Binnenriolering concept - paar vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:38
Beste mede-tweakers,

Op basis van het handboek binnenriolering van Dyka heb ik een concept uitgewerkt voor mijn toekomstig B&B op zand/duin bodem (geen verzakkingen). De garage is aangegeven met het lichtblauwe vlak en is ca 6x3m.

Na het handboek toe te passen heb ik eigenlijk nog 3 vragen overeenkomend met de blauwe pijlen. Zou iemand me willen helpen? :)
A. Handboek; Benedenstrooms van een closetaansluiting mogen op een afstand van 1meter geen aansluiting plaatsvinden, tenzij er een ontspanningsleiding aanwezig is. In mijn geval stroomt het closet zijwaarts in. Moet ik dan 1m hebben tussen het closet en de verzamelleiding én 1m na de aansluiting van het closet vrijhouden?
B. Ik heb geen ontluchting voorzien. In mijn geval stroomt het closet zijwaarts in. Is ontluchting nodig?
C. Heeft het zin om een grotere leiding te gebruiken dan nodig volgens tabel A in het handboek (bijv. 75mm ipv 50mm naar de wasbak en dan een muurbuis van 40mm)?

(klik voor een scherper beeld :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw8sgkAc3-0UhEy5_1YbATG4_q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtHsg28XeEnci6Xgue9kMhIS.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Links ga je van dik naar dunner. Dat moet je nooit doen, dus die 125mm moet je 110 maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Andrehj schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:36:
Links ga je van dik naar dunner. Dat moet je nooit doen, dus die 125mm moet je 110 maken.
Dat deel van de riolering is reeds bestaand en komt vanaf de schuur waar geen grote waterverbruikers komen. Evt. kan ik 125mm doorzetten, maar in de voortuin ligt bestaand GRES van 100mm binnendiameter, dus ergens wordt het dunner.

Maar de vragen die ik heb gaan over A, B en C.

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 10-11-2021 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
Je kan dikkere leiding gebruiken naar je wasbak; hier zit overal 110 in de grond, waar dan vb 40 uit omhoog gaat naar de wasbak, dat is geen probleem (en ook niet nodig; met wel op met horizontale verlopen, bovenkant leiding moet gelijk lopen om leegzuigen sifon te vermijden).
Voor je toilet: als je in de schuur beluchting voorziet (buisje door het dak) dan zal na spoeling toilet geen onderdruk in de afvoer ontstaan en dus je sifons niet leeggezogen worden en heb je ook veel minder risico op verstoppingen.
Steek gewoon belichting, dat doet geen pijn en je bent zeker; het kan perfect in de schuur dus je hoeft in het huis niet te knutselen om het weg te werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
naftebakje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:53:
Je kan dikkere leiding gebruiken naar je wasbak; hier zit overal 110 in de grond, waar dan vb 40 uit omhoog gaat naar de wasbak, dat is geen probleem (en ook niet nodig; met wel op met horizontale verlopen, bovenkant leiding moet gelijk lopen om leegzuigen sifon te vermijden).
Voor je toilet: als je in de schuur beluchting voorziet (buisje door het dak) dan zal na spoeling toilet geen onderdruk in de afvoer ontstaan en dus je sifons niet leeggezogen worden en heb je ook veel minder risico op verstoppingen.
Steek gewoon belichting, dat doet geen pijn en je bent zeker; het kan perfect in de schuur dus je hoeft in het huis niet te knutselen om het weg te werken.
Dank je wel! Antwoord op B en C zijn duidelijk _/-\o_ .
Voor wat betreft vraag A; heb ik 2x 1m lengte nodig (zie de twee pijltjes met A)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
MWDKing schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:18:
[...]

Voor wat betreft vraag A; heb ik 2x 1m lengte nodig (zie de twee pijltjes met A)?
Op basis van hoe het er in mijn kruipruimte uitziet (bj 2013) zou ik zeggen JA

edit: daar loopt de wasbak afvoerpijp ook een stukje parallel aan de dikke pijp voordat ze op elkaar aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door rbaidjoe op 12-11-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 10:10
Toilet kan beter op een 90mm buis. Bij een te grote diameter krijg je te weinig vulling in de buis waardoor de fecaliën kunnen blijven liggen. Uitgaande dat je een modern toilet hebt met spoeling van 7 a 6 liter

Condensafvoer kan ook op 32mm

75mm voor een gootsteen is zonde van je geld.

Die 125mm vanaf de schuur zit daar alleen een gootsteen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
A.M.H schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:31:
Toilet kan beter op een 90mm buis. Bij een te grote diameter krijg je te weinig vulling in de buis waardoor de fecaliën kunnen blijven liggen. Uitgaande dat je een modern toilet hebt met spoeling van 7 a 6 liter

Condensafvoer kan ook op 32mm

75mm voor een gootsteen is zonde van je geld.

Die 125mm vanaf de schuur zit daar alleen een gootsteen op?
Dank voor de tips. Wavin en Dyka adviseren 110mm voor de toilet, dus daar hou ik me aan.

