Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb op een oppervlak van 3,5 x 4,5 een viertal lange (LED) balken hangen in een + (plus) vorm vanuit het midden. Daar kan ik over het algemeen goed bij klussen en door de wijze van ophangen eigenlijk altijd wel licht van minimaal 2 lampen op mn handen.UTM schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:14:
Om in de winter te kunnen klussen in mijn schuur, wil ik een bepaald deel (werkplaats) goed verlichten. Dit is een open ruimte, waarbij enkel de strook van 9 meter lang en 3 meter breed goed verlicht dient te worden. Hier wil ik 3 LED-tl balken (neutraal wit, 4000K) ophangen van 1.50 meter lang, met per lamp ruim 3000 lumen. Tussen de TL-balken wil ik steeds 1.5 meter vrij houden. De TL-balken hangen ong. 2.50 meter van de grond.
Wat zeggen jullie, is dit teveel licht? Of bestaat zoiets niet in een werkplaats?
Ik hou wel van een beetje licht als ik met gevaarlijk gereedschap (frees, cirkelzaag etc.) bezig ben, en te veel licht zul je niet snel hebben. Maar zorg er vooral voor dat je niet in je eigen schaduw staat te werken.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Iedere buis aan de 'buiten kant' (dus toevoer van buiten naar de unit en afvoer van de unit naar buiten) moeten geisoleerd zijnvortexnl1982 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:56:
[...]
Ja ik dacht er ook aan om de andere buis ook te vervangen.
Maar : wat is de aanvoer en afvoerkant ? Afvoer naar buiten is de buis waar de lucht hard de woning in blaast ? Aanvoer van buiten is de buis waar ik bijna geen wind voel ?
Dit was de oude unit :
[Afbeelding]
Met de buizen als volgt :
[Afbeelding]
Die buis rechtsvoor is de aanvoer naar de woning toe in ieder geval (blazen). De buis die daarachter zit aan het toilet / badkamer (afvoer lucht vanuit de woning).
Klopt ik ga de andere buis ook nog isoleren.darklord007 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:56:
[...]
Iedere buis aan de 'buiten kant' (dus toevoer van buiten naar de unit en afvoer van de unit naar buiten) moeten geisoleerd zijn
Mijn garage is ongeveer even groot en daar heb ik 4 balken hangen, waarvan er 3 op de helft hangen waar ik het kluswerk doe. Is niet teveel, voor sommige klusjes zelfs nog weinig. En de standaard buizen heb ik vervangen voor betere, want wat je bij die goedkoper plastic armaturen aan buizen krijgt is rommel. Dus ik ga helemaal mee met de reacties hierboven: eerder te weinig dan teveel.UTM schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:14:
Om in de winter te kunnen klussen in mijn schuur, wil ik een bepaald deel (werkplaats) goed verlichten. Dit is een open ruimte, waarbij enkel de strook van 9 meter lang en 3 meter breed goed verlicht dient te worden. Hier wil ik 3 LED-tl balken (neutraal wit, 4000K) ophangen van 1.50 meter lang, met per lamp ruim 3000 lumen. Tussen de TL-balken wil ik steeds 1.5 meter vrij houden. De TL-balken hangen ong. 2.50 meter van de grond.
Wat zeggen jullie, is dit teveel licht? Of bestaat zoiets niet in een werkplaats?
Welke heb je? Nu we het toch over garage licht hebben wil ik wellicht ook LED panelen extra plaatsen.Ronald.42 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:22:
[...]
Ik heb in mijn schuur 6x8 meter een 8 tal high lumen 300x1200 ledpanelen hangen.
Die dingen zijn 40watt geloof ik.
Meestal gebruik ik er maar 4 afhankelijk van in welk deel ik sta te hobbyen.
Ik kan ze per 2 aan en uit schakelen.
Als ze alle 8 aan staan is het net of je in de zon aan het werk bent
Ik dacht deze : https://www.ledpaneelgroo...ThnoRRaIsSlxoCQucQAvD_BwEwauskoek schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:37:
[...]
Welke heb je? Nu we het toch over garage licht hebben wil ik wellicht ook LED panelen extra plaatsen.
Maar dat komt niet uit met die 40 watt die ik in mijn hoofd heb.
Ik zou dan morgen even moeten checken als je dat wil, dat gaat nu even niet lukken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Welke type maakt mij niet uit. Moet toch zelf even kijken welke maat ik nodig heb.Ronald.42 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:51:
[...]
Ik dacht deze : https://www.ledpaneelgroo...ThnoRRaIsSlxoCQucQAvD_BwE
Maar dat komt niet uit met die 40 watt die ik in mijn hoofd heb.
Ik zou dan morgen even moeten checken als je dat wil, dat gaat nu even niet lukken.
Je hebt speciale, hittebestendige, radiatorlak van bijvoorbeeld Hammerite. Die wil ik niet gebruiken, want (zijde)glans en in lichte kleur (wit/RAL9010) zou die snel vergelen (van horen zeggen).
Volgens een lokale verfzaak zou je een hechtingsprimer kunnen aanbrengen. En dan elke willekeurige watergedragen matte lak, die niet (of veel minder snel) vergelen.
Klopt dit? Ik wil ook vermijden dat de lak barstjes oid krijgt door de hoge temperatuur.
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 26-11-2021 18:38 ]
Hoeveel radiatoren en hoe groot?sloth schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:35:
Iemand met ervaring, tips bij het verven of lakken van radiators?
Je hebt speciale, hittebestendige, radiatorlak van bijvoorbeeld Hammerite. Die wil ik niet gebruiken, want (zijde)glans en in lichte kleur (wit/RAL9010) zou die snel vergelen (van horen zeggen).
Volgens een lokale verfzaak zou je een hechtingsprimer kunnen aanbrengen. En dan elke willekeurige watergedragen lak, die niet (of veel minder snel) vergelen.
Klopt dit? Ik wil ook vermijden dat de lak barstjes oid krijgt door de hoge temperatuur.
Hoeveel kost de verf plus de primer en schuurmiddelen?
En wat kosten nieuwe radiatoren?
En wat is dan het verschil tussen verven en vervangen?
En hoeveel tijd denk je dat je kwijt bent aan verven?
[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:26 ]
Zie zoveel merken op Amazon Bosch prof., KWB, makita etc
Float like a butterfly, sting like a bee.
De douchebakken die ik heb geplaatst waren allemaal op een zelfgemaakte ombouw.Woody179 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:57:
Hallo Iedereen,
Wij zijn onze garage aan het bouwen waarin wij tijdens de bouw van onze woning willen gaan wonen. Een badkamer staat dus ook op ons lijstje. Uiteindelijk zal de badkamer blijven zitten zodat wij ons (Lees: met name de kinderen) kunnen douchen voor ze het huis in komen.
Onze eisen zijn niet heel hoog, een simpele douche, toilet en eventueel wastafel is meer dan voldoende.
De beschikbare ruimte is +- 1,50m x 2,5m en het budget is circa 1500 euro voor het sanitair plus tegels. uurloon niet meegerekend dit doe ik allemaal zelf.
Voor de garage hergebruiken we de betonvloer van de loods, dit is blauw gewapend beton tus een afvoer in de vloer maken is geen optie. We hebben daarom het idee opgepakt om een verhoogde douchebak te maken zodat de sifon op de betonvloer komt te liggen.
Nu is mijn vraag als volgt: kan dit met elke willekeurige douchebak? (kwestie van een platformpje bouwen en de plaat er op zetten) of zijn wij gelimiteerd tot douchebakken waar een potenset bij zit?
Dit kan je dan maken wat voor jou het handigste is.
Ik ben altijd wel fan van Heller. Hoeven niet de hoofdprijs te kosten ook.Martinusz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:13:
Iemand nog tip voor een leuk borenset? Wat is een beetje aardig merk? Hoeft niet beste van het beste te zijn, maar ook niet AliExpress kwaliteit.
