[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Laminaat decoupeer zaagjes van bosch werkt super voor laminaat samen met een Snijder voor de korte kant.

Ook zo’n slag hout met alu strip erin is geweldig! Hebben ze bij hornbach van wolfcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat aanslaan op het ijzer doe je alleen met de laatste gezaagde lengte bij de eindmuur, want erin klikken en aanduwen lukt dan niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Woody179 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:10:
[...]

Kleine update, veel plaatjes/weinig tekst want ik ben kapot:
Laatste breekwerk
[Afbeelding]

Bovenkant muren "glad" gemaakt, bovenbalk aangebracht en doorvoeren geboord.
[Afbeelding]

Beetje afkorten
[Afbeelding]

Beetje spijkeren
[Afbeelding]

Note 2 self: 6 meter muur voorzien van beplating handmatig in een keer optillen is niet te doen....
(Met mijn 100 kilo en 2 katrollen schoot ik nog niks op, uiteindelijk steeds een kant een stukje opgetild en er gauw een blokje onder geschoven)
[Afbeelding]

I AM VICTORIOUS
[Afbeelding]

Nu de lange muur(deel 1):
[Afbeelding]

En het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deel van de dakbalken er op:
[Afbeelding]

Morgen de laatste (na)controle op vlak, plat, haaks, waterpas ect. en dan gaat de beplating op de lange zijde er op, worden de balken vast gezet en ga ik beginnen met het aanbrengen van OSB op het dak (ik loop nog niet echt warm voor het omhoog beuren van +-35 platen OSB 18....)
I-joists, nice! Heb je toevallig wat meer details: welke maat, vrije overspanning en “dak”belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:27
JT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:42:
[...]

Dat ben ik wel van plan. Maar die zijn niet zo lang, dus het kan best dat die eindigen vóór ik wat anders raak en dat ik dan met die 26mm alsnog wat raak.

[...]

Een maat kleiner was de vraag of ik er doorheen zou komen :P

[...]

Onrealistisch? Als er 10cm beton ligt en 10cm isolatie dan is die 20cm niet zichtbaar. Dat bedoel ik meer.

[...]

Die dunne witte "kabels" zijn tyleen waterleidingen. Zie foto hieronder.

[...]

Dat is van de andere kant beredeneerd, kan natuurlijk ook; ze komen inderdaad van links naar binnen, gaan naar rechts in een bocht omhoog. Geen s-bocht. Flauwe 90 graden.

[...]

Nou, dat is dus de vraag. Ik heb dus het idee dat waar die gekleurde pvc-leidingen de vloer in gaan, ze niet helemaal recht erboven in de meterkast uit komen. Maar ik zou niet weten hoe ik dat in deze situatie kan bevestigen dan wel ontkrachten.

[...]

Ja, dat leek mij daar ook prima te kunnen, zie foto. Gele punten is waar de tyleenleidingen naar beneden gaan, alleen zie je dat niet op de foto. Bij die groene puntjes zou ik de 3 gaten willen.

***members only***

Alleen heb ik dus, zoals genoemd, het idee dat die andere leidingen niet loodrecht omhoog gaan, als dat zo is dan komen de leidingen in de kruipruimte op een iets andere plek uit dan in de meterkast.

[...]

Ik heb een mooie Bosch 7X viersnijder, ben ik zo er doorheen :+ Vanuit de kruipruimte zie ik tempex isolatie. Misschien moet ik ook gewoon iets schuin boren, de richting die de leidingen onder de grond naar de muur gaan.

[...]

Uitvoerder heeft aangegeven dat ik daar in principe kan boren en met de leidingvinder vind ik ook niks. Dus dat zit denk ik wel ok. Iets ter berscherming op die andere leidingen is nog wel een idee ja, plankje eraan vast ductapen.

[...]

De tweede die het zegt, ben benieuwd :P Bij het navragen waar te boren bij de uitvoerder kwam hij niet met een dergelijke mededeling :) Ik laat het nog wel weten.
Plastic plaat in plaatje en hoe het bij mij onder de vloer zit zonder kruipkelder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsqQ3l_KdpENTeMWynrfvh5kCDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMUmZrJXYA0U5dnwSvQVFlff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFft2pXVatCXTx7thmPKrfvFqWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u0zP6w6dhj6TCtY3YjwUYOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:39:
[...]

I-joists, nice! Heb je toevallig wat meer details: welke maat, vrije overspanning en “dak”belasting?
Ik heb balkmaat 89x360mm, balklengte is 6,5 meter en de vrije overspanning is +-6,2 meter.
Balken liggen 60cm hart op hart.

De dakbelasting kan ik niet heel gek veel over zeggen anders dan de functie, nu tijdelijk een plat dak (18mm OSB, 80mm pir en EPDM als dakbedekking.

Zodra de loods gesloopt wordt word het EPDM en pir verwijderd en wordt de garage voorzien van een zadeldak (sporenkap uit i-Joists, dakpannen (beton of keramisch ligt er een beetje aan wat het budget tzt toelaat) en zonnepanelen(+- 40 stuks). Door de zadelkap ontstaat een bergzolder (tuinstoelen, kerstspullen en overige meuk)

I.v.m. de beoogde sporenkap ga ik tussen de balken een frame gemaakt als extra ondersteuning er hoogte van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Teijgetje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:54:
@webber87
Flevopol is inderdaad een goede allround kunststofdispersie tbv hechting die transparant opdroogt, en omdat je het "dik" koopt kun je het zo verdunnen zoals je voor de toepassing nodig hebt. Van diepgrond tot tegels lijmen.
En vaak als toeslag of diepgrond is het goedkoper dan kant en klaar producten.

Voor het latexen kun je dus prima met Flevopol werken als diepgrond.
En zoals bij alle (diep)grond moet je wel zorgen dat er geen druppels opdrogen, die ga je zien in de latexlaag.
Maar opspuiten, in laten trekken en narollen gaat prima.

Voor projekten waar garantie om de hoek komt kijken is het, ondanks dat Flevopol prima voldoet als hechtbrug, het toch verstandiger te kiezen voor het merkspecifieke gronderingsproduct om problemen met de fabrikant te voorkomen.
Al vergoeden die dan meestal alleen de producten en niet de manuren.
Ik dacht dat diepgrond voor stoffende ondergronden bedoeld is, om die 'vast' te zetten. Voorstrijk voor zuigende ondergronden. Betokontakt voor gladde muren (zit korrel in) voor de hechting (hechtbrug).

Is flevopol dan zowel een voorstrijk als een diepgrond? Of worden de termen door elkaar gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een lekkende keukenkraan, ongeveer1 druppeltje per 5 min. Nu heb ik daar weinig last van , maar we gaan binnenkort onze woning verkopen en dan wil ik eea netjes hebben .

De kraan is een Lanesto Cucina , kan ik daar eenvoudig zelf een nieuw binnenwerk inzetten ?

Afbeeldingslocatie: https://www.dekkerzevenhuizen.nl/media/catalog/product/cache/fadac20ede38deb2e7cd9b60a71a68d7/2/5/250433.2-01-V0010-001-Binnenwerk-Forte-Quadrato-NW-1.jpg

Of kunnen er ook andere oorzaken zijn? De kraan is pas een paar jaar oud.
Ben zelf niet heel handig met dit soort dingen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sport_Life schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:11:
Wij hebben een lekkende keukenkraan, ongeveer1 druppeltje per 5 min. Nu heb ik daar weinig last van , maar we gaan binnenkort onze woning verkopen en dan wil ik eea netjes hebben .

De kraan is een Lanesto Cucina , kan ik daar eenvoudig zelf een nieuw binnenwerk inzetten ?

