[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 466 Laatste
Acties:

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

CurlyMo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:13:
[...]

Gewoon zelf een thermostaatknop erop zetten. Als al het leidingwerk er al zit (en daar lijkt het wel op) is dat verreweg de snelste optie i.t.t. zoeken naar een poormansfix.
Ja, dat zou ik wel willen echter is de thermostaatknop er eentje met 34mm aansluiting en van een fabrikant die lang en breed failliet is. Huidig spul past niet, dus het systeem moet even leeg en er moeten nieuwe kranen en knoppen op. Tot die tijd wil ik hem graag even poormansfixen :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:22:
[Afbeelding]

:(

Laat wat omvallen, thermostaatknop kapot. Heb hem er af geschroefd en meegenomen naar de Hornbach, maar het lijkt groter dan M30, en dat is er niet? :? iemand een idee?
https://www.toolstation.nl/plieger-radiatorkraan/p13431?

@CurlyMo check orginele bericht van hem .. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-11-2021 16:19 ]

Tja vanalles

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:15:
[...]

Ja, dat zou ik wel willen echter is de thermostaatknop er eentje met 34mm aansluiting en van een fabrikant die lang en breed failliet is. Huidig spul past niet, dus het systeem moet even leeg en er moeten nieuwe kranen en knoppen op. Tot die tijd wil ik hem graag even poormansfixen :+
https://www.warmteservice...lelement-34-mm/p/44557235

Je had WS al gevraagd?

Even oorspronkelijke bericht lezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 18-11-2021 16:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Nee, danfoss is een knelkoppeling. Ik heb een 34mm schroefdraad, zie vorige posts: Bob Popcorn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ben toen op een heleboel draadjes gestuit (ook op Tweakers) van mensen die hun knoppen willen vervangen voor electronische knoppen en die lopen allemaal tegen die 34mm aansluitmaat aan. Er zijn ook geen verloopjes whatever, dus je moet echt nieuwe kranen gaan installeren.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deWit schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:37:
In het kader van, waarop moet je zoeken.
[Afbeelding]

Ik zoek zoiets maar dan subtiel om gootbeugels vast te zetten aan de onderkant van wat sandwichpanelen. De boel steekt te ver over om de gootbeugel op de kantplant te zetten, dus ik dacht nu met zo'n hoekje met een sleuf (want mogelijkheid tot stellen) de gootbeugel gewoon aan de onderkant van de plaat te schroeven...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
google op gootbeugel ? je zal niet de eerste zijn .. anway een foto van waar je de beugel wilt plaatsen ipv een foto bovenaf zal ons meer inzicht geven als je niks vind

Tja vanalles

• CurlyMo
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:21:
[...]

Nee, danfoss is een knelkoppeling. Ik heb een 34mm schroefdraad, zie vorige posts: Bob Popcorn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Zover ik weet zijn dit schroefkoppelingen van Danfoss. Die nieuwe zijn inderdaad anders. https://www.marktplaats.n...-danfoss-thermostaatkraan

Ik heb die thuis ook, dus ik kan even kijken voor je. Anders gezegd, ik weet zeker dat er een paar in huis schroefkoppelingen zijn. Ik heb meerdere merken door elkaar.

Even oorspronkelijke bericht lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 18-11-2021 16:35 ]

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

CurlyMo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:29:
[...]

Zover ik weet zijn dit schroefkoppelingen van Danfoss. Die nieuwe zijn inderdaad anders. https://www.marktplaats.n...-danfoss-thermostaatkraan

Ik heb die thuis ook, dus ik kan even kijken voor je.
Die heb ik ook op een andere radiator zitten. Zijn anders.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:21:
[...]

Ben toen op een heleboel draadjes gestuit (ook op Tweakers) van mensen die hun knoppen willen vervangen voor electronische knoppen en die lopen allemaal tegen die 34mm aansluitmaat aan. Er zijn ook geen verloopjes whatever, dus je moet echt nieuwe kranen gaan installeren.
het onderdeel wat ik hierboven link is een schroefdraad , je hebt ook verloop van knel / schroef

je kan morgen de onderdelen halen, ff met schuurpapier verf van de pijp eraf halen (indien nodig voorbereiding) .. zaterdag ochtend je verwarming leeg laten lopen .. en dan zsm alles installeren en weer vullen .. uurtje werk als je de tools hebt.

dit wil je niet uitstellen tot de winter, je kan ook een loodgieter inhuren ..

Tja vanalles

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:31:
[...]

het onderdeel wat ik hierboven link is een schroefdraad , je hebt ook verloop van knel / schroef

je kan morgen de onderdelen halen, ff met schuurpapier verf van de pijp eraf halen (indien nodig voorbereiding) .. zaterdag ochtend je verwarming leeg laten lopen .. en dan zsm alles installeren en weer vullen .. uurtje werk als je de tools hebt.

dit wil je niet uitstellen tot de winter, je kan ook een loodgieter inhuren ..
Nogmaals, het is allemaal ingepland en gaat zeker gebeuren. Alleen niet nu, en ik heb om meerdere redenen niet de tijd om dit te doen. Ook heb ik niet alle tools, en zeker niet de knowhow om dit even vlug-vlug te regelen. Een nieuw kraantje installeren gaat de loodgieter doen, en in de tussentijd zoek ik de beste manier om een thermostaatkraan zonder knop te blokkeren.

En waarom ik niet tot de winter moet wachten vraag ik me af, het is lekker warm in m'n slaapkamer nu :+ Hij zit verder gewoon op de CV uiteraard, dus overdag als er niemand thuis is gaat 'ie netjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:34:
[...]
de beste manier om een thermostaatkraan zonder knop te blokkeren.
Die had je al gekregen. Gewoon een lijmklem erop.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:35:
[...]

Die had je al gekregen. Gewoon een lijmklem erop.
moersleutel maar if it works ..toch ?

@Bob Popcorn de reden dat je niet "wilt" wachten is iets met verhoogde gasprijzen /verbruik . maar dat is geheel persoonlijk ..

Vind het eerder verbazend dat je gepiekeerd raakt van doe het zelf oplossingen ? hoe duidelijk moet een topic titel zijn >:)

Tja vanalles

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:34:
[...]

Nogmaals, het is allemaal ingepland en gaat zeker gebeuren. Alleen niet nu, en ik heb om meerdere redenen niet de tijd om dit te doen. Ook heb ik niet alle tools, en zeker niet de knowhow om dit even vlug-vlug te regelen. Een nieuw kraantje installeren gaat de loodgieter doen, en in de tussentijd zoek ik de beste manier om een thermostaatkraan zonder knop te blokkeren.

En waarom ik niet tot de winter moet wachten vraag ik me af, het is lekker warm in m'n slaapkamer nu :+ Hij zit verder gewoon op de CV uiteraard, dus overdag als er niemand thuis is gaat 'ie netjes uit.
Kan je je radiator niet aan de onderkant dicht(er)draaien zodat je uitstroom verlaagt? Zoiets als waterzijdig inregelen alleen dan bijna helemaal dichtzetten? Ik heb geen foto van de radiator zelf kunnen ontdekken, maar dat zou je ook kunnen proberen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:49:
[...]

moersleutel maar if it works ..toch ?

@Bob Popcorn de reden dat je niet "wilt" wachten is iets met verhoogde gasprijzen /verbruik . maar dat is geheel persoonlijk ..

Vind het eerder verbazend dat je gepiekeerd raakt van doe het zelf oplossingen ? hoe duidelijk moet een topic titel zijn >:)
Ik raak gepikeerd van mensen die oplossingen aandragen voor een probleem dat ik niet heb. :+

Opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoRJS1B1lRHQSzuNNCwpcyzkiSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MK4iJjPxVl7NBNfXAr0V6lUy.jpg?f=user_large

Vroeg me alleen af of het ook iets eleganter kon, maar blijkbaar niet :+

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Saint2Saint schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:06:
[...]

Kan je je radiator niet aan de onderkant dicht(er)draaien zodat je uitstroom verlaagt? Zoiets als waterzijdig inregelen alleen dan bijna helemaal dichtzetten? Ik heb geen foto van de radiator zelf kunnen ontdekken, maar dat zou je ook kunnen proberen.
Zoals ik al zei, deze radiator heeft geen afsluiters aan de onderkant.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:53 ]

• big bang
  • Laatst online: 04:05
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:13:
[...]

Twee ty-wraps en een houtje?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:39:
[...]

Dat is een hoekijzer of een hoekverbinder. :)
Ja, maar dan dus de subtiele variant, zeg, 1 cm breed en dan 10cm lang ofzo.

Moet hier aan en de overstek kan niet echt korter. (Mja, alles kan maar nu kan er mooi de ladder etc onder hangen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZezLunC5FFoC3mn_K7f1sCA29E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZebZDRcx5aUdFP2DKT1XCwAA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e191h3Ptp39kHRpyWaDRzA75IFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSFucMZPJBST8xQvdJJPSy88.jpg?f=fotoalbum_tile

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Thijskoman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:27:
Ik ga laminaat leggen en kom bij de traprand het volgende tegen. Overzichtje:
[Afbeelding]

Links komt de rand 1.4 cm boven de dekvloer uit:
[Afbeelding]

Rechts minder dan 0.5 cm:
[Afbeelding]

Het laminaat is 8 mm dik, ik denk dat zonder aanpassingen aan deze 'balk' (welstuk) de afwerking lastig netjes te krijgen is. Mijn plan is om met een steikbeitel het welstuk even hoog als de dekvloer te maken. Dan leg ik het laminaat tot aan de rand en werk het tijdens de traprenovatie af met een afwerklijst zoals deze.

Is dit de juiste aanpak of is er een betere oplossing?
je hebt overgangsprofiel (google it)

ik zou aan de 0,5cm kant iets lager maken (1cm max) bv wat gaatjes boren oid .. en beitel/slijptol .. en bijvoorkeur de gaten voor je profiel ook voorboren ..