De fabrikanten van machines zijn goed in machines, maar de boortjes zijn IMHO een andere tak van sport.
Precies wat ik dacht, leuk die bosch, makita etc. Maar ik ken geen boren merken_ferry_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:23:
[...]
Ik ben altijd wel fan van Heller. Hoeven niet de hoofdprijs te kosten ook.
De fabrikanten van machines zijn goed in machines, maar de boortjes zijn IMHO een andere tak van sport.
Ik zal eens kijken voor Heller
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik zou denk ik los van het hekwerk een houten constructie maken. Gewoon palen met daarop het dak, alsof je een tuinoverkapping bouwt. Kun je ook eventueel wandjes plaatsen als dat wenselijk is.masauri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:
Dag iedereen, ik zit met het volgende "probleem".
Ik wil graag een dak op deze buitenren voorzien.
[Afbeelding]
Dus dacht ik hierop 6 rijen van vierkante houten balken (in de lange richting van links naar rechts) te leggen van elk 2m40 lang zodat er wat oversteek is en het gewicht beter verdeeld word op de palen constructie.
En daarop dan dwarslatjes in de korte richting op te maken om de 45/50 cm.
Waar dan het dak (golfplaten) op vast gezet kunnen worden.
De vraag waar ik mee zit is hoe ik het beste die verbinding van de ronde palen aan de vierkante houten balken kan maken...
Hoe ik die houten balken dus vast kan zetten op de ronde palen.
Iemand enig idee?
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Ik heb geen antwoord op je vraag maar vraag me hier wel wat bij af, heb je dan altijd schone kleding in die garage klaarliggen ofzo? Zit die garage vast aan je huis?Woody179 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:57:
Uiteindelijk zal de badkamer blijven zitten zodat wij ons (Lees: met name de kinderen) kunnen douchen voor ze het huis in komen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Garage zit niet aan het huis vast, zit 30 a 35 meter tussen. Maar met slippers en badhanddoeken kom je een heel eind. Even afdouchen na het zwemmen, het spelen /werken in de tuin, mij part wassen we de hond daar ook.No Hands schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:34:
[...]
Ik heb geen antwoord op je vraag maar vraag me hier wel wat bij af, heb je dan altijd schone kleding in die garage klaarliggen ofzo? Zit die garage vast aan je huis?
Gebruiken we het niet dan krijgt het wel weer een andere bestemming. We hebben gisteren het een en ander bij elkaar geklikt aan sanitair en we komen op 1200 euro uit aan hardware (kraan, douchevloer, sifon, inbouwtoiletset, tegels) tel daar nog eens 800 euro bij voor gipsvezelplaat, tegellijm, eurocol waterdichting, lampen/elektra, waterleiding, ect. Dan hebben we het nogsteeds niet echt over een reuze investering.
De totale ruimte is groot genoeg dat hij evt. zelfs als mantelzorg ruimte / jeugdhonk zou kunnen dienen. Wie weet wat de toekomst ons brengt.
Ik heb vijf jaar geleden alle radiatoren en buizen van een laag radiatorlak RAL9010 voorzien. De kleur en hechting is nog steeds uitstekend. Ik heb het bij de hornbach gehaald, maar welk merk het was durf ik niet meer te zeggen.sloth schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:35:
Volgens een lokale verfzaak zou je een hechtingsprimer kunnen aanbrengen. En dan elke willekeurige watergedragen matte lak, die niet (of veel minder snel) vergelen.
Tsja, ieder zijn meug. Maar mijn kinderen (scheelt misschien dat het meisjes zijn) zijn nog nooit zo vies thuis gekomen dat zoiets nodig was. In het ergste geval even in de (bij)keuken een vieze jas en broek uittrekken. En dat was het wel.Woody179 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:08:
[...]
Garage zit niet aan het huis vast, zit 30 a 35 meter tussen. Maar met slippers en badhanddoeken kom je een heel eind. Even afdouchen na het zwemmen, het spelen /werken in de tuin, mij part wassen we de hond daar ook.
Hoe krijg je trouwens warm water in die garage? En ga je die dan ook naar een comfortabele temperatuur verwarmen? (In een doucheruimte wil je graag iets van 21 graden, voor comfort en om het weer droog te krijgen). En dan heb je ook nog afzuiging nodig, anders blijft het eeuwig nat.
Volgens mij is zoiets qua voorzieningen alleen handig als het direct aan je huis vast zit, dan kun je qua verwarming, ventilatie en warm water veel makkelijker meeliften op de installaties die al in je huis zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2021 12:14 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoofdverwarming is een multisplit warmtepomp (Lucht / Lucht), bijverwarming is een 9-12kw houtkachel.Andrehj schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:12:
[...]
Tsja, ieder zijn meug. Maar mijn kinderen (scheelt misschien dat het meisjes zijn) zijn nog nooit zo vies thuis gekomen dat zoiets nodig was. In het ergste geval even in de (bij)keuken een vieze jas en broek uittrekken. En dat was het wel.
Hoe krijg je trouwens warm water in die garage? En ga je die dan ook naar een comfortabele temperatuur verwarmen? (In een doucheruimte wil je graag iets van 21 graden, voor comfort en om het weer droog te krijgen). En dan heb je ook nog afzuiging nodig, anders blijft het eeuwig nat.
Volgens mij is zoiets qua voorzieningen alleen handig als het direct aan je huis vast zit, dan kun je qua verwarming, ventilatie en warm water veel makkelijker meeliften op de installaties die al in je huis zitten.
Badkamer krijgt indien nodig een infrarood verwarming of een gewone electrische kachel aan de muur. Afzuiging is een gewone douche ventilator door het plafond naar buiten.
Warmwater voorziening is een 120L "smart" boiler.
Verder heb je een punt dat "meeliften" normaalgesproken idealer is. Onze "garage" komt echter niet naast het huis en wordt ook niet tegelijkertijd gebouwd. Daar komt bij dat hij de eerste 2 a 3 jaar als tijdelijke woning dient. Wellicht dat ik in de toekomst nog een geïsoleerde warmwaterleiding van het huis naar de garage leg om zo eventuele overcapaciteit kwijt te kunnen. Maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Voor nu is dit een prima middenweg.
eigenlijk maak je dan 2 huizen, hoewel dat prima kan, zeker als je de "garage" daarna ook gaat gebruiken voor een B&B "aanleunwoning" etc maar hoe je er over praat lijkt mij het misschien handiger om een kant en klare unit neer te zettenWoody179 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:10:
[...]
Hoofdverwarming is een multisplit warmtepomp (Lucht / Lucht), bijverwarming is een 9-12kw houtkachel.
Badkamer krijgt indien nodig een infrarood verwarming of een gewone electrische kachel aan de muur. Afzuiging is een gewone douche ventilator door het plafond naar buiten.
Warmwater voorziening is een 120L "smart" boiler.
Verder heb je een punt dat "meeliften" normaalgesproken idealer is. Onze "garage" komt echter niet naast het huis en wordt ook niet tegelijkertijd gebouwd. Daar komt bij dat hij de eerste 2 a 3 jaar als tijdelijke woning dient. Wellicht dat ik in de toekomst nog een geïsoleerde warmwaterleiding van het huis naar de garage leg om zo eventuele overcapaciteit kwijt te kunnen. Maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Voor nu is dit een prima middenweg.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Het korte termijn doel voor de "garage" is dat het straks(bij voltooiing van het huis) een hobbyruimte wordt. Atelier voor mijn vrouw, houtwerkplaats voor mij. Daarnaast een bergzolder voor tuinmeubels ect en een centrale hal waar strax de fietsen kunnen staan.twain4me schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:32:
[...]
eigenlijk maak je dan 2 huizen, hoewel dat prima kan, zeker als je de "garage" daarna ook gaat gebruiken voor een B&B "aanleunwoning" etc maar hoe je er over praat lijkt mij het misschien handiger om een kant en klare unit neer te zetten
Op langere termijn sluit ik een eventuele mantelzorg /jeugdhonk bestemming niet uit.
