Na flink wat klooien is dit het resultaat:
Wat ben ik concreet opgeschoten tegenover de vorige foto:
- de 3/8 naar 3/4 verloopjes zijn er tussenuit. De kraan zit nu op de juiste afstand van de muur;
- er is 1 oude S-koppeling gebruikt en 1 nieuwe waar de gouden neusring op zit;
- de kraan drupt niet meer;
- de kraan hangt niet meer waterpas nu.
Aangezien het me zelf niet lukte om dit goed voor elkaar te krijgen heb ik een loodgieter gebeld. Die is er 2 uur mee bezig geweest om tot bovenstaand resultaat te komen. Het probleem is als volgt:
- de muurplaat lijkt scheef te zitten. hierdoor komt de S-koppeling enigszins scheef uit de muur
- in de muurplaat zit een verloop/verlengstukje. Deze draait mee en komt los. Risico lekkage
- de rosetten passen eigenlijk net niet meer, we komen 1 mm te kort
- loodgieter durft niet veel vaker opnieuw te monteren ivm muurplaat/verlengstukje risico
Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar bij de verbouwing van de badkamer de oude muurplaat verlengd met een verloopje en het geheel professorisch gemonteerd en dichtgekit. Als het werkt dan werkt het zullen we maar zeggen
Er zijn nu 2 opties:
1) breken - muurplaat vervangen - 2 tegels opnieuw plaatsen - kraan goed monteren
Inschatting loodgieter kosten:
- breken + nieuwe muurplaat = 300 - 400 euro excl. materiaal
- tegelzetter plaatst 2 tegels opnieuw = 400 euro excl. materiaal
- nieuwe kraan monteren = 100 euro
Is dit een reële kosten inschatting? Mij lijken dit nou ook weer geen klussen die een uur of 3 per stuk kosten?
2) kraan iets meer waterpas monteren en een oplossing bedenken voor de ontbrekende rosetten
Dit is de minder goede oplossing maar mocht dit voor een zeer beperkt bedrag te realiseren zijn dan kan het alsnog een optie zijn. Ik zoek dan of rosetten die je kunt monteren zonder dat de kraan los moet of een zeepbakje/rekje dat je op kraanhoogte monteert en dat de muur aansluitingen bedekt. Met je rug naar de kraan douchen vond mijn vrouw geen goede oplossing
Ik vermoed dat optie 2 niet gaat lukken (incl. WAF) omdat dit niet mooi op te lossen is, maar hier niet geschoten is altijd mis