Hierna met reperatie cement alles vlak maken en de pluggen in de gaten drukken .. en uit laten harden.

je kan alles vlak maken oid ., maar als je stofzuigt/schoonmaakt / dweilt veeg je alles de trap op .. drempelloos klinkt leuk maar een stroef randje bij de trap kan wat ongelukken voorkomen zo weet je teminste als je je handen vol hebt de kans groter is dat je weet waar de trap begint .. (zo vaak loop je niet met volle handen van de trap toch ? )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
@vso
Jij vroeg dacht ik over voorstrijk voor verven? Dan is die kleurstof eventueel makkelijk omdat je druipsporen en druppels terugziet in de latex.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:37:
@vso
Jij vroeg dacht ik over voorstrijk voor verven? Dan is die kleurstof eventueel makkelijk omdat je druipsporen en druppels terugziet in de latex.
aha .. zo :) thx

Tja vanalles

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:16

A13X

Dude

Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:35:
Oke, the saga continues met m'n thermostaatknop. Ik heb het repareren/vervangen van de thermostaatknop in laten plannen met wat ander onderhoud aan m'n huis. Gaat nog wel even duren voordat ze beginnen, en ik heb simpelweg geen tijd/zin om hier zelf aan te werken.

Echter, zonder knop staat de radiator dus maximaal open. Ik zoek nu een manier om de radiator af te sluiten (echter heeft deze radiator géén afsluiters). Ik moet dus (denk ik) de pin van de thermostaatknop gaan blokkeren. Ik zat te denken om er een slangklem omheen te trekken en deze strak dicht te draaien? Gaat dat werken? Of heeft iemand een andere oplossing?

Radiator zit in de slaapkamer, wakker worden in een opgewarmd hok vind ik erg vervelend :+
Er zijn schroefdopjes voor van kunststof die er bij nieuwe kranen op zitten. Misschien kunnen je die los vinden of (laten) 3d printen. Je hebt ook handknoppen voor op een thermostaatkraan.

Anders Ty-rap/slangenklem/griptang oid.

Dat witte dopje
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTA5yAO2VqYJ_Fc_1lOGLi72Asz_B3bU9FJo-WF38&s

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 18-11-2021 19:46 ]

Awesome

• Thijskoman
vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:08:
[...]

je hebt overgangsprofiel (google it)

ik zou aan de 0,5cm kant iets lager maken (1cm max) bv wat gaatjes boren oid .. en beitel/slijptol .. en bijvoorkeur de gaten voor je profiel ook voorboren ..

Hierna met reperatie cement alles vlak maken en de pluggen in de gaten drukken .. en uit laten harden.

je kan alles vlak maken oid ., maar als je stofzuigt/schoonmaakt / dweilt veeg je alles de trap op .. drempelloos klinkt leuk maar een stroef randje bij de trap kan wat ongelukken voorkomen zo weet je teminste als je je handen vol hebt de kans groter is dat je weet waar de trap begint .. (zo vaak loop je niet met volle handen van de trap toch ? )
Bedoel je de 1.5 cm kant? Er moet inderdaad een stroef randje komen anders lig je een keer beneden. Maar die zit op de afwerklijst van de link in mijn post. Als ik je goed heb begrepen dan krijg ik op deze manier 2 overgangsprofielen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Thijskoman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:59:
[...]

Bedoel je de 1.5 cm kant? Er moet inderdaad een stroef randje komen anders lig je een keer beneden. Maar die zit op de afwerklijst van de link in mijn post. Als ik je goed heb begrepen dan krijg ik op deze manier 2 overgangsprofielen.
je wilt vanuit de gang tegen de trap aan laminaat leggen toch ? maar rechts (op de foto) is het 1,5 cm en links 0,5 .. dan zou ik de 0,5 zijde verlagen .. 1,5cm is te laag je wilt 1cm gemiddeld onder je trap zitten als de trap 0cm is (referentiepunt) ..

als je laminaat + ondervloer totaal ~ 1cm is dan is lager beter dan hoger

Beetje dit idee (overdreven/radicaal gezien) wat ik bedoel hout = trap en tapijt = laminaat
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/107700_Overgangsprofiel_kuberit_1.jpg

Als je 0,5 aanhoud vul je snel teveel op en komt je laminaat tegen je trap te hoog .. zijn ook profielen voor maar je loopt het profiel + laminaat snel rot en een andere vloer word later een uitdaging .. (over 10 jaar oid)

anders gezegd .. stel dat het langzaam afloopt naar de trap en je gooit een emmer water om tijdens het dweilen .. als je boven de trap uitkomt zal het water via de trap naar beneden vloeien .. dat wil je niet ..

maar ja dat zijn keuzes .. again zoek op overgangs profiel op google afbeeldingen heel veel opties

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 18:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDgx9OMrO_nObfeD_2OysuGxZuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMgPgsl60T6ECBQrxkVl4ESN.jpg?f=fotoalbum_large

Gestart met 8cm glaswol er uit en 15cm pir er in. Dat zal vast schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:25:
[Afbeelding]

Gestart met 8cm glaswol er uit en 15cm pir er in. Dat zal vast schelen.
je doet jezelf een lol als je de alu laag naar de binnen kant van het huis doet en https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html over het geheel doet en aftapet met alutape voordat je osb oid erboven op legt ..

voor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pqZ29r0.jpg
tussentijds
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Garovkk.jpg

na Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vMRUmle.jpg

scheelt me 800m3 gas p/j (2 jaar inmiddels)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-11-2021 20:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:15:
[...]

je wilt vanuit de gang tegen de trap aan laminaat leggen toch ? maar rechts (op de foto) is het 1,5 cm en links 0,5 .. dan zou ik de 0,5 zijde verlagen .. 1,5cm is te laag je wilt 1cm gemiddeld onder je trap zitten als de trap 0cm is (referentiepunt) ..

als je laminaat + ondervloer totaal ~ 1cm is dan is lager beter dan hoger

Beetje dit idee (overdreven/radicaal gezien) wat ik bedoel hout = trap en tapijt = laminaat
[Afbeelding]

Als je 0,5 aanhoud vul je snel teveel op en komt je laminaat tegen je trap te hoog .. zijn ook profielen voor maar je loopt het profiel + laminaat snel rot en een andere vloer word later een uitdaging .. (over 10 jaar oid)

anders gezegd .. stel dat het langzaam afloopt naar de trap en je gooit een emmer water om tijdens het dweilen .. als je boven de trap uitkomt zal het water via de trap naar beneden vloeien .. dat wil je niet ..

maar ja dat zijn keuzes .. again zoek op overgangs profiel op google afbeeldingen heel veel opties
Thx voor het meedenken, volgens mij hebben we allebei een ander eindbeeld. Dit is wat ik in mijn hoofd heb:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/oGNxG3xQ9OQ2S8EkxXKthIWVD42bSB_85TL6aMyY509x7TaSP-KIQM5UqdeZQDeTZZ6i0g9T1xCA7m9Y0cWCLDaKwDihJZOJJ24EQ_JitCsxvc_lgQ2knktMN1pd2uXZUHCT

Ik vermoed dat jij dit principe voor ogen hebt:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/e0/44/e4/e044e4a2090b823ba2fe5eebbe2fdb77.jpg

• barry86
  • Laatst online: 14-09 18:22
vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:35:
[...]

je doet jezelf een lol als je de alu laag naar de binnen kant van het huis doet en https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html over het geheel doet en aftapet met alutape voordat je osb oid erboven op legt ..

voor
[Afbeelding]
tussentijds
[Afbeelding]

na [Afbeelding]

scheelt me 800m3 gas p/j (2 jaar inmiddels)
Thx maar er komt niks boven op. In iedergeval niet een solide vloer die alles afsluit. Dus lekker ruw werken 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:09:
[...]

Thx maar er komt niks boven op. In iedergeval niet een solide vloer die alles afsluit. Dus lekker ruw werken 😎
dat gaat je bezuren .. deze werkwijze ga je terug zien met je gasprijzen .. die zullen na verloop van tijd weer stijgen omdat het stof wat erop valt de isolatie werkzaanheid verminderd (indeuken) ..

je bent gewaarschuwd :) in elk geval
Thijskoman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:40:
[...]

Thx voor het meedenken, volgens mij hebben we allebei een ander eindbeeld. Dit is wat ik in mijn hoofd heb:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat jij dit principe voor ogen hebt:
[Afbeelding]
klopt helemaal, in jou situatie is het gewoon opvullen de bewuste foto met reparatie cement (wellicht iets dunner aanmaken oid) en de kans dat je de rand bij hevig verkeer kapot loopt is groter .. maar het is te doen. voordat je de plint vastmaakt zou ik ook laagje doorzichtig kit tussen plint en laminaat doen .. zo voorkom je vuil eronder.
(persoonlijk vind ik jou keuze ook mooier)

De keuze die ik maak is meer uit praktisch / gebruiksvriendelijker oogpunt .. heeft niks met "oogstrelend" te maken

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Thijskoman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:27:
Ik ga laminaat leggen en kom bij de traprand het volgende tegen. Overzichtje:
Op de rest van de gang een ondervloer gebruiken van 5 mm? Zijn van die schuimrubberen matten die je bij de bouwmarkt haalt. Loopt nog stiller ook :+

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

vraagje voor de kenners; als je een complete woning gaat renoveren en 2 dragende wanden gaat slopen heb je een omgevingsvergunning nodig voor die constructieve wijziging. Dat begrijp ik. Echter hoe berekenen ze dan de leges op de bouwsom. Gaat dat dan alleen om een % van die dragende wanden?

Ik moet in de omgevingsvergunning ook aangeven dat de gehele woning wordt gerenoveerd,omdat de aanvraag gekoppeld is aan een tijdelijke woonunit. Maar de totale bouwsom is dik 250k, dat lijken mij wel heel veel leges voor slechts 2 wandjes doorbreken....?

• Thijskoman
vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:59:
[...]

dat gaat je bezuren .. deze werkwijze ga je terug zien met je gasprijzen .. die zullen na verloop van tijd weer stijgen omdat het stof wat erop valt de isolatie werkzaanheid verminderd (indeuken) ..