[Afbeelding]

Of kunnen er ook andere oorzaken zijn? De kraan is pas een paar jaar oud.
Ben zelf niet heel handig met dit soort dingen.
Ik zou er in deze markt geen seconde tijd en geen cent aan besteden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Binnenwerk kost 0,005% van de vraagprijs (40 euro), dus qua kosten is het nihil.
Hoe makkelijk is het te doen ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:59:
Domme vraag..

Ik heb deze aluminium slijtstrip gekocht. Bedoeling is om deze te lijmen in een binnendeur opening tussen twee niet zo mooi afgewerkte tegels.

Doe je dit altijd met de geribbelde kant naar boven, zoals op de foto? Of kan het ook met de (vermoedelijke) 'onderkant' naar boven, die is nl. erg mooi en glad afgewerkt.
Iemand die hier wat over kan zeggen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sport_Life schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:57:
Binnenwerk kost 0,005% van de vraagprijs (40 euro), dus qua kosten is het nihil.
Exact. zo denkt de koper van een huis van 8 ton er ook over. Lekker in je zak houden die 40 euro. Als je zo rekent is een hele nieuwe kraan overigens ook verwaarloosbaar, want 0,024% van de vraagprijs.
Hoe makkelijk is het te doen ?
Vrij eenvoudig, maar de kans op lekkage bij verkeerde montage blijft bestaan. Evenals de kans op (de-)montageschade.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:59:
Domme vraag..

Ik heb deze aluminium slijtstrip gekocht. Bedoeling is om deze te lijmen in een binnendeur opening tussen twee niet zo mooi afgewerkte tegels.

Doe je dit altijd met de geribbelde kant naar boven, zoals op de foto? Of kan het ook met de (vermoedelijke) 'onderkant' naar boven, die is nl. erg mooi en glad afgewerkt.
Tuurlijk kan dat. Als het geen scherpe randjes heeft, zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KabouterSuper schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:23:
[...]

Tuurlijk kan dat. Als het geen scherpe randjes heeft, zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen.
Het zal wel een stofverzamelaar worden omdat er dan een kier blijft onder de strip. En bij nattigheid is het wellicht ook wel listig.

Maar goed, had hij niet beter een geheel gladde strip kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Iemand hier die wat meer ervaring heeft met oude waterleidingen? Ik moet hier een aansluiting vervangen naar de wc, zit momenteel met n kraantje die op n harde leiding gesoldeerd zit, kraantje werkt namelijk niet meer en het water druppelt het reservoir in waardoor je n half uur tussen flushes zit te wachten.

Leiding is, op meerdere plekken gemeten, 12.8mm buitendiameter. Werkt een 12mm knelkoppeling daarop?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gisteren een besta meubel aangepast door er linmon bladen van 60*100 op te leggen. Paar hoekijzers op de achterkant schroeven voor extra steun aan de achterkant van het blad. Zo hou ik ook de ruimte om mijn sub in de kast ingebouwd te laten :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OtaB9_6FNgPrvR0VwIaFXSAf5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHKf2qqUHxzKYMKEaYLrkS2e.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN-INax_qxurR03VOiypOXMfyYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIzYfpOeo2u7avV9woSI5Yzs.jpg?f=fotoalbum_large

Bladen liggen net niet helemaal vlak dus daar moet ik nog wat aan stellen. Komt ook met name omdat het 1*60 en 2*120 breed is, waarbij de 1*60 nieuwer en iets hoger lijkt. Met een zware pot er op liggen ze wel vlak :+
Ligt allemaal los overigens. Afstand tot de muur overal ca een halve cm, gedaan met wat stootdopjes die ik nog had liggen. Kosten: 30 euro voor de 3 bladen, 10 voor de hoekijzers en een paar uur hobbywerk :)

* The Eagle happy camper

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zo'n Besta knapt wel echt op van zo'n blad. Mooi resultaat!

Ik ben plannen aan het maken voor een kast van 80 tot 100 cm breed en minstens 50 à 60cm diep. Vreemd genoeg kan ik zoiets nergens kant en klaar vinden in ongeveer een meter hoog.

Schoonvader heeft wat Lundia planken liggen van 50 x 100 cm, dus nu is de jacht begonnen op Lundia zijpanelen en deurtjes waarmee ik die kast kan maken.

Vind ik die niet, moet ik denk ik toch aan de slag met MDF.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 21-11-2021 14:47 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

PaT schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:47:
Zo'n Besta knapt wel echt op van zo'n blad. Mooi resultaat!

Ik ben plannen aan het maken voor een kast van 80 tot 100 cm breed en minstens 50 à 60cm diep. Vreemd genoeg kan ik zoiets nergens kant en klaar vinden in ongeveer een meter hoog.

Schoonvader heeft wat Lundia planken liggen van 50 x 100 cm, dus nu is de jacht begonnen op Lundia zijpanelen en deurtjes waarmee ik die kast kan maken.

Vind ik die niet, moet ik denk ik toch aan de slag met MDF.
Ik heb dat opgelost met ikea keukenkastjes. Bovenkasten zijn/waren verkrijgbaar in 60 diep en dat maakt dat je receiver er wél in past.. knap blad erop en gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AnwnEIPoOnhZPYCryBHnD_8mFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuvqyYdr79965gt6mOf3j5Zs.jpg?f=fotoalbum_large

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Botticelli schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:27:
Bedankt weer voor de tips @PaT en @sypie . Is er nog een tip om te voorkomen dat ik rot uitkom bij de deurposten, zodat ik niet bijvoorbeeld een smalle strook overhoud aan de andere kant van de deur? Of is dat een beetje "op hoop van zegen"?
Meten, meten, meten. Niet alleen bij de deur wil je goed uitkomen, maar ook bij de trap wil je niet een lullig stukje op de rand hebben. Komt niet op de centimeter aan, in principe heb je genoeg speling op een hele plank ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Pixeltje schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:53:
[...]

Ik heb dat opgelost met ikea keukenkastjes. Bovenkasten zijn/waren verkrijgbaar in 60 diep en dat maakt dat je receiver er wél in past.. knap blad erop en gaan. [Afbeelding]
Keurig gedaan! Maar ik wil echt 1 groot vak van 80/100 breed. Ik verzamel namelijk hogesnelheidstreinen van Märklin en die zitten in best brede dozen.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 21-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou houtlak van Action (Spectrum Acryllak) geschikt zijn om plinten af te lakken? Iemand ervaring hiermee?

Voor andere zaken gebruik ik gewoon goede kwaliteitslak van Sikkens. Maar voor MDF basisplinten, waar je tegen aan stoot etc, lijkt dat zo zonde van de prijs.

@KabouterSuper @Wolly dank voor jullie reacties. Uiteindelijk voor de WAF het profiel met ribbels naar boven geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:31
sloth schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:13:
Zou houtlak van Action (Spectrum Acryllak) geschikt zijn om plinten af te lakken? Iemand ervaring hiermee?

Voor andere zaken gebruik ik gewoon goede kwaliteitslak van Sikkens. Maar voor MDF basisplinten, waar je tegen aan stoot etc, lijkt dat zo zonde van de prijs.

@KabouterSuper @Wolly dank voor jullie reacties. Uiteindelijk voor de WAF het profiel met ribbels naar boven geplaatst.
Wat is het rendement van de sikkens lak en hoeveel Plinten heb je? Afhankelijk daarvan gaat het je misschien 10 tot 30 euro schelen. Verf van de action vergeelt sneller en wordt minder hard. Als je toch de tijd gaat nemen om al die Plinten te verfen, zou ik persoonlijk niet bezuinigen op de verfkwaliteit!

Edit: je kan de plinten ook gewoon op kleur bestellen. Scheelt een hele hoop verwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Thejman1989 op 21-11-2021 20:26 ]

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
Hier ook eindelijk maar een tijd genomen om mijn nieuwe tafel af te maken.

