[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 10:30

Impry

Rallymedia.nl

sweetdude schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:40:
[...]
Waar gaan die staande leidingen heen links naast het raam? Ik zie niet goed of dit begane grond of verdieping is. Maar mogelijk dat ze op de zolder/ vliering de leidingen hebben laten doorlopen met een ontluchtingskraantje.
Dat had ik bij mij ook.
scofield schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:45:
[...]
Als er in die jaga radiator van de badkamer geen stromingsbuis zit, dan gaat ie nooit egaal helemaal warm worden.
En als het goed is kun je een etage hoger, wellicht op zolder, wel ergens een ontluchtings punt vinden.
Bedankt beide!
Stromingsbuis weet ik niet, ook nooit echt op gelet of het heel egaal warm is. Maar dat zien we straks wel.

Het was inderdaad zo dat op zolder meerdere ontluchtingspunten zaten. Daar lopen de waterleidingen rondom en komen zo bij elke kamer naar beneden.
Nooit aan gedacht om daar te kijken. Bij een aantal punten kwam echt heel veel lucht uit, wel 30/40 seconde volle bak open en daarna veel gesputter.
Zowel vooraf als achteraf de CV ketel ook op druk gebracht, die stond ook maar op ruim 1 bar, dus dat hielp ook niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z83Ky8oAGbDAdS1jgPoZ74kKwiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW4hip7iLvbyfg6rzUiK5XFx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ-uOx9vIyMOUcwfLZ0nLVL-R4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGpfxOgDcN8mVIQYc5IOYztg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Impry op 06-12-2021 11:39 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:20
Ik ben bezig om een oude reiskoffer om te bouwen tot drankkast, het zaagwerk is allemaal al gedaan en zal binnenkort als slof gemonteerd worden in de kast. Wel heb ik nog een leuke uitdaging, in de klep van de kist wil ik een rek monteren waar ik een aantal glazen aan kan ophangen. Gezien de kist nu rechtop zal staan en de scharnieren niet gemaakt zijn om deze kracht goed te dragen ben ik op zoek naar een manier dit te verstevigen.

Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yys5M2PEx4xwKYRLPTzTSg6-bRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuGjSpdBDVjPuY5c9q4ADTUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VWcNNjL7EfOOU9MfXDCMRjoAZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxAEp2R02YWomlrg0MZsSFYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMEZRnMB8s1SgX4wpyMwQyX8IUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tfLsCoRzPzraUToWewWHbhv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:47
Blaauw87 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:34:
Wel heb ik nog een leuke uitdaging, in de klep van de kist wil ik een rek monteren waar ik een aantal glazen aan kan ophangen. Gezien de kist nu rechtop zal staan en de scharnieren niet gemaakt zijn om deze kracht goed te dragen ben ik op zoek naar een manier dit te verstevigen.

Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken?
Als een soort inbouwkoelkast, dus een losse deur die meedraait met de klep van de kist, met koelkast-inbouwkast-scharnieren en "schuifjes" tussen de binnendeur en klep.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/840x473/content/d11d15adb4c712857dcb47d098b61f8b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een badkamer radiator die ik wil gaan afkoppelen en vervangen door een infraroodpaneel. Nu komen de leidingen van achter een knieschot, zie foto, waar er twee T-splitsingen zijn. Mijns inziens kan ik de buis die op de foto naar boven / rechts lopen beiden verwijderen(ik laat wel eerst het systeem leeglopen natuurlijk... ;) ), en de moer die nu de buis aan de T-splitsing koppelt vervangen door een dop met binnen schroefdraad correct?

De buizen die naar de badkamerradiator lopen zijn 1,5cm in doorsnee(buitenmaat). Welke maat draadfitting/dop heb ik dan nodig? zoiets neem ik aan maar welke maat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tceuuX7K_fdljstND3dCH3cHfj8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCp5dkyuQhyskRuIvJ6O49xq.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54

Pelle

🚴‍♂️

Ik ga onze studeerkamer ombouwen. De kamer is 4x2m en krijgt aan de lange kant een bureaublad voor mij (1m80), een Ikea Platsa kast (60cm) en een bureablad voor mijn vrouw (1m60).

Schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gyjGnC-n3CtmW8Ubrz4iw3-p6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fF9x5iS8wSzSLO4jKVg6NpRD.png?f=user_large

Qua bladen denk ik aan massief beuken of massief eiken, e.e.a. afhankelijk van hoe duur dat uiteindelijk wordt. Bij de Gamma zie ik bijv. een massief beuken blad van 200x80x2,6 voor € 145.

De bureaubladen wil ik aan de muur bevestigen en liefst niet hoeven ondersteunen met een tafelpoot. Beide bladen kan ik aan de lange kant en aan één korte kant volledig ondersteunen door een lat tegen de muur te monteren en het blad daarop te leggen.

Op de kamer van mijn oudste zoon heb ik een 300x80x3 spaanplaat/melamine werkblad gemonteerd, en om dat te ondersteunen aan de kant waar het niet aan de muur vast zit heb ik 2 van deze 55x30 heavy duty plankdragers gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.gyzs.nl/media/catalog/product/cache/3/image/700x700/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/7/b76635497314d985474bb8c9dda9b43c.jpg

Dat gaat prima, maar dat blad is minder zwaar dan iets van massief eiken of beuken.
Ik wil (vanwege de looks én vanwege het niet stoten van je knieen) liever geen geschoorde plankdragers.

Dat wordt dan dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcsvEUEl2Scf4bGn76gfCXRJllA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y1GPa3NCJ6Iemuz6VXLoTVwA.png?f=user_large

Er zullen geen hele zware dingen op de bladen komen (denk aan monitor, laptop, naaimachine e.d.). Wel zullen we met onderarmen op de voorste rand gaan rusten.

Twee vragen:
1. Weet iemand nog een betaalbare leverancier voor dit soort bureaubladen? Zelf ophalen in regio Rotterdam heeft de voorkeur. 80cm diep is een eis.
2. Heeft iemand ooit ergens langere ongeschoorde plankdragers gevonden? Met de 55cm van de dragers die ik zelf heb gevonden blijft er nog 25cm onondersteund werkblad over, en dat is gevoelsmatig wat te veel. Of maak ik me dan druk om niks bij massief hout van deze dikte met minimale belasting?
De plankdragers kunnen het gewicht makkelijk aan, maar ik kan het niet goed inschatten hoe het hout dit zelf gaat houden.

(ik heb getwijfeld of ik de bladen ook aan de Ikea kast ga monteren, maar liever houd ik die helemaal heel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
bolleh schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:43:
Ik heb een badkamer radiator die ik wil gaan afkoppelen en vervangen door een infraroodpaneel. Nu komen de leidingen van achter een knieschot, zie foto, waar er twee T-splitsingen zijn. Mijns inziens kan ik de buis die op de foto naar boven / rechts lopen beiden verwijderen(ik laat wel eerst het systeem leeglopen natuurlijk... ;) ), en de moer die nu de buis aan de T-splitsing koppelt vervangen door een dop met binnen schroefdraad correct?

De buizen die naar de badkamerradiator lopen zijn 1,5cm in doorsnee(buitenmaat). Welke maat draadfitting/dop heb ik dan nodig? zoiets neem ik aan maar welke maat?

[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...4-st/7884840/artikel.html
Dit werkt makkelijker denk ik. Buis eruit, dopje eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:10
Pelle schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:47:
Ik ga onze studeerkamer ombouwen. De kamer is 4x2m en krijgt aan de lange kant een bureaublad voor mij (1m80), een Ikea Platsa kast (60cm) en een bureablad voor mijn vrouw (1m60).

De plankdragers kunnen het gewicht makkelijk aan, maar ik kan het niet goed inschatten hoe het hout dit zelf gaat houden.
En de muur is van?

De dragers gaan het wellicht houden al denk ik dat de overhang inderdaad wat groot is voor massief hout, dat ook nog wel eens de neiging heeft om krom te trekken, maar je gaat wel behoorlijk aan de bovenste schroeven in de muur trekken. Bij Beton wellicht geen probleem maar bij een standaard tussenwandje van Ytong o.i.d zou ik daar niet op vertrouwen. Dan zou ik toch echt ook een steun aan de kast in het midden maken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
Ah als ik het goed begrijp haal ik dan die buis eruit, zet ik dit in de moer die ik dan weer aandraai en is ie waterdicht correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bolleh schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:08:
[...]