Nu was de afweging voor ons dat afschrijving op een woonunit vs niet opweegt tegen de extra investering en het bijkomende gemak.
Zolang je geen lichte kleur neemt kan je haast alles gebruiken (in alkyd).sloth schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:35:
Kies wel voor iets krasvasts, die zijn harder.
Wil je lichte kleuren gebruik dan een radiatorlak, die vergelen minder.
Is de verf op de radiator nog goed dan volstaat ontvetten, fijn opschuren en schoonmaken. Schuur je tot op het metaal dan moet daar een primer op.
Ik gebruik wel altijd alkydlakken met de spuit (verdund met wasbenzine) en aangebracht op een warme/hete radiator. Daardoor kan je haast "nat in nat" door na eventuele primer.
Met een roller of kwast zal je moeten wachten tot het droog is (en eventueel de randen bijschuren). En is het verstandiger op een koude radiator te lakken.
Watergedragen lakken verkleuren inderdaad niet of minder in lichte kleuren, maar hebben inderdaad dan een hechtlaag nodig op de oude lak.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Mooi! Dat stuk voor de dakkapel langs zou ik wel eng vindenEG Mike schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:54:
Deze week begonnen met het maken van een groot (bijna volledig) zwevend bureau. Frame in twee delen gelast van 60x30 staal. Vandaag alles gemonteerd (en beide delen ter plekke toch nog maar vastgelast in plaats van bouten). De bureaubladen op maat gemaakt, deze kunnen morgen in de lak. Een paar schoonheidsfoutjes en een klein meetfoutje, maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Er komt nog wel een poot onder, want het gevaarte heeft stiekem best wel wat zwaartekracht te pakken![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Erg leuk om te zien. Waar sta je nu? Mocht je die platen nog niet het dak op hebben gebracht, misschien voor een paar tientjes niet zeuren en een dagje zo een bouwliftje ofzo?Woody179 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:10:
[...]
Kleine update, veel plaatjes/weinig tekst want ik ben kapot:
Laatste breekwerk
[Afbeelding]
Bovenkant muren "glad" gemaakt, bovenbalk aangebracht en doorvoeren geboord.
[Afbeelding]
Beetje afkorten
[Afbeelding]
Beetje spijkeren
[Afbeelding]
Note 2 self: 6 meter muur voorzien van beplating handmatig in een keer optillen is niet te doen....
(Met mijn 100 kilo en 2 katrollen schoot ik nog niks op, uiteindelijk steeds een kant een stukje opgetild en er gauw een blokje onder geschoven)
[Afbeelding]
I AM VICTORIOUS
[Afbeelding]
Nu de lange muur(deel 1):
[Afbeelding]
En het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deel van de dakbalken er op:
[Afbeelding]
Morgen de laatste (na)controle op vlak, plat, haaks, waterpas ect. en dan gaat de beplating op de lange zijde er op, worden de balken vast gezet en ga ik beginnen met het aanbrengen van OSB op het dak (ik loop nog niet echt warm voor het omhoog beuren van +-35 platen OSB 18....)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Die 3 gaten in de vloer van de meterkast nog gelukt?JT schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:08:
Ik wou in de meterkast 3 gaten naar beneden boren van 26mm voor het doorvoeren van 2 stroomkabels en 3 UTP-kabels. Op een plek waar niet veel in de buurt zit. Vandaag ben ik in de kruipruimte geweest en bleek dat de kabels die van onderaf de meterkast niet recht omhoog gaanDus recht naar beneden boren is zeker geen garantie dat ik niks raak. Een van deze kabels (in PVC buis) is de hoofdstroomleiding, zeker niet iets waar je doorheen wilt
![]()
Je moet je voorstellen dat als je recht voor de meterkast staat ik in het linker kwart die gaten wil boren. Kabels komen van rechts en zie je onder de grond naar links afbuigen. In de meterkast zit een houten achterwand, ik kan dus niet in de kruipruimte vanaf de muur meten want dat komt niet overeen omdat de meterkast dus ondieper is. Van de zijkant is ook moeilijk; de kruipruimte is met kalkzandsteenblokken ofzo gemaakt, daarom perfab vloer en daarop weer prefab muur; ik heb geen idee en kan dus ook niet zien of de binnenmuur uitlijnt met de binnenkant van die kalkzandsteenblokken. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@sypie en @PaT het is me vandaag gelukt, de jaloezie hangtPaT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:56:
[...]
Ik verwacht geen latei aan de binnenzijde. Die is juist bedoeld voor het dragen van je metselwerk. Een latei van buiten naar binnen zal een enorme koudebrug zijn.
Mocht er een betonnen 'latei' /geveldrager zitten, dan gaan die paar gaatjes van een paar mm daar geen effect op hebben.
Let inderdaad wel op of er geen hoekstrip voor het stucwerk zit.
Dan ken je mijn verhuurder niet. De buurman had bijvoorbeeld ook problemen met z’n verouderde radiatoren maar die kon gewoon zelf lappen “want het werkt”.monkey7 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:09:
[...]
Wellicht heb ik de suggestie gemist, maar... Kan je bij de verhuurder melden dat de installatie niet op orde is? Installaties zijn zijn verantwoordelijkheid en het kan in principe niet zo zijn dat jij hier als huurder werk of kosten aan hebt.
Overigens heb ik voor nu toch maar van die speedcomfort radiatorventilatoren gehaald, waren in de aanbieding bij de Gamma en dus maar de moeite genomen om een stopcontact aan te leggen naast de verwarming, vanuit de vliering bleek er toch een holle ruimte te zijn waar ik bekabeling aan kon leggen, alsnog was het een ruk klus (kabel via de holle ruimte langs de muur op z’n plek zien te krijgen terwijl je niet in de ruimte kan komen) maargoed, het zit.
Tot nu toe lijkt het ook wel wat sneller warm te worden in de woonkamer
Adjust non olet, plerumque...
Een latei voor je metselwerk als hij van metaal is hangt vaak aan je binnenblad. Er is dus geen rechtstreekse verbinding van buiten naar binnen.brambond schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:48:
[...]
@sypie en @PaT het is me vandaag gelukt, de jaloezie hangtEerst met metaalboor door de stuc heen om zo precies in een gat van het hoekprofiel door te kunnen met steenboor, zoals jullie tipten. Het was toch echt een latei waar ik doorheen moest, maar ging net met een klopboormachine. @PaT ik snap dat dit een koudebrug is, maar hoe kan het anders? Je hebt toch altijd een latei nodig die zowel binnen als buitenmuur draagt boven een kozijn?
Soms is het ook niet meer dan een L-profiel dat op je metselwerk ligt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Deur(kozijn) geplaatst, muren gezet, vliering balken & de contouren gezet voor de het nieuwe trapgat plafond.
De grote doorgang bij het vat gaat (over de trap) een kast worden. De boel is technisch klaar om met gips af te werken; maar wil eerst de kast bouwen & leidingen wegwerken met een koof in het gedeelte wat nog open blijft
Het vat gaat tzt naar de andere kant van de ruimte ;-)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 28-11-2021 19:11 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wat bedoel je? De bevestiging? Opzich hangt ie prima stabiel, maar als ik ‘t vaste raam van binnenuit wil zemen zal ik op het bureau moeten klimmen, dus voor de zekerheid toch maar een poot eronder, dan gaat er zeker niks gebeuren.JT schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:02:
[...]
Mooi! Dat stuk voor de dakkapel langs zou ik wel eng vinden
Ik neem direct van je aan dat het goed is hoor, het gaat meer om mijn eigen idee. Ik zie geen poot aan de rechterzijde, maar dat ligt dan aan mij?EG Mike schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:53:
[...]
Wat bedoel je? De bevestiging? Opzich hangt ie prima stabiel, maar als ik ‘t vaste raam van binnenuit wil zemen zal ik op het bureau moeten klimmen, dus voor de zekerheid toch maar een poot eronder, dan gaat er zeker niks gebeuren.