Kreeg een oude eieken tafel van iemand, dus besloot er iets nieuws van te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKfEfszm-jTw3IXOqV2ZPkg8QFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoHTvblROsZQ9L3V98zPw1lO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3obQFBm8KreBpgsgzDfoF98gWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vFULfK783z9CKXSIHnQAAl8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWKxy3ChUahf3tXm6CgBh5Bfbh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dqVPma3z8ZTP7CDrjIh6vF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy1q7HzC2xBGZvlvkufm8z7aG04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u02B3tm5pqALBh4kwymGvoVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB1IiMlnEE91VMe2azPZ9Ek5TUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZZO7J07gZNt3JzgC7du1ord.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MHUQI-wPFEsCBaYadb7Gtzudh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLw4hc8HWEzz2ZPf5kStZBYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fseRreLWeBfDaUpmHRDd_Yo9Kf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBHIKLv0ZkBx3gthKc6NtE6t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM0NtO1fnNeDIpE-0LSZmj2d0vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrerIpjMS6nvQJZC9DPyjjl0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt0uEFK8gRhfpAquPlpddXKa9FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFNuKCz8rZeY1cMzc7PBdEZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVEChtE_9y3ed3cHyuvE4XB-8XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgDTcmIa5hxfXsXNMTTekevS.jpg?f=fotoalbum_large

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

s0ulmaster schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:43:

Kreeg een oude eieken tafel van iemand, dus besloot er iets nieuws van te maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooie tafel

even nieuwsgierig, hoeveel was je kwijt voor je epoxy en welke heb je gebruikt ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PaT schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:24:
[...]

Keurig gedaan! Maar ik wil echt 1 groot vak van 80/100 breed. Ik verzamel namelijk hogesnelheidstreinen van Märklin en die zitten in best brede dozen.
Dat kun je dan nog steeds met een Ikea keukenkastje doen. De diepte kun je nog vergroten door een wat grotere bovenplaat te nemen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47
webber87 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:17:
[...]

Ik dacht dat diepgrond voor stoffende ondergronden bedoeld is, om die 'vast' te zetten. Voorstrijk voor zuigende ondergronden. Betokontakt voor gladde muren (zit korrel in) voor de hechting (hechtbrug).

Is flevopol dan zowel een voorstrijk als een diepgrond? Of worden de termen door elkaar gebruikt?
Flevopol is wat jij er van maakt.
Maak je hem pisdun dan is het diepgrond, dat zuigt in. En natuurlijk maar zo diep als je opbrengt, ook met kant en klare diepgrond kom je met weinig milliliters niet diep.
Laat je hem iets dikker dan wordt het een soort Stucprimer, dat zuigt minder in maar zorgt voor een plastic laagje. En is transparant ipv geel.
Meng je het zoals Stucprimer met zand dan krijg je een soort Betocontact, alleen droogt Betocontact veel harder op (krijg je echt slecht verwijderd). Flevopol blijft dan in verhouding zacht en beter kies je bij glad beton voor betocontact. Bij ruw beton kan Flevopol wel prima, al blijft Betocontact de betere.
Gebruik je het puur dan kan je zelfs tegels er flexibel mee lijmen.

In alle gevallen zet het het oppervlak vast als hechtlaag, en mits je het niet gebruikt om zuiging op te heffen kan je zelfs nat in nat doorwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 22-11-2021 10:50 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Noice _/-\o_ ..........ook zelf aan het lassen geweest? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edsandje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:54:

Ik adviseer ook niet om teflon te gebruiken maar om te stellen dat het gaat lekken klopt niet.
Ik heb ooit toen ik voor AquaSulzer (nu Sulzer Infra) werkte de hele fabriek van PharmaChemie in Haarlem opnieuw mogen fitten (gelukkig niet alleen ;) ) omdat de hele cv installatie met teflontape in elkaar gezet was.
Om de reden die ik schetste en dan hebben we het over 35 jaar geleden.

Imo gaat Loctite 55 net zo makkelijk los als teflontape al zit de verbinding wel beter vast.
Maar goed, ik moet mijn eigen lekken garantie geven en die kom ik nooit meer tegen met Loctite 55. Dat is close to foolprove.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@DRAFTER86
Als de radiatoren zijn aangesloten met onderblokken kan je er ook een vervangen door een onderblok dat als bypass werkt. Dan kan de radiator wel afgesloten maar stroomt door het onderblok een deel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@mark-k
Kun je niet het binnenwerk van het kraantje vervangen? Of een nieuw leertje/rubbertje er op zetten.
Knel 12 pas niet op 12,8. Weet je zeker dat het 12,8 is? Meet je geen dik schilderwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Teijgetje schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:22:
@mark-k
Kun je niet het binnenwerk van het kraantje vervangen? Of een nieuw leertje/rubbertje er op zetten.
Knel 12 pas niet op 12,8. Weet je zeker dat het 12,8 is? Meet je geen dik schilderwerk?
Het kraantje is al weet ik hoeveel jaar oud en ik zie uberhaupt geen opties om hem uit elkaar te halen. Het probleem is niet dat hij lekt btw, maar hij gaat gewoon niet open of dicht en zit vast in een 'bijna dicht' stand, waardoor het dus gewoon een halfuur duurt voor je wc reservoir gevuld is.

Verder is het voor zover ik kan zien geen schilderwerk nee, leiding lijkt gewoon blank. Ik ben uiteraard niet echt happig om het eraf te slijpen en te proberen omdat als het niet werkt ik zonder wc zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
vso schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:48:
[...]

mooie tafel

even nieuwsgierig, hoeveel was je kwijt voor je epoxy en welke heb je gebruikt ?
Mr boat epoxy. Ongeveer 300e voor 14 kilo had ik hiervoor gekocht en had ik ook wel nodig (ligt natuurlijk ook aan de dikte van de tafel)

200e voor het staal voor de poten en een paar tientjes voor o.a. het blauwmiddel en wat bevestegingsmaterialen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Fraggert schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:03:
[...]

Noice _/-\o_ ..........ook zelf aan het lassen geweest? :)
Jazeker

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

dragonhaertt

@_'.'

A grinder and paint, make you the welder you ain't.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB-z7fofoq2aEgqVPFSBBpxCwac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3T4Xo9jl4fZxg9L70aHRGWF.jpg?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:10:
[...]

A grinder and paint cold blue, make you the welder you ain't.
[Afbeelding]
inclusief gepast tweakers shirtje :D

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 22-11-2021 13:05 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Afbeelding]
Ah, ik heb allicht iets gemist, ben je met @s0ulmaster aan de slag geweest? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKL5d3qFkaY1zFGBvuL8tXT6IrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrjUrpzyHN4aqgjlqBuhcJBx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:40:
[...]

Ah, ik heb allicht iets gemist, ben je met @s0ulmaster aan de slag geweest? :)

[Afbeelding]
Niet verklappen, maar we kennen elkaar al langer IRL dan via tweakers B)

Zo helpen we elkaar af en toe met klusjes of projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:45:
[...]

Niet verklappen, maar we kennen elkaar al langer IRL dan via tweakers B)

Zo helpen we elkaar af en toe met klusjes of projecten.
Ah, wat leuk joh d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 17:52

Mavamaarten

Omdat het kan!

[...]

[Afbeelding]
Volgende keer misschien een beschermbril dragen, metaalschilfers in je oog zijn niet om mee te lachen. Een kennis van me kreeg er zelfs voorrang door bij de spoedgevallen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Mavamaarten schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:49:
[...]

