[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 472 Laatste
Acties:

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-11 12:57
Seafarer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:57:
[...]

:) |:( Ik dacht dat je smeer olie bedoelde. :F

Edit: nu we het toch over olie hebben, ik heb een bankirai terras en deze nu eens met gekookte lijnolie behandelt. Spleten volgieten gaat erg goed hiermee ik krijg ook het gevoel dat het erg goed voed aan het hout. Maar het wordt snel groen.
Denk dat ik maar weer de dure Hermadix ga gebruiken, komt er ook weer een mooie kleur in.
Of zijn er suggesties?
Die olie die ik hierboven noemde zou ook prima te gebruiken zijn buiten.

Zelf heb ik deze gekocht op amazon voor 35 euro destijds:
https://www.amazon.de/-/n...uglas+o%2Caps%2C62&sr=8-2

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41

DropjesLover

Dit dus ->

Teijgetje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Een lage stooklijn heeft niets te maken met de vloerverwarmingwatertemperatuur.
Die wordt normaal ingeregeld bij het verdeelblok en is constant. Je stelt hem dus in op een vaste waarde.

Mits je geen radiatoren hebt is een lage aanvoertemperatuur niet zo erg. De vloer zal zo warm worden als de watertemperatuur in de buizen.
Heb je wel radiatoren dan heb je kans dat het merendeel van je water door de vloerverwarming gaat en de radiatoren minder water krijgen dat bovendien te koud is. Radiatoren werken beter met een hogere aanvoertemperatuur dan 30 graden. Je stookt dan relatief duur omdat de vloerverwarming relatief te warm wordt en de radiatoren, die voor snelle opwarming zorgen, te weinig warmte afgeven.
Je krijgt dan een hele trage reactietijd voor de ruimte op temperatuur is.

[YouTube: Vloerverwarming instellen — Besparingen en Duurzaamheid]
Niet eerder gemeld hier (mijn fout), maar we hebben een warmtepomp met stooklijn :)
En dus geen thermostaatkraan / bypass / pomp-met-bijmenging op het verdeelblok.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-11 05:26
Ik heb twee waterfittingen met 3/4 schroefdraad. Ik gebruik teflon tape maar krijg de boel maar niet lekvrij! Om gek van te worden. Veel tape, weinig tape, netjes met de draad mee, schroefdraad opgeruwd, niet terug gedraaid etc. En nog heel langzame druppelvorming :(. Iemand een tip?

(De aansluiting is niet met een ring)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30

Asteroid9

General Failure

Loctite 55 gebruiken, vooral niet klooien met teflon tape!

Veel makkelijker te verwerken en bijna gegarandeerd lekdicht.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:34:
Ik heb twee waterfittingen met 3/4 schroefdraad. Ik gebruik teflon tape maar krijg de boel maar niet lekvrij! Om gek van te worden. Veel tape, weinig tape, netjes met de draad mee, schroefdraad opgeruwd, niet terug gedraaid etc. En nog heel langzame druppelvorming :(. Iemand een tip?

wat @Asteroid9 zegt en let op dat een echt puntstuk conisch is en makkelijker waterdicht is te maken. mocht je proberen een recht stuk draad zo water dicht te krijgen is dat wel wat lastiger.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:53

Seafarer

XXX

MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:34:

Zowieso 55 loctite gebruiken. Daar krijg ik ook dingen mee lekvrij die beschadigd zijn of niet bij elkaar horen.

Zeker weten dat je de juiste spullen hebt?
Er zijn rechte knel verbindingen die in 3/4 passen. (Ik bedoel dus niet een puntstuk.)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• MWDKing
@Asteroid9 @twain4me @Seafarer dank voor de tip!
Voor de zekerheid; ik heb o.a. dit T-stuk en deze afsluiter.
Het schroeft allemaal prima in elkaar, dus de draden lijken iig van hetzelfde type. Maar het is allemaal niet zo nauw passend als ik zou willen. De teflon tape stroopt zich als het ware op, terwijl de draad al best wel een geruwd is gemaakt.
Maargoed, loctite 55 en dan komt het helemaal goed?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:43:
Het schroeft allemaal prima in elkaar, dus de draden lijken iig van hetzelfde type. Maar het is allemaal niet zo nauw passend als ik zou willen. De teflon tape stroopt zich als het ware op, terwijl de draad al best wel een geruwd is gemaakt.
Als je teflon tape opstroopt klinkt het alsof je het verkeerd om gewikkeld heb. (rechtsom)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• MWDKing
PaT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Als je teflon tape opstroopt klinkt het alsof je het verkeerd om gewikkeld heb. (rechtsom)
Ik doe het zo. Lijkt me prima. De tape is zo breed als het mannelijke schroefdraad van de aansluiting, dus schuin rollen met overlap is niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://www.wikihow.com/images/thumb/2/23/Use-Teflon-Tape-Step-3.jpg/v4-728px-Use-Teflon-Tape-Step-3.jpg.webp

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

cverkooyen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Misschien kom je met 2x 45 graden bocht beter uit
Goed plan, alleen bij nader inzien is het wellicht makkelijker ipv bij de deur .. bij de muur via het plafond te gaan het is wel een omweg en " langer" maar dan is de buis nog steeds uit de weg.

Tja vanalles

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:31
MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Ik doe het zo. Lijkt me prima. De tape is zo breed als het mannelijke schroefdraad van de aansluiting, dus schuin rollen met overlap is niet mogelijk.
Ik ben geen kenner hoor, ik heb maar een paar keer met teflon gewerkt, maar het viel mij wel op dat ik de boel pas lekvrij kreeg als ik er 10 à 15 wikkelingen omheen had gedaan. Ik vond dat best veel!
Bovendien had ik, als ik naar je afbeelding kijk, de teflon meer tegen het uiteinde aan zitten, misschien zelfs een klein millimetertje eroverheen, zodat de moer er wat soepeler omheen gleed (dat is echter niet verstandig om te doen, zie reactie van @Seafarer verderop). Deze beide zaken kunnen in jouw geval misschien voorkomen dat de boel opstroopt en blijft lekken.

[ Voor 5% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 13-02-2022 22:34 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou is 15 keer misschien wat veel, maar een aantal wikkelingen heb je wel nodig. Ik denk dat ik er bij het plaatsen van een buitenkraantje onlangs een stuk of 3 a 5 wikkelingen om heb gedaan. Ging perfect.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Exigence

dnkroz

MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:43:
De draad van die keerklep is cilindrische buitendraad, en ook nog eens vrij kort. Dat is lastig lekvrij te krijgen op de cilindrische binnenstad van het t-stuk. Ik weet niet of die keerklep een vrij vlak uiteinde heeft, want dan zou je er misschien beter een tweedelige koppeling met een fiberring of rubber ring tussen kunnen zetten.

Anders de draad echt heel erg ruw maken (diagonaal vijlen/zagen) en Loctite 55 of veel teflon (strak!) gebruiken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Exigence

dnkroz

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Exigence op 13-02-2022 21:10 ]

• MWDKing
Exigence schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:08:
[...]

De draad van die keerklep is cilindrische buitendraad, en ook nog eens vrij kort. Dat is lastig lekvrij te krijgen op de cilindrische binnenstad van het t-stuk. Ik weet niet of die keerklep een vrij vlak uiteinde heeft, want dan zou je er misschien beter een tweedelige koppeling met een fiberring of rubber ring tussen kunnen zetten.

Anders de draad echt heel erg ruw maken (diagonaal vijlen/zagen) en Loctite 55 of veel teflon (strak!) gebruiken.
De kopse kant van het draadeind van de keerklep heeft wel een vlak stukje. Ik heb aan de andere kan van de keerklep schroefkoppeling gemaakt met wartelmoer en fiberring op deze koppeling, dat ging perfect. Bedoel je zoiets? Ik zie alleen geen 3/4 bi x 3/4 bu variant... (ook wel logisch misschien want het enige wat je ermee opschiet is dat je een fiber ring krijgt aan één dan )
Afbeeldingslocatie: https://www.buurs.nl/wp-content/uploads/2018/09/tweedelige-koppeling.jpg

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

dmstr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:12:
Ik moet twee inbouwdozen boren in een betonnen muur. Wie heeft er ervaring met een dozenboor 82/83mm welke geschikt is en niet meteen de wereld kost?
Met een gatenboor met snijplaatjes er in lukken 2 of 3 gaten net, iig in gipsbeton. Meeste killing was de lijm... Ik zou voor diamant gaan. Kost het dubbele, weet je wel dat je de klus klaart ipv opnieuw naar de bouwmarkt voor nog een gatenboor kopen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Seafarer

Seafarer

XXX

MWDKing schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]
De draairichting op het schroefdraad is goed. Alleen het rolletje moet andersom gedraaid :) worden. Die wikkelt nu sneller af. :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

JiMiHeNdRiX schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Ik ben geen kenner hoor, ik heb maar een paar keer met teflon gewerkt, maar het viel mij wel op dat ik de boel pas lekvrij kreeg als ik er 10 à 15 wikkelingen omheen had gedaan. Ik vond dat best veel!
Bovendien had ik, als ik naar je afbeelding kijk, de teflon meer tegen het uiteinde aan zitten, misschien zelfs een klein millimetertje eroverheen, zodat de moer er wat soepeler omheen gleed. Deze beide zaken kunnen in jouw geval misschien voorkomen dat de boel opstroopt en blijft lekken.
Je hebt dunne en dikke Teflon. Dat scheelt nogal.

