Gezien Tweakers altijd goed vindbaar is via Google lijkt het me wel aardig om een kleine handleiding te schrijven voor het vervangen van de kogellagers van een Orcon MVS 15 ventilatiebox.
Haal de stekker uit het contact en haal de kap van de box af. Je kan dan het binnenwerk eenvoudig uitnemen.
Haal de 2 connectoren van de motor van het printplaatje. Middels een 4 kruiskopschroeven kun je de motor losschroeven van het kunststof binnenwerk:
We gaan nu de motor openmaken. Schroef hiervoor de 4 torx-schroeven los. De schroef in het zwarte kapje hoeft er niet uit:
Het middelste zwarte kapje op de as ligt er bij mij los op, als het wel klemt kun je deze er af halen. Verwijder de borgring. Dit gaat lastig als je niet het juiste gereedschap hebt. Ik heb deze met 2 kleine schroevendraaiers uit elkaar getrokken, en tegelijkertijd iemand anders gevraagd om de ring weg te duwen. Deze kan wegschieten of verbuigen. Het is aardig taai staal, dus ik kon deze weer in juiste vorm knijpen:
De draaiende delen van de motor kun je nu uit elkaar schuiven. Dit voelt een beetje gek, want het is magnetisch en wellicht gaat dit niet helemaal makkelijk. Ik had dit niet direct door, dus begon ik met slopen van de zichtbare kogellager.
Je kan nu eenvoudig de kogellagers er uit tikken. Deze zitten niet strak, van beide zijden kun je bijvoorbeeld een schroevendraaier er in steken en een klein tikje geven. Op de lagers zit dun blik, dus mocht je ze heel willen houden dan zal je voorzichtig(er) moeten doen.
Je kan nu de nieuwe lagers er in schuiven. Dit lukte mij gewoon met de hand. Zoals op de foto's te zien heb je 2 lagers 608 ZZ nodig. Deze heb ik
hier besteld voor 75 cent per stuk. Tip: bestel gelijk een setje extra voor de volgende keer, of voor het geval je per ongeluk een lager beschadigt.
:strip_exif()/f/image/5Tmsq7PXUdm5CypMErzRnvQt.jpg?f=fotoalbum_medium)
De motor kan je nu weer in elkaar schuiven. Onderin zitten 2 ringetjes die samen een soort veertje vormen. Mocht je deze er per ongeluk uit gehaald hebben, de onderste zit met de bolle kant naar beneden en de bovenste zit met de bolle kant naar boven, zo dus: ( )
Monteer alles weer. Let wel even op bij de kap van de motor, hier zitten namelijk kunststof en stalen pinnen aan die kapot gaan als het deksel er niet recht opgezet wordt.
Geniet van een stille ventilatiebox
(De oplettende kijker zal zien dat er soms wel stof op de onderdelen zit en soms niet. Uiteraard heb ik alles schoongemaakt, maar ik had niet van elke stap foto's, dus heb ik de foto's door elkaar gebruikt)
[
Voor 40% gewijzigd door
Cheesy op 06-12-2021 10:06
]