Volgende keer misschien een beschermbril dragen, metaalschilfers in je oog zijn niet om mee te lachen. Een kennis van me kreeg er zelfs voorrang door bij de spoedgevallen.
Ja @s0ulmaster, brilletje op!
Dat zeg ik hem ook altijd 8)7
* dragonhaertt droeg netjes een bril natuurlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Mavamaarten schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:49:
[...]

Helemaal gelijk, meestal denk ik er wel aan, maar soms hebt je van die momentjes...."is maar een heel klein stukje" :X slecht excuus.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
s0ulmaster schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:32:
[...]

Helemaal gelijk, meestal denk ik er wel aan, maar soms hebt je van die momentjes...."is maar een heel klein stukje" :X slecht excuus.
Ik heb vorige maand nog een metaalsplinter uit mijn oog laten boren door de arts.. geen pretje. De splinter was onder mijn overzetbril in mijn oog gekomen :'( Maar wat was ik opgelucht toen ze vertelde dat ik geen permanente schade er over aan zou houden. Inmiddels zo'n skibril variant gekocht van 3M.

Wat heb je gebruikt 'm de poten af te werken?

[ Voor 19% gewijzigd door RadiQal op 22-11-2021 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PaT schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:24:
[...]

Kijk even bij IKEA, de Platsa serie. Voorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-70330945/
Planken van 80*55 is geen issue. Spul zet je zonder schroevendraaier in elkaar :)
Sure, het is geen hout, maar voor dat geld kun je het zelf niet maken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Eagle schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:22:
[...]

Kijk even bij IKEA, de Platsa serie. Voorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-70330945/
Planken van 80*55 is geen issue. Spul zet je zonder schroevendraaier in elkaar :)
Sure, het is geen hout, maar voor dat geld kun je het zelf niet maken
Held! Ik kende deze serie helemaal niet. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
DRAFTER86 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:06:
[...]

Tsjah, dat is het idee van Tado (waarschijnlijk binnenkort over naar Evohome). 's Nachts verwarmen we bijv alleen de babykamer, overdag de woonkamer. We hebben helaas niet één radiator waarvan het handig is die altijd open te hebben.
Als een bepaald systeem (tado) er voor zorgt dat al je kranen dicht lopen dan is het simpel zaak dat er een by-pass gemonteerd wordt. Liefst op minimaal 3 meter van de ketel zodat er voldoende flow blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
mark-k schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:43:
Ik ben uiteraard niet echt happig om het eraf te slijpen en te proberen omdat als het niet werkt ik zonder wc zit.
De wc zou ik laten zitten. :+

Misschien een foto van je kraantje?

@s0ulmaster
Fraaie tafel geworden.
Niet zo leuk en mooi als zelf maken maar wellicht voor een volgende tafel.

Zijn ook wel nette slijpkleren op de foto. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 22-11-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

sloth schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:13:

Ik heb geen ervaring specifiek met de binnenlak maar wel met Spectrum lak. Wat een troep. Nooit meer, erg jammer van alle tijd die je erin steekt voor een kleine besparing. Zo goedkoop is mijn tijd niet.

Edit: jezus anders krijg ik binnen 5 seconden na het plaatsen een duimpje :+

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 22-11-2021 21:35 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
RadiQal schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:18:
[...]

Ik heb vorige maand nog een metaalsplinter uit mijn oog laten boren door de arts.. geen pretje. De splinter was onder mijn overzetbril in mijn oog gekomen :'( Maar wat was ik opgelucht toen ze vertelde dat ik geen permanente schade er over aan zou houden. Inmiddels zo'n skibril variant gekocht van 3M.

Wat heb je gebruikt 'm de poten af te werken?
Birchwood super blue

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Teijgetje schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:57:
[...]

@s0ulmaster
Fraaie tafel geworden.

Had wel rondgekeken, maar er was gewoon niks te koop wat ik leuk/uniek genoeg vond. Daarnaast wou ik een keer werken met koudblauw en alle kant en klaar is gepoedercoat.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35
Afgelopen zomer heb ik een kozijndeurcombinatie geplaatst. https://www.gamma.nl/asso...hts-88x211-5-cm/p/B596776
Ik dacht, lekker makkelijk want dan hoef ik zelf niets te frezen en dan hangt de deur gelijk goed. Dat was op dat moment ook zo, echter loopt de deur nu aan. Het gaat over de gehele lengte aan de zijde van de deurklink. De andere zijde, boven en onderkant hebben voldoende ruimte.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik dacht de aanlopende zijde met een schaaf steeds een mm in te korten. Ik zal dan op een gegeven moment wel op het deurbeslag lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Dat is volgens mij wel de manier. Deur bijschaven waar mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
MMatthijsV schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:43:
Afgelopen zomer heb ik een kozijndeurcombinatie geplaatst. https://www.gamma.nl/asso...hts-88x211-5-cm/p/B596776
Ik dacht, lekker makkelijk want dan hoef ik zelf niets te frezen en dan hangt de deur gelijk goed. Dat was op dat moment ook zo, echter loopt de deur nu aan. Het gaat over de gehele lengte aan de zijde van de deurklink. De andere zijde, boven en onderkant hebben voldoende ruimte.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik dacht de aanlopende zijde met een schaaf steeds een mm in te korten. Ik zal dan op een gegeven moment wel op het deurbeslag lopen.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/arm_schaven.shtml

Dat wel gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Weet iemand wat het verschil is tussen de Jaga 101 en 103 aansluitset?

101:
Afbeeldingslocatie: https://www.jaga.com/Images/Connectionsets/Set_101.jpg

103:
Afbeeldingslocatie: https://www.jaga.com/Images/Connectionsets/Set_103.jpg

Bij mij lopen naar elke radiator een eigen paar leidingen vanuit een centraal verdeelstuk, ik dacht de 101 bij de radiatoren nodig te hebben maar de 103 werd mij aangeraden, kan iemand mij uitleggen waarom?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 20:32
EMP schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:39:
Weet iemand wat het verschil is tussen de Jaga 101 en 103 aansluitset?

101:
[Afbeelding]

103:
[Afbeelding]

Bij mij lopen naar elke radiator een eigen paar leidingen vanuit een centraal verdeelstuk, ik dacht de 101 bij de radiatoren nodig te hebben maar de 103 werd mij aangeraden, kan iemand mij uitleggen waarom?
Op de website van jaga staan de verchillen genoemd:
103: Eenpijp en tweepijp vs 101: Tweepijp
103: Twee geïntegreerde afsluiters en afsluitbare by-pass. vs 101 Aanvoer en retour volledig afsluitbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Waar is die bypass precies voor?

Ik bedoel, ik snap wat hij doet maar is dat nodig bij een topologie waar elke radiator zijn eigen aan- en afvoer naar het verdeelblok heeft? Op het verdeelblok zit ook de badkamerradiator welke altijd open zal staan.

[ Voor 77% gewijzigd door EMP op 23-11-2021 15:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
EMP schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:58:
Waar is die bypass precies voor?

Ik bedoel, ik snap wat hij doet maar is dat nodig bij een topologie waar elke radiator zijn eigen aan- en afvoer naar het verdeelblok heeft? Op het verdeelblok zit ook de badkamerradiator welke altijd open zal staan.
Als je (slimme) kranen hebt en die allemaal dicht zijn krijg je nog steeds dat soms de ketel zijn warmte kwijt wilt en dus even de pomp aan zet. Als vervolgens elke radiator dicht is dan is de pomp een berg druk aan het opbouwen die nergens weg kan.

Als je echter een radiator altijd aan hebt (zoals jij dus aangeeft dat je in badkamer hebt) dan speelt dat issue niet, omdat de boel altijd kan circuleren via die radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11
Seafarer schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:05:
[...]