De eerste gang MOET altijd vrij blijven van teflon. De kans dat er een stukje Teflon afscheurt en in je systeem ergens tussen kleppen blijft hangen is erg groot.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08
Je gebruikt een vlakke kant, de afsluiter en een conische gang van het t-stuk. Dit gaat nooit lekker samen, blijft klooien met loctite 55 op de daar niet voor bestemde draad.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
[Afbeelding]
Ik ben bezig met een nieuw project met resthout. Een soort mega werkbank, kast en mitre saw station in 1. Super handig. Op zich is hij af, maar nu wil ik het mdf werkblad nog afwerken met iets slijtvast. MDF is natuurlijk niet het meest geniale materiaal voor een werkblad.

Wat zouden jullie doen? Bootlak? polyurethane?Of gewoon gekookte lijnolie?
Het is niet alleen absorberend, het is ook erg zacht. Daar gaat olie of lak niks aan helpen. In feite is MDF niet eens 'hout' in de zin dat het geen vezelstructuur heeft - het is gewoon stof samengeperst tot een plaat met behulp van een zooi lijm.

Je kunt er beter nog een plaat op maken, bv betonplek of iets dergelijks.

Ik gebruik een MDF tafel in de werkplaats puur als afwerkstation (lijmen, verven etc).

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 12:26

valluik

Probeert ook maar wat

De verdeler en pomp van de vloerverwarming zit bij ons in de hal. Dat heb ik inmiddels voorzien van een ruime ombouw, zodat het niet meer in het zicht zit.
Ik zou, als dat kan, ook wat willen doen aan het geluid van de pomp. Je hoort nog een soort constante zoem/brom. Zat er zelf aan te denken om bijvoorbeeld platen isolatieschuim aan de binnenkant van de ombouw te plaatsen. Zou dit werken? Iemand suggesties om dit geluid te dempen?

• twain4me

twain4me

valluik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:31:
De verdeler en pomp van de vloerverwarming zit bij ons in de hal. Dat heb ik inmiddels voorzien van een ruime ombouw, zodat het niet meer in het zicht zit.
Ik zou, als dat kan, ook wat willen doen aan het geluid van de pomp. Je hoort nog een soort constante zoem/brom. Zat er zelf aan te denken om bijvoorbeeld platen isolatieschuim aan de binnenkant van de ombouw te plaatsen. Zou dit werken? Iemand suggesties om dit geluid te dempen?
verzwaren (voorkomt mee trillen) naden dichten (voorkomt lucht geluid door kieren) en binnenkant bekleden met een geluidsisolatie (absorbtie) overegens zijn pompen normaal behoorlijk stil tegenwoordig. zit er soms lucht in het systeem?

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 14-02-2022 10:42 ]

• big bang
  • Laatst online: 08:07
Om geluid te dempen kun je een paar zaken doen:
  • Als eerste zorgen dat het geluid alleen via je omkasting naar buiten kan (dus zo luchtdicht mogelijk afwerken).
  • Het geluid van de pomp kan ook via de muur waar hij aan hangt naar buiten, probeer deze ophanging eventueel dempend te maken.
  • Noppenplaten aan de binnenkant kunnen wel iets helpen, maar dempen alleen de reflecties aan de binnenkant wat. Vooral laagfrequent zal dit nauwelijks merkbaar zijn.
  • Als laatste, om transmissie door materiaal te dempen heb je simpelweg massa nodig. Het kost dan meer energie deze te laten trillen, en dempt het dus meer. Als je meer dan 1 laag in je omkasting hebt, maak ze dan van verschillende diktes zodat ze niet met elkaar meer resoneren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44

bonzz.netninja

Niente baffi

HTT-Thalan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Het is niet alleen absorberend, het is ook erg zacht. Daar gaat olie of lak niks aan helpen. In feite is MDF niet eens 'hout' in de zin dat het geen vezelstructuur heeft - het is gewoon stof samengeperst tot een plaat met behulp van een zooi lijm.

Je kunt er beter nog een plaat op maken, bv betonplek of iets dergelijks.

Ik gebruik een MDF tafel in de werkplaats puur als afwerkstation (lijmen, verven etc).
Ik vind het nog wel meevallen met zacht eigenlijk. De kopse kanten, en kracht bepaalde kant op is idd erg zacht, maar het blad zelf is hartstikke hard. Dat komt wel goed, voor nu. Zeker om te bedenken dat het een resthoutproject was en ik geen dure plaat betonplex ga kopen. Sowieso is dat veel te glad en onhandig voor een werkblad imho.

Ik laat het dus zo. We zien wel hoe het loopt :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bonzz.netninja schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Ik vind het nog wel meevallen met zacht eigenlijk. De kopse kanten, en kracht bepaalde kant op is idd erg zacht, maar het blad zelf is hartstikke hard. Dat komt wel goed, voor nu. Zeker om te bedenken dat het een resthoutproject was en ik geen dure plaat betonplex ga kopen. Sowieso is dat veel te glad en onhandig voor een werkblad imho.

Ik laat het dus zo. We zien wel hoe het loopt :)
Nee jachtlak is goedkoop :P. Het ontloopt mekaar niet zoveel hoor :P.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 08:44

bonzz.netninja

Niente baffi

HTT-Thalan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Nee jachtlak is goedkoop :P. Het ontloopt mekaar niet zoveel hoor :P.
Ik heb geen idee. Ik vroeg me vooral af of ik er uberhaupt iets op zou smeren maar de conclusie is van niet, en ik laat jhet lekker zo.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• robkrekel
  • Laatst online: 07:53
Ik ben bezig om te kijken naar de mogelijkheden om een tuinhuis te vervangen door een berging naast het huis. Ik kom dit tegen op lokaleregelgeving.overheid.nl

Maar wat betekend dit nu precies?

Dat eventuele aanbouwen gezamenlijk niet groter dan 70m2 mogen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE99lvnB1jBDvo1Okactm3HNgtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY0hugMn440SbtQi6tlodwWR.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ7A -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• dreamscape
  • Laatst online: 08:19
Plus de ruimte die je nog hebt van de 'binnen het bestemingsplan toegelaten maximale oppervlakte van het hoofdgebouw'. Als je hoofdgebouw 10 m2 kleiner is dan toegestaan volgens het bestemmingsplan, dan heb je dus 10 m2 extra.

Tenminste, zo lees ik het...

Punctuality is the politeness of kings

• MWDKing
scofield schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:09:
Je gebruikt een vlakke kant, de afsluiter en een conische gang van het t-stuk. Dit gaat nooit lekker samen, blijft klooien met loctite 55 op de daar niet voor bestemde draad.
Dat klinkt niet goed :9 Wat voor T-stuk moet ik dan hebben voor een dergelijke afsluiter? Of is er een verloop oid?

• scofield
  • Laatst online: 21:08
Deze afsluiter zou je moeten hebben https://www.badkamerwinke...n-22x22-mm-messing-504196.
Een puntstuk 3/4 x 22mm in het t-stuk 3/4” en een stukje koper 22mm ertussen.
En als enige het puntstuk verpakken met loctite 55.

[ Voor 11% gewijzigd door scofield op 14-02-2022 13:06 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:06
Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat mensen de TV ophangen of in een wandje plaatsen.

Ik heb zelf echter een Alexa, Harmon hub, kpn tv kastje, denon versterker, subtopper, center speaker....
Staat nu allemaal in/op het tv meubel.

Iemand hier een idee voor een oplossing als ik de tv wil ophangen?
Of gaat dat simpelweg niet lukken met al die apparatuur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
robkrekel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:01:
Maar wat betekend dit nu precies?

Dat eventuele aanbouwen gezamenlijk niet groter dan 70m2 mogen zijn?
Ja, maar dat is dus vanaf het bestemmingsplan. Eventuele 'vergunningsvrije' aanbouwen en andere appendices moeten meegeteld worden.
En let op, een pergola met dak kan bijvoorbeeld ook al meetellen

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 20:18
pentaw1nz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:05:
Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat mensen de TV ophangen of in een wandje plaatsen.

Ik heb zelf echter een Alexa, Harmon hub, kpn tv kastje, denon versterker, subtopper, center speaker....