Ah als ik het goed begrijp haal ik dan die buis eruit, zet ik dit in de moer die ik dan weer aandraai en is ie waterdicht correct?
Correct. Om die moer te bemachtigen moet je de knelring op de oude buis verwijderen (of de buis doorzagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 19:54

Pelle

🚴‍♂️

Himalaya schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:06:
[...]

En de muur is van?

De dragers gaan het wellicht houden al denk ik dat de overhang inderdaad wat groot is voor massief hout, dat ook nog wel eens de neiging heeft om krom te trekken, maar je gaat wel behoorlijk aan de bovenste schroeven in de muur trekken. Bij Beton wellicht geen probleem maar bij een standaard tussenwandje van Ytong o.i.d zou ik daar niet op vertrouwen. Dan zou ik toch echt ook een steun aan de kast in het midden maken.
Het zijn de buitenmuren. Maar ook als het Ytong zou zijn vertrouw ik dat wel hoor, met een paar goeie pluggen en 6 of 8mm bouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:17
Pelle schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:47:

Schets:

[Afbeelding]

Qua bladen denk ik aan massief beuken of massief eiken, e.e.a. afhankelijk van hoe duur dat uiteindelijk wordt. Bij de Gamma zie ik bijv. een massief beuken blad van 200x80x2,6 voor € 145.

De bureaubladen wil ik aan de muur bevestigen en liefst niet hoeven ondersteunen met een tafelpoot. Beide bladen kan ik aan de lange kant en aan één korte kant volledig ondersteunen door een lat tegen de muur te monteren en het blad daarop te leggen.

Op de kamer van mijn oudste zoon heb ik een 300x80x3 spaanplaat/melamine werkblad gemonteerd, en om dat te ondersteunen aan de kant waar het niet aan de muur vast zit heb ik 2 van deze 55x30 heavy duty plankdragers gebruikt:
[Afbeelding]

Dat gaat prima, maar dat blad is minder zwaar dan iets van massief eiken of beuken.
Ik wil (vanwege de looks én vanwege het niet stoten van je knieen) liever geen geschoorde plankdragers.

Dat wordt dan dus zoiets:

[Afbeelding]

Er zullen geen hele zware dingen op de bladen komen (denk aan monitor, laptop, naaimachine e.d.). Wel zullen we met onderarmen op de voorste rand gaan rusten.

Twee vragen:
1. Weet iemand nog een betaalbare leverancier voor dit soort bureaubladen? Zelf ophalen in regio Rotterdam heeft de voorkeur. 80cm diep is een eis.
2. Heeft iemand ooit ergens langere ongeschoorde plankdragers gevonden? Met de 55cm van de dragers die ik zelf heb gevonden blijft er nog 25cm onondersteund werkblad over, en dat is gevoelsmatig wat te veel. Of maak ik me dan druk om niks bij massief hout van deze dikte met minimale belasting?

(ik heb getwijfeld of ik de bladen ook aan de Ikea kast ga monteren, maar liever houd ik die helemaal heel)
Heel erg opletten met massieve tafelbladen. Als je ze enkel aan de bovenkant vernist, dan trekken ze krom.

Je wil nergens tegen stoten, en dan ga je van die steunen er onder zetten. Raak die met je knie, en je bent de rest van de dag aan het kermen. Dan veel liever een tafelpoot hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:20
phYzar schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:39:
[...]

Als een soort inbouwkoelkast, dus een losse deur die meedraait met de klep van de kist, met koelkast-inbouwkast-scharnieren en "schuifjes" tussen de binnendeur en klep.

[Afbeelding]
Bedankt voor een snelle reactie :)

Is er een meer esthetische manier om het te verstevigen? Een extra scharnier bevestigen of een subtiel dragende arm dat vanaf de onderkant steun geeft?

Ik wil natuurlijk de charme van de oude kist wel intact laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:41
Begin volgend jaar wil ik mijn zolderdak (schuin) gaan afwerken met gisplaten. Ik heb horizontale gordingen met een onderlinge afstand van ongeveer 1200mm. Ik heb 2 keuzes om de gipsplaten te verwerken:

* 1200 x 600 platen verticaal
* yyyy x 1200 platen horizontaal

Nou is de afstand tussen mijn gordingen op de meeste plaatsen netjes 1200, maar op enkele plekken wijkt dit tot 2cm af, dus 1cm per zijde van de gipsplaat. Hier kan ik natuurlijk een latje voor bevestigen maar hier ben ik vrij allergisch voor. Mijn plan is daarom om de gaten tussen gipsplaat en gording (tot 1cm) dus te vullen met wapeningsband en uniflott, deze in te snijden en daarna af te kitten.
Hoe groot is de kans dat dit alsnog gewoon gaat scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Mania-92 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:32:
Begin volgend jaar wil ik mijn zolderdak (schuin) gaan afwerken met gisplaten. Ik heb horizontale gordingen met een onderlinge afstand van ongeveer 1200mm. Ik heb 2 keuzes om de gipsplaten te verwerken:

Nou is de afstand tussen mijn gordingen op de meeste plaatsen netjes 1200, maar op enkele plekken wijkt dit tot 2cm af, dus 1cm per zijde van de gipsplaat. Hier kan ik natuurlijk een latje voor bevestigen maar hier ben ik vrij allergisch voor. Mijn plan is daarom om de gaten tussen gipsplaat en gording (tot 1cm) dus te vullen met wapeningsband en uniflott, deze in te snijden en daarna af te kitten.
Let er op dat je geen 1200mm met een gipsplaat kan overbruggen zonder dat deze door gaat hangen. Dus je zal sowieso eerst een regelwerk met een kleinere hart-op-hart afstand moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
kaos001 schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:18:
Ben momenteel bezig met een verbouwing in de keuken. Muren zijn inmiddels gestuct en moeten nog geverft worden. Plafond pak ik ook meteen mee. Op de scheiding tussen plafond en muur komt een sierlijst.

Moet ik de sierlijst vóór het schilderen plaatsen (en mee schilderen) of na het schilderen en niet meeschilderen?
Het mooist vind ik om zowel bij plinten als bij sierlijsten om ze eerst te plaatsen, daarna af te kitten en dan pas te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
_Arthur schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:55:
[...]

Let er op dat je geen 1200mm met een gipsplaat kan overbruggen zonder dat deze door gaat hangen. Dus je zal sowieso eerst een regelwerk met een kleinere hart-op-hart afstand moeten maken.
Regelwerk komt inderdaad wel goed, daar hou ik me gewoon aan de voorgeschreven hoh afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:31
Cheesy schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:05:
Gezien Tweakers altijd goed vindbaar is via Google lijkt het me wel aardig om een kleine handleiding te schrijven voor het vervangen van de kogellagers van een Orcon MVS 15 ventilatiebox.

(De oplettende kijker zal zien dat er soms wel stof op de onderdelen zit en soms niet. Uiteraard heb ik alles schoongemaakt, maar ik had niet van elke stap foto's, dus heb ik de foto's door elkaar gebruikt)
Ik heb toevallig van de week van onze WTW Zehnder WHR-930 ook de lagers vervangen.
Kan alleen maar onderstrepen dat dit prima zelf te doen is (gelukkig)

Ik heb wel gekozen voor de wat duurdere SKF lagers, en moet zeggen dat de unit nu stiller is dan dat ie nieuw was _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:31
sweetdude schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:02:
[...]

Dat zou ik niet doen, die kasten zijn van spaanplaat (en bij de kleinste lekkage zijn ze weg) en hebben een holle ruimte (achter de plint) eronder waardoor je dus een wasmachine en/of droger extra geluid gaat maken.
Laat je de bodem uit de kast dan mis je de stevigheid.
Mijns inziens alles beter dan dit voor zo'n opstelling.
jah dat is idd een risico.
Misschien dat we ze dan maar gewoon naast de kastenwand zetten en dan een afdekblad eroverheen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

dak is doorgaans niet de meest stabiele ondergrond. er zit vaak behoorlijk wat beweging/krimp/uitzetting in. om er een nummer op te zetten is lastig maar ik zeg 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

orf

Kun je niet over de gordingen heen? Dan kun je wat meer isolatie kwijt. Bijvoorbeeld 16cm glaswol geeft een Rd-waarde van 4.