Dank.
Ga ik uitzoeken. Want dit vind ik zo raar of er is iets wat ik nog niet weet. :)
Hm in de tussentijd Remeha even gemaild met de vraag hoe dat zit met het drukvat in de aanvoer, die zeggen: daar moet je voor bij je installateur zijn.
Installateur: nooit van gehoord, je moet een bypass plaatsen.

Nog niet veel verder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

DRAFTER86 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:09:
[...]

Hm in de tussentijd Remeha even gemaild met de vraag hoe dat zit met het drukvat in de aanvoer, die zeggen: daar moet je voor bij je installateur zijn.
Installateur: nooit van gehoord, je moet een bypass plaatsen.

Nog niet veel verder dus.
Ik heb even rond gevraagd, maar iedereen vond dit heel vreemd. Dat klopt ook wel want A je verliest opvoerhoogte van je pomp. En B een ketel wil graag even zijn warmte kwijt en dat lukt wel met een bypass niet met een vat in je pers.

Vreemd.
Iemand die me hier in kan bijscholen, graag.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:12
Weet iemand hoe je kan bepalen wat de ik ingaande of uitgaande stroom van een mechanische ventilatie unit is? Ik heb namelijk een nieuwe unit opgehangen maar twijfel even over het aansluiten van de inkomende / uitgaande kanalen naar/van buiten.

We hebben gemeenschappelijke kanalen in ons appartementencomplex. Ik heb een buis waar lucht uit komt. Ik had gelezen dat dit vaak de buis is die uitgaand naar buiten is omdat de andere mechanische ventilatie units van de buren hun lucht naar buiten blazen. Klopt dat?

Ik kan bij de buren kijken hoe het zit maar zij hebben een antieke unit waar ik geen handleiding kan vinden. Ook zitten er geen plaatjes op de units welke buis wat doet....

Dit is de oude unit :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S6rdtS6/pl.png

Die zat als volgt aangesloten :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NCpJN3c/IMG-20210422-223316.jpg

Zo heb ik nu de nieuwe unit aangesloten :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gwFNGLt/IMG-20211123-172123.jpg

Ik heb het op dit moment als volgt aangesloten maar volgens mij moet 1 + 2 worden omgedraaid. Nummer 2 is een geïsoleerde buis en volgens ventilatieland.nl :
De thermische slang of geïsoleerd kanaal gaat altijd van de ventilator naar het dak of gevel en wordt aangesloten op de uitblaas en aanzuig van buiten. De reden is om condensvorming aan de buitenzijde van het kanaal te voorkomen.
.

3 +4 zitten goed. Dat heb ik getest door simpelweg de unit aan te zetten en te voelen dat de badkamer/toilet lucht afvoeren en de rest toevoert.

[ Voor 52% gewijzigd door vortexnl1982 op 23-11-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Teijgetje schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:57:
[...]

@s0ulmaster
Fraaie tafel geworden.

Very nice...:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GsskhIw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@mark-k
Als je de dop er af trekt (omhoog) dan zit daar een wartel onder en kan je het kraandeel er uit draaien. En vervangen. Uiteraard even het water er af.
En misschien staat er een merk op?

Ik zou even bij de Warmteservice langsgaan met de foto, en even die wartel opmeten, en vragen welk kraantje zij verwachten dat het kraandeel mee uitgewisseld kan worden. Is een vrij universele maat, grote kans dat dit bovendeel past.
En voor je monteert even checken of de zitting schoon is waar het leertje op afsluit.
Wil je op zeker dan neem je het bovendeel van je kraan mee, moet je wel thuis even zonder water kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Teijgetje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:49:
@mark-k
Als je de dop er af trekt (omhoog) dan zit daar een wartel onder en kan je het kraandeel er uit draaien. En vervangen. Uiteraard even het water er af.
En misschien staat er een merk op?

Ik zou even bij de Warmteservice langsgaan met de foto, en even die wartel opmeten, en vragen welk kraantje zij verwachten dat het kraandeel mee uitgewisseld kan worden. Is een vrij universele maat, grote kans dat dit bovendeel past.
En voor je monteert even checken of de zitting schoon is waar het leertje op afsluit.
Wil je op zeker dan neem je het bovendeel van je kraan mee, moet je wel thuis even zonder water kunnen.
Er zijn helaas 2 probleempjes met die aanpak, ik heb net even geprobeerd maar ik krijg met geen mogelijkheid die 'dop' eraf, volgens mij zit dat gewoon vast aan de kraan en dachten ze daar vroeger nog niet over na. Probleem 2 is dat die kraan op de leiding gesoldeerd zit, dus dat deel vervangen wordt nog een stukje lastiger. Vandaar dat ik op zoek was naar een knelkoppeling want bij vervangen mag ik met de haakse slijper aan de slag, maar de leiding is dus ook een of andere vage maat...

Waarom konden ze begin jaren '70 niet gewoon zorgen dat zooi simpel te vervangen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@mark-k
Die dop zit er op geklikt of geschroefd. Als hij geschroefd is dan zit er een dopje bovenop waar de schroef onder zit. Gezien die er niet zit is de dop geklikt.
Een kraan maken waar alles vast aan zit bestaat niet. Zo iets moet in elkaar gezet van verschillende onderdelen.
Het bovendeel draai je uit het kraanhuis, het kraanhuis zit vast gesoldeerd. Maar dat hoef je dus niet mee te nemen, alleen het bovendeel.

Om je een idee te geven, een bovendeel ziet er bv zo uit. Alleen is dit voor een andere kraan en zijn bovendelen voor stopkraantjes niet los te krijgen.

Als je met een schuifmaat meet, is de leiding dan ook 12,8 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Teijgetje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:09:
@mark-k
Die dop zit er op geklikt of geschroefd. Als hij geschroefd is dan zit er een dopje bovenop waar de schroef onder zit. Gezien die er niet zit is de dop geklikt.
Een kraan maken waar alles vast aan zit bestaat niet. Zo iets moet in elkaar gezet van verschillende onderdelen.
Het bovendeel draai je uit het kraanhuis, het kraanhuis zit vast gesoldeerd. Maar dat hoef je dus niet mee te nemen, alleen het bovendeel.

Om je een idee te geven, een bovendeel ziet er bv zo uit. Alleen is dit voor een andere kraan en zijn bovendelen voor stopkraantjes niet los te krijgen.

Als je met een schuifmaat meet, is de leiding dan ook 12,8 mm?
Dan zit hij gewoon heel strak vast want ik trok bijna de leiding van de muur maar er komt geen beweging in. Ik snap dat iets op n bepaalde manier in elkaar gezet moet worden, maar ik kan op zich best manieren bedenken waarop alles vast zit en je niet non-destructief te werk kan gaan. Maar ik zal morgen nog wel eens proberen dan, alleen even oppassen dat ik de waterleiding niet doormidden trek :X

De leiding had ik met n schuifmaat gemeten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@mark-k
Staat aan de onderkant van het soldeerknietje bij de muur iets? Soms staat daar een merk of maat.

En je kan proberen de dop te wippen door de kraan dicht je draaien en dan met een platte schroevendraaier, beitel oid tussen dop en stortbakaansluiting te "twisten". Dan blijft alles op zijn plaats en komt er alleen kracht op de dop omhoog van onder af.

En iets anders, heb je geprobeerd de kraan een aantal keren open en dicht te draaien? Daar wil hij ook nog wel eens verder van open gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 21:03
mark-k schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:14:
[...]