Misschien is dit topic iets voor je om inspiratie op te doen:

Het grote Audiomeubel topic!

• robkrekel
  • Laatst online: 07:53
TheGhostInc schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Ja, maar dat is dus vanaf het bestemmingsplan. Eventuele 'vergunningsvrije' aanbouwen en andere appendices moeten meegeteld worden.
En let op, een pergola met dak kan bijvoorbeeld ook al meetellen
Ah, tnx. Fijn dat ze dat er lekker duidelijk inzetten.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ7A -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 18:51
Zo'n pergola is ook wel weer apart
Onze overkapping (25m2 en aluframe met lamellen dak) die in april komt valt onder het kopje "Zonwering"
Hierdoor valt ie niet onder de te bebouwen oppervlak en zit je ook niet met een evt minimale afstand tov de buren en zit je ook niet met een maximale hoogte.

Soms snap ik gemeentes en regels niet

• spank_mojoo
  • Laatst online: 03-11 10:46

Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat je situatie is, maar dit zou een mogelijkheid kunnen zijn:

de tv aan de muur,
de speakers ook aan de muur, of op een kastje.
de subwoofer op de grond
alle apparatuur in een kastje, aan laten sturen door je harmony hub.
voor je harmony hub zijn er IR blasters te krijgen . deze bijvoorbeeld
Daarmee zou je de televisie aan kunnen sturen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik wil mijn zolderkamer gaan spuiten met een aircompressoir

ik heb
- 1x 2.5Hp (grote tank) compressor
- 1x 1hp (50L tank
- 2x 10m slang
- 2l vat met een pistool (slangen ertussen) dus niet kleine 0,5 of minder inhoud ding.
- olie/water filter

50% van deze spullen is gekregen, voordat ik het verkoop ..

De uitdaging zit hem in die grote til ik niet de trappen op naar zolder .. maar die kleine heeft wellicht niet het vermogen om het verf constant / geleidelijk aan te voeren .. dus ik vraag me af wat zou ik het beste kunnen doen. jullie idee-en ?

zal het nodig zijn om die 2 in serie te zetten of

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

vso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:14:

ik heb
- 1x 1hp (50L tank
- 2x 10m slang
- 2l vat met een pistool (slangen ertussen) dus niet kleine 0,5 of minder inhoud ding.
- olie/water filter

De uitdaging zit hem in die grote til ik niet de trappen op naar zolder .. maar die kleine heeft wellicht niet het vermogen om het verf constant / geleidelijk aan te voeren .. dus ik vraag me af wat zou ik het beste kunnen doen. jullie idee-en ?

bedoel je muurverf ? hou er rekening mee dat je die met de standaard verfspuitpistolen heel erg dun moet maken, zo dun dat je er eigenlijk weinig meer mee kan. normaal wordt dat airless gespoten (verf door de slang proppen)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb gewoon de tv opgehangen en er gaat alleen een stroom en 1x HDMI kabel naar toe via een nette slang/koker/kabelgoot
M'n tv meubel staat er nog onder met alle meuk er in, maar aangesloten op de Denon
[verschillende apparaten] -> Denon -> tv

BThGvNeOA

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb zelf een vraagstuk nu :P.

Ik heb een volledig kale kamer in het huis en met kaal bedoel ik - kale bakstenen muren (niet perfect vlak). Het is een perfecte rechthoek en ik moet de vloer nog verder afstorten tot de juiste hoogte vanwege leidingwerk in de vloer. Het plafond is ook open en bevat vele bestaande leidingen (CV en elektra) met een centraaldoos in het midden van het plafond.

De kamer heeft reeds een CV radiator die nog niet gevuld is (aangelegd, maar de leidingen staan nog 'dicht' gedraaid) zodat deze makkelijk te verwijderen is - er is bij de plaatsing rekening gehouden met stucwerk.

Ik wil deze kamer helemaal gaan stucen, van een vloer en plafond voorzien en alle stopcontacten infrezen (die zijn er nu nog helemaal niet). Ik heb nu de volgende volgorde voor me:

- leidingsleuven frezen in de bakstenen muur, leidingen erin maken
- gaten boren voor de inbouwdozen (dozen wel inpassen, maar niet permanent plaatsen)
- draden trekken
- vloer storten
- alle muren stofvrij maken, primen en stucen
- stopcontacten en lichtschakelaar plaatsen
- alles in het plafond aansluiten
- plafond afmaken, verlichting plaatsen
- vloer afmaken (rubberlaag + laminaat)

Vergeet ik dan obvious zaken? Heb ik de volgorde stucen & stopcontacten juist?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:20:
[...]

bedoel je muurverf ? hou er rekening mee dat je die met de standaard verfspuitpistolen heel erg dun moet maken, zo dun dat je er eigenlijk weinig meer mee kan. normaal wordt dat airless gespoten (verf door de slang proppen)
ja ik weet dat je het moet verdunnen, ik heb geen toegang/beschikking over airless wel tot dit

En ik dacht aan de voorstrijk/grondverf + muurverf te doen .. (basislagen) zolder is immers een leuke plek om dit te doen.. als het bevalt gaan de verdiepingen eronder er ook aan geloven zo niet ---> doe ik een groot gedeelte weg .

als ik het niet gekregen had .. had ik met de roller aan de gang gegaan ..immers ik moet zeer veel gaan afplakken.

Voordeel wat ik wel zie is dat het wellicht netter/strakker eindresultaat op kan leveren . en zeker de trap(pen) spuiten kan best wel een plezierig werkje zal zijn (hopenlijk)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 14-02-2022 15:35 ]

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

HTT-Thalan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:28:

Ik heb een volledig kale kamer in het huis en met kaal bedoel ik - kale bakstenen muren (niet perfect vlak). Het is een perfecte rechthoek en ik moet de vloer nog verder afstorten tot de juiste hoogte vanwege leidingwerk in de vloer. Het plafond is ook open en bevat vele bestaande leidingen (CV en elektra) met een centraaldoos in het midden van het plafond.

De kamer heeft reeds een CV radiator die nog niet gevuld is (aangelegd, maar de leidingen staan nog 'dicht' gedraaid) zodat deze makkelijk te verwijderen is - er is bij de plaatsing rekening gehouden met stucwerk.

Ik wil deze kamer helemaal gaan stucen, van een vloer en plafond voorzien en alle stopcontacten infrezen (die zijn er nu nog helemaal niet). Ik heb nu de volgende volgorde voor me:

- gaten boren voor de inbouwdozen (dozen wel inpassen, maar niet permanent plaatsen)
- draden trekken
- vloer storten

Vergeet ik dan obvious zaken?
ik snap je stap "(dozen wel inpassen, maar niet permanent plaatsen)" niet wanneer ga je dat dan doen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:41:
[...]

ik snap je stap "(dozen wel inpassen, maar niet permanent plaatsen)" niet wanneer ga je dat dan doen?
Zodra de stuc ertegenaan zit, zodat je niet tegen issues aanloopt bij het plaatsen (te dikke stuclaag).

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

- draden trekken
- vloer storten

1 kleine tip, dozen in de muur maken, en direct de sleuven en gaten dichtsmeren met cement / mortel.

Als je gaat stuccen duurt het anders een eeuwigheid voordat dat droog is, en vaak zit er enige vorm van haast achter :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Maeslant schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:42:
[...]

1 kleine tip, dozen in de muur maken, en direct de sleuven en gaten dichtsmeren met cement / mortel.

Als je gaat stuccen duurt het anders een eeuwigheid voordat dat droog is, en vaak zit er enige vorm van haast achter :)
Dus de plastic dozen en leidingen plaatsen en vastlijmen/cementen, maar metalen binnenwerk + kapjes (uiteraard) pas na het stucen - zo correct?

• Rob-T6
  • Laatst online: 08:33
Ik zou een iets andere volgorde aan houden:

- leidingsleuven frezen in de bakstenen muur,
- Dozen en leidingen erin maken
- vloer storten
- draden trekken

Draden trekken is ook na het stucwerk te doen, afhankelijk van de stevigheid van het plaatsen.
De vloer storten is afhankelijk van wat je gaat storten.

Als het een zandcement vloer is, kan het ook goed na het stukadoren. Dan heb je ook geen probleem met hechting ivm. gips op de dekvloer.

Ga je zelf stukadoren?
anders ook vragen wat de stukadoor wil.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rob-T6 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:58:
Ik zou een iets andere volgorde aan houden:

- leidingsleuven frezen in de bakstenen muur,
- Dozen en leidingen erin maken
- vloer storten
- draden trekken

Draden trekken is ook na het stucwerk te doen, afhankelijk van de stevigheid van het plaatsen.
De vloer storten is afhankelijk van wat je gaat storten.

Als het een zandcement vloer is, kan het ook goed na het stukadoren. Dan heb je ook geen probleem met hechting ivm. gips op de dekvloer.