[...]

klopt helemaal, in jou situatie is het gewoon opvullen de bewuste foto met reparatie cement (wellicht iets dunner aanmaken oid) en de kans dat je de rand bij hevig verkeer kapot loopt is groter .. maar het is te doen. voordat je de plint vastmaakt zou ik ook laagje doorzichtig kit tussen plint en laminaat doen .. zo voorkom je vuil eronder.

De keuze die ik maak is meer uit praktisch / gebruiksvriendelijker oogpunt .. heeft niks met "oogstrelend" te maken
Thx, iig een optie die ik zelf nog niet had bedacht. Inmiddels erachter dat het welstuk en de trede direct eronder evenwijdig aan elkaar lopen dus het moet wel aan de dekvloer liggen. Met reparatiebeton het 1,5 cm deel wat ophogen, welstuk in z'n geheel 0,5 cm verlagen en een goeie trapneus kom ik best een eind. Een dikkere ondervloer vind ik ook wel een goed idee.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Asteroid9

General Failure

Waypoint schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:22:
vraagje voor de kenners; als je een complete woning gaat renoveren en 2 dragende wanden gaat slopen heb je een omgevingsvergunning nodig voor die constructieve wijziging. Dat begrijp ik. Echter hoe berekenen ze dan de leges op de bouwsom. Gaat dat dan alleen om een % van die dragende wanden?

Ik moet in de omgevingsvergunning ook aangeven dat de gehele woning wordt gerenoveerd,omdat de aanvraag gekoppeld is aan een tijdelijke woonunit. Maar de totale bouwsom is dik 250k, dat lijken mij wel heel veel leges voor slechts 2 wandjes doorbreken....?
Alleen de kosten voor het verwijderen/verplaatsen van die 2 wanden opvoeren als kosten, dat zijn de enige werkzaamheden die verband houden met de omgevingsvergunning ;)
Gewoon schatten dus, volgens mij heb ik toen 5K genoemd en dat werd klakkeloos geaccepteerd.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Thijskoman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:24:
[...]

Thx, iig een optie die ik zelf nog niet had bedacht. Inmiddels erachter dat het welstuk en de trede direct eronder evenwijdig aan elkaar lopen dus het moet wel aan de dekvloer liggen. Met reparatiebeton het 1,5 cm deel wat ophogen, welstuk in z'n geheel 0,5 cm verlagen en een goeie trapneus kom ik best een eind. Een dikkere ondervloer vind ik ook wel een goed idee.
je welstuk verzwakken is het laatste wat ik zou doen, ook al is het ondersteund enzv ..

in die lijn gezegd ik ben zelf bezig met mijn zoldervloer te gaan egaliseren 20-25 zakken heb ik net uitgerekend .. met o.a de wijsheden van @Teijgetje en de methode die ik hier beschrijf in deze post

Dit in excel om de gemeten hoogte (bv 155-170mm)
om te zetten naar een hoogtekaart
daarna de referentie hoogte dus -155mm dan de gemiddelde hoogte (mm) naar cm --> dat omzetten in m3 --> dan naar Liters (in dit geval ~ 361L) en dat terug te delen naar wat op de verpakking staat aan "liters" 16
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7399354/artikel.html
kom ik op +/- 23 zakken voor 24m2 aan oppervlakte

van het welstuk wat daar is tot het (nog te plaatsen) deur kozijn moet ik van 0 naar 3 a 4 cm hoogte kortom ik vraag me af of ik gewoon een plaat hout op de vloer plak en over het welstuk heen en omdat ik de trap ook nog moet verven kan ik dat wellicht onzichtbaar wegwerken .. nu vraag ik me af of ik dat schuin moet doen of gewoon een drempel ga plaatsen .. de ruimte tussen kozijn en welstuk is ~30cm ex drempel ..
misschien is 1cm triplex oid netter met een drempel .. luxe zaken :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:13:

Een slangenklem, daar trek je hem mee vast/dicht. Kan je hem zelfs mee regelen, als in beetje open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:59:
[...]

[...]

@barry86 trekt juist al die glaswol eruit wat ik lees, en vervangt dit door PIR.
Waar jij met glaswol werktte van wat ik kan zien van de foto, dus jouw advies gaat in deze niet op voor barry86.
En PIR gaat niet indeuken door stof hoor, dus ik denk niet dat het hem zal bezuren hoor ;).

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 20:32
vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:02:
[...]

je welstuk verzwakken is het laatste wat ik zou doen, ook al is het ondersteund enzv ..

in die lijn gezegd ik ben zelf bezig met mijn zoldervloer te gaan egaliseren 20-25 zakken heb ik net uitgerekend .. met o.a de wijsheden van @Teijgetje en de methode die ik hier beschrijf in deze post

Dit in excel om de gemeten hoogte (bv 155-170mm)
om te zetten naar een hoogtekaart
daarna de referentie hoogte dus -155mm dan de gemiddelde hoogte (mm) naar cm --> dat omzetten in m3 --> dan naar Liters (in dit geval ~ 361L) en dat terug te delen naar wat op de verpakking staat aan "liters" 16
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7399354/artikel.html
kom ik op +/- 23 zakken voor 24m2 aan oppervlakte

van het welstuk wat daar is tot het (nog te plaatsen) deur kozijn moet ik van 0 naar 3 a 4 cm hoogte kortom ik vraag me af of ik gewoon een plaat hout op de vloer plak en over het welstuk heen en omdat ik de trap ook nog moet verven kan ik dat wellicht onzichtbaar wegwerken .. nu vraag ik me af of ik dat schuin moet doen of gewoon een drempel ga plaatsen .. de ruimte tussen kozijn en welstuk is ~30cm ex drempel ..
misschien is 1cm triplex oid netter met een drempel .. luxe zaken :)
Zelf heb ik zowel de egalisatiemortel van de Hornbach maar ook die van Gamma al een keer gebruikt om te egaliseren.
Persoonlijk vond ik die van de gamma veelfijner verwerken..
https://www.gamma.nl/asso...tel-grijs-25-kg/p/B598649
Er komt binnenkort vast nog wel een 20% kortingsactie en dan is het net zo duur/iets goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

joost1112 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:01:
[...]

Zelf heb ik zowel de egalisatiemortel van de Hornbach maar ook die van Gamma al een keer gebruikt om te egaliseren.
Persoonlijk vond ik die van de gamma veelfijner verwerken..
https://www.gamma.nl/asso...tel-grijs-25-kg/p/B598649
Er komt binnenkort vast nog wel een 20% kortingsactie en dan is het net zo duur/iets goedkoper
thx voor het advies, kan je iets nader uitleggen "wat" fijner voor jou inhield van A versus B .. die gamma variant klinkt ook wel goed, en eerlijk gezegd Hornbach is goedkoop maar daarmee niet altijd het beste materiaal zeg maar ..

Ben ook eigenlijk wel benieuwd met do's en don'ts als je die wilt delen die je gemerkt hebt ik moet namelijk de hele kamer nog verven / afwerken en daarna een vloer leggen (duh) ..

ik heb een prikroller en "schoenen" .. en de kamer is een "kuip" voordat ik ga gieten..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost1112
vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:39:
[...]

thx voor het advies, kan je iets nader uitleggen "wat" fijner voor jou inhield van A versus B .. die gamma variant klinkt ook wel goed, en eerlijk gezegd Hornbach is goedkoop maar daarmee niet altijd het beste materiaal zeg maar ..

Ben ook eigenlijk wel benieuwd met do's en don'ts als je die wilt delen die je gemerkt hebt ik moet namelijk de hele kamer nog verven / afwerken en daarna een vloer leggen (duh) ..

ik heb een prikroller en "schoenen" .. en de kamer is een "kuip" voordat ik ga gieten..
Het was met name het "uitvloeien" wat fijner ging. Het koste dus minder moeite om het mooi egaal te krijgen.
Maar bij beide soorten was mijn ervaring dat ik liever iets meer water mengde als wat er exact op de verpakking stond 1/5 liter ofzo.. maar had wel wat kleiner oppervlak als wat jij moet doen.

Een optie is om het in stukken te doen en niet de hele oppervlakte in 1x.
Verder zorg voor minimaal 3 specikuipen en minimaal 3 personen. (1 nieuwe mengen, 1 verplaatsen van de kuip en 1 binnen rollen/prikken)
en koop een goede mixer. (tussen de 60 en de 100€ te koop) huur € 30 per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

joost1112 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:08:
[...]

Het was met name het "uitvloeien" wat fijner ging. Het koste dus minder moeite om het mooi egaal te krijgen.
Maar bij beide soorten was mijn ervaring dat ik liever iets meer water mengde als wat er exact op de verpakking stond 1/5 liter ofzo.. maar had wel wat kleiner oppervlak als wat jij moet doen.

Een optie is om het in stukken te doen en niet de hele oppervlakte in 1x.
Verder zorg voor minimaal 3 specikuipen en minimaal 3 personen. (1 nieuwe mengen, 1 verplaatsen van de kuip en 1 binnen rollen/prikken)
en koop een goede mixer. (tussen de 60 en de 100€ te koop) huur € 30 per dag..
Dat is waar ja ik heb al 3 kuipen, mixer(s), en 3 personen (minimum) .. plan tot nu toe is
stap 1) goed vegen/stofvrij v.d ruimte maken (minimaal dag van te voren)
stap 2 ) eerst grondspul op de vloer
koffie :)
stap 3 de 20? zakken in lopende band vorm te verwerken
dus 1 zorgt voor de emmer, met water de ander vult en mixt .. de 3de emmer is 3 minuten wachten voor laatste mix en uitvloeien daarna .

ik heb een mooie plek (cv hok) waar water aanwezig is en ruimte genoeg om 2 man te laten werken en waar de zakken kunnen liggen dus

nu ja ik weet niet of ik iets meer/minder water dat zal de tijd uitwijzen ;) .. maar ik twijfel momenteel nog over de hoogte ga ik voor 100% volle vloer of een gedeelte ik denk dat 100% vol wel het meeste mooie resultaat zal opleveren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Iets meer water werkt fijner bij dunne lagen, iets is maar weinig.
Te veel tast de sterkte aan.