Je kunt sowieso stucplaten nemen van 40x200 en dan (laten) stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
twain4me schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:35:
[...]

dak is doorgaans niet de meest stabiele ondergrond. er zit vaak behoorlijk wat beweging/krimp/uitzetting in. om er een nummer op te zetten is lastig maar ik zeg 50%
Ik gok het er maar op, kan het desnoods nog altijd met een latje afwerken.
orf schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:24:
[...]

Kun je niet over de gordingen heen? Dan kun je wat meer isolatie kwijt. Bijvoorbeeld 16cm glaswol geeft een Rd-waarde van 4.

Je kunt sowieso stucplaten nemen van 40x200 en dan (laten) stuccen.
Zou kunnen, maar opdracht van de baas des huizes dat ze niet zoveel ruimte wil verliezen, dus 12cm pir wordt het.
Zolder wordt nu ook alleen gebruikt voor opslag, dus laten stucen vind ik het kostenplaatje niet waard. Eigenlijk moet ik het gewoon met een latje afwerken, kraait geen haan naar maar ik stoor mezelf er mateloos aan. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:41
Pixeltje schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:50:
[...]
Bedankt voor alle info, ook de opmerking dat de vochtsensor misschien niet zaligmakend is. Kan zo’n afstandsbediening wel gecombineerd worden met een 3 standen schakelaar? Dan kan ik in de keuken de schakelaar laten zitten en in de badkamer de draadloze ophangen..
Ja, bij een itho mv box wel. Van andere merken weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handyman Arnhem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-02-2023
Mania-92 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:40:
[...]

Ik gok het er maar op, kan het desnoods nog altijd met een latje afwerken.

[...]

Zou kunnen, maar opdracht van de baas des huizes dat ze niet zoveel ruimte wil verliezen, dus 12cm pir wordt het.
Zolder wordt nu ook alleen gebruikt voor opslag, dus laten stucen vind ik het kostenplaatje niet waard. Eigenlijk moet ik het gewoon met een latje afwerken, kraait geen haan naar maar ik stoor mezelf er mateloos aan. 😋
Afdekken met latje en geheel spuitpleister erover. Mooi strak, snel, en niet duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:47
Blaauw87 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor een snelle reactie :)

Is er een meer esthetische manier om het te verstevigen? Een extra scharnier bevestigen of een subtiel dragende arm dat vanaf de onderkant steun geeft?

Ik wil natuurlijk de charme van de oude kist wel intact laten
Probleem is het wel of niet gebruiken van de bestaande klep-scharnier. Die is waarschijnlijk te zwak icm de bevestiging zoals die is om gewicht te dragen. Dan kun je die scharnier vervangen (doet af aan uiterlijk) of het klep-binnenwerk een eigen scharnier geven. Dat valt dan binnen de kist a la een koelkast, of erbuiten (in het zicht). Belangrijk is dat het óf onafhankelijk van elkaar kan draaien (a la koelkast) óf hetzelfde draaipunt heeft (zodat steunscharnieren en sierscharnieren niet elkaar dwars zitten) óf eventueel klep-scharnier onklaar maken (pen eruit, sterkere scharnieren die afsteunen op nieuwe binnenwerk de daadwerkelijke beweging laten maken). Een oplossing die alles kan( sterk en toch icm met bestaande klep-scharnier en geen onafhankelijke binnendeur) wordt waarschijnlijk een flinke bulkige meervoudig-draaiende scharnier die niet heel charmant is. Nouja, allemaal niet ideaal, maar op dat punt was je zelf waarschijnlijk ook al aanbeland :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
Vraagje...

Ik ben momenteel druk bezig met de zolder isoleren. Nu ben ik bijna zover dat de gipsplaten ertegen gaan. In principe wilde ik alleen filleren. Op de 90 graden buitenhoeken plaats ik een hoekbeschermer en zal deze dan heel flauw wegsmeren met filler...

Maar wat is nou een prettig profiel als de buitenhoek 135 graden is? En 135 graden binnenhoek? Op internet vind ik wel een soort papieren band, maar dat lijkt me niet bepaald hufterproof. Iemand handige tips of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:17
Nu zijn balken (+/-6×4 cm) wellicht niet het eerste werk voor een decoupeerzaag maar bij gebrek aan een cirkelvormige zaag even het beste alternatief.
Nu is de hoek haaks alleen het uiteinde "getordeerd". Ik gebruik een Bosch GST 160CE, zo ver relevant, met een korte zaag. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mej4PAP9OBwqqOgMxJIYU-cpG9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ5wnznWgnFggDaGm4OfIm2u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74MwUMULszaHBnGp22E6vlXZtEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT2wt6dmXBKekx1zIZuljQIk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
significant schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:37:
Nu zijn balken (+/-6×4 cm) wellicht niet het eerste werk voor een decoupeerzaag maar bij gebrek aan een cirkelvormige zaag even het beste alternatief.
Nu is de hoek haaks alleen het uiteinde "getordeerd". Ik gebruik een Bosch GST 160CE, zo ver relevant, met een korte zaag. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Gewoon met de hand zagen. Kun je veel preciezer en waarschijnlijk sneller zagen dan met zo’n decoupeerzaagje. Die is hier gewoon niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
@Pelle je hebt nog langere consoles van het merk Hebgo, hier bv van 680 mm uit een willekeurige winkel: https://www.meubelbeslago...s/hebgo-schapdrager-680mm

Persoonlijk denk ik dat 550 mm ondersteuning geen probleem gaat geven, de korte kant zeker ook in de kast bevestigen, zou ik door en door doen, bv met corpusverbinders.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
significant schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:37:
[Afbeelding][Afbeelding]
Twee tips:
Kies een voldoende lang blad, met gezette tanden. Daardoor loopt je blad niet/minder weg

Nog makkelijker:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/16777.jpg
(klikbaar)

wordt hier nog wel eens vergeten, maar een goede handzaag vliegt als een malle door vuren balkjes. Kies er eentje met 7 of 9 tpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:17
t14wo schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:39:
[...]

Gewoon met de hand zagen. Kun je veel preciezer en waarschijnlijk sneller zagen dan met zo’n decoupeerzaagje. Die is hier gewoon niet voor gemaakt.
Raymond schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:48:
[...]

Twee tips:
Kies een voldoende lang blad, met gezette tanden. Daardoor loopt je blad niet/minder weg

Nog makkelijker:
[Afbeelding]
(klikbaar)

wordt hier nog wel eens vergeten, maar een goede handzaag vliegt als een malle door vuren balkjes. Kies er eentje met 7 of 9 tpi.
Dank voor de tips. Langer blad is waarschijnlijk dus de oplossing.
De andere tip ook maar uitvoeren. De handzaag is geleend tijdens de verbouwing (naast nog wat dingen). Wel goede reden om nu aan fatsoenlijke te halen. Bahco of Hultafors nog significant verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je nog meer van dit soort dingen moet gaan doen: investeer in een afkortzaag. Echt, je wilt niet anders meer met dit soort dingen.

Mocht je weinig budget of ruimte hebben dan kun je op Marktplaats kijken. Ding hoeft alleen maar te zagen én haaks te zijn. Dat die van de vorige eeuw is doet er eigenlijk weinig toe.

Een decoupeerzaag gebruiken voor dit soort werk blijft klooien is praktisch niet goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
significant schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:07:
Bahco of Hultafors nog significant verschil?
Een goeie kost 25-50 euro. Bahco maakt ook goeie en kost ook dat bedrag.
Baptist heeft ook nog een merk, is ook erg goed (en kost hetzelfde).