Ga je zelf stukadoren?
anders ook vragen wat de stukadoor wil.
De dekvloer zal rubber + laminaat zijn dus hechting is niet echt een issue denk ik. Stucen wil ik zelf doen idd.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

- draden trekken
- vloer storten

volgorde tja ik zou van boven naar beneden werken .. (gezien stof die kant op valt)
Als je grote hoogte vloer op moet vullen zou ik dat wel zsm doen zodat je ergens je trap op kan zetten . en makkelijker veegt.. maar egaline weer later.

Zou eerst je stopcontact dozen plaatsen er zijn deksels voor en eventueel inzet ringen, @PaT of @Rukapul had volgens mij tijdje terug linkje van deksels die je met een chipreader oid weer kon lokaliseren . alhoewel een stukje metaal en een neodium magneet het je ook makkelijk maakt :)
ps ik zou liever diepe(re) stopcontact dozen hebben inverband met smart home meuk zoals een shelly

Betreft stucken .. zou niet direct met Fix en finish oid aan de slag gaan . eerst een "grover" basislaag. om de grootste oneffenheden weg te krijgen.

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

ik heb
- 1x 1hp (50L tank
- 2x 10m slang
- olie/water filter

Uh. Beneden laten staan en luchtslang naar de zolder.

Of ik begrijp je niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik weet niet of je het al vaak gedaan hebt oid .. (ik heb net mijn hele zolder gedaan zie foto's in vorige post(s) plafond, schuine wanden en 1 muur ben er nog niet 100%

Wat helpt is 2 of 3 emmers "schoon" water + een klusmaatje en een "tafel"
- vlakspaan
- spons
- spatel en "schep" om je droge poeder te scheppen
- meng emmer(s) niet te groot !
- boormachine met menger (klein) ..
planten spuit die je op druk kan brengen .. (en/of spons)

Mix een vaste hoeveelheid poeder met afgemeten hoeveelheid water in de mengemmer .. niet teveel je moet het binnen 30min verwerken .. mix het en schep het op je vlakspaan. spatel oid bij de hand .. begin boven werk naar beneden in banen .. van bv 1m x 2m

Als je eerste stucwerk "droogt" kan je het even natsproeien of je spaan nat maken en na-spanen .. houd je vlakspaan wel schoon bij dit werkje.

De mixer / en andere klusmateriaal wel reinigen tussendoor dat is mooi werk voor je hulpje ..

Zowel bij grof als bij je afwerklaag is het een illussie om het 100% krasvrij c.,q putvrij te krijgen .. alhoewel zeker bij je laatste afwerklaag met net niet droge muur je met een dunner papje naar de 99% toe kan werken..

Wil je in 1x goed kan je bv ook denken aan afrei profiel deze zet je vast met in dotjes vulmiddel .. en trek je los zodra je afgerei-t hebt .. nadat alles droog is vul je de locaties .. alleen je krijgt een 6mm dikke laag. maar het is wel strakker denk ik ..

Je hebt vast filmpjes gezien van mensen die stuc-en

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Uh. Beneden laten staan en luchtslang naar de zolder.

Of ik begrijp je niet.
zat te denken wellicht op zolder een "tussen tank" oid, al is het alleen maar omdat de slang niet direct aan mij trekt, extra lucht inhoud kan wellicht geen kwaad..

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:27:
[...]

zat te denken wellicht op zolder een "tussen tank" oid, al is het alleen maar omdat de slang niet direct aan mij trekt, extra lucht inhoud kan wellicht geen kwaad..
Dan bind je die slang met een touwtje vast ergens. Dan trekt die niet meer aan je handen. 8)7

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-11 08:16

ik heb
- 1x 1hp (50L tank
- 2x 10m slang
- olie/water filter

Mijn schoonvader heeft zo'n Wagner setje en volgens hem ben je langer bezig met het schoonmaken van de machine en dergelijke dan met het spuiten an sich. Werkt dus wel prima volgens hem, maar als je het niet weer perfect schoonmaakt heb je er daarna miserie van.
Niet helemaal hetzelfde systeem als wat jij hebt, maar wilde toch zijn ervaring meegeven.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobNemoo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:44:
Mijn schoonvader heeft zo'n Wagner setje en volgens hem ben je langer bezig met het schoonmaken van de machine en dergelijke dan met het spuiten an sich. Werkt dus wel prima volgens hem, maar als je het niet weer perfect schoonmaakt heb je er daarna miserie van.
Niet helemaal hetzelfde systeem als wat jij hebt, maar wilde toch zijn ervaring meegeven.
wilde niet deze hele discussie aanslingeren, maar thx voor de info

@Seafarer wel een beetje beter voorstellings vermogen ontwikkelen deze insteek van je is niet zo plezant.
ontlasten van de slang is een meewegende factor maar niet de grootste issue.

Als je het niet lukt met te weinig "lucht" en/of te zwakke pomp hoe onlogisch is dan iets in serie/parallel te zetten?

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:05:
[...]

wilde niet deze hele discussie aanslingeren, maar thx voor de info

@Seafarer wel een beetje beter voorstellings vermogen ontwikkelen deze insteek van je is niet zo plezant.
ontlasten van de slang is een meewegende factor maar niet de grootste issue.

Als je het niet lukt met te weinig "lucht" en/of te zwakke pomp hoe onlogisch is dan iets in serie/parallel te zetten?
Parallel zetten anders wordt het niets.

In mijn voorstellings vermogen maak je het erger dan het is.

Kloppen de specs van het spuitpistool met die van de compressor? En dan hebben we het niet over druk maar over liters lucht per minuut. De compressor moet makkelijk 10% meer kunnen leveren dan het pistool nodig heeft.
Is het krap. Dan kun je tijdelijk de luchtdruk regelaar verwijderen en die aan het einde van de slang zetten mocht de slang naar boven erg lang worden. Moet de slang wel tegen 8 bar kunnen. En de regelaar moet wel het aantal liters lucht kunnen leveren die het pistool wil hebben.

Hopenlijk heb ik je zo weer op de rails geholpen. :)

(eerst even in de tuin testen is ook handig)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 20:01
Vergeet ik dan obvious zaken?
Vloerverwarming aanleggen!
Dit is dé kans om dat te doen.
En een ieder die de vele warmtepomptopics volgt, weet dat dat hét grote probleem is: Het huis is niet of nauwelijks geschikt vanwege te weinig afgiftevermogen. En de beste oplossing daarvoor is vloerverwarming. Daar wordt vaak tegenaan gehikt, want ja, er ligt net een nieuwe vloer in.
Dus bij deze een gratis tip: Leg vloerverwarming aan nu je de kans hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Andrehj schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Vloerverwarming aanleggen!
Dit is dé kans om dat te doen.
En een ieder die de vele warmtepomptopics volgt, weet dat dat hét grote probleem is: Het huis is niet of nauwelijks geschikt vanwege te weinig afgiftevermogen. En de beste oplossing daarvoor is vloerverwarming. Daar wordt vaak tegenaan gehikt, want ja, er ligt net een nieuwe vloer in.
Dus bij deze een gratis tip: Leg vloerverwarming aan nu je de kans hebt.
De vloer die nog 'aangevuld' moet worden is erg ondiep, onder vloerverwarming moet ook isolatie en dat zou niet gepast hebben zonder de bestaande vloer helemaal uit te breken. Daar heb ik weinig zin in, een cv ophangen was de snelle en goedkopere oplossing.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Parallel zetten anders wordt het niets.

In mijn voorstellings vermogen maak je het erger dan het is.

Kloppen de specs van het spuitpistool met die van de compressor? En dan hebben we het niet over druk maar over liters lucht per minuut. De compressor moet makkelijk 10% meer kunnen leveren dan het pistool nodig heeft.
Is het krap. Dan kun je tijdelijk de luchtdruk regelaar verwijderen en die aan het einde van de slang zetten mocht de slang naar boven erg lang worden. Moet de slang wel tegen 8 bar kunnen. En de regelaar moet wel het aantal liters lucht kunnen leveren die het pistool wil hebben.

Hopenlijk heb ik je zo weer op de rails geholpen. :)

(eerst even in de tuin testen is ook handig)
beter ! alles is rated voor 10bar .. maar dat ga ik niet 24/7 er op laten staan .. anders krijg je net zoals bij je cv slang die losschiet oid ..

Beide compressoren hebben een aantal l/m aanduiding die kleinere is te zwak de grote is voldoende .. wellicht is mogelijk om bv een ingang bij de kleine te bouwen daarmee de totale inhoud te vergroten en dus meer L/m voordat de pomp aanslaat oid .. de 2de pomp kan alsnog aan. maar ja dat is

(btw heb een las apparaat)

hierom heb ik er 1 nog niet weggedaan ..

