[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mooie snijplank! Waar haal je dat soort stukken hout als ik vragen mag..?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Pixeltje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:03:
[...]

Mooie snijplank! Waar haal je dat soort stukken hout als ik vragen mag..?
Fijnhouthandel :). Er zitten er drie door heel Nederland, Amsterdam, Arnhem en nieuw-Amsterdam (vlakbij mij dus). Hij verkoopt op basis van kuub prijzen (die momenteel best stevig zijn) maar hij heeft een hoek met kleine stukken die voorgeprijsd zijn, dan kun je een beetje shoppen. Zit echt wel veel mooi spul tussen en zo kun je de nerf en kleur zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
brambond schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:32:
Ik wil in mijn schuine dak van de zolder een dakraam gaan maken. Dit dakraam heeft een hoogte van 98 centimeter. De verticale afstand tussen de gordingen is 99 centimeter. Past dus precies! Maar ik heb dan geen speling om aan de onderzijde mooi met een hele dakpan uit te komen (zoals de handleiding voorschrijft). Hoe erg is het als ik deze dakpannen moet gaan inkorten (stuk van de bovenkant af en dus middels schroeven op een panlat moet gaan bevestigen)? Is dat goed te doen of raden jullie dat af?
Ik heb iets dergelijks aan de zijkant bij mijn dakraam moeten doen. Als je met een tegelboortje (ervan uitgaande dat je geglazuurde pannen hebt) een gaatje boort, wordt dat gewoon netjes. Doorzagen van de pannen is met een haakse slijper ook goed te doen. En vastschroeven op een panlat zie je vermoedelijk niks meer van, want daar zal nog wel een kraag overheen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heeft iemand tips over hoe je het beste scheuren in een gipswand met stucwerk kunt repareren? Ik had het van de zomer dichtgesmeerd met zo'n potje van Alabastine maar nu staan die scheuren alweer open.

Eroverheen behangen is echt de allerlaatste optie aangezien er aan die muur bovenaan ook nog kasten hangen + schuine wand, bovendien vind ik behang eigenlijk totaal niet mooi om naar te kijken en ben ik bang dat het gaat krullen als het hier van de zomer weer 28 graden binnen is. Iemand een tip hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Frieda schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:07:
Heeft iemand tips over hoe je het beste scheuren in een gipswand met stucwerk kunt repareren? Ik had het van de zomer dichtgesmeerd met zo'n potje van Alabastine maar nu staan die scheuren alweer open.

Eroverheen behangen is echt de allerlaatste optie aangezien er aan die muur bovenaan ook nog kasten hangen + schuine wand, bovendien vind ik behang eigenlijk totaal niet mooi om naar te kijken en ben ik bang dat het gaat krullen als het hier van de zomer weer 28 graden binnen is. Iemand een tip hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Staat of valt bij de stevigheid van de gipswant. Als de wand te slap is, gaat je het met smeren niet redden vrees ik. Wat ook kan is vliesbehang en daar goed overheen texen. Komt als je het goed doet in de buurt van stucwandje met structuur.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wapen je deze “naad” wel voordat je ‘m dichtsmeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:13:
[...]

Fijnhouthandel :). Er zitten er drie door heel Nederland, Amsterdam, Arnhem en nieuw-Amsterdam (vlakbij mij dus). Hij verkoopt op basis van kuub prijzen (die momenteel best stevig zijn) maar hij heeft een hoek met kleine stukken die voorgeprijsd zijn, dan kun je een beetje shoppen. Zit echt wel veel mooi spul tussen en zo kun je de nerf en kleur zelf uitzoeken.
Voor de mensen omgeving Amsterdam: Die zit in de Houthavens, leuke werf om eens doorheen te banjeren inderdaad. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:13:
[...]

Is Masave in Zwolle dan ook niet een mooie om even in gedachten te houden?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar heb je mee nabehandeld? Ik heb laatst een snijplank van hard maple en walnoot gemaakt. Die esdoorn begon lichter dan jouw essenhout, maar is na druivenpitolie toch echt behoorlijk bruin geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:19:
[...]

Staat of valt bij de stevigheid van de gipswant. Als de wand te slap is, gaat je het met smeren niet redden vrees ik. Wat ook kan is vliesbehang en daar goed overheen texen. Komt als je het goed doet in de buurt van stucwandje met structuur.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe slap deze wand is, hoe zie je zoiets? Het is een tussenmuur tussen de slaapkamer en de woonkamer. Behang is echt de allerlaatste optie, anders moet ik ook nog iemand vinden die de kastenwand helpt te demonteren, naast een behanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:45:
Wapen je deze “naad” wel voordat je ‘m dichtsmeert?
Hoe moet dat dan? Het is een scheur van nog geen 0,3mm breed, van zo'n anderhalve meter lang. Ik kreeg de alabastine er al amper in gefrot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:34:
[...]
Waar heb je mee nabehandeld? Ik heb laatst een snijplank van hard maple en walnoot gemaakt. Die esdoorn begon lichter dan jouw essenhout, maar is na druivenpitolie toch echt behoorlijk bruin geworden.
Eerst een licht vochtige doek, dan gaan de vezels een beetje overeind staan, dan opnieuw korrel 240 erover. Zodra droog en schoon heb ik er skyd olie (Ikea) op gesmeerd. Zodra een dag ingetrokken doe ik nog een laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:32:
[...]

Is Masave in Zwolle dan ook niet een mooie om even in gedachten te houden?
Zeker! Ook erg populair op het woodworking forum, maar voor mij alweer een uur rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:23:
[...]

Eerst een licht vochtige doek, dan gaan de vezels een beetje overeind staan, dan opnieuw korrel 240 erover. Zodra droog en schoon heb ik er skyd olie (Ikea) op gesmeerd. Zodra een dag ingetrokken doe ik nog een laagje.
Parafine dus. Dat ga ik volgende keer ook doen. Ondanks dat purperhart niet mijn smaak is, mooi plankje hoor.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:24:
[...]

Zeker! Ook erg populair op het woodworking forum, maar voor mij alweer een uur rijden.
Check. Gaat er meer om dat als mensen het terugzoeken ze ook naar rick kunnen kijken (hij verstuurt ook tegen vrij nette prijzen, grote stukken hout zijn natuurlijk nooit voor 2.95€ te versturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:18
MedionAkoya schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:34:
Hoi,

Ik heb hier losse stekkerdozen met 8 aansluitingen.
Weet iemand een manier om de bestaande stekkerdozen aan een muur te bevestigen.
Ik zag op Allekabels.nl dit staan Stekkerdoos muurbeugel voor 6,99

[Afbeelding]

Gezien de prijs verwacht ik dat er hiervan goedkopere alternatieven bestaan.

https://www.allekabels.nl...ekkerdoos-muurbeugel.html
Als je een 3D-printer hebt is dit een goedkope oplossing. :) En best mooi ook vind ik:
https://www.thingiverse.com/thing:4699923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Snelletomaat schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:23:
[...]