Ecodan warmtepomp
Nog niet aan toe gekomen, ik hoop van de week. Erg drukke en zware week achter de rug. Ik laat het je weten, met pics! Ik wil er 25mm pijpjes in duwen trouwens, heb je nog een tip waar ik dat dicht mee kan maken? Kit?Vliegvlug schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:30:
[...]
Die 3 gaten in de vloer van de meterkast nog gelukt?
[ Voor 14% gewijzigd door JT op 28-11-2021 21:42 ]
Ecodan warmtepomp
Nee ik deel je mening, daar had ik het ook over. Die poot maak ik morgen en dan is 't rock-solidJT schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:41:
[...]
Ik zie geen poot aan de rechterzijde, maar dat ligt dan aan mij?
Ah zo. Het is wel erg mooi!EG Mike schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:48:
[...]
Nee ik deel je mening, daar had ik het ook over. Die poot maak ik morgen en dan is 't rock-solid
Ecodan warmtepomp
/f/image/sVNoZYBBEchT4IpBGCNDsPVy.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er nog een bureaublad bij gehaald welke bovenop de machines moet komen om werkruimte te creëren. Ik twijfel of ik deze er direct op kan leggen of dat het handiger is deze toch aan de muur te bevestigen.
Als ik aan de muur ga bevestigen zit ik te denken aan deze plankdragers met schoor
Wat denken jullie? kan het kwaad om het blad direct op de machines te leggen of toch even wat ruimte ertussen laten?
Wat ik kan bedenken waarom je het blad wat hoger zou willen bevestigen is condens wat beter weg kan en wasmachine die staat te trillen. Hoewel dat laatste heel erg meevalt.
PSN: Flix20-NL
*insert signature here
Netjes gedaan hoor.Flix20 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:
Onlangs wat opberg ruimte rondom de wasmachines gemaakt.
[Afbeelding]
Ik heb er nog een bureaublad bij gehaald welke bovenop de machines moet komen om werkruimte te creëren. Ik twijfel of ik deze er direct op kan leggen of dat het handiger is deze toch aan de muur te bevestigen.
Als ik aan de muur ga bevestigen zit ik te denken aan deze plankdragers met schoor
Wat denken jullie? kan het kwaad om het blad direct op de machines te leggen of toch even wat ruimte ertussen laten?
Wat ik kan bedenken waarom je het blad wat hoger zou willen bevestigen is condens wat beter weg kan en wasmachine die staat te trillen. Hoewel dat laatste heel erg meevalt.
Ik zou zelf de plank hangend boven de wasmachine en droger bevestigen, anders gaat het toch mee trillen. En dan kan zo'n machine ook wat beter warmte kwijt. Aan de zijkanten kan je die ondersteunen door een latje tegen de kast en de muur te zetten, in het midden wellicht met zo'n plankendrager voor extra steun.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
blij dat ik foto's gemaakt heb voordat ik de boel dicht gegooid heb. Maakt het makkelijker kabels etc terug vinden.
Ook weet ik niet hoe de ikea kast het gaat vinden als daar een latje aan gemaakt gaat worden waar vervolgens een werktafel op gemaakt gaat worden.Wil het wel redelijk stevig hebben. wil voorkomen dat als er een keer flink gewicht op komen bijvoorbeeld doordat iemand er ff op gaat zitten/hangen of iets dat de boel naar beneden komt zetten.
Bedenk me nu dat ik wel 18mm OSB aan de buitenkant van de muur gedaan heb. Wellicht dat het daardoor makkelijker is om daar het latje aan de bevestigen. Dan hoef ik niet de staander te zoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door Flix20 op 29-11-2021 11:21 ]
Voor beton ben ik verliefd op de Bosch SDS-plus-7X (4 snijder) setjes (~€18). Heb ook een set houtboren gekocht uit deze 'robust line' en die doen het ook meer dan prima.Martinusz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:13:
Iemand nog tip voor een leuk borenset? Wat is een beetje aardig merk? Hoeft niet beste van het beste te zijn, maar ook niet AliExpress kwaliteit.
Hier een knip uit de bouwtekeningen van mijn huis, met rode pijl aangegeven waar ik in geboord heb. De latei lijkt toch echt een koudebrug helaasPaT schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:24:
[...]
Een latei voor je metselwerk als hij van metaal is hangt vaak aan je binnenblad. Er is dus geen rechtstreekse verbinding van buiten naar binnen.
Soms is het ook niet meer dan een L-profiel dat op je metselwerk ligt.
/f/image/7LjjWw3QcACgYDV1qoGlWvi3.png?f=fotoalbum_large)
Ja, zo deden ze dat vroeger voordat koudebruggen een dingetje werden. Dit is een mooie betonnen latei.brambond schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:21:
[...]
Hier een knip uit de bouwtekeningen van mijn huis, met rode pijl aangegeven waar ik in geboord heb. De latei lijkt toch echt een koudebrug helaas![]()
[Afbeelding]
Tegenwoordig gaat dat zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NI8rFMPECFrpgl0gFLlW92nH.png?f=user_large)
In 3D ziet dat er dan zo uit:

[ Voor 45% gewijzigd door PaT op 29-11-2021 11:59 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Verliefd zijn is als in je broek poepen.Jfwiet schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:56:
[...]
Voor beton ben ik verliefd op de Bosch SDS-plus-7X (4 snijder) setjes (~€18). Heb ook een set houtboren gekocht uit deze 'robust line' en die doen het ook meer dan prima.
Iedereen merkt het, maar alleen jíj hebt dat speciale warme gevoel.

Ik heb een Geberit UP720 inbouwreservoir gekocht. Daar zitten zwarte PE/PP(?) buizen bij (zie foto) En ik heb een 110mm PVC buis die uit de vloer komt. Hoe verbind ik die met elkaar? Het staat niet in de handleiding.
Mijn idee was om een PVC Manchet/lijm steekmof 110 te gebruiken. Die lijmen op de 110mm buis en dan de zwarte geberit PE mof daarin duwen, maar dat lijkt wat omslachtig want dan heb je twee manchet koppelingen achter elkaar en dan gebruik ik 2 onderdelen niet.

Een andere optie die ik zie is om een een verloopstuk van PVC Manchet/lijm steekmof 110-90 op de 110mm buis te zetten en dan daar direct te zwarte buis in. Maar een dergelijk verloop kan ik online niet vinden. Dus dat is vast niet gebruikelijk.

Zie ik iets over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/clFTNnGt7yF45GCnXv2v130J.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2 vraagtekens staan wel in de handleiding van geberit. Die zijn voor je pot (nog wel op maat maken)MWDKing schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:24:
Tweakers, domme vraag van iemand die voor het eerste riolering aanlegt...![]()
Ik heb een Geberit UP720 inbouwreservoir gekocht. Daar zitten zwarte PE/PP(?) buizen bij (zie foto) En ik heb een 110mm PVC buis die uit de vloer komt. Hoe verbind ik die met elkaar? Het staat niet in de handleiding.
Mijn idee was om een PVC Manchet/lijm steekmof 110 te gebruiken. Die lijmen op de 110mm buis en dan de zwarte geberit PE mof daarin duwen, maar dat lijkt wat omslachtig want dan heb je twee manchet koppelingen achter elkaar en dan gebruik ik 2 onderdelen niet.![]()
Een andere optie die ik zie is om een een verloopstuk van PVC Manchet/lijm steekmof 110-90 op de 110mm buis te zetten en dan daar direct te zwarte buis in. Maar een dergelijk verloop kan ik online niet vinden. Dus dat is vast niet gebruikelijk.![]()
Zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Op de 110 een manchet mof plaatsen, en daar dan de 110/90 (pp) in schuiven. Dan de haakse pp bocht op maat maken en in het pp verloop schuiven (de 110/90).