Dan zit hij gewoon heel strak vast want ik trok bijna de leiding van de muur maar er komt geen beweging in. Ik snap dat iets op n bepaalde manier in elkaar gezet moet worden, maar ik kan op zich best manieren bedenken waarop alles vast zit en je niet non-destructief te werk kan gaan. Maar ik zal morgen nog wel eens proberen dan, alleen even oppassen dat ik de waterleiding niet doormidden trek :X

De leiding had ik met n schuifmaat gemeten ja.
Ik heb precies zo'n zelfde kraantje, alleen werkt hij bij mij nog wel naar behoren. Op de onderrand van de knop staat wisa-nen-kiwa, dus een wisa (hoek)stopkraan. Bij mij meet ik 12mm aan de aanvoerwaterleiding welke ook gesoldeerd is. Voor de gein ook even geprobeerd, maar de knop krijg je er inderdaad niet zomaar af.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Laatst online: 12-09 10:28
_Arthur schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:37:
Ik ga binnenkort een Bosch GTB 12V-11 met Bosch MA 55 gebruiken voor de gipsplaten hier.

YouTube: TEST Cordless Drywall Screwdriver Bosch GTB 12V-11 with Bosch MA 55
Het is al even geleden, maar hoe is die Bosch bevallen?
Twijfel tussen de 12v en 18v... Gewicht van de 12v spreekt met wel aan voor plafond platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:58

_Arthur

blub

Sjoerd-b schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:40:
Het is al even geleden, maar hoe is die Bosch bevallen?
Twijfel tussen de 12v en 18v... Gewicht van de 12v spreekt met wel aan voor plafond platen.
Prima bevallen. Aardig wat schroefjes er mee ingedraait. De 12v voldoet prima voor gipsplaat werk. Ik heb 2x een 3,0Ah accu er bij. En doorgaans met een halve dag werk, had ik aan 1 accu ruim voldoende (met nog genoeg capaciteit over).

12v is ook weer een stuk lichter dan 18v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Laatst online: 12-09 10:28
_Arthur schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:59:
[...]

Prima bevallen. Aardig wat schroefjes er mee ingedraait. De 12v voldoet prima voor gipsplaat werk. Ik heb 2x een 3,0Ah accu er bij. En doorgaans met een halve dag werk, had ik aan 1 accu ruim voldoende (met nog genoeg capaciteit over).

12v is ook weer een stuk lichter dan 18v.
Super, met ongeveer 120 m2 plafondplaten te schroeven scheelt de 600 gram ten opzichte van de 18 volt nogal. Ga ik deze bestellen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:58

_Arthur

blub

Sjoerd-b schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:22:
Super, met ongeveer 120 m2 plafondplaten te schroeven scheelt de 600 gram ten opzichte van de 18 volt nogal. Ga ik deze bestellen 8)
Vergeet niet de MA55 bij te bestellen want dat is eigenlijk wat je wilt hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Volgende week komt de anhydrietboer storten op onze (noppen)vloerverwarming.
Nu vroeg ik me af of het handig is om al iets voor te bereiden voor een schoonloopmat bij de voordeur.

Hoe werkt dit normaliter met zo'n verzonken profiel?
Wordt zoiets later uitgefreesd of zou ik nu al een bekisting moeten aanbrengen en daar tegenaan moeten storten?

We gaan later nog plakpvc erover leggen (na opschuren, primeren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Als jij dat profiel voor ‘m paraat hebt verwerkt ‘ie dat er zo in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

mr_zippey schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:58:
[...]

Ik heb precies zo'n zelfde kraantje, alleen werkt hij bij mij nog wel naar behoren. Op de onderrand van de knop staat wisa-nen-kiwa, dus een wisa (hoek)stopkraan. Bij mij meet ik 12mm aan de aanvoerwaterleiding welke ook gesoldeerd is. Voor de gein ook even geprobeerd, maar de knop krijg je er inderdaad niet zomaar af.
Inderdaad dezelfde kraan dan, heb ook die tekst erop en had al eens gegoogled maar geen info verder.
Teijgetje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:18:
@mark-k
Staat aan de onderkant van het soldeerknietje bij de muur iets? Soms staat daar een merk of maat.

En je kan proberen de dop te wippen door de kraan dicht je draaien en dan met een platte schroevendraaier, beitel oid tussen dop en stortbakaansluiting te "twisten". Dan blijft alles op zijn plaats en komt er alleen kracht op de dop omhoog van onder af.

En iets anders, heb je geprobeerd de kraan een aantal keren open en dicht te draaien? Daar wil hij ook nog wel eens verder van open gaan.
Nee daar staat niks, maar daardoor er wel achter dat het geen verzinkte leiding is maar iets van hammerite oid, dus leiding zal idd 12mm zijn.
De dop zat uiteindelijk met een soort van circlip vast en dit was ook het deel dat schroefde, dichtdraaien en dan wippen ging dus niet zo goed. Uiteindelijk die circlip weggeprutst en toen kreeg ik m eraf. Open en dicht draaien heb ik al een aantal keer gedaan ja maar lijkt niet te helpen. Dit is het binnenwerk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aZxVgsa.jpeg

geen idee hoe ik daar beweging in moet krijgen en of het los kan schieten, ik kan met hard erop duwen de kraan dicht krijgen, maar verder dan 10% open gaat ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@mark-k
Nu je weet dat de leiding 12 is kun je simpeler een nieuw knelkraantje er op zetten. Die ruimte heb je wel in de leiding om die iets omhoog te zetten nadat je hem afgezaagd hebt.
Schuur voordat je onder het kraantje zaagt eerst de leiding schoon dat scheelt omdat je dan nog steun hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 21:03
mark-k schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:25:

geen idee hoe ik daar beweging in moet krijgen en of het los kan schieten, ik kan met hard erop duwen de kraan dicht krijgen, maar verder dan 10% open gaat ie niet.
Goeie tip van die clip.. Heb m'n water afgesloten en ff losgehaald. Binnenwerk zit bij mij in de dop vast, dus ik neem aan dat hetgeen je nu ziet recht omhoog eruit zou moeten kunnen halen..

Hier de details van wat ik tegenkom, hopelijk heb je er wat aan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajx0r9Ny8e2DQOejOadj7kCl9Oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BtQPXz31phruT64TKcBMkU3v.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALqFz9glJ4FQwdaeA3otQCXzlPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjH4RazVv9U7HchBhxruRvfI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kUlyz1QomKGN0Kb1nG8PHGsV1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vLlGrhWTQwq6VfunCgN9jMnr.jpg?f=user_large

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
vortexnl1982 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:49:
Weet iemand hoe je kan bepalen wat de ik ingaande of uitgaande stroom van een mechanische ventilatie unit is? Ik heb namelijk een nieuwe unit opgehangen maar twijfel even over het aansluiten van de inkomende / uitgaande kanalen naar/van buiten.

We hebben gemeenschappelijke kanalen in ons appartementencomplex. Ik heb een buis waar lucht uit komt. Ik had gelezen dat dit vaak de buis is die uitgaand naar buiten is omdat de andere mechanische ventilatie units van de buren hun lucht naar buiten blazen. Klopt dat?

Ik kan bij de buren kijken hoe het zit maar zij hebben een antieke unit waar ik geen handleiding kan vinden. Ook zitten er geen plaatjes op de units welke buis wat doet....

Dit is de oude unit :

[Afbeelding]

Die zat als volgt aangesloten :

[Afbeelding]

Zo heb ik nu de nieuwe unit aangesloten :

[Afbeelding]

Ik heb het op dit moment als volgt aangesloten maar volgens mij moet 1 + 2 worden omgedraaid. Nummer 2 is een geïsoleerde buis en volgens ventilatieland.nl :

[...]
.

3 +4 zitten goed. Dat heb ik getest door simpelweg de unit aan te zetten en te voelen dat de badkamer/toilet lucht afvoeren en de rest toevoert.
Eigelijk moeten beide leidingen geisoleerd zijn aan de 'buiten' kant. Koude lucht komt van buiten binnen en de want kan dus condenseren zonder isolatie.
Uitgaande lucht naar buiten is ook koud, zelfde verhaal --> ook isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:12
darklord007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:48:
[...]