En zorg dat je gereedschap schoon blijft, bv als je een trekker maakt die op schroeven/spijkers loopt om een laagdikte achter te laten dan wil dat aankoeken onder. Zorg dus dat de egaline zich niet vastzuigt (vastzuigen kan) en hou het schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07
Waypoint schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:22:

Zelf ook mee bezig, ik woon in Amsterdam en dan ontkom je eigenlijk niet aan het inschakelen van een bouwkundige en een constructeur. Die weten ook hoe of wat m.b.t. leges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Ik wil de badkamer opnieuw gaan verven ,omdat de latex die er op zat / zit van de muur bladdert (zie foto).
De muur op de foto is een van de muren van de douchebak en is een steensmuur met stuc. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De andere 2 muren (een daarvan is te zien links op de foto) van de douchebak zijn gips en ook dat kan een onderhoudsbeurt gebruiken, hoe kan ik de gipsmuur het best aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc-uEgUsNNY744JFtnyv9vKB3jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rs5whfcpp6mgONeGutjqrTmK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door geishin op 19-11-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

geishin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:08:
Ik wil de badkamer opnieuw gaan verven ,omdat de latex die er op zat / zit van de muur bladdert (zie foto).
De muur op de foto is een van de muren van de douchebak en is een steensmuur met stuc. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De andere 2 muren (een daarvan is te zien links op de foto) van de douchebak zijn gips en ook dat kan een onderhoudsbeurt gebruiken, hoe kan ik de gipsmuur het best aanpakken?

[Afbeelding]
voor beide zelfde methode .. gewoon zoveel mogelijk zonder power tools weg halen (grof schuur papier oid) dat er verf restanten goed vast zitten is geen probleem .. het schuurpapier zorgt wel voor een goede hechtlaag

.. wil je zeker zijn zou ik wel een grondlaag eroverheen kwasten dat geschikt is voor badkamer (lees waterdicht maken en goeie hechtlaag daarna daarna gewoon verfen lijkt me ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een nieuwe verwarming opgehangen in mijn badkamer. Ik heb de leidingen en koppelstukken laten zitten die de vorige eigenaar heeft aangebracht. Ik zat een beetje te twijfelen om de leidingen en koppelstukken te vervangen want volgens mij is dit prutswerk.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/brLfW4y/verwar.png

Nu heb ik de cv ketel vervangen en is er een klein lekje ergens in deze koppelstukken :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ssj1p7T/IMG-20211118-204123.jpg

Wat is wijsheid ? Naar de bouwmarkt en dezelfde koppelstukken halen en in elkaar draaien ? Of alles vervangen en door wat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]

voor beide zelfde methode .. gewoon zoveel mogelijk zonder power tools weg halen (grof schuur papier oid) dat er verf restanten goed vast zitten is geen probleem .. het schuurpapier zorgt wel voor een goede hechtlaag

.. wil je zeker zijn zou ik wel een grondlaag eroverheen kwasten dat geschikt is voor badkamer (lees waterdicht maken en goeie hechtlaag daarna daarna gewoon verfen lijkt me ..
Top, stel er komt stuc los, moet ik dat nog herstellen en nog tips voor een grondlaag en hechtlaag?

De latex zat er al op bij aankoop vd woning 7 maanden terug en ik heb geen zin dit iedere 7 maanden te moeten doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:31:
Ik heb een nieuwe verwarming opgehangen in mijn badkamer. Ik heb de leidingen en koppelstukken laten zitten die de vorige eigenaar heeft aangebracht. Ik zat een beetje te twijfelen om de leidingen en koppelstukken te vervangen want volgens mij is dit prutswerk.

[Afbeelding]

Nu heb ik de cv ketel vervangen en is er een klein lekje ergens in deze koppelstukken :

[Afbeelding]

Wat is wijsheid ? Naar de bouwmarkt en dezelfde koppelstukken halen en in elkaar draaien ? Of alles vervangen en door wat dan ?
Die design radiator, wel zonde, beter om daar 1 met een midden aansluiting te plaatsen, ipv de leidingen aanpassen, want dat wordt nooit mooi denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.tegeldepot.nl/media/resized/690/480/2/7/a/c/ir160-designradiator-sapho-colonna-recht-middenaansluiting-60.2x180-cm-1205w-wit-2-27acac.jpg

Verder mij niet duidelijk waar het lekt / heb je hennep/teflon gebruikt ?
Of lekt hij aan de knelkoppeling zijde?

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

teacher schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:23:
[...]

Niet voorboren, maar schroeven met een voorsnijpunt gebruiken... :Y
Die heb ik niet liggen en ik heb hier een gevalletje positieve test in huis dus halen gaat hem ook niet worden. Voorboren it is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voorboren is prima overigens: ik ben gewoon lui... O-)
geishin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:08:

[Afbeelding]
Nat maken en afsteken. Dit wil je wel primeren met een hechtlaag en daarna synthetische latex erop.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 19-11-2021 15:31 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
Phyt_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
[...]

Die design radiator, wel zonde, beter om daar 1 met een midden aansluiting te plaatsen, ipv de leidingen aanpassen, want dat wordt nooit mooi denk ik.
[Afbeelding]

Verder mij niet duidelijk waar het lekt / heb je hennep/teflon gebruikt ?
Of lekt hij aan de knelkoppeling zijde?
*knip*
Dat hoort in V&A

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 19-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

rvs leiding maar waar zit je badkamer oftewel is er een kamer er onder waarvandaan je kan werken ?
pijpbuiger kan je bij dezelfde bouwmarkt lenen voor paar tientjes .. eerst buigen daarna pas afzagen/snijden

Zo niet en ga je bv door een kelder/kruipruimte heen zou ik denken aan flexibele (geisoleerde) leiding tot in de badkamer .. je hebt speciale koppelstukken die je met een inbus vast kan draaien die eventueel met schroef --> knel werkt. (je hoeft niet de hele leiding te vervangen maar hoe minder koppelingen hoe beter..

zou wel het gat goed afdichten met kit en een roset plaatsen die ook een randje kit heeft.. zodat water niet waterschade veroorzaakt..

Of je een andere radiator plaatst dat is up to you, btw de huidige setup zou tot aan de radiator zou ik weghalen (roest zichtbaar) en ja dus nieuwe fittingen . redelijk vast draaien en eventueel 1 a 2 slagen als het daarna nog lekt ..
geishin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:32:
Top, stel er komt stuc los, moet ik dat nog herstellen en nog tips voor een grondlaag en hechtlaag?

De latex zat er al op bij aankoop vd woning 7 maanden terug en ik heb geen zin dit iedere 7 maanden te moeten doen :9
afgezien wat @teacher zegt als grond/hechtlaag maak ik me eerder zorgen over je stuclaag.. als die loskomt en kan je 2 dingen doen .. voorzichtig met een hamer tikken hopen dat er niet meer af komt .. want dan kan je eventuele stuken opvullen na een voorstrijk/hechtlaag/primer behandeling oid .. maar bij twijfel zou ik gewoon groffer te werk gaan .

maar dat gezegd, ik zou er niet teveel geld instoppen .. houd er eerder rekening mee dat je de badkamer moet voorzien van nieuwe gipsplaten en stuckwerk oid .. als de boel nu al loskomt .. zelf ben ik bv van plan om met wediplaten/qboard mijn nieuwe badkamer op te bouwen geen gezeur daarna hopenlijk meer .. met hechting en oneffendheden.

Heeft er geen bouw inspectie plaatsgevonden zo wel niks over gezegd ? kijk of er geen clausule in het koopcontract staat over "koop as-is gezien" . dan kan je wellicht nog wat geld terugvorderen voor toekomstige renovatie.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:15:
[...]

afgezien wat @teacher zegt als grond/hechtlaag maak ik me eerder zorgen over je stuclaag.. als die loskomt en kan je 2 dingen doen .. voorzichtig met een hamer tikken hopen dat er niet meer af komt .. want dan kan je eventuele stuken opvullen na een voorstrijk/hechtlaag/primer behandeling oid .. maar bij twijfel zou ik gewoon groffer te werk gaan .

maar dat gezegd, ik zou er niet teveel geld instoppen .. houd er eerder rekening mee dat je de badkamer moet voorzien van nieuwe gipsplaten en stuckwerk oid .. als de boel nu al loskomt .. zelf ben ik bv van plan om met wediplaten/qboard mijn nieuwe badkamer op te bouwen geen gezeur daarna hopenlijk meer .. met hechting en oneffendheden.

Heeft er geen bouw inspectie plaatsgevonden zo wel niks over gezegd ? kijk of er geen clausule in het koopcontract staat over "koop as-is gezien" . dan kan je wellicht nog wat geld terugvorderen voor toekomstige renovatie.
We hebben t gekocht met het idee om heel het huis te verbouwen, nu vallen de totaalkosten daarvan een beetje tegen (iets met gestegen prijzen in de afgelopen maanden). Dus nu het idee om de badkamer even op te frissen voor max 2 jaar, want binnen nu en 2 jaar gaat ie er zeker helemaal uit.

Ik ga eerst maar eens zorgen dat de badkamer gortdroog is, dan begin ik met een grofschuurpapier en dan eens zien wat er met de muur gebeurt.

In ieder geval bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

geishin schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:21:
[...]

We hebben t gekocht met het idee om heel het huis te verbouwen, nu vallen de totaalkosten daarvan een beetje tegen (iets met gestegen prijzen in de afgelopen maanden). Dus nu het idee om de badkamer even op te frissen voor max 2 jaar, want binnen nu en 2 jaar gaat ie er zeker helemaal uit.

Ik ga eerst maar eens zorgen dat de badkamer gortdroog is, dan begin ik met een grofschuurpapier en dan eens zien wat er met de muur gebeurt.

In ieder geval bedankt voor de tips
ik heb het zelfde gedaan 5 jaar geleden, meeste waar ik geld op bespaard heb is goed gereedschap, soms 2de hands soms nieuw.. maar ook uitbesteden (ook dure lessen) .. iets met zorgen dat alles van a-z op papier staat wat niet gebeurd was (goed op offertes letten en zien wat er mist .. voorbeeld contracten enzv ..)