Tja vanalles

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Moet de verlichting en stroom voor de compressor nog aansluiten, maar verder is het voor nu eventjes af. Heb nog wat projectjes liggen die ik weg wil werken en de metaalbank is daar nu 'af' genoeg voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uT0faF8jvvXjmdL8S-b_fsJyWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBR0zWxSjotcKEhbo2lWVQxX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Q7aAq_1KdokkMBAtr0autif50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du4lFSq67QtSi6MjXULk4Arf.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:06
spank_mojoo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat je situatie is, maar dit zou een mogelijkheid kunnen zijn:

de tv aan de muur,
de speakers ook aan de muur, of op een kastje.
de subwoofer op de grond
alle apparatuur in een kastje, aan laten sturen door je harmony hub.
voor je harmony hub zijn er IR blasters te krijgen . deze bijvoorbeeld
Daarmee zou je de televisie aan kunnen sturen.
IR Blaster heb ik idd! Erg handig.
Zou dan inderdaad wel een kastje moeten hebben voor de versterker, KPN kastjes, Harmony hub, Alexa.
Helemaal een lege wand met alleen TV kan dan denk ik niet.

Misschien eens kijken naar een zwevend Tv meubel

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:11:
Moet de verlichting en stroom voor de compressor nog aansluiten, maar verder is het voor nu eventjes af. Heb nog wat projectjes liggen die ik weg wil werken en de metaalbank is daar nu 'af' genoeg voor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor je losse draden kan ik je erg deze aan raden (dubbelzijdig klittenband) xenos/action oid .. je hebt ze ook op een grotere rol bij de UTP afdeling bij andere shops oid .. beide voldoen wel voor het doel :) de eerste zet je iets makkelijker een schaar in .. de 2de optie is wat stugger .. maar gezien stof/troep zou ik voor nummer 1 gaan .. voor een euro zit je niet zonder

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/72/5e/51/725e51258470a8c916c86e5aade7cade.png

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 14-02-2022 19:21 ]

Tja vanalles

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Voor je losse draden kan ik je erg deze aan raden (dubbelzijdig klittenband) xenos/action oid .. je hebt ze ook op een grotere rol bij de UTP afdeling bij andere shops oid .. beide voldoen wel voor het doel :) de eerste zet je iets makkelijker een schaar in .. de 2de optie is wat stugger .. maar gezien stof/troep zou ik voor nummer 1 gaan .. voor een euro zit je niet zonder

[Afbeelding]
Ik barst van de tie raps, komt goed :P.

• Aurum
  • Laatst online: 03-11 14:02
@vso

Ik spuit zelf voor de hobby meubeltjes en kastjes met verschillende soorten Spray guns. Als je latex wilt verspuiten met HVLP zul je daar ook het juiste pistool bij moeten hebben met de juiste nozzle grootte. Volgens mij geven ze voor al 10% verdunde latex al een nozzle van 2.2 en die zijn volgens mij in HVLP niet heel erg standaard te krijgen maar dat weet ik niet zeker.

ga je ook je voorstrijk nog verspuiten zit je eigenlijk op de zo klein mogelijkste nozzle die je kan vinden want het is praktisch water.

Wij hebben dit weekend 650m2 wand/plafond gespoten met 1. HVLP bovenbeker sprayer en 2. Wagner 250m.
HVLP gebruikt voor de voorstrijk. moest wel continue mijn kleine bekertje van 600ml aanvullen met voorstrijk maar werkte super!

vanwege alle hierboven genoemde redenen voor de latex maar gegaan voor een airless apparaat. 90L verf verspoten nou dan weegt het giga op tegen het schoonmaken van zo'n apparaat. Prachtig eindresultaat en ik denk wel dat we 4x zo snel klaar waren dan rollen.

Als je toch latex wilt proberen kijk dan in ieder geval of je de juiste nozzle grootte hebt, anders krijg je geen knap spuitpatroon.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-11 20:22

Rzaan

Altijd zoekende

In de VS wordt volgens mij hoofdzakelijk gespoten met verf.
Gaat als een malle.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vliegvlug schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Is dat niet al wat teveel magnetische trekkracht als zelfs een zware lijmklem blijft hangen?
Lijkt me niet echt fijn werken als je je mes elke keer echt los moet trekken van dat blok.
Zou dan liever in de sweetspot zitten dat je meest zware mes er nog wel mooi op vast blijft zitten maar hij ook gemakkelijk loskomt.
Ja dat is vrij fors en daar heb je gelijk in. Ik heb hier de magneten nog niet verlijmd en stond even te kijken hoe goed de boel werkt. Daar moet ik inderdaad een mooie tussenvorm in vinden :)

Iemand van Woodworking heeft voor mij de andere plaat ook vandiktegelopen en ik zit nu met Covid thuis... heb wel letterlijk alle spullen klaarstaan dus als ik me wat beter voel wordt het klussen.

De stappen die ik in gedachten heb:
  1. Volgende stap is de beide achterkanten haaks te zagen zodat ik de planken op elkaar kan leggen.
  2. Domino in beide helften zodat ze op elkaar passen, herhaaldelijk op dezelfde plek
  3. Sleuven in helft 2 frezen.
  4. Magneten op stroken MDF lijmen (eerst ff met tape) die in de sleuven passen. Hierdoor kan ik de magneten mooi plaatsen buiten het blok en genoeg afstand houden etc.
  5. Wellicht ff weekje proefdraaien qua klemkracht.
  6. Magneten plaatsen en holtes opvullen met schuurstof/bruislijm >:)
  7. Uitsparing voor het pootje boren
  8. De schuine kanten uitzagen
  9. Voetje maken, metalen pootje maken (nog geen idee, stukje grafzerk regelen). Iemand een idee voor waar het metaalwerk vandaan te halen?
  10. 2 schaaldelen verlijmen. Schuren, schaven
  11. Ronde kant managen. Ik heb met een potlood aan een touwtje van een meter een stukje mpx betekend, en daarna gezaagd en netjes geschuurd. Ik zaag de ronding er grof op en daarna lekker met een copieerfrees de boel aflopen.
  12. Osmo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aurum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:59:
@vso

Ik spuit zelf voor de hobby meubeltjes en kastjes met verschillende soorten Spray guns. Als je latex wilt verspuiten met HVLP zul je daar ook het juiste pistool bij moeten hebben met de juiste nozzle grootte. Volgens mij geven ze voor al 10% verdunde latex al een nozzle van 2.2 en die zijn volgens mij in HVLP niet heel erg standaard te krijgen maar dat weet ik niet zeker.

ga je ook je voorstrijk nog verspuiten zit je eigenlijk op de zo klein mogelijkste nozzle die je kan vinden want het is praktisch water.

Wij hebben dit weekend 650m2 wand/plafond gespoten met 1. HVLP bovenbeker sprayer en 2. Wagner 250m.
HVLP gebruikt voor de voorstrijk. moest wel continue mijn kleine bekertje van 600ml aanvullen met voorstrijk maar werkte super!

vanwege alle hierboven genoemde redenen voor de latex maar gegaan voor een airless apparaat. 90L verf verspoten nou dan weegt het giga op tegen het schoonmaken van zo'n apparaat. Prachtig eindresultaat en ik denk wel dat we 4x zo snel klaar waren dan rollen.

Als je toch latex wilt proberen kijk dan in ieder geval of je de juiste nozzle grootte hebt, anders krijg je geen knap spuitpatroon.
ik heb dus geen 600ml maar 2/3L container dus bijvullen zal de issue niet zijn er zaten ook 8 nozzles bij oid .. maar dat betreft moet ik even kijken dus thx voor de tips

Ben wel erg benieuwd wat nu zo verschillend is tussen compressor vs airless in zowel gebruik als ervaring want het lijkt dat je bij beide moet afplakken oid (mist die je niet wilt op andere spullen) dus imho weinig verschil tussen de 2 ..

tja rollen is natuurlijk ook niet spetter vrij oid ik denk dat het ook ligt aan de persoon met de verfdingus in zijn/haar handen

Tja vanalles

• Aurum
vso schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:59:
[...]

ik heb dus geen 600ml maar 2/3L container dus bijvullen zal de issue niet zijn er zaten ook 8 nozzles bij oid .. maar dat betreft moet ik even kijken dus thx voor de tips

Ben wel erg benieuwd wat nu zo verschillend is tussen compressor vs airless in zowel gebruik als ervaring want het lijkt dat je bij beide moet afplakken oid (mist die je niet wilt op andere spullen) dus imho weinig verschil tussen de 2 ..

tja rollen is natuurlijk ook niet spetter vrij oid ik denk dat het ook ligt aan de persoon met de verfdingus in zijn/haar handen
ja afplakken is in beide gevallen hetzelfde inderdaad. Afplakken zal je moeten. ik ben ook van mening dat het slimmer is ook als je gaat schilderen met een roller het een en ander af te plakken dus daar zag ik persoonlijk ook niet echt het verschil in.

wij hadden inderdaad geen 2L tank voor de verf. Dit in combinatie dat onze compressor niet zo groot was om in 1x grotere wanden te spuiten dat het een te grote investering was om voor HVLP te gaan voor de wanden. Daarom met blackfriday een deal op de wagner gekozen om dat te proberen.