De riolering aan de voorzijde van de B&B bleek door wortels doorgroeid. Ik ga nu alles gewoon van voor tot achter 125mm maken. Dus vanaf de schuur op het achtererf, door de B&B, tot aan de gemeentelijke aansluiting. :)

Heb jij een antwoord op vraag A misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
MWDKing schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:18:
[...]

Je eigen tekening (rechtsonder) is volstrekt duidelijk in het beantwoorden van je eigen vraag. Ik wil niet onbeleefd zijn, maar kijk eens zelf?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ga je voor de vloer voor beton op zand? Dan zou je ook kunnen overwegen om alles rechtstreeks naar buiten te gaan en daar een 'ringleiding' met 125 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 04:43
e als ik eerlijk ben die gresbuis buiten 100 mm. pretiigwedstrijd, ik zou overwegen dat stuk ook te vervangen
dus zeg maar de aansluting tot aan het hoofdt riool. maar ik weet niet of dit technsch ook kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
miciel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:49:
e als ik eerlijk ben die gresbuis buiten 100 mm. pretiigwedstrijd, ik zou overwegen dat stuk ook te vervangen
dus zeg maar de aansluting tot aan het hoofdt riool. maar ik weet niet of dit technsch ook kan en mag.
Doe ik ook. Zie eerder post. Dank voor de headsup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
naftebakje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:15:
[...]
Je eigen tekening (rechtsonder) is volstrekt duidelijk in het beantwoorden van je eigen vraag. Ik wil niet onbeleefd zijn, maar kijk eens zelf?
Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf zeker gekeken, want ik ga niet zomaar dingen vragen die logischerwijs uit het handboek volgen. Dat zou ik ook onrespectvol vinden.

De tekening rechtsonder komt uit het handboek en die heb ik zeker bestudeerd. De tekeningen tonen niet mijn situatie, omdat in mijn situatie het toilet onderdeel wordt van een verzamelleiding.

Voor wat betreft de tekst bij de tekening; het is mij niet duidelijk wat de term 'closetaansluiting' betekend; is dat waar de pot komt of waar de buis onderdeel wordt van de verzamelleiding? Het handboek geeft geen definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
deWit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:36:
Ga je voor de vloer voor beton op zand? Dan zou je ook kunnen overwegen om alles rechtstreeks naar buiten te gaan en daar een 'ringleiding' met 125 maken.
Vloeropbouw wordt; zand, folie, xps, beton, folie, xps, zandcement. Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoeld met 'rechtstreeks naar buiten' en een 'ringleiding'. Kan je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Even een update. Links op de foto is ook links op het schema uit de OP :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtXB787RkTMA1lQibvK-zjo9t-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqpuzXTIEOnJ4Ux3EzvlLf88.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
e je kan er eventueel al beugels omheendoen. en het draadeindt laten uitsteken tot in de betonvloer.
een moer caroseriering en een moer aan het einde erop doen zodat het grip heeft in het beton.
het kost iets meer maar alleen zand zakt vaak wel weer weg. AFhanelijk van waar je zit)

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 29-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
miciel schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:57:
e je kan er eventueel al beugels omheendoen. en het draadeindt laten uitsteken tot in de betonvloer.
een moer caroseriering en een moer aan het einde erop doen zodat het grip heeft in het beton.
het kost iets meer maar alleen zand zakt vaak wel weer weg. AFhanelijk van waar je zit)
Ik heb nog nagedacht om beugels en draadeinden te gebruiken, maar heb ik toch weer wat koudebruggen en gaten in de plastic folie die op het zand komt.

Onder de verzamelleiding heb ik op ca 5cm eronder grote stoeptegels gelegd. Daarna alles goed aangestampt. Tot slot water gesproeid en opnieuw gestamp. Het zand kan in pricipe niet weg, want de fundering is op zand. In feite is het dus een bak zonder bodem. Zand zou alleen wegkunnen als het onder de fundering door zou wegspoelen. :Y)

Hierbij wat foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsXKueLl39rJNLYPnY98E4F11OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjnXGNNZc1aIipjl0l9CgpLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY3FFHKezSyqo7RbWLdz3-eIk4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPdhfa7ua0kRPclIj1i6ncXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnUd5TdyAo2V1E8RytpBeikQiAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhXjqZgFhFhO643f1gQuPBZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik weet niet waar je zit. in sommige provincies kan het prima.
in andere hoef je die grap niet te proberen zakt alles eronderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
miciel schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:45:
ik weet niet waar je zit. in sommige provincies kan het prima.
in andere hoef je die grap niet te proberen zakt alles eronderuit.
Ik woon in de duinen op zand in Noord Holland. De GRES-buizen die er lagen waren in de laatste 70 jaar ook niet verzakt. Gaat hopelijk goed. Bedankt voor je hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MWDKing schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:49:
[...]

Ik woon in de duinen op zand in Noord Holland. De GRES-buizen die er lagen waren in de laatste 70 jaar ook niet verzakt. Gaat hopelijk goed. Bedankt voor je hulp iig!
wha dan kan je het wel weer proberen. ik zit hier in de polder. dan moet je de afvoer wel ophangen.
Pagina: 1