Als je een 3D-printer hebt is dit een goedkope oplossing. :) En best mooi ook vind ik:
https://www.thingiverse.com/thing:4699923
Gaaf, misschien aanschaffen voor als nieuwe schuur er is. _/-\o_

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
brambond schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:32:
Ik wil in mijn schuine dak van de zolder een dakraam gaan maken. Dit dakraam heeft een hoogte van 98 centimeter. De verticale afstand tussen de gordingen is 99 centimeter. Past dus precies! Maar ik heb dan geen speling om aan de onderzijde mooi met een hele dakpan uit te komen (zoals de handleiding voorschrijft). Hoe erg is het als ik deze dakpannen moet gaan inkorten (stuk van de bovenkant af en dus middels schroeven op een panlat moet gaan bevestigen)? Is dat goed te doen of raden jullie dat af?
Aan de bovenzijde inkorten en schroeven met een rvs schroef is geen enkel probleem. Afhankelijk van het model pan kan je ook een extra panlat slaan onder het raam en daar gewoon de pan over laten hangen alleen lopen de lijnen van de onderzijde pan dan niet door tpv van het raam.
Een velux dakraam is tenslotte alleen op hele maat dakpan aangaande de betonnen sneldekkers, al het andere spul dien je met dit soort oplossingen te komen.
Ps: hoe kom je boven uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb binnenshuis een hoop verfwerk gedaan (kozijnen, muren, plafonds). Op de kozijnen is wat latex gekomen wat ik wil verwijderen, zijn hier trucs voor? Ik kom zelf niet verder dan een glasschraper.
Frieda schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:11:
[...]

Hoe moet dat dan? Het is een scheur van nog geen 0,3mm breed, van zo'n anderhalve meter lang. Ik kreeg de alabastine er al amper in gefrot!
Ik heb zo'n naad dichtgesmeerd met Knauf Uniflott. Was ook heel smal dus ik heb het eerst wat extra ingesneden zodat een V-vormige naad van 1cm breed ontstond. Was eerst wat sceptisch maar tot nu toe scheurvrij gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Latex gaat er wel af met lauw water, toch?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Frieda schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:09:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe slap deze wand is, hoe zie je zoiets? Het is een tussenmuur tussen de slaapkamer en de woonkamer. Behang is echt de allerlaatste optie, anders moet ik ook nog iemand vinden die de kastenwand helpt te demonteren, naast een behanger.
Druk op de naad (of net erlangs). Zit er dan beweging in "de muur" dan is het achterliggende te slap en krijg je hem altijd terug.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Klein vraagje. Ik wil tijdelijk 1 radiator verwijderen zodat ik de muur strak kan maken en ik hoop dat ik dit kan doen zonder het hele systeem af te tappen. Volgens mij heb ik een voetventiel en kan ik deze dichtdraaien, de radiator leeg laten lopen en dan zou ik hem kunnen verwijderen. Klopt dit (zie fotos)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh2uIg0smUEQnNI7E9GFTLEzS5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToHkS2Dus6GuJDYhciVp02jR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICOMiBnfpr2hkcDczgqJ-CSX-64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUDfuGj4Mr6QS0qeNTaPg6rg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2zta7ttZN2FiVWglZsv4pcbS0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVQfiGv0PwlDSVwLkb130nBC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KL6RN6xB7m5F4cnDmCFX4Dedso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuM57VDLiiGc8VvZQpNsP2GO.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@IceM Ja

[ Voor 69% gewijzigd door Aapie op 09-11-2021 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
@IceM
Ja, maar je moet ook wel de radiatorknop dichtdraaien (en laten zitten :+ ).
Het voetventiel sluit alleen de retour af.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 09-11-2021 22:21 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
D.deJong schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:16:
[...]
Aan de bovenzijde inkorten en schroeven met een rvs schroef is geen enkel probleem. Afhankelijk van het model pan kan je ook een extra panlat slaan onder het raam en daar gewoon de pan over laten hangen alleen lopen de lijnen van de onderzijde pan dan niet door tpv van het raam.
Een velux dakraam is tenslotte alleen op hele maat dakpan aangaande de betonnen sneldekkers, al het andere spul dien je met dit soort oplossingen te komen.
Ps: hoe kom je boven uit?
@D.deJong Bedankt! Goed idee om niet in te korten maar extra over te laten hangen, dat ga ik proberen (extra overhang wordt in mijn geval iets van 20 cm). Ik ga een Fakro dakraam plaatsen van 94x98 cm. Hoe ik boven het raam uitkom weet ik niet, maar aangezien ik onder het raam niet mooi uitkom ga ik er vanuit dat ik aan de bovenkant ook niet lekker uitkom, van die pannen slijp ik wat af van de onderzijde. Maar dat moet sowieso geen probleem zijn toch? (of vanwaar je vraag?)

Van de pannen aan de zijkant van het raam moet ik volgens mij ook wat af gaan slijpen, dat komt niet precies mooi uit bij een dakraam breedte van 94 cm. Heb je toevallig daar nog tips voor? (het lijkt me het beste om aan één zijkant mooi langs een hele pan uit te meten, zodat ik maar aan één zijkant pannen hoef af te slijpen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
brambond schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:38:
[...]

@D.deJong Bedankt! Goed idee om niet in te korten maar extra over te laten hangen, dat ga ik proberen (extra overhang wordt in mijn geval iets van 20 cm). Ik ga een Fakro dakraam plaatsen van 94x98 cm. Hoe ik boven het raam uitkom weet ik niet, maar aangezien ik onder het raam niet mooi uitkom ga ik er vanuit dat ik aan de bovenkant ook niet lekker uitkom, van die pannen slijp ik wat af van de onderzijde. Maar dat moet sowieso geen probleem zijn toch? (of vanwaar je vraag?)

Van de pannen aan de zijkant van het raam moet ik volgens mij ook wat af gaan slijpen, dat komt niet precies mooi uit bij een dakraam breedte van 94 cm. Heb je toevallig daar nog tips voor? (het lijkt me het beste om aan één zijkant mooi langs een hele pan uit te meten, zodat ik maar aan één zijkant pannen hoef af te slijpen)
Mijn vraag betreffende de bovenzijde is eigenlijk of je niet uit gaat komen met een hele pan en een beetje (paar cm) want dan moet je pannen gaan lijmen.
En wat jouw vraag betreft over de zijkanten, dan zou je goed moeten kijken naar de vorm van de pan want komt het lood in een dal uit dan loopt het regenwater onder je lood door. Lood moet over de hoogte van een pan heen geklopt worden.
Al met al geen sinecure en meten is weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 13:38
peligro2k schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:54:
[...]

Edit na wat zoekwerk zie ik dat de Gamma ongeveer dezelfde werkwijze adviseert.

https://www.gamma.nl/klusadvies/a/radiatorkraan-vervangen

Het gaat om de gehele kraan, dus niet alleen de draaiknop. Als de druk er nog op staat spuit er toch water uit?

Voor de duidelijkheid. Deze komt erop. [Afbeelding]
Gezien het niveau van je vraag en de klus die je wilt gaan beginnen, wil ik je sterk adviseren om dit op een doordeweekse dag te doen, zodat je ad-hoc op-en-neer kunt naar de Warmteservice of iets en niet een weekend in de kou zit :P

De losse wartel bijvoorbeeld is een staartstuk die je in je verwarming draait. Als je geluk hebt, kun je de oude laten zitten. Bij twijfel vervangen, maar daar heb je een aparte sleutel voor nodig om eruit te draaien. Voor het indraaien van een nieuwe moet je het schroefdraad omwikkelen met loctite/hennep/teflon om het waterdicht te krijgen. Idem met de aanvoerkant.

Het is goed zelf te doen, maar mijn ervaring is dat je snel misgrijpt, of dat iets een net andere maat is dan je verwachtte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Zwartoog schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:18:
[...]

Gezien het niveau van je vraag en de klus die je wilt gaan beginnen, wil ik je sterk adviseren om dit op een doordeweekse dag te doen, zodat je ad-hoc op-en-neer kunt naar de Warmteservice of iets en niet een weekend in de kou zit :P

De losse wartel bijvoorbeeld is een staartstuk die je in je verwarming draait. Als je geluk hebt, kun je de oude laten zitten. Bij twijfel vervangen, maar daar heb je een aparte sleutel voor nodig om eruit te draaien. Voor het indraaien van een nieuwe moet je het schroefdraad omwikkelen met loctite/hennep/teflon om het waterdicht te krijgen. Idem met de aanvoerkant.