Eigelijk moeten beide leidingen geisoleerd zijn aan de 'buiten' kant. Koude lucht komt van buiten binnen en de want kan dus condenseren zonder isolatie.
Uitgaande lucht naar buiten is ook koud, zelfde verhaal --> ook isoleren.
Ja ik dacht er ook aan om de andere buis ook te vervangen.

Maar : wat is de aanvoer en afvoerkant ? Afvoer naar buiten is de buis waar de lucht hard de woning in blaast ? Aanvoer van buiten is de buis waar ik bijna geen wind voel ?

Dit was de oude unit :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S6rdtS6/pl.png

Met de buizen als volgt :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NCpJN3c/IMG-20210422-223316.jpg

Die buis rechtsvoor is de aanvoer naar de woning toe in ieder geval (blazen). De buis die daarachter zit aan het toilet / badkamer (afvoer lucht vanuit de woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
MacbookProx schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:36:
Als jij dat profiel voor ‘m paraat hebt verwerkt ‘ie dat er zo in :)
Enig idee hoe zo'n ding in Nederland heet? :9 Ik vind tot dusver voornamelijk Belgische sites met termen als vloermatkader of deurmatframe. Heeft Hornbach bijv. niet zoiets liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Daikirai schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:57:
[...]

Enig idee hoe zo'n ding in Nederland heet? :9 Ik vind tot dusver voornamelijk Belgische sites met termen als vloermatkader of deurmatframe. Heeft Hornbach bijv. niet zoiets liggen?
Ik moest er destijds ook even naar zoeken! Een ‘matrand’. bij Bouwmaat. Bij Hornbach geen idee.

Vele maten: https://www.gyzs.nl/bouwproducten/vloerluiken/matranden.html

[ Voor 8% gewijzigd door MacbookProx op 24-11-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
MacbookProx schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:11:
[...]

Ik moest er destijds ook even naar zoeken! Een ‘matrand’. bij Bouwmaat. Bij Hornbach geen idee.

Vele maten: https://www.gyzs.nl/bouwproducten/vloerluiken/matranden.html
Topper, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

mr_zippey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:00:
[...]

Goeie tip van die clip.. Heb m'n water afgesloten en ff losgehaald. Binnenwerk zit bij mij in de dop vast, dus ik neem aan dat hetgeen je nu ziet recht omhoog eruit zou moeten kunnen halen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah dan heb ik geluk gehad gok ik want ik heb dat gedaan zonder het water af te sluiten, had dus in n zwembad kunnen eindigen :X

Morgen dan maar even met t water dicht proberen of ik die plunjer gangbaar krijg, anders idd nieuw kraantje.

@Teijgetje ik zet er dan denk ik meteen een flexibele slang tussen, dan kun je ook niet zomaar de leiding slopen als je aan de wc bezig bent.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27

masauri

aka qwybyte

Dag iedereen, ik zit met het volgende "probleem".
Ik wil graag een dak op deze buitenren voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGE3X5lGcDaGUrHN6RC2yBjPO-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4X68PGzHOAlHGZwwxG8HzKyz.jpg?f=user_large

Dus dacht ik hierop 6 rijen van vierkante houten balken (in de lange richting van links naar rechts) te leggen van elk 2m40 lang zodat er wat oversteek is en het gewicht beter verdeeld word op de palen constructie.
En daarop dan dwarslatjes in de korte richting op te maken om de 45/50 cm.
Waar dan het dak (golfplaten) op vast gezet kunnen worden.

De vraag waar ik mee zit is hoe ik het beste die verbinding van de ronde palen aan de vierkante houten balken kan maken...
Hoe ik die houten balken dus vast kan zetten op de ronde palen.

Iemand enig idee?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
Ik zou een flinke schroef door je balken en de kopse kant van de palen draaien en ze daarnaast vastzetten met spijkerband (of een ander soort strip). Verder is die overspanning van 2.4m best groot en zou ik zelf in het midden nog een pootje zetten.

Hoe goed zitten die palen vast in de grond? Zou jammer zijn als bij de eerste windvlaag je complete ren uit de grond geblazen wordt omdat er een mooi dicht dak op zit :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• masauri

masauri

aka qwybyte

leecher schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:52:
Ik zou een flinke schroef door je balken en de kopse kant van de palen draaien en ze daarnaast vastzetten met spijkerband (of een ander soort strip). Verder is die overspanning van 2.4m best groot en zou ik zelf in het midden nog een pootje zetten.

Hoe goed zitten die palen vast in de grond? Zou jammer zijn als bij de eerste windvlaag je complete ren uit de grond geblazen wordt omdat er een mooi dicht dak op zit :P
Ik zou denken om juist niet in de palen te boren om de structurele integriteit te behouden.
De tussenruimte tussen de palen is telkens 2 meter tussen de palen in (dus met balken van 2m40 heb ik telkens wat overlap) dit was misschien niet heel duidelijk.

De palen zelf zitten een meter in de grond. (16cm grond en de rest is harde klei grond).
In de grond zelf is onder de betonplaat ook nog volledig rondom een hard draadwerk voorzien van 50 cm diep om deze vosveilig te maken.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
masauri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:57:
[...]

Ik zou denken om juist niet in de palen te boren om de structurele integriteit te behouden.
Als je palen significant hebben te lijden onder een paar schroeven dan was het hele project sowieso ten dode opgeschreven maar dat zal best meevallen. Het hoeven ook geen enorme schroeven te zijn, vandaar het voorstel om ook strips te gebruiken. Zou je dit willen doen met 1 schroef in de kopse kant dan mag je er wel een flinke unit in draaien en gaat dat misschien wel een rol spelen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Voor de stevigheid zal het niet veel doen, mits je geen M20 erdoorheen knalt.
Waar je meer bij stil moet staan bij die palen is dat ze waarschijnlijk verzinkt en gepoedercoat zijn en als je daarin gaat boren, je die beschermlaag weg haalt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou toch serieus dat hekwerk voorzien van wat schoren voordat ik daar een dak op zou plaatsen. Zoals gezegd, onderschat de kracht van een storm niet en al zeker niet op zo'n open plek.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En verder zorg ervoor dat de golfplaten netjes iets aflopen en dat de bevestiging in de hoge helft van de “golf” zit.

Evt ook aan gewicht met sneeuwval denken. 240cm lijkt me stiekem een vrij grote overspanning als je geen enorme balken gaat gebruiken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

mr_zippey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks man, ik heb uiteindelijk de plunjer eruit gekregen, toen ook erachter gekomen hoe het normaal in elkaar hoort. In de 'dop' zit ook een circlip, die hoort om de plunjer in de groef, maar die is er bij mij dus door jaren lang op dezelfde plek zitten uit geschoten. Ik krijg de circlip helaas niet uit de dop, vanalles geprobeerd qua oring trekkers etc maar to no avail. Uiteindelijk nu de plunjer er weer ingeduwd maar niet te ver, dop weer erop, dus mn wc reservoir vult nu weer gewoon in 20s ipv 20m. Het is ook niet mijn huis en zit hier gok ik ook niet lang meer dus ga er verder niet meer tijd/geld aan verspillen, hooguit straks even kijken of ik met n bankschroef de plunjer wel weer in de dop gedrukt krijg (want die heb ik hier niet). Momenteel werkt het weer dus is t goed.