Die hultafors is iig goed en gratis bezorgd met TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
significant schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:07:
Dank voor de tips. Langer blad is waarschijnlijk dus de oplossing.
De andere tip ook maar uitvoeren. De handzaag is geleend tijdens de verbouwing (naast nog wat dingen). Wel goede reden om nu aan fatsoenlijke te halen. Bahco of Hultafors nog significant verschil?
Hultafors HBX is goed, en over het algemeen goedkoper dan een Bahco Superior. Ik heb beide en niet echt een voorkeur voor de een of de ander, ze zagen allebei wel fijn, maar als het netjes moet pak ik de invalzaag. Maar soms is een handzaag gewoon makkelijk om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

Crazy-

Best life ever

bolleh schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:08:
[...]

Ik zou hiervoor gaan; hoef je niks te zagen etc. Deze schroef je zo op het T stuk

https://www.toolstation.nl/wartelmoer/p36205

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 07-06 12:39
Heeft er iemand een goede tip voor het vorstvrij houden van een slecht geïsoleerde garage? Beter isoleren staat op de to-do lijst, maar is op korte termijn geen haalbare oplossing. Daarnaast is er verder geen warmtebron dus ook met beter isolatie wordt het uiteindelijk wel koud. Ik heb een buitenkraantje wat door de garage loopt en ondanks dat ik dat netjes leeg laat lopen en er isolatie om de leiding heen zit is daar al een keer een aftapkraantje op stukgevroren. Daarnaast staan er in de garage wat dingen als verf, lijm en Makita accu's die ik liever boven het vriespunt houd. Een deel van die spullen kan ik natuurlijk ook naar binnen verhuizen.

Met wat onderzoekswerk kwam ik er op uit dat infraroodpanelen wellicht een goede optie zijn. Het zal alleen nodig zijn bij strenge vorst en hoef ook niet heel het hok warm te stoken. Was even benieuwd of er nog andere tips zijn van ervaringsdeskundigen met schuurtjes of garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
wd200 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:27:
Vraagje aan de klussers om mee te denken.
Ik heb gaten in mijn net gestucte plafonds omdat de gordijnrails verplaats moet worden ivm een kast.

Hoe kan ik deze gaten zo goed mogelijk opvullen zonder dat ik het hele plafond opnieuw moet schilderen…

Zou dat met kit kunnen of toch liever iets als Roodband ?
En dan met een klein kwastje verf aanbrengen op het lokale stukje ?
GermanPivo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:59:
[...]

Ik zou een tube gipsplaatvuller halen - werkt ook op stucwerk/beton/pleister. Kan je mooi in het gat spuiten, daarna klein plamuurmesje erover en aanstippen met een klein kwastje.
Iemand nog een andere suggestie of is dit de beste tip ?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 12:29 . Reden: quote fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 14:27
Krijnemans schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:30:
Vraagje...

Ik ben momenteel druk bezig met de zolder isoleren. Nu ben ik bijna zover dat de gipsplaten ertegen gaan. In principe wilde ik alleen filleren. Op de 90 graden buitenhoeken plaats ik een hoekbeschermer en zal deze dan heel flauw wegsmeren met filler...

Maar wat is nou een prettig profiel als de buitenhoek 135 graden is? En 135 graden binnenhoek? Op internet vind ik wel een soort papieren band, maar dat lijkt me niet bepaald hufterproof. Iemand handige tips of ervaringen?
Er is papieren band dat extra verstevigd is met metaalstrips, zoals https://www.gamma.nl/asso...ermer-2-8-meter/p/B153100.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:55
Ik ga aankomend weekend de handdoek radiator vervangen voor een 'normale radiator' en kom daarvoor een stuk leiding te kort. Uit de vloer komt een flexibele leiding 16*2. Ik heb nog een stuk liggen wat ik wil gebruiken om te verlengen. Welke koppeling heb ik nodig om de leidingen lekvrij te verlengen? Heb in huis van uponor een kniptang, ontbramer en de inbus voor koppelingen. Kan iemand me op de goede weg helpen? :-)

Edit: wellicht handiger om een knie te gebruiken naar koper? Door naar het blok van de nieuwe radiator? Zo iets dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47QQGNywmf9d1b-RdNaj9qoJIfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O5oK3dwQoelq4uoxiPbR5Hh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Bo0bz op 07-12-2021 12:07 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Bergdwerg schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:23:
[...]

Er is papieren band dat extra verstevigd is met metaalstrips, zoals https://www.gamma.nl/asso...ermer-2-8-meter/p/B153100.
Thanks voor de reactie! Dit had ik ook al gezien, maar hoor toch wel wisselende resultaten. Positief natuurlijk het eenvoudige aanbrengen, maar negatief dat het toch niet zo stootvast is als gehoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:12
Bo0bz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:52:
Ik ga aankomend weekend de handdoek radiator vervangen voor een 'normale radiator' en kom daarvoor een stuk leiding te kort. Uit de vloer komt een flexibele leiding 16*2. Ik heb nog een stuk liggen wat ik wil gebruiken om te verlengen. Welke koppeling heb ik nodig om de leidingen lekvrij te verlengen? Heb in huis van uponor een kniptang, ontbramer en de inbus voor koppelingen. Kan iemand me op de goede weg helpen? :-)

Edit: wellicht handiger om een knie te gebruiken naar koper? Door naar het blok van de nieuwe radiator? Zo iets dus?

[Afbeelding]
Ik ben bang dat je al een radiator gekocht, maar je hebt ook radiatoren met een midden aansluiting.
Daar zou ik voor gaan ipv zoals het getekend is.
Zoals deze bijvoorbeeld: https://thermrad.nl/portfolio/super-8-compact/

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Phyt_ schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:15:
[...]

Ik ben bang dat je al een radiator gekocht, maar je hebt ook radiatoren met een midden aansluiting.
Daar zou ik voor gaan ipv zoals het getekend is.
Zoals deze bijvoorbeeld: https://thermrad.nl/portfolio/super-8-compact/
Gaan eind volgend jaar de badkamer verbouwen met vloerverwarming dus heb even een radiator gekocht via MP. Tijdelijke oplossing dus :) maar bedankt voor je advies!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

@jsiegmund Als er geen water meer in de leiding zit zou er ook niets stuk mogen vriezen.

Maar voor de rest, lijkt me niet dat IR panelen daar helpen. Dat is alleen een beetje oppervlakte warmte, dingen zullen verder dus gewoon echt koud worden. Dus echt gewoon wat stoken lijkt mij de enige optie. En al zo veel mogelijk de tocht buiten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
jsiegmund schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:12:
Heeft er iemand een goede tip voor het vorstvrij houden van een slecht geïsoleerde garage? Beter isoleren staat op de to-do lijst, maar is op korte termijn geen haalbare oplossing. Daarnaast is er verder geen warmtebron dus ook met beter isolatie wordt het uiteindelijk wel koud. Ik heb een buitenkraantje wat door de garage loopt en ondanks dat ik dat netjes leeg laat lopen en er isolatie om de leiding heen zit is daar al een keer een aftapkraantje op stukgevroren. Daarnaast staan er in de garage wat dingen als verf, lijm en Makita accu's die ik liever boven het vriespunt houd. Een deel van die spullen kan ik natuurlijk ook naar binnen verhuizen.

Met wat onderzoekswerk kwam ik er op uit dat infraroodpanelen wellicht een goede optie zijn. Het zal alleen nodig zijn bij strenge vorst en hoef ook niet heel het hok warm te stoken. Was even benieuwd of er nog andere tips zijn van ervaringsdeskundigen met schuurtjes of garages.
Als je de meeste zaken naar binnen kunt verhuizen zou ik dat doen, eventueel kun je kijken naar iets als verwarmingslint (met thermosstaat) + isolatie voor je waterleiding.

Simpelweg stoken zonder te isoleren is een heel slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:12
Bo0bz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:16:
[...]

Gaan eind volgend jaar de badkamer verbouwen met vloerverwarming dus heb even een radiator gekocht via MP. Tijdelijke oplossing dus :) maar bedankt voor je advies!
Ok, ik vind het een lastige, als je naar de gamma gaat en een paar van die koppelingen haalt gaan de kosten snel omhoog, wat het voordeel van die goedkope radiator denk ik teniet doet.
Zonder wat meer info vind ik het lastig om advies te geven.
Ik zou voor een radiator met middenblok aansluiting gaan, of beun en vanaf bovenkant onderblok knie erop en dan op die manier aansluiten. Of aan de onderkant van het onderblok rechtstreeks op kunstofleiding, ik denk dat dat 1/2 draad is ?
of de huidige verwarming laten hangen, maar die zal met een reden weg gaan ;).