Er zijn ook 110 haakse pp bochten voor geberit verkrijgbaar, maar die is duurder dan een manchet mof 110ndie je nu nog mist.
Uitgangspunt is dat alles gelijmd moet zijn, dan wel met een manchet verbinding moet zitten.
Delen die je zonder bovenstaande in elkaar zet, zijn niet goed aangesloten
Top, dank je!Koekstra schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:55:
[...]
De 2 vraagtekens staan wel in de handleiding van geberit. Die zijn voor je pot (nog wel op maat maken)
Op de 110 een manchet mof plaatsen, en daar dan de 110/90 (pp) in schuiven. Dan de haakse pp bocht op maat maken en in het pp verloop schuiven (de 110/90).
Er zijn ook 110 haakse pp bochten voor geberit verkrijgbaar, maar die is duurder dan een manchet mof 110ndie je nu nog mist.
Uitgangspunt is dat alles gelijmd moet zijn, dan wel met een manchet verbinding moet zitten.
Delen die je zonder bovenstaande in elkaar zet, zijn niet goed aangesloten
Is er geen risico op lekken als je een 2x manchet mof gebruik (bijv deze).
Of kan je beter een lijm/manchet mof plaatsen? (bijv deze)
Een hoop dingen kan je zelf. Maar dit gaat achter een afgewerkte muur komen.
Mocht het toch niet goed zijn, kan je de boel openbreken om het te fixen... Gewoon niet mee spelen als je geen idee hebt waar je mee bezig bent.
[ Voor 45% gewijzigd door Flix20 op 29-11-2021 19:22 ]
Bedankt voor het delen van je zorg, maar als ik iets niet weet vraag ik om hulp. Vandaar dat ik het deze keer hier voor de zekerheid vraag. Het uitvoeren van het werk is niet zo moeilijk.Flix20 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:21:
Ik ben vast niet alleen die hierbij denkt haal er in godsnaam iemand bij die hier verstand van heeft bij die over je schouder meekijkt...
Een hoop dingen kan je zelf. Maar dit gaat achter een afgewerkte muur komen.
Mocht het toch niet goed zijn, kan je de boel openbreken om het te fixen... Gewoon niet mee spelen als je geen idee hebt waar je mee bezig bent.
:strip_exif()/f/image/lLStdUghd2RNh12Vhm65qTDt.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt lekker en door het mft-stijl blad ook lekker veelzijdig. Bovenste laden zijn helemaal tot achterin zodat als er iets door de gaten valt ik niet alle laden open hoef te trekken om het weer te vinden
Volgende stap wordt de ladegeleiders vervangen door diepere zodat er twee koffers achter elkaar passen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zolang je de rubbers maar invet met vaseline voordat je de buizen er in schuift. Hier destijds een ZZP-prutser gehad die dat niet had gedaan. Binnen een week lekkage en verstopping omdat het rubber dwars voor de afvoer zat én niet goed afsloot.MWDKing schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:41:
Het uitvoeren van het werk is niet zo moeilijk.
Is er iets om te zorgen dat het krasbestending word?
Ik zat te denken aan de GAMMA manier: YouTube: Deurkozijn plaatsen: zo creëer je een mooie deurpost | Wanden en pla...
Basically:
1 C profiel, deur+kozijn er tegenaan schroeven (vanuit C profiel naar kozijn)
2 C profiel tegen andere kant kozijn, vastschroeven in kozijn
3 ligger er boven.
Allen met isolatie tape natuurlijk.
Andere how to's gaan uit van kozijn breedte+ 6 cm en dan een opbouw van metalstud + 25mm houten lat + kozijn. Obviously moet je dan vanuit de binnenkant/zichtkant kozijn schroeven in de houten lat.
Maar je kan wel het kozijn later verwijderen, indien nodig. Bij de GAMMA methode moet je gipsplaten er af halen om er bij te komen, maar stucken of dergelijke moet je toch.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is er voor gemaakt, dus risico is net zo groot als met een lijm/manchet verbinding.MWDKing schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:17:
[...]
Top, dank je!![]()
Is er geen risico op lekken als je een 2x manchet mof gebruik (bijv deze).
Of kan je beter een lijm/manchet mof plaatsen? (bijv deze)
Als je een beter gevoel hebt bij lijmen, moet je dat vooral doen. Uiteraard wel even opruwen en niet te zuunig met de lijm
Doe ik! Beetje afwasmiddel werkt ook. Ben altijd band met oplosmiddelen icm met rubbers.sypie schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:05:
[...]
Zolang je de rubbers maar invet met vaseline voordat je de buizen er in schuift. Hier destijds een ZZP-prutser gehad die dat niet had gedaan. Binnen een week lekkage en verstopping omdat het rubber dwars voor de afvoer zat én niet goed afsloot.
Dank je! Komt helemaal goedKoekstra schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:33:
[...]
Het is er voor gemaakt, dus risico is net zo groot als met een lijm/manchet verbinding.
Als je een beter gevoel hebt bij lijmen, moet je dat vooral doen. Uiteraard wel even opruwen en niet te zuunig met de lijm
Moet ik, gezien het op te hangen gewicht, zorgen maken dat de plug uit de muur wordt getrokken?
die loszittende schroef losdraaien, achterkant van een tie wrap erin steken en dan de schroef weer aandraaien, uiteinde tiewrap knip je af bij de muur en het zit muurvast.rockerpoet schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:48:
Graag advies gevraagd voor het volgende; vandaag twee fischer duopower 6x30 pluggen geplaatst (steens muur, jaren 30 woning) om een lijst van 20kg aan de muur te hangen. Pluggen voorzien van 4,5 x 40 schroeven die ongeveer 5mm uitsteken. Een van de schroeven is heel licht heen en weer te bewegen terwijl de ander toch goed vast zit. Plug heeft zich verder goed in de muur vastgegrepen.
Moet ik, gezien het op te hangen gewicht, zorgen maken dat de plug uit de muur wordt getrokken?
Dat rvs plaatje zal gewoon gepolijst zijn.Bas90 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:10:
Ik heb vandaag een mooie bonenmachine gekocht.. er ligt een RVS verchroomd plaatje op het opvangbakje voor water/koffie. Nou lees ik her en der dat deze bijzonder makkelijk krast.
Is er iets om te zorgen dat het krasbestending word?
Maar wat helpt is al je kopjes van een viltlaag te voorzien.
Of dat plaatje elke week van een nieuw plastic folie te voorzien.
Of accepteren dat het een gebruiksvoorwerp is en het aan jouw omgang en kopjes ligt of het erg krast, en dat plaatje waarschijnlijk haast niets kost als je het echt niet meer aan kunt zien.
Je zou het met krassen ook zelf kunnen polijsten.
Wat je ook kan doen is dat plaatje vast even met schuurpapier een motief geven (even op de bandschuurmachine), dan vallen nieuwe krassen niet meer op en kan je het ten allen tijden weer even opknappen.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 29-11-2021 23:35 ]
Mooi! Maar wat is een dagga dagga?Pixeltje schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:05:
Met wat hulp van een tweaker en kundig werkbank-bouwer (@Twijfels) heb ik mijn scheve werkbank vervangen voor een recht-en-waterpas exemplaar..
[Afbeelding]
[...]
Dat is een Dagga Dagga Professional.
En zotte rossen?Teijgetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:37:
@Japie07
Dat is een Dagga Dagga Professional.
Martinusz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:13:
Zo heb ik alles eigenlijk van Rotec, zeer goede kwaliteit en als je beetje rond zoekt best goedkoop te krijgen.Jfwiet schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:56:
[...]
Voor beton ben ik verliefd op de Bosch SDS-plus-7X (4 snijder) setjes (~€18). Heb ook een set houtboren gekocht uit deze 'robust line' en die doen het ook meer dan prima.