Ben overgens ook nog steeds bezig, je kan voor de korte termijn wellicht wat geld besparen door materialen te scoren bij "dump" plekken . dat kan de action/cranenbroek zijn maar ook restpartij-en van failliete winkel toko's (bva action zeg ik twijfelactig ??)
als je nu veel geld snel wilt besparen zou ik bv focusen op "isolatie" .. met een kitspuit/goedkope pur en isolatie band bv tochtplekken dichten ... en radiator folie achter je verwarmingen (cv-tune topic) zijn zeker aanraders. ook kruipruimte isoleren topic .. dit soort zaken levert niet direct veel geld op..

als je kan is bv je brutto hypotheek betalen en 1x per jaar ---> verbouw-huis-project spaarrekening en bv boodschappen bezuinigen en dat opzij zetten allemaal voor een goed doel

Wij hebben onze meubels ook met de gedachte dat het 1 tot 5 jaar max te gebruiken gekocht ..2de hands of el-cheappo .. dat maakt weggooien/vervangen goedkoper en bij een nieuwe ruimte gelijk goed inrichten met het bespaarde geld easier..

na 5 jaar hebben we zoveel geld bespaard dat we nu 2/3 projecten in 1x kunnen doen, subsidies en duurzaamheidsleningen (zonnepanelen/isolatie) helpen dan ook wel erg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Phyt_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
heb je hennep/teflon gebruikt ?
Hennep en pasta is erg ouderwets, daar is Loctite 55 voor in de plaats gekomen.

CV-aansluitingen afdichten met teflontape is wachten op lekkage, dus nooit doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:16:
[...]

CV-aansluitingen afdichten met teflontape is wachten op lekkage, dus nooit doen. ;)
Niet waar, er zijn betere verpakkingsmaterialen voor water/cv verbindingen dan teflon maar om te stellen dat teflon tape gaat lekken is niet zo.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Teijgetje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:16:
[...]

Dat kun je vinden, echter vroeg ik wat hij gebruikt heeft, juist omdat het lekt ;).
Ik heb niet gezegd dat hij dat moet gebruiken.
Laten we even zijn reactie afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben bezig om een vloer te leggen met Lewis zwaluwstaartplaten. Deze moet ik (naar mijn weten) zwevend leggen omdat er vloerverwarming op komt, electrisch. Nu is het probleem alleen dat er aan de lange zijdes vrij grote openingen ontstaan. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik zit momenteel op het punt: “Als ge ‘t niet meer wit..” Dotje kit ertussen en emmer water erop latsen staan een nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y46gYauqooFS0vYGlqk0YhRN04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8M8pzZN6oHnJy3R3pBOqWYj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SssUGbXsq9ysFUs_PH9PpOT7Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHlmP9Z36oW8pFytKFWjWkIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq503SlYKZvIwhe_yqxdOUOgklI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBsTaQdcjT2igSYCk3sUbBa2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RevellNL op 19-11-2021 20:14 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Laatst online: 23:06
je foto,s zijn niet heel goed maaar je laat de platen wel overlappen 2 of 3 regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
vonkkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:34:
je foto,s zijn niet heel goed maaar je laat de platen wel overlappen 2 of 3 regels
Aan de lange zijde moet je alleen de flens laten overlappen begreep ik? Niet de plaat “inklikken” zoals je aan de korte zijde doet?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Laatst online: 23:06
Op de bouw deden ze altijd op de langezijde ook in elkaar klikken dan is het goed dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edsandje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:34:
[...]

Niet waar, er zijn betere verpakkingsmaterialen voor water/cv verbindingen dan teflon maar om te stellen dat teflon tape gaat lekken is niet zo.
Teflontape veert niet terug bij temperatuursveranderingen en uitzetten/krimpen van de verschillende delen.
Het gaat uiteindelijk daardoor zweten en dat veroorzaakt weer roest in de verbinding bij metalen delen zoals radiatoren e.d., en tegen de tijd dat je het echt begint te lekken kan je vaak de radiator of cv-buis vervangen.
Dat moet je niet willen en dat moet hier niet geadviseerd worden.
Hebben we het verder niet over dat teflonverbindingen geen 100e mm teruggedraaid kunnen ivm lekkage.

En eigenlijk verwacht ik dat jij ook al een jaar of 10-15 geleden het teflonrolletje aan de wilgen gehangen hebt. ;)
Omdat hennep en pasta te tijdrovend is in verhouding tot bv Loctite 55 en er dus ook iets veel beters en zekerders is dan teflontape.

Bij koudwater en gas kan je imo teflontape wel toepassen alleen is er dus iets veel makkelijkers en beters dat voor alles toepasbaar is, water, gas en cv.
Zo was een schroefkoppeling met 200 bar gasdruk met Loctite 55 gelijk probleemloos dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 19-11-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Of gewoon daar even een zelftapper in om de platen aan elkaar te zetten (dus niet in de balk, want zwevend/vrij zodat ie kan werken voor je vloerverwarming)

Denk ook aan je randisolatie en hoe je daar met je wandafwerking overheen gaat. Ik had 1 cm steenwol en dat voelt toch gek om daar kimpasta overheen te smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik wou in de meterkast 3 gaten naar beneden boren van 26mm voor het doorvoeren van 2 stroomkabels en 3 UTP-kabels. Op een plek waar niet veel in de buurt zit. Vandaag ben ik in de kruipruimte geweest en bleek dat de kabels die van onderaf de meterkast niet recht omhoog gaan :/ Dus recht naar beneden boren is zeker geen garantie dat ik niks raak. Een van deze kabels (in PVC buis) is de hoofdstroomleiding, zeker niet iets waar je doorheen wilt :X

Je moet je voorstellen dat als je recht voor de meterkast staat ik in het linker kwart die gaten wil boren. Kabels komen van rechts en zie je onder de grond naar links afbuigen. In de meterkast zit een houten achterwand, ik kan dus niet in de kruipruimte vanaf de muur meten want dat komt niet overeen omdat de meterkast dus ondieper is. Van de zijkant is ook moeilijk; de kruipruimte is met kalkzandsteenblokken ofzo gemaakt, daarom perfab vloer en daarop weer prefab muur; ik heb geen idee en kan dus ook niet zien of de binnenmuur uitlijnt met de binnenkant van die kalkzandsteenblokken. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxXwwbKuX0kd0dpx_EB22R3W3gg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWDEvz8v9EnNm93FoQ34EGAc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKQUxh3iViIJgE5ILXEg7eeew98=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jShDGe6QTy1cMbjnOAV1YjCB.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wEDASeAypBKchmD-SfIiU3etXA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7IhxSDjOxPj4MR0NB2ulVtS.jpg?f=fotoalbum_medium

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@RevellNL het kan zijn dat die Lewis platen vd hornbach moeilijk in elkaar gaan aan de lange zijde. Hier zijn ze met grof geweld in elkaar gegaan uiteindelijk. Die van de pont Meijer verwerken een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JT schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:08:
Ik wou in de meterkast 3 gaten naar beneden boren van 26mm voor het doorvoeren van 2 stroomkabels en 3 UTP-kabels. Op een plek waar niet veel in de buurt zit. Vandaag ben ik in de kruipruimte geweest en bleek dat de kabels die van onderaf de meterkast niet recht omhoog gaan :/ Dus recht naar beneden boren is zeker geen garantie dat ik niks raak. Een van deze kabels (in PVC buis) is de hoofdstroomleiding, zeker niet iets waar je doorheen wilt :X

Je moet je voorstellen dat als je recht voor de meterkast staat ik in het linker kwart die gaten wil boren. Kabels komen van rechts en zie je onder de grond naar links afbuigen. In de meterkast zit een houten achterwand, ik kan dus niet in de kruipruimte vanaf de muur meten want dat komt niet overeen omdat de meterkast dus ondieper is. Van de zijkant is ook moeilijk; de kruipruimte is met kalkzandsteenblokken ofzo gemaakt, daarom perfab vloer en daarop weer prefab muur; ik heb geen idee en kan dus ook niet zien of de binnenmuur uitlijnt met de binnenkant van die kalkzandsteenblokken. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://sawdustgirl.com/wp-content/uploads/2013/02/stop-block-for-hole-drilling.jpg

zoiets kan je ook doen zodat je niet in 1x door de muur schiet met je klopboor

gewoon klein boortje maat 5 oid en begin met 10cm diepte .. 15, 20 en dan ergens overstappen in stappen van 2cm

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Teijgetje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:44:
[...]

Teflontape veert niet terug bij temperatuursveranderingen en uitzetten/krimpen van de verschillende delen.
Het gaat uiteindelijk daardoor zweten en dat veroorzaakt weer roest in de verbinding bij metalen delen zoals radiatoren e.d., en tegen de tijd dat je het echt begint te lekken kan je vaak de radiator of cv-buis vervangen.
Dat moet je niet willen en dat moet hier niet geadviseerd worden.
Hebben we het verder niet over dat teflonverbindingen geen 100e mm teruggedraaid kunnen ivm lekkage.

En eigenlijk verwacht ik dat jij ook al een jaar of 10-15 geleden het teflonrolletje aan de wilgen gehangen hebt. ;)
Omdat hennep en pasta te tijdrovend is in verhouding tot bv Loctite 55 en er dus ook iets veel beters en zekerders is dan teflontape.

Bij koudwater en gas kan je imo teflontape wel toepassen alleen is er dus iets veel makkelijkers en beters dat voor alles toepasbaar is, water, gas en cv.
Zo was een schroefkoppeling met 200 bar gasdruk met Loctite 55 gelijk probleemloos dicht.
Wat jij schetst heb ik nog nooit gezien, als een verbinding lekt is het niet goed verpakt.
Ik heb gefiite installaties in onderhoud waar alles met tape verpakt is, en dat zijn ledenradiatoren, heaters en leidingen van 1 1/2¨. Geen lekkages en als ik daar iets moet vervangen of wijzigen verpak ik met hennep en fitterskit. Mij hebben ze geleerd dat terugdraaien is opnieuw verpakken :) dat het met loctite kan weet ik maar ik doe het nooit.