Ik ben persoonlijk fan van HVLP en vind airless niet zo super prettig. Het doet de job erg goed maar ipv je pistool en compressor te tweaken voor het juiste spuitpatroon heb je niet extreem veel settings op zo'n goedkoper airless ding. In dat geval stond alles met de juiste dikte verdunning van de verf en continue je 10L emmer blijven roeren.

Als je het toch hebt staan zou ik het gewoon een wandje proberen. Tip die bij de wagner nog aangegeven was, probeer geen monodek/powerdeck te verspuiten want die verf is gewoon echt veel te dik. Dat zal denk ik gelden voor zowel airless als HVLP

• spank_mojoo
  • Laatst online: 03-11 10:46

- draden trekken
- vloer storten

moet de muur na het stucen nog worden afgewerkt?
verder zou ik de inbouwdozen wel meteen permanent plaatsen, als er een (te) dikke stuclaag op komt is dit prima op te lossen met correctieringen en langere boutjes.
verder zou ik ook jouw volgorde aanhouden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aurum schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:36:
[...]

ja afplakken is in beide gevallen hetzelfde inderdaad. Afplakken zal je moeten. ik ben ook van mening dat het slimmer is ook als je gaat schilderen met een roller het een en ander af te plakken dus daar zag ik persoonlijk ook niet echt het verschil in.

wij hadden inderdaad geen 2L tank voor de verf. Dit in combinatie dat onze compressor niet zo groot was om in 1x grotere wanden te spuiten dat het een te grote investering was om voor HVLP te gaan voor de wanden. Daarom met blackfriday een deal op de wagner gekozen om dat te proberen.

Ik ben persoonlijk fan van HVLP en vind airless niet zo super prettig. Het doet de job erg goed maar ipv je pistool en compressor te tweaken voor het juiste spuitpatroon heb je niet extreem veel settings op zo'n goedkoper airless ding. In dat geval stond alles met de juiste dikte verdunning van de verf en continue je 10L emmer blijven roeren.

Als je het toch hebt staan zou ik het gewoon een wandje proberen. Tip die bij de wagner nog aangegeven was, probeer geen monodek/powerdeck te verspuiten want die verf is gewoon echt veel te dik. Dat zal denk ik gelden voor zowel airless als HVLP
Dank is groot voor deze inzicht(en)

Ga dus inderdaad dat wandje proberen, water gedragen verf kan je 10% tot 20% verdunnen ..geloof ik ik
en het gaat toch om "basis" lagen .. zal wel even ploeteren worden voor de juiste vloeibaarheid te vinden. maar goed dat gaan we wel zien..
pas als ik ervaring heb, ga ik kijken of het allemaal ga doen met de spuit of toch naar de roller overstap :)

Trouwens wat was jou ervaring met het "overspray" dus moet je alles afplakken wat je niet in kleur x wilt hebben of kan je af met een brede strook je hebt tape die gecombineerd is met een plastic folie . bv .. als die verf mist bv overal komt in de kamer .. dan is dat wel iets om rekening mee te houden

Tja vanalles

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-11 15:06
Klein vraagje nadat ik even mijn hanglamp aan het testen was op stevigheid schoot een kabel uit de kroonsteen en dus kortsluiting (zie zwart gaatje). Nu wil ik graag kroonsteen (lijkt me niet meer veilig) vervangen door fatsoenlijke lasdoppen of klemmen. Echter de lasdoos is door de vorige eigenaar mee gestuct met het plafond? Weet iemand toevallig waar ik moet beginnen om de lasdoos open te krijgen?

EDIT: Ondertussen de schroeven gevonden onder het stucwerk :)

[ Voor 36% gewijzigd door MEasterEgg op 15-02-2022 13:43 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Simpel, stroom eraf, met schroevendraaier oid de spack van het ronde deksel krabben, schroeven losdraaien et voila.

• Aurum
@vso

klinkt als een top plan! ben erg benieuwd hoe het je bevalt :D

wat betreft overspray, als je alleen de muren schildert viel het hier wel mee. Je kan dan inderdaad die afplaktape/folie combinatie gebruiken met een folie randje van 1m moet dat zeker goedkomen. Ik zag qua overspray denk ik rond de 30cm op het plafond of op de grond.

Plafond was echt een ander verhaal. Alles zat echt onder in dit geval omdat je omhoog sprayed en dan alles lekker naar beneden zweeft.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:13
@Aurum @vso
Voor wat het waard is, ik spuit vrij vaak met de wagner 950 en flexa powerdek. Dit verdun ik 10%, machine half vermogen en werkt perfect.
"Een beetje gevoel" is wel vereist, en door de dampnevel alles afplakken wat in die ruimte is.

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 15-02-2022 15:34 ]

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 12:26

valluik

Probeert ook maar wat

twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:41:
[...]

verzwaren (voorkomt mee trillen) naden dichten (voorkomt lucht geluid door kieren) en binnenkant bekleden met een geluidsisolatie (absorbtie) overegens zijn pompen normaal behoorlijk stil tegenwoordig. zit er soms lucht in het systeem?
Bedankt voor de suggesties! Naden dichten is snel haalbaar, daar ga ik eens naar kijken.
De pomp is behoorlijk stil, maar hoe minder geluid hoe beter.
big bang schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:43:
Om geluid te dempen kun je een paar zaken doen:
  • Als eerste zorgen dat het geluid alleen via je omkasting naar buiten kan (dus zo luchtdicht mogelijk afwerken).
  • Het geluid van de pomp kan ook via de muur waar hij aan hangt naar buiten, probeer deze ophanging eventueel dempend te maken.
  • Noppenplaten aan de binnenkant kunnen wel iets helpen, maar dempen alleen de reflecties aan de binnenkant wat. Vooral laagfrequent zal dit nauwelijks merkbaar zijn.
  • Als laatste, om transmissie door materiaal te dempen heb je simpelweg massa nodig. Het kost dan meer energie deze te laten trillen, en dempt het dus meer. Als je meer dan 1 laag in je omkasting hebt, maak ze dan van verschillende diktes zodat ze niet met elkaar meer resoneren.
De ophanging dempen ga ik zeker eens naar kijken. Volgens mij is die koud/hard op de muur bevestigd.

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-10 10:48
Als we toch ervaringen aan het delen zijn :) :
Ik heb de bovenverdieping (muren + plafonds) in 1 keer gedaan met
- verfspuit Wagner HEA Control PRO 350M
- verf Meister Polar Plus, 10% verdund
- gestucte wanden voorgestreken
In eerste instantie gebruikte ik een te hoog vermogen: emmer in no time leeg, en druipers als je net iets te lang op een plek blijft. Op half vermogen ging het heel netjes. Het is wel belangrijk (en lastig voor een beginner) om steady hands te hebben, en dus overal evenveel/even lang te spuiten. Uiteindelijk wel heel tevreden over het resultaat. In 20 minuten klaar (daarna nog 40 minuten apparaat schoonmaken).
Ik heb alleen de ramen en kozijnen afgedekt, de vloer en deuren waren er namelijk al uit.

[ Voor 3% gewijzigd door reductio op 15-02-2022 15:53 ]

• Cheesy
  • Niet online
Iedereen kent de Komplement scharnieren van de Ikea Pax kasten wel. Nu doet bij mij 1 demper (softclose) het niet.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar als ik met de hand er aan voel geeft hij wel weerstand, maar dan alleen op het laatste stuk, dan zit de deur al dicht. Je kan het ook zien op de foto, hij staat in ruststand al te ver naar voren.

Is de softclose dan afgeschreven of is er een trucje om 'm weer levend te krijgen? Ik zag wel dat er 10 jaar garantie op zit, dus als er geen fix is moet ik even langs de klantenservice (meestal giga-druk :/)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mv4RYTT/IMG-0135.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 16-02-2022 08:20 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-11 13:53

Griffin

Is mythical

Cheesy schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:19:
Iedereen kent de Komplement scharnieren van de Ikea Pax kasten wel. Nu doet bij mij 1 demper (softclose) het niet.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar als ik met de hand er aan voel geeft hij wel weerstand, maar dan alleen op het laatste stuk, dan zit de deur al dicht. Je kan het ook zien op de foto, hij staat in ruststand al te ver naar voren.