Het is goed zelf te doen, maar mijn ervaring is dat je snel misgrijpt, of dat iets een net andere maat is dan je verwachtte :)
Het is me op zondag in een paar uur gelukt. Tot op heden zonder lekkages O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Brutale vraag; zou iemand een check kunnen doen op mijn riolerings 'ontwerp' O-)?
Dit topic heb ik ervoor geopend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw8sgkAc3-0UhEy5_1YbATG4_q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtHsg28XeEnci6Xgue9kMhIS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Mooi :) Hout toevallig bij Fijnhout Drenthe weg?

Ik heb er zelf ook een aantal gemaakt in verschillende combinaties met Esdoorn, Amerikaans noten en Europees kersen. Doet het altijd erg goed als cadeau, snijplanken en serveerplankjes. Ik heb ook een kopshout snijplank voor m'n moeder gemaakt voor kerst vorig jaar en een bevriende keukenbouwer aan wie ze die liet zien vond hem blijkbaar ook mooi, zo mooi dat ie mijn vroeg om een hakblok voor een de keuken van een van zijn klanten te maken.. Die zou 1x1 meter en 8cm dik moeten worden.. 8)7
Helaas is mijn huidige werkplaats daar niet heel geschikt voor en is mijn nieuwe werkplaats nog niet af, anders was ik die uitdaging graag aan gegaan.

Ik zal eens wat fotootjes opzoeken. :)

Ook foto's van de vorderingen van mijn schuur komen eraan.. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Een snelle vraag, kan ik aan de standaard draadjes die naar de deurbel gaan 12v aansluiten?

Heb een video deurbel welke ik wil verbinden, die komt met een lange kabel en aparte adapter.
Als er 12v door die draadjes kan dan kan ik simpelweg de connectoren eraf knippen en de belkabel verbinden. Scheelt een hoop gedoe.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Robbie T schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:29:
Als er 12v door die draadjes kan dan kan ik simpelweg de connectoren eraf knippen en de belkabel verbinden. Scheelt een hoop gedoe.
De spanning is het probleem niet, de stroom mogelijk wel. Als je op de voeding kijkt, wat is dan de maximale stroom aan de 12v kant?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Robbie T schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:29:
Een snelle vraag, kan ik aan de standaard draadjes die naar de deurbel gaan 12v aansluiten?

Heb een video deurbel welke ik wil verbinden, die komt met een lange kabel en aparte adapter.
Daar zou ik maar eens heel voorzichtig mee zijn; veel deurbellen zijn doormiddel van een beltrafo aangesloten en dus staat er wisselstroom op en geen gelijkstroom die jouw videodeurbel waarschijnlijk nodig heeft. Je kunt even in de meterkast kijken of je een beltrafo hebt (zit vaak in je groepenkast) of even de multimeter erop zetten...

Mocht je een beltrafo hebben kun je natuurlijk wel de uitgangsdraadjes daarvan losmaken en je adapter in de meterkast met die draadjes verbinden... Wel goed opletten want de ingangskant van je beltrafo is gewoon 230V!

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
big bang schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:29:
[...]

De spanning is het probleem niet, de stroom mogelijk wel. Als je op de voeding kijkt, wat is dan de maximale stroom aan de 12v kant?
1A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:50
Hallo,

Ja dit is een voetventiel, noteer het aantal slagen dat je moet maken om hem dicht te draaien op een stukje tape op de buis, kan je hem na gedane arbeid ook weer precies zover open draaien. :)
IceM schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:07:
Klein vraagje. Ik wil tijdelijk 1 radiator verwijderen zodat ik de muur strak kan maken en ik hoop dat ik dit kan doen zonder het hele systeem af te tappen. Volgens mij heb ik een voetventiel en kan ik deze dichtdraaien, de radiator leeg laten lopen en dan zou ik hem kunnen verwijderen. Klopt dit (zie fotos)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb wat richting nodig :)

wij gaan over een tijdje verhuizen (en verbouwen). waaronder ook de kozijnen. Nu hebben wij een aannemer gevonden die heel veel kan, maar aangeeft dat kozijnen niet zjin hobby zijn.

in de zoektocht naar goede leveranciers merk ik dat vooral kunststof nu de basis lijkt te zijn. Nu zijn we nog niet helemaal uit hout / kunststof.

1. wat zouden jullie nu kiezen: kunststof of houten kozijnen?\
2. zouden jullie met een grote partij / of juist een aannemer in zee gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Smithkj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:57:
Ik heb wat richting nodig :)

wij gaan over een tijdje verhuizen (en verbouwen). waaronder ook de kozijnen. Nu hebben wij een aannemer gevonden die heel veel kan, maar aangeeft dat kozijnen niet zjin hobby zijn.

in de zoektocht naar goede leveranciers merk ik dat vooral kunststof nu de basis lijkt te zijn. Nu zijn we nog niet helemaal uit hout / kunststof.

1. wat zouden jullie nu kiezen: kunststof of houten kozijnen?\
2. zouden jullie met een grote partij / of juist een aannemer in zee gaan?
1. goed merk (bijv. Schüco) kunststof kozijnen met rechte verbindingen en houtnerffolie
2. bedrijf gespecialiseerd in kunststof kozijnen

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• bbbrumbrum
  • Niet online
hansvk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:07:
[...]

1. goed merk (bijv. Schüco) kunststof kozijnen met rechte verbindingen en houtnerffolie
2. bedrijf gespecialiseerd in kunststof kozijnen
Enige reden om voor hout gaan lijkt me het aanzicht. Als je qua looks perse hout wilt, dan is dat de keus. Anders zou ik voor kunststof gaan.
Ligt ook een beetje aan de stijl van je huis.
Als het enigsinds niet-klassiek is zou ik de houtlook skippen en een mooie structuur op het kunststof kiezen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:11:
Enige reden om voor hout gaan lijkt me het aanzicht. Als je qua looks perse hout wilt, dan is dat de keus. Anders zou ik voor kunststof gaan.
Ligt ook een beetje aan de stijl van je huis.
Als het enigsinds niet-klassiek is zou ik de houtlook skippen en een mooie structuur op het kunststof kiezen.
Voor grote ramen wordt normaalgesproken geen kunstof kozijnen genomen, die hebben niet genoeg stijfheid daarvoor. Of het moeten heel dikke kozijnen worden. Als je dunnere kozijnen wilt, of grote ramen hebt, dan is de keuze meestal beperkt tot aluminium of hout.

• bbbrumbrum
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:
[...]

Voor grote ramen wordt normaalgesproken geen kunstof kozijnen genomen, die hebben niet genoeg stijfheid daarvoor. Of het moeten heel dikke kozijnen worden. Als je dunnere kozijnen wilt, of grote ramen hebt, dan is de keuze meestal beperkt tot aluminium of hout.
Wat is groot? Heb hier 3 ramen +/- 2,5x2,5 van WERU in triple en heb ze niet echt gehoord over mogelijke beperkingen... zit ook aardig wat staal in die “kunststof” kozijnen he.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:56:
Wat is groot? Heb hier 3 ramen +/- 2,5x2,5 van WERU in triple en heb ze niet echt gehoord over mogelijke beperkingen... zit ook aardig wat staal in die “kunststof” kozijnen he.
Groter dan dat, in ieder geval. Bij ons is het grootste zo'n 3x2.25, en dat was geen probleem in kunststof, maar bij de buren was 6 x 2.5 wel te groot. Ook bij een collega met een soortgelijke glaspartij was kunststof geen optie meer. Ook bv die ramen die van benedenverdieping helemaal naar de zolder gaan.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:07:
[...]