• Rotec Unidre voor in m'n DDF484 om in steen te boren. (7 delig) ~€30
• Zentro 4 snijdende SDS+ boren setje voor in m'n boorhamer (7 delig) ~€50
• 19 delige cobalt boren setje (metaalboren) ~€50
• 8 delige (machinale) houtboren set ~€ 7
Nog wat losse SDS+ boren van 450mm lang in maten 16, 18, 20, 22 en 25mm diameter (ook zentro 4 snijder). (Deze waren normaliter p.s. al duurder dan het sds+ setje van hierboven, maar ontiegelijk mazzel gehad met de vertegenwoordiger, dit assortiment + nog wat dingen voor net geen €100 destijds)
Zie zowel bitjes als boren in ieder geval als verbruiksartikelen, maar kan je wel zeggen als je het wat vaker gebruikt kan de meerprijs zeker wel uit t.o.v. de goedkope setjes.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat is de gdx, slagschroevendraaier/moeraanzetter. Die maakt daggadagga geluiden, logisch toch
Dat zijn beide Random Orbit Sanders.
Vriend van me is ooit begonnen met al die apparaten een naam geven en daar ben ik nooit mee opgehouden
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Wie zou zo’n klus doen en wat is een goede methode? Een schoorsteenveger waarschijnlijk? De dakbedekker wilde er niet aan beginnen.
Ziet er mooi uit.Pixeltje schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:05:
Met wat hulp van een tweaker en kundig werkbank-bouwer (@Twijfels) heb ik mijn scheve werkbank vervangen voor een recht-en-waterpas exemplaar..
Ben zelf ook bezig met houten werkbank(je) met mft-blad. Vraag met alleen nog af hoe ik zaagsel e.d. onder het mft-blad op zal vangen (plan is om er veel op te gaan zagen met invalzaag). Begrijp ik het goed dat het bij jou gewoon op een L-BOXX valt?
Ik kan niet goed zien wat precies je vraag is, maar wat ik wel weet is dat kozijn op wanddikte bestellen ideaal is. Helaas had ik wat levertijd, daardoor moest ik wel de wand eerst maken (en daarom had ik ook alvast de wand geverfd). Kozijn pastte er perfect tussen. Vastmaken met afstandstandschroeven, gaten dichtplamuren. Even een deurlijst erover en je bent klaar.DropjesLover schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:24:
Vraagje voor hier, hoe plaats ik een deurcombinatie (deur+kozijn) in een metalstud wand?
Ik zat te denken aan de GAMMA manier: YouTube: Deurkozijn plaatsen: zo creëer je een mooie deurpost | Wanden en pla...
Basically:
1 C profiel, deur+kozijn er tegenaan schroeven (vanuit C profiel naar kozijn)
2 C profiel tegen andere kant kozijn, vastschroeven in kozijn
3 ligger er boven.
Allen met isolatie tape natuurlijk.
Andere how to's gaan uit van kozijn breedte+ 6 cm en dan een opbouw van metalstud + 25mm houten lat + kozijn. Obviously moet je dan vanuit de binnenkant/zichtkant kozijn schroeven in de houten lat.
Maar je kan wel het kozijn later verwijderen, indien nodig. Bij de GAMMA methode moet je gipsplaten er af halen om er bij te komen, maar stucken of dergelijke moet je toch.

Goh dat had ik me nog niet bedacht… ik ben ontzettend voorzichtig met mijn spullen. Vroeg me gewoon af of er iets van een coating bestaat voor RVS en of mensen er ervaring mee hebven. Ik zal de bouwmarkt raadplegenTeijgetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:31:
[...]
Dat rvs plaatje zal gewoon gepolijst zijn.
Maar wat helpt is al je kopjes van een viltlaag te voorzien.
Of dat plaatje elke week van een nieuw plastic folie te voorzien.
Of accepteren dat het een gebruiksvoorwerp is en het aan jouw omgang en kopjes ligt of het erg krast, en dat plaatje waarschijnlijk haast niets kost als je het echt niet meer aan kunt zien.
Je zou het met krassen ook zelf kunnen polijsten.
Wat je ook kan doen is dat plaatje vast even met schuurpapier een motief geven (even op de bandschuurmachine), dan vallen nieuwe krassen niet meer op en kan je het ten allen tijden weer even opknappen.
Ik heb zo'n plaatje, was ook mooi gepolijst, dat is op de plek waar kopjes staan, na 3 jaar en heel veel kopjes later, wat doffer geworden.Bas90 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:12:
Vroeg me gewoon af of mensen er ervaring mee hebven.
Ik kan me daar niet aan storen, het blijft rvs. Hebben alle koffiemachines die gebruikt worden.
Een coating die krassen tegen gaat vangt dan de krassen zelf op, dus een folie, of lekker dik lakken.
Maar dan komen daar krassen in, is misschien wel lelijker.
Leg er een servetje onder, dat is misschien een oplossing.
Vangt je krassen op en geeft je wat extra werk ipv dat de opvangbak opvangt. En fijn voor de servettenindustrie.
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2021 09:01 ]
Zijn de kanalen asbestvrij?Megalomania schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:41:
Ik wil graag de ongebruikte schoorsteen kanalen dicht laten zetten. Vooral degene die vroeger voor olie stoken werd gebruikt is best hoog.
Wie zou zo’n klus doen en wat is een goede methode? Een schoorsteenveger waarschijnlijk? De dakbedekker wilde er niet aan beginnen.
Dichtzetten van schoorstenen kan best tricky zijn. Hier heb ik ze binnen dichtgemaakt en buiten een chinees hoedje bovenop, zodat de pijp gaat luchten.
Eerst had ik het andersom gedaan, en dat werd één grote douche ivm condensatie.
Een schoorsteen opsluiten (beide kanten dicht) is ook een slecht idee ivm vocht.
Helaas heb ik de deur + kozijn al gekocht als set, welke volgens dus zonder deurlijst is. Ik heb echt de deur zoals in het Gamma-filmpje cq deze van Hornbach https://www.hornbach.nl/s...-cm/10274639/artikel.htmlCheesy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:11:
[...]
Ik kan niet goed zien wat precies je vraag is, maar wat ik wel weet is dat kozijn op wanddikte bestellen ideaal is. Helaas had ik wat levertijd, daardoor moest ik wel de wand eerst maken (en daarom had ik ook alvast de wand geverfd). Kozijn pastte er perfect tussen. Vastmaken met afstandstandschroeven, gaten dichtplamuren. Even een deurlijst erover en je bent klaar.
[Afbeelding]
En nog een keer helaas omdat ik alles maak van profiel 75, en de breedte van het kozijn is ook 75mm. Het geheel is afgelakt en dat wil ik eigenlijk ook zo houden, geen geverf. Maar daar komt nog gipsplaat dus bij. Moet nog even kijken hoe ik dat op ga lossen, misschien gewoon overheen gipsplaat + afwerken, geen
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Welke afwerking krijgt je gipsplaten? Stucwerk? Iets anders? Want dat bepaald hoe je de hoekafwerking kan realiseren.DropjesLover schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:54:
En nog een keer helaas omdat ik alles maak van profiel 75, en de breedte van het kozijn is ook 75mm. Het geheel is afgelakt en dat wil ik eigenlijk ook zo houden, geen geverf. Maar daar komt nog gipsplaat dus bij. Moet nog even kijken hoe ik dat op ga lossen, misschien gewoon overheen gipsplaat + afwerken, geen
Stuck aan 1 kant, andere kant simpel gipsplaat afsmeren._Arthur schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:59:
[...]
Welke afwerking krijgt je gipsplaten? Stucwerk? Iets anders? Want dat bepaald hoe je de hoekafwerking kan realiseren.
Het zijn 2 deuren op de zolder, super fancy / netjes hoeft het niet.
BThGvNeOA
De specificatie zegt dat het kozijn 90 mm is.DropjesLover schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:54:
[...]