Overigens als je dat soort aansluiting maakt zoals getekend zou ik voor CV buis gaan, dat is recht en dan met wat knietjes werken, is goedkoper en strakker dan met die kunstof buis.

[ Voor 16% gewijzigd door Phyt_ op 07-12-2021 14:53 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 07-06 22:34

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand ervaring met een gashaard? Vorig jaar een huis gekocht, waarin een gashaard zit. We ervaren behoorlijke koude trek in de koudere maanden. In combinatie met vloerverwarming hadden we niet een heel prettige warme woonkamer.

Er zit een Inatherm ventilator op de schouw buiten (het is een plat dak van de begane grond). Verder zit er geen klep in de schouw.

Wel zag ik pas vandaag dat er onder de kachel een magrietschijf zit (niet zichtbaar op de foto, zit onder de haardblokken) die je open en dicht kan zetten met de hendel rechtsachter (op de foto zichtbaar). Dat zal ongetwijfeld de aanzuiging zijn de zuurstof. We merken ook dat wanneer de openhaard aan staat dat er lucht vanuit de slaapkamers boven wordt getrokken. Is de magrietschijf waarschijnlijk niet voldoende aanzuiging?

We kregen nu als tip op een pluche bal in de schouw te doen als de haard niet aanstaat en deze natuurlijk te verwijderen op het moment dat je hem wel aanzet.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZhgj_Tr8gAheyrWQVsFLEodmzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q41a4RdhOdjXBtZUUV6s9zag.jpg?f=user_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:04
Krijnemans schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:30:
Vraagje...

Je kunt een stucstop profiel gebruiken. Deze zet je een paar millimeter voorbij de hoek waarna je 'het opstaande ijzer' direct als 'afsmeergeleider' gebruikt voor de ander kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44

valluik

Probeert ook maar wat

Mystikal schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:01:
Iemand ervaring met een gashaard? Vorig jaar een huis gekocht, waarin een gashaard zit. We ervaren behoorlijke koude trek in de koudere maanden. In combinatie met vloerverwarming hadden we niet een heel prettige warme woonkamer.

Er zit een Inatherm ventilator op de schouw buiten (het is een plat dak van de begane grond). Verder zit er geen klep in de schouw.

Wel zag ik pas vandaag dat er onder de kachel een magrietschijf zit (niet zichtbaar op de foto, zit onder de haardblokken) die je open en dicht kan zetten met de hendel rechtsachter (op de foto zichtbaar). Dat zal ongetwijfeld de aanzuiging zijn de zuurstof. We merken ook dat wanneer de openhaard aan staat dat er lucht vanuit de slaapkamers boven wordt getrokken. Is de magrietschijf waarschijnlijk niet voldoende aanzuiging?

We kregen nu als tip op een pluche bal in de schouw te doen als de haard niet aanstaat en deze natuurlijk te verwijderen op het moment dat je hem wel aanzet.

Plaatje:
[Afbeelding]
Laten 'omkleden' met glas en er door middel van een systeem met dubbele buis door de schoorsteen een gesloten systeem van maken? Ben je van de tocht af, zowel bij in- als uitgeschakeld systeem.

E.e.a. wel afhankelijk van je budget uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04

Asteroid9

General Failure

Crazy- schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:13:
[...]

Ik zou hiervoor gaan; hoef je niks te zagen etc. Deze schroef je zo op het T stuk

Die is alleen niet per se waterdicht.... Een knelplaatje zoals bij de vorige suggestie is hiervoor bedoeld en zorgt voor afdichting op de konische passing van het T-stuk. Dan is het zeker netjes dicht.

Een gewone draaddop zoals jij post past qua draad wel, maar heeft geen konische passing. Hopelijk sluit hij voldoende aan, maar anders moet de schroefdraad zelf volledig waterdicht zijn, en zonder iets van Loctite 55 op het schroefdraad toe te passen is dat niet het geval.

Zeker voor de incidentele klusser zou ik het knelplaatje adviseren!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Phyt_ misschien toch maar wat meer gaan klussen dan. Heb van de vorige bewoner nog wat nieuwe tegels liggen. Kan de aansluiting in de holle ruimte naast het bad een paar cm verleggen zodat deze netjes rechts onder de radiator uitkomt. Iets meer werk maar wel een stuk strakker denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Het is al jaren echt enorm koud in ons halletje (aanbouw). Er is spouwmuurisolatie en de ruitjes zijn allemaal nieuw dubbelglas. Maar denk echt aan 14 graden en minder. Niet fijn.

Soms verdenk ik de constructie van de ventilatiebuizen van het washokje en de wc (onderdeel van de aanbouw). Er lopen 3 pijpjes dwars door het dak en die ventileren het washok in de hal en de wc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z6BreL1GugNDrVhd7nbWH8oBO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDGsn8KSOYaxGMKIrCoHmpVQ.png?f=fotoalbum_large

De constructie is wat suf naar mijn idee. Er is gewoon 3x een groot gat geboord (10cm) en daar een stuk pvc doorheen tot aan binnen, en daar een plastic roostertje. Is dit een normale manier van ventileren? Daar komt toch mega veel kou doorheen? Zo heeft die dakisolatie ook niet zo veel zin heb ik het idee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Geneuzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:17:
[...]

Je kunt een stucstop profiel gebruiken. Deze zet je een paar millimeter voorbij de hoek waarna je 'het opstaande ijzer' direct als 'afsmeergeleider' gebruikt voor de ander kant
Dat klinkt op zich wel handig! Nadeel is wel dat dat meteen 3mm is en die moet je dan heel flauw gaan wegsmeren.

Ben zelf nog aan het overwegen om een hoekprofiel te nemen en deze proberen te buigen, maar ben bang dat ik dan een mooie kronkel ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:53
bonzz.netninja schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:02:
Het is al jaren echt enorm koud in ons halletje (aanbouw). Er is spouwmuurisolatie en de ruitjes zijn allemaal nieuw dubbelglas. Maar denk echt aan 14 graden en minder. Niet fijn.

Soms verdenk ik de constructie van de ventilatiebuizen van het washokje en de wc (onderdeel van de aanbouw). Er lopen 3 pijpjes dwars door het dak en die ventileren het washok in de hal en de wc.

[Afbeelding]

De constructie is wat suf naar mijn idee. Er is gewoon 3x een groot gat geboord (10cm) en daar een stuk pvc doorheen tot aan binnen, en daar een plastic roostertje. Is dit een normale manier van ventileren? Daar komt toch mega veel kou doorheen? Zo heeft die dakisolatie ook niet zo veel zin heb ik het idee.
Ik denk dat het totale dak oppervlak meer effect geeft dan een buisje.
Je geeft ook aan, isolatie maar weet niet wat en hoe dik. Dat kan ook nogal uitmaken. 5cm EPS of 12cm pir b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

barry86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat het totale dak oppervlak meer effect geeft dan een buisje.
Je geeft ook aan, isolatie maar weet niet wat en hoe dik. Dat kan ook nogal uitmaken. 5cm EPS of 12cm pir b.v.
Het zijn uiteindelijk wel 3 best flinke buizen (+10cm) naar mijn idee. Komt toch flink wat kou door heen zou je zeggen?

De isolatie is denk ik xps of pir en een cm of 10. Best wel een laag. Het is gewoon abnormaal koud in dat halletje.

Het het gangbaar dat je ventilatie dwars door je gesioleerde dak heen doet met een 10cm buis zodat je feitelijk gewoon een open verbinding met buiten hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door bonzz.netninja op 07-12-2021 16:51 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:56

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Is dit een gewone open buis of zit hier iets van een ventilator in?
Opzich logisch dat het koud wordt, warme lucht stijgt en zal dus door de buis naar buiten trekken, dus eigenlijk verwarm je de ruimte voor nop als er een open gat zit waar je warme lucht weer door weg trekt.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 19:10
geishin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:08:
Ik wil de badkamer opnieuw gaan verven ,omdat de latex die er op zat / zit van de muur bladdert (zie foto).
De muur op de foto is een van de muren van de douchebak en is een steensmuur met stuc. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De andere 2 muren (een daarvan is te zien links op de foto) van de douchebak zijn gips en ook dat kan een onderhoudsbeurt gebruiken, hoe kan ik de gipsmuur het best aanpakken?