Groter dan dat, in ieder geval. Bij ons is het grootste zo'n 3x2.25, en dat was geen probleem in kunststof, maar bij de buren was 6 x 2.5 wel te groot. Ook bij een collega met een soortgelijke glaspartij was kunststof geen optie meer. Ook bv die ramen die van benedenverdieping helemaal naar de zolder gaan.
Zal er ook mee te maken hebben dat profielen niet zo lang zijn......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Dan hangt het van de draaddikte af. Als het 0.2mm2 telefoon snoer is (da's heel dun), dan heb je bij 1A al een voltage drop van 91,2% bij 10m lengte. Bij 0,5mm2 en max 0,5A nog maar 7,3%.

Conclusie, het kan werken, het kan ook niet werken. Als je het gaat proberen, installeer dan de boel, zorg dat de deurbel maximaal verbruikt en meet dan de spanning aan de bel kant met een multimeter.

Als alternatief zou je de bestaande draad kunnen gebruiken als trekdraad voor een nieuwe draad met dikkere aders.

• big bang
Shapeshifter schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:20:
[...]

Daar zou ik maar eens heel voorzichtig mee zijn; veel deurbellen zijn doormiddel van een beltrafo aangesloten en dus staat er wisselstroom op en geen gelijkstroom die jouw videodeurbel waarschijnlijk nodig heeft. Je kunt even in de meterkast kijken of je een beltrafo hebt (zit vaak in je groepenkast) of even de multimeter erop zetten...
Als hij de voeding gebruikt die bij de nieuwe deurbel kwam heeft hij met de oude beltrafo niets meer te maken..

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Om er een heel topic over te maken leek me wat overdreven..

Op mijn zolder zit 1 balk in een spant, dus 1 van de poten van de A-vorm, die erg "gebarsten" uitziet.
Kan dit kwaad?
Wat is hier de oorzaak van?
Heb de woning zo gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iarVUSCv4kCpSkLdoOE1j-6pfok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsFMsBhAwR29zJaTgGjYj9cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAUqKMb4W0-sYNcBIHMqGtsxcEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc8KLB97xqwQ5RgDmrxn4dRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp2U1fAuLEgG7KtOl85QJyrXOpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzkkAD8Zt06IUpxIR4XlhcQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1S4INDdgP0HB4f0WS0NzFMU3tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czot7u8lEJU31LqVz86IxKPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz53He_ddY0xAzooDMW8hirEN08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEZS9ghfrsLEAbfmxH8ieheT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
@JohanSavelkoul Nee. Dit is normaal. Dit soort barsten in de lengterichting zijn gebruikelijk (door drogen van het hout) en tasten de sterkte niet aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan geen kwaad, tenzij je er echt doorheen kunt kijken of dat er beweging in zit. Deze scheuren komt omdat het hout droger is geworden na het plaatsen. Dit zijn droogtescheuren, kun je niet voorkomen bij een natuurlijk product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

big bang schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:09:
[...]

Als hij de voeding gebruikt die bij de nieuwe deurbel kwam heeft hij met de oude beltrafo niets meer te maken..
Eens, maar het was voor mij niet duidelijk of diegene "de draden die momenteel op de bel aangesloten zijn" (dus mogelijk inclusief beltrafo), of "puur de draden die van de meterkast naar de bel lopen", dus beter een keer te vaak gewaarschuwd dan te weinig...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• JohanSavelkoul
Dank voor de antwoorden over de balk.
Ik slaap weer iets lekkerder!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:46:
Om er een heel topic over te maken leek me wat overdreven..

Op mijn zolder zit 1 balk in een spant, dus 1 van de poten van de A-vorm, die erg "gebarsten" uitziet.
Kan dit kwaad?
Wat is hier de oorzaak van?
Heb de woning zo gekocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn heel bescheidene droogte scheuren in het hout.
Ik zie ook geen houtworm.
Het enige wat wat mij opvalt zijn de houten penverbindingen zonder inkepingen in het balkhout. Kan zo geen inschatting maken of dat sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 15-09 12:23
Vraagje.

Ik wil een MDF plaat mat zwart spuiten.
Gaat dit gewoon "simpel" met een spuitbus. Of moet ik het nog voorbehandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barry86 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:20:
Vraagje.

Ontvetten, schuren, afboenen, grondlak, schuren?

Zoiets?

Tsja wat voor oppervlak is het en hoe strak moet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Het kan, maar mooi wordt het niet. Eerst heel goed pruimen, vooral op de zijkanten. Maar mdf laat zich ook heel goed rollen, waarom perse spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Vraagje.

Is zwart gekleurd MDF (Valchromat) kopen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Rollen is een optie, maar ik denk direct aan spuiten omdat ik een bloedhekel aan verfen heb :+

Het moet wel strak, glad en mat zwart worden. Misschien dan toch rollen.

Het is btw een vlak van 90cm bij 90cm

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 12-11-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
D.deJong schreef op woensdag 10 november 2021 @ 05:28:
[...]

Mijn vraag betreffende de bovenzijde is eigenlijk of je niet uit gaat komen met een hele pan en een beetje (paar cm) want dan moet je pannen gaan lijmen.
En wat jouw vraag betreft over de zijkanten, dan zou je goed moeten kijken naar de vorm van de pan want komt het lood in een dal uit dan loopt het regenwater onder je lood door. Lood moet over de hoogte van een pan heen geklopt worden.
Al met al geen sinecure en meten is weten.
Bedankt! Jouw kritische blik was precies waar ik naar op zoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
Hallo klussers,

Ik heb even een vraagje,
Ik had bij aanschaf van een Makita machine een set Makita bitjes gekregen, gisteren zijn er mij drie geknapt want deze bitjes zijn echt troep.

Maar dan is de vraag, wat zijn wel goede bitjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25
Jurre_0527 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:01:
Hallo klussers,

Ik heb even een vraagje,
Ik had bij aanschaf van een Makita machine een set Makita bitjes gekregen, gisteren zijn er mij drie geknapt want deze bitjes zijn echt troep.

Wera, of Wera, oh ja ook Wera :P

Voor slagschroevendraaiers: https://www.amazon.nl/-/e...id=1636725838&sr=8-6&th=1

Voor normale: https://www.gereedschappr...0-diamond-1-30-delig.html

Voor goedkoop zijn ook de Milwaukee ShockWave bits (alleen de nieuwste generatie) wel aardig.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

barry86 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:50:
Rollen is een optie, maar ik denk direct aan spuiten omdat ik een bloedhekel aan verfen heb :+

Het moet wel strak, glad en mat zwart worden. Misschien dan toch rollen.

Het is btw een vlak van 90cm bij 90cm
Ik herken dit... Ik heb ook echt een bloedhekel aan verven. Maar ik ben toen ook een keer begonnen met spuiten, maar bereid je voor op heeeeeeeel veel lagen spuitverf tot het punt dat je denkt: fuck it, ik pak een roller! ;)

Of je moet het eerst heel goed primeren, maar voor spuitprimer geldt bovenstaande ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 12-11-2021 15:38 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Hallo klussers,

Ik heb even een vraagje,
Ik had bij aanschaf van een Makita machine een set Makita bitjes gekregen, gisteren zijn er mij drie geknapt want deze bitjes zijn echt troep
Die meegeleverde bitjes zijn vaak inderdaad niet best. Als je ze fysiek wilt halen: De Witte (merk, niet kleur) bitjes bij de hornbach zijn ook prima. Anders Wera, Wiha, milwaukee shockwave zijn goed verkrijgbare prima bitjes.

