Geïsoleerde leiding had voor mij weinig zin omdat ik door de balken heen moest. Dan had ik evengoed de isolatie er af moeten halen en later terugplaatsen. Nu heb ik tevens dikkere buisisolatie. Kleuren zijn leuk maar aangezien het weggewerkt zit onder de vloer geloof ik dat wel. Waar de leiding boven de vloer komt heb ik deze met kleuren gemerkt.vso schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:29:
[...]
ik ga zelf denk ik voor geisoleerde uponor Uni plus buis liefst met rood/blauw 32-36mm (hoofdleiding) omdat die buis 99,9% achter wanden oid verdwijnt aftakkingen naar de radiatoren word met 16-20mm gedaan
Een elektrisch aparaat wat voor je afperst zet hopenlijk de juiste kracht de huur zal me roesten.
100,- voor 1 aparaat wat je 1x gebrukt (30-100 koppelingen) .. en daarna in de schuur ligt te verroesten ..
versus 30 - 84(boels) euro per dag
Tja betreft besparen/goedkopere meuk ... weetje ik hoop in dit huis nog zo'n ~10 jaar door te brengen zoiezo gaat dit "project" geld besparen en je hoeft niet te betalen voor het merk UPONOR omdat ze een OVERschot hebben aan kantoor personeel. maar dat gezegd ..
inovatieve goeie producten waar je 10-20 jaar lekkage vrij gaat zitten en die in/achter/onder de muur verdwijnen (lees de koppelingen) zijn dan wel een investering waard.
@colvano waarom zou je btw een warmwaterleiding niet willen isoleren . legionella onstaat niet zomaar en 99,999999% vermijd je door normaal gebruik .. bv je wast je dagelijks / spoelt de leidingen even door na vakantie .. (geen aanval oid)
Om dit wat nader toe te lichten: een (zeer) goed geisoleerde warmwater leiding kan je de water temp van 70-80 graden (aanvoer) naar 50-60 terugschroeven het meeste verlies van warmte zit in mijn beleving in het transport naar de kraan toe ...
In een vorig huis hadden we je bad/douche gebruikte en we zetten "even" de kraan uit (bv inzepen/shampoo oid) dan was het water al steenkoud .. (thermostaat kraan is aanwezig) dus dat is geen pretje .. Na isoleren v.d leiding is dit verleden tijd .. zelfs het terugschroeven van de water temperatuur had een geen effect in belevings ervaring maar wel in het gas verbruik
ik zou zelfs maximum isolatie die je toe kan passen om je cv buizen (die toch uit het zicht zijn) te plaatsen
Ter info isolatie aanbrengen word vaak gezien als een het dichten van een gat .. maar in werkelijkheid is het een vertraging .. hoe dikker/hoe groter de vertraging en dat betaalt zich snel terug
Mbt legionella, veel bronnen benoemen specifiek het niet isoleren van de warmwaterleidingen. Dit is niet voor niets. Dat het meestal goed gaat zal wel kloppen, maar aangezien ik geen prof ben volg ik graag de richtlijnen. Er wordt al genoeg gebeund in de gemiddelde woning.
Waarom kies je trouwens voor zo een ongelooflijk dikke hoofdleiding, ga je parallel de radiatoren aansluiten? Ik heb voornamelijk advies gekregen om naar elke radiator een eigen 16mm leiding te leggen en te werken met een verdeler. Op jouw manier ga je erg veel koppelingen in de muur/vloer krijgen.
Ik zou ook altijd gaan voor het huren van een pers. Kost weinig en is altijd goed.
[ Voor 6% gewijzigd door colvano op 03-09-2021 13:07 ]