[Afbeelding]
@teacher en @vso Dank voor de tips zie hieronder het resultaat. Zelf tevreden mee. Ik moet eerlijk toegeven dat ik over het natmaken en afsteken heen had gelezen O-) dus bij het aanbrengen van de verf kwamen er nog stukken los. Vrijdag taxatie dus ben blij dat het er nu zo uit ziet en voor de zekerheid douchen we nu maar even in de badkuip :P

Ik ga ook bovenop de tegels nog siliconenkit doen zodat t netjes afsluit tussen de tegels en de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nxFDPeYQacNxP6LnI-Jg2Wj3uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGKjhuiqVCMH1KjF92oAU5sw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door geishin op 07-12-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Fanatic_FS schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:57:
[...]

Is dit een gewone open buis of zit hier iets van een ventilator in?
Opzich logisch dat het koud wordt, warme lucht stijgt en zal dus door de buis naar buiten trekken, dus eigenlijk verwarm je de ruimte voor nop als er een open gat zit waar je warme lucht weer door weg trekt.
Open buis, zit een suf plastic roostertje voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z63fqskU3GUs34HCq_a3puoKnUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vi2das3IbkU1qqtD8aOzrUWO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxodZrqTs8yPtZtzpsAiMr_WOh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH3ze2oEHgyVZ92cSVDt93rM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 19:18

Tjark

DON'T PANIC

Maar dat zijn passieve buizen? Evt iets als dit (https://www.ventilatiesho...eerstand-kunststof-100mm/) plaatsen of een actieve ventilator met terugslag en die allen op gezette tijden/sensor werkt?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25
[...]

Je weet dat een wartelmoer open is? Dat is dezelfde moer die er om de buis zit met een knelring.
Waarbij je zoals eerder al gelinkt een knel(afsluit)plaatje gebruikt om de aansluiting af te dichten.

Of bedoel je met zagen de knelring? Die knelring kan je er meestal met een waterpomptang gewoon van af draaien, dat zit namelijk niet muurvast op de buis maar alleen met de randjes geklemd.

Of bedoel je niet een draadfitting dop? 1/2" past op knel 15.
Maar dan moet daar nog wel een fiber ring bij, omdat er een afschuining op de knelaansluiting zit snij je een rubber ring sneller kapot dan een fiberring als je het te hard aandraait.

Het voorgestelde knel(afsluit)plaatje is overigens imo de goedkoopste en beste oplossing om een knelaftakking af te sluiten. Die koop je bij de Warmteservice los voor 2 euro ipv 4 voor 5 euro bij de Hornbach.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Tjark schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:24:
Maar dat zijn passieve buizen? Evt iets als dit (https://www.ventilatiesho...eerstand-kunststof-100mm/) plaatsen of een actieve ventilator met terugslag en die allen op gezette tijden/sensor werkt?
Ja passief. Gewoon een gat…buis…lucht.

Werken die terugslagdingen ook verticaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Weet iemand wat de maximale tegeldikte is die goed te verwerken is tegen de wand?

Mijn lieftallige vriendin heeft een mooie restpartij marmer tegels op de kop getikt voor het toilet boven, maar nu blijken die krengen 15mm dik te zijn!

Ik heb zelf nog nooit zulke dikke (en zware) tegels tegen de wand geplakt, dus ben even benieuwd naar de ervaringen.

Tegels zijn 60x30, en goed aan het gewicht...

Edit: Ik gebruik normaalgesproken eurocol 705, en had zelf al bedacht om niet meer dan 1 rij per dag te lijmen :/

[ Voor 12% gewijzigd door Koekstra op 07-12-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
Koekstra schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:40:
Weet iemand wat de maximale tegeldikte is die goed te verwerken is tegen de wand?

Mijn lieftallige vriendin heeft een mooie restpartij marmer tegels op de kop getikt voor het toilet boven, maar nu blijken die krengen 15mm dik te zijn!

Ik heb zelf nog nooit zulke dikke (en zware) tegels tegen de wand geplakt, dus ben even benieuwd naar de ervaringen.

Tegels zijn 60x30, en goed aan het gewicht...

Edit: Ik gebruik normaalgesproken eurocol 705, en had zelf al bedacht om niet meer dan 1 rij per dag te lijmen :/
15mm is toch niets speciaals?
Moet je geen schrik voor hebben hoor.
Desnoods doe je aan dubbel verlijmen, als je niet zeker bent.
En doe alsjeblieft meer als 1 rij per dag. Het is enorm moeilijk om nog fatsoenlijk te corrigeren met je oude tegels / rij, als je die lijm laat hard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:02:

[Afbeelding]

Herkenbaar probleem - lijkt wel onze woning hoe je het vertelt. :+ Ik verdacht eerst ook aan de doorvoeren, maar daar tocht het niet enorm hard. Bij ons lijkt het binnenspouwblad niet dicht te zijn aan de bovenkant, dus als het buiten waait, waait het boven het verlaagde plafond bijna net zo hard.. 8)7 Maar om dat te fixen kunnen we zowel in de gang als de badkamer en kamer daar het plafond eruit gaan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 07-12-2021 19:09 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:29:
@jsiegmund Als er geen water meer in de leiding zit zou er ook niets stuk mogen vriezen.
Dat zou je zeggen. De situatie is als volgt: ik heb een garage met een enkelsteens muurtje waar een buitenkraantje op zit. De leiding loopt onder het huis door, komt naar boven in de garage en wordt daar afgetakt naar buiten (zit ook een stortbakje met kraantje). Voordat de leiding naar buiten gaat zit er een aftapkraantje, maar dat zit vrij dicht op de plaats waar het geheel door de muur heen prikt. Dat aftapkraantje, wat dus in de garage zit, is vorig jaar stuk gevroren. Wat op zich veel zegt over de isolatie van het huis zelf, want daar zit die leiding dus tegenaan. Ik vermoed dus dat de kou via het kraantje en vervolgens de koperen leiding naar binnen trekt en daar vervolgens het aftapkraantje ook heeft bevroren. En aan de andere kant van het aftapkraantje zit natuurlijk wel water. Ga ook maar eens een thermometertje ophangen waarmee ik kan kijken hoe koud het daar nu daadwerkelijk wordt.

Maar goed, ik ga de leiding maar van vorstlint voorzien denk ik en dan alle spullen die niet mogen bevriezen naar binnen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

GermanPivo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:06:
[...]

Herkenbaar probleem - lijkt wel onze woning hoe je het vertelt. :+ Ik verdacht eerst ook aan de doorvoeren, maar daar tocht het niet enorm hard. Bij ons lijkt het binnenspouwblad niet dicht te zijn aan de bovenkant, dus als het buiten waait, waait het boven het verlaagde plafond bijna net zo hard.. 8)7 Maar om dat te fixen kunnen we zowel in de gang als de badkamer en kamer daar het plafond eruit gaan halen.
Mm zou kunnen, maar ik geloof dat er wel spouwmuurisolatie in die muren zit. Maar toch zeker iets om ook eens uit te zoeken! Ik heb toch het idee dat het de kou met name door het dakje komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:41
[...]

Dat word een natte boel met die 22 mm wartels op dat 15 mm t stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:53
bonzz.netninja schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:31:
[...]

Mm zou kunnen, maar ik geloof dat er wel spouwmuurisolatie in die muren zit. Maar toch zeker iets om ook eens uit te zoeken! Ik heb toch het idee dat het de kou met name door het dakje komt
Aftappen en kijken wat het verschil is?
3 buizen geeft niet zo zeer een thermisch lek maar meer een luchtstroom lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

JT

VETAK y0

Ligt het aan mij of is OSB, zelfs in de huidge markt, schrikbarend duur geworden? Voor mijn idee kocht ik ruim een jaar geleden 61x244 van 18mm dik voor 11 euro ofzo, tegenwoordig zie je 21 euro...
wd200 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:21:
[...]

[...]