En uiteraard ook thanks aan @Teijgetje ;)

• Daikirai
Wordt de bies bij een visgraat PVC vloer normaliter gelegd met hetzelfde materiaal?
Of zijn hier dan speciale stukken voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Daikirai op 25-11-2021 13:42 ]

• masauri

masauri

aka qwybyte

Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:16:
Voor de stevigheid zal het niet veel doen, mits je geen M20 erdoorheen knalt.
Waar je meer bij stil moet staan bij die palen is dat ze waarschijnlijk verzinkt en gepoedercoat zijn en als je daarin gaat boren, je die beschermlaag weg haalt.
Klopt inderdaad, een gat met vocht en je zit door de beschermcoating heen = gegarendeerd roest op termijn -> zwak punt.
Wolly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:24:
Ik zou toch serieus dat hekwerk voorzien van wat schoren voordat ik daar een dak op zou plaatsen. Zoals gezegd, onderschat de kracht van een storm niet en al zeker niet op zo'n open plek.
Ik heb daarom 2 extra palen laten plaatsen in het midden ongeveer.
Boudewijn schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:35:
En verder zorg ervoor dat de golfplaten netjes iets aflopen en dat de bevestiging in de hoge helft van de “golf” zit.

Evt ook aan gewicht met sneeuwval denken. 240cm lijkt me stiekem een vrij grote overspanning als je geen enorme balken gaat gebruiken.
Doordat de grond afloopt is er op die 6 meter een hoogteverschil van iets meer dan 30 cm. De foto is horizontaal gemaakt. Zie ook hoe het duivenkot bij de overbuur verhoogd is aan de aflopende zijde.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
masauri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:01:
[...]

Klopt inderdaad, een gat met vocht en je zit door de beschermcoating heen = gegarendeerd roest op termijn -> zwak punt.

[...]

Ik heb daarom 2 extra palen laten plaatsen in het midden ongeveer.

[...]

Doordat de grond afloopt is er op die 6 meter een hoogteverschil van iets meer dan 30 cm. De foto is horizontaal gemaakt. Zie ook hoe het duivenkot bij de overbuur verhoogd is aan de aflopende zijde.
Zou eerlijk gezegd overwegen om de palen voor het dak gewoon los te zetten van die van het hek, met betonpoeren of grondankers in beton vast zetten. Gevoelsmatig zou ik in ieder geval niet de wind krachten alleen op die palen van het hek durven door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 10:48

valluik

Probeert ook maar wat

Daikirai schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:42:
Wordt de bies bij een visgraat PVC vloer normaliter gelegd met hetzelfde materiaal?
Of zijn hier dan speciale stukken voor?
Bij ons werd de rand gelegd met dezelfde strookjes als de visgraat. Daarmee is het ook gelijk van kleur.
De dunne lijn (bij ons zwart) wordt niet gemaakt van dezelfde stroken, maar dat had je waarschijnlijk al geraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
masauri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:

Iemand enig idee?
Met montageband kan je zelf een zadel buigen en het strak monteren.
Montageband is er ook alleen gegalvaniseerd ipv rvs met zwarte plastic coating.
Wat je mooi vindt en eventueel meerdere naast elkaar per balkaansluiting.

En 6 balken? Moeten dat er niet 7 zijn ivm verdeling boven staanders en midden hek?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
masauri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:39:
Dag iedereen, ik zit met het volgende "probleem".
Ik wil graag een dak op deze buitenren voorzien.
[Afbeelding]

Dus dacht ik hierop 6 rijen van vierkante houten balken (in de lange richting van links naar rechts) te leggen van elk 2m40 lang zodat er wat oversteek is en het gewicht beter verdeeld word op de palen constructie.
En daarop dan dwarslatjes in de korte richting op te maken om de 45/50 cm.
Waar dan het dak (golfplaten) op vast gezet kunnen worden.

De vraag waar ik mee zit is hoe ik het beste die verbinding van de ronde palen aan de vierkante houten balken kan maken...

Iemand enig idee?
Ik zou een stuk of wat van deze maken (in een eenvoudigere uitvoering) en een uitsparing aan de onderzijde maken die over de buis valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuKv97PRqmygKhgS5DMW72KZbFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIqjZdsrFMS0XpNKSqmP7FSn.jpg?f=fotoalbum_largeTer plekke van de inkeping borgen met bijvoorbeeld spijkerband of strip. Zorg wel voor verband want je wilt wel dat hij bij storm recht blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003

UTM

Om in de winter te kunnen klussen in mijn schuur, wil ik een bepaald deel (werkplaats) goed verlichten. Dit is een open ruimte, waarbij enkel de strook van 9 meter lang en 3 meter breed goed verlicht dient te worden. Hier wil ik 3 LED-tl balken (neutraal wit, 4000K) ophangen van 1.50 meter lang, met per lamp ruim 3000 lumen. Tussen de TL-balken wil ik steeds 1.5 meter vrij houden. De TL-balken hangen ong. 2.50 meter van de grond.
Wat zeggen jullie, is dit teveel licht? Of bestaat zoiets niet in een werkplaats? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@UTM Te veel? Voor 3x9 lijkt me dat nog weinig... Zie dat een standaard 36W TL buisje 3350lumen doet. Met dat in het achterhoofd lijkt mij 3 daarvan op 3x9 dat je juist net een beetje licht hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
UTM schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:14:
Om in de winter te kunnen klussen in mijn schuur, wil ik een bepaald deel (werkplaats) goed verlichten. Dit is een open ruimte, waarbij enkel de strook van 9 meter lang en 3 meter breed goed verlicht dient te worden. Hier wil ik 3 LED-tl balken (neutraal wit, 4000K) ophangen van 1.50 meter lang, met per lamp ruim 3000 lumen. Tussen de TL-balken wil ik steeds 1.5 meter vrij houden. De TL-balken hangen ong. 2.50 meter van de grond.
Wat zeggen jullie, is dit teveel licht? Of bestaat zoiets niet in een werkplaats? :)
Als je er echt wilt gaan klussen is dit veelte weinig! Ik heb in mijn garage (6x3,4meter ongeveer) 4x TL LED balken hangen en dat was al te weinig voor klussen. Nu heb ik boven mijn werkbank nog twee lampen erbij gehangen. En dan zit ik met kleine priegel werk klooien dat er te weinig licht is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
Hallo Iedereen,

Wij zijn onze garage aan het bouwen waarin wij tijdens de bouw van onze woning willen gaan wonen. Een badkamer staat dus ook op ons lijstje. Uiteindelijk zal de badkamer blijven zitten zodat wij ons (Lees: met name de kinderen) kunnen douchen voor ze het huis in komen.

Onze eisen zijn niet heel hoog, een simpele douche, toilet en eventueel wastafel is meer dan voldoende.
De beschikbare ruimte is +- 1,50m x 2,5m en het budget is circa 1500 euro voor het sanitair plus tegels. uurloon niet meegerekend dit doe ik allemaal zelf.

Voor de garage hergebruiken we de betonvloer van de loods, dit is blauw gewapend beton tus een afvoer in de vloer maken is geen optie. We hebben daarom het idee opgepakt om een verhoogde douchebak te maken zodat de sifon op de betonvloer komt te liggen.

Nu is mijn vraag als volgt: kan dit met elke willekeurige douchebak? (kwestie van een platformpje bouwen en de plaat er op zetten) of zijn wij gelimiteerd tot douchebakken waar een potenset bij zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

UTM schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:14:
Hier 2x TL in 6x3m (ongeveer) prima voor opruimen, rondlopen en dergelijke. Maar als ik ga klussen is het daglicht van het raam, of een extra lampje boven de werkbank meer dan welkom. Vooral als je wilt schilderen, schuren, of bijvoorbeeld in een kast moet zijn heb je goed licht nodig. Dan kun je natuurlijk ook kijken naar een losse werklamp of de verlichting in 2 delen schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 26-11-2021 16:10 ]

Pagina: 1 ... 177 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/