Maar ook die elcheapo's knappen niet zo heel snel, 3 op een dag is opvallend. Doe je soms op de boorstand erg grote schroeven op volle kracht rammen? Dan zal je inderdaad rekening moeten houden dat er regelmatig een bitje sneuvelt. Is op zich niet erg (bitjes zijn verbruiksmateriaal), maar houd er dan rekening mee bij aanschaf: Koop er een paar extra :+

Ohjah: Koop ook de goede soort. Meegeleverd klinkt als Philips bitjes. Als je PZ schroeven hebt, is het ook drama. Zorg dat je de goede soort en maat bits gebruikt voor je schroeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 12-11-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Hallo klussers,

Ik heb even een vraagje,

Als dit bij een schroefmachine gebeurt is het wel heel slecht gesteld met de bitjes, is het een slagschroeftol dan is het niet zo vreemd. Bitje van Wera en dan specifiek de impactor zijn een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Vraagje.

Ik heb een kast gemaakt van MDF waarna ik deze heb gelakt. Mijn ervaring is dat dit heel erg zuigt. Ik zou hier toch wel enige primer gebruiken die speciaal voor MDF is. Dit om de zuigende werking tegen te gaan.

Ik heb het als volgt gedaan
Schuren - primer voor MDF - schuren - nog een laag primer - schuren - aflakken in de eindkleur

Hier kreeg ik een super strak resultaat van. Inmiddels al 2 kasten zo gedaan

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 16:25

Impry

Rallymedia.nl

De grote plinten kit vraag komt weer eens langs. Maar ik wil vooral mijn idee voorleggen n.a.v. onderstaande foto's.

Mijn idee is om kieren op de hoeken met acrylaatkit te dichten en daarna evt. bij te tippen met RAL9016.
De bovenkant van de plint zou ik juist willen gaan voor siliconenkit gemengd naar RAL9016.
Onderkant twijfel ik over siliconen transparant of 9016.

Waarom siliconen en geen acrylaat?
- Kleeft niet (dus geen stof)
- Verkleurt niet (toch?)
- Aan de onderkant ga ik sowieso niet verven.
- Mocht ik de muren een keer bij willen tippen of verven dan is dat wel even lastig natuurlijk. Maar ik verwacht niet dat dat vaak voor zal komen. In het ergste geval snijd ik de kit weg.

Waar ik over twijfel, dat laatste punt.
En of siliconen niet lastiger is om aan te brengen dan acrylaat. Wat zijn jullie ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6buxQhV1lwMdIycthG0FndxERE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plDrfE2fojMRXIQuVhNJMMzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwPuszK7g_1w9bt9n3lLgAPtVSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B3BaK2YaprSMgn4APHZcAsb.jpg?f=fotoalbum_large

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
nokiaan958GB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:02:
[...]

Dat zijn heel bescheidene droogte scheuren in het hout.
Ik zie ook geen houtworm.
Het enige wat wat mij opvalt zijn de houten penverbindingen zonder inkepingen in het balkhout. Kan zo geen inschatting maken of dat sterk genoeg is.
Zelf zou ik ze niet bescheiden noemen, zeker niet die op de laatste foto, die is best een cm or 2 diep.
De pennen heb ik geen idee van, of dat sterk genoeg is.
Woning staat van 1932 dus ik gok dat het OK is.

Houtworm, goeie..
Ik heb de hele woning gestript en ben zo veel mogelijk balken aan het behandelen, (degelijk nat maken met blokkwast) met petroleum.
Dit gewoon ruimte voor ruimte.
Op de zolder zie ik aan de andere kant van de zolder, dezelfde balk zonder dit soort scheuren maar wel redelijk wat uitvliegopeningen van de houtworm.
Ik vermoed dat het oud is en al eens behandeld, maar ook hier krijgen alle balken een goeie behandeling als beneden mijn slaapkamer geheel klaar is, we wonen/slapen nu namelijk op zolder en dan is eens ff goed met petroleum aan de gang gaan niet heel lekker voor je gezondheid volgens mij.
De stank hangt in ieder geval een dag of 2 a 3 echt goed in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Impry schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:28:
De grote plinten kit vraag komt weer eens langs. Maar ik wil vooral mijn idee voorleggen n.a.v. onderstaande foto's.

Mijn idee is om kieren op de hoeken met acrylaatkit te dichten en daarna evt. bij te tippen met RAL9016.
De bovenkant van de plint zou ik juist willen gaan voor siliconenkit gemengd naar RAL9016.
Onderkant twijfel ik over siliconen transparant of 9016.

Waarom siliconen en geen acrylaat?
- Kleeft niet (dus geen stof)
- Verkleurt niet (toch?)
- Aan de onderkant ga ik sowieso niet verven.
- Mocht ik de muren een keer bij willen tippen of verven dan is dat wel even lastig natuurlijk. Maar ik verwacht niet dat dat vaak voor zal komen. In het ergste geval snijd ik de kit weg.

Waar ik over twijfel, dat laatste punt.
En of siliconen niet lastiger is om aan te brengen dan acrylaat. Wat zijn jullie ervaringen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het rottige van acrylaatkit is dat je t nog moet verven. Ik heb dat nog niet gedaan, maar t is nu na een paar maanden toch aardig geel uitgeslagen al.

Nadeel van silliconenkit is dat het helemaal niet meer overschilderbaar is en lastiger te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn hemelwaterafvoer komt uit in een putje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPXyoQ4_tc1_8B7OCGTRUNIhTz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgI6rSUGX1yK1wv75QVbSarB.jpg?f=fotoalbum_large
Op de foto had ik hem leeg geschept, en later heb ik hem nog met de tuinslang schoon gespoten.
Resultaat was dat op zo'n 60cm diepte al grondwater staat. Dat kwam ik ook tegen tijdens het plaatsen van de palen voor de schutting, en de kruipruimte is ook vrij nat.
Maar niet ver boven het grondwater (door het vuil net niet zichtbaar op bovenstaande foto) zit nog weer een pijp die onder onze schuur verdwijnt.

Zou het zo zijn geweest dat de put er voor is om water in de grond te laten zakken, en die pijp voor de afvoer van een overschot aan water richting de straatkolken, mocht het te hard regenen? Die pijp zit vol met modder, dus dan zou ik moeten kijken of ik die kan doorspuiten met de Kärcher.
Vanuit de kant van de buren zie ik geen pijp komen, maar misschien loopt die op een andere manier.
(Jaren 60 woning, dus ongetwijfeld anders dan de huidige manier van afwateren)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 13-11-2021 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

t14wo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:48:
[...]

Het rottige van acrylaatkit is dat je t nog moet verven. Ik heb dat nog niet gedaan, maar t is nu na een paar maanden toch aardig geel uitgeslagen al.

Nadeel van silliconenkit is dat het helemaal niet meer overschilderbaar is en lastiger te verwerken.
Neem een overschilderbare beglazingskit oid. Niet het probleem van verkleuren als met acrylaat, maar wel ooit overschilderbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Impry
acrylaatkit krimpt/slinkt, dat zal je op hoeken dan meerdere keren moeten doen, een beglazingskit blijft staan zoals jij hem afmest.
Acrylaat spons je wel lekker weg met water als het een zooitje wordt, met beglazingskit moet je net werken of afplakken. Al kun je met wasbenzine ook vlekken weghalen als ze nog nat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Iemand een idee wat het ongeveer aan geld en tijd kost om een vliering met vlizotrap te laten bouwen? Zonder afwerking, dat zou ik zelf doen.

Ik heb een aantal offertes aangevraagd, maar reactie blijft uit (wat niet abnormaal lijkt in deze markt 8)7 )

De zolder is ongeveer 6x5 en 4.5m hoog in de nok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
wcd en leidingen in gewapend beton: in mijn muur van 2,50m bij 3,50m moeten 6 inbouw wcd+leidingen worden geplaatst, hiervoor willen ze door de wapening heen slijpen. Is dit toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 17:03

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Ik zit momenteel met een raar probleem in mijn CV-Installatie. In soms enkele weken tijd loopt de druk in de CV-installatie gigantisch terug zonder ook maar ergens een lekkage of enige vorm van waterschade te zien.