Is de softclose dan afgeschreven of is er een trucje om 'm weer levend te krijgen? Ik zag wel dat er 10 jaar garantie op zit, dus als er geen fix is moet ik even langs de klantenservice (meestal giga-druk :/)

[Afbeelding]
Vaak kan je zulke dingen gewoon bij de klantenservice uit de muur halen (schroeven etc sowieso maar een schanier weet ik niet zeker). Dus ik denk even tripje naar Ikea.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

[Afbeelding]
Je kan iets doen met het grijze uitstekende labeltje (die met IKEA) er op. En iets met het kleine schuifje.
Maar hoe het zit weet ik niet precies. Moet je even afkijken bij een werkend schanier :P

Juist

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Dr hoort ergens een plastic of rubber dopjes bij iirc. Zit dat nog op zijn plek?
Geen idee waar het voor dient btw, heb er hier per ongeluk een liggen, verkeerd meegenomen en nog niet teruggebracht :P
Wat je ook kunt doen is gewoon een nieuwe halen. Kost je een paar euro, weet je zeker dat het goed is.
Ben je lui: 3 euro extra lappen en ze halen hem voor je uit de winkel. Werkt prima als je wat meer nodig hebt, gewoon lijstje insturen en ophalen. Voor het zelfde geld ook thuisbezorgd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cheesy
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Je kan iets doen met het grijze uitstekende labeltje (die met IKEA) er op. En iets met het kleine schuifje.
Maar hoe het zit weet ik niet precies. Moet je even afkijken bij een werkend schanier :P
Ja heb er al aan lopen frutten, dat is de softclose namelijk. Dat kleine schuifje heb ik ook gezien maar dat lijkt niets te doen, ik weet ook niet of dat een verstelmogelijkheid is, de handleiding zegt er niets over.
The Eagle schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Dr hoort ergens een plastic of rubber dopjes bij iirc. Zit dat nog op zijn plek?
Geen idee waar het voor dient btw, heb er hier per ongeluk een liggen, verkeerd meegenomen en nog niet teruggebracht :P
Wat je ook kunt doen is gewoon een nieuwe halen. Kost je een paar euro, weet je zeker dat het goed is.
Ben je lui: 3 euro extra lappen en ze halen hem voor je uit de winkel. Werkt prima als je wat meer nodig hebt, gewoon lijstje insturen en ophalen. Voor het zelfde geld ook thuisbezorgd.
Gehe, we zitten hier wel in het klussende Tweakers-topic hé ;)
Die dopjes (stickers) zijn voor de niet-scharnierzijde van de deur.

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 06:48

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2owoFHu8xOwr-aJx1EqRXNZOT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWZfRCfga2Do8gEiVghZTkav.jpg?f=fotoalbum_large

Scheidingswandje geplaatst op onze slaapkamer om onze baby een beetje af te zonderen van ons bed. Eerste keer dat ik zoiets maak, ben erg tevreden met het resultaat. Ik heb Agnes wandplaten gebruikt om te voorkomen dat ik nog weken in de ellende zat met egaliseren/stucen en sauzen van gipsplaten. :) Rondom de bovenkant/onderkant komt nog een kroonlijstje, en de zichtbare schroefjes druk ik dicht met van die dopjes. Zit ik alleen nog met die kier tussen de gibodekker en de wandplaten. Normaal zou je zeggen afkitten, maar hij is 12mm diep, is dat niet wat diep voor te kitten?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:07
Bob Popcorn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:38:
[Afbeelding]

Scheidingswandje geplaatst op onze slaapkamer om onze baby een beetje af te zonderen van ons bed. Eerste keer dat ik zoiets maak, ben erg tevreden met het resultaat. Ik heb Agnes wandplaten gebruikt om te voorkomen dat ik nog weken in de ellende zat met egaliseren/stucen en sauzen van gipsplaten. :) Rondom de bovenkant/onderkant komt nog een kroonlijstje, en de zichtbare schroefjes druk ik dicht met van die dopjes. Zit ik alleen nog met die kier tussen de gibodekker en de wandplaten. Normaal zou je zeggen afkitten, maar hij is 12mm diep, is dat niet wat diep voor te kitten?
Anders een latje / sierlijst plaatsen

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

cverkooyen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Anders een latje / sierlijst plaatsen
Ja dat is in principe m'n laatste optie omdat je het dan nog verder gaat opdikken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

je kan ook een T-profiel/overgangs-profiek ertussen zetten. op 3 of 5 plekken een dotje montage kit in de spleet en erin drukken als je breed genoeg bent oid werk je gelijk de schroeven weg

Afbeeldingslocatie: https://beeldbank.prepublisher.com/pictures/Standaard/GBH/6/GBHC4926.PNG

Je hebt ze in plastic/metaal misschien hout ? plat en rond afgewerkt .. ga even neuzen in de bouwmarkt(en)

Tja vanalles

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

vso schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:16:
[...]

je kan ook een T-profiel/overgangs-profiek ertussen zetten. op 3 of 5 plekken een dotje montage kit in de spleet en erin drukken als je breed genoeg bent oid werk je gelijk de schroeven weg

[Afbeelding]

Je hebt ze in plastic/metaal misschien hout ? plat en rond afgewerkt .. ga even neuzen in de bouwmarkt(en)
Dat ziet er wel goed uit :) Thanks!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

big bang schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:19:
@JBS invalzaag of cirkelzaag met geleiderails. Zelfs de goedkoopste lidl/scheppach variant is al een beter idee dan een decoupeerzaag.

Ah je bedoelt dat de vensterbank al gemonteerd zit, en je moet in een hoekje freubelen? Dan wordt het waarschijnlijk iets van een multitool oid, maar handig is anders.
Klopt, en dan specifiek een deel dat vlak langs een muur loopt. Hieronder een voorbeeld. Op de groene lijn wil ik zagen, in het rood omcirkelde deel lukt dat niet met een decoupeerzaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuUh4A8Oy_TY6c4xYrlTlOAvLUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXHy2ppZpvch8zglEJSk8M2E.png?f=fotoalbum_large

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-11 17:16
Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik woon in een oud huis (circa 1900) waar alles schots en scheef is. In de studeerkamer zit ik met een niet waterpas vloer. De deur is daarom van onderen scheef gezaagd, anders opent die niet. (Zie foto's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5aE9TO-Hx_PNyX7Hr8H08KuLQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UUMIdyJWyX0VRbZGmENKz7r.jpg?f=fotoalbum_large

Deur dicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKpXvLzpUh4Gy2QifHQnT4etLmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clevUS4tY6GxTJqjolRMA2Ps.jpg?f=fotoalbum_large

Deur open.

Momenteel ben ik bezig met isoleren van de kieren. Zoals je ziet is de kier aan het uiteinde maximaal 4 cm. Een dorpel op de deur plaatsen zou ervoor zorgen dat deze niet meer opent. Volgens mij is dus een valdorpel in de deur frezen de enige optie. Ik kan echter geen valdorpels vinden die een kier van 40 mm afdekken. Hebben jullie een ander idee? Of weten jullie een valdorpel die dit wel kan?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

JBS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Klopt, en dan specifiek een deel dat vlak langs een muur loopt. Hieronder een voorbeeld. Op de groene lijn wil ik zagen, in het rood omcirkelde deel lukt dat niet met een decoupeerzaag.

[Afbeelding]
Hoe ver komt die groene lijn van de muur te zitten?
Met een invalzaag kan je best dicht bij de muur zagen.
Zo heb ik ooit de sleuf tussen mijn laminaat en de muur verbreedt om er speaker kabel in te kunnen leggen.

Ik heb net even mijn Makita SP6000 erbij gepakt en daarmee kan je 15,5mm vanaf de muur zagen.
Het had 12,5mm kunnen zijn wanneer de aansluiting van de stofafzuiging niet 3mm had uitgestoken, klein ontwerpfoutje ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2022 11:15 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jocd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:42:
Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik woon in een oud huis (circa 1900) waar alles schots en scheef is. In de studeerkamer zit ik met een niet waterpas vloer. De deur is daarom van onderen scheef gezaagd, anders opent die niet. (Zie foto's).

[Afbeelding]

Deur dicht

[Afbeelding]

Deur open.

Momenteel ben ik bezig met isoleren van de kieren. Zoals je ziet is de kier aan het uiteinde maximaal 4 cm. Een dorpel op de deur plaatsen zou ervoor zorgen dat deze niet meer opent. Volgens mij is dus een valdorpel in de deur frezen de enige optie. Ik kan echter geen valdorpels vinden die een kier van 40 mm afdekken. Hebben jullie een ander idee? Of weten jullie een valdorpel die dit wel kan?
Drempel eruit werken, deze evenwijdig aan de deur zetten lijkt me de meest zinnige oplossing voor korte termijn

je hebt tochtdier die je met een breed stukje band eromheen, aan de deur kan nagelen/schroeven zodat je bij deur open/dicht doen dat ding niet elke keer hoeft te bukken om te corrigeren .. .