Iemand nog een andere suggestie of is dit de beste tip ?
Je hebt verschillende soorten vullers die niet krimpen, dat kan met kit volgens mij wel. Ik weet niet groot die gaten zijn maar als het gaten voor 6mm plugjes zijn, je vult ze af, maakt ze goed glad en eventueel schilder je met een kleine kwast het vulmiddel iets bij als de tint teveel afwijkt, dan vraag ik mij af of het opvalt als je er niet specifiek naar kijkt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 14:11

Crazy-

Best life ever

scofield schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:37:
[...]

Dat word een natte boel met die 22 mm wartels op dat 15 mm t stuk.
Woeps…. uiteraard de 15mm versie haha 😊

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

@jsiegmund Ah, dan zit het aftapkraantje gewoon niet goed. Of nouwja, iemand heeft gedacht dat deze alleen nodig was voor buiten. Maar als je je al zorgen maakt om de garage vorstvrij te houden dan had daar het water natuurlijk ook al uit de leidingen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:04
Wat voor schroef raden jullie aan om een magneetcontact te monteren aan een geïsoleerde roldeur/sectionaaldeur?

https://alarmtechglobal.c...es/43-256-mc-270-s68.html

Zelftapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
JT schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:13:
Ligt het aan mij of is OSB, zelfs in de huidge markt, schrikbarend duur geworden? Voor mijn idee kocht ik ruim een jaar geleden 61x244 van 18mm dik voor 11 euro ofzo, tegenwoordig zie je 21 euro...

[...]
Helaas ligt dat niet aan jou, al het hout is schrikbarend duur geworden :(
Volgens mij is een dergelijke plaat bij hornbach het goedkoopst (?), maar nog altijd 18 euro (en 59cm ipv 61)

[ Voor 18% gewijzigd door decipherer op 07-12-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

JT

VETAK y0

decipherer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:03:
[...]

Helaas ligt dat niet aan jou, al het hout is schrikbarend duur geworden :(
Volgens mij is een dergelijke plaat bij hornbach het goedkoopst (?), maar nog altijd 18 euro (en 59cm ipv 61)
Ik weet dat sommig hout 25 of zelfs wel 50 procent ofzo duurder is geworden maar bijna 100%....gek hé.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
JT schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:04:
[...]

Ik weet dat sommig hout 25 of zelfs wel 50 procent ofzo duurder is geworden maar bijna 100%....gek hé.
Het was nog erger, tijdje geleden kostte een hele plaat daar nog 57,50 (nu 37), dus prijzen zijn wel weer iets gezakt. Maar wel gek inderdaad, en behoorlijk vervelend als je bezig bent :)

[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 07-12-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Schrale troost, maar de houtprijzen zijn weer op hun retour wist mijn klant (bouwgroothandel) mij te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 07:56

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

bonzz.netninja schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:31:
[...]

Zoals al gezegd werd, tape ze eens af en kijk of het verschil maakt, zo ja zou je van die roosters kunnen plaatsen die je dicht kunt draaien om ze in de koude wintermaanden dicht te zetten.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:12
We hebben hier een oude badkamer omgetoverd tot toilet only. Nu wil ik daar een laminaatvloer in leggen maar twijfel ik over de ondervloer.

Het ding is dat onder deze ruimte zich een portiek/portaaltje bevindt en de kou ontzettend omhoog trekt. De vloer hier is deels beton/deels hout (ja, i know).

Een aantal zaken waar ik niet zeker van ben:
- Moet de vloer dampdicht worden? Ik dacht namelijk aan een XPS ondervloer, deze heeft de hoogste R waarde voor de hoogte van 6mm.

- Ik wil het portaal/portiek ook aanpakken. Kan ik hier aan de onderkant gewoon PIR platen tegenaan lijmen met high-tack, randen afpurren ?

- Waarvan maak je een plafond in zo'n portaal/portiek? Gewoon hout met normale gipsplaat, of kan metalstud met gipsplaat ook? Het is gewoon een open ruimte en toch al snel "vochtig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:50:
@jsiegmund Ah, dan zit het aftapkraantje gewoon niet goed. Of nouwja, iemand heeft gedacht dat deze alleen nodig was voor buiten. Maar als je je al zorgen maakt om de garage vorstvrij te houden dan had daar het water natuurlijk ook al uit de leidingen moeten zijn.
Eens, maar ik vermoed dat de aannemer bij de bouw ook gedacht heeft dat de restwarmte van het huis + extra isolatiemateriaal wel genoeg zou zijn om de leidingen ijsvrij te houden. En de vertakking naar buiten heb ik zelf later pas toegevoegd dus dat is geheel mijn eigen schuld :) Zal eens kijken of ik de hele garage in de meterkast niet grotendeels droog kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JT schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:04:
[...]

Het is nog veel duurder geweest. ik heb ze hier in mijn huis van 9 euro tot 23 (voor een halve plaat)

maargoed ze komen meestal uit china dus de containerprijs heeft ook invloed en die is gelukkig ook aan het zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Wat betreft wat houtprijzen: Vuren 100% duurder ivm export naar amerika, heeft te maken met trump, handels embargo vanuit canada waar ze douglas vandaan haalden, hardhout duurder ivm corona, container prijzen zijn van 1000 per stuk (30 m3 hout) naar 11000 gegaan, verdeel dat maar over dat geringe aantal kuubs, red cedar, weinig aanvoer, russisch berken idem, grote vraag, aanbod gering... eiken doet gewoon mee in de stijging, want iedereen doet het, maar is nog wel te overzien, prijzen zijn gelukkig inderdaad wel dalende voor de meeste houtsoorten, meranti en red cedar blijven nog stabiel hoog

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 19:18

Tjark

DON'T PANIC

Houtprijzen waren gedaald, maar zijn ook weer aan het stijgen. En net als benzine: als de olie stijgt, stijgt de benzine meteen; daalt de prijs, dan duurt het even voor 't aan de pomp goedkoper wordt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIxOZ-ruLovlWn0GJywQdSuAbKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/My4IiqUg8ZDWvLGmHH7yt7zf.jpg?f=user_large

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JL-IP(!) schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:59:
Wat voor schroef raden jullie aan om een magneetcontact te monteren aan een geïsoleerde roldeur/sectionaaldeur?

https://alarmtechglobal.c...es/43-256-mc-270-s68.html

Zelftapper?
Zelftapper zou moeten werken, Je kan ook een plaatje ijzer maken met schroefdraad en dat met popnagels op de roldeur maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie900
  • Laatst online: 22-05 08:06
Ik heb recent een huis gekocht, en de schuifpui heeft het probleem dat deze niet meer op slot kan. De pui is al best oud (gok ik), en ik kan er verder geen merknaam in vinden. De pui is voorzien van een haakslot, maar door verkeerd gebruik in het verleden is de opening in het deurkozijn verbogen, waardoor het haakslot niet meer te sluiten valt. Zie onderstaand foto's van zowel het slot, als het kozijn.

Tot nu toe is het mij zelf nog niet gelukt het kozijn te demonteren om het metaal recht te buigen. Heeft iemand misschien tips hoe dit te repareren? Of heeft iemand misschien een suggestie wat voor partij ik zou kunnen inschakelen om dit te repareren (ik kan me voorstellen dat een slotenmaker hier weinig mee kan)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOdMESxUt3KO72GJYtJ3YJ2_wzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLZVSF7bPHua2yFlEFC8oSVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T4iN2rHfKkowPxEyB_GkqcTlr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdIZYvgAImNk6YCiELFYvlgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:52:

[Afbeelding]
Even een schaamteloze quote van mijzelf om een update te geven over mijn radiator uitdaging :) Ik heb even wat tegels weggehaald om te kijken hoe het een en ander in de loze ruimte naast het bad zit. Ik zie dat er ooit een radiator op de grond heeft gestaan en de flexibele leidingen precies waar ik ze wil hebben uit de grond komen. Ze zijn lang en flexibel genoeg om ze een paar cm op te schuiven. Vorige bewoner was nogal van het gemak dus het had ook goed een puinhoop kunnen zijn onder de tegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeTGXpzeWuVyByUngC5sX3U-eic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hIRiAAfW067OfXP6meuK5OD.jpg?f=fotoalbum_large

De aardlitze zit overigens niet aangesloten.. lijkt me wel verstandig die even met een klem aan de nieuwe radiator vast te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Bo0bz op 08-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De_Bastaard schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:24:
We hebben hier een oude badkamer omgetoverd tot toilet only. Nu wil ik daar een laminaatvloer in leggen maar twijfel ik over de ondervloer.