Een voorbeeld op 03-11-2021 heb ik de CV (ontlucht en bijgevuld) van 0.9 bar naar 2.0 bar. Op 11-11-2021 was de druk gezakt naar 1.7 bar. Op diezelfde dag is er een specialist op het gebied van lekdetectie langs gekomen en deze heeft naar de CV en leidingen gekeken.

Hij vond bij één thermostaatkraan (bij de radiator) een groene aanslag van eventuele lekkage ( dit was niet noemenswaardig vond hij) en bij de expansievat was een lichte vorm van roest zichtbaar (waarschijnlijk door water tijdens het bijvullen van de installatie). Verder ontdekte hij een koppeling in het expansievat welke bekend staat om lekken te veroorzaken en deze heeft hij er tussen uitgehaald en het expansievat rechtstreeks aangesloten. Hij heeft al het water eruit laten lopen en opnieuw bijgevuld naar 2.1 bar.

Vervolgens heeft hij de vloerverwarming bekeken met een warmtebeeldcamera maar ook daar ontdekte hij geen waterlekkages.

Vanochtend de CV ketel bekeken en momenteel staat de druk van de ketel weer op 1.6 bar. Tussen 11-11-2021 en nu is dat voor mijn gevoel echt te drastisch. En het geeft mij ook geen lekker gevoel dat er ergens eventueel water aanwezig is, zonder dat ik het ook maar ergens kan zien.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en kan eventueel bedenken wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:21:
Ik zit momenteel met een raar probleem in mijn CV-Installatie. In soms enkele weken tijd loopt de druk in de CV-installatie gigantisch terug zonder ook maar ergens een lekkage of enige vorm van waterschade te zien.

Een voorbeeld op 03-11-2021 heb ik de CV (ontlucht en bijgevuld) van 0.9 bar naar 2.0 bar. Op 11-11-2021 was de druk gezakt naar 1.7 bar. Op diezelfde dag is er een specialist op het gebied van lekdetectie langs gekomen en deze heeft naar de CV en leidingen gekeken.

Hij vond bij één thermostaatkraan (bij de radiator) een groene aanslag van eventuele lekkage ( dit was niet noemenswaardig vond hij) en bij de expansievat was een lichte vorm van roest zichtbaar (waarschijnlijk door water tijdens het bijvullen van de installatie). Verder ontdekte hij een koppeling in het expansievat welke bekend staat om lekken te veroorzaken en deze heeft hij er tussen uitgehaald en het expansievat rechtstreeks aangesloten. Hij heeft al het water eruit laten lopen en opnieuw bijgevuld naar 2.1 bar.

Vervolgens heeft hij de vloerverwarming bekeken met een warmtebeeldcamera maar ook daar ontdekte hij geen waterlekkages.

Vanochtend de CV ketel bekeken en momenteel staat de druk van de ketel weer op 1.6 bar. Tussen 11-11-2021 en nu is dat voor mijn gevoel echt te drastisch. En het geeft mij ook geen lekker gevoel dat er ergens eventueel water aanwezig is, zonder dat ik het ook maar ergens kan zien.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en kan eventueel bedenken wat dit zou kunnen zijn?
Hoe oud is het expansievat?

Als je nu de ketel flink opstookt zie je de druk dan ook direct oplopen?

Kun je vloerverwarming en radiatoren tijdelijk scheiden en dan alleen op radiatoren stoken of alleen vloerverwarming.

Heel groot huis?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:21:

Geen zichtbare lekkage gevonden?
Dan zijn expansievat en overstortventiel de eerste verdachten.
Welk merk en type ketel heb je?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Korte check: Onze muren zijn bijna allemaal strak gestuct met mp75 Deze ga ik, zodra het allemaal een paar weken rustig heeft gedroogd, verven met een muurverf. Volgens mij moet er altijd voorgestreken worden. Ik denk hiervoor een Sigmafix te gebruiken. Of misschien een Albastine. Klopt mijn logica?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
webber87 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:37:
Korte check: Onze muren zijn bijna allemaal strak gestuct met mp75 Deze ga ik, zodra het allemaal een paar weken rustig heeft gedroogd, verven met een muurverf. Volgens mij moet er altijd voorgestreken worden. Ik denk hiervoor een Sigmafix te gebruiken. Of misschien een Albastine. Klopt mijn logica?
Vers stucwerk moet inderdaad eerst met voorstrijk behandeld worden. Ik heb toevallig ook Sigmafix gebruikt, werkt top. Lees even goed hoeveel je moet verdunnen met water. Daarna kan je als het gedroogd is kan er meteen met latex overheen (waarschijnlijk 2 lagen nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Seafarer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:37:
[...]

Hoe oud is het expansievat?

Als je nu de ketel flink opstookt zie je de druk dan ook direct oplopen?

Kun je vloerverwarming en radiatoren tijdelijk scheiden en dan alleen op radiatoren stoken of alleen vloerverwarming.

Heel groot huis?
Expansievat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De ketel zelf komt uit 2013/2014 heb ik begrepen van de CV-monteur. Zodra ik de ketel op stook gaat deze richting 2.1 bar.

Ik ben inderdaad ook nog aan het kijken wat er gebeurd wanneer ik alleen de vloerverwarming gebruik en dit ook nog per groep bepalen (van de vloerverwarming) om te kijken of er wellicht per groep een drukverlies merkbaar is. Moet dit wellicht wel even voor een langere periode gaan testen.

Het is een rijtjes woning van ongeveer 104m2.
edsandje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:32:
[...]
Geen zichtbare lekkage gevonden?
Dan zijn expansievat en overstortventiel de eerste verdachten.
Welk merk en type ketel heb je?
Helemaal niets, heb op diverse punten nu ook keukenpapier neer gelegd voor de zekerheid. En controleer deze nu elke keer.

Merk en type zijn: Nefit Profline HRC24 CW3.

Hoe zou ik kunnen controleren of het expansievat en of overstortventiel de eventuele veroorzakers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:54:
[...]

Expansievat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De ketel zelf komt uit 2013/2014 heb ik begrepen van de CV-monteur. Zodra ik de ketel op stook gaat deze richting 2.1 bar.

Ik ben inderdaad ook nog aan het kijken wat er gebeurd wanneer ik alleen de vloerverwarming gebruik en dit ook nog per groep bepalen (van de vloerverwarming) om te kijken of er wellicht per groep een drukverlies merkbaar is. Moet dit wellicht wel even voor een langere periode gaan testen.

[...]

Helemaal niets, heb op diverse punten nu ook keukenpapier neer gelegd voor de zekerheid. En controleer deze nu elke keer.

Hoe zou ik kunnen controleren of het expansievat en of overstortventiel de eventuele veroorzakers zijn?
Zit het overstortventiel aangesloten op de riolering?
Zo nee dan zou je de lekkage moeten kunnen zien.
Expansievat kan je controleren door de druk te meten in het vat.
https://flamcogroup.com/n...07/groups/g+c+p+a+nr+view
Als het vat nu 7 a 8 jaar oud is kan dat de boosdoener wel eens zijn.
Als de cv/lekdetectie man dat niet gecontroleerd heeft is dat wel een minpunt.
De proline staat niet bekend als lek gevoelig.

[ Voor 7% gewijzigd door edsandje op 13-11-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
edsandje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:28:
[...]

Lek expansie vat kun je simpel testen. Even tikken op boven en onderkant met iets van metaal. Geluid zou anders moeten zijn. Zo niet, dan heb je wat te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
hpmkruit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:51:
[...]

