vso schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:56:
[...]
tegels die onderling hoogte verschil hebben strak op elkaar afstemmen lijkt me al een punt om weg te lopen voor de "onervaren" klusjesman ..
Teminste als die tegels sluitend op elkaar aan moeten gaan sluiten (doorleggen) zonder drempels
Denk dat belangrijker is dat je weet of men gelijk heeft beetje zonde als je veel geld uit geeft aan iets wat voor 100,- ook opgelost had kunnen worden.
Ik heb een goede klusjesman / tegelzetter, maar de tegels gekocht bij een tegelzaak. Die hadden ons volgens mij niet gewezen op het verschil in dikte en dat 3mm toch wel echt de max aan vullend vermogen is voor tegellijm...
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:58:
[...]
wil de tegelzetter de tegels niet in een dik- of middel-bedlijm zetten? het mag duidelijk zijn dat egaliseren niet jullie ding is?
Of is het geen tegelzetter maar een tegel plakker? dan is het verstandiger om toch eerst te (laten) egaliseren.
Tegelzetter wil geen dikke lijmlaag zetten of dubbel verlijmen toepassen. Hij zegt dat het de tegels zwakker maakt, een keer een kopje verkeerd laten vallen breekt maar zo de (grote, lange) tegel. En we hebben jonge kinderen, dusja, dat gaat gebeuren
Egaliseren was niet ons ding nee. Nouja, de eerste keer dus met een scheve laser en eigenlijk niet meten er 3mm bovenop proberen te zetten. Waarbij m'n schoonpa wat geprobeerd heeft met een 2m lineaal recht te harken, wat er dus over 2m elke 30cm aan zeker 3mm diepe geulen opleverde...
Daar zijn we met de EM10 (1-10mm) overheen gegaan om dergelijke grote verschillen er uit proberen te krijgen, maar nog steeds geen succes.
Nu met meten = weten bleek dat de vloer bij de wanden wel overal recht is, maar verder redelijk in een kommetje loopt, met het middenpunt dus 20mm lager dan de wand
Om de hoeveelheid egaline en droogtijd binnen de perken te houden heb ik alles uitgemeten en met vulplaatjes een verloop gemaakt van 1mm per meter (1mm X-as 1mm Y-as) aflopend.
Dat ging best aardig, beetje jammer dat sommige vulplaatjes (vastgeplakt met schildertape) wat gingen drijven en nu op een paar plekken 1mm er doorheen prikken. Alles wel met de prikroller uitgesmeerd. Maar goed, nu zou het toch echt vlak moeten zijn, al weten we dat na het drogen en de lange lineaal er op.
1,5u bezig geweest met uitmeten / vulplaatjes en nog eens bijna 3 uur aan egaline storten (3 minuten mixen per zak), 25 zakken egaline à 25kg/stuk
[
Voor 5% gewijzigd door
DropjesLover op 11-02-2022 15:03
]