn er suggesties?

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 13-02-2022 10:10 ]

• Teijgetje
DropjesLover schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Ik heb een lage stooklijn, dus ook relatief koud water. Zelfs met gewoon 20°C op de thermostaat ging er max 30°C in afgelopen weken.
Een lage stooklijn heeft niets te maken met de vloerverwarmingwatertemperatuur.
Die wordt normaal ingeregeld bij het verdeelblok en is constant. Je stelt hem dus in op een vaste waarde.

Mits je geen radiatoren hebt is een lage aanvoertemperatuur niet zo erg. De vloer zal zo warm worden als de watertemperatuur in de buizen.
Heb je wel radiatoren dan heb je kans dat het merendeel van je water door de vloerverwarming gaat en de radiatoren minder water krijgen dat bovendien te koud is. Radiatoren werken beter met een hogere aanvoertemperatuur dan 30 graden. Je stookt dan relatief duur omdat de vloerverwarming relatief te warm wordt en de radiatoren, die voor snelle opwarming zorgen, te weinig warmte afgeven.
Je krijgt dan een hele trage reactietijd voor de ruimte op temperatuur is.

[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 13-02-2022 10:34 ]

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:26
vso schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:33:
[Afbeelding]

Nu de volgende uitdaging, ik wil vanuit de cv ruimte (links.vd foto) een 100mm buis van boven de deurpost op de foto in de kast rechts van de deurpost naar beneden gelegen verdiepingen ..
daarnaast ook elektra en UTP natuurlijk .. (voor de AP's enzo)

De uitdaging zit hem kan ik de bocht maken van 90 graden .. wellicht moet ik het gips wegzagen met een mult tool ach ja ...

in de cv ruimte kan ik dan tzt een wtw / lucht filter/ontvochtiger plaatsen en een patchpaneel .

Hierna ga ik het osb licht bewerken met een vulmiddel, licht opschuren en dan voorstrijk eroverheen

morgen eerst maar een trapkast maken op de 1ste verdieping .. heb nog wat spullen over
daarna ga ik de houten balken die nog op de foto zichtbaar zijn wegwerken door de restjes OSB ervoor te plaatsen
Misschien kom je met 2x 45 graden bocht beter uit

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
[Afbeelding]

Het hangt er natuurlijk een beetje van af welke werkzaamheden je aan de werkbank gaat doen, maar ik zou er een tranenplaatloper op lijmen, is antislip en goed schoon te houden. Zoiets als dit:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

dragonhaertt

@_'.'

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals anderen al hadden gezegd: totaal onacceptabel.
Dat stukje rechtsboven is overigens ook niet echt netjes.

Tegels horen aan beide oppervlaktes bedekt te worden, en het kammen moet in één richting gebeuren.
Dit voorkomt dat er luchtbubbels gevangen kunnen worden in de dalen van het kammen. Als de tegel netjes gezet is, is er geen lucht meer gevangen, zijn alle kammen platgedrukt en is het hele oppervlakte bedekt.
Hier is een mooi voorbeeld van waarom dit zo moet:

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
dragonhaertt schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Tegels horen aan beide oppervlaktes bedekt te worden,
Dit is echt niet waar

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wellicht moet je er af en toe bijzetten waarom niet.
Je hebt veel kennis en dan vinden mensen het alleen maar waardevol als ze uitleg krijgen.
is mijn ervaring tenminste.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:12:
Je hebt veel kennis en dan vinden mensen het alleen maar waardevol als ze uitleg krijgen.
Het waarom weet ik niet precies, maar ik heb van meerdere bedrijven gehoord dat het dubbel lijmen alleen nodig is voor tegels groter dan 60x60. Bij grotere tegelmaten gold er dus een meerprijs per m2 voor het leggen.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:26
Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Het is een flauwe grap er staat "Tegels horen aan beide oppervlaktes bedekt te worden". Een tegel bedek je inderdaad maar aan 1 oppervlakte (de tweede is de vloer)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

cverkooyen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Het is een flauwe grap er staat "Tegels horen aan beide oppervlaktes bedekt te worden". Een tegel bedek je inderdaad maar aan 1 oppervlakte (de tweede is de vloer)
ok...

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
cverkooyen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Nee is geen flauwe grap (al kan je dat zo wel interpreteren _/-\o_ ).
Tegellijm moet je echt alleen maar insmeren op de vloer of muur.

Op de tegel zelf insmeren is alleen maar nodig als het om grote + zware tegels zou gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 13-02-2022 12:34 ]

• twain4me

twain4me

bottom line schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Nee is geen flauwe grap (al kan je dat zo wel interpreteren _/-\o_ ).
Tegellijm moet je echt alleen maar insmeren op de vloer of muur.

Op de tegel zelf insmeren is alleen maar nodig als het om grote + zware tegels zou gaan.
Opzich heb je gelijk maar bijna iedereen gebruikt een te kleine kam (of gebruikt zijn kam verkeerd) en dan is ook bij kleinere tegels insmeren de enige manier om voldoende dekking/hechting te krijgen. waren het niet dat je dan betere gewoon de juiste kam kan gebruiken :+

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Yaksa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Het hangt er natuurlijk een beetje van af welke werkzaamheden je aan de werkbank gaat doen, maar ik zou er een tranenplaatloper op lijmen, is antislip en goed schoon te houden. Zoiets als dit:
Dat lijkt mij echt helemaal geen handige bovenkant van een werkblad eigenlijk. Met die ribbels enzo. Breekt ook beetje met het idee van een mitre saw station trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-02-2022 13:08 ]

• dmstr
  • Laatst online: 11:30
Ik moet twee inbouwdozen boren in een betonnen muur. Wie heeft er ervaring met een dozenboor 82/83mm welke geschikt is en niet meteen de wereld kost?

• twain4me

twain4me

dmstr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:12:
Ik moet twee inbouwdozen boren in een betonnen muur. Wie heeft er ervaring met een dozenboor 82/83mm welke geschikt is en niet meteen de wereld kost?
Je hebt beton, beton en beton. soms lukt het met een vrij goedkoop prul van de lidl en soms heb je er waterkoeling en diamant voor nodig. Bij prefab beton uit de jaren 60- 70 kan je het op je buik schrijven om met iets anders te boren dan water+diamant. de rest heeft wisselende resultaten.

edit: als ze naast elkaar zitten zou ik een 230 slijptol pakken en het ding gewoon inslijpen en daarna uithakken en dus wat meer aansmeren.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 13-02-2022 14:00 ]

Pagina: 1 ... 201 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/