Helaas heb ik de deur + kozijn al gekocht als set, welke volgens dus zonder deurlijst is. Ik heb echt de deur zoals in het Gamma-filmpje cq deze van Hornbach https://www.hornbach.nl/s...-cm/10274639/artikel.html
Maar wat het ook is, je kan de architraaf toch gewoon aanpassen op wanddikte? Bijvoorbeeld een dikke lat en daar een sponning van 12 mm diep infrezen (dikte gipsplaat). Of gewoon een normale dikte en een extra latje eronder, heb ik in de badkamer ook gedaan i.v.m. dikte tegels.
Alles wat overblijft na de invalzaag en de stofzuiger zal wel naar beneden vallen inderdaad. Vooralsnog heb ik weinig last van veel zooi omdat ik de zaag vrijwel zonder uitzondering met de stofzuiger gebruik, maar ik speel met de gedachte om mbv magneten oid een valse bodem te maken.Birkin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:47:
[...]
Ziet er mooi uit.
Ben zelf ook bezig met houten werkbank(je) met mft-blad. Vraag met alleen nog af hoe ik zaagsel e.d. onder het mft-blad op zal vangen (plan is om er veel op te gaan zagen met invalzaag). Begrijp ik het goed dat het bij jou gewoon op een L-BOXX valt?
Hoe stevig is dit? Ik wil eigenlijk proberen een winterhuisje te maken voor mijn vriezer. In de garage is het momenteel erg koud. Ik kan hem opstoken tot 10 graden maar dat kost mij momenteel per dag 15 Kwh. Op een normaal stroomverbruik van 300 Kwh per maand is dat nogal wat. De hoop is dat zijn eigen warmte hem warm kan houden (heb tuya temperatuur sensoren dus kan het wel controleren).The Eagle schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:22:
[...]
Kijk even bij IKEA, de Platsa serie. Voorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-70330945/
Planken van 80*55 is geen issue. Spul zet je zonder schroevendraaier in elkaar
Sure, het is geen hout, maar voor dat geld kun je het zelf niet maken
Vriezer is 55 diep, 59,5 breed en 157,7 hoog dus wellicht dat die plasta van 60x55x180 cm precies goed is.
edit: dat is natuurlijk niet breed genoeg want de afmetingen zijn de buiten maten.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 30-11-2021 15:02 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Waarom zou je de vriezer warm willen houden?sdk1985 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:17:
[...]
Hoe stevig is dit? Ik wil eigenlijk proberen een winterhuisje te maken voor mijn vriezer. In de garage is het momenteel erg koud. Ik kan hem opstoken tot 10 graden maar dat kost mij momenteel per dag 15 Kwh. Op een normaal stroomverbruik van 300 Kwh per maand is dat nogal wat. De hoop is dat zijn eigen warmte hem warm kan houden (heb tuya temperatuur sensoren dus kan het wel controleren).
Vriezer is 55 diep, 59,5 breed en 157,7 hoog dus wellicht dat die plasta van 60x55x180 cm precies goed is.
En als je de garage wilt verwarmen, kun je die dan niet beter op het CV-systeem van je huis aansluiten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Weinig aan te doen dus. Nieuw plaatje kost een tientje. Ik kan me er behoorlijk aan irriteren, vandaar de vraag. Wellicht maar eens opschuren als die krassen vertoont. Ach ja…Teijgetje schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
[...]
Ik heb zo'n plaatje, was ook mooi gepolijst, dat is op de plek waar kopjes staan, na 3 jaar en heel veel kopjes later, wat doffer geworden.
Ik kan me daar niet aan storen, het blijft rvs. Hebben alle koffiemachines die gebruikt worden.
Een coating die krassen tegen gaat vangt dan de krassen zelf op, dus een folie, of lekker dik lakken.
Maar dan komen daar krassen in, is misschien wel lelijker.
Leg er een servetje onder, dat is misschien een oplossing.
Vangt je krassen op en geeft je wat extra werk ipv dat de opvangbak opvangt. En fijn voor de servettenindustrie.
Daar heb ik me ook wel eens over verbaasd toen iemand mij vertelde dat hij zijn vriezer/koelkast in de onverwarmde schuur bij temperatuur lager dan x graden uit moest zetten. Stond een duidelijke waarschuwing in de handleiding.Andrehj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:42:
[...]
Waarom zou je de vriezer warm willen houden?Die verbruikt alleen maar minder stroom als ie in een koude ruimte staat.
En als je de garage wilt verwarmen, kun je die dan niet beter op het CV-systeem van je huis aansluiten?
Ik weet niet meer of het een vriezer of koelkast was en ook niet waarom dit is en wat er kan gebeuren.
Omdat die dingen een minimum temperatuur hebben. Daaronder schijnen ze schade op te lopen. Klasse SN is vanaf 10c en gegarandeerd geen schade boven de 5c.Andrehj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:42:
[...]
Waarom zou je de vriezer warm willen houden?Die verbruikt alleen maar minder stroom als ie in een koude ruimte staat.
De garage is overigens 8 meter lang en heeft geen spauw dus dat is geen feest om te verwarmen. Is puur voor de vriezer dat ik er nu een heater heb staan die achter een slimme stekker zit in combinatie met een slimme temperatuur meter. In de basis zou de vriezer zichzelf wel warm moeten kunnen houden was mijn idee. Zie het als een winterjasje
[ Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 30-11-2021 18:10 ]
Dat geldt voor zover ik weet alleen voor koelkasten of koel/vriescombi's. Vaak omdat deze schakelen op het koeldeel, en de vriezer dan dus niet meer werkt. Maar voor losse vriezers maakt het toch niets uit? In mijn vorige woning stond de vriezer ook altijd in een nauwelijks verwarmde garage, waar het 's winters maar net boven nul bleef. Geen enkel probleem mee gehad, en het ding was van binnen altijd netjes -20.DasNieNix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:05:
[...]
Daar heb ik me ook wel eens over verbaasd toen iemand mij vertelde dat hij zijn vriezer/koelkast in de onverwarmde schuur bij temperatuur lager dan x graden uit moest zetten. Stond een duidelijke waarschuwing in de handleiding.
Ik weet niet meer of het een vriezer of koelkast was en ook niet waarom dit is en wat er kan gebeuren.
Edit: Net even de handleiding van een eenvoudige Zanussi gezocht, en daar staat inderdaad die 10 graden in, maar ik heb het idee dat ze dat vooral doen voor de luchtvochtigheid. Hij zal echt niet gelijk stuk gaan. Ik zou gewoon een thermometertje (kost 2 euro incl. verzenden bij Ali) in de vriezer leggen en deze in de gaten houden bij erg lage temperaturen. Zolang de vriezer werkt zou ik me er verder niet zo druk over maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2021 18:16 ]
Onderhand wel off topic maar er zijn vriezers die volgens de fabrikant 5,0 of zelfs -15 aankunnen. Weet niet of dat bij jou het geval was? Deze vriezer had ik al en werkt verder fijn (no frost) dus in de basis niet zo'n zin om een nieuwe te kopen en ook niet om voor 450 Kwh te gaan verwarmen de hele winter.Andrehj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:10:
[...]
Dat geldt voor zover ik weet alleen voor koelkasten of koel/vriescombi's. Vaak omdat deze schakelen op het koeldeel, en de vriezer dan dus niet meer werkt. Maar voor losse vriezers maakt het toch niets uit? In mijn vorige woning stond de vriezer ook altijd in een nauwelijks verwarmde garage, waar het 's winters maar net boven nul bleef. Geen enkel probleem mee gehad, en het ding was van binnen altijd netjes -20.
Edit: Net even de handleiding van een eenvoudige Zanussi gezocht, en daar staat inderdaad die 10 graden in, maar ik heb het idee dat ze dat vooral doen voor de luchtvochtigheid. Hij zal echt niet gelijk stuk gaan. Ik zou gewoon een thermometertje (kost 2 euro incl. verzenden bij Ali) in de vriezer leggen en deze in de gaten houden bij erg lage temperaturen. Zolang de vriezer werkt zou ik me er verder niet zo druk over maken.