Lek expansie vat kun je simpel testen. Even tikken op boven en onderkant met iets van metaal. Geluid zou anders moeten zijn. Zo niet, dan heb je wat te vervangen
Hebben wij ook gehad en ook zo getest. Je hoort wel een duidelijk verschil. Je kunt m misschien ook beetje bewegen. Dan hoor je water klotsen (in ons geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

edsandje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:28:
[...]

De lekdetectie specialist heeft het vat wel gecontroleerd en o.a. dit er tussen uitgehaald. Mij kun je wat dat betreft alles wijsmaken dus of dit goed of slecht is, geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvfVN8mxkQIsz5dFaEjFYXR2fAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaGjBb3PQfIkrgaWOOQmnLw9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTqZNv1SJDV0RKfnqYxWxc9MqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPVLaSOyweD8vl8ck0PIB5k0.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de tweede foto zie je een flexibele leiding in een afvoer gaan, als ik deze uit de afvoer haal kwamen er wel kort een kleine hoeveelheid water uit gelopen. Geen idee waar deze voor dient.
hpmkruit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:51:
[...]
Ga ik zo direct ook even testen!

Dank jullie wel tot zover, wordt enorm gewaardeerd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:56:
[...]

De lekdetectie specialist heeft het vat wel gecontroleerd en o.a. dit er tussen uitgehaald. Mij kun je wat dat betreft alles wijsmaken dus of dit goed of slecht is, geen idee.

[Afbeelding][Afbeelding]

Op de tweede foto zie je een flexibele leiding in een afvoer gaan, als ik deze uit de afvoer haal kwamen er wel kort een kleine hoeveelheid water uit gelopen. Geen idee waar deze voor dient.

[...]

Die flexibele slang is van de condensafvoer. Er moet ergens een overstortventiel zitten.
Tikken tegen een expansievat kan een aanwijzing zijn maar zegt niets.
Enige goede manier is meten.
Al vaak gehad dat een vat "oké" klinkt maar toch lek blijkt.
Waarom de expansievat koppeling er tussen uit gehaald is begrijp ik niet, die dingen lekken zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

t14wo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:48:

deWit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:53:
Neem een overschilderbare beglazingskit oid. Niet het probleem van verkleuren als met acrylaat, maar wel ooit overschilderbaar...
Teijgetje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:02:
@Impry
acrylaatkit krimpt/slinkt, dat zal je op hoeken dan meerdere keren moeten doen, een beglazingskit blijft staan zoals jij hem afmest.
Acrylaat spons je wel lekker weg met water als het een zooitje wordt, met beglazingskit moet je net werken of afplakken. Al kun je met wasbenzine ook vlekken weghalen als ze nog nat zijn.
Dank voor de reacties. Beglazinskit had ik nog niet overwogen als optie, ik zie dat je die ook op RAL kleuren hebt, dat is mogelijk wel een idee. Ik ben wel benieuwd hoe het te verwerken is dan. Maar dat kan ik altijd in een verstopt hoekje proberen.

- Acrylaat overschilderen is niet standaard mijn wens ivm veel werk. Het zijn nogal wat meters 66m. en dan bovenkant en onderkant plint.
- Siliconen heeft als duidelijk nadeel dat het nooit meer te overschilderen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Impry op 13-11-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA5pbpBa9u1GWogHSPZutcg1IqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Kefr1CoMum7K01zoSHQ3ggk.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn voornemens dit balkon er af te rammen.
We zitten alleen met het probleem dat we dan circa 3/4 rijen gevelsteen moeten “afwerken” en niet goed weten wat we als gevel afwerking kunnen nemen.

Normaal gesproken ben ik wel “creatief”, maar hier ben ik toch even blanke. Hebben jullie ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
[b]barry86 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:31:[/b

Normaal gesproken ben ik wel “creatief”, maar hier ben ik toch even blanke. Hebben jullie ideeen?
Heel lang smal bord met "US HUUSKE" ?

Maar een rollaag zoals boven de ramen kan ook, die zijn ook 4 stenen hoog.
Dat valt met nieuwe stenen minder op dan gewoon opmetselen met de muur mee. Vooropgesteld dat je dezelfde maar en ongeveer dezelfde kleur steen vindt.
Al zou ik eigenlijk gewoon het metselwerk repareren met zo'n bonte steen.
Wel een klusje want het balkon zal met staal in het huis vast zitten. Je moet dus diep slijpen om daar iets voor kwijt te kunnen. (of het plafond/vloer open hebben)

Waarom ga je het weghalen trouwens?

[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
barry86 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:31:
[Afbeelding]

We zitten alleen met het probleem dat we dan circa 3/4 rijen gevelsteen moeten “afwerken” en niet goed weten wat we als gevel afwerking kunnen nemen.

Ik zou het ook niet weghalen, maar opknappen of helemaal vernieuwen. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het wel wat hebben zo'n balkon. Aan de andere kant snap ik het wel, je zult er niet vaak gebruik van maken. Echter je krijgt de gevel nooit zo strak als de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@barry86
Is een mooi nieuw hek niet simpeler en mooier dan een vlek op je gevel van andere stenen die nooit bijkleuren?
Impry schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:21:

Dank voor de reacties. Beglazinskit had ik nog niet overwogen als optie, ik zie dat je die ook op RAL kleuren hebt, dat is mogelijk wel een idee. Ik ben wel benieuwd hoe het te verwerken is dan. Maar dat kan ik altijd in een verstopt hoekje proberen.
Als je vloer en wand glad zijn kan je het perfect strak in model zetten met kitrubbers van de Praxis en eventueel een beetje neutrale afwerkvloeistof.

[ Voor 90% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2021 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
barry86 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:31:
[Afbeelding]

Kijk wel goed naar de constructie.

Bij deze oude huizen is het balkon soms een koudebrug. Het balkon is dan een geheel met de verdiepingsvloer waar de de kou naar binnen wordt geleid. Deze situatie kun je beter niet laten bestaan.

In dat geval is het verstandig het beton van het gesloopte balkon tot het binnenspouwblad te verwijderen.

Daarna kun je een paar lagen steen in het gat in de gevel laten metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:56:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Linksboven op de leiding zou je overstortventiel moeten zijn, normaal zou deze bij 3 bar open moeten gaan en water eruit laten om zo beschadiging aan het systeem te voorkomen.
Kan best zijn dat deze kaduuk is en te vroeg open gaat, zie je hier iets wat lijkt alsof er water uit gekomen is?

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nemean schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:54:
[...]

[...]

Als die service man dat vat eraf heeft gehad dan kun je direct zien of hij lek is. Lijkt me stug dat hij daar een beoordelings fout mee maakt. Ik zou gewoon even blijven ontluchten en kritisch door je huis blijven lopen.
En niet te nerveus worden want ik neem aan dat je er niet iedere keer 10 liter in pompt.Of....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Teijgetje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:55:
Als je vloer en wand glad zijn kan je het perfect strak in model zetten met kitrubbers van de Praxis en eventueel een beetje neutrale afwerkvloeistof.

[YouTube: Voegenset | NoviSell.nl]
Dat heb ik al in huis ja, boven gebruikt bij een nieuw gipsplaten plafond afwerking.
Maar is diezelfde spray ook te gebruiken bij beglazingskit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Ik heb een houtskelet schuur/garage gebouwd (zal tzt wat foto's van posten). Inmiddels zijn we bijna klaar en ga ik binnen isoleren (Rockwool 10cm) om vervolgens af te werken met houtplaat. Spangen zijn 30cm breed dus ruim voldoende steun om willekeurig wat er op te schroeven.

De vraag is dus: kunt u me helpen kiezen? 😬

Dikte moet ongeveer 15mm zijn ivm inbouwdozen elektra. Liefst grote panelen ivm sneller werken.
Opties waar ik naar gekeken heb zijn 15mm underlayement en vochtwerend mdf.