Ik gebruik nog steeds teflon, bij cv installaties om expansievaten te verpakken. Als je die moet vervangen gaat het tenminste nog een beetje makkelijk los. Verder ligt in mijn gereedschapbakkie een rolletje loctite, in de bus hennep en kit voor het ¨echte¨ cv werk.
Ik adviseer ook niet om teflon te gebruiken maar om te stellen dat het gaat lekken klopt niet.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

zoiets kan je ook doen zodat je niet in 1x door de muur schiet met je klopboor

gewoon klein boortje maat 5 oid en begin met 10cm diepte .. 15, 20 en dan ergens overstappen in stappen van 2cm
Ik heb een 26mm boor van 45cm lang :+ Er zit isolatie tegen het beton dus met 15cm boor kom ik er niet helemaal maar belangrijker is dat als ik op een plek boor, ik wellicht al in een andere leiding zit vóór ik er doorheen ben :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Teijgetje & @edsandje als jullie gewoon elkaar een biertje aanbieden oid :) dat ieder een andere ervaring heeft en andere kijk mag toch ??? :+ oftewel "your milage may vary" oid maar fijn dat jullie het elkaar uitleggen

ps ik heb zelf tot op heden wisselende ervaringen met teflon tape .. (zwembaden en huis/camping fittingen... locktite klinkt imho wel goed alleen vergeet het aan te schaffen ..
JT schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:10:
[...]

Ik heb een 26mm boor van 45cm lang :+ Er zit isolatie tegen het beton dus met 15cm boor kom ik er niet helemaal maar belangrijker is dat als ik op een plek boor, ik wellicht al in een andere leiding zit vóór ik er doorheen ben :+
ik snap je 2x niet ..
- waarom begin je met een boor van 26mm en niet van 4mm of 6mm
- waarom 45cm lang (hier is het stopblok idee voor)

leidingen lopen meestal horizontaal een muur in en op locaties waar je er niet zosnel "in" boort .. en een leiding moet zichtbaar/bereikbaar zijn voor hulp/werkdiensten bij breuk/schade .. dus dat ze verborgen zitten voor meer dan paar cm is onrealistisch ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Je moet je voorstellen dat als je recht voor de meterkast staat ik in het linker kwart die gaten wil boren.
Dat als ik het goed begrijp wil je dus ook links de gaten hebben op de foto’s die je gepost hebt?
Het gedeelte waar die twee dunne witte kabels omhooggaan?
Kabels komen van rechts en zie je onder de grond naar links afbuigen.
Dat is gezien als je voor de meterkast staat neem ik dan aan?
Op de foto’s van de onderkant komen de kabels juist van links en gaan dan omhoog in een soort S-vorm en in de meterkast lopen ze dan naar rechts door?
Is dat wat je bedoelt?

Een foto van het onderste gedeelte van de meterkast erbij was wel handig geweest. ;)
In de meterkast zit een houten achterwand, ik kan dus niet in de kruipruimte vanaf de muur meten want dat komt niet overeen omdat de meterkast dus ondieper is. Van de zijkant is ook moeilijk; de kruipruimte is met kalkzandsteenblokken ofzo gemaakt, daarom perfab vloer en daarop weer prefab muur; ik heb geen idee en kan dus ook niet zien of de binnenmuur uitlijnt met de binnenkant van die kalkzandsteenblokken. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik zou doen is niet van bovenaf boren maar juist van onderaf.
Dus in de kruipruimte omhoog naar boven in de meterkast.
Even er vanuitgaande dat je daar vrij omhoog kan en geen water- of gasmeter tegenkomt of andere obstakels

Dat stuk aan de linkerkant heeft nauwelijks kabels door de vloer lopen, enkel die 2 witte, en aangezien je een lange boor hebt kan je vast wel tussen de bestaande dikke leidingen door boren.
Zo heb ik ook een 3 tal 26mm gaten geboord vanuit mijn kruipruimte tussen leidingen door in de vloer van de centrale koker van mijn huis.

Weet niet hoe hoog je kruipruimte is maar ik moest wel een flinke kuil graven om genoeg ruimte te krijgen voor boor + machine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 17:37
Hee Klussers,
Voor het ophangen van Kerstverlichting ben ik opzoek naar een soort knijpers maar dan andersom. Ik heb een ruimte van ongeveer 2cm tussen 2 platen. Ik wil er liever niet in schroeven. Dus ik had bedacht om daar iets tussen te klemmen, waar ik vervolgens de lampjes aan kan bevestigen. Nou heb ik werkelijk geen flauw idee of zoiets bestaat of hoe het heet.

Klemmen is de enige optie helaas, had ook nog bedacht om er iets tussen de schuiven. Maar dat gaat helaas niet. Dus een soort wasknijper die andersom werkt zou een optie kunnen zijn.

Iemand misschien een idee of zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

g00gle schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:47:
Hee Klussers,
Voor het ophangen van Kerstverlichting ben ik opzoek naar een soort knijpers maar dan andersom. Ik heb een ruimte van ongeveer 2cm tussen 2 platen. Ik wil er liever niet in schroeven. Dus ik had bedacht om daar iets tussen te klemmen, waar ik vervolgens de lampjes aan kan bevestigen. Nou heb ik werkelijk geen flauw idee of zoiets bestaat of hoe het heet.

Klemmen is de enige optie helaas, had ook nog bedacht om er iets tussen de schuiven. Maar dat gaat helaas niet. Dus een soort wasknijper die andersom werkt zou een optie kunnen zijn.

Lijm klem waarbij je de bekken kan draaien en die kan drukken inplaats van trekken?

Maar wel krap met 2 cm ruimte. Keggen en houjes met rubber of schuim rubber zodat je daar goed wrijving mee hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2021 10:06 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hee Klussers,

Low tech: twee blokjes hout in klemmen en met een schroefje naar buiten duwen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
@JT Zo ziet het bij mij er ook ongeveer uit. Best kans dat er amper beton in de vloer van je meterkast zit. Bij mij is het volgens mij een plastic doorvoerdeksel (die zie ik van onderuit de kruipruimte) met daarop een laagje cement (dekvloer denk ik). Gewoon rustig boren met een SDS-boor. Het is niet alsof je met een vlijmscherpe boor met 10.000 rpm bezig bent die totale mayhem aanricht als je erdoor bent ofzo.

Belangrijkste is dat er geen leidingen in de vloer zitten die je misschien niet ziet, maar dat lijkt me daar erg sterk. Je kan zo zien wat er van bovenaf de vloer in gaat en wat er van onderaf uitkomt en vice versa. Als je daar uit de buurt blijft dan loopt het wel los. Desnoods leg je nog even een plankje op die rood/groene buizen, dan weet je zeker dat je ze niet zomaar raakt.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 17:37
KabouterSuper schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:22:
[...]

Low tech: twee blokjes hout in klemmen en met een schroefje naar buiten duwen?
Ik heb een tip van iemand anders gekregen! Heb voegklemmen gebruikt. Werkt perfect, heb ze er op z'n kop in gedaan en begeleid met een platte schroevendraaier. Dus ze gaan er ook makkelijk weer uit! Thx voor de input super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:43:
[...]

Ja, maar dan dus de subtiele variant, zeg, 1 cm breed en dan 10cm lang ofzo.

Moet hier aan en de overstek kan niet echt korter. (Mja, alles kan maar nu kan er mooi de ladder etc onder hangen)

[Afbeelding][Afbeelding]
Uiteindelijke oplossing, andersoortige beugel met wat buigwerk en een lat onder de dakplaat lijmen/schroeven geeft zoiets; da's genoeg voor een tijdelijk (max 5 jaar) schuurdak. Zonder vullat is de goot niet meer in de beugel te kantelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8GHuphByMwM54zPoMbq4LEBIhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EOCvjOAKuJeqThEPRs1KrAA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2AljmNSS3iQYwxRzKGXVyAwGRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVcjffaHF08DhcIeJvTMZBnf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hoeft niet te boren hoor, het ziet er vrij nieuw uit dus dan is het 99% zeker dat er gewoon een plastic plaat met voorgestanste gaten zit onder je zandcementlaagje.

Daar kom je zelfs met een hamer en een schroevendraaier in 5 tellen doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:59
Ik wil jaloezieën op gaan hangen en daarvoor wil ik de bijbehorende klemmen monteren en gaten boren zoals afgetekend in de foto (in totaal 5 klemmen, 10 gaten). Nu ik erover nadenk is de kans groot dat hier een latei zit. Mag ik daar gaten in boren of verzwakt dat de latei?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBEcR9BZmm5XvXWahYfo8IRWgiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brCIoEGnom9tQKr5NiqbuBhU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat je mogelijk ook op stuc-strips zit te boren die men in de hoeken smeert. Als je daar in zit te boren kan het stucwerk aardig gaan brokkelen, daar zit je ook niet op te wachten. Ik zou het eerste stukje met een klein metaalboortje boren en daarna pas met een 5-6mm steenboor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

brambond schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:02:
Ik wil jaloezieën op gaan hangen en daarvoor wil ik de bijbehorende klemmen monteren en gaten boren zoals afgetekend in de foto (in totaal 5 klemmen, 10 gaten). Nu ik erover nadenk is de kans groot dat hier een latei zit. Mag ik daar gaten in boren of verzwakt dat de latei?

[Afbeelding]
Ik verwacht geen latei aan de binnenzijde. Die is juist bedoeld voor het dragen van je metselwerk. Een latei van buiten naar binnen zal een enorme koudebrug zijn.

Mocht er een betonnen 'latei' /geveldrager zitten, dan gaan die paar gaatjes van een paar mm daar geen effect op hebben.

Let inderdaad wel op of er geen hoekstrip voor het stucwerk zit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Domme vraag..

Ik heb deze aluminium slijtstrip gekocht. Bedoeling is om deze te lijmen in een binnendeur opening tussen twee niet zo mooi afgewerkte tegels.