Verder schijnt het probleem te zijn dat de compressor vanaf temperatuur X het koudemiddel niet warm genoeg krijgt om het te laten verdampen. In Alaska schijnen ze een gloeilampje bij de compressor te stoppen om hem warm te houden
Verder weet ik niet of het stevig genoeg wordt als ik er een stel schroeven doorheen draai. Recent van meubelpanelen wel een koof gemaakt. Daar kon je opstaan. Maar die had kleine pootjes (en had wat kleine verstevigen).
:strip_exif()/f/image/JMH5QC4QPJ7tv86R29CP4Fqg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oNJwpb1QbPE6Lg9XZuy3WQ6H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ONB65cpmdIbP9o3bkspjYhNF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je poten 1m86 worden is er wellicht wat meer nodig om te voorkomen dat de boel instort.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 30-11-2021 18:42 ]
[ Voor 17% gewijzigd door RevellNL op 30-11-2021 18:59 ]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Mooi bankje! Welke maat profielen en verbindingstype heb je gebruikt?Pixeltje schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:05:
[Afbeelding]
Werkt lekker en door het mft-stijl blad ook lekker veelzijdig. Bovenste laden zijn helemaal tot achterin zodat als er iets door de gaten valt ik niet alle laden open hoef te trekken om het weer te vinden![]()
Volgende stap wordt de ladegeleiders vervangen door diepere zodat er twee koffers achter elkaar passen.
30x30 voor de het onderste frame en de staanders, 60x30 onder het blad. De profielen worden aan elkaar gebout met m8 boutjes, draad tappen in de kopse einden en dan zit het als een huis.bAm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:16:
[...]
Mooi bankje! Welke maat profielen en verbindingstype heb je gebruikt?
Ik hou mijn garage (met vriezer en wasmachine) in de winter boven de 0,5 graden, en mijn vriezer heeft daar geen enkel probleem mee. Ik doe dat ook vooral voor mijn wasmachine, want dat is toch echt vervelend als die bevriest (ik heb de afvoer van de wasmachine een keer bevroren gehad, ik had een hele mooie fontein in de garage toen de wasmachine ging pompen, want hij kreeg natuurlijk niks meer door de afvoer dus de slang schoot los en spoot heerlijk de hele garage nat)sdk1985 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:05:
[...]
Omdat die dingen een minimum temperatuur hebben. Daaronder schijnen ze schade op te lopen. Klasse SN is vanaf 10c en gegarandeerd geen schade boven de 5c.
De garage is overigens 8 meter lang en heeft geen spauw dus dat is geen feest om te verwarmen. Is puur voor de vriezer dat ik er nu een heater heb staan die achter een slimme stekker zit in combinatie met een slimme temperatuur meter. In de basis zou de vriezer zichzelf wel warm moeten kunnen houden was mijn idee. Zie het als een winterjasje.
Ik denk dat je bij een aannemer moet zijn.Megalomania schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:41:
Ik wil graag de ongebruikte schoorsteen kanalen dicht laten zetten. Vooral degene die vroeger voor olie stoken werd gebruikt is best hoog.
Zijkanten: 2.8x12x250cm (dikte x diepte x hoogte)
Treden: 2.8x12x60cm (dikte x diepte x breedte)
Klopt dit een beetje?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het zijn gemetselde kanalen. De schoorsteen houdt halverwege het huis op waar er steenwol in zit. Ik denk dat het condenseren daardoor wel meevalt, wat denk jij ? Hij staat halverwege het dak daardoor is hij wel vrij hoog. Aannemers zijn niet zo’n fan van dit soort klussen blijkt.Zwartoog schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:00:
[...]
Zijn de kanalen asbestvrij?
Dichtzetten van schoorstenen kan best tricky zijn. Hier heb ik ze binnen dichtgemaakt en buiten een chinees hoedje bovenop, zodat de pijp gaat luchten.
Eerst had ik het andersom gedaan, en dat werd één grote douche ivm condensatie.
Een schoorsteen opsluiten (beide kanten dicht) is ook een slecht idee ivm vocht.
Er zitten Chinese hoedjes op maar het regent helaas toch naar binnen. Misschien nieuwe monteren en dan super laag?
Of afdekken met lood of zink, dit omzetten over de schoorsteen en vastkitten. Regent het nooit meer in.
Als je de uitwendige maat weet kun je dit prefab als kap bestellen.
Ik dacht dat je enkele rookgaskanalen prima dicht kon maken aan twee kanten en dat er pas condens optrad als je meer rookgaskanalen naast elkaar lopen.
Kan je hem niet afbreken, afsluiten met lood en pannen er over?
[ Voor 58% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2021 23:19 ]
Guess who is back?CurlyMo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:21:
Ik wil zelf een zoldertrap maken van de zolder naar een (open) vliering. Hoogte van ongeveer 225cm. Wat zijn daarvoor geschikte maten? Puur op mijn gevoel op basis van dezelfde vuren plankmaat:
Zijkanten: 2.8x12x250cm (dikte x diepte x hoogte)
Treden: 2.8x12x60cm (dikte x diepte x breedte)
Klopt dit een beetje?
Zou voor vuren wel wat meer pakken, ± 35mm dikte, diepte toch wel 180mm, trapboom word vaak verlijmd uit 2 delen van bijvoorbeeld 180mm, breedte mag je zelf bepalen, wat is je uitval?
(ik zal het even kort houden hier, maar ik werk nu gewoon in het hout sinds een halfjaar

Revive the guild!
Ik wil een barblad maken van eikenhout(gedroogd/geschaafde planken 10%) van circa 210x40cm, het liefst iets van 8cm dik. Nu dacht ik eraan om gewoon mooie planken/balken te halen van 4cm dik, en er of 2 opelkaar te lijmen of enkel de randen op te dikken.
Maar nu kwam vrouwlief met het idee om iets met een visgraatmotief te doen, ala dit:
https://i.pinimg.com/736x...6ba4e6ee275b8deb225c4.jpg
Dit zou dan naar mijn idee ook kunnen met dit soort fineer delen? Dit verlijmen op een (multiplex?) plaat, en enkel de rand van een eikenhouten plank om aan de gewenste dikte te komen? Iemand ervaring met zowiets?
Mijn regenbuis die de afvoer van water vanaf het dak van de 1e verdieping verzorgde (komt uit op keukendak) bleek losgekomen van de gevel en aansluiting bovenaan. Ik heb dit pas ontdekt toen er een lekkage kwam in de keuken. Het euvel is inmiddels hersteld (voor de 'time being', als het geen k*t-weer meer is ga ik er nog een keer beter naar kijken) maar nu zit ik nog met afwerking aan binnenzijde keuken.
Het water is denk ik langs de gevel gestroomd en door de muur of tussen aansluiting lood-op-keukendak gekomen en vanuit daar dus in mijn keukenplafond. Daarvan is de gipsplaat gaan druppelen en nu het opgedroogd lijkt te zijn natuurlijk grote bruine kringen.
Mijn idee was eigenlijk om het goed te laten drogen, en daarna weer wat laagjes verf eroverheen te smeren. De grote vraag is nu vooral: moet ik mij nog zorgen maken over het vocht wat nu (waarschijnlijk) nog ín het dak zit? Of trekt dat als de lekkage goed is opgelost uiteindelijk vanzelf weg, droogt eventuele natgeworden isolatie vanzelf weer op, etc.?
Een noodgreep is de hele gipsplaat verwijderen, ruimte inspecteren, en vervangen, maar dan moet ook een deel van keuken uit elkaar en wordt allemaal dan best een operatie. Niet echt wenselijk. Maar als het 'vragen om problemen' is om dat níet te doen dan hoor ik jullie advies ook graag.
PS: Ik heb nog geen melding gemaakt bij verzekering, ga er even vanuit dat dit nu met eigen arbeid en tientjeswerk (verf, regenbuis-vastmaak-aan-muur-beugel) op te lossen is.
PS: laatste
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/