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/66/12/2554041_8718964108879-111_01.png
ja je hebt ze ook minder "speels" dan heet het tochtrol

Maar wat is er zo scheef, het lijkt alsof de vloer/huis verzakt is aan 1 kant.. 4cm over 1m is best veel als je huis 5-7m breed is kijk je tot 20-30cm hoogte verschil aan. :|

Tja vanalles

• Cheesy
  • Niet online
[Afbeelding]

Eigenlijk zou die gibodekker de afdekker / afwerking moeten zijn, Is er een mogelijkheid om die er af te halen?
Je zou dan een kunststof profiel als afwerking kunnen gebruiken, bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...0-cm/4111235/artikel.html

Ik heb nog geen kunsstof profielen kunnen vinden met langeren 'benen'. Als alternatief kun je blik laten zetten bij een lokale zetterij.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BBGsVN0/kuras.png
(de prijs bleef hangen voordat ik een screenshot maakte zie ik nu, komt op ca. 28 euro)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 16-02-2022 11:25 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[Afbeelding]
weet je zeker dat het massief is en niet gefineerd ?

ik zou echt demonteren, als het gelijmt is bv kan je wellicht met een multi-tool aan de onderzijde de lijm doorsnijden ..

Anders met een latje erlangs de grootste delen wegzagen (inval zaag oid) en blokschaaf glad maken (andere opties zijn houtrasp (boormachine) of voor frees kom/blad voor haakse slijper ..voor het grove werk )
edit:
dus zo veel mogelijk machinaal weghalen en dan naar die groene lijn toewerken met handtools

Als je wilt knutselen en haakse slijper/slijptol + zaagblad (youtube filmpjes zat "angle grinder hack") Alhoewel ik dat best gevaarlijk vind omdat als je onverachts metaal /steen tegen komt ( op bevestigings meuk onzichtbaar weggewerkt is ) en dat ding kaast af / terug dan hoop ik voor je dat 112 niet nodig is.

Je werkt in een krappe/nauwe hoek

Linksom/rechtsom is het "veel" werk .. en ik gok dat het losmaken 75% eenvoudiger is dan wat je nu van plan bent

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-02-2022 11:32 ]

Tja vanalles

• twain4me

twain4me

jocd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:42:

[Afbeelding]

Deur dicht

[Afbeelding]

Deur open.

In basis wil je eigenlijk de kieren onder een deur open houden ivm ventilatie, ik zie dat je ook dubbel glas hebt dus door het glas in lood heen ventileren zal ook niet meer van toepassing zijn. hou dit dus in de gaten maar misschien werkt dit principe wel gewoon, misschien moet je het wel op maat (laten) maken ivm die 4 cm https://www.bol.com/nl/nl...g-zwart/9200000093940244/

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mLE87gZ1mr3/550x379.jpg

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 10:53

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

HTT-Thalan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Ik had even een middagje in de garage, want mijn vrouw en één dochter hebben Corona, dus ik moet flink afstand houden :+. Tijd om de nieuwe zaagmachine eens te gaan benutten. Ik moet nog een beetje met de fijnafstelling spelen (ik ben een zeikerd wat precisie betreft) maar voor de kwekbeesten in de tuin steekt het niet zo nauw, dus ik heb even wat oude meubelpanelen tot een huis gefröbeld. Het word immers bijna lente (positief denken!!).

[Afbeelding]
Dat zit strak in elkaar!

Vraag. Ik zie bij vogelhuisjes altijd dat het onderpaneel verzinkt zit tussen de zijwanden.

Dat voorkomt vermoed ik dat bij slagregen de kier tussen zijjkant en bodem nat wordt en het water in de kopse kant van de bodemplank trekt.

Of heb je die kier bij deze huisjes afgekit om dat te voorkomen?

#1 wat ik vermoed dat nu kan gebeuren. #2 hoe ons vogelhuisje fabriek-af gebouwd is.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EyQU0gV.png

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

[Afbeelding]
Handzaag... lekker ouderwets. Eerst met de decoupeerzaag een sneede maken waar je de handzaag in kunt zetten, en dan verder.
Neem wel een lange zaag, want dat muurtje waar je vlak langs moet is niet fijn voor je knokkels.
Wanneer de zaagsnede zichtbaar blijft en netjes moet zijn kun je kijken voor een goede zaag met fijnere tanden. Zelf heb ik een toffelzaag voor het fijnere werk, maar mss niet geschikt voor jouw klus.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goudvis schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Dat zit strak in elkaar!

Vraag. Ik zie bij vogelhuisjes altijd dat het onderpaneel verzinkt zit tussen de zijwanden.

Dat voorkomt vermoed ik dat bij slagregen de kier tussen zijjkant en bodem nat wordt en het water in de kopse kant van de bodemplank trekt.

#1 wat ik vermoed dat nu kan gebeuren. #2 hoe ons vogelhuisje fabriek-af gebouwd is.[Afbeelding]
LOL ik lees je "vraag" eerder als een puntje van aandacht ofzo ;) alhoewel locatie van dat ding wellicht ook relevant is ..

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/53803692.jpg

Tja vanalles

• boxlessness
Goudvis schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Dat zit strak in elkaar!

#1 wat ik vermoed dat nu kan gebeuren. #2 hoe ons vogelhuisje fabriek-af gebouwd is.[Afbeelding]
Plus dat bij #2 er geen trekkracht op de spijkers staan die de bodem er onderuit kunnen laten vallen.
Vooral relevant als Pino in het huisje gaat nestelen.

Trouwens, interessant weetje:
Spijkers en schroeven zijn gemaakt van ander staal: schroeven zijn van harder en dus brozer staal gemaakt zodat de schroefdraad niet ombuigt bij het inschroeven. Spijkers zijn van zachter staal dat eerder buigt in plaats van breekt.
Dit maakt de toepassing van beide ook anders:
Spijkers zijn gemaakt om zijwaartse krachten te dragen. Ze buigen bij te grote zijwaartse krachten, maar breken niet. Bij trekkrachten worden ze uit het hout getrokken
Schroeven zijn gemaakt om trekkrachten te dragen, bij te grote zijwaartse krachten kunnen ze breken.

• twain4me

twain4me

boxlessness schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Plus dat bij #2 er geen trekkracht op de spijkers staan die de bodem er onderuit kunnen laten vallen.
Vooral relevant als Pino in het huisje gaat nestelen.

Trouwens, interessant weetje:
Spijkers en schroeven zijn gemaakt van ander staal: schroeven zijn van harder en dus brozer staal gemaakt zodat de schroefdraad niet ombuigt bij het inschroeven. Spijkers zijn van zachter staal dat eerder buigt in plaats van breekt.
Dit maakt de toepassing van beide ook anders:
Spijkers zijn gemaakt om zijwaartse krachten te dragen. Ze buigen bij te grote zijwaartse krachten, maar breken niet. Bij trekkrachten worden ze uit het hout getrokken
Schroeven zijn gemaakt om trekkrachten te dragen, bij te grote zijwaartse krachten kunnen ze breken.
Dat is de reden waarom je in amerika soms volgens de building code de nagels onder een hoek moet slaan/schieten, meer weerstand tegen het eruit trekken.

Nog een weetje: Spijkers zijn per definitie van smeedijzer en zijn nagenoeg niet meer te koop. Wat je nu koopt zijn draadnagels en die zijn doorgaans van staal. :9 (draadnagels spijkers noemen is de meest gemaakte "fout" in de bouw)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2022 12:04 ]

• boxlessness
twain4me schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Dat is de reden waarom je in amerika soms volgens de building code de nagels onder een hoek moet slaan/schieten, meer weerstand tegen het eruit trekken.

Nog een weetje: Spijkers zijn per definitie van smeedijzer en zijn nagenoeg niet meer te koop. Wat je nu koopt zijn draadnagels en die zijn doorgaans van staal. :9 (draadnagels spijkers noemen is de meest gemaakte "fout" in de bouw)
Nog meer weetjes wbt de anatomie en historie van spijkers (en nagels ;)):

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:24
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Er is op zich ruimte om 2 deuvels naast elkaar er in te boren, scheut houtlijm ertussen.. zou dat goed genoeg zijn?
Andere/betere opties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0FP6HnY5AxJBcd956iYiKmH_k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLZRD5J3R4lAeRd1kXM3Dz5b.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ps4mm schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:48:
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Er is op zich ruimte om 2 deuvels naast elkaar er in te boren, scheut houtlijm ertussen.. zou dat goed genoeg zijn?
Andere/betere opties?
[Afbeelding]
Er staat veel stress op de poot / oud hout ..

Zou een dunne triplex plaat aan de onderzijde van beide poten verlijmen dat geeft extra stevigheid en tevens genoeg vlees om de breuk netjes te verlijmen

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 202 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/