De ruimte krijgt wel eea aan vocht te verwerken ivm een surfaanhanger met nat materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
OSB plaat? Eventueel met dampfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Damfolie is vanzelfsprekend. Gaat puur om bekleding.

OSB net zo duur als underlayement, mdf en multiplex. Schijnbaar moet elke plaat tegenwoordig gewoon 35-50€ per stuk kosten.

Zou een schuur vanzichzelf ruim genoeg zijn dat ik geen vochtwerende bekleding hoef te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Impry schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:35:
[...]

Maar is diezelfde spray ook te gebruiken bij beglazingskit?
Ja die finisher kan je ook bij beglazingskit gebruiken. Na drogen van de kit kan je het residu afnemen met water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:55
Lynx schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:31:
Damfolie is vanzelfsprekend. Gaat puur om bekleding.

OSB net zo duur als underlayement, mdf en multiplex. Schijnbaar moet elke plaat tegenwoordig gewoon 35-50€ per stuk kosten.

Zou een schuur vanzichzelf ruim genoeg zijn dat ik geen vochtwerende bekleding hoef te gebruiken?
Mijn ervaring met underlayment, en dan vooral die uit Brazilië, is dat die snel wil schimmelen als het vochtig blijft. Ik heb het ook gebruikt maar wel geschilderd. OSB heb je ook in een type 3 die behoorlijk vocht bestendig is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Nu in het goede topic:

Nadat bij ons een dakkapel is geplaatst begint het echte werk voor mij namelijk kamers maken! Stap 1 was zorgen dat er weer gewassen kon worden en stap 2 is zorgen dat de vloer weer netjes doorloopt en heb ik zandcement gestort.

Voor het eerst gedaan en ben best tevreden nu hopen dat het goed opdroogt/uithard

Voor sommige klussers hier peanuts voor mij een overwinning dat ik het zelf heb gedaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4omSjoSilpOzH-xTHju51XcEgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3zO14TgbsBum7GVSIATm96z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7HpxRFdLouSdUGLuAmDNSkx6mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3IkSqONicrNKjiws3lNMi0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

edsandje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:25:
[...]

Die flexibele slang is van de condensafvoer. Er moet ergens een overstortventiel zitten.
Tikken tegen een expansievat kan een aanwijzing zijn maar zegt niets.
Enige goede manier is meten.
Al vaak gehad dat een vat "oké" klinkt maar toch lek blijkt.
Waarom de expansievat koppeling er tussen uit gehaald is begrijp ik niet, die dingen lekken zelden.
Het vat lijkt inderdaad "OK" te klinken, maar als ik het zo begrijp betekend dat nog niet heel veel. Het vat heeft aan deze kant enige zichtbare roest en de druk van de ketel momenteel.

Bijgevoegd de foto's van ik vermoed het overstortventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-I7N8a29qkEukPlqlCUEXpryck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjkoGxwUdGkGdVbxuaYgUB69.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHp15loq_eQL9qESU0tXG9u9pOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyBzEUY5rjCBZmeus0sdtMDY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnNBTh6IJUoow5M6sKQTOCikhkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa4m5BjkFV2DQ8Vg0VPZVXIE.jpg?f=fotoalbum_tile
Fanatic_FS schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:05:
[...]

Linksboven op de leiding zou je overstortventiel moeten zijn, normaal zou deze bij 3 bar open moeten gaan en water eruit laten om zo beschadiging aan het systeem te voorkomen.
Kan best zijn dat deze kaduuk is en te vroeg open gaat, zie je hier iets wat lijkt alsof er water uit gekomen is?
Nee, niets geen teken van eventuele water wat er uit gekomen is.
Seafarer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:46:
[...]

Als die service man dat vat eraf heeft gehad dan kun je direct zien of hij lek is. Lijkt me stug dat hij daar een beoordelings fout mee maakt. Ik zou gewoon even blijven ontluchten en kritisch door je huis blijven lopen.
En niet te nerveus worden want ik neem aan dat je er niet iedere keer 10 liter in pompt.Of....
Ik hoop het ook niet, alleen de staat (qua roest) van het vat baart mijn wel enige zorgen, wellicht dat ik deze preventief nog maar een keer laat vervangen. Nee hoor, ik blijf niet elke keer water erin pompen. Ik moet eerst weten waar het water heen gaat (of niet), voordat ik het erger ga maken. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nemean schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:21:
[...]

Het vat lijkt inderdaad "OK" te klinken, maar als ik het zo begrijp betekend dat nog niet heel veel. Het vat heeft aan deze kant enige zichtbare roest en de druk van de ketel momenteel.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

[...]

Ik hoop het ook niet, alleen de staat (qua roest) van het vat baart mijn wel enige zorgen, wellicht dat ik deze preventief nog maar een keer laat vervangen. Nee hoor, ik blijf niet elke keer water erin pompen. Ik moet eerst weten waar het water heen gaat (of niet), voordat ik het erger ga maken. :D
Als jij niet regelmatig bijvult dan raak je ook geen water kwijt.

Maar als de ketel opstookt dan neemt ook de druk toe. Als de installatie afkoelt wordt de druk weer lager.
Maar nergens in de installatie mag de atmosferische druk bereikt worden.
Dat expansie vat vangt de expansie op. Niet de druk. Die wordt gewoon hoger als de ketel flink verwarmd.

Het lijkt erop dat jij je drukker om de druk maakt dan nodig is. :) Als ik het zo mag uitdrukken.
Ik zou nog eens een paar ontluchtings rondes maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nemean schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

[...]

Ja dat is het overstortventiel.
Het expansievat zou ik sowieso vervangen, deze is wel behoorlijk verroest.
Daarboven zit waarschijnlijkeen beugel waar dat vat aan hangt met een ontluchter, die heeft niet goed dichtgezeten of lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Seafarer schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:50:
[...]

Als jij niet regelmatig bijvult dan raak je ook geen water kwijt.

Maar als de ketel opstookt dan neemt ook de druk toe. Als de installatie afkoelt wordt de druk weer lager.
Maar nergens in de installatie mag de atmosferische druk bereikt worden.
Dat expansie vat vangt de expansie op. Niet de druk. Die wordt gewoon hoger als de ketel flink verwarmd.

Het lijkt erop dat jij je drukker om de druk maakt dan nodig is. :) Als ik het zo mag uitdrukken.
Ik zou nog eens een paar ontluchtings rondes maken. :)

[YouTube: Flexcon Expansievaten - Flamco (NLD)]
Ik vul alleen bij wanneer de druk zo laag is dat we geen warm water meer kunnen pakken. Wel zo fijn als je nog normaal kunt douchen. :+

Goed om te weten en ook een goede video, bedankt!
edsandje schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:52:
[...]

Ja dat is het overstortventiel.
Het expansievat zou ik sowieso vervangen, deze is wel behoorlijk verroest.
Daarboven zit waarschijnlijkeen beugel waar dat vat aan hangt met een ontluchter, die heeft niet goed dichtgezeten of lekt?
Ga ik dat in ieder geval regelen. Roest zit overigens ook maar aan één kant van het vat. Andere kant ziet er nog keurig uit. Maar boven het vat hangt inderdaad een beugel waar het vat aan hangt. Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPOhpXStPoNRBHulETfNh8-cWaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mk80Ev9EPkZmeLDxBwzMRJkj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Ik heb een tijd geleden een bedrijf gevonden waar je online een tekening kon uploaden waar dan een stalen frame van gelast werd. In mijn geval wil ik wat kozijnen laten lassen voor een ruimte afscheiding.

Helaas kom ik op Google niet verder. Heeft er iemand een idee of er een bekende partij is die dit kan doen?
Pagina: 1 ... 174 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/