Het ding is dat onder deze ruimte zich een portiek/portaaltje bevindt en de kou ontzettend omhoog trekt. De vloer hier is deels beton/deels hout (ja, i know).

Een aantal zaken waar ik niet zeker van ben:
- Moet de vloer dampdicht worden? Ik dacht namelijk aan een XPS ondervloer, deze heeft de hoogste R waarde voor de hoogte van 6mm.

- Ik wil het portaal/portiek ook aanpakken. Kan ik hier aan de onderkant gewoon PIR platen tegenaan lijmen met high-tack, randen afpurren ?

- Waarvan maak je een plafond in zo'n portaal/portiek? Gewoon hout met normale gipsplaat, of kan metalstud met gipsplaat ook? Het is gewoon een open ruimte en toch al snel "vochtig".
Je wilt laminaat in je toilet leggen :? Weet je het heel zeker ? :D
Dr hoeft maar dit te gebeuren en vocht (van welke samenstelling dan ook) trekt in je laminaat, het spul zet uit, trekt krom of what diens meer zij. Lijkt mij allemaal vrij onhygienisch ook, slecht schoon te krijgen met schoonmaakmiddelen ook. Binnen no time heb je een nest ziektekiemen te pakken lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:12
The Eagle schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:40:
[...]

Je wilt laminaat in je toilet leggen :? Weet je het heel zeker ? :D
Dr hoeft maar dit te gebeuren en vocht (van welke samenstelling dan ook) trekt in je laminaat, het spul zet uit, trekt krom of what diens meer zij. Lijkt mij allemaal vrij onhygienisch ook, slecht schoon te krijgen met schoonmaakmiddelen ook. Binnen no time heb je een nest ziektekiemen te pakken lijkt me.
Haha goed punt, eigenlijk nog niet zo over nagedacht! Maarrrrr iedereen die daar plast doet dat zittend. Het is overigens het toilet op eerste etage dus geen bezoek wat daar gaat plassen :+.

Maar, goed punt. Tegelen is de enige andere optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
De_Bastaard schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:52:
Zeil kan ook nog, of een gietvloer. Maar er is vast een goede reden waarom er in 99% van alle toiletten tegels op de vloer liggen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 06-06 16:20
[...]

Haha goed punt, eigenlijk nog niet zo over nagedacht! Maarrrrr iedereen die daar plast doet dat zittend. Het is overigens het toilet op eerste etage dus geen bezoek wat daar gaat plassen :+.

PVC kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:17
Jopie900 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:11:
Ik heb recent een huis gekocht, en de schuifpui heeft het probleem dat deze niet meer op slot kan. De pui is al best oud (gok ik), en ik kan er verder geen merknaam in vinden. De pui is voorzien van een haakslot, maar door verkeerd gebruik in het verleden is de opening in het deurkozijn verbogen, waardoor het haakslot niet meer te sluiten valt. Zie onderstaand foto's van zowel het slot, als het kozijn.

Tot nu toe is het mij zelf nog niet gelukt het kozijn te demonteren om het metaal recht te buigen. Heeft iemand misschien tips hoe dit te repareren? Of heeft iemand misschien een suggestie wat voor partij ik zou kunnen inschakelen om dit te repareren (ik kan me voorstellen dat een slotenmaker hier weinig mee kan)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het alleen recht buigen is, dan denk ik vooral aan een carossier. Die lassen een staafje op de plaat, en trekken het dan uit met een trekslagtoestel wat ook gebruikt wordt op builen uit te trekken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-06 23:43
Maar zorg dan wel dat het geen klik-PVC is waar het alsnog tussen/onder terecht kan komen ;)

(Ik had laatst buikgriep, dan ben je blij dat er een tegelvloer ligt zeg maar haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Blokje hardhout of staal achterin het gat, en dan er een stalen wigje (kun je op maat slijpen) tussen tikken om zo het ingedeukte deel weer naar voren te halen? Moet kunnen denk ik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 20:42
Heeft iemand een linkje met veel (standaard) gebruikte aansluitingen (hoogtes bijv) in een badkamer?

Zoals de wateraansluiting op 65 cm vanaf de vloer bij een wasbak, 60 cm voor de afvoer.
110cm voor de douchekraan, 105 voor de stroompunten? Iemand een lijstje met standaarden of hier op/aanmerkingen op?

Want dan kan ik dit binnenkort gaan uitzetten op de muren om te gaan sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:23
dmstr schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:09:
Heeft iemand een linkje met veel (standaard) gebruikte aansluitingen (hoogtes bijv) in een badkamer?

Zoals de wateraansluiting op 65 cm vanaf de vloer bij een wasbak, 60 cm voor de afvoer.
110cm voor de douchekraan, 105 voor de stroompunten? Iemand een lijstje met standaarden of hier op/aanmerkingen op?

Dat is allemaal afhankelijk van het sanitair. Daar staan vaak de maten in aangegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 15:17
Wij hebben onze gang gerenoveerd en willen op de plek van de oude radiator een Jaga Strada (https://www.cvtotaal.nl/j...or-type-10-500-x-500.html, zelfde type hebben we ook in de keuken). Ik heb echter vragen over aansluiten.

Als ik kijk naar het huidige aansluitblok, dan staat daarop 14x2. Bij de Jaga Strada kan ik alleen een rechte aansluitset voor kunststof vinden van 16x2? Hoe zit dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi5UpodfZhQg1DdNpQeezq5QuSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yYlqXehtPdvvbJzNWhgqP7h.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingen zijn 14 mm kunststof.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DynamicDreams schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:46:
Wij hebben onze gang gerenoveerd en willen op de plek van de oude radiator een Jaga Strada (https://www.cvtotaal.nl/j...or-type-10-500-x-500.html, zelfde type hebben we ook in de keuken). Ik heb echter vragen over aansluiten.

Als ik kijk naar het huidige aansluitblok, dan staat daarop 14x2. Bij de Jaga Strada kan ik alleen een rechte aansluitset voor kunststof vinden van 16x2? Hoe zit dit?

[Afbeelding]

Leidingen zijn 14 mm kunststof.
Zoiets? https://www.warmteservice...s-%28100%25%29/p/45252305
Koppelingen https://www.warmteservice...ProductAccessory-45252305

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@DynamicDreams Ook even goed oppassen met aanvoer en retour op het onderblok, deze zijn bij Jaga omgewisseld als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

dmstr schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:09:

bovenkant bak = onderkant zak. behalve die is er niet echt een standaard voor de wasbak, je moet gewoon kijken naar wat je koopt en waar het goed uitkomt in het meubel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Keramisch parket. Tegels, die er uitzien als hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Een waterdicht laminaat is toch niets mis mee? Hier zelfs parket in wc, gaat prima...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyHeeze
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-06-2022
Hallo allemaal, ik heb een vraagje. We zijn bezig met een renovatie van ons nieuwe huis en hebben een loodgieter die het hele leidingwerk heeft vervangen, nieuwe CV ketel heeft geïnstalleerd, en in alle kamers nieuwe radiatoren heeft geplaatst. We hebben hem op uurbasis betaald en natuurlijk voor materiaalkosten. Nu blijkt dat 4 radiatoren lekken. De loodgieter wil weer gewoon zijn uurtarief rekenen om die lekkages te komen verhelpen, maar dat voelt voor ons wat vreemd; je zou namelijk verwachten dat een juist loodgieter dat aansluiten goed en zonder lekkage kan doen - en het kan natuurlijk gebeuren dat het toch lekt, maar dan niet dat hij geld rekent om het te komen herstellen. Hoe zien jullie dit en wat is hier gebruikelijk in de praktijk?

Bedankt!
Danny

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 18:10
twain4me schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:32:
[...]

bovenkant bak = onderkant zak. behalve die is er niet echt een standaard voor de wasbak, je moet gewoon kijken naar wat je koopt en waar het goed uitkomt in het meubel. ;)
Theo Maassen :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 180 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/