Doe je dit altijd met de geribbelde kant naar boven, zoals op de foto? Of kan het ook met de (vermoedelijke) 'onderkant' naar boven, die is nl. erg mooi en glad afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 18:11
Vraagje, ik heb een Remeha Tzerra Ace ketel en thermostaat (Tado) knoppen op alle radiatoren. Dit leidt er toe dat de CV druk soms nogal oploopt als alle kranen dicht staan en de ketel even de circulatie pomp aanzet. (Bij warmte vraag gaat dit in principe goed aangezien Tado dan ook min. 1 kraan openzet, maar blijkbaar circuleert hij soms ook zonder warmte vraag)
Volgens de Remeha handleiding is de oplossing een bypass ventiel óf het expansievat naar de aanvoer ipv retour leiding. Die laatste is het makkelijkste, maar trekt de pomp dan de retour niet vacuüm? Mensen met ervaring met die oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:51
DRAFTER86 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:41:
Vraagje, ik heb een Remeha Tzerra Ace ketel en thermostaat (Tado) knoppen op alle radiatoren. Dit leidt er toe dat de CV druk soms nogal oploopt als alle kranen dicht staan en de ketel even de circulatie pomp aanzet. (Bij warmte vraag gaat dit in principe goed aangezien Tado dan ook min. 1 kraan openzet, maar blijkbaar circuleert hij soms ook zonder warmte vraag)
Volgens de Remeha handleiding is de oplossing een bypass ventiel óf het expansievat naar de aanvoer ipv retour leiding. Die laatste is het makkelijkste, maar trekt de pomp dan de retour niet vacuüm? Mensen met ervaring met die oplossing?
Waarom draai je alle kranen dicht? Is het niet veel makkelijker om te zorgen dat er altijd ergens een radiator (bijvoorbeeld die in de badkamer en minimaal eentje in de woonkamer) open staat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:56:
[...]

Ik verwacht geen latei aan de binnenzijde. Die is juist bedoeld voor het dragen van je metselwerk. Een latei van buiten naar binnen zal een enorme koudebrug zijn.

Mocht er een betonnen 'latei' /geveldrager zitten, dan gaan die paar gaatjes van een paar mm daar geen effect op hebben.

Let inderdaad wel op of er geen hoekstrip voor het stucwerk zit.
Met een beetje pech kom je nog wat flinke bewapening in de latei tegen, en heb je binnen no time een totaal vernaggeld gat als de boor er langs schiet.

Met een beetje geluk heeft er iemand al eens hout boven gemaakt zodat er vlees is om te schroeven.

Either way, een gaatje er in boren kan technisch gezien niet veel kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Andrehj schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:54:
[...]

Waarom draai je alle kranen dicht? Is het niet veel makkelijker om te zorgen dat er altijd ergens een radiator (bijvoorbeeld die in de badkamer en minimaal eentje in de woonkamer) open staat?
Tsjah, dat is het idee van Tado (waarschijnlijk binnenkort over naar Evohome). 's Nachts verwarmen we bijv alleen de babykamer, overdag de woonkamer. We hebben helaas niet één radiator waarvan het handig is die altijd open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 13:08
Ik ben gevraagd om (mee te helpen met) het leggen van een laminaatvloer. Omdat het voor mij de eerste keer is hebben jullie hopelijk nog wat tips & tricks voor mij om beginnersfouten te voorkomen. Ik heb al wat filmpjes/instructies op het net bekeken, maar jullie kunnen mij vast nog wat verder helpen. Het gaat om de volgende situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX2gp5LgZBT2Jnl0zzyaHoZ5sIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PqhVIyEed71zEPNXn69jNzM.jpg?f=fotoalbum_large

2 kamers, en een overloop met trap. Mijn idee was om in een van de twee slaapkamers in de hoek te beginnen, en vanuit daar verder te werken. Is dit de meest verstandige keuze, of zouden jullie ergens anders beginnen (of zelfs een overgangsprofiel bij de deuropeningen)?
De trap eindigt gelijk met de betonnen vloer. Het laminaat wilde ik op de trap laten aansluiten met een F vorm trapneus, is dit een logische keuze?
Laatste vraag, omdat dit voor mij de eerste keer (en mogelijk laatste keer) is, wilde ik een decoupeerzaag gebruiken om het benodigde zaagwerk uit te voeren. Goed genoeg (als ik de tijd neem), of moet ik toch echt aan ander gereedschap denken?
Alvast bedankt voor de informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

DRAFTER86 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:41:
Volgens de Remeha handleiding is de oplossing een bypass ventiel óf het expansievat naar de aanvoer ipv retour leiding.
Welke handleiding is dat?
Die laatste is het makkelijkste, maar trekt de pomp dan de retour niet vacuüm? Mensen met ervaring met die oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-G4eYNq5nYc_8nZhg7XnXT4-x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx1KzKzLU7nIC44Ce8bzciF2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je hebt gelijk, expansievat hoort in de zuig te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Botticelli schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:21:
Ik ben gevraagd om (mee te helpen met) het leggen van een laminaatvloer. Omdat het voor mij de eerste keer is hebben jullie hopelijk nog wat tips & tricks voor mij om beginnersfouten te voorkomen. Ik heb al wat filmpjes/instructies op het net bekeken, maar jullie kunnen mij vast nog wat verder helpen. Het gaat om de volgende situatie: [Afbeelding]

2 kamers, en een overloop met trap. Mijn idee was om in een van de twee slaapkamers in de hoek te beginnen, en vanuit daar verder te werken. Is dit de meest verstandige keuze, of zouden jullie ergens anders beginnen (of zelfs een overgangsprofiel bij de deuropeningen)?
De trap eindigt gelijk met de betonnen vloer. Het laminaat wilde ik op de trap laten aansluiten met een F vorm trapneus, is dit een logische keuze?
Laatste vraag, omdat dit voor mij de eerste keer (en mogelijk laatste keer) is, wilde ik een decoupeerzaag gebruiken om het benodigde zaagwerk uit te voeren. Goed genoeg (als ik de tijd neem), of moet ik toch echt aan ander gereedschap denken?
Prima plan van aanpak, maar dat F-profiel zou ik vervangen voor een L-profiel met ongelijke pootjes. Je hebt ze die plak je gewoon bovenop je laminaat en in tegenstelling tot plakplintjes, zitten die profielen daarna muurvast.

Let goed op de maximale afstand die je vrijhoudt tot de wanden. Neem goede afstandhoudertjes en laat het absoluut niet meer worden door het laminaat te verschuiven.

Ga je het laminaat inkorten met een decoupeerzaag of zo'n laminaatsnijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
PaT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:09:
[...]

Ga je het laminaat inkorten met een decoupeerzaag of zo'n laminaatsnijder?
Bedankt voor het advies!
Ik heb gezien dat zo'n laminaatsnijder de wereld niet kost, en voor het afkorten waarschijnlijk handiger/sneller dan de decoupeerzaag. Dan ga ik denk ik van combinatie snijder (afkorten in de breedte) en zaag (hoekjes/lengte) en speedboor (gaten voor leidingwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 14-09 07:28
Hee Klussers,

Een knijper werkt toch 2 kanten op, gedeelte wat je normaal tussen je vingers klemt, zet weer uit als je deze loslaat. Omgekeerd erin stoppen dus, eventueel knijpers xxl

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
Hee Klussers,

Ik heb niet meteen een linkje voor je, maar misschien wel een zoek-richting: denk aan iets wat bestaat uit twee delen die aan elkaar geechroefd zitten, en die je uit elkaar draait tot het klemt. Bijvoorbeeld een boutje wat exact past (of een stukje draadeind op maat gezaagd), en dan een moer erop waarmee je hem klem kan draaien.

Andere optie (misschien nog makkelijker): een parketveer. Mocht die niet de hele twee cm kunnen overspannen dan in combinatie met een blokje hout. Kerstverlichting zal niet zwaar zijn toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 20-11-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Seafarer schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:56:
[...]
Welke handleiding is dat?

[...]

[Afbeelding]

Maar je hebt gelijk, expansievat hoort in de zuig te zitten.
Dat is deze: https://www.google.com/ur...Vaw32qQudMFjMMh1itmgJCGeS .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TmP4kU7X90ltuZmi4X8MS6fsQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3a6Yl14SorYYS4Oex6BgGQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Botticelli schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:21:
[...]

Bedankt voor het advies!
Ik heb gezien dat zo'n laminaatsnijder de wereld niet kost, en voor het afkorten waarschijnlijk handiger/sneller dan de decoupeerzaag. Dan ga ik denk ik van combinatie snijder (afkorten in de breedte) en zaag (hoekjes/lengte) en speedboor (gaten voor leidingwerk).
Ik heb bij alle laminaatvloeren die ik gelegd heb (en dat zijn er ondertussen best wat) nog nooit een speedboor gebruikt. Rond radiator leidingen moet je vaak een vierkantje rond beide leidingen uitzagen die je dan afwerkt met een plakplintje.
En een speedboor gat werkt alleen als je de laminaatplank er overheen kan tillen en dan moet je ook nog genoeg ruimte in je gat hebben om de 'klik' te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Of je boort een gat op de plek waar de leiding komt en snijdt vervolgens daar de plank doormidden. Mooier kun je het eigenlijk niet aan elkaar krijgen. Enige nadeel: je krijgt 2 kopse stukken tegen elkaar, wat dus ook makkelijk kan verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
Bedankt weer voor de tips @PaT en @sypie . Is er nog een tip om te voorkomen dat ik rot uitkom bij de deurposten, zodat ik niet bijvoorbeeld een smalle strook overhoud aan de andere kant van de deur? Of is dat een beetje "op hoop van zegen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is op hoop van zegen en vooraf even kijken, je kunt altijd een nieuwe plank pakken en het andere stukje op de volgende rij leggen. Als je laminaat netjes legt dan maat het niet uit dat de korte kantjes overal hetzelfde patroon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Dank.
Ga ik uitzoeken. Want dit vind ik zo raar of er is iets wat ik nog niet weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vso schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:36:
[...]

ik snap je 2x niet ..
- waarom begin je met een boor van 26mm en niet van 4mm of 6mm
Dat ben ik wel van plan. Maar die zijn niet zo lang, dus het kan best dat die eindigen vóór ik wat anders raak en dat ik dan met die 26mm alsnog wat raak.
- waarom 45cm lang (hier is het stopblok idee voor)
Een maat kleiner was de vraag of ik er doorheen zou komen :P
leidingen lopen meestal horizontaal een muur in en op locaties waar je er niet zosnel "in" boort .. en een leiding moet zichtbaar/bereikbaar zijn voor hulp/werkdiensten bij breuk/schade .. dus dat ze verborgen zitten voor meer dan paar cm is onrealistisch ..
Onrealistisch? Als er 10cm beton ligt en 10cm isolatie dan is die 20cm niet zichtbaar. Dat bedoel ik meer.
Vliegvlug schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:39:
[...]

Dat als ik het goed begrijp wil je dus ook links de gaten hebben op de foto’s die je gepost hebt?
Het gedeelte waar die twee dunne witte kabels omhooggaan?
Die dunne witte "kabels" zijn tyleen waterleidingen. Zie foto hieronder.
[...]

Dat is gezien als je voor de meterkast staat neem ik dan aan?
Op de foto’s van de onderkant komen de kabels juist van links en gaan dan omhoog in een soort S-vorm en in de meterkast lopen ze dan naar rechts door?
Is dat wat je bedoelt?
Een foto van het onderste gedeelte van de meterkast erbij was wel handig geweest. ;)
Dat is van de andere kant beredeneerd, kan natuurlijk ook; ze komen inderdaad van links naar binnen, gaan naar rechts in een bocht omhoog. Geen s-bocht. Flauwe 90 graden.
[...]

Wat ik zou doen is niet van bovenaf boren maar juist van onderaf.
Dus in de kruipruimte omhoog naar boven in de meterkast.
Even er vanuitgaande dat je daar vrij omhoog kan en geen water- of gasmeter tegenkomt of andere obstakels
Nou, dat is dus de vraag. Ik heb dus het idee dat waar die gekleurde pvc-leidingen de vloer in gaan, ze niet helemaal recht erboven in de meterkast uit komen. Maar ik zou niet weten hoe ik dat in deze situatie kan bevestigen dan wel ontkrachten.
Dat stuk aan de linkerkant heeft nauwelijks kabels door de vloer lopen, enkel die 2 witte, en aangezien je een lange boor hebt kan je vast wel tussen de bestaande dikke leidingen door boren.
Zo heb ik ook een 3 tal 26mm gaten geboord vanuit mijn kruipruimte tussen leidingen door in de vloer van de centrale koker van mijn huis.

Weet niet hoe hoog je kruipruimte is maar ik moest wel een flinke kuil graven om genoeg ruimte te krijgen voor boor + machine ;)
Ja, dat leek mij daar ook prima te kunnen, zie foto. Gele punten is waar de tyleenleidingen naar beneden gaan, alleen zie je dat niet op de foto. Bij die groene puntjes zou ik de 3 gaten willen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alleen heb ik dus, zoals genoemd, het idee dat die andere leidingen niet loodrecht omhoog gaan, als dat zo is dan komen de leidingen in de kruipruimte op een iets andere plek uit dan in de meterkast.
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:23:
@JT Zo ziet het bij mij er ook ongeveer uit. Best kans dat er amper beton in de vloer van je meterkast zit. Bij mij is het volgens mij een plastic doorvoerdeksel (die zie ik van onderuit de kruipruimte) met daarop een laagje cement (dekvloer denk ik). Gewoon rustig boren met een SDS-boor. Het is niet alsof je met een vlijmscherpe boor met 10.000 rpm bezig bent die totale mayhem aanricht als je erdoor bent ofzo.
Ik heb een mooie Bosch 7X viersnijder, ben ik zo er doorheen :+ Vanuit de kruipruimte zie ik tempex isolatie. Misschien moet ik ook gewoon iets schuin boren, de richting die de leidingen onder de grond naar de muur gaan.
Belangrijkste is dat er geen leidingen in de vloer zitten die je misschien niet ziet, maar dat lijkt me daar erg sterk. Je kan zo zien wat er van bovenaf de vloer in gaat en wat er van onderaf uitkomt en vice versa. Als je daar uit de buurt blijft dan loopt het wel los. Desnoods leg je nog even een plankje op die rood/groene buizen, dan weet je zeker dat je ze niet zomaar raakt.
Uitvoerder heeft aangegeven dat ik daar in principe kan boren en met de leidingvinder vind ik ook niks. Dus dat zit denk ik wel ok. Iets ter berscherming op die andere leidingen is nog wel een idee ja, plankje eraan vast ductapen.
Wolly schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:11:
[...]

Je hoeft niet te boren hoor, het ziet er vrij nieuw uit dus dan is het 99% zeker dat er gewoon een plastic plaat met voorgestanste gaten zit onder je zandcementlaagje.

Daar kom je zelfs met een hamer en een schroevendraaier in 5 tellen doorheen.
De tweede die het zegt, ben benieuwd :P Bij het navragen waar te boren bij de uitvoerder kwam hij niet met een dergelijke mededeling :) Ik laat het nog wel weten.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 20-11-2021 21:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
Woody179 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:28:

Kleine update:
Muur nr 2 moest er vandaag ook aan geloven, in krap 2 uur tot puin gereduceerd.
[Afbeelding]
Kleine update, veel plaatjes/weinig tekst want ik ben kapot:
Laatste breekwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FInflUid7-gqXi_8tqKDzExLwaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVaS6kPW7fAfoCZ09zBUO4wp.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant muren "glad" gemaakt, bovenbalk aangebracht en doorvoeren geboord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLlqjs4wjL03Q627FxfhYM2sBAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZ368lswVdnWdK9bIAOukFqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje afkorten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPipww2c1EIuZq8Y4Oerp603gko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGiEGFS8N8VIRgod5tjDYCnC.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje spijkeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iiy37IZNripLW23WYWpHmGZGAY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9Uufw50bIsKk0sQCP4MjUbI.jpg?f=fotoalbum_large

Note 2 self: 6 meter muur voorzien van beplating handmatig in een keer optillen is niet te doen....
(Met mijn 100 kilo en 2 katrollen schoot ik nog niks op, uiteindelijk steeds een kant een stukje opgetild en er gauw een blokje onder geschoven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB-ubfiwU7LYUfuhUzQDRs1A3EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT0s8zaXLOijQ2OInIUZc1PX.jpg?f=fotoalbum_large

I AM VICTORIOUS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4O1n-vqzT9Thgyhg1dG1HSM-08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76RkS2wRyttxo2UF4VzLE1d1.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de lange muur(deel 1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQztyVGFHF7HJOi0UZht2c8Tx2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9S2R3aZoQyuMROPhZF1FLP0.jpg?f=fotoalbum_large

En het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-6BWkrqv59LndmcfL9b2q2J8X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cudmEcvM7Cl9TDIZJFsHTkgQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p5NhEhhW0zPs3SFLtvTmT2h560=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCiFC3D1RLpxnrlpmbD1Unh6.jpg?f=fotoalbum_large

Deel van de dakbalken er op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze4D7NiSobgHyy9kskr_UFGQllU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To7yPgOr2kzCMmtDO9kNLcSh.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de laatste (na)controle op vlak, plat, haaks, waterpas ect. en dan gaat de beplating op de lange zijde er op, worden de balken vast gezet en ga ik beginnen met het aanbrengen van OSB op het dak (ik loop nog niet echt warm voor het omhoog beuren van +-35 platen OSB 18....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

JT schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:42:
[...]
Ja, dat leek mij daar ook prima te kunnen, zie foto. Gele punten is waar de tyleenleidingen naar beneden gaan, alleen zie je dat niet op de foto. Bij die groene puntjes zou ik de 3 gaten willen.

***members only***

Alleen heb ik dus, zoals genoemd, het idee dat die andere leidingen niet loodrecht omhoog gaan, als dat zo is dan komen de leidingen in de kruipruimte op een iets andere plek uit dan in de meterkast.
Op basis van die foto gezien en gezien de afstand van de plek waar je die 3 gaten wilt maken ten opzichte van de al aanwezige leidingen zou ik me niet veel zorgen maken en die gaten op die plek gewoon van bovenaf boren.
Je gaat dan echt niet die bestaande leidingen raken, die gaan ondanks die flauwe bocht vrijwel recht omhoog.

Je merkt snel genoeg de overgang tussen beton en isolatie tijdens het boren, dus kan je makkelijk op tijd stoppen om de leidingen die je in de kruipruimte ziet niet te raken.
Zeker als je met beleid boort en niet met je volle gewicht die boor naar beneden duwt. ;)
(als ze überhaupt kan raken, want waarschijnlijk kom je ernaast uit)

In mijn meterkast was de bodem maar iets van 5cm dik.

En omdat het misschien alleen een dekvloer is zoals anderen zeggen zou ik beginnen met de machine niet op hamerstand te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Botticelli schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:21:
Ik ben gevraagd om (mee te helpen met) het leggen van een laminaatvloer. Omdat het voor mij de eerste keer is hebben jullie hopelijk nog wat tips & tricks voor mij om beginnersfouten te voorkomen. Ik heb al wat filmpjes/instructies op het net bekeken, maar jullie kunnen mij vast nog wat verder helpen. Het gaat om de volgende situatie: [Afbeelding]

ik heb zelf
Afbeeldingslocatie: https://www.enormvandriel.nl/media/catalog/product/5/1/5174_0.jpg

Vooral bij het (zwarte)blok met die inkepingen zijn wel handig als je net iets aan wilt slaan .. normaal doe je dat aanslaan niet btw .. maar soms is het nodig. dat ijzer is aantrekken/slaan in lastige hoeken

Die plastic (getande wiggen heb je eerder tekort dan teveel. zeker de eerste lange baan tegen de muur recht neerleggen is belangrijkste .. (eerste 3 rij-en)

je randen (groef) schoon houden en met beleid in elkaar klikken dan is aanslaan niet nodig.

Decoupeerzaag tja .. ben er geen fan van handig voor klein werk(ijzer zaagblad oid), vroeger kon je met een afkort zaag/zaag tafel beter af maar tegenwoordig merk ik dat ze ijzeren profieltjes oid in de groeven hebben.. maar dat merk je snel genoeg >:)

1 a 3 pakken "verzaag" afval op je gehele oppervlakte,

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 176 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/